Rode Kruisverenigingen brachten anderhalf millioen dollar bijeen Hulp door de lucht Uit vele landen goederen naar Nederland onderweg De Bond van Rode Kruis-verenigingën te Geneve heeft uit alle delen der wereld ;hulp voor Nederland ontvangen. De goederen worden op een bedrag van anderhalf millioen dolla'r "geraamd. Aan het dringende verzoek van het Nederl. Rode Kruis om '20 00Ó complete.bedden kon 'ruimschoots worden, voldaan.Het Hoofdbestuur van bet.Nederlandse Rode.'Kruis-hQbft-,getelegrafeerdr. diep-- ontroerd te zijn door de: inóffiie 'hoetf tfHh.eiii Vaiy .èaven,.'#fé yao alle kanten toestromen. In de ee'Kste-=nodeiv-: jkon' worcfen voprfzeh;op emge Speciale, artikelen na. waaraan de Liga-op de hoogte zal worden gehóuden Tiet Nederlandse Rode Kruis.is erkentelijk voor de aanbiedin gen van huisvesting en zelfs vaii adoptie van kinderen., maar geeft er de voorkeur aan. deze hier'te.hóüden, onder vcrorbebóud er later op-terug te komen, wannéér zulks .nodig is. In het Britse Lagerhuis'werd een motie ingediend. waarVan de tekst luidt: „Dit Huis is van mening, dat gezien het alge meen belang -van alle-door de. huidige watersnoodrampen getroffen landen bij een.zo snel en doelmatig mogelijke bestrij ding ervan, nationale grenzen voor het. ogenblik zoveel mogelijk buiten beschou wing gelaten moeten worden en dat in het bijzonder de m'oris bezit'zijnde materiële hulpbronnen van alle soort ter beschik king gesteld moeten worden van onze oude buur én vriend'. -Nederland, zonder dat op iets anders wordt gelet. dan. dat hét zo "groot mógelijk nut oplevert en zp spoedig mogéh'jk.geschie'dt: Nog eens Engeland20 wonderlijk uit gedoste jongelui arriveerden.Zat.e.rdag.- mofgeh op Schiphol. Het warep studenten van het St Thomas Hospital te Londen, die onder leiding van "'hun Jector,.medi sche hulp gaan verlenen in de getroffen gebieden- Ze hadden zich uit eigen bewe ging gemeld. De tocht zal bekostigd wor den. Voor hen uit vlogen 20 rubberboten mèt buitenboordmotoren en 12 oppompr bare' rubbervlotten naai' Nederland. Sabena helpt KLM De Belgische luchtvaartmaatschappij Sa bena assisteert voor zover mogelijk de KLM bij het verveer van goederen. De toevloed is zo groot, dat de KLM het niet alleen meer kan d°en. Belgische destructiebedrijven zul len bijspringen. De Nederlandse bedrijven kunnen al de cadavers niet meer verwer ken. in Brussel maakt men zich zorgen over de stroom van goederen uit Parijs.-Ze wor- f'en in zulke enorme hoeveelheden aange veerd, dat geregelde doorzending naar Am sterdam bijna onmogelijk wordt geacht. Frankrijk gaat door In Frankrijk gaat de hulpverlening n.l- onverminderd door. De bedragen van particulieren variëren van een br-iefje van honderd francs (een.- gulden) tot een che que van negen millioen. francs van de Coca Cola-fabriek. Een Franse compagnie vertrok met 44 kipwagens uit Duitsland naar het noodgebied. Een particuliere on derneming in Nancy begon een inzame ling voor de Nederlandse slachtoffers, ©ra zes-uur waser- een particulier vliegtuig op-weg-naar -Nederlandvmet- 275 dekens- en 50 grote dozen lijf-goederen Toonbeeld van spontaneïteit Een .Nederlandse vrachtauto, :die toevallig, voor. het Gezantschap te Lu xemburg stond, is spontaan door de bevolking volgestopt met goederen vdor. Nederland Er zijn nu'zes treinwagens met in 'tótaai 150 000 'ton, vooi het grootste deel nieuwe kledingstukken, bedden,ievènSmiddel.en en medicamenten afgezonden. Op de post giro'van het "Gezantschap staat 200 000 fr, Er zijn overal lieTdlvdigheidsvoo'Ysteilingeii De' ruim tachtig Nêderla'ndse familie^ die in Luxemburg wonen, hebben hun* huizen als verzamelpost ter beschikking gesteld. De vijftig buitenboordmotoren plus de nodige onderdelen (waarde een ton) zijn uit Amerika n- -komen. Als onderdeel van de" grote operatie „Dijkdoorbraak" bracht de Pan American Airways gister duizend zandzakken naar Amsterdam, Dezelfde maatschappij bracht ruim twee ton kleding van particulieren uit Duitsland. Scandinaviësteeds meer De waarde van het in Zweden voor Ne derland ingezamelde geld en goederen wordt' op ongeveer 5 mil'lioèn kronen ge schat: ineer dan ƒ3,1/. millioen. Noorwegen braeht een millioen kronen voor Nederland' Engeland en België bijeen. In Denemarken waren duizend 'personen druk aan het sor teren van Deense giften. Tcens werden grote sommen gelds ontvangen. Uit de Scan dinavische landen is nog een- grote stoet artikelen onderweg. O.a. een compleet hou ten huis uit Noorwegen, ingericht met bed den en meubilair voor acht personen. Portugal werkt overal Italië verzamelde een half millioen gulden vóór Nederland. België en Engeland. We kunnen in ieder geval nog vier vliegtuigen met dekens, levensmiddelen enz. tegemoet, zién. Zwitserland, stop.te twinu'g poorwegwa- gons vol met goederen. Telefoonabonnees brachten 2.200.000 francs bij elkaar voor de drie getroffen landen, Een Zwitserse herver zekeringsmaatschappij gaf lOb.000. Een fir ma in Zurich liet haar Nederlandse verte genwoordiger ƒ5000 storten. Vandaag zond Portugal een vliegtuig met vier ton geconcentreerde militaire voedsel rantsoenen naar Nederland. Verder komen er nog rubberhandschoenen en dekens. Vele arbeiders in Portugal werken per dag twee Uur langer Het extra-loon is voor de hulp verlening. Meer emigranten naar Afrika De burgemeester van Reef Town Springs in de Kaapprovincie heeft de bevoegde auto riteiten een program voor immigratie in Ziiid-Afrika voorgesteld, waarvan de slacht offers van de overstromingen in Nederland en Engeland zouden profllrrcn. UITVOER VAN HOOI STOPGEZET Hst ilooidbcdrij Iscliap voor Akker bouwproducten heeft uit voorzorg de uit voer van hooi stopgezet. In de over stroom'1' gebieden zijn niet onbelangrijke hoeveelheden hooi verloren gegaan. Het uit deze gebieden geredde vee is elders op boerderijen ondergebracht, waar men in het algemeen wel voor eigen vee vol doende. heeft,, maar zeker niet voor een groter, vee-hezeiting. Te zijner tijd zal worden bezien ,of er nog enig hooi kan wórden uitgevoerd. De lessen van de stormramp worden door de Waterstaat bestudeerd Drie technische lichtpunten te ontdekken Zaterdag is door journalisten opnieuw een rondvlucht gemaakt ov$r het door de ramp getroffen gebied, waarbij Dr. Ir. A. G Maris, directeur-generaal van de Waterstaat, opnieuw zijn. oordeel gaf over verschillende problemen die hem werden voorgelegd. Tijdens de vlucht was er slecht zicht, zodat omtrent het op de grond waargenomene geen nieuws uit de bus kwam. Omtrent de bij zondere onderwerpen, welke aangesneden \verden, kwam het volgende naar voren Vooreerst vroeg hij wat er wel zou gebeurd zijn, als de Afsluitdijk van de Zuiderzee er niet geweest was. De stan den waren thans hoger dan die, welke door de commissie-Lorentz werden be rekend. Dat betekent, dat deze storm tot een hoger water heeft geleid, dan ooit werd waargenomen. De standen van de hiervoor genoemde commissie waren be rekend op de storm van 1894. Had de storm zich kunnen ontwikkelen, dan zou men een herhaling op grotere schaal heb- bën gehad van 1916. De randprovincies van het IJsselmeer zijn thans voor de ramp bespaard gebleven. Deze storm vijftig jaar geleden Een ander lichtpunt. Wat zou er vijftig jaar geleden gebeurd zijn, als men toen deze storm zou hebben gekend? Tóen beschikte men niet over radio, over mobilophoons, over de vliegtuigen en he licopters en nog zo vele dingen meer, die het thans mogelijk maaktende be volking te redden. Ten slotte noemde ir. Maris als derde lichtpunt in deze verschrikkelijke dagen de grote eensgezindheid van geheel ons volk, om tot het herstel en de leniging van de nood bij te dragc-n. Daaraan voeg de hij toe de hulp uit het buitenland, welke de stoutste verwachtingen over treft. De volgende springvloed Met betrekking tot de springvloed van 16 Februari, die hoger zal zijn dan de springvloed in de nacht van de ramp, zei ir. Maris, dat het gevaar afhankelijk is van de windkracht Komt er dan óók een gevaarlijke wind of niet? Bij een stormachtige wind op die dag zal de schade zeker toenemen. Vooral als men bedenkt, dat de dijken zwak zijn. Wij zijn nog in het winterseizoen en dan kan men altijd winterstormen verwachten, Worden er speciale maatregelen getrof fen? Zo spoedig mogelijk gaat men de buiten- en binnenkeringen beschermen. Zo heeft men de dijken van het Voorn- sche kanaal reeds versterkt, welke thans een waterkering vormen, voor het niet overstroomde deel van Voorne, ten wes ten van het kanaal. Verrassingen Heeft de ramp voor de Rijkswaterstaat tot bepaalde verrassingen geleid? Verras- ringen in de gunstige zin. Volgens Ir. Ma- ris betreffen die de hoge Schielandse zee dijk en de dijk van de Krimpenerwaard. Men heeft daar een ramp kunnen voor- Nfemen. Het herstel aan de zo belangrijke Schielandse hoge zeedijk wordt voort- gezet. Ir. Maris verwacht geen moeilijkheden bij hoog water van de bovenrivieren. De- re hebben op''hét geheeleen geringe in vloed. - Geen verschil in kwaliteit Zijn de dijken,, in beheer bij Rijkswa terstaat. sterker of minder sterk geble ken dan die welke.bij andere lichamen in beheer zijn? Ir. Maris deelde mee, dat er geen on derscheid bestaat tussen de kwaliteit van de dijken der lagere organen en die van het Rijk. In een dijk, welke bij Rijkswa terstaat in beheer is dié bij Oüddorp op Goeree, zijn gaten geslagen. De directeur-generaal: van de Rijkswa terstaat herhaalde nog eens, dat hij voor stander is van ons gedecentraliseerde systeem. Bijzondere omstandigheden vra gen evenwel bijzondere maatregelen. Hij vergeleek deze met de maatregelen in oorlogstijd en in vredestijd. In oorlogs tijd zullen er andere maatregelen worden genomen, welke meer effectief zijn. in een dergelijke tijd. Ook al is hij geen voor stander van een gecentraliseerd systeem, het is wellicht mogelijk, dat er maatre gelen worden genomen, welke meer in die richting wijzen. Dat is echter een zaak. waarover de Overheid zich zal moe ten uitspreken. Waterweg en sluizen Zóu het niet wenselijk zijn de Nieuwe Waterweg af té sluiten met sluizen, dan beschermen we de achtergelegen dijken, zo luidde een van Amsterdamse zijde ge stelde vraag. Ir. Maris antwoordde daarop zeer ge vat, dat er een andere methode is: ..Het afsluiten bij de mond van de Hollandse IJsel. dan bereiken wij hetzelfde en zul len minder weerstand van Rotterdam on dervinden." Naar aanleiding van een opmerking, dat de grote zeedijken weinig schade heb ben ondervonden in tegenstelling tot an dere, merkte ir. Maris op, dat men er rekening mee moet houden, dat de zee dijken nieuw gemaakte dijken zijn. De andere zijn historisch gegroeid. Het zou een zware taak voor de gemeenschap zijn geweest, deze de profielen te geven van de dijken van nu, Het zou een economisch niet te verwerken probleem betekenen. Sprekende over de staatscommissie voor zeewering en het door haar uitgebrachte voorlopig verslag, zei ir. Maris, dat deze commissie is uitgegaan van een toestand van 4 plus te Hoek van Holland. Bij deze ramp werd 3.50 plus bereikt. Men is dus gebleven onder bet uitgangspunt van de stormvloedcommissie. Hij merkte op. dat men bezig was de dijken van binnen naar buiten, van Oost naar West, te verhogen. Zo is die verhoging geprojecteerd langs het Hollands Diep in de richting van Wil lemstad en langs de Kil. De bedoeling is het bepaalde dijkgedeeltc aan te passen aan het advies van de commissie. Ten aan zien van dc Bicsbosch merkte ir. Maris op, dat men na deze storm daarvoor nieuwe berekeningen zal moeten maken Over de dijken zei ir: Maris nog, dat zij niet een volkomen hemogeen kunst werk vormen. Er zijn sterkere en zwak kere gedeelten Zij hebben niet overal de zelfde hoogte, men heeft te maken met moliengaten en dergelijke. Evenals bij een ketting is er in een dijk ook wel ergens een zwakkere schakel. Wel zijn er bepaal de punten in de dijken, die om extra voorziening vragen. Dr. Plesman, sprekende over het. brede vlak van de storm, de springvloed en een samengaan van factoren, meende, dat men op streng mechanische wijze de kracht van het water kan berekenen. Men zou nu een soort na-calculatie kun nen maken, die een voor-calculatie voor andere plannen kan zijn. H M. de Koningin Helpt daadwerkelijk mee Prins Bernhard schier onvermoeid drie prinsessen vlogen boven het Noodgebied H.M. de Koningin heeft voor de hulpverlening in de ruimste zin in de loop der vorige week ter beschikking gesteld: De Koninklijke stallen en het huis Lange Voorhout 16 als opslagruimte etc. voor het Roode Kruis: zwaar rollend materieel voor veevervoer, de stallen op de land goederen voor de onderbrenging van geëvacueerd vee: ruimten in het paleis Noord einde voor opslag etc. van goederen. Indien dat wenselijk zal blijken zal het paleis 't Loo ter beschikking worden ger steld voor huisvesting'van evacuees. Bezoeken, van de Koningin. Het kabinet van de. Koningin deelt mede: H.M. de Koningin zal deze week weder enige bezoeken aan de noodgebieden bren- ben. De Koningin zau daarbij ook Texel bezoeken. Prins Bernhard. Z.K.H. Prins Bernhard bezocht Zaterdag Prins Bernhard: Gelrolien door het reddingswerk Z.K.H. Prins Bernhard, voorzitter vari het Nationaal Rampenfonds, heeft Zater dagavond via beide Hilversumse zenders de volgende rede uitgesproken. Vandaag heb voor de derde keer de getroffen gebieden met een vliegtuig of een helieoptère bezocht. Ik geloof, dat ik nu zo ongeveer iedere van de zwaarst ge troffen steden en dorpen op Schouwen en Duiveland, Goeree.en Overl'lakkee, Tholen en een enkele plaats in. W.-Bra- baqt heb gezien eii pjij- van aljes ,op,,de Hb0gte\l3Ven' stcllènY' YariafYMaanaag zal lie mèt .mijn"bezoeken dóórgaan' iri We'&t- Brabarit eri de overige Zuidhóllandsé en Zeeuwse rampgebieden. Daarna zal ik nog de getroffen Waddeneilanden gaan zien. Tot nu toe ben'ik vooral getroffen dooi de vastberaden moed en de taaie vast houdendheid van iedereen eigenlijk, maar ook ben ik diep onder de indruk van wat er aan reddingswerk op elk gebied redden van mensen, behoud van dijken, redden van vee is gebeurd.- En dan wil ik. er hier gaarne de nadruk op leggen, hoeveel wij te danken hebben aan alle gewone burger-vrijwilligers," die te hulp zijn gesneld. Het optrekken, van militaire hulpformaties spreekt natuurlijk meer- tot de verbeelding, "maar juist daarom wil ik hiér de heldhaftige strijd geden ken van de zwoegende dorpelingen in het noodgebied zel'f, van' de toegesnelde par ticulieren en studenten, van de D.U.W.- arbeiders, van de vissers uit alle vissers dorpen, van de schippers en vrachtrijders en vooral piet te vergeten de vele stille werkers achter de schermen, die dag en pacht op hun posten hebben uitgehouden, kortom de. strijd van de naamloze vrij williger, die zo krachtig heeft geholpen slachtoffers te redden en groter leed te voorkomen. j.l. Dïrksland, Hértóngen,, Middelharnis, Melissant, Stellendam, Goedereede, Zijpe, Bruinisse, Ooltgcnsplaat en Willemstad. Daarna woonde hij een vergadering bfj van het Dag. bestuur Nat. Rampenfonds. Alles' per vliegtuig en helicopter. De prinsessen. De Prinsessen Beatrix én Irene brachten Zaterdag j.l. onverwacht een bezoek aan evacuees van Schouwen-Duiveland. die in Soesterberg zijn ondergebracht. Zij deel den speelgoed uit onder de kinderen. Eer der op de middag bezochten ze evacuees uit Zierikzee, die te Doorn zijn onderge bracht. Ook hier werd speelgoed uitgereikt aan de kinderen. Prinsessen boven het rampgebied. Daar de weersomstandigheden gister middag gunstig waren, hebben de prinsessen. Beatrix, Irene en Margriet een vlucht ge maakt boven de- geteisterde gebieden. De Koningin en de Prins waren van oor deen dat het noodzakéljjk is.dat hun doch ters zich oen volledig hagkl vormen .van. dë'S Ontstellende raihpr di*óhs vólk heeft' getroffen. - - -- - - De weersomstandigheden'vormden gis ter een ernstige belemmering voor de „luchtbrug" naar de noodgebieden. doch de actie moest voor de onmiddellijk no dige goederen worden voortgezet. Slechts enkele droppings bij St. Maartensdijk en Ellewoutsdijk konden vanwege de sneeuwbuien geen doorgang vinden Toch werden gister van het vliegveld Valken burg nog 23 vluchten gemaakt, tegen Za terdag 48; Allerlei goederen werden ver voerd, zandzakken zowel als drinkwater, rubberlaarzen en medicijnen, ondergoed,- antivries en brood, enz. De. helicopters opereren - van Woens- drécht uit. De K.L.M. heeft 'het met de buiten-. land.se hulpverlening' buitengewoon druk, terwijl tevens machines gebruikt worden voor de hulpverlening in het rampgebied. Het eigenaardige geval doet zich daarbij, voor, dat dc Deense K.L.M.-piloot Stein beck en zijn zoon, beiden aan het werk zijn in Zeeland. De eerste in e'en K.L.M.- vliegtuig, de andere 'als Deens militair vlieger in een Catalinevliegboot. Binnen twee dagen. was1, in Zweden een bedrag van een millioen Zweedse Kronen voor de slachtoffers van de watersnood in Nederland bijeenge bracht. Het' gehele Zweedse volk leeft mee met onze landgenoten, die zo zwaar getroffen zijn. Een bijzondere wijze van offeren is georganiseerd in het stadje Köeping in Midden-Zweden. Op Zaterdag en Zondag moeten alle voetgangers, die een van de zes bruggen in het stadje passeren, een bijdrage geven voor het fonds dat gesticht is voor de hulpverlening aan Nederland. De foto toont ons Prinses -Christina .die de bijdrage van haar en haar schoolkameraadjes, overhandigt aan de Nederlandse gezant te Stockholm, de heer W. A. A. M. Daniëls. Met kracht is overal in de geteisterde gebieden herstel «n opbouwwerk ter hand genomen Op verschillend* plaatsen zijn reeds aanzienlijke vorderingen gemaakt" Hier zien. we dc werkzaamheden voor hel herstel van de spoorweg "an Bergen op Zoom naar Goes.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2