Eerste VO O RJAARS Om de sleutels van de vrede De toekomstige rechtspositie van de gehuwde vrouw MIJNEN BEKOSTIGEN NIEUWE PAROCHIEKERK Parijs opent seizoen Diamanthandel en- industrie had geen - Jbevredigend jaar Rusland in Noord en Zuid niet afgegrendeld VOENSDAG 11 FEBRUARI 1953 N D C—S PAGINA (1 rpER voorbereiding van het r burgerlek wetboek heeft .prof Meyers aan de Tweede Kamer voor gelegd 49 vragen, waaraan de minister Van Justitie zün voorlopige antwoorden heeft toegevoegd. Het zou niet aangaan, aan de hand van deze vi-agen, tezamen genomen, een enigszins algemeen beeld te ontlenen van hetgeen er aan veran deringen wordt overwogen. Wellicht, zul len wijzingen worden voorgesteld, waar omtrent vóóroverleg met de Kamer niet nodig is geoordeeld. Er ontbreken echter ook vragen, welke menigeen verwacht zou hebben, doch welker ontbreken de minister verantwoordt met de medede ling, dat hjj geen wijzigingen zal voorstel len betreffende de onderwerpen van han delsrecht en familierecht, welke in de laatste vyf en twintig jaren geheel nieuw zijn geregeld. Zo is er geen vraag gesteld over de rechtspositie van onwettige en met name overspelige of bloedschennige kinderen. Evenmin legt de minister vra gen voor. waarop hy toch een negatief antwoord verwacht: als zulk een onder werp noemt hij herziening van het ma terieel echtscheidingsrecht. Achter dt gestelde vragen kunnen echter ook be- ginselvragen liggen, welke in de beant woording van de eerste mede kunnen zijn betrokken en waarvan de beslissing in het antwoord reeds kan zijn geïmpli ceerd. Zo is er geen vraag gesteld om trent de overheersende positie van de man in het huwelijk, wel een drietal be treffende drieërlei gevallen van afhanke lijkheid van de vrouw ten opzichte van de man. DE man bepaalt de plaats, waar de vrouw verplicht is met hem samen te wonen. Daaruit behoeft niet te ▼o'gen, dat de vrouw niet daar, waar zy «lchzelf vestigt, haar eigen domicilie heeft. Al blijft zij volgens de nieuwe verplicht te wonen, waar de man ver blijft, toch kan geschrapt worden de te genwoordige bepaling, welke haar feite lijke vestiging negeert en geen ander domicilie erkent dan dat van haar man. Dat de minister deze schrapping voor staat, houdt dus niet in, dat hy aan de man geen gezag over de plaats van sa menwoning meer wil toekennen, wel. dat althans op één punt, de zelfstandig heid van domicilie, de vrouw wordt ge lijkgesteld met de man. EEN tweede punt, waarop de minister gelijkstelling voorstaat, is de op heffing van de bepaling, dat de vrouw niet door haar wil gevolgen kan doen ontstaan voor haar vermogen, als de man niet zijn bijstand of toestemming verleent. Ook deze handelingsonbe kwaamheid heeft tot grond het gezag van de man. Ze heeft op zichzelve een zedelyk motief, dat van een protecto raat: eeuwenlang staat de vrouw zwak in het verkeer en als zij een man heeft, is het diens taak haar 1e beschermen ook tegen de gevolgen van haar eigen wil. Het Christendom geeft steun aan oen gedachte van hogere orde. welke de oenheid als „één vlees" (Genesis 2:24. Eph. 5 31) ook uitbreidt tot beider ver mogen. De man heeft over vrouw en kinderen gezag, hun zwakke staat be hoeft bescherming, op de huwelyksboot behoort één kapitein. Zo heette het vóór 1882 in Engeland: „husband and wife are one. and the husband is that one". Moet echter, ook nu de vrouw zoveel meer de gelijke in het verkeer is van de man, de eenheid in het huwelijk nog zo ver worden doorgetrokken, dat zij in vermogenszaken onmondig blyft? Al worden wel eens aankopen van tapijten, bontmantels en zelfs van tennisbencdigd- heden op vordering van de man vernie tigd. hoeveel talrijker zijn daarnaast de gevallen, waarin de vrouw ongestoord het domein van haar vrijheid, de gewone en dagelijkse uitgaven van de huishou ding, te buiten gaat? Het besef van haar onbekwaamheid kan menige vrouw ondoordachte uitgaven weerhouden: kan men echter zeggen, dat de vrouw die rem meer behoeft dan de man? Wy zijn thans oen der weinige landen, welke die hande lingsbeperking van de getrouwde nog niet hebben afgeschaft. Sedert. 1901 heeft ze reeds de beschikking ten bate van het gezin over haar arbeidsloon. Het ontwerp 1949 geeft haar voorts het beheer en ook de vrije beschikking over haar afzonderlijk vermogen. Zulk privé-goed hebben in ons land slechts een gering percentage van de vrouwen: 95 pCt. zyn getrouwd m al gehele gemeenschap van goederen: dit betekent, behoudens uitzonderingen, dat hetgeen ae vrouw ten huwelijk aan brengt. of later verwerft, onder het be heer en de beschikking valt van de man, dat uitgaven samen moeten worden ge dragen en de schuldeisers van elk der echtgenoten, ook van de vrouw, zich kunnen verhalen op het gemeenschap pelijk vermogen, daaronder begrepen de goederen, afkomstig van de man. Naast het beheer is de onbekwaamheid een middel in handen van de man. waar door met zyn eigen belang in de gemeen schap ook de eenheid van beleid wordt verzekerd. Deze waarborg vervalt, neer hij niet langer de vernietiging kan vorderen van handelingen, door de vrouw zonder zijn medewerking aange gaan. Als deelgenoot en beheerder in de gemeenschap zal de man machteloos ko men te staan tegenover schulden van zijn vrouw, welke hy mede zal hebben te dragen en welke de schuldeisers op het gehele vermogen kunnen verhalen. Daar om gaat. de ontwerper van 1949, terwijl hy de onbekwaamheid opheft, toch weer voor het. geval van gemeenschap schil maken tussen schulden van man en vrouw. De vrouw zal vrij zijn zich te verbinden, maar zonder zyn althans stil zwijgende toestemming blijven haar uit gaven voor haar persoonlijke rekening en ontbreken haar in de gemeenschap de middelen om haar schulden te vol doen. Voor de vrouw, die trouwt in alge- hele gemeenschap 95 pCt. is dan de bekwaamwording slechts een schijn bare stap naar de geliikheid. Het is niet wenselyk de gelijkheid zo zeer aan de eenheid op te offeren. Wal is er tegen dit offer zo ^an men vragen waartoe is het nodig, dat de vrouw zich kan verbinden zonder de toeslemming van haar man? Iedere vrouw heeft echter behoefte aan andere dan de gewone en dagelijkse uitgaven van de gemeenschappelijke huishouding. Men denke ook aan de vrouw, wier man afwezig is, vooral aan haar. die niet met haar man een gemeenschappelijke huis houding heeft, de verlatene, die in de gemeenschap noch middelen zal hebben noch crediet, om zich ook van het da gelijks nodige te voorzien. Ondermijnde kerk van Heerlerbaan moest -Horden afgebroken (Van onze Limburgse redacteur) In de onderhandelingen, die tussen het Bisdom van Roermond en het kerkbe stuur van de St. Josephkerk te Heerler baan enerzijds en de directies der Staats- en Oranje Nassaumynen anderzijds ge voerd werden over de schade welke dit Godshuis getroffen heeft, zijn beide par tijen het eens geworden, dat het ge bouw door ondermijning zoveel geleden heeft, dat de mogelijkheid tot herstel uitgesloten geacht moet worden. Het voorportaal is totaal verzakt. De muren zijn ontwricht. Er valt geen enkele deur meer in het slot. Als ze 's-avonds dicht gaan. grendelt de koster ze met een zware houten balk af. Er zal een nieuwe kerk worden ge bouwd. De plaats waar deze zal komen is nog niet met zekerheid bekend, daar deze in verband met het uitbreidingsplan in overleg met de gemeente Heerlen bepaald moet worden. Daarenboven die nen de myndirecties daaraan haar goed keuring te geven. Wel staat het vast. dat de kerk zeker niet herbouwd zal worden op de plaats waar ze staat. Toren verzakte Architect Seelen. die in opdracht van wijlen pastoor Ei ens de latere deken van Gulpen het ontwerp voor deze ruime parochiekerk heeft gemaakt, zal destijds wel niet vermoed hebben, dat zijn stoere schepping zo'n kort bestaan beschoren zou zijn. In 1917 was het eer ste gedeelte van het bouwwerk voltooid. Tien jaar later werd de kerk afgebouwd en kwam ook de toren gereed. Het is een fors en ruim gebouw, geïnspireerd op de romaanse stijl, opgetrokken uit Kunradersteen, goed van proporties, we liswaar geen kunstwerk maar toch een kerk waarin een devote eh religieuse sfeer heerst. In 1934 deden zich de eerste verschijn selen van verzakking voor. De oorzaak lag in een scheur, die ontstaan was door de steenkoolontginning van Staatsmijn Wilhelmina te Terwinselen, welker con cessie nog juist onder de kerk doorliep. Midden op de brede verkeersweg naar Kerkrade, die voor de kerk loopt, begint de concessie van de Oranje Nassaumy nen. Ware de samenwerking tussen staats- en particuliere mijnen destijds zo goed geweest als thans het geval is dan zou deze scheur, die zich recht onder de toren bevindt, naar alle waarschijnlijk heid pas na eeuwen zijn ontstaan. De verzakking nam steeds ernstiger ormen aan. De toren, die scheef kwam te staan, trok de kerk mee. De muren begonnen te scheuren. Uit de gewelven lieten brokken steen los. Hoe levensgevaarlijk de toestand was geworden bleek duidelijk op die bewuste morgen toen een groot blok op de vloer neerplofte vlak bij de communiebank, precies op de plaats waar amper een mi nuut te voren de laatste groep kinderen ter H. Tafel genaderd was. Onmiddellijk zijn toen radicale en in grijpende maatregelen genomen. Reeds was de toren zover weg gezakt, dat ze 1.65 m. uit het lood stond. Mijntechnici hadden het gevaarte van de kerk losge- kapt. Thans was hot moment aangebro ken om de gevaarlijke toren, die op in storten stond, af te breken. Dat gebeur de in 1944. Inmiddels werd beven schip, zybeuken en priesterkoor met behulp 'van ijzeren binten een groot net aangebracht om neerstortend gesteente op te vangen. Sindsdien konden de parochianen van Heerlerbaan zonder angst voor ongeluk ken de godsdienstoefeningen bijwonen. DE minister van Justitie wil blijkens zyn voorlopig antwoord de tegen woordige gemeenschap behoudens enkele verbeteringen handhaven. Prof. Meijers vermeldt als uitkomst, door som migen aanbevolen ter verwezenlijking van de zelfstandigheid van de vrouw ook in de algehele gemeenschap, het Scandi navische stelsel, dat van de verreke ningsgemeenschap: elk behoudt het be heer van zijn eigen goederen, de schul den van ieder zijn enkel op die van zijn kant opgekomen goederen te verhalen: de gemeenschap bepaalt zich in hoofd zaak tot een deling van het gemeen schappelijk vermogen by helfte aan het einde van de gemeenschap. De eenheid Minister Beijen in Brussel „Geen monetaire storingen" BRUSSEL, Maandagmiddag. Op het ogenblik dat wij dit schrijven, bevindt de minister van buitenlandse za ken van Nederland, de heer Beijen, zich in de Wetstraat in conferentie met zijn Belgische collega, prof dr. Paul van Zee land. Tevoren heeft de heer Beijen in het ge bouw der Nederlandse ambassade in aan wezigheid van H. M.'s ambassadeur, baron Van Harinxma thoe Sloten, en van de persattaché, de heer J. A. van Houten, ver tegenwoordigers van de Belgische en bui tenlandse pers te woord gestaan. In de allereerste plaats sprak de minister de op rechte dank van het Nederlandse volk en de regering uit aan het adres van de ontelj bare Belgen, overheidsinstanties en parti* culieren, die op zo ruime en spontane wijze hebben bijgedragen om het door een ont zettende ramp getroffen Nederland te hel pen en dit ondanks het feit, dat België zelf ook zwaar geteisterd is. Op de vraag welk het doel van zijn be zoek te Brussel is, antwoordde de heer Beijen, dat het van informatorische aard Vervolgens werden in verband met de overstromingsramp nog enkele vragen ge steld. o.a. of de Nederlandse economische situatie erdoor aangetast is. Er werden natuurlijk ook zware materiële verliezen geleden, aldus het antwoord van de minis ter, o.a. aan vee, terwijl verder bepaalde inkomsten vooreerst zullen uitblijven. Hoeveel zal het herstel bedragen: 500 millioen, 800 millioen? Niemand kan het vooralsnog zeggen, doch zeker is dat dank zij de binnenko mende giften dit herstel minder zal ver gen dan het in feite had kunnen kosten. De uïtvoerposifïe van Nederland blijft, onaan getast, ondanks verloren gegane voorra den, en er zijn ook geen monetaire storin gen te vrezen. Over een eventueel afsluiten van de I Zeeuwse stromen wenste de heer Beijen zich niet uit te laten. Daar moeten eerst de technici zich over utispreken. Zeker is, dat dit ontzaglijke werk nog veel moeilij ker ^ou zijn dan het bouwen van de Zui derzeedijken. Met de voorbereidingen voor de bouw van de nieuwe kerk, die door de mijnen bekostigd zal worden is vermoedelijk een jaar gemoeid. De plannen dienen dooi de Bisschoppelyke Bouwcommissie, de myndirecties en de regeringsinstanties te Den Haag te worden goedgekeurd. Dan zal het nog een jaar duren vooraleer de vlag van de dakspanten wappert. Ook dc pastorie is door ondermijning bouwvallig geworden, doch deze blijft althans voorlopig staan. Niet zelden werden de bewoners van Heerlerbaan tijdens de oorlog 's-nachts in hun slaap opgeschrikt door het geluid van knallende schoten. Daarover maak ten zij zich echter nooit ongerust, want zij wisten, dat het geen landwaehters, N.S.B.-ers of Duitsers waren, die ze op straat losten, maar onze trouwe en va derlandslievende kompels, die diep onder de grond de steenkoolrots met explosieve stoffen deden springen en het heus niet konden helpen, dat de bezetters hen tot het plegen van roofbouw dwongen. Deze onverantwoordelijke wijze van ontginnen heeft de levensduur van de St. Joseph kerk met tientallen jaren verkort. F eijenoord-Heeren veen voor het Rampenfonds A.s. Zondag in liet Stadion Ten behoeve van het Nationaal Ram penfonds hebben Feijenoord en Heeren veen die beide a.s. Zondag vrij zijn van de competitie, besloten te Rotterdam in het Feijenoord-Stadion een wedstrijd te spelen. Deze wedstrijd begint om twee uur en het is de bedoeling de gehele recette van de wedstrijd voor vorenge noemd doel te bestemmen. Feijenoord heeft besloten haar leden en donateurs tot deze wedstrijd géén gratis toegang te verstrekken, terwijl voorts alle andere bondsdipioma's evenmin geldig zullen zijn. Heerenveen voegde daaraan het gebaar toe de voor haar aan deze wedstrijd ver bonden reis- en verblijfkosten geheel voor eigen rekening te nemen. Mogen de sportminnende Rotterdam- ,ers beseffen dat het thans zaak is een uitverkocht Stadion te verkrijgen opdat een zo hoog mogelijk bedrag aan het Na tionaal Rampenfonds zal kunnen worden afgedragen. Beide elftallen zullen in hun allersterk ste formaties verschijnen. Zeeuwsche confectie fabrieken Wederom 9 pCt. dividend Met voldoening meldt de directie van dc N.V. Zeeuwsche Confectiefabrieken te Middelburg, dat de behaalde bedrijfsre sultaten gunstig afsteken bij haar ver wachtingen na het eerste halfjaar, toen dc resultaten hoewel niet verliesgevend weinig reden tot tevredenheid gaven. In het tweede halfjaar waren deze belang rijk beter. Aan de vernieuxving van het machinepark is wederom grote aandacht besteed. Door nieuwe aanschaffingen is tevens de fabrieksoutillage op peil ge houden. De export heeft de volle aandacht van de directie gehad. De voor dit doel be- «temde productie kon vlot worden vei-| £ERSTE WEKEN VAN 1953 PASSAGIERSSCHEPEN Bonaire, Amsterdam naar W. Indië 10 van Barbados. Cottica 7 van Georgetown te Amsterdam. Fairsea II van Sydney te Amsterdam. Indrapoera. Rotterdam naar Djakarta. 10 op 560 mijl KW. van Minlcoy. Johan van OldenbarneveU. Amsterdam '•'•aar Djarakta, passeerde 10 St. Soudan. Maasdam II van N York te St. Thomas. Nieuw Amsterdam -0 van N. York na. Curacao. Moordam. Rotterdam naar N. York. 10 op 520 mijl ZW. van Land's Er.d Oranje Djakarta naar Amsterdam, 10 op 120 mijl W. van Minicoy. Oranjestad. Amsterdam naar Cristobal, 10 op 120 mijl NO. van Cartagena. Veendam, Rotterdam naar N. York 10 van Halifax. Westerdam, N. York naar Rotterdam, 10 on 285 mijl ZO. van Kaap Race. Willemstad W. Indië naar Amsterdam, 11 van Antwerpen. Zuiderkruis, Kaapstad naar Amsterdam, passeerde 10 Finisterre. SCHEEPVAARTBERICHTEN ROTTERDAM aangekomen 10 Februari: San, Londen slg., Ned. Transp. Bur.. Rijnh. Zz.Gerd Maersk Curasao, olie, v. Omme ren. Ie Petrh. boei A; Koningshaven. Londen ledig, v. Uden. Parkk.; Albisola, Tou'.on erts Compt. Rhènan. Waalb.. Fr. Swarttouw Arnedyk, Baltimore stg.. H. A. L.. Wilhel mmak Hondsbosch Zaandam, ledig. Ned. Transp. Bur.. Rijnh. Zz.: Hoegh Eag'.e. Mens al Ahmadi olie, v. Ommeren. B. P .M. st. 2: Diemerdyk, Vancouver, stg., H. A. L.. Rijnh. Nz.: Sprmgdale Valencia, erts. Muller,1 Waalh. 30: Prinses Beatrix, Harwich pass. •n stg.. Mij. Zeeland. Jobsk.Bounty. Odense akken. Schellen, Parkk.: Aspirant. Pta Cardon olie. Buys. Ie Petrh.; boe: C; Megna, Glasgow, led ig oSetermeer Fekkes. stroom ten anker: Argenfels. Perz. Golf. stg.. Euro vracht. Merweh.. Com. Swarttouw: Elbe lichter) Haemburg, bijzine v. Ommeren. 3. P. M„ st. 12. perslbt. Fairaply 14; Blank- -ann. Newport News, fosfaat, Soetermeer Fekkes, Vlaardingen: li Februari: Bittern, Anslm, stg., v. Omme- ;n. Merweh. K. v.: Benvorlich, Kobe, stg. Meyer Waalh. Nz.Boreas. Port Sudan, stg.. Wankum Merweh. 2e gat: Juno, Bristol. Muller, Parkk.: Lagarfoss. Reykjavik, stg., Seeuwen, Schieh.; Sheringham Harwich Harwich stg.. Hudig en Pieters, Merweh.: Wansaead, Anlw.. stg.. v. Es. Maash. T H. Modjokerto TJ. Prlok stg K. R. L., Schieh.: Lech FGdynia, stg., Ned. Transp. r., Rijnh. Nz.; ertrokken 10 Februari: Gulfdawn. Mena al Ahmadi: Stad Dordrecht. Palermo: Koningin Emma, Harwich: Hospitaalschip De Hoop, Amstm: Sigvard. Malmo; Prins Willem in, Valencia; Esso Amsterdam, Baton Rouge: Soemba, Rostock; Friesland (SSM), Newcastle; Quentin, Grangemouth: Luise Bergmann, Hamburg: Warrior. Mobile: Bree Helle, Londen: Melrose, Abbey, Hull: Gro ningen. Southamuton: Batavier I. Londen: Neiuwland, Leith: Frisian Coast. Newcastle: Kanagoora, Las Palmas. IJMUIDEN aangekomen 10 Februari: Prin sengracht Stettin, hout; Flevo. Bordeaux, stg.: Hathor, Hamburg, stg Bomma. Oslo, Cottica, NV. Indie, stg.. voor Amstm: •ertrokken 10 Februari: Saint Paul Duin- :ken: Abel Tasman. Delfzijl; Jaus Londen: Bittern. Rottm; Berkelstrocim, Hu!!: Hercu- Hamburg; Am stel stroom, Londen; Fal con, Londen: 11 Februari: Spaamestroom, Leith; Corona, Oxelosund. DELFZIJL aangekomen 9 Februari: Pirat. EmdenMissouri, Swansea; Helmuth, Ham burg: Thea, Lubeck; 10 Februari: Argo, Oscarshamn; vertrokken 9 Februari: Alf, Londen. NEDERLANDSE SCHEPEN Aalsum. 10. 30 mijl Z. v. Las Palmas: Aar- dyk 10 100 mijl O. van Kaap Hatteras; Abbe- dyk 10. 200 mijl ZO. V. Kaap Race; Admiraal de Ruyter 11 op 150 mijl ONO. v. Hartle pool: Alcyone 10, 230 mijl W. v. Minicoy; Aldabi 9 te Montevideo: Algenib p. 10 Ma deira; Alhena p. 11 Vbssingen uitgaand: Alja p. 10 VJissingen ingaand; Alkaid p. 10 Natal; Alnati 10, 520 mijl Z. v. St. Vincent aC.V.; Alpliacca 10 v. Baltimore n. New York; Alphard 10, 60 mijl NW, V. Ouessant; Altair te Paranagua; Amerskerk 11 v. Adeleide Melbourne; Amstelstad 10, 870 mijl OZO. v. Bermuda's: Amstelvaart 10. 300 mijl W. van Minicoy: Amstelveen 10. 90 mijl NW. van' San Francisco: Andyk 10. 270 mijl NW. Zondagrust is de Franse couture totaal onbekend. Ze begon dan ook Zondag 1 Fe bruari met drie collecties. De gespeciali seerde pers had daar braaf tegen gesput terd maar zat op het aangegeven uur toch gedwee op de gehuurde vergulde stoeljes, die we) de ongemakkelijkste zijn die er be staan. De Hollandsen nog in totale onwe tendheid over de ramp die ons land getrof fen had, want door een samenloop van om standigheden had niemand naar de radio geluisterd. Het ontstellende nieuws werd ons naar het hoofd geslingerd, toen we des nachts na twaalven thuiskwamen. De col lega's die uit Holland waren overgekomen en in hotels verblijven, hoorden het pas de volgende dag en sliepen die nacht nog ge rust, iets wat stellig geen enkele andere Nederlander in Parijs deed. Op de Fransen heeft het doorbreken van onze dijken een geweldige indruk gemaakt. Collega's, die ik niet veel meer dan van gezicht ken, vragen om nadere bijzonder heden en zeggen enkele woorden vol sym pathie over ons land. Gezien de grote gere serveerdheid van de Fransen bewijst dit wel dat ze met ons drama oprecht mee leven. fs Maandags, toen de Hollandsen elkaar weer terugvonden, leek ons al dat gedoe om jurken en andere kleren zo hopeloos onbelangrijk. Maar het leven gaat door en om te beginnen met de confectionnairs, wil men nu eenmaal weten wat de modesnuf- jes zullen zijn. Bovendien denken de con fectionnairs al aan hun volgende collectie! Weer wezen Franse confectionnairs op Hollandse confectie bij de export inneemt, vooral naar Canada en Amerika. Wel zei den allen weer dat, zo onze uitvoerman- tels perfect zijn, de japonnen en zelfs de mantelpakken niet op dezelfde hoogte staan. Maar met goede ontwerpers moet daar toch wel verbetering in te brengen zijn. Het krampachtig vasthouden aan garnering en nog eens garnering doet onze confectiejaponnen schade. Men moet daar absoluut van afzien willen onze jurken op gelijke hoogte komen als de Franse. Ook de collecties van de Haute Couture bewijzen een keer te meer dat garnering uit de tijd is. Manguin legt b.v. bij enkele modellen echarpes om de heupen, die hij van voren vaststrikt. De algemene opinie was, dat een dergelijke draperie absoluut overbodig is en het oog choqueert. Andere couturiers geven tekening aan hun modellen door een rij knopen. Dood eenvoudige. onopvallende knopen en toch, hoe moeilijk is het om een knoop goed ie plaatsen! De „tenors" van de couture hebben hun collecties nog niet getoond. Wat zij als lijn brengen weten we dus nog niet. In de huizen, die we tot nu toe zagen, was van een bepaalde lijn geen sprake. Alles is modemits het maar eenvoudig is. Vandaar het succes van de ehandails van 1920, die we tot bij de avondtoiletten te rugvinden. ae tailleurs worden langer, wat een goed ding is, de mouwen hebben enige padding, niet op dc schouder, maar even over de arm. De schouders moeten bre- debuitengewone belangrijke plaats die de der lijken dan ze zijn. De mouwen worden haast nog lager ingezet. Op de buste wordt geen aandacht meer gevestigd. Veel lange sjaalkragen, die tot de taille lopen en mei een knoop sluiten, zijn nieuwer dan de kleine kraag en revers met een of twee rijen knopen gesloten. Soms worden kraag en revers vervangen door een platliggen de band, die tot de knopen loopt. Dit maakt geen erg gelukki" effect. Aardig zijn de rokken met platte plooien. Ze geven een elegante loop en maken de kleine trippelpasjes overbodig, waar de nauwe rokken toe dwingen. De lengte blijft hetzelfde en de beste mantels zijn tot nog toe de rechte herenoverjassen. Er was gezegd, dat grijs absoluut de mode uit zou raken en vervangen worden door beige. Inderdaad is deze kleur in alle huizen te vinden en zelfs is het een mooi zachi beige, naar het grège toe, griezelig be smettelijk en dus voor de stad hoogst on- practisch. Het grijs blijft zich dan ook hanhaven. Dit keer is het erg donker; alle accessoires kleuren er bij en daarom zaï het dan ook nog wel jaren mode blijven. Hier en daar weer lichte marineblauwe tailleurs; verleden jaar zagen we ze in het geheel met. Veel vrouwen zal dit slel- lig plezier doen, want marineblauw is een echte voorjaarskleur. Ook nu. evenals vroeger, wordt het met wit opgemaakt. Maar daarmee komen we op het gevaar lijke onderwerp „garnering" terug! Maggy Rouff heeft die kwestie op buitengewoon smaakvolle wijze opgelost. Haar „détails" zijn uiterst gedistingueerd. En die détails zijn, nu de mode nog maar zo weinig ver andert, zeker even belangrijk als de japon zelf. DINY K.—W. Finisterre; Anna Henny 10 bij Nice; Arctie 10 te Torquay geankerd; Argos p. 10 Finis terre: Arkeldyk 9. 110 mijl WZW v. Flores; Arnedyk 10 te Rottm;: Arnoudspolder p. 11 Sandethe-boei; Arundo p. 10 de Balearen- Ary Scheffer p. 10 de Burllngs' Att S 10 bij Lundy oil. (schuilend): Averdyk p. 11 Vbs singen Ingaand; Axeldyk 10, 250 mijl OZO. Bermuda's. Bacchus p. 10 Haiti; Bellatrix 9 te Boston Bengkalis p. 10 Kaap St. Vincent; Bes- •vaer 10 bij Wight geankerd: Beta 10 te Middlesbro: Blitar 11 v. Rottm n. Hamburg; Borneo 9 te Huil; Boschfontein 11 c Aden: Boskoop 10. 710 mijl ZW. v. Land's End; Breda 11 te Port of Spain; Brouwersgracht. 11 Brunsbuttel. Caland 10 bij Lindesnaes geankerd; Caï- tex Pet nis 10. 60 mijl O. Helena 10 Hercules 10 10, 100 mijl ZZW. 11 West Hinder: Horst 10 heim; Hydra 10, 110 Maracaibo n. Berranquilla; Amstm n. Hamburg: Hemies Ouessant; Hoogezand p. -- Bergen n. Dront- ell. Mona; Ida Pieler p. 10 North Foreland; Inspec. Mellema 11 bij Straat Gibraltar. Jagersfontein p. 10 Kaap Blanco- Japara (KRL) 9 v. Penang n. Belawan; Joost 9 v. Bordeaux n. Boston; Jozef Swenden 10 in LimXjord geankerd: Juliana 10 v. Cura(ao n. Rottm. Kedoe 11 's avonds te Suez verw.r Keizers gracht 10 v. Tónnay Cliarer.te n. Barry; Kitty 10. 25 mijl NW. v. Swinemunde; Kunlabon li. 120 mijl W. v. Skudesnes. Laertes 11 te Makassar: Leendert B 10 bij Dungeness: Lekhaven 10 op 280 mijl ZZW - Pantellaria: Ce-I ouessant; Liberty 10 op de Theems: Lieve- ronia p. 10 Cairns: Chama 10,750 mij^ONO. I vrouwekerk 10 te Karachi; Looiersgracht 10, Barbados: Confiance 20. 205 mijl O. de Firth of Forth: Constant p. 9 Dover Cronenburgh p. 11 Vlissingen uitgaand. Delfland p. :0 St. Pauls Rock; Deni 10 te Goo!e: Deo Gloria 9 te Swansea; Diemerdyk Rottm: Diligentia 10 bij" Wight gean kerd: Doklaan 10. 100 mijl W. v. Ouessant; Drente 10 v. Surabaia n. Semarang. Edam 10. 550 mijl OZO. v. Kaap Race: Eendracht 10. 290 mijl O. v. Malta: Eljo 10 in de Golf v. Biscaye; EJmina 10 op rede v. Accra; Ena 10 v. Suez n. Stanlow; Enggano 10 v. Dubai n. Damman; Erebus 10 in de Kleine Belt: Erinna 12 te Miri vrw.: Erna p. 10 lichtschip Royal Sovereign; Esso Am sterdam 10 v. Rottm n. Baton Rouge; Esso Den Haag 10, 220 mijl W. v. Flores Farnsum 10 250 mijl Z. v. eil. Sable, in Ned. vervv.; Friesland (SSM) 10 v. Rottm Newcastle; Gadila 10 v. Avonmouth n. ShelUlaven Garoet p. 10 Sabang; Goote 10 in de Golf v. Biscave; Graveland 10 v. Rio Grande n. Porto Alegrc; Grootekerk 11 te Dares Sa laam. Harm p. 10 Amstm: Hathor 10 te Amstm; Haulerwijk 10. 250 mijl ZZ(W v. Ouessant; Hector p. 10 Sardinië; Hecuba 12 te Barbados an verw.; Helsum 10 v. Jacksonville n. Amstm; kocht. Voorts is gebleken, dat in de laat ste jaren een groter gedeelte voor belas tingen is gereserveerd, dan noodzakelijk was, waardoor aan de winst over 1952 minder voor vennootschapsbelasting be hoeft te worden onttrokken, aldus het verslag. Het streven van de directie blijft er oj gericht, een zekere continuiteit te betrach ten in de dividendpolitiek. In verband met de omstandigheden is het haar daar om aangenaam een onveranderd dividend van 9 pet te kunnen handhaven, terwijl practisch alle open en stille reserves on aangetast blijven. De exploitatierekening wijst een bedrag aan van f 143.711 (f 262.912). Na afschrij vingen, reservering voor belasting en een dotatie aan het pensioenfonds resteert een winst van f 58.514 (f 86.873). Behalve ge meld dividend wordt op de oprichters- bewijzen f 110 (onv.) betaald. De vooruitzichten voor 1953 zijn niet ongunstig. Het bedrijf is de eerste 5 maan den volledig bezet, maar ook nu geldt eer dat het uitvoeren van deze opdrach ten afhankelijk is van een geregelde aan voer van de tijdig bestelde grondstoffen. STIL MAAR VAST Het jaar 1952 kan voor dc diamanthandel en -industrie geen bevredigend jaar wor den genoemd ondanks het feii, dat nog niet van een verzadigd zijn van de wereld markt gesproken kan worden, zo schrijft het Diamant-Handelsblad, dat volledig vertrouwen stelt in de onlangs ingestelde commissie, die een verklaring en oplos sing zal trachten te vinden voor de moei lijkheden, waarin de diamantindustrie zich bevindt. Het blad acht het een absolute nood zaak, dat de vereniging „Beurs voor den Diamanthandel" in deze commissie wordt vertegenwoordigd. „Diamantindustrie en •handel vormen immers een geheel. Zo is bijv. de toevoer van ruwe diamant aan de industrie een zaak, waarbij de handel ten nauwste betrokken is. Daarom woidt getracht de overheid te overtuigen van de noodzaak, dat de handel een eigen ver tegenwoordiging in genoemde commissie zal hebben". Het per 1 Februari afgesloten maand- verzicht merkt op, dat de stemming op „In het bijzonder goed gemaakte pique melee bleef gevraagd en de prijzen bleven op peil, ook voor silvercape melee bleef belangstelling bestaan. Vooral 5 a 6 per karaat wérden gevraagd, doch ook de klei nere sorteringen werden verkocht. Voor zuivere melee bleef de belangstelling ge ring. Er was een behoorlijke vraag naar baguetten en ook in dit artikel bleven de prijzen vast. Op de ruwmarkt bleef de vraag naar blackspotteds bestaan en de prijzen bleven vast ondanks het feit- dat. de diamond trading company een groot shipment had gegeven. Kwarten en klein werden tegen iets lagere prijzen verkocht.. De vraag naar drie- en tweegreins was beperkt. Er waren vrij wat werknemers zonder werk, doch men heeft goede hoop aan te nemen, dat met het inwerkingtreden van het tariefstelsel „Bedaux" de werkgelegen heid zal toenemen en dat Amsterdam zijn plaats op de wereldmarkt, mede dank zij zijn goede fabrikaat, weer zal kunnen in nemen". Het Diamant-Handelsblad ver neemt ten slotte, dat het nieuwe tarief op 16 Februari in werking zal treden. Aziatisch probleem kost eveneens veel hoofdbrekens AARTSBISDOM GAF TIEN MILLE Z. Em. Kardinaal De Jong heeft namens het aartsbisdom Utrecht 10.000 geschon ken in de collecte die Zondag. 8 Februari in de kerken van het aartsbisdom ge houden is voor de slachtoffers van de watersnood. bestemming tussen de vermogens kan ook tijdens huwelijk worden verze kerd met de eis, dat elk voor bepaalde handelingen, b.v. vervreemding van huis raad of van onroerend goed, de mede- •erking van de ander behoeft, en ook regelmatig moet inlichten omtrent de stand van zijn vermogen. Zulk een rege ling, beperkt tot verrekening van winst, was in ons ontwerp van 1930 als keuze- elsel voorzien. Tenzij betreffende woonplaats, be kwaamheid. tegenwoordig stelsel van ge meenschap het antwoord zou luiden, dat de afhankelijkheid van de vrouw moet worden gehandhaafd, valt het nog niet te zeggen, of ook in de regeling van de persoonlijke betrekkingen iets van de overheersing van de man behouden zal blijven, b.v. in de keuze van de plaats van verplichte samenwoning. Reeds de ontwerper van 1949 zag geen belang meer in de algemene uitspraak, dat de man het hoofd is van het gezin, zoals hij nog wel en terecht genoemd wordt in nieuwere wetten, die van Zwitser- land, Duitsland, Frankrijk en Italië. Prof. mr CH. PETIT. DE LAATSTE TIJD hebben we heel wat artikelen over de nieuwe Ameri kaanse, maar ook over een nieuwe Russische politiek gelezen. Het kan in derdaad zün en zal wel zo zijn. dat het Kremlin bij de regiemwisseling in de Verenigde Staten overweegt, of het bij het meer offensieve karakter, dat naar men in Washington wil suggereren, de buitenlandse politiek van Eisenhower en Foster Dulles zal kenmerken, wellicht ook een nieuwe tactiek zal toepassen. Tot dusverre echter hebben we meer nieuwigheden bij de Amerikanen dan bij do Russen ontdekt. Van deze laatsten zagen wü slechts twee stunts: de her vatting van de viermogendhedenbespre- kingen over het maar steeds uitblijvende staatsverdrag voor Oostenrijk en de me dedeling. dat niemand minder dan minis ter Visjinski naar New York zal gaan om daar de Russische delegatie tijdons het tweede deel van de Algemene Ver gadering van de Verenigde Naties te lei den. Wat deze besluiten betekonen, zal eerst over enige tijd blijken. De Russische tactiek moge dan, mis schien veranderen, het doei: de wereld- overheersing door een communistisch Rusland (waarbij het accent wellicht nog sterker op Rusland dan op communisme valt) blijft ten eeuwige dage hetzelfde. En daarbü is één punt, dat Moskou steeds voor ogen staat: het uitzicht op, het con tact met de grote wereldwateren. Dat is allerminst een nieuw, aan Lenin of Sta lin eigen fenomeen; we kennen het reeds eeuwen, uit de tijd der oudste tsaren. Al len, zonder uitzondering, hebben, als zü wereldpolitiek bedreven, de uitweg naar de zee gezocht- Uit nationaal oogpunt overigens volkomen begrijpelijk, want Europees Rusland is nu eenmaal Zee liggen zoveel grendels, dat de vrije toegang naar de Middellandse 2ec niet veel meer dan een woord is. In vredestijd levert dit alles niet veel moeilükheden op, maar de staatslieden en militairen denken nu eenmaal, ook in vredestijd, bovenal in oorlog; zy willen zich in geval van nood niet in hun aanval of verdedi ging belemmerd voelen. Daarom is bijv. de Dardanellenkwestie als het ware per manent actueel; daarom ook is Scandi navië een voortdurende zorg voor Rus land: en als reactie natuurlijk ook voor alle landen, die als het tot een oorlog mocht komen, tegenover de Sovjet-Unie en haar satellieten zullen staan, der halve voor de gehele vrije wereld. Daarom tenslotte kóst het Aziatische pro bleem „het Westen" zoveel hoofdbrekens, omdat als het. Kremlin de Aziatische kus- De camera op t buitenland land. dat in Europa geen steeds bruik bare havens heeft; in het Noorden zjjn de havens een groot deel van het jaar niet ijsvrij; de Oostzee kan gemakkelijk worden afgesloten; en voor de Zwarte ten van de Stille Oceaan zou beheersen, nut alleen Australië, maar zelfs geheel Noord- en Zuid-Amerika in voortdurend levensgevaar zouden verkeren. A LS WE ONS TOT EUROPA beper- r\_ken, moet heel wat kleingeestig ge twist over de Europese Defensiege meenschap als volkomen onreëel worden gezien tegenover de geweldige betekenis van Scandinavië en de Balkan. Er zijn militaire deskundigen genoeg, die deze twee gebieden: de uiterste vleugels van een het Europese front, als de sleutel van de vrede beschouwen. Zij menen, dat Rus land nooit een aanval op West-Europa zal doen. als deze twee vleugels niet te voren geneutraliseerd zijn. Zonder die on zijdigheid zou een agressie zonder meer militaire zelfmoord zijn. „Rusland weet dit even goed als wij, schreef een hun ner; en het zal zijn hoofd nooit in deze strop steken". De gedachte, welke in deze opvatting tot uiting komt, is. dat Rusland zelfs met een overweldigende landmacht geen frontaanval op Europa zal doen, zolang de flanken niet stevig zyn beschermd te gen een luchtvergelding, ondernomen van luchtbasissen in Turkije., Grieken land en Joego-Slavië in het Zuiden tot de Scandinavische vliegvelden in het Noor den. Nu is de Zuidflank door de gemeen schappelijke verdediging in of 'in aan sluiting op de Noordatlantische verdrags organisatie menselijkerwijze stevig ge noeg om stand te houden. De tijd. dat een aanvaller slachtoffer na slachtoffer kon afmaken, is gelukkig voorbij; een aanval op een der Nato-landen is een aanval op allen; een agressie tegen Turkije, Griekenland of Joego-Slavië zou het gehele Natofront in beweging bren gen. Maar Scandinavië is en blijft, alleen reeds door zijn ligging, een zeer zwak punt en daarom kan men het o.ï. terecht de belangrijkste sleutel van de vrede noemen. Hoezeer Scandinavië het Kremlin ter harte gaat. blijkt o.m. uit de soms zeer bittere notawisseling, welke nu al sinds de herfst van hot vorig jaar tussen Mos kou en Denemarken aan de gang is. De nemarken heeft daarbij het standpunt, in genomen en vastgehouden, dat het nooit toestemming zou geven tot maatregelen, „welke terecht zouden kunnen worden geïnterpreteerd als ziinde van agressieve aard". In dit zinnetje valt het woord „terecht" op. Maar het laat wel een tweehonderd geallieerde vliegtuigen op zjjn vliegvelden toe, zuiver als een ver dedigingsmaatregel tegen een mogelijke Russische agressie. Noorwegen daarente gen neemt een straffer standpunt in: in vredestijd geen buitenlandse basissen in het land, dat ten slotte in het Noorden een gemeenschappelijke grens met de Sovjet-Unie heeft. Zweden is niet tot de Nato toegetreden, maar onderhoudt een eerste klas strijdkracht, waarmede elhe aanvaller ter dege rekening zou moeten houden. Ten slotte is er daar in het Noorden Finland, dat innerlijk tot het Westen behoort, maar eigenlijk volkomen onder de green van Rusland ligt. En dan is er nog de Oostzee, waarvan Rusland meer en meer een Russische zee maakt. Inderdaad, het gehele Scandinavische ge- bied is een uitermate belangrijke positie in het politieke spel, met vrede of oorlog als inzet. -Vekeric 10 IHB 15 mijl NW v. Lands End; Lulterkerk 11 té Maaskerk 10 nog te Port Amboin; Malea p 10 Azoren: Maivina 11 te Yokohame; Mar- cella 10 in de Firth of Forh geankerd: Mar- garetiia 9 te Goole: Marie 10 bij .Falmouth geankerdMarisa 10 v. Heysham n. Liver pool: Marken 8 te Cheribon: Marva 10 te Rottm: Mataram 10 te Hamburg- Meerkerk p. 10 Okinawa: Meliskerk 10. 70 mijl NNO. v. Alexandriè: Mentor p. 10 Siciii: Merweha- ven p, 11 Wight: Metropoie p. 10 lichtschip Texel: Mies 10 in de Falmouth Baai: Mir- za p. 10 Ras al Hadd: Missouri p. 10 Bor- kum: Mitra 10, 470 mijl Z. v. de Galapagos Arch; Modjokerto 11 te Rottm; Molenkerk 11 te Antw.; Mr Linthorst Homan 9 te Hart lepool: Muiderkerk 11 v. Suez n. Calcutta; Muphrid N 10 in de Torbey geankerd; Mu- rena p. 10 Luzon. Neeltje B 10 v. Droghcda n. Portington; Nestor 10 v. Port of Spain n. Amstm; Nieuwehaven p. io Kaap Sllylelro: Nieuw Holland p. 10 Brisbane: Nigerstroom p. 10 Madeira; Njord 10 op de Theems geankerd: Noorderhaven p. 10 Fehmarn Belt; Noordstad 10 geankerd in Randersfjord. Omala p. 10 Muscat; Ootmarsum 10 890 mlj'l 0. v. Bermuda's: Overijssel 10 420 mijl NO v. Oudeloupe: Ovula p. 10 Liseabon; Polydorus 11 te Belawan: Polyphemus 11 Surabaja: Ponto 10 op de Gironde: Poseidon 10, 40 mijl ZO. v. Bermuad's Prins Alexan der 10, 52 Cm ijl N. v. de Azoren: Prins Willem 11 :0, 413 mijl WZW v. Land's End; Prins WiLcm III io v. Rottm n. Valencia: Prins WJllem IV p. io Gibraltar; Prins Willem V 133 mul W. V. Flores. Radja 11 te Makassar: Remmert 20, 60 mij: W. v. Oporto: Ridderkerk 10 v. Londen n. Rottm: Riomv 10, 540 mijl NO. v. Fayal; D te Pladju: Rondo 10 te Tanga: Ruys Kaapstad: Rijnland li te Ilheos. Saparoea 11, 220 mij! Z. v. Kaao Blanco: Scherpendrecht 11 te Santos; Schie p. 10 Cyprus; Schledyk io. 220 mijl ZO. v Kaap Race: Servus II te Caen: Shamrock 9 te Goole: Sint Walburg p. 10 Wight; Slamat n. 10 Malta; Sliedrecht 10 65 mijl WZW v. Kaa'o Cruz: Soestdyk li te Djedda'n: Spurt p. fi Finisterre: Stad Arnhem 10 v. Savona n. Morphou-Baai: Stad Breda 10 400 mijl NV/ v. Flores: Stad Lelden 10. 500 mijl O. v. Bermuda's: Stad Maassluis 11 te Immlngham: Stad Maastricht 11 te Malakka: Stad Schie dam 10, 95 mijl NNW v. Stadlandt; Stentor 10. 180 mijl WZW v. Ouessant: Straat Makas- p. 10 Formosa: straat Malakka io nog Sao Francisco do Sul: Straat Soenda 10. 270 mijl O. v. Diego Garcia; Swallow 10 op rede v. Bayonne. Tamo 11 te Rottm; Tankhaven 111 11 te Bangkok; Tara p. 10 St. Pauls Rock; Tarakan 11 te Port Said; Tawali 10 v. Semarang n. Tandjong Prick; Teiresias 11 te Banjuwangi; Ternate 10 te Bona: Teun 10 op de Theems: Tiberius 10 v. Port of Spain n. Amstm; Tibia 10. 390 mill ZW. v. Kaap Padaran: Tlllv io opö rede v. Penzance: Tjlluwah 10. 180 mijl NO. •- Kaap Varella; Tjisadane 10 v. Kaapstad 1. Japan; Somori 10 te Djibouti; Ton S 10 v. Dublin n. Swansea. iapjo p. 10 Dover; Utrecht 10 v. Sura baja n. Semarang; Vesta p .10 lichtschip Texel; Volharding 10 op rede v. La Palüce. Westpolder 10, 90 mijl ZW. v. Ouessant: Wieldrecht p. 11 Ceylon: Willem Barendsz p. 10 de Burlings; Wilpo 11 op rede v. Vlissmgen Wlnsum 10 v Dakar n. Hamburg: Winters wijk 10, 420 mijl ZW. v. Pa'.m3; Woensdrecht 10 90 mijl NO. v. Barbados. IJsel p. 10 Dungeness: iJssel p. 10 Kaap Matapan. Zeeland (SSM) p. 10 Beachyhead: Zonne wijs io 840 mijl O. v. Porto Rico; Zijpenberg 140 mijl ZW. v. Ouessant. Nagekomen tijdingen: Aag.edyk 10 te Santos: Albergen 10 te Viis- mgen: Amstedyk 10 te Brownsville: Arbo p. 11 Vlissingen uitgaand: Arcturus 9 te Swan sea: Arendsyk 9 v. Vltoria n. N. York. Aver dyk 11 te Antw. venv. Bern In a 10 te Aarhus: Bemisso 11 te Bruns buttel; BUI S 10 v. IJmuiden n. Antw.; Bir mingham 10 v. Harlingen n. Goole; Blom- mersdyk 9 te Boston. Casana io v. Landskrone n. Rottm. Daje Bohner 10 te Stete: Dalerdyk 10 Seattle n, Vancouver; Davlenn Goekoop te Portsmouth: Deo Duce 10 v. Gothenburg n. Malmo: Diena V p. 10 Vlissingen uitgaand; Duiveland 10 v. Harlingen n. dc Tyne. Esso den Haag 16 (5 u.) te Rotlm. verw.. Europa p. 10 Vlissingen uitgaand; Express 10 v. Rouaan n. Parijs. Fiducia li v. Maassluis n. Boston (L Frisia 10 te Fedalah. Gouwe 10 v. Kaolak n. Bathurst: Hada 10 v. Palermo n. Bail; Hast 3 10 Hull n. Parijs: Hondsrug 10 v. Antw. Zwijndrecht; Hoop op Zegen 11 v. Vlissingen n. Randers. Ingeborg 12 te Zwijndrecht verw. Josien 1! te Antw. verw. Kenitra 10 te Port Lyautey: Kertosono o. 11 Singapore: Kortenaer 10 te Portsmouth. Larenberg 20 te Savona; Laurenskerk p .11 Kaap St. Vincent: Limburg 11 nog te Dam man: Lindekerk p. 11 Sucra Baa:; Lydia 11 te Antw. Maraat V p. 10 Vlissingen uitgaand: May- star (c.hi io bij Lundy ell. (schuilend Meres N 10 te Pert Lyautey; Michel Swenden U te Antw.; Mirzam N 10 te Rouaan; Mulan 10 te Grangemouth Noach li in de Golf v. Biscaye. Oceaan 11 v. Rottm n. Londen; Olivier van Noort li te Burriana: Palma 11 te Bergen verw.; Peter 10 v Wtsmar n. Gothenburg: Prima vertrekt 11 v. Londen n. Nakskov; Prins Willem II 13 te Rottm verw. Ridderkerk 11 te Rottm; Rijnhaven 19 te Kopenhagen verw. Sandenburgh 11 te Bordeaux vervv. Texelstroom p. 11 Start Point; Timor ver trekt, li v, Rottm n. Dublin; Tyro 9 te Drogheda. Van Brakel 10 te Cardiff: Vecht 10 op de Theems: Vlier 10 v. Lissabon n. Oporto. Waai p. li Finisterre; Walenburgh io te Bordeaux: Westiaand 11 te Hamburg; Wie- bold Bohmer 10 v. Nantes n. Bordeaux; Wilpo 11 te Vlissingen. Zijpenberg 12 te Amstm veiw. TE ROTTERDAM VERWACHTE BUITENLANDSE SCHEPEN. AMERICAN ATTORNEY v. Baltimore, 6 v. ANGLO MAERSK v. Mena al Ahmadi. p. 3 Gibraltar. ANNELIESE GLEUE v. Valencia, p. 8 Gibr ATHEN 4 v. Iskenderun. BENRINNES v. Hongkong. 7 v Colombo BREITENSBURG v. Levant, p. 5 te Izmir. BR1TTA v. Levant. 8 v. Ha!(a. BULLAREN v. Matadi 8 v. Freetown. BURMA v. Japan 7 te Genua. CARPRERA 31 v. Wabana, via Tyne. J CAPULUS v. Mena al Ahmadi. p. 9 Gibraltar CASTOR 7 v. Bilbao n. Dordrecht. CLAN MACBEAN v. Calcutta. 8 v Aden. GROFTER v. Trinidad, 7 te Barbados. DENBIGSH1RE v. Japan. 7 v. Hongkong. FALSTRIA v. Bangkok, 9 te Colombo. FIONIA 9 v. Kohslohang. GARDEN STATE v. Tacoma, 7 te Havre GIOVANNI AMENDOLA v. Vitoria. 7 v. St. Vincent. GLENROY v. Japan 8 v. Colombo. GOOD HOPE CASTLE v. Mountius 8 v. Port Said HEIAN MARU v. Japan, 7 v. Hongkong. HEIYO MARU v. Japan. 8 te Suez. HURRICANE 8 v. N. York. INDIAN ENDEAVOUR v. Calcutta, p. 8 Gib: KENYA v. Belra, 8 te Aden. KHYBER v. Calcutta, 9 te Genua. KORCULA v. Ryeka. J v. Messina. LAGOA v. Lissabon, 5 v. St. Michales LIBANON 7 v. Istanbul. LIONS GATE v. Vancouver, 6 te Port!. (O" LOCH AVON v. Port Alberni. LOCH RYAN 8 te Vancouver. LOIDE S. DOMINGOS 6 v. Santos. LOS HERMANS 1 v. Tripoll (L.) LYSTUM 7 v. Istanbul. Martha RUSS v. Levant 7 te Alexandria. MOMBASA v. Calcutta 8 te Genua. NORDVEST v Chlttagong, 8 v. Cochin. NORSE CAPTAIN 5 te Manzanillo. OLYMPIC TORCH v. Mena al Ahrmadi, p. 8 Gibraltar. RODOPI v. Istanbul. 6 te Bandirma. SEATTLE v. Vancouver. 5 te Los Angeles SILVER GATE v. Vancouver. 4 v. Curasao. SKERN v. Palma, p. Gibraltar. SONJA v. Levant. 5 v. Famagusta. ST. ESSYLT v. Basrah, 9 te Suez. SUMATRA v. Japan 8 te Singapore. TAARNBORG v Piraeus 8 te Istanbul. TAMAR 6 v. Haifa. TAMARA v. Basrah, 8 te Karachi. TRANSVALL v. W. Afrika. 3 te DuSla. WOLFSBURG 2 v. Khorramshahr. WOODFORD v. St. John N.B.. 8 te Havre. WYOMING v. Vancouver. 6 te Havre. TE AMSTERDAM VERWACHTE BUITENLANDSE SCHEPEN. FALCON v. Vancouver, 4 v. Curasao. PILOT GARTNER 2 v. Libreville 5T MATTH1UE v. Duala. 8 :e Havre. TALTHYBIUS v. Djakarta, p. 8 Gibraltar. ULYSSES v. Djakarta. 8 te Aden. RIVIERTIJDINGEN LOBITH, 18 FEBRUARI 1933. Gepasseerd voor 13 uur en bestemd voor: ROTTERDAI.t: Weser 4 Tuliemans; Weser Dreijer; Adriana, Duizendstra; Stohlbau. Krachten; Constantln 3, Dann; Constantsn 6 Haakman R .Karcher 9. Rubenach: Rijnzee- - aart 6. de Jong; R. Karcher 36, Schweikert. Fanto 31. Taeger; Ractia Wegh; Trevesis. Puylaerts; Centrust 2. v. d. Hoeve; Schie- land. Swinkel; Christina Timmer: Leo. Ren- r.ings; Damco 14. Baars: Damco 135, de Booy: Eduard. Passmann: AMSTERDAM: Roekwljk. Verloop: MIDDENMEER: Vios Huibers: SLIEDRECHT: Edison, v. Zc-il; NIJMEGEN: Analyse, Forstin: ROERMOND: Haringvliet. Keijzer: LOBITH: Lema v. Riemsdijk: LEPENSTAD: Catharina, Teeuw: HUIZEN: Willem Barendz, Griffioen: DEN HAAG: Adriana 2. Spier; TERNEUZEN: Everdina. Bekker; GRONINGEN: Vertrouwen. Slump: APELDOORN: Johan v. Ooyen; ARNHEM: Energie 8. Engelaar; AMSTERDAM: Frede- rika. Giethoorn. BBLGIë: Tyma, v. Laar: Jacoba de Vries: Normandie. Besjes: San Antonio, Maas: Kanaan. Schmidt; Luc, de Raad; Alpha, Kamphuizen: Hydra Penrand. LONDEN: Albert. Grothmann. DUITSLAND: Navexmotor 9, v. Damme; Engeüna v. d. Velde: Hanjo, de Jong; Vios. BasUaanscn; Lotti. Janssen: Risico, Bleeker. Maria, Kauffeld: Wim 2. Boer: Vertrouwen Speksnijder; Ludwig Burmeister, Sabastian: Vlissmhen, Verkalk; Hean, v. Bommel; Hardi Mannak: Grete, Reschke; Vois Mandcmaker Havel, Hof ken: Hanover. Rauert; Cannl Kramer; Reglna. oZeter: De tijd zal 't leren. Pols: Risico, Duizendstra; Anna, de Kruik: Leorridas 4. v. Dijk; St. Antonius de Beijer; Navexmotor 3, Maris: Maria Cazenmier; Spes, Meeuwsen: Eendracht, Brijder; Depen dant. Kerkhof; Marijke. Gerrits: Seolto, Bolijn: Arielle 2. Brouwer: Normannia v. d. Werken: Theo, Engelaar: Leba v. Riems dijk: Elicabeth, Blom: Annard, Stoutha: Kar!. Ehmer; Schurmann 40. Schnetde-; Redemptor. Kempher: J. Schurmann 8. No": Willem Janssen; Fluviale 13. de Meij: Ulm Bmder 2 Gerds- Tiornp; Boon: Musigny, Ubrich; Le Notre. Steinmels: Carpeaux, Krets; Gaticia. Harrewijn: Baden 338. Vink: Rheinfahrt, Glessen- Rheinfahrt 142. Grcser: R. Karcher 67. Reitsgasser; id. 35 Wagen- hofer: id. 8. Keller. BAZEL: Tubantia Buikcr: Lemanla. Jon ker: Ttooswijk, Fleer: Aargau. Hossel; Isto, de Jong. HOOGWATER TE ROTTERDAM. 12 Februari: le tij 2.56 u., 2e tij' 15.3 u. WATERSTAND TE DORDRECHT Donderdag 12 Februari: le hoogwater 3.55 uur. 2e hoogwater 16.22 uur le laag- water 11.37 uur, 2e laagwaler 24.06 uur. WATERSTANDEN. VAN 11 FEBRUARI. Rheinfelden 1.94 (H-0.05): Breisach 1.44 (-0.21) Straatsburg 2.03 (+0.15): Maxau 3.80 0.18i Mannheim 2.35 (+0,08): Mainz 2.62 (+0.031; Bingen 1.79 (+0.05): Caub 1.92 0.02): Trier 2.74 -0.78); Coblonz 2.13 (—0.01): Keulen 1.97 (—0.05); Ruhrort 4.26 (—0.04): Lobith 10.5? (—0.06); Nijmegen 8.35 (—0.07); Arnhem 8.33 (—0.05): Eefde (IJsse!) 4.08 (+0.15): Deventer 3.10 (+0.19): Monsin 56.10 (+0.40): Visé 52.20 .40); Borgharen 42.00 (+1.93): Belfeld 13.20 .00): Grave (beneden de Sluis) 5.53 (+0.52) Namen 2.72 (+1.01.) MINSTE V AARWATERDIEPTEN. Heveadorp—Vreeswijk 2.55. MEDEDELINGEN RIJKSWATERSTAAT. Trekvliet te Leiden. De doorvaartwijdte an de in aanbouw zijnde basculebrug voor gewoon verkeer over de Trekvliet te Leiden, brug in de lijn Leiden—Woerden, is beperkt gelegen ongeveer 160 m. bezuiden de spoor- tot 5.50 m. Deze vaartbeperking zai ver moedelijk duren tot half April 1953. SLEEPBEDRIJF. Noord Holland, met s.s. Toledo, n. Kiel 10, 85 mijl ONO Dciria. Noordzee 10 v. Istanbul n. Rottm Oceaan 11 v. Suez n. oRttm. Tyne, Geelong n, Rottm, 10 v. Aden. a Zwarte Zee, Rottm n. Madras, met hopper 90 mijl NO. v. Port Sudan. VISSERIJ SCHEVENINGEN, 11 Februari. Vangstbe- richten van hedenmorgen Uit zee: SCH 2 met kantje. SCH 236 1 k., SCII 249 niet gehoord. Niet gevist hebben: SCH 35. SCH 310 en SCH 342 geen vangst. Van de haringvisserij kwamen heden morgen aan de markt SCII 333 met 40 kisten haring. SCH 3 met 60 kisten verse Notering verse haring: 19.50 per kist n 50 kg. Met verse vis kwamen de loggers SCH 160. SCH 303 en SCH 24. Prijzen van laotong f 2.23—2 50. groot m'.ddel tong 2 22— 2.36. kleine middel 2 30—2.45. tong 1 ƒ2 45, ld. 2 1.82. tarbot 1 2.29 ld 2 1.25 !d. 3 1.20. id 4 ƒ1.15 alles per kg., grote schol 20.50 groot mtddcl tong 25 zetschol f 56, schol 2 25—33.50. ld 3 f 20.50—32. wijting 27.50—33, schar 24—25, alles per kist van 40 kg.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4