J4,
In Nederland wordt de rensport ten gronde
gericht, tenzij...
HONDERDEN NAAMLOZEN REDDEN
DUIZENDEN HET LEVEN
Koningin Juliana naar getroffen
eilanden
HAAGSCHE COURANT Maandag 9 Februari 1953 Pagina 9
Draf sport en rensport dienen tot
eendrachtige samenwerking
te komen
m (Slot)
Aan de 88 rennen te Duindlgt, 5
Bergen op Zoom ,4 te Groningen. 2
te Zwolle en 1 te Mereveld. in totaal
100 rennen op 38 coursemiddagen, na*
men dit jaar 105 paarden deel. w.o
8 Belgische, die gezamenlijk een be
drag wonnen van 109.450
Op het eerste gezicht en in verge
lijking met 1949 het eerste jaar na hei
tweede totalisatorverbod met 76 ren
nen en een uitgeloofd bedrag var
55.745 een niet onaardige som, het
geen rond 1.050 per renpaard zoi
betekenen.
Doch als U weet, dat „Chiberta"
10.300, „Sakina" 9.200. „Britoly"
1 5.325 „Cleone" 1 4515, „Prince Al-
bert" l 4375, „Taxiol" t 3015. „Ac
vit" 3695. „Flying Gal" 3490, „I
kanier" 13.412,50, „Noordwester
en Dicky" f 3225, alsmede de na Juni
gestarte tweejarigen „Truus" 4100
en „Pistache" 3225, in totaal dus 13
paarden, hiervan niet minder dan
62.057,50 wonnen, dan bleef er voor
de overige 92 paarden slechts
47.392,50 over!
Echter 28 paarden vielen niet in de
prijzen, 19 kwamen slechts éénmaal aan
de start, waarvan 14 (o.a. „Qualissa",
„Robespierre", Derby-winners in
resp 1949 en 1950 en „Zeester") geen
prijzengeld verdienden, zodat 64 paar
den aan een uitgeloofd bedrag "v~~
47.392,50 kwamen.
Hieronder waren er 4, die een
van 2 a 1 3000 behaalden en 4 met
meer dan 1500, waaruit kan worden
geconcludeerd dat 56 paarden rond
25.000 wonnen, hetgeen gemiddeld
450 per paard per seizoen zou *- -
tekenen.
Naast de reeds vermelde 28 i
paarden, die niets verdienden voor
hun eigenaar, waren er 24 volbloeds
die aan minder dan 300 kwamen
23 aan minder dan 1000.
Werd het uitgeloofde bedrag
t.o.v. 1949 derhalve verdubbeld,
waarvoor een compliment aan het
Renbestuur, het aantal geboren
veulens daalde van 39 in 1949 en 36
in 1951 tot slechts 17 in 1952 en dat
geeft te denken.
Het houden van renpaarden is
een kostbare liefhebberij, want.
Paardenrennen geven in Ne
derland geen bijverdienste
Vele eigenaren van renstallen in
Engeland, met name Winston Chur
chill. boeren geldelijk niet onaardig
op de paardenrennen. Engelands Pre
mier staat bekend als de eigenaar vai
vijf volbloeds, die elk dit jaar zeker
één race wonnen. Zijn eerste paard
„Colonist" won in totaal reeds der
tien belangrijke rennen en verdiende
voor Winston liefst Plm. f 120.000.
dat gezegd kan worden, dat Chur
chill bijverdiensten heeft, dank zij zijn
renstal.
Mogelijk is dit een gunstig voorbeeld,
doch verbazen doet het ons niet,
want de rensport ln Engeland is bij
zonder populair; op verschillende ba
nen worden ln het lange seizoen da
gelijks rennen gehouden.
Wat een schrille tegenstelling tot óns
renwezen.
Normaliter host een renpaard aan
een entrainement of stal in training
fegeven f 150 per maand, of liefst
1800 per jaar Van de 105 in 1952 ge
starte paarden kwamen er maar 20 bo.
ven dit bedrag aan prijzengeld uit zo
dat de rensport' voor de meeste eige
naren van één of twee paarden inder
daad een dure liefhebberij is.
De winnares van de Derby 1952
„Sakina" kwam dit seizoen tienmaal
aan de start, won zevenmaal en ein
digde driemaal als 2e en toch ver
diende haar eigenaar nog geen
f 10.000 I
Is het dan verwonderlijk, dat
enerzijds door het bezit van een te
gering aantal paarden (geen eigen
renstal annex stoeterij), waardoor
te vpel op één kaart wordt gezet,
anderzijds door het geringe aantal
rennen met weinig winstkansen
voor de zg- mindere goden, het aan
tal eigenaren eerder af- dan toe
neemt of dat men overstapt op de
drafsport?
Toevallig de enige stal van impor
tantie met stoeterij, die van de heer
F. J Frowein te Noordwijk aan Zee,
„Noordwester" en „Truus" als voor
beelden telt dan ook het grootste aan
tal winners.
Ook trainers en jockey's heb
ben zorgelijk bestaan.
Het renseizoen in België kent slechts
6 weken rust en wel van eind Decem
ber tot half Februari. In ons land be
gint het renseizoen begin April en
eindigt begin November, zodat de
reeds geringe verdiensten gedurende
niet minder dan 5 maanden stil staan.
Hoe verbetering
rensport
X. Eendrachtige samenwer
king nodig tussen draf- en
rensport,
t. Verlenging renseizoen van
15 Februari tot 15 Decem
ber.
3. Ook op banen to Gronin
gen, Hilversum en Mere
veld rennen.
4. Op Duindlgt een vaste
cottrsemfddag op de
Woensdag.
5. Ieder courseprogramma
minstens 2 of 3 rennen
met goed bezette velden.
6. Deelneming buitenlandse
paarden activeren; vesti
ging van buitenlandse
stallen/cntralnementen te
gengaan.
7. Volbloedfokkerij uitbrei
den en opvoeren; hogere
premies.
8. Verhoging prijzengelden;
renpuarden indelen naar
klassen.
bookmakers Inscha-
Hebben wij in onze vorige
artikelen min of meer de
ontwikkeling van de ren
sport in ons land belicht, in
onderstaand slotartikel volgt
de bevestiging, dat we in
Nederland met de rensport
op de verkeerde weg zijn,
doch dat door eendrachtige
inspanning en samenwer
king veel ten goede kan
keren, zodat uiteindelijk dit
mooie onderdeel van de
paardensport met de oudste
rechten behouden blijft.
Het zal daarom niemand verba
sen, dat vanwege deze ongunstige
situatie in ons renwezen op alle
mogelijke en zelfs ontoelaatbare
manieren getracht wordt een
groot aantal renpaarden in trai
ning te krijgen, vaak alleen tegen
betaling van voer en zelfs voor
nog minder om straks in het sei
zoen in de gelegenheid te zijn met
de beschikbare paarden meer rij-
geld of gedeelten van de prijzen
gelden te verdienen, dit ter com
pensatie van het verlies gedurende
de maanden van stilstand.
Dat het gevaar groot is, dat op
deze wijze „roofbouio" wordt ge
pleegd van de volbloeds, laat zich
begrijpen, doch wegens het ont
breken van een belangengemeen
schap dreigen de bonafide trai
ners met hun jockey's hiervan de
dupe te worden, tenzij het ren
seizoen langer gaat duren en
eigenaren meer zorgen voor goed
bezette velden, waardoor de cour
ses aantrekkelijker en spannender
worden.
Waarom is het in ons land niet mo
gelijk deze rustpauze te reduceren tot
2 maanden, b.v van 15 December tot
15 Februari? De trainers en jockey's
en het stalpersoneel zouden hierdoor
een minder zorgelijk bestaan lijden en
de rensport zou er wel bij varen.
Wil onze rensport zich hand
haven en meer tot ontwikkeling
komen, dan is eerste voorwaarde,
dat het renseizoen wordt ver
lengd, maar de eigenaresse van
Dumdigt, de dochter van wijlen de
heer W. Jochems, heeft bezwa
ren tegen een te korte sluiting van
Dumdigt om reden van te inten
sief gebruik van de gronden c-.a.
Het is echter te hopen, dat het
Bestuur van de Stichting Renbaan
Duindigt er in mag slagen met
mevr. Burgerhout, geb. Jochems
tot, een bevredigende oplossing te
komen, hetgeen in het belang van
onze mooie rensport zou zijn.
Ofschoon het aantal coursedagen te
Duindigt voor dit jaar gelijk is aan
dat in net afgelopen Jaar, nl. 36. is
het verheugend, dat hieronder 14
Woensdagmiddagen voor komen.
In België bv. houdt men op iédere
dag in de week, echter op verschil
lende banen, coursen en wij mogen
het bestuur van Duindigt adviseren
„Neem de proef met het op elke
Woensdag uitschrijven van een ge
combineerd draf- en renprogramma"
De belangstelling za] misschien aan
vankelijk tegenvallen, maar op den
duur krijgt men vaste courseoezoe-
kers, die hiermede rekening houden
en verwachten wij een goede opkomst,
waarmede ook de rensport gebaat zal
zijn.
Wenselijk Is, dat ieder coursepro
gramma zeker twee vlakke rennen en
één hordenren of stseple-ehase be
vat. terwijl klasse-indeling van ge
lijkwaardige paarden aanbeveling ver
dient. Voorbeeld rennen voor paar
den. die in een bepaald seizoen nog
geen 500 wonnen enz, Hoe „open"
een ren, hoe attractiever, hoe meer
omzet aan de toto.
Verhoging van de prijzengelden
zou tenslotte geen overbodige luxe be.
tekenen dit zou kunnen door het hef
fen van hogere entreegelden (van bv
2.50 p p.) doch dan alle tribune
plaatsen vrij en dus weg met die extra
gulden voor een tribuneplaats
Inkrimping van de pauze tussen de
verschillende nummers mag dan vol
gens de leiding van de totalisator niet
mogelijk zijn, naar onze bescheiden
mening echter wel. indien iedere
course ook op tijd wordt gelopen en
dat is met een straffere leiding mo
gelijk Een pauze van ten hoogste 25
minuten is zeer gewenst.
Geeft het Bestuur Stichting Ren
baan Duindigt het voorbeeld?
Tweeledige taaie
Niettegenstaande ons land vier be
langrijke coursebanen telt. t.w. te
Duindigt, Groningen, Hilversum en
Mereveld, worden praktisch alleen op
die te Dumdigt rennen uitgeschreven.
NU leent de Renbaan Duindigt zich
hiervoor bij uitstek, daar om de in
ternationale draversbaan een fraaie
renbaan ligt, zodat te doen gebruike
lijk een gecombineerd courseprogram
ma kan worden geboden, dat aantrek
kelijker is dan uitsluitend draverijen
of rennen.
Hoewel de situatie te Hilversum.
Mereveld en Groningen bij lange na
niet zo gunstig is als te Duindigt, is
het met enige goede wil mogelijk op
deze banen ook rennen te houden,
Is de verhouding van het aantal
dravers tot renpaarden ongeveer 4 1,
dan is een gecombineerd programma
als te Duindigt van 5 draverijen en
3 rennen niet ongunstig voor de ren
sport, ware het. dat de andere drie
grote banen ook zoveel mogelijk deze
—eg zouden bewandelen.
Helaas is daar de drafsport alles
at de klok slaat, maar zowel te Hil
versum als te Groningen en zelfs te
Mereveld dient, men te beseffen, dat
het dienen van de paardensport.' een
tweeledige taak omvat: de rensport en
de drafsport
Is er sprake van eendrachtige
samenwerking, dan kan met weinig
opofferingen ruimte worden gevon-
In Engeland bloeit de rensport
wel, in tegenstelling tot ons land.
Een van de beste bewijzen hiervan
is de grote massa belangstellenden,
die liier Tulyanhet pas voor
een enorme som verkochte won
derpaard van de Aga Khan, de
St. Leger ziet winnen.
Eigenaren van volbloeds moeten
daarnaast meer beseffen voor
beeld deze zomer te Geleen), dat
hoewel hun paarden meermalen
als figuranten in een race meelo
pen het niet gestand, doen van
een gedane inschrijving onsportief
is en zeker niet ten goede komt
aan de belangstelling van het pu
bliek, waarvan de volbloedfokkerij
het vanwege de toto toch moet
hebben.
Bedroeg de omzet aan de toto
te Duindigt voor de drafsport
f 1.965.887,50, de rensport haalde
2't/s maal minder of f 735.053.50.
Voor het gehele land zijn de
cijfers: drafsport 5.8S7.905.e??.
rennen f 759.121,.of liefst zeven
maal minder en dat betekent even
zoveel mAnder voor de volbloed
fokkerij.
Als overkoepelend orgaan, dat de
belangen behartigt zowel van de
drafsport als van de rensport. Is
de taak van het bestuur Stichting
Ned. Draf- en Rensport, welke dns
ook tweeledig is, niet te benijden.
Wij hebben de overtuiging, dat ge
noemd bestuur doordrongen is van
de ernst van de ongunstige factoren
in het renwezen en dat al het mo
gelijke wordt gedaan liierln verbe
tering te brengen. Echter met op/.lj-
schulving van alle persoonlijke be
langen dient de Stichting meer bin
ding tot stand te brengen tussen eige
naren c.s. van dravers en volbloeds,
zodat uiteindelijk begrip groeit voor
elkanders problemen.
Lukt dit in de naaste toekomst,
dan kan door eendrachtige samen
werking de mooie rensport in Neder
land behonden blijven en zelfs tot
ontwikkeling komen. Toepassing van
overwicht op paardensportvereni
gingen moet mogelijk zijn t.a.v. het
opnemen van rennen op hun banen.
Ziet de N.D.R. daartoe uiteindelijk
geen kans, dan doet men er verstan
dig aan tijdig in overweging te ne
men, maar niet liet dienen van de
rensport te stoppen. Zoals het nu
gaat, lijkt het nog nergens op en
wordt het renwezen langzaam maar
zeker ten gronde gericht, tenzij
de vele toekomstwensen in neven
staand kadertje in vervulling gaan.
oe is het. ontstaan
Dil woord
EEN SCHIP MET
ZURE APPELEN
Wie hoort zeggen; Paar komt
een schip met zure appelen aan. zal
nooit naar het water, maar altijd
naar het uitspansel kijken De uit
drukking betekent immers: er is
zwaar weer op til, er dreigt een
hevige bui. Nu is wel begrijpelijk
dat men wolken die langs de hemel
drijven, vergelijkt met voortzeilen-
de schepen, maar men vraagt zich
toch wel even af waar de appelen
vandaan komen. Een verklaring
geeft het Boek Job, waar in
sommige vertalingen tt lezen
staat: Mijn dagen gingen voor
bij als schepen met appele bela
den (Job 9 23). Dat men in oude
tijden speciale snelzeilers gebruik
te om fruit t: vervoeren, is begrij
pelijk. Daarmede worden nu de
snel aandrijvende wolken vergele
ken Ik denk dst de appelen zuur
genoemd worden, omdat men in het
alger.een op dit soort fruit niet erg
gesteld is
FILM
LIMAN HARVEY GETROUWD
De filmster Lilian Harvey te Ko
penhagen, („Der Kongress Tanzt",
„Die Drei von der Tankstelle",
etc.) is gehuwd met haar impresa
rio. de Deen Valeur Larsen. Het hu
welijk werd ingezegend in een
klein kerkje even buiten Kopenha
gen.
Lilian Harvey was gekleed in wit
bruidstoilet. Het paar vertrok na
de plechtigheid in een door witte
paarden getrokken koets.
Dit is een brokje geschie
denis van de redding van
duizenden in verdrinkingsge
vaar verkerenden op Schou-
wen-Duiveland. Het verhaal
van honderden vrijwilligers
die naar het noodgebied
stroomden in hun eigen
vaartuigen, door de dijkga-
ten de polders invoeren en
van daken en zolders de
door de vloed ingeslotenen
haalden en in veiligheid
brachten.
Hun werk eindigde Za
terdag.
Zij kwamen als naamlo
zen, zij gingen stil en zonder
zich bekend te maken terug
naar huis en haard. Het
waren Marine-mannen en
Stoottroepers, vissers, ber
gers enburgers, veel
burgers zelfs.
Onze speciale verslaggever
in het rampgebied sprak met
drie van hen, opvarenden
van blazers van Van den
Tak uit Rotterdam. Wat zij
hem in sombere bewoordin
gen vertelden, was het epos
van de redding van de be
woners van Schouwen-Dui-
veland. Ook zij wilden naam'
loos blijven. De namen van
hun schippers f Goed. In hen
worden dan met dit verhaal
geëerd allen, die dag en
nacht in vletten, sloepen en
vlotten gezwoegd hebben om
mensenlevens op een der
meest geteisterde van onze
Zeeuwse eilanden te behou-
Vissers uit Yerseke
verrichtten
heldendaden
Een predikant van een kerkge
nootschap in Yerseke deelt ons o.a.
mede (zijn brief is gedateerd 4
Febr.). dat de vissers van dit dorp
aan de Oosterschelde direct des
Zondagsmorgens op het eerste
noodsein in hun boten zijn gespron
gen en uit zijn gevaren. Onmiddel
lijk werden de boten naar de over
stroomde gebieder gebracht en
werden de mensen die op de daken
en in telegraafpalen zaten, verlost
uit hun benarde positie. Terwijl de
storm voortwoedde en de golven
met ontzettende kracht de dijken
beukten en de vaartuigen bedreig
den, hebben de mannen van Yer
seke de strijd met de dood aange
bonden en alles getrotseerd om
maar te kunnen redden, 's Zondags
werden honderden mensen gered
uit de omgeving van Kruiningen.
Anderen hebben onmiddellijk koers
gezet naar de eilanden Tholen,
Schouwen en Duiveland.
Een hoofdonderwijzer verklaar
de grote bewondering te hebben
voor de geweldige moed. die de
vissers aan de dag hebben gelegd
Toen de storm nog voortraasde
en van uit Holland nog geen enkele
boot onderweg was. werd er in de
wateren een strijd gestreden door
de moedige redders, een strijd op
leven en dood.
In het hart van velen is grote
dankbaarheid voor het grote werk
dat de vissers van Yerseke hebben
gedaan, toen het noodweer los was
gebroken.
HIJ IS HET ENIGE WAT ME BLEEF
hl Duivelands polders werd
iets groots verricht
(Van een speciale verslaggever)
Een jonge vrouw met een grote hond stond bij het dakraam
van de zolder. De vlet met Maassluizers was langs gekomen
en wilde haar meenemen en in veiligheid brengen. Dreischor,
dat zo in nood verkeerde, was door de Maassluizers ontdekt
en met man en macht was men begonnen de bewoners in
veiligheid te brengen. Die jonge vrouw had allen verloren
die haar lief waren. De hond was het enige wezen uit de
huiselijke kring, dat haar overbleef. Het dier mocht natuur
lijk mee.
Die vletbemanning van Maassluizers en vele honderden an
deren uit alle windstreken, militairen zowel als burgers,
hadden de noodkreten uit Zierikzee gehoord en waren op
weg gegaan. Ze waren de polders ingetrokken en hebben
zichzelf volkomen uitgeschakeld. Zolang het dag was, roei
den zij, zeulden zij op ondiepe gedeelten de rubberboten met
zieken achter zich aan, drongen zij de ontroering weg als zij
van aangezicht tot aangezicht stonden met het diepste leed
dat de mens, in het ontvallen van hen die hem lief zijn kan
treffen. Ontroering over die doden die de wind door het
water in de hoek van twee dijken had gedreven, doden die
men nog niet kon bergen. Want levenden verkeerden nog in
nood en die moesten worden gered. Zij allen verrichtten in
eendrachtige samenwerking met elkaar iets groots.
De sneeuwbuien wolken nu bo-
van de verdronken polders van
Schouwen-Duiveland. De water
vlakte, slechts hier en daar ge
broken door een dak. Een groep
bomen, een binnendijkje of de ver
dronken huizengroep van een dorp,
ligt verlaten. Waar tot voor enke
le dagen een gewemel van vletten
en sloepen was, waar helicopters
telkens zich naar een droog plekje
lieten zakken om mensen over het
water naar Zierikzee of elders te
brengen. is nu leegte en stilte. De
polders zijn verlaten. Wie in de
eerste vloedgolf het leven wist te
behouden en later niet onder het
puin van het onderspoelde en in
stortende huis een gruwelijke dood
vond, is in veiligheid.
Van de daken van vele boerde
rijen waait nog de witte vlag
Maar geen levend wezen is meer
op de zolders. Die zijn stelselmatig
afgezocht. Toen heeft men de pol
ders alleen gelaten, he.t reddings
werk is afgelopen. Op Haamstede
en Renesse is men gebleven. Brou
wershaven en Zierikzee zijn nog
met de evacuatie bezig. In Brui-
nisse blijven vijfhonderd mannen
achter, om het eiland terug te
winnen op de zee.
Zy kwamen
De honderden redders hoeveel
geweest zijn is met geen moge
lijkheid te schatten zijn terug
gekeerd naar hun woonplaatsen.
Toen tegen het einde van de week
ook de Amerikaanse ducks Schou-
i-Duiveland bereikten, was het
grote reddingswerk reeds bijna vol
tooid. De Amerikanen trokken
toch met hun amphibie-voertuigen
Koningin Juliana is vanmorgen
te half acht naar Spijkenisse op
Voorne-Putten vertrokken om te
trachten van daar uit met een boot
van Waterstaat een tocht naar ver
schillende eilanden te maken. Zij
was voornemens dorpen te bezoe
ken waar nog mensen wonen.
Ruim 50.000 geëvacueerden
De Regeringsvoorlichtingsdienst
deelt ons mede. dat het aantal uit
de noodgebieden geëvacueerde
mensen ruim 50.000 bedraagt.
Naar schatting zijn thans meer
dan 10.000 evacué's in Rotterdam
ondergebracht. Tot Zaterdagmid
dag 6 uur waren er ten stadhuize
9550 geregistreerd en vanmorgen
hield de stroom van aanmeldingen
aan. De geregistreerden zijn af
komstig uit 90 verschillende ge
meenten. Het merendeel hoort
thuis in 's-Gravendeel, nl. 1386, dan
volgt Middelharnis met. 1228, Som-
melsdijk met 680. Nieuwe Tonge
met 416 en Stavenisse met 189.
Reeds heeft de ambtenaar van de
burgerlijke stand een huwelijk
tussen twee geëvacueerden vol
trokken, afkomstig uit Steenber
gen en Oude Tonge,
De door het Rode Kruis ver
strekte bedden, dekens en matras
sen en beddegoed blijven eigendom
van de geëvacueerden. evenals het
aan hen verstrekte geld.
De burgemeesters van Mole
naarsgraaf. Brandwijk. Bleskens-
graaf en Oud-Alblas hebben aan
de geëvacueerde bevolking van
deze gemeenten medegedeeld, dat
Lilian Harvey én haar echtgenoot.
terugkeer naar de woongemeenten
tot nader order niet is toegestaan.
Dit besluit is genomen na overleg
met de betreffende medici. Am
bachtslieden en neringdoenden uit
deze gemeenten kunnen indien
zij zich duidelijk kunnen legitime
ren en indien hun woningen wa-
tervrjj zijn, niet hun echtgenoten
en zuigelingen wel terugkeren.
Hun kinderen beneden de 15 jaar
mogen zij. voorzover het geen zui
gelingen betreft, niet meebrengen
Het aantal zieken vlei mee
Het aantal zieken onder de ge-
evacueerden te Rotterdam is min
der groot dan aanvankelijk werd
gevreesd. Volgens mededeling van
de directeur van de Geneeskundige
en Gezondheidsdienst zijn er van
de 10.000 mensen in totaal 296 op
genomen moeten worden, nl. 127 in
een ziekenhuis, 120 in een ver
pleeginrichting, 12 in een psychia
trische inrichting en 37 in het ge-
nieentelijk tehuis voor euden van
dagen.
Enorme hoeveelheden goederen
worden gezonden
De hulp uit het buitenland voor
de slachtoffers van de watersnood
is zo overstelpend, dat Schiphol
reeds enige malen verstopt is ge
weest door het vervoer. Naar
schatting is voor een waarde van
30 millioen gulden aangekomen of
onderweg.
Het grootste probleem bij de
goederenvoorziening ziet men in
de wederopbouw van de getroffen
gebieden. Daarom moet een groot
gedeelte van de gezonden goederen
achter de hand worden gehouden
tot het ti,jdstip, dat de revacuatie
zich gaat voltrekken en de mensen
weer hun huizen en andere bezit
tingen, voorzover nog aanwezig,
zullen gaan betrekken.
Giften en collecten
Indon. bedienden van de „Oranje"
hebben ƒ500 bijeengebracht, col
lecten R.K. kerken in Rotterdam
120.000; Vacantiefonds voor de
Landbouw 100,000; een Noorse
scheepvaartmij ƒ10.000; in Surina
me is ƒ220.000 bijeengebracht.
Ter aanvulling van de berichten,
welke daarover in de afgelopen
dagen reeds werden gegeven, kan
worden gezegd, dat de nationale
inzameling, welke door Italiaanse
regering werd geopend voor de
hulpverlening op de derde dag
reeds een bedrag van een half mil
liard lire (ƒ1.200.000) had bereikt.
In Roosendaal arriveerde een
speciale trein met 150 Italiaanse
brandweerlieden, welke geheel
„selfsupporting" zijn.
Aotle in Amsterdam
De 535.000 kiezers van Amster-
dam zullen door 1000 ambtenaren
worden bezocht om een steentje bij
te dragen ter leniging van de
watersnood. Zij ontvangen dan een
„certificaat van vervulde harte-
plicht".
Colleges T.H. hervat
Met ingang van 11 Febr. a.s. zul
len de colleges aan de Technische
Hogeschool worden hervat.
dracht en ze wilden zich met eigen
ogen er van overtuigen dat er nie
mand was achtergebleven. Op
dracht is opdracht. Het werk was
echter gedaan in een drietal dagen,
nadat de eerste noodkreten uit
Zierikzee de buitenwereld hadden
doen weten dat Schouwen-Duive
land er slecht aan toe was en dat
duizenden in de dorpen de dood
voor ogen hadden.
Toen zwermden de schepen
aan, grote en kleine. Maar het
waren vooral de kleine, die het
grote werk zouden opknappen.
Want de polders stonden niet zo
diep onder water, sloepen had
den op de hoger gelegen gedeel
ten dikwijls moeite voldoende
water te vinden om te kunnen
blijven varen. De vletten bleken
ook nu weer de meest geschikte
vaartuigen te zijn, weinig diep
gang, geen kiel en licht roeien.
Op de eerste noodkreten uit Zie
rikzee gaven ook vier blazers en
een zeegaande vlet van Van den
Tak's. Bergingsbedrijf gehoor. De
„Walrus", schipper H. Breen, lag
in Wemeldinge. De „Bruinvis",
schipper Fr. Sperling, lag in Vlis-
singen. Zy voeren direct op naar
Zierikzee.
De ..CchoHevaar'.' was ook in de
buurt, nl. in Dinteloord. De blazer
„Meermin" schipper J. v. d. Zee,
was op de Zuidhollandse stromen
met bergingswerk bezig, evenals
de zeegaande vlet „Otter", schip
per F. Verboom, die bij de B.P.M.
duikerwerk verrichtte. Zij lieten
het werk in de steek en zetten
koers naar Zierikzee. Zo deed ook
de sleepboot „Maassluis" schipper
J. Koppenol. Maandag kwam de
„Walrus" reeds met roeiboten,
waaroih gevraagd was, te Zierik
zee aan.
Dreischor
Allen die op de „Meermin"
voeren zullen zich de redding van
Dreischor in lengte van dagen blij
ven herinneren. De drie dagen dat
zij er hebben gewerkt en gered,
waren vol spannende en dramati
sche momenten.
Dinsdag kwam de „Meermin"
in Bruinisse aan en daar hoorde de
schipper dat Dreischor er erg
slecht, aan toe was en dringend
hulp nodig had. Vjjf vissers uit
Breskens boden zich direct aan om
mee te gaan en te helpen en deze
hulp werd aanvaard. De volgende
morgen by daglicht voeren zij de
dij": langs tot zij de kerktoren van
Dreischor konden zien. Er was
geen gat in de dyk, zodat er niets
anders opzat dan de meegenomen
vlet met zijn allen over de dyk to
slepen en aan de andere kant te
water te laten. Zij waren met z'n
achten. Een man moest aan boord
op de voor anker liggende „Meer
min" achter blijven.
Besloten werd dat vier man de
vlet zouden bemannen en de vier
anderen voorlopig op de dijk zou
den achterblijven om later af 'te
lossen.
De vlet stak van wal en begon de
drie kilometer lange roeitocht naar
liet dorp, waar zij als eerste aan
kwamen. Onderweg pikten zy nog
enige rubberboten op, die op sleep
touw werden genomen.
De meeste huizen van het dorp
zaten tot het <lak in het water en
de overlevenden hadden op de zol
ders een goed heenkomen gezocht.
Dreischor had het hard te verdu
ren gehad en bij de eerste aanval
van de watervloed hadden heel wat
burgers het leven verloren.
De redders moesten beginnen by
alle zolders aan te kloppen. Maar
al te graag wilden de meesten hun
huls, dat op instorten stond, ver
laten, maar er waren er ook, die
onder geen beding mee wilden.
Toen dit aantal te groot, werd, na
men de redders de burgemeester
in de arm. En die gaf een op een
kladje geschreven bevel mee, dat
de gehele bevolking gelast werd
hun huizen te verlaten. Dat hielp.
De weigerachtigen capituleerden.
Men verliet zyn wankele huizen.
Als ze een twintig mensen in de
vlet hadden, gingen zy op de rie
men, het dorp uit naar een dykje,
vanwaar de vluchtelingen een
schip konden bereiken, dat hen
naar Dordrecht zou voeren. Zo
waren zy de gehele dag bezig,
roeiend, uren achtereen tot zy op
van vermoeienis waren en hun ar
men loodzwaar. Tegen donker
moesten zy het werk opgeven. Zij
keerden terug naar de dyk en
zochten hun schip op voor een
maal warm eten en een paar uur
loodzware slaap.
De volgende morgen gingen zij
er weer op uit. In de rubberboten
sleepten zy achter de vlet zieken
en gewonden mee.
Het was op een van die red
dingstochten dat zij de vlet was
reeds boordevol die jonge vrouw
van de zolder van haar huis haal
den, Ze kon eigenlijk nog maar
alleen in die vlet en een van de
mannen vroeg: „Moet die hond be
slist nog mee?" Waarmee hij be
doelde die met de volgende beurt
af te halen. Het was toen even
stil en de vrouw zei eenvoudig en
schijnbaar beheerst: „dat is het
enige wat me overbleef. Mijn kind,
mijn man en mijn ouders zijn ver
dronken. Mag ik mijn hond bij
hnij houden?"
Dat was een van de momenten
die zelfs deze kerels een brok in
de keel joegen. De hond ging na
tuurlijk mee, zo vol kon de vlet
niet zijn.
Of die jongeman met een om
zijn moeder huilend kind van een
paar jaar op zijn arm. Moeder was
verdronken. Het kind zat op va
ders arm.
Telkens maar weer leverden zij
op het dijkje zo'n vlet vol vluch
telingen af. Een enkele maal daal
de er een helicopter om de zieken
af te halen, hun werd het tran
sport naar Dordrecht bespaard.
En dan die zorgen om gezinnen
zoveel mogelijk bij elkaar te hou
den. Hartverscheurende tonelen
speelden zich af als er te weinig
plaatsen in de vlet waren. Later
kwamen zij toch wel weer bij
elkaar. Daar zorgden de redders
wel voor.
Met laag water konden ze in
Dreischor snel werken, want dan
liep de omgeving van de kerk
bijna droog en werden de vluchte
lingen daar verzameld voor zij naar
het dijkje werden overgebracht.
Meer dan 200 hebben zij er zo
uit de nood gered; tot Dreischor
geheel leeg was.
Ook ander werk
Het verhaal van de blazer
Bruinvis Is misschien minder dra
matisch maar zeker niet minder
belangrijk. Het schip begon met 25
ton drinkwater van Wemeldinge
naar Zierikzee te brengen. die
Dinsdagmorgen bij daglicht wer
den gelost, 's Middags ging het
schip met gewonden terug naar
Wemeldinge en veirvoerde weer
een lading drinkwater. Met zijn
laadboom plaatste de Bruinvis
roeiboten op vrachtauto's, die naar
de polders werden gereden om hulp
te gaan verlenen. De eigen vlet
werd afgestaan aan enkele vis
sers, die ermee op uit trokken om
hulp te verlenen waar dat maar
kon. Later hebben die van de Ot
ter de vlet ergens aan de dyk ge
vonden. Het werk was toen afge
lopen.
Met de Walrus heeft de Bruin
vis heel wat drinkwater, dekens,
medicamenten en nog zoveel meer
naar Zierikzee vervoerd en naar
Scharendijke een lichtaggregaat,
Vrijdag was ook voor schipper
Sperling en zyn mannen deze taak
geëindigd.
By Nieuwerkerk
Die kleine zeegaande motorvlet
Otter heeft zich ook als de beste
geweerd. Met een hele vloot sloe
pen trok hij naar het dykgat by
Nieuwerkerk en zij bemanden de
roeivlet terwijl de Otter bij het
gat voor anker ging. Van Dinsdag
middag af trokken zy door de pol
der en ze hadden het geluk dat,
met hen marine-motorsloepen
meetrokken die een heel convooi
telkens op sleeptouw konden ne
men naar mosselschepen uit Yerse
ke, die het gewaagd hadden door
het dilkgat te varen en in de pol
der voor anker te gaan. Die dien
den als basisschepen. Twee Maas-
sluise vrijwilligers en twee Sche-
veningers bemanden om beurten
de vlet. die op zoek ging langs
alle boerderijen die maar in de
polder te vinden -varen.
Als die schepen uit Yerseke vol
waren, voeren zii het dijkgat uit
de Oosterschelde op om de vluch
telingen weg te brengen.
Toen Nieuwerkerk leeg was,
gingen ze achter de reddingboot
van Cadzand aan naar Ouderkerk,
waar ze heel wat achtergebleve
nen van de zolders hebben gehaald
en naar een droog liggend gedeel
te hebben gebracht, vanwaar de
helicopters de mensen verder ver
voerden.
Zo redden zij een 85-jarige zieke
vrouw en een jonge moeder met
haar baby die in de orkaannacht:
was geboren. Woensdag hadden zij
het belangrijkste werk achter de
ruk.
Eendrachtig samenwerken
Wat de massale redding van de
bevolking van Schouwen het meest
heeft gekenmerkt, was het een
drachtig samenwerken van allen.
De marine hielp de burger-redders
waar zij maar kon, en deze op hun
beurt verleenden de marine alle
medewerking. Men zag er bootjes
uit alle oorden van het land die op
eigen houtje maar naar Schouwen
waren getrokken en aan het red
den waren gegaan. En hel best zal
misschien wel in hun herinnering
blijven die grote motorvlet met een
eenvoudige zeildoekse kap voorop,
aan het roer een Amsterdammer op
jaren met twee jonge helpers, die
overal waren waar maar te hel
pen viel en die alles aan boord
schenen te hebben van levensmid
delen af tot medicamenten, ver
bandmiddelen en een slokje goed-
Hollands kruikenspul toe. Die drie
Amsterdammers hebben, als zovele
anderen prachtig werk geleverd en
toen Duiveland ontruimd was. toen
er niets meer te redden viel, ver
dwenen zij even onopgemerkt als
zij gekomen i
KERKNIEUWS
DE DROOM DER GEVANGENEN
Onder auspiciën van de V.P.R.O.
zal op verschillende plaatsen in ons
land door het Amsterdams Toneel
gezelschap worden opgevoerd „De
droom der gevangenen" van Christo
pher Fry ln vertaling van Bert Voe
ten. Aangezien dit stuk in een kerk
speelt zal het ook in een kerkgebouw
worden opgevoerd.
In onze stad vindt de opvoering
plaats op Woensdag IS Februari a,s.
in de Luth. kerk. In het stuk spelen
mee: Albert van Dalsum, Johan
Schmitz, Jacq. Snoek en Kees van
Iersel. De regie is in handen van A.
Drefresne. Het toneelstuk zal worden
ingeleid door mej. dr N. A. Brul-
ning, presidente van de V.P.R.O.
PASSIE-SAMENKOMST
De kring Groot-Den Haag van de
evangelisatie van de Geref. Kerken
hier ter stede zal 18 Maart a.s. ln
het Gebouw voor K. en W. een grote
passie-samenkomst organiseren on
der leiding van de Evangelisatie-pre
dikanten drs F. E. Hoekstra en ds A.
J. van Sluijs. Als sprekers zullen op
treden de Geref. predikanten ds J.
Overduln van Amsterdam en ds J. H.
Slllevls Smitt, hoofdvloot-predlkant,
die resp. zullen spreken over: „Wan
neer bespot lk Jezus?" en „Wanneer
verloochen lk Jezus?" De zanverenl-
ging „Asaf" zal koralen uit de Mat-
theus-Passion ten gehore brengen.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Monster, E. I. F. Na-
wijn, miss. pred, voor de Jodenzcn-
din te 's-Gravenhage-Oost,