En nog steeds zwelt de millioenenstroom... Meelij is niet genoeg, meedoen is plicht! Giro 9575 DE VIJF BIJZONDER MOEILIJKE GATEN WERKERS AAN DE DIJKEN PLOETEREN VOORT Alblasserwaard Zweden koint te hulp met millioenen oost reeds water In Indonesië wordt veel voor de getroffenen bij eengebracht DINSDAG 10 FEBRUARI 1953 ROTTERDAMSCH NIEUWSBLAD TWEEDE BLAD - PAGINA 3 De actie voor het Rampenfonds op de Ne derlandse Antillen heeft reeds meer dan 2 millioen gulden opgebracht Een collecte in Willemstad op Curacao werd een groot succes; biljetten van honderd gulden in de bussen waren geen zeldzaamheid. Ex-koning Faroek van Egypte heeft be sloten, een grote receptie ter gelegenheid van zijn 33ste verjaardag op 11 Februari niet te laten doorgaan en het daarvoor uit» getrokken bedrag ongeveer 9000 ter beschikking van de slachtoffers van het water te stellen. Het Italiaanse dagblad La Stampa in Turijn, dat onder zijn lezers een inzame ling voor de slachtoffers van de watersnood in Nederland had georganiseerd, heeft gis teren als resultaat daarvan een bedrag van 200.000 aan het Nationaal Rampenfonds overgemaakt. In de drie Bata-schoenfabrieken in Frankrijk zal het 4000 man tellende perso neel een uur gaan overwerken ten behoeve van de hulpverlening in Nederland. Voor het bedrag dat door dit overwerk ter be schikking komt zullen schoenen, laarzen en dekens worden gekocht voor het Neder landse Rode Kruis. Aan boord van het s.s. Nieuw A m- sterdam, dat gisteren van een toeristen- reis te New York terugkeerde, hebben de passagiers, bijna alle Amerikanen, een be drag van 6.800 dollar voor het Rampen fonds bijeengebracht. Ook op de andere ,,Dam-schepen" zijn inzamelingen ge houden. Vandaag zou een Portugees mili tair vliegtuig naar Nederland vertrekken Nationaal Rampenfonds Den Haag U kunt ook storten bij ons blad Italiaanse brandweer werkt aan een dijk Een Italiaans brandweercorps is Maan dagmiddag te Roosendaal aangekomen. Als reactie op de indertijd zo spontaan geboden Nederlandse hulp bij de tamp in de Po- vlakte hebben de Italiaanse brandweerlieden onmiddellijk besloten hulp te verlenen, toen de ontzettende gevolgen van de ramp in Nederland bekend werden. Het volledige corps, 150 man, was onder leiding van zijn commandant, ïr Malagamba, op weg naar Zevenbergen, waar het zal gaan werken aan de grote zeedijk langs het Hollands Diep. Na een kort oponthoud te Roosendaal, waar soep, koffie en spaghetti werden ge presenteerd, ging men naar Zevenbergen, waar behalve de burgemeester, de heer H. E. M. Schaminee. ter begroeting aanwezig waren lt. kol. Duran, de heer Vogel, tech nisch hoofdambtenaar van de provinciale Waterstaat en ir J. Cluitenaar, rentmeester der domeinen. Burgemeester Schaminee sprak een kort welkomstwoord, waarin hij ziin oprechte dank uitte voor de zo spon taan aangeboden medewerking. Ir Cluite naar lichtte de brandweerlieden daarna in over hun taak in de hulpverlening. Na ge bruik van een kop koffie ging het corps vrijwel onmiddellijk naar zijn arbeidster rein. De toestand van de dijken Tn Zeeland is het eiland Schouwen en Duivelaml zeer zwaar getroffen. Hier zijn een tweetal dykgaten ontstaan, waarvan het dichten bijzondere moeilijkheden zal bieden. Bij hel herstel van de overige dijkvakken worden geen uitzonderlijke bezwaren ge vreesd. Op Sint Philipsland worden geen dykga- ten aangetroffen, die bijzonder diep zijn of «aarvan kan worden verwacht, dat r.y spoedig grote verdieping zullen ondergaan. De galen in de waterkering van Tholen zijn over het algemeen niet overmatig diep. Toch worden hier twee gaten aangetroffen, die zeer geruime tijd zullen vorderen, voor dat zij zjjn gedicht. In het Westelijk gedeelte van Zuid-Bcve- land komen zowel in de Noordelijke als in de Zuidelijke dijk een aantal gaten voor, welke echter niet van bijzonder ernstige aard zijn. Door het verhogen van een bin nendijk wordt getracht, voortgaande ver dieping van de gaten te voorkomen. In het Oostelijke gedeelte van Zuid-Beveland worden een paar dijkgnten aangetroffen, die grote zorg baren al is de diepte daarvan thans niet overmatig groot. De oppervlakte, die door deze gaten wordt geïnundeerd, is echter zeer uitgebreid. Op Walcheren :s men de situatie weer na genoeg meester. De doorbraak in het Noor- oostelijk gedeelte van het eiland is voor lopig weer gedicht en de overige beschadi gingen zijn grotendeels hersteld. Op Noord-Bevcland maakt het dichten van de aanwezige gaten goede voortgang, in dier voege dat verwacht wordt, dat binnen kort de dijk hier weer zal zijn gesloten. In Zeeuws-Vlaanderen vorderen de aan vankelijke herstelwerken zeer bevredigend en men is er in geslaagd, een gróót.gat in de dijk van de nieuw-Neuzenpolder weer voorlopig af te dichten met een ringkade, zodat over enkele dagen met de definitieve d.chting van het dijkgat een begin kan wor den gemaakt. In N.-Brabant zijn inmiddels vele kleine herstelwerkcn bereikt. Een moeilijk te dich ten gat in de dijk nabij Nieuwendijk is nog onder handen. Het laat zich aanzien, dat de werkzaamheden hier met succes zullen wor den bekroond. Moerd ijkverbinding Het dichten van de dykgaten bij de brug gen over het Hollands Diep bü Moerdijk is in uitvoering genomen. Verwacht wordt, dat l.'innen niet te lange tijd de achtergelegen polder zal kunnen worden drooggezet, waar na de grote verkeersweg naar het Zuiden, voor zover bezuiden het Hollands Diep ge legen, en het parallel lopende gedeelte van de spoorlijn, onder handen genomen zullen kunnen worden. Bij het uitvoeren van her stelwerkcn in dit gedeelte van Noordbra bant hebben o.m. Franse en Amerikaanse eenheden goede hulp geboden. Enig systeem bij het herstel (Van onze Haagse redacteur) De harde, taaie werkers aan de geteisterde dijken ploeteren door. In regen en wind, in sneeuw en kou. Het werken aan de dijken is aangenamer in de zomer, maar het winter weer is voor het hersteiwerk geen bezwaar. Het is nu echter ploeteren. Bij vloed moeten de mannen zich soms terugtrekken, maar als het water weer voldoende is gevallen, dan worden in koortsachtige haast de gaten verder gedicht. Er zijn gaten in de dijken, zoal^ in Zeeuws-Vlaanderen en by Willemstad bijvoorbeeld, waar het water aliecn by vloed1 binnenstroomt. Bij eb staat het water lager dan het peil van de polder. In die gevallen kan na het dichten van het gat het water soms worden geloosd door het openzetten van de sluisdeuren. Op enkele plaatsen is men zo reeds van de ergste overlast van het water bevryd. Maar de toestand is niet overal zo gunstig. verrassingen openbaren, want er zijn dij ken, die al eeuwen liggen en waarvan men niet weet. hoe de funderingen zijn. Tegen woordig maakt men een dijkbed van met keien verzwaard rijshout. Maar is dat eeu wen geleden ook gebeurd? En zijn die dij ken. nu ze aangevreten zijp door het water, thans nog betrouwbaar? De gaten in de dyken moet men zich niet overal voorstellen als een bijvoorbeeld tien meter breed gat. Er zyn plaatsen waar de bovenkant van de dijk over een lengte van een kilometer of meer het beeld van een zaag vertoont. Er zyn plaatsen waar de dyk angstig smal is geworden omdat het over stroomde water aan de achterkant de niet met basaltstenrn versterkte grond weg spoelde, zodat die achterkant steil werd en de dyk voor de helft inzakte. Op zulke pun ten wordt door het in- en uitstromen van het water de toestand steeds kritiekcr. Daarom moeten de gaten zo snel mogelijk dicht. In dit verband moet Nederland wel zeer dankbaar zijn voor de buitenlandse militai re hulp. De Amerikanen gaan nog niet weg omdat het ergste leed nu geleden is en Ne derland nu verder het zaakje zelf wel zou kunnen opknappen. De Amerikanen, die in Duitsland werkeloos rondhangen, zijn blij iets te kunnen doen om hulp te kunnen bie den. Zij blijven nog wel. Maar niet alleen de Amerikanen. Want uit het feit, dat gisteren een hoge Franse amb tenaar uit Parijs naar Den Haag is gekomen om te informeren met welk materieel en andere voorzieningen de Franse genie kan helpen, mag men afleiden dat die hulp ook op de toekomst betrekking heeft. Een kaartje met een oppervlakkig over zicht van de dijkdoorbraken, doet zien dat de meeste dijkdoorbraken niet dicht bij de kust zijn voorgekomen, maar in versterkte mate dieper het binnenland in. doordat de dijken zijn overspoeld. Het blijkt dat de wa terstand diep in de zee-armen hoger is ge weest dan aan de kust. Op de Noordzee en in de brede zeegaten was er voor het opge stuwde water nog enige ruimte om uit te vloeien, maar in de betrekkelijk nauwe zee armen kreeg het water onder de druk van de orkaan geen tijd en gelegenheid uit te vloeien, zodat het opstapelde en ten slotte over de dijken stroomde. Als dat niet was gebeurd zou het water dieper in het bin nenland nóg hoger zijn gekomen. Ontelbaar aantal binnendijken stuk In theorie behoeft bij een dijkdoorbraak niet een geheel eiland onder te lopen. Dan loopt alleen de polder onder, die achter het gat is gelegen, omdat het'eiland door bin nendijken is verdeeld in diverse, achter en naast elkaar gelegen polders. Maar ook tal van binnendijken zijn bezweken, veelal om dat zij ondergraven waren door mollen, en men weet niet bij benadering hoeveel gaten er wel zitten in de binnendijken van de polders. Men weet daarom ook niet of het mogelijk is een polder droog te laten lopen bij eb, of leeg te malen, als het gat in de buitendijk is gedicht, want van een andere kant stroomt misschien wel water binnen door een gat in een binnendijk. Overal wordt echter hard gewerkt om de gaten voorlopig te dichten om uitschuren te beperken, want dan kunnen er putten ont staan van soms tien meter diep. Ook op Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duive- land worden overal alle krachten ingespan nen om de gaten dicht te krijgen en aan de binnenkant sterk afgekalfde buitendijken te versterken. Het is alles maar voorlopig her stel. Het definitieve herstel is werk van maanden. Als de gaten voorlopig dicht zijn, kan met metingen een nauwkeuriger onder zoek worden ingesteld naar de betrouw baarheid van de dijken. Dan zal het na we ken pas mogelijk zijn een schatting te ma ken van de kosten van het herstel. Bij de metingen kunnen zich nog allerlei Langs de Eendracht ligt een dijkvak, waarin een moeilijk te dichten gat is gesla gen. De herstelwerkzaamheden zullen hier thans beginnen. In Zuid-Holland is de dijk van de Alblas- serwaard nabij Papendrecht weer hersteld tot kruinshoogte en het verkeer kan weer over dit dijkvak worden geleid. Op het eiland Rozenburg is het laatste gat van enige betekenis bijna gesloten. Op IJssel- monde komen gelukkig geen ernstige dijk- gaten voor. Aan het herstel wordt druk ge werkt. In tegenstelling tot het aanvankelijk ver moeden schijnt ook het herstel van de gro tere dijkgaten op de Hoekse Waard geen bij zondere moeilijkheden te bieden. In ver scheidene gevallen zijn de kleinere herstel werkzaamheden reeds in uitvoering, terwijl met de grotere thans een begin wordt ge maakt. Op Voorne en Putten heeft men door ver schillende maatregelen de inundatie weten te beperken tot een deel van het eiland, dat Oostelijk van het Voornse kanaal is ge legen. In de Zuidelijke dijk bevindt zich een groot gat, dat veel zorg zal geven. Op Goeree en Overflakkee zijn een groot aantal gaten in de dijken geslagen. Het dichten van het merendeel dezer gaten zal niet op ernstige bezwaren stuiten. Een drie tal is echter van zodanige omvang en de daarin optredende stromen hebben zodanige snelheid, dat hier grotere moeilijkheden kunnen optreden. Het Zuidelijk deel van het eiland van Dordrecht, dat werd geïnundeerd, is reeds ouder handen genomen en verwacht mag worden, dat hier binnenkort gunstige resul taten zullen worden bereikt en dat daarna ook het verkeer uit Noordelijke richting naar de brug over de Moerdijk «-eer zal kunnen worden hersteld. In Noord-Holland werd op Texel het her stel aan de dijk van de enige volledige ge ïnundeerde polder onmiddellijk ter hand ge nomen. Het laat zich aanzien, dat hierbij geen uitzonderlijke moeilijkheden zullen worden ondervonden. De duinen langs de gehele kust hebben het zeer zwaar moeten ontgelden. Het zal nodig zijn, dat de afgeslagen duinen weer op de daarvoor geëigende wijze zullen wor den bijgewerkt. Op een enkele plaats zul len speciale maatregelen moeten worden genomen om dé waterkering te versterken, maar moeilijkheden worden daarbij niet gevreesd. Het bestuur van de Nederlandse Vereni ging van Fotojournalisten heeft besloten, een tentoonstelling van foto's van de natio nale ramp te organiseren in verscheidene plaatsen van ons land. Het batig saldo zal geheel ten goede komen van het Nationaal Rampenfonds. Terugkeer nog niet toegestaan t burgemeester van Molenaarsgraaf, Brandwijk, Bleskensgraaf en Oud-Alblas hebben aan de geëvacueerde bevolking van deze gemeenten medegedeeld dat terugkeer naar de woongemeenten tot nader order niet is toegestaan. Dit besluit is genomen na overleg met de betreffende medici. Ambachtslieden en neringdoenden uit deze gemeenten kunnen indien zij zieh duide lijk kunnen legitimeren en indien hun wo ningen watervrij zijn met hun echtgeno ten wèl terugkeren. Hun kinderen beneden de 15 jaar mogen zij niét meebrengen, tenzij het zuigelingen betreft. In het voorste gelid De duizenden die aan de hulpactie hebben deelgenomen, of het nu was bij f de redding van mensen die in levens- 'f gevaar verkeerden of bij de verster- king van de dijken, verdienen een woord van warme hulde. Maar er is f er een, die bij alle instanties die met de massale redding te maken hadden en met Scheveningen-Radio te doen kregen, geen kwaad meer kan doen zo r lang zij leeft. Dat is „de juffrouw van f Scheveningen-Radio", Hoe zij en 'f daaronder zijn ook begrepen haar plaatsvervangsters maar steeds weer verbindingen tot stand bracht, orde in de chaos schiep, bij grauwen en snau- j 'f wen van nerveuze en oververmoeide mensen altijd haar kalmte bewaarde. iedereen vlot hielp en nooit blijk gaf van enige vermoeidheid, wordt door 'f allen als een wonder beschouwd. „De juffrouw van Scheveningen- 'f Radio" stond in de voorste gelederen misschien wel op de moeilijkste plaats. Maar ze heeft geen zwak moment gehad. Daarvoor verdient zij aller hulde. Rebusactie loopt af De rebusactie voor het Erefonds voor Oud-Verpleegsters, waarvoor Prinses Bea trix en haar klassegenoten medewerking hebben verleend, loopt ten einde. De trek king voor de aan deze rebusactie verbonden loterij zal op 13 Februari geschieden. Inzen dingen, die na 11 Februari binnenkomen, zullen niet meer geldig kunnen zijn. met. ca 5 ton aon voedselrantsoenen, een geschenk van het Portugese leger. Ook komt uit Portugal nog een ton tabak. Voorts is uit Portugal het schip India vertrokken, totaal gevuld met hulpgoederen. President Salazar heeft zelf de zending in alle onder delen verzorgd. Denemarken heeft nu al 10 mil lioen kronen (ruim 5'millioen gulden) bijeengebracht voor Nederland. De Franse esperantisten or gan iseren een collecte ten behoeve van de Nederlandse slachtoffers. De Franse autoriteiten in Duitsland hebben op de Nederlandse ambassade te Bonn ruim 14.000 overhandigd. Er zijn ook goederen bijeengebracht. De voorzitter van het internationale Joodse hulpcomité „Bmu Brith", Frank Goldman, heeft de Nederlandse am bassadeur te Washington een chèque van 10.000 dollar overhandigd. De Engelse Unie van Vrouwe- lijke Vrijwilligers heeft mevrouw Stikker, de echtgenote van de Nederlandse ambassadeur te Londen, 30.000 kledingstuk ken voor de Nederlandse overstromings- slachtoffers aangeboden. Twee si eden in Lincolnshire willen 160 Nederlandse kinde ren gedurende enige tijd huisvesten. Het bestuur van het Zwitserse kanton Zurich heeft 100.000 francs geschon ken voor de slachtoffers in West-Europa. Het Franse persbureau „Agence France P r c s s e" zal Donderdag a.s. een vrachtauto met kleding voor de getroffenen in Nederland zenden. De Zwitserse regering heeft Maandag de opbrengst van een geldinzame ling voor de slachtoffers van de watersnood in Nederland, Engeland en België aan de gezanten van die landen te Bern overhan digd, en wel 1.700,000 Zwitserse francs be stemd voor Nederland, 400.000 Zwitserse francs voor Engeland en 100.000 Zwitserse francs voor België. In Zweden is een nationaal comité opgericht voor organisatie van de hulp verlening van Nederland. Systeemwonin gen zullen waarschijnlijk als eerste doel voor de actie worden gesteld. Uit het buitenland komen nog geregeld berichten binnen over steden, die dorpen uit het noodgebied willen adopteren, o.a. van de gemeente Luik, van de Nederlandse kolonie in Australië, van 400 studenten aan de Universiteit te Brussel. Het dorp Differ- dange in Luxemburg verzocht met spoed de naam van een geteisterd dorp op te geven. Hiervoor werd Raamsdonk opgegeven. Het plaatsje Hayes in Wést Kansas adopteerde Zeeland. De Amerikaanse stad Ottawa in Kansas wil eveneens een Nederlandse getroffen gemeente adopteren. Kunstmatige duinen bij Oranjezon 5 Naar wij vernemen staan belang- j rijke voorlopige voorzieningen aan het S geschonden duinterrein bij het water- letdingbedrijf te Oranjezon op het pro- s gramma. Deze zullen hierop neerko- s men, dat evenwijdig aan het strand 5 een doorlopende duinrand wordt ge- creëerd. In de lage gedeelten zal dus een rug van duinzand worden aange- bracht. Wellicht zal het mogelijk blij- ken voor dit werk buitenlandse genie- s troepen in te schakelen. Ook Italië spant alle krachten in voor de hulpverlening aan de noodgebieden in ons land. Aan het Centraal Station te Milaan arriveren dagelijks vele tonnen goederen, vooral dekens, waaraan hier grote behoefte is. De Nederlandse gezant te Stockholm, de heer IV. A. A. M. Daniëls. heeft Maandag de dank van de Nederlandse regering ver tolkt voor de hulp, die ons land ter ge- legeniiieid van de watersnood van Zweden heeft ontvangen. Koningin Louise van Zweden heeft Maan dag een bezoek gebracht aan het hoofd bestuur van het Zweedse Rode Kruis, waarbij zij zich uitvoerig heef' laten inlich ten over de hulpactie. Het Zweedse Rode Kruis bracht tijdens het afgelopen weekend 260.000 Zweedse kronen bijeen, waardoor zijn fonds voor de Nederlandse hulp is ge stegen tot 1.367.500 kronen (ruim een mil lioen gulden). In dezelfde tijd ontving de Zweedse radio- omroep meer dan 600.000 kronen en dit fonds steeg tot 2.373 921 kronen (ruim an derhalf millioen gulden). Zweedse vakverenigingen schonken 50.000 kronen voor de hulpactie van het Rode Kruis, terwijl zij tegelijkertijd haar leden aanspoorde om de actie voor Nederland te ondersteunen. De vereniging Zweden-Nederland zond nog eens 50.000 kronen voor het Nationaal Rampenfonds, zodat de bijdrage dezer ver eniging voor het Rampenfonds thans 120.000 kronen bedraagt (ruim 800.000). Hedenmorgen zou een convooi van ze3 vrachtauto's uit Zweden te Rotterdam aan komen. Het. convooi is gearrangeerd door de grote textielfabriek Junex te Huskvarna eri brengt nieuwe goederen ter waarde van 1'- millioen Zweedse kronen: regenjassen, ondergoed, matrassen, kussens, 15.000 de kens, rubberlaarzen, levensmiddelen en an dere bruikbare dingen. Het Oosten kon droog blijven dank zij prachtige strijd (Van één onzer verslaggevers) De Alblasserwaard staat nog steeds onder water. De Rijksweg van Alblasserdam naar Gorinchem is nog afgesloten. Er staat niet veel water op, maar genoeg om de weg niet vry te geven. De dorpen en buurt schappen hebben nog overlast en in de lage gedeelten van Alblasserdam staat de vloed nog tot de kozijnen. Maar er zit schot in. Dc beide gaten, die de overstroming van het Westelijk gedeelte, de Nedcrwaard. veroor zaakten, zijn gedicht. Eerst werd dat bij Slicdrecht gesloten: Donderdag was ook het gat by Papendrecht bedwongen. Nu zyn de gemalen aan het werk gegaan. En van hein de en verre komen motorpompen om dc Alblasserwaard zo gauw mogelijk droog te hebben. Als men over de dijken rond de Alblas serwaard rijdt men kan nog met overal komen dan komt men tot de ontdekking, dat het overal geducht heeft gespannen. Men kan het u in Nieuw Lekkerland en in Streefkerk vertellen hoe het dijkleger heeft gevochten voor het behoud van de Lekdijk, waar het water op sommige gedeelten tel kens over sloeg en aan de binnenzijde de dijkvoet aantastte. De zware dijk hield het. In de bochten was hij niet weg te drukken en op gedeel ten, waar breuk dreigde, was men met man en macht in de weer om versterkingen met zandzakken aan te brengen. Men kan ze nog zien, opgeworpen keringen om het overslaande water te breken, rijen zand zakken en hopen puin en bazaltkeien, alles wat men maar kon vinden en dat maar bruikbaar was om de dijk te verstevigen. Rode lantaarns waarschuwen de berijders van de dijk bij avond, dat zij weer bij zo n stuk komen, waar langs de kant de sporen De dijk van het Voornse Kanaal op het eiland van Voorne en Putten wordt ver stevigd door het aanbrengen van beschoeiingen. liggen van een hardnekkig verzet tegen de opdringende vloed. Een brede strook wei land, van Kinderdijk af tot voorbij Groot Ammers, is gespaard gebleven van inun datie en dat heeft enige duizenden stuks ee het leven gered. Achter een binnen dijkje. dat het heeft gehouden, bleef dit land droog. Maar daarachter ziet men een grote watervlakte, die tot de dijken langs Öc Merwede toe reikt. Bedwongen r is in de afgelopen dagen en nachten hard gevochten voor het behoud van de Overwaard, het Oostelijk gedeelte van de Alblasserwaard, waar men nog 'n verdedi gingswapen had in de vorm van de lage kaden, die langs de Giessen lopen, water keringen, die alleen maar dit tot boezem geworden kleine riviertje in toom houden In die kaden lag een kans om de Overwaard vrij te houden van het water en daar con centreerde zich de strijd. Die kaden zouden moeten worden ver sterkt, Geen geringe opgaaf. Langs de Peur- sumse Vliet en de Giessen trokken ze direct aan het werk. Noordeloos werd het cen trum van de actie. Militairen, burgers, boe ren en vrijwilligers sloegen de handen in een. Er werd niet opgelet of het dag ot nacht was. Er was niets, maar er kwam van allesvooral zand en zandzakken. Dat zand groeven ze weg bij de in aanleg zijnde weg van Gorinchem naar Vianen. Vrachtauto's voerden het aan en iedereen langs het front in de Overwaard vulde zandzakken. Er werd gezorgd, dat deze wer kers op tijd voedsel en drinken kregen. Er stond immers veel op het spel. Zo hebben honderden in volle opoffering Ongeveer 200 mariniers hebben met. man en macht gewerkt aan het dichten der ga ten in de buitendijken in de buurt van Den Bommel op Overflakkee. In de nacht van Maandag op Dinsdag ging het laatste gat dicht en hiermede was tevens de verbin ding met Oude Tonge hersteld. dag en nacht gewerkt langs een lijn, die loopt van Giessen-Oudekerk over Giessen- Nieuwkerk, Peursum, Noordeloos, Gou- driaan en Ottoland naar Groot Ammers. Zij hebben op dc smalle kaden gestaan in weer en wind, bij daglicht en duisternis om de zandzakken te plaatsen, telkens meter voor meter winnend met de kaden te ver stevigen. Ongeveer een lengte van 15 kilo meter hebben ze tijdig gereed gekregen. De kaden konden het opdrmger.de water, da; door de gaten bij Sliedrecht en Papendrecht in de Alblasserwaard oprukte, weerstaan. Hier was een poldervolk, dat voor het behoud van zijn grond en bezittingen heeft gevochten met inzet van al zijn krachten en die deze strijd heeft gewonnen. Nu zijn de gaten dicht. De versterkte kade ligt er. En als er niet te veel tegenslag komt, zal binnen enkele weken het water in de Alblasserwaard zijn verdwenen. Dan komen de landerijen en de huizen weer droog te liggen. Want op volle toeren wer ken thans alle gemalen. Én telkens komen er nieuwe, krachtige motorpompen aan om te helpen. Intussen heeft men overal maatregelen getroffen om tijdens de thans bestaande toestand alles zo goed mogelijk op gang te brengen of te houden. Van de oprit van do brug over de Noord af, leidt een met zandzakken opgehoogd en met ijzeren platen versterkt wegje naar de dijk. Het snelverkeer kan dus de dijk en dus ook de dorpen bereiken. Men heeft zelfs, in ver band met het geboden éénrichtingverkeer, signaallampen aangebracht, die door de Rijkspolitie worden bediend. Dit wegje is een uitkomst, want de aansluiting van dijk met Rijksweg staat nog meer dan een meter onder water. Niet alleen door Nederlanders Uit alle kringen van de Nederlandse ge meenschap, maar ook uit de Indonesische cn hinese maatschappij heeft het Centrale denkboek uit, waarvan de bruto-opbrengst comité Watersnood Nederland blijken van j voor het comité is. Voorts is er een officiële medeleven en aanbiedingen tot steun ont- I herdenkingsavond in voorbereiding, waar vangen. Het totale bedrag aan rocpiahs is aan alle medewerkers inclusief het radio- milliocn reeds ver overschreden. By orkest, belangeloos hun medewerking ver- brengst van een uitvoering in de schouw burg aan het centraal comité aan; de Ne derlandse directie van het Podiumtheater in Djakarta stelt dit theater ter beschikking voor vertoning van de journaals over de ramp. Een importeur van papier en twee drukkerijen geven in grote oplage een ge- de banken in Djakarta was Zaterdag half millioen gestort, in Bandoeng een kwart millioen en in Soerabaja anderhalve ton. Daarnaast komen vele bedragen in Neder landse courant binnen. Het personeel van de Garocda Indonesian Airways heeft uit zijn Nederlandse toelage 60.000 Nederlandse guldens ter beschikking van het Rampenfonds gesteld, de B.P.M.-ers in Zuïd-Sumatra hebben dit bedrag over schreden. Er zijn tientallen van zulke voor beelden van het Nederlandse personeel van bedrijven en firma's. Nederlanders in Soera baja. die door het Nederlandse commissa riaat ondersteund worden, hebben 216 roe- piahs teruggegeven voor de slachtoffers tn Nederland. Onder auspiciën van het centrale comité wordt deze week in de sociëteit De Harmo nie in Djakarta een bazar georganiseerd; de bond van kunstkringen biedt de op- lenen. Voortdurend worden bij alle gelegenheden inzamelingen gehouden, die enige duizen den of tienduizenden toevoegen aan het. be drag voor steun aan de getroffen gebieden in Nederland. Ook Indonesische maatschap pijen hebben grote bedragen geschonken. Ook daar een ramp Tengevolge van overstromingen, die Noord- cn W'est-Atjeh en Tapanocli hebben geteisterd, zijn volgens de jongste berichten 82 personen om liet leven gekomen en wor den er nog 32 vermist. De schade van de overstromingen in groot-Atjeh worden door het ministerie van sociale zaken op 15 mil lioen roepiahs geschat. Intussen is ook een comité opgericht voor dc slachtoffers van de overstromingen in Atjeh. De Nederlandse bladen drukken ook verantwoordingen van de inzamelingen voor Atjeh af.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5