PH-TDW
ZEELAND
WAT HET HANDTLSBLAD ONTVING
vloog boven een stil en zonnig
Hulp uit buitenland
Entreegelden en
Rampenfonds
In de Koninklijke stallen worden
goederen gesorteerd
voor
Let l^ampen^ondó
ZEVENDE VERANTWOORDING
B
NATIONAAL RAMPENFONDS:
ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DINSDAG 10 FEBRUARI 1953
3
REDDING, nood-herstel, herstel: deze
drie phasen tekenen zich duidelijk
af in de uitvoerige Nota, welke de
Minister-President gisteravond heeft
doen toekomen aan de Tweede Kamer
der Staten Generaal. Het zeer uitvoe
rige relaas, waarvan men vermeld vindt,
dat het „met grote spoed" werd opge
maakt, geeft een overzicht van de feiten
en gevolgen van de ramp. Het bevat
een „historische" beschrijving van de
maatregelen welke reeds werden geno
men. Bovendien opent het een inzicht in
datgene dat de Regering in de naaste
toekomst denkt te doen. Zonder ons op
dit ogegnblik in critiek op detailpunten
te begeven, willen wij verklaren dat wij
het juist achten, dat de Regering met
deze spoed-nota voor de Tweede Kamer
en het Nederlandse volk is getreden.
Zelfs nu het eerste reddingswerk nau
welijks is voltooid, is het van het groot
ste belang dat legende-vorming en wil
de, op niets dan emoties gebaseerde
oordeelvellingen worden vermeden.
Met een dodencijfer dat waar
schijnlijk nog zal stijgen van 1395 en
met bijna 66.000 geëvacueerden blijkt
opnieuw dat menselijk leed waarvoor
men slechts het hoofd heeft te buigen,
domineert in deze nationale ramp. Daar
naast vormen de massale overstromin
gen, de schade aan de dijken en water
keringen, de geweldige verliezen aan
vee en pluimvee en het tijdelijke!
uitvallen van een gedeelte van het land-
bouw-areaal, een verlieslijst waarvar
de concrete omvang nog niet is te over
zien. Het is nuttig en nodig dat de Mi
nister-President in zijn Nota met on
miskenbare duidelijkheid heeft doen uit
komen. dat de productie-capaciteit van
de Nederlandse industrie niet werd
aangetast. Deze nuchtere, feitelijke me
dedeling zal door verschillende Neder
landse voorlichtingsposten in het bui
tenland in de landen waar zij werkzaam
zijn er steeds opnieuw moeten worden
lngehamerd. Bij alle menselijke en ma
teriële rampspoed hebben wjj waarlijk
geen behoefte aan schade-door-misver
stand.
A 7XJF concrete maatregelen vindt men
V in de Nota vermeld. Indienen van
een ontwerp-noodwet omtrent het
herstel van de dijken, direct begin met
dit herstel, zo nodig temporisering der
Zuiderzee Werken, onderzoek naar de
mogelijkheid van afsluiting der zee
armen, en maatregelen ter verhoogde
veiligheid op het stuk van hulpverlening
en waarschuwing: dit alles zijn voorzie
ningen, welke worden ingegeven door
het normale gezonde verstand. Bij de
taakverdeling omtrent de schaderege
ling zal het Nationaal Rampenfonds
zich bezighouden met de leniging van
noden en het herstel in de „persoonlijke"
sfeer. Daarnaast zal de overheid dan
bijdragen verstrekken om het economi
sche leven in de betrokken gebieden
weer op gang te brengen. Dit lijkt ons
een juiste afbakening van bevoegdheden
Op de financiële consequenties van de
schade-regeling gaan wrj thans niet in.
Er zal nog gelegenheid te over zijn na
grondige bestudering der geprojecteer
de regeling, hierop nader terug te ko
men. Critiek zal hierbij niet achterwege
blijven. Nu reeds willen wij op een be
langrijk onderdeel de aandacht vestigen.
In Amerika blijkt het „Holland Flood
Relief "-Comité te beschikken over vrij
willige krachten, die zich bezig houden
met administratie en controle der bin
nengekomen gelden. Wij vragen ons
af, of een dergelijke vrijwllligers-actie
door deskundigen zo bijv. met in
schakeling der verschillende beroeps
verenigingen van accountants niet
ook voor ons land nuttig en nodig is.
De gelden, welke het Nederlandse volk
en de vrije wereld met zulk een prach
tige offerzin ter beschikking stellen,
moeten tot de laatste cent voor de leni
ging van de nood worden besteed.
T TIT de vele, belangrijke onderdelen
U van deze spoed-Nota achten wij de
'•olksgezondheid een zaak van
uiterste urgentie. Ook de niet-deskun-
dige op dit gebied begrijpt, dat men hier
door tijdige maatregelen een nieuwe
ramp kan voorkomen. Blijkbaar heeft
men zeer spoedig aandacht gewijd aan
afvoer en destructie van het verdronken
vee en aan zuiveringsinstallaties voor
het drinkwater. Men mag eisen en ver
wachten, dat aan deze zorg voor de
volksgezondheid of juister het voor
komen van epidemieën één der hoog
ste prioriteiten wordt verleend. Mocht
bij de staf van deze overheidsbemoeienis
uitbreiding nodig zijn. dan moet dit zon
der enig verwijl geschieden. Wij ver
trouwen, dat de desbetreffende minister
en staatssecretaris mét ons volledig
overtuigd zijn, dat voorkomen beter dan
genezen is. Zo zijn er tal van onderdelen,
de maatschappelijks verzorging der ge
troffenen, de evacuatie en hulpverlening
en stellig ook de zorg voor het alsnog
te redden vee, waaraan men uitvoerige
beschouwingen zou kunnen wijden. Wij
laten dit achterwege, omdat wij bij deze
spoed-Nota met enkele spoed-kantteke-
ningen moeten volstaan.
GEDURENDE de dagen, welke zijn
verlopen sinds het uur der ramp
spoed. hebben wrj ons zeer bewust
onthouden van het uiten van critiek.
Deze critiek op eventueel gemaakte
fouten op een ogenblik, dat nog honder
den en duizenden mensen in levensge
vaar verkeerden, scheen ons nodeloos en
vooral ongepast. Het scheen ons absurd
verwijten te doen over een organisatie
die behalve de evacuatiecommissie
niet bestond en niet kon bestaan Een
organisatie, waaraan de emotionele of
politiek kwaadwillende critici van die
dagen, evenmin als de overheid, die zjj
met verwijten overstelpten, hebben ge
dacht.
Daarom heeft men slechts de vraag
te stellen, of de improvisatie, waartoe
men door de omstandigheden werd ge
dwongen. geslaagd was of niet. Wat men
te zien kreeg was een snelle mobilisatie
van de marine, leger en luchtmacht en
een spontane hoe kan het anders
ongeregelde mobilisatie van allerlei in
stellingen en groepen van ons volk. Al
deze mensen en diensten hebben al
doende moeten leren en zich al wer
kend moeten organiseren. Wilde men op
verantwoorde wijze daden van zelf
opoffering en eventuele tekortkomingen
beoordelen dan zou hiervoor zo nodig
later, véél later, een Parlementaire
Enquête-commissie noodzakelijk zijn. In
„De Tijd" van Vriidagavond vonden wjj
een zinsnede die ons uit het hart ge
grepen is. „Wij hebben... de indruk, dat
de generatie van thans het begrip over
macht eigenlijk vergeten is. Als er
ergens iets misloopt, moet er een schul
dige zijn." Beter dan een bij sommigen
blijkbaar onuitroeibare heksenjacht op
„schuldigen", beter dan het kweken van
defaitisme, kortom, beter dan het mis
dadig ondermijnen van vertrouwen,
schijnt ons de prachtige eendracht, die
ons volk in deze dagen van rampspoed
heeft getoond. Eendracht, welke op on
volprezen wiize haar projectie vond Jn
de radioredevoeringen van dr Korten-
horst voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten Generaal. Deze eendracht
moet zo lang mogelijk bestendigd blijven
in het tijdperk van nuchtere bezinning
en nuchter herstelwerk, dat thans is
aangebroken. Juist temidden van een
nationale noodtoestand geldt: eendracht
maakt macht.
Luchtcarteringsdienst van de KLM bracht laatste
stukken van de dijk in beeld
(Van een onzer verslaggevers)
DE bewoners van Bruinisse, Brouwershaven en vele -plaatsen, die op het
ogenblik als kleine forten aan de Zeeuwse dijken liggen, zullen gister
middag wel met enige verbazing de Dakota PH-TDW van de KLM hebben
gadegeslagen, die urenlang boven de overspoelde eilanden kruiste. Een
eindje rechtuit, een scherpe bocht, weer een paar kilometer, weer een
bocht, en zo maar eindeloos door. Maar het zou hun waarschijnlijk wel
plezier hebben gedaan, als zij hadden geweten, dat dit het foto-vliegtuig
was, waarmee de cartografische dienst van de KLM, gebruik makend van
een paar uur helder weer, de laatste geschonden dijken in kaart bracht. De
schijnbaar willekeurige bewegingen van het toestel volgden in werkelijk
heid een zorgvuldig samengesteld vliegplan, opdat met zo weinig mogelijk
omwegen in korte tijd alle resterende dijken in kaart konden worden
gebracht. Het fotowerk is thans voltooid, en dezer dagen krijgt Rijks
waterstaat een volledig overzicht van breuken en beschadigingen aan de
grootste dijken.
Het is een vreemde gewaarwording, thans bij helder weer en in stralend zon
licht te vliegen boven het land. waar wij verleden week de meest schrijnende
menselijke ellende van nabij hebben gezien. Wat beneden een hartverscheurend
slagveld, een land van verdriet en nood was, lijkt uit de hoogte een gigantisch
schaakbord, waar het water het land voorshands schaak heeft gezet, maar waar
de partijen thans rust nemen. Een dunne laag sneeuw doet de dijken scherp
afsteken tegen het veelkleurige water, dat door zijn tint bij de oriëntering behulp
zaam is: de zeegaten zijn donkergrijs tot zwart, het overstroomde land schijnt
bruin of groen door het water, dat er boven staat, het felle rood der daken onder
breekt de eindeloosheid der nieuwe binnenzeeën. Mensen ziet men nauwelijks,
Zeeland is leeg en stil. en de ironische elementen geven de beschouwer de ge
dachte in, dat ook na deze rampspoed het Hollandse land proper blijft. De heggen,
waarmee de rechtgeaarde Nederlander zijn terrein zo graag afbakent van dat
van zjjn buurman, verdelen nu moedig de binnenzee in keurige vakjes en de
huizen liggen nog steeds in nette rijen rond de toren van Zonnemaire of Poortvliet,
in afwachting van de terugkomst der bewoners.
De bemanning van de PH-TDW heeft echter wel andere zorgen aan het hoofd
dan dat zij boven het verdronken land zou zitten mijmeren. Terwijl gezagvoerder
G. W. Roos zijn toestel met scherpe bochten telkens weer loodrecht boven een
nieuw stuk dijk brengt, volgt hij nauwkeurig de aanwijzingen van de navigator
C. Sprenger, die door een glazen plaat in de bodem van het vliegtuig het beneden
ons liggende land en water gadeslaat. Ligt de te fotograferen strook recht onder
de machine, dan klinkt het ,jBegin maar!" en cameraman A. M. van Zijl buigt
zich over de reusachtige camera. Zacht klikkend neemt het grote toestel de ene
plaat na de andere van de dijk tussen Sirjan3land en Brouwershaven. De foto's
overlappen elkaar voor 60%, zodat men later met een stereoscoop de diepte in
het landschap zal kunnen waarnemen. Terwijl de navigator de koers volgt, de
cameraman zijn foto's maakt en de vlieger de Dakota zorgvuldig horizontaal
houdt, zien wij het water, dat eens Duiveland was, blinkend in de zon liggen.
De haven van Bruinisse, enige dagen geleden nog stampvol van de schepen der
toegesnelde redders, is nu bijna leeg; de haven van Zierikzee, eigenlijk een kanaal
dat het stadje met de zee verbindt, ziet er zonderling uit: twee keurig rechte
dijken liggen in de watervlakte en scheiden zee van zee. Slechts de kleur verraadt
de diepte van het water, de ondiepte van het ondergelopen land.
Een bocht, en Noord-Beveland is aan de beurt, dan Walcheren, dan Zuid-
Beveland en Tholen. Zakelijk geeft de navigator zijn aanwijzingen, terwijl het
geschonden Stavenisse onder de buik van het vliegtuig komt. Hele straten zijn
er weggevaagd en het is er doodstil. Een eindje verder liggen St Maartensdijk en
Scherpenisse droog, Poortvliet is door het water omsingeld. Van het water af
moeten de dijken er wel bedrieglijk uit zien: slechts de doorbraken zijn daar te
zien. Uit de lucht lijken de eenmaal strakke dijklichamen dikwijls kazen, aan
gevreten door een muis. Op tientallen plaatsen heeft de golfslag hen aan de
binnenzijde aangetast en meters grond weggeslagen. Welk een werk zal hier moe
ten worden verricht om de contouren weer recht te krijgen en het zover te bren
gen, dat niet iedere harde wind een dodelijk gevaar is!
Een strook van meter breedte valt op deze hoogte (800 meter) binnen
het oog uan het fototoestel en met zorgvuldig navigeren kan men, in rechte liin
vliegend, lange stukken in één ruk op de rolfilm brengen. Tijdens het fotograferen
mag het toestel niet scheef liggen, dus geen bochten maken, want wordt het beeld
niet zuiver verticaal gemaakt, dan treden vertekeningen op die het tot goede,
kaarten verwerken onmogelijk maken. Beneden liggen de talloze zandplaten lui
en log in de zee-armen. Het rustige water kabbelt er speels omheen, klopt elders
met in de zon blinkende schuimrandjes vriendelijk tegen de dijken, die naar
het schijnt dikwijls hun met sneeuw bedekte kruinen maar met moeite boven
water houden. Maar het werk gaat door: de Dakota draait over hetHollandsch Diep,
waar men de Zuidelijke oprxtten der beide Moerdijkbruggen doelloos in het water
ziet verdwijnen. De laatste foto's worden boven de Westelijke dijk van de Dordtse
Kil gemaakt; het geteisterd 's-Gravendeel schuift vredig voorbij, hier en daar is
leven, waar groepjes mannen de binnendijken herstellen. Dan is het fotowerk,
dat voor de herstelplannen van Rijkswaterstaat van zo vitaal belang is, ten einde.
„We zijn blij", zegt de navigator tijdens de vlucht terug, „dat ivij op deze manier,
in ons eigen vak. toch aan het herstel van deze ramp kunnen bijdragen."
MET ZWEMVESTEN AAN trekken
Duitsers en commandotroepen uit Roo
sendaal per dukw de ondergelopen
Zeeuwse eilanden in.
Nog steeds blijft het buitenland zich
beijveren gelden voor de slachtoffers van
de watersnood in Nederland en goederen
te verzamelen. Denemarken heeft nu al
tien millioen kronen (meer dan vijf en
een half millioen gulden) bijeengebracht.
Dit is het dubbele van het bedrag, dat
Denemarken indertijd voor de slacht
offers van de overstroming in de Po-
vlakte bijeenbracht. De bijdragen uit
Zweden zijn eveneens ongeveer 10 mil
lioen kronen in totaal. Hierbij zijn in
begrepen 500.000 kronen aan kleren en
voedsel van de Zweedse coöperatieve be
weging. Het Noorse volk heeft 2.250.000
kronen bijeengebracht.
De Zwitserse regering heeft de op
brengst van de geldinzameling voor de
slachtoffers van de watersnood in Neder
land, Engeland en België aan de gezan
ten van die landen te Bern overhandigd,
en wel 1.700.000 Zwitserse francs be
stemd voor Nederland. 400.000 Zwitserse
francs voor Engeland en 100.000 Zwit
serse francs voor België.
Premier Sidney Holland van Nieuw-
Zeeland maakte bekend dat Nieuw-
Zecland 250.000 pond sterling bijdraagt
voor de slachtoffers van de watersnood
in Nederland en Engeland. Hiervan zul
len 50.000 pond onmiddellijk aan elk der
beide landen ter beschikking worden ge
steld en de overige 150.000 pond zullen
verdeeld worden na overleg met Chur
chill en Drees.
Behalve dit officiële geschenk van
250.000 pond wórden' in alle pïaatscn in
Nieuw-Zeeland door particuliere instel
lingen gelden ingezameld.
Het Italiaanse dagblad La Stampa in
Turijn, dat onder zijn lezers een inzame
ling voor de slachtoffers van de waters
nood in Nederland had georganiseerd,
heeft als resultaat daarvan een bedrag
van 200.000 gulden aan het Nationaal
Rampenfonds overgemaakt.
Raffinaderij te Pernis
spoedig weer in vol
bedrijf
Doordat met man en macht is aan
gepakt, is men er op de raffinaderij van
de B.P.M. te RotterdamPernis o.a. in
geslaagd, destilleereenheden en een deel
der thermische kraakinstallatie weer in
bedrijf te stellen. Er bestaat goede hoop,
dat alle fabrieksinstallaties met inbegrip
van de katalytische kraakinstallaties
aan het einde dezer week weer zullen
draaien. De verwerking van ruwe olie
uit Schoonebeek, welke zoals bekend ge
heel te Pernis geschiedt, zal dan ook
over enige dagen weer op het oude peil
worden gebracht.
ITALIANEN AAN HET
HOLLANDS DIEP
De burgemeester van Zevenbergen heeft
op het gemeentehuis begroet de com
mandant van het brandweercorps uit
Italië, die de leiding heeft van een groep
van 150 Italiaanse brandweerlieden, gis
teren met volledig materiaal met een
trein uit Italië gearriveerd. Deze brand
weerlieden gaan werken aan het herstel
van de grote dijk langs het Hollands
Diep, aan de Brabantse zijde.
Girostortingen Rampen
fonds kosteloos
De directeur-generaal van de P. f. T.
heeft goedgevonden, dat met ingang van
heden op girostortingen op postrekening
no 9575 ten behoeve van het Nationaal
Rampenfonds geen stortingsrechten be
hoeven te worden betaald, evenmin als
dat het geval is voor de stortingen op
girorekening no 17 ten behoeve van de
radio-actie Beurzen open dijken
dicht.
Geen omzetbelasting vóór
2 Maart
De staatssecretaris van Financiën
heeft bepaald, dat geen omzetbelasting
behoeft te worden betaald over de
entreegelden van de vóór 2 Maart ge
houden sportwedstrijden en gegeven con
certen en theatervoorstellingen, van
welke ten minste 50 percent van de
bruto-recette aan het Nationaal Ram
penfonds is afgedragen.
..De Rampliaalt reeds
oplage van 300.000
(Van een onzer verslaggevers)
Naar wij heden vernamen, is de be
langstelling voor het boek over de
stormramp, waarvan de gehele bruto-
opbrengst ten goede komt aan het Ram
penfonds, zo groot, dat men de eerste
opzet van 50.000 exemplaren heeft opge
geven en thans in elk geval 300.000
exemplaren van de pers zal laten gaan;
het is niet onmogelijk, dat dit getal nog
moet worden verhoogd. Een dergelijke
oplaag is voor Nederland ongekend en
brengt grote problemen mee.
In eerste instantie had men zich voor
genomen, alle medewerking aan dit
boek (papier, drukken, binden etc.) gra
tis te leveren. Bij de nu voorgenomen
oplaag echter zullen enige papierfabrie
ken wekenlang moeten draaien, vele
grote drukkers wekenlang moeten druk
ken om het boek klaar te krijgen. Het
is begrijpelijk, dat de last der honderd
duizenden guldens, die dit kost, niet
volledig door deze bedrijven kan worden
gedragen. Men heeft thans besloten zo
veel mogelijk exemplaren (in elk geval
50.000» gratis te vervaardigen en voor
de rest alleen de kostprijs te berekenen.
Verenigingen van papierfabrikanten,
drukkers, zetters, binders en boekhande
laren moeten thans georganiseerd op
treden om deze enorme vraag te kunnen
verwerken.
Zij vragen echter het publiek met klem
terstond contant te betalen, opdat het
geld zo snel mogelijk aan het Rampen
fonds kan worden afgedragen. Men
dient het zo te zien, dat hier geld wordt
gegeven voor het Rampenfonds en dat
men voor deze bijdrage te zijner tijd
een tegenprestatie in de vorm van het
boek ,,De Ramp" krijgt.
(Van een medewerkster)
ONHERKENBAAR zijn de Ko
ninklijke stallen en de beroemde
manege van Koning Willem III
in deze dagen. Door medewerking
van H.M. de Koningin zijn zij ter be
schikking gesteld voor het verzame
len, ordenen, sorteren en verpakken
van kleren en huisi-aad, dat direct
bij de eerste oproep in zó overstel
pende mate werd ingezonden, dat het
Rode Kruis er reeds op de tweede dag
geen raad mee wist! Aile opslagruim
ten lagen overvol!
Toen de koningin dit hoorde, gaf
H.M. onmiddellijk opdracht de grote
ruimte der stallen en het personeel
beschikbaar te stellen. De 1ste stal
meester zocht contact met de direc
teur der Kon. Mil. Kapel en samen
brachten zij in de kortst mogelijke
tijd een organisatie tot stand, die
sluit als een bus. Er zijn op dat
terrein thans ruim honderd jonge
mannen aan het werk, die de enorme
hoeveelheid ingezamelde goederen
voor verzending gereed maken. Waar
anders paarden opgezadeld en inge
spannen worden, waar de kostbare
galakoetsen worden schoongemaakt,
zagen wij nu de meest heterogene ga
ven van het Nederlandse volk bijeen:
fornuizen en babysokjes, koffers en
schilderijen, windjacks en rubberlaar
zen, serviezen, zeilen, vloerkleden,
tweelingwiegen en reismandjes en zo
waar ook, broederlijk naast elkaar
op een tafel, een groot portret van de
Paus en een beeldje van Luther!
De 52 onderofficieren en korpo
raals van de zo populaire K.M.K.
werken er samen met 30 soldaten van
het regiment Lu A „Rhenen" uit de
Nieuwe Alexanderkazeme in Den
Haag en dan is het complete stalper
soneel present, zodra de paarden ver
zorgd zijn. De 1ste stalmeester heeft
een deel der paarden naar Het Loo
gezonden, om hierdoor meer ruimte
ter beschikking te krijgen.
Uit Woerden liet de ritmeester een
paar tenten komen, waarin alles
staat, dat voor verzending gereed is.
Door een zeer doeltreffend lijsten-
contrólesysteem gaat niets door de
poort naar buiten, dat niet van een
nauwkeurig gedétailleerde en door de
stalmeester of kapitein Rocus van
Yperen getekende lijst is voorzien. De
intendant van het Rode Kruis moet
die Ijjst bij ontvangst aan de Hout-
rusthallen eveneens tekenen; daarna
kan alles naar die plaatsen worden
verzonden, waar het speciaal nodig is.
Wij zagen een auto vertrekken,
waarin 9057 stuks kieren vervoerd
werden; hieronder 1943 paar man
nen-schoenen! Een andere wagen had
2805 kinderhemdjes en 1377 jurkjes
mee en in weer een andere auto wer-
Vele handen maken
licht werk
den 280 gewatteerde dekens ver
voerd! Tegenover de gulheid van ve
len: er zijn b.v. op 1 dag 14 bontman
tels ingeleverd, staat ook een ver
bijsterde hoeveelheid „rommel"! Als
men dat ziet: gescheurde gordjjnen,
ledikanten met lVè poot, stoelen zon
der leuning of zitting, dan slaat men
zjjn handen in elkaar over de „moed",
die sommige lieden hebben om zo iets
voor van alles beroofde stakkers be
schikbaar te stellen! Maar dan zien
wij daarnaast weer een kist met een
compleet Philips-radiotoestel. een
stofzuiger, een prachtige spiegel
en dat hergeeft ons het vertrouwen,
dat de strijd, die het beste deel van
ons volk thans met de vernietigende
elementen: vloedgolven. stormen,
sneeuw en vorst heeft aangebonden,
uiteindelijk toch zal worden gewonnen.
Het is een opwekkend gezicht om
de schilder, die speciaal belast is met
het bijwerken van het lakwerk der
galakoetsen en de deskundige verzor
ging der gala-uniformen van de leden
der K.M.K.thans gemoedereerd over
de binnenplaats te zien lopen met een
viertal aan elkaar gebonden kinder
wagens, waarvan de rose en blauwe
gordijntjes lustig wapperen in de ijs
koude wind! Die kinderwagens doen
dubbele diensten, want zij worden
ook voor het transport van het aller
fijnste babygoed gebruikt, dat de ar
tilleristen niet in hun stevige vuisten
durven dragen!
Er zijn nl. nog vljjtige dames in de
weer bij de Kon. Stallen: familieleden
van de zwoegende mannen, die op
haar beurt graag een steentje bijdra
gen om de grote nood te helpen leni
gen. Zij sorteren speciaal het aller
teerste goed, dat ingezonden werd.
Zo goed werd alles hier georgani
seerd, dat er een speciale „bedden-
ploeg" werkzaam is: een groep man
nen, die niets anders doet, dan bed
den in elkaar zetten, nazien of alles
intact is en anders het ontbrekende
er aan toevoegen, de bijpassende ma
trassen zoeken en het geheel voor
verzending gereed maken.
Er zijn ook grote dozen met onge
suikerde volle condensmelk afge
staan. die ieder 48 blikken bevatten;
verder vachten en plaids, clubfau
teuils. een zak bruine bonen en een
autoped... zonder wiel!
Bij de stapels ingezamelde kleren is
een mvan de Gem. Geneesk. dienst
bezig alles met DDT te bespuiten:
een bewijs, dat aan alle nodige voor
zorgen aandacht geschonken wordt.
Onafgebroken zjjn de K.M.K.'ers, de
soldaten en het stalpersoneel van
's morgens 8 uur tot 's avonds half
11 met hun sorteer- en ordenende ar
beid bezig. Zij volgen enthousiast het
voorbeeld van de Koninklijke familie,
die eveneens dag en nacht doende is
zoveel mogelijk bij te dragen tot het
lenigen van deze vreeselijke nood...
IJ de administratie van het Alge-
meen Handelsblad zijn, sedert
de vorige opgave, de volgende giften
voor het Nationaal Rampenfonds in
dank ontvangen:
Giften van f 1000.
en meer
S.H.C!-Ned.-België der Ancient order
of Foresters, A'dam 5000; La Neu-
chatelolse comp. Suisse d'Ass. Gén. te
Neuch&tel 5000; W. H. B„ A'dam
1000; Pers. en Dir. N.V. Husqvarna,
A'dam 1000; Dir. „Edelwelss-De
Lelie" A'dam 1000; S. C. K. Soest
dijk 1000: D. P., Koog a/d. Zaan
1000: J E. J. B.. A'dam 1000:
Mevr J C. B.-v E„ A'dam 1000:
N.V. Metallurgische Prod. Bussum
1000.—.
Giften boven f 100.
tot f 1000.
Pers Metaalgieterij „Holland" N.V
A'dam 924,90: Mevr. E. J. M. C.-S-.
A'dam 500: Dir. N.V. v/h E Lücke-
rath, A'dam 500: Verzekerlngmri
.Storebrand". Oslo 500; N V. Odol
Cy. A'dam 500: pers N.V Odol Cy.
A'dam 250; C. M. G„ A'dam 300:
Geel. A'dam 300; C. V
Mc Millan's foodstuff co. A'dam f 500:
B„ A'dam ƒ500; A. Mélides
flls Marseille 540: pers. N.V v/h. E
Lückerath. A'dam 421.44; Dir en
pers fa. M Schernenhuysen, Purme-
rend 340; dr G. F G A'dam 360:
Ch. H. L„ Amersfoort 300; pers
Machinehandel M. de Vries. A'dam
f 220: Stichting- „Centrum voor Psvcho-
Synthese", A'dam 221,80; N.N.,
krommenie 250: H. C. L.-V., A'dam
250; A. N. Jr., Blarlcum 250;
Hilversum 150; „Aurora-Kon-
A'dam 500; Sj. R.. A'dam
t 250; F. R. Doorwerth 200; 2%
weeklonen pers. „Edelwelss-De Lelie"
A'dam 129,57: Th. J. L. Heemstede
f 500; Mevr. Poulsen en fa. V. de
Baerdemaecker, Gent 250; St. Can
tate Christi Compulsl, Prlnsengr. 720,
collecte rouwdag, A'dam 128,96;
pers. Acsi. A'dam 160; Dir. en pers
„Piola" A'dam 175; A. S. Opdal,
Stentndustri, Oslo, Noorwegen 160,-
Giften van f 100.
Fa. Granoire Chevilliat. Bordeaux;
Rijwielgr.h. A. G. A„ Zeist: N. H
Overveen; A M. D., A'dam; P. B G.,
Eindhoven; A. S. Amersfoort; F H
Jr., A'dam; G. P C. K„ Den Haag:
Ir G. A. H. Brattö-Saunidal (Noor
wegen): „Pervola". A'dam: mevr H
J W„ Bussum: D. G. A. v. d B.. Am
sterdam: J. J. v. d. B„ A'dam; Wollen,
stoffenfabrlek Vagany Frères. Vlenne
(Isère) Frankrijk: A. H. K., A'dam:
L V. Ilzerdam (Purmer); J F. W
Garmtsch-Partenklrchen: K. v. d. B„
Haarlem; mr K. J. B. Nice; D. P„
A'dam; Dir. en pers Hand.-ondern
..Wemu", Oosterpark 38. A'dam; P. V..
Ouderkerk a/d Amstel.
Giften van f50.
Mr E. J.a G. A'dam; M. F. A'dam:
R. R. A'dam: A. C. B.M. .A'dam; mej
A. C. S. A'dam; drs L. H. v.d. T. A'darv
H. H. H. en mevr. A. Th. H.—Z. Over
veen; mej. H. J. W. Bussum; m j. N.
A. W. Bussum: J. H. W. Bussum; R. V.
Zurich; Chr. A. A'dam; Bridgeclub
„Drulo" A'dam;
Giften van f 25.
G. W. W. A'dam; mej. H. J. A'dam;
C. J. H. A'dam; N. K.le C. Wasse
naar; dr mr D. W. de B. Zutphen; Max
en Miep A'dam; A. v. Z. d. V. A'dam;
M. C. A.H. A'dam; mevr. N. E. B.
de S. Aerdenhout; Axel Holtermann
Co. Trondjem (Noorwegen); F. C. S.
en echtgenote, Oostenrijk; J. E. A'dam;
F. W. D. Aerdenhout; mej. F. M. B.
Bloemendaal; M. P. L. Den Haag; W.
P. v. D. te B.; L. R. v. E. Bussum; J. S.
A'dam; C. A. D. Doom (U.); A. C. K.
A'dam; M. R. T. A'dam; N. N. A'dam;
H. D. A'dam; Javasclie Bank, Bijbank
A'dam; F. H. v. L. A'dam; J. B. A'dam;
R. M. de Vr. A'dam;
Giften van f 20.
Mej. E. M. v. W. A'dam; mevr. A. J.
W.d. M. Hilversum; G. W. d. V.
A'dam; mevr. wed. E. H. M.G. A'dam;
Edward en Carla v. R. Zeelst (N.Br.);
v. M. B. en M. H. A'dam; L. L. A'dam;
J. K. Eindhoven; A. S. B. E. Hilver
sum; N. N. A'dam; G. W. H. Nigte-
vecht; G. K. T. en mw. G. J. T.—D. K.
Soesterberg; mevr. wed. A. J. v. d. B.
E. A'dam; S. F. Haarlem; P. V. Baam;
H. F. M. en mevr. G. M.V. Velp (G.
mej. B. W. Den Haag; Bridgeclub Deli
A'dam; B. S. Heemstede; mej. N. C.
Castricum; J. V. Utrecht; mevr. L. v.
A.W. Heemstede; E. d. G. Valther-
mond; mevr. S. H. G.H. A'dam;
Kaartpot F. A'dam; mr en mrs F. A. B.
A'dam; J. S. Zeist; drie gezusters B.
A'dam; J. H. v. L. A'dam; G. E. B.
Soestdijk; Joh. C.B. Haarlem; T. K. S.
A'dam
Giften van f 15
M. A'dam; G. A. V. Doetinchem; B.
d. K. Naarden; drs L J. d. B. Haarlem;
dr W. C. P. Bussum; drs J. W. V. v. d.
H. 's-Gravenhage; E. P. M. Naarden;
C. W. B. Bussum; C. C. W. v. G. Amers
foort; S. P. Haarlem; J. K.D. A'dam;
A. W. W.V. A'dam; prof. mr G. J.
N. T. Amersfoort; J. C. v. d. E. Roer
mond; W. ter S. Zwolle: A. J. v. E.
Bussum; A'damsche rijwiel centrale;
mej. H. G. K. Hilversum; K. S. 's-Gra
venhage; J. K. A'dam; mevr. de-wed.
D. J. v. N.P. A'dam; M. v. E. Zand-
voort; H. J. G. Maastricht; A. E. B.
E.K. Hilversum; C. B. Holten (O.);
Van X. A'dam; D. B. Exloo; mrs H.
Hastings (Engeland)J. F. V. A'dam;
le It. J. F. Rijswijk (Z.H.); J. G. Wor-
merveer;
Giften van f 10.
J. S. S. A'dam; Klaverjasclub „de
Kroon" A'dam; Bridgepot R. S. M. A.
A'dam; A. v. d. H. A'dam; J. W. K.
Amersfoort: J. J K. Vlaardingen; W. G.
V. A'dam; G. T. Leeuwarden; mevr. S.
K.H. Amersfoort; wed. H. P. d. N.
Epe (Gld); G. v. d. M. Hengelo (Ov.
C. C. v. S. Laren (N.-H.); J. v. S.
A'dam: C. W. D. Utrecht; J.
A'dam: wed. A. Z.d. V.
H. E. P. S. A'dam; mevr. wed. R. H,
Bij het HANDELSBLAD kan worden gestort voor het
Postgiro 35858 Gemeente Giro Amsterdam H 1900
met vermelding „Stormramp"
Bankrekeningen: Nederlandsche Handel-Mij, Kas-Associatie, Rotterdam-
sche Bank, Amsterdam. Stortingen zjjn ook mogelijk bij onze bijkantoren.
Elke dag zullen de ingekomen gelden in ons blad worden verantwoord
R-N. Leiden; A. B. 's-Heerenberg
(Gld); E. B. K. te H.; M. R. A'dam;
J. J. A. P. Wassenaar; drs K- S. Hoorn;
P. F. v. H. Santpoort-dorp; v. d. S.
Haren (Gld); mevr. de wed. M. F. A.
R- v. d. W. A'dam; mevr. C. v. B. A'dam
mevr. A. H. C. D. A'dam; C. D. Utrecht:
mevr. M. A. H. T. v. H. Adam: J. v. B-
Hulshorst; W. H. B. A'dam; D. P.
Hilversum; L. A. P. Wormerveer.
W. F. A'dam; dr J. O. Jr Utrecht; F
P. v. d. G. A'dam; J. K. P. A'dam: mevr
S. F. D. d. B. A'dam; mevr. K.v. D
Groningen; mevr. M. A. H.—L. Door
werth; W. C. A'dam; N. N. Wagenin-
gen; A. A. V.V. Haarlem; wed. dr
J. P. A'dam; dr S. E. B. A'dam; dr C
F. B. A'dam; mevr. J. L. T.K. A'dam:
A. A. S. Haarlem; W. J. S. Naarden-
H. R. Oosterbeek (Gld); A- J. A. K
A'dam; F. E. Oosterbeek; U. H. Baarn;
J. J. W. A'dam; J. W. J. A'dam; D. B. S
Hilversum; mevr. W. F. M. E. Bussum;
J. Z. Hoogeveen; A. v. d. V. Maurlk
G. v. A. Den Haag; F. W. B. Heem
stede; C. G. d. J. A'dam; W. H. A'dam:
D. H. L. Alkmaar; mr A. H. d. B
Baarn; L. C. v, D. A'dam; G H.—M
Hilversum: N. D. N. A'dam: R N Hil
versum; N. N. A'dam; J. J v. d. L
A'dam; mevr. J. V.—B. Den Haag: C
de B te VV.J. M, R.K- Bloemendaal.
M B. A. P. Adam; H. A. V A'dam:
dr J J. C. A'dam: G. A- M Den Haag
H. J. ten N. B. Utrecht; H. C. M. Mer-
pel; ïr M. H. Noordwijk a/zee: ir M E
Oegstgeest: wed. A. v. W.—W Ootmar-
sum; mej. E. M. J. S. A'dam; A. H
A'dam: A. d. H. Woerden: S D. K
Aneldoorndames D. Bussum: P. J. P
A'dam; V. J. C. A'dam: J C. W K
Rotterdam: F. L. v. D. Haarlem- Ph. S
Leiden; wed. G. H. A'dam: A W v d.
M. Doesburg; mevr. A E H. S.d. P
tot N. C. Baarn: G. J. P A'dam; D J
C. D Voorburg: mevr M H S Haar
lem; S U. A'dam: L. J. N H. Tiel:
mevr. J W S. Haarlem; mevr wed mr
G. W. C. P. Haarlem; A Chr F. Jr
A'dam; L. F E. v H. Driebergen: M
B. A'dam: mevr. M. S.d. V A'dam:
J. v. d. B Overveen; K. J E Venlo;
J. v. D Baarn; A- v. R Bussum:
J. S. A'dam; mej. J, S A'dam:
Ir J. v. S. Wageningen; A. M R.v-
D. Bussum; dr J. C. D. B. A'dam; A.
„ML" te BI.; M. I. d. R.—v. E.. Hil
versum; J. N. V./J. C. Z. Soestdijk; C.
d. B. Deventer; H. L. G. A'dam; J. D.
A'dam; F. E. Bussum; Th. G. E. Sch.
Leiden.
J- V. A dam; A. T. Hilversum; mevr.
E. A. M. S.K. A'dam; J. D. Castri
cum: mevr. de wed. J. d. J.S. Bloe
mendaal; J. K. A'dam; mevr. A. v E
M. Santpoort; B. B.—N. IJmuiden; mej-
C. H. A'dam; G. J. B. Baarn; H. V. R.
Blaricum: Kinderkerk onze „Tabitha",
v. Breestr. 1, A'dam: mrs. F. P. Col
chester (Engeland): G. V. A'dam; E.
en I. A'dam; E. v. d. M. Baarn; mevr.
Wa. en H. N.R. Arnhem; M. Th. v.
G-W. Apeldoorn: mej. M. A. A'dam:
B. te Z.; mej. H. I. P. A'dam; Fr. 1. C.
A'dam; mevr J. M. K.—S. A'dam; F.
F. Zeist; J. G- B. A'dam: mej. E. H. O.
Bilthoven; mevr. G. M.V. A'dam;
Klaveriasnot A.W.R. A'dam en mevr.
B. R. A'dam.
Giften van f 7.50
Giften
f 5.
Mevr. v. V. A dam; S. C. ten H. Heem
stede: Mevr. R Heemstede; G. J. Ph. E.
Jr. Br-arn; Mej A. J. M. V. Bloemen
daal. Mej. E. E. v. K. Bergen (N.H.);
L. D. B. A'dam; F. G. L. A'dam; Mej.
C. v. B. A'dam.
Giften van f 2.50
I. P. Leersum; N. L. C. Haarlem.
Diverse giften
M. M. A'dam 75; Mr O. J. Parijs
80; C. A. R. L. S. Den Haag 0.75; H.
J G. A dam ƒ40; S. V. H. D. Barneveld
30; zusters en pers. L. D. I. A'dam 28
(nagekomen gift); van Tante, Utrecht
13.10: Bridgepot Zeist f 17.09; M. H.
S. A dam 12.50; A. W. V. Haarlem
12 50; Chr. H. R. A'dam 4; 1. d. G.
Den Dolder ƒ1; E. d. G. Den Dolder 1;
Bezorgers en pers. bijkantoor Den Haag
25.06; P. V. Haarlem 3; van een dok-
tersfam. in Noorwegen 40; G. J. H.
Brussel 75.50; F. S. Düren 40.50; VV.
H. A'dam 1; Ingek. Soc. Raad N. N.
9.50.