Finland tracht er bovenop te komen
Vrijwel normale scheepvaart over
de Wester-Schelde
Kort Journaal van
Uit verdronken vee wint men
nog nuttige stoffen
Ed. Flipse verving Rafael Kubelik bij het
Concertgebouworkest
LOODSEN LIFTTEN NAAR HUN BASIS
Beide loodsdiensten losten vele
moeilijkheden vlot op
VRIJDAG 13 FEBRUARI 1953
DE BREDASCHE COURANT
BLAD - PAGINA 3
Meer produceren,
minder verteren
En onafhankelijk te worden
van het buitenland
HELSINKI, Februari.
FINLANDS COALITIEREGERING heeft een plan op lange termijn gepubliceerd om een
eind te maken aan de inflatie, waaraan reeds, dank zij vroeger genomen maatregelen,
paal en perk was gesteld. De Staats Plannencommissie, samengesteld uit economen, in
dustriëlen en arbeiderskundigen heeft het programma opgesteld om het kleine land weer
op de been te helpen nu het de zware herstelbetalingen aan Sowjet-Rusland heeft vol
bracht.
tegendeel. Éénmanszaken en kleine bedrij
ven, die bewijzen goede producenten te zijn,
zullen van staatswege leningen en andere
steun kunnen krijgen, indien ze tijdelijke
moeilijkheden het hoofd moeten bieden,
Kleine fabrikanten op het land, die een
nuttig werk doen in hel belang van de na
tie door tijdelijk werk te verschaffen aan
werkloze veldarbeiders in de maanden van
het jaar, waarin op boerderijen en bij de
bosbouw slapte heerst, zullen, wat die steun
betreft, voorrang krijgen.
\JOOR DE GEWONE man betekenen al die
maatregelen, dat hij nu en in de naaste
toekomst zich offers moet getroosten; maar
hiervoor zal hij later zijn loon ontvangen in
de vorm van een waardevastgeldeenheid en
levensstandaard, Zijn spaarpenningen, wel
ke thans slechts een tiende waard zijn ver
geleken bij hun waarde in 1939, zullen, naai
de regering hoopt, in de toekomst weer hun
volle koopkracht terugkrijgen.
In de allereerste plaats zal het gezins
hoofd tot de ontdekking komen, dat zijn
vrouw niet meer met het huishoudgeld, dat
hij haar tot dusver gaf, toekomt. Electrici-
teit zal niet langer worden gerantsoeneerd,
maar de prijs er van zal stijgen. De regering
is van mening,, dat particulieren onevenre
dig veel electriciteit gebruiken ten nadele
van de fabrieken en andere ondernemingen.
De prijsstijging van electriciteit voor huis
houdelijk gebruik zal de gezinnen dwingen
meer gas te gebruiken, iets. waarop de re
gering enige tijd geleden reeds'heeft aange
drongen. Ér zullen nieuwe gasfabrieken
worden gebouwd, zodat de gastoevocr niets
te wensen zal laten.
De huishuren zulten eveneens andermaal
omhoog gaan. Na jarenlang met een woning
tekort tc hebben geworsteld, ziet de rege
ring geen ander middel om uit de woning-
ellende te geraken dan het voordelig tc
maken een eigen huis te bewonen cn flats
te bouwen om te verhuren. Teneinde tc
voorkemen, dat overdreven grote winsten
Als eerste punt op het programma staat de
verbouw van meer voedsel. De boeren zul
len worden aangespoord elk jaar 200.000 ton
meer graan te verbouwen, zodat Finland
tenslotte op dit punt in eigen behoefte zat
kunnen voorzien. Op het ogenblik moet hel
graan uit Sowjet-Rusland aanvoeren. Ten
einde het de boeren te vergemakkelijken
gehoor te geven aan de oproep van de re
gering, is deze voornemens de prijs van
graan met drie mark per kilogram te ver
hogen. Daar tegenover zullen de prijzen „ven
rundvlees, boter en melk worden verlaagd;
op deze manier hoopt men de boeren er van
te weerhouden zich te sterk te specialise
ren op veeteelt, tot schade van de land
bouw.
Door op overeenkomstige wijze de prijzen
te beïnvloeden wil de regering trachten de
verbouw van suikerbieten te bevorderen,
zodat elk jaar 60 millioen kilogram suiker
zal kunnen worden geproduceerd. Op deze
wijze zou de suikerrantsoenering kunnen
worden afgeschaft zonder dat de export van
dit artikel zou worden verhoogd.
Ook de verbouw van oliezaad zal worden
bevorderd tot Finland voor 400 pet onaf
hankelijk is wat vetten betreft. Teneinde
Finland inzake vet nog minder afhankelijk
van het buitenland te maken, zal een nieuw
soort „nationale" margarine worden ge
maakt, welke voor tweevijfde zal beslaan
uit in Finland geteelde raapolie.
Teneinde de boeren te verzekeren tegen
verliezen tengevolge van misoogst, zal van
staatswege een speciale verzekering in het
leven worden geroepen, waarvan de details
op het ogenblik nog worden bestudeerd door
een commissie van deskundigen,
Verder zal de regering, als onderdeel van
de huidige politiek trachten Finland
zo onafhankelijk mogelijk te maken van be
voorrading van buiten af, een nieuw onder
zoek laten doen naar de aanwezigheid van
mineralen. Ertslagen zullen, waar dit maar
even economisch verantwoord is, in exploi
tatie worden genomen; de kans is groot,
dat er in Fins Lapland meer goud zal kun
nen worden gewonnen.
Meer houtproductie
Een ruimer gebruik zal worden gemaakt
van Finlands grootste grondstoffenbron:
zijn uitgestrekte wouden. Hoewel er de
laatste tijd minder hout werd uitgevoerd, re
kent de regering op een toenemende
wereldvraag naar hout en houtproducten.
Alle mogelijke moeite zal daarom worden
gedaan om de houtproductie te vergroten.
Er zullen nieuwe wegen worden aangelegd,
opdat de oerwouden, welke op het ogenblik
ontoegankelijk zijn, in exploitatie zullen
kunnen worden genomen. Er zullen onder
zoekingen worden gedaan om nieuwe vor
men van houtgebruik te vinden en geleer-
--den zullen trachten middelen te ontdekken
om een aantal houtsoorten, waarmede men
tegenwoordig nog niets kan doen, geschikt
te maken om op een of andere wijze te ver
werken. Is de productie van hout en andere
industrieproducten niet voldoende lonend,
dan zullen de desbetreffende fabrikanten
toestemming krijgen hun prijzen te verho
gen, hetgeen echter niet betekent, dat de
regering van plan is grote bedrijven te
steunen ten koste van de kleine man. In-
Nieuwe schepen voor de
Hamburg-Amerika-Li jn
De Hamburg-Amerika-Lijn, die thans over
negen schepen van in totaal 32.500 brt. be
schikt, zal na ingebruikneming van alle be
stelde schepen in de jaren 1953 en 1951 haar
vlooi tot 27 schepen van in totaal 155.000 brt.
hebben uitgebreid. De maatschappij heeft
thans 13 schepen van in totaal 123.000 brt. in
bestelling.
Onder meer heeft de maatschappij 3 mo
torschepen van elk 9.000 brt. besteld, die
accomodate voor 60 a 80 passagiers zuilen
hebben. Hel is de bedoeling der maatschap
pij in de loop van dit jaar en van 1954 weer
lijndiensten te gaan onderhouden op Noord-
Amerika. de Golf van Mexico, Cuba/Mexico,
West-Tndië. de Westkust van Zuid-Amerika,
het Verre Oosten, Indonesië cn Australië.
Mr Roolvink in de Kamer
voor en ondanks K.V.P.
Het bestuur van de K.V.P. heeft mr Rool
vink, benoemd lid der Tweede Kamer, uit
genodigd die benoeming niet te aanvaarden.
De heer Roolvink meent aan die uitnodi
ging geen gevolg te kunnen geven. I-liJ zal
in beroep komen bij de partijraad en heeft
inmiddels in overeenstemming met de be
palingen van het kiesreglement het lid
maatschap aanvaard.
Het secretariaat van de K.V.P. deelt me
de, dat het partijbestuur Zaterdag, na een
zeer ruime bespreking eenstemmig heeft be
sloten de heer Roolvink te verzoeken zijn
benoeming niet te .aanvaarden, zulks op
grond van de bepalingen van het eigen
reglement van de partij.
werden gemaakt, zal de huur nog tot 1956
aan banden worden gelegd. In deze jaren
echter zullen ze gestadig omhoog gaan.
Tenslotte heeft de regering ruiterlijk er
kend, dat de hoop, welke zij vroeger koes
terde. dat de reële lonen met twee procent
omhoog zouden gaan, dank zij de terugkeer
van de nationale bloei, niet gegrond is ge
bleken. Niemand In Finland zal er in de
naaste toekomst beter aan toe zijn dan in
de afgelopen jaren.
Co til w u n isten dreigen
"LIET OORDEEL, dat men algemeen over
dit plan hoort vellen, is dat het type
rend is voor de coalitieregering: het getuigt
van werkelijkheidszin, onpartijdigheid en
het is tamelijk orthodox. Het heeft de steun
van alle partijen, uitgezonderd van de com
munisten, die in het parlement de derde
plaats innemen na de socialisten en de agra
riërs. De communisten hebben reeds aange
kondigd, dat ze het plan zullen bestrijden.
Mogelijk zullen ze niet officiële stakingen
uitlokken, zoals ze dit vroeger hebben ge
daan uit protest tegen de anli-inflatiemaat-
regelen. maar ze kunnen het plan niet sabo
teren, zolang dc gematigde sociaal-demo
craten de overhand hebben in de vakver
enigingen. hetgeen thans het geval is, dank
zij een kleine meerderheid.
Een werkelijk gevaar zou kunnen dreigen
van een splitsing lussen sociaal-democraten
en agrariërs, die respectievelijk de soms
tegenstrijdige belangen van arbeiders in de
sfad en die van de boeren vertegenwoor
digen. In hel verleden hebben beide partijen
verschillen van mening gehad, maar deze
zijn telkens weer bijgelegd.
De vrees van sommige arbeiders, dat de
sociale voorzieningen te hunnen behoeve
zouden worden verminderd, kan de kop
worden ingedrukt door de benoeming van
de heer Vaino Leskinen als secretaris van
de sociaal democratische partij. De Prawda
heefl gefulmineerd, dat Leskinen een oor
logshitser is en dat zijn benoeming de Fins-
Russische betrekkingen zal bemoeilijken.
Niemand alhier neemt die bedreiging even
wel ernstig op. Bijna iedere keer, dat het
licht op de sociaal-democraten wordt ge
worpen, richt de Moskouse pers een aanval
legen hen. Maar tot nu toe is er, voor zover
men heeft kunnen nagaan, nimmer enige
reactie geweest van de
Kremlin.
Advertentie)
Dailies! Vooral nu
Hamea-Gelei voor Uw handen
Koningin Juliana, met kaplaarzen in het
water staande, onderhoudt zich met de
burgemeester van St, Philipsland op Tho-
len, waaraan zy Woensdag een bezoek
bracht.
Foto's van Paul Kriiger
In de jongste jaarvergadering van de
Zuid-Afrikaanse archiefcommissie in Kaap
stad, is met erkentelijkheid melding ge
maakt van het vinden van een aantal fo
to's. welke genomen werden tijdens de
laatste levensjaren van Paul Kriiger, in
leven president van Transvaal.
Deze foto's waren in Zuid-Afrika nog on
bekend en zelfs nog nooit gepubliceerd. Zij
zijn gevonden door dr W. J. de Koek, ar
chivaris aan de ambassade in Den Haag,
die fotocopieën er van heeft laten maken
en deze voor bewaring opgestuurd heeft.
Dr De Koele is thans bezig om Zuidafri-
kaanse archiefstukken met talrijke histo
rische documenten in Nederland, welke be
trekking hebben op de vormingsjaren van
Zuid-Afrika op deze wijze aan te vullen.
De bovengenoemde foto's werden ter in
zage afgestaan door mevrouw A. H. J.
Happee, een van de verzorgsters van de
president gedurende diens laatste levens
jaren.
VORSTELIJKE GIFTEN VOOR
RAMPENFONDS
Reeds begin vorige week werd. zoals we
eerst heden vernemen, zowel door H.M.
de Koningin als door prinses Wilhelmina
een belangrijke gift geschonken aan het
Nationaal Rampenfonds.
Prinses Wilhelmina heeft ook een barak
geschonken, die in Zierikzee wordt opge
bouwd.
ons land
Filmstroken van de ramp. De Stichting
Centraal Projectie Instituut heeft filmstrips
doen vervaardigen die 52 beelden bevatten
de watersnood 1953, in lelca formaat (24 x
Am.) en normaal formaat (18 x 24 mm.) De
strips worden, met een tekstboekje, tegen de
•male prijs 5) in de handel gebracht,
bate van het nationaal rampenfonds. Een
aantal dezer stroken is reeds naar het bui
tenland verzonden.
De 45-jarige expediteur A. B. de H. uit de
Loenensestraat te 's-Gravenhage geraakte
dezer dagen bij expeditie-werkzaamheden in
een perceel aan het Noordeinde onder een
brandkast. Hij werd met Inwendige kneu
zingen in het ziekenhuis opgenomen en is aan
de gevolgen overleden.
In Amsterdam-West is de 54-jarige colpor
teur Ph. uit Haarlem gearresteerd die voor
.zijn evangelisatie-werkzaamheden het Ram-
zijn evangelisatie-werkzaamheden het Ram
penfonds misbruikte door bij verspreiding
van het blad „Goed Nieuws", een bijdrage
voor het Rampenfonds te vragen, welke niet
aan het fonds werd afgedragen.
In hoger beroep is de 43-Jarig bankwerker
K. ter H. uit Weesp wegens poging tot moord
cp de 45-jarige evangelisatieleider J. Z. van V.
door het Amsterdams gerechtshof veroor
deeld tot 6 jaar met aftrek. Door de invloed
van de evangelist op H's vrouw was een breuk
in zijn gezin ontstaan, hetgeen H. tot ?'77
Handelsaccoord met Irraël. Tijdens be
sprekingen te Jeruzalem tussen een Neder
landse en een Israëlische handelsdelegatie
met betrekking tot het wederzijdse handels-
en betalingsverkeer voor een nieuwe ver
dragsperiode werd overeenstemming bereikt
voor zo'n accoord van 1 Februari 1954.
Dc derde en grootste wintertentoonstelltng
te Lise, uitgaande vande Stichting Bloemlust.
gaat door. Elke spectaculaire opzet zal even
wel In verband met de nationale ramp ver
meden worden. De expositie zal zelfs niet of
ficieel geopend worden, maar op Dinsdagmid
dag 17 Februari de poorten openen
terdagavond 21 Februari zonder
te sluiten.
Honderd kilogram kroten voor het Ram
penfonds brachten bij een velling te Opper
does bij opbod 2104 op.
Een redder in de watersnood kwam zelf
het water in nood te verkeren, toen deze
helicopter, een Britse Sikorsky in Acht
huizen op Overflakkee, bij het hulpverle-
ningswerk verongelukte. Gelukkig vielen
daarbij geen slachtoffers.
POSTZEGELNIEUWS
Nieuwe uitgiften
Oostenrijk. Ter her
innering aan de 50ste
sterfdag van de com
ponist Hugo Wolf zal
op 18 Februari a.s. een
postzegel van 1.50 S
staalblauw in om
loop worden gebracht
De zegel draagt, hei
portret van de com
ponist. dat werd ver
vaardigd naar een
foto uit het archief
van de Oostenrijkse
Nationale Bibliotheek. Het ontwerp is van
Vinzenz Gorgon, de gravure van Ferdinand
Lorber. De zegel is uitgevoerd in diepdruk
door de Staatsdrukkerij te Wenen. De op
lage bedraagt 900.000 exemplaren.
Hugo Wolf werd geboren op 13 Maart
1860 te Windischgraz, een stadje in Zuid-
Stiermarken. Hij werd beïnvloed door
Wagner, maar kwam door een totaal an
dere geaardheid tot een volstrekt eigen
stijl. Hij was één der grootste liedercom-
ponisten. Voorts schreef hij opera's („Der
Corregidor" en „Manuel Venegas") en ka
mermuziek. Hij overleed op 22 Februari
1903 in een krankzinnigengesticht te We
nen. waar hij de laatste zes jaar van zijn
leven werd verpleegd.
Egypte. De kop van de Sfinx zal de beel
denaar van koning Faroek op de Egyptische
postzegels vervangen. Op andere postzegels
zullen landschappen of gezichten op de Nijl
voorkomen.
Tienduizenden cadavers
Het aantal grote huisdieren als paarden,
runderen cn varkens, dat by de overstro
mingsramp in de polders in Zuid-Holland,
Zeeland en Noortl-Braband verdronken is,
valt slechts by benadering te gissen. Het zal
echter, naar uit verschillende gegevens
biykt, zeer waarschijniyk een aantal veel-
ouden van tienduizend bedragen.
Nu de mensen en het vee dat de overstro
mingsramp overleefd heeft in veiligheid ge
bracht zijn en men door het vallen van net
water ook beter in de stallen kan doordrin
gen, wordt het weghalen van de cadavers
al die verdronken dieren met kracht
aangevat. Het zal echter zelfs voor een bui
tenstaander wel duidelijk zijn dat dit weg
halen. gezien het gewicht en de grootte van
dc te vervoeren objecten en de slechte ge
steldheid van het terrein en de wegen, vaak
op zeer grote moeilijkheden stuit.
Naarmate echter meer hulpmiddelen ter
plaatse beschikbaar komen, neemt het aan
tal dieren dat weggevoerd kan worden toe
=n daar er in de omgeving van Rotterdam
een destructiebedrijf is gevestigd, zullen
velen van onze lezers wagens o' schepen
met hun droeve last van verdronken dieren
hebben zien passeren cp weg naar dat be
drijf.
Bij velen komt daardoor de vraag naar
voren wat er nu feitelijk met al die cadavers
gedaan wordt en of er van'de waarde welke
zij vertegenwoordigd hebben misschien nog
iets terecht kan komen.
Hoewel men hiervan in de stad niets be
merkt, moeten er ook onder normale om
standigheden dagelijks dieren die gestorven
zijn, opgeruimd worden.
Begraven is gevaarlijk
Vroeger werden de gestorven dieren be
graven. Dit is echter sinds enige jaren in
ons land om hygiënische redenen verboden.
Want door dit begraven treedt niet alleen
vaak een sterke bodemverontreiniging op,
iets wat in ons dicht bevolkte land natuur
lijk hoogst ongewenst is. maar er kunnen
daarbij bovendien bepaalde ziektekiemen in
de grond gebracht worden, die later voor
andere dieren weer besmettingsgevaar kun
nen opleveren.
Daarom worden thans alle gestorven die
ren naar zogenaamde destructiebedrijven,
waarvan een twaalftal in ons land aanwezig
is, vervoerd. Op deze bedrijven worden ze
dan vevwerkt en zoveel mogelijk productief
gemaakt, iets wat uit economisch oogpunt,
juist in de na-oorlogse jaren van zeer groot
belang is.
Want zelfs een gestorven dier en ook alle
afgekeurd materiaal dat van de slachthui
zen afkomstig is, bevat een grote hoeveel
heid eiwit en vet en al zijn die eiwitten en
vetten nu door veranderingen die er door
ziekte of bederf in opgetreden zijn. voor
menselijke consumptie niet meer geschikt,
ze kunnen in andere opzichten in onze volks
huishouding, toch nog zeer grote en waarde-
volle diensten bewijzen.
Keeper helpt het
Rampenfonds
Keeper Bos van het Arnhemse Vi
tesse heeft een origineel plan bedacht
om het Rampenfonds te helpen.
In de grote zaal van Musis Sacrum
mag men penalties op hem afschieten.
Stopt hij de bal. dan gaal er een gulden
naar het Rampenfonds. Wordt het een
doelpunt, dan krygt de schutter z'n
geld terug.
Wim Landman
Er was Woensdagavond in Concertgebouw
te Amsterdam geen plaats onbezet toen voor
het begin van de uitvoering ten bate van
het Nationaal Rampenfonds door middel
van luidsprekers werd meegedeeld, dat de.
dirigent Rafael Kubelik des middags ge
noodzaakt was geweest, zich ziek te melden
en dat zijn collega van het Rotterdams Phil-
liarmonisch Orkest, Eduard Flipse (geboren
te Wissekerk op Noord-Beveland) zich be
reid had verklaard, het concert ongewijzigd
te leiden.
Op verzoek onthield het auditorium zich
van applaus toen Flipse het podium betrad.
Het concert werd geopend met het Wilhel
mus. Na hot Kyrie uit Schuberts Mis in a
grote terts, uitgevoerd met medewerking
van het Amsterdamse Toonkunstkoor en de
solisten Erna Spoorenberg, Annie Hermes,
Han Lefèvre en Leon Combe, verhieven al
len zich op een teken van de dirigent, en
heerste er in de zaal een halve minuut stilte.
De pianist Willem Andriessen speelde daar
op het Derde Pianoconcert van Beethoven
en na de pauze werd Dvoraks Vijfde Sym-
phonie („Aus der Neuen Welt") ten gehore
gebracht.
Nu is de Vijfde van Dvorak onder leiding
van Kubelik bij het Concertgebouworkest
iets zo indrukwekkends geworden, dat hel
voor Flipse moeilijk geweest moet zijn, de
musici zijn intenties op te dringen. Toch
kon hij zijn eigen muzikantennatuur ook
weer niet bedwingen, want Dvoraks Vijfde
is een werk, dat heftig appelleert aan de
persoonlijke instincten van de geboren diri
gent. en zeker als een phalanx van musici
van zo voortreffelijk gehalte als het Con
certgebouworkest omvat er zich voor in
spant. De bereidheid van beide kanten, het
orkest en de dirigent, om elkaar te ver
staan en Kubelik even te vergeten, leidde in
elk geval tot een prachtige auditie, verruk
kelijk van klank en uiterst gespannen van
voordracht door contrastrijke schakering
van forti en pianissimi. Vooral in de atmos
ferische pianissimi bloeiden bloemen van
pure musiceervreugd.
Alle uitvoerenden aan hef Rampenfonds
concert werden met langdurig applaus be
loond.
De medewerkenden, van dirigent tot ves-
tiairepersoneel, hadden zich voor deze
avond belangeloos beschikbaar gesteld. In
de-.pauze bedienden de solisten het buffet.
De totale opbrengst zal morgen bekend wor
den gemaakt.
Reeds eerder hebben wij gemeld, dal het personeel van het loodswezen te Vllssingen
het Nederlandse zo goed als het Belgische, tijdens dc eerste dagen na de ramp van 1 Fcbr.
op by'zonder kranige wyzc hun aandeel in het reddingswerk licbben geleverd. Zy deden
dit spontaan cn inct inzet van alle energie, vaak zelfs met risico van eigen leven. Zij
deden dit soms ook op veel eenvoudiger en minder gevaarlyke wyze, zoals bijvoorbeeld
de Belgische loodsen, die tijdens de eerste herstelwerkzaamheden hun sociëteit ter
beschikking stelden, om hen, die aan de Boulevard-gaten werkten gelegenheid te
bieden by een kop koffie cn een boterham van tyd tot tyd wat op hun verhaal te komen.
Maar hel: loodswezen heeft als gevolg
van de ramp ook zijn eigen moeilijkheden
te verwerken gekregen. Geen rampen op
zich zelf weliswaar, maar toch moeilyk-
heden en problemen, die om een oplossing
vroegen, waarvan men thans wel kan zeg
gen, dat zij voor een zeer belangrijk deel
gevonden is. In de eerste plaats was er
aan de bebakening en verlichting van het
vaarwater, zowel op de rivier als buiten
gaals door de storm nog al wat schade
veroorzaakt: de boeien en de tonnen weg
geslagen, lichten gedoofd, enz. Gelukkig
is dit nu voor een belangrijk deel weer in
orde zodat de scheepvaart, zij het met
enige beperking, voor de nachtvaart, weer
ongestagneerd kan voortgaan. Trouwens:
dank zy aller inspanning en vooral ook de
grote bekwaamheid van het loodsen-korps.
heeft men in. de afgelopen 12 dagen stag
natie toch tot een minimum weten te be
perken.
reeds een zeer belangrijke verbetering. Het
feit, dat de bus slechts 3 maal per dag
rijdt heefl nog wel tot gevolg, dat men
loodsen niet op elk gewenst moment kan
overbrengen, maar daarmede houdt men
bij de „planning" al rekening, zodat deze
moeilijkheden in de practijk wel over
brugd kunnen worden. Ook het loodswezen
kan dus op het ogenblik weer vrijwel nor
maal zijn diensten aan de internationale
scheepvaart op de Schelde bewijzen.
Nemen wij bijvoorbeeld eerst de huiden
in paarden en koeien. Deze zijn by ge
storven dieren wel is waar vaak van min
dere kwaliteit dan by normale slachtdieren,
maar ze hebben toch altyd nog een zekere
aarde. Daarom worden ze dan ook in de
dcstrucliebedryven zorgvuldig van de cada-
verwyderd cn gaan dan na verder be
handeld te zyn naar andere industrieën
r ze verder verwerkt worden Een doel
dc opbrengst er van komt dan aan de
eigenaar van het gestorven dier ten goede.
Maar, zo zal de lezer zich afvragen, hoe
weet men nu van al die cadavers die uit de
erstroomde gebieden komen, de eigenaar?
j, voor wat de runderen betreft, kan men
daar voor een groot deel nog heel aardig
achter komen.
Dankzij oormerken
verband met de bestrijding van de
tuberculose onder het vee. zijn de meeste
runderen in het oor gemerkt met een blikje
waarop verschillende letter- en cijfercombi
naties aangebracht zijn en aan de hand
daarvan kan men nu van een zeer groot
aantal runderen de eigenaar terug vinden.
Van alle uit het overstroomde gebied af
komstige runderen worden daarom dan ook
aan de destructiebedrijven de letters en
nummers van de oormerken, zorgvuldig ge
noteerd.
Wij zijn nu dus zover dat het cadaver
an de huid ontdaan is. Het wordt, nadat
e ingewanden zijn verwijderd, in stukken
erdeeld en daarna gaat alles, dus stukken
lees, ingewanden enz. in grote ketels. In
deze ketels, welke door stoom verhit wor
den en waarin door een speciaai roerwerk
de gehele massa voortdurend in beweging
gehouden wordt, blijven de cadavers nu zo
lang totdal alles uiteengevallen is en slechts
een korrelige massa bestaande uit vet- en
leesdeeltjes overblyft.
Uit deze massa wordt nu door een spe
ciale methode het vet verwyderd. Dit word'
gezuiverd eri vindt dan als zogenaamd tech
nisch vet, zijn weg haar zeep- en kaarsen
fabrieken.
De massa welke na extractie van het vet
overblijft, bestaat voor een groot deel uit
waardevol eiwit, maar bevat tevens nog
erschillende dingen welke er niet in thuis
horen, zoals stukjes ijzer, naalden, spijkers
enz., welke vooral in koeienmagen nogal
;ns aanwezig zyn.
Door middel van sterke electromagneten
worden nu alle metalen voorwerpen vanuit
de massa verwijderd, waarna deze tot meel
vermalen wordt. Dit meel, hetwelk zeer
eiwitrijk is, staat bekend onder de naam
van diermeel en het vormt een zeer waar
devol krachtvoer voor varkens en kippen.
Veilige producten
Maar hoe zit het nu met al die ziekte
kiemen die in de lichamen van aan een
ziekte gestorven dieren en ook in het van
de slachthuizen afkomstige by de vleeskeu
ring afgekeurde materiaal toch in zo sterke
mate aanwezig zyn, kunnen die, wanneer
dit diermeel nu als voedsel voor andere
dieren wordt gebruikt, geen gevaar opleve
ren? Neen, in het geheel niet! Want tydens
hel destructieproces worden dusdanig hoge
temperaturen aangewend cn gedurende zo
lange tyd, dat alle ziektekiemen, bacteriën
cn bacteriesporen die in het materiaal aan
wezig zijn, op afdoende wyze onschadelijk
gemaakt.
Aangezien het echter absoluut noodzake
lijk is dat het diermeel geheel onschadelijk
is voor andere dieren, wordt er van over
heidswege een geregelde controle op het
fabricageproces en op de eindproducten van
de destructiebedrijven uitgeoefend.
De cadavers die thans in zo grote getale
naar de destructiebedrijven worden ver
voerd, kunnen dan ook, ook al hebben ze
door het lange liggen In het water en in de
stallen veel geleden en zyn ze daardoor
reeds gedeeltelyk in ontbinding overgegaan,
zonder bezwaar tot diermeel verwerkt wor
den en zullen dan door hun opbrengst aan
technisch vet en diermeel althans nog een
kleine tegenwaarde geven tegenover de
enorme schade welke ons economisch bestel
door de overstromingsramp heeft geleden.
Duitse taxi-chauffeurs
willen zich beveiligen
Tegen roof-overvallen
Een andere moeilijkheid lag echter In
het vervoer van de rivierloodsen naar en
van Antwerpen. Normaal geschiedt dit
per trein, hetgeen na de ramp natuurlijk
niet meer mogelijk is geweest. Nu weet een
loods in dc regel niet alleen op'het wa
ter maar ook op het land de weg wel te
vinden en zij slaagden er dan ook altijd
wel in hun bestemming te bereiken: via
Gent soms zelfs liftende
Hel liefst had men natuurlyk terstond
gebruik gemaakt van de bussen der Ned.
Spoorwegen, die Breskens via Antwerpen
met Brabant verbinden, maar dit is
transito-verkeer en dus mag men in Ant
werpen niet uit of in stappen. Hiervoor is
thans in het belang van een vlot functio
nerende loociienst een regeling getrof
fen. zodat de loodsen nu de bus naar of
van Antwerpen kunnen nemen. Dit is
TAXI-CHAUFFEURS in
West-Duitsland hebben
een prysvraag uitgeschre
ven voor de beste manier,
waarop ze zich kunnen be
schermen tegen dieven en
rovers. Sedert 1945 zyn er
vyftien taxi-chauffeurs ge
dood bij roofovervallen,
maar het aantal, dat be
roofd is zonder dat hun dit
het leven kostte is byna
niet tc tellen. Sommigen
hunner zyn nu gewapend
met gaspistolen, maar deze
zyn van geen enkel nut,
wanneer passagiers hen
van achteren een slag op
het hoofd toebrengen - en
leze aanvalsmethode komt
het meeste voor.
Bij de voorstellen, welke
tot dusver zijn binnengeko
men, is er een tot het in
voeren van taxi-safes naar
Deens voorbeeld. De safe
wordt stevig bevestigd op
het chassis, de chauffeur
bergt zijn geld er in en
zelfs al wordt hij bewuste
loos geslagen, dan nóg kun
nen de rovers niets buit
maken, omdat de sleutel
van de safe zich veilig
thuis bevindt. In sommige
taxi's in West-Duitsland
zijn reeds van zulke cafes
aangebracht.
In een glazen kastje
DE POLITIE heeft voor
gesteld de chauffeurs
te plaatsen in een kastje
van ondoordringbaar glas,
waarop kogels afstuiten
zonder er doorheen te
gaan. Op die manier zijn de
chauffeurs tegen aanvallen
beschermd en kunnen ze
toch een oogje houden op
de passagier. Een ander
voorstel wil een waarschu
wingssirene op een onzicht
bare plaats aanbrengen;
hoz ua^a-tp at Jitajaq hCiz
de chauffeur het ding kun
nen laten loeien ten teken,
dat hij in gevaar verkeert.
De dieven zouden dan stel
lig vol schrik het hazen
pad kiezen en bovendien
zou de politie gewaar
schuwd zijn.
Een taxi-chauffeur in
Dusseldorp heeft echter
een oplossing gevonden
welke hem, naar hij meent,
niet slechts afdoende zal
beschermen tegen roof
overvallen, maar tevens
zyn klandizie vergroten. Hij
heeft een radio-telefoon in
zyn wagen geïnstalleerd.
Passagiers die haast heb
ben,, kunnen via het post
kantoor elke telefonische
aansluiting krijgen, welke
ze maar wensen. De be
stuurder kan de taxi-cen
trale opbellen en opdrach
ten krijgen, zich naar een
bepaald adres te spoeden
enhy kan ook de politie
bereiken als een passagier
het hem lastig maakt. We
tekenen hierbij aan. dat dit
voor Nederland geen
nieuwtje is; verscheidene
taxi's hier zyn reeds inge-
door op een knopje binnen
richt met zo'n radio-tele
foon. (Red.)