UIT DE TECHNIEK TWEEDE BLAD van het Weekblad „Sehuttevaer" van Vrijdag 13 Februari 1953 No. 37 Onze laatste bijdrage besloten wij met de toezegging dat we nu zouden beginnen met een overzicht van de schommelingen op scheepvaart- en seheepsbouwgebied sinds 1940. Maar intussen ging er een zee van onvoorziene gebeurtenissen over ons heen, zó aangrijpend, dat het vreemd zou zijn als wij daar niet even bij stilstonden. Te meer, waar er ook vaartuigen, werven en fabrieken bij betrokken zijn. Als wij deze wekelijke stukjes schrij ven, verkeren onze gedachten in de - *-"• i jr 1884) Eerst iets anders mensen omgekomen, en mogelijk nog meer. Vele malen per dag bemerken wij dat onze gedachten weer naar de plaatsen des onheils zijn heen ge dwaald, en dat wij peinzen over hen. die wij daar kenden. Hoe zou het met. die zijn en die? Leven zij nog?... Het is begrijpelijk dat, behalve van de algemeen-menselijke kant, ieder het geval bovendien vanuit zijn eigen vakgezichtshoek ziet. De regerings persoon, de polderbestuurder, de land bouwer, de veehouder, de onderwijs man, de dokter, enz., enz., ieder neemt werkwereld van „Sehuttevaer", bij schepen en water. Toen we met het vorig opstel bezig waren, sloegen windvlagen en regengekletter tegen de ruiten. In dit jaargetij komt dat meer voor. Deze keer was het opval lend erg. We dachten af en toe aan onze varende vrienden, die het in dit weer allesbehalve best zouden heb ben, en we zeiden, er nu niet rou wig om te zijn dat wij geen zeeman waren. Echter vermoedden we niet dat, terwijl wij rustig voor onze schrijf tafel zaten, er door velen in den lande met het water en met de dood gevoch ten werd. Van de ontstellende rampen op de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden, enz., hoorden wij de volgen de morgen pas door de radio. Het jaar 1953 zal in onze geschie denis voor altijd met droeve woorden geboekstaafd blijven. Over het ver loop der gebeurtenissen, die wij allen van uur tot uur gevolgd hebben, en welker omvang wij heden nog niet kunnen overzien, zullen we in deze kolommen niet uitwijden. Wat hier wel past is een uiting van dankbaar heid ervoor, dat onze varenden met hun vaartuigen, groot en klein, onder de moeilijkste omstandigheden ont zaglijke diensten hebben verricht. Hoe zou het geweest zijn zonder hen? Wat een zegen dat de schepen thans met motoren waren uitgerust, en dat ook in andere opzichten de techniek op haar huidige hoogte was. Ieder weet. dat ook in vroeger eeuwen stormvloeden, dijkdoorbraken en over stromingen zich hebben voorgedaan. Eerst nu dringt het tot ons bewust zijn door hoe vreselijk toen de toe standen geweest moeten zijn. Hoe zonder enige kans tot redding vele op daken en dijken gevluchten, zon der voedsel en deksel, in wanhoop hun einde moesten afwachten, hoe mateloos hun lijden tot zij, de een na de ander, allen van ellende waren omgekomen. Denken wij ons in... de Elizabethsvloed... honderd dui zend doden... Dit alles doet geen haarbreed af van het n u gebeurde. De ramp die ons land en volk getroffen heeft, het leed dat geleden is en wordt, is niet in woorden uit te drukken. Telkens denken wij met ontroering aan de tonelen die zich hebben afgespeeld, aan hen die de slachtoffers werden, aan hun nabestaanden. Bijna 1400 het waar door zijn eigen bril. Zo gaat, bij alles wat w ij er over horen, ons denken vanzelf ook in tech nische richting. En dan treft het ons, van hoe grote waarde bij deze ramp de gevox-derdheid der techniek is geweest. De telefoon en de i-adio-uitzending verzorgden onmiddellijk bekendma kingen, waarschuwingen, ovei'legple- gingen, maati-egelen. Auto's, auto bussen, motorvrachtwagens, voorza gen in zeer vlug verkeei', waarbij moderne wegen, bruggen, veren, over heel het land de snelheid bevorder- den. Met de vliegdienst werd een over zicht verkregen; hij wierp ook le vensbehoeften, kleding, gereedsehap- pen, reddingsmiddelen en andei-e be nodigdheden uit. Hefvliegtuigen brachten ter bestemde plaatsen ge neeskundige hulp en haalden in nood verkeren den af. Radio-ontvang- en zend-toestellen, zoeklichten, rubber sloepen, voedsel in blik, butagasstellen konden ver- strelct worden. Vlotgaande vaartuig jes met aanhangmotoren verschenen van heinde en ver. Tenkboten met drinkwater varen af en aan. Vergeten wij vooral niet de uitge breide hulp te noemen welke, o.a. met haar technische middelen, werd en nog wordt vei-leend door Neder- land's land- en zeemacht, en door die van bevriende andere staten. Zijn haar eenvoudige en zeer doelmatige rij-vaaituigen die. als zwemvogels, zich over land en water beide kunnen voortbewegen, niet bewonderenswaar dig? De kranteö.' maakten ook mel ding van Baillie-bruggen, die men over dijkopeningen geplaatst en met stenen bevracht, door middel van spi-ingstoffen daarin laat neerstox- ten, waarna deze doorbx-aalcgaten met zakken zand geheel afgedicht wox'den. Als overkoepeling van alle hier op gesomde technische middelen tot hulpvex-lening staat voor ons in. onze sfeer de thans met motoren toege ruste scheepvaart. Wij zagen een foto met zoveel motorschepen op een vaarwater in het rampgebied, dat daai' moeilijk meer bij hadden gekund. Motorschepen als zodanig zijn voor het tegenwoordig geslacht al lang iets heel gewoons. Maar hadden de ontelbax'e ongelukkigen, die vroeger door watersnood zijn omgekomen, daar hulp van? „De wonderen der techniek". Wa ren zij er niet geweest, dan zou het nu zich voorgedaan hebbende nog veel en veel groter omvang gehad hebben. Zij kunnen in de toekomst ook veel rampspoed voox-komen. Mr. Kortenhorst, de voorzitter der Tweede Kamer, heeft in eexx radio rede een opmex-kenswaardige uit spraak aangehaald, namelijk deze, dat alleen al bij de laatste stox-mvloed de Afsluitdijk door de Zuiderzee, haar geld heeft opgebi'acht. Was die dijk er niet geweest, wat zouden dan, door de geweldige opstuwing van het water in de Zuiderzee, de gevolgen voor het Noox-den en het midden van ons land gewox-den zijn. Naar aanleiding van de overstro mingen in het Zuidwesten werd nu op een kaartje in een dagbladen het denkbeeld weergegeven, om ook de zeegaten van Voox-ne en Walcheren van een zware afsluitdijk (mogelijk met de nodige afvoersluizen) te voox-- zien, en de tussen de eilanden ge legen watervlakten in te polderen. Iets van Waterstaat-kundige aard, waar wij niet over ooi-delen kunen. Hoe zal Nederland er over een paar honderd jaar uitzien? Scheepvaart- en Scheepsbouw- golvingen. Hiex-over hopen wij de volgende week door te gaan. We roerden x-eeds de woi-ding, tal wisselingen, gedaanteverandexungen, en het uitstexwen van bepaalde scheepssoorten aan. De kempenaars b.v., ontstaan en zo genoemd ingevolge zekere thans vervallen maatvoorsehriften, zijn nu merendeels tot motor-kempenaars verbouwd. Daardoor werd een soort gevox-md. waarvan al licht geen nieuwe schepen op stapel gezet zullen woi"- den. Motors pitsen vei'sehenen voox-- nameliik na de eerste wereldoox-log. Hoewel in hoofdzaak op elkander ge lijkend. zijn zij van uitvoering nogal verschillend geworden. Ook de het. laatst gebouwde zijn ondex-ling alles behalve eender. De meeste punten van ondei'scheïd zijn echter niet wil lekeurig gekozen, doch hebben dik wijls elk hun eigen voorstandei's. Wij willen daar gaarne wat over schrijven. De opmerking is gemaakt, dat het varen met motorspitsen thans meer winstgevend is dan dat met veel an dere schepen. Voor ons een reden te meer om die scheepssooi't in onze be schouwingen een plaats te geven. De hierbij afgedrukte foto toont een der bruggen in Frankrijk, waar zij onderdoor moeten kunnen varen. DELFT BUREAU. P. TNTVELD Scheepsbouw-ingenieurs. ..DE RAMP.. Een nationale uitgave Zoals reeds eerder via pers en radio is bekendgemaakt, zal binnen kort een fotoboek over de verschrik kelijke watersnood verschijnen onder de titel ,,De Ramp". Wij vernemen thans nog dat H.M. Koningin Juliana voor deze uitgave, die vex-schijnt onder de auspiciën van de Vex-eniging ter bevoi'dering van de belangen des Boekhandels, een voorwoord heeft geschreven dat in facsimile zal worden gex'eproduceerd. „De Ramp" zal het enige boek zijn, dat een beeld geeft van de ontzetten- de gevolgen van de watersnood, opdat deze uitgave, waarvan de opbrengst geheel ten bate komt van het Natio naal Rampenfonds, in een zo groot mogelijke oplage verspx-eid kan wor den. Papierfabrikanten. drukkers, bin ders. clichémakei's, de erkende boek en kantooi'boekhandel en alle andere instellingen en personen, die op enigerlei wijze bij de samenstelling, vervaardiging en verspx-eiding van het boek betrokken zijn, hebben spon taan hun belangeloze medewerking aan deze nationale uitgave toegezegd en x-eeds _woi-dt het benodigde papier vex-vaardigd op de machines van Ne- derlandse papierfabrieken. In overleg met het Nationaal Ram penfonds is een uitgave voor het bui tenland in voor-bex-eiding. Het boek, waarvan de eerste druk 50.000 exemplaren zal bedx-agen. kost 3.50, zodat wanneer deze eex-ste oplage uitvex-kocht is een bedrag van 175.000.aan het Nationaal Rampenfonds afgedx-agen kan wor den. Reeds thans blijkt, dat de belang stelling voor het boek „De Ramp" bijzonder' gx-oot is laat ons hopen, dat deze eex-ste oplage spoedig door een volgende gevolgd kan worden, niet alleen opdat velen een blijvend beeld zullen bezitten van de ontstel lende watersnood maar ook en in de eerste plaats opdat een nog groter bedrag overgemaakt kan wor den aan het Nationaal Rampenfonds. „De Ramp" zal 96 pagina's tellen, 100 foto's bevatten en reeds binnen enkele weken verschijnen. De inteke ning bij de boekhandel is opengesteld mogen ook hier velen van hun medeleven blijk geven! WEER-KRONIEK. (van onze weerkundige medewerker) EB EN VLOED Er heerst nog wel eens misverstand over het ontstaan van de getyden, en wel speciaal wat betreft de springvloed, die mede de overstx-oming in Z.W. Nederland veroorzaakte. „Hoe het pre cies in elkaar zit weet ik met," verteide ons iemand, „maar het moet gekomen zijn van een botsing tussen de zon en de maan". Het hoeft hier nauwelijks betoog, le zer, dat deze „deskundige" de plana wel een heei eind missloeg. Van een botsing Lussen twee hemellichamen was natuur lijk geen sprake. Niemand van ons had aan de gevolgen kunnen navertellen. in werkelijkheid heeft het verschijnsel van de getijwisseling (eb en vloed dus), te maken met aantrekkingskrachten, die door maan en zon op de aarde en wel speciaal het wateroppervlak uitoefe nen. De maan oefent de grootste kracht uit, niet omdat zij zo'n geweldenaarster is, maar omdat zij betreickelijk dicht bij de aarde staat. De zon, die in werke lijkheid 169 X zo sterk is als de maan, trekt toch het water van de aarde min der omhoog, wat veroorzaakt wordt door het verschil in afstand. De zon staat n.l. veel verder van de aax-de af dan de maan. Elk van de genoemde hemellichamen (zon en maan.) doet op aarde niet één, maar twee vloeden ontstaan. Wanneer de maan er eens alleen was, zou er op aarde een vloed voorkomen, zowel op de naar de maan toegekeerde, als van de maan afgewende „aardhelft". (Daar tussen in bevindt zich door het weg stromen van het water naar de beide vloedgebieden een gordel met laag wa ter: eb). De maan is echter niet alleen, ook de zon is er nog. Deze bewerkstel ligt eveneens twee, zij het minder hoge vloeden: één op de naar de zon toege keerde en één op de van de zon afge wende „aardhelft". Stellen we de kracht van de maan op 11 en die van de zon op 5. By nieuwe maan staat de maan tussen de aarde en de zon. Zon en maan brengen dan' op dezelfde plaatsen op aarde hun vloe den teweeg. De hoogten er van zullen groter zijn dan normaal (immers 11 5 16) en er is... springvloed. Maar ook bij voile maan stijgt het water ho ger dan normaal. De aarde staat dan tussen maan en zon in en weer vallen de beide vloeden samen. Niet het geval is dit bij eerste en laatste kwartier. Zon, njaan en aarde staan dan niet in één lijn en zon- en maankrachten vallen nu niet samen, maar werken elkaar tegen. (11 5 6). De vloed is dan lager dan normaal en men spreekt van „dood tij". Ook de aarde oefent zo'n kracht uit. Een vliegtuig stoi-t naar beneden. Oorzaak: aantrekkingskracht van de aarde zwaartekracht. BERICHTEN VOOR DE BINNENVAART De Binnenhavenbrug kan tot nader oi'der voor het scheepvaartverkeer slechts van 01.00 tot 04.00 uur worden geopend. Deze maatregel heeft men moeten treffen omdat tengevolge van de recente overstx-omingen de motoren onklaar zijn geraakt. De brug moet thans met handkracht opengedraaid worden. De Haven- en- Loodsdienst van de gemeente Rotterdam, Sint Jobsweg 6, die tot dusverre bereikbaar was onder het telefoonnummer van de Rivierpoli- den bereikt onder nummer 51314. Hier- tie, kan vanaf Vrijdag 6 Februari wor- door wox-dt onder meer een in deze da gen wel zeer noodzakelijke ontlasting van de centrale van de Rivierpolitie verkregen. Rijnvaart Met ingang van 9 Febr. 1953 worden des nachts in de opening voor de af vaart (midden-) van de verkeersbrug Düsseldorf-Oberkassel opruimingswer- ken uitgevoerd. De scheepvaart door deze opening is dan gestremd en wordt overeenkomstig art. 59 aangegeven. Met het ter plaatse geldende nachtvaart- verbod dient rekening te worden ge houden.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 45