_g
7
1
UIT AMSTERDAM
De werkzaamheden op de A. B. ble
ven ook in de afgelopen periode bene
den bet normale, waardoor het aantal
bevrachtingen niet boven de 20 stuks
per dag kon uitkomen. De aanbieding
van ledige ruimte bleef in dit tijdsbe
stek ver boven de vraag uitgaan. Voor
ledige wachttijden mogen wij u verwij
zen naar de elders in dit blad vermelde
gegevens.
De vrachtnoteringen bleven bepaald
op 110-115 resp. voor bestemmingen
die via het Amst.-Rijnkanaal bereikt
kunnen worden 105-110
Van de afgesloten bevrachtingen no
teerden wij ditmaal: Voor 500 ton en
groter vrijwel dagelijks partijen erts
en kolen met bestemming IJmuiden. De
graanbevrachters hadden het deze week
wel bijzonder stil, slechts enkele par
tijen, van uit opslag werden ter versche
ping aangeboden: o.a. 215 ton Wormer-
veer; 230 ton Weesp; 120 ton gerst Den
Bosch; 90 ton tarwe Badhoevedorp. Bij
de overige bevrachtingen kwamen ver
schillende ladingen kali en super voor
ó.m. 450 ton en 250 ton Broekerhaven;
12Ö en 140 ton Zwolle; 200 t. Kolhorn;
100 ton Sneek en verder 188 t. china-
klei Maastricht; 135 ton blik Leeuwar
den; 200 ton schilfers Leeuwarden; 85
ton suiker Apeldoorn.
Nationale Ramp.
Naast de Amsterdamse Scheepvaart
bedrijven die, direct na het bekend wor-
den dat hulp in allerlei vorm dringend
en dringend nodig was, onverwijld haar
materieel ter beschikking stelden, heb
ben ook vele schippers zich bij het Com
missariaat aangemeld om ogenblikkelijk
met hun schepen naar de Noodgebieden
te varen en deel te nemen aan de red
dingswerkzaamheden. Van de verschil
lende aanbiedingen werd in de loop van
de week door de autoriteiten dankbaar
gebruik gemaakt.
De tweedaagse collecte die voor het
N.R.F. op de schippersbeurs werd ge
houden bracht alleen uit de schipperij
een totaal bedrag van f 1600 op.
UIT ROTTERDAM
Uiteraard heeft de verbijsterende
ramp, die een groot en nijver deel van
on3 land met lamheid sloeg en het ove
rige deel mede in rouw dompelde, niet
nagelaten zijn stempel te drukken op de
binnenvaart, vooral wat betreft de Rot
terdamse Schippersbeurs.
Zoals men reeds de eerste dag na het
droevig gebeuren uit Dagbladpers en
via de Radio kon vernemen, richtten
tientallen, ja honderden binnenschippers
him vaartuigen naar de meest bedreigde
gebieden.', óm daar zo snel en zo krach
tig mogelijk hulp te gaan bieden, waar
dit maar nodig was. Zeer terecht werd
en wordt nóg dagelijks hulde ge
bracht aan de militairen, zowel van onze
eigen weermacht, als van uit het bui
tenland toegestroomde redders; maar
laat men hierbij dan toch vooral onze
kranige binnenschippers niet vergeten,
die met grote voortvarendheid en ver
beten volharding deel namen aan het
reddingswerk en naast de ongeëvenaar
de diensten van de luchtmacht en het
niét minder harde en schier onvermoeid
vliegen van de Landmacht en Marine,
ook dag en nacht in de weer waren,
om waar nodig, de helpende hand te
bieden.
De Schippersbeurs te Rotterdam, had
in de thans geëindigde periode een on
gewoon, ja zonderling aanzien, dat bij
velen ongetwijfeld de Meidagen van
1940 in de herinnering zal hebben terug
geroepen! Een opvallend lege beurs,daar
tientallen schippers reeds onderweg wa
ren naar het rampgebied; van bevrach
ten was voorlopig geen sprake en zo
bleef het vrijwel de gehele duur van deze
periode: sporadisch een aanbieding voor
die delen van ons land, die gelukkig nog
bereikbaar bleven voor de binnenvaart.
Maar een groot gedeelte van de, op de
Rotterdamse Schippersbeurs aangewe
zen bevrachting is helaas tijdelijk
laat ons hopen, gedurende korte tijd
uitgeschakeld.
Van de één dag voor de catastrophale
stormramp, tot stand gekomen bevrach
tingen, noteerden wij' nog:
Voor Bergenthijm 115 ton kunstmest;
Weesp 325 ton tarwe; Puttershoek 200
ton korrelsuperfosfaat; Utrecht 1200 t.
kolen; Helmond 300 ton dito; Zwijn-
drecht 120 en 1948 tgn palmpitten;
Maastricht 100 ton zinkerts, 209, 265 en
392 ton naate cellulose en 95 ton droge
dito; Breda 225 ton stukgoederen, Nij
megen 110 ton cellulose; Amsterdam
900 ton superfosfaat en 140 ton tarwe;
Arnhem 484 ton cellulose; Budel 400 t.
zinkerts; Vries 95 ton grint.
Liggend en/of varend: 500 t. copra;
285, 300 en 400 ton tarwe.
Vrachtnoteringen en vlettarieven on
veranderd.
UIT IJMUIDEN
Onder het opschrift „Kanaalschui
mers naar ons' hart" citeren wij uit de
IJmuider Courant: „Het is ondoenlijk de
prachtige opofferingsgezindheid van de
burgerij gedétailleerd te vertellen: we
zouden er een extra editie mee kunnen
vullen. Een uitzondering moet evenwel
gemaakt worden voor de binnenschipper
met zijn kornuiten, die gisteren de sche
pen in en om het. Noordzeekanaal heb
ben afgeschuimd. En met succes: de-
koude tocht van dit handjevol vasthou
ders in een open vlet van schip tot schip
heeft niet alleen een eerbiedwaardige
hoeveelheid textiel opgeleverd waar
onder ettelijke splinternieuwe en zeer
welkome lakens maar bovendien nog
f 1500 in geld. In deze mensen eren wij
al degenen, die gisteren en eergisteren
in touw geweest zjjn voor de grandioze
inzameling."
Dat de hulp van de gehele schipperij
zich niet alleen op dit terrein heeft uit
gestrekt maar ook in grote mate daad
werkelijk is geweest, is reeds genoeg
zaam uit de dagbladen bekend. De los
gebroken Zeeuwse wateren hebben zich
menigmaal in de strijd om hun prooi
tegen de koude der schippers moeten
neerleggen. Al diegenen met naam en
toenaam met hun prestaties te vermel
den, zal haast onbegonnen werk zijn.
Een uitzondering wilen wij maken voor
de schippers van de motorschepen „Blo-
na", „Avontuur" en „Christina", resp.
ter Steege, Visser en Wissel, die zich
op die rampzalige Zondag in IJmuiden
bevonden. De grote toename van cata
strophale berichten op de daarop vol
gende Maandag werd hen te erg; Maan
dagavond laat werd in allerijl nog ge
start en reeds de volgende dag te 13 u.
kruiste men voor de rede van Zierikzee.
„Het was jammer, dat door tegenstrij
dige orders en onjuiste berichten niet
altijd even effectief kon worden ge
werkt", verklaarde naderhand scheeps
bevrachter Postema, aan wie de leiding
van dit „convooi" was toevertrouwd.
De haven van Zierikzee bleek tjokvol
te zitten, voornamelijk vissersvaartui
gen, zodat de plaatselijke havenmeester
had moeten afkondigen, dat alleen vaar
tuigen met doktoren en Rode Kruis
personeel toegelaten werden. Eenzelfde
verschijnsel deed zich vervolgens ook
voor in Bruinisse, waar aanvankelijk
hulp was gevraagd voor de evacuatie
der burgerbevolking. Na verdere om
zwervingen, waarbij o.a. met Franse
militairen aan boord nog een in nood
verkerend schip met evacué's, welk be
richt achteraf meer alarmerend dan
juist bleek te zijn, te hulp geschoten
werd, bereikten de 3 vaartuigen uitein
delijk Middelharnis, waar de „Blona"
upas goed aan de slag kwam. Driehon
derd evacué's vervoerde zij van Middel
harnis naar Hellevoetsluis, terwijl zij
nadei'hand werd ingezet voor het ver
voer van levend vee. De „Avontuur"
hield zich beschikbaar voor het vervoer
van graan, terwijl de „Christina" is
oogestoomd naar Wemeldinge, waar ook
zij haar steentje wel zal hebben bijge
dragen. Dit beknopt relaas over de be
levenissen van deze 3 schippers, die zich
dag en nacht hebben ingezet om waar
dan ook, hulp te verlenen, is slechts een
klein voorbeeld uit duizenden. Een ramp
van ongekende omvang- heeft ons land
getroffen, een ieder doet alles om de
hoogste nood der getroffenen te lenigen
en dat de schipperij onder de meest
moeilijke omstandigheden aanwezig was
ter plaatse, waar de nood het hoogst
was. stemt zonder twijfel onze gehele
natie tot grote dankbaarheid.
Ook IJmuiden heeft een zware tol
aan de storm moeten betalen. De VEM-
trawler „Catharina Duyvis" (IJM 60),
waarover aanvankelijk slechts onge
rustheid bestond, die echter groeide,
naarmate de uren verstreken, kan nu
definitief als verloren worden be
schouwd. De bemanning bestond uit 16
opvarenden.
UIT GRONINGEN
Opnieuw kunnen we in ons wekelijks
overzicht vooruitgang melden. Zowel in
het regionale als in het interregionale
verkeer werd aanmerkelijk meer be
vracht dan de vorige week. In het dis
trict van' het Bevrachtingscommissa
riaat te Groningen werden namelijk be
vracht in de periode van 2 tot en met
7 Febr, j,l. in totaal 143 schepen met
12.199 ton goederen tegen 129 schepen
met 10.497 ton goederen in, de vorige
week. Het regionale verkeer bracht het
thans tot 84 schepen met 5666 ton goe
deren (de vorige week 65 schepen met
4209 ton), terwijl het interregionale ver
keer 59 schepen met 6533 ton goederen
boekte tegen de vorige week 64 schepen
met 6288 ton goederen. In dit laatste
scheepvaartverkeer via het IJsselmeer
en de grote rivieren dus wel een minder
groot aantal bevrachte schepen, maar
een groter aantal tonnen vervoerde goe
deren. En daarom gaat het .uiteindelijk!
De belangrijke vooruitgang van het
regionale verkeer met bestemming de
vier noordelijke provincies (Overijssel
inbegrepen) is voor een groot deel te
danken aan een sterke stijging van het
transport van aardappelvezels, dat nu
dus flink op gang komt (34 schepen
met 2137 ton vezels tegen de vorige
week 19 schepen met 1077 ton). Ook
de kunstmest deed het goed. Vijftien
schepen werden bevracht met 1361 ton
(de vorige week nihil). Het graanver-
voer kon zich met 12 schepen en 828
ton amper handhaven (de vorige week
13 schepen met 984 ton). Het vervoer
van aardarmelmeel liep van 10 schepen
met 695 to'n terug- tot 6 schepen met
420 ton.
De vooruitgang van het interregio
nale verkeer was vooral te danken aan
een flinke stijging van het transport
van aardappelmeel en aardappelvezels.
Het graanvervoer liep ook hier iets te
rug en bedroeg 3595 ton (29 schepen)
tefen de vorige week 35 schepen met
3880 ton,
Met ingang van Maandag 9 Februari
geldt weer een ijstoeslag, n.l. 10 pet.,
voor alle bestemmingen.
UIT LOBITH
Met gulle hand en vol medegevoel is
door Lobith en de schippers, die Lobith
na de ramp gepasseerd zijn, gegeven
aan de zwaar getroffenen in het waters-
noodgebied. De inwoners van Lobith en
ook speciaal de schippers, die weten wat
water is, als het als' vijand komt, hebben
innig medegelefed met de rampen, die
een gedeelte van ons volk heeft getrof
fen. Tot heden is een bedrag van ca.
f 42.000.-binnen gekomen, waaronder
ste dag van de ramp was van Lobith
ook kledin<r en schoeisel. Reeds de eer
een motorboot, die hier steeds als pas
sagiersschip heeft gevaren en enige
kleinere Rijksbootjes met de nodige be
zetting vertrokken om hulp te kunnen
bieden. Doch niet alleen door de ge
meente Herwen en Aerdt, waaronder
Lobith ressorteert, doch door geheel
Nederland en zelfs de gehele wereld is
spontaan hulp verleend een hulp, die
zeer warm aandoet en ontroert.
Met de scheepvaart is het tot heden
nog niet veel beter en is zowel de op-
als de afvaart slecht.
Door de zware sneeuwval in Holland
'en de Bovenrrjn kan men weder hoog
water verwachten, hetgeen de scheep
vaart niet ten goede zal komen.
„DE WERELDZEE"
Uitgeverij BORN N.V. ASSEN
Bevrachting wilde vaart
Hoogezand
A
B
c
Coevorden
A
B
c
Dordrecht
A
B
Tot 60 ton
1
1
3
Tot 60 ton
Tot 60 ton
z7 ff enr.
61—100 ton
11
61—100 ton
2
24
12
61—300 ton
A Aantal schepen bevr.
101—250 ton
boven 250 ton
8
11
6
101—250 ton
boven 250 ton
7
8
12
101—250 ton.,
boven 250 ton
-
-
li Dagen gem. Wachttijd
O Nog aanw. schepen
Deventer
Gorinchem
Klazienaveen
Tot 60 ton
Tot 100 ton
f
Leeuwarden
A
B
C
Tot 100 ton
101250 ton...
3
5
33
1
31
7
61—100 ton
101—250 ton
2
12
3
101—250 ton..
251—500 ton..
-
Tot 60 ton
4
43
65
boven 250 ton
boven 250 ton
501—1000 ton
61—100 ton
3
19
28
101—250 ton
9
16
16
Musselkanaai
Hengelo
r«ïiddelharois
boven 250 ton
1
-
2
Tot 60 ton
4
40
40
Tot 60 ton
Tot 60 ton
Harlingen
61—100 ton
10
43
35
61—100 ton
61—100 ton
'•s-
Tot 60 ton
101—250 ton..
9
II
22
101—250 ton...
101—250 ton...
61—100 ton
1
W
boven 250 ton
-
-
boven 250 ton
rr
-
-
hoven 250 ton
-
101—250 ton.,
boven 250 ton
3
10
3
3
Oude Pekela
Erameloord
Nijmegen
Lemmer
Tot 60 ton
61—100 ton
101—250 ton
Tot 60 ton
61—100 ton
101—250 ton...
boven 250 ton
1
17
11
2
21
5
8
20
20
Tot 60 ton
81—100 ton
101—250 ton
boven 250 ton
1
4
1
H
14
Tot 100 ton
101—250 ton...
251—400 ton...
401—000 ton
8
25
1
6
8
boven 250 lor,
Veendam
Vroomshoop
603100.0 ton
-
4"
Sneek
Tot 60 ton
4
19
16
Tot 60 ton
Tot 60 ton
61100 ton
101250 ton
61—100 ton
13
30
36
61—100 ton
1
Arnhem
-
101—250 ton...
boven 250 ton
6
6
101250 ton...
boven 250 ton
2
5
3
Tot 100 ton
101—250 ton...
27
57
5
5
boven 250 ton
-
-
Zwolle
251—400 ton...
-
Groningen
Hoogers milde
Tot 60 ton
-
4
401—600 ton
boven 1000 ton
1
Tot 60 ton
50
Tot 100 ton
11
<6
12
61—100 ton
8
47
29
61—100 ton
9
51
168
101—250 ton...
3
22
7
101—250 ton...
5
24
18
Lelden
Tot 100* ton
101—250 ton...
boven 260 ton
11
5
31
5
35
boven 250 ton
boven 250 ton
-
-
ET oogeveen
Utrecht
101250 ton...
2
12
Onderdendam
Tot 60 ton
B'
1
Tot. 60 ton
H
251—500 ton...
Tot 60 ton
2
14
1
21
61100 ton
11
61—100 ton
2
20
7
5011000 ton
■rr-
61—100 ton
6
24
101—250 ton...
7
18
11
101—250 ton...
8
7
22
boven 1000 ton
11
101250 ton..
5
boven 250 ton
boven 250 ton
I
9
7
boven 250 ton
Renkum
Delfzijl
Mep pel
Zalt-Bommel
Tot 100 ton-
-
m\
Tot 60 ton
3
27
2
Tot 60 ton
-
5
Tot 60 ton
-
101—250 ton...
9
61—100 ton
8
30
13
61—100 ton
13
61—100 ton
2
16
6
251—500 ton...
101—250 ton...
11
28
15
101—250 ton...
2
58
13
101—250 ton
2
9
7
501—1000 ton
boven 260 ton
-
-
boven 250 ton
1
-
boven 250 ton
-
-
jÖ'
boven 1000 ton
'8-Bosch
Tot 100 ton
101—250 ton
251—400 ton
401600 ton
601—1000 ton
Rotterdam
Tot 100 ton
101—250 ton
251—400 t.on
401—600 ton..
601—1000 ton
Amsterdam
Tot 100 ton
101—250 ton
251—400 ton
401600 ton
601—1000 ton
Alkmaar
Tot 100 ton
101—250 ton
251—400 ton
401—600 ton
Tot 100 ton
101—250 ton.
251—600 ton.
501—1000 ton
boven 1000 ton
IJmuiden
Tot 100 ton
101—250 ton..
251—400 ton
401—600 ton
601—1000 ton
boven 1000 ton
A
B
C
6
6
11
19
9
31
8
6
3
6
22
6.9
53
138
7.3
197
87
5.3
70
52
5.1
69
22
4.6
24
14
3.6
35
14
15,5
64
60
25.5
202
23
14.2
42
13
8.6
43
4
22
6
8
1
5.7
1
-
8
7.2
8
40
7
53
7
2
9
14
4.6
8
-
-
Maastricht
Tot 100 ton
101—250 ton
251—400 ton
401—600 ton
601—1000 ton
boven 1000 ton
Born
401—600 ton
601—1000 ton
boven 1000 ton
Maasbracht
Tot 100 ton
-250 ton
400 ton
Aantal bevrachte
...een uitstekende kaart.
Een zeer bruikbaar on
derdeel van uw boots
inventaris.
Water en wind