Binnenvaart in Europa VIERDE BLAD van bet Weekblad „Schuttevaer" van Vrijdag 13 Februari 1953 No. 37 Overgaande op België kan in de eerste plaats worden gemeld dat in de „Moniteur" van 20 December 1952 de statuten gepubliceerd zyn van het Comité Beige des Intéréts Fluviaux, dat zich zal belasten met het beharti gen van de binnenscheepvaart bij de nationale en internationale instan ties. die zich met algemene transport vraagstukken bezighouden. Voorts zijn bij Koninklijk Besluit van 11 De cember 1952 de bepalingen van 15 October 1935 t.a.v. ae waterpolitie en de door de Staat beheerde waterwe gen gewijzigd. In 1952 hebben de Belgische bin- nenvaartwerven slechts een zestigtal schepen opgeleverd, hoofdzakelijk spitsen. Daarnaast zijn echter nog enkele tankschepen, een kempenaar, pontons en sleepboten gereedgeko men. Zes schepen die dat jaar voor Duitse, Franse en Nederlandse reke ning werden gebouwd zijn reeds dooi de huidige eigenaars overgenomen. In een ingezonden stuk in Navigare wordt gewag gemaakt van een re geringsplan ter financiering van de motorisering van de Belgische bin nenvloot. Volgens dit plan zou 80 van de kosten per schip worden ge fourneerd tegen een rente van 3 waarbij de aflossingstermijn 10 jaar zou bedragen. Het verschil tussen de gebruikelijke rente 6 a 6Va en de hier gevraagde zou 'móeten worden gedekt door de Dienst, voor Regeling der Binnenvaart (D.R.B.). Naar verluidt zouden de huidige re serves van de D.R.B. ca. 40 millioen B. frs. omvatten en hieruit zou het renteverschii voor de motorisering van enkele honderden schepen be taald kunnen worden. Het blad geeft als commentaar, dat de inzender inderdaad over juiste inlichtingen beschikt. Het is van mening, dat nog een aanzienlijk ge deelte van de Belgische binnen- en Rynvloot gemotoriseerd kan worden. Dit dient echter een kwestie van particulier initiatief te zijn. De IJoyd Anversois meldt dat het zuiver binnenlandse scheepvaartver keer vanuit Antwerpen in 1952 min der intensief was dan in 1951. hoewel t.o.v. 1950 toch nog een belangrijk voordelig verschil kan worden gecon stateerd. In 1950, 1951 en 1952 wer den te Antwerpen voor het binnen landse verkeer bevracht resp. 16.191, 20826 en 18.027 schepen met tonna ges van resp. 5.6, 8 en 6.8 millioen ton, terwijl het gewicht van de ver voerde hoeveelheden resp. 4.3, 6.3 en - 5.3 millioen ton bedroeg. De rede, welke de heer Osterrieth, voorzitter van de Antwerpse Kamer van Koophandel eind December heeft gehouden tijdens de Algemene Ver gadering van die Kamer, is thans in druk verschenen. Daaruit blijkt dat op internationaal terrein de Schelde- Rijnverbinding de voornaamste eis van Antwerpen blijft. De ontwerpen, die ten doel hebben het industrie bekken van Lotharingen rechtsti'eeks te verbinden met de Bovenrijn door het kanaliseren van de Moezel, aldus de heer Osterrieth, kunnen ons niet onverschillig laten. Zij bewijzen trouwens het grote belang dat de verwezenlijking van de OostWest verbinding volgens het plan van ir Bonnet voor België zou hebben. De uitvoering van deze twee ontwerpen zou het bekken van Lotharingen door een snelle en gemakkelijke waterweg met de Belgische bekkens verbinden. De belangstelling waarvan de laatste tijd in economische kringen van Nederlands Limburg werd blyk gegeven voor een verbinding Oost West door hun provincie, zou ten nutte gemaakt kunnen worden om een oplossing te vinden, die in overeenstemming is met de Europese idee. Nederland zou in verband hier mede zijn toestemming moeten geven om het gedeelte van het kanaal, dat zijn grondgebied doorsnijdt, te inter nationaliseren. Indien deze verkregen zou worden zou men een tracé i n studie kunnen nemen, dat minder zou kosten en toch aan dezelfde econo mische eisen zou beantwoorden als die, welke in de studie van ir Bonnet zijn vervat. Het woord is aan onze Nederlandse vrienden, aldus besloot de heer Osterrieth. Inmiddels is een Franse commissie van deskundigen in Antwerpen aan gekomen om met Belgische transport-, handels- en industriële kringen overleg te plegen omtrent de kanali satie van de Moezel. Tevens zal de electrificatie van spoorwegen in Frankrijk en Duitsland, alsmede de aanleg van snelwegen van Amster dam naar Brussel en Pai'ijs een punt van bespreking vormen. Naar aanleiding van de behande ling van de begroting voor vei-keer en tourisme in de Fi-anse Kamer, in welk vex-band voor 1953 ruim 175 milliard frs. is uitgetrokken, werd opgemei'kt, dat het jammer was, dat de regering de x-eox'ganisatie van spoorwegen en wegtranspox-t niet die per had doorgevoerd. De minister merkte daartegen op, dat zonder de maatregelen, welke reeds ten aanzien van de spoorwegen wax-en getroffen, het tekort de 100 milliard frs. zou zijn gepasseerd. Tevens werd uitleg gegeven van het px-oject ter verbete ring van de binnenscheepvaartwegen. Een zelfde bedi'ag van 100 milliard frs. zou voor Frankidjk voldoende zijn om het een vaarnet te geven, dat gelijkwaardig zou zijn aan dat van zijn buurlanden. Vei'betering is drin gend noodzakelijk, aangezien de bin- nenvaax-t thans economisch niet die rol kan spelen, die zij in het wel- vaartsbestel zou moeten vervullen. Nu de Europese verkeersintegratie in het stadium der praktische vei-we- zenlijking is getreden, is zulks een dwingende aanleiding om het Franse kanalensysteem, dat zeer vex-oudex-d is. te vei-beteren, wil dit niet een hin derlijk vex-keerstechnisch knelpunt in het geheel vormen. Zoals i*eeds eer der opgemerkt stelt het modernise ringsplan zich voor de diepte van de kanalen op 2.60 m te bx-engen. Voorts wordt de vraag gesteld of het project van de kanalisatie van de Moezel zich in 1953 zal vei'wezenly- ken, Zulks zou van vitaal belang zijn voor de Fx-anse industrie, terwijl het eveneens een i*endabel project mag worden geacht. Het plan voorziet te vens in nieuwe mogelijkheden voor de Fi'anse Rijnvaart en ook in het Europese kader zijn er vele mogelijk heden van economisch voordeel. Alle gezagvpex-ders, geleiders of verantwoordelijke personen van een Rijnvaartuig, dat de haven van Stx-aatsbux'g binnenkomt en daar aan legt, zijn vex-plicht alle bemannings- en gezinsleden, die zich op het mo ment van binnenkomen in de haven aan boord bevinden, binnen 6 uren te melden op het kantoor van het Com missariat des Renseignements Géné- raux du Pox-t, gevestigd Rue du Port 5. Tot. dit doel dienen zij over te leg gen. de passen, doorgangsbewijzen, identiteitskaarten etc. van genoemde pex-sonen. Opvarenden, die de functie van Rynloods uitoefenen en die in het bezit zijn van een visum met langere duui-, zijn gehouden tenminste één maal per kwartaal een controlestem pel in hun dooi'gangsbewijs te laten plaatsen. Passagiers mogen, noch alleen, noch in gx-oepsverband niet van of aan boord gaan dan nadat hun iden titeitspapieren door een beambte van het commissariaat geconti'oleei'd zyn. Vrijgesteld tot het doen van opgave van hun bemanning zijn sleepbootka piteins, die niet langer dan 12 ui-en in de haven verblijven, mits er geen vex-andering in de bemanning heeft plaatsgevonden sedei't het vorig ver blijf in de haven. Dat de band met. Rotterdam door het scheepvaartvei'keer in Straats burg sterk wordt gevoeld blijkt wel uit het feit. dat in Stx-aatsburg se dert enige tijd een rue de Rotterdam bestaat. Thans is in deze stad een nieuwe wijk in aanbouw van 800 wo ningen met een hoog gebouw van dertien vex-diepingen, vergadex-zalen, kerk en scholen. Het gehele complex in de nabijheid van de Rijnhaven heeft de naam gekregen: Cité de Rotterdam. Van 6 tot 8 December heeft de Italiaans-Zwitserse sub-commissie voor de scheepvaart van de Adria- tische Zee naar het Lago Maggiore, welke belast was met de uitwex-king van een plan voor de aanleg van een verbinding tussen Milaan en ge noemd meer, zitting gehouden. Het doel van deze bijeenkomst was de px-ojecten van de Zwitserse delegatie, die een verbinding rechts van Tessi- no, en van de Italiaanse afvaardi ging, die een kanaal links van deze provincie beoogt, aan een onderzoek te onderwerpen. Na overweging van voor- en nadelen werden beide plan nen uitvoerbaar geacht en goedge keurd. Genoemde subcommissie heeft thans haar werkzaamheden beëin digd, zodat, het woord thans aan de algemene commissie is om een keus te doen. De hoeveelheid goedex'en, welke in 1952 in de haven van Bazel weï-d be handeld. bedi'oeg 4.238.725 ton, het geen 353.690 ton minder is dan in het recoi'djaar 1951. Het totaal voor 1952 is echter nog belangrijk hoger dan dat van 1950 (ca. 3.5 millioen ton) en meer dan 1.25 millioen ton boven het vooroorlogse record uit 1937. R. INGEZONDEN Sulten verantwoording van de Redactie Noodtoestand in Zeeland Mijnheer de Redacteur, Vele mensen hebben en dan alles wat zrj kunnen voor hulpverlening aan de zó zwaar getroffen gebieden, en stellen zelfs hun materiaal gratis beschikbaar, wat zeer op prijs gesteld moet worden. Ook de gemeente Rotterdam heeft de bruggen van de Koningshaven regel matig laten openen bij dag wanneer er schepen voor de evacuatie waren die die bruggen moesten passeren, doch op 4 Febr. '53 ten 20,45 u. moest ik tot onze grootste spijt constateren, dat voor ge noemde brug twee schepen lagen te wachten die aan de Parkkade circa 150 mensen moesten ontschepen, waarop ik ben gaan informeren waarom de spoor brug wel circa 30 inin. heeft open ge staan voor deze schepen, doch de ver- keersbrug niet is geopend, waax-op ik ten antwoord kreeg, dat er maai- één enkele ploeg brugwachters in dienst was bij nacht voor drie bruggen, name lijk Koningsbx-up-, Binnenhavenbrug en Spoorhavenbrug. wat in normale toe stand altijd dé regel is, doch zou de gemeente Rotterdam nu niet twee extra personen regelmatig op genoemde brug kunnen plaatsen, die regelmatig die brug kunnen openen wanneer de spoor brug draait? Het resultaat was, dat deze schepen ligplaats hebben genomen aan de Prins Hendrikkade ter hoogte van de rederij Akkermans, en daar circa 150 mensen per luxe auto's hebben ontscheept, daar er aan de Parkkade alles was geregeld voor ontscheping, dus weer extra kos ten. Beleefd dankend voor de plaatsruimte. Ant. de R. Rivierlcruising Wijk bij Duurstede Mynheer de Redacteur, Stroomafvax-end op 19 Januari te om streeks 14 uur naderden wij met m.s. Noord-Holland, geladen met 450 ton de rivierkruisïng A.R.K. te Wijk bij Duur stede. Met de lichtseinen werd te ken nen gegeven, dat er van de zijde Ravens- waay scheepvaart op komst was voor de overvaart naar Wijk bij Duurstede. Om dit te beantwoorden gaf ik ter hoogte van de veerpont te Wijk by Duurstede een aandachtsein om te ken nen te geven dat er stroomafvaart was. Nu zie ik dat een motorsleepboot, ge naamd „Amsterdam" van de Roode Ster met twee schepen gekoppeld van plan is om over te varen. Dus geef ik nog maals het aandachtsein daar wij de Lek wilden afvaren via Vreeswijk. Trots dit alles trekt toch de motorsleepboot over zonder verminderde vaart, precies voor ons schip langs. Ik heb toen, om een ernstige aanvaring te vermijden myn motorschip plotseling de haven te Wyk bij Duurstede in moeten sturen en door Friesche Maatschappij tot Onderlinge Verzekering van schepen te Heerenveen bestaat sedert 1837 en telt ruim 900 deelgenoten. Verzekert zeil-, sleep- en motor schepen met inbegrip van de motor. Inboedel kan desgewenst zonder extra kosten mede verzekerd worden. Bevordert ook Uw Wettelijke aan sprakelijkheidsverzekering enz. In lichtingen verstrekken gaarne de heer J. Bakker, Burg. van Kempen singel 34a te Hillegersberg, of onze Vertegenwoordiger de heer M. Blan ken, Gouwstx-aat 70 A, Rotterdam. de vele vaart die ons motoi-schip had, kon ik net gelijktijidg met de sleepboot der sleep en voor zijn schepen binnen de haven Wijk by Duurstede varen. Nu is mijn vraag wie treft hier de schuld als er nu een ernstige aanvaring- was gebeurd, in dit geval het is toen naar mijn inziens niet zo, dat een voor stroom afvarend schip moet stoppen voor de overvaart, dat als de toestanden nu zijn met de lichtseinen hierdoor ernstige aanvaringen door voor komen blijft niet uitgesloten, daar de licht seinen juist in de haven hadden ge plaatst moeten worden en daardoor de overvaart kan zien, dat er stroomaf of opvaart is en hoop dan dat hier ver andering in moge gebracht wox-den. U. Mijnheer de Redacteur, dank voor de verleende plaatsruimte teken ik Schipper J. P. WANDERS. M.s. „Noord-Holland" p/a Expediteur Heijmen te Lobith. Inderdaad. Afvarende schepen gaan voor. Red. Hulp in nood; prachtig werk van de „Oranje Nassau". Kapitein Oud&kker en zoons. Mijnheer de Redacteur, 't Is nu geen „Stormweer op 't Ussel- meer". zoals de heer Kombrink schreef in uw blad v. Sept. '52, maar 't was nu ..Orkaan over Nederland." Omdat ons blad Schuttevaer speciaal schrijft over de scheepvaart, wilde ik u als ooggetuige met enige schippers iets vertellen ovr een stormnacht te Rossum op de Waal. Dezelfde sleepboot die zich op 't IJsselmeer verdienstelijk maakte bij de redding van het schip „Teoderich" was nu in actie in de nacht van 31 Jan. op 1 Febr. Eerst redde hij de schipper, de vrouw en knecht van het schip „Mat- terhom 3", waarop dit schip zonk. Een grote tanklichter de „Borussia" van 2100 ton, werd door hem versleept om streeks 's nachts 12 uur. toen was een kempenaar aan de beurt, genaamd „Ex celsior", die ook gevaarlijk lag en werd door genoemde boot Rossum binnen gesleept. Kort daarop maakte het ge laden 'schip Greta", schipper Teuns, water en werd door de „Oranje Nassau" tot tweemaal toe vastgemaakt waarop de staaldraden knapten. Toen heeft de boot het schip van achter gepakt en tussen de kribben gesleept, vanwaar hy het bij dag weer naar Varik sleepte. Bij terugkomst van de „Oranje Nassau" was de „Vuleaan 30", groot 2100 ton, geladen met erts, ook aan het water maken, 't Was weer de „Oranje Nas sau" die dit schip redde voor de onder gang. In de eerste plaats hulde aan de kapitein en zyn beide zoons, want die hebben hun boot en zich zelf totaal in gezet. Meerdere malen zagen wij, dat hij over de wrakken heenvoer om by de mensen te komen indien ze in nood verkeerden. Er waren dan inmiddels vier schepen dicht bij elkaar gezonken, de andere vier schepen met hun beman ning zijn door „Oranje Nassau" gered. Uit dankbaarheid voor het optreden van kapitein Oudakker verzoeken wij dit stukje gaarne geplaatst. Schippers J. A. Jansen, schip Excelsior, J. Th. Peelt, schip Matterhom, Bau- meister. schip Borussia, N. P. Oosterloo, schip Vuleaan 30". M. C. Theens, schip Gretha. Bevrachtmgsconimissariaat Meppel De Noteringscommissie voor dit dis- tricht bericht ons, dat ingaande Vrijdag 6 Febr. 1953, tot nadere aankondiging, onderstaande noteringen welke te vens gelden voor de in dit district ge vestigde Agentschappen zyn vast gesteld: a. Voor onbewerkte ijzeraai-de bestemd >or export van 100 t/m 110 b. Voor overige goederen 110 CORRESPONDENTIE J. B. te H. Met alle waardering voor uw goede bedoeling vinden we op name van uw artikeltje niet noodzake lijk. Het is natuurlijk alleszins gewenst, dat ook de schippers him gaven voor de door de ramp getroffenen beschik baar stellen, maai* de bewijzen zijn er, dat ook zy daarvan reeds zijn doordron gen. De adressen waarheen die giften gezonden kunnen worden komen wel voor de radio.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 55