IJ Banen en leden het meest MILITAIREN VAN NATIES PLOETEREN EN SJOUWEN Het water trekt door de gaten, maar de dijkendichters zijn paraat Het Loo open voor évacué 's O' ZEVENDE LIJST VAN HET RODE KRUIS W atersnood-debat beëindigd Italianen kwamen volledig uitgerust naar Zevenbergen ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DONDERDAG 12 FEBRUARI 1953 VIER BRESSEN BIJ MOERDIJK (Van een onzer verslaggevers) M o r d ij k, 11 Febr. ,'t Gat trekt knappies", zegt Adriaflus Visser én hij kykt onder zijn grijze wenkbrauw-borstels naar het water, dat tussen de als met een1 mes afgesneden dijkeinden door stroomt. Tussen de huizen van het dorp Moerdijk in. Links hét kléine Hervormde kerkje, rechts dé rechte rijen van naoorlogse woningbouw. Adrianus Visser u'it Werkendam heeft met zijn mannen het zinkstuk ge bouwd, dat aan touwen vastligt. Straks wanneer het water niet meer trekt zal men het bouwsel van rijshout vöór het gat manoeuvreren. Dan tréfet mén het in het gat. stortsteen er op en de dijk heeft een stevige voet. Het volgende woord is aan de zandzuiger om hét drjklichaam op te spuiten. Rijshout uit de Biesbosch. Stortsteen (bazalt en graniefblókken uit het Door- nikse in België) h la minute aangevoerd uit Terneuzen. Twee zandzuigers, die zand in overvloed vinden in *v Hnl landsch Diep. waar, op de grens van zee water en het rivierwater, aangevoerd door Artier en Nieuwe ïwerwede. ge durig zand wordt gedeponeerd. Bakken om het zand té vervoeren. Een perslei ding, van buizen die men aanduidt als vijftigers, omdat ze één diameter héb- Bén van 50 cm. Bff dit alles <fé mensen: dé aannemer uit öórinchem. die de zand zuiger Kénnemerland in Het volle haven tje van Moerdijk liet meren. 150 meter v'aü het gat, terwijl onderwijl de zand zuiger Gaasferland in het Hollands Diep cfé bakken met zand vulde. De mannen uit Sliedrecht en Hardinxveld op zand zuigers en bakken, de mannen uit Wer kendam met lieslaarzen aan. die in vijf uur tijds Woensdagochtend uit het zacht- gëurehd rijshout, het zinkstuk vlochten en er de ..oroppefl" in slóegen, zeven kleine paaltjes als spelden op een spel denkussen gestoken, die bij de manoeu vres mét het zinkstuk dezelfde diensten Bewijzen als bolders op een schip. Er kómt een man aan. dié het weer bericht heeft gehoord. Adrianus Visser luistert, rechtop staand op de glooiing van dé dijk. ..Lichte vorst?"... herhaalt hjj, „dat is goed werk." En hij dirigeert zijn mannen verder, die aa,n en !an? touw, het zinkstuk verplaatsen. Dit is het éérste van de vlei' gaten in de' dijk van hét Hollandsch Diep aan weerskanten van het zwaargehavende dorp Moerdijk dat men dicht. Aan de Westzijde zijn er nog twee andere. Doör een van die gaten vloeit nog altfid water; het gat l-c- ontstaan naast een der overblijfselen uit de bezettingstijd: een betonnen muur. die ook hier weer een funeste rol heeft gespeeld, omdat het overslaande water gemakkelijk vat kreeg op h>=t dhk- liChaam naast het bouwwerk Het andere gat in de richting van Willem stad is drno* maar het Is vier honderd meter lang Naam met recht liTTE ooit mocht hebben getwijfeld of VV de M o e r dijk zijn naam met recht draagt, kan thans van die twijfel worden genezen. In dé Royale polder, ten Oosten van het dorp, rijzen de zwarte Stukken moer als reuzedobbel stenen böven het grauwe water uit. Er ligt hiér een veenlaag van zes tot acht meter in de grond en toen de dijk door brak tussen het dorp en de bruggen dicht bij het poldergemaal, dat de thans lichtelijk ironische naam van Leegh- water draagt, woelde het water grote brokken omhoog en sleurde ze mee, spreidde ze honderden meters in het rond. Daar liggen ze nu. in de vorm van een halve maan verspreid rondom de Binnenkant van de bres in de dijk, Emigratie naar Z-A/rika vergemakkelijkt Aan adapirant-emlgranten uit de ge troffen gebieden, die naar Zuid-AirSea willen emigreren, zal volgens een op dracht van de Zuid-Afrikaanse regering thans alle mogelijke voorrang worden vérlëénd. terwijl de procedure «pedaal voor hen wordt vereenvoudigd Naar in Den Haag ia vastgesteld, heb ben ruim driehonderd gezinnen in totaal ruim duizend personen een verzoek tot emigratie ingediend of een werkvergunning" verkregen. De bedoe ling Is om zoveel mogelijk van deze emigranten op de Zuiderkruis, die op die" enige honderden meters van de ver- keersbrug over het Hollands Diep ligt. Ook bij dit twaalf meter diepe en 'zestig meter brede' dijkgat het vierde bij Moerdijk is men aan het werk. Een aannemer uit Tilburg is er aan de arbeid getogen. Op de dijk staat, naa.st het gat. een zéér Steedse gaslantaarn, op een ruwe houten paal gemonteerd cn gevoed door een fles butagas. Beneden, in de uiterwaard, naast en tussen dc knotwilgen, daar wordt gedijkt, twee sükkérïge kleidijkjes. die samen met een Idijkje van stortsteen op ziokstukken,. als een hoekige boog om het gat komen te liggen. Dat is dan de eerste voor ziening om te voorkomen, dat het water |(er is hier een tijverschil van ander halve meter) met geweld rfc polder in blijft vloeien. En door deze Royale pol der loopt de spoorweg van de Moerdijk- brug naar Breda en de Rijksweg, die hier beide voor een deel onder water staan en vernield zijn. Daarom bouwen Amerikaanse sol daten van het dorp naar het kruispunt van de Rijksweg ook een ka.de van zand zakken op de weg, die bij hoog water nog geregeld onder water komt te staan. In grote khakijassen gekleed stapelen de soldaten de zandzakken op elkaar. 'Aan de kant van de weg hebben ze een vuurtje gestookt. Ze staan er om heen 'In oen kring en warmen zich de handen. 'En praten onderwijl, midden in deze waterwoestijn, over de drugstore van de Mainstreet, ginder in het prairie stadje. DERTIG BEJAARDEN uit een tehuis r ouden van da (je n te Zi.erik.zee imen gistermiddag aan poleis Het Loo aan, waar zij liefderijk worden op genomen. Dinsdag waren reeds vijftien bejaarde echtparen, eveneens utt Ziertk- see, in het paleis aangekomen. Rampenfonds heeft een omvangrijke taak (Vervolg van pa.g. 1) Generaal Alans legde er vervolgens de nadruk op§ dat het niet gewenst is aan giften beperkende rytorwaarden te verbinden. Giften met streng omschre ven locale of andere bestemmingen doen afbreuk aan het doel, welke het Rampenfonds zich stelt: de hulpverle ning in algemene zin, daar waar die hulp noodzakelijk is. Hoewel het Rampenfonds de bereidheid tot helpen zeer op prijs stelt, meent het bestuur die beperkende voorwaarden niet onder alle omstandigheden in acht te kunnen nemen. tORSPRONKELïJK bestonden er in ons land afzonderlijke fondsen van het Rode Kruis, de Kon. Nat. Bond oor Reddingwezen en E.H.B.O. het Oranjekruis. het Ned. R.K. Huisves tingscomité en de Alg. Ver. Commissie ter leniging van rampen door waters nood. Ten slotte was er nog het storm rampcomité-1927, dat een aanzienlijk bedrag had overgehouden. In 1935 werd tot samenwerking besloten en werd het Nationaal Rampenfonds opgericht, aan vankelijk onder voorzitterschap van mr dr D. A. P. N. Kooien, daarna onder leiding van Jhr mr F. Beelaerts van Blokland, welke laatste echter wegens zijn hoge leeftijd is afgetreden en nu na de jongste ramp is opgevolgd door Prins Bernhard, die dagelijks met het bestuur vérgadert. Aan het bestuur zijn thans twee ver tegenwoordigers van de regering als jadviseurs toegevoegd, t.w. de secretaris generaal van binnenlandse zaken en van maatschappelijke zorg. Tot nu toe is het fonds uiteraard weinig naar buiten getreden, ook al 'heeft het uit zijn kapitaal en de op brengst van de rente daarvan In in cidentele gevallen hulp verleend, zoals bij kleinere overstromingen, bij de Peelbrand. enz. Natuurlijk was het kapitaal van het fonds thans te enenmale ontoereikend om in de enorme nood te voorzien. Dankbaar is het bestuur voor de enorme offervaardigheid van het Nederlandse volk en voor de hulp. die uit het buiten- Tand wordt geboden. Het hoopt in de naaste toekomst in staat zijn een zo danig bedrag bijeen te brengen, dat het de nood van de slachtoffers op grote schaal zal kunnen lenigen. De één millioen gulden, welke reeds aan het Rode Kruis is uitgekeerd, was nodig voor voeding en verzorging van geredden en geëvacueerden. aanschaf fing van butagas, verstrekking van rubberlaarzen, enz., transport van red ders. geredden en levensmiddelen, e.d., inrichting van noodhospitalen en nood- Schade aan spoorwegen valt mee Bruggen en viaducten niet getroffen (Van onze correspondent) T^kE schade, door de watersnood aan de Nederlandse Spoorwegen be rokkend, valt nog mee. De eerste be richten die binnenkwamen waren weinig hoopgevend maar nu de situatie beter kan worden overzien, constateren de spoorwegen dat de ernstigste beschadigingen zijn toege bracht aan de spoorbaan en aan het seinwezen. Het is zeer belangrijk, aldus deelde men ons mede, dat kunstwerken zoals bruggen en via ducten, niet getroffen zijn. Kleine gebreken zijn inmiddels her steld en men mag in de komende dagen nog enkele verbeteringen ver wachten, zodat op 25 Februari de minder belangrijke beschadigingen zijn geliquideerd. Er blijven echter twee grote .schade- objecten' over, te weten het spoorweg gebied rond de Moerdijkbrug en het traject Bergen op ZoomVlissingen. Het is moeilijk te zeggen wanneer het herstel^ aan deze objecten voltooid kan zijn. Wel wordt verwacht dat de Moer- dijksituatie het eerst gereed is. Het emplacement Lage Zwaluwe is thans vrijwel droog. Hier is echter veel schade toegebracht aan het seinwezen. Het beveiligingssysteem was juist ge- verblijven en tenslotte: voeding, ver zorging en transport van hulpcolonnes en vrijwillige dijkwerkers. Hulpverlening in de vorm van verdere verstrekking of vergoeding van huis raad en woninginrchting is in het alge meen op dit ogenblik niet opportuun. De hulpverlening van het Rampenfonds zal dan ook, naar de richtlijnen van de rege ring. verder op de naaste toekomst ge richt zijn. d.w.z. als de getroffenen weer naar hun haardsteden kunnen terug keren. In dat latere stadium zullen ech ter zeer grote bedragen nodig zijn. zodat er op dit ogpnblik nog geen sprake van is, dat de geldinzameling kan worden stopgezet. 14 April vertrekt, te plaatsen. Het ls van grocA belang, dat adspirant-émi- grar/ten uit de noodgebieden voor zover mogelijk schriftelijk hun nieuwe (evacu atie) adres opgeven aan het Zuid-Afri kaanse Emlgratiekantoor. Raamweg 8 Den Haag. of hjj een der verschillende aanmeldingakantoren GOEDEREN VOOR NOODGEBEED GESTOLEN Officier te Breda eist anderhalf jaar (Van onze correspondent) Breda, 12 Februari Anderhalf jaar gevangenisstraf eiste de officier van Justitie voor de Bredase rechtbank vanmorgen tegen een 28- Jarige Bredase koopman, die op 3 Fe bruari levensmiddelen, bestemd voor de getroffenen uit de noodgebieden. heeft gestolen. De man verleende medewer king bij het ophalen van ingezamelde goederen, welke bij de middelbaar tech nische school in Breda werden afgela den. Een baal suiker, een zak rijst, kin dermeel én havermout bleven echter op zijn wagen achter. Toen hy thuiskwam besloot hij deze goederen te eigen bate te gaan verkopen in Limburg. Daar werd hjj door de polit;e gegrepen. De verdediger, mr Van Hasselt, vroeg aandacht voor de behoeftige omstan digheden van de verdachte, die, toen hij zag, dat de goederen op zijn wagen waren achtergebleven, voor de verlei ding bezweek. Voorts wees hij er op dat hét volgens de rechtsgeleerden niet aan gaat strenger te straffen dan voor de verdachte nodig ls. alleen om een voor- bc'd te stellen. Op 26 Februari zal de rechtbank uit spraak doen. Slachtoffers watersnood TJET Informatiebureau van het Neder- landsche Roode Kruis heeft giste ren de zevende lijst van slacht offers van de watersnood uitgegeven FIJNAART Teuntje Driesprong, D 182. HALSTEREN Petronella van Osta, geb. 11.4.01; Cor nelia Paulus, geb. 23-7-36: Johannes Raats, geb. 24.3.20: Maria Elisabeth Petronella Roks. geb. 25.11.34; Johanna Maria Raats. geb. 4.7.09; Adriana Lan- genberg, geb. 29.9.19. HOEK (Z.) (Aanvulling op le lijst). Pietemella Janneke Smallegang. geb. 198.52 té Hoek, dochter van Jan Jacob Smalle gang en Jannetje Pladdet, A 19. KAPELLE (Z.) Adriana Nysse. geb. 22.6.39. KLUNDERT Johannes Adrianus Blommeré, geb. 19.12.00, Krugerstraat 6. KORTGENE Annie Clement, 5 jaar, dochter van A. Clement. Torendijk. Wed P. de Loor Torendijk; Cornelia Nijsse-Bolle, onge veer 31 jaar. Torenajjk: Wilhelnv.na Schier, ongehuwd. MIDDELHARNIS Jacob Appel. geb. 2.6.30 te Middel harnis, Voorstraat 51; Jacob Troost. - - ülsdiik. Van 1.8.35 Van Pallandtepolder 1 te Mid< dochter van Leendert Vis (overle- geb. 12.10.30 te Sommelsdijk, Van Pal- landtspolder 1; Job Troost, geb. 9.6.3® te Melissant, Van Pallandtepolder 1: Adriane Vis. geb. 5.3.43 te Middelhar- den) en Trijntje Arendje Buth, Oost- voorgors 39. NIEUWERKERK Johannes Stoutjesdyk, geb. 1.3.77; Cornelia Krabbe, geb. 3.8.79, echtgenote van Joh. Stoutjesdyk; Adrianus Kik. 5.6.46; Jan Jacobus Kik. »eb. 49; Jozina Cornelia Kik. geb. 8.7 52: Jannetje de Jonge. geb. 4.10.94. echt genote van Jan de Bil; Neeltje de Reus geb. 10.3.13, echtgenote van Adriaar StoutjesdtjkWlIIy Goudzwaard, geb 17.2.40. dochter van Neeltje de Reus. Leentje Kooijman, ongeveer 8 jaar. zoon van J. H. Kooijman. Ooststraat; Adriana PuttOverbeeke. Oostetraat 185. NIEUW-VOSSEMEER Maria Johanna Meesters, geb. 10.7.11 OUWERKERK Wed. van Jan Slager; Marina Koop man, 50 55 jaar, echtgenote van C Westenbrugge. Molenweg. RILLAND-BATH Maatje Kriger. geb 22.9.72; Jan Nljssé, geb. 14.3.34. STAVENISSE Johanna Geluk, geb. 5.3.29 te Stave- nisse, dochter van Jan Geluk en Pieter- nella Smits. Buurtseweg B 60: Anthn- netta Pieternella Qulst, geb. 6.1 92 te Stavenlsse. echtgenote van Jacob Blok poel. Kerkstraat A 303; Helena Wee dorp, geb. 7 9.89 te Stavenisse. echtge note van Abel Jan van der Reest, Kerk straat A 363 WILLEMSTAD Anna Bos. geb. 6.3.74 te Willemstad, weduwe van D. Punt. Helsendijk C1 Arie Balten Bos. geb 17.12.81 te Wil lemstad, Helsendijk C 1. Niet spectaculair, maar nuttig Voor de problemen van een over stroming geven de voorschriften geen oplossing (Van een onzer verslaggevers) groep soldaten is bezig een boerderij te zuiveren van kadavers. Opeens ontdekt een van hen een nog levende koe, die echter zo schichtig is gevjorden van angst, dat. zij niet vnl worden gered. Er is geen enkele boerenjongen bij d,e groep, dus niemand weet wat precies te doeii. Een goed. soldaat staat echter voor niets en de Nederlandse soldaten hebben de laatste dagen wel be wezen, dat zij op de kwalificatie goed aanspraak kunnen maken. Twee stukken touvworden aangebracht. Met veel moeite slagen de jongens er in de poten van het angstige dier aan elkaar te binden, zodat het niet meer kan schoppen. Dan wordt het in een bootje getild (een koe is zwaar!en naar de dijk geroeid. De touwen worden losgemaakt en het beest is gered. Maar de vorige dag is een paard, dat met veel moeite en na een wilde jacht met een roeibootje door ruw water op het droge was gebracht, toch nog gestorven. Wat nu te doen om de koe in leven te houden f Een mens moet warm ge wreven worden, dat weten zij, maar een koe kun je moeilijk met een handdoek gaan bewerken, zo die er al was. Dus neemt een van deze knapen het korte eind touwdat nog om de nek van het beest zit, en rent met. de drenkeling een tijdje op de dijk heen en weer. Het schijnt, de koe goed te hebben gedaan, want zij leeft nog. De groep gnuif t. Dit is één van die problemen, waar voor onze militairen zich geplaatst zien. Problemen, waarvoor noch hun ervaring in het burgerleven noch de voorschrif ten een oplossing geven, Er zijn er nog vee] meer. De dukws, de amphibie- wagens. die zulk nuttig werk doen op het ogenblik, zijn gebouwd om te varen Of te rijden. Wanneer het water zo diep is. dat de wielen geen houvast hebben in de modder en het niet diep genoeg is om te varen, kan echter ook een dukw vast komen te zitten. Een wandeling door het water om een ander amp'nibie- voertulg te halen wordt dan noodzake lijk en veroorzaakt het nodige tijd* verlies. Spontaan wordt dan een nieuw voorschrift geboren: dukws zullen voort aan twee aan twee opereren. Er is geen discipline nodig om het naleven hiervan en van de vele andere vooral op hygiëne betrekking hebbende régels af te dwin gen. Wie zou het woord discipline trou- vens nog in de mond nemen, nu er geen gebrek is aan het begrin? Elk doet zijn plicht en de morrende knapen, die twee weken geleden trachtten zich van alle karweitjes te „drukken", werken nu uit alle macht mee. Het is een vreemd woord om in dit verband te gebruiken, maar men zou kunnen zeggen, dat zij er „plezier" in hebben werk te kunnen doen. dat direct nuttig effect oplevert. Het resultaat van een militaire oefening is immers meestal alleen interessant voor de staf. Het nuttige effect van het werk, dat onze militairen op het ogenblik doen. is echter niet. erg spectaculair. De eerste dagen werden er mensen gered en bin nendijken gedicht, koeien op het droge gebracht en zelfs door een Amerikaanse dukw 24.000 eieren. Nu bouwen de pon tonniers nog wel bruggen, zoals die tus sen Hank en Wilde, die 52 meter over- snant. maar het gros van de soldaten haalt karkassen uit schuren en boerde rijen. Geen werk om veel over naar huis te schrijven. Grote gptallen komen er niet aan te nas. want het verslepen van "én koe kost al enorm veel tijd en nie mand za' er een film in technicolor over maken. Maar het is geen pretje in ijs- kond water te staan, al is hét dan met rubberlaarzen aan en met t-ubbethand- «rhoenen tegen het infectiegevaar. vreemd gezwollen karkassen naar dc! kant te slopen, soms met een roeibootje tegen een sterke wind in. Hoe hard er ook wordt gewerkt., warm krijgen de knapen het er niet van. Maar met de pet vlak boven de ogen tegen de sneeuw wordt er geploeterd en gesjouwd om de kadave-s weg te krijgen voor het water •»akt.. Want ook hier is het water be halve vijand toch ook nog enigszin.' "Hond- het vergemakkclnkt het trans- nnri Dit maakt de vreemde "°rzuc.ht,in<- Wocrpineiiik van een der soldaten: wat ine v">>-k betreft staan er nog veel te "eel dijken. j^EEN. spectaculair is het werk niet meer. zoals in de eerste dagen Toen stonden de mensen van de Sformschool tot hun middel in het water en dat nog zonder lieslaar zen om mensen te redden, toer maakten de jongens van de kader- school te Weert Zeeuwsch-Vlaanderen veilig, toen konden de Amerikanen de redding van enkele honderden mensen melden, toenmaar men kan niet alles vermelden, er is geluk kig zo veel gedaan. Thans wordt het werk van de militai ren gesymboliseerd door de man van de marechaussee, wiens koppel nog wit is. wiens schoenen met een dikke laag modder zyn bedekt. Hij knijpt zijn ogen dicht tegen de sneeuw en staat daar maar aan de ingang van een dorp. waar niemand in mag. die niet tegen typhus is ingeënt. De gehele dag trekken wa gens met kadavers hem voorbij en ook een enkele lijkstoet. Iedereen, die van buiten komt, moet hij aanhouden voorts het verkeer regelen op zo'n ma nier dat iedere auto, die op de met zandzakken geïmproviseerde dijk vast komt te zitten, er door een sterke rachtvvagen, weer uit kan worden ge haald. En dat alles de gehele dag door, terwijl het niet warm is voor deze tijd van het jaar. Met Nederlands alleen komt een der- ilijke wachtpost er niet: de vele bui tenlanders, die in het noodgebied aan het werk zijn, worden dan ook vaak in gebarentaal aangesproken. Veel varia tie is er niet in nodig; men begrijpt el kaar best. De Engelsen, die hun hoofd kwartier ln Dordrecht hebben, maar op Overflakkee werken, vallen met erg op. Zij hebben bijna dezelfde uniformen aan als de Nederlanders en maken niet vee' drukte. Het zijn 8 officieren en 160 man schappen van de Royal Engineers, die aanvankelijk kwamen om te helpen bij de evacuatie en dan eventueel bij de dijkbouw. Maar zij hebben ontdekt.' dat dijkaanleg ingewikkelder ls dan vele bui tenlanders denken en dat Waterstaat liever niet heeft, dat zij op eigen initia tief gaan opereren, omdat zij dan wel licht het definitief herstel zouden be moeilijken. £)E Amerikanen, die Bailey-bruggen met bazalt in de gaten lieten zak ken, waren over de critiek aanvanke lijk wel enigszins ontstemd. In hun haast iets goeds te doen, hadden zij de autoriteiten niet geraadpleegd en hier en daar werd reeds gesproken van „Dutch red tape". Maar thans zijn alle buitenlanders vreedzaam t'n geschakeld bij het verzamelen van kadavers en het redden van huisraad en waardevolle goederen. De Fransen konden zich aanvankelijk zeer nuttig maken doordat zij over zeer platte en lichte vletten beschikken, du een grote gelijkenis vertonen met bak blikken en die een wel zeer geringe diep gang hebben. Op Voorne-Putten verlich ten Britse zoeklichten 's nachts de oevers van het Voorns kanaal, waar een dubbele rij palen in de grond werd ge slagen met zand ertusen om de dijken te versterken. De ruim 120 Engelsen, die hier opereren, hebben de lampen zo op gesteld. dat zij steeds twee aan twee tegen elkaar ir schijnen, waardoor het gehele stuk oever er tusen (enkele kilo meters) is verlicht. Een deel van het licht werpt over de dijk een sp< tige blauw schijnsel op de vijand, ter waai-van men hoopt, dat het de 16de niet te veel omhoog zal komen. Tot die datum blijven de buitenlanders in ons land om onmiddellijk ter beschikking te staan, wanneer er iets bijzonders mocht gebeuren. 475 Belgen, 937 Fransen, 44 Canade zen, ongeveer 290 Engelsen, en ruim 2000 Amerikanen (onderwie een aantal Duitsers, dat voor de Amerikanen werkt), steunen de 16000 Nederlander •an de marine, leger en luchtmacht, die ongeveer zijn ingeschakeld. En dan zijn er nog de helicopters uit de V.S., Enge land. België en Zwitserland, de vlieg tuigen uit Denemarken en Zweden, die goederen aanbrengen, en de „Flying Boxcars", die uit hun open romp een regen van Amerikaanse en Britse aand ikken op de bedreigde gebieden hebben doen neerdalen. Voorts landingsvaar tuigen. Al naar zijn aard gaat elkeen rustig of minder rustig zijn gang. Den Haag coördineerdt; de militairen te vel de, voor zover van velden lean worden gesproken, merken het doordat er steeds meer verbindingen tot stand komen, doordat zij steeds soms tot hun ver rassing eten krijgen. Zij redden de eek" van een Zeeuwse boerin en ber gen de 64 koeien van een Zuid-Hollandse boer. Zij slapen in scholen, in schuret in vrachtauto's, primitief natuurlijk, maar zij vinden het niet zo erg. Er wordt in ons leger minder gemopperd da.n ooit en harder gewerkt. Later zullen wij ons wellicht beter kunnen realiseren, hoe-| •eel dank wij ook deze van de kou ver kleumde, ploeterende knapen verschul digd zijn. reviseerd. maar is nu geheel vernield. De post Moerdijkbrug heeft zwaar ge leden. staat midden in het water en is onbereikbaar. Bij Waterstaat is men nogal optimistisch ten aanzien van de vordering der werkzaamheden. Zo wordt verwacht dat de verkeersweg eerder be rijdbaar zal zijn dan de spoorweg. Het ligt in de bedoeling van de spoor wegen om een busdienst Dordrecht Breda te onderhouden wanneer de ver keersweg naar het Zuiden gereed is. Herstel van ds spoorverbinding over de Moerdijkbrug kan wel maanden duren. Wat de stagnatie in Zeeland betreft, vertelde men ons. dat van Bergen op Zoom af de spoorbaan over een lengte van veertien honderd meter onder water staat. Het spoor is hier opzij ge spoeld en het zal dan ook geruime tijd in beslag nemen voordat hier van een normale toestand sprake is. In de Reigersbergse polder i Rilland Bath i ligt de baan 2.70 meter boven N.A.P.. terwijl bij normale hoogwaterstand maximum twee meter wordt bereikt. De gaten die hier in de dijken zijn geslagen tracht men te dichten, onder meer door aanleg van nieuwe dijkjes waarna de polders kunnen worden leeggemalen. Geïsoleerde stationschef OP het station KruimingenIerseke woont nog altijd de chef. Deze spoorwegbeambte is trouw op zijn post gebleven ook al werd hij door het water van alle zijden bedreigd. Alleen bij eb kan hij van proviand worden voor zien. Ten Wésten van Kruiningen zijn de vloeddeuren gesloten. Bijzondere ver melding verdient ook het initiatief, ge nomen door de wegopzichter in Sloedam. Deze heeft met zestig man kans gezien een gat onder de spoorbaan, te dichten. Het water had namelijk twee gaten ge slagen onder het dubbel-spoor. De weg opzichter dacht: „Als ik nu één gat dicht met zand van het tweede spoor, kunnen wij tenminste enkel spoor rijden". Een voorbeeldig denkbeeld. Deze week hoopt men met dit karwei klaar te komen en dan is treinverkeer over enkel spoor weer mogelijk van Vlissingen tot KapelleBiezelinge via Goes. Bij Krabbendijke is de beveiliging ge lukkig geheel intact maar de werkwagen van het seinwezen voor dit district, staat volkomen geïsoleerd! In Kruiningen zijn de seininrichtingen zwaar beschadigd. Wat het herstel seinwezen betreft, kan men spreken van een voortreffelijke samenwerking tussen P.T.T. en N.S. Met dankbaarheid vermelden de spoor wegen dat géén personeelsleden het leven hebben gelaten en gelukkig ook niemand werd gewond. Men dient hier bij niet te vergeten dat in de rampzalige nacht van Zaterdag op Zondag van goederenverkeer geen sprake was. De risico's waren dus klein. De Stichting Sociale Bijstand van de Spoorwegen heeft onmiddellijk hulp geboden aan de N.S.-gezinnen onder meer door uitzen ding van sociale werksters. Honderd veertig N.S.-gezinnen werden geëva cueerd. Ten aanzien van het „kleine mal heur" kunnen we nog opmerken, dat de steiger in Hoek van Holland ge heel wordt vernieuwd. Nog deze maand zijn de linker en rechter Maasoever (havensporen) in Rotter dam hersteld. Tussen Giesendam en Sliedrecht zakt het water voort durend en aangenomen wordt dan ook, dat hier weer gereden kan wor den in de loop van de volgende week, Op het traject DordrechtGorinchem kan volgende week het goederenver keer worden hervat. De lijn Rotter damGouda is niet ontwricht, doch de spoorwegen hebben het verkeer hier gestaakt toen bleek dat de IJsseldijk het had begeven; men moet deze spoorbaan zien als een soort waterkering. Bij het herstel van de spoorverbinding Lage Zwaluw Den Bosch is het van groot belang (Ingez. med.-advertentie) (Inge», med.-advertentie) Hoest? Keelpij dat de Donge- en Amer-Centrale te bereiken zijn. De lijn Roosendaal Lage Zwaluwe is weer in gebruik. In Middelburg is tijdelijk een inlichtin genkantoor geopend. De busdienst naar Breskens via Antwerpen blijkt in een grote behoefte te voorzien. De belangstelling is byzonder groot. (Vervolg van pag. 1) Minister Algera deelde vervolgens mede. dat ingesteld zal worden een studiecommissie onder voorzitterschap van de directeur-generaal van de Rijks waterstaat. Hiervoor zal ook een beroep worden gedaan op deskundige top figuren buiten het ambtelijke leven. De minister deelde eveneens mede, dat hij ir Thijsse, directeur van het Water loopkundig laboratorium te Delft, die i-n Amerika vertoeft, had teruggeroepen. Bovendien zal de regering het initia tief nemen tot internationaal overleg met de zeevarende landen over een beter waarschuwings- en alarmeringssysteem. Als zich op 16 Februari geen bijzort- dere invloeden voordoen van de wind, zal er geen alarmerend hoog water be hoeven te worden verwacht- Alle moge lijke maatregelen zijn bovendien ge nomen. De minister eindigde zijn rede met de bede: God geve ons de kracht voor ons land werkzaam te zijn. „Terar dum prosfm". dat ik vertere als ik maar nut tig ben! De nood-uitkeringen IN antwoord op enkele bij de replieken gemaakte opmerkingen wees minister Drees er nog op, dat voor de nood- uitkeringen met opzet de regeling voor de oorlogsslachtoffers was gevolgd, om dat dit een bekende en bestaande rege ling was, welke dus onmiddellijk kon worden toegepast. Thans is 'overleg gaande tussen de departementen van Maatschappelijk Werk en Sociale Zaken om te zien, of zij ook ongewijzigd zal worden gehandhaafd. Mr Burger (arb.) had verklaard, zich ten aanzien van de voorlopige mededelin gen der regering met betrekking tot de uitkeringen en schadevergoedingen nog alle vrijheid voor te behouden en met name bleef hij zich ongerust tonen, dat, wanneer eventueel zou worden besloten, dat het Rampenfonds bijvoorbeeld de huisraadschaden zou vergoeden, dit zou gaan ten koste van andere voorzienin- 5en. Minister Drees meende, dat voor eze bezorgdheid geen reden was en hij legde met betrekking tot het te ver wachten totaal-bedrag van het Rampen fonds (op dat ogenblik 31 millioen be dragend) no» de verklaring af: „Men moet niet onderschatten wat uit het bui tenland komt: ik meen, dat het eindre sultaat daarvan alle verwachtingen nog zal overtreffen." De heer Gortzak (comm.) had nog beweerd, dat communistisch China alle ook daar vele jaren bestaande water- problemen had overwonnen. Minister Algera merkte spits op, dat de heer Gortzak dan in het belang van het Ne derlandse volk verplicht was te vertel len, hoe men dat daar nu ineens had klaar gespeeld. De minister zou hem hiervoor gaarne in zijn Kabinet ontvan gen. Minister Algera voegde daar echter aan toe, dat hij hiervan niets geloofde. En indien het wel waar was, dan kon dat niet anders zijn dan dank zy het voorbereidende werk, dat daar onder niet-communistisch regiem voor was verricht. De minister bleek daar trou wens wel meer van te welen, want hij kon zelfs mededelen, dat daarvoor des tijds de medewerking van een Neder landse ingenieur van wereldnaam was ingeroepen, behorende mede tot die topfiguren, welke de minister op het oog had voor het lidmaatschap van de door hem beoogde technische studiecommissie. Ten slotte is aan het einde van de vergadering van gisteren op voorstel van dr Kortenhorst nog besloten t.ot de in stelling van een Kamercommissie van overleg met de regering over alle maat regelen welke in verband met de waters nood worden getroffen. Naar haar aard zal deze commissie een tijdelijk karakter dragen. Omtrent de samenstelling dier commissie zou de Kamervoorzitter hedenmiddag een voorstel doen. UIT DE STAATSCOURANT Tot opvolger van de heer A. Jansen is bij K.B. benoemd tot directeur van de bijzondere strafgevangenis te Leeuwar den de heer A. Wedsnnga, voorheen di recteur van de bijzondere strafgevange nis voor jongemannen te Zutphen. MET BRANDSPUIT EN AMPHIBIE-VOERTUIGEN an een onzer verslaggevers) Zevenbergen, 11 F ebr. ROME is op zeven heuve len gebouwd en daar mee heeft het in elk jeval reeds het cijfer zeven gemeen met Zev enbergen in Noord-West-Brabant. En zo het eigenlyk met verba zingwekkend, dat de Ita liaanse trein met een groot brandweercorps van 153 man in Zevenbergen is ge- stationneerd om in het rampgebied hulp te verle nen. Het was een lange trein, die Zaterdag uit Milaan ver trok: 25 wagons, waarvan 18 wagons met materieel. Eergisteren werd de reus achtige trein neergezet op de sliplijn naast de suiker fabriek en deze suikerfa briek dient thans, naast de trein, als kwartier voor de Italianen. In Italië is de brandweer nationaal en et. zoals te onzent, com munaal georganiseerd. De leden dragen militaire uni formen, bruinachtig van kleur, met militaire distinc tieven. Op hun kepi's zowel als op de helmen die zij óók meebrachten prijkt het brandweerembleem: twee bijlen, die elkaar krui sen in een rood cirkeltje, waaruit een vlam slaat. In dat rode cirkeltje een cij fer: 1 van het „primero corpo vigile voluntano fuo- co" uit Rome, 55 van het corps te Novarra. Er zijn ook mannen bij uit Milaan. Turijn. Pavia, Alexandria. Venetië... De koks komen uit Pavia en daarvoor ste ken de Italianen de duim omhoog. Wat ze al niet hebben meegebracht aan prachtig materieelvier grote amphi- bievoertulgen en een klein, platboomde schuitjes, acht grote vrachtauto's, een staf auto, stijlen om huizen voor instorten te behoeden, zwem vesten, ,,kikker"-pakken om zich in het water te bege ven, radio-auto's voor de eigen verbindingsdienst, electrische aggregaten, voedsel... Ze eten Neder lands brood, drinken Neder lands bier... maar de koks bereiden in de keuken-wagen de originele Italiaanse spaghetti en de sinaasappe len en citroenen heeft men ook meegebracht. Een opge wekte Napolitaan hield ons, ad demonstrandum, in de donkere crypten van de sui kerfabriek, een lange sliert spaghetti voor. Natuurlijk liet men de brandspuit niet thuis: een motorspiut kwam mee; de tanks (drie kubieke meter) die men bij branden ge bruikt voor de eerste aan- valsstraal, zoals dat in brandweertermen heet. zjjn nu gevuld met drinkwater. Een groot gemak nu men overal ln de noodgebieden met het probleem van het drinkwater worstelt. Er is ook een „servizio sanitario" de heer Car rara, die daarover gaat en die elke dag met de D.D.T.- spuit rondgaat om de coupé's, waarin de staf is gehuisvest, te ontsmetten is een oud-gediende van de oorlog '15'18 met vele on derscheidingen. Hij heeft ook meegeholpen b(j de overstromingen, die de Po- vlakte vorig jaar troffen. Zo zijn er trouwens ver- scheidenen bij de 153 man schappen en zij kunnen zich te beter verplaatsen in de rampspoeden, die deze lage landen troffen. „Maar het is hier onein dig veel erger en wij z(jn bljj, dat wij uw volk nu kun nen bijstaan", vertelde ons de commandant van het Ita liaanse hulpcorps, dr ir Carlo Malagamba. die wij troffen in een zaal te Ze venbergen, met burgemees ter Scnaminéa en overste Duran. Om de Italianen enige indruk te geven van het land waar zij vertoeven, en omdat Zevenbergen wei nig vertier biedt, biedt men hun geregeld bioscoopvoor stellingen aan, waarbij do cumentaires in hoofdzaak het programma uitmaken. Vandaag waren de Italia nen begonnen met voorbe reidende werkzaamheden voor de dichting van drjlcga- ten tussen Roodevaart en Willemstad. Maar zij hebben ook reeds naar huisdieren gezocht en de heer Mala gamba vertelde ons hoe be wogen zijn mannen waren geweest toen zjj in een huis, in een stoel op zolder een eenzaam klein katje ontdek ten. Zij hadden het de bewo ner gebracht, een man die vrouw en drie kinderen had verloren... Morgen beginnen de Ita lianen met belangrijk werk: de berging van landbouw werktuigen uit het zoute, snel het metaal aantastende water. Om de weg in het hun totaal onbekende ter rein te vinden zullen bewo ners van Zevenbergen als cicerones (gidsen) optreden.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3