Finland tracht er bovenop te komen Vrijwel normale scheepvaart over de Wester-Schelde Kort Journaal van Uit verdronken vee wint men nog nuttige stoffen Ed. Flipse verving Rafael Kubelik bij het Concertgebouworkest LOODSEN LIFTTEN NAAR HUN BASIS Beide loodsdiensten losten vele moeilijkheden vlot op VRIJDAG 13 FEBRUARI 1953 DE BREDASCHE COURANT BLAD - PAGINA 3 Meer produceren, minder verteren En onafhankelijk te worden van het buitenland HELSINKI, Februari. FINLANDS COALITIEREGERING heeft een plan op lange termijn gepubliceerd om een eind te maken aan de inflatie, waaraan reeds, dank zij vroeger genomen maatregelen, paal en perk was gesteld. De Staats Plannencommissie, samengesteld uit economen, in dustriëlen en arbeiderskundigen heeft het programma opgesteld om het kleine land weer op de been te helpen nu het de zware herstelbetalingen aan Sowjet-Rusland heeft vol bracht. tegendeel. Éénmanszaken en kleine bedrij ven, die bewijzen goede producenten te zijn, zullen van staatswege leningen en andere steun kunnen krijgen, indien ze tijdelijke moeilijkheden het hoofd moeten bieden, Kleine fabrikanten op het land, die een nuttig werk doen in hel belang van de na tie door tijdelijk werk te verschaffen aan werkloze veldarbeiders in de maanden van het jaar, waarin op boerderijen en bij de bosbouw slapte heerst, zullen, wat die steun betreft, voorrang krijgen. \JOOR DE GEWONE man betekenen al die maatregelen, dat hij nu en in de naaste toekomst zich offers moet getroosten; maar hiervoor zal hij later zijn loon ontvangen in de vorm van een waardevastgeldeenheid en levensstandaard, Zijn spaarpenningen, wel ke thans slechts een tiende waard zijn ver geleken bij hun waarde in 1939, zullen, naai de regering hoopt, in de toekomst weer hun volle koopkracht terugkrijgen. In de allereerste plaats zal het gezins hoofd tot de ontdekking komen, dat zijn vrouw niet meer met het huishoudgeld, dat hij haar tot dusver gaf, toekomt. Electrici- teit zal niet langer worden gerantsoeneerd, maar de prijs er van zal stijgen. De regering is van mening,, dat particulieren onevenre dig veel electriciteit gebruiken ten nadele van de fabrieken en andere ondernemingen. De prijsstijging van electriciteit voor huis houdelijk gebruik zal de gezinnen dwingen meer gas te gebruiken, iets. waarop de re gering enige tijd geleden reeds'heeft aange drongen. Ér zullen nieuwe gasfabrieken worden gebouwd, zodat de gastoevocr niets te wensen zal laten. De huishuren zulten eveneens andermaal omhoog gaan. Na jarenlang met een woning tekort tc hebben geworsteld, ziet de rege ring geen ander middel om uit de woning- ellende te geraken dan het voordelig tc maken een eigen huis te bewonen cn flats te bouwen om te verhuren. Teneinde tc voorkemen, dat overdreven grote winsten Als eerste punt op het programma staat de verbouw van meer voedsel. De boeren zul len worden aangespoord elk jaar 200.000 ton meer graan te verbouwen, zodat Finland tenslotte op dit punt in eigen behoefte zat kunnen voorzien. Op het ogenblik moet hel graan uit Sowjet-Rusland aanvoeren. Ten einde het de boeren te vergemakkelijken gehoor te geven aan de oproep van de re gering, is deze voornemens de prijs van graan met drie mark per kilogram te ver hogen. Daar tegenover zullen de prijzen „ven rundvlees, boter en melk worden verlaagd; op deze manier hoopt men de boeren er van te weerhouden zich te sterk te specialise ren op veeteelt, tot schade van de land bouw. Door op overeenkomstige wijze de prijzen te beïnvloeden wil de regering trachten de verbouw van suikerbieten te bevorderen, zodat elk jaar 60 millioen kilogram suiker zal kunnen worden geproduceerd. Op deze wijze zou de suikerrantsoenering kunnen worden afgeschaft zonder dat de export van dit artikel zou worden verhoogd. Ook de verbouw van oliezaad zal worden bevorderd tot Finland voor 400 pet onaf hankelijk is wat vetten betreft. Teneinde Finland inzake vet nog minder afhankelijk van het buitenland te maken, zal een nieuw soort „nationale" margarine worden ge maakt, welke voor tweevijfde zal beslaan uit in Finland geteelde raapolie. Teneinde de boeren te verzekeren tegen verliezen tengevolge van misoogst, zal van staatswege een speciale verzekering in het leven worden geroepen, waarvan de details op het ogenblik nog worden bestudeerd door een commissie van deskundigen, Verder zal de regering, als onderdeel van de huidige politiek trachten Finland zo onafhankelijk mogelijk te maken van be voorrading van buiten af, een nieuw onder zoek laten doen naar de aanwezigheid van mineralen. Ertslagen zullen, waar dit maar even economisch verantwoord is, in exploi tatie worden genomen; de kans is groot, dat er in Fins Lapland meer goud zal kun nen worden gewonnen. Meer houtproductie Een ruimer gebruik zal worden gemaakt van Finlands grootste grondstoffenbron: zijn uitgestrekte wouden. Hoewel er de laatste tijd minder hout werd uitgevoerd, re kent de regering op een toenemende wereldvraag naar hout en houtproducten. Alle mogelijke moeite zal daarom worden gedaan om de houtproductie te vergroten. Er zullen nieuwe wegen worden aangelegd, opdat de oerwouden, welke op het ogenblik ontoegankelijk zijn, in exploitatie zullen kunnen worden genomen. Er zullen onder zoekingen worden gedaan om nieuwe vor men van houtgebruik te vinden en geleer- --den zullen trachten middelen te ontdekken om een aantal houtsoorten, waarmede men tegenwoordig nog niets kan doen, geschikt te maken om op een of andere wijze te ver werken. Is de productie van hout en andere industrieproducten niet voldoende lonend, dan zullen de desbetreffende fabrikanten toestemming krijgen hun prijzen te verho gen, hetgeen echter niet betekent, dat de regering van plan is grote bedrijven te steunen ten koste van de kleine man. In- Nieuwe schepen voor de Hamburg-Amerika-Li jn De Hamburg-Amerika-Lijn, die thans over negen schepen van in totaal 32.500 brt. be schikt, zal na ingebruikneming van alle be stelde schepen in de jaren 1953 en 1951 haar vlooi tot 27 schepen van in totaal 155.000 brt. hebben uitgebreid. De maatschappij heeft thans 13 schepen van in totaal 123.000 brt. in bestelling. Onder meer heeft de maatschappij 3 mo torschepen van elk 9.000 brt. besteld, die accomodate voor 60 a 80 passagiers zuilen hebben. Hel is de bedoeling der maatschap pij in de loop van dit jaar en van 1954 weer lijndiensten te gaan onderhouden op Noord- Amerika. de Golf van Mexico, Cuba/Mexico, West-Tndië. de Westkust van Zuid-Amerika, het Verre Oosten, Indonesië cn Australië. Mr Roolvink in de Kamer voor en ondanks K.V.P. Het bestuur van de K.V.P. heeft mr Rool vink, benoemd lid der Tweede Kamer, uit genodigd die benoeming niet te aanvaarden. De heer Roolvink meent aan die uitnodi ging geen gevolg te kunnen geven. I-liJ zal in beroep komen bij de partijraad en heeft inmiddels in overeenstemming met de be palingen van het kiesreglement het lid maatschap aanvaard. Het secretariaat van de K.V.P. deelt me de, dat het partijbestuur Zaterdag, na een zeer ruime bespreking eenstemmig heeft be sloten de heer Roolvink te verzoeken zijn benoeming niet te .aanvaarden, zulks op grond van de bepalingen van het eigen reglement van de partij. werden gemaakt, zal de huur nog tot 1956 aan banden worden gelegd. In deze jaren echter zullen ze gestadig omhoog gaan. Tenslotte heeft de regering ruiterlijk er kend, dat de hoop, welke zij vroeger koes terde. dat de reële lonen met twee procent omhoog zouden gaan, dank zij de terugkeer van de nationale bloei, niet gegrond is ge bleken. Niemand In Finland zal er in de naaste toekomst beter aan toe zijn dan in de afgelopen jaren. Co til w u n isten dreigen "LIET OORDEEL, dat men algemeen over dit plan hoort vellen, is dat het type rend is voor de coalitieregering: het getuigt van werkelijkheidszin, onpartijdigheid en het is tamelijk orthodox. Het heeft de steun van alle partijen, uitgezonderd van de com munisten, die in het parlement de derde plaats innemen na de socialisten en de agra riërs. De communisten hebben reeds aange kondigd, dat ze het plan zullen bestrijden. Mogelijk zullen ze niet officiële stakingen uitlokken, zoals ze dit vroeger hebben ge daan uit protest tegen de anli-inflatiemaat- regelen. maar ze kunnen het plan niet sabo teren, zolang dc gematigde sociaal-demo craten de overhand hebben in de vakver enigingen. hetgeen thans het geval is, dank zij een kleine meerderheid. Een werkelijk gevaar zou kunnen dreigen van een splitsing lussen sociaal-democraten en agrariërs, die respectievelijk de soms tegenstrijdige belangen van arbeiders in de sfad en die van de boeren vertegenwoor digen. In hel verleden hebben beide partijen verschillen van mening gehad, maar deze zijn telkens weer bijgelegd. De vrees van sommige arbeiders, dat de sociale voorzieningen te hunnen behoeve zouden worden verminderd, kan de kop worden ingedrukt door de benoeming van de heer Vaino Leskinen als secretaris van de sociaal democratische partij. De Prawda heefl gefulmineerd, dat Leskinen een oor logshitser is en dat zijn benoeming de Fins- Russische betrekkingen zal bemoeilijken. Niemand alhier neemt die bedreiging even wel ernstig op. Bijna iedere keer, dat het licht op de sociaal-democraten wordt ge worpen, richt de Moskouse pers een aanval legen hen. Maar tot nu toe is er, voor zover men heeft kunnen nagaan, nimmer enige reactie geweest van de Kremlin. Advertentie) Dailies! Vooral nu Hamea-Gelei voor Uw handen Koningin Juliana, met kaplaarzen in het water staande, onderhoudt zich met de burgemeester van St, Philipsland op Tho- len, waaraan zy Woensdag een bezoek bracht. Foto's van Paul Kriiger In de jongste jaarvergadering van de Zuid-Afrikaanse archiefcommissie in Kaap stad, is met erkentelijkheid melding ge maakt van het vinden van een aantal fo to's. welke genomen werden tijdens de laatste levensjaren van Paul Kriiger, in leven president van Transvaal. Deze foto's waren in Zuid-Afrika nog on bekend en zelfs nog nooit gepubliceerd. Zij zijn gevonden door dr W. J. de Koek, ar chivaris aan de ambassade in Den Haag, die fotocopieën er van heeft laten maken en deze voor bewaring opgestuurd heeft. Dr De Koele is thans bezig om Zuidafri- kaanse archiefstukken met talrijke histo rische documenten in Nederland, welke be trekking hebben op de vormingsjaren van Zuid-Afrika op deze wijze aan te vullen. De bovengenoemde foto's werden ter in zage afgestaan door mevrouw A. H. J. Happee, een van de verzorgsters van de president gedurende diens laatste levens jaren. VORSTELIJKE GIFTEN VOOR RAMPENFONDS Reeds begin vorige week werd. zoals we eerst heden vernemen, zowel door H.M. de Koningin als door prinses Wilhelmina een belangrijke gift geschonken aan het Nationaal Rampenfonds. Prinses Wilhelmina heeft ook een barak geschonken, die in Zierikzee wordt opge bouwd. ons land Filmstroken van de ramp. De Stichting Centraal Projectie Instituut heeft filmstrips doen vervaardigen die 52 beelden bevatten de watersnood 1953, in lelca formaat (24 x Am.) en normaal formaat (18 x 24 mm.) De strips worden, met een tekstboekje, tegen de •male prijs 5) in de handel gebracht, bate van het nationaal rampenfonds. Een aantal dezer stroken is reeds naar het bui tenland verzonden. De 45-jarige expediteur A. B. de H. uit de Loenensestraat te 's-Gravenhage geraakte dezer dagen bij expeditie-werkzaamheden in een perceel aan het Noordeinde onder een brandkast. Hij werd met Inwendige kneu zingen in het ziekenhuis opgenomen en is aan de gevolgen overleden. In Amsterdam-West is de 54-jarige colpor teur Ph. uit Haarlem gearresteerd die voor .zijn evangelisatie-werkzaamheden het Ram- zijn evangelisatie-werkzaamheden het Ram penfonds misbruikte door bij verspreiding van het blad „Goed Nieuws", een bijdrage voor het Rampenfonds te vragen, welke niet aan het fonds werd afgedragen. In hoger beroep is de 43-Jarig bankwerker K. ter H. uit Weesp wegens poging tot moord cp de 45-jarige evangelisatieleider J. Z. van V. door het Amsterdams gerechtshof veroor deeld tot 6 jaar met aftrek. Door de invloed van de evangelist op H's vrouw was een breuk in zijn gezin ontstaan, hetgeen H. tot ?'77 Handelsaccoord met Irraël. Tijdens be sprekingen te Jeruzalem tussen een Neder landse en een Israëlische handelsdelegatie met betrekking tot het wederzijdse handels- en betalingsverkeer voor een nieuwe ver dragsperiode werd overeenstemming bereikt voor zo'n accoord van 1 Februari 1954. Dc derde en grootste wintertentoonstelltng te Lise, uitgaande vande Stichting Bloemlust. gaat door. Elke spectaculaire opzet zal even wel In verband met de nationale ramp ver meden worden. De expositie zal zelfs niet of ficieel geopend worden, maar op Dinsdagmid dag 17 Februari de poorten openen terdagavond 21 Februari zonder te sluiten. Honderd kilogram kroten voor het Ram penfonds brachten bij een velling te Opper does bij opbod 2104 op. Een redder in de watersnood kwam zelf het water in nood te verkeren, toen deze helicopter, een Britse Sikorsky in Acht huizen op Overflakkee, bij het hulpverle- ningswerk verongelukte. Gelukkig vielen daarbij geen slachtoffers. POSTZEGELNIEUWS Nieuwe uitgiften Oostenrijk. Ter her innering aan de 50ste sterfdag van de com ponist Hugo Wolf zal op 18 Februari a.s. een postzegel van 1.50 S staalblauw in om loop worden gebracht De zegel draagt, hei portret van de com ponist. dat werd ver vaardigd naar een foto uit het archief van de Oostenrijkse Nationale Bibliotheek. Het ontwerp is van Vinzenz Gorgon, de gravure van Ferdinand Lorber. De zegel is uitgevoerd in diepdruk door de Staatsdrukkerij te Wenen. De op lage bedraagt 900.000 exemplaren. Hugo Wolf werd geboren op 13 Maart 1860 te Windischgraz, een stadje in Zuid- Stiermarken. Hij werd beïnvloed door Wagner, maar kwam door een totaal an dere geaardheid tot een volstrekt eigen stijl. Hij was één der grootste liedercom- ponisten. Voorts schreef hij opera's („Der Corregidor" en „Manuel Venegas") en ka mermuziek. Hij overleed op 22 Februari 1903 in een krankzinnigengesticht te We nen. waar hij de laatste zes jaar van zijn leven werd verpleegd. Egypte. De kop van de Sfinx zal de beel denaar van koning Faroek op de Egyptische postzegels vervangen. Op andere postzegels zullen landschappen of gezichten op de Nijl voorkomen. Tienduizenden cadavers Het aantal grote huisdieren als paarden, runderen cn varkens, dat by de overstro mingsramp in de polders in Zuid-Holland, Zeeland en Noortl-Braband verdronken is, valt slechts by benadering te gissen. Het zal echter, naar uit verschillende gegevens biykt, zeer waarschijniyk een aantal veel- ouden van tienduizend bedragen. Nu de mensen en het vee dat de overstro mingsramp overleefd heeft in veiligheid ge bracht zijn en men door het vallen van net water ook beter in de stallen kan doordrin gen, wordt het weghalen van de cadavers al die verdronken dieren met kracht aangevat. Het zal echter zelfs voor een bui tenstaander wel duidelijk zijn dat dit weg halen. gezien het gewicht en de grootte van dc te vervoeren objecten en de slechte ge steldheid van het terrein en de wegen, vaak op zeer grote moeilijkheden stuit. Naarmate echter meer hulpmiddelen ter plaatse beschikbaar komen, neemt het aan tal dieren dat weggevoerd kan worden toe =n daar er in de omgeving van Rotterdam een destructiebedrijf is gevestigd, zullen velen van onze lezers wagens o' schepen met hun droeve last van verdronken dieren hebben zien passeren cp weg naar dat be drijf. Bij velen komt daardoor de vraag naar voren wat er nu feitelijk met al die cadavers gedaan wordt en of er van'de waarde welke zij vertegenwoordigd hebben misschien nog iets terecht kan komen. Hoewel men hiervan in de stad niets be merkt, moeten er ook onder normale om standigheden dagelijks dieren die gestorven zijn, opgeruimd worden. Begraven is gevaarlijk Vroeger werden de gestorven dieren be graven. Dit is echter sinds enige jaren in ons land om hygiënische redenen verboden. Want door dit begraven treedt niet alleen vaak een sterke bodemverontreiniging op, iets wat in ons dicht bevolkte land natuur lijk hoogst ongewenst is. maar er kunnen daarbij bovendien bepaalde ziektekiemen in de grond gebracht worden, die later voor andere dieren weer besmettingsgevaar kun nen opleveren. Daarom worden thans alle gestorven die ren naar zogenaamde destructiebedrijven, waarvan een twaalftal in ons land aanwezig is, vervoerd. Op deze bedrijven worden ze dan vevwerkt en zoveel mogelijk productief gemaakt, iets wat uit economisch oogpunt, juist in de na-oorlogse jaren van zeer groot belang is. Want zelfs een gestorven dier en ook alle afgekeurd materiaal dat van de slachthui zen afkomstig is, bevat een grote hoeveel heid eiwit en vet en al zijn die eiwitten en vetten nu door veranderingen die er door ziekte of bederf in opgetreden zijn. voor menselijke consumptie niet meer geschikt, ze kunnen in andere opzichten in onze volks huishouding, toch nog zeer grote en waarde- volle diensten bewijzen. Keeper helpt het Rampenfonds Keeper Bos van het Arnhemse Vi tesse heeft een origineel plan bedacht om het Rampenfonds te helpen. In de grote zaal van Musis Sacrum mag men penalties op hem afschieten. Stopt hij de bal. dan gaal er een gulden naar het Rampenfonds. Wordt het een doelpunt, dan krygt de schutter z'n geld terug. Wim Landman Er was Woensdagavond in Concertgebouw te Amsterdam geen plaats onbezet toen voor het begin van de uitvoering ten bate van het Nationaal Rampenfonds door middel van luidsprekers werd meegedeeld, dat de. dirigent Rafael Kubelik des middags ge noodzaakt was geweest, zich ziek te melden en dat zijn collega van het Rotterdams Phil- liarmonisch Orkest, Eduard Flipse (geboren te Wissekerk op Noord-Beveland) zich be reid had verklaard, het concert ongewijzigd te leiden. Op verzoek onthield het auditorium zich van applaus toen Flipse het podium betrad. Het concert werd geopend met het Wilhel mus. Na hot Kyrie uit Schuberts Mis in a grote terts, uitgevoerd met medewerking van het Amsterdamse Toonkunstkoor en de solisten Erna Spoorenberg, Annie Hermes, Han Lefèvre en Leon Combe, verhieven al len zich op een teken van de dirigent, en heerste er in de zaal een halve minuut stilte. De pianist Willem Andriessen speelde daar op het Derde Pianoconcert van Beethoven en na de pauze werd Dvoraks Vijfde Sym- phonie („Aus der Neuen Welt") ten gehore gebracht. Nu is de Vijfde van Dvorak onder leiding van Kubelik bij het Concertgebouworkest iets zo indrukwekkends geworden, dat hel voor Flipse moeilijk geweest moet zijn, de musici zijn intenties op te dringen. Toch kon hij zijn eigen muzikantennatuur ook weer niet bedwingen, want Dvoraks Vijfde is een werk, dat heftig appelleert aan de persoonlijke instincten van de geboren diri gent. en zeker als een phalanx van musici van zo voortreffelijk gehalte als het Con certgebouworkest omvat er zich voor in spant. De bereidheid van beide kanten, het orkest en de dirigent, om elkaar te ver staan en Kubelik even te vergeten, leidde in elk geval tot een prachtige auditie, verruk kelijk van klank en uiterst gespannen van voordracht door contrastrijke schakering van forti en pianissimi. Vooral in de atmos ferische pianissimi bloeiden bloemen van pure musiceervreugd. Alle uitvoerenden aan hef Rampenfonds concert werden met langdurig applaus be loond. De medewerkenden, van dirigent tot ves- tiairepersoneel, hadden zich voor deze avond belangeloos beschikbaar gesteld. In de-.pauze bedienden de solisten het buffet. De totale opbrengst zal morgen bekend wor den gemaakt. Reeds eerder hebben wij gemeld, dal het personeel van het loodswezen te Vllssingen het Nederlandse zo goed als het Belgische, tijdens dc eerste dagen na de ramp van 1 Fcbr. op by'zonder kranige wyzc hun aandeel in het reddingswerk licbben geleverd. Zy deden dit spontaan cn inct inzet van alle energie, vaak zelfs met risico van eigen leven. Zij deden dit soms ook op veel eenvoudiger en minder gevaarlyke wyze, zoals bijvoorbeeld de Belgische loodsen, die tijdens de eerste herstelwerkzaamheden hun sociëteit ter beschikking stelden, om hen, die aan de Boulevard-gaten werkten gelegenheid te bieden by een kop koffie cn een boterham van tyd tot tyd wat op hun verhaal te komen. Maar hel: loodswezen heeft als gevolg van de ramp ook zijn eigen moeilijkheden te verwerken gekregen. Geen rampen op zich zelf weliswaar, maar toch moeilyk- heden en problemen, die om een oplossing vroegen, waarvan men thans wel kan zeg gen, dat zij voor een zeer belangrijk deel gevonden is. In de eerste plaats was er aan de bebakening en verlichting van het vaarwater, zowel op de rivier als buiten gaals door de storm nog al wat schade veroorzaakt: de boeien en de tonnen weg geslagen, lichten gedoofd, enz. Gelukkig is dit nu voor een belangrijk deel weer in orde zodat de scheepvaart, zij het met enige beperking, voor de nachtvaart, weer ongestagneerd kan voortgaan. Trouwens: dank zy aller inspanning en vooral ook de grote bekwaamheid van het loodsen-korps. heeft men in. de afgelopen 12 dagen stag natie toch tot een minimum weten te be perken. reeds een zeer belangrijke verbetering. Het feit, dat de bus slechts 3 maal per dag rijdt heefl nog wel tot gevolg, dat men loodsen niet op elk gewenst moment kan overbrengen, maar daarmede houdt men bij de „planning" al rekening, zodat deze moeilijkheden in de practijk wel over brugd kunnen worden. Ook het loodswezen kan dus op het ogenblik weer vrijwel nor maal zijn diensten aan de internationale scheepvaart op de Schelde bewijzen. Nemen wij bijvoorbeeld eerst de huiden in paarden en koeien. Deze zijn by ge storven dieren wel is waar vaak van min dere kwaliteit dan by normale slachtdieren, maar ze hebben toch altyd nog een zekere aarde. Daarom worden ze dan ook in de dcstrucliebedryven zorgvuldig van de cada- verwyderd cn gaan dan na verder be handeld te zyn naar andere industrieën r ze verder verwerkt worden Een doel dc opbrengst er van komt dan aan de eigenaar van het gestorven dier ten goede. Maar, zo zal de lezer zich afvragen, hoe weet men nu van al die cadavers die uit de erstroomde gebieden komen, de eigenaar? j, voor wat de runderen betreft, kan men daar voor een groot deel nog heel aardig achter komen. Dankzij oormerken verband met de bestrijding van de tuberculose onder het vee. zijn de meeste runderen in het oor gemerkt met een blikje waarop verschillende letter- en cijfercombi naties aangebracht zijn en aan de hand daarvan kan men nu van een zeer groot aantal runderen de eigenaar terug vinden. Van alle uit het overstroomde gebied af komstige runderen worden daarom dan ook aan de destructiebedrijven de letters en nummers van de oormerken, zorgvuldig ge noteerd. Wij zijn nu dus zover dat het cadaver an de huid ontdaan is. Het wordt, nadat e ingewanden zijn verwijderd, in stukken erdeeld en daarna gaat alles, dus stukken lees, ingewanden enz. in grote ketels. In deze ketels, welke door stoom verhit wor den en waarin door een speciaai roerwerk de gehele massa voortdurend in beweging gehouden wordt, blijven de cadavers nu zo lang totdal alles uiteengevallen is en slechts een korrelige massa bestaande uit vet- en leesdeeltjes overblyft. Uit deze massa wordt nu door een spe ciale methode het vet verwyderd. Dit word' gezuiverd eri vindt dan als zogenaamd tech nisch vet, zijn weg haar zeep- en kaarsen fabrieken. De massa welke na extractie van het vet overblijft, bestaat voor een groot deel uit waardevol eiwit, maar bevat tevens nog erschillende dingen welke er niet in thuis horen, zoals stukjes ijzer, naalden, spijkers enz., welke vooral in koeienmagen nogal ;ns aanwezig zyn. Door middel van sterke electromagneten worden nu alle metalen voorwerpen vanuit de massa verwijderd, waarna deze tot meel vermalen wordt. Dit meel, hetwelk zeer eiwitrijk is, staat bekend onder de naam van diermeel en het vormt een zeer waar devol krachtvoer voor varkens en kippen. Veilige producten Maar hoe zit het nu met al die ziekte kiemen die in de lichamen van aan een ziekte gestorven dieren en ook in het van de slachthuizen afkomstige by de vleeskeu ring afgekeurde materiaal toch in zo sterke mate aanwezig zyn, kunnen die, wanneer dit diermeel nu als voedsel voor andere dieren wordt gebruikt, geen gevaar opleve ren? Neen, in het geheel niet! Want tydens hel destructieproces worden dusdanig hoge temperaturen aangewend cn gedurende zo lange tyd, dat alle ziektekiemen, bacteriën cn bacteriesporen die in het materiaal aan wezig zijn, op afdoende wyze onschadelijk gemaakt. Aangezien het echter absoluut noodzake lijk is dat het diermeel geheel onschadelijk is voor andere dieren, wordt er van over heidswege een geregelde controle op het fabricageproces en op de eindproducten van de destructiebedrijven uitgeoefend. De cadavers die thans in zo grote getale naar de destructiebedrijven worden ver voerd, kunnen dan ook, ook al hebben ze door het lange liggen In het water en in de stallen veel geleden en zyn ze daardoor reeds gedeeltelyk in ontbinding overgegaan, zonder bezwaar tot diermeel verwerkt wor den en zullen dan door hun opbrengst aan technisch vet en diermeel althans nog een kleine tegenwaarde geven tegenover de enorme schade welke ons economisch bestel door de overstromingsramp heeft geleden. Duitse taxi-chauffeurs willen zich beveiligen Tegen roof-overvallen Een andere moeilijkheid lag echter In het vervoer van de rivierloodsen naar en van Antwerpen. Normaal geschiedt dit per trein, hetgeen na de ramp natuurlijk niet meer mogelijk is geweest. Nu weet een loods in dc regel niet alleen op'het wa ter maar ook op het land de weg wel te vinden en zij slaagden er dan ook altijd wel in hun bestemming te bereiken: via Gent soms zelfs liftende Hel liefst had men natuurlyk terstond gebruik gemaakt van de bussen der Ned. Spoorwegen, die Breskens via Antwerpen met Brabant verbinden, maar dit is transito-verkeer en dus mag men in Ant werpen niet uit of in stappen. Hiervoor is thans in het belang van een vlot functio nerende loociienst een regeling getrof fen. zodat de loodsen nu de bus naar of van Antwerpen kunnen nemen. Dit is TAXI-CHAUFFEURS in West-Duitsland hebben een prysvraag uitgeschre ven voor de beste manier, waarop ze zich kunnen be schermen tegen dieven en rovers. Sedert 1945 zyn er vyftien taxi-chauffeurs ge dood bij roofovervallen, maar het aantal, dat be roofd is zonder dat hun dit het leven kostte is byna niet tc tellen. Sommigen hunner zyn nu gewapend met gaspistolen, maar deze zyn van geen enkel nut, wanneer passagiers hen van achteren een slag op het hoofd toebrengen - en leze aanvalsmethode komt het meeste voor. Bij de voorstellen, welke tot dusver zijn binnengeko men, is er een tot het in voeren van taxi-safes naar Deens voorbeeld. De safe wordt stevig bevestigd op het chassis, de chauffeur bergt zijn geld er in en zelfs al wordt hij bewuste loos geslagen, dan nóg kun nen de rovers niets buit maken, omdat de sleutel van de safe zich veilig thuis bevindt. In sommige taxi's in West-Duitsland zijn reeds van zulke cafes aangebracht. In een glazen kastje DE POLITIE heeft voor gesteld de chauffeurs te plaatsen in een kastje van ondoordringbaar glas, waarop kogels afstuiten zonder er doorheen te gaan. Op die manier zijn de chauffeurs tegen aanvallen beschermd en kunnen ze toch een oogje houden op de passagier. Een ander voorstel wil een waarschu wingssirene op een onzicht bare plaats aanbrengen; hoz ua^a-tp at Jitajaq hCiz de chauffeur het ding kun nen laten loeien ten teken, dat hij in gevaar verkeert. De dieven zouden dan stel lig vol schrik het hazen pad kiezen en bovendien zou de politie gewaar schuwd zijn. Een taxi-chauffeur in Dusseldorp heeft echter een oplossing gevonden welke hem, naar hij meent, niet slechts afdoende zal beschermen tegen roof overvallen, maar tevens zyn klandizie vergroten. Hij heeft een radio-telefoon in zyn wagen geïnstalleerd. Passagiers die haast heb ben,, kunnen via het post kantoor elke telefonische aansluiting krijgen, welke ze maar wensen. De be stuurder kan de taxi-cen trale opbellen en opdrach ten krijgen, zich naar een bepaald adres te spoeden enhy kan ook de politie bereiken als een passagier het hem lastig maakt. We tekenen hierbij aan. dat dit voor Nederland geen nieuwtje is; verscheidene taxi's hier zyn reeds inge- door op een knopje binnen richt met zo'n radio-tele foon. (Red.)

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5