Binnenvaart in Europa
VIERDE BLAD
van bet Weekblad „Schuttevaer" van Vrijdag 13 Februari 1953 No. 37
Overgaande op België kan in de
eerste plaats worden gemeld dat in
de „Moniteur" van 20 December 1952
de statuten gepubliceerd zyn van het
Comité Beige des Intéréts Fluviaux,
dat zich zal belasten met het beharti
gen van de binnenscheepvaart bij de
nationale en internationale instan
ties. die zich met algemene transport
vraagstukken bezighouden. Voorts
zijn bij Koninklijk Besluit van 11 De
cember 1952 de bepalingen van 15
October 1935 t.a.v. ae waterpolitie en
de door de Staat beheerde waterwe
gen gewijzigd.
In 1952 hebben de Belgische bin-
nenvaartwerven slechts een zestigtal
schepen opgeleverd, hoofdzakelijk
spitsen. Daarnaast zijn echter nog
enkele tankschepen, een kempenaar,
pontons en sleepboten gereedgeko
men. Zes schepen die dat jaar voor
Duitse, Franse en Nederlandse reke
ning werden gebouwd zijn reeds dooi
de huidige eigenaars overgenomen.
In een ingezonden stuk in Navigare
wordt gewag gemaakt van een re
geringsplan ter financiering van de
motorisering van de Belgische bin
nenvloot. Volgens dit plan zou 80
van de kosten per schip worden ge
fourneerd tegen een rente van 3
waarbij de aflossingstermijn 10 jaar
zou bedragen. Het verschil tussen de
gebruikelijke rente 6 a 6Va
en de hier gevraagde zou 'móeten
worden gedekt door de Dienst, voor
Regeling der Binnenvaart (D.R.B.).
Naar verluidt zouden de huidige re
serves van de D.R.B. ca. 40 millioen
B. frs. omvatten en hieruit zou het
renteverschii voor de motorisering
van enkele honderden schepen be
taald kunnen worden.
Het blad geeft als commentaar,
dat de inzender inderdaad over juiste
inlichtingen beschikt. Het is van
mening, dat nog een aanzienlijk ge
deelte van de Belgische binnen- en
Rynvloot gemotoriseerd kan worden.
Dit dient echter een kwestie van
particulier initiatief te zijn.
De IJoyd Anversois meldt dat het
zuiver binnenlandse scheepvaartver
keer vanuit Antwerpen in 1952 min
der intensief was dan in 1951. hoewel
t.o.v. 1950 toch nog een belangrijk
voordelig verschil kan worden gecon
stateerd. In 1950, 1951 en 1952 wer
den te Antwerpen voor het binnen
landse verkeer bevracht resp. 16.191,
20826 en 18.027 schepen met tonna
ges van resp. 5.6, 8 en 6.8 millioen
ton, terwijl het gewicht van de ver
voerde hoeveelheden resp. 4.3, 6.3 en
- 5.3 millioen ton bedroeg.
De rede, welke de heer Osterrieth,
voorzitter van de Antwerpse Kamer
van Koophandel eind December heeft
gehouden tijdens de Algemene Ver
gadering van die Kamer, is thans in
druk verschenen. Daaruit blijkt dat
op internationaal terrein de Schelde-
Rijnverbinding de voornaamste eis
van Antwerpen blijft. De ontwerpen,
die ten doel hebben het industrie
bekken van Lotharingen rechtsti'eeks
te verbinden met de Bovenrijn door
het kanaliseren van de Moezel, aldus
de heer Osterrieth, kunnen ons niet
onverschillig laten. Zij bewijzen
trouwens het grote belang dat de
verwezenlijking van de OostWest
verbinding volgens het plan van ir
Bonnet voor België zou hebben. De
uitvoering van deze twee ontwerpen
zou het bekken van Lotharingen door
een snelle en gemakkelijke waterweg
met de Belgische bekkens verbinden.
De belangstelling waarvan de
laatste tijd in economische kringen
van Nederlands Limburg werd blyk
gegeven voor een verbinding Oost
West door hun provincie, zou ten
nutte gemaakt kunnen worden om
een oplossing te vinden, die in
overeenstemming is met de Europese
idee. Nederland zou in verband hier
mede zijn toestemming moeten geven
om het gedeelte van het kanaal, dat
zijn grondgebied doorsnijdt, te inter
nationaliseren. Indien deze verkregen
zou worden zou men een tracé i n
studie kunnen nemen, dat minder zou
kosten en toch aan dezelfde econo
mische eisen zou beantwoorden als
die, welke in de studie van ir Bonnet
zijn vervat. Het woord is aan onze
Nederlandse vrienden, aldus besloot
de heer Osterrieth.
Inmiddels is een Franse commissie
van deskundigen in Antwerpen aan
gekomen om met Belgische transport-,
handels- en industriële kringen
overleg te plegen omtrent de kanali
satie van de Moezel. Tevens zal de
electrificatie van spoorwegen in
Frankrijk en Duitsland, alsmede de
aanleg van snelwegen van Amster
dam naar Brussel en Pai'ijs een punt
van bespreking vormen.
Naar aanleiding van de behande
ling van de begroting voor vei-keer
en tourisme in de Fi-anse Kamer, in
welk vex-band voor 1953 ruim 175
milliard frs. is uitgetrokken, werd
opgemei'kt, dat het jammer was, dat
de regering de x-eox'ganisatie van
spoorwegen en wegtranspox-t niet die
per had doorgevoerd. De minister
merkte daartegen op, dat zonder de
maatregelen, welke reeds ten aanzien
van de spoorwegen wax-en getroffen,
het tekort de 100 milliard frs. zou
zijn gepasseerd. Tevens werd uitleg
gegeven van het px-oject ter verbete
ring van de binnenscheepvaartwegen.
Een zelfde bedi'ag van 100 milliard
frs. zou voor Frankidjk voldoende
zijn om het een vaarnet te geven, dat
gelijkwaardig zou zijn aan dat van
zijn buurlanden. Vei'betering is drin
gend noodzakelijk, aangezien de bin-
nenvaax-t thans economisch niet die
rol kan spelen, die zij in het wel-
vaartsbestel zou moeten vervullen.
Nu de Europese verkeersintegratie
in het stadium der praktische vei-we-
zenlijking is getreden, is zulks een
dwingende aanleiding om het Franse
kanalensysteem, dat zeer vex-oudex-d
is. te vei-beteren, wil dit niet een hin
derlijk vex-keerstechnisch knelpunt in
het geheel vormen. Zoals i*eeds eer
der opgemerkt stelt het modernise
ringsplan zich voor de diepte van de
kanalen op 2.60 m te bx-engen.
Voorts wordt de vraag gesteld of
het project van de kanalisatie van de
Moezel zich in 1953 zal vei'wezenly-
ken, Zulks zou van vitaal belang zijn
voor de Fx-anse industrie, terwijl het
eveneens een i*endabel project mag
worden geacht. Het plan voorziet te
vens in nieuwe mogelijkheden voor
de Fi'anse Rijnvaart en ook in het
Europese kader zijn er vele mogelijk
heden van economisch voordeel.
Alle gezagvpex-ders, geleiders of
verantwoordelijke personen van een
Rijnvaartuig, dat de haven van
Stx-aatsbux'g binnenkomt en daar aan
legt, zijn vex-plicht alle bemannings-
en gezinsleden, die zich op het mo
ment van binnenkomen in de haven
aan boord bevinden, binnen 6 uren te
melden op het kantoor van het Com
missariat des Renseignements Géné-
raux du Pox-t, gevestigd Rue du Port
5. Tot. dit doel dienen zij over te leg
gen. de passen, doorgangsbewijzen,
identiteitskaarten etc. van genoemde
pex-sonen.
Opvarenden, die de functie van
Rynloods uitoefenen en die in het
bezit zijn van een visum met langere
duui-, zijn gehouden tenminste één
maal per kwartaal een controlestem
pel in hun dooi'gangsbewijs te laten
plaatsen.
Passagiers mogen, noch alleen,
noch in gx-oepsverband niet van of
aan boord gaan dan nadat hun iden
titeitspapieren door een beambte van
het commissariaat geconti'oleei'd zyn.
Vrijgesteld tot het doen van opgave
van hun bemanning zijn sleepbootka
piteins, die niet langer dan 12 ui-en
in de haven verblijven, mits er geen
vex-andering in de bemanning heeft
plaatsgevonden sedei't het vorig ver
blijf in de haven.
Dat de band met. Rotterdam door
het scheepvaartvei'keer in Straats
burg sterk wordt gevoeld blijkt wel
uit het feit. dat in Stx-aatsburg se
dert enige tijd een rue de Rotterdam
bestaat. Thans is in deze stad een
nieuwe wijk in aanbouw van 800 wo
ningen met een hoog gebouw van
dertien vex-diepingen, vergadex-zalen,
kerk en scholen. Het gehele complex
in de nabijheid van de Rijnhaven
heeft de naam gekregen: Cité de
Rotterdam.
Van 6 tot 8 December heeft de
Italiaans-Zwitserse sub-commissie
voor de scheepvaart van de Adria-
tische Zee naar het Lago Maggiore,
welke belast was met de uitwex-king
van een plan voor de aanleg van een
verbinding tussen Milaan en ge
noemd meer, zitting gehouden. Het
doel van deze bijeenkomst was de
px-ojecten van de Zwitserse delegatie,
die een verbinding rechts van Tessi-
no, en van de Italiaanse afvaardi
ging, die een kanaal links van deze
provincie beoogt, aan een onderzoek
te onderwerpen. Na overweging van
voor- en nadelen werden beide plan
nen uitvoerbaar geacht en goedge
keurd. Genoemde subcommissie heeft
thans haar werkzaamheden beëin
digd, zodat, het woord thans aan de
algemene commissie is om een keus
te doen.
De hoeveelheid goedex'en, welke in
1952 in de haven van Bazel weï-d be
handeld. bedi'oeg 4.238.725 ton, het
geen 353.690 ton minder is dan in
het recoi'djaar 1951. Het totaal voor
1952 is echter nog belangrijk hoger
dan dat van 1950 (ca. 3.5 millioen
ton) en meer dan 1.25 millioen ton
boven het vooroorlogse record uit
1937.
R.
INGEZONDEN
Sulten verantwoording van de Redactie
Noodtoestand in Zeeland
Mijnheer de Redacteur,
Vele mensen hebben en dan alles wat
zrj kunnen voor hulpverlening aan de
zó zwaar getroffen gebieden, en stellen
zelfs hun materiaal gratis beschikbaar,
wat zeer op prijs gesteld moet worden.
Ook de gemeente Rotterdam heeft de
bruggen van de Koningshaven regel
matig laten openen bij dag wanneer er
schepen voor de evacuatie waren die die
bruggen moesten passeren, doch op 4
Febr. '53 ten 20,45 u. moest ik tot onze
grootste spijt constateren, dat voor ge
noemde brug twee schepen lagen te
wachten die aan de Parkkade circa 150
mensen moesten ontschepen, waarop ik
ben gaan informeren waarom de spoor
brug wel circa 30 inin. heeft open ge
staan voor deze schepen, doch de ver-
keersbrug niet is geopend, waax-op ik
ten antwoord kreeg, dat er maai- één
enkele ploeg brugwachters in dienst
was bij nacht voor drie bruggen, name
lijk Koningsbx-up-, Binnenhavenbrug en
Spoorhavenbrug. wat in normale toe
stand altijd dé regel is, doch zou de
gemeente Rotterdam nu niet twee extra
personen regelmatig op genoemde brug
kunnen plaatsen, die regelmatig die
brug kunnen openen wanneer de spoor
brug draait?
Het resultaat was, dat deze schepen
ligplaats hebben genomen aan de Prins
Hendrikkade ter hoogte van de rederij
Akkermans, en daar circa 150 mensen
per luxe auto's hebben ontscheept, daar
er aan de Parkkade alles was geregeld
voor ontscheping, dus weer extra kos
ten.
Beleefd dankend voor de plaatsruimte.
Ant. de R.
Rivierlcruising Wijk bij Duurstede
Mynheer de Redacteur,
Stroomafvax-end op 19 Januari te om
streeks 14 uur naderden wij met m.s.
Noord-Holland, geladen met 450 ton de
rivierkruisïng A.R.K. te Wijk bij Duur
stede. Met de lichtseinen werd te ken
nen gegeven, dat er van de zijde Ravens-
waay scheepvaart op komst was voor
de overvaart naar Wijk bij Duurstede.
Om dit te beantwoorden gaf ik ter
hoogte van de veerpont te Wijk by
Duurstede een aandachtsein om te ken
nen te geven dat er stroomafvaart was.
Nu zie ik dat een motorsleepboot, ge
naamd „Amsterdam" van de Roode Ster
met twee schepen gekoppeld van plan
is om over te varen. Dus geef ik nog
maals het aandachtsein daar wij de Lek
wilden afvaren via Vreeswijk. Trots dit
alles trekt toch de motorsleepboot over
zonder verminderde vaart, precies voor
ons schip langs. Ik heb toen, om een
ernstige aanvaring te vermijden myn
motorschip plotseling de haven te Wyk
bij Duurstede in moeten sturen en door
Friesche Maatschappij tot Onderlinge
Verzekering van schepen te
Heerenveen
bestaat sedert 1837 en telt ruim
900 deelgenoten.
Verzekert zeil-, sleep- en motor
schepen met inbegrip van de motor.
Inboedel kan desgewenst zonder
extra kosten mede verzekerd worden.
Bevordert ook Uw Wettelijke aan
sprakelijkheidsverzekering enz. In
lichtingen verstrekken gaarne de
heer J. Bakker, Burg. van Kempen
singel 34a te Hillegersberg, of onze
Vertegenwoordiger de heer M. Blan
ken, Gouwstx-aat 70 A, Rotterdam.
de vele vaart die ons motoi-schip had,
kon ik net gelijktijidg met de sleepboot
der sleep en voor zijn schepen binnen
de haven Wijk by Duurstede varen.
Nu is mijn vraag wie treft hier de
schuld als er nu een ernstige aanvaring-
was gebeurd, in dit geval het is toen
naar mijn inziens niet zo, dat een voor
stroom afvarend schip moet stoppen
voor de overvaart, dat als de toestanden
nu zijn met de lichtseinen hierdoor
ernstige aanvaringen door voor komen
blijft niet uitgesloten, daar de licht
seinen juist in de haven hadden ge
plaatst moeten worden en daardoor de
overvaart kan zien, dat er stroomaf of
opvaart is en hoop dan dat hier ver
andering in moge gebracht wox-den.
U. Mijnheer de Redacteur, dank voor
de verleende plaatsruimte teken ik
Schipper J. P. WANDERS.
M.s. „Noord-Holland"
p/a Expediteur Heijmen te Lobith.
Inderdaad. Afvarende schepen gaan
voor. Red.
Hulp in nood; prachtig werk van de
„Oranje Nassau". Kapitein Oud&kker
en zoons.
Mijnheer de Redacteur,
't Is nu geen „Stormweer op 't Ussel-
meer". zoals de heer Kombrink schreef
in uw blad v. Sept. '52, maar 't was
nu ..Orkaan over Nederland."
Omdat ons blad Schuttevaer speciaal
schrijft over de scheepvaart, wilde ik u
als ooggetuige met enige schippers iets
vertellen ovr een stormnacht te Rossum
op de Waal. Dezelfde sleepboot die zich
op 't IJsselmeer verdienstelijk maakte
bij de redding van het schip „Teoderich"
was nu in actie in de nacht van 31 Jan.
op 1 Febr. Eerst redde hij de schipper,
de vrouw en knecht van het schip „Mat-
terhom 3", waarop dit schip zonk. Een
grote tanklichter de „Borussia" van
2100 ton, werd door hem versleept om
streeks 's nachts 12 uur. toen was een
kempenaar aan de beurt, genaamd „Ex
celsior", die ook gevaarlijk lag en werd
door genoemde boot Rossum binnen
gesleept. Kort daarop maakte het ge
laden 'schip Greta", schipper Teuns,
water en werd door de „Oranje Nassau"
tot tweemaal toe vastgemaakt waarop
de staaldraden knapten. Toen heeft de
boot het schip van achter gepakt en
tussen de kribben gesleept, vanwaar hy
het bij dag weer naar Varik sleepte.
Bij terugkomst van de „Oranje Nassau"
was de „Vuleaan 30", groot 2100 ton,
geladen met erts, ook aan het water
maken, 't Was weer de „Oranje Nas
sau" die dit schip redde voor de onder
gang. In de eerste plaats hulde aan de
kapitein en zyn beide zoons, want die
hebben hun boot en zich zelf totaal in
gezet. Meerdere malen zagen wij, dat
hij over de wrakken heenvoer om by
de mensen te komen indien ze in nood
verkeerden. Er waren dan inmiddels
vier schepen dicht bij elkaar gezonken,
de andere vier schepen met hun beman
ning zijn door „Oranje Nassau" gered.
Uit dankbaarheid voor het optreden
van kapitein Oudakker verzoeken wij
dit stukje gaarne geplaatst.
Schippers J. A. Jansen, schip Excelsior,
J. Th. Peelt, schip Matterhom, Bau-
meister. schip Borussia, N. P. Oosterloo,
schip Vuleaan 30". M. C. Theens, schip
Gretha.
Bevrachtmgsconimissariaat Meppel
De Noteringscommissie voor dit dis-
tricht bericht ons, dat ingaande Vrijdag
6 Febr. 1953, tot nadere aankondiging,
onderstaande noteringen welke te
vens gelden voor de in dit district ge
vestigde Agentschappen zyn vast
gesteld:
a. Voor onbewerkte ijzeraai-de bestemd
>or export van 100 t/m 110
b. Voor overige goederen 110
CORRESPONDENTIE
J. B. te H. Met alle waardering
voor uw goede bedoeling vinden we op
name van uw artikeltje niet noodzake
lijk. Het is natuurlijk alleszins gewenst,
dat ook de schippers him gaven voor
de door de ramp getroffenen beschik
baar stellen, maai* de bewijzen zijn er,
dat ook zy daarvan reeds zijn doordron
gen. De adressen waarheen die giften
gezonden kunnen worden komen wel
voor de radio.