UIT DELFZIJL De zware storm van de vorige week heeft ook onder de coasters slachtof fers geëist. Het in 1952 nieuwgebouwde motorschip „Salland", thuisbehorende te Delfzijl, kapitein M. Teekman op reis van Engeland naar Zweden is in de Noordzee met man en muis vergaan De bemanning bestond uit zeven personen, waarvan 2 waren gehuwd, o.a. de kapi tein en de machinist. Het schip werd gebouwd by de firma Boot te Alphen a. d. Rijn en was 375 ton d.w. De reddings sloepen en enige luiken en een gedeelte van het stuurhuis zijn op de Neder landse kust aangespoeld. Onder de op varenden bevonden zich ook enige schip perszonen n.l. Berend Drent en Hendrik Bruins Slot. Tevens maakt men zich nog ernstig bezorgd over de toestand van het mo torschip ..Westland", welke onderweg was van Hamburg naar Engeland met een lading kalizout. Door tot op heden onverklaarbare wijze is Maandagmorgen te 4 uur de alhier gestationneerde baggermolen „Slie- drecht" van de firma Bos en Kalis te Sliedrecht in het z.g. dok gekapseisd. De langszij liggende binnenschepen n.l. schipper D. Burema m.s. „Resnova" en schinper Tj. Burema schip „Ebenhae- zer" kregen schade. Vooral het m.s. „Resnova" kreeg zeer ernstige schade, dit schip kwam zo scheef te liggen dat het met haar kimmen op de bolders van de „Ebenhaezer" kwam te liggen. De familie Burema van de „Resnova" is voorlopig aan de wal ondergebracht. Het is een wonder dat hier geen men senlevens bij te betreuren waren. Met de berging van de baggermolen zal binnenkort worden begonnen. De vorige week loste hier het Duitse s.s. „Tinnum", beladen met ca. 1600 ton kalizout van Wismar, terwijl binnenkort nog verwacht wordt het Duitse s.s. Hinrich Peters", beladen met ca. 1400 ton kalizout van Wismar. Verder is er dan ook weinig werk in de haven. UIT BELGIE De natuurelementen hebben deze maal meer de mensen aan de wal geteisterd, dan wel de scheepvaart. Wanneer de schade aan land op het ogenblik mis schien nog niet berekenbaar is, blijkt deze aan de schepen gering te zijn in vergelijking met de ramp aan land. Veel commentaar dient over deze ramp wel niet gegeven, ieder is er immers bijna toch mm of meer in betrokken, al zij het dan slechts familieleden oi goede kennissen, die het slachtoffer zijn ge worden van de onweerstaanbare winden en waterstromingen. Terwijl lager gedeelten van het land, het te verduren kregen van overtollig water, kreeg men in het hoger gelegen gedeelte een pak sneeuw, dat de water standen van Maas en Sambre zodanig beïnvloedde, dat er na een paar dagen een hevige stroom liep er was zelfs sprake van de Sambre terug, voor de scheepvaart te sluiten gelukkig is het zover toch niet gekomen en bleef het bij een achttien balken. De brug te Temse zal vooreerst nog niet voltooid zijn. Volgens een bericht van het Ministerie van Openbare Werken en Wederopbouw zal dit kunstwerk eerst in 1955 klaar zijn, als de nodige cre- dieten voorhanden blijven, mag men er misschien wel aan toevoegen. Dat er nu weinig of geen werk is geweest is gemakkelijk te begrijpen. Geen boten zijn er practisch de haven van Antwerpen binnengelopen. Het was dan ook een wonder als er een dertig tal reizen op het bord verschenen. Te Charleroi bleef het wat de reizen naar het buitenland betreft uiterst kalm. Vaste Roermannen voeren nu leeg naar Maastricht om daar te laden voor Frankrijk. Het binnenlands werk gaat zijn gewone gang, alhoewel er hoege naamd geen scheepsruimte te kort is. Te Luik is het ook weer terug wachten op een reisje, dat misschien na een veer tiental dagen toch tot aan u komt. Een abnormale crisis heerst in alle bevrach tingscentra. Op de rug van de Dienst voor Rege ling der Binnenvaart werd de laatste tijd door verschillende dagbladen zo geha merd dat de schippersbonden het nodig oordeelden, sommige mensen het aan hun verstand te brengen, waarvoor de D.R.B. in feite wel diende. De repliek werd in een manifest saamgebracht en naar verschillende vooraanstaande personen in handel en nijverheid verzonden. Commentaar over dit document is waarachtig overbodig, want het liet aan duidelijkheid niets te wensen over. Na verzending van dit papier mochten de bondsleiders zich reeds in talrijke gelukwensen verheu gen. Een bewijs dat sommige verzen ders en vele andere betrokkenen het nut van het voortbestaan van de D.R.B. spoedig ingezien hebben. Bovendien mag niet uit het oog verloren worden, dat de schippers deze instelling uit vrije wil wensen te behouden. De enkelingen die de verdwijning er van misschien wensen zijn denkelijk wel diegenen die denken er nut uit te halen ten koste van het merendeel. Af en toe zo eens nagels met koppen slaan blijkt wel niet nutte loos tc zijn. AMICO. SCHUTTEVAER Afdeling Brakel en omstreken Van de heer van den Bosch, penning meester van deze afdeling kwam het goede bericht binnen dat 10 van het aanwezige kasgeld gestort is voor het Nationaal Rampenfonds. Afdeling Deventer De afdeling Deventer hield de vorige week haar jaarvergadering onder voor zitterschap van de heer G. H. v. Mierlo. In zijn openingswoord uitte h\j o.m. het feit, dat 1952 voor de binnenvaart niet ongunstig is geweest. Uit de jaarverslagen van de secre taris, de heer H. de Jonge en de pen ningmeester, de heer G. Nieveen, bleek o.m., dat het ledental niet was gewij zigd en ook thans 63 bedraagt, terwijl de kas. ondanks veel niet-voorziene uit gaven, toch nog met een batig saldo sloot. Vervolgens bracht de heer De Jonge een gedetailleerd verslag uit van de op 23 en 24 April 1952 te Harlingen gehouden algemene vergadering. Daar na werden bij de bespreking van even tuele voorstellen tal van wensen ken baar gemaakt. Er werd o.a. gewezen ou de noodzakelijkheid van het aan brengen van één of meer trappen aan de Kapjeswelle, opdat men vanaf de schepen de hofe wal kan bereiken; op een betere bebakening van het vaar water nabij de spoorbrug; op een voor de scheepvaart meer doelmatige ver lichting van de brug; op het uitbreiden van het aantal meerpalen in de haven bij de nieuwe sluis. Ook werd de wen selijkheid betoogd van een vluggere be diening bij het schutten in de sluizen van de Noord-Oostpolder, waar te wei nig meerpalen zijn en zo meer. Deze uitgebreide verlanglijst zal door het bestuur nader worden bekeken en zoveel doenlijk ter kennis van de daar voor aangewezen autoriteiten en in stanties worden gebracht. Als afgevaardigde naar de in April te houden algemene vergadering te Terneuzen werd de heer H. de Jonge benoemd. Tot plaatsvervanger werd de heer G. Nieveen aangewezen. De af tredende bestuursleden, de heren Nie veen en Stater wei-den bij acclamatie herkozen; de heren Bakker en Koning werden als leden van de kascommissïe benoemd. Ere wie ©re toekomt! (Van onze Groningse correspondent) Naar wij vernemen hebben zes schip pers zich spontaan aangeboden voor het vervoer van rijshout van Zoutkamp naar het watersnoodgebïed. In zeer snel tem po werd opgevaren, beladen en terug gevaren met nacht- en Zondagswerk en een moeilijke vaart door ijs. Alle mede werking werd ondervonden van sluis- en brugwachters voor het openen van kunstwerken. Het waren de schippers: W. Hensen („Liewo"), A. Versloot („Eben Haëzer"), J. Poker („Risico"), A. Middel („Klaasina"), F. Boersma („Reoboth") en J. Padding („Vertrouwen"). Tevens heeft schipper T. Bolt met de zandzuiger „Gean" (model dekschuit) onder dezelfde omstandigheden eendrag line van pl.m. 29 ton vervoerd van Zuidbroek naar de Biesbosch. Hulde! OVERIJSSEL Overijssels kanaal De diepgang tussen sluis I en sluis II tot nader order beperkt tot 1.30 m. NOOItl»-HOLLAND Medemblik Tot omstreeks 28 Febr. a.s. de door- vaartwijdte van de Kwakkelbrug (naai de Wieringermeer dus ook) beperkt tot 6.50 m. ZUID-HOLLAND Woudwetering Scheepvaart door de brug te Wou- brugge tijdelijk beperkt tot 40 m lengte. Brug Wantij Doorvaarthoogte beperkt Lot 4.3U m boven N.A.P. STREMMINGEN. GRONINGEN Enumermaar Het Enumermaar tot nadere aankon diging gestremd. DRENTHE Oranjekanaal Tussen de uitmonding van de Boer- wyk en het punt van samenkomst met de Hoogeveense vaart gestremd tot 21 April 1953 of zoveel' korter als mogelijk of langer als nodig zal blijken. ZUID-HOLLAND Arkelsche dam Tot nadere aankondiging vaart dooi de sluis gestremd. Middelharnis De haven te Middelharnis tot nadere aankondiging gestremd. Elleboogse verlaat, onder de gemeente Zoetermeer tijdelijk gestremd. NOORD-HOLLAND Waardkanaal by Kornhorn Doorvaart onder de vaste brug ten Westen van de brug over het Waard- kanaal bij Kornhorn tot nadere aankon diging gestremd. ZEELAND Kanaal door Walcheren Verkeer door grote sluis te Vere tot nadere aankondiging gestremd. Tijdelijke beperking van toegelaten afmetingen. FRIESLAND Buitenringvaart (vaart tussen de Heerensloot en de Nieuwe vaart) ter plaatse van de op haalbrug in de weg TynjeOldeboorn tot nader bericht de doorvaartwijdte be perkt tot 4 m. Moddergat, te Berllkum Ter plaatse van de Tichelaarsbrug de doorvaarthoogte tot nadere aankondi ging beperkt tot 2.35 m boven F.Z., de doorvaartwijdte tot 5.50 m. DRENTHE Omkanaal Erica In verband met de sluisbouw eenrich ting verkeer ingevoerd waarbij de diep gang is beperkt tot 1.40 m en de maxi mum snelheid is bepaald op 3 km per uur. Brug te Nieuw Amsterdam Doorvaarthoogte tijdelijk beperkt tot I 7 m boven de waterspiegel. WATER- EN VAARDIEI'TEN De hieronder aangegeven diepten gelden enkel op de daar achter genoemde da tum, Vele diepten zijn dagelijks aan wij ziging onderworpen. Hiermede dient, re kening te worden gehouden. Waterdiepten Waal, minste diepte meer dan Pannerdens kanaal, Neder- i-ijn en Lek meer dan Geldersche IJssel: IJsselkop-Heveadorp Heveadorp - Amsterdam Rijnkanaal Amsterdam Rijnkanaal - Vreeswijk Maas: Maasbracht-Grave, meer dan Grave-Lith, meer dan Vaardicpten Overijsselsche kanalen K.P. Dedemsv. en Lutter Hoofdwijk K.P Hoogeveense vaart: Meppel-Venesluis Venesluis-Noordscheschut Noordscheschut-Erica Erica-Rijksgrens Kanaal Coevorden- Zwinderi-n Linthorst Hcmankanaal Drentse Hoofdvaart Noordwillemsvaart K.P. Veenh.kanaal Molenwijk KP Wiltewijk K.P Beilervaart K.P Stadskanaal, Buinen, Schoonoord K.P. Oranjekanaal Winschoterdiep Groningen-Foxhol Foxhol-Sappemeer-Oost Sappemeer-Zuidbroek Zuidbr.-Winsch.-O. Pekela O. en N. Pekela Zuidbr.-Veend.-Stadsk. (l.p.) Hoogez.-Kielsterd.- Stadsk. (l.p.) Stadsk.-Musselk.- Terapel (l.p.» Scholtensk.-Hoogev. vrt. Westerwoldsche kanalen: Verenigd Kanaal Ruiten A kanaal Mussel A kanaal Zie stremmingen. 1.55 1.50 1,60 I 1.72 I Te koop wegens aankoop vrachtschip: een WOONARK (opgebouwd Fries Tjalkje), bev. hal, keukentje, kamer, 2 slaapkamers en berg plaats. Zeer solide opge bouwd. Aanvaarding direct. K. de Jong, Ark „Siena", Noordoostsingel, Harlingen. Te koop: een 2 cyl. 4 tact MWM SCHEEPS- DIESEL, 60 pk n/500, compL met keerkoppeling en luchtfles. Lev. onder garantie. Aan trekkelijke prijs. Br. onder no. 733 Bureau Schuttevaer, Assen. Gevraagd: modem MOTORSCHIP, 250/270 ton met motor ca. 100/150 pk. Moet prima schip zijn. Tieleman, Zw.- janstr. 132, Rotterdam. Te koop aangeb.: prima HASSELTER AAKSCHIP, groot 53 ton, bouwjaar 1912, afm. 18.40 x 3.74 x 1.35 m, ingezonken roef. J. H. Ooms, Scheepswerf, Groot-Anmiers. Te koop: BOLSCHIP, 82 ton. WOONARK. afm. 16 x 3.60 m. TJALK, 52 ton. FRIES TJALKJE met opbouw. Afm. 16 x 3.50 meter, 33 ton. Stienstra, Lage der A 27, Groningen. Te koop: DEKSCHUITEN van 40 en 70 ton. K. Blom, Tasmanstraat 69, Amster dam. Tel. 47439. Te koop: een MOTOR WESTLANDER met ijzeren luiken, merkels en gangboorden, met 24 pk Dieselmotor. Het geheel is goed onderhouden. Te be vragen bij Gebr. van Eg- mond, Hofstr. 48, Ryns- burg. Tel. K 1718 - 2438. Te koop: prima MOTORSLEEPBOOT met verdieselde Steywal motor 50 pk, 11 x 3.24 x 1.14 m. P. van R\jk's Scheepvaartbedrijf, Pr. Hendrikk. 126, A'dam. Tel. 49004. Gevraagd: ijzeren ROEIBOOT met luchtkasten of houten vlet, in goede staat. Prijs opgave en lengte aan M.s. „Noordster", Brediusweg 21 Buasum. Te koop: LANDINGS VAARTUIG, casco, 50 x 6 m. K. Blom, Tasmanstraat 69, Amster dam. Tel. 47439. Te koop: WOONARK „Elsje". Opbouw 10.50 x 3.50. Ind.: kamer, 2 sl.k., closet, hall, keuken. Com pleet met electr. install, en loopbrug. A. Kornet, ark „Elsje", Haven, Harder wijk, Aangeboden: PENSION voor echtpaar of H. of D., bij Zusters, Maasbracht. Gelegenheid voor volledig pension in ruime zit-slaap- kamer, gelijkvloers, straat zijde. =t 5 min. van Haven en Schippersbeurs. Brieven: Overste Gesticht H. Hart, Kloosterstr. 2, Maasbracht. Te koop: prima onderhou den TJALKSCHIP, 115 ton, afm. 24.06 x 4.75 x 1.62 m, bouwjaar 1906 met of zonder opduwer 28 pk. Direct te aanvaarden. Van Streun, Lopendediep 18, Groningen. Gevraagd: 70 tot 110 tons MOTORBOOT, Bootmodel, liefst zonder salonroef, hijstuig enz. Ook schade-boot komt in aan merking zonderluiken, mast enz. mits Casco in goede staat verkeert. Br. met omschr. aan Joh. Rooden- burg, Binnenkant 43 hs, tel. 49838, Amsterdam. Te koop gevraagd: een KEERKOPPELING voor motor v. 50-60 pk, 700 toeren. D. Koens, Kanaal Noord 140, Apeldoorn. Tel. 2477. Voor drijvend materiaal wendt men zich tot Schepen- handel K. BLOM, Tasman straat 69 - Amsterdam. Tel. K 2900 - 47439. Te koop: complete 150 pk APP. BRONS MOTOR 2 tact, leeftijd 6 j. Nog in bedrijf te zien. Br. aan C. Noorloos, Kortendijk 32, Gorinchem. Te koop: MOTORSCHIP, 80 ton. Katwijks model, 30 pk Kromhout, ijzeren mast, giek en luiken, motorlier. Ook te ruilen voor 100-130 tons Motorschip. Br. onder lett. V.C. Adv. Bur. Zee vaart, Schiekade 156, Rot terdam. Te koop gevraagd: 10 TJALKEN, 50/100 ton. Br. onder no. 698 Bur. Schuttevaer, Assen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 51