BETERE VERBINDING
MET HOEKSE WAARD
Van Noord tot Giessen zakt
het water onder 't ijs
Varen is nu noodzakelijk
PRACHTKERELS MET WEINIG WOORDEN
ZATERDAG
.BEMIDDELAARS''
Alblasserwaard komt er bovenop
Ijszover het oog
Poldergemaal bij
Papendrecht in
vol bedrijf
W aar land en water één werden
ook zonder tonnen en lichten
Verlieslijst R, Kruis
Maandag 9 Februari 1953
DE DORDTENAAR
Pag. 4
Aan de oever van de Alblas in Alblasser-
dam, aan de kant van de Polderstraat
stroomt het beton in laaie stromen in de
bekistingen. Hier groeit het fundament
voor een hulpgemaal dat mee zal helpen
de Alblasserwaard ivatervrij te maken.
Zwijndrecht gaf f 89.000
Met inbegrip van giften van ver
schillende industrieën heeft de huis-
en straatcollecte ten bate van het
Nationaal Rampenfonds, volgens voor
lopige telling het respectabele bedrag
van ca. 89.000 opgebracht. Enige
toezeggingen en lijsten worden echter
nog verwacht, zodat het eindbedrag
waarschijnlijk hoger wordt.
Dubbeldam
Oproep tot steun. Dinsdag en Woens
dag zullen in dat gedeelte van Dubbel
dam, hetwelk niet door de overstromings
ramp werd getroffen, gelden worden in
gezameld, huis aan huis, voor het Ram
penfonds. Bijdragen kunnen desgewenst
ook gestort worden op girorekening 314405
ten name van de Boerenleenbank te Dub
beldam. Onderstaande personen vormer
het plaatselijk comité en .hebben zich
met de organisatie der geldinzameling
belast: J. P. M. Beelaerts van Emmicbo-
ven, burgemeester, voorzitter; L. Emmer-
zaal, Ned. BDei'v. predikant, vice-voorzit-
k; mevr. A. LugthartBreet, secreta
resse, Krommedijk 3; H. Preesman, kas
sier der boerenleenbank, penningmees
ter, Burg. Jaslaan 24, gironummer 314405;
A. J. Poeiert, hulpprediker, Rijksstraat
weg 17, 2e Tol; H. C. van Eek, Dordwijk-
laan 3; mevr. P. J. KruithofKayen,
Zuidendij'k West 26; P. in 't Veld, Lui-
dendijk Oost 47; G. de Bruijn, Haaswij k-
weg Oost 2; A. van Walraven, Burg. Jas
laan 2.
Wat verloren en
gevonden werd
Aan het hoofdbureau van Politie te
Dordrecht zijn omtrent de volgende ge
vonden voorwerpen inlichtingen te ver
krijgen:
7 armbanden, 7 autopeds, 28 muntbil
jetten en een bankbiljet, 1 rekenboekje
en een psalmboekje, 3 brillen, 6 hals
kettingen en 3 broches, 4 broekriemen,
6 ceintuurs. 4 honden en 2 katten.
Diverse voorwerpen, waaronder ge
hoorapparaat, een divan, een kruiwagen,
een vaarhaak, een vat zuurkool, zuurstof,
fles, 2 jute zakken, auto binnenband,
bruin lederen sigaretten etui, een Phi
lips lamp, gaspenningen, 18 houten bad-
dings, 2 nieuwe balken, cylinder zuur
stof, soort vat voor afval van haring,
een ijzeren specie-kuip, 3 houten schot
ten, een partij hout, 4 boorden, een zeil,
dekzeil, handvat van portier van auto,
een boven gebit, nummerplaat van
bromfiets, enz., 2 paar en 17 glacé da
mes handschoenen, 2 paar en 9 glacé
heren handschoenen, 2 paar en 4 wol
len heren handschoenen, 7 wollen heren
wanten, 2 paar en 8 wollen dames hand
schoenen, 3 paar en 11 wollen dames
wanten, 9 kinder handschoenen, diverse
kinderwan'ten, 12 stukken gereedschap,
4 gewichten, 1 paar kinderschoentjes, 1
werkschoen, 1 paar zwart rubber laar
zen, een paar doffe gummi laarzen, 1
paar bruine kinderschoentjes, linker wa
terlaars, 1 paar pantoffels, 1 rechter
bruin kinderschoentje, 1 jongens pet, 1
heren hoed, grijs vilten herenhoed, 1
hoofddoek, 1 verchroomd polshorloge, 9
kindermutsen, 1 kindertasje, 8 kleding
stukken, 1 voetbalkous, wollen kinder
sokje, wollen kinderkous, 2 zakmesjes,
1 houtsnijmes, 1 scheermes, 2 oorbel
len, 8 padvindersriemen, 1 portefeuille,
30 portemonnaies, 3 ringen, 4 rozen
kransen, 15 sjaals, 27 sleutels, 2 stukken
speelgoed, 1 boodschappentas, 2 actetas-
sen, 1 damestas. 10 vulpennen, 4 balpen
nen, 1 vulpotlood, 1 gebloemd zakdoek
je:
Verpachting buffetten. Vanochtend is
de verpachting der buffetten van Kunst
min geschied. Er waren twee inschrij
vers, van wie de hoogste was J. de Haas
met 9.110. De tweede was J. v. d. Vorm
met 8500.
De gunning is aangehouden.
Dag en nacht zijn de Amerikaanse vliegers
in de weer boven het noodgebied
Eigen Nieuwsdienst
GILZE-RIJEN. Wat die kerels
hebben gepresteerd grenst aan het
wonderbaarlijke, zei kapitein
vlieger Van der Pol en met „die
kerels" bedoelt hij de Amerikaan
se vliegers en technici, die al da
gen van het vliegveld Gilze-Rijen
uit opereren boven het rampge
bied. Zij hebben met hun hef-
schroefvliegtuigen het grootste
aandeel gehad in het redden van
ongeveer 1600 mensen op Schou
wen en Goeree-Overflakkee. Ver
der stonden o.a. hun „vliegende
pakkisten" hun mannetje bij het
uitwerpen van de driehonderddui
zend zandzakken, die vorige week
van het vliegveld Gilze-Rijen uit
zijn gebracht naar de verwoeste
dijken.
Die Amerikanen zelf vinden het nu niet
eens om over te bulderen. Het zijn luid
ruchtige jongens, zegt een Nederlandse
piloot, maar als je goed luistert trompet
ten ze nooit van hun eigen werk en
vooral de mensen van de hefschroefvlieg-
tuigen zijn daar bijzonder zwijgzaam over.
Dat merkten we aan Alic Edsel Bassinger,
een stille jongen uit Hillsboro in de „wide
open spaces" van Texas, die boordmeeano
is. Hij was Dinsdag al van het grote
vliegveld bij Wiesbaden in Duitsland ge
komen en sindsdien had hij zich niet meer
geschoren en nauwelijks gewassen. Ja,
druk hadden ze het wel op Schouwen.
Soms. wel dertien mensen in één hef-
schroefvliegtuig. Maar de sport raakte
er nu wel af. Hoewel, als het aan hem
lag, hij nog wel maanden zou willen
blijven meewerken, hier in Nederland.
Nieuwe tactiek....
Verder niks. O ja, toen er geen mensen
meer van huizen en uit bomen te halen
waren, gingen ze de ondergelopen boer
derijen binnen, zomaar via een laddertje
uit het vliegtuig. Het was gek, maar zo
zond je nog wel kinderen, vooral hele
kleintjes, die het benul niet hadden om
seinen te geven naar vliegtuigen. In de
meeste gevallen waren hun ouders weg
gegaan om nog iets te redden van vee of
huisraad en toen niet meer teruggekomen.
Bassinger wilde er verder niet over pra
ten en hij vroeg of we een douche voor
hem wisten, Een Nederlandse korporaal
schoot snel te hulp.
Luitenant Daminski uit Minnesota had
van een amphibievliegtuig uit geopereerd.
Hij had ook gevlogen boven Italië, bij de
ondergelopen Po-vlakte, maar Nederland
vond hij veel erger. Hij hoorde het eerst
van het nieuws via de radio en Maandag
ochtend zat hij al in Gilze-Rijen, waar hij
hoopte nog lang te blijven.
Zo hebben ze allemaal hun verhaal,
deze Amerikanendat er met stukjes
en beetjes uit komt. Sergeant Taylon
kon zijn verhaal zelfs doen in het
Nederlands, want dat was eigenlijk
zijn nationaliteit. Hij was al sinds 1941
bij de Amerikaanse luchtmacht en hij
had de gevolgen van de oorlog gezien
o.a. in de Pacific. Maar dit vond hij
erger. En hij praatte er over met een
groot medelijden voor Nederland, dat
nu plotselingals zfjn stamlancT, weer
levend voor hem was geworden. En
zoals alle Amerikanen wilde hij hel
pen waar het mogelijk was. En ze hel
pen ook, in groten getale en met inzet
van al hun krachten. Op Gilze-Rijen
staan hun vliegtuigen in vrijwel alle
types. Ruim 140 vliegtuigen opereren
voor het gebied ZeelandWest-Bra
bant van dit vliegveld uit, ongeveer
75 Nederlandse en de rest voor het
grootste deel Amerikaanse. Ze zijn
gekomen uit Wiesbaden en Bordeaux,
Melding van evacué's
Alle evacué's die in Dordt vertoe
ven en die zich nog niet hebben doen.
inschrijven bij het Rode Kruis, Singel
162, moeten hiertoe ten spoedigste
overgaan.
Op de Rijksweg DordrechtRotterdam
slipte gistermiddag onder Zwijndrecht een
drietonner van de genie die uit richting
Rotterdam kwam, beladen met platte hou
ten boten, die hun iverk in Middelhamïs
hadden gedaan. De sergeant-chauffeur en
de mede-inzittende vaandrig kwamen met
de schrik vrij. Een breakdoivn bracht de
drietonner tveer op de been.
Stand werkloosheid
De stand der werkloosheid was vol
gens gegevens van het Gewestelijk Ar
beidsbureau Dordrecht voor het rayon
Dordrecht, Zwijndrecht, Dubbeldam en
Papendrecht per 31 Januari 1953 als
volgt:
Ingeschreven .mannelijke werkzoeken
den: 898 (per 241'53 928), waarvan
794 (820) werkloos, wachtgel
ders, 65 (66), werkzaam in de D. U.W.
en 39 (42) werkenden.
Ingeschreven vrouwelijke arbeids
krachten: 162 (169), waarvan 84 (85)
werkloos en 78 (84) werkenden.
De aanvragen van werkgevers in het
zelfde rayon betroffen 153 (136) manne
lijke en 116 (139) vrouwelijke arbeids
krachten.
Geslaagd. Aan de Rijksuniversi
teit te Leiden slaagde voor het docto
raal examen geneeskunde de heer A.
Roos uit Dordrecht.
Advertentie
GoesDKeeipii"7
1 S.erU W™ïpen da
Leeszaal weer geopend
Uitlening nog niet hervat
Danlc zij veler medewerking zijn de
bovenzalen (Leeszaal en Studiezaal) van
de Openbare Leeszaal weer geopend, en
wel van 1012% uur, van 2t—6 en an
710 uur. Op Maandagen van 26 en
van 710 uur. Op Zaterdagen van 10
12% en van £—6 uur. Door grote
waterschade aan duizenden boeken in
het boekenmagazijn en de kinderbiblio
theek. is het nog niet mogelijk de uit
lening voor volwassenen en kinderen te
hervatten.
ROTTERDAM. Ter verbetering
van het verkeer over de weg uit de
Hoekse Waai'd naar Rotterdam wordt
nu gewerkt aan de uitwerking van
een plan tot droogmaling van de pol
der Oost en West Zomerland bij de
Barendrechtse brug, via welke over
spanning het verkeer zal worden ge
leid. Daartoe moet in de zeedijk een
gat worden gedicht van tachtig me-
hoog en de mepte van het gat is niet
minder dan vijf meter onder het maai
veld.
Het eerste werk hiertoe, waarmee men
nu bezig is, bestaat uit het herstellen van
de zomerkaden rondom de buitenpolder
van,Oost en West Zomerland, zodat de
vloed niet meer kan binnenkomen bij
een normaal tij van 2.50 m -}- N.A.P.
Hierbij zijn een electrisch gemaal van de
polder en een pomp aan het werk.
Uit de vierde nooddienstregeling van de 1
R.T M. blijkt, dat weer verscheidene ver
beteringen mogelijk zijn gebleken op en
met de Zuidhollandse en Zeeuwse eilan
den. Van vandaag af zal worden getracht
driemaal per week een bootdienst te
onderhouden van Rotterdam naar Schou
wenDuiveland.
Op Maandag, Woensdag en Vrijdag zal
daartoe om 9 uur 's ochtends van de Oos
terkade te Rotterdam een boot vertrekken.
De route is Rotterdam, Dordrecht, Wil
lemstad, Zijpe, Zierikzee en Burgh-Sluis,
waar de boot omstreeks half zeven
's avonds zal aankomen Van Zijpe af zal
een kleine boot meevaren om zonodig de
havens van Zierikzee en Burgh-Sluis te
bereiken. De terugreis kan worden ge
maakt op Dinsdag, Donderdag en Zater
dag, vertrek 's ochtends 8 uur uit Burgh-
Sluis, aankomst te Rotterdam 's avonds
7 uur. In beperkte mate is vervoer van
goederen mogelijk, evenals op de hierna
volgende diensten.
In de Hoekse Waard zal een dagelijkse
boot -en autobusdienst worden onderhou
den De boot vaart om 10 uur en om Half
vijf af van de Boompjes te Rotterdam en
gaat via Vlaardingen naar Oud-Beijerland.
In omgekeerde richting vertrekt de ouot
om 8 en om 2 uur uit Oud-Beijerland. De
bus vertrekt om 7 en 1 uur uit Strijen via
Middelsluis en Klaaswaal naar Oud-
Beijerland. De bussen gaan van hier terug
om half twaalf en om 6 uur.
Spaarbankboekjes uit
de noodgebieden
De Spaarbank te Dordrecht Johan de
W&ttstraat 2', deelt mee dart Spaarbank
boekjes van Nutsspaarbanken uit de
overstroomde gebieden bij haar Hoofd
en Bijkantoren ter behandeling worden
aangenomen.
De recherche heeft Zaterdag de 18-
jarige kruideniersbediende W. Z. aan
gehouden, die 10 van zijn patroon
had gestolen.
Nadat proces verbaal was opge
maakt werd hij naar huis gezonden-
ZIJN ER WEER
Indien U iels hebt op tè ruimen,
of wilt aanschaffen, geef dan
MORGEN Uw advertentie op!
Duitse Esperantisten
helpen getroffenen
De Delegilo Universale Esperanto
Asocro te Dordrecht, de heer C. Nelson,
van Slingelandtlaan 30, heeft uit het
stadje Homburg in Saarland bericht ont
vangen, dat de Esperantisten aldaar gaar
ne bereid zijn voor enige weken onder
dak te verlenen aan enkele kinderen uit
de getroffen gebieden.
Voorts vraagf de plaatselijke Esperan
tistenvereniging te Homburg een
plaats van 24.000 inwoners adressen
van Esperantisten uit de getroffen gebie.
den, opdat zij hun kledingpakkelien kun
nen toezenden. Bemiddeling voor contact
verleent de heer Nelson.
IN ALBLASSERDAM zagen wij gisteren geen sneeuwpoppen en
-forten. De belangstelling ook van de jeugd was anders gericht
op de alsmaar doordraaiende betonmolen bij de Dam. Hier vloeide
het fundament voor een hulpgemaal in taaie stromen binnen de be
kistingen aan de oever van de Alblas.
De Alblasserwaard moet droog, zo snel mogelijk droog.hulp
gemalen die lozen op Merwede en Noord zullen het hoofdgemaal in
de uiterste Noordwest-hoek van de Waard een stevig handje gaan
helpen. Hier in het dichtbevolkte industriedorp, waar de nood even
hoog liep als het water, werken de saamgebalde krachten van herstel
al weer. De vruchtbare waard komt er bovenop.
„Tot zover kwam het water",
wijst Opper Van Antwerpen en
zijn hand gaat over de kaart tot
Ottoland. „Heel die lange lap on
der Alblas en Graafstroom van
Noord tot Giessen en Ottolandse
kade stroomde vol uit de gaten bij
Sliedrecht en het geïnundeerde ge
bied liep uit, tot aan de kaden van
de boezem van de Overwaard toen
men om de druk te verlichten en
groter ellende te voorkomen, ga
ten stak in de dijk langs de Alblas.
Nog staat het water, miu met een
harde ijs- en sneeuwlaag als een onibe-
weeig'lijk wreiedi vlak biminieair deze uiter
ste begrenzingen
Ja het zakt, danik zij vooral het tot
het maximum van zijn kunnen zwoe
gende gemaal aan de Lek.
Hier slaan ook die molens hun wie
ken door de vrieslucht. In krachtige
taal zeggen zij het, dat alle-hun-Meine
beetjes helpen en nu niet gemist kun
nen worden.
Het is alles goed nieuws dat uit de
Alblasserwaard komt. „De dijk is
dicht!" en dan weet iedere Waardfoe-
womer, dat hier de dijk onder Papen
drecht wordt bedoeld. Het water is al
gezakt en zal nog verder dalen.
hoed, pet en, muts steken, want ieder
die van een hand een stoere vuist kon
maken, meldde zich op de bedreigde
plaatsen. Daarom geven wij die pluim!
Zij is nooit mee,r verdiend geweest.
Wae heeft de pluim verdiend voor
het feit, dat in Alblassendiam geen
stukje goed uit verlaten huizen in
Sieohtwiiliemtde handen kwam?
Spontane impulsen
Nu het or voor ons land op aankomt,
veerkracht te tomen en te laten zien,
dat de erfvijand tenslotte de nek moet
buigen, staat het doirp aan de oevers
in Noord en Alblas zijn mannetje.
Vanuit Allblasserdiam gingen na het
lenigen van de eigen ergste nood, al
direct de stimulansen vol werklust en
levensmoed tot de gieëvaeueerden en
bewoners van. zwaarder geslagen, ge
meenten in die Waard. Om er maar
Lets van. te noemenontredderde
mensen uit Oud-Aliblas kwamen er na
liefderijke bejegening op hun verhaal.
Nood op- en afrit
Goed nieuws uit Alblasserdam is ook
het gaandeweg beter worden van de ver
bindingen. In do nacht van Zaterdag op
Zondag zwoegden tot op het been ver
moeide en verkleumde geniesoldaten,
op het ondergelopen stukje weg van
Kabelfabriek naar oprit van verkeers-
brug over de Noord. Zondag was het
dorp weer bereikbaar voor auto's uit
Rotterdam.
Voorlopig nog slechts voor auto's,
die in. de Waard en langs die dijken
van de Nioord hun. taaie hebben.
„Taak" dan opgevat in die meest strikte
betekenis. De automobilist, die naar
het gevoelen van de politie in het dorp
ongewenst is en dat ds hij onder de
huidige „noodtoestand" heel gauw, wij
geven deze waarschuwing door
maakt een vergeefse rit.
Voorlopig slechts éénrichtingsver
keer over deze geïmproviseerde op- en
afrit in de verbinding van een zich
herstellend dorp en het Westen.
En in ieder geval geen mogelijk
heid om via de brug over de Noord
bijvoorbeeld Gorinchem te berei
ken. Hierin voorziet de bus uit
Papendrecht.
Bussen tot het Gat
Dat wil allemaal niet zeggen dat
hier in de Waard niet het uiterste is
gedaan om de mensen van elders en
naar elders 'te helpen.
Buspjassagiers stappen dn de bus
naar Rotterdam, die op die brag staat
te wachten. Zij doen dat dn de bus
naar Kinderdijk, dia onder het viaduct
een standplaats'heeft,
Het nieuwste busnieuwtje: vandaag
zouden bussen rjjden uit Sliedrecht tot
het gedichte gat, in de dyk onder Pa
pendrecht. Aan de andere kant van het
gat wacht een bus, die de passagiers
verder voert in richting Alblasserdam.
De mens herstelt zich in deze
grote Alblasserwaard nog meer
water dan land de mens werkt
weer de hamers van Alblasser-
damse industrieën slaan opnieuw
koppen 5 de PTT komt op alle
bereikbare plaatsen en de mens
reist weer! Gemalen zullen het be
langrijkste werk doen.
In uren van koude en zware arbeid legde
de genie een noodverbinding van de brug
over de Noord bij Alblasserdam naar de
ondergelopen en nu opgehoogde oprit naar
de dijk, waardoor het dorp ivèer een ver
binding met het Westen kreeg.
Kaden om de plannen
De kaden, in de uren van gevaar
om de belangrijke woonkommen
Plan Dam en Plan Kinderdijk op
geworpen, hoefden geen dienst te
doen. Het was een wijze maatregel
van voorzorg door de onvermoei
bare kapitein op de brug bur
gemeester Looy uitgevaardigd,
toen hij zijn mannelijke gemeente
naren opriep beide dichtbevolkte
woongebieden zo goed mogelijk te
beschermen.
De polder Blokweer bleef God zij
dank ongemoeid. Alblasserdam. roemt
zijn burgemeester om diiit Machtig, tij-
diig -'imgrijpen, Als heit de mannen zou
eren, die op die dijken en later aan de
kaden hun levensgevaarlijke plicht
u_ii<vfc- alen zelf eeh pluim op
PAPENDRECHT. Terwijl in het
afgelopen weekeinde de firma's Boa
en Kalis te Sliedrecht en Van Hattem
en Blankenvoort uit Heemstede twee
zuigers zo snel mogelijk in bedrijf
trachtten te stellen de „Boka"
gooide Zondag al iedere minuut 75 m3
water uit de polder zat ook het pol
derbestuur niet stil. Het deed krach
tige pogingen het poldergemaal op
gang te brengen.
Door toedoen van de heer V. d.
Kamp uit Rotterdam werd Zaterdag
middag begonnen met het drogen der
motoren. In de loop van de Zondag
kwam men met dit karwei gereed.
Tegien 6 uur kon het gemaal in wer
king worden gezet. Dit gemaal heeft
een capaciteit van 90 m:' per minuut.
Per radio werden enige pompen ge
vraagd, die op de Grote Waal opge
steld moeten worden.
De nieuwe dijk bij de doorbraak
heeft een geheel nieuwe vorm gekre
gen. Liep deze vroeger S-vormig,
thans is dat gedeelte geheel recht ge
trokken. Bovendien is de dijk aan de
Noordzijde heel wat breder geworden
omdat men nog steeds zand blijft bij
storten. Bij hoog water sijpelt de dijk
nog steeds door. Men wijt dit aan de
8% m diepe wiel, die bij de doorbraak
in de polder is ontstaan. De „Slie
drecht V" van de fa. Volker uit
Sliedrecht is in volle gang dit gat
vol te spuiten. Voor doorgaand ver
keer is de dijk nog niet vrij gegeven.
Bij de Eilandstraat staan borden met
het opschrift doodlopende weg. Om de
weg vrij te houden voor de aanvoer
van materialen is het geoorloofd drie
maal daags dat weggedeelte te betre
den nl. 's morgens, 's middags en
's avonds.
Aanrijding
Zondagmiddag kwam een lege zand-
aiuto met vrij grote snelheid de Veer-
stoep inrijden met het voornamen ben
zine te tanken bij de heer C. v. Wijn
gaarden. Daar stonden 2 autos gepar
keerd w.o. een Volkswagen. Doordait de
chauffeur een te grote bocht maakte en
hij bij het remmen slipte, kwam mej.
A de Heer bekneld tussen de beide
auto's. De plaatselijke doktoren, die on
middellijk ter plaatse waren cons.ateer-
d.r— dijbreuken en een hoofdwond,
De motor van de Volkswagen werd
geheel ingedrukt.
Ouden van dagen
dragen steentje bij
Hoewel de Algemene Bond Van Ouden
van Dagen aanzienlijke verhezen heeft
geleden d'oor de grote vloed
zeventig afdelingen liggen in het getrof-
DIRKSLAND. Wij varen en niemand
weet hóe. De schipper niet, die be
dreven is op de Lek, waar hij met
zijn 125-tons Henja vandaan komt, en
niemand van bemanning en passa
giers die waken over honderd ton
zand, zeshonderd liter Victoriawater,
benzine en pompinstallaties, bestemd
voor de noodgebieden. De Oude Maas
is anders, het Spui, dat Voorne en
Putten van de Hoeltsewaard scheidt,
is anders, de route is door banken om
zoomd en de aanduiding van die ge
vaarlijke zones laat in de gegeven
omstandigheden te wensen over. Hier
en daar zit al een boot tegen de wal
en een kapitale Rijnaak is droog ge
komen op een zandplaat en wacht op
verlossing door de vloed. De Henja,
met anderhalve meter diepgang, ont
springt aan alle listen van het vaar
water en de schipper hangt over zijn
stuurwiel met al de vinnigheid van
een oude gier, een grote schaduw
rijke haviksneus en zwarte kogels
van ogen, waarmee hij als een peil
lood de bodem tracht te meten.
Het wordt donker, het wordt koud. land
en water verdwijnen langzaam in de
vormeloze baaierd. We drinken thee
en zien niets meer door de beslagen
ruit van de stuurhut dan het waaiende
vuur van Hellevoetsluis rechts in de
verte, vooruit bruist de open Noord
zee. waar we beslist niét heen moeten.
Er liggen onverlichte tonnen en de
kunst is die te tellen om er op die
manier achter te komen, waar we er
gens moeten afzwenken naar een ver
moedelijk onvindbare inham, nauw als
een wetering, die toegang geeft tot de
haven van Dirksland. De schipper is
een man die een wrok koestert tegen
de maatschappij en daarvan in nevelig
gebrom nu en dan getuigenis aflegt,
maar hij heeft zijn expeditie, in op
dracht van de Rotterdamse firma Vul-
caan, niet minder goed voorbereid. Hij
heeft een zoeklicht aan boord en ter
wijl hij met de ene hand aan het stuur
rukt laat hij de verblindende lamp
spelen over de dansende golven en
noteert de bakens. Een poos lang
schijnt hij er één te missen tot ook
die is opgediept en dan zegt hij te
vreden: Hier is het. Naar bakboord.
Hier is niets, absoluut niets, geen kust
lijn en geen havenhoofd. Slechts duis
ternis. Maar als het zoeklicht lang
genoeg over de horizon heeft geflak
kerd, ontstaat er iets als de flauwe
omtrek van een pier, bijna onder de
hoge zee bedolven. Aan de wal be
gint iemand als reactie met een lamp
te zwaaien, bedenkt zich en verdwijnt
in de afgrondelijkheid. De Henja
stampt langs haar gehele bakboord
zijde naar de krib toe, er staat een
geweldige zuiging, misschien lopen
we hier te pletter. De potige hand van
de schipper wordt een klauw, het
stuur wentelt en wentelt en het zoek
licht vlamt van de ene kronkelende
oever naar de andere. Telkens win
nen we zo enkele meters op het do
delijke voorterrein. De spanning slaat
op de keel, daar is de kanaalmond,
we gaan erdoor, slingeren bijna
tegen de wal aan, laveren van stuur
boord naar bakboord, telkens een
stukje, en de logge Henja laat zich
bedillen en komt vredig in het mid
den van de wetering te liggenHet
is gelukt en het zoeklicht gaat uit.
Ik had het nóóit gedacht, zegt de
schipper met een krampachtige zucht.
Enfin, nou ga ik maar eens een stukje
eten. En hij stommelt naar .beneden.
Op zijn getaand gezicht ligt iets als
zweet. En elke Raad voor de Scheep
vaart zou hem in andere tijden duchtig
de les hebben gelezen. Maar navi-
garewel, varen is nu noodzake
lijk, meer dan het eigen leven.
Collectes R.K. kerken
brachten f 10.000 op
In de R.K. Kerken in Dordrecht is
gisteren onder alle H.H. Missen één
collecte gehouden tot leniging van de
nood, welke ons land teistert. In to
taal werd bijeengebracht 10,007,81,
t.w. in de parochie van de H. An-
tonius van Padua, Burg. de Raadt-
singel 5800, Bonifacius, Wijnstraat
2100, O.L. Vrouw, Brouwersdijk
f 1571,68 en H. Hart, Zwijndrecht
536,13.
Het Rode Kruis verzoekt ons mede
te delen dat de verlieslijst dagelijks
van 2 tot 3 uur op het bureau, Singel
162, ter inzage ligt.
Het drijvende hospitaal „W. F. van der
Wijck" arriveert te Dordt.