l
mmm
DEKKLEDEN
H. BOOT ZONEN - DELFT
DIESELMOTOREN
Dekkleden
VRAGENBUS
VRAAG: Het volgende betreft een
klipper van 310 ton, welke een geheel
nieuwe kap luiken moet hebben, terwijl
de den wordt verhoogd.
Uiteraard wordt een en ander ge
maakt volgens de nieuwe voorschriften,
in het Staatsblad no. 51, Besluit van
1951 d.d. 19 Febr. 1951.
De schipper heeft de sluiting gaarne
met een profiel-ijzer aan de den en ga
ten in de luiken, waardoorheen zegel
pen.
Volgens de schets moeten de bouten
van vierkant ijzer zijn, zodat dan de
gaten in luiken en hoekijzer ook vier
kant moeten worden. Nu is mïin vraag:
is dit verplicht? Dit kunnen toch ook
omschrijving staat dat de gaten in het
normaal ronde bouten worden? Bij de
nrofielijzer aangepast moeten zijn aan
de doorsnede van de zegelpennen en er
precies om heen sluiten, wat mijns in
ziens ook kan met ronde pennen.
S. F.
ANTWOORD: Omtrent de schetsen in
Staatsblad 51 het volgende. Volgens
het opschrift boven blz. 21 (Schutte-
vaer) geeft het daar volgende con
structie- voorbeelden weer, dus
geen constructie- eisen. De werkelijke
eisen zijn, onder het hoofd „Technische
Bepalingen", vervat in Bijlage 2, blz.
10-20, en de bovengenoemde, daarna in
Bijlage 3 gegeven schetsen tonen toe
lichtend hoe b ij voorbeeld daaraan
voldaan kan worden. In Art. 9, lid a
(blz. 13) worden ook zegelpennen van
ten minste 3 mm dik vlak iizer genoemd
(welke geen scharnier hebben). In af
wijking van het op blz. 28 in schets E
met vierkante gaten aangegevene, wor
den dus zegelpennen van plat ijzer even-
esen toegestaan. Zo zal het o.i. met de
door u verlangde ronde pennen ook
wel zijn (wat het toepassen.van de meer
praktisch te maken ronde gaten in het
profielijzer mogelijk maakt). Zie over
de zegelpennen ook lid b van Art. 9,
en over de gaten in de profielijzers ook
lid f van dat Art. op blz. 14. Met het
oog op ronde pennen wijzen wij op het
volgende. De zegel roeden moeten
uiteraard een geschikte dikte hebben
om van behoorlijke zegelkoordgaten
voorzien te kunnen worden. Daarom
moeten ronde zegelpennen vrij dik zijn,
opdat daarvan, na doorboring voor de
roeden, genoeg stof overblijft. Volgens
Art. 2 (blz. 3) van het Reglement moe
ten, ter verkrijging van een certificaat,
tweevoud schetsen overgelegd worden,
aan een bevoegde douane-autoriteit in
die duidelijk weergeven op welke wijze
de sluitinrichting is uitgevoerd. Voor
uw district zult u zich daartoe moeten
wenden tot de Inspectie der Invoerrech
ten te Groningen. Wij raden u aan, van
hetgeen u maken wilt vooraf een nauw
keurige tekening te vervaardigen, en
daarop van deze Inspectie goedkeuring
te vragen. Dit ter voorkoming van mis
verstand.
Delft. Bur. P. Intveld.
Berichten voor de Binnenvaart
Vllesloot
In de Vliesloot zjjn verlegd naar
53-18-34 en 5-6-5 rood drijfbaken no.
2, dit is pl.m. 200 m om de N.O.,
53-18-31 en 5-6-25 rood drijfbaken no.
3, dit is pl.m. 400 m om de N.O.,
53-18-5 en 5-6-24 rood drijfbaken no.
4, dit is pl.m. 200 m om de Z.O..
tei-wirjl is tussengelegd op 53-18-18 en
5-6-24 rood drijfbaken no. 3a. Het vaar
water buigt zich dus iets verdei om de
O. punt van Vlieland heen in scherper
bocht.
De Zaan
Van 16 Februari 1953 tot half Mei
d.o.v. worden herstellingswerken uitge
voerd aan de Noorderbrug te Zaandam,
gedurende welke de brugklappen worden
verwijderd.
De vaart moet bij het doorvaren grote
voorzichtigheid in acht nemen, waar-bij
het verkeer uit N.lijke richting voor
rang heeft boven die uit Z.lijke
Betonning en verlichting
Voorlopig mag niet worden gerekend
op de aanwezigheid of de juiste ligging
van de betonning in de zeegaten en
vaarwater. Evenmin mag worden gere
kend op het regelmatig branden van
lichten en lichtboeien. Slechts de be
langrijkste bijzonderheden zullen per af
zonderlijk B. a. Z. worden bekend ge
maakt.
Pas van Terneuzen
Van de lichtenlijn Nieuw-Neuzenpol-
der is het lage licht vernield en het
hoge licht gedoofd.
West Schouwen
De vuurtoren van West Schouwen is
tot nader bericht gedoofd.
Gocree
Tot nader bericht zijn gedoofd de
vuurtoren van Westhoofd, het hoge licht
Slijkgat en het licht Kwade Hoek.
Hoomsche Hoofden
Het licht Hoomsche Hoofden is ver
nield.
Amsterdam
Tot nader bericht kunnen op de kop
van de Handelskade tijdsein en storm-
seinen niet worden gegeven.
Zeegat Terschelling
Zonder nader bericht wordt het licht
van de lichtbrulboei op de scheiding van
Schuitengat en Stortemelk (RZHS SG-
SMl gewijzigd in wit onderbroken, elke
2 sec. helder 1 sec. (eerder elke 8 sec.
4 sec. helder.
Kanaal door Voome
De scheepvaart door de sluis te Helle-
voetsluis is gestremd,
Oude Maas
De brug voor gewoon verkeer en de
spoorbrug over de Oude Maas te Dor
drecht kunnen niet worden bewogen. De
bruggen te Barendrecht en te Spijke-
nisse zijn weer beweegbaar.
Kanaal door Zuid-Beveland
Te Hansweert kan weder met alle
sluizen worden geschut. Te Wemeldinge
zijn de sluizen intact.
Rijnvaart
Het inhaalverbod op het riviervak
tussen km 684.4 en km 689.4 bij de
spoorbrug te Keulen-Deutz (km 688.5)
is verlengd tot en met 15 Febr. 1953.
Havenmeester Schaap van Harlingen
jubileert
Havenmeester P. Schaap te Harlingen
is een gezien en gewaardeerd persoon
in schippers- en met name in Schutte-
vaerkringen. Is hij niet een getrouw be
zoeker van de Algemene Vergadering
dier bekende schippersvereniging, en
heeft hij niet als voorzitter der afdeling
de jongste Jaarvergadering ontvangen?
Uit de Leeuwarder Courant van 31
Jan. j.l. zien we, dat.,de heer Schaap op
1 Februari zijn zilveren jubileum als
havenmeester herdacht, al bleef hij die
dag niet in zijn woonplaats. We zullen
de vrijheid nemen iets uit dat verslag
van het de jubilaris afgenomen inter
view over te nemen. Dat volgens dit
vei-slag de heer Schaap in 1891 is gebo
ren, dat hij 33 jaar zeevarende was en
nu reeds 25 jaar havenmeester kan
moeilijk kloppen, tenzij hij reeds op vier
jarige leeftijd naar zee ging. daar zal
wei een telfout zijn gemaakt.
De. overigens betrouwbare, Leeuwar
der Courant die al meer dan twee eeu
wen bestaat, laat de heer Schaap o.m.
het volgende over zijn zeemansloopbaan
vertellen.
,,'t Was zo om en de bij 1910 ja,
dat zal kloppen, want ik was net derde
stuurman geworden toen we met de
„Gamrna" van Archangel voeren met
een lading hout. We gingen met vier
schepen tegelijk: de laatste, want de
winter was op komst en dan zit 't daar
vast. We waren net buiten de Witte
Zee of daar kwam me een storm! De
schepen werden uit elkaar geslagen,
onze hele deklast ging schuiven, we
kapseisden, maar net toen 't zaakje
bijna gelijk lag met 't water, schoof de
héle deklast mei masten en al van boord
en de „Gamma" kwam weer recht. Maar
't roer was gebroken, we konden niets
beginnen en dan de wetenschap, dat je
't laatste schip daar in die IJszee bent!
Enfin, een Duitse trawler heeft ons ten
slotte opgepikt en naar de haven van
Vardö bij de Noordkaap gesleept."
..En in '27 was 't. Ik voer als gezag
voerder op de „Semiramis" naar Texas,
toen op 't voorschip we waren mid
den op de Atlantische Oceaan 'een
Chinees een landgenoot van hem zo'n
dertig steken in z'n body gaf. We tele
grafeerden met de „Maasdam" en vroe
gen de dokter advies. Darmen op hun
plaats leggen en dicht naaien die buik,
zei de dokter en ik aan 't naaien. Ste
riele haalden en gax-en, maar die knaap
had een huid als leer en ik moest 't
buigtangetie erbij halen om de naald er
door te krijgen. Enfin: de kerel haalde
het en toen we hem in Port Arthur aan
't ziekenhuis wilden afleveren, zeiden
ze: hou hem maar bjj je, die mankeert
niks meer. 't Was ook zo: toen we in
Nederland terug kwamen, stond hij
weer aan 't roer."
Bij al die verhalen verbaast men er
zich telkenmale weer over, dat de man,
die gewoond heeft op Curasao, in Bata
via en Singapore, die beter thuis is in
Hongkong en New York en in Helsinki
en Stockholm dan laat ons zeggen in
Sneek en Herenveen, nu al 25 jaar rus
tig zit in dat donkere havenkantoor aan
de Noorderhaven van Harlingen. Maar
zijn functie heeft iets met de zee te
maken en hij woont vlak bij Terschel
ling. waar hij in 1891 werd geboren en
waar de zeevaartschool staat. „Daar
heb ik nou waarlijk alles aan te dan
ken", zegt havenmeester Schaap, „en
ik niet alleen. Dacht u, dat al die oud-
Terschellingers nu in nette huisjes daar
in Heemstede, Naarden, Bussum en ga
maar door zouden wonen als die zee
vaartschool er niet was geweest? Tja
- - Harlingen had dat óók kunnen heb
ben, als ze de zeevaartschool hier een
wat beter hart hadden toegedragen."
Harlingen heeft méér kansen gemist,
al is dat niet alleen de schuld van de
Harlingers. Als de provincie vóór de
oorlog wat meer oog had gehad voor
de belangen van de Friese havenstad
neem de kwestie van de sluizen, die véél
te klein waren, neem de vaarregle-
menten, die alle grotere schepen weer
den dan had Friesland nu niet zo'n
enorme achterstand gehad bij Groningen
wat scheepsbouw en kustvaart betreft.
En ja, ook wat de nieuwe kanalen aan
gaat hadden wij 't wel graag anders
gewild: de uitmonding dóór een ver
brede Noorderhaven met een doorbraak
achter 't Heerenlogement, dan had Har
lingen er een nieuwe impuls door kun
nen krijgen. Wat er nu aan de Tsjerk
Hiddes-sluizen gebeurt, daar blijft Har
lingen vrijwel „koud" van. Maar laat
ons eerlijk zeggen, dat de haven van
Harlingen er momenteel wèl zijn mag.
We blijven zitten met de Pollendam en
nu vooral met het probleem de Boon
tjes, maai- ja, wat wil men: daar zou
alleen een rhillioenehwerk oplossing
brengen.
Havenmeester Schaap is in Harlingen
zo langzamerhand een man van impor
tantie gaan worden. Geen organisatie,
geen vereniging, die bij de haven en de
zee is betrokken, of de havenmeester
staat er mee in relatie.
Maar genoeg, tot zover de L. C. Wij
wensen de heer Schaap van harte geluk
bij zijn jubileum. Moge hij nog lang zijn
voortreffelijk werk kunnen waarnemen.
Het is een goede havenmeester.
Drink louter Kabouter
Ook leverbaar uit Entrepdt
Motorenfabriek DE SUTTER
Rotterdam (N.) - Tel. 43160-83859
Wm. van Hillegaersbergstraat 104-106
REVISIE van benzine- en dieselmotoren.
CYLENDERVOERINGEN.
KRUKASSEN SLIJPEN.
FIJNBOREN van cylinders met bijlevering van
zuigers.
WITMETAAL LAGERS, centrifugaal ingieten.
LOODBRONZEN LAGERS.
LLJNBOREN van hoofdlagers.
KLEP ZETINGEN vernieuwen, alle grootten en
soorten.
AFPERSEN van verstuivers.
Onze 35-jarige gespecialiseerde ervaring is Uw
beste waarborg.
KWALITEITS
GIETWERK
ia nan-Fana mctaltn
icUipiuiiitifin - mach. endardelen
KOPERGIETERIJ AMSTERDAM N V.
O. L Armsteeg 13-15 - Amsterdam-C Tel. 40917
i
van Am. katoendoek. Nederlands fabrikaat
No. 8 4.76
10 4.15
12 3.75
GEORGE BODEWES - SCHEEPSUITRUSTINGIIN
MARTENSHOEK, tel. O 5980 - 600 Hoogezand.
Telef. 136, SCHEEPSWERF VRIJENBAN" Tel.-Adres Boot-Delft
500 PK - 375
Type RH 348 SU
iat losse cylinders en verwisselbare voeringen
MOTOREN-WERKE MANNHEIM A.:G. BENZ-MANNHEIM
ALLEENVÉRKO0P VOOR NEDERLAND
Fa. J: H. G. GOSAU, ROTTERDAM, VyESTERSTR 42. TEL. U 03 15 (2 LIJNEN)
firma W. 4 C. STAM
Nw.-Lekkerland, tel. 13
Nieuwbouw en Reparatie
voor
BINNENVAART
en VISSERIJ
J Café L
„WEST-IN DIE"
WILLEM BIJL
De Rurjterkade 110
AMSTERDAM
Tel. 47769
Zaal disponibel voor
vergaderingen
bruiloften en
partijen.
Briefadres.
SCHUTTEVAER
—"g verkrijgbaar
Koopt nü nieuwe
Gemaakt van 't beste bruin
Amerik. doek.
No. 10 voor f 4.75 per m-.
No. 8 voor f 5.25 per m-.
Aanbev. S. A. DEN BOER
ZN., Zeilmakerij, tel. 102,
OUD BEIJERLAND.
Fa. A. Tuinman Zn.
Scheepsbevrachters.
Transport- en Overslag
bedrijf - Harlingen.