ALGEMEEN HANDELSBLAD Thans is de wederopbouw aan de orde w Sneeuwwitte dag van inkeer leidde de nieuwe fase in Het gaat nu om herstel der verbindingen Koningin Juliana voor de radio: Overal waar leed is, is zegen nabij Aantal slachtoffers thans 1395 D-treinen hadden vertraging Nederland hees de vlag halfstok VOLLEDIG OVERZICHT van SITUATIE HEEFT WATERSTAAT NOG NIET Ir A. G. Maris ziet drie lichtpunten 126e JAARGANG - No. 41019 Waam. directeur: mr H, M. PLANTEN gtficutve Jlmsteröam^cJrre gourant MAANDAG 9 FEBRUARI 1953 Dagblad - N.Z. Voorburgwal 234-240 Telefoon 39811 Interlocaal R 0423 Amsterdam-C. 7,50 p. kwartaal; 58 cent per week Giro Gem.A'dam H 1900 Postg.35858 Hoofdredacteur: mr H. M. PLANTEN (Van onze verslaggevers) HET is een leerzame lijst, die van de goederen, welke gisteren door de vliegtuigen boven de door de watersnood geteisterde gebieden werden „gedropt" althans voor zover het slechte weer dit heeft toe gelaten. Afgeworpen werden 475 paar rubberlaarzen, 110 rubberpakken, 185 paar lieslaarzen, 800 paar schoenen, 625 paar sokken, 100 werkbroeken, 100 stel ondergoed, 220 liter water, 39.500 zandzakken, 82 paar hand schoenen en voorts kluwens touw, matrassen, 100 liter antivries, stro in balen, dekzeilen, zaklantaarns, schoppen. Dus geen rubberboten meer, geen brood en andere levensmiddelen, kortom niet meer de dingen voor in doodsnood verkerende mensen. Integendeel juist alles wat degenen nodig hebben, die verbeten bezig zijn dijkgaten te dichten en de dreiging voor nieuwe gaten af te wenden; allen, die, strompelend over modderige wegen, wadend door het water, verkleumend onder een vrieswind of ijzige jacht- sneeuw, voortploeteren aan het herstel. Aan hen is het te danken, dat bijvoorbeeld vier gaten in de binnendijk ten Noordwesten van Sint Anna- land op Tholen zijn gedicht. Daaraan is het ook te danken, dat alle gaten in de dijk bij Poortvliet konden worden gesloten, zowel die in de binnen- als die in de buitendijk. En daardoor kon ook de burgemeester van Krabbendijke mededelen, dat de dijk van de Emanuelpolder thans is ge dicht, waardoor de dreiging voor zeven andere polders voorlopig is afge wend. Deze week zal het Zwolse aannemingsbedrijf Boltje en Zoon beginnen met het herstel van de dijken van Noord-Flakkee. Twee baggermolens, twee zandzuigers, sleepboten, graafmachines, drie zelfvarende bakken en een bulldozer gaan naar Den Bommel. Dit materieel zou eerlang naar Brazilië gaan om daar de baggervloot te versterken, maar het vertrek naar Zuid-Amerika is enige maanden uitgesteld: er is nog dringender werk te doen. Er komen zelfs berichten binnen, waaruit blijkt, dat er minder vee is verdronken dan men aanvankelijk vreesde. En na de dag van inkeer, die deze wonderlijke Zondag is geweest, met zijn sneeuw en zijn langzaam heen en weer golvende, halfstok gehesen vlaggen en zijn stilte, is thans de volgende fase ingetreden in de bewogen dagen, die wij beleven: de fase van het herstel. ISOLEMENT MOET VERDWIJNEN 7-EDEROPBOUW is het woord, dat VV thans het allereerst moet worden gehoord. Een van de belangrijkste fundamenten, waarop het herstelwerk zal moeten rusten, is het tot stand bren- fen van verbindingen. Wij denken daar- ij vooral aan de moeilijk bereikbare archipel tussen de monden van de Maas en Schelde. Ieder, die de laatste week in 'Zeeland of op een der Zuidhollandse eilanden heeft vertoefd, zal het gevoel hebben had alsof hij zich in oorlogsgebied vond. aan alle kanten door de vijand ringd. Slechts door list en niet een zekere mate van onverschrokkenheid gelukte het, tot in allerlei plaatsen door te dringen: aan boord van vissersvaar tuigen, in het zog' van Rode-Kruis- colonnes, liftend met deze en gene. Hoe- vele uren hebben wg moeten wachten in gure haventjes, aan de voet van dijken en dammen, in wachtlokalen, om te ko men waar wij wezen wilden, hetzij in Zierikzee of in Scharendijke of waar dan ook. Na lang vragen en afgewezen- worden, nogmaals vragen en eindeloos proberen zijn we er in geslaagd, op het uiterste Westen van Schouwen-Duive- land te komen, op het duinen-eilandje dat nu wel het meest geïsoleerde is van alle eilanden in Zeeland en Zuid-Hol land. Nergens is het isolement zó sterk voelbaar. Het haventje van Scharendijke is slechts op weinige ogenblikken per dag voor boten bereikbaar, alleen bij hoogwater. Daarom wordt voortdurend verzocht om toezending van platboomde vaartuigen, maar daarvan zijn er te wei nig voorhanden. Ook dukw's worden ge vraagd. Per dag worden ongeveer oOC koeien en paarden over de hoge, glibbe rige dijk naar deze kleine haven ge dreven. Men zou nog veel meer dieren kunnen redden als er maar genoef schepen waren om ze te vervoeren. Ooi aan de Zuidkant van het eilandje is ge legenheid voor het aanleggen van sche pen, zij het dan een nog veel minder gunstige. Het is bijzonder lastig om van Haamstede en Burgh naar Burghsluis te komen. De Meeldijk, die naar de kust leidt, is, niet ver van Burghsluis, bij het kruispunt van de Zuiddijk, ondei'broken daar rulst een sterke waterstroom onder langs een uiteengereten boerenhuis men moet er met een roeiboot over. Een enkele maal zijn er mensen, die van Burghsluis wegvaren hetzij naar Zierik zee hetzij naar Walcheren of de Beve- landen. Even voordat wij Zaterdagmiddag met een Rescue-helicopter van U.S.A.F. van een veldje midden Haamstede wegvlogen naar Middelburg, verzocht ons de kapitein Willemse van bijvoorbeeld in Amerika hebben deze mensen voor de „Civil Defen se" belangrijke dingen gedaan en het ziet er nu wel naar uit, dat men bij ons dit systeem, dat bijzonder vlot werkt, zal accepteren al is het dan schoorvoetend en onder de druk van noodtoestanden. Dit noodnet is een van de belangwekkendste dingen van de wederopbouw, die wij op dat kleine stukje overgebleven Schouwen aan troffen. Overigens ls het leven ln Burgh Haamstede en ln Renesse, welks bene dendeel al geheel onder water staat (het kasteel Moenmont incluis) moei lijk, Juist ten gevolge van het ontbreken van verbindingen, die de afvoer van het vee mogelijk zouden moeten maken. Slechts in één opzicht is dit stukje ge ïsoleerd eiland bevoorrecht boven Wal cheren: het heeft nog leiding-water doordat het watergemaal ln de duinen Intact is geblevenHet water mag echter niet ongekookt worden gebezigd. De vele cadavers, die er aanspoelen (van de 10.700 stuks vee op het gehele eiland Schouwen-Duiveland zijn er naar schatting ongeveer 1500 verdronken en voor 7000 ls er geen voedsel meer) vormen een groot gevaar voor de volks gezondheid. Zy zullen onder de grond worden gestopt na te zgn vernietigd. Met behulp van draglines heeft men ln het duinzand langs de Hoge Zoom (de weg van Renesse naar Haamstede) grote kullen gegraven. De dieren, die de ramp hebben overleefd, gaan, zoals gezegd, naar het haventje van Scharen dijke om naar de grote steden te wor den afgevoerd. Het t.b.c.-vrije produc- tle-vee blijft behouden en de zgn. rea- geerders zullen worden geslacht en op ijs gezet. Ook dit behoort tot het herstel van het land. Maar.schepen, sche- Een, daaraan ontbreekt het, goede ver- Indlngen", aldus dr Stevense, de die renarts van Renesse, die de gehele dag rusteloos met zijn auto van het ene dorp naar het andere gaat en soms de heli copter gebruikt om op andere plaatsen voor betere communicatie te pleiten. Zie verder pag. Jf, laatste kolom) Ruim 50.000 personen geëvacueerd De Regeringsvoorlichtingsdienst deelt ons mede, dat het aantal uit de noodgebieden geëvacueerde men sen ruim 50.000 bedraagt. Koningin per boot naar getroffen eilanden Koningin Juliana is vanmorgen te half acht naar Spijkenlsse op Voorne- Putten vertrokken om te trachten van daar uit met een boot van Waterstaat een tocht naar verschillende eilanden te maken. Zij was voornemens dorpen te bezoeken waar nog mensen wonen. Vermiste soldaat terug De dienstplichtige soldaat W. M. de Haas, dienstdoende bg de kokschool te Lelden, van wie gemeld wend dat hij sedert Maandag 2 Februari by Abben- broek werd vermist, heeft zich op 7 Februari om 5 uur 's middags by zijn commandant gemeld. Weersverwachting ENIGE BUIEN De Bilt verwacht tot Dinsdagavond: Veranderlijke bewolking met enige buien. Aanvankelijk matige tot krachtige en aan de kust harde wind tussen West en Zuid. Later tijdelgk veranderlijke wind. Temperatuur om het vriespunt tot lichte dooi. (Opge maakt te 10 uur.) Temperatuur te Amsterdam, heden aan het IJ (kop Handelskade) S.40 uP, 0.1 3.5) °C., luchtdruk 990.3 (1012.7) milhbaren of 742.8 (759.6) mm., windrichting en -kracht Z-3 (Z-4), max. temp. gisteren 2.7 1.8), min. temp. 3.5 4.6); neerslag 6.4 (3.2). De cijfers tussen haakjes hebben be trekking op gisteren, reap, eergisteren. Zon morgen op 8.05, onder 17.44 Maan morgen op 5.59, onder 12.48. Nieuwe Maan 14 Feibruar). (Zie ook pag. k, onderaan) PRINS BERNHARD NOODGEBIED Prins Bemhard heeft Zaterdag voor de derde achtereenvolgende dag een be zoek gebracht aan de getroffen gebie den. Na te Soestdyk te zijn opgestegen, landde de Prins in een polder by Zonne- maire. Vandaar stapte hg over in een helicopter die hem naar Dirksland bracht. Daar sprak hy met de voorbij trekkende evacué's. Vervolgens bezocht de Stoottroepen, die het bevel voert over een militaire radiopost in het gebouwtje van de rijkspolitie, de P.T.T. in Goes dadelgk in kennis te stellen van het feit, dat de mobilofoon niet kon werken we ns uitputting van de accu's. Gelukkig, .t helicopters voortdurend op het eilandje (zowel in Haamstede als in Renesse) landen zij vormen de enige directe en snelle verbinding met wat men daar „de bewoonde wereld" noemt. Eén helicopter-piloot werd diezelfde middag ter beschikking van de (rijks politie'gesteld, hetgeen kan worden be schouwd als het begin van een grondige verkenning van het overstroomde Schou wen-Duiveland. De politiemannen wor den in Brouwershaven en op enige andere afgesneden plaatsen van het eiland „gedropt": zy moeten zien of er u vee kan worden gered. Want de red ding van achtergebleven vee behoort zeer zeker tot het werk van de weder opbouw. De radioamateurs BEHALVE politiemannen worden ook andere personen met helicopters naar verschillende afgelegen en ge- isoleerde plaatsen gebracht en wel radio-amateurs, allen vrijwilligers. Hier over kregen wij van de mannen van de militaire radiopost te Haamstede in lichtingen, die een speciale vermelding waard zijn. Er bestaat nl. een radio- amateur-noodnet. Op het ogenblik be vinden zich in geheel Zeeland met 'name in de zwaarst getroffen gebieden al meer dan twintig radio-amateurs, die zich spontaan voor dit moeilijke werk hebben opgegeven en die ziöh met speciale leger-,.sets" ln de rimboe heb ben laten droppen. Tot nu toe heeft Nederland de radio-amateurs altijd met een scheef oog aangekeken, zei men ons, maar GELD OP HET WATER T>IJ bergingsïoerkzaamlieden in liet zwaar getroffen dorp Stellendam op Goeree en Overflakkee zag een matroos een papiertje in het water drijven. Hij raapte het op en bracht het naar de burgemeester in het nood-gemeentehuis: Alstublieft, bur gemeester, dit heb ik gevonden. Het was een bankbiljet van duizend gul den, dat de marine-man aan de bur gemeester overhandigde. In een an dere gemeente in het noodgebied heb ben matrozen, die huizen doorzochten op eventuele slachtoffers, vier geld kisten aangetroffen, die zij op hel gemeentehuis deponeerden. HARE Majesteit koningin Juliana heeft gistermiddag voor de Nederlandse radio zenders de volgende rede uitgesproken: Landgenoten, die door de ramp getroffen zijt en gij redders en helpers in de ruimste zin, wij staan allen vol ontzag tegenover het grote leed, dat ons gehele volk trof toen een deel daarvan een week geleden werd overvallen door storm en vloed: tegenover de moed, door zovelen be toond in de nood, en tegenover de verschrik kingen doorstaan door hen, die van ons heen gingen, en door hen, die bij ons bleven met het zware lot, dat zij thans dragen. Nederland is niet alleen het kind van de rekening geworden op het punt van de door braak van zijn dijken, maar het heeft ook als een kind het hoogste gebod gevolgd van de naastenliefde, ons door Christus gegeven, die alle leed doorleden heeft en kent. Zelfs onze superieur ontwikkelde techniek was machteloos de ramp op het kritieke moment af te wenden. Zij moest het opgeven tegenover wat ons lot moest zijn, en dus toch nooit met mensenmacht te keren is. J^/j~AAR, op het kritieke moment, waar materiële hulp niet kon worden aange wend, werd de geestkracht van de mens opge roepen. De doorbraak van de dijken riep, daar tegen in, een springvloed op van medeleven met elkander. De eendracht uit de oorlogstijd was plotseling weer paraat. Dit hief ons volk ineens op boven alle afscheidingen en ieder compromis der samenleving uit. Wij voelen er allen de weldadigheid van, weer samen te werken in het streven voor één grote zaak, en in ous enthousiasme werken we door zonder er op te letten of wij moe worden, of schenken weg zonder te letten op wat wij ons ontzeggen. Als straks de zwaarste stoot is opgevangen en ook het normale leven weer een groot deel van onze aandacht zal vergen, dan wens ik ons allen toe, dat we met taaie volharding toch het herstel en de wederopbouw in dezelfde geest mogen voibreDgen, met onze saamhorigheid in het oog endoor ieder zichtbaar. Hoe dieper de nood, _j£« vfe'1 '*ffers nam. des te dieper is tevens in de harteri het beginpunt gelegd' voor een verbroe dering der mensheid, wat tot vèr over de gren zen van het vaderland zijn weerklank vond. DIT was zo bij hen, die zelf getroffen en zelfs zeer zwaar getroffen werden door deze zelfde ramp, dit was zo, nabij en ver. Uit de ge hele vrije' wereld ondervonden wij dit, in grote dankbaarheid. Zo kort na de ergste aller oor logen treft ons deze ramp, die ons echter niet door menselijke verdorvenheid werd aange daan. Het raadsel van het waarom is alleen be kend aan Hem, die weet wanneer Hij elk van Zijn kinderen tot zich roept, en die weet welke beproeving, welke krachtmeting wij kunnen verdragen, elk afzonderlijk en allen tezamen. God doet thans een beroep op onze geeste lijke veerkracht en op ons vertrouwen in Hem. Dit lijden voert maar naar één uitkomst, zo wel voor de doden als voor de levenden, en dat is: naar de barmhartigheid van God en waar deze werkt in de mens. Overal waar leed is, is zegen nabij. WEDEROM IN HET hg Herkingen, Middelharnis, Melissant. Stellendam. Goedereede, Zijpe, Bruinisse, Ooltgensplaat en Willemstad. In al deze plaatsen sprak prins Bern- hard langdurig met de burgemeesters en de bevolking. Wat de Prins bgzonder op viel. was de voorbeeldige stemming van de bevolking en de wilskracht, waar mede het herstel van de dyken ter hand is genomen. In Willemstad had de Prins een ontmoeting met de commissaris dei- Koningin in de provincie Noord-Brabant, prof. dr J. E. de Quay. Vervolgens vertrok prins Bemhard naar Ypenburg, waar hij te 16.45 uur landde. Daarna woonde hy wederom de vergadering van het dagelijks bestuur van het Nationaal Rampenfonds bij en begaf zich ten slotte naar het gebouw van de Regerings Voorlichtingsdienst, waar hy een aantal verzoeken van bur gemeesters der bezochte plaatsen aan de berichtendienst doorgaf. Op verzoek van de Nederlandse Ver eniging tot Bescherming van Dieren om naast de redding van mensen in nood ook de redding van dieren in nood te be vorderen, antwoordde prins Bemhard: „U kunt op mijn volledige steun in deze rekenen en zal zelf steeds al het moge lijke hieraan doen." Prinsesjes vlogen boven geteisterd gebied Bezoek aan evacué's in Doorn en elders DAAR de weersomstandigheden gistermiddag gunstig waren, heb ben de prinsessen Beatrix, Irene en Margriet een vlucht gemaakt boven de geteisterde gebieden. De Koningin en de Prins zgn van oordeel, dat het nood zakelijk is dat hun dochters zich een volledig beeld vormen van de ontstel lende ramp, die ons volk heeft ge troffen. De prir,3c--sen Beatrix n\ Irene hcbbei) eveneens gistermiddag een bezoek ge bracht aan de evacué's in Doom, die juist uit Zierikzee waren aangekomen. De prinsessen bezochten het ontvangst- centrum in de openbare school en namen de magazgnen in ogenschouw, waar de vluchtelingen van kleding worden voor zien. De kinderen der pas aangekomenen werden verrast met speelgoed. De prin sessen hebben daarna ook nog een be zoek gebracht aan De Bilt en Renswoude, en om ongeveer halfzes kwamen zij bij de evacué's uit Schouwen en Duiveland die in het bondshuis van de Nederlandse Protestanten Bond te Soesterberg zgn ondergebracht. Geruime tijd hebben de prinsessen zich met de vluchtelingen onderhouden. Zg deelden speelgoed uit aan de kin deren. Dr James Conant, oud-president van de Harvard Universiteit, heeft de eed afgelegd als Hoge Commissaris van de Ver. Staten in Duitsland. Het aantal genoteerde slachtoffers bedraagt op heden 12.00 uur totaal 1395. Dit wordt gespecificeerd als volgt: Abbenbroek 1, Brandwgk 2, Brouwers haven 3, Bruinisse 1, Burgsluis 10, Ca- Eelle 3, Dinteloord 3, Dreischor 15, 'ordrecht 3, Dussen 6, Fgnaart 80, Geersdijk 1, Goese Sas (aangespoeld van elders) 7. 's-Gravendeel 57, Hal steren 23. Hellevoetsluis 5, Heynenoord 2, Nieuwendijk 3, Hegmngen 25. Poor- tugaal 7, Hoedenskerke 1, Hondsbossche Zeewei'ing 1, Hontenisse 8. Kerkwerve 3. Klundert 13, Kortgene 40. Krabben dijke 5, Knmpen aan den IJsel 4, Krui- ningen 27, Sint Maartensdijk 4, Middel harnis 16, Maassluis 1. Moerdijk 13, Nieuwerkerk (Ouderkerk) 16, Nieuwe Tonge 87, Nieuw Vossemeer 50, Noord Gouwe 1, Numansdorp 67, Oosterland 40, Oosterschelde (aangespoeld van el ders) 4, Ossenisse 1, Ouddorp 1, Ouder kerk aan den IJsel 2, Oudelande 4, Oude Tonge 300, Papendrecht 2, Eint Philips- land 9, Raamsdonkveer 2. Rilland Bath 6, Rotterdam 1. Serooskerke 15. Stave- nisse 200, Steenbergen 13. Stellendam 27, Sliedrecht 1. Stormpolder 6, Strijen 42, Temeuzen 2, Texel 5. Tiengemeten 2. Veere 2, Vüssingen 3, Wagenberg 1, Willemstad 2, Wissekerke 1, Wolfaarts- dijk 9, Yerseke (aangespoeld van elders) 10, Rhoon 3, Zaamslag 1, Zierikzee 17, Zijpe (aangespoeld van elders) 3, Zeven- berge 7, Zuidland 37. De burgemeester van Stavenisse heeft het door hem aanvankelijk gemelde aan tal van circa 300 slachtoffers gecorri geerd tot circa 200. Zware sneeuwval in de Ardennen Tussen Maarssen en Utrecht is Zon dagmorgen het treinverkeer twee uur gestagneerd geweest, doordat de locomo tief van de om 7.20 uur uit Amsterdam vertrokken D-trein Amsterdam-Parijs bg Maarssen defect raakte. De normale route van deze D-trein gaat over Haar lem, maar thans is zg omgelegd via Utrecht en Den Boscih naar Roosendaal. De D-treinen uit Bazel waren Zondag meer dan een uur te laat. Tengevolge van de hevige sneeuwval in de Ardennen moest op het baanvak Troispont-Rivage over enkel spoor worden gereden. HET WEER IN EUROPA Rapporten van heden 7 uur Weer A B C D E sneeuw ZW 4 —49 —49 0,4 géh. be-w. NNW 2 8 —16 3 5w. bew. ONQ 2 —10 onbew. W 6 2 6 motsneeu\ Z 6 1 1 sneeuw ZW 12 1 0 5 llchit bevr. W 5 3 3 1 onbew. WNW 3 4 8 6 licht bew. NNW 5 10 10 sneeuw NNO 1 7 —11 0.1 nevel OZO 2 7 —45 0 geh. bew. ZZW 12 5 3 0.1 zw. bew. Z 5 9 —10 0.4 sneeuw ZO 3 3 5 0 onbew. winidst. 5 -42 0 Oslo Stoókh. Kopenh. Londen Brussel Pargs Bordeaux Nice Warschau Berlijn Frankfort Münohen Zürich Wenen A. windrichting; B. windsnelheid meter p. sec.; C: max, temp. gisteren; D. tempera tuur hedenochtend; E. neerslag afgel. 24 u. ln mm. Alle gegevens voor Amsterdam opgenomen op Schiphol.) WATERSTANDEN De watenstanden op de rivieren luidden vanochtendMannheim 231 0.12). Trier 189 (—0.11). Koblenz 222 (—0.08). Keulen 211 (—0.14). Ruhrort 420 (—0.41). Lobith 1076 0.21), Nijmegen 858 (—0.20), Arnhem 851 (—0.18), Eefde 402 (—0.21), Deventer 301 (—0,20), Namen 164 0.09). Borg haren 4095 (—0.44), Beheld (beneden) 1205 0.47), Grave (beneden) 530 (—0.12), Vreeswijk 090 0.01), Llitih 160 (—0.06). (Van onze Haagse redacteur) I "NRIE lichtpunten ziet ir A. G. Mans, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat, met betrekking tot de stormramp, welke» over ons land is gekomen. Twee daarvan zijn van technische aard. Het eerste lichtpunt wordt ge vormd door de Afsluitdijk tussen Noord-Holland en Friesland. Aan de Afsluitdijk is in d« stormnacht een hogere waterstand gemeten, dan ooit eerder was waargenomen. Ter plaatse was de hoogste waterstand in 1894 gemeten. Deze uitzonderlijk hoge waterstand was zelfs hoger, dan indertijd door de commissie-Lorentz was berekend. Als de jongste storm zich zonder de Afsluitdijk had kunnen ontwikkelen, zou er in de randgebieden van het IJsselmeer een ramp zijn gevolgd, ernstiger wellicht dan die van 1916. Het tweede lichtpunt noemde ir Maris de technische vooruitgang, vergeleken bij b.v. 50 jaar geleden. Zonder het bestaan van radio, van mobilofoons, stormboten, amphibie- voertuigen, enz. zou de jongste storm nog veel ernstiger gevolgen hebben gehad. De reddingswerkzaamheden zouden veel minder vlot hebben kun nen verlopen. Derde lichtpunt aoemde ir Maris de grote eensgezindheid, welke op 't ogenblik ons volk kenmerkt om de nood te lenigen. Verder gewaagde ir Maris van de zeer grote en daad werkelijke belangstelling uit alle delen van de wereld, belangstelling, die onze stoutste verwachtingen verre heeft overtroffen. Dit zeide ir Maris na afloop van een vliegtocht, welke hij in gezelschap van een groot aantal Nederlandse en buiten landse journalisten Zaterdag boven de overstroomde gebieden heeft gemaakt. De president-directeur van de K.L.M., dr A. Plesman, maakte de vlucht mede. Op 16 Februari is het weer spring- tg. Dit zal hoger zijn dan in de nacht van de ramp. Het zal er nu maar van afhangen of de wind dan sterk zal zyn of niet. Zou er wederom een storm achtige wind zgn, dan zal het geen twgfel ïyden of de schade zal nog aan zienlijk groter worden. Maar, zo voegde ir Maris er onmiddellgk aan toe: er is zeker geen reden voor ongerustheid. Een storm van de kracht als is opge treden in de nacht van 31 Januari op 1 Februari j.l. komt volgens de bekende gegevens maar eenmaal in de drie honderd jaar voor. Dit neemt natuurlijk niet weg, dat deze storm zich kan her halen. In het winterseizoen komen er nu eenmaal vaak stormen voor. Met de mogeiykheid van storm bij springtij moet in deze tijd dan ook zeker rekening worden gehouden. Met kracht BUITEN en binnen de waterkeringen zyn zo spoedig mogelgk na de ramp voorzieningen getroffen. Het herstel is met kracht aangevat. Ver scheidene dgkgaten zyn reeds gedicht, zo .jij Papendrecht, op het eiland Tholen, bg Zonnemaire (Schouwen). Over de Moerdijk maakt ir Mar1" zich geen zorgen. Er heefb reed" een Dukw van Dordrecht over de dgk (ver keersweg) naar Moerdgk gereden. Ach ter de Dukw reed een vrachtauto. Deze tocht is goed volbracht en dat betekent, dat de weg niet beschadigd is, althans niet in ernstige mate. Als het water daar weg is, zal deze weg weer spoedig berijdbaar zijn. Het zal niet nodig zgn uit alle onder gelopen polders het water weg te pom pen. Bg Vlissingen b.v. is het versohll tussen eb en vloed 3.60 m. Daar en op verscheidene andere plaatsen zal het water dus op natuurlgke wijze kunnen afvloeien. De grootste verrassing voor de water staatsautoriteiten is geweest, dat de dijk van de Krimpenerwaard en de Schie- landse Hoge Zeedijk het hébben gehou den. Deze dijken hébben uiteraard ook sterk van de kracht van het water te lijden gehad, maar het herstel vcvn- de aangerichte schade wordt hier zo snel mogelijk voortgezet om deze dijken hun oude weerstand terug te geven. Bedenkelgk noemde ir Maris de weer berichten, die van vorst gewagen. Zet de vorst door en worden lage tempera turen gemeten, dan betekent dit even eens een vergroting van de schade. IJs- schollen. <üe dan zullen ontstaan en die door de wind in beweging worden ge bracht zullen vernietigende kracht op de ondergelopen huizen uitoefenen. Ir Marls verklaarde desgevraagd, dat nog steeds niet precies het aantal dijk gaten bekend is. Er is ook nog altgd geen volledig overzicht van de situatie. De cartografische fotodienst van de K.L.M. werkt echter op topcapaciteit en ir Maris hoopt op zeer korte termgn van deze dienst alle gegevens binnen te hebben, die daarna zullen moeten wor den bestudeerd. Stor1" v Joedcqmmissie K'fi uit6r<*<m ,V1U1 it OOT- ÏÏS K.ae s'omvl oedcommis- 5L T?ar raPDort uitgeÖrS.fht' In dat ratwrt was rekentaff ™ud-4 met een waterhoogte, welke nog 50 cm uit ging boven de waterhoogte, welke Za terdagnacht te Hoek van Holland is ge- meten. De stormvloedcommissie had op grond van haar berekeningen een aan tal aanbevelingen gedaan; met de werk zaamheden was reeds een begin van uit voering gemaakt. De vraag is gesteld of de regering nalatig is geweest met betrekking tot het onderhoud van de dg ken. Bg deze stormramp was slechts één rgksdgk be trokken (op Goeree) en die heeft het gehouden. Ir Maris ontkende, dat er on derscheid is geweest tussen het dijk- onderhöud vanwege het Rijk en vanwege de waterschapsbesturen. Ir Maris zeide verder, dat een dijk niet een volledig homogeen kunstwerk is. Er komen mollengangen in voor (aan de blnnenzgde). Slaat het water over de dg ken en dat is dit keer in vele gevallen gebeurd, dan leveren die mollengangen Inderdaad gevaar op, want het water dringt daardoor gemak kelijker In het dgklichaam door. Het verschgnsel heeft zich trouwens in vele gevallen voorgedaan, dat de breuken aan de Uizgde zijn ontstaan. De dijken zijn ook niet op alle plaatsen even sterk. Ook de hoogte varieert. Op een desbetreffende vraag ant- wooordde de directeur-generaal van de Rgkswaterstaat, dat het niet altgd mo gelijk ls precies te berekenen, waar dijkbreuken kunnen ontstaan. Aan Engeland ls gevraagd of men daar nog beschikt over pontons, zoals die bij de invasie in Normandië zijn ge bruikt. Hier te land heeft men er nog maar één. Op 't ogenblik zijn de gedachten afgewend van de inpoldering van de Biesbosch. Maar er zal zonder twijfel worden nagegaan hoe de situatie ge weest zou zyn, indien de Biesbosch ware ingepolderd. Tenslote deelde ir Maris mede, dat plannen in voorbereiding zyn om de Hollandse IJssel, waar deze in dr Lek uitmondt, af te sluiten. Dan kan men de stormvloed buiten het gebied van de Hollandse IJssel houden. Rouw golfde langs de gevels van ons oude Amsterdam, gisteren op de dag der verootmoediging. Stilte heerste op straat en langs de grachten waar de bomen zwart in de sneeuw stondenDie sneeuw gaf aan de kleur der halfstok gehesen vlaggen een wonderlijke helderheid. Daardoor werd het accent van het nationale rouwbetoon nog sprekender, indrukwekkender.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1