Lacunes in militaire
paraatheid
1395
SPA
Noodwet weldra
te wachten
Hete-luchtmotor
in noodgebied
ZVog steeds lopen
polders onder
Lessen uit de watersnood
Franse minister
treeclt af
HELPERS W ERDEN SPECIALISTEN
KEELPIJN
B
Binnendijken
eerst dicht
Dijken onverwijld hersteld
MINDER WERKLOOSHEID
DOOR WATERSNOOD
Ges la aside Ph i li ps-proe f
„Wonderen" met petroleum
Voor liet eerst
in actie
TAFTGeen frontaanval
op Korea te verwachten
Politiek
Frs. 78.000.000 boete geëist
tegen drie Nederlanders
CINEAG^PLAZA G SIR WALTER SCOTT'S 9
DE TELEGRAAF
3
(Van onze militaire medewerker) l
Dijkdoorbraken en1
overstromingen moeten
wij niet alleen bij
storm, maar ook in ge
val van oorlog verwachen. Zij
zullen dan opzettelijk worden
veroorzaakt met het doel ons
land onverdedigbaar te ma
ken en ons volk in een pa
niek te brengen, die de ver
dedigingskracht verlamt.
Wij schreven daarover in ons
artikel van 11 November 1952:
„Deze uiterst gevoelige toe'
stand van ons land is een extra-
reden om bijzondere aandacht
aan lucht- en tei-ritoriale ver
dediging te besteden en onze
bondgenoten te overtuigen van
de noodzaak om ons volk extra
tegemoet te komen bij de ver
strekking van materieel. Hij
vraagt tevens om een uitge
breide bewakingsdienst door ter
plaatse bekend en betrouwbaar
personeel en vooral om een per
fect voorbereide organisatie om
schade van deze aard zo snel
mogelijk deskundig te herstel
len en te voorkomen dat haar
gevolgen ons land onverdedig
baar en tevens onbewoonbaar
zouden maken. Deze waterstaat
kundige besehermingsdienst zal
over personeel en materieel
moeten beschikken, over een
centrale leiding en een goede
waarschuwingsdienst. Boven
dien zal die leiding bijzonder
innig moeten samenwerken met
de militaire overheid, die daar
om ook bij de voorbereiding en
uitvoering een vinger in de pap
behoort te hebben".
Ware deze waterstaatkundige
verdediging in deze zin georgani
seerd geweest en had zij de mate
van paraatheid gehad, die de we
reldsituatie nu eenmaal vereist,
dan zou er waarschijnlijk minder
improvisatie nodig zijn geweest
en zou in vele gevallen eerder een
inzicht in de toestand zijn verkre
gen en eerder hulp geboden kun
nen zijn. Want met alle waarde
ring. die ieder moet hebben voor
hetgeen is gepresteerd, een zeker
tekort aan organisatie en een ge
mis aan een georganiseerde waar.
schuwings- en inlichtingendienst
hebben zich in de eerste dagen
diudelijk getoond.
Onmisbare zeestrijd-
krachten
VOORAL over de toestand op
een deel van Schouwen-Dui-
veland heeft te lange tijd onze
kerheid geheerst; dank zij de ac
tiviteit van een- amateurzender
konden er in de loop van 2 Fe
bruari waardevolle berichten
doorkomen. Zonder iets te willen
afdoen aan de waardering, die bij
een ieder bestaat voor het optre
den van zee., land- en luchtmacht,
was het wel wat bevreemdend te
moeten bemerken, dat het blijk
baar niet mogelijk was dat parate,
snelvarende, lichte zeestrijdkrach,
ten onzer Koninklijke Marine de
geïsoleerde eilanden in een vroeg
stadium van de ramp bezochten.
Het komt ons voor, dat derge
lijke zeestrijdkrachten voor de
territoriale verdediging van ons
gebied aan de zeezijde onmisbaar
zijn en bovendien dat zij, ten
minste voor een gedeelte, voort
durend in een toestand van pa
raatheid behoren te zijn.
Nu dringt de vraag zich op of
Ook in oorlogstijd drei
gen dijkdoorbraken en
overstromingen, dan
opzettelijk veroor
zaakt door de vijand
om ons land onverde
digbaar te maken. Zijn
onze strijdkrachten
daarvoor paraat?
onze marine wel over voldoende
van dergelijke vaartuigen be
schikt en zo ja, of zij dan wel in
bedrijfsvaardige staat verkeren en
hun dislocatie een zodanige is dat
zij bij de heersende weersomstan
digheden het noodgebied konden
bereiken.
Onderzoek gewensl
HET lijkt voorts alsof ons leger
en onze mariniers niet over
grote aantallen vaartuigen en
amphibie voertuigen beschikken.
Indien dit inderdaad het geval is.
dan zal het verstandig zijn om in
deze toestand spoedig verandering
te brengen. Ons leger van vroe
ger kende een vrijwillig land
stormkorps vaartuigendienst, dat
voor de vervoerstaak te water
zorgde, en een korps torpedisten,
dat o.m. optrad met bewapende
vletten op onze waterwegen en
inundaties.
Beide korpsen zijn thans uit de
organisatie verdwenen en de ver
voersdienst te water is overgeno
men door de pontonniers, die deel
uitmaken van de genietroepen.
Het zou erg nutt:g zijn wanneer
in zoverre van de nood een deugd
werd gemaakt, dat de vreselijke
watersnood, die ons land trof,
werd aangegrepen om te onder
zoeken in hoeverre de vervoers
diensten te water in de noodom-
standigheden. die ook een stra
tegische overval en een voortge
zette oorlog kunnen scheppen,
voldoende zijn voorbereid en ge
organiseerd. Een dergelijk onder
zoek zou tevens dienen uit te
gaan naar de vraag, of onze ter
ritoriale verdediging wel de be
schikking heeft over voldoende
moderne middelen als amphibie-
tanks en amphibie_voertuigen om
onder de eigenaardige omstandig
heden van ons land te kunnen
vechten en die omstandigheden
zoveel mogelijk in eigen voordeel
te benutten.
Laster of collaboratie?
PARIJS, 9 Febr. De Franse
minister van Volksgezondheid.
André Boutemy, heeft zijn ont
slag ingediend. Minister-presi
dent Mayer heeft dit aanvaard.
In een brief aan de minister-pre
sident heeft Boutemy verklaard,
waarom hij zijn zetel vaarwel
zegt: „Dit zal mij meer vrijheid
geven om mij te verdedigen te
gen de laster, die de communis
tische partij over mij ver
spreidt".
Tijdens de bezetting heeft Boutp-
my officieel vrij belangrijk
werk voor de regering van La-
val verricht. De communisten
betichten hem er van. dat hij de
leiding zou hebben gehad bij
politioneel optreden tegen ver
zetsstrijders.
Zij wisten het parlement er toe te
brengen, een speciaal debat aan
het verleden van deze minis
ter te wijden. Dit zSu plaats
vinden op 17 Februari, en had
de regering ten val kunnen
brengen.
Sinds Mayer hem tot minister
benoemde, verscheen Boutemy
tweemaal in de Assembléc.
Beide malen poogde hij een
rede te houden, doch hij werd
door al zijn tegenstanders over
schreeuwd. - (Reuter/AFP).
DEN HAAG. 9 Febr.
Het aantal genoteerde
slachtoffers bedraagt op he
den 12 uur: totaal 1395, ge
specificeerd als volgt:
Abbenbroek 1, Brandwijk
2. Brouwershaven 3, Brui-
nisse 1, Burgsluis 10, Capel-
le 3, Dinteloord 3, Drei-
schor 15, Dordrecht 3, Dus-
sen 6, Fijnaart 80, Geersdijk
1, Goese Sas (aangespoeld
van elders) 7, 's-Graven-
deel 57, Halsteren 23, Helle-
voetsluis 5, Heynenoord 2.
Nieuwendijk 3. Heijningen
25, Poortugaal 7, Hoede-
kenskerke 1, Hondsbosse-
zeeweting 1, Hontenisse 8.
Kerkwerve 3, Klundert 13,
Kortgene 40, Krabbedijke
5. Krimpen a. d. IJsel 4,
Kruiningen 27, Maartensdijk
St. 4, Middelharnis 16.
Maassluis 1, Moerdijk 13,
Nieuwerkerk (Ouderkerk)
16. Nieuwe Tonge 87.
Nieuw Vossemeer 50, Noord
Gouwe 1, Numansdorp 67,
Oosterland 40. Oosterschel-
de (aangespoeld van elders)
4, Ossenisse 1, Ouddorp 1,
Ouderkerk a. d. IJsel 2,
Oudelande 4, Oude Tonge
300, Papendrecht 2, Sint
Philipsland 9, Raamsdonks-
veer 2, Rilland Bath 6, Rot
terdam 1, Serooskerke 15,
Stavenisse 200, Steenbergen
13, Stellendam 27. Slie-
drecht 1, Stormpolder 6,
Strijen 42, Terneuzen 2,
Texel 5. Tiengemeten 2,
Veere 2, Vlissingen 3, Wa
genberg 1, Willemstad 2,
Wissekerke 1, Wolfaartsdijk
9, Yerseke (aangespoeld van
elders) 10, Rhoon 3, Zaam-
slag 1, Zierikzee 17, Zijpe
(aangespoeld van elders) 3.
Zevenoergen 7, Zuidland
37. Totaal 1395.
(Opgave ANP
onder voorbehoud).
De burgemeester van Sta
venisse heeft het door hem
aanvankelijk gemelde aan
tal van circa 300 slachtof
fers, gecorrigeerd tot circa
200).
Hi6\i 5 PE £.=►'- ©wö&ZWÉö
HgJ TtfOt-EfV
Franse minister afgetreden
PARIJS, 8 Febr. De Franse
minister van Volksgezondheid.
André Boutemy, heeft bij premier
Mayer zijn ontslag ingediend, het
geen deze heeft aanvaard. Voor
het ontslag werd tot nu toe geen
•eden opgegeven. (AFP).
(Advertentie)
A vandaag., morgen verkouden! Be-
^^schcrm Uw keel tegen infectie met
HBL c'c beproefde geneeskracht
ENKELE GEBIEDEN REEDS DROOG, MAAR:
(Van een onzer verslaggevers)
RAMPENGEBIED, 9 Febr.
In de afgelopen vier en twintig
uur zijn op de Zeeuwse Eilanden
reeds enkele ondergelopen pol
ders gedeeltelijk droog gevallen.
Ten gevolge van nieuwe door
braken van verzwakte dijken
zijn echter andere, tot nu toe
voor het water gespaarde eiland
gedeelten volgelopen.
Dit is op Schouwen-Duiveland
geschied bij Dreischor, waar één
polder door het water is over
meesterd en ten Zuiden van
Burg, waar een nieuwe dijkdoor
braak bij Burgsluis eveneens een
polder verloren deed gaan. Ten
Noorden van Haamstede is een
groot gedeelte blank komen te
staan. Het water heeft hier bij
vloed een hoogte van 50 cm,
doordat een dijk van het Brou-
wershavensegat het heeft be
geven. In Burg en Zonnemaire
is de bevolking aangeraden te
evacueren. De bewoners hebben
niet de verplichting te vertrek
ken- De evacuatie is hier geheel
vrijwillig.
Een zeer lange slaperdijk dwars
door Duiveland van Zierikzee
naar Brouwershaven is Maandag
door militairen en burgers met
man en macht versterkt.
Zoals in vele plaatsen in het
getroffen gebied wordt hier het
algemene systeem gevolgd eerst
ds belangrijkste tot zeewering
geworden binnendijken te dich
ten, om vervolgens te beginnen
aan herstel van de doorbroken
zeedijken. De gerepareerde sla
perdijken vormen niet alleen een
vooralsnog enigszins veilige gor
del tegen de zee. maar kunnen
tevens in vele gevallen dienen
als transportwegen voor de wa
gens, welke het herstelmateriaal
voor de andere dijken aanvoeren.
Transportwegen vormen het
moeilijkste probleem in het on
dergelopen land. In Steenbergen
en Sint Philipsland staan reeds
tal van voertuigen te wachten
om door te kunnen gaan naar
het zwaar getroffen Schouwen-
Duiveland.
Overtocht van het zware ma
terieel van Anna Jacobi naar
Zijpe is vrijwel onmogelijk. De
weg van Zijpe naar Zierikzee
is uitsluitend nog berijdbaar
voor ducks. Ook de weg naar
Brouwershaven en naar Renesse
is uiterst moeilijk te berijden.
Advertentie)
Vrouwen
Vrouwen hebben vaak moeilijke
en pijnlijke tijden. Zij kunnen
deze aanmerkelijk verlichten, ja
die pijnen doen verdwijnen door
het gebruik van Togal, de grote
pijnverdrijver. Togal is onschade
lijk voor hart, nieren en maag. Bij
apotheek en drogist f 0.95, f 2.40
en f 8.88.
DEN HAAG. 10 Febr. De regering zal zo spoedig mogelijk een
ontwerp-noodwet indienen waarin een centrale verantwoordelijk
heid voor het onmiddellijk herstel van de dijken wordt geregeld.
Indien de nodige snelheid van deze herstelwerkzaamheden zulks
vordert, zal de uitvoering van de Zuiderzeewerken worden vertraagd.
In algemene zin zal worden onderzocht, hoe herhaling van een
ramp als deze kan worden voorkomen. Een onderzoek, dat zich in
het bijzonder zal uitstrekken tot de mogelijkheid van een afsluiting
der zee-armen en terstond zal aanvangen. Ook zullen maatregelen
worden genomen tot het scheppen van een verhoogde veiligheid
(hulpverlening, organisatie van de waarschuwingsdiensten enz.).
DIT deelt de minister-president
aan de Tweede Kamer mede
in de thans verschenen nota over
de watersnood. De regering is
van oordeel, dat de kosten van
het herstel der dijken dermate
hoog zullen zijn, dat de draag
kracht van de getroffen onder
houdsplichtigen hierbij in het
niet zinkt. Herstel van de hoofd
en buitenwaterkeringen zal daar
om geheel voor rekening van het
Rijk komen.
De toestand der dijken is thans
over het algemeen enigermate
gestabiliseerd. Een groot aantal
gaten is van beperkte afmetingen
en deze behoeven bij het dichten
geen bijzondere moeilijkheden te
bieden. Op de meeste eilanden
komen echter één of meer bres
sen voor, waarvan het dichten wèl
op grote moeilijkheden zal stui
ten. Rijkswaterstaat zal met de
leiding der uitvoering worden
belast.
Gezondheidstoestand
In de geteisterde gebieden, als
ook in de evacuatiegebieden be
staat grote behoefte aan maat
schappelijke werksters. Na een
week van spanning en onzeker
heid doen zich op moreel en psy
chisch terrein vele moeilijkheden
voor. Het Nationaal Rampenfonds
heeft in overleg met de minister
van Maatschappelijk Werk een
regeling getroffen om in speciale
kosten van tewerkstelling dezer
kraohten te voorzien.
_ie algemene gezondheidstoe
stand in de noodgebicden is niet
ongunstig. Er zijn niet abnormaal
veel zieken. De grootste moeilijk
heden voor de gezondheidszorg
zijn gelegen in de drinkwater
voorziening en in de afvoer en
destructie van verdronken vee.
Kritiek is de toestand nog op
Walcheren, waar het pompstation,
van Middelburg door zeewater
werd overstroomd, terwijl de be
volking nog voltallig aanwezig is.
De capaciteit der waterleiding
van Vlissingen is te gering voor
het gehele eiland. De aanvoer uit
Zuid-Beveland blijft nog beperkt
Velen raakten zonder werk, maar toch
DEN HAAG, 9 Febr. Hoewel
er nog tal van onzekere factoren
zijn. kon men te bevoegder
plaatse wel reeds voorspellen, dat
er een verschuiving in de werk
loosheid in ons land zal optreden
ten gevolge van de watersnood
ramp.
Aan de ene kant toch zijn er
door de gebeurtenissen van de vo
rige week talloze mensen werk
loos geworden, terwijl anderzijds
het herstel en de vernieuwing
duizenden arbeid en brood zullen
geven. Onbekend is nog. wat de te
rugslag zal zijn op de bouwnijver
heid. Daartegenover staat weer
een stellig te verwachten opleving
van bepaalde bedrijfstakken, die
verloren gegane materialen kun
nen doen vervangen. Met man en
macht is men bezig onklaar ge
raakte motoren met roestwerende
middelen te bewerken, opdat deze
weer zullen kunnen functionne-
ren.
Wat de D.U.W.-arbeiders be
treft een deel der ruim 30.000
is bij het reddings. en herstelwerk
ingeschakeld, doch totale cijfers
zijn nog niet bekend. De statistiek
heeft ook te kampen met de ge
volgen van de watersnoodramp,
omdat de juiste werkloosheids
cijfers uit de getroffen gebieden
per 1 Februari uiteraard ontbre
ken.
Men meende evenwel te kun
nen voorspellen, dat het aantal
werklozen ten gevolge van de
ramp en de nodige herstelwerk,
zaamheden zich spoedig in een
dalende richting zal gaan bewe
gen.
door schade aan de transportlei
ding.
De regering is voornemens de
ministeries, welike met de afwik
keling van de oorlogsschaden zijn
belast, eveneens de afwikkeling
van de rampenschade op te dra
gen.
Voor de schaden in de privaat
rechtelijke sector zal een bui
tendienst worden ingericht, be
staande uit een aantal regionale
rampschadebureau's. Voor de af
wikkeling van de schaden in de
publiekrechtelijke sector zal het
bureau Financiering Wederop
bouw van het ministerie van Fi
nanciën worden ingeschakeld.
In het begin van zijn nota zegt
de minister-president, dat de wij
ze, waarop het volk van Neder
land en het buitenland te hulp
zijn gesneld, de regering met trots
en dankbaarheid vervult. Zij is
er van overtuigd, dat voor zover
hier of daar critiek is geuit, deze
niets afdoet aan de buitengewone
prestaties, die zijn en worden ge
leverd.
Bij een catastrophale ramp van
een omvang als deze, waarbij
de communicatiemiddelen gro
tendeels werden vernield, is het
duidelijk, dat de eerste maatrege
len slechts plaatselijk konaen
worden genomen. Eerst nadat een
duidelijker beeld werd verkre
gen, kon centrale leiding aan de
hulpverlening worden gegeven.
(Van een onzer verslaggevers)
's-GRAVENDEEL, 9 Febr. Een nieuw apparaat van de Philips-
fabrieken dat op het ogenblik nog in een proefstadium verkeert, is
de wereld ingegaan alleen doordat de noodgebieden dringend be
hoefte hadden aan hulpapparatuur bij het opwekken van energie.
HET was in Dordrecht al bekend,
dat de Dordtse metaalindustrie
Johan de Witt, een filiaal van de
Philips-fabrieken, deze toestellen
reeds in beperkte hoeveelheden
voorraad had.
Dit drong ook door tot mensen
die in de noodgebieden werkzaam
waren en het duurde niet lang, of
van verschillende kanten uit deze
gebieden werd een beroep op de
ze fabriek gedaan om de appara
ten te leveren.
Het betreft hier heteluchtmo-
toren, die op zeer eenvoudige
wijze een vrij grote energie kun
nen opwekken en daarom uitste'
kend dienst konden doen oi
plaatsen, waar zendinstallaties
niet konden werken wegens ge
brek aan een aggregaat en waar
dringend verlichting nodig was
en deze niet bestond-
Deze heteluchtmotoren, die een
formaat hebben, dat weinig gro
ter is dan van een middelmatig
radiotoestel, kunnen worden ge
stookt met petroleum of benzine.
In totaal heeft de Dordtse me
taalindustrie 17 van deze toestel
len aan verscheidene delen van de
onder water gelopen gebieden ge
leverd. Meestal ging dit op ver
zoek van burgemeesters, die hier
of daar in grote moeilijkheden za
ten doordat zendapparatuur ei
verlichting niet konden werken.
O.a. is er een toestel geplaatst
in Zierikzee, waar een amateur-
zendinstallatie met de energie van
dit toestel zelfs een reikwijdte
kon geven tot in Den Haag.
Ook zijn er enkele toestellen
geplaatst in huizen van doktoren,
die zonder verlichting zaten, ir,
verscheidene noodziekenhuizen
en ook het ziekenhuis te Dor
drecht.
Het tijdstip om deze toestellen
in de handel te brengen was nog
lang niet aangebroken, daar het
een zeer lange tijd vorderde om
na te gaan hoe groot precies de
slijtage en de levensduur- zijn.
Het principe komt ruw ge
schetst hierop neer, dat de petro
leum wordt ingebracht en op een
bijzondere wijze verwarmd. De
hete lucht verschaft de benodigde
bewegingskracht voor een dyna-
Tie ten slotte een stroomver-
BRITTEN WILLEN GEEN
BLOKKADE VAN CHINA
WASHINGTON, 9 Febr. Na
een conferentie met president
Eisenhower heeft senator Taft,
de leider van 'de republikeinse
Senaatsfractie, vanmiddag gezegd,
dat de Amerikaanse regering niet
van plan schijnt te zijn tot een
frontale aanval op Korea. Giste
ren had generaal Taylor de
bevelhebber van het Achtste Le
ger op Korea hierop gezin
speeld.
,Er zijn nog andere middelen
om druk op China uit te oefenen",
adus Taft, die verklaarde per
soonlijk een voorstander te zijn
een blokkade van het Chi
nese vasteland Een dergelijk plan
zou aldus Taft op groot ver
zet van de bondgenoten van Ame
rika stuiten.
Dit is vandaag reed? gebleken
uit een te Londen gepubliceerde
verklaring van het Foreign Office,
waarin gezegd wordt, dat de Brit
se regering weliswaar nog niet ge-
oolst was over een eventuele
blokkade doch toch reeds bij
voorbaat een reeks van bezwaren
:egen dit plan naar voren bracht,
die als volgt werden geformu
leerd.
Britse bezwaren
1. Het beëindigen van de oor
log in Korea zal er door vertraagd
werden en het oorlogslerrein zal
zioh uitbreiden,
2. Het zal leiden tot gevaarlijke
incidenten, waarbij zowel Chinese
als Russische schepen betrokken
zullen zijn.
3. Een blokkade zal het Chinese
oorlogspotentieel weinig deren,
omdat het grootste deel over land
wordt aangevoerd vanuit Rusland.
4. Aziatische supporters van de
Koreaanse actie der UNO, zoals
India. Indonesië en Birma zullen
er door afgeschrikt worden.
5. Een blokkade zou kunnen
leiden tot Chinese tegenmaatrege
len waardoor in de eerste plaats
Hongkong getroffen zou worden.
(Reuter/AP)
Voor land- en tuinbouw
MARSHAL-HULP
150.000
(Van onze Haagse redactie).
DEN HAAG, 9 Febr. De re
gering' heeft met de Verenigde
Staten overeenstemming bereikt
over de besteding van f 150.000
der tegenwaarderekening voor
een project gericht op tic op
voering van de productiviteit in
de Nederlandse tuinbouw.
Dit deelt de minister van Fi
nanciën, de heer J. van de Kieft.
in een nota aan de Tweede Ka
mer mede. Het bedrag van
f 150.000 is bestemd voor het be
vorderen van een beter gebruik
van tractoren en werktuigen in
land- en tuinbouw; f 50.000 wordt
van dit bedra-g beschikbaar ge
steld voor het inrichten van een
werkplaats en éen demonstratie-
zaal voor de practijkopleiding van
smeden, jonge boeren en land
arbeiders op het gebied van land
bouwwerktuigen en tractoren.
mogen van 180200 Watt kan op
wekken.
Het toestel levert voldoende
stroom om bijv. vijf kamers, waar
in elk een lamp van 40 Watt
brandt, te verlichten.
De kosten van de energje zijn
niet hoog. Met 5 cent petroleum
kan men een uur branden.
In de 17 plaatsen, waar momen-
tel een dergelijk toestel staat, en
waartoe Zierikzee, Strijen, Geer
vliet en 's-Gravendeel behoren.,
voldoet het uitstekend en men
heeft de grootste bewondering
voor de capaciteit van het betrek
kelijk kleine apparaat.
Het nieuwe type motor heeft tal
van. voordelen boven de tot nu toe
bekende explosiemotor. Een daar
van is dat men niet aan benzine
gebonden is, doch de goedkoopste
brandstof kan kiezen. Met een
paar liter petroleum kan men al
„wonderen doen". Het apparaat
verbruikt slechts vier deciliter
per uur.
De militairen, die van vori
ge week Zondag af in het
noodgebied hun beste krach
ten hebben gegeven, worden
afgelost. Maar het is gemak
kelijker gezegd dan gedaan.
Velen zijn specialist gewor
den op een zeer bepaald ter
rein. Neem bijv. soldaat Koe
ne. de mandie ons in een
high-speed-carrier (een artil
lerietrekker op rupsbanden,
hoog gebouivd om door on
diep water te kunnen rijden)
van Halsteren naar Tholen
bracht.
Hij kent de ondergelopen
weg precies. Hij is een van de
mensen, die hier een regelma
tige pendeldienst onderhouden.\
Ergens staan enige bomen.
Van een van die bomen steektt
op een bepaalde manier een
tak uit, met een bepaalde zij
tak er aan. Daar. bij die boom
moet de snelheid tot een
achtste verminderd worden, i
want daar zijn pal achter el
kaar drie kuilen in de weg. 1
Drie kuilen van een halve
meter diep.
En even verderop is een
puinhoop. Eens stond daar het
huis van Jan Smit. Maar Jan I
Smit is vermist. Waarschijn-
lijk ligt hij nog onder het
puin. De ruïne van zijn huis
doet nu dienst als een „waar
schuwingsbord". Ook hier: I
Kuilen in de weg. Snelheid
minderen.
De mandie met in elke
hand een handel zijn carrier
bedient, weet dit alles pre-1
cies. Kan hij vervangen toor-
den? Hij. de specialist van de
dienst Tholen-Halsteren v.v.,
is onmisbaar.
Mogelijkheden
Hoe deze nieuwe vinding zich
in de toekomst verder zal ontwik
kelen, valt nog moeilijk te voor
spellen. In principe staat welis
waar vast. dat men er allerlei ver
keersmiddelen, zoals auto, trein
en schip op zou kunnen laten lo
pen. doch wat de betekenis nog
eens kan zijn van daartoe beno
digde grotere uitvoeringen, be
hoort nog tot het domein van het
exoerimenteel onderzoek.
Wij vernemen, dat het als een
bijzondere prestatie wordt be
schouwd, dat de hete-luchtmotor
tijdens een proef zevenhonderd
uur onafgebroken kon draaien,
zonder schade te lijden. Het feit.
dat men hier niet te doen heeft
met een explosiemotor, geeft aan
de hete-luchtmotor natuurlijk al
lerlei eigenschappen, die tot nog
toe onbereikbare idealen waren.
De verwachting is. dat de hete-
luchtmotor uitstekende diensten
zal kunnen bewijzen voor verlich
ting van percelen, die niet op een
electrisch luchtnet ziin aangeslo
ten, en voorts voor het verstrek
ken van energie voor allerlei in
dustriële en verkeersdoeleinden.
Het apparaat, van het formaat zo
als thans voor proefneming is ge
fabriceerd, kan gemakkelijk door
een persoon worden opgetild en
geplaatst in een vertrek of op een
terrein, waar men het zou willen
gebruiken.
Een zeer grote attractie is de
welhaast geruisloze werking. Daar
er geen explosies plaats vinden,
ontbreken natuurlijk ook bougies
en kleppen. Als de motor op volle
toeren draait hoort men weinig
meer dan een gezoem, dat geens
zins storend voor de omgeving is.
en dat men in een aangrenzende
kamer vermoedelijk niet eens zal
kunnen horen.
Vlet voortbewogen
Tot de vele proeven die met de
motor genomen zijn behoort een
proefvaart met een vlet. die met
dit apparaat werd voortbewogen
en een flinke gang door het water
kon ontwikkelen. Ieder die het
varen z,ag, vroeg zich verbaasd af
op welke wijze dit „toverschip"
toch wel werd voortbewogen. Men
hoorde weinig anders dan de ver
plaatsing van water.
Het principe van de hete-lucht
motor is feitelijk al zeer oud.
Reeds in de aanvang van de negen
tiende eeuw is een dergelijk appa
raat ontworpen, en ook daarna zijn
verschillende typen uitgewerkt
Zij waren echter niet in staat om
op economische wijze warmte in
arbeid om te zetten.
Eerst enkele jaren geleden
kreeg de hete-luchtmotor nieuwe
bestaanskansen, toen in de labo
ratoria van de Philips Fabrieken
de ontwikkeling in moderne ba
nen werd geleid. De nu ontworpen
en in de noodgebieden dus in
practijk gebrachte motor verschilt
van de explosiemotor o.m. hierin,
dat per liter cylinderinhoud en per
kg motorgewicht een groter ver
mogen kan worden bereikt. Afge
zien van allerlei andere tech
nische voordelen, biedt de hete-
luchtmotor een veel grotere vrij
heid van keuze van brandstof. Dit
is te danken aan het feit. dat er
geen inwendige doch een uitwen
dige verbranding plaats vindt.
In de noodgebieden maakt het
toestel furore. Vandaag kwam
nogmaals een aanvrage binnen
van een burgemeester, en de
Dordtse fabriek zorgde prompt
voor expeditie. Zi.i leverde ook nu
weer tevens de bediening er bij.,
hoewel het starten en bedienen
van het apparaat na enige instruc
tie gemakkelijk door de leek ge
schieden kan!
Eerste kranten
(Van een onzer verslaggevers)
OP de door water omringde et
van hel vasteland onbereik
bare delen van de Zeeuwse eilan
den hebben Maandagochtend tal
loze burgers en Amerikaanse mi
litairen met gejuich de komst
begroet van ..De Telegraaf' en de
Europese editie van de ..New
York Times" de eerste kran
ten, die zij sedert dagen in han
den kfegen.
Dezetdagbladen zijn op de hiei
alleszins gebruikelijke wijze ge
transporteerd; per helicopter. Dt
Amerikaanse piloten van het hef-
schroefvliegtuig „Hop Along"
kwamen breed lachend en glun
derend terug van deze kranten
expeditie.
„Met een krant maak je de
mensen daar even blij als met
een zandzak", vertelden captains
Harold T. Welch en Michael Kel
ly, die zich daarna eveneens fluks
in hun „New York Times" ver
diepten.
Deze krantenlopersdie de
vorige week honderden mensen
hebben gered, zijn leden van het
68-ste rescue squadron, dat zijn
basis in Burtonwood Engeland
heeft.
EXAMENS
AMSTERDAM, Vrije Universiteit. - Doet.
ex. rechten J. H. W. Poortman, OeKst-
geesl. D KnrsemeUer. Muiden. T. W. At-
tema, Don Haag. H. B Frieman, Enschede,
J. Kloosterman, Den Haag. E. D. Kraan,
Vlaardlngcn.
NÓG i? het water waar het niet
hoort reeds is de doden
lijst tot het ontstellende cijfer
van 1395 gestegen, of er wordt
alweer gekift
Het is beschamend.
Een bepaalde formulering
wordt aangegrepen om tegen een
onzer omroepen een „hetze" te
ontketenen en nu vindt een ad
junct-regeringscommissaris het
nodig nog weer eens extra te
vertellen dat er wel zendtijd ge
vorderd is,maar niet in con
flictstemming". Wat kan ons dat
allemaal schelen. De hoofdzaak is
dat er omgeroepen werd en de
hoofdzaak is dat de mensen fat
soenlijk blijven en niet de natio
nale ramp uitbuiten voor hun
eigen standje terecht aan de
kaak gesteld door onze radio-
medewerker. en in niet malse
bewoordingen. De Regeringsvoor
lichtingsdienst moet óók niet z'o'n
hoge borst opzetten dat ding
kost een heleboel geld waar alieeij
de partij het nut van inziet en ze
vordert maar en vordert maar,
doch heeft er geen begrip van.
hoeveel zij vordert van or.s ge
duld en van onze belastinggelden.
Wat ons interesseert is hoeveel
er in komt op 9575 en of het
beheer van die gelden goed ge
schiedt, onder behoorlijke contro
le van een paar te goeder naam
en faam bekend staande banken
of accountantsbureau's. Het inte
resseert ons niet wat de heer Vos
kuil over de radio vertelt, nóch
zijn os, nóch zijn ezel en alles wat
hem toebehoort in politicis en wij
schamen ons dat een fractievoor
zitter die van huis uit een schip
breukeling is en snel naar
Dordrecht reed, daaraan de be
voegdheid meende te kunnen ont
lenen om zijn partijgenoot en mi
nister-president op te wekken
opening van zaken te doen
alsof dezë die aanmaning nodig
had. Dat is een onbehoorlijke po
litiek, want onze nationale ramp
is niet bepaald het privilege van
een bepaalde partijof men zou
het zo moeten construeren dat
die partij het meeste bijgedragen
heeft tot het rampzalige failliet
van ons vaderland.
Er zijn nog andere profiteurs.,
de schobbejakken die stelen uit
verlaten huizen en die maar vijf
of zes maanden krijgen. Houd de
heren in arrest en geef ze de zes
jaar die zij naar recht en wet
kunnen krijgen. Ik vind het óók
niet prettig dat ik boven een be
richt omtrent drie helpsters van
het Rode Kruis, die gestolen heb
ben, het opschrift moet lezen „Het
Rode Kruis onwaardig". Dat zijn
onwaardigheden die niet alleen
bij het Rode Kruis voorkomen.
Er sluipen overal dieven in en
meinedigen zelfs, doch wanneer
een hoge Justitie-ambtenaar van
meineed beschuldigd, lees ik óók
niet in de krant. „De Justitie on
waardig".. Die let wel op haar
eigen waardigheid en nodigt ons
eventueel op het matje.
Signaleren wij de profiteurs' En
werken wy mee om 95—75 in
de hoofden van ons volk te ha
meren!
PASQUINO
DRINKT
gezegeld
ook in huis
het natuurlijke, de
spijsvertering bevor
derende, bronwater
uit de Belgische
Ardennen.
.Ovarol verkrijgbaar
Roomsmokkcl-proces Antwerpen
(Van onze correspondent)
ANTWERPEN. 10 Febr.
Maandag is voor de fiscale kamer
der correctionele rechtbank te
Antwerpen het herhaaldelijk uit
gestelde proces begonnen tegen
de verdachten, betrokken bij de
enorme smokkel van room ui'
Nederland, waarvan in België bo
ter werd gefabriceerd. Tegen de
Nederlandse „medeplichtigen",
eiste de Belgische fiscus boeten
tot een totaal bedrag van f 78 mil-
lioen Belgische francs (ruim
millioen gulden).
De betreffende Nederlanders
zijn J. Laumans. technisch leider
van de Coöp. Melkproductencen
trale „Sint Bernardus" te Berg-
eijk (N.-B.). A. v. d. Bosch, gros
sier in melkproducten te Hil'
sum en Fedde van Dam van
Coöp. Stoomzuivelfabriek te Hoo-
geveen. Tegen Laumans werd in
totaal ongeveer 51 millioen francs
boete geëist, tegen v. d. Bosch 20
millioen francs en tevens 4a"
maanden gevangenisstraf. Fedde
van Dam komt er het genadigst
af met 6.8 millioen francs
boete.
Of de fiscus hier ooit iets van
zal zien, staat te betwijfelen. Van
daag worden de eisen van het
O.M. vastgesteld, daarna komen
de verdedigers aan het woord om
hun opwerpingen te maken t.
nietigheid der dagvaardingen,
niet-ontvankelijkheid der Belgi
sche douane-instanties en de on
bevoegdheid der Antwerpse
rechtbank. De pleidooien in de
zaak zelf worden op 23 Februari
gehouden.
Hoe zwak de formidabele eisen
van de Belgische fiscus gefun
deerd zijn. blijkt voldoende uit de
omstandigheid, dat de Belgische
douane-ambtenaren, die mede
plichtig zijn geweest aan de om
vangrijke roomsmokkel. slechts
een kleine tuchtstraf hebben ge
kregen.
Wat de zaak der Nederlandse
„medeplichtigen" betreft, zij er
op gewezen, dat de datum, de
plaats en de wijze, waarop het
hun verweten misdrijf zou zijn
geschied, niet in de dagvaarding
zijn vermeld. Zij worden vervolgd
wegens „sluikse invoer". Doch
alles wat zij van Nederland naar
België hebben ingevoerd, is aan
de grenskantoren opgegeven.
£EN walersnooapostzegei van 10
cent met een toeslag van 10
cent is van morgen af aan alle
postkantoren te krijgen. Het is
het geivone goudoker-kleurige
tien cents Koninoinne-zegel met
zwarte opdruk Watersnood 1953
10 c 10". Het zegel is geldig
tot eind December 1954 en zal
waarschijnlijk slechts tot eind
Maart. 1953 verkrijgbaar zijn.
De totale opbrengst van de toe
slag zal in het rampenfonds ivor-
den gestort. De directeur-gene
raal van de PTT. de heer L. Ne-
her, verwacht een opbrengst van
zeker een millioen gulden'.
STRIJD VAN MAN TEGEN MAN. MET HET LEVEN VAN EEN VROUW
EN EEN KONINGSKROON ALS INZET.