Eerste VO O RJAARS
Om de sleutels van de vrede
De toekomstige
rechtspositie van
de gehuwde vrouw
MIJNEN BEKOSTIGEN NIEUWE
PAROCHIEKERK
Parijs opent seizoen
Diamanthandel en- industrie had geen
- Jbevredigend jaar
Rusland in Noord en Zuid
niet afgegrendeld
VOENSDAG 11 FEBRUARI 1953
N D C—S
PAGINA (1
rpER voorbereiding van het
r burgerlek wetboek heeft .prof
Meyers aan de Tweede Kamer voor
gelegd 49 vragen, waaraan de minister
Van Justitie zün voorlopige antwoorden
heeft toegevoegd. Het zou niet aangaan,
aan de hand van deze vi-agen, tezamen
genomen, een enigszins algemeen beeld
te ontlenen van hetgeen er aan veran
deringen wordt overwogen. Wellicht, zul
len wijzingen worden voorgesteld, waar
omtrent vóóroverleg met de Kamer niet
nodig is geoordeeld. Er ontbreken echter
ook vragen, welke menigeen verwacht
zou hebben, doch welker ontbreken de
minister verantwoordt met de medede
ling, dat hjj geen wijzigingen zal voorstel
len betreffende de onderwerpen van han
delsrecht en familierecht, welke in de
laatste vyf en twintig jaren geheel nieuw
zijn geregeld. Zo is er geen vraag gesteld
over de rechtspositie van onwettige en
met name overspelige of bloedschennige
kinderen. Evenmin legt de minister vra
gen voor. waarop hy toch een negatief
antwoord verwacht: als zulk een onder
werp noemt hij herziening van het ma
terieel echtscheidingsrecht. Achter dt
gestelde vragen kunnen echter ook be-
ginselvragen liggen, welke in de beant
woording van de eerste mede kunnen
zijn betrokken en waarvan de beslissing
in het antwoord reeds kan zijn geïmpli
ceerd. Zo is er geen vraag gesteld om
trent de overheersende positie van de
man in het huwelijk, wel een drietal be
treffende drieërlei gevallen van afhanke
lijkheid van de vrouw ten opzichte van
de man.
DE man bepaalt de plaats, waar de
vrouw verplicht is met hem samen
te wonen. Daaruit behoeft niet te
▼o'gen, dat de vrouw niet daar, waar zy
«lchzelf vestigt, haar eigen domicilie
heeft. Al blijft zij volgens de nieuwe
verplicht te wonen, waar de man ver
blijft, toch kan geschrapt worden de te
genwoordige bepaling, welke haar feite
lijke vestiging negeert en geen ander
domicilie erkent dan dat van haar man.
Dat de minister deze schrapping voor
staat, houdt dus niet in, dat hy aan de
man geen gezag over de plaats van sa
menwoning meer wil toekennen, wel.
dat althans op één punt, de zelfstandig
heid van domicilie, de vrouw wordt ge
lijkgesteld met de man.
EEN tweede punt, waarop de minister
gelijkstelling voorstaat, is de op
heffing van de bepaling, dat de
vrouw niet door haar wil gevolgen kan
doen ontstaan voor haar vermogen, als
de man niet zijn bijstand of toestemming
verleent. Ook deze handelingsonbe
kwaamheid heeft tot grond het gezag
van de man. Ze heeft op zichzelve een
zedelyk motief, dat van een protecto
raat: eeuwenlang staat de vrouw zwak
in het verkeer en als zij een man heeft,
is het diens taak haar 1e beschermen
ook tegen de gevolgen van haar eigen
wil. Het Christendom geeft steun aan
oen gedachte van hogere orde. welke de
oenheid als „één vlees" (Genesis 2:24.
Eph. 5 31) ook uitbreidt tot beider ver
mogen. De man heeft over vrouw en
kinderen gezag, hun zwakke staat be
hoeft bescherming, op de huwelyksboot
behoort één kapitein. Zo heette het vóór
1882 in Engeland: „husband and wife are
one. and the husband is that one".
Moet echter, ook nu de vrouw zoveel
meer de gelijke in het verkeer is van de
man, de eenheid in het huwelijk nog zo
ver worden doorgetrokken, dat zij in
vermogenszaken onmondig blyft? Al
worden wel eens aankopen van tapijten,
bontmantels en zelfs van tennisbencdigd-
heden op vordering van de man vernie
tigd. hoeveel talrijker zijn daarnaast de
gevallen, waarin de vrouw ongestoord
het domein van haar vrijheid, de gewone
en dagelijkse uitgaven van de huishou
ding, te buiten gaat? Het besef van haar
onbekwaamheid kan menige vrouw
ondoordachte uitgaven weerhouden: kan
men echter zeggen, dat de vrouw die rem
meer behoeft dan de man? Wy zijn thans
oen der weinige landen, welke die hande
lingsbeperking van de getrouwde
nog niet hebben afgeschaft. Sedert. 1901
heeft ze reeds de beschikking ten bate
van het gezin over haar arbeidsloon.
Het ontwerp 1949 geeft haar voorts het
beheer en ook de vrije beschikking over
haar afzonderlijk vermogen.
Zulk privé-goed hebben in ons land
slechts een gering percentage van de
vrouwen: 95 pCt. zyn getrouwd m al
gehele gemeenschap van goederen: dit
betekent, behoudens uitzonderingen, dat
hetgeen ae vrouw ten huwelijk aan
brengt. of later verwerft, onder het be
heer en de beschikking valt van de man,
dat uitgaven samen moeten worden ge
dragen en de schuldeisers van elk der
echtgenoten, ook van de vrouw, zich
kunnen verhalen op het gemeenschap
pelijk vermogen, daaronder begrepen de
goederen, afkomstig van de man.
Naast het beheer is de onbekwaamheid
een middel in handen van de man. waar
door met zyn eigen belang in de gemeen
schap ook de eenheid van beleid wordt
verzekerd. Deze waarborg vervalt,
neer hij niet langer de vernietiging kan
vorderen van handelingen, door de
vrouw zonder zijn medewerking aange
gaan. Als deelgenoot en beheerder in de
gemeenschap zal de man machteloos ko
men te staan tegenover schulden van zijn
vrouw, welke hy mede zal hebben te
dragen en welke de schuldeisers op het
gehele vermogen kunnen verhalen. Daar
om gaat. de ontwerper van 1949, terwijl
hy de onbekwaamheid opheft, toch weer
voor het. geval van gemeenschap
schil maken tussen schulden van man en
vrouw. De vrouw zal vrij zijn zich te
verbinden, maar zonder zyn althans stil
zwijgende toestemming blijven haar uit
gaven voor haar persoonlijke rekening
en ontbreken haar in de gemeenschap
de middelen om haar schulden te vol
doen. Voor de vrouw, die trouwt in alge-
hele gemeenschap 95 pCt. is dan
de bekwaamwording slechts een schijn
bare stap naar de geliikheid.
Het is niet wenselyk de gelijkheid zo
zeer aan de eenheid op te offeren.
Wal is er tegen dit offer zo ^an
men vragen waartoe is het nodig, dat
de vrouw zich kan verbinden zonder de
toeslemming van haar man? Iedere
vrouw heeft echter behoefte aan andere
dan de gewone en dagelijkse uitgaven
van de gemeenschappelijke huishouding.
Men denke ook aan de vrouw, wier man
afwezig is, vooral aan haar. die niet met
haar man een gemeenschappelijke huis
houding heeft, de verlatene, die in de
gemeenschap noch middelen zal hebben
noch crediet, om zich ook van het da
gelijks nodige te voorzien.
Ondermijnde kerk van Heerlerbaan
moest -Horden afgebroken
(Van onze Limburgse redacteur)
In de onderhandelingen, die tussen het
Bisdom van Roermond en het kerkbe
stuur van de St. Josephkerk te Heerler
baan enerzijds en de directies der Staats-
en Oranje Nassaumynen anderzijds ge
voerd werden over de schade welke dit
Godshuis getroffen heeft, zijn beide par
tijen het eens geworden, dat het ge
bouw door ondermijning zoveel geleden
heeft, dat de mogelijkheid tot herstel
uitgesloten geacht moet worden. Het
voorportaal is totaal verzakt. De muren
zijn ontwricht. Er valt geen enkele deur
meer in het slot. Als ze 's-avonds dicht
gaan. grendelt de koster ze met een
zware houten balk af.
Er zal een nieuwe kerk worden ge
bouwd. De plaats waar deze zal komen
is nog niet met zekerheid bekend, daar
deze in verband met het uitbreidingsplan
in overleg met de gemeente Heerlen
bepaald moet worden. Daarenboven die
nen de myndirecties daaraan haar goed
keuring te geven. Wel staat het vast. dat
de kerk zeker niet herbouwd zal worden
op de plaats waar ze staat.
Toren verzakte
Architect Seelen. die in opdracht van
wijlen pastoor Ei ens de latere deken
van Gulpen het ontwerp voor deze
ruime parochiekerk heeft gemaakt, zal
destijds wel niet vermoed hebben, dat
zijn stoere schepping zo'n kort bestaan
beschoren zou zijn. In 1917 was het eer
ste gedeelte van het bouwwerk voltooid.
Tien jaar later werd de kerk afgebouwd
en kwam ook de toren gereed. Het is
een fors en ruim gebouw, geïnspireerd
op de romaanse stijl, opgetrokken uit
Kunradersteen, goed van proporties, we
liswaar geen kunstwerk maar toch een
kerk waarin een devote eh religieuse
sfeer heerst.
In 1934 deden zich de eerste verschijn
selen van verzakking voor. De oorzaak
lag in een scheur, die ontstaan was door
de steenkoolontginning van Staatsmijn
Wilhelmina te Terwinselen, welker con
cessie nog juist onder de kerk doorliep.
Midden op de brede verkeersweg naar
Kerkrade, die voor de kerk loopt, begint
de concessie van de Oranje Nassaumy
nen. Ware de samenwerking tussen
staats- en particuliere mijnen destijds zo
goed geweest als thans het geval is dan
zou deze scheur, die zich recht onder de
toren bevindt, naar alle waarschijnlijk
heid pas na eeuwen zijn ontstaan.
De verzakking nam steeds ernstiger
ormen aan. De toren, die scheef kwam
te staan, trok de kerk mee. De muren
begonnen te scheuren. Uit de gewelven
lieten brokken steen los.
Hoe levensgevaarlijk de toestand was
geworden bleek duidelijk op die bewuste
morgen toen een groot blok op de vloer
neerplofte vlak bij de communiebank,
precies op de plaats waar amper een mi
nuut te voren de laatste groep kinderen
ter H. Tafel genaderd was.
Onmiddellijk zijn toen radicale en in
grijpende maatregelen genomen. Reeds
was de toren zover weg gezakt, dat ze
1.65 m. uit het lood stond. Mijntechnici
hadden het gevaarte van de kerk losge-
kapt. Thans was hot moment aangebro
ken om de gevaarlijke toren, die op in
storten stond, af te breken. Dat gebeur
de in 1944.
Inmiddels werd beven schip, zybeuken
en priesterkoor met behulp 'van ijzeren
binten een groot net aangebracht om
neerstortend gesteente op te vangen.
Sindsdien konden de parochianen van
Heerlerbaan zonder angst voor ongeluk
ken de godsdienstoefeningen bijwonen.
DE minister van Justitie wil blijkens
zyn voorlopig antwoord de tegen
woordige gemeenschap behoudens
enkele verbeteringen handhaven. Prof.
Meijers vermeldt als uitkomst, door som
migen aanbevolen ter verwezenlijking
van de zelfstandigheid van de vrouw ook
in de algehele gemeenschap, het Scandi
navische stelsel, dat van de verreke
ningsgemeenschap: elk behoudt het be
heer van zijn eigen goederen, de schul
den van ieder zijn enkel op die van zijn
kant opgekomen goederen te verhalen:
de gemeenschap bepaalt zich in hoofd
zaak tot een deling van het gemeen
schappelijk vermogen by helfte aan het
einde van de gemeenschap. De eenheid
Minister Beijen in
Brussel
„Geen monetaire storingen"
BRUSSEL, Maandagmiddag.
Op het ogenblik dat wij dit schrijven,
bevindt de minister van buitenlandse za
ken van Nederland, de heer Beijen, zich
in de Wetstraat in conferentie met zijn
Belgische collega, prof dr. Paul van Zee
land.
Tevoren heeft de heer Beijen in het ge
bouw der Nederlandse ambassade in aan
wezigheid van H. M.'s ambassadeur, baron
Van Harinxma thoe Sloten, en van de
persattaché, de heer J. A. van Houten, ver
tegenwoordigers van de Belgische en bui
tenlandse pers te woord gestaan. In de
allereerste plaats sprak de minister de op
rechte dank van het Nederlandse volk en
de regering uit aan het adres van de ontelj
bare Belgen, overheidsinstanties en parti*
culieren, die op zo ruime en spontane wijze
hebben bijgedragen om het door een ont
zettende ramp getroffen Nederland te hel
pen en dit ondanks het feit, dat België zelf
ook zwaar geteisterd is.
Op de vraag welk het doel van zijn be
zoek te Brussel is, antwoordde de heer
Beijen, dat het van informatorische aard
Vervolgens werden in verband met de
overstromingsramp nog enkele vragen ge
steld. o.a. of de Nederlandse economische
situatie erdoor aangetast is. Er werden
natuurlijk ook zware materiële verliezen
geleden, aldus het antwoord van de minis
ter, o.a. aan vee, terwijl verder bepaalde
inkomsten vooreerst zullen uitblijven.
Hoeveel zal het herstel bedragen: 500
millioen, 800 millioen?
Niemand kan het vooralsnog zeggen,
doch zeker is dat dank zij de binnenko
mende giften dit herstel minder zal ver
gen dan het in feite had kunnen kosten. De
uïtvoerposifïe van Nederland blijft, onaan
getast, ondanks verloren gegane voorra
den, en er zijn ook geen monetaire storin
gen te vrezen.
Over een eventueel afsluiten van de I
Zeeuwse stromen wenste de heer Beijen
zich niet uit te laten. Daar moeten eerst
de technici zich over utispreken. Zeker is,
dat dit ontzaglijke werk nog veel moeilij
ker ^ou zijn dan het bouwen van de Zui
derzeedijken.
Met de voorbereidingen voor de bouw
van de nieuwe kerk, die door de mijnen
bekostigd zal worden is vermoedelijk een
jaar gemoeid. De plannen dienen dooi
de Bisschoppelyke Bouwcommissie, de
myndirecties en de regeringsinstanties te
Den Haag te worden goedgekeurd. Dan
zal het nog een jaar duren vooraleer de
vlag van de dakspanten wappert. Ook dc
pastorie is door ondermijning bouwvallig
geworden, doch deze blijft althans
voorlopig staan.
Niet zelden werden de bewoners van
Heerlerbaan tijdens de oorlog 's-nachts
in hun slaap opgeschrikt door het geluid
van knallende schoten. Daarover maak
ten zij zich echter nooit ongerust, want
zij wisten, dat het geen landwaehters,
N.S.B.-ers of Duitsers waren, die ze op
straat losten, maar onze trouwe en va
derlandslievende kompels, die diep onder
de grond de steenkoolrots met explosieve
stoffen deden springen en het heus niet
konden helpen, dat de bezetters hen tot
het plegen van roofbouw dwongen. Deze
onverantwoordelijke wijze van ontginnen
heeft de levensduur van de St. Joseph
kerk met tientallen jaren verkort.
F eijenoord-Heeren veen
voor het Rampenfonds
A.s. Zondag in liet Stadion
Ten behoeve van het Nationaal Ram
penfonds hebben Feijenoord en Heeren
veen die beide a.s. Zondag vrij zijn van
de competitie, besloten te Rotterdam in
het Feijenoord-Stadion een wedstrijd te
spelen. Deze wedstrijd begint om twee
uur en het is de bedoeling de gehele
recette van de wedstrijd voor vorenge
noemd doel te bestemmen.
Feijenoord heeft besloten haar leden en
donateurs tot deze wedstrijd géén gratis
toegang te verstrekken, terwijl voorts alle
andere bondsdipioma's evenmin geldig
zullen zijn.
Heerenveen voegde daaraan het gebaar
toe de voor haar aan deze wedstrijd ver
bonden reis- en verblijfkosten geheel voor
eigen rekening te nemen.
Mogen de sportminnende Rotterdam-
,ers beseffen dat het thans zaak is een
uitverkocht Stadion te verkrijgen opdat
een zo hoog mogelijk bedrag aan het Na
tionaal Rampenfonds zal kunnen worden
afgedragen.
Beide elftallen zullen in hun allersterk
ste formaties verschijnen.
Zeeuwsche confectie
fabrieken
Wederom 9 pCt. dividend
Met voldoening meldt de directie van
dc N.V. Zeeuwsche Confectiefabrieken te
Middelburg, dat de behaalde bedrijfsre
sultaten gunstig afsteken bij haar ver
wachtingen na het eerste halfjaar, toen dc
resultaten hoewel niet verliesgevend
weinig reden tot tevredenheid gaven. In
het tweede halfjaar waren deze belang
rijk beter. Aan de vernieuxving van het
machinepark is wederom grote aandacht
besteed. Door nieuwe aanschaffingen is
tevens de fabrieksoutillage op peil ge
houden.
De export heeft de volle aandacht van
de directie gehad. De voor dit doel be-
«temde productie kon vlot worden vei-| £ERSTE WEKEN VAN 1953
PASSAGIERSSCHEPEN
Bonaire, Amsterdam naar W. Indië 10 van
Barbados.
Cottica 7 van Georgetown te Amsterdam.
Fairsea II van Sydney te Amsterdam.
Indrapoera. Rotterdam naar Djakarta. 10
op 560 mijl KW. van Minlcoy.
Johan van OldenbarneveU. Amsterdam
'•'•aar Djarakta, passeerde 10 St. Soudan.
Maasdam II van N York te St. Thomas.
Nieuw Amsterdam -0 van N. York na.
Curacao.
Moordam. Rotterdam naar N. York. 10 op
520 mijl ZW. van Land's Er.d
Oranje Djakarta naar Amsterdam, 10 op
120 mijl W. van Minicoy.
Oranjestad. Amsterdam naar Cristobal, 10
op 120 mijl NO. van Cartagena.
Veendam, Rotterdam naar N. York 10 van
Halifax.
Westerdam, N. York naar Rotterdam, 10 on
285 mijl ZO. van Kaap Race.
Willemstad W. Indië naar Amsterdam, 11
van Antwerpen.
Zuiderkruis, Kaapstad naar Amsterdam,
passeerde 10 Finisterre.
SCHEEPVAARTBERICHTEN
ROTTERDAM aangekomen 10 Februari:
San, Londen slg., Ned. Transp. Bur.. Rijnh.
Zz.Gerd Maersk Curasao, olie, v. Omme
ren. Ie Petrh. boei A; Koningshaven. Londen
ledig, v. Uden. Parkk.; Albisola, Tou'.on erts
Compt. Rhènan. Waalb.. Fr. Swarttouw
Arnedyk, Baltimore stg.. H. A. L.. Wilhel
mmak Hondsbosch Zaandam, ledig. Ned.
Transp. Bur.. Rijnh. Zz.: Hoegh Eag'.e. Mens
al Ahmadi olie, v. Ommeren. B. P .M. st. 2:
Diemerdyk, Vancouver, stg., H. A. L.. Rijnh.
Nz.: Sprmgdale Valencia, erts. Muller,1
Waalh. 30: Prinses Beatrix, Harwich pass.
•n stg.. Mij. Zeeland. Jobsk.Bounty. Odense
akken. Schellen, Parkk.: Aspirant. Pta
Cardon olie. Buys. Ie Petrh.; boe: C; Megna,
Glasgow, led ig oSetermeer Fekkes. stroom
ten anker: Argenfels. Perz. Golf. stg.. Euro
vracht. Merweh.. Com. Swarttouw: Elbe
lichter) Haemburg, bijzine v. Ommeren.
3. P. M„ st. 12. perslbt. Fairaply 14; Blank-
-ann. Newport News, fosfaat, Soetermeer
Fekkes, Vlaardingen:
li Februari: Bittern, Anslm, stg., v. Omme-
;n. Merweh. K. v.: Benvorlich, Kobe, stg.
Meyer Waalh. Nz.Boreas. Port Sudan, stg..
Wankum Merweh. 2e gat: Juno, Bristol.
Muller, Parkk.: Lagarfoss. Reykjavik,
stg., Seeuwen, Schieh.; Sheringham Harwich
Harwich stg.. Hudig en Pieters, Merweh.:
Wansaead, Anlw.. stg.. v. Es. Maash. T H.
Modjokerto TJ. Prlok stg K. R. L.,
Schieh.: Lech FGdynia, stg., Ned. Transp.
r., Rijnh. Nz.;
ertrokken 10 Februari: Gulfdawn. Mena
al Ahmadi: Stad Dordrecht. Palermo:
Koningin Emma, Harwich: Hospitaalschip
De Hoop, Amstm: Sigvard. Malmo; Prins
Willem in, Valencia; Esso Amsterdam, Baton
Rouge: Soemba, Rostock; Friesland (SSM),
Newcastle; Quentin, Grangemouth: Luise
Bergmann, Hamburg: Warrior. Mobile: Bree
Helle, Londen: Melrose, Abbey, Hull: Gro
ningen. Southamuton: Batavier I. Londen:
Neiuwland, Leith: Frisian Coast. Newcastle:
Kanagoora, Las Palmas.
IJMUIDEN aangekomen 10 Februari: Prin
sengracht Stettin, hout; Flevo. Bordeaux,
stg.: Hathor, Hamburg, stg Bomma. Oslo,
Cottica, NV. Indie, stg.. voor Amstm:
•ertrokken 10 Februari: Saint Paul Duin-
:ken: Abel Tasman. Delfzijl; Jaus Londen:
Bittern. Rottm; Berkelstrocim, Hu!!: Hercu-
Hamburg; Am stel stroom, Londen; Fal
con, Londen:
11 Februari: Spaamestroom, Leith; Corona,
Oxelosund.
DELFZIJL aangekomen 9 Februari: Pirat.
EmdenMissouri, Swansea; Helmuth, Ham
burg: Thea, Lubeck;
10 Februari: Argo, Oscarshamn;
vertrokken 9 Februari: Alf, Londen.
NEDERLANDSE SCHEPEN
Aalsum. 10. 30 mijl Z. v. Las Palmas: Aar-
dyk 10 100 mijl O. van Kaap Hatteras; Abbe-
dyk 10. 200 mijl ZO. V. Kaap Race; Admiraal
de Ruyter 11 op 150 mijl ONO. v. Hartle
pool: Alcyone 10, 230 mijl W. v. Minicoy;
Aldabi 9 te Montevideo: Algenib p. 10 Ma
deira; Alhena p. 11 Vbssingen uitgaand: Alja
p. 10 VJissingen ingaand; Alkaid p. 10 Natal;
Alnati 10, 520 mijl Z. v. St. Vincent aC.V.;
Alpliacca 10 v. Baltimore n. New York;
Alphard 10, 60 mijl NW, V. Ouessant; Altair
te Paranagua; Amerskerk 11 v. Adeleide
Melbourne; Amstelstad 10, 870 mijl OZO. v.
Bermuda's: Amstelvaart 10. 300 mijl W. van
Minicoy: Amstelveen 10. 90 mijl NW. van'
San Francisco: Andyk 10. 270 mijl NW.
Zondagrust is de Franse couture totaal
onbekend. Ze begon dan ook Zondag 1 Fe
bruari met drie collecties. De gespeciali
seerde pers had daar braaf tegen gesput
terd maar zat op het aangegeven uur toch
gedwee op de gehuurde vergulde stoeljes,
die we) de ongemakkelijkste zijn die er be
staan. De Hollandsen nog in totale onwe
tendheid over de ramp die ons land getrof
fen had, want door een samenloop van om
standigheden had niemand naar de radio
geluisterd. Het ontstellende nieuws werd
ons naar het hoofd geslingerd, toen we des
nachts na twaalven thuiskwamen. De col
lega's die uit Holland waren overgekomen
en in hotels verblijven, hoorden het pas de
volgende dag en sliepen die nacht nog ge
rust, iets wat stellig geen enkele andere
Nederlander in Parijs deed.
Op de Fransen heeft het doorbreken van
onze dijken een geweldige indruk gemaakt.
Collega's, die ik niet veel meer dan van
gezicht ken, vragen om nadere bijzonder
heden en zeggen enkele woorden vol sym
pathie over ons land. Gezien de grote gere
serveerdheid van de Fransen bewijst dit
wel dat ze met ons drama oprecht mee
leven.
fs Maandags, toen de Hollandsen elkaar
weer terugvonden, leek ons al dat gedoe
om jurken en andere kleren zo hopeloos
onbelangrijk. Maar het leven gaat door en
om te beginnen met de confectionnairs, wil
men nu eenmaal weten wat de modesnuf-
jes zullen zijn. Bovendien denken de con
fectionnairs al aan hun volgende collectie!
Weer wezen Franse confectionnairs op
Hollandse confectie bij de export inneemt,
vooral naar Canada en Amerika. Wel zei
den allen weer dat, zo onze uitvoerman-
tels perfect zijn, de japonnen en zelfs de
mantelpakken niet op dezelfde hoogte
staan. Maar met goede ontwerpers moet
daar toch wel verbetering in te brengen
zijn. Het krampachtig vasthouden aan
garnering en nog eens garnering doet onze
confectiejaponnen schade. Men moet daar
absoluut van afzien willen onze jurken op
gelijke hoogte komen als de Franse.
Ook de collecties van de Haute Couture
bewijzen een keer te meer dat garnering
uit de tijd is. Manguin legt b.v. bij enkele
modellen echarpes om de heupen, die hij
van voren vaststrikt. De algemene opinie
was, dat een dergelijke draperie absoluut
overbodig is en het oog choqueert.
Andere couturiers geven tekening aan
hun modellen door een rij knopen. Dood
eenvoudige. onopvallende knopen en toch,
hoe moeilijk is het om een knoop goed ie
plaatsen!
De „tenors" van de couture hebben hun
collecties nog niet getoond. Wat zij als lijn
brengen weten we dus nog niet. In de
huizen, die we tot nu toe zagen, was van
een bepaalde lijn geen sprake. Alles is
modemits het maar eenvoudig is.
Vandaar het succes van de ehandails van
1920, die we tot bij de avondtoiletten te
rugvinden.
ae tailleurs worden langer, wat een
goed ding is, de mouwen hebben enige
padding, niet op dc schouder, maar even
over de arm. De schouders moeten bre-
debuitengewone belangrijke plaats die de der lijken dan ze zijn. De mouwen worden
haast nog lager ingezet. Op de buste wordt
geen aandacht meer gevestigd. Veel lange
sjaalkragen, die tot de taille lopen en mei
een knoop sluiten, zijn nieuwer dan de
kleine kraag en revers met een of twee
rijen knopen gesloten. Soms worden kraag
en revers vervangen door een platliggen
de band, die tot de knopen loopt. Dit
maakt geen erg gelukki" effect.
Aardig zijn de rokken met platte plooien.
Ze geven een elegante loop en maken de
kleine trippelpasjes overbodig, waar de
nauwe rokken toe dwingen. De lengte
blijft hetzelfde en de beste mantels zijn
tot nog toe de rechte herenoverjassen.
Er was gezegd, dat grijs absoluut de
mode uit zou raken en vervangen worden
door beige.
Inderdaad is deze kleur in alle huizen
te vinden en zelfs is het een mooi zachi
beige, naar het grège toe, griezelig be
smettelijk en dus voor de stad hoogst on-
practisch. Het grijs blijft zich dan ook
hanhaven. Dit keer is het erg donker; alle
accessoires kleuren er bij en daarom zaï
het dan ook nog wel jaren mode blijven.
Hier en daar weer lichte marineblauwe
tailleurs; verleden jaar zagen we ze in
het geheel met. Veel vrouwen zal dit slel-
lig plezier doen, want marineblauw is een
echte voorjaarskleur. Ook nu. evenals
vroeger, wordt het met wit opgemaakt.
Maar daarmee komen we op het gevaar
lijke onderwerp „garnering" terug! Maggy
Rouff heeft die kwestie op buitengewoon
smaakvolle wijze opgelost. Haar „détails"
zijn uiterst gedistingueerd. En die détails
zijn, nu de mode nog maar zo weinig ver
andert, zeker even belangrijk als de japon
zelf.
DINY K.—W.
Finisterre; Anna Henny 10 bij Nice; Arctie
10 te Torquay geankerd; Argos p. 10 Finis
terre: Arkeldyk 9. 110 mijl WZW v. Flores;
Arnedyk 10 te Rottm;: Arnoudspolder p. 11
Sandethe-boei; Arundo p. 10 de Balearen-
Ary Scheffer p. 10 de Burllngs' Att S 10 bij
Lundy oil. (schuilend): Averdyk p. 11 Vbs
singen Ingaand; Axeldyk 10, 250 mijl OZO.
Bermuda's.
Bacchus p. 10 Haiti; Bellatrix 9 te Boston
Bengkalis p. 10 Kaap St. Vincent; Bes-
•vaer 10 bij Wight geankerd: Beta 10 te
Middlesbro: Blitar 11 v. Rottm n. Hamburg;
Borneo 9 te Huil; Boschfontein 11 c Aden:
Boskoop 10. 710 mijl ZW. v. Land's End;
Breda 11 te Port of Spain; Brouwersgracht.
11 Brunsbuttel.
Caland 10 bij Lindesnaes geankerd; Caï-
tex Pet nis 10. 60 mijl O.
Helena 10
Hercules 10
10, 100 mijl ZZW.
11 West Hinder: Horst 10
heim; Hydra 10, 110
Maracaibo n. Berranquilla;
Amstm n. Hamburg: Hemies
Ouessant; Hoogezand p.
-- Bergen n. Dront-
ell. Mona;
Ida Pieler p. 10 North Foreland; Inspec.
Mellema 11 bij Straat Gibraltar.
Jagersfontein p. 10 Kaap Blanco- Japara
(KRL) 9 v. Penang n. Belawan; Joost 9 v.
Bordeaux n. Boston; Jozef Swenden 10 in
LimXjord geankerd: Juliana 10 v. Cura(ao
n. Rottm.
Kedoe 11 's avonds te Suez verw.r Keizers
gracht 10 v. Tónnay Cliarer.te n. Barry; Kitty
10. 25 mijl NW. v. Swinemunde; Kunlabon li.
120 mijl W. v. Skudesnes.
Laertes 11 te Makassar: Leendert B 10 bij
Dungeness: Lekhaven 10 op 280 mijl ZZW
- Pantellaria: Ce-I ouessant; Liberty 10 op de Theems: Lieve-
ronia p. 10 Cairns: Chama 10,750 mij^ONO. I vrouwekerk 10 te Karachi; Looiersgracht 10,
Barbados: Confiance 20. 205 mijl O.
de Firth of Forth: Constant p. 9 Dover
Cronenburgh p. 11 Vlissingen uitgaand.
Delfland p. :0 St. Pauls Rock; Deni 10 te
Goo!e: Deo Gloria 9 te Swansea; Diemerdyk
Rottm: Diligentia 10 bij" Wight gean
kerd: Doklaan 10. 100 mijl W. v. Ouessant;
Drente 10 v. Surabaia n. Semarang.
Edam 10. 550 mijl OZO. v. Kaap Race:
Eendracht 10. 290 mijl O. v. Malta: Eljo 10
in de Golf v. Biscaye; EJmina 10 op rede v.
Accra; Ena 10 v. Suez n. Stanlow; Enggano
10 v. Dubai n. Damman; Erebus 10 in de
Kleine Belt: Erinna 12 te Miri vrw.: Erna
p. 10 lichtschip Royal Sovereign; Esso Am
sterdam 10 v. Rottm n. Baton Rouge; Esso
Den Haag 10, 220 mijl W. v. Flores
Farnsum 10 250 mijl Z. v. eil. Sable,
in Ned. vervv.; Friesland (SSM) 10 v. Rottm
Newcastle;
Gadila 10 v. Avonmouth n. ShelUlaven
Garoet p. 10 Sabang; Goote 10 in de Golf
v. Biscave; Graveland 10 v. Rio Grande n.
Porto Alegrc; Grootekerk 11 te Dares Sa
laam.
Harm p. 10 Amstm: Hathor 10 te Amstm;
Haulerwijk 10. 250 mijl ZZ(W v. Ouessant;
Hector p. 10 Sardinië; Hecuba 12 te Barbados
an verw.; Helsum 10 v. Jacksonville n. Amstm;
kocht. Voorts is gebleken, dat in de laat
ste jaren een groter gedeelte voor belas
tingen is gereserveerd, dan noodzakelijk
was, waardoor aan de winst over 1952
minder voor vennootschapsbelasting be
hoeft te worden onttrokken, aldus het
verslag.
Het streven van de directie blijft er oj
gericht, een zekere continuiteit te betrach
ten in de dividendpolitiek. In verband
met de omstandigheden is het haar daar
om aangenaam een onveranderd dividend
van 9 pet te kunnen handhaven, terwijl
practisch alle open en stille reserves on
aangetast blijven.
De exploitatierekening wijst een bedrag
aan van f 143.711 (f 262.912). Na afschrij
vingen, reservering voor belasting en een
dotatie aan het pensioenfonds resteert een
winst van f 58.514 (f 86.873). Behalve ge
meld dividend wordt op de oprichters-
bewijzen f 110 (onv.) betaald.
De vooruitzichten voor 1953 zijn niet
ongunstig. Het bedrijf is de eerste 5 maan
den volledig bezet, maar ook nu geldt
eer dat het uitvoeren van deze opdrach
ten afhankelijk is van een geregelde aan
voer van de tijdig bestelde grondstoffen.
STIL MAAR VAST
Het jaar 1952 kan voor dc diamanthandel
en -industrie geen bevredigend jaar wor
den genoemd ondanks het feii, dat nog niet
van een verzadigd zijn van de wereld
markt gesproken kan worden, zo schrijft
het Diamant-Handelsblad, dat volledig
vertrouwen stelt in de onlangs ingestelde
commissie, die een verklaring en oplos
sing zal trachten te vinden voor de moei
lijkheden, waarin de diamantindustrie zich
bevindt.
Het blad acht het een absolute nood
zaak, dat de vereniging „Beurs voor den
Diamanthandel" in deze commissie wordt
vertegenwoordigd. „Diamantindustrie en
•handel vormen immers een geheel. Zo is
bijv. de toevoer van ruwe diamant aan
de industrie een zaak, waarbij de handel
ten nauwste betrokken is. Daarom woidt
getracht de overheid te overtuigen van de
noodzaak, dat de handel een eigen ver
tegenwoordiging in genoemde commissie
zal hebben".
Het per 1 Februari afgesloten maand-
verzicht merkt op, dat de stemming op
„In het bijzonder goed gemaakte pique
melee bleef gevraagd en de prijzen bleven
op peil, ook voor silvercape melee bleef
belangstelling bestaan. Vooral 5 a 6 per
karaat wérden gevraagd, doch ook de klei
nere sorteringen werden verkocht. Voor
zuivere melee bleef de belangstelling ge
ring. Er was een behoorlijke vraag naar
baguetten en ook in dit artikel bleven de
prijzen vast. Op de ruwmarkt bleef de
vraag naar blackspotteds bestaan en de
prijzen bleven vast ondanks het feit- dat.
de diamond trading company een groot
shipment had gegeven. Kwarten en klein
werden tegen iets lagere prijzen verkocht..
De vraag naar drie- en tweegreins was
beperkt.
Er waren vrij wat werknemers zonder
werk, doch men heeft goede hoop aan te
nemen, dat met het inwerkingtreden van
het tariefstelsel „Bedaux" de werkgelegen
heid zal toenemen en dat Amsterdam zijn
plaats op de wereldmarkt, mede dank zij
zijn goede fabrikaat, weer zal kunnen in
nemen". Het Diamant-Handelsblad ver
neemt ten slotte, dat het nieuwe tarief op
16 Februari in werking zal treden.
Aziatisch probleem kost eveneens veel
hoofdbrekens
AARTSBISDOM GAF
TIEN MILLE
Z. Em. Kardinaal De Jong heeft namens
het aartsbisdom Utrecht 10.000 geschon
ken in de collecte die Zondag. 8 Februari
in de kerken van het aartsbisdom ge
houden is voor de slachtoffers van de
watersnood.
bestemming tussen de vermogens
kan ook tijdens huwelijk worden verze
kerd met de eis, dat elk voor bepaalde
handelingen, b.v. vervreemding van huis
raad of van onroerend goed, de mede-
•erking van de ander behoeft, en ook
regelmatig moet inlichten omtrent de
stand van zijn vermogen. Zulk een rege
ling, beperkt tot verrekening van winst,
was in ons ontwerp van 1930 als keuze-
elsel voorzien.
Tenzij betreffende woonplaats, be
kwaamheid. tegenwoordig stelsel van ge
meenschap het antwoord zou luiden, dat
de afhankelijkheid van de vrouw moet
worden gehandhaafd, valt het nog niet
te zeggen, of ook in de regeling van de
persoonlijke betrekkingen iets van de
overheersing van de man behouden zal
blijven, b.v. in de keuze van de plaats
van verplichte samenwoning. Reeds de
ontwerper van 1949 zag geen belang
meer in de algemene uitspraak, dat de
man het hoofd is van het gezin, zoals hij
nog wel en terecht genoemd wordt
in nieuwere wetten, die van Zwitser-
land, Duitsland, Frankrijk en Italië.
Prof. mr CH. PETIT.
DE LAATSTE TIJD hebben we heel
wat artikelen over de nieuwe Ameri
kaanse, maar ook over een nieuwe
Russische politiek gelezen. Het kan in
derdaad zün en zal wel zo zijn. dat het
Kremlin bij de regiemwisseling in de
Verenigde Staten overweegt, of het bij
het meer offensieve karakter, dat naar
men in Washington wil suggereren, de
buitenlandse politiek van Eisenhower en
Foster Dulles zal kenmerken, wellicht
ook een nieuwe tactiek zal toepassen.
Tot dusverre echter hebben we meer
nieuwigheden bij de Amerikanen dan bij
do Russen ontdekt. Van deze laatsten
zagen wü slechts twee stunts: de her
vatting van de viermogendhedenbespre-
kingen over het maar steeds uitblijvende
staatsverdrag voor Oostenrijk en de me
dedeling. dat niemand minder dan minis
ter Visjinski naar New York zal gaan
om daar de Russische delegatie tijdons
het tweede deel van de Algemene Ver
gadering van de Verenigde Naties te lei
den. Wat deze besluiten betekonen, zal
eerst over enige tijd blijken.
De Russische tactiek moge dan, mis
schien veranderen, het doei: de wereld-
overheersing door een communistisch
Rusland (waarbij het accent wellicht nog
sterker op Rusland dan op communisme
valt) blijft ten eeuwige dage hetzelfde.
En daarbü is één punt, dat Moskou steeds
voor ogen staat: het uitzicht op, het con
tact met de grote wereldwateren. Dat is
allerminst een nieuw, aan Lenin of Sta
lin eigen fenomeen; we kennen het reeds
eeuwen, uit de tijd der oudste tsaren. Al
len, zonder uitzondering, hebben, als zü
wereldpolitiek bedreven, de uitweg naar
de zee gezocht- Uit nationaal oogpunt
overigens volkomen begrijpelijk, want
Europees Rusland is nu eenmaal
Zee liggen zoveel grendels, dat de vrije
toegang naar de Middellandse 2ec niet
veel meer dan een woord is. In vredestijd
levert dit alles niet veel moeilükheden
op, maar de staatslieden en militairen
denken nu eenmaal, ook in vredestijd,
bovenal in oorlog; zy willen zich in geval
van nood niet in hun aanval of verdedi
ging belemmerd voelen. Daarom is bijv.
de Dardanellenkwestie als het ware per
manent actueel; daarom ook is Scandi
navië een voortdurende zorg voor Rus
land: en als reactie natuurlijk ook voor
alle landen, die als het tot een oorlog
mocht komen, tegenover de Sovjet-Unie
en haar satellieten zullen staan, der
halve voor de gehele vrije wereld.
Daarom tenslotte kóst het Aziatische pro
bleem „het Westen" zoveel hoofdbrekens,
omdat als het. Kremlin de Aziatische kus-
De camera op t
buitenland
land. dat in Europa geen steeds bruik
bare havens heeft; in het Noorden zjjn
de havens een groot deel van het jaar
niet ijsvrij; de Oostzee kan gemakkelijk
worden afgesloten; en voor de Zwarte
ten van de Stille Oceaan zou beheersen,
nut alleen Australië, maar zelfs geheel
Noord- en Zuid-Amerika in voortdurend
levensgevaar zouden verkeren.
A LS WE ONS TOT EUROPA beper-
r\_ken, moet heel wat kleingeestig ge
twist over de Europese Defensiege
meenschap als volkomen onreëel worden
gezien tegenover de geweldige betekenis
van Scandinavië en de Balkan. Er zijn
militaire deskundigen genoeg, die deze
twee gebieden: de uiterste vleugels van
een het Europese front, als de sleutel van de
vrede beschouwen. Zij menen, dat Rus
land nooit een aanval op West-Europa
zal doen. als deze twee vleugels niet te
voren geneutraliseerd zijn. Zonder die on
zijdigheid zou een agressie zonder meer
militaire zelfmoord zijn. „Rusland weet
dit even goed als wij, schreef een hun
ner; en het zal zijn hoofd nooit in deze
strop steken".
De gedachte, welke in deze opvatting
tot uiting komt, is. dat Rusland zelfs met
een overweldigende landmacht geen
frontaanval op Europa zal doen, zolang
de flanken niet stevig zyn beschermd te
gen een luchtvergelding, ondernomen
van luchtbasissen in Turkije., Grieken
land en Joego-Slavië in het Zuiden tot de
Scandinavische vliegvelden in het Noor
den. Nu is de Zuidflank door de gemeen
schappelijke verdediging in of 'in aan
sluiting op de Noordatlantische verdrags
organisatie menselijkerwijze stevig ge
noeg om stand te houden. De tijd. dat
een aanvaller slachtoffer na slachtoffer
kon afmaken, is gelukkig voorbij; een
aanval op een der Nato-landen is een
aanval op allen; een agressie tegen
Turkije, Griekenland of Joego-Slavië zou
het gehele Natofront in beweging bren
gen. Maar Scandinavië is en blijft, alleen
reeds door zijn ligging, een zeer zwak
punt en daarom kan men het o.ï. terecht
de belangrijkste sleutel van de vrede
noemen.
Hoezeer Scandinavië het Kremlin ter
harte gaat. blijkt o.m. uit de soms zeer
bittere notawisseling, welke nu al sinds
de herfst van hot vorig jaar tussen Mos
kou en Denemarken aan de gang is. De
nemarken heeft daarbij het standpunt, in
genomen en vastgehouden, dat het nooit
toestemming zou geven tot maatregelen,
„welke terecht zouden kunnen worden
geïnterpreteerd als ziinde van agressieve
aard". In dit zinnetje valt het woord
„terecht" op. Maar het laat wel een
tweehonderd geallieerde vliegtuigen op
zjjn vliegvelden toe, zuiver als een ver
dedigingsmaatregel tegen een mogelijke
Russische agressie. Noorwegen daarente
gen neemt een straffer standpunt in:
in vredestijd geen buitenlandse basissen
in het land, dat ten slotte in het Noorden
een gemeenschappelijke grens met de
Sovjet-Unie heeft. Zweden is niet tot de
Nato toegetreden, maar onderhoudt een
eerste klas strijdkracht, waarmede elhe
aanvaller ter dege rekening zou moeten
houden. Ten slotte is er daar in het
Noorden Finland, dat innerlijk tot het
Westen behoort, maar eigenlijk volkomen
onder de green van Rusland ligt. En dan
is er nog de Oostzee, waarvan Rusland
meer en meer een Russische zee maakt.
Inderdaad, het gehele Scandinavische ge-
bied is een uitermate belangrijke positie
in het politieke spel, met vrede of oorlog
als inzet.
-Vekeric 10 IHB
15 mijl NW v. Lands End; Lulterkerk 11 té
Maaskerk 10 nog te Port Amboin; Malea
p 10 Azoren: Maivina 11 te Yokohame; Mar-
cella 10 in de Firth of Forh geankerd: Mar-
garetiia 9 te Goole: Marie 10 bij .Falmouth
geankerdMarisa 10 v. Heysham n. Liver
pool: Marken 8 te Cheribon: Marva 10 te
Rottm: Mataram 10 te Hamburg- Meerkerk
p. 10 Okinawa: Meliskerk 10. 70 mijl NNO.
v. Alexandriè: Mentor p. 10 Siciii: Merweha-
ven p, 11 Wight: Metropoie p. 10 lichtschip
Texel: Mies 10 in de Falmouth Baai: Mir-
za p. 10 Ras al Hadd: Missouri p. 10 Bor-
kum: Mitra 10, 470 mijl Z. v. de Galapagos
Arch; Modjokerto 11 te Rottm; Molenkerk
11 te Antw.; Mr Linthorst Homan 9 te Hart
lepool: Muiderkerk 11 v. Suez n. Calcutta;
Muphrid N 10 in de Torbey geankerd; Mu-
rena p. 10 Luzon.
Neeltje B 10 v. Droghcda n. Portington;
Nestor 10 v. Port of Spain n. Amstm;
Nieuwehaven p. io Kaap Sllylelro: Nieuw
Holland p. 10 Brisbane: Nigerstroom p. 10
Madeira; Njord 10 op de Theems geankerd:
Noorderhaven p. 10 Fehmarn Belt; Noordstad
10 geankerd in Randersfjord.
Omala p. 10 Muscat; Ootmarsum 10 890 mlj'l
0. v. Bermuda's: Overijssel 10 420 mijl NO
v. Oudeloupe: Ovula p. 10 Liseabon;
Polydorus 11 te Belawan: Polyphemus 11
Surabaja: Ponto 10 op de Gironde: Poseidon
10, 40 mijl ZO. v. Bermuad's Prins Alexan
der 10, 52 Cm ijl N. v. de Azoren: Prins Willem
11 :0, 413 mijl WZW v. Land's End; Prins
WiLcm III io v. Rottm n. Valencia: Prins
WJllem IV p. io Gibraltar; Prins Willem V
133 mul W. V. Flores.
Radja 11 te Makassar: Remmert 20, 60
mij: W. v. Oporto: Ridderkerk 10 v. Londen
n. Rottm: Riomv 10, 540 mijl NO. v. Fayal;
D te Pladju: Rondo 10 te Tanga: Ruys
Kaapstad: Rijnland li te Ilheos.
Saparoea 11, 220 mij! Z. v. Kaao Blanco:
Scherpendrecht 11 te Santos; Schie p. 10
Cyprus; Schledyk io. 220 mijl ZO. v Kaap
Race: Servus II te Caen: Shamrock 9 te
Goole: Sint Walburg p. 10 Wight; Slamat n.
10 Malta; Sliedrecht 10 65 mijl WZW v. Kaa'o
Cruz: Soestdyk li te Djedda'n: Spurt p. fi
Finisterre: Stad Arnhem 10 v. Savona n.
Morphou-Baai: Stad Breda 10 400 mijl NV/
v. Flores: Stad Lelden 10. 500 mijl O. v.
Bermuda's: Stad Maassluis 11 te Immlngham:
Stad Maastricht 11 te Malakka: Stad Schie
dam 10, 95 mijl NNW v. Stadlandt; Stentor
10. 180 mijl WZW v. Ouessant: Straat Makas-
p. 10 Formosa: straat Malakka io nog
Sao Francisco do Sul: Straat Soenda 10.
270 mijl O. v. Diego Garcia; Swallow 10 op
rede v. Bayonne.
Tamo 11 te Rottm; Tankhaven 111 11 te
Bangkok; Tara p. 10 St. Pauls Rock; Tarakan
11 te Port Said; Tawali 10 v. Semarang n.
Tandjong Prick; Teiresias 11 te Banjuwangi;
Ternate 10 te Bona: Teun 10 op de Theems:
Tiberius 10 v. Port of Spain n. Amstm; Tibia
10. 390 mill ZW. v. Kaap Padaran: Tlllv io opö
rede v. Penzance: Tjlluwah 10. 180 mijl NO.
•- Kaap Varella; Tjisadane 10 v. Kaapstad
1. Japan; Somori 10 te Djibouti; Ton S 10 v.
Dublin n. Swansea.
iapjo p. 10 Dover; Utrecht 10 v. Sura
baja n. Semarang;
Vesta p .10 lichtschip Texel; Volharding
10 op rede v. La Palüce.
Westpolder 10, 90 mijl ZW. v. Ouessant:
Wieldrecht p. 11 Ceylon: Willem Barendsz p.
10 de Burlings; Wilpo 11 op rede v. Vlissmgen
Wlnsum 10 v Dakar n. Hamburg: Winters
wijk 10, 420 mijl ZW. v. Pa'.m3; Woensdrecht
10 90 mijl NO. v. Barbados.
IJsel p. 10 Dungeness: iJssel p. 10 Kaap
Matapan.
Zeeland (SSM) p. 10 Beachyhead: Zonne
wijs io 840 mijl O. v. Porto Rico; Zijpenberg
140 mijl ZW. v. Ouessant.
Nagekomen tijdingen:
Aag.edyk 10 te Santos: Albergen 10 te Viis-
mgen: Amstedyk 10 te Brownsville: Arbo p.
11 Vlissingen uitgaand: Arcturus 9 te Swan
sea: Arendsyk 9 v. Vltoria n. N. York. Aver
dyk 11 te Antw. venv.
Bern In a 10 te Aarhus: Bemisso 11 te Bruns
buttel; BUI S 10 v. IJmuiden n. Antw.; Bir
mingham 10 v. Harlingen n. Goole; Blom-
mersdyk 9 te Boston.
Casana io v. Landskrone n. Rottm.
Daje Bohner 10 te Stete: Dalerdyk 10
Seattle n, Vancouver; Davlenn Goekoop
te Portsmouth: Deo Duce 10 v. Gothenburg
n. Malmo: Diena V p. 10 Vlissingen uitgaand;
Duiveland 10 v. Harlingen n. dc Tyne.
Esso den Haag 16 (5 u.) te Rotlm. verw..
Europa p. 10 Vlissingen uitgaand; Express 10
v. Rouaan n. Parijs.
Fiducia li v. Maassluis n. Boston (L
Frisia 10 te Fedalah.
Gouwe 10 v. Kaolak n. Bathurst:
Hada 10 v. Palermo n. Bail; Hast 3 10
Hull n. Parijs: Hondsrug 10 v. Antw.
Zwijndrecht; Hoop op Zegen 11 v. Vlissingen
n. Randers.
Ingeborg 12 te Zwijndrecht verw. Josien 1!
te Antw. verw.
Kenitra 10 te Port Lyautey: Kertosono o.
11 Singapore: Kortenaer 10 te Portsmouth.
Larenberg 20 te Savona; Laurenskerk p .11
Kaap St. Vincent: Limburg 11 nog te Dam
man: Lindekerk p. 11 Sucra Baa:; Lydia 11
te Antw.
Maraat V p. 10 Vlissingen uitgaand: May-
star (c.hi io bij Lundy ell. (schuilend
Meres N 10 te Pert Lyautey; Michel Swenden
U te Antw.; Mirzam N 10 te Rouaan; Mulan
10 te Grangemouth
Noach li in de Golf v. Biscaye.
Oceaan 11 v. Rottm n. Londen; Olivier van
Noort li te Burriana:
Palma 11 te Bergen verw.; Peter 10 v
Wtsmar n. Gothenburg: Prima vertrekt 11 v.
Londen n. Nakskov; Prins Willem II 13 te
Rottm verw.
Ridderkerk 11 te Rottm; Rijnhaven 19 te
Kopenhagen verw.
Sandenburgh 11 te Bordeaux vervv.
Texelstroom p. 11 Start Point; Timor ver
trekt, li v, Rottm n. Dublin; Tyro 9 te
Drogheda.
Van Brakel 10 te Cardiff: Vecht 10 op de
Theems: Vlier 10 v. Lissabon n. Oporto.
Waai p. li Finisterre; Walenburgh io te
Bordeaux: Westiaand 11 te Hamburg; Wie-
bold Bohmer 10 v. Nantes n. Bordeaux; Wilpo
11 te Vlissingen.
Zijpenberg 12 te Amstm veiw.
TE ROTTERDAM VERWACHTE
BUITENLANDSE SCHEPEN.
AMERICAN ATTORNEY v. Baltimore, 6 v.
ANGLO MAERSK v. Mena al Ahmadi. p. 3
Gibraltar.
ANNELIESE GLEUE v. Valencia, p. 8 Gibr
ATHEN 4 v. Iskenderun.
BENRINNES v. Hongkong. 7 v Colombo
BREITENSBURG v. Levant, p. 5 te Izmir.
BR1TTA v. Levant. 8 v. Ha!(a.
BULLAREN v. Matadi 8 v. Freetown.
BURMA v. Japan 7 te Genua.
CARPRERA 31 v. Wabana, via Tyne. J
CAPULUS v. Mena al Ahmadi. p. 9 Gibraltar
CASTOR 7 v. Bilbao n. Dordrecht.
CLAN MACBEAN v. Calcutta. 8 v Aden.
GROFTER v. Trinidad, 7 te Barbados.
DENBIGSH1RE v. Japan. 7 v. Hongkong.
FALSTRIA v. Bangkok, 9 te Colombo.
FIONIA 9 v. Kohslohang.
GARDEN STATE v. Tacoma, 7 te Havre
GIOVANNI AMENDOLA v. Vitoria. 7 v. St.
Vincent.
GLENROY v. Japan 8 v. Colombo.
GOOD HOPE CASTLE v. Mountius 8 v.
Port Said
HEIAN MARU v. Japan, 7 v. Hongkong.
HEIYO MARU v. Japan. 8 te Suez.
HURRICANE 8 v. N. York.
INDIAN ENDEAVOUR v. Calcutta, p. 8 Gib:
KENYA v. Belra, 8 te Aden.
KHYBER v. Calcutta, 9 te Genua.
KORCULA v. Ryeka. J v. Messina.
LAGOA v. Lissabon, 5 v. St. Michales
LIBANON 7 v. Istanbul.
LIONS GATE v. Vancouver, 6 te Port!. (O"
LOCH AVON v. Port Alberni.
LOCH RYAN 8 te Vancouver.
LOIDE S. DOMINGOS 6 v. Santos.
LOS HERMANS 1 v. Tripoll (L.)
LYSTUM 7 v. Istanbul.
Martha RUSS v. Levant 7 te Alexandria.
MOMBASA v. Calcutta 8 te Genua.
NORDVEST v Chlttagong, 8 v. Cochin.
NORSE CAPTAIN 5 te Manzanillo.
OLYMPIC TORCH v. Mena al Ahrmadi, p. 8
Gibraltar.
RODOPI v. Istanbul. 6 te Bandirma.
SEATTLE v. Vancouver. 5 te Los Angeles
SILVER GATE v. Vancouver. 4 v. Curasao.
SKERN v. Palma, p. Gibraltar.
SONJA v. Levant. 5 v. Famagusta.
ST. ESSYLT v. Basrah, 9 te Suez.
SUMATRA v. Japan 8 te Singapore.
TAARNBORG v Piraeus 8 te Istanbul.
TAMAR 6 v. Haifa.
TAMARA v. Basrah, 8 te Karachi.
TRANSVALL v. W. Afrika. 3 te DuSla.
WOLFSBURG 2 v. Khorramshahr.
WOODFORD v. St. John N.B.. 8 te Havre.
WYOMING v. Vancouver. 6 te Havre.
TE AMSTERDAM VERWACHTE
BUITENLANDSE SCHEPEN.
FALCON v. Vancouver, 4 v. Curasao.
PILOT GARTNER 2 v. Libreville
5T MATTH1UE v. Duala. 8 :e Havre.
TALTHYBIUS v. Djakarta, p. 8 Gibraltar.
ULYSSES v. Djakarta. 8 te Aden.
RIVIERTIJDINGEN
LOBITH, 18 FEBRUARI 1933.
Gepasseerd voor 13 uur en bestemd voor:
ROTTERDAI.t: Weser 4 Tuliemans; Weser
Dreijer; Adriana, Duizendstra; Stohlbau.
Krachten; Constantln 3, Dann; Constantsn 6
Haakman R .Karcher 9. Rubenach: Rijnzee-
- aart 6. de Jong; R. Karcher 36, Schweikert.
Fanto 31. Taeger; Ractia Wegh; Trevesis.
Puylaerts; Centrust 2. v. d. Hoeve; Schie-
land. Swinkel; Christina Timmer: Leo. Ren-
r.ings; Damco 14. Baars: Damco 135, de Booy:
Eduard. Passmann: AMSTERDAM: Roekwljk.
Verloop: MIDDENMEER: Vios Huibers:
SLIEDRECHT: Edison, v. Zc-il; NIJMEGEN:
Analyse, Forstin: ROERMOND: Haringvliet.
Keijzer: LOBITH: Lema v. Riemsdijk:
LEPENSTAD: Catharina, Teeuw: HUIZEN:
Willem Barendz, Griffioen: DEN HAAG:
Adriana 2. Spier; TERNEUZEN: Everdina.
Bekker; GRONINGEN: Vertrouwen. Slump:
APELDOORN: Johan v. Ooyen; ARNHEM:
Energie 8. Engelaar; AMSTERDAM: Frede-
rika. Giethoorn.
BBLGIë: Tyma, v. Laar: Jacoba de Vries:
Normandie. Besjes: San Antonio, Maas:
Kanaan. Schmidt; Luc, de Raad; Alpha,
Kamphuizen: Hydra Penrand.
LONDEN: Albert. Grothmann.
DUITSLAND: Navexmotor 9, v. Damme;
Engeüna v. d. Velde: Hanjo, de Jong; Vios.
BasUaanscn; Lotti. Janssen: Risico, Bleeker.
Maria, Kauffeld: Wim 2. Boer: Vertrouwen
Speksnijder; Ludwig Burmeister, Sabastian:
Vlissmhen, Verkalk; Hean, v. Bommel; Hardi
Mannak: Grete, Reschke; Vois Mandcmaker
Havel, Hof ken: Hanover. Rauert; Cannl
Kramer; Reglna. oZeter: De tijd zal 't leren.
Pols: Risico, Duizendstra; Anna, de Kruik:
Leorridas 4. v. Dijk; St. Antonius de Beijer;
Navexmotor 3, Maris: Maria Cazenmier;
Spes, Meeuwsen: Eendracht, Brijder; Depen
dant. Kerkhof; Marijke. Gerrits: Seolto,
Bolijn: Arielle 2. Brouwer: Normannia v. d.
Werken: Theo, Engelaar: Leba v. Riems
dijk: Elicabeth, Blom: Annard, Stoutha:
Kar!. Ehmer; Schurmann 40. Schnetde-;
Redemptor. Kempher: J. Schurmann 8. No":
Willem Janssen; Fluviale 13. de Meij: Ulm
Bmder 2 Gerds- Tiornp; Boon: Musigny,
Ubrich; Le Notre. Steinmels: Carpeaux,
Krets; Gaticia. Harrewijn: Baden 338. Vink:
Rheinfahrt, Glessen- Rheinfahrt 142. Grcser:
R. Karcher 67. Reitsgasser; id. 35 Wagen-
hofer: id. 8. Keller.
BAZEL: Tubantia Buikcr: Lemanla. Jon
ker: Ttooswijk, Fleer: Aargau. Hossel; Isto,
de Jong.
HOOGWATER TE ROTTERDAM.
12 Februari: le tij 2.56 u., 2e tij' 15.3 u.
WATERSTAND TE DORDRECHT
Donderdag 12 Februari: le hoogwater
3.55 uur. 2e hoogwater 16.22 uur le laag-
water 11.37 uur, 2e laagwaler 24.06 uur.
WATERSTANDEN.
VAN 11 FEBRUARI.
Rheinfelden 1.94 (H-0.05): Breisach 1.44 (-0.21)
Straatsburg 2.03 (+0.15): Maxau 3.80 0.18i
Mannheim 2.35 (+0,08): Mainz 2.62 (+0.031;
Bingen 1.79 (+0.05): Caub 1.92 0.02): Trier
2.74 -0.78); Coblonz 2.13 (—0.01): Keulen 1.97
(—0.05); Ruhrort 4.26 (—0.04): Lobith 10.5?
(—0.06); Nijmegen 8.35 (—0.07); Arnhem 8.33
(—0.05): Eefde (IJsse!) 4.08 (+0.15): Deventer
3.10 (+0.19): Monsin 56.10 (+0.40): Visé 52.20
.40); Borgharen 42.00 (+1.93): Belfeld 13.20
.00): Grave (beneden de Sluis) 5.53 (+0.52)
Namen 2.72 (+1.01.)
MINSTE V AARWATERDIEPTEN.
Heveadorp—Vreeswijk 2.55.
MEDEDELINGEN RIJKSWATERSTAAT.
Trekvliet te Leiden. De doorvaartwijdte
an de in aanbouw zijnde basculebrug voor
gewoon verkeer over de Trekvliet te Leiden,
brug in de lijn Leiden—Woerden, is beperkt
gelegen ongeveer 160 m. bezuiden de spoor-
tot 5.50 m. Deze vaartbeperking zai ver
moedelijk duren tot half April 1953.
SLEEPBEDRIJF.
Noord Holland, met s.s. Toledo, n. Kiel
10, 85 mijl ONO Dciria.
Noordzee 10 v. Istanbul n. Rottm
Oceaan 11 v. Suez n. oRttm.
Tyne, Geelong n, Rottm, 10 v. Aden. a
Zwarte Zee, Rottm n. Madras, met hopper
90 mijl NO. v. Port Sudan.
VISSERIJ
SCHEVENINGEN, 11 Februari. Vangstbe-
richten van hedenmorgen Uit zee: SCH 2 met
kantje. SCH 236 1 k., SCII 249 niet gehoord.
Niet gevist hebben: SCH 35. SCH 310 en
SCH 342 geen vangst.
Van de haringvisserij kwamen heden
morgen aan de markt SCII 333 met 40 kisten
haring. SCH 3 met 60 kisten verse
Notering verse haring: 19.50 per kist
n 50 kg. Met verse vis kwamen de loggers
SCH 160. SCH 303 en SCH 24. Prijzen van
laotong f 2.23—2 50. groot m'.ddel tong 2 22—
2.36. kleine middel 2 30—2.45. tong 1 ƒ2 45,
ld. 2 1.82. tarbot 1 2.29 ld 2 1.25 !d. 3
1.20. id 4 ƒ1.15 alles per kg., grote schol
20.50 groot mtddcl tong 25 zetschol f 56,
schol 2 25—33.50. ld 3 f 20.50—32. wijting
27.50—33, schar 24—25, alles per kist van
40 kg.