De dijkdoorbraak te Papendrecht RONDOM DE «I ESSEN De fVD 6" had retourtje De lozing van het overstroomde gebied in de Aiblasserwaard Papieren leger Eerste grote gat dat in recordtijd werd gedicht Watersnood in Sliedrecht De Jleru esI reek VRIJDAG 13 FEBRUARI 1953 Nummer 6 Verantwoordelijk Redacteur M. A. TIMMERMANS WAARIN OPGENOMEN Yorsohflnt wekeltykB. Nlem- mi AJreticntlchfaJ mot STledrecAtV Papeacfrrecht. Giesacndam. Hardinxveld en cU rrerift plaatsen in de Aiblasserwaard. Onze Aantekening„FALEN EN SLAGENvorige week in ons blad opgenomen, heeft het onderwerp Dijklegerin het middelpunt van veler belangstelling geplaatst. Dat is goed. Want veel is aan de oppervlakte gekomen, hetwelk vragen doet rijzen. Alvorens hierop dieper in te gaan achten wij het onze plicht het ver keerde daglicht, dat in deze „Aan tekening" op de opzichter van het Dijkbestuur, in Papendrecht woon achtig, is gevallen, weg te nemen. De door deze om 11 uur in de avond aan zijn echtgenote te ken nen gegeven wens een uurtje te slapen in het vooruitzicht een zeer moeilijke nacht te zullen tegemoet gaan, heeft bij de vernemende po- litie-autoriteiten schijnbaar ver keerde conclusies gewekt en de ge dachte doen postvatten, dat de be trokkene, geen gevaar duchtende, inderdaad naar bed was gegaan en middels haar apparaat in het ge vaarlijkste uur was gealarmeerd. Een misvatting alleszins ver klaarbaar en ontstaan onder on dragelijke spanning, die toorn ver wekte en ten onrechte (dit zij na drukkelijk vastgesteld) de persoon in kwestie van plichtsverzuim be tichtte. Met de hem ten dienste staande zeer beperkte middelen heeft hij gedaan wat hij kon doen. Doch even nadrukkelijk willen wij vaststellen, dat het alarme ringssysteem volkomen heeft ge faald. Wij zijn er ons terdege van bewust, da.t het achteraf gemakke lijk nakaarten is. Ons gehele wa terrijke gebied is volkomen ver rast door deze niets ontziende stormvloedramp. Maar het is toch altijd nog zo, dat de praktijk de beste leermeester is. Aan de prak tijk toetst men de deugdelijkheid van. een systeem. En dan stellen we de vraag: was er voor de dijkdorpen en de Waard bewoners een alarmeringssysteem? En dan moet het antwoord, hoe ontstellend ook, luidenneen Het is ons gebleken, dat gemeen telijke autoriteiten en instanties over .de xcaarde, de betekenis en de inzet van een „dijkleger" een volkomen ander begrip hebben als de waterschapsbestuurders, in welker kringen men eveneens de woorden „papieren leger" meer malen bezigt. Er openbaarde zich in de bange nacht een volkomen gemis aan onderling contact. Zo ivas het al thans in Sliedrecht. Van de zijde van het dijkbestuur kwam geen enkele waarschuwing bij het ge meentebestuur binnen en zo kon het gebeuren dat zich in het heetst van de strijd bij al wat leiding gaf een minachting vestigde ten op zichte van het „dijkleger". Dank zij onmiddellijk ingrijpen, kon de verwarring, die daardoor dreigde te ontstaan, de kop wor den ingedrukt en dank zij een niet genoeg te prijzen activiteit van vele vrouwen en mannen is het mogelijk geweest de Aiblasser waard voor groter onheil te be hoeden. Het dijkleger is alleen bestemd om in tijden van hoog opperwater „in de spade of houweel" te ko men, zo vertelde de dijkopzichter ons. Is het dan niét zo, dat de Dijk en Waardbewoners steeds geleefd hebben in een gevaar, waarvan noch zij, noch hun gemeentebe stuurderen weet hebben gehad Nadrukkelijk zij vastgesteld, dat elk contact tussen gemeente en waterschap heeft ontbroken. Dat wil zeggen, dat het verdedigings- blok zonder enige voorbereiding en zonder te weten of wel materi aal aanwezig is, a la minute in het holst van de nacht en in de groot ste nood provisorisch uit de grond gestampt moest worden, met alle gevaren van mislukking voor ogen. Voelt men, hoe vele lange jaren de Waardbewoners „onvoldoende beveiligd" hebben geleefd In de loop der eeuwen is m,en in geslapen, is de paraatheid ver flauwd, heeft men voortgeleefd aan de hand vo.n lang vergeelde reglementen, totdat op een gege ven ogenblik de noodklok luidt en ontstellend helder de tekortko mingen aan het oppervlak zijn ko men drijven. De Overwaard voor overstroming gespaard De schade, die door de overstroming in onze drukkerij was aange bracht, waardoor wij op de gastvrijheid van anderen waren aange wezen, het vroeger ter perse gaan van ons blad met als gevolg van een en ander een overbelasting van onze redactie, was oorzaak, dat wij in ons nummer van vorige week ons moesten beperken tot het geven van een summier overzicht van de werkzaamheden van het dichten van het grote gat in de dijk te Papendrecht. Vastgesteld kan evenwel worden, dat hier een prestatie is geleverd, die aller bewondering kan afdwingen en die zeker waard is in nadere details te worden beschreven, teneinde voor het nageslacht bewaard te blijven. Het zal zaak zijn met de meest mogelijke spoed zich te spiegelen in deze tekortkomingen. Burge meester van Walsum sprak in de Rotterdamse gemeenteraad reeds duidelijke taah Hij leide, dat het college van L en W. zeker zijn aandacht zal se '.enken aan de ver houding van hel gemeentebestuur tot de waterschappen, die binnen Er werden buitengewone prestaties verricht In die bange watersnoodnacht sloeg het opgezweepte water in de dijk aan de Noordhoek een bres van 120 meter lengte. De grootste diepte van het gat was 3 meter N.A.P. Direct achter het weggeslagen dijklichamen ontstond een zgn. wiel van 8 meter diepte. Met donderend geweld stortte het water in de Waard met een waterval van ongeveer 5 meter. Een globale schatting van de maximum hoeveelheid water, welke door het geslagen gat in de Aiblasserwaard stroomde bedroeg 11.000.000 m3 per uur. De Technisch Ambtenaar van het Hoogheemraadschap, de heer Van der Meulen, was er zich al dadelijk van be wust, dat alleen met inzet van groot materiaal een kans bestond het gat te dichten. In overleg met burgemeester Keijzer nam de heer Van der Meulen reeds op de vroege Zondagmorgen contact op met de Dijkgraaf, de heer F. de Hartog. Het is tekenend voor de voortvarendheid en spoed waarmede te werk werd gegaan te vermelden, dat dit contact tot stand kwam middels de mobilofoon, waarmee de wagen van de heer G. Dekker, di recteur van de fa. v.h. J. M. Dekker Zoon te Papendrecht was toegerust. Aan deze firma werd telefonisch de opdracht verstrekt alle nodige maatre gelen tot het dichten van het gat te nemen. Dank zij een niet genoeg te loven ac tiviteit van de heer G. Dekker te Pa pendrecht kon onmiddellijk veel materi aal, dat nodig was, worden aangetrok- JtQJV -j_ na Het spreekwoord zegt niet voor niets, dat de eerste klap een daalder waard is. Welnu, de heer Dekker komt de eer toe, zijn volledige persoon te hebben ingezet om in recordtijd deze zwara kar wei op te knappen. Velen, zeer vele,n mogen hem daar voor dankbaar zijn, want door dit spoe dig ingrijpen kon o.m. de Overwaard voor overstroming worden gespaard. SPOED, SPOED EN NOG EENS SPOED. De heer Dekker nam derhalve on middellijk na de opdracht maatregelen van organisatorische aard, teneinde de benodigde materialen, zoals zware stort- steen, rijshout, riet, klei, zand en zand zakken te verkrijgen, een en ander in overleg met de Directie, bestaande uit de Hoogheemraad A. A. Visser, direc teur der N.V. Visser Smit en de Tech nisch Ambtenaar, de heer Van der Meu len, bijgestaan door de Ir. van de Rijks waterstaat P. Blokland. PLAN DE CAMPAGNE Diverse mogelijkheden tot dichting van de dijk werden onder ogen gezien, zoals het plaatsen van caissons, het la ten zinken van een lichter het aan brengen van zinkstukken met of zonder het plaatsen van zware stortsteen. Nadat de heer Dekker had voorge steld Maandagmiddag om half twee pei lingen te laten verrichten, teneinde een vast omlijnd werkplan te kunnen ma ken en onnodige kosten te vermijden werd het laatste door hem ontworpen en in tekening gebrachte plan eenstem mig aanvaard. Ook de heer v.d. Werf, Hoofdingeni eur van de Rijkswaterstaat en adviseur van de Dijkgraaf, ging volkomen ac- coord met dit plan. En teneinde tot een snelle verwezenlijking te geraken, mede in verband met gestoorde telefoon en andere verbindingen, werd besloten tot de volgende taakverdeling over te gaan. TAAKVERDELING. Hoofd algemene leiding, de heer G, Dekker, directeur van de fa. vh. J. M. Dekker Zoon te Papendrecht. Leiding aan de Westzijde Ir. P. Blok- het gebied van de gemeente werk zaam zijn. En Minister-President Drees kondigde in zijn regeringsnota over de watersnood ook reeds maatregelen aan, die strekken tot het verkrijgen van een verhoogde veiligheid met betrekking o.a. tot hulpverlening en organisatie van de waarschuwingsdienst. Gedacht wordt ook t. z. t. de dienst „Bescherming Burger Be volking" in te schakelen. In ieder geval is nodig dat klaar heid komt in een te volgen sys teem. Taken moeten duidelijk wor den afgebakend. Verwarring in nood kan funeste gevolgen hebben. De noodklok luidde. De galm klinkt nog na. Wij hebben goede reden aan te nemen, dat deze wordt verstaan. Men leze ook op pag. 2 onder het hoofd „Nog eens het Papie ren leger". land te Papendrecht. Leiding aanvoer van de kleiJ. M. Visser te Sliedrecht. Leiding aanvoer van het zand J. G. van der Peyl te Papendrecht. Onder de bekwame leiding van de uitvoerders van de fa. vh. J. M. Dekker en Zoon, de heren Jac. van Leeuwen en C. van der Wiel en Ir. Blokland van de R. W. en met volle inzet van alle andere uitvoerders, arbeiders en vrijwilligers, werden in recordtijd de volgende hoe veelheden materiaal verwerkt 103.000 zakken zand, 25000 ton zand, 3000 ton storsteen, 1500 m3 klei, 1200 m2 zinkstukken, 800 m2 rijsbeslag. Voor het verwerken van dit materiaal waren ca. 80.000 manuren nodig. Daar het grootste deel van dit mate riaal per as over de betrekkelijk smalle toegangswegen dag en nacht moest wor den aangevoerd, was het noodzakelijk het normale verkeer drastisch te beper ken, van welke taak de Rijkspolitie o.l.v. Opperwachtmeester G. C. van Beek zich aan beide zijden van de doorbraak op loffelijke wijze heeft gekweten. Ook burgemeester Keijzer mag een woord van lof niet worden onthouden voor de uitmuntende wijze, waarop hij De 130 ton metende bak „D. 6" van de fa. vh. J. M. Dekker Zoon te Papendrecht, die geladen met zware stortsteen door de stroom was gegrepen en door het gat in de dijk te Papendrecht was gesleurd, werd door de firma A. van de Grijp te Sliedrecht uit haar isolement verlost. Over de dijk werd de bak weer in de Noord gebracht. de werkzaamheden heeft gesteund door zijn gezag vele zich voordpende moeilijkheden uit de weg heeft geruimd. TEGENSLAGEN. Ook tegenslagen moesten overwonnen worden. Zo werd door het niet weglopen van het water de bak „D. 6", groot 130 ton. geladen met zware stortsteen van 35 ton, op een gegeven ogenblik door de stroom gegrepen en door het sluitgat gesleurd, ondanks het feit, dat deze bak met 4 zware trossen, voorzien van an kers van 150 kg., verankerd was. Wel een bewijs, welk een kracht moest worden neergedrukt om overwin naar te worden. Doch de strijd ging onversaagd ver der. Dag en nacht werd met man en macht gewerkt. Ruggen gekromd, On versaagd. Nog een spannend moment deed zich voorMet behulp van niet minder dan 10 boten kon een mastbak van de fa. vh. J. M. Dekker Zoon ternauwernood uit het gat worden getrokken. De zuig kracht was geweldig sterk. Doch ook dit gevaar werd bezworen. STRIJD GEWONNEN Donderdagmiddag 5 Februari, om streeks 6 uur, was de verbinding van Oost naar West weder tot stand ge bracht. De strijd was gewonnen. Haast bovenmenselijke strijd werd gestreden en Papendrecht kan er prat op gaan, dat in de recordtijd van 3 dagen het gigan tische dijkgat is gedicht. Het eerste gat van dergelijke afmetingen, dat in het watersnoodgebied in xo korte tijd is gedicht. CONSOLIDERING. Nadat de verbinding tot stand was gebracht, werd in hetzelfde koortsachti ge tempo met de doodvermoeide arbei ders voortgegaan om het verkregen re sultaat tegen het opkomende water te verdedigen en de verbinding verder uit te bouwen tot een dijk met een kruin breedte van 8.50 meter, een hoogte van 4.80 M plus N.A.P. en een voetbreedte van 40 meter. Teneinde de standzekerheid van de dijk te vergroten, wordt thans door de N.V. Adr. Volker's Mij. te Sliedrecht on der leiding van de heer v. Wijngaarden de ontstane Wiel met zand volgespoten. Reeds Zaterdag 7 Februari om 4 uur werd het eerste zand met behulp van de perszuiger „Sliedrecht V" in de Wiel gespoten. Het is interessant te lezen, wat een redacteur van het Nwsbl. voor Zuid- Holland en Utrecht over het dichten van het dijkgat in Papendrecht in zijn blad schreef Dat het reeds Donderdagavond ge sloten werd, is slechts te danken aan de voortvarende toewijding en de on vermoeide ijver van honderden werkers die de ruggen kromden en de vuisten vaster om hun gereedschap klemden in een verbeten strijd. Het was niet nodig, al gebeurde hc-;. toch. dat dit voik werd toegeschreeuwd of naar een ander deel van het werk werd gevloekt. Deze men sen hadden waarlijk geen aansporingen van dit soort nodig. Zij zagen voor hun ogen het verschrikkelijke schouwspel van het alsmaar door binnenbulderende water en zij zagen de trieste resten van boomgaarden en huizen boven de lang zaam stijgende waterspiegel uitsteken. Zij zagen de zon en dan weer de maan opkomen boven een overstroomde Waard en zij hadden waarlijk allemaal genoeg Hollands bloed in de aderen om de tanden opeen te bijten en zich tot het uiterste in te spannen. Urenlang hebben wij in bewondering deze strijd gadegeslagen en wij hebben ons hart voelen opspringen toen de polderwerkers elkaar de hand konden geven over het eerste begin van een verbinding tussen de zo ruw verbroken dijkhelften. Onverflauwd werd toen voortgewerkt om te behouden en te win nen. Niet alleen onverflauwd maar met nog meer ijver die gegeven werd, om dat hier een gezamenlijk Hollandse strijd gestreden werd, niet omdat hier de practijk en het schor geschreeuw van bevelen werd toegepast van aange nomen jaagwerk. AANVOER. Niet alleen aan de Noordhoek werd die strijd gestreden. Tot vele kilometers achter de dijkdoorbraak, was de ener verende spanning voelbaar. Auto's met zand of klei, met zakken aarde of met ander materiaal joegen over de bochti ge, bebouwde dijk van Hardinxveld en Sliedrecht tot Papendrecht. Ander ver keer was haast niet mogelijk en werd dan ook practisch geheel geweerd toen het ging spannen. Af en aan snorden de zware trucks, virtuoos bestuurd door mensen uit Groot Ammers, Nieuwer- kerk aan de Ussel en plaatsen nog ver der weg. Een speciale colonne van ze ventig militaire vrachtwagens nam deel aan de strijd om de aanvoer. Dit moest het slagen van de strijd tegen het wa ter mogelijk maken. Speciaal voor die aanvoer was een soepele, perfect wer kende organisatie opgebouwd. Wanneer D« allesbeheersende vraag van de dag is: hoe raken we het water in do Aiblasserwaard op de vlugste wijze kwijt. Hiervoor is thans een organisatie uit de grond gestampt, waarin ir. van der Mast uit Gorcum en ir. Vuijk een grote rol spelen. Een redacteur van het Nieuwsbl. v. Gorinchem en Omstr. heeft over de lozing van het water zijn licht opgestoken bij deze heren, die met de voorzitter en secretaris van „De Overwaard", resp. de heren D. Hakkesteeg en M. W. Schakel plannen hebben ontworpen, aan de uitwerking hiervan met grote ener gie wordt gewerkt. De kunst is om de waterplas op die punten te brengen, waar het kan wor den afgevoerd en het complex maatregelen is zeer uitgebreid. In de eerste plaats is daar het gemaal van De Nederwaard, dat zijn eigen gebied mee watervrij moet maken en op het ogenblik druk aan het malen is. Per minuut slaat men 1000 M3. water uit. Dan heeft men de gereedstaande pompen voor het 2e electrische gemaal van De Overwaard ter beschikking. Deze worden geplaatst bij de sluis in Aiblasserdam en men heeft daaivooi* een betonnen voet voor de pompen gestort. Hier zal men zeer binnenkort 400 m3 per minuut in de Noord kunnen lozen. Een zandzuiger ter hoogte van de „Wiel" in Papendrecht werpt water in de Merwede. Bij baggerfirma's voorradige Engelse pompen zullen eveneens in bedrijf worden gesteld. De polders Nieuw-Lekkerland en Streefkerk verlenen ook assistentie. Daartoe zijn in de boezem van de Overwaard boten van de Ge nie geplaatst, waarover een hevelleiding van de boezem naar deze polders loopt. Hierdoor raakt men ook weer 120 M3. per minuut kwijt en dan is er he'.i gemaal van de Overwaard, dat nog eens 720 M3 per minuut uit de Nederwaard haalt. Hierbij gaat het om het water uit de Nederwaard te brengen op de boe-« zem van de Overwaard en dat heeft men op 7 plaatsen gedaan. Een groot aan tal pompen is geplaatst en op de meest uiteenlopende manieren haalt men het water uit de plas in de boezem. Men kan op het ogenblik pompen vinden ten Z. van de kerk van Giessen- Oudekerk, bij de Vlietbrug in Peursum, het gemaal te Giessen-Oudebovenkerk maalt, versterkt met een batterij van kleine pompen, er staan pompen aan de Kromme Elleboog, aan de Jacobbrug bij Ottoland, aan de Kikker en bij de Am mers» brug. Op deze wijze haalt men de 720 M3 en men komt aan een afvoer van ruim 3 millioen M3 per etmaal. Had men aanvankelijk gedacht 100 dagen nodig te hebben, op de manier die men nu volgt zou het wel eens in een dag of 30 a 40 gebeurd kunnen zijn. Feit is, dat er op dit gebied een prachtige samenwerking heerst. De leiding weet, dat duizenden door het water van huis en haard zijn ver dreven. Men doet zijn uiterste best middelen te beramen, waardoor het moge lijk zal zijn in een nog korter tijdsbestek als thans wordt geschat, de Waard droog te malen. Laat ons hopen, dat dit zal mogen gelukken. foto Scheer/neger Bovenstaande foto's geven een duidelijk beeld van de over stroming Binnendijks in Sliedrecht. De bovenste foto stelt de Stationsweg voor. Tal van roeiboten varen er als was het een kanaal. Op de middelste foto ziet men hoe het water bezit ge nomen heeft van de Rembrandtlaan. Duidelijk is te zien, hoe hoog het water op de Uitbreiding Binnendijks is gekomen. Op de onderste foto ziet men de houten huisjes in de Wilgen hof in het water staan. Vele bewoners verzwaarden deze hou ten woningen, bevreesd als men was voor algehele wegdrij ving. Dat vooral de Wilgenhof, na het wegtrekken van het water veel schade zal hebben opgelopen, laat zich denken. Het eheel geeft een troosteloze aanblik. Zo ver het oog reikt is de Sliedrechtse polder één watermassa. Bewaking Wijngaarden Aangezien de rijkspolitie te water zeer zwaar belast was met de haar toe vertrouwde taken, zijn j.l. Maandag 6 mannen van de Rijkspolitie uit Leiden aan de post Sliedrecht toegevoegd. Dit geschiedde op verzoek van burge meester Brouwer, die een surveillering van het overstroomde gebied en speci aal met name Wijngaarden van groot belang achtte. Tot op j.l. Maandag waren voor dit uitgestrekte gebied slechts 2 mannen van de Rijkspolitie te water aangewezen en bun taak was bovenmenselijk zwaar De Politieboot doet dienst in de nabije tiesbosch. Nood op- en airit Aiblasserdam Zaterdag heeft de Genie op het on dergelopen stuk weg van de Kabelfa- briek naar de oprit van de verkeersbrug over de Noord een nood op- en afrit naar en van de brug gemaakt. Aiblas serdam heeft daardoor zijn rechtstreek se autoverbinding met het Westen des lands herkregen. Er is voorlopig slechts éénrichtings- verkeer over deze geïmproviseerde op en afrit. Er wordt bij automobilisten op aange drongen slechts in uiterste noodzaak brug an deze verbinding gebruik te maken. er zand nodig was, behoefde men in'rijden, toen begon ook de zware stoom- het gat geen ogenblik te wachten. Als de juist geloste zandauto grommend te gen de rijplaten weer omhoog klom, liet de volgende, volle truck met zand, zich al langs de helling naar beneden zak ken. Was er aarde nodig, dan behoefde de politie slechts te wenken en een vol- getaste wagen met grond wurmde in het spoor van de zandauto's omlaag. Zo ging het Woensdag en men won verscheidene tientallen meters. Het gat werd smaller en men berekende, dat 's nachts doorwerken weer een halve etmaal winst zou betekenen een half etmaal betekende in dit geval negen millioen kubieke meter water. Maar men heeft niet doorgewerkt. Inplaats van Oost of Noordoost, werd de wind weer Noordwest en De Bilt waarschuwde bovendien voor fiks aan wakkeren van die wind. Onder die om standigheden was weer een flink hoge vloed te wachten, zo hoog, dat een pas gesloten nooddijkje er niet tegen be stand zou zijn. Men heeft wel wat voort- geworsteld in de nacht van Woensdag op Donderdag, maar dat was meer om te voorkomen, dat het water zou weg vreten, wat de mensén desdaags ge bouwd hadden dan om een nieuwe aan val op de erfvijand te doen. Behalve het hoge water kwam er nog een tegenslag bij. Een scheepje met stortsteen, een zogenaamde bak, werd door de steeds toenemende stroom in het gat gezogen. Een bundel sleepboten probeerde de bak samen met een even eens gestrand kraanscheepje terug te trekken in de rivier. Maar nogmaals werd het water overwinnaar. Huppelend als een stuk drijfhout werd de zware bak, beladen met stort steen. meegesleurd en in de polder ge stuwd. Ondertussen kwam op die vroege Don derdagochtend de vloed steeds hoger. Het verschil tussen de waterstand aan de buitenzijde van het gat en binnen bedroeg zeker anderhalve meter. In een woeste waterval wrong de rivier naar binnen en de mensen vermochten daar tegen niets. Niets. Zij wachtten tot het peilverschil min derde en toen begonnen de auto's te kraan weer te zuchten en te puffen in een rusteloos zwenken en zwaaien om grote brokken rots, bakken stortsteen of klodders klei overeenkomende met een hoeveelheid van vijftig kruiwagens per keer voor de groeiende dam te wer pen. Vooral van de Alblasserdamse kant werden duizenden zandzakken aange voerd en naast elkaar gestapeld. De snel groeiende dam van losgestort zand aan de Papendrechtse kant werd ver sterkt met zandzakken, met klei, met bossen teen of riet en met steen. De zandzakken, door talloos vele han den volgeschept, dichtgebonden, aan gevoerd en stuk voor stuk op vermoei de schouders naar hun plaats gedragen, behaalden het begin van de victorie. Een dun dammetje maakte verbinding tussen de twee helften. Het water liep er nog tussendoor en onderdoor, maar men zwoegde voort. In een lange uren durende strijd zwoegde men voort met al het materiaal. Zienderogen werd het dammetje een dam en de dam het begin van een diik. Het water stroomde niet meer, maar sieperde nog slechts en toen ook daar aan een eind kwam, begon de ocd weer te komen. Het was maar net op tijd. De jakkerende mensen en auto's konden maar nauwelijks de dam zo snel doen groeien als het water steeg, maar zij wonnen. Het water was bedwongen. Het stond opnieuw bijna een meter hoger dan binnen, maar er stroomde niets meer door het gat. De Aiblasserwaard was weer besloten. Giro-stortingen voor 't „Rampenfonds" kosteloos De Directeur-Generaal der PTT heeft goedgevonden, dat met ingang van 10 Februari 1953 voor stortingen op post rekening no. 9575 ten behoeve van het Nationaal Rampenfonds, geen stortings- recht behoeft te worden betaald, even min als dat het geval is voor stortingen op girorekening no. 17 t.b.v. de radio actie „Beurzen open, dijken dicht".

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1