Het sneeuwde Zaterdag al in noodgebieden Een wit laken over de overstroomde landerijen RADIOREDE KONINGIN JULIANA Komende springvloed geeft geen reden tot ernstige ongerustheid „Beurzen open, dijken dicht!" Hulde voor alle stille redders s=^== HAAGSCHE COURANT Maandag 9 Februari 1953 Pagina 3 „Overal waar leed is, is zegen nabij" (Van een onzer verslaggevers Te midden van de kleine vogels en sprinkhanen, die in de geteisterde gebieden van Zeeland en Zuid-Holland af en aan vlogen om hulp te verlenen verscheen Zaterdag een grote, een DC 6 de „Prins Bemhard" van de K.L.M. met aan boord de Directeur-generaal van de Rijkswaterstaat, ir. A. G. Maris en de hoofd-ingenieurs-di reeteur G. B. R. de Graaf en C. In 't Veld, dr. A. Plesman, directeur van de K.L.M. en U. Dellaert, directeur van Schiphol, diverse waterstaatsmensen en een veertigtal binnen- en buitenlandse journalisten, die dezer dagen verslag hadden uitgebracht van de beschouwin gen van ir. Maris aan de hand van de kaarten verstrekt door de directie Rijkswaterstaat. De vlucht ging, bij aanvankelijk goed zicht, op een hoogte van ongeveer 300 meter over Schiedam, IJsselmonde, 's-Gra- vendeel, Moerdijk, Biesbos, Alblasserwaard, West-Brabant naar Zeeuwsch-Vlaanderen, waar bij Temeuzen mist en lage bewolking het uitzicht kwamen belemmeren en ook enkele sneeuwbuitjes een gordijn trachtten te leggen over Walche ren, Noord-Beveland, Schouwen en Duiveland en Goeree- Overflakkee. Het is stil in het verdronken land Wat wij tot iiog toe hadden ge zien was een uitgestrekte verlaten, heid, een onmetelijke watervlakte, waarin een slordige hand de ver dronken huisjes en de ontruimde hofsteden had geplaatst. Was er die dag ten onzent nog geen sneeuw gevallen, hier had de natuur reeds een zwakke poging gedaan om de landerijen, voorzover zij droog la gen, de dijken, welke nog niet be zweken waren, de nog niet onder gedompelde wegen met een wit, dun laken te overdekken, een laken van geheiligde stilte, daar waar het leven geweken is. De vorst had een poging gedaan de wateren, die de vruchtbare landouwen hadden overstroomd, in haar greep te krijgen. Een ijl, dun ijsvliesje streek op enkele plaatsen de rimpelingen uit het watervlak, vervaagde het onderscheid tussen land en water, hield de sneeuw vast, zodat het bedrieglijk veel ging lijken of de watervloed, had, temidden van zeveel triestheid en ellende, een ogenblik vergeten, ook daar de teisterende hand te leggen. De boomtoppen langs de onderge lopen wegen, op de erven, gaven echter geen grond aan deze ver moedens. „Rood zijn de daken van Hol land" zong de dichter Adama van Scheltema. Ongetwijfeld heetf hij hiermede evenzeer de daken van Zeeland bedoeld; Op deze vlucht zagen wij de zuiver witte be sneeuwde daken, een smetteloos wit boven het gewassen water uit steken. Geen wuivende vrouwen op de bleek! Geen spelende kin deren op de dijken! Water, water en nog eens water met Zilverstre- pen van de stroming, die langs richels van verdwenen dijken streek, of op een ondiepe plek langs een bouwlandhek, dat geen dienst meer behoeft te doen, om dat alles toch in die ene wrede hand van de stormvloed is. Over de wegen, welke nog be gaanbaar zijn, ziet men een en kele fietser. Waar komt hij van daan? Waar gaat hij heen? Hij moet toch een punt van uitgang hebben en een doel. Wij, zo hoog boven hem, die de uitgestrekt heid van de onherbergzaamheid kunnen overzien, wy begrijpen het niet! Wij kunnen niet begrij pen dat enig levend wezen in deze polders van troosteloosheid nog een doel kan hebben. Doch tevens beseffen wij, dat de Zeeu wen niet voor niets het: „Ik wor stel en kom bovep" als wapen spreuk hebben. Zolang dit blijft bestaan, zullen zij in hun pol ders blijven of terugkomen. En als dat weer is gebeurd, zullen wij misschien ook het doel van deze eenzame fietser begrijpen. Uitzicht verdwynt Boven Walcheren verdwijnt ons uitzicht geheel. Het vliegtuig stijgt tot ruim 5000 voet, om op deze hoogte een gat in de wolken en de mistflarden te vinden. Het mag echter niet lukken Ruim an derhalf uur hangen wij reeds in de lucht De piloot geeft het ech ter niet op. Hij koerst naar Waal haven. Van daar over Putten, waar wij zien hoe de kanaaldijken het water keren en Voorne sparen, naar de kust en vindt daar een op geslagen rand in de wolkendeken, waaronder hij, heel wat lager thans, weet te kruipen. Daar liggen Stellendam. Middelharnis, Stad aan 't Haringvliet, Den Bommel. En dan Bruinisse. Nieuwe en Oude Tonge. Nieuwerkerk. Kapotte huizen. Dij ken met gaten, kerken op pleintjes in het water. Hier snorren de vliegtuigjes voorbij, die de kleine gaatjes, welke de grote DC 6 niet heeft kunnen ontdekken, toch ge vonden heb'ben. De sprinkhaanach- tige helicoptères zien wij landen. Wij zien met nationale vlaggen af- De Prinsessen Beatrix en Irene brachten Zaterdagmiddag een bezoek aan de evacué's DoornDe Bilt en Renswoude. Hier geeft onze Kroonprinses een pop aan een meisje uit Zierikzee gebakende plaatsen, waar de red ding brengende goederen de le vensmiddelen, de rubberboten, moeten worden afgeworpen! En in de vaargeulen tussen de bebouwin gen, de schepen en bootjes, welke nu naar de haven spoeden. Dan gaat de „Prins Bernhard" huiswaarts. langs de kustlijn, waarop de woedende zee eveneens een aanval heeft gedaan, waarin zij haar tanden heeft geslagen en repen van de duinen heeft afge knabbeld, zoals wij duidelijk kon den waarnemen; waar de onneem bare bunkers van de Duitsers als zielige blokken uit een blokken doosje zijn gerold. Diep geroerd stappen wij Schiphol uit. Het Nederlandse volk zal heel wat werk moeten verzet- t i dit alles weer tot een vrucht bare, bewoonbare akker te her scheppen. Men heeft reeds aange pakt De eerste taak: het redden van de bevolking, zo meenden wij bevestig-, te krijgen op deze hoogte, is thans afgelopen. Nu is het volgende werk: de dijken dicht en de polders droog! Vorst en sneeuw, bedenkelijk Na afloop van een langdurige vlucht met binnen- en buitenlandse journalisten over de noodgebieden, heeft ir A. G. Maris, directeur- generaal van de Rijkswaterstaat, enige inzichten gegeven op de toestand zoals deze op het ogenblik is. De heer Maris had op deze vlucht weer een bevestiging en verdui- delyking verkregen van eerdere waarnemingen, waarover wy Vrydag jl. uitvoerig schreven. Er waren z.i. drie lichtpunten van zuiver technische aard. 1°« De Afsluitdijk van de Zuiderzee heeft de randprovinciën voor een ramp gespaard. De standen van het water waren hoger dan die, welke de commissie Lorentz had berekend. Die van de com missie waren berekend naar de storm van 1894. Had de storm zich hier kunnen ontwikkelen, dan zou een herhaling van wat in 1916 gebeurde op grotere schaal hebben plaats gehad. 2°. Wat zou er vijftig jaren geleden, als men toen deze storm ge kend had zijn gebeurd? Men beschikte toen niet over radio's, mobi lofoons, vliegtuigen, helicoptères, om de bevolking in veiligheid te stellen en snel hulp te mobiliseren. 3°. Gebleken is de grote eensgezindheid van ons gehele volk in dagen van rampspoed, eensgezindheid, die bydraagt tot herstel en tot leniging van de nood. De hulp uit het buitenland overtreft bovendien nog de stoutste verwachtingen. De nacht van 16 Februari Gaat er iets gebeuren in de nacht van de springvloed, die op 16 Februari de top van de spits zal bereiken en hoger zal zyn dan in de nacht van de ramp, werd er gevraagd. Ir Maris zei, dat het gevaar afhing van de windkracht. Zal er dan ook een gevaarlijke wind komen of zal hij niet ko men! De dijken zijn zwak en by een stormachtige wind zal de be schadiging toenemen. Wij zijn in het winterseizoen en dan kan men winterstormen verwachten. Er is echter geen reden tot ern stige ongerustheid. Er worden maatregelen getrof fen om zo spoedig mogelijk de binnen- en buitenkeringen te be schermen. Een voorbeeld is de dijk langs het Voornse' kanaal, welke met bekistingen is versterkt en een waterkering vormt voor het niet overstroomde deel van Voorne. Verrassingen voor de Rijks waterstaat Verrassingen in de gunstige zin, waarvoor de Rijkswaterstaat is komen te staan, is het behoud van de Schielandse Hoge Zeedijk en de dijk van de Krimpenerwaard. Hier is een grote ramp voorkomen. Het herstel wordt met kracht voortgezet. Bij hoog water van de bovenrivieren worden geen moei lijkheden verwacht. Deze hebben slechts een geringe invloed. De toestand rond de Moerdijk baart geen zorg, aldus ir. Maris. Vrijdag is er een auto van Dor drecht uit, de weg gaan berijden tot aan de verkeersbrug. Een dukw ging als verkenner vooruit. Op een gegeven moment ging de dukw dry ven, doch de auto kon blijven rijden. De verbindingen zullen dus spoedig bruikbaar zyn. Er was ir Maris slechts één geval bekend, waar een dyk is doorgebroken op een plaats, die indertijd door oorlogsgeweld werd beschadigd. Dit was ten Oosten van Willemstad, waar een bunker zou zyn geweest. In de kwaliteit van dyken, of zij in beheer zyn by de Rijkswaterstaat of bij de pro vincie, of by lagere organen, be staat z.i. geen verschil. Ook in een dijk, welke bij het Ryk in beheer is die bij Ouddorp of Goeree zijn gaten geslagen. By Ramme- kens was eveneens de dyk doorge broken. Echter op een andere wijze. Thans heeft men deze doorbraak kunnen dichten. Het sluiten van de Nieuwe Wa terweg met sluizen, teneinde de achtergelegen dijken te bescher men, was een opportunistische vraag van een Amsterdammer. Ir Maris wist echter voor de be scherming van deze dijken een andere methode, die minder verzet bij de Rotterdammers zou ontmoe ten, nl. het afsluiten van de mond van de Hollandse IJssel. De zeedijken hebben minder schade geleden dan de andere. Dit komt, doordat de zeedijken nieuw gemaakte dijken zijn; de andere zyn historisch gegroeid. Voor de gemeenschap zou het een zware taak zyn geweest, deze dijken het profiel van thans te geven. Een economisch niet te verwerken probleem. Opmerkelijk is ook dat de dijkdoorbraken allemaal voor komen aan de lyzyde van de wind. tengevolge van de zuigingen welke zyn ontslaan en de dijkdoorbraken ten gevolge van de overslag aan de binnenkant zyn begonnen. Ir Maris blijft, ook na deze ramp, een voorstander van het gedecen traliseerde waarschuwingssysteem. Toch is het mogelijk, dat er maat regelen worden genomen, welke meer in de richting van de centra lisatie wijzen. Dit is evenwel een zaak, waarover de overheid zich zal moeten uitspreken. Ten aanzien van de Bies'. meende ir Maris, dat nieuwe bere keningen moeten worden gemaakt na deze storm. Vorst kan nadeel brengen De vorst noemde ir Maris een bedenkelijk iets. Zy zal de schade zeker vergroten. Dat heeft men in 1916 ook ondervonden in het land van Maas en Waal, waar veel ver nielingen werden aangericht. Hare Majesteit Koningin Juliana heeft Zondagmiddag voor de Nederlandse radiozenders de volgende rede uit gesproken: Landgenoten, die door de ramp getroffen zijt en gij redders en helpers in de ruim ste zin, wij staan allen vol ontzag tegen over het grote leed, dat ons gehele volk trof toen een deel daarvan een week geleden werd overvallen door storm en vloed: tegenover de moed, door zovelen betoond in de nood en tegenover de verschrikkingen doorstaan door hen, die van ons heengingen, en door hen, die bij ons bleven met het zware lot, dat zij thans dragen. Nederland is niet alleen het kind van de rekening geworden op het punt van de doorbraak van zijn dijken, maar het heeft ook als een kind het hoogste gebod ge volgd van de naastenliefde ons door Christus gegeven, die alle leed doorleden heeft en kent. Zelfs onze superieur ont wikkelde techniek was machteloos de ramp op het kritieke moment af te wen den. Zij moest het opgeven tegenover wat ons lot moest zijn, en dus toch nooit met mensenmacht te keren is. Maar, op het kritieke moment, waar mate riële hulp niet kon worden aangewend, werd de geestkracht van de mens op geroepen. De doorbraak van de dijken riep, daartegen in, een springvloed op van medeleven met elkander. De eendracht uit de oorlogstijd was plotseling weer paraat. Dit hief ons volk ineens op boven alle af scheidingen en ieder compromis der samen leving uit. Wij voelen er allen de weldadig heid van, weer samen te werken in het streven voor één grote zaak en in ons enthousiasme werken we door zonder er op te letten of wij moe worden of schenken weg zonder te letten op wat wij ons ontzeggen. Als straks de zwaarste stoot is opgevangen, en ook hef normale leven weer een groot deel van onze aandacht zal vergen, dan wens ik ons allen toe, dat we met taaie vol harding toch het herstel en de wederopbouw in dezelfde geest mogen volbrengen, met onze saamhorigheid in hef oog en voor ieder zichtbaar. Hoe dieper de nood, die zijn offers nam, des te dieper is tevens in de harten het beginpunt gelegd voor een ver broedering der mensheid, wat tot ver over de grenzen van het vaderland zijn weerklank vond. Dit was zo bij hen, die zelf getroffen en zelfs zeer zwaar getroffen werden door deze zelfde ramp. Dit was zo, nabij en ver. Uit de gehele vrije wereld ondervonden wij dit, in grote dankbaarheid. Zo kort na de ergste aller oorlogen treft ons deze ramp, die ons echter niet door menselijke verdorvenheid werd aangedaan. Het raadsel van het waar om is alleen bekend aan Hem, die weet wanneer Hij elk van zijn kinderen tot zich roept, en Die weet welke beproeving, welke krachtmeting, wij kunnen verdragen, elk af zonderlijk en allen tezamen. God doet thans een beroep op onze geeste lijke veerkracht en op ons vertrouwen in Hem. Dit lijden voert maar naar één uitkomst, zo wel voor de doden als voor de levenden, en dat is: naar de barmhartigheid van God en waar deze werkt in de mens. Overal waar leed is, is zegen nabij. Het gebruik van Baileybruggen Over het opblazen van Bailey bruggen, over de dykgaten gelegd, belast met rotsblokken en zand, een methode die door de Ameri kanen zou z|jn toegepast, zeide ir. Maris, dat dit niet nieuw was. Dit wilde men voor de oorlog toepas sen by Jutphaas, om een gat in de waterlinie te dichten, indien dit met spoed nodig zou zyn. Een bak met zand en stenen wilde men boven een gat ophangen en door springstoffen in het water laten vallen. Deze methode is echter in de Nederlandse dijken niet toe te pas sen. Zy zou alleen maar doeltref fend zyn op harde grond. In de dijkgaten in ons land met slappe ondergrond zouden de rotsblokken wegspoelen en wegschuren en het gat zou toch weer open komen. In Nederland is de oude beproef de methode de beste. Wy kunnen wel enige pontons gebruiken, zoals die by het vestigen van de brug genhoofden in Normandië in ge bruik waren. Wij zelf bezitten er nog maar een. Aan Engeland heb ben wy gevraagd of er daar nog over ziin. Dit moeten geen grote doch kleine pontons zyn. Deze pontons hebben wij nodig om vóór de gaten te laten zinken. „Mouwen omhoog, ons land moet droog" Om de offervaardigheid van het Nederlandse volk levendig te hou den, ook als de grootste spanning is gebroken, hebben de gezamen lijke radio-omroepverenigingen een actie op touw gezet onder het mot toe: „Beurzen open, dijken dicht". Nadat prof. dr J. B. Kors, als voorzitter van de Nederlandse Radio Unie Zaterdagavond hier over de mededeling had gedaan over beide zenders, volgden won derlijke uren rond de 5 telefoons van het te stichten bureau te Hil versum (Hilversum no. 2545, 2546, 4675, 9075 en 9275). Onmiddellijk stroomden de mede delingen van giften uit het ge hele land binnen. Initiatieven en acties zullen via de microfoon wor den gekanaliseerd naar het Ram penfonds. De betrokkenen zullen de resultaten van hun acties per soonlijk voor de microfoon op de Zaterdagavonden aanbieden, zodat ons gehele land kan meeleven. By hoge uitzondering heeft de regering ontheffing verleend van de strenge bepalingen betreffende het maken van reclame voor de radio. De namen van firma's en bedrijven, die schenkingen gedaan hebben, mogen voor de microfoon bekend worden gemaakt. De AVRO heeft haar program ma: „Zoden aan de dijk" beëindigd en zal de opbrengst van haar actie (ƒ30.000) overmaken aan het nieuwe fonds. Het gironummer van het nieuwe fonds is: 17, ter wijl het postbusnummer, waar postwissels naar toe kunnen wor den gezonden eveneens 17 is. Hedenavond zal het eerste programma van „Beurzen open, dijken dicht", de aether in gaan. De padvinders Inmiddels hebben ook de pad vinders besloten hun activiteiten in dienst van het Nationaal Ram penfonds te stellen. De Neder landse pavindsters- en padvin- dersraad, zal op 14 Februari een actie ondernemen onder het motto „Mouwen omhoog, ons land moet droog". Kabouters, welpen, ver kenners, voortrekkers, pioniers, leidsters en leiders zullen er op die dag op uit trekken en in uni form ieder minstens een gulden verdienen voor het Rampenfonds. Nog geen terugkeer naar Wagenberg De burgemeester van Terheijden bij Breda deelt ons, ter voorkoming van teleurstellingen mede, dat te rugkeer van geëvacueerden naar het gehucht de Wagenberg tot na dere bekendmaking niet kan wor den toegestaan. Radiorede Prins Bernhard „Vandaag heb ik voor de derde keer de getroffen gebieden met een vliegtuig of helicopter bezocht en ik geloof, dat ik nu zo ongeveer iedere van de zwaarst getroffen steden en dorpen op Schouwen en Duiveland, Goeree en Overflakkee, Tholen en een enkele plaats in West-Brabant" heb gezien", zo zei Prins Bernhard, toen hij Zaterdag avond als voorzitter van het Natio naal Rampenfonds voor de radio sprak. Maandag zal de Prins doorgaan met zijn bezoeken in West-Brabant en de overige rampgebieden in Zuid-Holland en Zeeland. De Prins zal ook nog bezoeken brengen aan de Waddeneilanden, die door de stormvloed zijn getroffen. De Prins zeide vooral getroffen te zijn door de vastberaden moed en de taaie vasthoudenheid van eigenlijk iedereen, die bij het red- Mef ontroering luisteren hier evacué's in het conferentie-oord „Woudschoten" te Zeist naar de rede, welke Koningin Juliana gisteren voor de radio uitsprak dingswerk betrokken is. „Het op trekken van militaire hulpforma ties spreekt natuurlijk meer tot de verbeelding", aldus Z.K.H. Daarom wilde hij ook de held haftige strijd gedenken van de zwoegende dorpelingen in het noodgebied, van de toegesnelde particulieren en studenten, van de D.U.W.-arbeiders van de vissers, schippers en vrachtrijders en vooral niet te vergeten de vele stille werkers achter de schermen, die het dag en nacht op hun posten hebben uitgehouden. „De strijd van de naamloze vrij williger", aldus Z.K.H., „die zo krachtig heeft geholpen slacht offers te redden en groter leed te voorkomen". Drie Rode Kruis-helpsters aangehouden Verdacht van het plegen van on regelmatigheden zijn drie helpsters in vaste dienst van de afdeling Schiedam van het Rode Kruis ge arresteerd. Twee worden nog steeds door de politie vastgehouden. De derde is wegens tragische familie omstandigheden voorlopig op vrije voeten gesteld. De politie heeft de zaak in onderzoek. Minder vee verdronken dan werd verwacht Zaterdagmiddag werd te Goes een bespreking gehouden van ver tegenwoordigers van de Stichting voor de Landbouw in Zeeland met een deputatie uit de landelijke stichting. Het eerste punt, dat werd behan deld. was de toekomstige schade regeling, die waarschijnlijk op korte termijn is te verwachten, in gedeeld naar verschillende rubrie ken. Het ligt in de bedoeling om, zodra deze regeling bekend is, hier over een uiteenzetting te geven in de verschillende districten en eva cuatiecentra. Verder werd gespro ken over de organisatie van het waterschapswezen in verband met de geweldige ramp in het Zuid westen des lands. De evacuatie van het vee ver loopt vlot en naar wens, waarbij blykt dat er minder vee is ver dronken, dan aanvankelijk werd verwacht. In Schouwen-Duiveland werd he< verdronken vee geschat op 90 pet van het totaal. Deze schatting zal wellicht teruglopen tot 50 pet. Er dient ook een premie te wor den uitbetaald voor noodslachtin- gen en sterfgevallen van het vee, hetgeen volgens de bestaande rege ling niet mogelijk is. By de weder opbouw van de veestapel zal ge streefd worden naar de aankoop van t.b.c.-vry vee. Het bedryfsla- boratorium voor grondonderzoek te Goes wordt „zout-laboratorium". Vandaag zou worden begonnen met de bemonstering in Zeeuwsch- Vlaanderen. De behandeling en het onder houd van de uit het water gekomen machines zal speciale aandacht vragen, waarover dezer dagen een publicatie is te verwachten. Hier voor wordt speciaal personeel aan getrokken. Bij een snelle behande ling kan de schade tot een mini mum worden beperk:. Het bouw plan voor Zeeland tengevolge van het verloren gaan van bepaalde teelten in verschillende districten, vormde tenslotte een punt van be spreking. Bureau Watersnood Rode Kruis Het bureau Watersnood van het Nederlandsche Roode Kruis is ge vestigd op Prinsessegracht 33 te 's-Gravenhage De telefoonnum mers bleven 184790. 184791, 184792. Alle aanbiedingen en aanvragen van goederen in vreband met de watersnood dienen daarheen ge richt te worden. Bespreking over herstel van Zeeland

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2