UIT DELFZIJL
De zware storm van de vorige week
heeft ook onder de coasters slachtof
fers geëist. Het in 1952 nieuwgebouwde
motorschip „Salland", thuisbehorende te
Delfzijl, kapitein M. Teekman op reis
van Engeland naar Zweden is in de
Noordzee met man en muis vergaan De
bemanning bestond uit zeven personen,
waarvan 2 waren gehuwd, o.a. de kapi
tein en de machinist. Het schip werd
gebouwd by de firma Boot te Alphen a.
d. Rijn en was 375 ton d.w. De reddings
sloepen en enige luiken en een gedeelte
van het stuurhuis zijn op de Neder
landse kust aangespoeld. Onder de op
varenden bevonden zich ook enige schip
perszonen n.l. Berend Drent en Hendrik
Bruins Slot.
Tevens maakt men zich nog ernstig
bezorgd over de toestand van het mo
torschip ..Westland", welke onderweg
was van Hamburg naar Engeland met
een lading kalizout.
Door tot op heden onverklaarbare wijze
is Maandagmorgen te 4 uur de alhier
gestationneerde baggermolen „Slie-
drecht" van de firma Bos en Kalis te
Sliedrecht in het z.g. dok gekapseisd.
De langszij liggende binnenschepen n.l.
schipper D. Burema m.s. „Resnova" en
schinper Tj. Burema schip „Ebenhae-
zer" kregen schade. Vooral het m.s.
„Resnova" kreeg zeer ernstige schade,
dit schip kwam zo scheef te liggen dat
het met haar kimmen op de bolders van
de „Ebenhaezer" kwam te liggen.
De familie Burema van de „Resnova"
is voorlopig aan de wal ondergebracht.
Het is een wonder dat hier geen men
senlevens bij te betreuren waren.
Met de berging van de baggermolen
zal binnenkort worden begonnen.
De vorige week loste hier het Duitse
s.s. „Tinnum", beladen met ca. 1600 ton
kalizout van Wismar, terwijl binnenkort
nog verwacht wordt het Duitse s.s.
Hinrich Peters", beladen met ca. 1400
ton kalizout van Wismar. Verder is er
dan ook weinig werk in de haven.
UIT BELGIE
De natuurelementen hebben deze maal
meer de mensen aan de wal geteisterd,
dan wel de scheepvaart. Wanneer de
schade aan land op het ogenblik mis
schien nog niet berekenbaar is, blijkt
deze aan de schepen gering te zijn in
vergelijking met de ramp aan land. Veel
commentaar dient over deze ramp wel
niet gegeven, ieder is er immers bijna
toch mm of meer in betrokken, al zij
het dan slechts familieleden oi goede
kennissen, die het slachtoffer zijn ge
worden van de onweerstaanbare winden
en waterstromingen.
Terwijl lager gedeelten van het land,
het te verduren kregen van overtollig
water, kreeg men in het hoger gelegen
gedeelte een pak sneeuw, dat de water
standen van Maas en Sambre zodanig
beïnvloedde, dat er na een paar dagen
een hevige stroom liep er was zelfs
sprake van de Sambre terug, voor de
scheepvaart te sluiten gelukkig is het
zover toch niet gekomen en bleef het
bij een achttien balken.
De brug te Temse zal vooreerst nog
niet voltooid zijn. Volgens een bericht
van het Ministerie van Openbare Werken
en Wederopbouw zal dit kunstwerk eerst
in 1955 klaar zijn, als de nodige cre-
dieten voorhanden blijven, mag men er
misschien wel aan toevoegen.
Dat er nu weinig of geen werk is
geweest is gemakkelijk te begrijpen.
Geen boten zijn er practisch de haven
van Antwerpen binnengelopen. Het was
dan ook een wonder als er een dertig
tal reizen op het bord verschenen. Te
Charleroi bleef het wat de reizen naar
het buitenland betreft uiterst kalm.
Vaste Roermannen voeren nu leeg naar
Maastricht om daar te laden voor
Frankrijk. Het binnenlands werk gaat
zijn gewone gang, alhoewel er hoege
naamd geen scheepsruimte te kort is.
Te Luik is het ook weer terug wachten
op een reisje, dat misschien na een veer
tiental dagen toch tot aan u komt. Een
abnormale crisis heerst in alle bevrach
tingscentra.
Op de rug van de Dienst voor Rege
ling der Binnenvaart werd de laatste tijd
door verschillende dagbladen zo geha
merd dat de schippersbonden het nodig
oordeelden, sommige mensen het aan
hun verstand te brengen, waarvoor de
D.R.B. in feite wel diende.
De repliek werd in een manifest
saamgebracht en naar verschillende
vooraanstaande personen in handel en
nijverheid verzonden. Commentaar over
dit document is waarachtig overbodig,
want het liet aan duidelijkheid niets
te wensen over. Na verzending van dit
papier mochten de bondsleiders zich
reeds in talrijke gelukwensen verheu
gen. Een bewijs dat sommige verzen
ders en vele andere betrokkenen het nut
van het voortbestaan van de D.R.B.
spoedig ingezien hebben. Bovendien mag
niet uit het oog verloren worden, dat
de schippers deze instelling uit vrije wil
wensen te behouden. De enkelingen die
de verdwijning er van misschien wensen
zijn denkelijk wel diegenen die denken
er nut uit te halen ten koste van het
merendeel. Af en toe zo eens nagels
met koppen slaan blijkt wel niet nutte
loos tc zijn. AMICO.
SCHUTTEVAER
Afdeling Brakel en omstreken
Van de heer van den Bosch, penning
meester van deze afdeling kwam het
goede bericht binnen dat 10 van het
aanwezige kasgeld gestort is voor het
Nationaal Rampenfonds.
Afdeling Deventer
De afdeling Deventer hield de vorige
week haar jaarvergadering onder voor
zitterschap van de heer G. H. v. Mierlo.
In zijn openingswoord uitte h\j o.m. het
feit, dat 1952 voor de binnenvaart niet
ongunstig is geweest.
Uit de jaarverslagen van de secre
taris, de heer H. de Jonge en de pen
ningmeester, de heer G. Nieveen, bleek
o.m., dat het ledental niet was gewij
zigd en ook thans 63 bedraagt, terwijl
de kas. ondanks veel niet-voorziene uit
gaven, toch nog met een batig saldo
sloot.
Vervolgens bracht de heer De Jonge
een gedetailleerd verslag uit van de
op 23 en 24 April 1952 te Harlingen
gehouden algemene vergadering. Daar
na werden bij de bespreking van even
tuele voorstellen tal van wensen ken
baar gemaakt. Er werd o.a. gewezen
ou de noodzakelijkheid van het aan
brengen van één of meer trappen aan
de Kapjeswelle, opdat men vanaf de
schepen de hofe wal kan bereiken; op
een betere bebakening van het vaar
water nabij de spoorbrug; op een voor
de scheepvaart meer doelmatige ver
lichting van de brug; op het uitbreiden
van het aantal meerpalen in de haven
bij de nieuwe sluis. Ook werd de wen
selijkheid betoogd van een vluggere be
diening bij het schutten in de sluizen
van de Noord-Oostpolder, waar te wei
nig meerpalen zijn en zo meer.
Deze uitgebreide verlanglijst zal door
het bestuur nader worden bekeken en
zoveel doenlijk ter kennis van de daar
voor aangewezen autoriteiten en in
stanties worden gebracht.
Als afgevaardigde naar de in April
te houden algemene vergadering te
Terneuzen werd de heer H. de Jonge
benoemd. Tot plaatsvervanger werd de
heer G. Nieveen aangewezen. De af
tredende bestuursleden, de heren Nie
veen en Stater wei-den bij acclamatie
herkozen; de heren Bakker en Koning
werden als leden van de kascommissïe
benoemd.
Ere wie ©re toekomt!
(Van onze Groningse correspondent)
Naar wij vernemen hebben zes schip
pers zich spontaan aangeboden voor het
vervoer van rijshout van Zoutkamp naar
het watersnoodgebïed. In zeer snel tem
po werd opgevaren, beladen en terug
gevaren met nacht- en Zondagswerk en
een moeilijke vaart door ijs. Alle mede
werking werd ondervonden van sluis- en
brugwachters voor het openen van
kunstwerken.
Het waren de schippers:
W. Hensen („Liewo"),
A. Versloot („Eben Haëzer"),
J. Poker („Risico"),
A. Middel („Klaasina"),
F. Boersma („Reoboth") en
J. Padding („Vertrouwen").
Tevens heeft schipper T. Bolt met de
zandzuiger „Gean" (model dekschuit)
onder dezelfde omstandigheden eendrag
line van pl.m. 29 ton vervoerd van
Zuidbroek naar de Biesbosch.
Hulde!
OVERIJSSEL
Overijssels kanaal
De diepgang tussen sluis I en sluis II
tot nader order beperkt tot 1.30 m.
NOOItl»-HOLLAND
Medemblik
Tot omstreeks 28 Febr. a.s. de door-
vaartwijdte van de Kwakkelbrug (naai
de Wieringermeer dus ook) beperkt tot
6.50 m.
ZUID-HOLLAND
Woudwetering
Scheepvaart door de brug te Wou-
brugge tijdelijk beperkt tot 40 m lengte.
Brug Wantij
Doorvaarthoogte beperkt Lot 4.3U m
boven N.A.P.
STREMMINGEN.
GRONINGEN
Enumermaar
Het Enumermaar tot nadere aankon
diging gestremd.
DRENTHE
Oranjekanaal
Tussen de uitmonding van de Boer-
wyk en het punt van samenkomst met
de Hoogeveense vaart gestremd tot 21
April 1953 of zoveel' korter als mogelijk
of langer als nodig zal blijken.
ZUID-HOLLAND
Arkelsche dam
Tot nadere aankondiging vaart dooi
de sluis gestremd.
Middelharnis
De haven te Middelharnis tot nadere
aankondiging gestremd.
Elleboogse verlaat,
onder de gemeente Zoetermeer tijdelijk
gestremd.
NOORD-HOLLAND
Waardkanaal by Kornhorn
Doorvaart onder de vaste brug ten
Westen van de brug over het Waard-
kanaal bij Kornhorn tot nadere aankon
diging gestremd.
ZEELAND
Kanaal door Walcheren
Verkeer door grote sluis te Vere tot
nadere aankondiging gestremd.
Tijdelijke beperking van
toegelaten afmetingen.
FRIESLAND
Buitenringvaart
(vaart tussen de Heerensloot en de
Nieuwe vaart) ter plaatse van de op
haalbrug in de weg TynjeOldeboorn
tot nader bericht de doorvaartwijdte be
perkt tot 4 m.
Moddergat, te Berllkum
Ter plaatse van de Tichelaarsbrug de
doorvaarthoogte tot nadere aankondi
ging beperkt tot 2.35 m boven F.Z., de
doorvaartwijdte tot 5.50 m.
DRENTHE
Omkanaal Erica
In verband met de sluisbouw eenrich
ting verkeer ingevoerd waarbij de diep
gang is beperkt tot 1.40 m en de maxi
mum snelheid is bepaald op 3 km per
uur.
Brug te Nieuw Amsterdam
Doorvaarthoogte tijdelijk beperkt tot I
7 m boven de waterspiegel.
WATER- EN VAARDIEI'TEN
De hieronder aangegeven diepten gelden
enkel op de daar achter genoemde da
tum, Vele diepten zijn dagelijks aan wij
ziging onderworpen. Hiermede dient, re
kening te worden gehouden.
Waterdiepten
Waal, minste diepte meer
dan
Pannerdens kanaal, Neder-
i-ijn en Lek meer dan
Geldersche IJssel:
IJsselkop-Heveadorp
Heveadorp - Amsterdam
Rijnkanaal
Amsterdam Rijnkanaal -
Vreeswijk
Maas:
Maasbracht-Grave,
meer dan
Grave-Lith, meer dan
Vaardicpten
Overijsselsche kanalen K.P.
Dedemsv. en Lutter
Hoofdwijk K.P
Hoogeveense vaart:
Meppel-Venesluis
Venesluis-Noordscheschut
Noordscheschut-Erica
Erica-Rijksgrens
Kanaal Coevorden-
Zwinderi-n
Linthorst Hcmankanaal
Drentse Hoofdvaart
Noordwillemsvaart K.P.
Veenh.kanaal Molenwijk KP
Wiltewijk K.P
Beilervaart K.P
Stadskanaal, Buinen,
Schoonoord K.P.
Oranjekanaal
Winschoterdiep
Groningen-Foxhol
Foxhol-Sappemeer-Oost
Sappemeer-Zuidbroek
Zuidbr.-Winsch.-O. Pekela
O. en N. Pekela
Zuidbr.-Veend.-Stadsk. (l.p.)
Hoogez.-Kielsterd.-
Stadsk. (l.p.)
Stadsk.-Musselk.-
Terapel (l.p.»
Scholtensk.-Hoogev. vrt.
Westerwoldsche kanalen:
Verenigd Kanaal
Ruiten A kanaal
Mussel A kanaal
Zie stremmingen.
1.55
1.50
1,60 I
1.72 I
Te koop wegens aankoop
vrachtschip: een
WOONARK
(opgebouwd Fries Tjalkje),
bev. hal, keukentje, kamer,
2 slaapkamers en berg
plaats. Zeer solide opge
bouwd. Aanvaarding direct.
K. de Jong, Ark „Siena",
Noordoostsingel, Harlingen.
Te koop: een 2 cyl. 4 tact
MWM SCHEEPS-
DIESEL,
60 pk n/500, compL met
keerkoppeling en luchtfles.
Lev. onder garantie. Aan
trekkelijke prijs.
Br. onder no. 733 Bureau
Schuttevaer, Assen.
Gevraagd: modem
MOTORSCHIP,
250/270 ton met motor ca.
100/150 pk. Moet prima
schip zijn. Tieleman, Zw.-
janstr. 132, Rotterdam.
Te koop aangeb.: prima
HASSELTER
AAKSCHIP,
groot 53 ton, bouwjaar 1912,
afm. 18.40 x 3.74 x 1.35 m,
ingezonken roef.
J. H. Ooms, Scheepswerf,
Groot-Anmiers.
Te koop:
BOLSCHIP,
82 ton.
WOONARK.
afm. 16 x 3.60 m.
TJALK,
52 ton.
FRIES TJALKJE
met opbouw. Afm. 16 x 3.50
meter, 33 ton. Stienstra,
Lage der A 27, Groningen.
Te koop:
DEKSCHUITEN
van 40 en 70 ton. K. Blom,
Tasmanstraat 69, Amster
dam. Tel. 47439.
Te koop: een
MOTOR
WESTLANDER
met ijzeren luiken, merkels
en gangboorden, met 24 pk
Dieselmotor. Het geheel is
goed onderhouden. Te be
vragen bij Gebr. van Eg-
mond, Hofstr. 48, Ryns-
burg. Tel. K 1718 - 2438.
Te koop: prima
MOTORSLEEPBOOT
met verdieselde Steywal
motor 50 pk, 11 x 3.24 x
1.14 m. P. van R\jk's
Scheepvaartbedrijf,
Pr. Hendrikk. 126, A'dam.
Tel. 49004.
Gevraagd: ijzeren
ROEIBOOT
met luchtkasten of houten
vlet, in goede staat. Prijs
opgave en lengte aan M.s.
„Noordster", Brediusweg 21
Buasum.
Te koop:
LANDINGS
VAARTUIG,
casco, 50 x 6 m. K. Blom,
Tasmanstraat 69, Amster
dam. Tel. 47439.
Te koop:
WOONARK
„Elsje". Opbouw 10.50 x
3.50. Ind.: kamer, 2 sl.k.,
closet, hall, keuken. Com
pleet met electr. install, en
loopbrug. A. Kornet, ark
„Elsje", Haven, Harder
wijk,
Aangeboden:
PENSION
voor echtpaar of H. of D.,
bij Zusters, Maasbracht.
Gelegenheid voor volledig
pension in ruime zit-slaap-
kamer, gelijkvloers, straat
zijde. =t 5 min. van Haven
en Schippersbeurs. Brieven:
Overste Gesticht H. Hart,
Kloosterstr. 2, Maasbracht.
Te koop: prima onderhou
den
TJALKSCHIP,
115 ton, afm. 24.06 x 4.75 x
1.62 m, bouwjaar 1906 met
of zonder opduwer 28 pk.
Direct te aanvaarden.
Van Streun, Lopendediep
18, Groningen.
Gevraagd: 70 tot 110 tons
MOTORBOOT,
Bootmodel, liefst zonder
salonroef, hijstuig enz. Ook
schade-boot komt in aan
merking zonderluiken, mast
enz. mits Casco in goede
staat verkeert. Br. met
omschr. aan Joh. Rooden-
burg, Binnenkant 43 hs, tel.
49838, Amsterdam.
Te koop gevraagd: een
KEERKOPPELING
voor motor v. 50-60 pk, 700
toeren. D. Koens, Kanaal
Noord 140, Apeldoorn.
Tel. 2477.
Voor drijvend materiaal
wendt men zich tot Schepen-
handel K. BLOM, Tasman
straat 69 - Amsterdam.
Tel. K 2900 - 47439.
Te koop: complete 150 pk
APP. BRONS
MOTOR
2 tact, leeftijd 6 j. Nog in
bedrijf te zien. Br. aan C.
Noorloos, Kortendijk 32,
Gorinchem.
Te koop:
MOTORSCHIP,
80 ton. Katwijks model, 30
pk Kromhout, ijzeren mast,
giek en luiken, motorlier.
Ook te ruilen voor 100-130
tons Motorschip. Br. onder
lett. V.C. Adv. Bur. Zee
vaart, Schiekade 156, Rot
terdam.
Te koop gevraagd:
10 TJALKEN,
50/100 ton. Br. onder no. 698
Bur. Schuttevaer, Assen.