Lieut. Howard ging niet graag naar basis Stuttgart terug Nieuws uit gemeenten in de overstroomde gebieden Ir R. G. Maris: toestand ernstig, maar niet wanhopig Valkenburg centrum van lucht-bevoorrading Min, Drees onder de indruk na vlucht over noodgebied Wat samenwerking vermag Alles goed en wel er zo over De Rotterdammer Pag. 4 Maandag 9 Februari 1953 (Van een onzer verslaggevers) DE Fairchild „Packet", in de wandeling „Flying Boxcar" genaamd, draagt het nummer 535 en de Amerikaanse herkennings-ster fier over het ondergelopen gebied; in de buik van dit reuzenvliegtuig liggen vijftien grote pakken klaar, om boven Ooltgensplaat en Wisse- kerke gedropt te worden. Lieutenant Howard van de United States Air Force kijkt weemoedig door de raampjes van de cockpit: hij gaat, na deze laatste vlucht boven het noodgebied, niet graag naar Stuttgart terug. Hij heeft bewondering voor de Nederlanders en de wijze, waarop ze zich na deze nationale ramp herstellen en hij voelde het als een voorrecht, dit herstel met zijn „air-droppings" te mogen steunen. Even later worden de eerste pakken met jerrycans drinkwater uit de open achterzijde van het vrachtvliegtuig geworpen, op de helling van een dijk bij Ooltgensplaat, waar kleine zwarte figuurtjes opgewonden zwaaien bij het openen van de witte parachutes, die het hoognodige drinkwater zachtjes naar de aarde laten zweven. Mr. Fock wijst er op, dat de regering wel degelijk met haar hulp paraat was, dit in tegenstelling met sommige berich ten, die een te laat ingrijpen insinueren. „Zondag reeds werden er verkennings vluchten uitgevoerd", aldus mr Feck. ..In de kamer zal daarover trouwens binnenkort een nota worden overhan digd". Vaklui De Fairchild 535 ia even te voren van het vliegveld Valkenburg opgestegen waar de officieren uit de „Briefing Room" lieutenant Howard precies ver telden, hoe te vliegen, waar te droppen en hoe terug te keren. Want de organi satie, die daar in korte tijd is opge bouwd we zouden haast zeggen uit de grond gestampt", als de officieren en mannen van de Marine Luchtvaart Dienst niet net deden, of ze daar hun hand niet voor omdraaien... klopt precies. In de kamer Operationswor den de inlichtingen en meldingen, die van het bureau van de Nederlandse Territoriale Bevelhebber in Den Haag doorkomen, op een grote kaart met punaises en spelden in allerlei kleuren aangegeven. Ooltgensplaat heeft drink water nodig. Wissekerke ook. Tioee gele hoedjes prijken op de kaart. En even later wordt er een kaartje bijge schoven: „535", dat zoveel zeggen wil als Fairchild 535 is met benodigd water onderweg". Na de gedetailleerde en practische in structies van „Briefing" loopt de beman ning van de 535 naar het toestel, ccmtro leen de pakken jerrycans, de parachutes, rijdt naar de startbaan en trekt het toestel met brullende motoren de lucht in, uw verslaggever in een te klein parachute-draagstel in de trillende romp meevoerend. Wij maken het droppen van dichtbij mee. wij horen hoe de eerste waarschuwingsbel rinkelt als Ooltgens plaat in zicht komt. Maar voor wij weer op Valkenburg onze minister-president naar huis zagen vertrekken, voert lieutenant Howard ons ter gelegenheid van zijn afscheid van de lucht-hulp over het gehele getrof fen gebied. In Ooltgensplaat zwaaien kleine poppetjes op de dijk ons een har telijk bedankje toe. als alle 500 liters drinkwater keurig langs de dijk zijn neer gegooid (ja, deze jongens zijn vaklui!) en in Wissekerke zien we enkele deurtjes opengaan en pieterige mensjes naar de wei hollen, waar een andere 500 liter keurig „in de cirkel' zijn gedropt. Dan vliegen we over Zeeuws-Vlaanderen, Zuid-Beveland, Noord-Beveland, Schou- wen-Duiveland en Goeree-Overflakkee, Voorne-Putten, Hoekse Waard en IJssel- monde naar het Noorden. En de indruk die we meenemen, is niet nieuw. Reeds de gehele week waren wij met een boot in Zeeland en Zuid-Holland, doorkruis ten wij het getroffen gebied per auto. Maar een overzicht zoals men dat alleen m een vliegtuig kan krijgen, is tien maal meer verbijsterend dan alle individuele indrukken- die men in een week aan elkaar kan rijgen. Nederland is zwaar getroffen. Als we Lt. Howard naar zijn bele venissen vragen, wordt hij geheel en al een bescheiden mens, die aarzelend langs ons heen kijkt. „Mijn belevenissen zijn van geen belang in verhouding tot wat hier gebeurd is en wat hier door uw landgenoten gedaan wordt.Wel moet hij bekennen, nog nooit de be roemde „landen onder de zeespiegel" zo bewust bezien te hebben. „Je leest dat wel, maar pas als je zo'n watersnood ziet, besef je wat het is. U, Nederlan ders, hebt wel moedDan schudt hij ons als een oude vriend de hand, zoekt zijn bemanning bij elkaar en maakt zich gereed, om naar Stuttgart terug te keren. Waar Nederlanders bang waren, dat de Amerikanen wel eens een beetje te veel publicity-minded" zouden kunnen zijn en wat te veel reclame voor eigen huis zouden kunnen maken, vinden wij slechts bescheidenheid en waardering Avondklok in Zierikzee Zaterdag is in Zierikzee een avond klok ingesteld van 10 uur 's avonds tot 7 uur 's morgens. Het is voorts verbo den, zonder schriftelijke vergunning van de politie de gemeente betreden of zich in het overstroomde of geëvacueerde gebied van de gemeente, met welk doel ook, te begeven. Van dit verbod zijn mi litairen die hulp 1 tomen bieden, uitge sloten. Verscheidene straten in de gemeente zijn afgesloten, 'hetgeen op borden is aangegeven. Het is ten strengste ver boden. deze straten binnen te gaan. De politie zal na de eerste sommatie van vuurwapenen gebruik maken. Zierikzee is geadopteerd door de ge meente Almelo en door de stad Dan ville in Pennsylvania (V.S.). Vijf gewonden bij tram botsing in Amsterdam In Amsterdam is Zaterdag een bijwa gen van lijn 3 tegen de voorwagen ge botst. waardoor 5 passagiers werden ge wond, waarvan 1. een 35-jarige vrouw, die vermoedelijk een hersenschudding had bekomen, naar het Wilhelminagast- huis moest worden vervoerd. Vier anr dere passagiers werden licht gewond en konden op eigen gelegenheid hun weg vervolgen. Het ongeval ontstond, doordat een splitpen, tussen de beide koppelstangen niet aanwezig was. Hierdoor is de ver bindingsbout losgetrild, zodat de beide wagens ontkoppeld werden. Toen de motorwagen bij een halte stopte, ontstond de botsing. Er was vrij veel glasschade. Het tramverkeer onder vond plm 25 minuten vertraging. yAN deze vliegende kisten uit worden zandzakkenvoedsel, water, medicamenten en al wat nodig is gedropt boven de noodgebieden. Door ramp getroffen verzorgden van Stichting 1940-45 De verzorgden van de Stichting 1940- 1945 uit de noodgebieden wordt ver zocht zo spoedig mogelijk hun nieuw adres mede te delen aan het hoofdbu reau van de Stichting 1940—1945. He rengracht 527 te Amsterdam, tel. 35280, opdat voor tijdige betaling kan worden zorg gedragen. Het verdient aanbeve ling het vroegere adres ook te vermel den. Eiland van Doidiecht Dordrecht. Vele ouders van leer lingen van middelbare-, ULO- en Nijver heidsscholen in Dordrecht hebben zich i'oerelid verklaard leerlingen van deze scholen, die uit overstroomde gemeen ten in'de omtrek zijn geëvacueerd, in huis te nemen, opdat deze jongens en meisjes hun eigen school kunnen be zoeken. Veiligheid Wie denkt, dat Amerikanen slordig en onverschillig werken, moest óók eens een keer tussen de af te werpen pakken mee de lucht in gaan. De „afwerpers", drie in bont geklede jonge mannen, de kauw gum achter de kiezen en de vliegbrillen op het voorhoofd, binden zich met -,ropes" vast in het interieur. Sinds één van hun collega's zichzelf per ongeluk „gedropt" heeft en met gebroken benen „ergens in het water" bleef liggen, zijn ze nog voorzichtiger. Zij gaan achter de pakken zitten, die gevaarlijk op het randje van de open achterzijde der laad ruimte wiebelen, en als het belletje drie korte signalen geeft, trappen zij drie pakken uit het toestel. De parachutes vouwen zich open- de voorraden drink water zakken langzaam naar de grond. Diep onder indruk Even na ons stijgt dan onze minis ter-president W. Drees in een Havil- land „Domino"-toestel op, om in gezelschap van de secretaris-generaal van Algemene Zaken, mr C. L. W. Fock, een vlucht boven de noodgebie den te maken. En evenals wij, ziet minister Drees de eenzame huisjes in een onafzienbare watervlakte staan, ziet 'hij de geïsoleerde dorpen, de jam merlijk vernielde dijken, treft hem het beklemmende schouwspel van een zo grote ramp. Evenals wij vergeet hij dagelijkse zorgen en plichten en is hij alleen maar Nederlander, die ziet, hoe het water een deel van zijn land heeft stukgemaakt, beseft hij, wat het een inspanning, een zorg en een moeite zal kosten voordat wij dit land weer met noeste arbeid, vernuft en doorzettingsvermogen zullen hebben teruggewonnen. Als de president na zijn vlucht weer op Valkenburg aankomt, verklaart hij. dat hij diep onder de indruk is, en niet in staat, ons in een onderhoud bijzonder heden te vertellen. Hoekse Waaid Numansdorp. Het water vloeit af. Een der binnendijken is zo versterkt, dat indien de weersomstandigheden niet bijzonder ongunstig worden, geen vrees meer bestaat voor nieuwe overstroming. Minister Staf heeft Zaterdag deze ge meente bezocht. Voome-Puffen Zuidland. Zuidland is geadopteerd door de gemeente Alphen aan de Rijn. Goeiee-Oveiilakkee Vliegtuigen van Gilze-Rijen maakten 180 vluchten voor personen- en goede renverkeer en voerden 8 verkennings tochten uit. Ooltgensplaat. De gemeente is ge deeltelijk droog. Er zijn ongeveer 500 mannen achter gebleven om aan de dijken te werken. Zij worden van Willemstad uit van levensmiddelen voorzien. Dirksland. De polder is geheel droog. Oude- en Nieuwe Tonge. Beide dorpen zijn geïnundeerd. Herkingen-Ouddorp. Beide meenten staan nog rondom in het wa ter. West-Goeree. Geheel droog. Achthuizen. Het geïsoleerde dorp wordt van Willemstad en Dïntelsas uit per boot geproviandeerd. Tiengemeten Op het eiland Tiengemeten zijn 50 a boeren achtergebleven in drie groepen bij elkaar. Zij zijn geheel geïsoleerd; ook radioverbinding ontbreekt. Van Wil lemstad uit varen boten, die hun de noodzakelijke levensbehoeften brengen. Boten uit deze gemeente hebben even eens alle cadavers van verdronken vee rond het eiland geborgen. West-N ooid-Biabant Ossendrecht. Zondagochtend om uur is het militaire kamp, waarin 2340 evacués uit Zeeland en West-Brabant tl.j.- waren ondergebracht, ontruimd in ver- band met het hoge water, dat op 14 Fe bruari wordt verwacht, In 60 autobus sen gingen de getroffenen naar Eindho- gATERDAG werden te Oude-Tonge de eerste slachtoffers van de watersnood begraven. Het gezamen lijke graf werd gedolven in de dijk. Fijnaart. Het aantal doden stegen tot 80. Aan 46 inwoners heeft de watersnood het leven gekost. Kruisland. De evacué"s uit Kruis land hebben van de burgemeester me dedeling gekregen, dat zij naar huis te rug kunnen keren. Terheijden. De evacué"s uit Ter- heijden-Wagenberg mogen nog niet te rugkeren. Willemstad. Hier wordt ijverig ge werkt aan het dichten van de dijken. Het gevaarlijkste van de vier gaten hoopt men a.s. Woensdag provisorisch hersteld te hebben. Dan kan begonnen worden met het droogimalen van de polder Ruigernh.il, waarin de gemeente ligt. Er stroomt, ook bij vloed, geen wa ter meer in de polder, die nog wel blank staat. Willemstad biedt veel hulp aan enkele in Zeeland gelegen geïsoleerde centra in Zeeland. Ook belast de gemeente zich met de verzorging van de 50 a 60 boeren op het eiland Tiengemeten, dat per boot te bereiken is. De 500 in Ooltgensplaat achtergebleven mannen worden even eens van Willemstad uit van noodzake lijke behoeften voorzien, evenals de ge meente Achthuizen op Goeree-Overflak kee. Werkendam. De bewoners van de nieuwe uitbreiding kunnen weer naar hun huizen terugkeren. De gemeente is weer voorzien van electriciteit en water leiding. Twee grote pompen zijn bezig, de Vervoornepolder leeg te malen, zodra het gemaal hier droogkomt, wordt het in werking gesteld. De Werkense- en de Sleeuwijkse-polder staan nog onder wa ter. Het gat in de Vissersdijk is gestopt, dat bij de r.k. kerk is thans onderhanden. Slavenisse. s— Zaterdagochtend om 8.45 uur hebben alle achtergeblevenen in Stavenisse vijf geïdentificeerde slachtoffers naar hun laatste rustplaats begeleid. De burgemeester leidde de be grafenis;; de heer Zoeterdorp hield een korte toespraak. Poortvliet. De gaten in de buiten dijk en die in de binnendijk zijn ge dicht. De dijken worden thans versterkt. De gemeente ligt echter neg in het wa ter. Droppings moeten daarom uitge voerd worden boven Soherpenisse. Meer dan de helfit van de gemeente is onbewoonbaar; 1500 inwoners hebben zich verzameld op de hoge plaatsen rondom het raadhuis. Er zijn 200 inwo ners geëvacueerd. Met boten wordt de hoogst nodige verbinding met Tholen onderhouden; Soherpenisse is met voer tuigen te bereiken. Er is weer licht in de woningen en de toestand blijft vol gens de burgemeester hoopvol. Zeeland Krabbendijke. De dijk van de Erna- nuelpolder is gedicht, waardoor de be dreiging van zeven polders thans voor lopig is afgewend. Er wordt hard de dijken gewerkt door Nederlandse Amerikaanse militairen. Rilland Ealh en Kruiningen Beide gemeenten zijn geheel geëvacueerd. Se cretaris Kouman neemt in Rolland de zaken van de overleden burgemeester waar. Niettegenstaande hij een flinke griep aanval heeft, blijft hij op zijn post. Domburg. De duinen van Dom burg hebben zwaar geleden onder de storm. De strandtoegangen zijn onbruik baar; de boulevard eist dringend her stel. Vaste badgasten hebben financiële steun toegezegd. St. Annaland. In de Noordweste lijke binnendijk zijn vier gaten gedicht. Het dorp is zwaar beschadigd, maar erlde storm van 1894 door de commissie zijn geen doden. |Lorentz. De storm van Februari heeft Sluizen in mond van Hollandse IJssel kunnen meewerken tot beveiliging (Van een onzer verslaggevers) DE wilde golven hebben in het verdronken gebied plaats gemaakt voor de doodse stilte van ijs- en sneeuwvelden. Een barre ver latenheid van eindeloze vlakten met weggezakte huizen, smalle dijken en massa's wrakhout Wanneer we met de „Prins Bemhard" van de K.L.M. in gezelschap van de directeur-generaal van Rijkswaterstaat, ir A. G. Maris, de hoofd ingenieur-directeur C. in 't Veld en de hoofdingenieur G. R. R. de Graaff boven het overstroomde gebied vliegen, lijkt het ons alsof er geen beginnen meer aan is om ooit het land op de zee terug te veroveren. Doch dan horen we de ingenieurs tot elkaar zeggen: „Het is ernstig, maar niet hopeloos." Trouwens, ook uit de verdere woorden van ir Maris is voortdurend een zekere mate van vertrouwen te concluderen. Zelfs heeft hij factoren kunnen vinden, die de vreselijke ramp, welke ons land heeft getroffen, tenminste enigszins ver zachten. In de eerste plaats noemde hij het be staan van de afsluitdijk, waardoor een herhaling van de watersnood van 1916 in Noord-Holland is voorkomen. De Zui derzeedijken zijn namelijk berekend op Q Kernen van ingezonden stukken Schouwen-Duiveland Vliegtuigen zetten het overbrengen van zieken en ouden van dagen voort. Er werd veel materiaal voor de hulp diensten gedropt. Brouwershaven. Geheel droog. Noord-Gouwe. Eveneens droog. Serooskerke en Schuddebeurs. Beide gemeenten zijn nog geïnundeerd. Zierikzee. Zierikzee is geadop teerd door de gemeente Almelo er door de stad Danville in Pennsylvania (V.S.). In de gemeente is een avondklok afgekondigd van 10 uur 's avonds tot 7 uur "s morgens. Het is verboden zonder schriftelijke vergunning van de burge meester de gemeente te betreden. Toegang tot de volgens aankondiging op borden afgesloten straten is ten steegste ver boden; de politie schiet na eerste som matie. Nog erger gekund Na de ontzettende catastrophe, waar voor het water ons volk heeft geplaatst, is men geneigd zich te gaan verdiepen in eventuele fouten, die wellicht in het verleden zijn gemaakt. Doch het is moeilijker voor een vakman om schuldigen aan te wijzen dan voor de leek, die terstond met zijn oordeel klaar staat en onmiddellijk bereid is naar links en naar rechts met verwij ten te gaan strooien. Evenwel ook de verstandige leek, die zich de we- eldreputatie van onze waterbouwkundi gen maar slechts even herinnert, zal zich wel tienmaal bedenken, alvorens zijn pijlen op de mannen van Water staat af te schieten. Trouwens, het is toch nog altijd zo, dat de mens. zelfs de allerbekwaamste, er nimmer in zal slagen de enorme krachten, welke in de natuur schuilen, nauwkeurig vast te stellen. Dat is zelfs bij benadering niet voor hem weggelegd. Inplaats van cri- tiek te oefenen op al dan niet vermeen de beleidsfouten zou ik er als insider echter wel op willen wijzen, dat deze verschrikkelij fce watersnood een nog veel grotere ellende had kunnen veroor zaken. En wel wanneer de waterstand in onze rivieren toevallig ook nog hoog was geweest. Want dan was het water uit de Noordzee in nog veel sterker ma te tussen de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden opgestuwd en hadden de over stromingen zich nog veel en veel ver der uitgestrekt. Thans echter waren de rivieren in staat een groot deel van het door de Noordwester opgejaagde zeewater op te vangen. Waar deze din gen onherroepelijk vaststaan lijkt het me een gebiedende eis, dat zo spoedig mogelijk begonnen wordt met het leg gen van zeer zware dijken naar het voorbeeld van de Afsluitdijk die de watergeulen tussen de diverse eilanden radicaal van de Noordzee afsluiten. Het geen behalve veel grotere veiligheid te vens zou betekenen een belangrijke aan winst van eerste' klas bouwgrond. Me de hierdoor zijn m.i, de ontegenzegge lijk zeer grote bedragen, die met het uitvoeren van zulke denkbeelden zijn gemoeid, volledig verantwoord. Ten overvloede wellicht zij er tenslotte op gewezen, dat de Westerschelde (Antwer pen) en de Nieuwe Waterweg (Rotter dam) natuurlijk niet voor afsluiting in aanmerking kunnen komen. Insider Hoe te helpen Woorden helpen hier niet. Daden wor den verlangd. Wat denkt men van het voorstel, verzenders van brieven, brief kaarten e.d, op te wekken, resp. te ver plichten een „Rampzegel 1953" bij te plakken ten bedrage van luttele centen? M.i. zou binnen korte tijd een belang rijk bedrag verkregen zijn tot leniging van de nood. P. A. B. Hoe te helpen II Na de ontzettende ramp, die het Zuid- Westen van ons land getroffen heeft, worden allerwegen in binnen- en buiten land acties ingezet om de slachtoffers financiële hulp te bieden. Ondergetekenden menen, dat met dewerking van de tabaksverwerkende industrieën, door het rokende deel van het Nederlandse volk een aanzienlijke bijdrage ter leniging van de grote nood geleverd kan worden, wanneer ten be hoeve van het Nationaal Rampenfonds de prijs van de tabaksartikelen met een gering bedrag wordt verhoogd. De ze toeslag zou door een sluitzegel op de verpakking kunnen worden aange geven en kunnen bedragen: 5 cent per 20 cigaretten, per 10 cigarillos en per 50 gram kerftabak en 1 cent per stuk voor sigaren. Op grond van de gegevens, die in de recente verbruiksstatistieken van het CBS zijn vermeld, kan worden verwacht dat deze toeslag voor het Rampenfonds een bijdrage betekent van naar schat ting ruim 100.000 per dag. Voorts zou nog een groot bedrag kun nen worden verkregen door verhoging van de toegangsprijzen van de biosco pen, wanneer deze in hun journaal films van de watersnood vertonen. Enige medelevenden. Waarom niet terstond? Het is voor mij onbegrijpelijk, hoe men pas Maandagavond, naar een ra dioreporter meedeelde, door middel van een vliegtuig ontdekte, dat er nog meer gebieden in nood waren dan de reeds bekende. Waarom niet terstond Zondag morgen nauwkeurige verkenningsvluch ten gemaakt? Er stonden toch zoveel mensenlevens op het spel? C.O. Koop een boot Met de ervaringen van de jongste na tionale ramp voor ogen zou ik er de aandacht op willen vestigen, dat men toch ook weer niet te veel op het men selijk vernuft van onze waterbouwkun digen, met name van onze dijkenbouwers mag rekenen. Daarom adviseer ik alle boeren, die thans nog in zo'n kunstma tige zwemkom, alias een polder, wonen, inplaats van een auto of kar om te be ginnen een boot aan te schaffen. En bovendien vraag ik me af, of er bij het maken van dijken niet wat meer met bazalt en beton moet worden ge werkt inplaats van met klei en zand. Want deze materialen spoelen maar al te gemakkelijk weg. Geen geld voor be ton ca.? Dat kunnen alleen zij bewe ren, die te veel rekenen en te weinig zienvan en in het leven. G. W. F. G. Zie en luister De stormwind raast, Gods adem blaast. De sterke dijken breken! De roem, de trots van Nederland Is nu een roede in Gods hand. Een onheilspellend (teken! Een droeve rij Gaat zij aan zij, Van huis en haard verdreven. Van wal, door vlijt met eigen hand En Gods zegen daar geplant. Zij hielden nog het leven! En wie zijn wij( Die 't stormgetij Weer mochten overleven, En die van eigen huis en haard. Het zonnig plekje, ons zo waard, Bezitters zijn gebleven? De stormwind raast, Gods adem blaast O zie, o zie en luister, En helpt hier met een dankbaar hart Tot leniging van nood en smart Tot licht in 't dikke duister. Een huismoeder. Polderjongens en geleerde heren In ben een geboren Stellendammer. Naar mijn mening had de ramp. die ons vaderland nu heeft getroffen, niet zo 'r omvang aangenomen als men tijdig maat regelen had getroffen. In zeker twintig jaar is niet meer aan strand- en dijk versterking gewerkt. Verleden jaar was ik in Stellendam en ik ben toen hevig geschrokken. Het strand voor de dijk, waar ik ben geboren, was zowat tot de dijk toe weggeslagen, Ik heb toen tegen mijn vrouw gezegd: „Als er wat gebeui-t loopt het hele eiland onder." Onze voorvaderen sloegen langs het hele strand paaltjes waartussen wilge tenen werden gevlochten. Daarachter kwamen bazaltstenen, zodat de golven waren gebroken voor ze de dijk bereik ten. Ernstige schade kon het water dan niet meer aanrichten. Wanneer dan weer zand was aange- slipt kwam er een nieuwe rij paaltjes met wilgetenen, zodat steeds meer land op het water werd veroverd. Tegenwoordig moet je scheef lopen van de papieren, wil je iets bereiken. Men wil blijkbaar liever werklozen hou den dan geleerden met de polderjongens, die precies weten wat er moet worden gedaan, laten overleggen en dat werk dan ook uitvoeren. Ik ben bereid mee te werken en leiding te geven. Maar ik ben 34 jaar en dat is, volgens de ambte lijke opvatting, te oud. Laten de auto riteiten eens ernstig overdenken hoe het in de toekomst in deze moet gaan. B. J. v. d. V. deze echter verre overtroffen. Ten tweede prees ir Maris de moderne hulpmiddelen, waardoor de berichten dienst en de reddingswerkzaamheden tot zulke geweldige prestaties in staat zijn. De helicoptère bijv. heeft onschat bare diensten bewezen. Ten derde zag ir Maris de grote nationale eenheid en be wogenheid als een lichtpunt in deze da gen van ellende, terwijl de hulp uit het buitenland zowel materiële als morele kracht geeft. Zwakke plekken Wat betreft de verwachtingen voor 16 Februari, wanneer een nieuwe spring vloed verwacht wordt, legde ir Maris er de nadruk op, dat de vloed alleen niet bepalend is voor het gevaar. De windkracht speelt een veel groter rol. Een dijk is geen homogeen kunstwerk. Ze heeft sterke en zwakke plekken en evenals bij een keten bepaalt de zwak ste schakel de sterkte. Daarom wor den extra-voorzieningen getroffen, bijv. bij de breuken, welke aan Iuw- zijde ontstaan zijn. De overslaande golven hebben, zelfs indien de dijk een voldoende kerend vermogen heeft, een funeste invloed, daar ze de dijk aan de binnenzijde ondermijnen. Toch er geen reden tot ernstige ongerust heid, daar de storm van de vorige week heviger is geweest dan in 300 jaar geconstateerd was. Een herhaling binnen de veertien dagen zou wel heel uitzonderlijk zijn. Om echter zo goed mogelijk voorbe reid te zijn, wordt er met man en macht aan de voorzieningen gewerkt. Zelfs kan een lichte vorst hierin geen vertraging brengen. Zware vorst zou nieuwe moei lijkheden kunnen veroorzaken, daar er dan nieuw gevaar ontstaat door de ijs- schotsen Bij alle voorzieningen geldt in de eerste plaats: droog houden wat droog is. Daarom wordt bijv. op het lage gedeelte langs het Voornskanaal een ex tra-bekisting met zandzakken aange bracht. Een troost is het, dat verder geen zor- jen behoeven gemaakt te wonden over de Moerdijk. Reeds is een vrachtauto van Dordrecht naar de Moerdijk gereden om de weg te beproeven. Het resultaat was dusdanig, dat men het vei'keer kan her stellen, zodra het water weg is. Grote verrassing Gezien de omstandigheden, aldus ir Maris mag het een grote verrassing he ten. dat de Schielandse hoge zeedijk het gehouden heeft en dat het gat bij Ram- mekens gedicht kon worden. Dit laatste was mogelijk, doordat er een drempel was overgebleven, welke bij eb droog viel. Verder is bewezen, dat het aanbe veling verdient om bij het begin van de Hollandse IJssel, dus in de mond, sluizen aan te leggen. Hierdoor zou het niet nodig zijn, de Nieuwe Waterweg met sluizen af te sluiten, wat op begrijpelijke weerstand van Rotterdam zou stuiten. Dat de grote zeedijken minder schade hebben geleden dan de andere dijken, schreef ir Maris toe aan het feit, dat dit nieuwe kunstwerken zijn, terwijl de andere dijken historisch gegroeid zijn. Of de bunkers langs de kust de weer stand verzwakt hebben durfde ir Maris niet te zeggen. Slechts in één geval wijst men een bunker als directe oor zaak van een breuk aan. nl. bij Wil lemstad. Ook is er geen verschil te con stateren in de sterkte der dijken, welke in onderhoud zijn bij de Rijkswaterstaat en bij de waterschappen. Hoewel een voorstander van deze centralisatie, gaf ir Maris toe, dat nu bij het herstel meer gecentraliseerd gewerkt zal moeten wor den. Dit zal echter geheel een kwestie van regeringsbeleid zijn. Minister Algera op Goeree De minister van Verkeer en Water staat heeft Zaterdag een ezoek gebracht aan Hellevoetsluis en enkele punten van Goeree en Overflakkee. Goederen voor Tholen via Bergen op Zoom De burgemeester van Tholen heeft be kend gemaakt, dat levensmiddelen en goederen, bestemd voor het eiland Tho len, moeten worden afgeleverd ten kan tore van de B B.A. te Bergen op Zoom, vanwaar zij zullen worden doorgezonden.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3