J4, In Nederland wordt de rensport ten gronde gericht, tenzij... HONDERDEN NAAMLOZEN REDDEN DUIZENDEN HET LEVEN Koningin Juliana naar getroffen eilanden HAAGSCHE COURANT Maandag 9 Februari 1953 Pagina 9 Draf sport en rensport dienen tot eendrachtige samenwerking te komen m (Slot) Aan de 88 rennen te Duindlgt, 5 Bergen op Zoom ,4 te Groningen. 2 te Zwolle en 1 te Mereveld. in totaal 100 rennen op 38 coursemiddagen, na* men dit jaar 105 paarden deel. w.o 8 Belgische, die gezamenlijk een be drag wonnen van 109.450 Op het eerste gezicht en in verge lijking met 1949 het eerste jaar na hei tweede totalisatorverbod met 76 ren nen en een uitgeloofd bedrag var 55.745 een niet onaardige som, het geen rond 1.050 per renpaard zoi betekenen. Doch als U weet, dat „Chiberta" 10.300, „Sakina" 9.200. „Britoly" 1 5.325 „Cleone" 1 4515, „Prince Al- bert" l 4375, „Taxiol" t 3015. „Ac vit" 3695. „Flying Gal" 3490, „I kanier" 13.412,50, „Noordwester en Dicky" f 3225, alsmede de na Juni gestarte tweejarigen „Truus" 4100 en „Pistache" 3225, in totaal dus 13 paarden, hiervan niet minder dan 62.057,50 wonnen, dan bleef er voor de overige 92 paarden slechts 47.392,50 over! Echter 28 paarden vielen niet in de prijzen, 19 kwamen slechts éénmaal aan de start, waarvan 14 (o.a. „Qualissa", „Robespierre", Derby-winners in resp 1949 en 1950 en „Zeester") geen prijzengeld verdienden, zodat 64 paar den aan een uitgeloofd bedrag "v~~ 47.392,50 kwamen. Hieronder waren er 4, die een van 2 a 1 3000 behaalden en 4 met meer dan 1500, waaruit kan worden geconcludeerd dat 56 paarden rond 25.000 wonnen, hetgeen gemiddeld 450 per paard per seizoen zou *- - tekenen. Naast de reeds vermelde 28 i paarden, die niets verdienden voor hun eigenaar, waren er 24 volbloeds die aan minder dan 300 kwamen 23 aan minder dan 1000. Werd het uitgeloofde bedrag t.o.v. 1949 derhalve verdubbeld, waarvoor een compliment aan het Renbestuur, het aantal geboren veulens daalde van 39 in 1949 en 36 in 1951 tot slechts 17 in 1952 en dat geeft te denken. Het houden van renpaarden is een kostbare liefhebberij, want. Paardenrennen geven in Ne derland geen bijverdienste Vele eigenaren van renstallen in Engeland, met name Winston Chur chill. boeren geldelijk niet onaardig op de paardenrennen. Engelands Pre mier staat bekend als de eigenaar vai vijf volbloeds, die elk dit jaar zeker één race wonnen. Zijn eerste paard „Colonist" won in totaal reeds der tien belangrijke rennen en verdiende voor Winston liefst Plm. f 120.000. dat gezegd kan worden, dat Chur chill bijverdiensten heeft, dank zij zijn renstal. Mogelijk is dit een gunstig voorbeeld, doch verbazen doet het ons niet, want de rensport ln Engeland is bij zonder populair; op verschillende ba nen worden ln het lange seizoen da gelijks rennen gehouden. Wat een schrille tegenstelling tot óns renwezen. Normaliter host een renpaard aan een entrainement of stal in training fegeven f 150 per maand, of liefst 1800 per jaar Van de 105 in 1952 ge starte paarden kwamen er maar 20 bo. ven dit bedrag aan prijzengeld uit zo dat de rensport' voor de meeste eige naren van één of twee paarden inder daad een dure liefhebberij is. De winnares van de Derby 1952 „Sakina" kwam dit seizoen tienmaal aan de start, won zevenmaal en ein digde driemaal als 2e en toch ver diende haar eigenaar nog geen f 10.000 I Is het dan verwonderlijk, dat enerzijds door het bezit van een te gering aantal paarden (geen eigen renstal annex stoeterij), waardoor te vpel op één kaart wordt gezet, anderzijds door het geringe aantal rennen met weinig winstkansen voor de zg- mindere goden, het aan tal eigenaren eerder af- dan toe neemt of dat men overstapt op de drafsport? Toevallig de enige stal van impor tantie met stoeterij, die van de heer F. J Frowein te Noordwijk aan Zee, „Noordwester" en „Truus" als voor beelden telt dan ook het grootste aan tal winners. Ook trainers en jockey's heb ben zorgelijk bestaan. Het renseizoen in België kent slechts 6 weken rust en wel van eind Decem ber tot half Februari. In ons land be gint het renseizoen begin April en eindigt begin November, zodat de reeds geringe verdiensten gedurende niet minder dan 5 maanden stil staan. Hoe verbetering rensport X. Eendrachtige samenwer king nodig tussen draf- en rensport, t. Verlenging renseizoen van 15 Februari tot 15 Decem ber. 3. Ook op banen to Gronin gen, Hilversum en Mere veld rennen. 4. Op Duindlgt een vaste cottrsemfddag op de Woensdag. 5. Ieder courseprogramma minstens 2 of 3 rennen met goed bezette velden. 6. Deelneming buitenlandse paarden activeren; vesti ging van buitenlandse stallen/cntralnementen te gengaan. 7. Volbloedfokkerij uitbrei den en opvoeren; hogere premies. 8. Verhoging prijzengelden; renpuarden indelen naar klassen. bookmakers Inscha- Hebben wij in onze vorige artikelen min of meer de ontwikkeling van de ren sport in ons land belicht, in onderstaand slotartikel volgt de bevestiging, dat we in Nederland met de rensport op de verkeerde weg zijn, doch dat door eendrachtige inspanning en samenwer king veel ten goede kan keren, zodat uiteindelijk dit mooie onderdeel van de paardensport met de oudste rechten behouden blijft. Het zal daarom niemand verba sen, dat vanwege deze ongunstige situatie in ons renwezen op alle mogelijke en zelfs ontoelaatbare manieren getracht wordt een groot aantal renpaarden in trai ning te krijgen, vaak alleen tegen betaling van voer en zelfs voor nog minder om straks in het sei zoen in de gelegenheid te zijn met de beschikbare paarden meer rij- geld of gedeelten van de prijzen gelden te verdienen, dit ter com pensatie van het verlies gedurende de maanden van stilstand. Dat het gevaar groot is, dat op deze wijze „roofbouio" wordt ge pleegd van de volbloeds, laat zich begrijpen, doch wegens het ont breken van een belangengemeen schap dreigen de bonafide trai ners met hun jockey's hiervan de dupe te worden, tenzij het ren seizoen langer gaat duren en eigenaren meer zorgen voor goed bezette velden, waardoor de cour ses aantrekkelijker en spannender worden. Waarom is het in ons land niet mo gelijk deze rustpauze te reduceren tot 2 maanden, b.v van 15 December tot 15 Februari? De trainers en jockey's en het stalpersoneel zouden hierdoor een minder zorgelijk bestaan lijden en de rensport zou er wel bij varen. Wil onze rensport zich hand haven en meer tot ontwikkeling komen, dan is eerste voorwaarde, dat het renseizoen wordt ver lengd, maar de eigenaresse van Dumdigt, de dochter van wijlen de heer W. Jochems, heeft bezwa ren tegen een te korte sluiting van Dumdigt om reden van te inten sief gebruik van de gronden c-.a. Het is echter te hopen, dat het Bestuur van de Stichting Renbaan Duindigt er in mag slagen met mevr. Burgerhout, geb. Jochems tot, een bevredigende oplossing te komen, hetgeen in het belang van onze mooie rensport zou zijn. Ofschoon het aantal coursedagen te Duindigt voor dit jaar gelijk is aan dat in net afgelopen Jaar, nl. 36. is het verheugend, dat hieronder 14 Woensdagmiddagen voor komen. In België bv. houdt men op iédere dag in de week, echter op verschil lende banen, coursen en wij mogen het bestuur van Duindigt adviseren „Neem de proef met het op elke Woensdag uitschrijven van een ge combineerd draf- en renprogramma" De belangstelling za] misschien aan vankelijk tegenvallen, maar op den duur krijgt men vaste courseoezoe- kers, die hiermede rekening houden en verwachten wij een goede opkomst, waarmede ook de rensport gebaat zal zijn. Wenselijk Is, dat ieder coursepro gramma zeker twee vlakke rennen en één hordenren of stseple-ehase be vat. terwijl klasse-indeling van ge lijkwaardige paarden aanbeveling ver dient. Voorbeeld rennen voor paar den. die in een bepaald seizoen nog geen 500 wonnen enz, Hoe „open" een ren, hoe attractiever, hoe meer omzet aan de toto. Verhoging van de prijzengelden zou tenslotte geen overbodige luxe be. tekenen dit zou kunnen door het hef fen van hogere entreegelden (van bv 2.50 p p.) doch dan alle tribune plaatsen vrij en dus weg met die extra gulden voor een tribuneplaats Inkrimping van de pauze tussen de verschillende nummers mag dan vol gens de leiding van de totalisator niet mogelijk zijn, naar onze bescheiden mening echter wel. indien iedere course ook op tijd wordt gelopen en dat is met een straffere leiding mo gelijk Een pauze van ten hoogste 25 minuten is zeer gewenst. Geeft het Bestuur Stichting Ren baan Duindigt het voorbeeld? Tweeledige taaie Niettegenstaande ons land vier be langrijke coursebanen telt. t.w. te Duindigt, Groningen, Hilversum en Mereveld, worden praktisch alleen op die te Dumdigt rennen uitgeschreven. NU leent de Renbaan Duindigt zich hiervoor bij uitstek, daar om de in ternationale draversbaan een fraaie renbaan ligt, zodat te doen gebruike lijk een gecombineerd courseprogram ma kan worden geboden, dat aantrek kelijker is dan uitsluitend draverijen of rennen. Hoewel de situatie te Hilversum. Mereveld en Groningen bij lange na niet zo gunstig is als te Duindigt, is het met enige goede wil mogelijk op deze banen ook rennen te houden, Is de verhouding van het aantal dravers tot renpaarden ongeveer 4 1, dan is een gecombineerd programma als te Duindigt van 5 draverijen en 3 rennen niet ongunstig voor de ren sport, ware het. dat de andere drie grote banen ook zoveel mogelijk deze —eg zouden bewandelen. Helaas is daar de drafsport alles at de klok slaat, maar zowel te Hil versum als te Groningen en zelfs te Mereveld dient, men te beseffen, dat het dienen van de paardensport.' een tweeledige taak omvat: de rensport en de drafsport Is er sprake van eendrachtige samenwerking, dan kan met weinig opofferingen ruimte worden gevon- In Engeland bloeit de rensport wel, in tegenstelling tot ons land. Een van de beste bewijzen hiervan is de grote massa belangstellenden, die liier Tulyanhet pas voor een enorme som verkochte won derpaard van de Aga Khan, de St. Leger ziet winnen. Eigenaren van volbloeds moeten daarnaast meer beseffen voor beeld deze zomer te Geleen), dat hoewel hun paarden meermalen als figuranten in een race meelo pen het niet gestand, doen van een gedane inschrijving onsportief is en zeker niet ten goede komt aan de belangstelling van het pu bliek, waarvan de volbloedfokkerij het vanwege de toto toch moet hebben. Bedroeg de omzet aan de toto te Duindigt voor de drafsport f 1.965.887,50, de rensport haalde 2't/s maal minder of f 735.053.50. Voor het gehele land zijn de cijfers: drafsport 5.8S7.905.e??. rennen f 759.121,.of liefst zeven maal minder en dat betekent even zoveel mAnder voor de volbloed fokkerij. Als overkoepelend orgaan, dat de belangen behartigt zowel van de drafsport als van de rensport. Is de taak van het bestuur Stichting Ned. Draf- en Rensport, welke dns ook tweeledig is, niet te benijden. Wij hebben de overtuiging, dat ge noemd bestuur doordrongen is van de ernst van de ongunstige factoren in het renwezen en dat al het mo gelijke wordt gedaan liierln verbe tering te brengen. Echter met op/.lj- schulving van alle persoonlijke be langen dient de Stichting meer bin ding tot stand te brengen tussen eige naren c.s. van dravers en volbloeds, zodat uiteindelijk begrip groeit voor elkanders problemen. Lukt dit in de naaste toekomst, dan kan door eendrachtige samen werking de mooie rensport in Neder land behonden blijven en zelfs tot ontwikkeling komen. Toepassing van overwicht op paardensportvereni gingen moet mogelijk zijn t.a.v. het opnemen van rennen op hun banen. Ziet de N.D.R. daartoe uiteindelijk geen kans, dan doet men er verstan dig aan tijdig in overweging te ne men, maar niet liet dienen van de rensport te stoppen. Zoals het nu gaat, lijkt het nog nergens op en wordt het renwezen langzaam maar zeker ten gronde gericht, tenzij de vele toekomstwensen in neven staand kadertje in vervulling gaan. oe is het. ontstaan Dil woord EEN SCHIP MET ZURE APPELEN Wie hoort zeggen; Paar komt een schip met zure appelen aan. zal nooit naar het water, maar altijd naar het uitspansel kijken De uit drukking betekent immers: er is zwaar weer op til, er dreigt een hevige bui. Nu is wel begrijpelijk dat men wolken die langs de hemel drijven, vergelijkt met voortzeilen- de schepen, maar men vraagt zich toch wel even af waar de appelen vandaan komen. Een verklaring geeft het Boek Job, waar in sommige vertalingen tt lezen staat: Mijn dagen gingen voor bij als schepen met appele bela den (Job 9 23). Dat men in oude tijden speciale snelzeilers gebruik te om fruit t: vervoeren, is begrij pelijk. Daarmede worden nu de snel aandrijvende wolken vergele ken Ik denk dst de appelen zuur genoemd worden, omdat men in het alger.een op dit soort fruit niet erg gesteld is FILM LIMAN HARVEY GETROUWD De filmster Lilian Harvey te Ko penhagen, („Der Kongress Tanzt", „Die Drei von der Tankstelle", etc.) is gehuwd met haar impresa rio. de Deen Valeur Larsen. Het hu welijk werd ingezegend in een klein kerkje even buiten Kopenha gen. Lilian Harvey was gekleed in wit bruidstoilet. Het paar vertrok na de plechtigheid in een door witte paarden getrokken koets. Dit is een brokje geschie denis van de redding van duizenden in verdrinkingsge vaar verkerenden op Schou- wen-Duiveland. Het verhaal van honderden vrijwilligers die naar het noodgebied stroomden in hun eigen vaartuigen, door de dijkga- ten de polders invoeren en van daken en zolders de door de vloed ingeslotenen haalden en in veiligheid brachten. Hun werk eindigde Za terdag. Zij kwamen als naamlo zen, zij gingen stil en zonder zich bekend te maken terug naar huis en haard. Het waren Marine-mannen en Stoottroepers, vissers, ber gers enburgers, veel burgers zelfs. Onze speciale verslaggever in het rampgebied sprak met drie van hen, opvarenden van blazers van Van den Tak uit Rotterdam. Wat zij hem in sombere bewoordin gen vertelden, was het epos van de redding van de be woners van Schouwen-Dui- veland. Ook zij wilden naam' loos blijven. De namen van hun schippers f Goed. In hen worden dan met dit verhaal geëerd allen, die dag en nacht in vletten, sloepen en vlotten gezwoegd hebben om mensenlevens op een der meest geteisterde van onze Zeeuwse eilanden te behou- Vissers uit Yerseke verrichtten heldendaden Een predikant van een kerkge nootschap in Yerseke deelt ons o.a. mede (zijn brief is gedateerd 4 Febr.). dat de vissers van dit dorp aan de Oosterschelde direct des Zondagsmorgens op het eerste noodsein in hun boten zijn gespron gen en uit zijn gevaren. Onmiddel lijk werden de boten naar de over stroomde gebieder gebracht en werden de mensen die op de daken en in telegraafpalen zaten, verlost uit hun benarde positie. Terwijl de storm voortwoedde en de golven met ontzettende kracht de dijken beukten en de vaartuigen bedreig den, hebben de mannen van Yer seke de strijd met de dood aange bonden en alles getrotseerd om maar te kunnen redden, 's Zondags werden honderden mensen gered uit de omgeving van Kruiningen. Anderen hebben onmiddellijk koers gezet naar de eilanden Tholen, Schouwen en Duiveland. Een hoofdonderwijzer verklaar de grote bewondering te hebben voor de geweldige moed. die de vissers aan de dag hebben gelegd Toen de storm nog voortraasde en van uit Holland nog geen enkele boot onderweg was. werd er in de wateren een strijd gestreden door de moedige redders, een strijd op leven en dood. In het hart van velen is grote dankbaarheid voor het grote werk dat de vissers van Yerseke hebben gedaan, toen het noodweer los was gebroken. HIJ IS HET ENIGE WAT ME BLEEF hl Duivelands polders werd iets groots verricht (Van een speciale verslaggever) Een jonge vrouw met een grote hond stond bij het dakraam van de zolder. De vlet met Maassluizers was langs gekomen en wilde haar meenemen en in veiligheid brengen. Dreischor, dat zo in nood verkeerde, was door de Maassluizers ontdekt en met man en macht was men begonnen de bewoners in veiligheid te brengen. Die jonge vrouw had allen verloren die haar lief waren. De hond was het enige wezen uit de huiselijke kring, dat haar overbleef. Het dier mocht natuur lijk mee. Die vletbemanning van Maassluizers en vele honderden an deren uit alle windstreken, militairen zowel als burgers, hadden de noodkreten uit Zierikzee gehoord en waren op weg gegaan. Ze waren de polders ingetrokken en hebben zichzelf volkomen uitgeschakeld. Zolang het dag was, roei den zij, zeulden zij op ondiepe gedeelten de rubberboten met zieken achter zich aan, drongen zij de ontroering weg als zij van aangezicht tot aangezicht stonden met het diepste leed dat de mens, in het ontvallen van hen die hem lief zijn kan treffen. Ontroering over die doden die de wind door het water in de hoek van twee dijken had gedreven, doden die men nog niet kon bergen. Want levenden verkeerden nog in nood en die moesten worden gered. Zij allen verrichtten in eendrachtige samenwerking met elkaar iets groots. De sneeuwbuien wolken nu bo- van de verdronken polders van Schouwen-Duiveland. De water vlakte, slechts hier en daar ge broken door een dak. Een groep bomen, een binnendijkje of de ver dronken huizengroep van een dorp, ligt verlaten. Waar tot voor enke le dagen een gewemel van vletten en sloepen was, waar helicopters telkens zich naar een droog plekje lieten zakken om mensen over het water naar Zierikzee of elders te brengen. is nu leegte en stilte. De polders zijn verlaten. Wie in de eerste vloedgolf het leven wist te behouden en later niet onder het puin van het onderspoelde en in stortende huis een gruwelijke dood vond, is in veiligheid. Van de daken van vele boerde rijen waait nog de witte vlag Maar geen levend wezen is meer op de zolders. Die zijn stelselmatig afgezocht. Toen heeft men de pol ders alleen gelaten, he.t reddings werk is afgelopen. Op Haamstede en Renesse is men gebleven. Brou wershaven en Zierikzee zijn nog met de evacuatie bezig. In Brui- nisse blijven vijfhonderd mannen achter, om het eiland terug te winnen op de zee. Zy kwamen De honderden redders hoeveel geweest zijn is met geen moge lijkheid te schatten zijn terug gekeerd naar hun woonplaatsen. Toen tegen het einde van de week ook de Amerikaanse ducks Schou- i-Duiveland bereikten, was het grote reddingswerk reeds bijna vol tooid. De Amerikanen trokken toch met hun amphibie-voertuigen Koningin Juliana is vanmorgen te half acht naar Spijkenisse op Voorne-Putten vertrokken om te trachten van daar uit met een boot van Waterstaat een tocht naar ver schillende eilanden te maken. Zij was voornemens dorpen te bezoe ken waar nog mensen wonen. Ruim 50.000 geëvacueerden De Regeringsvoorlichtingsdienst deelt ons mede. dat het aantal uit de noodgebieden geëvacueerde mensen ruim 50.000 bedraagt. Naar schatting zijn thans meer dan 10.000 evacué's in Rotterdam ondergebracht. Tot Zaterdagmid dag 6 uur waren er ten stadhuize 9550 geregistreerd en vanmorgen hield de stroom van aanmeldingen aan. De geregistreerden zijn af komstig uit 90 verschillende ge meenten. Het merendeel hoort thuis in 's-Gravendeel, nl. 1386, dan volgt Middelharnis met. 1228, Som- melsdijk met 680. Nieuwe Tonge met 416 en Stavenisse met 189. Reeds heeft de ambtenaar van de burgerlijke stand een huwelijk tussen twee geëvacueerden vol trokken, afkomstig uit Steenber gen en Oude Tonge, De door het Rode Kruis ver strekte bedden, dekens en matras sen en beddegoed blijven eigendom van de geëvacueerden. evenals het aan hen verstrekte geld. De burgemeesters van Mole naarsgraaf. Brandwijk. Bleskens- graaf en Oud-Alblas hebben aan de geëvacueerde bevolking van deze gemeenten medegedeeld, dat Lilian Harvey én haar echtgenoot. terugkeer naar de woongemeenten tot nader order niet is toegestaan. Dit besluit is genomen na overleg met de betreffende medici. Am bachtslieden en neringdoenden uit deze gemeenten kunnen indien zij zich duidelijk kunnen legitime ren en indien hun woningen wa- tervrjj zijn, niet hun echtgenoten en zuigelingen wel terugkeren. Hun kinderen beneden de 15 jaar mogen zij. voorzover het geen zui gelingen betreft, niet meebrengen Het aantal zieken vlei mee Het aantal zieken onder de ge- evacueerden te Rotterdam is min der groot dan aanvankelijk werd gevreesd. Volgens mededeling van de directeur van de Geneeskundige en Gezondheidsdienst zijn er van de 10.000 mensen in totaal 296 op genomen moeten worden, nl. 127 in een ziekenhuis, 120 in een ver pleeginrichting, 12 in een psychia trische inrichting en 37 in het ge- nieentelijk tehuis voor euden van dagen. Enorme hoeveelheden goederen worden gezonden De hulp uit het buitenland voor de slachtoffers van de watersnood is zo overstelpend, dat Schiphol reeds enige malen verstopt is ge weest door het vervoer. Naar schatting is voor een waarde van 30 millioen gulden aangekomen of onderweg. Het grootste probleem bij de goederenvoorziening ziet men in de wederopbouw van de getroffen gebieden. Daarom moet een groot gedeelte van de gezonden goederen achter de hand worden gehouden tot het ti,jdstip, dat de revacuatie zich gaat voltrekken en de mensen weer hun huizen en andere bezit tingen, voorzover nog aanwezig, zullen gaan betrekken. Giften en collecten Indon. bedienden van de „Oranje" hebben ƒ500 bijeengebracht, col lecten R.K. kerken in Rotterdam 120.000; Vacantiefonds voor de Landbouw 100,000; een Noorse scheepvaartmij ƒ10.000; in Surina me is ƒ220.000 bijeengebracht. Ter aanvulling van de berichten, welke daarover in de afgelopen dagen reeds werden gegeven, kan worden gezegd, dat de nationale inzameling, welke door Italiaanse regering werd geopend voor de hulpverlening op de derde dag reeds een bedrag van een half mil liard lire (ƒ1.200.000) had bereikt. In Roosendaal arriveerde een speciale trein met 150 Italiaanse brandweerlieden, welke geheel „selfsupporting" zijn. Aotle in Amsterdam De 535.000 kiezers van Amster- dam zullen door 1000 ambtenaren worden bezocht om een steentje bij te dragen ter leniging van de watersnood. Zij ontvangen dan een „certificaat van vervulde harte- plicht". Colleges T.H. hervat Met ingang van 11 Febr. a.s. zul len de colleges aan de Technische Hogeschool worden hervat. dracht en ze wilden zich met eigen ogen er van overtuigen dat er nie mand was achtergebleven. Op dracht is opdracht. Het werk was echter gedaan in een drietal dagen, nadat de eerste noodkreten uit Zierikzee de buitenwereld hadden doen weten dat Schouwen-Duive land er slecht aan toe was en dat duizenden in de dorpen de dood voor ogen hadden. Toen zwermden de schepen aan, grote en kleine. Maar het waren vooral de kleine, die het grote werk zouden opknappen. Want de polders stonden niet zo diep onder water, sloepen had den op de hoger gelegen gedeel ten dikwijls moeite voldoende water te vinden om te kunnen blijven varen. De vletten bleken ook nu weer de meest geschikte vaartuigen te zijn, weinig diep gang, geen kiel en licht roeien. Op de eerste noodkreten uit Zie rikzee gaven ook vier blazers en een zeegaande vlet van Van den Tak's. Bergingsbedrijf gehoor. De „Walrus", schipper H. Breen, lag in Wemeldinge. De „Bruinvis", schipper Fr. Sperling, lag in Vlis- singen. Zy voeren direct op naar Zierikzee. De ..CchoHevaar'.' was ook in de buurt, nl. in Dinteloord. De blazer „Meermin" schipper J. v. d. Zee, was op de Zuidhollandse stromen met bergingswerk bezig, evenals de zeegaande vlet „Otter", schip per F. Verboom, die bij de B.P.M. duikerwerk verrichtte. Zij lieten het werk in de steek en zetten koers naar Zierikzee. Zo deed ook de sleepboot „Maassluis" schipper J. Koppenol. Maandag kwam de „Walrus" reeds met roeiboten, waaroih gevraagd was, te Zierik zee aan. Dreischor Allen die op de „Meermin" voeren zullen zich de redding van Dreischor in lengte van dagen blij ven herinneren. De drie dagen dat zij er hebben gewerkt en gered, waren vol spannende en dramati sche momenten. Dinsdag kwam de „Meermin" in Bruinisse aan en daar hoorde de schipper dat Dreischor er erg slecht, aan toe was en dringend hulp nodig had. Vjjf vissers uit Breskens boden zich direct aan om mee te gaan en te helpen en deze hulp werd aanvaard. De volgende morgen by daglicht voeren zij de dij": langs tot zij de kerktoren van Dreischor konden zien. Er was geen gat in de dyk, zodat er niets anders opzat dan de meegenomen vlet met zijn allen over de dyk to slepen en aan de andere kant te water te laten. Zij waren met z'n achten. Een man moest aan boord op de voor anker liggende „Meer min" achter blijven. Besloten werd dat vier man de vlet zouden bemannen en de vier anderen voorlopig op de dijk zou den achterblijven om later af 'te lossen. De vlet stak van wal en begon de drie kilometer lange roeitocht naar liet dorp, waar zij als eerste aan kwamen. Onderweg pikten zy nog enige rubberboten op, die op sleep touw werden genomen. De meeste huizen van het dorp zaten tot het <lak in het water en de overlevenden hadden op de zol ders een goed heenkomen gezocht. Dreischor had het hard te verdu ren gehad en bij de eerste aanval van de watervloed hadden heel wat burgers het leven verloren. De redders moesten beginnen by alle zolders aan te kloppen. Maar al te graag wilden de meesten hun huls, dat op instorten stond, ver laten, maar er waren er ook, die onder geen beding mee wilden. Toen dit aantal te groot, werd, na men de redders de burgemeester in de arm. En die gaf een op een kladje geschreven bevel mee, dat de gehele bevolking gelast werd hun huizen te verlaten. Dat hielp. De weigerachtigen capituleerden. Men verliet zyn wankele huizen. Als ze een twintig mensen in de vlet hadden, gingen zy op de rie men, het dorp uit naar een dykje, vanwaar de vluchtelingen een schip konden bereiken, dat hen naar Dordrecht zou voeren. Zo waren zy de gehele dag bezig, roeiend, uren achtereen tot zy op van vermoeienis waren en hun ar men loodzwaar. Tegen donker moesten zy het werk opgeven. Zij keerden terug naar de dyk en zochten hun schip op voor een maal warm eten en een paar uur loodzware slaap. De volgende morgen gingen zij er weer op uit. In de rubberboten sleepten zy achter de vlet zieken en gewonden mee. Het was op een van die red dingstochten dat zij de vlet was reeds boordevol die jonge vrouw van de zolder van haar huis haal den, Ze kon eigenlijk nog maar alleen in die vlet en een van de mannen vroeg: „Moet die hond be slist nog mee?" Waarmee hij be doelde die met de volgende beurt af te halen. Het was toen even stil en de vrouw zei eenvoudig en schijnbaar beheerst: „dat is het enige wat me overbleef. Mijn kind, mijn man en mijn ouders zijn ver dronken. Mag ik mijn hond bij hnij houden?" Dat was een van de momenten die zelfs deze kerels een brok in de keel joegen. De hond ging na tuurlijk mee, zo vol kon de vlet niet zijn. Of die jongeman met een om zijn moeder huilend kind van een paar jaar op zijn arm. Moeder was verdronken. Het kind zat op va ders arm. Telkens maar weer leverden zij op het dijkje zo'n vlet vol vluch telingen af. Een enkele maal daal de er een helicopter om de zieken af te halen, hun werd het tran sport naar Dordrecht bespaard. En dan die zorgen om gezinnen zoveel mogelijk bij elkaar te hou den. Hartverscheurende tonelen speelden zich af als er te weinig plaatsen in de vlet waren. Later kwamen zij toch wel weer bij elkaar. Daar zorgden de redders wel voor. Met laag water konden ze in Dreischor snel werken, want dan liep de omgeving van de kerk bijna droog en werden de vluchte lingen daar verzameld voor zij naar het dijkje werden overgebracht. Meer dan 200 hebben zij er zo uit de nood gered; tot Dreischor geheel leeg was. Ook ander werk Het verhaal van de blazer Bruinvis Is misschien minder dra matisch maar zeker niet minder belangrijk. Het schip begon met 25 ton drinkwater van Wemeldinge naar Zierikzee te brengen. die Dinsdagmorgen bij daglicht wer den gelost, 's Middags ging het schip met gewonden terug naar Wemeldinge en veirvoerde weer een lading drinkwater. Met zijn laadboom plaatste de Bruinvis roeiboten op vrachtauto's, die naar de polders werden gereden om hulp te gaan verlenen. De eigen vlet werd afgestaan aan enkele vis sers, die ermee op uit trokken om hulp te verlenen waar dat maar kon. Later hebben die van de Ot ter de vlet ergens aan de dyk ge vonden. Het werk was toen afge lopen. Met de Walrus heeft de Bruin vis heel wat drinkwater, dekens, medicamenten en nog zoveel meer naar Zierikzee vervoerd en naar Scharendijke een lichtaggregaat, Vrijdag was ook voor schipper Sperling en zyn mannen deze taak geëindigd. By Nieuwerkerk Die kleine zeegaande motorvlet Otter heeft zich ook als de beste geweerd. Met een hele vloot sloe pen trok hij naar het dykgat by Nieuwerkerk en zij bemanden de roeivlet terwijl de Otter bij het gat voor anker ging. Van Dinsdag middag af trokken zy door de pol der en ze hadden het geluk dat, met hen marine-motorsloepen meetrokken die een heel convooi telkens op sleeptouw konden ne men naar mosselschepen uit Yerse ke, die het gewaagd hadden door het dilkgat te varen en in de pol der voor anker te gaan. Die dien den als basisschepen. Twee Maas- sluise vrijwilligers en twee Sche- veningers bemanden om beurten de vlet. die op zoek ging langs alle boerderijen die maar in de polder te vinden -varen. Als die schepen uit Yerseke vol waren, voeren zii het dijkgat uit de Oosterschelde op om de vluch telingen weg te brengen. Toen Nieuwerkerk leeg was, gingen ze achter de reddingboot van Cadzand aan naar Ouderkerk, waar ze heel wat achtergebleve nen van de zolders hebben gehaald en naar een droog liggend gedeel te hebben gebracht, vanwaar de helicopters de mensen verder ver voerden. Zo redden zij een 85-jarige zieke vrouw en een jonge moeder met haar baby die in de orkaannacht: was geboren. Woensdag hadden zij het belangrijkste werk achter de ruk. Eendrachtig samenwerken Wat de massale redding van de bevolking van Schouwen het meest heeft gekenmerkt, was het een drachtig samenwerken van allen. De marine hielp de burger-redders waar zij maar kon, en deze op hun beurt verleenden de marine alle medewerking. Men zag er bootjes uit alle oorden van het land die op eigen houtje maar naar Schouwen waren getrokken en aan het red den waren gegaan. En hel best zal misschien wel in hun herinnering blijven die grote motorvlet met een eenvoudige zeildoekse kap voorop, aan het roer een Amsterdammer op jaren met twee jonge helpers, die overal waren waar maar te hel pen viel en die alles aan boord schenen te hebben van levensmid delen af tot medicamenten, ver bandmiddelen en een slokje goed- Hollands kruikenspul toe. Die drie Amsterdammers hebben, als zovele anderen prachtig werk geleverd en toen Duiveland ontruimd was. toen er niets meer te redden viel, ver dwenen zij even onopgemerkt als zij gekomen i KERKNIEUWS DE DROOM DER GEVANGENEN Onder auspiciën van de V.P.R.O. zal op verschillende plaatsen in ons land door het Amsterdams Toneel gezelschap worden opgevoerd „De droom der gevangenen" van Christo pher Fry ln vertaling van Bert Voe ten. Aangezien dit stuk in een kerk speelt zal het ook in een kerkgebouw worden opgevoerd. In onze stad vindt de opvoering plaats op Woensdag IS Februari a,s. in de Luth. kerk. In het stuk spelen mee: Albert van Dalsum, Johan Schmitz, Jacq. Snoek en Kees van Iersel. De regie is in handen van A. Drefresne. Het toneelstuk zal worden ingeleid door mej. dr N. A. Brul- ning, presidente van de V.P.R.O. PASSIE-SAMENKOMST De kring Groot-Den Haag van de evangelisatie van de Geref. Kerken hier ter stede zal 18 Maart a.s. ln het Gebouw voor K. en W. een grote passie-samenkomst organiseren on der leiding van de Evangelisatie-pre dikanten drs F. E. Hoekstra en ds A. J. van Sluijs. Als sprekers zullen op treden de Geref. predikanten ds J. Overduln van Amsterdam en ds J. H. Slllevls Smitt, hoofdvloot-predlkant, die resp. zullen spreken over: „Wan neer bespot lk Jezus?" en „Wanneer verloochen lk Jezus?" De zanverenl- ging „Asaf" zal koralen uit de Mat- theus-Passion ten gehore brengen. GEREF. KERKEN Bedankt voor Monster, E. I. F. Na- wijn, miss. pred, voor de Jodenzcn- din te 's-Gravenhage-Oost,

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5