IJ
Banen en
leden het meest
MILITAIREN VAN NATIES
PLOETEREN EN SJOUWEN
Het water trekt door de gaten, maar
de dijkendichters zijn paraat
Het Loo open voor évacué 's
O'
ZEVENDE LIJST VAN
HET RODE KRUIS
W atersnood-debat
beëindigd
Italianen kwamen volledig uitgerust
naar Zevenbergen
ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DONDERDAG 12 FEBRUARI 1953
VIER BRESSEN BIJ MOERDIJK
(Van een onzer verslaggevers)
M o r d ij k, 11 Febr.
,'t Gat trekt knappies", zegt
Adriaflus Visser én hij kykt onder
zijn grijze wenkbrauw-borstels naar
het water, dat tussen de als met een1
mes afgesneden dijkeinden door
stroomt. Tussen de huizen van het
dorp Moerdijk in. Links hét kléine
Hervormde kerkje, rechts dé rechte
rijen van naoorlogse woningbouw.
Adrianus Visser u'it Werkendam heeft
met zijn mannen het zinkstuk ge
bouwd, dat aan touwen vastligt.
Straks wanneer het water niet meer
trekt zal men het bouwsel van rijshout
vöór het gat manoeuvreren. Dan
tréfet mén het in het gat. stortsteen
er op en de dijk heeft een stevige
voet. Het volgende woord is aan de
zandzuiger om hét drjklichaam op te
spuiten.
Rijshout uit de Biesbosch. Stortsteen
(bazalt en graniefblókken uit het Door-
nikse in België) h la minute aangevoerd
uit Terneuzen. Twee zandzuigers, die
zand in overvloed vinden in *v Hnl
landsch Diep. waar, op de grens van zee
water en het rivierwater, aangevoerd
door Artier en Nieuwe ïwerwede. ge
durig zand wordt gedeponeerd. Bakken
om het zand té vervoeren. Een perslei
ding, van buizen die men aanduidt als
vijftigers, omdat ze één diameter héb-
Bén van 50 cm. Bff dit alles <fé mensen:
dé aannemer uit öórinchem. die de zand
zuiger Kénnemerland in Het volle haven
tje van Moerdijk liet meren. 150 meter
v'aü het gat, terwijl onderwijl de zand
zuiger Gaasferland in het Hollands Diep
cfé bakken met zand vulde. De mannen
uit Sliedrecht en Hardinxveld op zand
zuigers en bakken, de mannen uit Wer
kendam met lieslaarzen aan. die in vijf
uur tijds Woensdagochtend uit het zacht-
gëurehd rijshout, het zinkstuk vlochten
en er de ..oroppefl" in slóegen, zeven
kleine paaltjes als spelden op een spel
denkussen gestoken, die bij de manoeu
vres mét het zinkstuk dezelfde diensten
Bewijzen als bolders op een schip.
Er kómt een man aan. dié het weer
bericht heeft gehoord. Adrianus Visser
luistert, rechtop staand op de glooiing
van dé dijk. ..Lichte vorst?"... herhaalt
hjj, „dat is goed werk." En hij dirigeert
zijn mannen verder, die aa,n en !an?
touw, het zinkstuk verplaatsen. Dit is het
éérste van de vlei' gaten in de' dijk van
hét Hollandsch Diep aan weerskanten
van het zwaargehavende dorp Moerdijk
dat men dicht. Aan de Westzijde zijn
er nog twee andere. Doör een van die
gaten vloeit nog altfid water; het gat l-c-
ontstaan naast een der overblijfselen uit
de bezettingstijd: een betonnen muur.
die ook hier weer een funeste rol heeft
gespeeld, omdat het overslaande water
gemakkelijk vat kreeg op h>=t dhk-
liChaam naast het bouwwerk Het
andere gat in de richting van Willem
stad is drno* maar het Is vier honderd
meter lang
Naam met recht
liTTE ooit mocht hebben getwijfeld of
VV de M o e r dijk zijn naam met recht
draagt, kan thans van die twijfel
worden genezen. In dé Royale polder,
ten Oosten van het dorp, rijzen de
zwarte Stukken moer als reuzedobbel
stenen böven het grauwe water uit. Er
ligt hiér een veenlaag van zes tot acht
meter in de grond en toen de dijk door
brak tussen het dorp en de bruggen
dicht bij het poldergemaal, dat de thans
lichtelijk ironische naam van Leegh-
water draagt, woelde het water grote
brokken omhoog en sleurde ze mee,
spreidde ze honderden meters in het
rond. Daar liggen ze nu. in de vorm
van een halve maan verspreid rondom
de Binnenkant van de bres in de dijk,
Emigratie naar Z-A/rika
vergemakkelijkt
Aan adapirant-emlgranten uit de ge
troffen gebieden, die naar Zuid-AirSea
willen emigreren, zal volgens een op
dracht van de Zuid-Afrikaanse regering
thans alle mogelijke voorrang worden
vérlëénd. terwijl de procedure «pedaal
voor hen wordt vereenvoudigd
Naar in Den Haag ia vastgesteld, heb
ben ruim driehonderd gezinnen in
totaal ruim duizend personen een
verzoek tot emigratie ingediend of een
werkvergunning" verkregen. De bedoe
ling Is om zoveel mogelijk van deze
emigranten op de Zuiderkruis, die op
die" enige honderden meters van de ver-
keersbrug over het Hollands Diep ligt.
Ook bij dit twaalf meter diepe en
'zestig meter brede' dijkgat het vierde
bij Moerdijk is men aan het werk.
Een aannemer uit Tilburg is er aan de
arbeid getogen. Op de dijk staat, naa.st
het gat. een zéér Steedse gaslantaarn,
op een ruwe houten paal gemonteerd cn
gevoed door een fles butagas. Beneden,
in de uiterwaard, naast en tussen dc
knotwilgen, daar wordt gedijkt, twee
sükkérïge kleidijkjes. die samen met een
Idijkje van stortsteen op ziokstukken,.
als een hoekige boog om het gat komen
te liggen. Dat is dan de eerste voor
ziening om te voorkomen, dat het water
|(er is hier een tijverschil van ander
halve meter) met geweld rfc polder in
blijft vloeien. En door deze Royale pol
der loopt de spoorweg van de Moerdijk-
brug naar Breda en de Rijksweg, die
hier beide voor een deel onder water
staan en vernield zijn.
Daarom bouwen Amerikaanse sol
daten van het dorp naar het kruispunt
van de Rijksweg ook een ka.de van zand
zakken op de weg, die bij hoog water
nog geregeld onder water komt te staan.
In grote khakijassen gekleed stapelen
de soldaten de zandzakken op elkaar.
'Aan de kant van de weg hebben ze een
vuurtje gestookt. Ze staan er om heen
'In oen kring en warmen zich de handen.
'En praten onderwijl, midden in deze
waterwoestijn, over de drugstore van
de Mainstreet, ginder in het prairie
stadje.
DERTIG BEJAARDEN uit een tehuis
r ouden van da (je n te Zi.erik.zee
imen gistermiddag aan poleis Het
Loo aan, waar zij liefderijk worden op
genomen. Dinsdag waren reeds vijftien
bejaarde echtparen, eveneens utt Ziertk-
see, in het paleis aangekomen.
Rampenfonds heeft een
omvangrijke taak
(Vervolg van pa.g. 1)
Generaal Alans legde er vervolgens
de nadruk op§ dat het niet gewenst is
aan giften beperkende rytorwaarden te
verbinden. Giften met streng omschre
ven locale of andere bestemmingen doen
afbreuk aan het doel, welke het
Rampenfonds zich stelt: de hulpverle
ning in algemene zin, daar waar die
hulp noodzakelijk is. Hoewel het
Rampenfonds de bereidheid tot helpen
zeer op prijs stelt, meent het bestuur
die beperkende voorwaarden niet onder
alle omstandigheden in acht te kunnen
nemen.
tORSPRONKELïJK bestonden er in
ons land afzonderlijke fondsen van
het Rode Kruis, de Kon. Nat. Bond
oor Reddingwezen en E.H.B.O. het
Oranjekruis. het Ned. R.K. Huisves
tingscomité en de Alg. Ver. Commissie
ter leniging van rampen door waters
nood. Ten slotte was er nog het storm
rampcomité-1927, dat een aanzienlijk
bedrag had overgehouden. In 1935 werd
tot samenwerking besloten en werd het
Nationaal Rampenfonds opgericht, aan
vankelijk onder voorzitterschap van
mr dr D. A. P. N. Kooien, daarna onder
leiding van Jhr mr F. Beelaerts van
Blokland, welke laatste echter wegens
zijn hoge leeftijd is afgetreden en nu
na de jongste ramp is opgevolgd door
Prins Bernhard, die dagelijks met het
bestuur vérgadert.
Aan het bestuur zijn thans twee ver
tegenwoordigers van de regering als
jadviseurs toegevoegd, t.w. de secretaris
generaal van binnenlandse zaken en
van maatschappelijke zorg.
Tot nu toe is het fonds uiteraard
weinig naar buiten getreden, ook al
'heeft het uit zijn kapitaal en de op
brengst van de rente daarvan In in
cidentele gevallen hulp verleend, zoals
bij kleinere overstromingen, bij de
Peelbrand. enz.
Natuurlijk was het kapitaal van het
fonds thans te enenmale ontoereikend
om in de enorme nood te voorzien.
Dankbaar is het bestuur voor de enorme
offervaardigheid van het Nederlandse
volk en voor de hulp. die uit het buiten-
Tand wordt geboden. Het hoopt in de
naaste toekomst in staat zijn een zo
danig bedrag bijeen te brengen, dat het
de nood van de slachtoffers op grote
schaal zal kunnen lenigen.
De één millioen gulden, welke reeds
aan het Rode Kruis is uitgekeerd, was
nodig voor voeding en verzorging van
geredden en geëvacueerden. aanschaf
fing van butagas, verstrekking van
rubberlaarzen, enz., transport van red
ders. geredden en levensmiddelen, e.d.,
inrichting van noodhospitalen en nood-
Schade aan spoorwegen valt mee
Bruggen en viaducten niet getroffen
(Van onze correspondent)
T^kE schade, door de watersnood aan
de Nederlandse Spoorwegen be
rokkend, valt nog mee. De eerste be
richten die binnenkwamen waren
weinig hoopgevend maar nu de
situatie beter kan worden overzien,
constateren de spoorwegen dat de
ernstigste beschadigingen zijn toege
bracht aan de spoorbaan en aan het
seinwezen. Het is zeer belangrijk,
aldus deelde men ons mede, dat
kunstwerken zoals bruggen en via
ducten, niet getroffen zijn.
Kleine gebreken zijn inmiddels her
steld en men mag in de komende
dagen nog enkele verbeteringen ver
wachten, zodat op 25 Februari de
minder belangrijke beschadigingen
zijn geliquideerd.
Er blijven echter twee grote .schade-
objecten' over, te weten het spoorweg
gebied rond de Moerdijkbrug en het
traject Bergen op ZoomVlissingen.
Het is moeilijk te zeggen wanneer het
herstel^ aan deze objecten voltooid kan
zijn. Wel wordt verwacht dat de Moer-
dijksituatie het eerst gereed is.
Het emplacement Lage Zwaluwe is
thans vrijwel droog. Hier is echter veel
schade toegebracht aan het seinwezen.
Het beveiligingssysteem was juist ge-
verblijven en tenslotte: voeding, ver
zorging en transport van hulpcolonnes
en vrijwillige dijkwerkers.
Hulpverlening in de vorm van verdere
verstrekking of vergoeding van huis
raad en woninginrchting is in het alge
meen op dit ogenblik niet opportuun. De
hulpverlening van het Rampenfonds zal
dan ook, naar de richtlijnen van de rege
ring. verder op de naaste toekomst ge
richt zijn. d.w.z. als de getroffenen weer
naar hun haardsteden kunnen terug
keren. In dat latere stadium zullen ech
ter zeer grote bedragen nodig zijn. zodat
er op dit ogpnblik nog geen sprake van
is, dat de geldinzameling kan worden
stopgezet.
14 April vertrekt, te plaatsen. Het ls
van grocA belang, dat adspirant-émi-
grar/ten uit de noodgebieden voor zover
mogelijk schriftelijk hun nieuwe (evacu
atie) adres opgeven aan het Zuid-Afri
kaanse Emlgratiekantoor. Raamweg 8
Den Haag. of hjj een der verschillende
aanmeldingakantoren
GOEDEREN VOOR
NOODGEBEED
GESTOLEN
Officier te Breda eist
anderhalf jaar
(Van onze correspondent)
Breda, 12 Februari
Anderhalf jaar gevangenisstraf eiste
de officier van Justitie voor de Bredase
rechtbank vanmorgen tegen een 28-
Jarige Bredase koopman, die op 3 Fe
bruari levensmiddelen, bestemd voor de
getroffenen uit de noodgebieden. heeft
gestolen. De man verleende medewer
king bij het ophalen van ingezamelde
goederen, welke bij de middelbaar tech
nische school in Breda werden afgela
den. Een baal suiker, een zak rijst, kin
dermeel én havermout bleven echter op
zijn wagen achter. Toen hy thuiskwam
besloot hij deze goederen te eigen bate
te gaan verkopen in Limburg. Daar
werd hjj door de polit;e gegrepen.
De verdediger, mr Van Hasselt, vroeg
aandacht voor de behoeftige omstan
digheden van de verdachte, die, toen
hij zag, dat de goederen op zijn wagen
waren achtergebleven, voor de verlei
ding bezweek. Voorts wees hij er op dat
hét volgens de rechtsgeleerden niet aan
gaat strenger te straffen dan voor de
verdachte nodig ls. alleen om een voor-
bc'd te stellen.
Op 26 Februari zal de rechtbank uit
spraak doen.
Slachtoffers watersnood
TJET Informatiebureau van het Neder-
landsche Roode Kruis heeft giste
ren de zevende lijst van slacht
offers van de watersnood uitgegeven
FIJNAART
Teuntje Driesprong, D 182.
HALSTEREN
Petronella van Osta, geb. 11.4.01; Cor
nelia Paulus, geb. 23-7-36: Johannes
Raats, geb. 24.3.20: Maria Elisabeth
Petronella Roks. geb. 25.11.34; Johanna
Maria Raats. geb. 4.7.09; Adriana Lan-
genberg, geb. 29.9.19.
HOEK (Z.)
(Aanvulling op le lijst). Pietemella
Janneke Smallegang. geb. 198.52 té
Hoek, dochter van Jan Jacob Smalle
gang en Jannetje Pladdet, A 19.
KAPELLE (Z.)
Adriana Nysse. geb. 22.6.39.
KLUNDERT
Johannes Adrianus Blommeré, geb.
19.12.00, Krugerstraat 6.
KORTGENE
Annie Clement, 5 jaar, dochter van
A. Clement. Torendijk. Wed P. de Loor
Torendijk; Cornelia Nijsse-Bolle, onge
veer 31 jaar. Torenajjk: Wilhelnv.na
Schier, ongehuwd.
MIDDELHARNIS
Jacob Appel. geb. 2.6.30 te Middel
harnis, Voorstraat 51; Jacob Troost.
- - ülsdiik. Van
1.8.35
Van Pallandtepolder 1
te Mid<
dochter van Leendert Vis (overle-
geb. 12.10.30 te Sommelsdijk, Van Pal-
landtspolder 1; Job Troost, geb. 9.6.3®
te Melissant, Van Pallandtepolder 1:
Adriane Vis. geb. 5.3.43 te Middelhar-
den) en Trijntje Arendje Buth, Oost-
voorgors 39.
NIEUWERKERK
Johannes Stoutjesdyk, geb. 1.3.77;
Cornelia Krabbe, geb. 3.8.79, echtgenote
van Joh. Stoutjesdyk; Adrianus Kik.
5.6.46; Jan Jacobus Kik. »eb.
49; Jozina Cornelia Kik. geb. 8.7 52:
Jannetje de Jonge. geb. 4.10.94. echt
genote van Jan de Bil; Neeltje de Reus
geb. 10.3.13, echtgenote van Adriaar
StoutjesdtjkWlIIy Goudzwaard, geb
17.2.40. dochter van Neeltje de Reus.
Leentje Kooijman, ongeveer 8 jaar. zoon
van J. H. Kooijman. Ooststraat; Adriana
PuttOverbeeke. Oostetraat 185.
NIEUW-VOSSEMEER
Maria Johanna Meesters, geb. 10.7.11
OUWERKERK
Wed. van Jan Slager; Marina Koop
man, 50 55 jaar, echtgenote van C
Westenbrugge. Molenweg.
RILLAND-BATH
Maatje Kriger. geb 22.9.72; Jan
Nljssé, geb. 14.3.34.
STAVENISSE
Johanna Geluk, geb. 5.3.29 te Stave-
nisse, dochter van Jan Geluk en Pieter-
nella Smits. Buurtseweg B 60: Anthn-
netta Pieternella Qulst, geb. 6.1 92 te
Stavenlsse. echtgenote van Jacob Blok
poel. Kerkstraat A 303; Helena Wee
dorp, geb. 7 9.89 te Stavenisse. echtge
note van Abel Jan van der Reest, Kerk
straat A 363
WILLEMSTAD
Anna Bos. geb. 6.3.74 te Willemstad,
weduwe van D. Punt. Helsendijk C1
Arie Balten Bos. geb 17.12.81 te Wil
lemstad, Helsendijk C 1.
Niet spectaculair, maar nuttig
Voor de problemen van een over
stroming geven de voorschriften
geen oplossing
(Van een onzer verslaggevers)
groep soldaten is bezig een boerderij te zuiveren
van kadavers. Opeens ontdekt een van hen een nog
levende koe, die echter zo schichtig is gevjorden van
angst, dat. zij niet vnl worden gered. Er is geen enkele
boerenjongen bij d,e groep, dus niemand weet wat precies
te doeii. Een goed. soldaat staat echter voor niets en de
Nederlandse soldaten hebben de laatste dagen wel be
wezen, dat zij op de kwalificatie goed aanspraak kunnen
maken. Twee stukken touvworden aangebracht. Met
veel moeite slagen de jongens er in de poten van het
angstige dier aan elkaar te binden, zodat het niet meer
kan schoppen. Dan wordt het in een bootje getild (een
koe is zwaar!en naar de dijk geroeid. De touwen
worden losgemaakt en het beest is gered. Maar de vorige
dag is een paard, dat met veel moeite en na een wilde
jacht met een roeibootje door ruw water op het droge
was gebracht, toch nog gestorven. Wat nu te doen om
de koe in leven te houden f Een mens moet warm ge
wreven worden, dat weten zij, maar een koe kun je
moeilijk met een handdoek gaan bewerken, zo die er al
was. Dus neemt een van deze knapen het korte eind
touwdat nog om de nek van het beest zit, en rent met.
de drenkeling een tijdje op de dijk heen en weer. Het
schijnt, de koe goed te hebben gedaan, want zij leeft nog.
De groep gnuif t.
Dit is één van die problemen, waar
voor onze militairen zich geplaatst zien.
Problemen, waarvoor noch hun ervaring
in het burgerleven noch de voorschrif
ten een oplossing geven, Er zijn er nog
vee] meer. De dukws, de amphibie-
wagens. die zulk nuttig werk doen op
het ogenblik, zijn gebouwd om te varen
Of te rijden. Wanneer het water zo diep
is. dat de wielen geen houvast hebben
in de modder en het niet diep genoeg
is om te varen, kan echter ook een dukw
vast komen te zitten. Een wandeling
door het water om een ander amp'nibie-
voertulg te halen wordt dan noodzake
lijk en veroorzaakt het nodige tijd*
verlies. Spontaan wordt dan een nieuw
voorschrift geboren: dukws zullen voort
aan twee aan twee opereren. Er is geen
discipline nodig om het naleven hiervan
en van de vele andere vooral op hygiëne
betrekking hebbende régels af te dwin
gen. Wie zou het woord discipline trou-
vens nog in de mond nemen, nu er geen
gebrek is aan het begrin? Elk doet zijn
plicht en de morrende knapen, die twee
weken geleden trachtten zich van alle
karweitjes te „drukken", werken nu uit
alle macht mee. Het is een vreemd
woord om in dit verband te gebruiken,
maar men zou kunnen zeggen, dat zij
er „plezier" in hebben werk te kunnen
doen. dat direct nuttig effect oplevert.
Het resultaat van een militaire oefening
is immers meestal alleen interessant
voor de staf.
Het nuttige effect van het werk, dat
onze militairen op het ogenblik doen. is
echter niet. erg spectaculair. De eerste
dagen werden er mensen gered en bin
nendijken gedicht, koeien op het droge
gebracht en zelfs door een Amerikaanse
dukw 24.000 eieren. Nu bouwen de pon
tonniers nog wel bruggen, zoals die tus
sen Hank en Wilde, die 52 meter over-
snant. maar het gros van de soldaten
haalt karkassen uit schuren en boerde
rijen. Geen werk om veel over naar huis
te schrijven. Grote gptallen komen er
niet aan te nas. want het verslepen van
"én koe kost al enorm veel tijd en nie
mand za' er een film in technicolor over
maken. Maar het is geen pretje in ijs-
kond water te staan, al is hét dan met
rubberlaarzen aan en met t-ubbethand-
«rhoenen tegen het infectiegevaar.
vreemd gezwollen karkassen naar dc!
kant te slopen, soms met een roeibootje
tegen een sterke wind in. Hoe hard er
ook wordt gewerkt., warm krijgen de
knapen het er niet van. Maar met de pet
vlak boven de ogen tegen de sneeuw
wordt er geploeterd en gesjouwd om de
kadave-s weg te krijgen voor het water
•»akt.. Want ook hier is het water be
halve vijand toch ook nog enigszin.'
"Hond- het vergemakkclnkt het trans-
nnri Dit maakt de vreemde "°rzuc.ht,in<-
Wocrpineiiik van een der soldaten: wat
ine v">>-k betreft staan er nog veel te
"eel dijken.
j^EEN. spectaculair is het werk niet
meer. zoals in de eerste dagen
Toen stonden de mensen van de
Sformschool tot hun middel in het
water en dat nog zonder lieslaar
zen om mensen te redden, toer
maakten de jongens van de kader-
school te Weert Zeeuwsch-Vlaanderen
veilig, toen konden de Amerikanen
de redding van enkele honderden
mensen melden, toenmaar men
kan niet alles vermelden, er is geluk
kig zo veel gedaan.
Thans wordt het werk van de militai
ren gesymboliseerd door de man van de
marechaussee, wiens koppel nog wit is.
wiens schoenen met een dikke laag
modder zyn bedekt. Hij knijpt zijn ogen
dicht tegen de sneeuw en staat daar
maar aan de ingang van een dorp. waar
niemand in mag. die niet tegen typhus
is ingeënt. De gehele dag trekken wa
gens met kadavers hem voorbij en ook
een enkele lijkstoet. Iedereen, die van
buiten komt, moet hij aanhouden
voorts het verkeer regelen op zo'n ma
nier dat iedere auto, die op de met
zandzakken geïmproviseerde dijk vast
komt te zitten, er door een sterke
rachtvvagen, weer uit kan worden ge
haald. En dat alles de gehele dag door,
terwijl het niet warm is voor deze tijd
van het jaar.
Met Nederlands alleen komt een der-
ilijke wachtpost er niet: de vele bui
tenlanders, die in het noodgebied aan
het werk zijn, worden dan ook vaak in
gebarentaal aangesproken. Veel varia
tie is er niet in nodig; men begrijpt el
kaar best. De Engelsen, die hun hoofd
kwartier ln Dordrecht hebben, maar op
Overflakkee werken, vallen met erg op.
Zij hebben bijna dezelfde uniformen aan
als de Nederlanders en maken niet vee'
drukte. Het zijn 8 officieren en 160 man
schappen van de Royal Engineers, die
aanvankelijk kwamen om te helpen bij
de evacuatie en dan eventueel bij de
dijkbouw. Maar zij hebben ontdekt.' dat
dijkaanleg ingewikkelder ls dan vele bui
tenlanders denken en dat Waterstaat
liever niet heeft, dat zij op eigen initia
tief gaan opereren, omdat zij dan wel
licht het definitief herstel zouden be
moeilijken.
£)E Amerikanen, die Bailey-bruggen
met bazalt in de gaten lieten zak
ken, waren over de critiek aanvanke
lijk wel enigszins ontstemd. In hun
haast iets goeds te doen, hadden zij
de autoriteiten niet geraadpleegd en
hier en daar werd reeds gesproken
van „Dutch red tape". Maar thans
zijn alle buitenlanders vreedzaam t'n
geschakeld bij het verzamelen van
kadavers en het redden van huisraad
en waardevolle goederen.
De Fransen konden zich aanvankelijk
zeer nuttig maken doordat zij over zeer
platte en lichte vletten beschikken, du
een grote gelijkenis vertonen met bak
blikken en die een wel zeer geringe diep
gang hebben. Op Voorne-Putten verlich
ten Britse zoeklichten 's nachts de
oevers van het Voorns kanaal, waar een
dubbele rij palen in de grond werd ge
slagen met zand ertusen om de dijken te
versterken. De ruim 120 Engelsen, die
hier opereren, hebben de lampen zo op
gesteld. dat zij steeds twee aan twee
tegen elkaar ir schijnen, waardoor het
gehele stuk oever er tusen (enkele kilo
meters) is verlicht. Een deel van het
licht werpt over de dijk een sp<
tige blauw schijnsel op de vijand,
ter waai-van men hoopt, dat het de 16de
niet te veel omhoog zal komen. Tot die
datum blijven de buitenlanders in ons
land om onmiddellijk ter beschikking te
staan, wanneer er iets bijzonders mocht
gebeuren.
475 Belgen, 937 Fransen, 44 Canade
zen, ongeveer 290 Engelsen, en ruim
2000 Amerikanen (onderwie een aantal
Duitsers, dat voor de Amerikanen
werkt), steunen de 16000 Nederlander
•an de marine, leger en luchtmacht, die
ongeveer zijn ingeschakeld. En dan zijn
er nog de helicopters uit de V.S., Enge
land. België en Zwitserland, de vlieg
tuigen uit Denemarken en Zweden, die
goederen aanbrengen, en de „Flying
Boxcars", die uit hun open romp een
regen van Amerikaanse en Britse aand
ikken op de bedreigde gebieden hebben
doen neerdalen. Voorts landingsvaar
tuigen. Al naar zijn aard gaat elkeen
rustig of minder rustig zijn gang. Den
Haag coördineerdt; de militairen te vel
de, voor zover van velden lean worden
gesproken, merken het doordat er steeds
meer verbindingen tot stand komen,
doordat zij steeds soms tot hun ver
rassing eten krijgen. Zij redden de
eek" van een Zeeuwse boerin en ber
gen de 64 koeien van een Zuid-Hollandse
boer. Zij slapen in scholen, in schuret
in vrachtauto's, primitief natuurlijk,
maar zij vinden het niet zo erg. Er wordt
in ons leger minder gemopperd da.n ooit
en harder gewerkt. Later zullen wij ons
wellicht beter kunnen realiseren, hoe-|
•eel dank wij ook deze van de kou ver
kleumde, ploeterende knapen verschul
digd zijn.
reviseerd. maar is nu geheel vernield.
De post Moerdijkbrug heeft zwaar ge
leden. staat midden in het water en is
onbereikbaar. Bij Waterstaat is men
nogal optimistisch ten aanzien van de
vordering der werkzaamheden. Zo wordt
verwacht dat de verkeersweg eerder be
rijdbaar zal zijn dan de spoorweg.
Het ligt in de bedoeling van de spoor
wegen om een busdienst Dordrecht
Breda te onderhouden wanneer de ver
keersweg naar het Zuiden gereed is.
Herstel van ds spoorverbinding over de
Moerdijkbrug kan wel maanden duren.
Wat de stagnatie in Zeeland betreft,
vertelde men ons. dat van Bergen op
Zoom af de spoorbaan over een lengte
van veertien honderd meter onder
water staat. Het spoor is hier opzij ge
spoeld en het zal dan ook geruime tijd
in beslag nemen voordat hier van een
normale toestand sprake is. In de
Reigersbergse polder i Rilland Bath i
ligt de baan 2.70 meter boven N.A.P..
terwijl bij normale hoogwaterstand
maximum twee meter wordt bereikt. De
gaten die hier in de dijken zijn geslagen
tracht men te dichten, onder meer door
aanleg van nieuwe dijkjes waarna de
polders kunnen worden leeggemalen.
Geïsoleerde stationschef
OP het station KruimingenIerseke
woont nog altijd de chef. Deze
spoorwegbeambte is trouw op zijn
post gebleven ook al werd hij door het
water van alle zijden bedreigd. Alleen
bij eb kan hij van proviand worden voor
zien. Ten Wésten van Kruiningen zijn de
vloeddeuren gesloten. Bijzondere ver
melding verdient ook het initiatief, ge
nomen door de wegopzichter in Sloedam.
Deze heeft met zestig man kans gezien
een gat onder de spoorbaan, te dichten.
Het water had namelijk twee gaten ge
slagen onder het dubbel-spoor. De weg
opzichter dacht: „Als ik nu één gat dicht
met zand van het tweede spoor, kunnen
wij tenminste enkel spoor rijden". Een
voorbeeldig denkbeeld. Deze week hoopt
men met dit karwei klaar te komen en
dan is treinverkeer over enkel spoor
weer mogelijk van Vlissingen tot
KapelleBiezelinge via Goes.
Bij Krabbendijke is de beveiliging ge
lukkig geheel intact maar de werkwagen
van het seinwezen voor dit district, staat
volkomen geïsoleerd! In Kruiningen zijn
de seininrichtingen zwaar beschadigd.
Wat het herstel seinwezen betreft, kan
men spreken van een voortreffelijke
samenwerking tussen P.T.T. en N.S.
Met dankbaarheid vermelden de spoor
wegen dat géén personeelsleden het
leven hebben gelaten en gelukkig ook
niemand werd gewond. Men dient hier
bij niet te vergeten dat in de rampzalige
nacht van Zaterdag op Zondag van
goederenverkeer geen sprake was. De
risico's waren dus klein. De Stichting
Sociale Bijstand van de Spoorwegen
heeft onmiddellijk hulp geboden aan de
N.S.-gezinnen onder meer door uitzen
ding van sociale werksters. Honderd
veertig N.S.-gezinnen werden geëva
cueerd.
Ten aanzien van het „kleine mal
heur" kunnen we nog opmerken, dat
de steiger in Hoek van Holland ge
heel wordt vernieuwd. Nog deze
maand zijn de linker en rechter
Maasoever (havensporen) in Rotter
dam hersteld. Tussen Giesendam en
Sliedrecht zakt het water voort
durend en aangenomen wordt dan
ook, dat hier weer gereden kan wor
den in de loop van de volgende week,
Op het traject DordrechtGorinchem
kan volgende week het goederenver
keer worden hervat. De lijn Rotter
damGouda is niet ontwricht, doch
de spoorwegen hebben het verkeer
hier gestaakt toen bleek dat de
IJsseldijk het had begeven; men moet
deze spoorbaan zien als een soort
waterkering. Bij het herstel van de
spoorverbinding Lage Zwaluw
Den Bosch is het van groot belang
(Ingez. med.-advertentie)
(Inge», med.-advertentie)
Hoest? Keelpij
dat de Donge- en Amer-Centrale te
bereiken zijn. De lijn Roosendaal
Lage Zwaluwe is weer in gebruik. In
Middelburg is tijdelijk een inlichtin
genkantoor geopend. De busdienst
naar Breskens via Antwerpen blijkt
in een grote behoefte te voorzien. De
belangstelling is byzonder groot.
(Vervolg van pag. 1)
Minister Algera deelde vervolgens
mede. dat ingesteld zal worden een
studiecommissie onder voorzitterschap
van de directeur-generaal van de Rijks
waterstaat. Hiervoor zal ook een beroep
worden gedaan op deskundige top
figuren buiten het ambtelijke leven. De
minister deelde eveneens mede, dat hij
ir Thijsse, directeur van het Water
loopkundig laboratorium te Delft, die i-n
Amerika vertoeft, had teruggeroepen.
Bovendien zal de regering het initia
tief nemen tot internationaal overleg met
de zeevarende landen over een beter
waarschuwings- en alarmeringssysteem.
Als zich op 16 Februari geen bijzort-
dere invloeden voordoen van de wind,
zal er geen alarmerend hoog water be
hoeven te worden verwacht- Alle moge
lijke maatregelen zijn bovendien ge
nomen.
De minister eindigde zijn rede met de
bede: God geve ons de kracht voor ons
land werkzaam te zijn. „Terar dum
prosfm". dat ik vertere als ik maar nut
tig ben!
De nood-uitkeringen
IN antwoord op enkele bij de replieken
gemaakte opmerkingen wees minister
Drees er nog op, dat voor de nood-
uitkeringen met opzet de regeling voor
de oorlogsslachtoffers was gevolgd, om
dat dit een bekende en bestaande rege
ling was, welke dus onmiddellijk kon
worden toegepast. Thans is 'overleg
gaande tussen de departementen van
Maatschappelijk Werk en Sociale Zaken
om te zien, of zij ook ongewijzigd zal
worden gehandhaafd.
Mr Burger (arb.) had verklaard, zich
ten aanzien van de voorlopige mededelin
gen der regering met betrekking tot de
uitkeringen en schadevergoedingen nog
alle vrijheid voor te behouden en met
name bleef hij zich ongerust tonen, dat,
wanneer eventueel zou worden besloten,
dat het Rampenfonds bijvoorbeeld de
huisraadschaden zou vergoeden, dit zou
gaan ten koste van andere voorzienin-
5en. Minister Drees meende, dat voor
eze bezorgdheid geen reden was en hij
legde met betrekking tot het te ver
wachten totaal-bedrag van het Rampen
fonds (op dat ogenblik 31 millioen be
dragend) no» de verklaring af: „Men
moet niet onderschatten wat uit het bui
tenland komt: ik meen, dat het eindre
sultaat daarvan alle verwachtingen nog
zal overtreffen."
De heer Gortzak (comm.) had nog
beweerd, dat communistisch China alle
ook daar vele jaren bestaande water-
problemen had overwonnen. Minister
Algera merkte spits op, dat de heer
Gortzak dan in het belang van het Ne
derlandse volk verplicht was te vertel
len, hoe men dat daar nu ineens had
klaar gespeeld. De minister zou hem
hiervoor gaarne in zijn Kabinet ontvan
gen. Minister Algera voegde daar echter
aan toe, dat hij hiervan niets geloofde.
En indien het wel waar was, dan kon
dat niet anders zijn dan dank zy het
voorbereidende werk, dat daar onder
niet-communistisch regiem voor was
verricht. De minister bleek daar trou
wens wel meer van te welen, want hij
kon zelfs mededelen, dat daarvoor des
tijds de medewerking van een Neder
landse ingenieur van wereldnaam
was ingeroepen, behorende mede tot die
topfiguren, welke de minister op het oog
had voor het lidmaatschap van de door
hem beoogde technische studiecommissie.
Ten slotte is aan het einde van de
vergadering van gisteren op voorstel van
dr Kortenhorst nog besloten t.ot de in
stelling van een Kamercommissie van
overleg met de regering over alle maat
regelen welke in verband met de waters
nood worden getroffen. Naar haar aard
zal deze commissie een tijdelijk karakter
dragen. Omtrent de samenstelling dier
commissie zou de Kamervoorzitter
hedenmiddag een voorstel doen.
UIT DE STAATSCOURANT
Tot opvolger van de heer A. Jansen
is bij K.B. benoemd tot directeur van de
bijzondere strafgevangenis te Leeuwar
den de heer A. Wedsnnga, voorheen di
recteur van de bijzondere strafgevange
nis voor jongemannen te Zutphen.
MET BRANDSPUIT EN AMPHIBIE-VOERTUIGEN
an een onzer verslaggevers)
Zevenbergen, 11 F ebr.
ROME is op zeven heuve
len gebouwd en daar
mee heeft het in elk
jeval reeds het cijfer zeven
gemeen met Zev enbergen in
Noord-West-Brabant. En zo
het eigenlyk met verba
zingwekkend, dat de Ita
liaanse trein met een groot
brandweercorps van 153
man in Zevenbergen is ge-
stationneerd om in het
rampgebied hulp te verle
nen.
Het was een lange trein,
die Zaterdag uit Milaan ver
trok: 25 wagons, waarvan
18 wagons met materieel.
Eergisteren werd de reus
achtige trein neergezet op
de sliplijn naast de suiker
fabriek en deze suikerfa
briek dient thans, naast de
trein, als kwartier voor de
Italianen. In Italië is de
brandweer nationaal en
et. zoals te onzent, com
munaal georganiseerd. De
leden dragen militaire uni
formen, bruinachtig van
kleur, met militaire distinc
tieven. Op hun kepi's zowel
als op de helmen die zij
óók meebrachten prijkt
het brandweerembleem:
twee bijlen, die elkaar krui
sen in een rood cirkeltje,
waaruit een vlam slaat. In
dat rode cirkeltje een cij
fer: 1 van het „primero
corpo vigile voluntano fuo-
co" uit Rome, 55 van het
corps te Novarra. Er zijn
ook mannen bij uit Milaan.
Turijn. Pavia, Alexandria.
Venetië... De koks komen
uit Pavia en daarvoor ste
ken de Italianen de duim
omhoog.
Wat ze al niet hebben
meegebracht aan prachtig
materieelvier grote amphi-
bievoertulgen en een klein,
platboomde schuitjes, acht
grote vrachtauto's, een staf
auto, stijlen om huizen voor
instorten te behoeden, zwem
vesten, ,,kikker"-pakken om
zich in het water te bege
ven, radio-auto's voor de
eigen verbindingsdienst,
electrische aggregaten,
voedsel... Ze eten Neder
lands brood, drinken Neder
lands bier... maar de koks
bereiden in de keuken-wagen
de originele Italiaanse
spaghetti en de sinaasappe
len en citroenen heeft men
ook meegebracht. Een opge
wekte Napolitaan hield ons,
ad demonstrandum, in de
donkere crypten van de sui
kerfabriek, een lange sliert
spaghetti voor.
Natuurlijk liet men de
brandspuit niet thuis: een
motorspiut kwam mee; de
tanks (drie kubieke meter)
die men bij branden ge
bruikt voor de eerste aan-
valsstraal, zoals dat in
brandweertermen heet. zjjn
nu gevuld met drinkwater.
Een groot gemak nu men
overal ln de noodgebieden
met het probleem van het
drinkwater worstelt.
Er is ook een „servizio
sanitario" de heer Car
rara, die daarover gaat en
die elke dag met de D.D.T.-
spuit rondgaat om de
coupé's, waarin de staf is
gehuisvest, te ontsmetten
is een oud-gediende van de
oorlog '15'18 met vele on
derscheidingen. Hij heeft
ook meegeholpen b(j de
overstromingen, die de Po-
vlakte vorig jaar troffen.
Zo zijn er trouwens ver-
scheidenen bij de 153 man
schappen en zij kunnen zich
te beter verplaatsen in de
rampspoeden, die deze lage
landen troffen.
„Maar het is hier onein
dig veel erger en wij z(jn
bljj, dat wij uw volk nu kun
nen bijstaan", vertelde ons
de commandant van het Ita
liaanse hulpcorps, dr ir
Carlo Malagamba. die wij
troffen in een zaal te Ze
venbergen, met burgemees
ter Scnaminéa en overste
Duran. Om de Italianen
enige indruk te geven van
het land waar zij vertoeven,
en omdat Zevenbergen wei
nig vertier biedt, biedt men
hun geregeld bioscoopvoor
stellingen aan, waarbij do
cumentaires in hoofdzaak
het programma uitmaken.
Vandaag waren de Italia
nen begonnen met voorbe
reidende werkzaamheden
voor de dichting van drjlcga-
ten tussen Roodevaart en
Willemstad. Maar zij hebben
ook reeds naar huisdieren
gezocht en de heer Mala
gamba vertelde ons hoe be
wogen zijn mannen waren
geweest toen zjj in een huis,
in een stoel op zolder een
eenzaam klein katje ontdek
ten. Zij hadden het de bewo
ner gebracht, een man die
vrouw en drie kinderen had
verloren...
Morgen beginnen de Ita
lianen met belangrijk werk:
de berging van landbouw
werktuigen uit het zoute,
snel het metaal aantastende
water. Om de weg in het
hun totaal onbekende ter
rein te vinden zullen bewo
ners van Zevenbergen als
cicerones (gidsen) optreden.