-HOME- WUF™ SCHUTTE V AER Js O.Y\ t>? iyA me t e er\ /??t Corrcap.-ndrcs voor deic rubriek Adrairalengracht 22*. Tel. 121S95 Amsterdam en de Rijnvaart. „Ik sta sterk onder de indruk, en besprekingen op internationaal niveau wijzen in deze richting, dat het jaar 1953 de internationale Rijnscheep vaart voor beslissingen van grote draagwijdte zal stellen." Dat zei de heer L. J. M. Gajavazi, directeur van de Nieuwe Rijnvaart Mij in onze stad tijdens een causerie over de verhouding tussen de Rijn vaart en de Noordzeehavens, die hij op 10 Februari j.l. hield voor de So ciëteit van Binnenvaartvrienden. Amsterdam is van ouds nauw met de Rijnvaart betrokken geweest; dank zij het nieuwe Amsterdam-Rijn kanaal zijn deze banden hechter ge worden en het deed ons deugd een bij uitstek deskundige als de heer Galavazi te horen verklaren, dat wij ons als Amsterdammers gelukkig mogen prijzen, dat onze haven en onze Rijnvaart in djt Europese con cert zo niet een eerste viool, dan toch wel een muziekinstrument be speelt, dat in een klankvolle muziek uitvoering niet kan en mag ontbre ken. Massa-vervoer. Dank zij het nieuwe kanaal kun nen Rijnschepen geschikt voor massa- vervoer binnenkort de Amsterdamse haven gemakkelijk bereiken. Er i s thans in onze haven behoefte aan een modern overslagbedrijf. De heer Galavazi hoopte, dat de in Amster dam gevestigde overslagbedrijven in staat zouden zijn in deze behoefte te voorzien. Rijnvaart en overslag zul len hier hand in hand moeten gaan om het gewenste resultaat voor onze haven te kunnen bereiken, zodat naast stukgoedvervoer ook een be langrijk deel van het massale vervoer over Amsterdam kan worden ver scheept. De verwachting is, dat Duitsland in 1953 een ertshoeveelheïd van 8Vo raillioen ton zal imnorteren, hetgeen inderdaad geen kleinigheid is. Op het' gebied der Rijnvrachten voor erts, kolen en graan bestaan inter nationale afspraken, waarbij de Rijn- vrachten voor Rotterdam. Antwerpen en Amsterdam pariteit hebben. Dit betekent dus. dat het vrachtcijfer geen obstakel meer kan zijn. Stukgoedvervoer. Overstappende op het stukgoedver voer, wees de heer Galavazi op de Zwitserse en Duisburgse conventie, door welke conventies dat vervoer wordt beheerst. De Zwitserse conventie werkt niet ongunstig. doch een paar addertjes schuilen onder het gras, aldus de heer Galavazi, n.l. het, nog niet aan gesloten zijn van N.P.R.C. en de wei gering van een Rotterdamse rederij om de z.g. stukgoedpool en de „Tut- tergetreidenool" met ingang van 1 Januari 1953 te verlengen. Het bestaan van een outsider leidt WeeA&tad Uitgave: N.V. Drukkerij en Uitgeverij v.h. H. Born - Assen Hoofdredacteur: K Salomons. Gasseltemrjveen, aan wie alle redactie-stukken dienen te worden gezonden. Administratie-adres: Schuttevaer - Assen. Tel. 3141. Giro 13234. Abonnementsprijs: voor binnenland ƒ3.80 per halfjaar buitenland ƒ4.30 Losse nummers: 15 cent per ex. Advertentie-pr\| zen Losse advertenties als te koop. te koop gevr. enz. 30 ct. per mm. Aanbieding personeel: 20 cent per mm Familie-advertenties: 17 cent per mm. Contract-tarieven op aanvraag Advertenties uit Zuid-Holland: Deze dienen te worden gezonden aan N.V. Advertentie Burean „Zeevaart". Schiekade 156 te Rotterdam, Tel. 47864 Giro 6400 ten name van R. Mees Zoo- nen te Rotterdam met vermelding: be stemd voor Advert. Bur. Zeevaart. tot tegenmaatregelen, aldus de heer Galavazi, dat wil dus zeggen vrach- tenstrijd, waardoor de Nederlandse deviezenkas benadeeld wordt. Duisburger Frachtenkonvention. Omdat het Duitse vervoer het leeu wenaandeel betekent van het totale vervoer van elke Rijnvaartonderne ming en ook om zijn doelstellingen is de Duisburgse conventie de belang rijkste. Het doel was: enle. stabilisatie in het vrachtenpeil 2e. verhoging van de spoorwegta rieven naar Hamburg en Bremen; 3e. het vastleggen van prijzen voor de behandeling der goederen in Be- neluxhavens. Het eerste punt was wel zeer nood zakelijk vooral in verband met de rentabiliteit van de Rijnvaartonder nemingen, maar ook voor het vormen van een gezamenlijke vrachtenbasis als front tegen de spoorwegen. De overeenkomst wordt door de Rijnvaarder volstrekt in acht geno men. Teleurstellend is, dat geen re sultaten werderi geboekt met het overleg met de Duitse regering en de Bundes-Bahn. Wel weren de spoortarïeven iets verhoogd, maar zij waren van geen betekenis op een verhoging van de vervoeresijfersVia de Rijn. De actie, welke de bij de Duisbur ger Frachtenkonvention aangesloten Nederlanders voeren is zeer zeker een strijd voor zelfbehoud, doch ook in zeer grote mate wordt een strijd g.voerd om het behoud en zo nodig terugwinnen van lading, die histo risch een geographisch tot de Bene- luxhavens behoort. „Customs of the Port". In Hamburg en in Bremen en in mindere mate in Antwerpen nemen de Nederlandse zee-rederijen bepaalde havenkosten voor eigen rekening. Deze - - historisch in deze havens gegroeide gewoonte wordt niet in de Nederlandse zeehavens gehand haafd. Deze „customs of the port" betekenen voor Hamburg en Bremen mogelijkheden waarover Amsterdam en Rotterdam niet kunnen beschik ken. Van Nederlands standpunt uit is het hoogst noodzakelijk aldus de heer Galavazi dat hierin ver andering wordt gebracht. De lieer Galavazi besloot zijn be langwekkende causerie met het geven van een overzicht van de verschil lende organisaties .die zich met de technische en commerciële problemen op de Rijn bezig houden. De voorzitter van de Sociëteit van binnenvaartvrienden, mr. B. N. Grol- leman, was de tok van de talrijke aanwezige leden, toen hij de heer Galavazi dankte voor zijn belang rijke en zeer interessante causerie. Verzekering van schepen in de noodgebieden Terstond na de ramp. die ons land in de afgelopen week heeft getroffen, is een groot aantal schepen naar de nood gebieden ter hulp gesneld. Toen ter beurze bleek, dat verschil van mening bestend over de vraag of en in hoeverre de schepen op de lopen de polissen verzekerd zijn tegen schaden bij de huloverlening en andere werk zaamheden in de noodgebieden belopen, heeft de Binnenvaart Casco Commissie van de Rotterdamse Vereniging van Makelaars in Assurantiën gemeend ter bescherming van de belangen van ver zekerden terstond het contact met as suradeuren te moeten opnemen. Het resultaat daarvan is de hierna volgende overeenkomst. .Omnibus- agreement". waarvan de strekking voor zichzelf spreekt en die reeds is gepara feerd door een groot aantal assuradeu ren. Arbeidsvoorwaarden voor de Binnenscheepvaart Een onzer lezers vroeg ons de lonen en andere arbeidsvoorwaarden voor een aantal takken van binnenscheepvaart in ons blad af te drukken, doch dat gaat niet. daarvoor zouden we verschillende bladen nodig zijn. Ze worden gevonden in een bijvoegsel van de Nederlandse Staatscourant van Vrijdag 6 Febr. 1953. no. 26 en behelzen niet minder dan 28 nag. van het grote formaat van de Staatscourant. Die er belang in stelt kan ze betrekken door middel van de postkantoren, waar ze niet in- voorraad zijn. doch besteid kunnen worden en dan over enkele dagen worden toege zonden. Ze zijn van groot belang voor de schipperij. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 Februari 1953. A R EE*o SCHEEPSWERF DORDRECHT ScWlPPER SCHUTTEVAER BERICHTEN HOOFDBESTUUR Secretariaat J. Joontjes Sr., Bella Vista Tel. no. 11, Ossenzyi Stoplicht voor de invaart van de havens te Hanswee.rt en Wemeldinge Van de Hoofdingenieur Directeur van de Rijkswaterstaat directie Zeeland kwam bericht binnen dat het bedie ningshuisje weer is hersteld te Hans- weert en is verzocht machtiging te ver lenen voor het bouwen van een soort gelijk gebouwtje te Wemeldinge. Naai- het zich laat aanzien zal dus binnenkort zowel te Hansweert als te Wemeldinge tot seingeving kunnen wor den overgegaan. Aan de afdelingssecretarissen Gaarne zal het hoofdbestuur bij de voorstellen voor de algemene ledenver gadering, die wij denken te houden op 22 en 23 April a.s. te Terneuzen. de toe lichtingen ontvangen vóór 15 Februari a.s. aan het adres van de secretaris. VRAGENBUS VRAAG: Hoe kan ik 't beste bevrie zen van 't stilstaand koelwater van de dekmotor tegengaan? 't Water mengen- met glycerine (niet hoeveel of anti- vrieswater? Als 't gelijk is. wat is dan 't voordeligst? A. C. K. ANTWOORD: Wij nemen aan dat uw dekmotor doorstroomkoeling heeft met koelwatertenkje en pomp. Door toe voeging van glycerine aan het koelwa ter wordt daarbij geen voldoende zeker heid verkregen. Voorkeur verdient het z.g. antivries", dat in het koelwater, van autfo-motoren gebruikt wordt. Door sommige makers daarvan wordt op de bussen aangegeven hoe de verhouding moet zijn tussen de toe te voegen hoe veelheid dezer vloeistof en die van het water, bij verschillende graden vorst. Het veiligste is echter, als er gevaar van bevriezen bestaat, het koelwater af te tappen wanneer de motor buiten ge bruik is. Hierbij dient er op gelet te worden da.t men alle delen werkelijk watervrij niaakt, en dat dus ook geen „zakken" in leidingen enz., met water gevuld blijven. Delft. Bur. P. Intveld. UIT LIMBURG Wat worden onze waterberichten uit Limburg betrekkelijk in vergelijking met de verschrikkingen, welke het water in Zeeland, Zuid-Holland en West-Brabant gebracht heeft... Zij verzinken in het niet bij het schrijnende leed, dat dui zenden families getroffen heeft. Wij kunnen, in het kader van deze rubriek hoogstens wjjzen op de hulp, die ook van uit Limburg in verschillende vor men spontaan werd verleend. Op de Staten van Limburg, die op voorstel van de Commissaris der Koningin direct f 50.000 uit de provinciale kas voor het rampgebied voteerden. Op directies en werkers van onze mijnen, die de op brengst der productie en het loon van twee uur overwerk zullen geven en naar te veiwaehten valt nog meer zullen doen. Op de royale wijze, waarop ook de schippers bij de collecten in hun portemonnaie tastten: ongeveer 50 schippers, die by Born-Grevenbicht la gen, schonken samen f 2800, wat neer komt op een dubbeltje per ton scheeps- ruimte, en de bij Maasbracht liggende schippers brachten f 2160 bij elkaar, als mede een partij goederen. Wij zouden kunnen wijzen op de ongeveer 30 sleep boten, welker kapiteins spontaan gehoor gaven aan een oproep om hulp, na over leg tussen de °-emeenteüjke autoriteiten van Maasbracht en het Departement van Binnenlandse zaken. Op de avond van de rampdag verlieten zij de haven van Maasbracht en het personeel van de Rijkswaterstaat op verschillende slui zen was, in afwijking van de normaal op Zondagnacht geldende regeling, pa raat, om het convooi in de kortste ke ren door te laten, zodat zij zo spoedig mogelijk in het rampgebied konden wor den ingezet. Direct na aankomst zijn ze daar, met zoveel andere Nederlandse en buitenlandse vaartuigen, ingezet bij het reddingswerk. Wij zouden kunnen wijzen op schipper Jan van Zanten en zijn zwager, de knecht, die met de „Dankbaarheid" een lading levensmidde len, kledingstukken en medicamenten, bijeengebracht door de offervaardige Limburgse bevolking, van uit Maas tricht „naar beneden" reisde. Hij was op reis naar België voor een lading stenen, maar via de radio hoorde hij de verschrikkelijke gebeurtenissen, waar bij hij de naam Oude Tonge, de plaats waar zoveel slachtoffers zijn gevallen, opving. Oude Tonge. waar zijn familie woonde. Toen besloot hy. de voorgeno men reis maar te laten zitten en af te varen naar de plaats, waar hij wellicht zijn familie van dienst Icon zijn. Schip per Van Zanten belde de Limburgse Bevrachtingscommissaris op. of hij iets mee kon nemen. En toen hebben een aantal vrijwilligers 40 50 ton goe deren voor de getroffenen aan boord gebracht. Daarmee voer hij de nacht en weer de dag door. Maar onderweg bracht een sluiswachter hem een radio bericht. waarin verzocht werd. dat de „Dankbaarheid" niet, zoals de aanvan kelijke bedoeling was, naar Bergen op Zoom zou varen, maar naar Eindhoven, waar de vracht zou worden overgeno men. En toen hij, op weg naar de nieu we bestemming, in Den Bosch een krant inzag, las hij, dat het aantal slacht offers in Oude Tonge naar de tweehon derd liep... Wij zouden kunnen wijzen op de Gebr. Verheggen, grinthandelaars te Wessem, die op de dag van de ramp di rect een motorvlet met een zware truck naar West-Brabant vervoerde, waar het vaartuig Maandagmorgen reeds in de buurt van Fijnaart naar de meest ge ïsoleerde woningen voer en vele mensen het leven redde. Maar dit alles is be trekkelijk. Het is slechts een klein on derdeel van de massale hulp, die Neder land en het buitenland, in directe of indirecte vorm. hebben geboden. De massale hulp. die de enige lichtzijde van deze verschrikkelijke natuurramp is geweest. SCHEEPSBOUW 26 Januari had de proefvaart plaats van het 770 ton grote kustvaartuig „Meteoor", gebouwd voor rekening der heven reders B. J. Balk, J. K. W. Tulp te Groningen en firma E. J. Hvlkema, Scheepswerf te Martenshoek. Motor 6- cvlinder Industrie. Bij de opdracht gaven wij destijds bij zonderheden. zodat hiermede thans kan worden volstaan. De N.V. Amsterdamsche ScheeDSwerf de Vries Lentsch ontving uit San Fran cisco opdracht voor de bouw van een zeewaardig motorjacht. Ontwerp is van de Amerikaanse ontwerper Edwin Monk. In het jacht zijn drie 2-persoons hutten, 2 badkamers èn flinke deksalon, stuur hut enz. Aflevering tegen Aug. a.s. Van de werf „Foxhol" v.h. Gebr. Muller te Foxhol werd deze week te water gelaten het 600 ton grote kust vaartuig „Noorderlicht", gebouwd voor rekening van de heren J. Hulsebos te Rijswijk, J. Bos te Rotterdam en S. Kuil te Delfzijl. Het schip zal worden uit gerust niet een 500 pk Brons motor. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster, groot 660 ton d.w. voor rekening van de rederti Lauwers te Groningen. Dit schin zal worden uitgerust met een 396 pk Brons motor. Verdronken Het is thans gebleken, dat. de 60- iarige visser P. A. Kitzen uit Einighau- sen. die sinds 28 November, nadat hij zich bij hoos- water naar zijn bij Greven- bicht in de Maas liggende schokker had begeven, inderdaad verdronken Is. Na meer dan twee maanden is zijn stoffelijk overschot aangespoeld bij een bagger molen in de buurt van Ophoven (B.). Ook het stoffelijk overschot van de 54-jarige machinist P. Tak van de bag germolen „Gelderland" die op 18 Dec. bij Argenteau te water raakte is bij Lixhe gevonden. CORRESPONDENTIE J. J. F. te K. Uw oproen aan de schinpers om bij te dragen in het Ram penfonds is sympathiek, doch o.i. on nodig. daar van verschillende kanten, ook van de zijde der schipnersorgani- saties, reeds daarop is aangedrongen. Interkerkelijke S.J.V. „Linquenda" Hoogevcen De aangekondigde vergadering wordt tot nader bericht uitgesteld.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 44