n KOW Voornse kanaal nog steeds „frontgebied" Kroniek Kruiningen in dertien jaar tijd vier keer getroffen 9575 KOU. GRIEP, KOORTS Valkenburg was een week lang internationaal vliegveld Dijken Woensdag 11 Februari 1933 Pagina 3 Leger in oliegoed en lieslaarzen Heroïsche strijd van mariniers en polderjongens Om de drie nachten één slapen (Van een onzer speciale verslaggevers) Het Voornse Kanaal is nog steeds frontgebied in de siag tegen het op dringende water. Dat kunnen de pol derwerkers en de mariniers vertellen, die daar de ganse lange dag in de weer zijn om de dijken langs het kanaal te versterken. Het zijn met al te zware waterkeringen, die nu ineens belang rijk zijn geworden. Want tegen de Oostelijke dijk staat over een lengte van tien kilometer de druk van de on dergelopen polders van Putten, waar het water met het getij op en neer gaat door het gat dat ten Oosten van Heilevoetsluis in de dijk langs het Ha ringvliet is geslagen. Als die Oostelijke dijk doorbreekt, stroomt het water uit de polders in het kanaal en gaat de dijk aan de overzijde er aan. Dat betekent, dat een nieuw en groot gebied rond Zwartewaal en nog verder overlast van het water zou krij gen. Rond Zwartewaal hebben de boeren verleden week al, toen het spande, hun vee in veiligheid gebracht. Verleden week Donderdag heeft het geducht gespannen aan het kanaal. De Woensdagavond ervoor zou het weer gaan stormen. En langs het Voornse Kanaal trokken honderden onder leiding van wa terstaatsmannen om de aanval op de zwakke dijken zo mogelijk te keren. Daar waren stoere polder jongens, gehard en volleerd in dat werk, maar daar waren ook stu denten en vooral ook mariniers, die de hulptroepen waren in deze strijd. Het gevecht is in de loop van Donderdag gewonnen, 's Mid dags was de toestand niet meer critiek. Maar daarmede was de kous niet af. Want het water bleef aan de binnen zijde van de dijkvoet zijn langzaam verwoestend werk verrichten. De uit voering van een weliswaar provisorisch Londen, Washington en het Oosten De Engelsen zijn niet zo heel erg ingenomen met de nieuwe, „hardere" politiek der Amerikanen in het Verre Oosten. In de eerste plaats, omdat hun houding ten opzichte van China, ja eigenlijk ten aanzien van het Oosten- in-het-algemeen bepaald anders is dan die van de Amerikanen. De Britten hebben, niet ten onrechte, de pretentie, dat zij de geest van het Oosten beter begrijpen en aanvoelen dan een veel dynamischer volk als de Yankees. Heel kort en daardoor misschien onvolledig, maar toch ook wel scherp zou men het verschil tussen een Amerikaan en een Oosterling-in-het-algemeen aldus kun nen formuleren: eerstgenoemde ver trouwt op een maximale krachts prestatie. de laatste gelooft in het suc ces van een minimale verrichting. Wat karakter betreft, is er dus bij de Engelsen meer begrip voor het Oosten te verwachten dan bij de bewoners der Verenigde Staten en zeker bij de nieuwe regering. Het bewind-Truman zocht zijn kracht meer in inwendige versterking en vergroting van het eigen potentieel en van dat van de bevrien de mogendheden, Eisenhower-Dulles zijn al dadelijk begonnen met meer spectaculaire maatregelen, zoals het besluit inzake Formosa. Nu moet hier dadelijk aan toegevoegd worden, dat de nieuwe koers niet mogelijk zou zijn, indien Truman niet de grondslagen zou hebben gelegd, zodat de Republi keinen en thans in staat zijn te profite ren van de voorbereidingen der Demo craten. Maar althans in schijn stond de politiek van Truman toch dichter bij die van Londen dan die von Eisen hower en Dulles. Vandaar, dat er nog al wat oppositie onder de Britten be staat tegen het aanhalen van de teugels door het Witte Huis en het State De partment. Zoals gezegd komt dit in de eerste plaats voort uit een ander volkskarakter, dus uit meer begrip voor de Oosterse „aanpak" of liever: het achterwege laten daarvan! De Oosterling gelooft n.l. diep in zijn hart, dat de dingen vanzelf wel in orde ko men. Ook de regering-Truman schijnt (met de klemtoon op dit woord!) dat gedacht te hebben, maar nu is het ge duld op en achten de Amerikanen ja, ook en vooral de bevolking, men denke vooral niet, dat dit alleen van de regering uitgaat de tijd geko men prikjes te gaan uitdelen. In Lon den ziet men hiervan meer gevaren dan in Washington. Een blokkade van de Chinese kust zal tot incidenten leiden, zeggen de Engelsen; het resul taat op het vasteland van zo'n maat regel is nihil en ook de Koreaanse oorlog komt er niet door tot een eind. Bovendien (en hier raakt men een ge voelig punt) zijn de Engelsen hele maal niet van plan de handel met Rood-China via Hongkong op te geven en het is zelfs hun voornemen hun handelsschepen door de vloot te laten beschermen tegen aanhouding door de Chinese nationalisten van het eiland Formosa. En niet alleen zijzelf zullen door zulk een blokkade in hun belangen geschaad en daardoor onaan genaam gestemd worden, maar, zo zeggen zij, dit geldt ook voor die Oost- Aziatische landen, die eveneens handel met Rood-China drijven. De belangen van Britten en Amerikanen in deze zaak lopen derhalve niet weinig uit een. Als Washington de daad bij het woord voegt en ook Londen in feite reageert, zoals het thans mondeling doet. dan kunnen zich tussen Enge land en de Ver. Staten ten aanschouwe van de gehele Aziatische wereld, nog onaangename incidenten voordoen, met Rood-China èn de Russen als lachende derdenRl. maar toch ook weer grootscheepse be veiliging, werd voortgezet. De studen ten verdwenen, de polderwerkers kre gen versterking van collega's en de mariniers bleven. Ze zullen hem houden In de striemende regen ging gister ochtend het werk gewoon door. Want de Zuidelijke wind vrat aan de bin nenzijde van de Oostelijke dijk telkens grond weg. Van Nieuwersluis tot bij Hellevoet is deze dijk nu versterkt door lange rijen zandzakken. En op de bedreigde punten ziet men mariniers bezig met het aanslepen van zandzak ken om de dijk „bij te houden". Zij hebben die Oostelijke dijk, de voorste linie van het front, toegewezen gekre gen, en zij hebben elkaar beloofd dat zij hem zullen houden. Als zij in de avond naar hun kwartieren in de buurt vertrekken (zij zijn dichtbij in gekwartierd) blijft een wacht van 25 man achter om bij nacht de dijk in de gaten te houden. En op het eerste alarmsein de hele groep van 200 man uit hun kooi te halen. Bekisting van 10 km Aan de andere zijde van het kanaal, waar de polders achter de dijk nog droog liggen, wordt verwoed gesjouwd aan de constructie van een kistdam, die bij een eventueel doorbreken van de overbuurman de watervloed zal moeten keren. Duizenden paaltjes zijn daar op onderlinge afstand van nog geen meter in twee lange rijen in de dijk geslagen. Daarlangs zijn planken getimmerd en tussen deze planken schuttingen wordt grond gestort. Een in hout gevatte dam, die nu reeds op het grondstortcn na gereed is tussen Nieuwersluis en de trambrug, een afstand van drie en een halve kilometer. Aan de kant van Hellevoet- sluis rukt deze kistdam op naar het Noorden. In totaal tien kilometer zal die bekisting lang worden. Over en kele dagen moet hij gereed zijn. Op het ogenblik is de toestand sta biel. Men houdt de dijk goed bij. Doorbraakgevaar is er niet meer. Twee honderd mariniers werken daar onder leiding van de kapiteins Bedet en Dekker tussen Nieuwersluis en de ijzeren brug. Om de drie nach ten kunnen ze een nacht uitslapen. Op die manier is het vol te houden. Het café en de danszaal van hotel Corner House te Nieuwersluis is het hoofdkwartier van de helpers van het Rode Kruis waar alle werkers aan de dijk een korte rust kunnen nemen, waar koffie en snert is. Daar, vlak ach- het front, wordt ten minste zo hard gewerkt als buiten in de zwie pende regen en de harde koude wind. Als er weer zo'n ploeg dijkwerkers komt binnenvallen om even op ver haal te komen, worden snel de papie ren bekers met hete koffie rondge deeld. Dan hangen die geharde bestrij ders van het water wat rond op de stoelen, draaien zij hun sigaretje tot het weer tijd is naar de dijk te gaan. Het leger in oliegoed en lieslaarzen heeft even rust gehad. Lepeltjesactie ten bate van Rampenfonds In Utrecht is opgericht het Comité Lepeltjesactie ten bate van het Natio naal Rampenfonds. Dit comité heeft een zwaar verzil verd lepeltje in omloop gebracht dat door een fabriek te Zeist tegen kost prijs wordt geleverd. Zo zal het het comité mogelijk zijn plm f 1.per lepeltje over te maken aan het Nationaal Rampenfonds. Wanneer men f 2 overmaakt op giro 116116 ten name van de penning meester, de heer C. A. Walhof, Van Alphenstraat 18 Utrecht, wordt het lepeltje franco toegezonden. Frans hout voor dijkherstel Het Franse Staatsblad deelde giste ren mee, dat buitengewone uitvoer- quota voor hout zijn beschikbaar ge steld, waarvan het grootste deel is be stemd voor Nederland ten behoeve van het herstel der dijken. Speciaal ten be hoeve van Nederland zijn de volgende uitvoerquota bekend gemaakt: 100.000 stuks dwarsbalken van dennenhout, 100.000 stuks dwarsbalken van beuken- en eikenhout. 15.000 kubieke meter Sologne-dennenbalken, 42.000 stuks an dere dwarsbalken en 1500 kubieke me ter dennenhout. „Ontwikkeling" speelt morgen: Priestley's „De stad, waarin zij kwamen..." Opvoering voor Nat. Rampen fonds in Odeon te Zwolle Om twee redenen verdient d voorstelling, welke de toneelvereni ging „Ontwikkeling" morgenavond „Odeon" geeft, veler belangstelling. In de eerste plaats om het stuk, dat ge speeld wordt, in de tweede plaats om dat de netto-opbrengst bestemd is voor het Nationaal Rampenfonds. Over dit tweede, het goede doel van deze avond, behoeft natuurlijk niets meer te wor den gezegd: over het stuk, dat deze vereniging in veel belovende bezetting en onder regie van Henk Ockeloen speelt, het volgende: J. B. Priestley's „De stad, waarin zij kwamen de vertaling van mr H. M. Planten, is, zoals men dit van deze bekende En gelse schrijver mag verwachten, een stuk met diepte en tot nadenken stem mende strekking. Onder vreemde om standigheden komt een ook nog al vreemd gezelschap, die elkaar tot dus ver nooit gezien hadden, voorzover enkelen, als man en vrouw of als moeder en dochter, niet bij elkaar hoorden, aan de voet van een muur. Daarachter ligt een zeer bijzondere stad, de stad der gelukkige mensen, en als de zon is opgegaan, gaat de poortdeur van zelf open en het hele gezelschap trekt de stad in en ieder heeft er zo zijn en haar ervaringen, 's Avonds vinden zij elkaar weer bij de poort, die immers dicht gaat na zonsondergang en dus moeten zij be slissen of zij willen blijven of weer hun woonplaats opzoeken. Twee vrou wen blijven achter, een bejaarde werkster en een adelijke, rijke jonge dame. De anderen keren naar de wereld terug, óók de rauwe zeeman en het door het leven gekneusde dienstertje, ex-revuegirl. Zij hebben elkaar gevonden en zullen de mensen vertellen van de nieuwe samenleving, zoals in de stad der vrienden, der ge lukkige mensen. Een stuk dus, dat, om meer dan één reden, een volle zaal verdient morgen avond. Voor wie dit getal nog niet schreven Géén: buurman, \yat dacht je? Géén: vriend, wat doe jij? Geen wikken, geen wegen, geen knoop-tellerij, Geen week'lijks collecte- gebedel-gebaar, Geen opwekkend woordje. geen breed commentaar, Geen klop op de deur en geen hoed en geen pet, Uw materiaal: pen, hart, girobiljet. Vier cijfertjes 't alom-bekende- getal, Dat iedere pen uit de pen vloeien zal Vier cijfertjes, die in uw hoofd staan geprikt, Die iedere schrijfmachien machinaal tikt, Vier cijfertjes, naam van het Fonds èn: Den Haag, Bedrag, datum, teek'nen bij voorkeur: vandaag PHILIA. DOOR APELDOORN GEADOPTEERD (Eigen berichtgeving) Kruiningen, een der Zeeuwse ge meenten, waarover in de letterlijke zin van het woord een zee van leed zich heeft uitgestort, bestaat binnenkort 750 jaar. Men had zich voorgesteld dit ju bileum op waardige wijze te vieren. Juist enige dagen voor de onheils nacht was er een ere-comité geïnstal leerd Men begrijpt, dat in dit stadje, mate rieel zo zwaar getroffen en waar het water tal van slachtoffers maakte, van feestvieren geen sprake zal zijn. Bij elke nieuwe vloed zet het brakke water, dat vrij doorgang heeft door de grote gaten, die in de zeedijk zijn geslagen zijn wreed spel van vernieti ging voort. Het stadje is door Apel doorn geadopteerd. Via de radio waren de burgemeesters van beide gemeenten met elkaar in contact gekomen. 15.000 inwoners telde de gemeente Kruiningen. Thans zijn er nog 150. De anderen zijn gevlucht, geëvacueerd of vonden hun einde in de ziedende gol ven. De vierde keer Voor de vierde maal in dertien jaar is Kruiningen door een ramp getrof fen. In 1939 kwam Ki'uiningen onder water te staan tengevolge van een dijkdoorbraak. In 1940 werd het ge ïnundeerd en in 1944 volgde op bevel van de bezetter ontruiming van het stadje als strafmaatregel. Telkens heeft het zich met grote veerkracht weer opgericht en het her stel ter hand genomen. Doch nu werd en wordt het overspoeld als nooit te voren door het niets- ontziende water geweld. Er bleef maar één huis gespaard. Het ligt op het hoogste deel van de markt. Hier zetelt thans het gemeente-appa raat van het geteisterde Kruiningen. zijn snel en afdoend te bestrijden met: Apeldoorn aan de slag Apeldoorn heeft reeds de hand aan de ploeg geslagen. Uit de 1800 ha grote gemeentelijke bossen wordt hout ge kapt, van boerengeriefhout tot dak spanten toe. Een Apeldoornse opruimingsploeg is in het stadje bezig met het opruimen van cadavers. Voorts zijn in Apeldoorn allerlei sub-comité's gevormd voor het repa reren van meubels en ander huisraad, voor het maken en herstellen van kle ding enz. „De Ramp" Vraag naar meer dan 300.000 exem' plaren gfflftri V /rr-Tldf-iVWiSga De vraag naar het boek, dat de Vereniging ter Behartiging van de Be langen des Boekhandels binnenkort zal doen verschijnen onder de titel „De Ramp", overtreft dermate alle ver wachtingen, dat nu reeds vaststaat dat meer dan 300.000 exemplaren er van zullen worden verkocht. Gedacht wordt zelfs aan een oplage van een half mil- lioen exemplaren. Als men bedenkt dat een oplage van 50.000, waartoe de vereniging zich aan vankelijk wilde „beperken", voor ons land reeds een uitzondering is, kan men zich enig denkbeeld vormen van de problemen die het op de markt brengen van een tienmaal zo grote oplage stelt. Zo zullen, om een voor beeld te noemen, zeker meer dan acht van de grootste drukkersbedrijven elk een enorme order moeten uitvoeren. Het is onder deze omstandigheden eenvoudig onmogelijk de bij de uitgave betrokkenen alle buitensporig hoge on kosten zelf geheel te doen dragen. Van de aanvankelijk voorgenomen oplage doet men dat onverkort. Van de wellicht meer dan 400.000 exemplaren, waarmee het oorspronke lijk gedachte aantal wordt overtroffen, zullen de daarbij betrokkenen slechts de kostprijs in mindering van de op brengst brengen. Vast staat, dat de bijdrage voor het Nationaal Rampenfonds, gevormd door de opbrengst van „De Ramp" ver zal uitgaan boven de oorspronkelijke ra ming. Van de intekenaars wordt verwacht: betaling bij de bestelling en enig ge duld. Honderden tonnen goederen neergelaten Valkenburg is de afgelopen week een internationaal vliegveld geweest. Amerikaanse Flying Boxcars („vlie gende verhuiswagens"), Engelse Va- letta's, Denen, Noren en Italianen zijn er geweest. Naar Nederland gevlogen op de alarmkreet, die uit het land opsteeg, na de vloed van 1 Februari. Honderden tonnen goederen zijn vandaar uit neergelaten boven het bedreigde gebied en de Amerikanen met hun grote transportmachines hebben daarin het leeuwenaandeel gehad, konden dit uiteraard hebben, omdat hun machines een grotere vervoerscapaciteit hadden dan de andere. Vier honderd en zestig ton hebben de Flying Boxcars vervoerd en direct daar op volgt de Nederlandse luchtmacht met 165 ton. In volgorde komen dan de K.L M. met 100 ton, de Marine Lucht vaartdienst met 75 ton en de Engelsen met 54.8 ton. De meeste vluchten heeft de Marine Luchtvaart dienst gemaakt, nl. 119. daar op volgen de militaire luchtvaart (75), de Amerikanen (50), de K.L.M. (40), de rijksluchtvaartschool (32), de Engelsen (40), het toestel van prins Bernhard (10) en de Denen (8). Eén toestel is verongelukt, nl. een Da kota van de luchtmacht, die Vrijdag in de start, vermoedelijk door ysvorming. geen hoogte kon krijgen. De piloot was daardoor genoodzaakt een buiklanding op het eind van het veld te maken, waarbij zich geen persoonlijke ongeluk ken voordeden. De Dakota werd echter zwaar beschadigd. Nachten doorgewerkt Nachten is er in de lucht en op de grond doorgewerkt om voedsel en red- ringmateriaal gereed te maken en te „droppen", 's Nachts om 12 uur wierp een Dakota boven het Marktplein te Middelburg nog handschoenen uit ..Een gehaaid baantje met die kerktoren zo vlak in de buurt", zei de commandant van de transportafdeling van de lucht macht, majoor vlieger waarnemer S. de Jong, die alle lof heeft voor zijn mannen en vooral ook voor het grondpersoneel, dat het in de open lucht, in weer en wind. gepresteerd heeft de machines voor 100 vlieggereed te houden. Zondag 1 Februari konden de Dakota's door de storm, die dwars op de baan op Valkenburg stond, niet starten. Direct is toen een bemanning naar een ander vliegveld gestuurd, waar toevallig een toestel van de luchtmacht stond. Door het uitblijven van een order is men die dag daar echter ook niet gestart. Ondertussen werd de Zondag gebruikt voor het in grote hoeveelheid gereed maken van materieel: containers met voedsel en drinkwater, brood in plunje- zakken en zandzakken. De Maandag daarop bij het licht worden zijn majoor De Jong en kapt. vl.wn. Lukkien toen op eigen initiatief gestart. Naar eigen inzicht afgegooid „Overal waar het uit de lucht leek dat het benauwd was, hebben we toen naar eigen inzicht afgegooid", aldus majoor De Jong. „Ik herinner me bijv. nog Stel lendam. Middelharnis, Stavenisse en op Schouwen. Daarna hebben we nog een drie uur rondgevlogen om de zaak te verkennen en een overzicht te krijgen". „Die eerste vlucht was hartroerend, vooral boven Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland, waar mensen op de daken met witte lappen zwaaiden". Zondag 1 Februari heeft de MLD reeds twee vluchten met Mitchells gemaakt en boven Middelharnis werden na telefoni sche oproep rubberboten uitgegooid. Drie Sea-otters en de Helicopter van de ma rine hebben in totaal 50 mensen uit hun huizen gered. Vliegboten zijn geland in de polders, onder de vaak moeilijkst denkbare omstandigheden. De dankbaarheid in den lande voor onze vliegers is groot geweest, daarvan getuigen telegrammen die aan de trans portafdeling van de luchtmacht zijn ge stuurd door de burgemeesters van Mid delharnis, Sommelsdijk en Ellewoutsdijk Majoor de Jong toonde ze ons met be scheiden trots, doch deze dank geldt tevens al het personeel van Valkenburg, dat een zo groot aandeel in deze mach tige reddingsoperatie heeft gehad. £02ijfct ruik maar eens Voetbal. LENSTRA WEER BIJ DE TRAINING 23 spelers uitgenodigd Voor de training van het Nederlands elftal zijn de volgende 23 spelers uit genodigd (in alfabetische volgorde): Alberts (Vitesse), Biesbrouck (RCH), Van de Bogert (DOS), Boskamp (Ajax), Clavan (ADO), Claus (Hel- mondia), Van Ede (Sparta), Van der Gijp (Emma), Hendriks (Vitesse), Klaassens (VVV), Van der Kuil (VSV), Kuypers (Volewijckers), Landman (Sparta), Lenstra (Heerenveen), Louer (NOAD), Louwers (Eindhoven), Lui ten (DOS), Van Raalte (Blauw Wit), Van Schijndel (SVV), Tebak (Eind hoven), Terlouw (Sparta), De Voogd (Haarlem) en Wiertz (DWS). De Keuze Commissie verklaart uit drukkelijk, dat de mogelijkheid blijft bestaan dat alsnog spelers worden uit gekozen om de training (of trainings bijeenkomsten) te volgen als de KC daartoe aanleiding vindt. Ook is het mogelijk, dat spelers, die plotseling een uitstekende vorm blijken te bezitten en niet ii genodigd waren, in het Neder lands elftal worden gekozen. De voor bereiding voor de wedstrijd .tegen Zwitserland geschiedt onder meer door het spelen van, trainingswedstrijden en daarom is het aantal uitgenodigde spe lers groter dan voorheen het geval was. BAS PAAUWE GAAT MAURITS VERLATEN Bas Paauwe, die zes jaar als trainer in dienst geweest is van Maurits heeft zijn ontslagaanvraag ingediend bij het bestuur van deze club. Hij zal Maurits nog tot aan het eind van het lopende seizoen blijven trainen daar hij zich tot taak heeft gesteld, zijn club, die mo menteel in degradatiegevaar verkeert, in de eerste klasse te houden. Maurits heeft intussen een aanbod ontvangen van een Oostenrijker, Veg genaamd, die trainer is van de Wiener S.C. Het bestuur zal zich hierover be raden. Schaatsenrijden. JENKINS WERELDKAMPIOEN KUNSTRIJDEN Andere Amerikaan op tweede plaats. Bij goede weersomstandigheden wer den de wedstrijden om het wereld kampioenschap kunstrijden heren te Davos voortgezet. De titel werd be haald door de Amerikaan Jenkins, die, nadat hij na de verplichte figuren de tweede plaats achter zijn landgenoot Grogan had bezet, deze bij het vrije rijden ruim sloeg. Niet alleen de 2000 toeschouwers, die de verrichtingen der rijders gadesloe gen, waren enthousiast over de prestaties van Jenkins, doch ook de juryleden, want één hunner gaf het hoogst mogelijke puntenaantal, het geen zelden bij wereldkampioenschap pen is voorgekomen. De Italiaan Fassi werd derde. De afsluitdijk, Lely's trotse schep ping, welke de inpoldering van grote delen Zuiderzee mogelijk maakte, werd in twaalf jaren aangelegd en voltooid. Het werk, dat terecht ook in het bui tenland sterk de aandacht trok, heeft ruim 140 millioen gulden gekost. Wan neer alle polders gereed zullen zijn is in de Zuiderzeewerken ruim een mil liard gulden gestoken. Dat lijkt een heel bedrag, is toch nog maar een zesde van hetgeen wij nu in vier jaar tijds voor onze verdediging moeten, uitgeven, alleen omdat we niet weten, wat de heren achter het ijzeren gor dijn in de zin hebben tegen West- Europa. De afsluitdijk heeft zich trou wens in die ene nacht al wel dubbel en dwars betaald, als men zich alleen maar probeert voor te stellen hoeveel schade er anders ook nog zou zijn ver oorzaakt in het oude randgebied van de Zuiderzee, waarvan wij in deze streken dan beslist ook een flink deel te dragen zouden hebben gekregen. Verder mag men bij een beoordeling van de kosten der Zuiderzeewerken ook nooit de grote aanwinst aan vruchtbare cultuurgrond uit het oog verliezen. Thans is een nieuw dijkprobleem, dat reeds jaren bekeken wordt in de studeerkamers en op de tekenborden, met één slag hoogst actueel geworden: de afsluiting van de zeegaten in het Zuidwesten des lands en tussen de Waddeneilanden, gepaard gaande met niet onbelangrijke inpolderingen, dus nieuwe winst aan cultuurgrond. Na de oorlog is dit grote werk allereerst en vooral bekeken uit het oogpunt van een noodzakelijk halt toeroepen aan de snel toenemende verzilting van het rivierwater en dus van de land- en tuinbouwgronden in het Westen des lands. Reeds in 1946 schreef minister Vos, dat het ook zijns inziens nood zakelijk geacht moest worden, maat regelen te nemen tegen de voortschrij dende verzilting in een deel van het net onzer benedenrivieren en tegen de verhoging van de stormvloedstanden in dit gebied, die het gevolg is van een complex van oorzaken. Daarvoor waren toen reeds plannen in studie, welke de regering thans wil bespoedi gen. Minister Vos nam nog het initia tief tot het afdammen van de Brielse Maas, welk werk inmiddels voltooid is. Het gaat dus thans allereerst om de afsluiting van het Haringvliet, de Gre- velingen en de Oosterschelde en ver der, in het Noorden om gedeeltelijke inpoldering van de Waddenzee met afsluiting van de zeegaten tussen de eilanden daar. Sinds de ramp van 1. Februari is de verzilting uiteraard op de achtergrond geraakt, maar de ar gumenten. welke erkende waterdes kundigen als de hoofdingenieur van de Rijkswaterstaat dr ir J. Van Veen en prof. ir J. Th. Thijsse, directeur van het Waterloopkundig Laboratorium der Technische Hogeschool, reeds ja ren hebben aangevoerd voor sluiting van de zeegaten, gelden natuurlijk evenzeer als men het vraagstuk bena dert van de zijde der bescherming tegen hoog water en overstromings gevaar. Ze zijn sedert 1 Februari 1953 zelfs nog te klemmender geworden. Wij ïn het Oosten hopen natuurlijk, dat tevens de wenselijkheid van voor zieningen aan de afsluitdijk na de jongste ervaringen in het technisch overleg betrokken zal worden. Al behoort een samenloop van on gunstige factoren als waardoor de jongste watersnoodramp is veroorzaakt, gelukkig tot de zeer zeldzame moge lijkheden eens in de 500 jaar zegt men een feit is, dat ons land, zij het zeer langzaam 25 cm in de 100 jaar zakt en dat het zeepeil blijft stijgen en ook dit maakt betere dijk- bescherming nodig. De aanleg van die nieuwe zeewering met bijbehorende werken is natuurlijk een zaak, die lange tijd, zeker enige tientallen jaren, in beslag zal nemen. Alleen voorstudie en voorbereiding schijnen al vijf jaar te vragen en dus moet het herstel van de beschadigde dijken en andere waterkeringen zonder vertraging worden uitgevoerd. Het zal veel geld kosten men spreekt reeds van 3 tot 4 milliard gulden maar het ziet er naar uit, dat er geen keus is. En tenslotte, wat is vier milliard tegenover de toekomst van ons volk, de zekerheid voor vele na ons komen de geslachten? Als 't er op aankomt, leven wij, volwassenen van nu. niet voor ons zelf, maar voor onze kinde ren„Een volk, dat leeft, bouwt aan zijn toekomst." Geen goederen meer naar Den Haag Tekort aan opslagruimte Het hoofdbestuur van het Rode Kruis verzoekt tot nader bericht geen inge zamelde goederen meer naar Den Haag te zenden, omdat hiervoor geen opslag ruimte ter beschikking is. Als gevolg hiervan is het van belang dat alle tot heden ingezamelde goederen ter plaatse worden opgeslagen en zoveel mogelijk worden gesorteerd, waarna schrifte lijke opgave van hoeveelheden en soor ten gaarne zo spoedig mogelijk inge wacht wordt bij de intendance van 't Nederlandsche Roode Kruis, Fluwe len Burgwal 19 in Den Haag. Vliegtuig neergestort ii\ Egypte: dertig doden In de woestijn tussen Suez en Cairo is een transportvliegtuig van de Egyp tische luchtmacht neergestort tenge volge van een zandstorm. Hierbij zijn dertig personen omgekomen, allen militairen. Drie werden gewond. Twee inzittenden zijn ongedeerd. Biljarten. Liitgelietmann vestigde een nieuw record Bij de na-contróle is gebleken dat Lütgehetmann het door hem gewonnen jongste tournooi om het Europese kam pioenschap cadre 71/2 gespeeld heeft met een algemeen gemiddelde van 24.24. Dit is een nieuw Europees record. Het oude stond met 22.82 op naam van Piet van de Pol en werd gemaakt in Februari 1952 tijdens het Europees kampioenschap te Mulhouse.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2