DE WATERWOLF VIJFDE BLAD van het Weekblad „Schuttevaer" van Vrijdag 13 Februari 1953 No. 37 (Geschreven 20 Januari 1953) Hoge dennebomen en hoge dijken. Die wil ik eens practisch met u bekijken. Ten aanzien van de zilte en zoete stromen Als de waterwolf begint te komen. Storm, orkaan uit het Noord Noordwesten, Gedachtengangen om elkaar te testen? Ten eerste gaat het dan over de den- neboom, maar niet gelijk een populier of eikenboom. De denneboom van my, ik zal het u zeggen, is dan een onder deel van een schip, hetzij van hout of ijzer naar gelang van vaartuig. Zij staat loodrecht of iets schuins naar binnen aan de binnenkant van de waring of het gangboord. De hoogte van de „den" is variërend boven of in de den liggen de merkels daar overheen, de luiken met de scheerhouten midscheeps daar onder, dit is de afsluiting van de laad ruimte. Ik sprak van hoge dennebomen op een vaartuig dan; nu daar is onge veer vijftig jaar geleden mee begonnen schipper T. Muller, domicilie te Bres- kens, naam van zijn schip was „Sym- phatie", pl.m. 300 ton groot. Een den neboom van een meter hoog, nu daar keek elke schipper vreemd van op, maar de zeer hoge dennebomen zijn doorge voerd als zijnde zeer practisch en nut tig; meer laadruimte van binnen en voor de waterkering en golfslag van buiten. Maar zo ik zei, de hoogten zijn verschillend naar gelang van elk vaar tuig. Ten tweede is mijn betoog in hoofd zaak gericht op onze zee- en rivier dijken, maar ik zou geen betere verge lijking kunnen nemen dan de ,,den". Nu moet u niet verwachten van mij, dat ik als waterbouwkundige of geo graaf mijn betoog ga houden, daar zou den ingenieurs of de waterstaatswer kers van. Sliedrecht en omstreken u beter over in kunnen lichten. Ik ben maar een gewone schipper, maai' dit weet ik zeker er gaat toch in ons iets om of over die N.Noordwester storm of orkaan als die uit de N.-Atlantische Oceaan met een snelheid van 125 m en meer per seconde de Noordzee binnen dringt op onze kusten aan. Ja, mijne heren, dan bekruipt mij de vrees wat er verwacht kan worden, als uit de Bilt en van de weerschenen op de Oceaan al maar depressie op depres sie gemeld wordt uit N.West en deze maar aan blijft houden en deze te samen vallen met de springtijen, in gewone schipperstermen uitgedrukt met de naam van giertijen. Dat lieve kind daar te Hilversum heeft enige weken geleden zulke schone versjes over onze dijken gezongen, en zeker wij mogen voor de nu bestaande zeer dankbaar zijn. Waar zouden wij blijven in ons kikkerlandje zoveel meter onder de zeespiegel en dan de catastrofe zo als boven beschreven. Dat ik nu dit schrijven zend is niet ongegrond, want de vrees bekruipt mij, dat dan Holland op vele plaatsen nog wel eens verdronken land kan worden. Van de St, Elizabetsvloed hebben we in de vaderlandse geschiedenis geleerd van de dorpen die daar verzwolgen zijn en het ontstaan van de Biesbosch. In Zee land het verdronken land van Roemers waal en Saaftingen. Ik herinner mij het hoorspel enige tjjd geleden van het ver gaan van het slot Lodijke daar bij Ier- seke, allen als gevolg van bovengenoem de natuurkrachten. Ja, plattelanders, waar ik van zelf ook onder behoor. God verhoede het uit genade. Die wolken, lucht en winden, wijst spoor en loop en baan, maar kunt u het zich voor stellen zoals het op het eiland Walcheren toeging toen het zeewater door de dijk naar binnen bulderde, wat een paniek, angst en ontzetting! Neen, neen te vre selijk om aan te denken, en ik hoor de opmerking oorlogsgeweld. Maar of het water nu door of over de dijk komt, blijft egaal en de natuurkrachten zijn toch meer onberekenbaar dan alle oor logsgeweld bij elkaar. De grote water rampen zijn hier toch het bewijs van. Ik weet van het eiland Tholen, dijk doorbraak in de D. Kil nabij de Wacht van de Bommelerwaard en zo vele dijk doorbraken langs de Rijn, Maas en Waal die hieraan herinneren. Vergeet niet als de vloed catastrofaal wordt, er duizen den mensenlevens op het spel staan, als ook het vee en de schade zeker in de milliarden gaat lopen. Indien het dan bij een buitengewone elegenheid zulk een noodgetij maar op een paar decimeter, ten laatste op centimeters en nog minder aankomt. Denkt u het dan in als de noodklok gaat luiden met het vreselijk gevolg, En, nu u heeft het toch wel gelezen of gehoord door de radio, vloedgolf aan de Westkust Amerika, Australië, de Filip pijnen, even zo goed kan de storm uit de Atlantische oceaan het water de Noord zee in drijven op onze kusten aan, be zuiden door het Engels kanaal en ten noorden rechtstreeks uit de oceaan, En nu ten derde hel cardinale punt waar mijn betoog feitelijk om gaat. De Minister van Waterstaat, ook die van de Arbeid is er bij betrokken even zo goed als alle inwoners van onze lage landen. Bovenal de Minister van Financiën niet te vergeten, want het is geen paskwil, die ik nu hier als urgente zaak neer ga schrijven en mijn advies is aan de Excel lenties: Wij beginnen met alle zee- en rivierdijken te verzwaren en deze nog eens 60 of 75 cm te verhogen. Verbre den is een vanzelfsheid en dan zo spoe dig mogelijk, werktijden in de zomer minstens 55 uur per week. Als dan al die tot nog toe onbenutte dijken klaar zijn, dan gaan wij daar woonhuizen aan bouwen, ze mogen wat ruimer zijn dan voorheen, maar in de geest zoals onze voorouders gedaan hebben: wat een grote objecten voor handenarbeid. De industrialisering zou er mee op de ach tergrond raken. Ik hoor al stemmen die zeggen, nu als voorzorg die dijken ver zwaren en verhogen, daar kan wel iets in zitten, maar dat bouwen van woon huizen wordt immers veel te duur, dan antwoord ik, vroeger toen wij zogenaamd in het land van de halve centen leefden, kon het wel en nu zou het niet kunnen Ik voor mij denk, dat elke woning die op het platte land gebouwd wordt, tien maal duur der is dan een huis aan de dijk op de lange baan gerekend. Want op de duui' zal het zichzelf wreken, al die woningbouw op kostelijke voedingsbo dem. Wees gewaarschuwd. Ik adviseer u de dijken moeten benut, zo wijs waren onze voorouders toch wel! Voorbeelden: och, laat uw gedachten gaan, waar is te Rotterdam het eei'st ge bouwd Ik verzeker u, dat het de West en Oostzeedijk zijn geweest; weet u nog van de beruchte Schiedamse dijk? Zo zijn er honderde plaatsen op te noemen, maar de dijken zijn benut tot op zekere lengte, want van de ene grensplaats van een gemeente tot de andere liggen nog honderden kilometers braak, het lijkt wel een soort Niemandsland. Och, had den de mensen daar in Walcheren nog" maar op of aan de dijk gewoond, de schade zou onnoemelijk minder zijn ge weest. Mijne heren, ik geef u mijn gedachten over onze dijken, over de dammen ga ik nu niet handelen, mijn betoog zou te lang worden. Maar het zou de moeite lonen eens na te gaan hoeveel zeesche pen die de naam van Dijk en Dam voe ren, Amsteldijk, Burgerdijk, Sloterdijk, enz. Ik meen, dat de H.-Amerika lijn al een vierde Maasdam in de vaart heeft. Denkt u even aan ons vlaggeschip het schone m.s. Nieuw-Amsterdam. Dijken en dammen, wat moeten zij niet in ere gehouden worden en voor de mensen een lust om daar aan te wonen, tenminste van de zakelijke kant bezien, die ons allen aangaat. En mocht mijn advies bij de heren in Den Haag een gunstig ge hoor vinden, wat een objecten dan voor handenarbeid en tevens nog meer bevei liging voor onze lage landen. En nu nog eens over mijn gewettigde vrees voor de waterwolf. Alle tijden hebben weertijden en de historie herhaalt zich. Ik weet van die barre winter van 1890, van 1895, van 1917 en van 1929 wel uitzonderingen, maar zij komen terug. Twee weken geleden was er een dikke mist te Londen, zoals er in geen 120 jaar was geweest, alhoewel Lest heugt best is ook een spreekwoord. Maar ik verzeker u, als de N.Wester- storm precies samenvalt met de spring vloeden, wanneer de Bilt en de weersche- pen op de oceanen voor onze kusten de ongunstigste omstandigheden melden en aanhouden. Hetwelk God dank maar hoogst zelden gebeurt, maar de kans is er bij elke opkomende storm, daarvoor mijn vrees en ik mag toch spreken van enige ervaring in deze. Het mag tien, twintig jaar of langer duren, maai- ko men doet het zeker. Het kan nog wel dit jaar zijn Excellenties, denkt u nog eens na wat die eenvoudige schipper T. Muller gedaan heeft met die hoge denneboom. Het was maar voorzorg van de man, maar het heeft zijn nut voor velen afgeworpen. U ziet, er is nog genoeg werk aan de winkel en ook zul len er wel Amerikaanse dollars aan te pas moeten komen.' maar de zaak is urgent. Onderzoek en bestudeer mijn plannen, want er zullen wijze en ver standige koppen aan te pas moeten ko men, want het is geen peulschilletje dat ik u aan de hand doe. Mijn betoog mag nog vele hersens aan hel denken zetten, vele potloden en pennen in beweging. Ik ga eindigen, ik verwacht van velen sympathie. Gedachten van een oude schipper. Men vraagt wie zal dat be talen? Doch de N.N.Wester trekt zich hier niets van aan. Die komt te zijner tijd als waterwolf. Zwijndrecht. 20 Januari 1953. C. DEN BOER Gzn. Sleepdienst Bröedertrouw. Naschrift Redactie. Dit ingezonden artikel lag reeds enkele weken gereed, doch werd door omstandigheden opge schort. Het is wel opmerkelijk, dat kapt. den Boer deze waarschuwing inzond.. Weinig zal hij gedacht hebben, dat hel gevreesde zo spoedig zou komen. ACCOUNTANTS- EN A DM IN 1ST RA TIE KAN TOO- UJymenga STATIONSTRAAT 130 VLAARDING6N UIT HANSWEERT De eerste maand van het nieuwe jaar is al weer voorbij en we kunnen niet anders zeggen als dat deze voor de scheepvaart wel heel ongunstig is ge weest. Er was niet veel werk en diege nen die een reis hadden kunnen vastkrij- gen waren daarmee wel heel lang onder- maal onmogelijk maakte. Gelukkig be ginnen de dagen al weer wat langer te weg, omdat de mist snel varen nu een- worden, zodat er niet meer zoveel in indien het werk nu ook nog een beetje donker gewerkt behoeft te worden. En mag toenemen, dan wordt het weer veel beter. Het Belgische schip Virgo Potens dat circa acht maanden geleden als sleep- scliip nabij Terneuzen was aangevaren omgebouwd tot motorschip. Dit schip is sinds dien gerepareerd en gelijkertijd had nu begin der week zijn eerste reis aangevangen naar Kerkdriel om aldaar een reis zand te halen voor Gent. Alles ging goed tot dat ze gekomen waren ter hoogte van Baarland. De schipper hoor de een verdacht geluid en het ging ram melen. zodat hij helemaal niet meer ge rust was. Bovendien verloor het schip vaart zodat besloten werd te ankeren. Toen korte tiid later het motorschip Parana passeerde en de schipper van de Virg'o Potens meende dat hij in winter dag daar niet zo best lag, verzocht hij om hem mee te nemen naar Hansweert. Toen ze in de haven aangekomen waren werd een onderzoek ingesteld en daarbij bleek dat alle bladen van de schroef afgeslagen waren. Wat de oorzaak van dit °"ebeuren is kon niet worden vast gesteld. Het was dus voor dit motor schip niet zo'n best begin. Zondag zagen we over de Schelde nog een on gewone sleep Dasseren. Het was de Franse boot Fauzon welke enige weken geleden door aanvaring zwaat bescha digd werd en in Vlissingen binnenge sleept is, Aldaar hebben ze een flink gedeelte van de lading gelost en is het schip zo goed mogelijk waterdicht ge maakt, waarna vergunning verleend werd het schip naar Antwerpen te sle pen om aldaar geheel te worden gelost en afdoende te repareren. Het ongewone van de sleep was dat dit schip over stuur gesleept moest worden wegens de grote schade aan het voorschip. De scheepswerf Zeeland alhier, nog maar kort in bedrijf, geeft nu al ernstige redenen tot ongerustheid. Eerst werd er- bekend gemaakt dat ze zo vee! werk hadden en orders genoeg. Tot nu toe schoot het toch maar slecht op met al dat werk en de coaster Orion, die niet zo veel schade had, zat reeds weken lang op de helling". Hieruit zou men kunnen opmaken dat ze nog niet de ge schikte mensen hebben of de geschikte machines. Doch de laatste dagen ver schenen er ernstige berichten in de bla den. die wel zo goed mogelijk weer wer den recht gemaakt, doch er is nu ern stige ongerustheid ontstaan. Het zal weer moeite genoeg kosten om dit wan trouwen weg te krijgen. En wat er alle maal van waar is kunnen we niet zeggen, een feit is het echter dat de oprichter directeur op een gehouden vergadering van aandeelhouders ontslagen is. Naar het zich laat aanzien is de toestand wel niet hopeloos en er worden ernstige po gingen getiaan om de zaak goed op gang te Krijgen, waarin ze, naar we zo graag hopen slagen zulien. Hel is niet aneen een belang voor de geldschieters, maai ook voor onze gemeente en de werk mensen. Beter kunnen deze nuttig werk doen op de werf als op hoeken en kan ten staan en leven van de steun. Er wordt namens de werf bekend gemaakt dat er nog niets in de weg is en dat de nieuwbouw van de boot voor Pakistan doorgaat en dat er een dezer dagen aan begonnen wordt. Eveneens is er op dracht voor de bouw van een coaster van -MO ton en ook daaraan zal zeer binnenkort begonnen worden. Als deze nieuwbouw gelukken mag en ze er een beetje gelukkig mee zijn, dan kan het wei eens iets zijn waarmee ze de boel goed op gang krijgen. De binnenvaartrampenwet heeft in haar zitting o.a. behandeld het uitbran den van het motorschip Johanna in de Witte tonnenvlije. Dit schip was geladen met vlas. Blijkens het verslag is komen vast te staan dat de uitlaatpijp niet ho- gez- was als de deklast vlas, terwijl de lading was geladen over de roef en het motoi'kamerdek. Volgens de commissie was er op onverantwoordelijke wijzege- laden en kreeg de schipper er nog al van langs. Het is wel wenselijk dat een dei'gelijke lading niet meer wordt toe vertrouwd aan iemand die voor het ge vaar die bij zo een lading bestaat geen begrip heelt blijkens het verslag. Daar mee kan de schipper het wel doen en we vermelden het speciaal opdat alle schippers weten hoe in zo'n geval de binnenvaart ï-ampenwet commissie er over denkt. De bokken Arend en Condor van v. d. Tak's bergingsbedrijf die een paai- we ken werkzaam waren bij het bergen van het motorschip Peine werd weer niet veel rust gegund. Nauwelijks was het achterschip van de Peine op een Ameri kaanse bak o-ezet of de bokken werden weggesleept naar Terneuzen, alwaar ze en opruimen van de Engelse torpedo jager Valentine. Maandenlang warén ze behulpzaam moesten zijn bij het bergen daar- reeds aan bezig en alle pogingen met bokken en luchttanks waren nog mislukt. Nu waren ze weer zo ver ge- konzen dat ze het verantwoord achtten die twee bokken aan te nemen en op nieuw een poging te doen. Laat ze nu het geluk hebben dat het achterschip meekwam. Nadat de bokken vastge maakt hadden begonnen ze heel lang zaam te trekken en zo waar het gaf mee. Na heel voorzichtig manoeuvreren werd het later met hoog water op een zandbak gezet alwaar getracht zal wor den het drijvende te maken. Ook zullen ze proberen het voorschip omhoog te zetten en drijvende te maken, waarna beide delen naar Rotterdam gesleept zullen worden. Het is wel een zwaar karwei geweest tot op heden en volledig succes is nog niet verkregen, doch het is bekend dat bergers wel van ee vast houdend soort mensen is. Hetg an ze beginnen laten ze maar heel zelden in de steek. De gasleiding welke het vorig jaar met zoveel moeite door de Scno.de is gelegd, blijkt nu reeds een lek t.c heb ben. Bij eên ingesteld onderzoek is ge bleken dat dit lek niet ver uit ie wal zit. Deskundigen zijn van me..mg dat reparatie zeer goed mogelijk r. en dat ze daar zo spoedig mogelijk n... zullen beginnen. De uienexport naar Engeland blijft toch langzaam aan doorgaan. Deze week werden de coasters Jan Kleumer, Fi- dutia en Vecht geladen. Hte vaarwater op de Oosterschelde dat reeds dikwijls zoveel moeilijkheden heeft opgeleverd, vooral in de buurt va.n het Krammer en de bocht van St. Jacob heeft in die buurt weer een bruik baar vaarwater bij gekregen hetwelk onder de naam van Noorderslaak in ge bruik zal komen. De vaargeul die zich daar gevormd heeft wordt steeds dieper en is er met laag water reeds een diepte van 28 dm. Er wordt een begin gemaakt met de betonning zodat dit bij daglicht goed te gebruiken wordt en de vaarweg kan bekorten. Een verlichting wordt er voorlopig nog niet gelegd, zodat varen bij nacht hel noodzakelijk is dat de bocht van St. Jacob nog genomen wordt. De statistieken van de provinciale veren werden weer gepubliceerd en we zagen daaruit dat het deze diensten nog steeds goed gaat.. Het aantal passagiers zowel als de auto's, die overgezet moe ten worden, nemen nog steeds toe. Op het veer Kruiningen-Perkpolder werden in 1938 slechts 83.511 passagiers over gevaren en in 1952 niet minder als 1.216.221. Het aantal auto's in diezeflde jaren was 15.598 en 267.391. Op het veer Vlissingen-Breskens waren dit in diezelfde jaren 342.276 en 2.357.307 pas sagiers en 47.772 en 232.043 auto's. Als men deze aantallen ziet begrijpt men niet goed wat zowel al die mensen als al die auto's in Zeeuws Vlaanderen te doen hebben. In de ZAAN is Uw adres voor SCHEEPSARTIKELEN Fa. A. de Grant, Wormerveer. Tel. 81857

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 57