BETERE VERBINDING MET HOEKSE WAARD Van Noord tot Giessen zakt het water onder 't ijs Varen is nu noodzakelijk PRACHTKERELS MET WEINIG WOORDEN ZATERDAG .BEMIDDELAARS'' Alblasserwaard komt er bovenop Ijszover het oog Poldergemaal bij Papendrecht in vol bedrijf W aar land en water één werden ook zonder tonnen en lichten Verlieslijst R, Kruis Maandag 9 Februari 1953 DE DORDTENAAR Pag. 4 Aan de oever van de Alblas in Alblasser- dam, aan de kant van de Polderstraat stroomt het beton in laaie stromen in de bekistingen. Hier groeit het fundament voor een hulpgemaal dat mee zal helpen de Alblasserwaard ivatervrij te maken. Zwijndrecht gaf f 89.000 Met inbegrip van giften van ver schillende industrieën heeft de huis- en straatcollecte ten bate van het Nationaal Rampenfonds, volgens voor lopige telling het respectabele bedrag van ca. 89.000 opgebracht. Enige toezeggingen en lijsten worden echter nog verwacht, zodat het eindbedrag waarschijnlijk hoger wordt. Dubbeldam Oproep tot steun. Dinsdag en Woens dag zullen in dat gedeelte van Dubbel dam, hetwelk niet door de overstromings ramp werd getroffen, gelden worden in gezameld, huis aan huis, voor het Ram penfonds. Bijdragen kunnen desgewenst ook gestort worden op girorekening 314405 ten name van de Boerenleenbank te Dub beldam. Onderstaande personen vormer het plaatselijk comité en .hebben zich met de organisatie der geldinzameling belast: J. P. M. Beelaerts van Emmicbo- ven, burgemeester, voorzitter; L. Emmer- zaal, Ned. BDei'v. predikant, vice-voorzit- k; mevr. A. LugthartBreet, secreta resse, Krommedijk 3; H. Preesman, kas sier der boerenleenbank, penningmees ter, Burg. Jaslaan 24, gironummer 314405; A. J. Poeiert, hulpprediker, Rijksstraat weg 17, 2e Tol; H. C. van Eek, Dordwijk- laan 3; mevr. P. J. KruithofKayen, Zuidendij'k West 26; P. in 't Veld, Lui- dendijk Oost 47; G. de Bruijn, Haaswij k- weg Oost 2; A. van Walraven, Burg. Jas laan 2. Wat verloren en gevonden werd Aan het hoofdbureau van Politie te Dordrecht zijn omtrent de volgende ge vonden voorwerpen inlichtingen te ver krijgen: 7 armbanden, 7 autopeds, 28 muntbil jetten en een bankbiljet, 1 rekenboekje en een psalmboekje, 3 brillen, 6 hals kettingen en 3 broches, 4 broekriemen, 6 ceintuurs. 4 honden en 2 katten. Diverse voorwerpen, waaronder ge hoorapparaat, een divan, een kruiwagen, een vaarhaak, een vat zuurkool, zuurstof, fles, 2 jute zakken, auto binnenband, bruin lederen sigaretten etui, een Phi lips lamp, gaspenningen, 18 houten bad- dings, 2 nieuwe balken, cylinder zuur stof, soort vat voor afval van haring, een ijzeren specie-kuip, 3 houten schot ten, een partij hout, 4 boorden, een zeil, dekzeil, handvat van portier van auto, een boven gebit, nummerplaat van bromfiets, enz., 2 paar en 17 glacé da mes handschoenen, 2 paar en 9 glacé heren handschoenen, 2 paar en 4 wol len heren handschoenen, 7 wollen heren wanten, 2 paar en 8 wollen dames hand schoenen, 3 paar en 11 wollen dames wanten, 9 kinder handschoenen, diverse kinderwan'ten, 12 stukken gereedschap, 4 gewichten, 1 paar kinderschoentjes, 1 werkschoen, 1 paar zwart rubber laar zen, een paar doffe gummi laarzen, 1 paar bruine kinderschoentjes, linker wa terlaars, 1 paar pantoffels, 1 rechter bruin kinderschoentje, 1 jongens pet, 1 heren hoed, grijs vilten herenhoed, 1 hoofddoek, 1 verchroomd polshorloge, 9 kindermutsen, 1 kindertasje, 8 kleding stukken, 1 voetbalkous, wollen kinder sokje, wollen kinderkous, 2 zakmesjes, 1 houtsnijmes, 1 scheermes, 2 oorbel len, 8 padvindersriemen, 1 portefeuille, 30 portemonnaies, 3 ringen, 4 rozen kransen, 15 sjaals, 27 sleutels, 2 stukken speelgoed, 1 boodschappentas, 2 actetas- sen, 1 damestas. 10 vulpennen, 4 balpen nen, 1 vulpotlood, 1 gebloemd zakdoek je: Verpachting buffetten. Vanochtend is de verpachting der buffetten van Kunst min geschied. Er waren twee inschrij vers, van wie de hoogste was J. de Haas met 9.110. De tweede was J. v. d. Vorm met 8500. De gunning is aangehouden. Dag en nacht zijn de Amerikaanse vliegers in de weer boven het noodgebied Eigen Nieuwsdienst GILZE-RIJEN. Wat die kerels hebben gepresteerd grenst aan het wonderbaarlijke, zei kapitein vlieger Van der Pol en met „die kerels" bedoelt hij de Amerikaan se vliegers en technici, die al da gen van het vliegveld Gilze-Rijen uit opereren boven het rampge bied. Zij hebben met hun hef- schroefvliegtuigen het grootste aandeel gehad in het redden van ongeveer 1600 mensen op Schou wen en Goeree-Overflakkee. Ver der stonden o.a. hun „vliegende pakkisten" hun mannetje bij het uitwerpen van de driehonderddui zend zandzakken, die vorige week van het vliegveld Gilze-Rijen uit zijn gebracht naar de verwoeste dijken. Die Amerikanen zelf vinden het nu niet eens om over te bulderen. Het zijn luid ruchtige jongens, zegt een Nederlandse piloot, maar als je goed luistert trompet ten ze nooit van hun eigen werk en vooral de mensen van de hefschroefvlieg- tuigen zijn daar bijzonder zwijgzaam over. Dat merkten we aan Alic Edsel Bassinger, een stille jongen uit Hillsboro in de „wide open spaces" van Texas, die boordmeeano is. Hij was Dinsdag al van het grote vliegveld bij Wiesbaden in Duitsland ge komen en sindsdien had hij zich niet meer geschoren en nauwelijks gewassen. Ja, druk hadden ze het wel op Schouwen. Soms. wel dertien mensen in één hef- schroefvliegtuig. Maar de sport raakte er nu wel af. Hoewel, als het aan hem lag, hij nog wel maanden zou willen blijven meewerken, hier in Nederland. Nieuwe tactiek.... Verder niks. O ja, toen er geen mensen meer van huizen en uit bomen te halen waren, gingen ze de ondergelopen boer derijen binnen, zomaar via een laddertje uit het vliegtuig. Het was gek, maar zo zond je nog wel kinderen, vooral hele kleintjes, die het benul niet hadden om seinen te geven naar vliegtuigen. In de meeste gevallen waren hun ouders weg gegaan om nog iets te redden van vee of huisraad en toen niet meer teruggekomen. Bassinger wilde er verder niet over pra ten en hij vroeg of we een douche voor hem wisten, Een Nederlandse korporaal schoot snel te hulp. Luitenant Daminski uit Minnesota had van een amphibievliegtuig uit geopereerd. Hij had ook gevlogen boven Italië, bij de ondergelopen Po-vlakte, maar Nederland vond hij veel erger. Hij hoorde het eerst van het nieuws via de radio en Maandag ochtend zat hij al in Gilze-Rijen, waar hij hoopte nog lang te blijven. Zo hebben ze allemaal hun verhaal, deze Amerikanendat er met stukjes en beetjes uit komt. Sergeant Taylon kon zijn verhaal zelfs doen in het Nederlands, want dat was eigenlijk zijn nationaliteit. Hij was al sinds 1941 bij de Amerikaanse luchtmacht en hij had de gevolgen van de oorlog gezien o.a. in de Pacific. Maar dit vond hij erger. En hij praatte er over met een groot medelijden voor Nederland, dat nu plotselingals zfjn stamlancT, weer levend voor hem was geworden. En zoals alle Amerikanen wilde hij hel pen waar het mogelijk was. En ze hel pen ook, in groten getale en met inzet van al hun krachten. Op Gilze-Rijen staan hun vliegtuigen in vrijwel alle types. Ruim 140 vliegtuigen opereren voor het gebied ZeelandWest-Bra bant van dit vliegveld uit, ongeveer 75 Nederlandse en de rest voor het grootste deel Amerikaanse. Ze zijn gekomen uit Wiesbaden en Bordeaux, Melding van evacué's Alle evacué's die in Dordt vertoe ven en die zich nog niet hebben doen. inschrijven bij het Rode Kruis, Singel 162, moeten hiertoe ten spoedigste overgaan. Op de Rijksweg DordrechtRotterdam slipte gistermiddag onder Zwijndrecht een drietonner van de genie die uit richting Rotterdam kwam, beladen met platte hou ten boten, die hun iverk in Middelhamïs hadden gedaan. De sergeant-chauffeur en de mede-inzittende vaandrig kwamen met de schrik vrij. Een breakdoivn bracht de drietonner tveer op de been. Stand werkloosheid De stand der werkloosheid was vol gens gegevens van het Gewestelijk Ar beidsbureau Dordrecht voor het rayon Dordrecht, Zwijndrecht, Dubbeldam en Papendrecht per 31 Januari 1953 als volgt: Ingeschreven .mannelijke werkzoeken den: 898 (per 241'53 928), waarvan 794 (820) werkloos, wachtgel ders, 65 (66), werkzaam in de D. U.W. en 39 (42) werkenden. Ingeschreven vrouwelijke arbeids krachten: 162 (169), waarvan 84 (85) werkloos en 78 (84) werkenden. De aanvragen van werkgevers in het zelfde rayon betroffen 153 (136) manne lijke en 116 (139) vrouwelijke arbeids krachten. Geslaagd. Aan de Rijksuniversi teit te Leiden slaagde voor het docto raal examen geneeskunde de heer A. Roos uit Dordrecht. Advertentie GoesDKeeipii"7 1 S.erU W™ïpen da Leeszaal weer geopend Uitlening nog niet hervat Danlc zij veler medewerking zijn de bovenzalen (Leeszaal en Studiezaal) van de Openbare Leeszaal weer geopend, en wel van 1012% uur, van 2t—6 en an 710 uur. Op Maandagen van 26 en van 710 uur. Op Zaterdagen van 10 12% en van £—6 uur. Door grote waterschade aan duizenden boeken in het boekenmagazijn en de kinderbiblio theek. is het nog niet mogelijk de uit lening voor volwassenen en kinderen te hervatten. ROTTERDAM. Ter verbetering van het verkeer over de weg uit de Hoekse Waai'd naar Rotterdam wordt nu gewerkt aan de uitwerking van een plan tot droogmaling van de pol der Oost en West Zomerland bij de Barendrechtse brug, via welke over spanning het verkeer zal worden ge leid. Daartoe moet in de zeedijk een gat worden gedicht van tachtig me- hoog en de mepte van het gat is niet minder dan vijf meter onder het maai veld. Het eerste werk hiertoe, waarmee men nu bezig is, bestaat uit het herstellen van de zomerkaden rondom de buitenpolder van,Oost en West Zomerland, zodat de vloed niet meer kan binnenkomen bij een normaal tij van 2.50 m -}- N.A.P. Hierbij zijn een electrisch gemaal van de polder en een pomp aan het werk. Uit de vierde nooddienstregeling van de 1 R.T M. blijkt, dat weer verscheidene ver beteringen mogelijk zijn gebleken op en met de Zuidhollandse en Zeeuwse eilan den. Van vandaag af zal worden getracht driemaal per week een bootdienst te onderhouden van Rotterdam naar Schou wenDuiveland. Op Maandag, Woensdag en Vrijdag zal daartoe om 9 uur 's ochtends van de Oos terkade te Rotterdam een boot vertrekken. De route is Rotterdam, Dordrecht, Wil lemstad, Zijpe, Zierikzee en Burgh-Sluis, waar de boot omstreeks half zeven 's avonds zal aankomen Van Zijpe af zal een kleine boot meevaren om zonodig de havens van Zierikzee en Burgh-Sluis te bereiken. De terugreis kan worden ge maakt op Dinsdag, Donderdag en Zater dag, vertrek 's ochtends 8 uur uit Burgh- Sluis, aankomst te Rotterdam 's avonds 7 uur. In beperkte mate is vervoer van goederen mogelijk, evenals op de hierna volgende diensten. In de Hoekse Waard zal een dagelijkse boot -en autobusdienst worden onderhou den De boot vaart om 10 uur en om Half vijf af van de Boompjes te Rotterdam en gaat via Vlaardingen naar Oud-Beijerland. In omgekeerde richting vertrekt de ouot om 8 en om 2 uur uit Oud-Beijerland. De bus vertrekt om 7 en 1 uur uit Strijen via Middelsluis en Klaaswaal naar Oud- Beijerland. De bussen gaan van hier terug om half twaalf en om 6 uur. Spaarbankboekjes uit de noodgebieden De Spaarbank te Dordrecht Johan de W&ttstraat 2', deelt mee dart Spaarbank boekjes van Nutsspaarbanken uit de overstroomde gebieden bij haar Hoofd en Bijkantoren ter behandeling worden aangenomen. De recherche heeft Zaterdag de 18- jarige kruideniersbediende W. Z. aan gehouden, die 10 van zijn patroon had gestolen. Nadat proces verbaal was opge maakt werd hij naar huis gezonden- ZIJN ER WEER Indien U iels hebt op tè ruimen, of wilt aanschaffen, geef dan MORGEN Uw advertentie op! Duitse Esperantisten helpen getroffenen De Delegilo Universale Esperanto Asocro te Dordrecht, de heer C. Nelson, van Slingelandtlaan 30, heeft uit het stadje Homburg in Saarland bericht ont vangen, dat de Esperantisten aldaar gaar ne bereid zijn voor enige weken onder dak te verlenen aan enkele kinderen uit de getroffen gebieden. Voorts vraagf de plaatselijke Esperan tistenvereniging te Homburg een plaats van 24.000 inwoners adressen van Esperantisten uit de getroffen gebie. den, opdat zij hun kledingpakkelien kun nen toezenden. Bemiddeling voor contact verleent de heer Nelson. IN ALBLASSERDAM zagen wij gisteren geen sneeuwpoppen en -forten. De belangstelling ook van de jeugd was anders gericht op de alsmaar doordraaiende betonmolen bij de Dam. Hier vloeide het fundament voor een hulpgemaal in taaie stromen binnen de be kistingen aan de oever van de Alblas. De Alblasserwaard moet droog, zo snel mogelijk droog.hulp gemalen die lozen op Merwede en Noord zullen het hoofdgemaal in de uiterste Noordwest-hoek van de Waard een stevig handje gaan helpen. Hier in het dichtbevolkte industriedorp, waar de nood even hoog liep als het water, werken de saamgebalde krachten van herstel al weer. De vruchtbare waard komt er bovenop. „Tot zover kwam het water", wijst Opper Van Antwerpen en zijn hand gaat over de kaart tot Ottoland. „Heel die lange lap on der Alblas en Graafstroom van Noord tot Giessen en Ottolandse kade stroomde vol uit de gaten bij Sliedrecht en het geïnundeerde ge bied liep uit, tot aan de kaden van de boezem van de Overwaard toen men om de druk te verlichten en groter ellende te voorkomen, ga ten stak in de dijk langs de Alblas. Nog staat het water, miu met een harde ijs- en sneeuwlaag als een onibe- weeig'lijk wreiedi vlak biminieair deze uiter ste begrenzingen Ja het zakt, danik zij vooral het tot het maximum van zijn kunnen zwoe gende gemaal aan de Lek. Hier slaan ook die molens hun wie ken door de vrieslucht. In krachtige taal zeggen zij het, dat alle-hun-Meine beetjes helpen en nu niet gemist kun nen worden. Het is alles goed nieuws dat uit de Alblasserwaard komt. „De dijk is dicht!" en dan weet iedere Waardfoe- womer, dat hier de dijk onder Papen drecht wordt bedoeld. Het water is al gezakt en zal nog verder dalen. hoed, pet en, muts steken, want ieder die van een hand een stoere vuist kon maken, meldde zich op de bedreigde plaatsen. Daarom geven wij die pluim! Zij is nooit mee,r verdiend geweest. Wae heeft de pluim verdiend voor het feit, dat in Alblassendiam geen stukje goed uit verlaten huizen in Sieohtwiiliemtde handen kwam? Spontane impulsen Nu het or voor ons land op aankomt, veerkracht te tomen en te laten zien, dat de erfvijand tenslotte de nek moet buigen, staat het doirp aan de oevers in Noord en Alblas zijn mannetje. Vanuit Allblasserdiam gingen na het lenigen van de eigen ergste nood, al direct de stimulansen vol werklust en levensmoed tot de gieëvaeueerden en bewoners van. zwaarder geslagen, ge meenten in die Waard. Om er maar Lets van. te noemenontredderde mensen uit Oud-Aliblas kwamen er na liefderijke bejegening op hun verhaal. Nood op- en afrit Goed nieuws uit Alblasserdam is ook het gaandeweg beter worden van de ver bindingen. In do nacht van Zaterdag op Zondag zwoegden tot op het been ver moeide en verkleumde geniesoldaten, op het ondergelopen stukje weg van Kabelfabriek naar oprit van verkeers- brug over de Noord. Zondag was het dorp weer bereikbaar voor auto's uit Rotterdam. Voorlopig nog slechts voor auto's, die in. de Waard en langs die dijken van de Nioord hun. taaie hebben. „Taak" dan opgevat in die meest strikte betekenis. De automobilist, die naar het gevoelen van de politie in het dorp ongewenst is en dat ds hij onder de huidige „noodtoestand" heel gauw, wij geven deze waarschuwing door maakt een vergeefse rit. Voorlopig slechts éénrichtingsver keer over deze geïmproviseerde op- en afrit in de verbinding van een zich herstellend dorp en het Westen. En in ieder geval geen mogelijk heid om via de brug over de Noord bijvoorbeeld Gorinchem te berei ken. Hierin voorziet de bus uit Papendrecht. Bussen tot het Gat Dat wil allemaal niet zeggen dat hier in de Waard niet het uiterste is gedaan om de mensen van elders en naar elders 'te helpen. Buspjassagiers stappen dn de bus naar Rotterdam, die op die brag staat te wachten. Zij doen dat dn de bus naar Kinderdijk, dia onder het viaduct een standplaats'heeft, Het nieuwste busnieuwtje: vandaag zouden bussen rjjden uit Sliedrecht tot het gedichte gat, in de dyk onder Pa pendrecht. Aan de andere kant van het gat wacht een bus, die de passagiers verder voert in richting Alblasserdam. De mens herstelt zich in deze grote Alblasserwaard nog meer water dan land de mens werkt weer de hamers van Alblasser- damse industrieën slaan opnieuw koppen 5 de PTT komt op alle bereikbare plaatsen en de mens reist weer! Gemalen zullen het be langrijkste werk doen. In uren van koude en zware arbeid legde de genie een noodverbinding van de brug over de Noord bij Alblasserdam naar de ondergelopen en nu opgehoogde oprit naar de dijk, waardoor het dorp ivèer een ver binding met het Westen kreeg. Kaden om de plannen De kaden, in de uren van gevaar om de belangrijke woonkommen Plan Dam en Plan Kinderdijk op geworpen, hoefden geen dienst te doen. Het was een wijze maatregel van voorzorg door de onvermoei bare kapitein op de brug bur gemeester Looy uitgevaardigd, toen hij zijn mannelijke gemeente naren opriep beide dichtbevolkte woongebieden zo goed mogelijk te beschermen. De polder Blokweer bleef God zij dank ongemoeid. Alblasserdam. roemt zijn burgemeester om diiit Machtig, tij- diig -'imgrijpen, Als heit de mannen zou eren, die op die dijken en later aan de kaden hun levensgevaarlijke plicht u_ii<vfc- alen zelf eeh pluim op PAPENDRECHT. Terwijl in het afgelopen weekeinde de firma's Boa en Kalis te Sliedrecht en Van Hattem en Blankenvoort uit Heemstede twee zuigers zo snel mogelijk in bedrijf trachtten te stellen de „Boka" gooide Zondag al iedere minuut 75 m3 water uit de polder zat ook het pol derbestuur niet stil. Het deed krach tige pogingen het poldergemaal op gang te brengen. Door toedoen van de heer V. d. Kamp uit Rotterdam werd Zaterdag middag begonnen met het drogen der motoren. In de loop van de Zondag kwam men met dit karwei gereed. Tegien 6 uur kon het gemaal in wer king worden gezet. Dit gemaal heeft een capaciteit van 90 m:' per minuut. Per radio werden enige pompen ge vraagd, die op de Grote Waal opge steld moeten worden. De nieuwe dijk bij de doorbraak heeft een geheel nieuwe vorm gekre gen. Liep deze vroeger S-vormig, thans is dat gedeelte geheel recht ge trokken. Bovendien is de dijk aan de Noordzijde heel wat breder geworden omdat men nog steeds zand blijft bij storten. Bij hoog water sijpelt de dijk nog steeds door. Men wijt dit aan de 8% m diepe wiel, die bij de doorbraak in de polder is ontstaan. De „Slie drecht V" van de fa. Volker uit Sliedrecht is in volle gang dit gat vol te spuiten. Voor doorgaand ver keer is de dijk nog niet vrij gegeven. Bij de Eilandstraat staan borden met het opschrift doodlopende weg. Om de weg vrij te houden voor de aanvoer van materialen is het geoorloofd drie maal daags dat weggedeelte te betre den nl. 's morgens, 's middags en 's avonds. Aanrijding Zondagmiddag kwam een lege zand- aiuto met vrij grote snelheid de Veer- stoep inrijden met het voornamen ben zine te tanken bij de heer C. v. Wijn gaarden. Daar stonden 2 autos gepar keerd w.o. een Volkswagen. Doordait de chauffeur een te grote bocht maakte en hij bij het remmen slipte, kwam mej. A de Heer bekneld tussen de beide auto's. De plaatselijke doktoren, die on middellijk ter plaatse waren cons.ateer- d.r— dijbreuken en een hoofdwond, De motor van de Volkswagen werd geheel ingedrukt. Ouden van dagen dragen steentje bij Hoewel de Algemene Bond Van Ouden van Dagen aanzienlijke verhezen heeft geleden d'oor de grote vloed zeventig afdelingen liggen in het getrof- DIRKSLAND. Wij varen en niemand weet hóe. De schipper niet, die be dreven is op de Lek, waar hij met zijn 125-tons Henja vandaan komt, en niemand van bemanning en passa giers die waken over honderd ton zand, zeshonderd liter Victoriawater, benzine en pompinstallaties, bestemd voor de noodgebieden. De Oude Maas is anders, het Spui, dat Voorne en Putten van de Hoeltsewaard scheidt, is anders, de route is door banken om zoomd en de aanduiding van die ge vaarlijke zones laat in de gegeven omstandigheden te wensen over. Hier en daar zit al een boot tegen de wal en een kapitale Rijnaak is droog ge komen op een zandplaat en wacht op verlossing door de vloed. De Henja, met anderhalve meter diepgang, ont springt aan alle listen van het vaar water en de schipper hangt over zijn stuurwiel met al de vinnigheid van een oude gier, een grote schaduw rijke haviksneus en zwarte kogels van ogen, waarmee hij als een peil lood de bodem tracht te meten. Het wordt donker, het wordt koud. land en water verdwijnen langzaam in de vormeloze baaierd. We drinken thee en zien niets meer door de beslagen ruit van de stuurhut dan het waaiende vuur van Hellevoetsluis rechts in de verte, vooruit bruist de open Noord zee. waar we beslist niét heen moeten. Er liggen onverlichte tonnen en de kunst is die te tellen om er op die manier achter te komen, waar we er gens moeten afzwenken naar een ver moedelijk onvindbare inham, nauw als een wetering, die toegang geeft tot de haven van Dirksland. De schipper is een man die een wrok koestert tegen de maatschappij en daarvan in nevelig gebrom nu en dan getuigenis aflegt, maar hij heeft zijn expeditie, in op dracht van de Rotterdamse firma Vul- caan, niet minder goed voorbereid. Hij heeft een zoeklicht aan boord en ter wijl hij met de ene hand aan het stuur rukt laat hij de verblindende lamp spelen over de dansende golven en noteert de bakens. Een poos lang schijnt hij er één te missen tot ook die is opgediept en dan zegt hij te vreden: Hier is het. Naar bakboord. Hier is niets, absoluut niets, geen kust lijn en geen havenhoofd. Slechts duis ternis. Maar als het zoeklicht lang genoeg over de horizon heeft geflak kerd, ontstaat er iets als de flauwe omtrek van een pier, bijna onder de hoge zee bedolven. Aan de wal be gint iemand als reactie met een lamp te zwaaien, bedenkt zich en verdwijnt in de afgrondelijkheid. De Henja stampt langs haar gehele bakboord zijde naar de krib toe, er staat een geweldige zuiging, misschien lopen we hier te pletter. De potige hand van de schipper wordt een klauw, het stuur wentelt en wentelt en het zoek licht vlamt van de ene kronkelende oever naar de andere. Telkens win nen we zo enkele meters op het do delijke voorterrein. De spanning slaat op de keel, daar is de kanaalmond, we gaan erdoor, slingeren bijna tegen de wal aan, laveren van stuur boord naar bakboord, telkens een stukje, en de logge Henja laat zich bedillen en komt vredig in het mid den van de wetering te liggenHet is gelukt en het zoeklicht gaat uit. Ik had het nóóit gedacht, zegt de schipper met een krampachtige zucht. Enfin, nou ga ik maar eens een stukje eten. En hij stommelt naar .beneden. Op zijn getaand gezicht ligt iets als zweet. En elke Raad voor de Scheep vaart zou hem in andere tijden duchtig de les hebben gelezen. Maar navi- garewel, varen is nu noodzake lijk, meer dan het eigen leven. Collectes R.K. kerken brachten f 10.000 op In de R.K. Kerken in Dordrecht is gisteren onder alle H.H. Missen één collecte gehouden tot leniging van de nood, welke ons land teistert. In to taal werd bijeengebracht 10,007,81, t.w. in de parochie van de H. An- tonius van Padua, Burg. de Raadt- singel 5800, Bonifacius, Wijnstraat 2100, O.L. Vrouw, Brouwersdijk f 1571,68 en H. Hart, Zwijndrecht 536,13. Het Rode Kruis verzoekt ons mede te delen dat de verlieslijst dagelijks van 2 tot 3 uur op het bureau, Singel 162, ter inzage ligt. Het drijvende hospitaal „W. F. van der Wijck" arriveert te Dordt.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2