Lacunes in militaire paraatheid 1395 SPA Noodwet weldra te wachten Hete-luchtmotor in noodgebied ZVog steeds lopen polders onder Lessen uit de watersnood Franse minister treeclt af HELPERS W ERDEN SPECIALISTEN KEELPIJN B Binnendijken eerst dicht Dijken onverwijld hersteld MINDER WERKLOOSHEID DOOR WATERSNOOD Ges la aside Ph i li ps-proe f „Wonderen" met petroleum Voor liet eerst in actie TAFTGeen frontaanval op Korea te verwachten Politiek Frs. 78.000.000 boete geëist tegen drie Nederlanders CINEAG^PLAZA G SIR WALTER SCOTT'S 9 DE TELEGRAAF 3 (Van onze militaire medewerker) l Dijkdoorbraken en1 overstromingen moeten wij niet alleen bij storm, maar ook in ge val van oorlog verwachen. Zij zullen dan opzettelijk worden veroorzaakt met het doel ons land onverdedigbaar te ma ken en ons volk in een pa niek te brengen, die de ver dedigingskracht verlamt. Wij schreven daarover in ons artikel van 11 November 1952: „Deze uiterst gevoelige toe' stand van ons land is een extra- reden om bijzondere aandacht aan lucht- en tei-ritoriale ver dediging te besteden en onze bondgenoten te overtuigen van de noodzaak om ons volk extra tegemoet te komen bij de ver strekking van materieel. Hij vraagt tevens om een uitge breide bewakingsdienst door ter plaatse bekend en betrouwbaar personeel en vooral om een per fect voorbereide organisatie om schade van deze aard zo snel mogelijk deskundig te herstel len en te voorkomen dat haar gevolgen ons land onverdedig baar en tevens onbewoonbaar zouden maken. Deze waterstaat kundige besehermingsdienst zal over personeel en materieel moeten beschikken, over een centrale leiding en een goede waarschuwingsdienst. Boven dien zal die leiding bijzonder innig moeten samenwerken met de militaire overheid, die daar om ook bij de voorbereiding en uitvoering een vinger in de pap behoort te hebben". Ware deze waterstaatkundige verdediging in deze zin georgani seerd geweest en had zij de mate van paraatheid gehad, die de we reldsituatie nu eenmaal vereist, dan zou er waarschijnlijk minder improvisatie nodig zijn geweest en zou in vele gevallen eerder een inzicht in de toestand zijn verkre gen en eerder hulp geboden kun nen zijn. Want met alle waarde ring. die ieder moet hebben voor hetgeen is gepresteerd, een zeker tekort aan organisatie en een ge mis aan een georganiseerde waar. schuwings- en inlichtingendienst hebben zich in de eerste dagen diudelijk getoond. Onmisbare zeestrijd- krachten VOORAL over de toestand op een deel van Schouwen-Dui- veland heeft te lange tijd onze kerheid geheerst; dank zij de ac tiviteit van een- amateurzender konden er in de loop van 2 Fe bruari waardevolle berichten doorkomen. Zonder iets te willen afdoen aan de waardering, die bij een ieder bestaat voor het optre den van zee., land- en luchtmacht, was het wel wat bevreemdend te moeten bemerken, dat het blijk baar niet mogelijk was dat parate, snelvarende, lichte zeestrijdkrach, ten onzer Koninklijke Marine de geïsoleerde eilanden in een vroeg stadium van de ramp bezochten. Het komt ons voor, dat derge lijke zeestrijdkrachten voor de territoriale verdediging van ons gebied aan de zeezijde onmisbaar zijn en bovendien dat zij, ten minste voor een gedeelte, voort durend in een toestand van pa raatheid behoren te zijn. Nu dringt de vraag zich op of Ook in oorlogstijd drei gen dijkdoorbraken en overstromingen, dan opzettelijk veroor zaakt door de vijand om ons land onverde digbaar te maken. Zijn onze strijdkrachten daarvoor paraat? onze marine wel over voldoende van dergelijke vaartuigen be schikt en zo ja, of zij dan wel in bedrijfsvaardige staat verkeren en hun dislocatie een zodanige is dat zij bij de heersende weersomstan digheden het noodgebied konden bereiken. Onderzoek gewensl HET lijkt voorts alsof ons leger en onze mariniers niet over grote aantallen vaartuigen en amphibie voertuigen beschikken. Indien dit inderdaad het geval is. dan zal het verstandig zijn om in deze toestand spoedig verandering te brengen. Ons leger van vroe ger kende een vrijwillig land stormkorps vaartuigendienst, dat voor de vervoerstaak te water zorgde, en een korps torpedisten, dat o.m. optrad met bewapende vletten op onze waterwegen en inundaties. Beide korpsen zijn thans uit de organisatie verdwenen en de ver voersdienst te water is overgeno men door de pontonniers, die deel uitmaken van de genietroepen. Het zou erg nutt:g zijn wanneer in zoverre van de nood een deugd werd gemaakt, dat de vreselijke watersnood, die ons land trof, werd aangegrepen om te onder zoeken in hoeverre de vervoers diensten te water in de noodom- standigheden. die ook een stra tegische overval en een voortge zette oorlog kunnen scheppen, voldoende zijn voorbereid en ge organiseerd. Een dergelijk onder zoek zou tevens dienen uit te gaan naar de vraag, of onze ter ritoriale verdediging wel de be schikking heeft over voldoende moderne middelen als amphibie- tanks en amphibie_voertuigen om onder de eigenaardige omstandig heden van ons land te kunnen vechten en die omstandigheden zoveel mogelijk in eigen voordeel te benutten. Laster of collaboratie? PARIJS, 9 Febr. De Franse minister van Volksgezondheid. André Boutemy, heeft zijn ont slag ingediend. Minister-presi dent Mayer heeft dit aanvaard. In een brief aan de minister-pre sident heeft Boutemy verklaard, waarom hij zijn zetel vaarwel zegt: „Dit zal mij meer vrijheid geven om mij te verdedigen te gen de laster, die de communis tische partij over mij ver spreidt". Tijdens de bezetting heeft Boutp- my officieel vrij belangrijk werk voor de regering van La- val verricht. De communisten betichten hem er van. dat hij de leiding zou hebben gehad bij politioneel optreden tegen ver zetsstrijders. Zij wisten het parlement er toe te brengen, een speciaal debat aan het verleden van deze minis ter te wijden. Dit zSu plaats vinden op 17 Februari, en had de regering ten val kunnen brengen. Sinds Mayer hem tot minister benoemde, verscheen Boutemy tweemaal in de Assembléc. Beide malen poogde hij een rede te houden, doch hij werd door al zijn tegenstanders over schreeuwd. - (Reuter/AFP). DEN HAAG. 9 Febr. Het aantal genoteerde slachtoffers bedraagt op he den 12 uur: totaal 1395, ge specificeerd als volgt: Abbenbroek 1, Brandwijk 2. Brouwershaven 3, Brui- nisse 1, Burgsluis 10, Capel- le 3, Dinteloord 3, Drei- schor 15, Dordrecht 3, Dus- sen 6, Fijnaart 80, Geersdijk 1, Goese Sas (aangespoeld van elders) 7, 's-Graven- deel 57, Halsteren 23, Helle- voetsluis 5, Heynenoord 2. Nieuwendijk 3. Heijningen 25, Poortugaal 7, Hoede- kenskerke 1, Hondsbosse- zeeweting 1, Hontenisse 8. Kerkwerve 3, Klundert 13, Kortgene 40, Krabbedijke 5. Krimpen a. d. IJsel 4, Kruiningen 27, Maartensdijk St. 4, Middelharnis 16. Maassluis 1, Moerdijk 13, Nieuwerkerk (Ouderkerk) 16. Nieuwe Tonge 87. Nieuw Vossemeer 50, Noord Gouwe 1, Numansdorp 67, Oosterland 40. Oosterschel- de (aangespoeld van elders) 4, Ossenisse 1, Ouddorp 1, Ouderkerk a. d. IJsel 2, Oudelande 4, Oude Tonge 300, Papendrecht 2, Sint Philipsland 9, Raamsdonks- veer 2, Rilland Bath 6, Rot terdam 1, Serooskerke 15, Stavenisse 200, Steenbergen 13, Stellendam 27. Slie- drecht 1, Stormpolder 6, Strijen 42, Terneuzen 2, Texel 5. Tiengemeten 2, Veere 2, Vlissingen 3, Wa genberg 1, Willemstad 2, Wissekerke 1, Wolfaartsdijk 9, Yerseke (aangespoeld van elders) 10, Rhoon 3, Zaam- slag 1, Zierikzee 17, Zijpe (aangespoeld van elders) 3. Zevenoergen 7, Zuidland 37. Totaal 1395. (Opgave ANP onder voorbehoud). De burgemeester van Sta venisse heeft het door hem aanvankelijk gemelde aan tal van circa 300 slachtof fers, gecorrigeerd tot circa 200). Hi6\i 5 PE £.=►'- ©wö&ZWÉö HgJ TtfOt-EfV Franse minister afgetreden PARIJS, 8 Febr. De Franse minister van Volksgezondheid. André Boutemy, heeft bij premier Mayer zijn ontslag ingediend, het geen deze heeft aanvaard. Voor het ontslag werd tot nu toe geen •eden opgegeven. (AFP). (Advertentie) A vandaag., morgen verkouden! Be- ^^schcrm Uw keel tegen infectie met HBL c'c beproefde geneeskracht ENKELE GEBIEDEN REEDS DROOG, MAAR: (Van een onzer verslaggevers) RAMPENGEBIED, 9 Febr. In de afgelopen vier en twintig uur zijn op de Zeeuwse Eilanden reeds enkele ondergelopen pol ders gedeeltelijk droog gevallen. Ten gevolge van nieuwe door braken van verzwakte dijken zijn echter andere, tot nu toe voor het water gespaarde eiland gedeelten volgelopen. Dit is op Schouwen-Duiveland geschied bij Dreischor, waar één polder door het water is over meesterd en ten Zuiden van Burg, waar een nieuwe dijkdoor braak bij Burgsluis eveneens een polder verloren deed gaan. Ten Noorden van Haamstede is een groot gedeelte blank komen te staan. Het water heeft hier bij vloed een hoogte van 50 cm, doordat een dijk van het Brou- wershavensegat het heeft be geven. In Burg en Zonnemaire is de bevolking aangeraden te evacueren. De bewoners hebben niet de verplichting te vertrek ken- De evacuatie is hier geheel vrijwillig. Een zeer lange slaperdijk dwars door Duiveland van Zierikzee naar Brouwershaven is Maandag door militairen en burgers met man en macht versterkt. Zoals in vele plaatsen in het getroffen gebied wordt hier het algemene systeem gevolgd eerst ds belangrijkste tot zeewering geworden binnendijken te dich ten, om vervolgens te beginnen aan herstel van de doorbroken zeedijken. De gerepareerde sla perdijken vormen niet alleen een vooralsnog enigszins veilige gor del tegen de zee. maar kunnen tevens in vele gevallen dienen als transportwegen voor de wa gens, welke het herstelmateriaal voor de andere dijken aanvoeren. Transportwegen vormen het moeilijkste probleem in het on dergelopen land. In Steenbergen en Sint Philipsland staan reeds tal van voertuigen te wachten om door te kunnen gaan naar het zwaar getroffen Schouwen- Duiveland. Overtocht van het zware ma terieel van Anna Jacobi naar Zijpe is vrijwel onmogelijk. De weg van Zijpe naar Zierikzee is uitsluitend nog berijdbaar voor ducks. Ook de weg naar Brouwershaven en naar Renesse is uiterst moeilijk te berijden. Advertentie) Vrouwen Vrouwen hebben vaak moeilijke en pijnlijke tijden. Zij kunnen deze aanmerkelijk verlichten, ja die pijnen doen verdwijnen door het gebruik van Togal, de grote pijnverdrijver. Togal is onschade lijk voor hart, nieren en maag. Bij apotheek en drogist f 0.95, f 2.40 en f 8.88. DEN HAAG. 10 Febr. De regering zal zo spoedig mogelijk een ontwerp-noodwet indienen waarin een centrale verantwoordelijk heid voor het onmiddellijk herstel van de dijken wordt geregeld. Indien de nodige snelheid van deze herstelwerkzaamheden zulks vordert, zal de uitvoering van de Zuiderzeewerken worden vertraagd. In algemene zin zal worden onderzocht, hoe herhaling van een ramp als deze kan worden voorkomen. Een onderzoek, dat zich in het bijzonder zal uitstrekken tot de mogelijkheid van een afsluiting der zee-armen en terstond zal aanvangen. Ook zullen maatregelen worden genomen tot het scheppen van een verhoogde veiligheid (hulpverlening, organisatie van de waarschuwingsdiensten enz.). DIT deelt de minister-president aan de Tweede Kamer mede in de thans verschenen nota over de watersnood. De regering is van oordeel, dat de kosten van het herstel der dijken dermate hoog zullen zijn, dat de draag kracht van de getroffen onder houdsplichtigen hierbij in het niet zinkt. Herstel van de hoofd en buitenwaterkeringen zal daar om geheel voor rekening van het Rijk komen. De toestand der dijken is thans over het algemeen enigermate gestabiliseerd. Een groot aantal gaten is van beperkte afmetingen en deze behoeven bij het dichten geen bijzondere moeilijkheden te bieden. Op de meeste eilanden komen echter één of meer bres sen voor, waarvan het dichten wèl op grote moeilijkheden zal stui ten. Rijkswaterstaat zal met de leiding der uitvoering worden belast. Gezondheidstoestand In de geteisterde gebieden, als ook in de evacuatiegebieden be staat grote behoefte aan maat schappelijke werksters. Na een week van spanning en onzeker heid doen zich op moreel en psy chisch terrein vele moeilijkheden voor. Het Nationaal Rampenfonds heeft in overleg met de minister van Maatschappelijk Werk een regeling getroffen om in speciale kosten van tewerkstelling dezer kraohten te voorzien. _ie algemene gezondheidstoe stand in de noodgebicden is niet ongunstig. Er zijn niet abnormaal veel zieken. De grootste moeilijk heden voor de gezondheidszorg zijn gelegen in de drinkwater voorziening en in de afvoer en destructie van verdronken vee. Kritiek is de toestand nog op Walcheren, waar het pompstation, van Middelburg door zeewater werd overstroomd, terwijl de be volking nog voltallig aanwezig is. De capaciteit der waterleiding van Vlissingen is te gering voor het gehele eiland. De aanvoer uit Zuid-Beveland blijft nog beperkt Velen raakten zonder werk, maar toch DEN HAAG, 9 Febr. Hoewel er nog tal van onzekere factoren zijn. kon men te bevoegder plaatse wel reeds voorspellen, dat er een verschuiving in de werk loosheid in ons land zal optreden ten gevolge van de watersnood ramp. Aan de ene kant toch zijn er door de gebeurtenissen van de vo rige week talloze mensen werk loos geworden, terwijl anderzijds het herstel en de vernieuwing duizenden arbeid en brood zullen geven. Onbekend is nog. wat de te rugslag zal zijn op de bouwnijver heid. Daartegenover staat weer een stellig te verwachten opleving van bepaalde bedrijfstakken, die verloren gegane materialen kun nen doen vervangen. Met man en macht is men bezig onklaar ge raakte motoren met roestwerende middelen te bewerken, opdat deze weer zullen kunnen functionne- ren. Wat de D.U.W.-arbeiders be treft een deel der ruim 30.000 is bij het reddings. en herstelwerk ingeschakeld, doch totale cijfers zijn nog niet bekend. De statistiek heeft ook te kampen met de ge volgen van de watersnoodramp, omdat de juiste werkloosheids cijfers uit de getroffen gebieden per 1 Februari uiteraard ontbre ken. Men meende evenwel te kun nen voorspellen, dat het aantal werklozen ten gevolge van de ramp en de nodige herstelwerk, zaamheden zich spoedig in een dalende richting zal gaan bewe gen. door schade aan de transportlei ding. De regering is voornemens de ministeries, welike met de afwik keling van de oorlogsschaden zijn belast, eveneens de afwikkeling van de rampenschade op te dra gen. Voor de schaden in de privaat rechtelijke sector zal een bui tendienst worden ingericht, be staande uit een aantal regionale rampschadebureau's. Voor de af wikkeling van de schaden in de publiekrechtelijke sector zal het bureau Financiering Wederop bouw van het ministerie van Fi nanciën worden ingeschakeld. In het begin van zijn nota zegt de minister-president, dat de wij ze, waarop het volk van Neder land en het buitenland te hulp zijn gesneld, de regering met trots en dankbaarheid vervult. Zij is er van overtuigd, dat voor zover hier of daar critiek is geuit, deze niets afdoet aan de buitengewone prestaties, die zijn en worden ge leverd. Bij een catastrophale ramp van een omvang als deze, waarbij de communicatiemiddelen gro tendeels werden vernield, is het duidelijk, dat de eerste maatrege len slechts plaatselijk konaen worden genomen. Eerst nadat een duidelijker beeld werd verkre gen, kon centrale leiding aan de hulpverlening worden gegeven. (Van een onzer verslaggevers) 's-GRAVENDEEL, 9 Febr. Een nieuw apparaat van de Philips- fabrieken dat op het ogenblik nog in een proefstadium verkeert, is de wereld ingegaan alleen doordat de noodgebieden dringend be hoefte hadden aan hulpapparatuur bij het opwekken van energie. HET was in Dordrecht al bekend, dat de Dordtse metaalindustrie Johan de Witt, een filiaal van de Philips-fabrieken, deze toestellen reeds in beperkte hoeveelheden voorraad had. Dit drong ook door tot mensen die in de noodgebieden werkzaam waren en het duurde niet lang, of van verschillende kanten uit deze gebieden werd een beroep op de ze fabriek gedaan om de appara ten te leveren. Het betreft hier heteluchtmo- toren, die op zeer eenvoudige wijze een vrij grote energie kun nen opwekken en daarom uitste' kend dienst konden doen oi plaatsen, waar zendinstallaties niet konden werken wegens ge brek aan een aggregaat en waar dringend verlichting nodig was en deze niet bestond- Deze heteluchtmotoren, die een formaat hebben, dat weinig gro ter is dan van een middelmatig radiotoestel, kunnen worden ge stookt met petroleum of benzine. In totaal heeft de Dordtse me taalindustrie 17 van deze toestel len aan verscheidene delen van de onder water gelopen gebieden ge leverd. Meestal ging dit op ver zoek van burgemeesters, die hier of daar in grote moeilijkheden za ten doordat zendapparatuur ei verlichting niet konden werken. O.a. is er een toestel geplaatst in Zierikzee, waar een amateur- zendinstallatie met de energie van dit toestel zelfs een reikwijdte kon geven tot in Den Haag. Ook zijn er enkele toestellen geplaatst in huizen van doktoren, die zonder verlichting zaten, ir, verscheidene noodziekenhuizen en ook het ziekenhuis te Dor drecht. Het tijdstip om deze toestellen in de handel te brengen was nog lang niet aangebroken, daar het een zeer lange tijd vorderde om na te gaan hoe groot precies de slijtage en de levensduur- zijn. Het principe komt ruw ge schetst hierop neer, dat de petro leum wordt ingebracht en op een bijzondere wijze verwarmd. De hete lucht verschaft de benodigde bewegingskracht voor een dyna- Tie ten slotte een stroomver- BRITTEN WILLEN GEEN BLOKKADE VAN CHINA WASHINGTON, 9 Febr. Na een conferentie met president Eisenhower heeft senator Taft, de leider van 'de republikeinse Senaatsfractie, vanmiddag gezegd, dat de Amerikaanse regering niet van plan schijnt te zijn tot een frontale aanval op Korea. Giste ren had generaal Taylor de bevelhebber van het Achtste Le ger op Korea hierop gezin speeld. ,Er zijn nog andere middelen om druk op China uit te oefenen", adus Taft, die verklaarde per soonlijk een voorstander te zijn een blokkade van het Chi nese vasteland Een dergelijk plan zou aldus Taft op groot ver zet van de bondgenoten van Ame rika stuiten. Dit is vandaag reed? gebleken uit een te Londen gepubliceerde verklaring van het Foreign Office, waarin gezegd wordt, dat de Brit se regering weliswaar nog niet ge- oolst was over een eventuele blokkade doch toch reeds bij voorbaat een reeks van bezwaren :egen dit plan naar voren bracht, die als volgt werden geformu leerd. Britse bezwaren 1. Het beëindigen van de oor log in Korea zal er door vertraagd werden en het oorlogslerrein zal zioh uitbreiden, 2. Het zal leiden tot gevaarlijke incidenten, waarbij zowel Chinese als Russische schepen betrokken zullen zijn. 3. Een blokkade zal het Chinese oorlogspotentieel weinig deren, omdat het grootste deel over land wordt aangevoerd vanuit Rusland. 4. Aziatische supporters van de Koreaanse actie der UNO, zoals India. Indonesië en Birma zullen er door afgeschrikt worden. 5. Een blokkade zou kunnen leiden tot Chinese tegenmaatrege len waardoor in de eerste plaats Hongkong getroffen zou worden. (Reuter/AP) Voor land- en tuinbouw MARSHAL-HULP 150.000 (Van onze Haagse redactie). DEN HAAG, 9 Febr. De re gering' heeft met de Verenigde Staten overeenstemming bereikt over de besteding van f 150.000 der tegenwaarderekening voor een project gericht op tic op voering van de productiviteit in de Nederlandse tuinbouw. Dit deelt de minister van Fi nanciën, de heer J. van de Kieft. in een nota aan de Tweede Ka mer mede. Het bedrag van f 150.000 is bestemd voor het be vorderen van een beter gebruik van tractoren en werktuigen in land- en tuinbouw; f 50.000 wordt van dit bedra-g beschikbaar ge steld voor het inrichten van een werkplaats en éen demonstratie- zaal voor de practijkopleiding van smeden, jonge boeren en land arbeiders op het gebied van land bouwwerktuigen en tractoren. mogen van 180200 Watt kan op wekken. Het toestel levert voldoende stroom om bijv. vijf kamers, waar in elk een lamp van 40 Watt brandt, te verlichten. De kosten van de energje zijn niet hoog. Met 5 cent petroleum kan men een uur branden. In de 17 plaatsen, waar momen- tel een dergelijk toestel staat, en waartoe Zierikzee, Strijen, Geer vliet en 's-Gravendeel behoren., voldoet het uitstekend en men heeft de grootste bewondering voor de capaciteit van het betrek kelijk kleine apparaat. Het nieuwe type motor heeft tal van. voordelen boven de tot nu toe bekende explosiemotor. Een daar van is dat men niet aan benzine gebonden is, doch de goedkoopste brandstof kan kiezen. Met een paar liter petroleum kan men al „wonderen doen". Het apparaat verbruikt slechts vier deciliter per uur. De militairen, die van vori ge week Zondag af in het noodgebied hun beste krach ten hebben gegeven, worden afgelost. Maar het is gemak kelijker gezegd dan gedaan. Velen zijn specialist gewor den op een zeer bepaald ter rein. Neem bijv. soldaat Koe ne. de mandie ons in een high-speed-carrier (een artil lerietrekker op rupsbanden, hoog gebouivd om door on diep water te kunnen rijden) van Halsteren naar Tholen bracht. Hij kent de ondergelopen weg precies. Hij is een van de mensen, die hier een regelma tige pendeldienst onderhouden.\ Ergens staan enige bomen. Van een van die bomen steektt op een bepaalde manier een tak uit, met een bepaalde zij tak er aan. Daar. bij die boom moet de snelheid tot een achtste verminderd worden, i want daar zijn pal achter el kaar drie kuilen in de weg. 1 Drie kuilen van een halve meter diep. En even verderop is een puinhoop. Eens stond daar het huis van Jan Smit. Maar Jan I Smit is vermist. Waarschijn- lijk ligt hij nog onder het puin. De ruïne van zijn huis doet nu dienst als een „waar schuwingsbord". Ook hier: I Kuilen in de weg. Snelheid minderen. De mandie met in elke hand een handel zijn carrier bedient, weet dit alles pre-1 cies. Kan hij vervangen toor- den? Hij. de specialist van de dienst Tholen-Halsteren v.v., is onmisbaar. Mogelijkheden Hoe deze nieuwe vinding zich in de toekomst verder zal ontwik kelen, valt nog moeilijk te voor spellen. In principe staat welis waar vast. dat men er allerlei ver keersmiddelen, zoals auto, trein en schip op zou kunnen laten lo pen. doch wat de betekenis nog eens kan zijn van daartoe beno digde grotere uitvoeringen, be hoort nog tot het domein van het exoerimenteel onderzoek. Wij vernemen, dat het als een bijzondere prestatie wordt be schouwd, dat de hete-luchtmotor tijdens een proef zevenhonderd uur onafgebroken kon draaien, zonder schade te lijden. Het feit. dat men hier niet te doen heeft met een explosiemotor, geeft aan de hete-luchtmotor natuurlijk al lerlei eigenschappen, die tot nog toe onbereikbare idealen waren. De verwachting is. dat de hete- luchtmotor uitstekende diensten zal kunnen bewijzen voor verlich ting van percelen, die niet op een electrisch luchtnet ziin aangeslo ten, en voorts voor het verstrek ken van energie voor allerlei in dustriële en verkeersdoeleinden. Het apparaat, van het formaat zo als thans voor proefneming is ge fabriceerd, kan gemakkelijk door een persoon worden opgetild en geplaatst in een vertrek of op een terrein, waar men het zou willen gebruiken. Een zeer grote attractie is de welhaast geruisloze werking. Daar er geen explosies plaats vinden, ontbreken natuurlijk ook bougies en kleppen. Als de motor op volle toeren draait hoort men weinig meer dan een gezoem, dat geens zins storend voor de omgeving is. en dat men in een aangrenzende kamer vermoedelijk niet eens zal kunnen horen. Vlet voortbewogen Tot de vele proeven die met de motor genomen zijn behoort een proefvaart met een vlet. die met dit apparaat werd voortbewogen en een flinke gang door het water kon ontwikkelen. Ieder die het varen z,ag, vroeg zich verbaasd af op welke wijze dit „toverschip" toch wel werd voortbewogen. Men hoorde weinig anders dan de ver plaatsing van water. Het principe van de hete-lucht motor is feitelijk al zeer oud. Reeds in de aanvang van de negen tiende eeuw is een dergelijk appa raat ontworpen, en ook daarna zijn verschillende typen uitgewerkt Zij waren echter niet in staat om op economische wijze warmte in arbeid om te zetten. Eerst enkele jaren geleden kreeg de hete-luchtmotor nieuwe bestaanskansen, toen in de labo ratoria van de Philips Fabrieken de ontwikkeling in moderne ba nen werd geleid. De nu ontworpen en in de noodgebieden dus in practijk gebrachte motor verschilt van de explosiemotor o.m. hierin, dat per liter cylinderinhoud en per kg motorgewicht een groter ver mogen kan worden bereikt. Afge zien van allerlei andere tech nische voordelen, biedt de hete- luchtmotor een veel grotere vrij heid van keuze van brandstof. Dit is te danken aan het feit. dat er geen inwendige doch een uitwen dige verbranding plaats vindt. In de noodgebieden maakt het toestel furore. Vandaag kwam nogmaals een aanvrage binnen van een burgemeester, en de Dordtse fabriek zorgde prompt voor expeditie. Zi.i leverde ook nu weer tevens de bediening er bij., hoewel het starten en bedienen van het apparaat na enige instruc tie gemakkelijk door de leek ge schieden kan! Eerste kranten (Van een onzer verslaggevers) OP de door water omringde et van hel vasteland onbereik bare delen van de Zeeuwse eilan den hebben Maandagochtend tal loze burgers en Amerikaanse mi litairen met gejuich de komst begroet van ..De Telegraaf' en de Europese editie van de ..New York Times" de eerste kran ten, die zij sedert dagen in han den kfegen. Dezetdagbladen zijn op de hiei alleszins gebruikelijke wijze ge transporteerd; per helicopter. Dt Amerikaanse piloten van het hef- schroefvliegtuig „Hop Along" kwamen breed lachend en glun derend terug van deze kranten expeditie. „Met een krant maak je de mensen daar even blij als met een zandzak", vertelden captains Harold T. Welch en Michael Kel ly, die zich daarna eveneens fluks in hun „New York Times" ver diepten. Deze krantenlopersdie de vorige week honderden mensen hebben gered, zijn leden van het 68-ste rescue squadron, dat zijn basis in Burtonwood Engeland heeft. EXAMENS AMSTERDAM, Vrije Universiteit. - Doet. ex. rechten J. H. W. Poortman, OeKst- geesl. D KnrsemeUer. Muiden. T. W. At- tema, Don Haag. H. B Frieman, Enschede, J. Kloosterman, Den Haag. E. D. Kraan, Vlaardlngcn. NÓG i? het water waar het niet hoort reeds is de doden lijst tot het ontstellende cijfer van 1395 gestegen, of er wordt alweer gekift Het is beschamend. Een bepaalde formulering wordt aangegrepen om tegen een onzer omroepen een „hetze" te ontketenen en nu vindt een ad junct-regeringscommissaris het nodig nog weer eens extra te vertellen dat er wel zendtijd ge vorderd is,maar niet in con flictstemming". Wat kan ons dat allemaal schelen. De hoofdzaak is dat er omgeroepen werd en de hoofdzaak is dat de mensen fat soenlijk blijven en niet de natio nale ramp uitbuiten voor hun eigen standje terecht aan de kaak gesteld door onze radio- medewerker. en in niet malse bewoordingen. De Regeringsvoor lichtingsdienst moet óók niet z'o'n hoge borst opzetten dat ding kost een heleboel geld waar alieeij de partij het nut van inziet en ze vordert maar en vordert maar, doch heeft er geen begrip van. hoeveel zij vordert van or.s ge duld en van onze belastinggelden. Wat ons interesseert is hoeveel er in komt op 9575 en of het beheer van die gelden goed ge schiedt, onder behoorlijke contro le van een paar te goeder naam en faam bekend staande banken of accountantsbureau's. Het inte resseert ons niet wat de heer Vos kuil over de radio vertelt, nóch zijn os, nóch zijn ezel en alles wat hem toebehoort in politicis en wij schamen ons dat een fractievoor zitter die van huis uit een schip breukeling is en snel naar Dordrecht reed, daaraan de be voegdheid meende te kunnen ont lenen om zijn partijgenoot en mi nister-president op te wekken opening van zaken te doen alsof dezë die aanmaning nodig had. Dat is een onbehoorlijke po litiek, want onze nationale ramp is niet bepaald het privilege van een bepaalde partijof men zou het zo moeten construeren dat die partij het meeste bijgedragen heeft tot het rampzalige failliet van ons vaderland. Er zijn nog andere profiteurs., de schobbejakken die stelen uit verlaten huizen en die maar vijf of zes maanden krijgen. Houd de heren in arrest en geef ze de zes jaar die zij naar recht en wet kunnen krijgen. Ik vind het óók niet prettig dat ik boven een be richt omtrent drie helpsters van het Rode Kruis, die gestolen heb ben, het opschrift moet lezen „Het Rode Kruis onwaardig". Dat zijn onwaardigheden die niet alleen bij het Rode Kruis voorkomen. Er sluipen overal dieven in en meinedigen zelfs, doch wanneer een hoge Justitie-ambtenaar van meineed beschuldigd, lees ik óók niet in de krant. „De Justitie on waardig".. Die let wel op haar eigen waardigheid en nodigt ons eventueel op het matje. Signaleren wij de profiteurs' En werken wy mee om 95—75 in de hoofden van ons volk te ha meren! PASQUINO DRINKT gezegeld ook in huis het natuurlijke, de spijsvertering bevor derende, bronwater uit de Belgische Ardennen. .Ovarol verkrijgbaar Roomsmokkcl-proces Antwerpen (Van onze correspondent) ANTWERPEN. 10 Febr. Maandag is voor de fiscale kamer der correctionele rechtbank te Antwerpen het herhaaldelijk uit gestelde proces begonnen tegen de verdachten, betrokken bij de enorme smokkel van room ui' Nederland, waarvan in België bo ter werd gefabriceerd. Tegen de Nederlandse „medeplichtigen", eiste de Belgische fiscus boeten tot een totaal bedrag van f 78 mil- lioen Belgische francs (ruim millioen gulden). De betreffende Nederlanders zijn J. Laumans. technisch leider van de Coöp. Melkproductencen trale „Sint Bernardus" te Berg- eijk (N.-B.). A. v. d. Bosch, gros sier in melkproducten te Hil' sum en Fedde van Dam van Coöp. Stoomzuivelfabriek te Hoo- geveen. Tegen Laumans werd in totaal ongeveer 51 millioen francs boete geëist, tegen v. d. Bosch 20 millioen francs en tevens 4a" maanden gevangenisstraf. Fedde van Dam komt er het genadigst af met 6.8 millioen francs boete. Of de fiscus hier ooit iets van zal zien, staat te betwijfelen. Van daag worden de eisen van het O.M. vastgesteld, daarna komen de verdedigers aan het woord om hun opwerpingen te maken t. nietigheid der dagvaardingen, niet-ontvankelijkheid der Belgi sche douane-instanties en de on bevoegdheid der Antwerpse rechtbank. De pleidooien in de zaak zelf worden op 23 Februari gehouden. Hoe zwak de formidabele eisen van de Belgische fiscus gefun deerd zijn. blijkt voldoende uit de omstandigheid, dat de Belgische douane-ambtenaren, die mede plichtig zijn geweest aan de om vangrijke roomsmokkel. slechts een kleine tuchtstraf hebben ge kregen. Wat de zaak der Nederlandse „medeplichtigen" betreft, zij er op gewezen, dat de datum, de plaats en de wijze, waarop het hun verweten misdrijf zou zijn geschied, niet in de dagvaarding zijn vermeld. Zij worden vervolgd wegens „sluikse invoer". Doch alles wat zij van Nederland naar België hebben ingevoerd, is aan de grenskantoren opgegeven. £EN walersnooapostzegei van 10 cent met een toeslag van 10 cent is van morgen af aan alle postkantoren te krijgen. Het is het geivone goudoker-kleurige tien cents Koninoinne-zegel met zwarte opdruk Watersnood 1953 10 c 10". Het zegel is geldig tot eind December 1954 en zal waarschijnlijk slechts tot eind Maart. 1953 verkrijgbaar zijn. De totale opbrengst van de toe slag zal in het rampenfonds ivor- den gestort. De directeur-gene raal van de PTT. de heer L. Ne- her, verwacht een opbrengst van zeker een millioen gulden'. STRIJD VAN MAN TEGEN MAN. MET HET LEVEN VAN EEN VROUW EN EEN KONINGSKROON ALS INZET.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2