Binnendijken van THOLEN verstevigen! Land van STAVENISSE opgegeven Houding AVRO in ramptijd Zevenhonderd man werken aan een DIJK Woensdog 11 Feb'ruori 1953 :.'3 VOOR DE 16e FEBRUARI (Van onze speciale verslaggever.) Dijkgraaf Geuzen, de vader van ingenieur Geuzen, is een eenvoudig en edel mens Hij woont in het volkomen geïsoleerde Poortvliet op Tholen, maar er is maar één plaats, waar hij sinds de rampzalige nacht bijna niet meer vandaan is geweest: het gat in de Strijense dijk. Met zijn vier medebestuurders is hij hier dag en nacht te vinden, evenals de technische ambtenaren van de waterschappen. Zij, samen met honderdvijftig burgers, hebben medegewerkt, dat niet heel Tholen is weggespoeld. In die sombere nacht moesten zij beslissen, welke maatregelen moesten worden getroffen, wat gespaard moest worden tegen elke prijs en wat in Godes naam moest worden opgegeven. Een gat sloeg bij de afwateringssluis in de dijk en zij beslisten, dat vóór alles het kost bare bouwwerk van de afwatering behouden moest blijven, evenals het electrische gemaal aan de binnendijk. Hier hebben zij met de honderdvijftig mensen voor gevochten. Ontelbaar is het aantal zandzakken en grond, dat over onmogelijke aanvoerwegen moest komen tegen het binnenstromende wa ter na de doorbraak. Door het onmiddellijk sluiten van het afwateringssysteem en het versterken van de te zwakke binnen dijken toomden de mannen het geweld van het water in. Achteraf blijken hun beslissingen juist te zijn geweest, want de afwateringssluis kan straks, wanneer de dijk is gedicht, werken en het water lozen evenals het geredde gemaal het water uit de andere polders kan pompen. Hierdoor kan dit gedeelte van Tholen misschien spoedig droog worden gemalen en de vruchtbare akkers worden los gerukt uit de vernietiging van het zoute water, dat vele stukken land tot een onvruchtbare steppe zal hebben veranderd. Eenvoudige mensen en historische besluiten keiharde werkelijkheid. Geen lof is groot genoeg om deze mannen van de Heide Maatschappij die hun namen niet ver meld willen zien te prijzen, want in de werkzaamheden komt nu een lijn, die voor velen onbarmhartig is, maar is ge boren uit de vaste wil te redden wat te redden is en aldus een stimulans te ge ven voor de toekomst. Premieregeling dienst kleine boeren In een uitzending, voorbereid door de afdeling Voorlichting van het ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoor ziening, zal de heer ir. J. van Bueren, Ri.ikslandbouwconsulent, op Maandag 16 Februari 1953, des avonds van 19.4520.00 uur over de zender Hilversum I, een uit eenzetting geven van het doel, dat ten opzichte van de premieregeling Dienst kleine boeren wordt nagestreefd, terwijl in deze causerie tevens nader zal worden ingegaan op de betekenis van het Borg stellingsfonds voor de landbouw. Nergens op de Zeeuwse getroffen eilanden hebben de werkzaamneden het karakter van een energiek her stel. Men mag en kan hier nog niet over spreken. Dit is psychologisch onmogelijk en practisch een waan idee. Maar toch is herstel zo noodzake lijk, want een nieuwe aanval op dit vreselijk geschonden en open land zal onverdraaglijk zijn. En velen vragen zich af: Is die aanval de zes tiende Februari? Het is mogelijk, maar alles kan, als het weer kalm blijft, rustig ver lopen. Maar één dwaasheid van de woedende zee en het zal zo zijn. Het onmogelijke van de ramp heeft twijfel gebracht aan het normale mogelijke. Het zekere is onzeker geworden, en dit leidt tot het hero- isch begonnen werk, dat niet de naam van volledig herstel mag dra gen, maar eerder van de laatste voorbereidselen tot de laatste strijd. Onze speciale verslaggever Jan Schagen schrijft hierover. In het geïsoleerde land van Tholen ^ÏRSTELWERKZAAM-HEDEN AAN DE 5TGUENSEDUK OP THOLEN De Nederlandse Heidemaatschappij heeft voor Tholen een voorlopig plan ge maakt. Een systeem om de binnendijken te versterken tot een zeekering, die in het ongunstigste geval, dat misschien op de 16e Februari is, de drooggehouden grond en steden kan redden. Hiervoor moest een gewichtige beslissing worden genomen, nl. het land van Stavenisse volkomen op geven en doen alsof dit land met de stad immer zee was geweest. In de buitendijken van Stavenisse zijn drie grote gaten geslagen en het is on mogelijk deze gaten te dichten en de dijk hiermede weer op een sterkte te brengen, zodat de aanval kan worden gekeerd. Want slaan deze gaten op de 16e Februari door, dan is het achterland volkomen onbeschermd, daar de bin nendijken open liggen en dan zal Tholen zonder enige verdediging geheel Wel zendtijd gevorderd: ■yan de zijde van de Regeringscommissaris voor het Radiowezen wordt het vol gende medegedeeld: Naar aanleiding van een communiqué, uit gegeven door het algemeen bestuur van de AVRO over de vraag of voor het omroepen van berichten voor de geteisterde gebieden al dan niet zendtijd van de AVRO is gevor derd, schijnt het gewenst, ter voorkoming van onjuiste indrukken, een kort relaas te geven van hetgeen zich in deze heeft afge speeld. Dinsdagochtend 3 Februari omstreeks 8.15 uur werd in het regeringscommissariaat de telefonische mededeling van de regerings voorlichtingsdienst (RVD) ontvangen, dat de AVRO niet vrijwillig wenste mede te werken aan de coördinatie van de berichten voor de noodgebieden, zoals die de dag te voren op initiatief van een der omroeplei- ders en onder leiding van de RVD was tot stand gekomen, en waaraan alle andere om roepen'vrijwillig hun medewerking verleen den. De heer De Clercq, voorzitter van de AVRO, wenste zelf de controle uit te oefe nen over de berichten, die in AVRO-tijd zouden worden uitgezonden, aangezien hij alleen daarvoor de verantwoordelijkheid droeg. Nadat bij de heer De Clercq telefonisch was geïnformeerd of zijn standpunt in het algemeen door de RVD juist was weergege ven en dit door hem was bevestigd, is hem dezerzijds telefonisch medegedeeld, dat in dat geval de zendtijd op Hilversum 1 werd gevorderd voor zolang de RVD verklaar de tijd nodig te hebben voor de berichten dienst, aangezien de eenheid daarin niet in gevaar mocht worden gebracht. De heer De Clercq verklaarde zich daarmede accoord en zoverre kan van een conflict niet worden gesproken. Indien evenwel het AVRO-bestuur ver klaart, dat de regering geen zendtijd van de AVRO heeft gevorderd of zelfs maar een ogenblik het plan heeft behoeven te koesteren om zendtijd te vorderen, dan kan men het slechts betreuren dat dit commu niqué, dat betrekking heeft op feiten, waar bij de regeringscommissaris voor het radio wezen betrokken is, niet te voren aan hem ter verificatie is voorgelegd. Ware dat wel geschied, dan zou het zeker op een aantal punten anders hebben geluid. worden overspoeld, zelfs al gaat dit In alle kalmte. Het is ontegenzeglijk een harde be slissing geweest en bij velen zal deze misschien als een schrijnend tekort wor den gevoeld, maar slechts uit grote wer kelijkheidszin is deze beslissing geno- nten en zij zal juist zijn, wat er ook moge gebeuren. Toch is er iéts in deze beslissing, dat gevaarlijk kan worden. Dat is de factor t ij d. De nu uitgekozen binnendijken strekken zich uit over een lengte van meer dan tien kilometer en zullen tot minstens een meter boven de spring vloed-hoogte moeten worden verstevigd, zodat deze dijk bestand zal zijn tegen de allerongunstigste omstandigheden. Dag en nacht zullen ervaren en kundige han den de allerzwaarste werkzaamheden moeten verrichten. In koude en regen zal gestadig een aantal naamlozen dit noodzakelijke nederige werk moeten aan pakken en doorzetten. In de chaos zal een enorme sterke hand de leiding moe ten nemen en behalve een absoluut blan co volmacht, een sterke wil de ongeor ganiseerdheid moeten leiden volgens een vast plan, dat zal komen te liggen in een Langzaam laverend tussen de cadavers komen wij met de High speed in het geïsoleerde land van Tholen. De eigenaardige' apatische stilte, die over al deze gebieden, die wij bezochten, ligt, wordt slechts verbroken door de laag overscherende vliegtuigen, die voedsel en materieel gaan droppen op de bedreigde punten. Een ploeg doodmoede studenten sjokt in met modder bevuilde kleren langs de Dorpsstraat van Tholen om straks in de Rode Kruis-post een warme maaltijd te krijgen. Onwennig houden zij de schoppen over hun soms te smalle schouders en duidelijk zijn de tekenen van te haastig gebruikte energie te zien. Weer blijkt het, dat geen enkele kaart, die de situatie van het overstroomde ge bied aangeeft, overeenstemt met de wer kelijke toestand, want wat droog staat aangegeven, is in werkelijkheid reeds van het begin van de onheilsdatum af onder water. Wanneer wij wachten voor het onder houd met ingenieur Vorstenholt, toege voegd bij de Waterstaat, ontmoeten we een Franse journalist en een fotograaf. Wij wisselen gegevens uit en trachten uit te leggen, dat de doffe berusting geen kalmte is, die zij zo bewonderen, maar voor we zover zijn, vertellen zij over de inzameling, die in geheel Noord-Frank rijk is gehouden en reeds kunnen zij be richten, dat er 54 aanmeldingen zijn Ne derlandse kinderen op te nemen. Het dorp van burgemeester Bouwense Sint Maartensdijk is licht bescha digd. Het water sloeg over de vloedplan ken heen en stortte met donderend ge weld de Kaaistraat binnen, alles mee slepende op zijn weg, ook vier mensen. De vloedgolf heeft meer vernietigd dan het bestaan. Zij heeft zich gedrongen in de toekomst van Tholen. Alle plannen, die reeds door Gedeputeerde Staten wa ren goedgekeurd, zullen de eerste jaren geen doorgang kunnen vinden: de bouw van de nieuwe ambachtsschool, huizen bouw. De grote vlasfabriek en bouwpla- tenfabriek zijn weggeslagen. Morgen is het Zondag. Dan zal de lijkenprikkersploeg, zoals deze hier wordt genoemd, voor het eerst uitvaren over het water. Voor het eerst, want de gummi de, derde en vierde dijk. zoals deze op de kaart heten, de zeekerende barricade te maken, vindt niet overal instemming, maar de blanco volmacht, die Waterstaat en Heide Maatschappij de opzichter en uitvoerder hebben gegeven, dwingt de rest dit plan te volvoeren. Een vliegtuig suist vlak over de weg en dropt zijn kostbare last. Geen mens kijkt ernaar en een vrachtwagen start om de zakken op te halen. Nog minstens anderhalf millioen zandzakken zijn nodig om deze binnendijk op de juiste hoogte te brengen. We gaan over de dijk die voorlopig is gedicht om het daarachter liggende land te sparen voor de funeste uitlcolving van het in en uit stromende water. Hier in de bocht van de dijk heeft zich het wrakhout opgestapeld en onder de krans van stro drijven de lichamen van de slachtoffers van Stavenisse. Een kapstok met een ronde spiegel, waarin het licht door de draaiing als een vuur toren flitst, hangt aan een tak in een boom. Even boven het water steken de afgebrokkelde muren van wat eens vier arbeiderswoningen waren. Op de achter grond zakt langzaam een boerderij dieper en dieper in het water weg. Op het dak het jaartal 1785. Met droefheid en sombere voorgevoe- ANDERHALF MILLIOEN ZANDZAKKEN NODIG. GEEN KAART GEEFT JUISTE SITUATIE WEER. DUIKERS ZULLEN HET VEE UIT DE STALLEN HALEN BINNENDIJK ©IJ STAVENISSE. handschoenen en ijzeren haken zijn zo juist aangekomen. Zandzakken- droppings Zondag. Rouwdag. Een geniepige sneeuwstorm bedekt de gore straten met een helder wit kleed. Zeer voorzichtig rijdt onze wagen met de hoofduitvoerder van de Heide Maatschappij over de glib berige binnenwegen naar de Strijense dijk, waar twee grote gaten met man en macht, zullen worden gedicht. Als we over de dijk naar het gat lopen en de uitvoer der ons de technische details geeft, zien we een eindeloze rij van mannen zand zakken aansjouwen, hun hoofden gedeel telijk verborgen onder omgekeerde zak ken als bescherming tegen de gure kou de. Een flinke Westenwind springt tel kens grommend tegen de dijk op. Boe renkarren met hoge wielen, waar de ver moeide paarden voor sjokken, slepen de zandzakken, die regelmatig op een veld achter de dijk worden gedropt, aan over de uit elkander gereden binnenwegen. Dit vervoer vormt niet een van de minste problemen. Snelheid is in deze strijd te gen de tijd een zeer belangrijke factor. En de datum 16 Februari! Kapstok in boom Zevenhonderd man werken hier aan de djjk. Het plan om van de eerste, twee lens lopen we langs de dijk, die over het noodlot van Tholen gaat beslissen. De onnoemelijke taak deze te dichten voor de 16e Februari lijkt ons hopeloos toe en slechts de verbeten wil kan de wedloop volhouden en misschien winnen. En het werken, zoals de Ameri kanen dat doen? Met het vullen en laten springen van de Bailey brug gen boven de gaten? Het spreekt tot de verbeelding der mensen, maar het is overigens vrij zinloos, want een dijk heeft juist als een huis een de gelijke en zorgvuldig opgebouwde ondergrond nodig en dat is een vol gestopte brug zeker niet, zegt men ons van de zijde van de Heide Maat schappij. We gaan terug door het water met een duck, die wordt bestuurd door Duitsers in dienst bij de Amerikanen. We behoe ven ons geen zorgen te maken of zij op dit ondergelopen land de weg kennen, ze waren hier immers vijf jaar! De wind is weer opgestoken. Men heeft de cada vers van gisteren aan de bomen langs de weg vastgebonden. Een andere ploeg zal ze wegslepen. Er zullen duikers ko men om het vee uit de stallen te halen. We zijn op de terugweg. We durven er niet aan te denken hoe het zal worden als straks het water weg is en de trooste loze vernietiging in haar volle naaktheid voor het blote oog komt te staan F 225 voor Rampenfonds Beets. Naar aanleiding van een schrij ven van de Nederlandse Bond van Begra fenisverenigingen om een bijdrage voor de getroffen gebieden, heeft „De Laatste Eer" besloten aan bovengenoemde bond een bedrag van f 100 beschikbaar te stel len. Ook de floraliavereniging en het Witte Kruis stelden resp. f 100 en f 25 be schikbaar voor dit doel.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2