_g 7 1 UIT AMSTERDAM De werkzaamheden op de A. B. ble ven ook in de afgelopen periode bene den bet normale, waardoor het aantal bevrachtingen niet boven de 20 stuks per dag kon uitkomen. De aanbieding van ledige ruimte bleef in dit tijdsbe stek ver boven de vraag uitgaan. Voor ledige wachttijden mogen wij u verwij zen naar de elders in dit blad vermelde gegevens. De vrachtnoteringen bleven bepaald op 110-115 resp. voor bestemmingen die via het Amst.-Rijnkanaal bereikt kunnen worden 105-110 Van de afgesloten bevrachtingen no teerden wij ditmaal: Voor 500 ton en groter vrijwel dagelijks partijen erts en kolen met bestemming IJmuiden. De graanbevrachters hadden het deze week wel bijzonder stil, slechts enkele par tijen, van uit opslag werden ter versche ping aangeboden: o.a. 215 ton Wormer- veer; 230 ton Weesp; 120 ton gerst Den Bosch; 90 ton tarwe Badhoevedorp. Bij de overige bevrachtingen kwamen ver schillende ladingen kali en super voor ó.m. 450 ton en 250 ton Broekerhaven; 12Ö en 140 ton Zwolle; 200 t. Kolhorn; 100 ton Sneek en verder 188 t. china- klei Maastricht; 135 ton blik Leeuwar den; 200 ton schilfers Leeuwarden; 85 ton suiker Apeldoorn. Nationale Ramp. Naast de Amsterdamse Scheepvaart bedrijven die, direct na het bekend wor- den dat hulp in allerlei vorm dringend en dringend nodig was, onverwijld haar materieel ter beschikking stelden, heb ben ook vele schippers zich bij het Com missariaat aangemeld om ogenblikkelijk met hun schepen naar de Noodgebieden te varen en deel te nemen aan de red dingswerkzaamheden. Van de verschil lende aanbiedingen werd in de loop van de week door de autoriteiten dankbaar gebruik gemaakt. De tweedaagse collecte die voor het N.R.F. op de schippersbeurs werd ge houden bracht alleen uit de schipperij een totaal bedrag van f 1600 op. UIT ROTTERDAM Uiteraard heeft de verbijsterende ramp, die een groot en nijver deel van on3 land met lamheid sloeg en het ove rige deel mede in rouw dompelde, niet nagelaten zijn stempel te drukken op de binnenvaart, vooral wat betreft de Rot terdamse Schippersbeurs. Zoals men reeds de eerste dag na het droevig gebeuren uit Dagbladpers en via de Radio kon vernemen, richtten tientallen, ja honderden binnenschippers him vaartuigen naar de meest bedreigde gebieden.', óm daar zo snel en zo krach tig mogelijk hulp te gaan bieden, waar dit maar nodig was. Zeer terecht werd en wordt nóg dagelijks hulde ge bracht aan de militairen, zowel van onze eigen weermacht, als van uit het bui tenland toegestroomde redders; maar laat men hierbij dan toch vooral onze kranige binnenschippers niet vergeten, die met grote voortvarendheid en ver beten volharding deel namen aan het reddingswerk en naast de ongeëvenaar de diensten van de luchtmacht en het niét minder harde en schier onvermoeid vliegen van de Landmacht en Marine, ook dag en nacht in de weer waren, om waar nodig, de helpende hand te bieden. De Schippersbeurs te Rotterdam, had in de thans geëindigde periode een on gewoon, ja zonderling aanzien, dat bij velen ongetwijfeld de Meidagen van 1940 in de herinnering zal hebben terug geroepen! Een opvallend lege beurs,daar tientallen schippers reeds onderweg wa ren naar het rampgebied; van bevrach ten was voorlopig geen sprake en zo bleef het vrijwel de gehele duur van deze periode: sporadisch een aanbieding voor die delen van ons land, die gelukkig nog bereikbaar bleven voor de binnenvaart. Maar een groot gedeelte van de, op de Rotterdamse Schippersbeurs aangewe zen bevrachting is helaas tijdelijk laat ons hopen, gedurende korte tijd uitgeschakeld. Van de één dag voor de catastrophale stormramp, tot stand gekomen bevrach tingen, noteerden wij' nog: Voor Bergenthijm 115 ton kunstmest; Weesp 325 ton tarwe; Puttershoek 200 ton korrelsuperfosfaat; Utrecht 1200 t. kolen; Helmond 300 ton dito; Zwijn- drecht 120 en 1948 tgn palmpitten; Maastricht 100 ton zinkerts, 209, 265 en 392 ton naate cellulose en 95 ton droge dito; Breda 225 ton stukgoederen, Nij megen 110 ton cellulose; Amsterdam 900 ton superfosfaat en 140 ton tarwe; Arnhem 484 ton cellulose; Budel 400 t. zinkerts; Vries 95 ton grint. Liggend en/of varend: 500 t. copra; 285, 300 en 400 ton tarwe. Vrachtnoteringen en vlettarieven on veranderd. UIT IJMUIDEN Onder het opschrift „Kanaalschui mers naar ons' hart" citeren wij uit de IJmuider Courant: „Het is ondoenlijk de prachtige opofferingsgezindheid van de burgerij gedétailleerd te vertellen: we zouden er een extra editie mee kunnen vullen. Een uitzondering moet evenwel gemaakt worden voor de binnenschipper met zijn kornuiten, die gisteren de sche pen in en om het. Noordzeekanaal heb ben afgeschuimd. En met succes: de- koude tocht van dit handjevol vasthou ders in een open vlet van schip tot schip heeft niet alleen een eerbiedwaardige hoeveelheid textiel opgeleverd waar onder ettelijke splinternieuwe en zeer welkome lakens maar bovendien nog f 1500 in geld. In deze mensen eren wij al degenen, die gisteren en eergisteren in touw geweest zjjn voor de grandioze inzameling." Dat de hulp van de gehele schipperij zich niet alleen op dit terrein heeft uit gestrekt maar ook in grote mate daad werkelijk is geweest, is reeds genoeg zaam uit de dagbladen bekend. De los gebroken Zeeuwse wateren hebben zich menigmaal in de strijd om hun prooi tegen de koude der schippers moeten neerleggen. Al diegenen met naam en toenaam met hun prestaties te vermel den, zal haast onbegonnen werk zijn. Een uitzondering wilen wij maken voor de schippers van de motorschepen „Blo- na", „Avontuur" en „Christina", resp. ter Steege, Visser en Wissel, die zich op die rampzalige Zondag in IJmuiden bevonden. De grote toename van cata strophale berichten op de daarop vol gende Maandag werd hen te erg; Maan dagavond laat werd in allerijl nog ge start en reeds de volgende dag te 13 u. kruiste men voor de rede van Zierikzee. „Het was jammer, dat door tegenstrij dige orders en onjuiste berichten niet altijd even effectief kon worden ge werkt", verklaarde naderhand scheeps bevrachter Postema, aan wie de leiding van dit „convooi" was toevertrouwd. De haven van Zierikzee bleek tjokvol te zitten, voornamelijk vissersvaartui gen, zodat de plaatselijke havenmeester had moeten afkondigen, dat alleen vaar tuigen met doktoren en Rode Kruis personeel toegelaten werden. Eenzelfde verschijnsel deed zich vervolgens ook voor in Bruinisse, waar aanvankelijk hulp was gevraagd voor de evacuatie der burgerbevolking. Na verdere om zwervingen, waarbij o.a. met Franse militairen aan boord nog een in nood verkerend schip met evacué's, welk be richt achteraf meer alarmerend dan juist bleek te zijn, te hulp geschoten werd, bereikten de 3 vaartuigen uitein delijk Middelharnis, waar de „Blona" upas goed aan de slag kwam. Driehon derd evacué's vervoerde zij van Middel harnis naar Hellevoetsluis, terwijl zij nadei'hand werd ingezet voor het ver voer van levend vee. De „Avontuur" hield zich beschikbaar voor het vervoer van graan, terwijl de „Christina" is oogestoomd naar Wemeldinge, waar ook zij haar steentje wel zal hebben bijge dragen. Dit beknopt relaas over de be levenissen van deze 3 schippers, die zich dag en nacht hebben ingezet om waar dan ook, hulp te verlenen, is slechts een klein voorbeeld uit duizenden. Een ramp van ongekende omvang- heeft ons land getroffen, een ieder doet alles om de hoogste nood der getroffenen te lenigen en dat de schipperij onder de meest moeilijke omstandigheden aanwezig was ter plaatse, waar de nood het hoogst was. stemt zonder twijfel onze gehele natie tot grote dankbaarheid. Ook IJmuiden heeft een zware tol aan de storm moeten betalen. De VEM- trawler „Catharina Duyvis" (IJM 60), waarover aanvankelijk slechts onge rustheid bestond, die echter groeide, naarmate de uren verstreken, kan nu definitief als verloren worden be schouwd. De bemanning bestond uit 16 opvarenden. UIT GRONINGEN Opnieuw kunnen we in ons wekelijks overzicht vooruitgang melden. Zowel in het regionale als in het interregionale verkeer werd aanmerkelijk meer be vracht dan de vorige week. In het dis trict van' het Bevrachtingscommissa riaat te Groningen werden namelijk be vracht in de periode van 2 tot en met 7 Febr, j,l. in totaal 143 schepen met 12.199 ton goederen tegen 129 schepen met 10.497 ton goederen in, de vorige week. Het regionale verkeer bracht het thans tot 84 schepen met 5666 ton goe deren (de vorige week 65 schepen met 4209 ton), terwijl het interregionale ver keer 59 schepen met 6533 ton goederen boekte tegen de vorige week 64 schepen met 6288 ton goederen. In dit laatste scheepvaartverkeer via het IJsselmeer en de grote rivieren dus wel een minder groot aantal bevrachte schepen, maar een groter aantal tonnen vervoerde goe deren. En daarom gaat het .uiteindelijk! De belangrijke vooruitgang van het regionale verkeer met bestemming de vier noordelijke provincies (Overijssel inbegrepen) is voor een groot deel te danken aan een sterke stijging van het transport van aardappelvezels, dat nu dus flink op gang komt (34 schepen met 2137 ton vezels tegen de vorige week 19 schepen met 1077 ton). Ook de kunstmest deed het goed. Vijftien schepen werden bevracht met 1361 ton (de vorige week nihil). Het graanver- voer kon zich met 12 schepen en 828 ton amper handhaven (de vorige week 13 schepen met 984 ton). Het vervoer van aardarmelmeel liep van 10 schepen met 695 to'n terug- tot 6 schepen met 420 ton. De vooruitgang van het interregio nale verkeer was vooral te danken aan een flinke stijging van het transport van aardappelmeel en aardappelvezels. Het graanvervoer liep ook hier iets te rug en bedroeg 3595 ton (29 schepen) tefen de vorige week 35 schepen met 3880 ton, Met ingang van Maandag 9 Februari geldt weer een ijstoeslag, n.l. 10 pet., voor alle bestemmingen. UIT LOBITH Met gulle hand en vol medegevoel is door Lobith en de schippers, die Lobith na de ramp gepasseerd zijn, gegeven aan de zwaar getroffenen in het waters- noodgebied. De inwoners van Lobith en ook speciaal de schippers, die weten wat water is, als het als' vijand komt, hebben innig medegelefed met de rampen, die een gedeelte van ons volk heeft getrof fen. Tot heden is een bedrag van ca. f 42.000.-binnen gekomen, waaronder ste dag van de ramp was van Lobith ook kledin<r en schoeisel. Reeds de eer een motorboot, die hier steeds als pas sagiersschip heeft gevaren en enige kleinere Rijksbootjes met de nodige be zetting vertrokken om hulp te kunnen bieden. Doch niet alleen door de ge meente Herwen en Aerdt, waaronder Lobith ressorteert, doch door geheel Nederland en zelfs de gehele wereld is spontaan hulp verleend een hulp, die zeer warm aandoet en ontroert. Met de scheepvaart is het tot heden nog niet veel beter en is zowel de op- als de afvaart slecht. Door de zware sneeuwval in Holland 'en de Bovenrrjn kan men weder hoog water verwachten, hetgeen de scheep vaart niet ten goede zal komen. „DE WERELDZEE" Uitgeverij BORN N.V. ASSEN Bevrachting wilde vaart Hoogezand A B c Coevorden A B c Dordrecht A B Tot 60 ton 1 1 3 Tot 60 ton Tot 60 ton z7 ff enr. 61—100 ton 11 61—100 ton 2 24 12 61—300 ton A Aantal schepen bevr. 101—250 ton boven 250 ton 8 11 6 101—250 ton boven 250 ton 7 8 12 101—250 ton., boven 250 ton - - li Dagen gem. Wachttijd O Nog aanw. schepen Deventer Gorinchem Klazienaveen Tot 60 ton Tot 100 ton f Leeuwarden A B C Tot 100 ton 101250 ton... 3 5 33 1 31 7 61—100 ton 101—250 ton 2 12 3 101—250 ton.. 251—500 ton.. - Tot 60 ton 4 43 65 boven 250 ton boven 250 ton 501—1000 ton 61—100 ton 3 19 28 101—250 ton 9 16 16 Musselkanaai Hengelo r«ïiddelharois boven 250 ton 1 - 2 Tot 60 ton 4 40 40 Tot 60 ton Tot 60 ton Harlingen 61—100 ton 10 43 35 61—100 ton 61—100 ton '•s- Tot 60 ton 101—250 ton.. 9 II 22 101—250 ton... 101—250 ton... 61—100 ton 1 W boven 250 ton - - boven 250 ton rr - - hoven 250 ton - 101—250 ton., boven 250 ton 3 10 3 3 Oude Pekela Erameloord Nijmegen Lemmer Tot 60 ton 61—100 ton 101—250 ton Tot 60 ton 61—100 ton 101—250 ton... boven 250 ton 1 17 11 2 21 5 8 20 20 Tot 60 ton 81—100 ton 101—250 ton boven 250 ton 1 4 1 H 14 Tot 100 ton 101—250 ton... 251—400 ton... 401—000 ton 8 25 1 6 8 boven 250 lor, Veendam Vroomshoop 603100.0 ton - 4" Sneek Tot 60 ton 4 19 16 Tot 60 ton Tot 60 ton 61100 ton 101250 ton 61—100 ton 13 30 36 61—100 ton 1 Arnhem - 101—250 ton... boven 250 ton 6 6 101250 ton... boven 250 ton 2 5 3 Tot 100 ton 101—250 ton... 27 57 5 5 boven 250 ton - - Zwolle 251—400 ton... - Groningen Hoogers milde Tot 60 ton - 4 401—600 ton boven 1000 ton 1 Tot 60 ton 50 Tot 100 ton 11 <6 12 61—100 ton 8 47 29 61—100 ton 9 51 168 101—250 ton... 3 22 7 101—250 ton... 5 24 18 Lelden Tot 100* ton 101—250 ton... boven 260 ton 11 5 31 5 35 boven 250 ton boven 250 ton - - ET oogeveen Utrecht 101250 ton... 2 12 Onderdendam Tot 60 ton B' 1 Tot. 60 ton H 251—500 ton... Tot 60 ton 2 14 1 21 61100 ton 11 61—100 ton 2 20 7 5011000 ton ■rr- 61—100 ton 6 24 101—250 ton... 7 18 11 101—250 ton... 8 7 22 boven 1000 ton 11 101250 ton.. 5 boven 250 ton boven 250 ton I 9 7 boven 250 ton Renkum Delfzijl Mep pel Zalt-Bommel Tot 100 ton- - m\ Tot 60 ton 3 27 2 Tot 60 ton - 5 Tot 60 ton - 101—250 ton... 9 61—100 ton 8 30 13 61—100 ton 13 61—100 ton 2 16 6 251—500 ton... 101—250 ton... 11 28 15 101—250 ton... 2 58 13 101—250 ton 2 9 7 501—1000 ton boven 260 ton - - boven 250 ton 1 - boven 250 ton - - jÖ' boven 1000 ton '8-Bosch Tot 100 ton 101—250 ton 251—400 ton 401600 ton 601—1000 ton Rotterdam Tot 100 ton 101—250 ton 251—400 t.on 401—600 ton.. 601—1000 ton Amsterdam Tot 100 ton 101—250 ton 251—400 ton 401600 ton 601—1000 ton Alkmaar Tot 100 ton 101—250 ton 251—400 ton 401—600 ton Tot 100 ton 101—250 ton. 251—600 ton. 501—1000 ton boven 1000 ton IJmuiden Tot 100 ton 101—250 ton.. 251—400 ton 401—600 ton 601—1000 ton boven 1000 ton A B C 6 6 11 19 9 31 8 6 3 6 22 6.9 53 138 7.3 197 87 5.3 70 52 5.1 69 22 4.6 24 14 3.6 35 14 15,5 64 60 25.5 202 23 14.2 42 13 8.6 43 4 22 6 8 1 5.7 1 - 8 7.2 8 40 7 53 7 2 9 14 4.6 8 - - Maastricht Tot 100 ton 101—250 ton 251—400 ton 401—600 ton 601—1000 ton boven 1000 ton Born 401—600 ton 601—1000 ton boven 1000 ton Maasbracht Tot 100 ton -250 ton 400 ton Aantal bevrachte ...een uitstekende kaart. Een zeer bruikbaar on derdeel van uw boots inventaris. Water en wind

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 46