n KOW
Voornse kanaal nog steeds
„frontgebied"
Kroniek
Kruiningen in dertien jaar tijd vier
keer getroffen
9575
KOU. GRIEP, KOORTS
Valkenburg was een week lang
internationaal vliegveld
Dijken
Woensdag 11 Februari 1933
Pagina 3
Leger in oliegoed en lieslaarzen
Heroïsche strijd van mariniers en polderjongens
Om de drie nachten één
slapen
(Van een onzer speciale verslaggevers)
Het Voornse Kanaal is nog steeds
frontgebied in de siag tegen het op
dringende water. Dat kunnen de pol
derwerkers en de mariniers vertellen,
die daar de ganse lange dag in de weer
zijn om de dijken langs het kanaal te
versterken. Het zijn met al te zware
waterkeringen, die nu ineens belang
rijk zijn geworden. Want tegen de
Oostelijke dijk staat over een lengte
van tien kilometer de druk van de on
dergelopen polders van Putten, waar
het water met het getij op en neer
gaat door het gat dat ten Oosten van
Heilevoetsluis in de dijk langs het Ha
ringvliet is geslagen. Als die Oostelijke
dijk doorbreekt, stroomt het water
uit de polders in het kanaal en gaat de
dijk aan de overzijde er aan.
Dat betekent, dat een nieuw en
groot gebied rond Zwartewaal en nog
verder overlast van het water zou krij
gen. Rond Zwartewaal hebben de
boeren verleden week al, toen het
spande, hun vee in veiligheid gebracht.
Verleden week Donderdag heeft
het geducht gespannen aan het
kanaal. De Woensdagavond ervoor
zou het weer gaan stormen. En
langs het Voornse Kanaal trokken
honderden onder leiding van wa
terstaatsmannen om de aanval op
de zwakke dijken zo mogelijk te
keren. Daar waren stoere polder
jongens, gehard en volleerd in dat
werk, maar daar waren ook stu
denten en vooral ook mariniers,
die de hulptroepen waren in deze
strijd. Het gevecht is in de loop
van Donderdag gewonnen, 's Mid
dags was de toestand niet meer
critiek.
Maar daarmede was de kous niet af.
Want het water bleef aan de binnen
zijde van de dijkvoet zijn langzaam
verwoestend werk verrichten. De uit
voering van een weliswaar provisorisch
Londen, Washington
en het Oosten
De Engelsen zijn niet zo heel erg
ingenomen met de nieuwe, „hardere"
politiek der Amerikanen in het Verre
Oosten. In de eerste plaats, omdat hun
houding ten opzichte van China, ja
eigenlijk ten aanzien van het Oosten-
in-het-algemeen bepaald anders is dan
die van de Amerikanen. De Britten
hebben, niet ten onrechte, de pretentie,
dat zij de geest van het Oosten beter
begrijpen en aanvoelen dan een veel
dynamischer volk als de Yankees. Heel
kort en daardoor misschien onvolledig,
maar toch ook wel scherp zou men het
verschil tussen een Amerikaan en een
Oosterling-in-het-algemeen aldus kun
nen formuleren: eerstgenoemde ver
trouwt op een maximale krachts
prestatie. de laatste gelooft in het suc
ces van een minimale verrichting. Wat
karakter betreft, is er dus bij de
Engelsen meer begrip voor het Oosten
te verwachten dan bij de bewoners
der Verenigde Staten en zeker bij de
nieuwe regering. Het bewind-Truman
zocht zijn kracht meer in inwendige
versterking en vergroting van het eigen
potentieel en van dat van de bevrien
de mogendheden, Eisenhower-Dulles
zijn al dadelijk begonnen met meer
spectaculaire maatregelen, zoals het
besluit inzake Formosa. Nu moet hier
dadelijk aan toegevoegd worden, dat
de nieuwe koers niet mogelijk zou zijn,
indien Truman niet de grondslagen
zou hebben gelegd, zodat de Republi
keinen en thans in staat zijn te profite
ren van de voorbereidingen der Demo
craten. Maar althans in schijn stond
de politiek van Truman toch dichter
bij die van Londen dan die von Eisen
hower en Dulles. Vandaar, dat er nog
al wat oppositie onder de Britten be
staat tegen het aanhalen van de teugels
door het Witte Huis en het State De
partment. Zoals gezegd komt dit in
de eerste plaats voort uit een ander
volkskarakter, dus uit meer begrip
voor de Oosterse „aanpak" of liever:
het achterwege laten daarvan! De
Oosterling gelooft n.l. diep in zijn hart,
dat de dingen vanzelf wel in orde ko
men. Ook de regering-Truman schijnt
(met de klemtoon op dit woord!) dat
gedacht te hebben, maar nu is het ge
duld op en achten de Amerikanen
ja, ook en vooral de bevolking, men
denke vooral niet, dat dit alleen van
de regering uitgaat de tijd geko
men prikjes te gaan uitdelen. In Lon
den ziet men hiervan meer gevaren
dan in Washington. Een blokkade van
de Chinese kust zal tot incidenten
leiden, zeggen de Engelsen; het resul
taat op het vasteland van zo'n maat
regel is nihil en ook de Koreaanse
oorlog komt er niet door tot een eind.
Bovendien (en hier raakt men een ge
voelig punt) zijn de Engelsen hele
maal niet van plan de handel met
Rood-China via Hongkong op te
geven en het is zelfs hun voornemen
hun handelsschepen door de vloot te
laten beschermen tegen aanhouding
door de Chinese nationalisten van het
eiland Formosa. En niet alleen zijzelf
zullen door zulk een blokkade in hun
belangen geschaad en daardoor onaan
genaam gestemd worden, maar, zo
zeggen zij, dit geldt ook voor die Oost-
Aziatische landen, die eveneens handel
met Rood-China drijven. De belangen
van Britten en Amerikanen in deze
zaak lopen derhalve niet weinig uit
een. Als Washington de daad bij het
woord voegt en ook Londen in feite
reageert, zoals het thans mondeling
doet. dan kunnen zich tussen Enge
land en de Ver. Staten ten aanschouwe
van de gehele Aziatische wereld, nog
onaangename incidenten voordoen, met
Rood-China èn de Russen als lachende
derdenRl.
maar toch ook weer grootscheepse be
veiliging, werd voortgezet. De studen
ten verdwenen, de polderwerkers kre
gen versterking van collega's en de
mariniers bleven.
Ze zullen hem houden
In de striemende regen ging gister
ochtend het werk gewoon door. Want
de Zuidelijke wind vrat aan de bin
nenzijde van de Oostelijke dijk telkens
grond weg. Van Nieuwersluis tot bij
Hellevoet is deze dijk nu versterkt
door lange rijen zandzakken. En op de
bedreigde punten ziet men mariniers
bezig met het aanslepen van zandzak
ken om de dijk „bij te houden". Zij
hebben die Oostelijke dijk, de voorste
linie van het front, toegewezen gekre
gen, en zij hebben elkaar beloofd dat
zij hem zullen houden. Als zij in de
avond naar hun kwartieren in de
buurt vertrekken (zij zijn dichtbij in
gekwartierd) blijft een wacht van 25
man achter om bij nacht de dijk in de
gaten te houden. En op het eerste
alarmsein de hele groep van 200 man
uit hun kooi te halen.
Bekisting van 10 km
Aan de andere zijde van het kanaal,
waar de polders achter de dijk nog
droog liggen, wordt verwoed gesjouwd
aan de constructie van een kistdam,
die bij een eventueel doorbreken van
de overbuurman de watervloed zal
moeten keren. Duizenden paaltjes zijn
daar op onderlinge afstand van nog
geen meter in twee lange rijen in de
dijk geslagen. Daarlangs zijn planken
getimmerd en tussen deze planken
schuttingen wordt grond gestort.
Een in hout gevatte dam, die nu
reeds op het grondstortcn na gereed is
tussen Nieuwersluis en de trambrug,
een afstand van drie en een halve
kilometer. Aan de kant van Hellevoet-
sluis rukt deze kistdam op naar het
Noorden. In totaal tien kilometer zal
die bekisting lang worden. Over en
kele dagen moet hij gereed zijn.
Op het ogenblik is de toestand sta
biel. Men houdt de dijk goed bij.
Doorbraakgevaar is er niet meer.
Twee honderd mariniers werken
daar onder leiding van de kapiteins
Bedet en Dekker tussen Nieuwersluis
en de ijzeren brug. Om de drie nach
ten kunnen ze een nacht uitslapen. Op
die manier is het vol te houden.
Het café en de danszaal van hotel
Corner House te Nieuwersluis is het
hoofdkwartier van de helpers van het
Rode Kruis waar alle werkers aan de
dijk een korte rust kunnen nemen,
waar koffie en snert is. Daar, vlak ach-
het front, wordt ten minste zo
hard gewerkt als buiten in de zwie
pende regen en de harde koude wind.
Als er weer zo'n ploeg dijkwerkers
komt binnenvallen om even op ver
haal te komen, worden snel de papie
ren bekers met hete koffie rondge
deeld. Dan hangen die geharde bestrij
ders van het water wat rond op de
stoelen, draaien zij hun sigaretje tot
het weer tijd is naar de dijk te gaan.
Het leger in oliegoed en lieslaarzen
heeft even rust gehad.
Lepeltjesactie ten bate van
Rampenfonds
In Utrecht is opgericht het Comité
Lepeltjesactie ten bate van het Natio
naal Rampenfonds.
Dit comité heeft een zwaar verzil
verd lepeltje in omloop gebracht dat
door een fabriek te Zeist tegen kost
prijs wordt geleverd.
Zo zal het het comité mogelijk zijn
plm f 1.per lepeltje over te maken
aan het Nationaal Rampenfonds.
Wanneer men f 2 overmaakt op giro
116116 ten name van de penning
meester, de heer C. A. Walhof, Van
Alphenstraat 18 Utrecht, wordt het
lepeltje franco toegezonden.
Frans hout voor dijkherstel
Het Franse Staatsblad deelde giste
ren mee, dat buitengewone uitvoer-
quota voor hout zijn beschikbaar ge
steld, waarvan het grootste deel is be
stemd voor Nederland ten behoeve van
het herstel der dijken. Speciaal ten be
hoeve van Nederland zijn de volgende
uitvoerquota bekend gemaakt: 100.000
stuks dwarsbalken van dennenhout,
100.000 stuks dwarsbalken van beuken-
en eikenhout. 15.000 kubieke meter
Sologne-dennenbalken, 42.000 stuks an
dere dwarsbalken en 1500 kubieke me
ter dennenhout.
„Ontwikkeling" speelt morgen:
Priestley's „De stad,
waarin zij kwamen..."
Opvoering voor Nat. Rampen
fonds in Odeon te Zwolle
Om twee redenen verdient d
voorstelling, welke de toneelvereni
ging „Ontwikkeling" morgenavond
„Odeon" geeft, veler belangstelling. In
de eerste plaats om het stuk, dat ge
speeld wordt, in de tweede plaats om
dat de netto-opbrengst bestemd is voor
het Nationaal Rampenfonds. Over dit
tweede, het goede doel van deze avond,
behoeft natuurlijk niets meer te wor
den gezegd: over het stuk, dat deze
vereniging in veel belovende bezetting
en onder regie van Henk Ockeloen
speelt, het volgende: J. B. Priestley's
„De stad, waarin zij kwamen
de vertaling van mr H. M. Planten, is,
zoals men dit van deze bekende En
gelse schrijver mag verwachten, een
stuk met diepte en tot nadenken stem
mende strekking. Onder vreemde om
standigheden komt een ook nog al
vreemd gezelschap, die elkaar tot dus
ver nooit gezien hadden, voorzover
enkelen, als man en vrouw of als
moeder en dochter, niet bij elkaar
hoorden, aan de voet van een muur.
Daarachter ligt een zeer bijzondere
stad, de stad der gelukkige mensen,
en als de zon is opgegaan, gaat de
poortdeur van zelf open en het hele
gezelschap trekt de stad in en ieder
heeft er zo zijn en haar ervaringen,
's Avonds vinden zij elkaar weer bij
de poort, die immers dicht gaat na
zonsondergang en dus moeten zij be
slissen of zij willen blijven of weer
hun woonplaats opzoeken. Twee vrou
wen blijven achter, een bejaarde
werkster en een adelijke, rijke jonge
dame. De anderen keren naar de
wereld terug, óók de rauwe zeeman
en het door het leven gekneusde
dienstertje, ex-revuegirl. Zij hebben
elkaar gevonden en zullen de mensen
vertellen van de nieuwe samenleving,
zoals in de stad der vrienden, der ge
lukkige mensen.
Een stuk dus, dat, om meer dan één
reden, een volle zaal verdient morgen
avond.
Voor wie dit getal nog niet
schreven
Géén: buurman, \yat dacht je?
Géén: vriend, wat doe jij?
Geen wikken, geen wegen,
geen knoop-tellerij,
Geen week'lijks collecte-
gebedel-gebaar,
Geen opwekkend woordje.
geen breed commentaar,
Geen klop op de deur en
geen hoed en geen pet,
Uw materiaal: pen, hart,
girobiljet.
Vier cijfertjes 't alom-bekende-
getal,
Dat iedere pen uit de pen
vloeien zal
Vier cijfertjes, die in uw hoofd
staan geprikt,
Die iedere schrijfmachien
machinaal tikt,
Vier cijfertjes, naam van het Fonds
èn: Den Haag,
Bedrag, datum, teek'nen
bij voorkeur: vandaag
PHILIA.
DOOR APELDOORN
GEADOPTEERD
(Eigen berichtgeving)
Kruiningen, een der Zeeuwse ge
meenten, waarover in de letterlijke zin
van het woord een zee van leed zich
heeft uitgestort, bestaat binnenkort 750
jaar. Men had zich voorgesteld dit ju
bileum op waardige wijze te vieren.
Juist enige dagen voor de onheils
nacht was er een ere-comité geïnstal
leerd
Men begrijpt, dat in dit stadje, mate
rieel zo zwaar getroffen en waar het
water tal van slachtoffers maakte, van
feestvieren geen sprake zal zijn.
Bij elke nieuwe vloed zet het brakke
water, dat vrij doorgang heeft door
de grote gaten, die in de zeedijk zijn
geslagen zijn wreed spel van vernieti
ging voort. Het stadje is door Apel
doorn geadopteerd.
Via de radio waren de burgemeesters
van beide gemeenten met elkaar in
contact gekomen.
15.000 inwoners telde de gemeente
Kruiningen. Thans zijn er nog 150. De
anderen zijn gevlucht, geëvacueerd of
vonden hun einde in de ziedende gol
ven.
De vierde keer
Voor de vierde maal in dertien jaar
is Kruiningen door een ramp getrof
fen. In 1939 kwam Ki'uiningen onder
water te staan tengevolge van een
dijkdoorbraak. In 1940 werd het ge
ïnundeerd en in 1944 volgde op bevel
van de bezetter ontruiming van het
stadje als strafmaatregel.
Telkens heeft het zich met grote
veerkracht weer opgericht en het her
stel ter hand genomen. Doch nu werd
en wordt het overspoeld als nooit te
voren door het niets- ontziende water
geweld.
Er bleef maar één huis gespaard. Het
ligt op het hoogste deel van de markt.
Hier zetelt thans het gemeente-appa
raat van het geteisterde Kruiningen.
zijn snel en afdoend te bestrijden met:
Apeldoorn aan de slag
Apeldoorn heeft reeds de hand aan
de ploeg geslagen. Uit de 1800 ha grote
gemeentelijke bossen wordt hout ge
kapt, van boerengeriefhout tot dak
spanten toe.
Een Apeldoornse opruimingsploeg is
in het stadje bezig met het opruimen
van cadavers.
Voorts zijn in Apeldoorn allerlei
sub-comité's gevormd voor het repa
reren van meubels en ander huisraad,
voor het maken en herstellen van kle
ding enz.
„De Ramp"
Vraag naar meer dan
300.000
exem'
plaren
gfflftri V /rr-Tldf-iVWiSga
De vraag naar het boek, dat de
Vereniging ter Behartiging van de Be
langen des Boekhandels binnenkort zal
doen verschijnen onder de titel „De
Ramp", overtreft dermate alle ver
wachtingen, dat nu reeds vaststaat dat
meer dan 300.000 exemplaren er van
zullen worden verkocht. Gedacht wordt
zelfs aan een oplage van een half mil-
lioen exemplaren.
Als men bedenkt dat een oplage van
50.000, waartoe de vereniging zich aan
vankelijk wilde „beperken", voor ons
land reeds een uitzondering is, kan
men zich enig denkbeeld vormen van
de problemen die het op de markt
brengen van een tienmaal zo grote
oplage stelt. Zo zullen, om een voor
beeld te noemen, zeker meer dan acht
van de grootste drukkersbedrijven elk
een enorme order moeten uitvoeren.
Het is onder deze omstandigheden
eenvoudig onmogelijk de bij de uitgave
betrokkenen alle buitensporig hoge on
kosten zelf geheel te doen dragen.
Van de aanvankelijk voorgenomen
oplage doet men dat onverkort.
Van de wellicht meer dan 400.000
exemplaren, waarmee het oorspronke
lijk gedachte aantal wordt overtroffen,
zullen de daarbij betrokkenen slechts
de kostprijs in mindering van de op
brengst brengen.
Vast staat, dat de bijdrage voor het
Nationaal Rampenfonds, gevormd door
de opbrengst van „De Ramp" ver zal
uitgaan boven de oorspronkelijke ra
ming.
Van de intekenaars wordt verwacht:
betaling bij de bestelling en enig ge
duld.
Honderden tonnen goederen
neergelaten
Valkenburg is de afgelopen week
een internationaal vliegveld geweest.
Amerikaanse Flying Boxcars („vlie
gende verhuiswagens"), Engelse Va-
letta's, Denen, Noren en Italianen zijn
er geweest. Naar Nederland gevlogen
op de alarmkreet, die uit het land
opsteeg, na de vloed van 1 Februari.
Honderden tonnen goederen zijn
vandaar uit neergelaten boven het
bedreigde gebied en de Amerikanen
met hun grote transportmachines
hebben daarin het leeuwenaandeel
gehad, konden dit uiteraard hebben,
omdat hun machines een grotere
vervoerscapaciteit hadden dan de
andere.
Vier honderd en zestig ton hebben de
Flying Boxcars vervoerd en direct daar
op volgt de Nederlandse luchtmacht met
165 ton. In volgorde komen dan de
K.L M. met 100 ton, de Marine Lucht
vaartdienst met 75 ton en de Engelsen
met 54.8 ton.
De meeste vluchten heeft de Marine
Luchtvaart dienst gemaakt, nl. 119. daar
op volgen de militaire luchtvaart (75),
de Amerikanen (50), de K.L.M. (40), de
rijksluchtvaartschool (32), de Engelsen
(40), het toestel van prins Bernhard (10)
en de Denen (8).
Eén toestel is verongelukt, nl. een Da
kota van de luchtmacht, die Vrijdag in
de start, vermoedelijk door ysvorming.
geen hoogte kon krijgen. De piloot was
daardoor genoodzaakt een buiklanding
op het eind van het veld te maken,
waarbij zich geen persoonlijke ongeluk
ken voordeden. De Dakota werd echter
zwaar beschadigd.
Nachten doorgewerkt
Nachten is er in de lucht en op de
grond doorgewerkt om voedsel en red-
ringmateriaal gereed te maken en te
„droppen", 's Nachts om 12 uur wierp
een Dakota boven het Marktplein te
Middelburg nog handschoenen uit ..Een
gehaaid baantje met die kerktoren zo
vlak in de buurt", zei de commandant
van de transportafdeling van de lucht
macht, majoor vlieger waarnemer S. de
Jong, die alle lof heeft voor zijn mannen
en vooral ook voor het grondpersoneel,
dat het in de open lucht, in weer en
wind. gepresteerd heeft de machines
voor 100 vlieggereed te houden.
Zondag 1 Februari konden de Dakota's
door de storm, die dwars op de baan
op Valkenburg stond, niet starten. Direct
is toen een bemanning naar een ander
vliegveld gestuurd, waar toevallig een
toestel van de luchtmacht stond. Door
het uitblijven van een order is men die
dag daar echter ook niet gestart.
Ondertussen werd de Zondag gebruikt
voor het in grote hoeveelheid gereed
maken van materieel: containers met
voedsel en drinkwater, brood in plunje-
zakken en zandzakken. De Maandag
daarop bij het licht worden zijn majoor
De Jong en kapt. vl.wn. Lukkien toen op
eigen initiatief gestart.
Naar eigen inzicht
afgegooid
„Overal waar het uit de lucht leek dat
het benauwd was, hebben we toen naar
eigen inzicht afgegooid", aldus majoor
De Jong. „Ik herinner me bijv. nog Stel
lendam. Middelharnis, Stavenisse en op
Schouwen. Daarna hebben we nog een
drie uur rondgevlogen om de zaak te
verkennen en een overzicht te krijgen".
„Die eerste vlucht was hartroerend,
vooral boven Goeree-Overflakkee en
Schouwen-Duiveland, waar mensen op de
daken met witte lappen zwaaiden".
Zondag 1 Februari heeft de MLD reeds
twee vluchten met Mitchells gemaakt en
boven Middelharnis werden na telefoni
sche oproep rubberboten uitgegooid. Drie
Sea-otters en de Helicopter van de ma
rine hebben in totaal 50 mensen uit hun
huizen gered. Vliegboten zijn geland in
de polders, onder de vaak moeilijkst
denkbare omstandigheden.
De dankbaarheid in den lande voor
onze vliegers is groot geweest, daarvan
getuigen telegrammen die aan de trans
portafdeling van de luchtmacht zijn ge
stuurd door de burgemeesters van Mid
delharnis, Sommelsdijk en Ellewoutsdijk
Majoor de Jong toonde ze ons met be
scheiden trots, doch deze dank geldt
tevens al het personeel van Valkenburg,
dat een zo groot aandeel in deze mach
tige reddingsoperatie heeft gehad.
£02ijfct
ruik maar eens
Voetbal.
LENSTRA WEER BIJ
DE TRAINING
23 spelers uitgenodigd
Voor de training van het Nederlands
elftal zijn de volgende 23 spelers uit
genodigd (in alfabetische volgorde):
Alberts (Vitesse), Biesbrouck (RCH),
Van de Bogert (DOS), Boskamp
(Ajax), Clavan (ADO), Claus (Hel-
mondia), Van Ede (Sparta), Van der
Gijp (Emma), Hendriks (Vitesse),
Klaassens (VVV), Van der Kuil (VSV),
Kuypers (Volewijckers), Landman
(Sparta), Lenstra (Heerenveen), Louer
(NOAD), Louwers (Eindhoven), Lui
ten (DOS), Van Raalte (Blauw Wit),
Van Schijndel (SVV), Tebak (Eind
hoven), Terlouw (Sparta), De Voogd
(Haarlem) en Wiertz (DWS).
De Keuze Commissie verklaart uit
drukkelijk, dat de mogelijkheid blijft
bestaan dat alsnog spelers worden uit
gekozen om de training (of trainings
bijeenkomsten) te volgen als de KC
daartoe aanleiding vindt. Ook is het
mogelijk, dat spelers, die plotseling een
uitstekende vorm blijken te bezitten en
niet ii genodigd waren, in het Neder
lands elftal worden gekozen. De voor
bereiding voor de wedstrijd .tegen
Zwitserland geschiedt onder meer door
het spelen van, trainingswedstrijden en
daarom is het aantal uitgenodigde spe
lers groter dan voorheen het geval was.
BAS PAAUWE GAAT MAURITS
VERLATEN
Bas Paauwe, die zes jaar als trainer
in dienst geweest is van Maurits heeft
zijn ontslagaanvraag ingediend bij het
bestuur van deze club. Hij zal Maurits
nog tot aan het eind van het lopende
seizoen blijven trainen daar hij zich tot
taak heeft gesteld, zijn club, die mo
menteel in degradatiegevaar verkeert,
in de eerste klasse te houden.
Maurits heeft intussen een aanbod
ontvangen van een Oostenrijker, Veg
genaamd, die trainer is van de Wiener
S.C. Het bestuur zal zich hierover be
raden.
Schaatsenrijden.
JENKINS WERELDKAMPIOEN
KUNSTRIJDEN
Andere Amerikaan op tweede plaats.
Bij goede weersomstandigheden wer
den de wedstrijden om het wereld
kampioenschap kunstrijden heren te
Davos voortgezet. De titel werd be
haald door de Amerikaan Jenkins, die,
nadat hij na de verplichte figuren de
tweede plaats achter zijn landgenoot
Grogan had bezet, deze bij het vrije
rijden ruim sloeg.
Niet alleen de 2000 toeschouwers, die
de verrichtingen der rijders gadesloe
gen, waren enthousiast over de
prestaties van Jenkins, doch ook de
juryleden, want één hunner gaf het
hoogst mogelijke puntenaantal, het
geen zelden bij wereldkampioenschap
pen is voorgekomen.
De Italiaan Fassi werd derde.
De afsluitdijk, Lely's trotse schep
ping, welke de inpoldering van grote
delen Zuiderzee mogelijk maakte, werd
in twaalf jaren aangelegd en voltooid.
Het werk, dat terecht ook in het bui
tenland sterk de aandacht trok, heeft
ruim 140 millioen gulden gekost. Wan
neer alle polders gereed zullen zijn is
in de Zuiderzeewerken ruim een mil
liard gulden gestoken. Dat lijkt een
heel bedrag, is toch nog maar een
zesde van hetgeen wij nu in vier jaar
tijds voor onze verdediging moeten,
uitgeven, alleen omdat we niet weten,
wat de heren achter het ijzeren gor
dijn in de zin hebben tegen West-
Europa. De afsluitdijk heeft zich trou
wens in die ene nacht al wel dubbel
en dwars betaald, als men zich alleen
maar probeert voor te stellen hoeveel
schade er anders ook nog zou zijn ver
oorzaakt in het oude randgebied van
de Zuiderzee, waarvan wij in deze
streken dan beslist ook een flink deel
te dragen zouden hebben gekregen.
Verder mag men bij een beoordeling
van de kosten der Zuiderzeewerken
ook nooit de grote aanwinst aan
vruchtbare cultuurgrond uit het oog
verliezen.
Thans is een nieuw dijkprobleem,
dat reeds jaren bekeken wordt in de
studeerkamers en op de tekenborden,
met één slag hoogst actueel geworden:
de afsluiting van de zeegaten in het
Zuidwesten des lands en tussen de
Waddeneilanden, gepaard gaande met
niet onbelangrijke inpolderingen, dus
nieuwe winst aan cultuurgrond. Na de
oorlog is dit grote werk allereerst en
vooral bekeken uit het oogpunt van
een noodzakelijk halt toeroepen aan de
snel toenemende verzilting van het
rivierwater en dus van de land- en
tuinbouwgronden in het Westen des
lands. Reeds in 1946 schreef minister
Vos, dat het ook zijns inziens nood
zakelijk geacht moest worden, maat
regelen te nemen tegen de voortschrij
dende verzilting in een deel van het
net onzer benedenrivieren en tegen de
verhoging van de stormvloedstanden
in dit gebied, die het gevolg is van
een complex van oorzaken. Daarvoor
waren toen reeds plannen in studie,
welke de regering thans wil bespoedi
gen. Minister Vos nam nog het initia
tief tot het afdammen van de Brielse
Maas, welk werk inmiddels voltooid is.
Het gaat dus thans allereerst om de
afsluiting van het Haringvliet, de Gre-
velingen en de Oosterschelde en ver
der, in het Noorden om gedeeltelijke
inpoldering van de Waddenzee met
afsluiting van de zeegaten tussen de
eilanden daar. Sinds de ramp van 1.
Februari is de verzilting uiteraard op
de achtergrond geraakt, maar de ar
gumenten. welke erkende waterdes
kundigen als de hoofdingenieur van de
Rijkswaterstaat dr ir J. Van Veen en
prof. ir J. Th. Thijsse, directeur van
het Waterloopkundig Laboratorium
der Technische Hogeschool, reeds ja
ren hebben aangevoerd voor sluiting
van de zeegaten, gelden natuurlijk
evenzeer als men het vraagstuk bena
dert van de zijde der bescherming
tegen hoog water en overstromings
gevaar. Ze zijn sedert 1 Februari 1953
zelfs nog te klemmender geworden.
Wij ïn het Oosten hopen natuurlijk,
dat tevens de wenselijkheid van voor
zieningen aan de afsluitdijk na de
jongste ervaringen in het technisch
overleg betrokken zal worden.
Al behoort een samenloop van on
gunstige factoren als waardoor de
jongste watersnoodramp is veroorzaakt,
gelukkig tot de zeer zeldzame moge
lijkheden eens in de 500 jaar zegt
men een feit is, dat ons land, zij
het zeer langzaam 25 cm in de 100
jaar zakt en dat het zeepeil blijft
stijgen en ook dit maakt betere dijk-
bescherming nodig.
De aanleg van die nieuwe zeewering
met bijbehorende werken is natuurlijk
een zaak, die lange tijd, zeker enige
tientallen jaren, in beslag zal nemen.
Alleen voorstudie en voorbereiding
schijnen al vijf jaar te vragen en dus
moet het herstel van de beschadigde
dijken en andere waterkeringen zonder
vertraging worden uitgevoerd. Het zal
veel geld kosten men spreekt reeds
van 3 tot 4 milliard gulden maar
het ziet er naar uit, dat er geen keus
is. En tenslotte, wat is vier milliard
tegenover de toekomst van ons volk,
de zekerheid voor vele na ons komen
de geslachten? Als 't er op aankomt,
leven wij, volwassenen van nu. niet
voor ons zelf, maar voor onze kinde
ren„Een volk, dat leeft, bouwt aan
zijn toekomst."
Geen goederen meer
naar Den Haag
Tekort aan opslagruimte
Het hoofdbestuur van het Rode Kruis
verzoekt tot nader bericht geen inge
zamelde goederen meer naar Den Haag
te zenden, omdat hiervoor geen opslag
ruimte ter beschikking is. Als gevolg
hiervan is het van belang dat alle tot
heden ingezamelde goederen ter plaatse
worden opgeslagen en zoveel mogelijk
worden gesorteerd, waarna schrifte
lijke opgave van hoeveelheden en soor
ten gaarne zo spoedig mogelijk inge
wacht wordt bij de intendance van
't Nederlandsche Roode Kruis, Fluwe
len Burgwal 19 in Den Haag.
Vliegtuig neergestort ii\
Egypte: dertig doden
In de woestijn tussen Suez en Cairo
is een transportvliegtuig van de Egyp
tische luchtmacht neergestort tenge
volge van een zandstorm. Hierbij zijn
dertig personen omgekomen, allen
militairen. Drie werden gewond. Twee
inzittenden zijn ongedeerd.
Biljarten.
Liitgelietmann vestigde een
nieuw record
Bij de na-contróle is gebleken dat
Lütgehetmann het door hem gewonnen
jongste tournooi om het Europese kam
pioenschap cadre 71/2 gespeeld heeft
met een algemeen gemiddelde van
24.24.
Dit is een nieuw Europees record.
Het oude stond met 22.82 op naam van
Piet van de Pol en werd gemaakt in
Februari 1952 tijdens het Europees
kampioenschap te Mulhouse.