srm/M. Stoop Rapport over de afdamming zeegaten wordt openbaar gemaakt Zweden overtreft zichzelf bij hulpverlening HE, WAS HET TOEN ZOti Jeudige autodieven strandden wegens benzinegebrek Donderdag 12 Februari 1953 Pagina 3 Zich voorgedaan als belastingambtenaar Aannemer voor 3500 opgelicht De 30-jarige vertegenwoordiger J. H. .B. uit Rijswijk, die zich als belasting ambtenaar zou hebben voorgedaan en zodoende van een Rotterdamse aannemer f 3500 wist los te krijgen, is door de Rot terdamse rechtbank veroordeeld tot. een gevangenisstraf van een jaar met aftrek. De eis was een gevangenisstraf van tien maanden met aftrek. De 31-jarige handelscorrespondent 6. van der K. uit Vlaardingen. die bij dö aannemer werkte en van wie de verte genwoordiger zijn inlichtingen gekregen zou hebben, werd veroordeeld tot een ge vangenisstraf van een jaar en zes maan den met aftrek. Tegen hem was een ge vangenisstraf van een jaar met aftrek geëist. Minister Algera in de Tweede Kamer: Springtij van 16 Februari behoeft niet direct te verontrusten 11'eerschip ..Cirrus" blijft beschikbaar (Van onze parlementaire redacteur) In de Tweede Kamer heeft de minis ter van Verkeer en Waterstaat, mr J. Algera, gisteren medegedeeld, dat de regering gelijk reeds uit de memorie van toelichting op de Waterstaats- begroting van 1951 is gebleken de mogelijkheid van hogere stormvloeden kende. Zij beraamde plannen daar tegen, maar zij werd door de zee over vallen en overlopen. De plannen moe ten nu met des te groter spoed worden uitgewerkt en indieu mogelijk worden uitgevoerd. Het vraagstuk van de afdamming MINISTER ALGERA Wij doen, wat wij kunnen van de zee-armen is vele malen moei lijker, dan dat der afsluiting van de Zuiderzee. De regering kan thans niet meedelen, of het tot deze afdamming zal komen. Wij moeten er van uitgaan, aldus mr Algera, dat de werken tot af sluiting van de zeegaten enige tiental len jaren zullen vorderen. In November 1952 is aan een com missie onder leiding van ir A. G. Maris, de directeur-generaal van de Rijks waterstaat, opdracht tot bestudering van dit vraagstuk gegeven. De regering heeft een beroep gedaan op top-figuren buiten het ambtelijke kader, om zich voor deze nationale zaak in dienst van het vaderland te stellen, terwijl aan prof. ir J. Th. Thysse, de directeur van het Waterloopkundig Laboratorium te Delft, die onlangs voor het geven van gast-colleges naai- de Ver. Staten is vertrokken, is verzocht naar Neder land terug te keren, om aan het voor bereidende werk deel te nemen. De zaak, aldus de minister, is een centraal punt van mijn beleid en hij voegde er aan toe, het een volksbelang te achten, dat liet rapport openbaar wordt gemaakt. Storm van uitzonderlijk karakter De minister heeft aan de hand van de weerrapporten een uitvoerig over zicht gegeven van de ontwikkeling van storm en stormtij. De zware storm, die ten Westen van Schotland woedde en op Zaterdag 31 Januari in de Ierse zee oorzaak werd van het vergaan van de veerboot naar Ierland, hield voor de Nederlandse kust geen abnormale gevaren in. In de loop van Zaterdag verplaatste de depressie zich naar het Noorden, heer ste langs de Noordzee en Deense kust matige en langs de Nederlandse kust harde Westelijke wind. Aan de West zijde van deze niet abnormaal diepe depressie breidde zich vervolgens een 1 storm uit, terwijl op de Noordzee een trogvormige storing tot ontwikkeling kwam. Om 7 uur 's avonds noteerden Ter- schellingerbank en het lichtschip bij Texel windstoten van 100 km snel- heid, bij Goeree van 85 km. Het ver moeden van hoog water, tussen 3 en 6 uur deed de 's ochtends om elf uur gegeven waarschuwingen van kracht blijven. Om 5 uur 15 werd de waar schuwing voor storm verzonden en om 5 uur 45 volgde een waarschuwing, dat1 het verwachte hoge water het normale peil zou overschrijden. Deze waarschu- wing werd om 6 uur nog eens extra per radio verbreid. Vloedgolf Zondagochtend om 4.30 uur was er' een extreme vloed. Nog nimmer in de geschiedenis had men een wateropzet1 van een dergelijk karakter uit de Noordzee geregistreerd: het was een vloedgolf over de lengte van Noord naar Zuid, die bovendien nog werd bevorderd door de ondiepten van de Noordzee. De opstuwing van deze vloedgolf heeft de getij-beweging geneutrali seerd en de eb, gelijk overal werd ge constateerd. opgeheven. Als extra-on gunstige omstandigheid moet nog wor den aangemerkt, dat de vloed gelijk viel met de zwaarste windstoten. Was de vloed zes uren later of vroeger ge komen. dan zou het verschil in hoogte plm. 40 cm hebben bedragen. Nu kwam het vloedwater op de Zeeuwse eilanden zestig a zeventig cm hoger, op de rivieren dertig a veertig cm hoger, in Noord-Holland twintig a veertig cm hoger en op de Wadden eilanden vijftig a zeventig cm hoger dan de hoogst bekende vloeden. Wanneer, zo zeide de minister, des kundigen in tijdschriften komen ver klaren, dat zij wel geweten hebben dat de dijken te laag zijn, dan wekt het óp zijn mi/i t bevreemding, dat zij dat op dit ogenblik wereldkundig hebben gemaakt en dat zij voor deze niet de weg naar het departement van Water staat hebben gezocht, om daar van hun inzicht te doen blijken. Aan het adres van de communisten zeide de minister voorts, dat wat zij te berde hebben gebracht in de geest van: wij hebben het altijd wel geweten, de grenzen van het redelijke verre heeft overschreden en zich op het ter rein van de pure fantasie beweegt. De situatie van de beneden-rivi eren Zou de mens alle risico's kunnen elimineren? zo vroeg de minister. En hij antwoordde: er is geen volstrekte beheersing van het water door dijken mogelijk. Maar in het menselijk vlak geredeneerd zeg ik: wij moeten het proberen. De wetenschappelijke berekeningen kunnen daarbij helpen. Op grond daar van werd de dijk in de Brielse Maas gebouwd en de Maastunnel in Rotter dam. Zij hebben beide stand gehouden. Maar daar staat tegenover, dat het de wetenschap niet onbekend is, dat de bestaande dijken voor een storm als deze, die hogere waterstanden bracht dan ooit geregistreerd niet berekend zijn. Reeds in 1939 kreeg een commissie opdracht de situatie bij de beneden rivieren te bestuderen en in haar voor lopig rapport van 1940 concludeerde zij tot een verhoging van de dijken, even tueel een afsluiting van de Hollandse IJssel. Uit de daarop volgende discus sie ontstonden het vier- en vijf-eilan den plan, gevolgd door een plan tot afdamming van de drie zeearmen. De dijken beoosten die afdamming zouden gevrijwaard zijn tegen hoge stormvloe den. Dit alles, zo zeide mr Algera, is niet aan de publieke sfeer onttrokken en in dit verband citeerde hij de me morie van toelichting uit 1951, waaruit bleek, dat men bij Waterstaat bepaald niet heeft stilgezeten. Met betrekking tot de alarmering deelde mr Algera nog mede, dat een deel van de bevolking, die achter twee dijken woonde, niet is gewaarschuwd. Het waarschuwingssysteem zal worden uitgebreid. O ntwerp-noodwet in voorbereiding De regering heeft besloten in het ontwerp-noodwet voor te stellen de kosten voor het herstel van de hoofd en buitenwaterkeringen voor rekening van het Rijk te doen komen. Het Rijk, zo heeft minister Algera toelichtend gezegd, neemt de uitvoe ring ter hand, met de bevoegdheid voor de minister van Waterstaat tot delege ren aan lagere publiekrechtelijke lichamen. Van die bevoegdheid, aldus de minister, zal ik op ruime schaal gebruik maken. Het bestaande appa raat blijft derhalve ingeschakeld. De regering acht het echter, gelet op het nationale karakter van de ramp, nodig, dat er een centrale verantwoordings plicht komt. Er moet een figuur zijn,1 die tegenover de volksvertegenwoor diging tot verantwoording verplicht is. De wet zal een beperkte werkings duur hebben en beperkt blijven tot het herstel van de hoofd- en buitenwater keringen. Het springtij van 16 Februari Minister Algera heeft ook aandacht geschonken aan het springtij van 16 Fe bruari a.s. Daarover is nogal wat on gerustheid ontstaan met het oog op de toestand van de dijken. Wij kunnen niet in de toekomst zien, aldus de bewindsman, maar wanneer er geen bijzondere invloeden van de wind optreden, zal het water, naar ver wacht wordt, niet veel hoger worden dan de hoogwaterstanden sedert de ramp. Alle voorzieningen zijn echter getroffen om op rampen voorbereid te zijn. Het weerschip Cirrus, dat in de Atlantische Oceaan vervangingsdien sten moest verrichten blijft, dank zij de medewerking van de Amerikaanse re gering, die de stationsdienst laat over nemen door een weerschip van de Amerikaanse kustwacht, ter beschik king. De Cirrus zal nu op de Noordzee gestationeerd worden. Wij doen wat wij kunnen, zo besloot de minister. Haarlemse uitgeverij voor ruim f 15.000 benadeeld Vertegenwoordiger voortvluchtig Een grote Haarlemse uitgeverij is door één van haar vertegenwoordigers, een 35-jarige gehuwde Amsterdammer, voor een bedrag van ruim f 15.000 benadeeld. De man is voortvluchtig sinds Zaterdag jl. De fraude is uitge komen, doordat de man de vlucht ge nomen heeft. De directie van de uit geverij was nl. van plan een nieuwe administratievorm in te voeren en had al haar vertegenwoordigers een brief geschreven om een bespreking daar over op het hoofdkantoor in Haarlem bij te wonen. Ook de verdachte ont ving deze uitnodiging, doch zag daar in een aanwijzing, dat zijn manipu laties ontdekt waren. Hij vluchtte met een auto van de zaak naar Breda en liet enkele brieven achter aan zijn vrouw en aan de directie, waarin hij om clementie voor zijn misdrijf vroeg. De auto is in Breda in een garage aan getroffen. De politie heeft aanwijzin gen, dat de man naar België is uit geweken. Een onderzoek naai- de fraude heeft uitgewezen, dat de ver duisteringen zich over vijf jaar uit strekken. Voor de ware shagroker is Sterling Shag het ideale merk! Door hel speciale Niemeijer's Positief-Mild Procédé zijn en smaak van Sterling Shag zoveel lekkerder dan van gewone shag. Overtuig U zelf. Rook eens een week Sterling en vergelijk! Dan wordt ook Uw devies: Reeds voor meer dan j 7 millioen ingezameld Groot is de hulp, die de Zweedse bevolking biedt aan de in ons land geteisterde gebieden, doch als wij vernemen, wat het Zweedse plaatsje Halmstad heeft gedaan, kan toch wel geconcludeerd wor den zonder de overige steden tekort te doen dat dit stadje met zijn 28.000 inwoners een bij zondere plaats inneemt bij de hulpverlening. Toen het nieuws van de ramp in Halmstad bekend werd, sloegen de bewoners direct de handen ineen en na drie dagen had men reeds 65.000 Zweedse kronen ingezameld. Zaterdagmiddag jl. bereikte Halm stad een spoedverzoek uii ons land om toezending van matrassen en direct vertrok een enthousiaste chauffeur met een vrachtauto met 300 matrassen. Hij reed dag en nacht en de Duitse grens leek een hinderpaal, omdat er geen douanebeambten bleken te zijn, zo diep in de nacht. Ze moesten echter wel op him post komen, want de Zweed liet de mannen uit hun bed bellen. Zon dagavond om negen uur was hij te be stemder plaatse. Uit Halmstad zijn verder reeds 5000 bedden met toebehoren aangekomen. Zaterdag bracht een truck uit Halmstad reeds 2100 dekens en alsof het niet genoeg zou zijn, vertrokken Maandag uit Halmstad auto's met duizend dekens en honderd matrassen. Nu staan er nog 15 ton kleding in dezelfde plaats gereed om na opgave Twee oude foto'sdie weer min of meer actueel geworden zijn. Genomen op de 14de Januari 1916 toen een felle Noordwester het water hoog op stuwde en de Zuiderzee, non niet beschermd door de lange dijk, in woeste golven tegen de waterkering beukte. Ook Zwolle had er onder te lijden. Dat had de Overijsselse hoofdstad toch altijd a,l wanneer hel hoog water was, maar in dat jaar was het bijzonder erg. Thorbeckegracht en Buiten kant en ook het Eiland waren in 't algemeen de gedeelten, die het eerst onderliepen. In de kelders stond het water metershoog en vaak waren ook de luoorikamers ondergelopen, zodat men z'n heil op zolder moest zoeken. In allerijl brachten de .mannen van gemeentewerken dan dammen aan op vaste punten, o.a. aan de Pannenkoekendijk, en de hoeken van de Thor beckegracht. Op die Januaridag 1916 zag het er vooral bij de Pannenkoeken- dijk erg uit. De riolen raakten verstopt. De mensen in de lagere gedeelten van de stad moesten de W.C.'s dichtstoppen, want kwam het water niet van builen af, dan zoigden de riolen er ivel voor, dat er vloedgolven in de huizen kwamen. De jongens in vroeger jaren tuisten al precies wanneer er weer hoog water op komst was. Dat was als de meerpalen aan de Kamperpoortenbrug ondei toater stonden. „De bak is weer vol", zelen ze dan en het betekende zoveel uls: er komen weer prettige speeldagen voor ons. De ouderen zagen de pret er niet zo van in en die vroegen zich geregeld af of de, kistdammen en de schuifdammen het zouden houden. Maar nee, vergelijken met de ramp van nu kan men die overstromingspartijen niet. Op de ene foto (welwillend afgestaan door het ansichtkaartenarchief Huls te Groningen) ziet met de Nieuwe Havenbrug, althans de leuningen die nog boven water uitsteken. Een van de mannen van stalhouderij Bosch rijdt juist over de brug. De andere foto gunt de lezer een blik in de onder gelopen Steehsiroat. Het meisje op de voorgrond vindt, het in die tobbe toch wel een beetje griezelig. Deze foto kwam tot ons via mej. L. Reichen- bach, Enkstraat 34 te Zioolle. De Nederlandse gezant in Zweden, de heer W. A. A. M. Daniels, dank te tijdens een plechtigheid in de Santa Maria kerk in Stockholm, de Zweedse koningin Louise voor het medeleven van het Zweedse koningshuis en het Zweedse volk met Nederland. van een plaats van bestemming naar ons land te vertrekken. Doch ook uit andere delen van Zwe den, dat in totaal reeds voor meer dan zeven millioen gulden hulp bood, kwa men veel goederen, o.m. reeds twintig spoorwagons. Zweden, dat reeds in de hongerwinter zo royaal hielp, over treft thans zichzelf bij de hulp aan de getroffenen door de waterramp. Van het tijdschrift „Acta Otola- ryngslogica", uitgegeven te Stock holm is een cheque ter waarde van f 200 ontvangen voor de slachtoffers van de watersnood. Tevens werd melding gemaakt van een inzameling onder de Zweedse keel-, neus- en oorartsen voor hetzelf de doel, waarvan de opbrengst aan de „Nederlandse keel-, neus- en oorheel kundige vereniging" zal worden over gemaakt. Hulp op lange termijn? De mogelijkheid bestaat dat de hulp actie in Zweden onder één gecombi neerde organisatie zal worden ver leend, die onder leiding zou komen te staan van een voormalig Zweeds gezant in Den Haag, John Lagerberg. Het doel van deze organisatie zou zijn hulp op lange termijn le verlenen en op te treden als verbindingsorgaan met Nederlandse organisaties. Het Zweedse Rode Kruis en de Zweedse omroepmaatschappij hebben tezamen reeds ruim vijf en een half millioen kronen bijeengebracht. Ernstige overstromingen in Indonesic Minstens 82 doden in Atjehse Door de overstroming, die het Atjehse heeft geteisterd, zijn in het onderdistrict Wangen 65 doden te be treuren; hier zijn ook 32 vermisten. In twee andere onderdistricten wor den resp. 13 en 4 doden gemeld, aldus berichtte de correspondent van Aneta te Koetaradja, dat door de bevolking in paniek is verlaten. De schaarse be richtgeving over deze overstromings ramp en het tot op heden ontbreken van officiële rapporten vindt zijn oor zaak in het vernielen van de verbin dingen door de bandjirs. De overstroming zou voornamelijk te wijten zijn aan het onoordeelkundig wegkappen van üe bossen in het ge bergte tijdens de revolutie. Buiten Atjeh zijn tot op heden geen slachtoffers van de overstromingen op Sumatra gemeld. Vijfduizend personen in Solo (Mid- den-Java) werden door de watertoe- vloed van de buiten haar oevers ge treden Kali Pepe gedwongen naar ho ger gelegen stadswijken te evacueren. Het Rode Kruis heeft voor de verdre venen gaarkeukens ingericht en medï- camenten onder hen verspreid. De correspondent van Aneta in Solo meldt, dat Maandag ook grote gebie den in de regentschappen Sragen en Soekohardjo door overstromingen van de rivier Bengawan Solo onder water stonden. Er is nog geen overzicht van de aangerichte schade te verkrijgen. De correspondent van Aneta in Ma kassar (Celebes) meldt, dat een nood weer Zondag de bewoners van de desa Tompobalang dwong naar veiliger oor den te vluchten. In Makassar werden twintig kamponghuizen vernield. Er deden zich geen persoonlijke ongeluk ken voor. Het treinverkeer in de omgeving van Semarang (Midden-Java) werd op verschillende plaatsen gestremd door een watervloed, tengevolge van aan houdende regens. ENGELAND WIL STENEN GEVEN Overslag in binnenschepen zou echter te veel tijd vergen (Van onze Londense correspondent) Bij de Nederlandse ambassade in. Londen stroomden de giften voor ons land in een zodanig tempo binnen dat met bloedend hart besloten moest wor den goederen van individuele schen kers niet meer te accepteren. Er dreigde een zodanige opeenho ping van bepaalde artikelen te ont staan, dat de actie zinloos begon te worden. Er kwamen mensen, die zeiden dat zij zelf geen dekens konden missen, maar dat zij er een gekocht hadden om naar ons land te sturen! Er is thans een afzonderlijk „stenen fonds" gevormd, waarvoor reeds een groot aantal cheques in binnengeko men. Dit fonds is ontstaan naar aan leiding van suggesties in de bladen om Nederland de hoog nodige stenen voor de dichting van de dijken aan te bie den. Het is echter de vraag of er ste nen uit Engeland zullen worden ge stuurd, omdat dit bij aankomst in Nederland overslag van zeeschepen in binnenschepen zou vereisen, hetgeen te tijdrovend is. Men geeft in Nederland de voorkeur aan per Rijnaken uit het achterland aangevoerde steen, welke dan recht streeks naar de plaats van bestemming kan worden vervoerd. Met de ontvangen bedragen zou mo gelijk de aankoop van steen buiten Engeland kunnen worden gefinancierd. Fossiel vau een inktvis gevonden Op zeventig kilometer van Bombay is op een hoogte van 1500 meter boven de zeespiegel een fossiel van een inkt vis gevonden. Men neemt aan dat het veertig tot zestig millioen jaar oud is. „WE WERKTEN IN HET NOODGEBIED" ZE WILDEN NAAR ITALIË (Van onze correspondent). De Loenense politieagent J. was er getuige van dat twee opgeschoten jon gens, die uit een pracht „slee" waren gestapt, bij de garagehouder M. in de buurtschap Groenendaal, halverwege Apeldoorn-Arnhem, vroegen om de ben zinetank van hun auto gratis te mogen vullen. Ze beweerden enige dagen ge werkt te hebben in het noodgebied en geen cent meer op zak te hebben, om hun woonplaatsen in Groningen te kunnen bereiken, waar hun ouders ongetwijfeld met groot ongeduld hun terugkomst ver beidden. Het adres, dat de knapen opgaven van de eigenaar van de auto in Groningen bleek bij telefonische navraag niet te kloppen, zodat het duo naar het politie bureau te Apeldoorn werd gedirigeerd, voor een nader onderzoek. Daarbij bleek, dat de jongelui, de 19- jarige H. J. M. uit Hoogkerk en de 16- jarige H. O. uit Eeldenerwolae, de auto, die eigendom was van iemand in Gro ningen, aldaar gestolen hadden uit een boxengarage. In Groningen was geen aangifte van autodiefstal gedaan, daar de eigenaar de auto nog niet had gemist. De knapen hadden de auto ontvreemd met de bedoeling er mee naar Italië te rijden. Zij wisten onderweg aan benzine te komen door te vertellen, dat ze op weg waren naar het noodgebied. Diep in de nacht trokken ze aan de bel van een missiehuis in Arcen in Noord-Limburg. Een broeder verscheen aan de deur en een ontroerend verhaal volgde, waarna de knapen, na de inwendige mens te hebben versterkt, onder de wol gingen. De volgende dag reden ze met een volle benzinetank weg. Dankbare directeur.. De oudste van het tweetal had een deel van zijn jeugd doorgebracht in een opvoedingsgesticht in Limburg, waarom op zijn voorstel werd besloten de direc teur van dit gesticht eens op te zoeken. Deze was verheugd, dat het zijn oude pupil zo goed ging. M. had hem name lijk wijs gemaakt, dat hij voor zijn baas met de auto op stap was. Dankbaar dat zijn lessen de knaap op het goede Dad hadden gebracht, stapte de directeur" in de auto om met de jongens een toertje door de stad te maken. Toen M. en O. met geen mogelijkheid de grens konden passeren, omdat zij niet de nodige papieren bezaten, werd de terugweg aanvaard. Onderweg lieten ze de tank van de auto op de pof bijvullen, waarbij de naam van de eigenaar werd opgegeven. Onder Apeldoorn was de benzinetank echter weer leeg, zodat bij de garagehouder M. in de buurtschap Groenendaal met weer een ander ver haal werd geprobeerd gratis benzine te krijgen. Thans zit de oudste in het. Groningss huis van bewaring, terwijl zijn jongere vriend een proces-verbaal kreeg wegens medeplichtigheid aan autodiefstal.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2