o-tSft sièop srmm Duizenden bloemen geuren op Flora in Boyenkarspel Kerknieuws Ingezonden DONDERDAG 12 FEBRUARI 1953 LEEUWARDER COURANT 5 Eventueel batig saldo voor Rampenfonds Duizenden wondermooie voorjaarsbloemen slaan zoet te geuren in een reus achtige hal ergens in Bovenkarspel. Men zou zich in de opslagplaatsen van de lieve lente zélf kunnen wanen, maar de werkelijkheid is een tikje prozaïscher. In Bovenkarspel, even westelijk van Enkhuizen, is gistermiddag de Westfriese Flora geopend: een imposante, ieder jaar weerkerende manifestatie van alle kwekers in Bovenkarspel en omgeving, die georganiseerd zijn in de bloembollen veilingvereniging „West Friesland". Dit is de dertiende tentoonstelling. Men is indertijd begonnen in de dans zaal van een café en had. zelfs zonder reclame te maken, zoveel succes, dat de expositie dit jaar in de reusachtige veilingzaal van de vereniging een vloeroppervlak beslaat van maar even 6500 vierkante meter. Daarvan wordt een oppervlakte van 1900 vierkante meter in beslag ge nomen door bloemen vooral tulpen, hyacinthen en narcissen en 2500 vierkante meter door tuinbouwwerk- tuigen en gereedschap, terwijl 2100 vierkante meter door de middenstan ders in de omgeving is ingericht. De tentoonstelling van de tuinbouw- werktuïgen is niet minder indruk wekkend dan die der bloemen. Firma's uit alle delen van het land exposeren het allerlaatste wat er op dit gebied te doen is. Van de kleinste snoei- schaartjes tot zware, door tractoren voortgetrokken grondwerktuigen; van gietertjes tot sorteermachines; van ziektebestrijdingsmiddelen, tot enorme heteluehtinstallaties. Met triomfante lijke gezichten verhalen tientallen ver tegenwoordigers er de kwaliteiten van. De tentoonstelling, die verleden jaar 30.000 bezoekers gelrokken heeft, is van 11 tot en met 15 Februari ge opend. Men kan uit Friesland Boven karspel handig bereiken door te reizen met de boottrein, die 10.41 uur uit Leeuwarden vertrekt. Om één uur is men ginds. Er gaan treinen terug om 15.39 en 19.39 uur, beide met directe bootaansluiting. Exportvooruitzichten niet ongunstig De voorzitter van de Westfriese Flora, de heer S. Schaper Rood, sprak vóór de opening van de expositie een kort woord van welkom in de afmijnzaal. Hij deelde mee, dat een eventueel batig saldo van de Flora zal zal worden afgestaan aan het Rampenfonds. De officiële opening geschiedde door dr A. J. Verhage, directeur van het Bedrijfschap voor Sierteeltproducten. Deze zei in zijn rede o.m., dat de Noord-Hollandse bollenkwekers veel aandacht zullen moeten besteden aan de kwaliteit van de af te leveren pro ducten. speciaal aan die, welke voor de export bestemd zijn. Deze hangt in hoge mate van de schuurbehandeling af. De vooruitzichten van de bollen- export zijn niet ongunstig, aldus spre ker, al ziet het er niet naar uit, dat Engeland en Frankrijk de import beperkingen snel zullen opheffen. De (Advertentie l.M.) 't Begon met een scheut of steek Kruschen Salts bracht de bevrijding. Maar anders... Er zijn talloze gevallen ook onder Uw bekenden waar de wereldberoemde Kruschenkuur op korte termijn verlossing bracht van die slopende rheumatische pijnen. De aansporende werking van Kruschen op de bloedzuiverende organen kan ook bij U dat wonder te weeg brengen. Begin daarom vandaag nog de heilzame Kruschenkuur, Dan smoort ge Uw rheuma- tiek in de kiem, in plaats van te komen van kwaad tot erger. bevoegde instanties doen hieraan al het mogelijke. Ruime internationale samenwerking kan de oplossing brengen, In dit verband wees dr Verhage op de pogingen tot integratie. De export staat hier nog weifelend tegenover. Voor de kwekers zou integratie, mits dit geschiedt onder bepaalde voor waarden. het begin van stabieler af zetmogelijkheden kunnen betekenen. Oud-Katholieke aanspraken Zoals bekend, bestaan er tussen de (in omvang geringe) Oud-Katholieke Kerk én de Rooms-Katholieke Kerk reeds sedert het schisma in het begin der 18de eeuw, waarbij naast het Jansenisme vooral de Utrechtse bissohops-kwestie in het geding was. ernstige meningsver schillen. De Oud-Katholieke Kerk Oud- Bisschoppelijke Cleresie) maakt er aan spraak op de enige wettige voortzetting van de kerk van Willibrord te zijn; de pogingen om tot hereniging met dé pau selijke kerk van Rome te komen, zijn steeds misbruikt en lijken ook nu niet veel kans te maken, getuige hetgeen het weekblad „De Oud-Katholiek" thans over het eeuwfeest der r.k. hiërachie in Nederland schrijft: „Nu gaat de Roomse kerk het feest van „Honderd Jaar Kromstaf" plechtig en pralend gedenken. Zij zal dit doen met alle moderne reclamemiddelen, die onze huidige tijd kent. Zij weet, hoe zij de massa imponeren moet. Als Oud- Katholieken moeten we daarbij het hoofd koel houden, want zoveel reden tot juichen heeft de Roomse kerk niet. Wie achter de schermen weet te zien, weet. dat er een ernstige crisis in haar boezem latent aanwezig is en dat de tegenstellingen met de dag scherper vor men aannemen. In uitwendig opzicht moge zij op politiek, sociaal, cultureel en maatschappelijk gebied veel hebben bereikt, wie dieper ziet. weet, dat er in veler gemoederen ernstige bezorgdheid bestaat omtrent de wezenlijke waarden en waarheden, waaraan een kerk haar bestaansrecht ontleent en die alleen in Gods ogen waarde hebben. „Honderd jaar Kromstaf". De Oud- Katholiek moet van deze leuze kennis nemen met een glimlach op de lippen! Hij moet de ironie beseffen, die er in deze leuze besloten ligt. Honderd jaar roomse bisschoppen. Daarmee bewijst de Roomse kerk van Nederland alleen maar.dat zij in ons vaderland „van gisteren is". Want wat is honderd jaar in de geschiedenis van de Nederlandse katholieke kerk, 'die met Willibrordus, nu meer dan twaalfhonderd jaar geleden, een aanvang nam? „Honderd jaar Krom staf" betekent dus de erkenning, dat de Roomse kerk pas sedert de laatste eeuw een in Nederland gevestigde kerk is. Daarmee spreekt zij uit. dat zij een „nieuwe" (rooms) katholieke kerk is in tegenstelling tot onze oude katholieke kerk met haar ononderbroken bisschop pelijke successie, met haar katholiek geloofsbezit en haar historische rechten tot op Willibrordus toe. Daarom zijn we trots op de officiële naam van onze kerk van de „Oud-Bisschoppelijke Cleresie". En we stellen die naam fier tegenover de nieuwe kerk „van de pauselijke hiër archie", daterend van 1853. Wij zijn de oude katholieke kerk van vó6r de refor matie, overvleugeld weliswaar en door de nieuwe, rooms-katholieke kerk in ge tal vere overtroffen, maar met histori sche brieven die onbetwistbaar en on vergankelijk zijn! Tegenover „Honderd jaar Kromstaf" stellen wij twaalfhon derd jaar kromstaf'. Er wordt hard gewerkt aan de dijk hij Kminingen tussen de St. Pieterspolder en de Kruiningspolder op Zuid-Bevelaml. Men hoopt met dit herstel vóór de verwachte springvloed van 16 Febr, a.s. klaar te zijn. Op de achtergrond een onder water staande boerderij in de polder. Socialisme en godsdienst Van 911 Maart zal er in Bentveld bij Haarlem een internationale confe rentie gehouden worden over het onder werp „Socialisme en godsdienst". De socialistische Internationale heeft er bij al de bij haar aangesloten groepen op aangedrongen afgevaardigden naar deze bijeenkomst te zenden. Aangezien er in 1951 op de internationale conferentie van Frankfort nagelalen was zich over dit thema uit te spreken, hebben ver schillende daar toen aanwezige socialis tische voormannen te kennen gegeven, dat het volgens hen raadzaam en nood zakelijk is, dat de internationale socialis tische beweging in haar houding jegens de godsdienst tot een algemeen aanvaard standpunt komt. Bij de verklaring van Frankfort 1951 werden wel de beginse len van het democratische socialisme in scherpe tegenstelling tot die van het totalitarisme vastgelegd, maar tevens werd daarin uitgesproken, dat een nega tief anti-imperialisme niet voldoende is. Daarom wil men nu dit vraagstuk nader bestuderen en wel onder drie gezichts punten: de godsdienstige en zedelijke bronnen van het socialisme: de ontwik keling van het religieus-socialisme in de verschillende landen: de houding van de christelijke kerken ten opzichte van de sociaal-democratie. Gemeente en oecumene De Lutherse bisschop Meiser heeft op een oecumenische conferentie van cie Beierse „Landeskirche" in Neurenberg de Lutherse kerken in Duitsland en in de wereld opgeroepen zich nog meer dan tot dusver met de oecumenische arbeid der kerken solidair te verklaren. Luther heeft nooit een nieuwe ..partij" willen oprichten, aldus deze bisschop, maar hij heeft het als zijn taak gezien, de gehele christenheid tot een recht verstaan van de goddelijke openbaring te brengen, hetgeen nog iets anders is dan een theo logisch twistgesprek. De Lutherse Ker ken zijn daarom verplicht, met de schat van de rechte leer hun dienst in het geheel der christelijke kerk te doen De kerkgeschiedenis heeft in onze eeuw grote stappen vooruit gedaan, zodat het thans zo is. dat geen enkele kerk zich meer van de oecumenische beweging kan distanciëren, op gevaar van in sectarisme te vervallen. Noodzakelijk is echter, dat de oecumenische arbeid op plaatselijk en gemeentelijk niveau meer aandacht krijgt; aan de top is er wel veel ijver, maar op de basis ontbreekt er nog te veel. Daarom zal men in Beieren pogen de samenwerking der kerken zo innig mogelijk te maken. Kerknieuws in het kort Het moderamen der Generale Synode der Ned. Herv. Kerk heeft een waters noodcommissie ingesteld, die in zes commissariaten is onderverdeeld: voor het pastoraat onder de geëvacueerden, voor de diaconale zorg aan de geëva cueerden, voor de financiële verzorging van de helpers in de noodgebieden, voor het financiële leven der getroffen Herv. gemeenten, voor herstel van gebouwen en voor herstel van kerkelijke archieven. Het aantal Ned. Herv. predikanten, vicarissen, hulppredikers, theologische candidaten enz., dat zich na een radio- omroep namens de Synode voor hulp verlening in de ramp gebieden en de opvangcentra aangeboden heeft, bedraagt thans 112. De kerkelijke verzorging kon daardoor reeds zeer spoedig zowel in de geteisterde ge meenten zelf als in de evacuatie-gemeen ten weer redelijk goed functionneren. In verschillende kerkelijke gemeen ten in het rampgebied zal thans meer financiële hillp bij de weder opbouw geboden moeten worden dan na de oorlog het geval was; centrale hulp is nodig nu in vele gemeenten zeer velen hun middel van bestaan voorlopig hebben verloren en hier dus niet op de gewone kerkcollecten, vaste bijdragen, quota, op brengst kerkelijke goederen enz. gerekend kan worden. In de zuiver agrarische gebie den vooral kan het predikantstractement bijv. niet meer uit de eigen inkomsten verkregen worden. De Ned. Herv. Kerk in Zuid-Afrika leeft bijzonder intens mee met de ramp die Nederland getroffen heeft. Reeds werd als eerste gave een bijdrage van vijfduizend gulden gegeven en op Zondag j.l. is er in Pretoria een bidstond voor de noodlijdenden in Nederland ge houden. waarin voorgegaan zijn ds. S. A. Oosthuizen, prof. dr. B. Gemser, prof. dr. A. van Seems en dr. K. H. E. Gravemeijer. Door de Prov. Kerkvergadering van Friesland is met 1 Mei a.s. emeritaat ver leend aan d s. J. C. H. R o m ij n. Ned. Herv. predikant ie Harlingen. Ds. Romijn heeft een groot deel van zijn ambtstijd in Friesland doorgebracht; zijn vader was o.a. predikant te Scharnegoutum. Zelf diende hij sedert 1914 o.a. de gemeenten van Schraard. Parrega en Hieslum, Wor- kum. Warns en sedert 1947 Harlingen. Hij is hier steeds een bekende persoonlijkheid geweest en heeft o.a. zeer voor „Koers Houden" geijverd. Kerkelijke mutaties Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Harlingen itoez F, Bloemhof te Spannum: te Kuinre (toez.): M. C. Don. candidaat te Amsterdam. Benoemd tot vicaris te Erichem: G. Griffioen, candidaat te Apeldoorn. Aangenomen naar Mijdrecht (toez.): F. N. M. Nijssen, vicaris te Delft; naar Wezepe: p. M. van Waarde te Kuinre, Ambonezen weerden zich Uit tal van Ambonese woonoorden is een spontane reactie gekomen om te hulp te snel- lën bij de watersnood. Aanmeldingen van vrijwilligers kwamen binnen o.m. uit de kampen Marum, Coehoom. Eysden, Plasmolen, Pietersberg, Zwaluwen berg, Heythuizen en Gennep. Vooral de kampbewoners van de woonoor den in Zeeland hebben zich kranig geweerd Reeds op de eerste dag vochten zij tegen het water te Vlissingen. In de nacht! werden de bewoners van de kampen te Vlissingen en Middelburg uit bed gebaald om aan de dijken te werken op Walcheren, lit het kamp Aar denburg op Zeeuws-Vlaanderen zijn Zondag 1 Februari 25 Ambonezen op bun verzoek aan liet werk gegaan. Zij stelden zich continu ter beschikking. Uit het woonoord te Groede werden 22 Ambonese vrijwilligers in Rreskens bii de werkzaamheden ingezet. De Ambonezen, die in de loop van de vorige week verder werkten in dienst van een aannemer voor de Rijkswaterstaat te Vlissin- gen en die thans in ploegen van 25 man onder een eigen commandant elkaar if'nssrii. stonden bun loon af aan bet Nationaal Ram penfonds. De sterkte van de hulpgroepen neemt af omdat velen ziek worden en tegen de zware werkzaamheden niet zijn opgewassen onder de voor ben wel zeer slechte weersomstandig heden. Koninklijk paar aanwezig j opening Boekenweek Koningin Juliana en prins Bernhaixl hebben het voornemen te kennen ge geven tegenwoordig te zijn bij de offici ële opening van de 19de Boekenweek, op 27 Februari a.s. in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Het traditionele geschenk is ditmaal niet een novelle, doch een bundel van tien korte verhalen. Van de inzendingen op de jaarlijkse novelle-prijsvraag was er deze maal niet een. die voor een bekroning in aanmer king kwam. De bundel die Anthonie Donker heeft samengesteld wordt in een oplage van bijna 130.000 exemplaren verspreid. Voor de jeugd wordt uitgegeven de bloemlezing van 52 verzen „De muze en de seizoenen". Clare Eggink heeft deze bundel samengesteld. Jenny Dalen oord verzorgde de illustraties. In Schiedam zijn twee minderjarige meisjes van veertien en vijftien jaar opge spoord, die uit de ouderlijke woning tc Rhenen waren gevlucht. Zij bleken een toe- 'lucht te hebben gezocht bij familieleden. bij Offersin It mimkelok is ricdseleftich: Men sjocht it üngelyk. De skynbre rike is faeks cam En de earrne is soms rtjk. In minske kin si/n lot ijntinke Mei ten en al gemis, Wylst sunder witten, sunder ealgjan Stjn tast dn rijkdom is. Wy linke meastal nel oan 't wundcr Fan 't stillehcimge lok, Dat hcimieh u:cr in slriid biwrakselt Mei de ünfoarsjoene flok. It wicre lok bliuwt stees in jefte; Wy leijc dér wol nei En micne wy ii lok to gripen. Sa wurdl it ck wer wei. En dorksas wu de djiplcn djipje Al wol 't iis jocks net oan Dan ha wy seis it lok yn hannen. Faeks rein en ünhidoarn. Wy montle 't lok yn 't offer sykje Vu 't jaen mei hert en sieh Dr neiste moot de neiste xtypje. Dan is it lok jins diel. It offer sil it lok forrykje, Forealje ia jins bést; Yn 't offer Jeit it lok hisletten, De frede en de rêst! RISTSJE KLAZES Giethoorns café ging in vlammen op Het café Watersport Centraal te Giethoorn is vermoedelijk tengevolge van een uitslaande gasvlam, tot de grsnd toe afgebrand. Het vuur greep zo snel om zich heen. dat de be woners van het nevengebouw zich in nacht gewaad moesten redden. De gehele inventaris ging verloren. De eigenaar van de zaak bevond zich op het ogenblik van de brand met de Giethoomse punterploeg in het rampgebied, waar hij al dagenlang heeft deelgenomen aan het red dingswerk en de hulpverlening. (Advertentie l. M.) Voor de ware shagroker is Sterling Shag het ideale merk! •Door het speciale Niemeijer's Positief-Mild Procédé zijn geur en smaak van Sterling Shag zoveel lekkerder dan van gewone shag. Overtuig U zelf. Rook eens een week Sterling en vergelijk! Dan wordt ook Uw devies: DE RAMP UIT GODS HAND? Er moet mij naar aanleiding van deze dis cussie het volgende van het hart: „zoveel mensen, zoveel zienswijzen." Voor mij staat vast. dat God met deze ramp in zekere zin niets te maken heeft. En wel hierom: als een handarbeider of ingenieur iets produceert of construeert en het gemaakte wordt door storm, blikseminslag of eventuele andere natuurkrachten vernietigd, dan is dit aan na- nalatigheid of ondoordachtzaamheid te wijten. Geld speelt hierbij soms een hele grote rol! Als men in een kano de Oceaan wil overste kon. kan men er verzekerd van zijn, dat men verdrinkt. Als men zijn huis niet beveiligt tegen blikseminslag, loopt men de kans, dat hel getroffen wordt. Als het mensdom dus iets construeert, onverschillig in welke vorm of afmeting, en het houdt geen voldoende rekening met de diverse natuurverschijnselen en -krachten, wordt het bouwwerk vernie tigd. De mens is dan genoodzaakt zijn „bouwwerk" te herzien (met alle gevolgen van dien), omdat het niet bestand bleek tegen de bij deze planeet behorende natuur krachten. Leeuwarden. J. Hoeksma. Er gebeurt, niets buiten Gods wil. ik kan dal geloven, als het niet wordt, bedoeld in de klein-goddeiljke, menselijke zin, als zou God nu eens een musje naar beneden laten tuime len. op een andere keer een paar duizend mensen laten verdrinken, om dan weer eens enige millioenen te laten afslachten in een oorlog. God heeft Zijn wetten gesteld, ook Zijn natuurwetten en volgens deze wetten gebeuren alle dingen een musje lean verhon geren. een springvloed kan een landstreek verzwelgen en een oorlog kan uitbreken, inet al z'n verschrikkingen. Zou het mussenge- slaeht hebben gezondigd? Zeker, de mensen wel. Allemaal! Goed. kjaar zijn wij Nederlanders van de 20ste eeuw minder zondig dan die in vorige eeuwen, toen vrij geregeld het land overstroomde en de zee offers eiste'' Kan een hechte zeewering ons tegen zonde beschermen? Moesten in vorige eeuwen honderden verdrinken, doordat een paar landheren het versterken der dijken verhinderden? Weel een Christen weg met zulke vragen? Om over de oorlog maar te zwijgen. De zonde! ,Ta zeker! Een veel gebezigd machtswoord. Maar God spreekt toch een dui delijke taal. Niet alleen in de Bijbel, maar ook in het dagelijks leven. .ia. zelfs in de krant He» is met alle eerbied gezegd In de C. van 10 Febr vond ik van prof. Ban ning onder .Uit andere bladen" deze uit spraak „Ik acht het onverantwoord in deze tijd voor elke vorm van christendom, om zich op te sluiten in de cultus van eigen groeps- vroomheid of eigen speciale theologie." Tn hetzelfde nummer staan drie ingezonden siuleken over dit onderwerp. Ja, zeggen de schrijvers, ook in deze ramp is Gods hand en als oorzaak noemen zij de zonde. De Kluize naar in het schone boek van Ebbn Pauli zegt „Zonde is zelden een bepaalde daad. het is leven op lager peil, dan men moet en kan leven Daaraan moest ik denken, toen ik het vierde ingezonden las, dat daar zo simpel op de andere volgde. Er stond boven: „Nog geen oecumene" en het ging over het kerkgaan in Buruin, waar Gereformeerden en Hervorm den tijdelijk het zelfde kerkgebouw moeten gebruiken, maar het als protestant-christe- lijken niet kunnen opbrengen om gezamqnlijk voor God te verschijnen. Neen: eerst de ene groep en dan de andere, elk met de eigen waarheid. In deze diensten zal dan wel de zonde worden beleden, ook die der ver scheurdheid, maar helaas niet bestreden. H. B. v. d. V. De godsdienstige mens gelooft in de regel an een paradijs, dat eens bestaan zou heb ben. Godsdienstigen zowel als ongodsdiensti- gen accepteren beide de natuurwetten, zoals zij zich van hun kwade als van hun goede zijde aan ons kenbaar maken. De godsdien stige mens gelooft in het algemeen, dat deze wetten eens niet moeten hebben bestaan, doch door God bij de verbanning uit het paradijs (neergelegd in dood, zweet, smart, vernedering en meer beproevingen) in het leven zijn geroepen. De ongodsdienstige en de godsdienstige mens hebben gemeen het be amen van de natuurwetten. De "godsdienstige mens gelooft ook niet dat Christus bij Zijn omwandeling op aarde ook maar één van deze natuurwetten ongedaan heeft gemaakt Op merkelijk is dat ook beide groepen, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. van de wieg tot het graf. zich uitsloven om deze natuurwetten te bestrijden en zelfs er niet voor terugdeinzen de natuur bedwingende maatregelen in het leven te roepen. Wie in het bestrijden van de natuurwetten de groot ste vorderingen maakt, wordt algemeen als de grote man van zijn tijd beschouwd. Tn de rampenweek zagen zowel godsdien stigen als ongodsdienstlgen de kwade zijde van de natuurwetten Ze was zo bruut, zo hard zo genadeloos, zo rceht tegen ons willen in. Laten wij echter niet vergeten, dat de smart lijdende moeder het leven aan het kind schenkt en de zwelende man in zijn werk zijn vrede vindt. Is het dan niet mogelijk, dat ook het sterven nog gewin kan insluiten? Vraag tekens blijven evenwel, zowel voor de on godsdienstige als de godsdienstige mens. opvallend is. dal de rampenweek bij ons de naastenliefde heeft versterkt, Opvallend is ook dat er op de Zondag na die ramp zoveel méér mensen naar de kerk gingen of naar radiopreken luisterden en over God aan het discussiëren zijn gegaan Van hoog tot laag heeft men daarnaast ook beweerd, dat de rampenweek het beste wat in ons leeft naar boven heeft weten te roepen, alsof dit in de tijd daaraan voorafgaande, toen wij spraken over „De rechten van de Mens" en de atoom bommen niet het geval zou zijn geweest. En wat zullen wij dan nu doen" Zullen wij ons oude liedje weer gaan zingen over rech ten en verheffing? Qf zullen wij ook geleerd hebben, dat de ontwikkeling van het hart het beter doet dan de ontwikkeling van onze her senen' Zouden wij dan toch uiteindelijk be grijpen dat de verhouding van mens tot mens, van man tot vrouw er niet een is van rechten, maar uitsluitend van liefde? En moet ons dit nu door een ramp worden geleerd, dan is dit enkel omdat wij mensen slechts uitsluitend averechts wensen te reageren Dan zit er voor een God. die het goede met ons wil, toch ook moeilijk iets anders oo. blijft er tenslotte geen ander middel over. Of.... het zou het middel zijn, dat wij nog steeds zelf in handen hebben, n.l. niet aan de ont wikkeling van onze hersenen, maar aan de ontwikkeling van ons hart de hoogste waarde toe te kennen en om de gevolgen daarvan met de daad te tonen. L. S. J. D. Ik nam kennis van het ingezonden stukje van „Een getrolfene in Leeuwarden". Ook las ik de reacties van enige Inzenders in een vol gend nummer van de L. C. Deze reacties ge tuigen m. i van veel onbegrip. Men schermt tnel bijbelteksten, rijmpjes en uitspraken van profeten. Maar hebben deze laatste inzenders, toen zij zo vlot naar de pen grepen, er ook wel één ogenblik aan gedacht, of de schoen misschien niet ergens anders kon wringen? Zien deze geachte schrijvers niet in, dal die „getroffene" zocht om het behoud van zijn geloofsovertuiging, dat hij tegelijk wanhoopt, vreest en desondanks haar niet wil prijs geven? Een ieder, die gred las, voelt toch, dat „getroffene" Gods liefde en barmhartigheid niet kan vereenzelvigen met. dat monsterach tige geweld van deze ramp. Ook ..getroffene" heeft evenals deze inzen ders een voorstelling van zijn eigen „Godje". door hemzelf gemaakt en in stand gehouden Zijn voorstelling van die God was er één van almachtige goedheid en liefde. Wie weet of J. V. c.s. niet plotseling een andere voorstel ling van hun God hadden gekregen, wan neer zij hadden moeten ploeteren met het water en de blubber tot behoud van hun eigen leventje, dat dan plotseling zo belangrijk wordt. Neem mij niet kwalijk, J. V. c.s., maar waarom kan dit geen werk des duivels zijn geweest. Hiermee schermt het soort mensen als u andei-s maar al te graag..,. Gij verge lijkt God met een Vader Maar wat te zeggen van een vader, die zijn kinderen laat omko men. gelijk de mensen de ratten? Welke vader geeft o. a. zijn pas ter wereld komend kind prijs aan het kolkende water? Geen enkele! Waarom zeg ik u, maakt u van uw God een boeman. Neen. mijne heren, ook ik moet het door u gemaakte ..Godje" niet! God is beter, reiner, almachtiger. liefdevoller en méér vader, dan waartoe een mens ooit In staat zal zijn. En laat de duivel voor wat hij is: een monster! L. v. d. E. De skuldfraech is dus oan 'e oarder steld. yn for bén mei de (Intsettende ramp fan 1 Febrewarls 1953. Op himsels is dat net sa slim it. is in biwiis dat der noch minsken blnne, dy't tinke: mar der sit in nuodlike kant oan. as de minsken God forantwurdllk stelle foar de ramp en foar it net to bïskriu- wen leed dat oer minsken en dieren kaem is. ICn God wurdt forantwurdlik steld. sawol fan „kristlike" as fan ,.net-kristlike" side. Fan kristlike side wurdt der wol sein, dat de ramp oan 'e minsken seis to witen is. en dat hja It si en moatte as in tuchtiging. Fan „net-krist- like" side wurdt dér tsjin ynlein: Hwerom dy minsken wol en oaren net? As God sa wreed en ünrjochtfeardich is. dan moatte wy der neat fan hawwe. Yn beidé gefallen wurdt God forantwurdllk steld. mar yn de kristlike stelling sitté greater ünwierheden en greater gelarcn. Boppedat is de stelling fan „net- Icristllke" kant neat oars as in bigryplike ïèaksje op dy fan „kristlike" kant. It is net allinne dwaes, mar boppe alles gefaerltk foar it leauwe yn Jezus Kristus, om yn sa'n ramp in tuchtiging fan God to sjen. De kristenen lekenje dêrmei God as in wraeksuchtieh poten laet, hwaens keninkryk basearre is op machtsforloan en hwaens macht basearre is op wreedheden en eangst. Neffcns.de slelling dy't hja forkundigje. soe dc minske yn God net frij wèze. Dèrmei jowe hja God in slach yn 't gesicht en forleegje Him ta in soarte fan Filhrer dy't syn ges'ach mei massa-ek.se- küsjes en dare represailles handhavenje moat. Dy't leauwe yn Jezus Kristus, moasten nou dochs einlings ris witte, dat net God dtzze wrAld regearret. mar de Foarst fan dlzze wrald. de Foarst fan de tsjusternis. de Foarst fan fleis en stof. God regearret hjir net, God lit Him mei dizze wrald allinne geasllik yn. Dat wol sizze, Hy lit him mei dizze wrald oars net yn as mei de wurking fan Syn Hil- lige Geast Wy moatte njonkenlytsen leare de ierdske klanken fan 'e Bibel mei himelske, dat wol sizze. mei geastllke earen to hearren. Wy moatte bigryp hawwe foar it feit. dat Gods Wurd skreaun is fan minsken. dy't net al linne Godlik ynspirearre wiene, mar tagelijk net los wiene fan har ierdske lichem en har ierdske libbenssköging. Mar ut en boppe dy lr.insklike litteratuer stiicht Gods Geast foar elk dy't him der foar iepcnstelt. Jezus Kris tus hat net de straf droegen dy't wy for- tsjinne hawwe socne. né, Hy hat de gefolgen fan Us frijwillige geastlike slavernij droegen yn Syn barmhertige solidariteit. Mar Syn great- ste died yn us bilang is Syn. en dêrmei us, oerwinning op 'e dea, Hwant dy dea wie en is allyksa it gefolch fan lis kar. d.w.s, de kar foar de slavernij fan it fleis, boppe de frijheit fan de geast. Net God regearret us, wy regearje Ussels. wy. dy't God gelyk wèze koene en kinne yn de frijheit. Mar wy keazen de slavernij fan 'e sünde Us htele maet- skippij mei syn machtsforhaldingen is dér in gefolch fan. Us maetskippjj is sünde yn him sels En mei us is de ierde en de hiele naluer yn 'e slavernij fan 'e sünde. yn 'e slavernij fan "e Great-Ynkwisiteur, de Foarst fan dizze wrald. God lit gjin ramp ta! Soe Hy dat dwaen. dan soe I-Iy Himsels passyf forantwurdlik stelle. God is frij en lit frij. God docht mar ien ding foar Us oer. Hy makket Hitn oan lis iepenbier troch de Geast en tidiget op lis oare kar. de kar foar de wierhelt en de frijheit. Net God. net Jezus Kristus sels. mar wy moatte Utmeitsje hwannear 't .Tezus Kristus werom komme kin. Wy hawwe dat sels yn 'e hSn. Mar it is safier noch net De frijhet fan geast en persoanlikheit giet mear en mear forlern yn 'e slavernij fan 'e kollektiviteit. Wy moatte Us net tofolle forgapje op kristen- dom en demokraetsy yn in part fan 'e wrftld. It minskdom, dat de frijheit net oandoar, de frijheit dy't yn God is. sil de beker fan syn slavernij oan "e boaijem ta leechdrinke. ear't er it leant. Mar op it stuit dit er it leaut. sil Kristus fannijs oan him forskine. net as' de krusige minske. mar as de God fan leafde yn frijheit. Geart Jonkman. BISAMRAT EN SPLIJTZWAM Enige dagen geleden las ik de kwalificatie „Bisamratten" voor de communisten, dié zich weer eens buiten de gemeenschap hebben ge steld, door zelf een fonds voor de getroffen gebieden te vormen. Ik acht het mijn plicht hier te signaleren, dat ook de Geref. Kerken van plan zijn om de gecollecteerde gelden van Zondag j.l, niet aan het Nationale Rampenfonds af te dragen, maar ter beschik king te stellen aan dc Gereformeerde diaco nieën in de noodgebieden. Het lijkt dus dat zij van plan zijn daarmede een gedeelte van dc gelijkelijk zwaar getroffenen te bevoor delen voor hun naasten. Makkum, E. J, Tigehelaar. (Blijkens binnengekomen berichten blijkt de opzet inderdaad overeenkomstig boven staande voorstelling van zaken geweest te zijn. maar hebben verschillende Geref Kerken zich niet daaraan gehouden; een aantal van hen heeft de opbrengst van de collecte direct aan het Nat. Rampenfonds afgedragen. Red L. C.). ZIJN GRACHTENDEMPERS BARBAREN? Onder ..uit andere bladen" in de L. C. werd onlangs een artikel uit „Elsevicrs Weekblad" geciteerd, waarin felle eriliek werd geleverd op de dempingsplannen In Sneek. Hoewel ook wij bewonderaars zijn van het Friese steden schoon, kunnen we ons met deze critiek niet verenigingen. Meent de heer Arnold Ingwer- sen echter werkelijk, dat. indien het geen bit tere noodzaak was. liet Sneker gemeente bestuur met 'n dergelijk voorstel zou komen.' De binnengrachten zijn inderlud niet gegra ven om hel stadsschoen te verhogen, maar om als vaarwaters dienst te doen voor ver voer van turf, bouwmaterialen, afbraak en puin. voor stadsvuil, prlvaattonnen en meer. De oprichting der Friese steden dateert uit de Lijd van trekschepen. beurtsnikke», hondekarren en kruiwagens De schrijver ver gist zich als hij meent, dat vreemdelingen Stieek bezoeken om liet stadsschoen: de massn komt er te zeilen, kamperen, vissen, zwem men en baden. In tal van steden en dorpen is men genoodzaakt tot demping van niet meer gebruikte grachten, vaarten en nauwen over te gaan. De kleine scheepvaart heeft voor een groot deel zijn tijd gehad. Beurt- en vracht schepen, stoomboten zijn door vrachtauto's en bussen vervangen'. De binnenwaters zijn tot ondergang gedoemd. Houten wallen zijn vergaan, stenen muren storten in. De heer tngwersen moet op een Dinsdag eens naar snepk gaan om zich van de nood zaak tot demping ie overtuigen. Bussen uit de Zuidwesthoek hebben moeite om door de stad te rijden naar het spoorstation. Het Martini- plein staat vol vrachtauto's, andere pleinen en straten worden gebruikt voor parkeer terrein. Boeren en veehandelaren komen in een luxe wagen naar de stad. Vrachtdiensten uit Holland en andere provincies rijden 'naar Sneek en Leeuwarden. Kleine scheepvaart is er in Sneek weinig meer. Enkele rijnaken ir.et kalkzandsteen en graan voor enn meel fabriek worden in Sneek gelost. In de stads grachten liggen tal van Friese scheepjes, die door de oudere schippers als woonschu wor den gebruikt. Ook het vervoer naar en van de Noord-Oostpolder maakt het dempen van de Singel noodzakelijk. In de vorige eeuw is men in Sneek reeds met demping begonnen. Gedempte Pol. Ge dempte Poortezijlen, Gedempte Neltjeshaven. zijn daarvan het sprekend bewijs. Op den duur zal er een rondweg om de stad moeten worden gelegd. De rijksweg I-Ieerenveen- Afsluildiik loopt door de stad, langs de stads gracht en voor langs de Oosterdijk. wat daar- 't plaatsen van verkeersagenten noodzakelijk maakt. Of dit op den duur zo kan blijven, is een grote vraag. Ook op andere plaatsen in de stad zal gedempt moeten worden. De Wip en het bruggetje op het eind van het Groot- zand hadden allang moeten verdwijnen Als de schrijver al eens in Sneek komt. moet hij ook eens de achterbuurten bezoeken en de vele krotwoningen en bouwvallige pak huizen in ogenschouw nemen en daarover schrijven. Het verdwijnen hiervan is veel noodzakelijker en bevordert meer het stads- schoon dan het behoud van een binnen- grachtje. S. T. T. GEEN VASTE LIJN Als trouw bezoeker van vele voetbalwed strijden van diverse verenigingen durf ik te be weren. vrij goed op de hoogte te zijn van het aanwezige spelersmateriaal in onze provincie. Naar mijn mening heeft het er met het spel peil in Friesland wel eens minder voorgestaan, dan tegenwoordig. De wijze, waarop echter de Technische Comnvssie van de Friese Bond gebruik maakt van dit materiaal, valt mijns inziens sterk te beentiseren. Wanneer men ge regeld dc werkwijze van de-c Commissie volgt (voor zover deze is te volgen), dan valt met de beste wil van de wereld geen vaste ÜJn te ontdekken Gaat de Technische Commissie van de FV.B. van het standount uit, dat zij een Fries elftal dient op te stellen, dat op dit moment hel sterkste is, dan heeft zij. óf geen voldoende overzicht over het aanwezige spe lersmateriaal, óf zij is niet in staat de spelers te beoordelen, óf zij kan beide niet. Meent zij, dat een veriegenwoordisetid elftal in het veld troet brengen, dt on dit ogenblik misschien wel sterker kon worden samengesteld, doch waarbij het oog op de toekomst is gericht, dan is al evenzeer gebleken, dat deze Com missie ten enenmale ondeskundig is om een Fries elftal samen te stellen, Wanneer op deze wijze verder wordt ge werkt, dan zullen de soelers spoedig het ver trouwen in de T. C. van de Friese Bond heb ben verloren. Dit is echter niet een zaak. die alleen de Friese Voetbalbond aangaat De ge volgde werkwijze van bovenbedoelde Com missie zal op den dutir het algemeen voetbal- belang (ook dat van de F.V B het spelpeil van de spelers en de clubbelangen schade doen, wanneer niet spoedig wordt ingegrepen. Naar mijn mening is in het verleden meer malen gebleken, dat van deze Commissie niet kan worden verwacht een vaste koers, die leidt naar speloeilverbetering en con structieve oobouw van een Fries elftal. Het wordt tijd dat men deze aangelegen heid eens t-rdege onder ogen ziet en verbete rineen aanbrengt daar. waar deze het eerst bard nodig zijn. n I. tn de Technische com missie van de F.V.B zelf. Observator.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3