l mmm DEKKLEDEN H. BOOT ZONEN - DELFT DIESELMOTOREN Dekkleden VRAGENBUS VRAAG: Het volgende betreft een klipper van 310 ton, welke een geheel nieuwe kap luiken moet hebben, terwijl de den wordt verhoogd. Uiteraard wordt een en ander ge maakt volgens de nieuwe voorschriften, in het Staatsblad no. 51, Besluit van 1951 d.d. 19 Febr. 1951. De schipper heeft de sluiting gaarne met een profiel-ijzer aan de den en ga ten in de luiken, waardoorheen zegel pen. Volgens de schets moeten de bouten van vierkant ijzer zijn, zodat dan de gaten in luiken en hoekijzer ook vier kant moeten worden. Nu is mïin vraag: is dit verplicht? Dit kunnen toch ook omschrijving staat dat de gaten in het normaal ronde bouten worden? Bij de nrofielijzer aangepast moeten zijn aan de doorsnede van de zegelpennen en er precies om heen sluiten, wat mijns in ziens ook kan met ronde pennen. S. F. ANTWOORD: Omtrent de schetsen in Staatsblad 51 het volgende. Volgens het opschrift boven blz. 21 (Schutte- vaer) geeft het daar volgende con structie- voorbeelden weer, dus geen constructie- eisen. De werkelijke eisen zijn, onder het hoofd „Technische Bepalingen", vervat in Bijlage 2, blz. 10-20, en de bovengenoemde, daarna in Bijlage 3 gegeven schetsen tonen toe lichtend hoe b ij voorbeeld daaraan voldaan kan worden. In Art. 9, lid a (blz. 13) worden ook zegelpennen van ten minste 3 mm dik vlak iizer genoemd (welke geen scharnier hebben). In af wijking van het op blz. 28 in schets E met vierkante gaten aangegevene, wor den dus zegelpennen van plat ijzer even- esen toegestaan. Zo zal het o.i. met de door u verlangde ronde pennen ook wel zijn (wat het toepassen.van de meer praktisch te maken ronde gaten in het profielijzer mogelijk maakt). Zie over de zegelpennen ook lid b van Art. 9, en over de gaten in de profielijzers ook lid f van dat Art. op blz. 14. Met het oog op ronde pennen wijzen wij op het volgende. De zegel roeden moeten uiteraard een geschikte dikte hebben om van behoorlijke zegelkoordgaten voorzien te kunnen worden. Daarom moeten ronde zegelpennen vrij dik zijn, opdat daarvan, na doorboring voor de roeden, genoeg stof overblijft. Volgens Art. 2 (blz. 3) van het Reglement moe ten, ter verkrijging van een certificaat, tweevoud schetsen overgelegd worden, aan een bevoegde douane-autoriteit in die duidelijk weergeven op welke wijze de sluitinrichting is uitgevoerd. Voor uw district zult u zich daartoe moeten wenden tot de Inspectie der Invoerrech ten te Groningen. Wij raden u aan, van hetgeen u maken wilt vooraf een nauw keurige tekening te vervaardigen, en daarop van deze Inspectie goedkeuring te vragen. Dit ter voorkoming van mis verstand. Delft. Bur. P. Intveld. Berichten voor de Binnenvaart Vllesloot In de Vliesloot zjjn verlegd naar 53-18-34 en 5-6-5 rood drijfbaken no. 2, dit is pl.m. 200 m om de N.O., 53-18-31 en 5-6-25 rood drijfbaken no. 3, dit is pl.m. 400 m om de N.O., 53-18-5 en 5-6-24 rood drijfbaken no. 4, dit is pl.m. 200 m om de Z.O.. tei-wirjl is tussengelegd op 53-18-18 en 5-6-24 rood drijfbaken no. 3a. Het vaar water buigt zich dus iets verdei om de O. punt van Vlieland heen in scherper bocht. De Zaan Van 16 Februari 1953 tot half Mei d.o.v. worden herstellingswerken uitge voerd aan de Noorderbrug te Zaandam, gedurende welke de brugklappen worden verwijderd. De vaart moet bij het doorvaren grote voorzichtigheid in acht nemen, waar-bij het verkeer uit N.lijke richting voor rang heeft boven die uit Z.lijke Betonning en verlichting Voorlopig mag niet worden gerekend op de aanwezigheid of de juiste ligging van de betonning in de zeegaten en vaarwater. Evenmin mag worden gere kend op het regelmatig branden van lichten en lichtboeien. Slechts de be langrijkste bijzonderheden zullen per af zonderlijk B. a. Z. worden bekend ge maakt. Pas van Terneuzen Van de lichtenlijn Nieuw-Neuzenpol- der is het lage licht vernield en het hoge licht gedoofd. West Schouwen De vuurtoren van West Schouwen is tot nader bericht gedoofd. Gocree Tot nader bericht zijn gedoofd de vuurtoren van Westhoofd, het hoge licht Slijkgat en het licht Kwade Hoek. Hoomsche Hoofden Het licht Hoomsche Hoofden is ver nield. Amsterdam Tot nader bericht kunnen op de kop van de Handelskade tijdsein en storm- seinen niet worden gegeven. Zeegat Terschelling Zonder nader bericht wordt het licht van de lichtbrulboei op de scheiding van Schuitengat en Stortemelk (RZHS SG- SMl gewijzigd in wit onderbroken, elke 2 sec. helder 1 sec. (eerder elke 8 sec. 4 sec. helder. Kanaal door Voome De scheepvaart door de sluis te Helle- voetsluis is gestremd, Oude Maas De brug voor gewoon verkeer en de spoorbrug over de Oude Maas te Dor drecht kunnen niet worden bewogen. De bruggen te Barendrecht en te Spijke- nisse zijn weer beweegbaar. Kanaal door Zuid-Beveland Te Hansweert kan weder met alle sluizen worden geschut. Te Wemeldinge zijn de sluizen intact. Rijnvaart Het inhaalverbod op het riviervak tussen km 684.4 en km 689.4 bij de spoorbrug te Keulen-Deutz (km 688.5) is verlengd tot en met 15 Febr. 1953. Havenmeester Schaap van Harlingen jubileert Havenmeester P. Schaap te Harlingen is een gezien en gewaardeerd persoon in schippers- en met name in Schutte- vaerkringen. Is hij niet een getrouw be zoeker van de Algemene Vergadering dier bekende schippersvereniging, en heeft hij niet als voorzitter der afdeling de jongste Jaarvergadering ontvangen? Uit de Leeuwarder Courant van 31 Jan. j.l. zien we, dat.,de heer Schaap op 1 Februari zijn zilveren jubileum als havenmeester herdacht, al bleef hij die dag niet in zijn woonplaats. We zullen de vrijheid nemen iets uit dat verslag van het de jubilaris afgenomen inter view over te nemen. Dat volgens dit vei-slag de heer Schaap in 1891 is gebo ren, dat hij 33 jaar zeevarende was en nu reeds 25 jaar havenmeester kan moeilijk kloppen, tenzij hij reeds op vier jarige leeftijd naar zee ging. daar zal wei een telfout zijn gemaakt. De. overigens betrouwbare, Leeuwar der Courant die al meer dan twee eeu wen bestaat, laat de heer Schaap o.m. het volgende over zijn zeemansloopbaan vertellen. ,,'t Was zo om en de bij 1910 ja, dat zal kloppen, want ik was net derde stuurman geworden toen we met de „Gamrna" van Archangel voeren met een lading hout. We gingen met vier schepen tegelijk: de laatste, want de winter was op komst en dan zit 't daar vast. We waren net buiten de Witte Zee of daar kwam me een storm! De schepen werden uit elkaar geslagen, onze hele deklast ging schuiven, we kapseisden, maar net toen 't zaakje bijna gelijk lag met 't water, schoof de héle deklast mei masten en al van boord en de „Gamma" kwam weer recht. Maar 't roer was gebroken, we konden niets beginnen en dan de wetenschap, dat je 't laatste schip daar in die IJszee bent! Enfin, een Duitse trawler heeft ons ten slotte opgepikt en naar de haven van Vardö bij de Noordkaap gesleept." ..En in '27 was 't. Ik voer als gezag voerder op de „Semiramis" naar Texas, toen op 't voorschip we waren mid den op de Atlantische Oceaan 'een Chinees een landgenoot van hem zo'n dertig steken in z'n body gaf. We tele grafeerden met de „Maasdam" en vroe gen de dokter advies. Darmen op hun plaats leggen en dicht naaien die buik, zei de dokter en ik aan 't naaien. Ste riele haalden en gax-en, maar die knaap had een huid als leer en ik moest 't buigtangetie erbij halen om de naald er door te krijgen. Enfin: de kerel haalde het en toen we hem in Port Arthur aan 't ziekenhuis wilden afleveren, zeiden ze: hou hem maar bjj je, die mankeert niks meer. 't Was ook zo: toen we in Nederland terug kwamen, stond hij weer aan 't roer." Bij al die verhalen verbaast men er zich telkenmale weer over, dat de man, die gewoond heeft op Curasao, in Bata via en Singapore, die beter thuis is in Hongkong en New York en in Helsinki en Stockholm dan laat ons zeggen in Sneek en Herenveen, nu al 25 jaar rus tig zit in dat donkere havenkantoor aan de Noorderhaven van Harlingen. Maar zijn functie heeft iets met de zee te maken en hij woont vlak bij Terschel ling. waar hij in 1891 werd geboren en waar de zeevaartschool staat. „Daar heb ik nou waarlijk alles aan te dan ken", zegt havenmeester Schaap, „en ik niet alleen. Dacht u, dat al die oud- Terschellingers nu in nette huisjes daar in Heemstede, Naarden, Bussum en ga maar door zouden wonen als die zee vaartschool er niet was geweest? Tja - - Harlingen had dat óók kunnen heb ben, als ze de zeevaartschool hier een wat beter hart hadden toegedragen." Harlingen heeft méér kansen gemist, al is dat niet alleen de schuld van de Harlingers. Als de provincie vóór de oorlog wat meer oog had gehad voor de belangen van de Friese havenstad neem de kwestie van de sluizen, die véél te klein waren, neem de vaarregle- menten, die alle grotere schepen weer den dan had Friesland nu niet zo'n enorme achterstand gehad bij Groningen wat scheepsbouw en kustvaart betreft. En ja, ook wat de nieuwe kanalen aan gaat hadden wij 't wel graag anders gewild: de uitmonding dóór een ver brede Noorderhaven met een doorbraak achter 't Heerenlogement, dan had Har lingen er een nieuwe impuls door kun nen krijgen. Wat er nu aan de Tsjerk Hiddes-sluizen gebeurt, daar blijft Har lingen vrijwel „koud" van. Maar laat ons eerlijk zeggen, dat de haven van Harlingen er momenteel wèl zijn mag. We blijven zitten met de Pollendam en nu vooral met het probleem de Boon tjes, maai- ja, wat wil men: daar zou alleen een rhillioenehwerk oplossing brengen. Havenmeester Schaap is in Harlingen zo langzamerhand een man van impor tantie gaan worden. Geen organisatie, geen vereniging, die bij de haven en de zee is betrokken, of de havenmeester staat er mee in relatie. Maar genoeg, tot zover de L. C. Wij wensen de heer Schaap van harte geluk bij zijn jubileum. Moge hij nog lang zijn voortreffelijk werk kunnen waarnemen. Het is een goede havenmeester. Drink louter Kabouter Ook leverbaar uit Entrepdt Motorenfabriek DE SUTTER Rotterdam (N.) - Tel. 43160-83859 Wm. van Hillegaersbergstraat 104-106 REVISIE van benzine- en dieselmotoren. CYLENDERVOERINGEN. KRUKASSEN SLIJPEN. FIJNBOREN van cylinders met bijlevering van zuigers. WITMETAAL LAGERS, centrifugaal ingieten. LOODBRONZEN LAGERS. LLJNBOREN van hoofdlagers. KLEP ZETINGEN vernieuwen, alle grootten en soorten. AFPERSEN van verstuivers. Onze 35-jarige gespecialiseerde ervaring is Uw beste waarborg. KWALITEITS GIETWERK ia nan-Fana mctaltn icUipiuiiitifin - mach. endardelen KOPERGIETERIJ AMSTERDAM N V. O. L Armsteeg 13-15 - Amsterdam-C Tel. 40917 i van Am. katoendoek. Nederlands fabrikaat No. 8 4.76 10 4.15 12 3.75 GEORGE BODEWES - SCHEEPSUITRUSTINGIIN MARTENSHOEK, tel. O 5980 - 600 Hoogezand. Telef. 136, SCHEEPSWERF VRIJENBAN" Tel.-Adres Boot-Delft 500 PK - 375 Type RH 348 SU iat losse cylinders en verwisselbare voeringen MOTOREN-WERKE MANNHEIM A.:G. BENZ-MANNHEIM ALLEENVÉRKO0P VOOR NEDERLAND Fa. J: H. G. GOSAU, ROTTERDAM, VyESTERSTR 42. TEL. U 03 15 (2 LIJNEN) firma W. 4 C. STAM Nw.-Lekkerland, tel. 13 Nieuwbouw en Reparatie voor BINNENVAART en VISSERIJ J Café L „WEST-IN DIE" WILLEM BIJL De Rurjterkade 110 AMSTERDAM Tel. 47769 Zaal disponibel voor vergaderingen bruiloften en partijen. Briefadres. SCHUTTEVAER —"g verkrijgbaar Koopt nü nieuwe Gemaakt van 't beste bruin Amerik. doek. No. 10 voor f 4.75 per m-. No. 8 voor f 5.25 per m-. Aanbev. S. A. DEN BOER ZN., Zeilmakerij, tel. 102, OUD BEIJERLAND. Fa. A. Tuinman Zn. Scheepsbevrachters. Transport- en Overslag bedrijf - Harlingen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 58