-HOME-
WUF™
SCHUTTE V AER
Js
O.Y\ t>? iyA me t e
er\ /??t
Corrcap.-ndrcs voor deic rubriek
Adrairalengracht 22*. Tel. 121S95
Amsterdam en de Rijnvaart.
„Ik sta sterk onder de indruk, en
besprekingen op internationaal niveau
wijzen in deze richting, dat het jaar
1953 de internationale Rijnscheep
vaart voor beslissingen van grote
draagwijdte zal stellen."
Dat zei de heer L. J. M. Gajavazi,
directeur van de Nieuwe Rijnvaart
Mij in onze stad tijdens een causerie
over de verhouding tussen de Rijn
vaart en de Noordzeehavens, die hij
op 10 Februari j.l. hield voor de So
ciëteit van Binnenvaartvrienden.
Amsterdam is van ouds nauw met
de Rijnvaart betrokken geweest;
dank zij het nieuwe Amsterdam-Rijn
kanaal zijn deze banden hechter ge
worden en het deed ons deugd een
bij uitstek deskundige als de heer
Galavazi te horen verklaren, dat wij
ons als Amsterdammers gelukkig
mogen prijzen, dat onze haven en
onze Rijnvaart in djt Europese con
cert zo niet een eerste viool, dan
toch wel een muziekinstrument be
speelt, dat in een klankvolle muziek
uitvoering niet kan en mag ontbre
ken.
Massa-vervoer.
Dank zij het nieuwe kanaal kun
nen Rijnschepen geschikt voor massa-
vervoer binnenkort de Amsterdamse
haven gemakkelijk bereiken. Er i s
thans in onze haven behoefte aan een
modern overslagbedrijf. De heer
Galavazi hoopte, dat de in Amster
dam gevestigde overslagbedrijven in
staat zouden zijn in deze behoefte te
voorzien. Rijnvaart en overslag zul
len hier hand in hand moeten gaan
om het gewenste resultaat voor onze
haven te kunnen bereiken, zodat
naast stukgoedvervoer ook een be
langrijk deel van het massale vervoer
over Amsterdam kan worden ver
scheept.
De verwachting is, dat Duitsland
in 1953 een ertshoeveelheïd van 8Vo
raillioen ton zal imnorteren, hetgeen
inderdaad geen kleinigheid is. Op
het' gebied der Rijnvrachten voor
erts, kolen en graan bestaan inter
nationale afspraken, waarbij de Rijn-
vrachten voor Rotterdam. Antwerpen
en Amsterdam pariteit hebben. Dit
betekent dus. dat het vrachtcijfer
geen obstakel meer kan zijn.
Stukgoedvervoer.
Overstappende op het stukgoedver
voer, wees de heer Galavazi op de
Zwitserse en Duisburgse conventie,
door welke conventies dat vervoer
wordt beheerst.
De Zwitserse conventie werkt niet
ongunstig. doch een paar addertjes
schuilen onder het gras, aldus de
heer Galavazi, n.l. het, nog niet aan
gesloten zijn van N.P.R.C. en de wei
gering van een Rotterdamse rederij
om de z.g. stukgoedpool en de „Tut-
tergetreidenool" met ingang van 1
Januari 1953 te verlengen.
Het bestaan van een outsider leidt
WeeA&tad
Uitgave: N.V. Drukkerij en Uitgeverij
v.h. H. Born - Assen
Hoofdredacteur:
K Salomons. Gasseltemrjveen, aan
wie alle redactie-stukken dienen te
worden gezonden.
Administratie-adres:
Schuttevaer - Assen. Tel. 3141. Giro
13234.
Abonnementsprijs:
voor binnenland ƒ3.80 per halfjaar
buitenland ƒ4.30
Losse nummers: 15 cent per ex.
Advertentie-pr\| zen
Losse advertenties als te koop. te
koop gevr. enz. 30 ct. per mm.
Aanbieding personeel: 20 cent per mm
Familie-advertenties: 17 cent per mm.
Contract-tarieven op aanvraag
Advertenties uit Zuid-Holland:
Deze dienen te worden gezonden aan
N.V. Advertentie Burean „Zeevaart".
Schiekade 156 te Rotterdam, Tel. 47864
Giro 6400 ten name van R. Mees Zoo-
nen te Rotterdam met vermelding: be
stemd voor Advert. Bur. Zeevaart.
tot tegenmaatregelen, aldus de heer
Galavazi, dat wil dus zeggen vrach-
tenstrijd, waardoor de Nederlandse
deviezenkas benadeeld wordt.
Duisburger Frachtenkonvention.
Omdat het Duitse vervoer het leeu
wenaandeel betekent van het totale
vervoer van elke Rijnvaartonderne
ming en ook om zijn doelstellingen
is de Duisburgse conventie de belang
rijkste. Het doel was:
enle. stabilisatie in het vrachtenpeil
2e. verhoging van de spoorwegta
rieven naar Hamburg en Bremen;
3e. het vastleggen van prijzen voor
de behandeling der goederen in Be-
neluxhavens.
Het eerste punt was wel zeer nood
zakelijk vooral in verband met de
rentabiliteit van de Rijnvaartonder
nemingen, maar ook voor het vormen
van een gezamenlijke vrachtenbasis
als front tegen de spoorwegen.
De overeenkomst wordt door de
Rijnvaarder volstrekt in acht geno
men. Teleurstellend is, dat geen re
sultaten werderi geboekt met het
overleg met de Duitse regering en
de Bundes-Bahn. Wel weren de
spoortarïeven iets verhoogd, maar
zij waren van geen betekenis op een
verhoging van de vervoeresijfersVia
de Rijn.
De actie, welke de bij de Duisbur
ger Frachtenkonvention aangesloten
Nederlanders voeren is zeer zeker
een strijd voor zelfbehoud, doch ook
in zeer grote mate wordt een strijd
g.voerd om het behoud en zo nodig
terugwinnen van lading, die histo
risch een geographisch tot de Bene-
luxhavens behoort.
„Customs of the Port".
In Hamburg en in Bremen en in
mindere mate in Antwerpen nemen
de Nederlandse zee-rederijen bepaalde
havenkosten voor eigen rekening.
Deze - - historisch in deze havens
gegroeide gewoonte wordt niet in
de Nederlandse zeehavens gehand
haafd. Deze „customs of the port"
betekenen voor Hamburg en Bremen
mogelijkheden waarover Amsterdam
en Rotterdam niet kunnen beschik
ken. Van Nederlands standpunt uit
is het hoogst noodzakelijk aldus
de heer Galavazi dat hierin ver
andering wordt gebracht.
De lieer Galavazi besloot zijn be
langwekkende causerie met het geven
van een overzicht van de verschil
lende organisaties .die zich met de
technische en commerciële problemen
op de Rijn bezig houden.
De voorzitter van de Sociëteit van
binnenvaartvrienden, mr. B. N. Grol-
leman, was de tok van de talrijke
aanwezige leden, toen hij de heer
Galavazi dankte voor zijn belang
rijke en zeer interessante causerie.
Verzekering van schepen in de
noodgebieden
Terstond na de ramp. die ons land in
de afgelopen week heeft getroffen, is
een groot aantal schepen naar de nood
gebieden ter hulp gesneld.
Toen ter beurze bleek, dat verschil
van mening bestend over de vraag of
en in hoeverre de schepen op de lopen
de polissen verzekerd zijn tegen schaden
bij de huloverlening en andere werk
zaamheden in de noodgebieden belopen,
heeft de Binnenvaart Casco Commissie
van de Rotterdamse Vereniging van
Makelaars in Assurantiën gemeend ter
bescherming van de belangen van ver
zekerden terstond het contact met as
suradeuren te moeten opnemen.
Het resultaat daarvan is de hierna
volgende overeenkomst. .Omnibus-
agreement". waarvan de strekking voor
zichzelf spreekt en die reeds is gepara
feerd door een groot aantal assuradeu
ren.
Arbeidsvoorwaarden voor de
Binnenscheepvaart
Een onzer lezers vroeg ons de lonen
en andere arbeidsvoorwaarden voor een
aantal takken van binnenscheepvaart in
ons blad af te drukken, doch dat gaat
niet. daarvoor zouden we verschillende
bladen nodig zijn. Ze worden gevonden
in een bijvoegsel van de Nederlandse
Staatscourant van Vrijdag 6 Febr. 1953.
no. 26 en behelzen niet minder dan 28
nag. van het grote formaat van de
Staatscourant. Die er belang in stelt
kan ze betrekken door middel van de
postkantoren, waar ze niet in- voorraad
zijn. doch besteid kunnen worden en
dan over enkele dagen worden toege
zonden. Ze zijn van groot belang voor
de schipperij.
Deze regeling treedt in werking met
ingang van 1 Februari 1953.
A R EE*o
SCHEEPSWERF
DORDRECHT
ScWlPPER
SCHUTTEVAER
BERICHTEN HOOFDBESTUUR
Secretariaat J. Joontjes Sr., Bella Vista
Tel. no. 11, Ossenzyi
Stoplicht voor de invaart van de
havens te Hanswee.rt en Wemeldinge
Van de Hoofdingenieur Directeur van
de Rijkswaterstaat directie Zeeland
kwam bericht binnen dat het bedie
ningshuisje weer is hersteld te Hans-
weert en is verzocht machtiging te ver
lenen voor het bouwen van een soort
gelijk gebouwtje te Wemeldinge.
Naai- het zich laat aanzien zal dus
binnenkort zowel te Hansweert als te
Wemeldinge tot seingeving kunnen wor
den overgegaan.
Aan de afdelingssecretarissen
Gaarne zal het hoofdbestuur bij de
voorstellen voor de algemene ledenver
gadering, die wij denken te houden op
22 en 23 April a.s. te Terneuzen. de toe
lichtingen ontvangen vóór 15 Februari
a.s. aan het adres van de secretaris.
VRAGENBUS
VRAAG: Hoe kan ik 't beste bevrie
zen van 't stilstaand koelwater van de
dekmotor tegengaan? 't Water mengen-
met glycerine (niet hoeveel of anti-
vrieswater? Als 't gelijk is. wat is dan
't voordeligst?
A. C. K.
ANTWOORD: Wij nemen aan dat
uw dekmotor doorstroomkoeling heeft
met koelwatertenkje en pomp. Door toe
voeging van glycerine aan het koelwa
ter wordt daarbij geen voldoende zeker
heid verkregen. Voorkeur verdient het
z.g. antivries", dat in het koelwater,
van autfo-motoren gebruikt wordt. Door
sommige makers daarvan wordt op de
bussen aangegeven hoe de verhouding
moet zijn tussen de toe te voegen hoe
veelheid dezer vloeistof en die van het
water, bij verschillende graden vorst.
Het veiligste is echter, als er gevaar
van bevriezen bestaat, het koelwater af
te tappen wanneer de motor buiten ge
bruik is. Hierbij dient er op gelet te
worden da.t men alle delen werkelijk
watervrij niaakt, en dat dus ook geen
„zakken" in leidingen enz., met water
gevuld blijven.
Delft. Bur. P. Intveld.
UIT LIMBURG
Wat worden onze waterberichten uit
Limburg betrekkelijk in vergelijking met
de verschrikkingen, welke het water in
Zeeland, Zuid-Holland en West-Brabant
gebracht heeft... Zij verzinken in het
niet bij het schrijnende leed, dat dui
zenden families getroffen heeft. Wij
kunnen, in het kader van deze rubriek
hoogstens wjjzen op de hulp, die ook
van uit Limburg in verschillende vor
men spontaan werd verleend. Op de
Staten van Limburg, die op voorstel van
de Commissaris der Koningin direct
f 50.000 uit de provinciale kas voor het
rampgebied voteerden. Op directies en
werkers van onze mijnen, die de op
brengst der productie en het loon van
twee uur overwerk zullen geven en naar
te veiwaehten valt nog meer zullen
doen. Op de royale wijze, waarop ook
de schippers bij de collecten in hun
portemonnaie tastten: ongeveer 50
schippers, die by Born-Grevenbicht la
gen, schonken samen f 2800, wat neer
komt op een dubbeltje per ton scheeps-
ruimte, en de bij Maasbracht liggende
schippers brachten f 2160 bij elkaar, als
mede een partij goederen. Wij zouden
kunnen wijzen op de ongeveer 30 sleep
boten, welker kapiteins spontaan gehoor
gaven aan een oproep om hulp, na over
leg tussen de °-emeenteüjke autoriteiten
van Maasbracht en het Departement
van Binnenlandse zaken. Op de avond
van de rampdag verlieten zij de haven
van Maasbracht en het personeel van
de Rijkswaterstaat op verschillende slui
zen was, in afwijking van de normaal
op Zondagnacht geldende regeling, pa
raat, om het convooi in de kortste ke
ren door te laten, zodat zij zo spoedig
mogelijk in het rampgebied konden wor
den ingezet. Direct na aankomst zijn
ze daar, met zoveel andere Nederlandse
en buitenlandse vaartuigen, ingezet bij
het reddingswerk. Wij zouden kunnen
wijzen op schipper Jan van Zanten en
zijn zwager, de knecht, die met de
„Dankbaarheid" een lading levensmidde
len, kledingstukken en medicamenten,
bijeengebracht door de offervaardige
Limburgse bevolking, van uit Maas
tricht „naar beneden" reisde. Hij was
op reis naar België voor een lading
stenen, maar via de radio hoorde hij de
verschrikkelijke gebeurtenissen, waar
bij hij de naam Oude Tonge, de plaats
waar zoveel slachtoffers zijn gevallen,
opving. Oude Tonge. waar zijn familie
woonde. Toen besloot hy. de voorgeno
men reis maar te laten zitten en af te
varen naar de plaats, waar hij wellicht
zijn familie van dienst Icon zijn. Schip
per Van Zanten belde de Limburgse
Bevrachtingscommissaris op. of hij iets
mee kon nemen. En toen hebben een
aantal vrijwilligers 40 50 ton goe
deren voor de getroffenen aan boord
gebracht. Daarmee voer hij de nacht en
weer de dag door. Maar onderweg
bracht een sluiswachter hem een radio
bericht. waarin verzocht werd. dat de
„Dankbaarheid" niet, zoals de aanvan
kelijke bedoeling was, naar Bergen op
Zoom zou varen, maar naar Eindhoven,
waar de vracht zou worden overgeno
men. En toen hij, op weg naar de nieu
we bestemming, in Den Bosch een krant
inzag, las hij, dat het aantal slacht
offers in Oude Tonge naar de tweehon
derd liep... Wij zouden kunnen wijzen op
de Gebr. Verheggen, grinthandelaars te
Wessem, die op de dag van de ramp di
rect een motorvlet met een zware truck
naar West-Brabant vervoerde, waar het
vaartuig Maandagmorgen reeds in de
buurt van Fijnaart naar de meest ge
ïsoleerde woningen voer en vele mensen
het leven redde. Maar dit alles is be
trekkelijk. Het is slechts een klein on
derdeel van de massale hulp, die Neder
land en het buitenland, in directe of
indirecte vorm. hebben geboden. De
massale hulp. die de enige lichtzijde
van deze verschrikkelijke natuurramp
is geweest.
SCHEEPSBOUW
26 Januari had de proefvaart plaats
van het 770 ton grote kustvaartuig
„Meteoor", gebouwd voor rekening der
heven reders B. J. Balk, J. K. W. Tulp
te Groningen en firma E. J. Hvlkema,
Scheepswerf te Martenshoek. Motor 6-
cvlinder Industrie.
Bij de opdracht gaven wij destijds bij
zonderheden. zodat hiermede thans kan
worden volstaan.
De N.V. Amsterdamsche ScheeDSwerf
de Vries Lentsch ontving uit San Fran
cisco opdracht voor de bouw van een
zeewaardig motorjacht. Ontwerp is van
de Amerikaanse ontwerper Edwin Monk.
In het jacht zijn drie 2-persoons hutten,
2 badkamers èn flinke deksalon, stuur
hut enz. Aflevering tegen Aug. a.s.
Van de werf „Foxhol" v.h. Gebr.
Muller te Foxhol werd deze week te
water gelaten het 600 ton grote kust
vaartuig „Noorderlicht", gebouwd voor
rekening van de heren J. Hulsebos te
Rijswijk, J. Bos te Rotterdam en S. Kuil
te Delfzijl. Het schip zal worden uit
gerust niet een 500 pk Brons motor.
Op de vrijgekomen helling zal de kiel
worden gelegd voor een coaster, groot
660 ton d.w. voor rekening van de rederti
Lauwers te Groningen. Dit schin zal
worden uitgerust met een 396 pk Brons
motor.
Verdronken
Het is thans gebleken, dat. de 60-
iarige visser P. A. Kitzen uit Einighau-
sen. die sinds 28 November, nadat hij
zich bij hoos- water naar zijn bij Greven-
bicht in de Maas liggende schokker had
begeven, inderdaad verdronken Is. Na
meer dan twee maanden is zijn stoffelijk
overschot aangespoeld bij een bagger
molen in de buurt van Ophoven (B.).
Ook het stoffelijk overschot van de
54-jarige machinist P. Tak van de bag
germolen „Gelderland" die op 18 Dec.
bij Argenteau te water raakte is bij
Lixhe gevonden.
CORRESPONDENTIE
J. J. F. te K. Uw oproen aan de
schinpers om bij te dragen in het Ram
penfonds is sympathiek, doch o.i. on
nodig. daar van verschillende kanten,
ook van de zijde der schipnersorgani-
saties, reeds daarop is aangedrongen.
Interkerkelijke S.J.V. „Linquenda"
Hoogevcen
De aangekondigde vergadering wordt
tot nader bericht uitgesteld.