PH-TDW ZEELAND WAT HET HANDTLSBLAD ONTVING vloog boven een stil en zonnig Hulp uit buitenland Entreegelden en Rampenfonds In de Koninklijke stallen worden goederen gesorteerd voor Let l^ampen^ondó ZEVENDE VERANTWOORDING B NATIONAAL RAMPENFONDS: ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DINSDAG 10 FEBRUARI 1953 3 REDDING, nood-herstel, herstel: deze drie phasen tekenen zich duidelijk af in de uitvoerige Nota, welke de Minister-President gisteravond heeft doen toekomen aan de Tweede Kamer der Staten Generaal. Het zeer uitvoe rige relaas, waarvan men vermeld vindt, dat het „met grote spoed" werd opge maakt, geeft een overzicht van de feiten en gevolgen van de ramp. Het bevat een „historische" beschrijving van de maatregelen welke reeds werden geno men. Bovendien opent het een inzicht in datgene dat de Regering in de naaste toekomst denkt te doen. Zonder ons op dit ogegnblik in critiek op detailpunten te begeven, willen wij verklaren dat wij het juist achten, dat de Regering met deze spoed-nota voor de Tweede Kamer en het Nederlandse volk is getreden. Zelfs nu het eerste reddingswerk nau welijks is voltooid, is het van het groot ste belang dat legende-vorming en wil de, op niets dan emoties gebaseerde oordeelvellingen worden vermeden. Met een dodencijfer dat waar schijnlijk nog zal stijgen van 1395 en met bijna 66.000 geëvacueerden blijkt opnieuw dat menselijk leed waarvoor men slechts het hoofd heeft te buigen, domineert in deze nationale ramp. Daar naast vormen de massale overstromin gen, de schade aan de dijken en water keringen, de geweldige verliezen aan vee en pluimvee en het tijdelijke! uitvallen van een gedeelte van het land- bouw-areaal, een verlieslijst waarvar de concrete omvang nog niet is te over zien. Het is nuttig en nodig dat de Mi nister-President in zijn Nota met on miskenbare duidelijkheid heeft doen uit komen. dat de productie-capaciteit van de Nederlandse industrie niet werd aangetast. Deze nuchtere, feitelijke me dedeling zal door verschillende Neder landse voorlichtingsposten in het bui tenland in de landen waar zij werkzaam zijn er steeds opnieuw moeten worden lngehamerd. Bij alle menselijke en ma teriële rampspoed hebben wjj waarlijk geen behoefte aan schade-door-misver stand. A 7XJF concrete maatregelen vindt men V in de Nota vermeld. Indienen van een ontwerp-noodwet omtrent het herstel van de dijken, direct begin met dit herstel, zo nodig temporisering der Zuiderzee Werken, onderzoek naar de mogelijkheid van afsluiting der zee armen, en maatregelen ter verhoogde veiligheid op het stuk van hulpverlening en waarschuwing: dit alles zijn voorzie ningen, welke worden ingegeven door het normale gezonde verstand. Bij de taakverdeling omtrent de schaderege ling zal het Nationaal Rampenfonds zich bezighouden met de leniging van noden en het herstel in de „persoonlijke" sfeer. Daarnaast zal de overheid dan bijdragen verstrekken om het economi sche leven in de betrokken gebieden weer op gang te brengen. Dit lijkt ons een juiste afbakening van bevoegdheden Op de financiële consequenties van de schade-regeling gaan wrj thans niet in. Er zal nog gelegenheid te over zijn na grondige bestudering der geprojecteer de regeling, hierop nader terug te ko men. Critiek zal hierbij niet achterwege blijven. Nu reeds willen wij op een be langrijk onderdeel de aandacht vestigen. In Amerika blijkt het „Holland Flood Relief "-Comité te beschikken over vrij willige krachten, die zich bezig houden met administratie en controle der bin nengekomen gelden. Wij vragen ons af, of een dergelijke vrijwllligers-actie door deskundigen zo bijv. met in schakeling der verschillende beroeps verenigingen van accountants niet ook voor ons land nuttig en nodig is. De gelden, welke het Nederlandse volk en de vrije wereld met zulk een prach tige offerzin ter beschikking stellen, moeten tot de laatste cent voor de leni ging van de nood worden besteed. T TIT de vele, belangrijke onderdelen U van deze spoed-Nota achten wij de '•olksgezondheid een zaak van uiterste urgentie. Ook de niet-deskun- dige op dit gebied begrijpt, dat men hier door tijdige maatregelen een nieuwe ramp kan voorkomen. Blijkbaar heeft men zeer spoedig aandacht gewijd aan afvoer en destructie van het verdronken vee en aan zuiveringsinstallaties voor het drinkwater. Men mag eisen en ver wachten, dat aan deze zorg voor de volksgezondheid of juister het voor komen van epidemieën één der hoog ste prioriteiten wordt verleend. Mocht bij de staf van deze overheidsbemoeienis uitbreiding nodig zijn. dan moet dit zon der enig verwijl geschieden. Wij ver trouwen, dat de desbetreffende minister en staatssecretaris mét ons volledig overtuigd zijn, dat voorkomen beter dan genezen is. Zo zijn er tal van onderdelen, de maatschappelijks verzorging der ge troffenen, de evacuatie en hulpverlening en stellig ook de zorg voor het alsnog te redden vee, waaraan men uitvoerige beschouwingen zou kunnen wijden. Wij laten dit achterwege, omdat wij bij deze spoed-Nota met enkele spoed-kantteke- ningen moeten volstaan. GEDURENDE de dagen, welke zijn verlopen sinds het uur der ramp spoed. hebben wrj ons zeer bewust onthouden van het uiten van critiek. Deze critiek op eventueel gemaakte fouten op een ogenblik, dat nog honder den en duizenden mensen in levensge vaar verkeerden, scheen ons nodeloos en vooral ongepast. Het scheen ons absurd verwijten te doen over een organisatie die behalve de evacuatiecommissie niet bestond en niet kon bestaan Een organisatie, waaraan de emotionele of politiek kwaadwillende critici van die dagen, evenmin als de overheid, die zjj met verwijten overstelpten, hebben ge dacht. Daarom heeft men slechts de vraag te stellen, of de improvisatie, waartoe men door de omstandigheden werd ge dwongen. geslaagd was of niet. Wat men te zien kreeg was een snelle mobilisatie van de marine, leger en luchtmacht en een spontane hoe kan het anders ongeregelde mobilisatie van allerlei in stellingen en groepen van ons volk. Al deze mensen en diensten hebben al doende moeten leren en zich al wer kend moeten organiseren. Wilde men op verantwoorde wijze daden van zelf opoffering en eventuele tekortkomingen beoordelen dan zou hiervoor zo nodig later, véél later, een Parlementaire Enquête-commissie noodzakelijk zijn. In „De Tijd" van Vriidagavond vonden wjj een zinsnede die ons uit het hart ge grepen is. „Wij hebben... de indruk, dat de generatie van thans het begrip over macht eigenlijk vergeten is. Als er ergens iets misloopt, moet er een schul dige zijn." Beter dan een bij sommigen blijkbaar onuitroeibare heksenjacht op „schuldigen", beter dan het kweken van defaitisme, kortom, beter dan het mis dadig ondermijnen van vertrouwen, schijnt ons de prachtige eendracht, die ons volk in deze dagen van rampspoed heeft getoond. Eendracht, welke op on volprezen wiize haar projectie vond Jn de radioredevoeringen van dr Korten- horst voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal. Deze eendracht moet zo lang mogelijk bestendigd blijven in het tijdperk van nuchtere bezinning en nuchter herstelwerk, dat thans is aangebroken. Juist temidden van een nationale noodtoestand geldt: eendracht maakt macht. Luchtcarteringsdienst van de KLM bracht laatste stukken van de dijk in beeld (Van een onzer verslaggevers) DE bewoners van Bruinisse, Brouwershaven en vele -plaatsen, die op het ogenblik als kleine forten aan de Zeeuwse dijken liggen, zullen gister middag wel met enige verbazing de Dakota PH-TDW van de KLM hebben gadegeslagen, die urenlang boven de overspoelde eilanden kruiste. Een eindje rechtuit, een scherpe bocht, weer een paar kilometer, weer een bocht, en zo maar eindeloos door. Maar het zou hun waarschijnlijk wel plezier hebben gedaan, als zij hadden geweten, dat dit het foto-vliegtuig was, waarmee de cartografische dienst van de KLM, gebruik makend van een paar uur helder weer, de laatste geschonden dijken in kaart bracht. De schijnbaar willekeurige bewegingen van het toestel volgden in werkelijk heid een zorgvuldig samengesteld vliegplan, opdat met zo weinig mogelijk omwegen in korte tijd alle resterende dijken in kaart konden worden gebracht. Het fotowerk is thans voltooid, en dezer dagen krijgt Rijks waterstaat een volledig overzicht van breuken en beschadigingen aan de grootste dijken. Het is een vreemde gewaarwording, thans bij helder weer en in stralend zon licht te vliegen boven het land. waar wij verleden week de meest schrijnende menselijke ellende van nabij hebben gezien. Wat beneden een hartverscheurend slagveld, een land van verdriet en nood was, lijkt uit de hoogte een gigantisch schaakbord, waar het water het land voorshands schaak heeft gezet, maar waar de partijen thans rust nemen. Een dunne laag sneeuw doet de dijken scherp afsteken tegen het veelkleurige water, dat door zijn tint bij de oriëntering behulp zaam is: de zeegaten zijn donkergrijs tot zwart, het overstroomde land schijnt bruin of groen door het water, dat er boven staat, het felle rood der daken onder breekt de eindeloosheid der nieuwe binnenzeeën. Mensen ziet men nauwelijks, Zeeland is leeg en stil. en de ironische elementen geven de beschouwer de ge dachte in, dat ook na deze rampspoed het Hollandse land proper blijft. De heggen, waarmee de rechtgeaarde Nederlander zijn terrein zo graag afbakent van dat van zjjn buurman, verdelen nu moedig de binnenzee in keurige vakjes en de huizen liggen nog steeds in nette rijen rond de toren van Zonnemaire of Poortvliet, in afwachting van de terugkomst der bewoners. De bemanning van de PH-TDW heeft echter wel andere zorgen aan het hoofd dan dat zij boven het verdronken land zou zitten mijmeren. Terwijl gezagvoerder G. W. Roos zijn toestel met scherpe bochten telkens weer loodrecht boven een nieuw stuk dijk brengt, volgt hij nauwkeurig de aanwijzingen van de navigator C. Sprenger, die door een glazen plaat in de bodem van het vliegtuig het beneden ons liggende land en water gadeslaat. Ligt de te fotograferen strook recht onder de machine, dan klinkt het ,jBegin maar!" en cameraman A. M. van Zijl buigt zich over de reusachtige camera. Zacht klikkend neemt het grote toestel de ene plaat na de andere van de dijk tussen Sirjan3land en Brouwershaven. De foto's overlappen elkaar voor 60%, zodat men later met een stereoscoop de diepte in het landschap zal kunnen waarnemen. Terwijl de navigator de koers volgt, de cameraman zijn foto's maakt en de vlieger de Dakota zorgvuldig horizontaal houdt, zien wij het water, dat eens Duiveland was, blinkend in de zon liggen. De haven van Bruinisse, enige dagen geleden nog stampvol van de schepen der toegesnelde redders, is nu bijna leeg; de haven van Zierikzee, eigenlijk een kanaal dat het stadje met de zee verbindt, ziet er zonderling uit: twee keurig rechte dijken liggen in de watervlakte en scheiden zee van zee. Slechts de kleur verraadt de diepte van het water, de ondiepte van het ondergelopen land. Een bocht, en Noord-Beveland is aan de beurt, dan Walcheren, dan Zuid- Beveland en Tholen. Zakelijk geeft de navigator zijn aanwijzingen, terwijl het geschonden Stavenisse onder de buik van het vliegtuig komt. Hele straten zijn er weggevaagd en het is er doodstil. Een eindje verder liggen St Maartensdijk en Scherpenisse droog, Poortvliet is door het water omsingeld. Van het water af moeten de dijken er wel bedrieglijk uit zien: slechts de doorbraken zijn daar te zien. Uit de lucht lijken de eenmaal strakke dijklichamen dikwijls kazen, aan gevreten door een muis. Op tientallen plaatsen heeft de golfslag hen aan de binnenzijde aangetast en meters grond weggeslagen. Welk een werk zal hier moe ten worden verricht om de contouren weer recht te krijgen en het zover te bren gen, dat niet iedere harde wind een dodelijk gevaar is! Een strook van meter breedte valt op deze hoogte (800 meter) binnen het oog uan het fototoestel en met zorgvuldig navigeren kan men, in rechte liin vliegend, lange stukken in één ruk op de rolfilm brengen. Tijdens het fotograferen mag het toestel niet scheef liggen, dus geen bochten maken, want wordt het beeld niet zuiver verticaal gemaakt, dan treden vertekeningen op die het tot goede, kaarten verwerken onmogelijk maken. Beneden liggen de talloze zandplaten lui en log in de zee-armen. Het rustige water kabbelt er speels omheen, klopt elders met in de zon blinkende schuimrandjes vriendelijk tegen de dijken, die naar het schijnt dikwijls hun met sneeuw bedekte kruinen maar met moeite boven water houden. Maar het werk gaat door: de Dakota draait over hetHollandsch Diep, waar men de Zuidelijke oprxtten der beide Moerdijkbruggen doelloos in het water ziet verdwijnen. De laatste foto's worden boven de Westelijke dijk van de Dordtse Kil gemaakt; het geteisterd 's-Gravendeel schuift vredig voorbij, hier en daar is leven, waar groepjes mannen de binnendijken herstellen. Dan is het fotowerk, dat voor de herstelplannen van Rijkswaterstaat van zo vitaal belang is, ten einde. „We zijn blij", zegt de navigator tijdens de vlucht terug, „dat ivij op deze manier, in ons eigen vak. toch aan het herstel van deze ramp kunnen bijdragen." MET ZWEMVESTEN AAN trekken Duitsers en commandotroepen uit Roo sendaal per dukw de ondergelopen Zeeuwse eilanden in. Nog steeds blijft het buitenland zich beijveren gelden voor de slachtoffers van de watersnood in Nederland en goederen te verzamelen. Denemarken heeft nu al tien millioen kronen (meer dan vijf en een half millioen gulden) bijeengebracht. Dit is het dubbele van het bedrag, dat Denemarken indertijd voor de slacht offers van de overstroming in de Po- vlakte bijeenbracht. De bijdragen uit Zweden zijn eveneens ongeveer 10 mil lioen kronen in totaal. Hierbij zijn in begrepen 500.000 kronen aan kleren en voedsel van de Zweedse coöperatieve be weging. Het Noorse volk heeft 2.250.000 kronen bijeengebracht. De Zwitserse regering heeft de op brengst van de geldinzameling voor de slachtoffers van de watersnood in Neder land, Engeland en België aan de gezan ten van die landen te Bern overhandigd, en wel 1.700.000 Zwitserse francs be stemd voor Nederland. 400.000 Zwitserse francs voor Engeland en 100.000 Zwit serse francs voor België. Premier Sidney Holland van Nieuw- Zeeland maakte bekend dat Nieuw- Zecland 250.000 pond sterling bijdraagt voor de slachtoffers van de watersnood in Nederland en Engeland. Hiervan zul len 50.000 pond onmiddellijk aan elk der beide landen ter beschikking worden ge steld en de overige 150.000 pond zullen verdeeld worden na overleg met Chur chill en Drees. Behalve dit officiële geschenk van 250.000 pond wórden' in alle pïaatscn in Nieuw-Zeeland door particuliere instel lingen gelden ingezameld. Het Italiaanse dagblad La Stampa in Turijn, dat onder zijn lezers een inzame ling voor de slachtoffers van de waters nood in Nederland had georganiseerd, heeft als resultaat daarvan een bedrag van 200.000 gulden aan het Nationaal Rampenfonds overgemaakt. Raffinaderij te Pernis spoedig weer in vol bedrijf Doordat met man en macht is aan gepakt, is men er op de raffinaderij van de B.P.M. te RotterdamPernis o.a. in geslaagd, destilleereenheden en een deel der thermische kraakinstallatie weer in bedrijf te stellen. Er bestaat goede hoop, dat alle fabrieksinstallaties met inbegrip van de katalytische kraakinstallaties aan het einde dezer week weer zullen draaien. De verwerking van ruwe olie uit Schoonebeek, welke zoals bekend ge heel te Pernis geschiedt, zal dan ook over enige dagen weer op het oude peil worden gebracht. ITALIANEN AAN HET HOLLANDS DIEP De burgemeester van Zevenbergen heeft op het gemeentehuis begroet de com mandant van het brandweercorps uit Italië, die de leiding heeft van een groep van 150 Italiaanse brandweerlieden, gis teren met volledig materiaal met een trein uit Italië gearriveerd. Deze brand weerlieden gaan werken aan het herstel van de grote dijk langs het Hollands Diep, aan de Brabantse zijde. Girostortingen Rampen fonds kosteloos De directeur-generaal van de P. f. T. heeft goedgevonden, dat met ingang van heden op girostortingen op postrekening no 9575 ten behoeve van het Nationaal Rampenfonds geen stortingsrechten be hoeven te worden betaald, evenmin als dat het geval is voor de stortingen op girorekening no 17 ten behoeve van de radio-actie Beurzen open dijken dicht. Geen omzetbelasting vóór 2 Maart De staatssecretaris van Financiën heeft bepaald, dat geen omzetbelasting behoeft te worden betaald over de entreegelden van de vóór 2 Maart ge houden sportwedstrijden en gegeven con certen en theatervoorstellingen, van welke ten minste 50 percent van de bruto-recette aan het Nationaal Ram penfonds is afgedragen. ..De Rampliaalt reeds oplage van 300.000 (Van een onzer verslaggevers) Naar wij heden vernamen, is de be langstelling voor het boek over de stormramp, waarvan de gehele bruto- opbrengst ten goede komt aan het Ram penfonds, zo groot, dat men de eerste opzet van 50.000 exemplaren heeft opge geven en thans in elk geval 300.000 exemplaren van de pers zal laten gaan; het is niet onmogelijk, dat dit getal nog moet worden verhoogd. Een dergelijke oplaag is voor Nederland ongekend en brengt grote problemen mee. In eerste instantie had men zich voor genomen, alle medewerking aan dit boek (papier, drukken, binden etc.) gra tis te leveren. Bij de nu voorgenomen oplaag echter zullen enige papierfabrie ken wekenlang moeten draaien, vele grote drukkers wekenlang moeten druk ken om het boek klaar te krijgen. Het is begrijpelijk, dat de last der honderd duizenden guldens, die dit kost, niet volledig door deze bedrijven kan worden gedragen. Men heeft thans besloten zo veel mogelijk exemplaren (in elk geval 50.000» gratis te vervaardigen en voor de rest alleen de kostprijs te berekenen. Verenigingen van papierfabrikanten, drukkers, zetters, binders en boekhande laren moeten thans georganiseerd op treden om deze enorme vraag te kunnen verwerken. Zij vragen echter het publiek met klem terstond contant te betalen, opdat het geld zo snel mogelijk aan het Rampen fonds kan worden afgedragen. Men dient het zo te zien, dat hier geld wordt gegeven voor het Rampenfonds en dat men voor deze bijdrage te zijner tijd een tegenprestatie in de vorm van het boek ,,De Ramp" krijgt. (Van een medewerkster) ONHERKENBAAR zijn de Ko ninklijke stallen en de beroemde manege van Koning Willem III in deze dagen. Door medewerking van H.M. de Koningin zijn zij ter be schikking gesteld voor het verzame len, ordenen, sorteren en verpakken van kleren en huisi-aad, dat direct bij de eerste oproep in zó overstel pende mate werd ingezonden, dat het Rode Kruis er reeds op de tweede dag geen raad mee wist! Aile opslagruim ten lagen overvol! Toen de koningin dit hoorde, gaf H.M. onmiddellijk opdracht de grote ruimte der stallen en het personeel beschikbaar te stellen. De 1ste stal meester zocht contact met de direc teur der Kon. Mil. Kapel en samen brachten zij in de kortst mogelijke tijd een organisatie tot stand, die sluit als een bus. Er zijn op dat terrein thans ruim honderd jonge mannen aan het werk, die de enorme hoeveelheid ingezamelde goederen voor verzending gereed maken. Waar anders paarden opgezadeld en inge spannen worden, waar de kostbare galakoetsen worden schoongemaakt, zagen wij nu de meest heterogene ga ven van het Nederlandse volk bijeen: fornuizen en babysokjes, koffers en schilderijen, windjacks en rubberlaar zen, serviezen, zeilen, vloerkleden, tweelingwiegen en reismandjes en zo waar ook, broederlijk naast elkaar op een tafel, een groot portret van de Paus en een beeldje van Luther! De 52 onderofficieren en korpo raals van de zo populaire K.M.K. werken er samen met 30 soldaten van het regiment Lu A „Rhenen" uit de Nieuwe Alexanderkazeme in Den Haag en dan is het complete stalper soneel present, zodra de paarden ver zorgd zijn. De 1ste stalmeester heeft een deel der paarden naar Het Loo gezonden, om hierdoor meer ruimte ter beschikking te krijgen. Uit Woerden liet de ritmeester een paar tenten komen, waarin alles staat, dat voor verzending gereed is. Door een zeer doeltreffend lijsten- contrólesysteem gaat niets door de poort naar buiten, dat niet van een nauwkeurig gedétailleerde en door de stalmeester of kapitein Rocus van Yperen getekende lijst is voorzien. De intendant van het Rode Kruis moet die Ijjst bij ontvangst aan de Hout- rusthallen eveneens tekenen; daarna kan alles naar die plaatsen worden verzonden, waar het speciaal nodig is. Wij zagen een auto vertrekken, waarin 9057 stuks kieren vervoerd werden; hieronder 1943 paar man nen-schoenen! Een andere wagen had 2805 kinderhemdjes en 1377 jurkjes mee en in weer een andere auto wer- Vele handen maken licht werk den 280 gewatteerde dekens ver voerd! Tegenover de gulheid van ve len: er zijn b.v. op 1 dag 14 bontman tels ingeleverd, staat ook een ver bijsterde hoeveelheid „rommel"! Als men dat ziet: gescheurde gordjjnen, ledikanten met lVè poot, stoelen zon der leuning of zitting, dan slaat men zjjn handen in elkaar over de „moed", die sommige lieden hebben om zo iets voor van alles beroofde stakkers be schikbaar te stellen! Maar dan zien wij daarnaast weer een kist met een compleet Philips-radiotoestel. een stofzuiger, een prachtige spiegel en dat hergeeft ons het vertrouwen, dat de strijd, die het beste deel van ons volk thans met de vernietigende elementen: vloedgolven. stormen, sneeuw en vorst heeft aangebonden, uiteindelijk toch zal worden gewonnen. Het is een opwekkend gezicht om de schilder, die speciaal belast is met het bijwerken van het lakwerk der galakoetsen en de deskundige verzor ging der gala-uniformen van de leden der K.M.K.thans gemoedereerd over de binnenplaats te zien lopen met een viertal aan elkaar gebonden kinder wagens, waarvan de rose en blauwe gordijntjes lustig wapperen in de ijs koude wind! Die kinderwagens doen dubbele diensten, want zij worden ook voor het transport van het aller fijnste babygoed gebruikt, dat de ar tilleristen niet in hun stevige vuisten durven dragen! Er zijn nl. nog vljjtige dames in de weer bij de Kon. Stallen: familieleden van de zwoegende mannen, die op haar beurt graag een steentje bijdra gen om de grote nood te helpen leni gen. Zij sorteren speciaal het aller teerste goed, dat ingezonden werd. Zo goed werd alles hier georgani seerd, dat er een speciale „bedden- ploeg" werkzaam is: een groep man nen, die niets anders doet, dan bed den in elkaar zetten, nazien of alles intact is en anders het ontbrekende er aan toevoegen, de bijpassende ma trassen zoeken en het geheel voor verzending gereed maken. Er zijn ook grote dozen met onge suikerde volle condensmelk afge staan. die ieder 48 blikken bevatten; verder vachten en plaids, clubfau teuils. een zak bruine bonen en een autoped... zonder wiel! Bij de stapels ingezamelde kleren is een mvan de Gem. Geneesk. dienst bezig alles met DDT te bespuiten: een bewijs, dat aan alle nodige voor zorgen aandacht geschonken wordt. Onafgebroken zjjn de K.M.K.'ers, de soldaten en het stalpersoneel van 's morgens 8 uur tot 's avonds half 11 met hun sorteer- en ordenende ar beid bezig. Zij volgen enthousiast het voorbeeld van de Koninklijke familie, die eveneens dag en nacht doende is zoveel mogelijk bij te dragen tot het lenigen van deze vreeselijke nood... IJ de administratie van het Alge- meen Handelsblad zijn, sedert de vorige opgave, de volgende giften voor het Nationaal Rampenfonds in dank ontvangen: Giften van f 1000. en meer S.H.C!-Ned.-België der Ancient order of Foresters, A'dam 5000; La Neu- chatelolse comp. Suisse d'Ass. Gén. te Neuch&tel 5000; W. H. B„ A'dam 1000; Pers. en Dir. N.V. Husqvarna, A'dam 1000; Dir. „Edelwelss-De Lelie" A'dam 1000; S. C. K. Soest dijk 1000: D. P., Koog a/d. Zaan 1000: J E. J. B.. A'dam 1000: Mevr J C. B.-v E„ A'dam 1000: N.V. Metallurgische Prod. Bussum 1000.—. Giften boven f 100. tot f 1000. Pers Metaalgieterij „Holland" N.V A'dam 924,90: Mevr. E. J. M. C.-S-. A'dam 500: Dir. N.V. v/h E Lücke- rath, A'dam 500: Verzekerlngmri .Storebrand". Oslo 500; N V. Odol Cy. A'dam 500: pers N.V Odol Cy. A'dam 250; C. M. G„ A'dam 300: Geel. A'dam 300; C. V Mc Millan's foodstuff co. A'dam f 500: B„ A'dam ƒ500; A. Mélides flls Marseille 540: pers. N.V v/h. E Lückerath. A'dam 421.44; Dir en pers fa. M Schernenhuysen, Purme- rend 340; dr G. F G A'dam 360: Ch. H. L„ Amersfoort 300; pers Machinehandel M. de Vries. A'dam f 220: Stichting- „Centrum voor Psvcho- Synthese", A'dam 221,80; N.N., krommenie 250: H. C. L.-V., A'dam 250; A. N. Jr., Blarlcum 250; Hilversum 150; „Aurora-Kon- A'dam 500; Sj. R.. A'dam t 250; F. R. Doorwerth 200; 2% weeklonen pers. „Edelwelss-De Lelie" A'dam 129,57: Th. J. L. Heemstede f 500; Mevr. Poulsen en fa. V. de Baerdemaecker, Gent 250; St. Can tate Christi Compulsl, Prlnsengr. 720, collecte rouwdag, A'dam 128,96; pers. Acsi. A'dam 160; Dir. en pers „Piola" A'dam 175; A. S. Opdal, Stentndustri, Oslo, Noorwegen 160,- Giften van f 100. Fa. Granoire Chevilliat. Bordeaux; Rijwielgr.h. A. G. A„ Zeist: N. H Overveen; A M. D., A'dam; P. B G., Eindhoven; A. S. Amersfoort; F H Jr., A'dam; G. P C. K„ Den Haag: Ir G. A. H. Brattö-Saunidal (Noor wegen): „Pervola". A'dam: mevr H J W„ Bussum: D. G. A. v. d B.. Am sterdam: J. J. v. d. B„ A'dam; Wollen, stoffenfabrlek Vagany Frères. Vlenne (Isère) Frankrijk: A. H. K., A'dam: L V. Ilzerdam (Purmer); J F. W Garmtsch-Partenklrchen: K. v. d. B„ Haarlem; mr K. J. B. Nice; D. P„ A'dam; Dir. en pers Hand.-ondern ..Wemu", Oosterpark 38. A'dam; P. V.. Ouderkerk a/d Amstel. Giften van f50. Mr E. J.a G. A'dam; M. F. A'dam: R. R. A'dam: A. C. B.M. .A'dam; mej A. C. S. A'dam; drs L. H. v.d. T. A'darv H. H. H. en mevr. A. Th. H.—Z. Over veen; mej. H. J. W. Bussum; m j. N. A. W. Bussum: J. H. W. Bussum; R. V. Zurich; Chr. A. A'dam; Bridgeclub „Drulo" A'dam; Giften van f 25. G. W. W. A'dam; mej. H. J. A'dam; C. J. H. A'dam; N. K.le C. Wasse naar; dr mr D. W. de B. Zutphen; Max en Miep A'dam; A. v. Z. d. V. A'dam; M. C. A.H. A'dam; mevr. N. E. B. de S. Aerdenhout; Axel Holtermann Co. Trondjem (Noorwegen); F. C. S. en echtgenote, Oostenrijk; J. E. A'dam; F. W. D. Aerdenhout; mej. F. M. B. Bloemendaal; M. P. L. Den Haag; W. P. v. D. te B.; L. R. v. E. Bussum; J. S. A'dam; C. A. D. Doom (U.); A. C. K. A'dam; M. R. T. A'dam; N. N. A'dam; H. D. A'dam; Javasclie Bank, Bijbank A'dam; F. H. v. L. A'dam; J. B. A'dam; R. M. de Vr. A'dam; Giften van f 20. Mej. E. M. v. W. A'dam; mevr. A. J. W.d. M. Hilversum; G. W. d. V. A'dam; mevr. wed. E. H. M.G. A'dam; Edward en Carla v. R. Zeelst (N.Br.); v. M. B. en M. H. A'dam; L. L. A'dam; J. K. Eindhoven; A. S. B. E. Hilver sum; N. N. A'dam; G. W. H. Nigte- vecht; G. K. T. en mw. G. J. T.—D. K. Soesterberg; mevr. wed. A. J. v. d. B. E. A'dam; S. F. Haarlem; P. V. Baam; H. F. M. en mevr. G. M.V. Velp (G. mej. B. W. Den Haag; Bridgeclub Deli A'dam; B. S. Heemstede; mej. N. C. Castricum; J. V. Utrecht; mevr. L. v. A.W. Heemstede; E. d. G. Valther- mond; mevr. S. H. G.H. A'dam; Kaartpot F. A'dam; mr en mrs F. A. B. A'dam; J. S. Zeist; drie gezusters B. A'dam; J. H. v. L. A'dam; G. E. B. Soestdijk; Joh. C.B. Haarlem; T. K. S. A'dam Giften van f 15 M. A'dam; G. A. V. Doetinchem; B. d. K. Naarden; drs L J. d. B. Haarlem; dr W. C. P. Bussum; drs J. W. V. v. d. H. 's-Gravenhage; E. P. M. Naarden; C. W. B. Bussum; C. C. W. v. G. Amers foort; S. P. Haarlem; J. K.D. A'dam; A. W. W.V. A'dam; prof. mr G. J. N. T. Amersfoort; J. C. v. d. E. Roer mond; W. ter S. Zwolle: A. J. v. E. Bussum; A'damsche rijwiel centrale; mej. H. G. K. Hilversum; K. S. 's-Gra venhage; J. K. A'dam; mevr. de-wed. D. J. v. N.P. A'dam; M. v. E. Zand- voort; H. J. G. Maastricht; A. E. B. E.K. Hilversum; C. B. Holten (O.); Van X. A'dam; D. B. Exloo; mrs H. Hastings (Engeland)J. F. V. A'dam; le It. J. F. Rijswijk (Z.H.); J. G. Wor- merveer; Giften van f 10. J. S. S. A'dam; Klaverjasclub „de Kroon" A'dam; Bridgepot R. S. M. A. A'dam; A. v. d. H. A'dam; J. W. K. Amersfoort: J. J K. Vlaardingen; W. G. V. A'dam; G. T. Leeuwarden; mevr. S. K.H. Amersfoort; wed. H. P. d. N. Epe (Gld); G. v. d. M. Hengelo (Ov. C. C. v. S. Laren (N.-H.); J. v. S. A'dam: C. W. D. Utrecht; J. A'dam: wed. A. Z.d. V. H. E. P. S. A'dam; mevr. wed. R. H, Bij het HANDELSBLAD kan worden gestort voor het Postgiro 35858 Gemeente Giro Amsterdam H 1900 met vermelding „Stormramp" Bankrekeningen: Nederlandsche Handel-Mij, Kas-Associatie, Rotterdam- sche Bank, Amsterdam. Stortingen zjjn ook mogelijk bij onze bijkantoren. Elke dag zullen de ingekomen gelden in ons blad worden verantwoord R-N. Leiden; A. B. 's-Heerenberg (Gld); E. B. K. te H.; M. R. A'dam; J. J. A. P. Wassenaar; drs K- S. Hoorn; P. F. v. H. Santpoort-dorp; v. d. S. Haren (Gld); mevr. de wed. M. F. A. R- v. d. W. A'dam; mevr. C. v. B. A'dam mevr. A. H. C. D. A'dam; C. D. Utrecht: mevr. M. A. H. T. v. H. Adam: J. v. B- Hulshorst; W. H. B. A'dam; D. P. Hilversum; L. A. P. Wormerveer. W. F. A'dam; dr J. O. Jr Utrecht; F P. v. d. G. A'dam; J. K. P. A'dam: mevr S. F. D. d. B. A'dam; mevr. K.v. D Groningen; mevr. M. A. H.—L. Door werth; W. C. A'dam; N. N. Wagenin- gen; A. A. V.V. Haarlem; wed. dr J. P. A'dam; dr S. E. B. A'dam; dr C F. B. A'dam; mevr. J. L. T.K. A'dam: A. A. S. Haarlem; W. J. S. Naarden- H. R. Oosterbeek (Gld); A- J. A. K A'dam; F. E. Oosterbeek; U. H. Baarn; J. J. W. A'dam; J. W. J. A'dam; D. B. S Hilversum; mevr. W. F. M. E. Bussum; J. Z. Hoogeveen; A. v. d. V. Maurlk G. v. A. Den Haag; F. W. B. Heem stede; C. G. d. J. A'dam; W. H. A'dam: D. H. L. Alkmaar; mr A. H. d. B Baarn; L. C. v, D. A'dam; G H.—M Hilversum: N. D. N. A'dam: R N Hil versum; N. N. A'dam; J. J v. d. L A'dam; mevr. J. V.—B. Den Haag: C de B te VV.J. M, R.K- Bloemendaal. M B. A. P. Adam; H. A. V A'dam: dr J J. C. A'dam: G. A- M Den Haag H. J. ten N. B. Utrecht; H. C. M. Mer- pel; ïr M. H. Noordwijk a/zee: ir M E Oegstgeest: wed. A. v. W.—W Ootmar- sum; mej. E. M. J. S. A'dam; A. H A'dam: A. d. H. Woerden: S D. K Aneldoorndames D. Bussum: P. J. P A'dam; V. J. C. A'dam: J C. W K Rotterdam: F. L. v. D. Haarlem- Ph. S Leiden; wed. G. H. A'dam: A W v d. M. Doesburg; mevr. A E H. S.d. P tot N. C. Baarn: G. J. P A'dam; D J C. D Voorburg: mevr M H S Haar lem; S U. A'dam: L. J. N H. Tiel: mevr. J W S. Haarlem; mevr wed mr G. W. C. P. Haarlem; A Chr F. Jr A'dam; L. F E. v H. Driebergen: M B. A'dam: mevr. M. S.d. V A'dam: J. v. d. B Overveen; K. J E Venlo; J. v. D Baarn; A- v. R Bussum: J. S. A'dam; mej. J, S A'dam: Ir J. v. S. Wageningen; A. M R.v- D. Bussum; dr J. C. D. B. A'dam; A. „ML" te BI.; M. I. d. R.—v. E.. Hil versum; J. N. V./J. C. Z. Soestdijk; C. d. B. Deventer; H. L. G. A'dam; J. D. A'dam; F. E. Bussum; Th. G. E. Sch. Leiden. J- V. A dam; A. T. Hilversum; mevr. E. A. M. S.K. A'dam; J. D. Castri cum: mevr. de wed. J. d. J.S. Bloe mendaal; J. K. A'dam; mevr. A. v E M. Santpoort; B. B.—N. IJmuiden; mej- C. H. A'dam; G. J. B. Baarn; H. V. R. Blaricum: Kinderkerk onze „Tabitha", v. Breestr. 1, A'dam: mrs. F. P. Col chester (Engeland): G. V. A'dam; E. en I. A'dam; E. v. d. M. Baarn; mevr. Wa. en H. N.R. Arnhem; M. Th. v. G-W. Apeldoorn: mej. M. A. A'dam: B. te Z.; mej. H. I. P. A'dam; Fr. 1. C. A'dam; mevr J. M. K.—S. A'dam; F. F. Zeist; J. G- B. A'dam: mej. E. H. O. Bilthoven; mevr. G. M.V. A'dam; Klaveriasnot A.W.R. A'dam en mevr. B. R. A'dam. Giften van f 7.50 Giften f 5. Mevr. v. V. A dam; S. C. ten H. Heem stede: Mevr. R Heemstede; G. J. Ph. E. Jr. Br-arn; Mej A. J. M. V. Bloemen daal. Mej. E. E. v. K. Bergen (N.H.); L. D. B. A'dam; F. G. L. A'dam; Mej. C. v. B. A'dam. Giften van f 2.50 I. P. Leersum; N. L. C. Haarlem. Diverse giften M. M. A'dam 75; Mr O. J. Parijs 80; C. A. R. L. S. Den Haag 0.75; H. J G. A dam ƒ40; S. V. H. D. Barneveld 30; zusters en pers. L. D. I. A'dam 28 (nagekomen gift); van Tante, Utrecht 13.10: Bridgepot Zeist f 17.09; M. H. S. A dam 12.50; A. W. V. Haarlem 12 50; Chr. H. R. A'dam 4; 1. d. G. Den Dolder ƒ1; E. d. G. Den Dolder 1; Bezorgers en pers. bijkantoor Den Haag 25.06; P. V. Haarlem 3; van een dok- tersfam. in Noorwegen 40; G. J. H. Brussel 75.50; F. S. Düren 40.50; VV. H. A'dam 1; Ingek. Soc. Raad N. N. 9.50.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2