Daar heb je die ingenieur weer met zijn plankjes Schielandse Hoge Zeedijk redde drie millioen mensen PLANKJES DIE MILLIOENEN WAARD ZIJN Bijna 8 pet. van Neêrlands grondgebied overstroomd Woensdag 11 Februari 1953 IN MOORDRECHT EN CAPELLE ZEIDEN ZE: (Van een onzer verslaggevers) E RAMP is gebeurd en natuurlijk vraagt iedereen zich af: had dit niet voorkomen kunnen worden? Ik geloof, dat het antwoord daarop moet luiden: neen, want daarvoor waren de omstandigheden in de nacht van 31 Januari op 1 Februari té abnormaal. Critiek is er al van alle kanten gekomen, critiek, waaraan wij, toen de nood het hoogst was, bepaald geen be hoefte hadden, want napraten kan altijd nog. En nu wjj men selijkerwijs gesproken het gevaar voor verdere uitbreiding der overstromingen hebben bezworen, kan er worden nage praat. W(j kunnen proberen de les te trekken uit de jongste ervaringen en dan zijn mijn conclusies: wij moeten de in de loop der eeuwen gegroeide en vaak volkomen nutteloze tradi ties op waterschapsgebied radicaal doorbreken en nü grotere, degelijke éénheden van waterschappen in het leven roepen, die technisch ook wat het personeel en de outillage betreft niet modem genoeg kunnen zijn." dachten die lui in Moordrecht en Capelle: daar héb je die gekke in genieur weer met zijn plankjes. Maar aan die plankjes heb ben drie millioen mensen het te danken, dat zij nu niet ergens in Denemarken of Frankrijk of wie weet waar als vluchtelingen zitten. Die onnozele, belachelij- ALLES wat uit de tyd is, moet worden opgeruimd. Wanneer het om waterschapsbelangen gaat, heeft men niets aan verouderde re glementen of gekibbel om een uit gave méér of minder en als men dat eerder had ingezien, zou men nu heel wat narigheid hebben kun nen voorkomen." De man, die dit zegt, kan er waarlijk wel over meepraten: het is ir J. Ph. S a 1 o m ingenieur van het hoogheemraadschap Schieland. Hij zit nu weer rustig achter zijn bureau in het statige Schielandhuis aan de Eendrachtsweg te Rotterdam. „Vannacht heb ik voor het eerst weer eens goed geslapen!" maar in deze zelfde kamer heeft hij Zon dagavond. samen met twee andere ingenieurs, gevreesd dat de aller ergste ramp. die Nederland zou kunnen overkomen tóen wist nog niemand, hoe erg vooral Zeeland al was getroffen zich zou kunnen voltrekken: een doorbraak van de Schielandse Hoge Zeedijk, die, dwars door Rotterdam, langs Capel le, Nieuwerkerk en Moordrecht naar Gouda loopt en het steeds hoger opstuwende water in de Hol landse IJssel moest tegenhouden. De ramp heeft zich niét voltrokken. Maar het is op het nippertje ge weest. En éls het was gebeurd „ALS...." ALS het was gebeurd, dan zaten wij hier nu niet," zegt ir Salomé. „dan waren wij nu bezig drie millioen mensen te evacueren in plaats van vijftigduizend, dan stond heel Zuid-Holland blank van Rotterdam tot Den Haag en Leiden. En dan waren er duizenden doden méér geweest." Want achter de Schielandse Hoge Zeedijk ligt geen slaper dijk. Komt daar ergens een doorbraak, dan is het water niet meer te stuiten. De Zuidplaspol- der, de Prins Alexanderpolder en tientallen kleinere polders zouden zijn overstroomd en daaronder zijn er, waarvan het maaiveld vier, vyf en zelfs zes meter beneden N.A.P. ligt. En dan te weten, dat op de lste Februari, des morgens om half zes in de Julianasluis te Gouda een peil werd afgelezen van 3.75 meter boven N.A.P.! De Schielandse Hoge Zeedijk be schermt Holland al zeker meer dan zeven eeuwen: in 1272 werd het Hoogheemraadschap gesticht en toen was die dijk er al. Op de meeste plaatsen is hij vier meter hoog en altijd heeft men gedacht, dat dit toch wel voldoende zou zijn. De normale laagwaterstand in de IJssel is 60 cm beneden N.A.P., de normale hoogwaterstand 1.05 plus en er is onder gewone omstandigheden dus speling genoeg. Bij 2.65 meter plus is het z.g. rijpeil bereikt. Dat wil zeggen, dat het dan toch tijd wordt er alvast op uit te trekken om te zien of er zich geen onraad kan voordoen. Nog dertig centi meter hoger en het noodpeil is be reikt. het" dijkleger wordt opgetrom meld en iedereen is op zijn hoede om op het eerste sein in te grijpen. Maar men heeft ook rekening ge houden met een theoretische storm vloed en daarvan is het peil be paald op 3.55 tot 3 65 4- N.AP. Een slag in de lucht? Och nee. de hoogst bekende stand van de rivier is 3.34 4- geweest en dat was in Januari 1916, het rampjaar van Waterland. En dan is de vier meter nog niet bereikt, zodatJa, maar gooi alle theorie maar overboord, want die hoogst bekende stand van 1916 is nu heleméél geschiedenis ge worden. Op 1 Februari 1953 bereik te het. water in de Hollandse IJssel een stand van 3.80 4-1 NtJ WETEN ZIJ BETER EN was het nu maar zo. dat de dijk inderdaad overal vier meter hoog was. Eén stuk, de Ke- tensedijk, is slechts 3.64 meter en ook elders zijn er verschillen. Maar waarom die dijk dan niet al reeds lang opgehoogd? Aha, dat kost geld! En wanneer de laatste wa tersnood zo'n halve mensenleeftijd geleden is gebeurd, let men wel eens meer op de dubbeltjes dan eigenlijk verantwoord is. Natuurlijk kost het geld en nü. na deze ver schrikkelijke ramp, zou men zeg gen, dat men over een bedrag van (laten we zeggen) zestisduizend gul den voor een stukje dijk niet eens moet próten. Er is wél over gepraat. Lang en uitvoerig. Of het wel nodig was. Of de uitgave wel verantwoord was Of het niet een beetje goed koper kon Of de ingenieur niet een beetje al te voortvarend was Nü weten ze het wel beter, nu het bijna te laat was Er komt nog iets bij. De dijk is bebouwd. Capelle. Nieuwkerk. Moordrecht, liggen óp de dijk ..ik kan moeilijk met een paar bull dozers die plaatsen van de kaart 1 schuiven zegt de ingenieur. ..maar ze hadden er beter niet gebouwd kunnen zijn En weet u. dat ze mij daar altijd weer uitlachten omdat ik zo bezorgd was' In de huizen op de dijk moeten vloedplanken aanwezig zijn Die passen precies in de glei ven die In de kozijnen van deuren en ramen ziin gemaakt Dreigt er gevaar, dan moeten die planken geplaatst worden maar als we tweemaal in het iaar. diik- schouw hielden en Ik naar de vloedplanken informeerde, dan ke vloedplankjes hebben het water Zondag tegengehouden!" Ir- Salomé weet nog krassere staaltjes. Er staat in Moordrecht een garage op de dijk. Een garage met brede deuren. En voor die vloedplanken was een paaltje nodig, midden in de ingang. Het paaltje werd omgereden en niet hersteld. Wat zou dat nou. zeiden ze in Moordrecht. De ingenieur heeft met zijn vuist op tafel geslagen en ge dreigd. dat als dat paaltje niet één twee-drie herplaatst werd, hij Enfin, als die rare ingenieur het dan zo graag wou! De Moordrechtse garagehouder zal zich in deze dagen het gesprek misschien nog wel eens hebben herinnerd. MAAR RAAR ZE vinden het ook raar", zegt bij, „wanneer ik er fel tegen ben, dat er bijvoorbeeld in de berm van de dijk een paaltje wordt geslagen. Eén zo'n paaltje kan toch geen kwaad, zeggen de boeren dan. Ze weten niet. dat het kleinste gaatje de rampzaligste gevolgen kan hebben. Kijk, je kunt al een grote doorbraak krijgen bij bladstil weer, als het water maar hoog genoeg is gestegen en over de dijk stroomt. De druk van het water in de rivier veroorzaakt die breuk dan niet, maar het over stromende water maakt de grond in de teen van de dijk week. die mod derboel zakt weg en ondergraaft de kruin, die dan opeens kan wegzak ken. En de ramp is gebeurd. Nu is de beste verdediging van een dijk beter nog dan bazaltblokken, beton, asfalt, of wat ook gewoon gras. Die duizenden worteltjes houden de grond stevig bij elkaar. Maar één paaltje, één molshoop kan oorzaak zijn van een grote ramp. En dat wil len de boeren soms niet begrijpen". Wat gebeurt er nu met de dijk? Er is op 16 Februari wéér springtij. Dreigen dan weer dezelfde gevaren? Ach, wanneer er dan wéér zo'n or kaan uit het Westen losbarst. Ja. dan! „Laat men nu vooral vertrou wen in ons hebben", zegt de inge nieur: „Wij hebben het gevaar be: zworen en, nu ja, als de hemel in valt, zijn we allemaal dood. Wat in de nacht van 31 Januari op 1 Fe bruari is gebeurd, was abnormaal. Theoretisch kan zich dat herhalen Maar wij kunnen onmogelijk met alle eventuele verschrikkelijke om standigheden rekening houden. De hoogst bekende vloed in Zeeland is 4.25-?. geweest. Die dateert van 12 Maart 1906. Maar op 1 Februari 1953 werd het daar 4 65 4-. Wel doen wij natuurlijk wat wij kunnen Wij laten nu kaden op de dijk aanleggen van 50 centimeter hoog, zodat de dijk 4.50 4- wordt. Maar dat werk is na tuurlijk niet in een paar dagen of een paar weken klaar. En al zou je een dijk maken, die b.v. twee meter boven de hoogst bekende vloed uit zou steken, dan durf ik er nog niet op te zweren, dat hij nooit zal be zwijken. Er zijn te veel onbereken bare factoren". Wél hoopt ir Salomé, dat deze ramp tenminste één positieve winst oplevert: dat er nu eens radicaal wordt afgerekend met al die ver ouderde tradities, waaraan wij die duizend-en-één polderbesturen, wa terschapsbesturen, enz. te danken hebben, die allemaal graag autonoom willen zijn en geen inmenging van wie ook dulden en die menen het zelf het beste te weten. Hij heeft jarenlang in Zeeland gewerkt; daar heeft het provinciaal bestuur kans gezien fin Zeeuwsch-Vlaanderen) 86 bestuurseenheden van polders en waterschappen te verenigen tot één lichaam Zo moet het elders ook ge beuren. En geef dan het bestuur van zo'n grote eenheid een stevige, kun dige technische staf. Geef die tech- r Dijk opzettelijk doorgestoken IJOE RAMPZALIG de gevoL gen voor Holland zijn, wan neer de Schielandse Hoge Zee dijk bezwijkt, zouden wij alle maal kunnen weten, want in alle schoolboekjes staat immers het verhaal van Leidens ontzet, dat mogelijk werd, doordat de Prins van Oranje deze dijk door liet steken en Boisot met zijn vloot van tweehonderd platboomde schepen met achthonderd Zeeu wen naar de belegerde stad kon varen. Ja, maar in elk geschie denisboekje staat óók, dat het lage land maar heel traaf onder liep en dat men allerlei dijken en dijkjjes door moest steken om maar meer water te krijgenZou honderd jaar geleden bijna. En er het dan écht zo'n vaart lopen, wanneer de dijk doorbreekt? Dit alles echter gebeurde vier- is sedertdien het een en ander veranderd. De zeespiegel rijst voortdurend en wel ongeveer 20 a 25 cm per eeuw. En hoeveel is sedertdien het land gezakt? Het verhaal van Boisots vloot bewijst niets meer, afgezien nog van het feit, dat er toen bepaald geen drie millioen mensen in Zuid- Holland woonden. Maar er zijn toch nog altijd slimme boeren, die met het geschiedenisboekje in de hand komen aantonen, dat die waterbouwkundige ingeni eurs er ook maar weinig van af weten. V.J nici bevoegdheden om te doen, wat zij nuttig en nodig vinden. Geef ze de middelen om dat wat nodig is te doen ook. want wanneer ergens de zuinigheid de wijsheid bedriegt, dan is dat wel op dit gebied. Bijna was de Schielandse Hoge Zeedijk daarvan een verschrikkelijk bewijs geworden. In rampgebied woonden 750.741 mensen, waarvan 580.814 direct zijn getroffen Het Centraal Bureau voor de Sta tistiek heeft bereuend dat van het totale rampgebied Zuid-West-Ne derland groot 358.097 ha bu benadering direct werd getroffen 251.223 ha: 70.2 pet. Het gehele rampgebied is 11.1 pet en de direct getroffen gemeenten 7.8 pet van de totale oppervlakte land in Neder land Van de bevolking in het ramp gebied (waartoe benoren Zeeuwscn- Vlaanderen. Walcheren. Zuid- en Noord-Beveland, Schouwen-Duive- land, Tholen. St, Philipsland, Goe- ree-Overflakkee, Voorne-Putten, Rozenburg, Hoeksche Waard, IJssel- monde. Eiland van Dordrecht. Noord-West-Brabant. Alblasser- waard en Krimpenerwaard) dat 750.741 inwoners telt zijn 580.814 personen woonachtig in het direct getroffen gebied; 77.4 pet. Het aan tal woningen bedroeg in het ramp gebied op 1 Januari 188.502, waar van er 143.567, of 76.2 pet, in het direct getroffen gebied stonden Bij de volgende gegevens is ver meld de hoeveelheid en de soorten bedrijven en hun opbrengst in het totale rampgebied Zuid-West-Ne derland. met tussen haakjes het ab solute cijfer in de direct getroffen gebieden, en dit cijfer in procenten van het rampgebied. Aantal land- en tuinbouwbedrij ven 29.636 (20.469 of 69.1 pet). To tale oppervlakte cultuurgrond 297.373 ha (206.407 of 69.4 pet», waaronder bouwland 185.811 ha (127.294 of 68.5 pet', grasland 90870 ha (63.590 of 70 pet), tuinland 23035 ha (16.825 ha of 73.1 pet). Geoogste hoeveelheden in tonnen: tarwe 113.340 (79 067 of 69.8 pet), gerst 103.547 (64.115 of 61.9 pet), vlas 103.223 (70.369 of 68.2 pet), con sumptieaardappelen 747.182 (587.735 of 78.7 pct> en suikerbieten 1.487.509 (1.083.036 of 72.8 pet). Veestapel in 1952: runderen 228.401 stuks (155.427 of 681 pet); varkens 116.303 (76.074 of 65.4 pet); land- bouwpaarden 31.636 20.833 of 65.9 pct': schapen 22.302 (15.101 of 67.7 pct< en kippen 683.605 (419.598 of 61.4 pet). Landbouwwerktuigen: motortrek kers 5851 (4141 of 70.8 pet), maai- dorsmachines 543 (356 of 65.6 pet); dorsmachines 1988 (1436 of 72.2 pet); karren en wagens 38.015 (24.630 of 68.4 pet), Generaal Van Fleet gaat heen SEOEL. Generaal James A. van Fleet heeft het bevel over het achtste leger overgedragen aan de 51-jarige luitenant-generaal Maxwell D. Tay lor. Generaal Mark Clark, commandant van de troepen der Ver. Naties in het Verre Oosten, had uit Tokio zijn eigen vliegtuig gezonden om Van Fleet naar de V.S. te brengen. Van Fleet gaat met pensioen. Auto door gladheid te water, bestuurder overleden GRONINGEN. De grote sneeuw val van Maandag en Dinsdag heeft de buitenwegen in het Noorden bijna onbegaanbaar gemaakt. De wegen zijn glad en een groot ge vaar voor het verkeer. Reeds Dins dagavond was de eerste dode te be treuren. De 39-jarige vertegenwoor diger J. H. B. uit Groningen die on derweg was van Winschoten naar Groningen, reed. toen zijn auto slipte, het Winschoterdiep in. Eerst na tien minuten slaagde de kraan wagen van de Groninger brandweer er in de wagen op het droge te trekken. (Van een onzer verslaggevers) ÏjAT de ramp van vorige week niet nóg ernstiger vormen heeft aangenomen drie millioen mensen, voorna melijk inwoners van Zuid-Hol land, hebben groot gevaar ge lopen! is voornamelijk te danken aan het feit, dat de Schielandse Hoge Zeedijk het heeft gehouden. Maar het heeft er om gespannen! Op twee punten nabij Nieuwerkerk aan de IJssel en op twee punten bij Capelle is het water over de dijk gespoeld, waardoor de grasmat aan de teen van de dijk werd aangetast en het ge vaar groot was, dat de dijk zou afbrokkelen. Het dijkleger was echter paraat en van alle kan ten kwam hulp opdagen. En een zeer belangrijke rol in de strijd om het behoud van de dijk hebben de vloedplankjes gespeeld, die de bewoners van de huizen op de dijk in Nieu werkerk, Capelle, Moordrecht en Gouda tussen de kozijnen van deuren en ramen plaatsten en zo verhinderden, dat het steeds verder stijgende water over de dijk kon spoelen. De hierbij afgedrukte foto's mogen een indruk geven van de betekenis van deze dijk en hoe er thans wordt gezwoegd om binnen korte tijd de hele dijk van vier meter tot 4.50 meter te verhogen. Want het Hoogheemraadschap Schieland wil liever niet weer voor der gelijke verrassingen komen te staan DE BEWONERS van de huizen op de dijk. tussen Rotterdam en Gouda hebben allen vloedplank jes, die in tijd van nood tussen de kozijnen van de deuren moe ten worden geplaatst. Onnozele plankjes, zo op het oog, maar van eén zo'n plankje hing in de stormnacht het lot van drie mil lioen mensen af. Succes van de dorps gemeenschap Bewoner van Vledder wil nu wél helpen VLEDDER. De houding, dié de bewoners van Vledder (Dr.) hébben aangenomen tegenover een hunner mede-ingezetenen, die weigerde zakken af te staan voor de noodge- bieden en die ook niets aan het Rampenfonds wilde geven, heeft succes gehad. Nadat bakker en melk boer, slager en kruidenier en alle overige leveranciers hem waren be gonnen te boycotten, is hij gezwicht voor deze druk van de openbare mening. Hij heeft honderd zandzak ken en een gift in geld voor de getroffen gebieden afgestaan. En nu komt de bakker weer bij hem aan de deur.... Ambonezen werken vrijwillig aan de dijken (Van onze correspondent) DEN BOSCH. Honderd en zes tig Ambonezen uit het woonoord Lunetten te Vught hebben zich vrij willig beschikbaar gesteld voor het verrichten van herstelwerkzaamhe den, waarvoor zij niet betaald wil len worden. Via het gewestelijk ar beidsbureau zijn veertig van hen onder commando van twee man doers. naar Giessen in het land van Heusden en Altena vertrokken, waar grondwerkzaamheden aan de dijk BIJ HITLAND werken de dijkwerkers vu aan de verhoging van de Schielandse Hoge Zeedijk. Welke ernstige gevolgen een doorbraak hier gehad zou hebben, blijkt wel uit de ligging van de huizen in de polder achter de dijkdie enkele meters beneden N.A.P. ligt. rerwijl het water in de Hollandse IJssel in de nacht van Zaterdag 31 Januari op Zondag I Februari een hoogte heeft bereikt van 3.80 boven N.A.P.! DE VLOEDPLANKEN IN GOUDA hielden het stijgende water, dat de Oude Haven rechtstreeks bedreigde, tegen. Ze hebben het gehouden maar als de ingenieur van het Hoogheemraadschap Schieland er niet voortdurend, op had gehamerd, dat die vloedplanken in orde moesten zijn, zou zich hier een ramp hebben kunnen voltrekken, waarvan de gevolgen niet te overzien zouden zijn geweest. DWARS DOOR ROTTERDAM werden in de stormnacht op de straten ook vloedplanken geplaatst dit is een foto, genomen op de West- zeedijk, in de vacht van 31 Januari op 1 Februari want de Schie- damse Hoge Zeedijk loopt door de stad. geen vermoeidheid. Elke dag zal een nieuwe groep naar het noodgebied vertrekken teneinde de anderen een dag rust te bezorgen. EEN TEKENING, waarop schematisch is aangegeven, wat er zou ge beuren, indien ook maar één bewoner van een huis op de dijk zou. verzuimen vloedplanken te plaatsen. Daar waar de nuizen van de dorpen Capelle. Nieuwerkerk en Moordrecht óp de dijk staan, is deze doorgaans lager dan vier meter en in zo'n geval komt Juist alles op de vloedplanken aan. Krijgt het water de kans om door een huis over de kruin van de dijk te spoelen, dan is de kans op een spoedige door braak groot, (Natuurljjk komt deze tekening niet geheet overeen met de werkelijkheid ter plaatse; men krijgt er echter een indruk uit, welke situaties zich hier kunnen voordoen). EEN DOORSNEE-TEKENING van de Schielandse Hoge Zeedijk, ivaar- op aangegeven zijn de verschillende standen, die het waier in de Hol landse IJssel kan aannemen. De hoogte van de dijk is destijds bepaald naar de hoogst bekende stand van het water (in 1916), maar de jongste gebeurtenissen hebben ook dit getal volkomen achterhaald. De djjk wordt, nu een halve meter hoger gemaakt, .Rijpeil" is net peil, waarbij men er reeds op uit trekt om te zien of er nergens gevaar dreigt, Is het. „noodpeil" bereikt, dan wordt het dijkleger opgeroepen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3