JOURNAAL FILMS IN HETKORT „Amateurs setten hun beste beentje voor EEN VLAAMS EN NEDERLANDS EXPERIMENT A TOR Salsburger Festspiele 1953 Van Dantons Dood tot Het Proces van cle kunst In Middelharnis een overstelpend druk verkeer Meubelbeurs wordt Maandag geopend N° Het Rode Kruis in volle actie Manifestatie van Europese eenheid ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN ZATERDAG 7 FEBRUARI 1953 7 GOTTFRIED VON EINEMS OPERA NAAR FR4NZ KAFKA'S ROMAN KORT na de oorlog heeft de Festsplel- bühne te Salzburg ook de schep pingen van eigen tijd in haar pro gramma opgenomen. Elk jaar wordt nu een nieuw werk van de muziekdramati sche kunst in Salzburg vertoond. In 1952 heeft Salzburg de posthume pre mière beleefd van de opera Die Liebe der Danae van Richard Strauss. Te voren had men er als première voor Oos tenrijk Benjamin Brittens The Rape of Lucrece te horen gekregen, de kamer opera Romeo en Julia van Boris Bla- cher, de première van de muzikale tra gedie Antigonae van Carl Orff en de eerste toneeluitvoering van Frank Mar tins kameroratortum Der Zaubertrank, Ook het mleuw Instuderen van Alban Bergs Wozzeck, in 1951, mocht worden beschouwd als het vervullen van een dringende taak ten aanzien van de eigen tijd. Want hiermede werd demonstratief de aandacht op een werk van betekenis gevestigd, dat om buiten de kunst lig gende redenen gedurende vele jaren ge doemd was in het gebied van net zwij gen te blijven. De rij van moderne Salzburgse Fest- spielvertoningen was in 1947 geopend met een debuut: Dantons Tod van Gott fried von Elnem. En nu wordt een tweede opera van de sindsdien ver bui ten zijn land bekend geworden Oosten rijkse componist voor de Salzburger Festspiele van dit jaar aangekondigd: de pera Der Prozess naar de gelijk namige roman van Franz Kafka. Gelijk Lij nagenoeg alle moderne werken van van de handeling betracht, woordelijk op Kafka's roman. De verklanking, die aanvankelijk met oehulp van het twaalftonenstelsel was opgezet, maar welke techniek toch weer >verd opgegeven, is allengs ontstaan en m een schijnbaar willekeurige volgorde, al naar het tafereel de componist iets te zeggen had. Niettemin ging het na tuurlijk om een conceptie, welke reke ning had te houden met de rangschik king van de taferelen op grond van hun betekenis voor de gang van de hande ling. Rekening houdende met 'de afwis seling werd het muzikale beeld van de negen opera-taferelen, die ln twee, door een pauze gedeelde helften zijn geschei den, verschillend opgebouwd. Onder scheiden zijn bovenal de orchestratie en de formele rhythmische vormgeving. Het tafereel Die Vorladung bijvoorbeeld blijft zonder violen; bij hoorns, hout blazers en trompetten voegt zich de piano. In de Erste Untersuchung domi neert weer het koper, terwijl het mid dendeel van dit tafereel de ontmoe ting met de vrouw van de gerechtsdie naar en de student op de klank van de strijkers is gecomponeerd. Er is naar gestreefd voor elk tafereel een specifieke klankkleur te bedenken, die overeen komt met het dramatisch gebeuren. ANDERZIJDS werden van elkaar ge scheiden, maar innerlijk tezamen- horende scènes, op gelijke wijze be handeld. Zoals bijvoorbeeld de twee Vreemde zeelieden sloegen nachtwaker neer De politie te Rotterdam heeft drie schepelingen van een Fins schip aange houden, die ervan worden verdacht gis ter-nacht een nachtwaker zo zwaar met een hamer op het hoofd geslagen te hebben, dat de man in zorgwekkende toestand in het ziekenhuis Coolsingel moest worden opgenomen. GOTTFRIED VON EINEM de Salzburger Festspiele treden Oskar Fritz Schuh als regisseur en Caspar Neher als décorateur op. Dirigent is Karl Böhm. IN Dantons Tod, de van Georg Büchner vormde rcvolutietragedie het lot de massa, zoal niet van de wereld, dus bij uitstek de historische stof, het onderwerp. Danton werd een koor-opera. Kafka's roman behandelt het lot van een eenling; von Einems nieuwe opera Der Prozess werd een solis ten-opera. Het lot van Josef K., de oud ste procuratiehouder van een grote bank, staat op de voorgrond. Er bestaan vele Josef K's, mensen, die in de beschutting van hun beroep leven, maar wie het aan die liefde ont breekt, waarvan het Evangelie spreekt. Josef K. kent de deemoed van het geloof niet. De schrijver demonstreert aan Josef K's ondergang de mogelijkheid van het geloven. Josef K. erkent welis waar het recht van de burgerlijke code, maar hij blijft onkundig van de zonde tegen de naaste, van de vloek der erf zonde. Kafka's roman behandelt dus een Ind.vidueel probleem; geestelijk heeft het echter een boven het individuele stijgen de, algemene betekenis. Niets anders staat ter discussie dan de werkelijkheid van de religie. De zondigheid van al het geschapene vormt de inhoud van Kaf ka's roman en dus ook van von Etnems opera. Er liggen zes jaren tussen de twee opera's van de componist. In hoofdzaak zijn die gevuld met het componeren van werken voor orkest en mcf de balletten Rondo vom goldenen Kalb en Pas de Coeur. Er is veel tijd voor nodig om een opera te schrijven. De tekst van Danton bleef een jaar liggen voor zii werd ge componeerd. Het verging vbn Einem overeenkomstig bij het componeren van Der Prozess. Het doel, namelijk de roman tot een toneelstuk om te zetten, stond spoedig vast. Maar de weg, welke daarheen zou leiden, diende eerst te worden gevonden. Von Einem leerde Kafka het eerst kennen door het lezen van de roman Amerika. Op zoek naar andere werken van de schrijver vond hij ln de Hermann Bahr-Blbliotheek te Salzburg een exem plaar van de roman Der Prozess. Het totstandkomen van het libretto voor de opera verliep vrij snel. De samenwer king met Boris Blacher, welke brj het schrijven van de tekst voor Danton op de proef was gesteld, kwam ook voor dit werk weer aan de orde. In het begin van 1949 ontstonden te Zürich zes tafe relen. De jonge Berlijnse schrijver Heinz von Cramer, de librettist van het ballet Pas de Coeur, heeft nog drie taferelen geschreven. Het libretto van von Einem vertoont geen enkele overeenkomst met het toneelstuk, dat André Glde en Jean- Louls Barrault van Kafka's roman heb ben gemaakt. De librettisten hebben voortdurend Kafka's directe rede ge bruikt, slechts in weinige gevallen werd de indirecte rede door de directe vervan gen. Het libretto steunt dus, ook al werd ult de aard der zaak een concentratie Schets voor het hogende tafereel, lm Dom, van von Einems opera Der Prozess. scènes met de voorbijganger, die in het eerste deel van de opera in Der Vor ladung en in het tweede deel in de scène met de beulen optreedt. Belde keren is het muzikale beeld in kleur en klank zeer gelijk. Snelle 5/2-maten en overeenkomstige doorschijnende klanken zjjn kenmer kend. Op gelijke wijze werden de twee delen van de opera formeel composito risch met elkaar verbonden. De eigen lijke schakel echter, welke de aparte scènes verbindt, heeft de componist ge vonden in de aard van de bezetting der rollen. Die personages in de opera, wier gedrag tegenove- Josef K. eenzelfde functie voorstelt, worden door één dezelfde zanger vertolkt. Lisa della Casa zingt bijvoorbeeld de partijen van Frau- lein Bürstner. de vrouw van de gerechts dienaar en Leni. Zij vertegenwoordigt dus de vrouw en haar invloed op Josef K. De zanger Frick vertolkt de bood schappers van het gerecht: de opzichter, de voorbijganger, de fabrikant en de geestelijke. De enige mens. die in alle taferelen van de opera optreedt, met de steeds gelijke aanspraak op schijnbare schuldeloosheid, is de onverbiddelijke individualist Josef K., welke rol Max Lorenz op zich zal nemen. De afzonder- lijke figuren, dus ook die, welke d« machten" zoals ,,Het Gerecht" of ,,dt vrouw" verbeelden werden zo plastisch mogelijk uitgewerkt. Ook de Instrumen tatie heeft slechts één doei gediend: de verstaanbaarheid van het woord, h< woord van Frans Kafka. HANS RUTZ. Met de uit Australië terugkerende Fairsea komen o.m. zeventien gezinnen, in totaal 51 personen omvattende, die naar Australië waren geëmigreerd, terug naar ons land. omdat zij in Australië eeen uitweg meer zagen. De dirigent Paul van Kempen is be noemd tot Generalmusikdirektor van de opera te Bremen. Aan het begin van het komende seizoen, in de nazomer, zou hij, behalve de leiding van de opera, ook de leiding van het Philharmonisch Staatsorkest van Bremen op zich nemen. De afdeling ,,'t Gooi" van het comité Benelux heeft het initiatief genomen tot een uitwisseling van werken van beeldende kunstenaars uit het Gooi Brussel. In verband hiermede zullen van 7 tot 21 Maart a.s. in de expositieruimte der Grands Magasins de la Bourse .te Brus sel omstreeks vijftig werken van Gooise schilders, grafici en beeldhouwers wor den geëxposeerd. Ongeveer ln dezelfde periode zal te Hilversum een expositie worden gehouden van werken van ltele Brusselse schilders. DAT onze voorstelling van het begrip ,,Tjjd" waarschijnlijk onwezenlijk is, is een gedachte die leeft in de hedendaagse wetenschap en kunst. Alom trachten dichters en schrijvers tot dit genelm op de drempel der ontraadseling door te dringen, langs de transcendente weg der intuïtie, met de kracht hunner scheppende verbeelding. Alleen film kunstenaars met een uitzonderlijk sterke verbeeldingskracht zouden de doorzich tige schoonheid van Robert Nathans meesterlijke novelle Portrait of Jennie kunnen benaderen. Regisseur William Dieterle en zijn scenaristen, wier verfil ming men in Alhambra kan zien, :s het slechts gedeeltelijk gelukt, de sfeer van dit merkwaardige spel met de tijd te verwezenlijken. Met name in de ruime droomlandschappen, midden in het stadsbeeld van New York. en het win terse park, waar Jennie de schilder ont moet, in wiens heden zij haar verleden zal beleven, tot hij haar tevergeefs zaï trachten te redden van de stormvloed, die haar reeds jaren tevoren heeft ver zwolgen. Joseph Cotten speelt de schil der met de tastende gevoeligheid, die aannemelijk kon maken, dat juist deze man binnen de realiteit van zjjn bestaan de relativiteit van heden, verleden en toekomst heeft kunnen ervaren. De film is behoedzaam genoeg om slechts zelden ontnuchterend te werken. De nauwe Italiaans-Franse samen werking op filmgebied heeft twee vlakke publiekfilms opgeleverd, die het zonder het nationale cachet van één van de beide landen moeten stellen. In Nög- g e r a t h ziet men van de Italiaanse rolprent Getuige Vermoord een Franse versie. Waarom? Smeulende passies, sudderend speurderswerk, een mooie hoofdrolspeelster, doffe, eentonige en langdradige regie. City vertoont Wanda, de Zondares, een ouderwets melodrama, dat Pola Negri niet zou hebben misstaan. De personages worden fonder uitzondering bezocht door een omstandig noodlot, dat door elkeen met grote noblesse wordt gedragen. Vooral door de eerbiedwaardige lichtekooi van de titel. De bonte musical She's Working her Way to College (C i n e a c-D a m r a k) heeft wat aardige liedjes en dansjes, een onnozele intrigue, de pin-up-girl Virginia Mayo en andere decoratieve girls en potige boys, die een brok luid ruchtig studentenleven" demonstreren volgens de conventies van de Ameri kaanse revuefilm. )e mierzoete melodie Les Trois Cloches doortrekt de Duitse film in R i a 11 o Als de avondklokken luiden waarin de dramatische gevolgen var een gedwarsboomde jeugdliefde in idyllische landelijkheid worden uitgespeeld. Een beetje sentiment en veel sentimentali teit. De uit Amerika geïmporteerde Ver boden Jungle (Royal) doet vaak op een rare manier denken aan voor oorlogse Duitse expeditiefilms, vooral enige fraaie opnemingen ziet men van de Andes, de Inca's en de Amazonas. Men heeft er een stuntelig verhaaltje tegenaan gegooid, en het resultaat is een onverteerbaar mengelmoes van Tarzan en Kulturfilm. Gevleugeld Gevaar (Luxor), goedkoop, Amerikaans, en naar het lijkt Made in England, is een zeer middelmatig drama'tje over goede lieden, die de reputatie van een kleine gangster willen schoonwassen. Grijs zakformaat. Reeds aanbevolen: Operatie Cicero (Corso); The Galloping Major (Uit- k jj k)Le Plaisir (Kri terion). MOMENTOPNAMEN UIT DORP IN HET NOODGEBIED hebben geen touw", riepen vluchte lingen op een zolderverdieping. Hin dert niet. neem dan maai- een radio- snoer!" Het brood kwam naar boven. (Van een onzer verslaggevers) Middelharnis, 6 Febr. MIDDELHARNIS met zijn be slijkte straten biedt een merk- zrjdige man beland, die leerling is waardig en toch ook wel fasci- aarr het Instituut voor de Autohandel nerend beeld. Jan, de ober in het in Driebergen. Onverwacht staan we hotel aan de Haven, staat met kiom- Tatthzfn hehben zich eeroeoen tegenover een vrouwelijke employe pen aan. de hoed op. achter de toog. ALLOZEN hebben zien geroepen Qnze elgen krant gekleed in een Zorgt niet alleen voor consumptie, gevoeld hulp te gaan bieden in zeiJcoslulun Zij is vroeger verpleeg- maar treedt ook op als een soort van de noodgebieden. In Middelaar- ster geweest en schept nu soep op in sociaal verkeersagent. In de hoofd- nis, de centrale gemeente van Ove- kerk dje als uitreikplaats van de straten van Middelharnis staan rijen flakkee, wemelt het van helpers van Centraje Keuken is ingericht. mensen voor het bureau, waar men ÏÏÏVJSm Er m natuurlijk ook andere fa- vrijstellingen kan krijgen voor de wonderlijke uitrusUneen maar altijd stroom van behulp- evacuatie en een evengrote rij staat met laarzen. Natuurlijk zijn er de cetten aan cue stioom van oenuip correspondentschap van soldaten, matrozen, de Rode Kruis- zamen. Er is al een inbraak gecon- n^orees^noe In de Voor- eenheden, helpend en steunend bij de stateerd in een winkel en de politie waar men zyn post kan evacuatie. Wij hebben ze gezien in meende dat die wel geschied zou zijn afhalen. Hotel Meyer aan de Haven, waar ge- ^oor mensen van de overwal. Het slot En ondertussen vliegen helicopters evacueerden nog even een kopje kor- wa3 zeer vakkundig uitgezaagd. En en vliegmachines laag over, trillen fie kregen voor ze aan boord gingen. een man met een keel lang strafblad door de aether de boodschappen en Velen verlieten het eiland voor het keeft men zekerheidshalve maai" naar staan witgeholmde mannen het over- eerst van hun leven wanneer zui- overkant gebracht. stelpend drukke verkeer te regelen, len zij er terugkeren Maar gelukkig overheersen de goe- Het evacuatietransport per heltcop- Er loopt een verpleegstertje rond facettende bereidwilligheid, de ter is Donderdag geëindigd. Toch om te helpen; hier een hoofdpijn- hulpvaardigheid om derzelfs wille, landen er nog geregeld hefschroef- tabletje, daar Hoffmandruppels. Trouwens ook de onderlinge behulp- vliegtuigen te Sommelsdjjk op de weg Ze komt uit een sanatorium in het zaamheid van de bevolking is in deze naar Dirksland en waaien er vlaggen Gooi, maar is sedert Zaterdag al in dagen opvallend groot. Zo laadde een op een nabije akker, die als drop- West-Brabant geweest in Zierikzee bewoner van de Voorstraat te Mid- pingsveld is bestemd, en kwam toen met een Marineboot delhamis Maandag zijn eskimokajak Vanmiddag is een helicopter van naar Middelharnis. Stoere Groningse vol brood en ging er mee door de niet al te grote hoogte in een akker- joneemannen rijden met ratelende overstroomde straten „de bakker, de tje met boerenkool neergevallen. De voertuigjes op rupswielen rond. Bij bakker" roepend. Met een touwtje pUoot stapte eruit en constateerde de mobilofoonpost op de bovenverdie- werd het brood naar de bovenver- laconiek met Amerikaans optimisme: ping van het stadhuis is een veel- diepingen der huizen gehesen. „Wij Er komt wed weer een nieuwe! N" (Van onze correspondent) Utrecht, 7 Februari. IET in de laatste plaats omdat wij de gevolgen van de calami teiten zo spoedig mogelijk moeten trachten te overwinnen en daarby het bedrijfsleven als vanouds een belang rijke taak heeft, meent de Konink lijke Nederlandsche Jaarbeurs dat het gerechtvaardigd is en zelfs een gelukkige omstandigheid, dat de aan gekondigde beurs voor meubelen en woningtextiel van 9 tot 13 Februari normaal doorgang kan vinden. PRACHTIG WERK VAN RADIO-PIONIERS (Van onze radioredacteur) OALLO, hallo, PHOYD, u dropt verkeerd! Hallo, PHOYD, u dropt verkeerd! U gooit de boel stuk! U gooit hier de zaken stuk! Hallo, PHOYD, u brengt de helicopters in gevaar, u brengt de helicopters in ge vaar! U moet precies op het Havenplein afwerpen, u moet precies op het Havenplein afwerpen! Blijft u steeds contact met ons houden, blijft u contact met ons houden!" Dit is een der boodschappen, die men van Zondag af door de aether kon beluisteren, indien men tenminste over een ontvanger voor de ultra-kortegolf beschikt. En in dit geval was het een amateur uit Zierikzee. die met een inderhaast in elkaar gezet en dus primitief zendertje contact hield met de vlieg- en vaartuigen voer het reddingswerk. Hier betrof het blijkbaar een militair vliegtuig, dat zich voor de dropp ing boven de stad onvoldoende had georiënteerd. Wat deze pioniers, die men „amateurs" noemt, maar van wier kennis en ondervinding de wetenschap van de radiotechniek in niet geringe mate heeft ge profiteerd, in deize dagen hebben gepresteerd, was inderdaad weer ouderwets voortrekkerswerk. Gewend aan het experimenteren in hun shacks" gedurende de nacht, zijn de „O.M." Old Men zoals zij in hun jargon heten, sedert Zondag, toen de vloedgolf ons land besprong, niet van hun apparatuur geweken. Het begon met het uitval len van de telefoonverbin dingen, waardoor men op de omroep was aangewezen, die in allerijl een berichten dienst van en voor de nood gebieden uit de grond stampte. Toen de electrici- teitsvoorziening faalde, was er geen stroom meer voor de ontvangers en zenders; men moest van batterijen voor zover beschikbaar werken. IN de loop van de volgende dagen kwam er hulp door middel van aggrega ten voor stroomopwekking en radioverbinding, maar dat kon uiteraard slechts op beperkte schaal geschie den. „Ikzelf", zo vertélde de Zierikzeeër, die wij dit artikeltje op zo ongeicone wijze laten beginnen, „heb van Zondag af contact via de aether gehad. Dat roas niet gemakkelijk. Ik moest een zeer primitief zendertje in elkaar prutsen van twee buizen en een oscilla. tor, waarmee ik een onge lofelijk geluk heb gehad. Ik Icon contact krijgen met de burgemeester en hem in staat stellen zelf de drop- pings van rubberboten, rub berlaarzen e.d. te leiden. Dat xoas een werkje, dat dikwijls op de seconde luis. terde en toch is het prima gegaan en dat heb ik voor veel dorpen op Schomoen en Dulveland kunnen doen. Ik ben heel erg blij. dat ik met m\jn pritnitiei e geval zoveel veine heb gehad en dat ik dit heb mogen en kunnen doen. Dat is een emotie, die ik u niet be schrijven kan." Zo zijn in deze dagen tientallen zg. amateurs in de aether geweest, die bij het droppen, bij de evacua tie, bij het werk aan de dijken, bij waarschuwingen en berichten over plaatse lijke toestanden niet genoeg te waarderen diensten heb ben verleend en vele men senlevens hebben bespaard. Aanvankelijk werkte de Zierikzeeër met een andere experimentator uit Wisse- kerke; later, toen hij een betere installatie had ge kregen, met een amateur- zender in Bergen op Zoom, waar het eerste evacuatie centrum was gevestigd. Ook vla een amateur In Goes heeft hij heel wat berichten doorgegeven. Met zijn In stallatie ls hij het hele eiland over gegaan om op de plaatsen waar zijn diensten het meest nodig waren deze te verlenen. In het tijdelijk verblijf van de burgemeester van Zierikzee stond een gewone radio- ontvanger, die door een hulp-aggregaat werd ge voed en de berichten van Hilversum beluisterde. Het zenden van berichten moest natuurlijk op uitra-korte- golfapparaten geschieden Het regelmatige contact, dat deze amateurs onder houden met hun collega's, niet alleen in het binnen land. maar soms over de gehele wereld, heeft onder hen een zekere broeder schap doen ontstaan, die in het bijzonder in deze dagen tot uiting is gekomen. De voldoening, die zij gemeen lijk vinden in hun techni sche experimenten, heeft thans de wijdere strekking gekregen van een ook voor anderen nuttig en mens lievend hulpbetoon. En dat zal hun allen dezelfde emo tie hebben bezorgd al£ waarvan de Zierikzeeër ge waagde. Het waren niet alleen „amateurs", die zich in dit iiltra-kortegolfverlceer ver dienstelijk hebben gemaakt va.n verschillende instanties is hierbij kuip verkregen, zoals van P.T.T. en van dt Centrale Politie-Verbin- dingsdienst in Utrecht, die de bijstand met radio-auto's organiseerde. Zo zitten uit Amsterdam zes van deze wagens in het noodgebied en zjj blijven daar voorlopig ge detacheerd om van plaats naar plaats te trekken, waar zij thans bij het her stelwerk assisteren. Omtrent de situatie op het gebied van meubelen en woningtextiel gaf de voor zitter van de federatie van Textielgros- stersbonden, de heer F. Klein Bog op een persconferentie te kennen, dal liefde en aandacht voor de inrichting van de woning de laatste jaren een neiging iot dalen vertonen. Er werken tendenzen die de koopkracht afzuigen naar andere sectoren van het gezinsbudget. Maar de aankleding en inrichting van de woning is een cultureel belang van de hoogste orde en daarom constateerde spreker met bezorgdheid dat die aandacht en liefde voorhet interieur achteruit gaan. Toch is de handelssituatie op het ge bied van de textiel en met name woning textiel niet ongunstig. Grotere stabiliteit heeft allerwege zowel bij de fabrikanten als bjj de groothandel en de detailhandel het vertrouwen doen terugkeren. Het aanbod is. aldus spreker, zoals op de komende beurs kan worden vastgesteld, zeer ruim. Wat minder zichtbaar is, ls dat de productie-capaciteit van woning textiel is toegenomen, ook al zal de detaillist, die nog sukkelt met lange levertijden, dit nauwelijks willen ge loven. De export neemt ook toe. doch kan vermoedelijk geen gelijke tred hou den met de toeneming van de productie capaciteit. De heer R. A. Kutn van de Stichting Propaganda Woninginrichting, introdu ceerde de Tiendaagse voor Woning- Inrichting, welke van 12 tot 21 Maart zal worden gehouden. Is liet de bedoe ling dat de meubelbeurs het aanbod van de woninginrichter zal stimuleren, de Tiendaagse zal de vraag van het publiek moeten aanwakkeren. Spreker noemde het gezinspolitiek in de beste betekenis om op te komen voor een verzorgde, prettige en huiselijke aankleding van de woning. Die aankle ding is thans in gevaar. Een collectieve propaganda (in dit geval van detaillis ten, groothandelaren en fabrikanten) kan veel uitwerken. Door intense propa ganda is het de laatste maanden reeds gelukt in veertig plaatsen actie-comité'? in het leven te roepen en verwacht wordt, dat op de a.s meubelbeurs nog meer initiatieven zullen worden ge muleerd. Voor de meubelbeurs hebben zich 206 firma's gemeld, een aantal dat aanzien lijk groter is dan de vorige maal. Groter is bok de Expositieruimte. De totale •xpositie-oppervlakte zal tenminste r300 m2 bedragen. Een dilemma te ernstig om met een sneer af te doen DE jeugdige Vlaming Hugo Claus (geb. 1929), die met zjjn opmerke lijke roman „De Metsiers" als won derkind het litteraire leven is binnen gestapt, bepaalt zijn activiteit niet tot het proza, maar schrijft ook gedichten, waarvan een aantal thans onder de titel ..Tancredo Infrasonic" is gebundeld en door A. A. M. Stols t« 's-Gravenhage uitgegeven. Zomin als men deze titel op het eerste gezicht zal doorgronden, zomin ontsluiten deze verzen gemak kelijk hun betekenis, al geeft de dichter achter in de bundel een hoeveelheid aan tekeningen om verschillende passages toe te lichten. Het is met de experimentele poëzie aldus gesteld, dat men een deel er van eenvoudig als vulwerk heeft te beschou wen, een duistere rederijkerij, een ander deel als moedwillig anti-traditionalisme en ten slotte een deel als de directe, dwingende verwoording van 's dichters innerlijke tribulaties. Deze drie elemen ten zijn weliswaar niet steeds geschei den, ze kunnen elkaar doordringen, maar dit belet niet, dat de voor poëzie en voor alle kunstbeoefening noodzakelijke zelftucht en vormkracht hier deerlijk in het gedrang dreigen te komen. Het dilemma, waarin deze jongeren verkeren, is te ernstig om het met een sneer af te doen; men kan zowel de onvermijdelijkheid als zelfs de regenererende mogelijkheden van het genre erkennen en zich toch afvragen of het gevaar van het formalisme, dat de experimentelen willen ontlopen, niet via de achterdeur van het maniërisme weer wordt binnengehaald. Reeds uit Claus' prozawerk is geble ken, dat deze auteur zeer vatbaar is voor invloeden, die hij overigens op per soonlijke wijze verwerkt, omdat hij iets te zeggen heeft. In deze poëzie toont hij zich niet minder bedreven dan zijn bentgenoten, hetgeen opnieuw zijn aan passingsvermogen bewyst. Het meest Dichtbundels van Hugo Claus en Lucebert positieve verschijnsel van het genre is wel, dat het nieuwe gebieden aan de poëzie, althans de Nederlandse poëzie, toevoegt, maar men zou kunnen zeggen, dat deze gebieden al te grillig worden ontgonnen. Door haar ruimere thema tiek en haar ten dele epische opzet staat deze poëzie dicht bij het proza en kan dikwijls volkomen als zodanig wor den gelezen. Er is in abstracto geen be zwaar tegen, dat er een soort synthese van beide vormen van literatuurbeoefc- ning ontstaat, maar de practijk leert tot dusverre, dat de wil tot evocatie onvoldoende steun vindt in het beeldend vermogen. Misschien dat de pogingen tot toenadering, die van de kant van het proza worden ondernomen (Schier- beek, Mulisch), nieuwe perspectieven openen. Het zou voorbarig zjjn, nega tieve conclusies te trekken, terwijl de beweging nog in volle gang is en ieder, die iets met literatuur te maken heeft, de noodzakelijkheid van vernieuwing erkent, een noodzakelijkheid, die overi- s niet louter een tijdsverschijnsel is, maar een wezenverschijnsel van de kunst, waarin stilstand afsterven be tekent. 17"AN Claus' poëzie geldt, dat zij vooral V het sociale element in de experi mentele poëzie op een eigen wijze vertegenwoordigt. Afgezien van de blijkbaar onvermijdelijke fratsen, uit zich in deze verzen bij vlagen een zeer reële en beklemmende nood. Toch krijgt men ook bij Claus weer de indruk, dat de experimentelen hun protest te ver doordrijven en toegeven aan een al dan niet bewuste nihilistische drang, die de noëzle en dus ook het leven gewold aan doet. In verband met Lucebert is hier reeds gesproken van een dichter, die evenzeer verschijnsel als verschijning Is. De vraag rijst of deze letterkundige beeldenstorm in feite niet neerkomt op het, uit louter wanhoop, prijsgeven van een stuk persoonlijkheid, een afstaan van terrein aan machten, waartegen het Westen zich meer dan ooit te weer moet stellen. Het is niet onbelangrijk, wan neer de litteraire voorhoede lichtvaar dig omspringt met haar artistieke erfenis. OG meer dan voor het werk van Claus geldt deze opmerking voor „De Amsterdamse School", de jongste bundel van Lucebert, eveneens bij Stols verschenen. Hier heeft ln een aantal gedichten de aantasting van het poëtisch medium een phase bereikt, waarin men niet anders dan van ge stamel kan spreken. Wanneer men zich aandachtig en geduldig zet tot de lezing van deze gewrochten, behoudt men de indruk een knekcldans te hebben aan schouwd. De dichter Lucebert ver loochent zich ook in deze bundel niet, getuige verzen als die, welke men op de bladzijden 23, 28 en 39 vindt. Behalve zijn dichterschap zijn er blijkbaar nog andere krachten, die zich in woorden of puin van woorden moeten uiten. Er leeft een macabere humor in hem. een vernielzucht, die beurtelings zichzelf au sérieux neemt cn bespot. Men kan ook zeggen, dat het element der zelf kastijding een belangrijk aandeel heeft in het ontstaan van deze producten. Een enkele keer is er een fragment van een hallucinaire kracht, doorgaans heeft men te maken met een mengelmoes van baldadigheid en zinsverbijstering. Het schijnt onvermijdelijk te zijn, dat Luce bert ons de parels van zrjn talent tussen een menigte scherven toont. Men doet er goed aan, deze laatste duidelijk al: zodanig tc onderscheiden en zich niet door een luidruchtige voorhoede de over tuiging te laten opdringen, dat juist het bizarre en innerlijk machteloze als het belangrijke moei worden beschouwd. Om de dichter Lucebert recht te doen wedervaren volge hier het gedicht: De weg met de lichte mist De weg met de dichte mist De weg met de zachte wind De weg met de harde tvind De weg in de warme nacht De weg in de nacht die Tot over de schouders rilt De weg die stil is als een blinde De weg die ivild zich beweegt Als rad van avontuur De verwerkte weg De weg waaraan gewerkt wordt Er gaat niets nergens recht af op De helder kloppende ruimte Het paard draaft zijn manen vochtig De vogel vliegt zijn vleugels vol De mens sterft dorstig. Amerika verhoogt de invoerquota van kaas Blijkens een mededeling van het Amerikaanse ministerie van Landbouw zijn met onmiddellijke Ingang de in voerquota van bepaalde kaassoorten met 15 verhoogd. Deze regeling getroffen ln het belang van de wereld handel en de Internationale betrekkin gen en blijft voorlopig tot 30 Juni van kracht. De nieuwe quota zijn: Cheddar 4.398.000 kg, Blue mold 1.800.000 kg, Edammer en Goudse kaas 2.070.000 kg en voor de Italiaanse soorten, met uit zondering van Pecorino en schapenkaas 4 140 000 kg. In Juli 1952 werd de Invoer vrijge geven van Zwitserse, gruyère en Ro- quefort-kaas en van de meeste gecon serveerde kaassoorten en met ingang van October 1952 konden ook sommige soorten Italiaanse kaas vrijelijk ge ïmporteerd worden. NEDERLANDSE KOLEN UIT WEST-DUITSLAND Na de Westduitse Bondsdag heeft thans ook de Bondsraad het Neder lands-W est-Dultse verdrag goedge keurd, waarby wordt toegestaan, dat uit Nederland kolenvelden ln West- Dultsland worden geëxploiteerd. Het verdrag stelt een bedrjjfsgrens vast voor bepaalde langs de grens tussen beide landen gelegen kolenvelden. Hel moet nu alleen nóg door de president worden goedgekeurd. (Van een onzer verslaggevers) 'N de afgelopen dagen hebben de hel- pers en helpsters, de verpleegsters, doktoren, chauffeurs en alle andere vrijwilligers van het Rode Kruis bijzon der hard en met grote toewijding ge werkt. Thans kan worden gezegd, dat de voornaamste taak van het Rode Kruis de eerste hulp bij rampen voor het grootste deel is vervuld. Niettemin zullen de kolonnes. waar nodig, nog worden ingezet, terwijl voorts op andere terreinen, o.a. bjj de evacuatie, nog aan- •ullende werkzaamheden zullen worden verricht. Nog steeds stromen de ingezamelde goederen uit alle delen van ons land naar het Rode Kruis in Den Haag. waar byna geen opslagruimte meer beschik baar is. terwijl toch reeds grete zendin gen naar de noodgebieden zün verzon den. Vooris zrjn uit een kleine dertig landen goederen, nersoneel en materieel naar ons land onderweg of reeds ge arriveerd. Miss Margaret Wilson, secretaresse van het Canadese Rode Kruis vertelde ons gisteravond op een persconferentie, dat liet Nederlands? volk in het alge- jn en de slachtoffers van de waters nood in het bijzonder in deze donkere dagen in de gedachten en in de harten van het Canadese volk leven. Kolonel Reynolds. Nationaal directeur van de rampdiensten van het Canadese Rode Kruis, die ook tijdens de oorlogsdagen in 1944 en 1945 in ons land was. ver klaarde diep onder de indruk te zyn geraakt van de ellende, die de slacht offers van de watersnood heeft ge troffen. De directeur van het Hulpbureau van de Liga van Rode Kruisverenigingen in Genève. de heer E. Winsall zegde toe, dat de hulo van de IJ ga zich ook nog zal uitstrekken maanden, ia z^lfs jaren na het intreden van de periode van we deropbouw. In dit verband verwees hij naar de overstromingsramp, die Italië trof in October en November van 1951.: daar worden nu nog geregeld goederen uitgedeeld, die onder de huidige omstan digheden kunnen worden gebruikt. Een belangrijke taak van het Rode Kruis in ons land is ook het verzamelen van gegevens over de slachtoffers van de rami). De Informatiedienst van het Rode Kruis, die kort geleden was geli quideerd. is opnieuw Ingesteld en zit weer volop in het werk. De Informatie dienst verzamelt voornamelijk gegevens omtrent de om het leven gekomen slachtoffers. De directeur van het Rode Kruis, de heer A, van Emden, zeide van mening te zijn, dat de namen van de omgekomen slachtoffers zo sooedig mo gelijk moeten worden gepubliceerd, ook al loopt men het risico, dat er wel eens een fout in zit. Overigens wordt alles gedaan om fouten te voorkomen. Ambtsaanvaardingen Vrije Universiteit Gistermiddag heeft prof. dr G. Wielenga het ambt aanvaard van bui tengewoon hoogleraad in de paedagogi sche psychologie aan de Vrije Univérsi- tiet met het uitspreken van een rede over „didactiek en levensbeschouwing", en na hem prof. mr P. R >rst een gelijke functie in de eeonf»mis'-he faculteit met een rede over „bedrijfsorganisatie en rechten". ACADEMISCHE EXAMENS Amsterdam (Vrije Univ.), Doet. theol. de heren G. P, Hart velt en C. Klap wijk. Leiden. Geslaagd cand, ex. Ned. recht mej. M. Moussault. Rotterdam Geslaagd caiul. cx. econ. wetenschappen mej. II. O. A. Vissink en de heer A. Ooms: doet. ex, econ. weten schappen J D. de Haan, Oh. H. M. Njjman, F. Fnudraine. G. van Wierlngen en A. Hulsman: gepromoveerd tot doctor in de econ wetenschappen F. Hartog op proef schrift getiteldProbtemen der moderne economlscho politiek. HULP UIT ITALIË De (Van onze correspondent) Rome, 7 Februari stroom van sympathie in Italië voor het getroffen Nederland groeit nog steeds. De radio heeft reeds 80 millioen lire bjjeen. Zondag worden in bijna alle kerken van Rome bijzondere missen ge lezen en gebeden gehouden. De groot meester van de Soevereine orde van Malta zond 10.000 contant, alsmede een geljjk bedrag aan goederen en me dicijnen, een vliegtuig en het aanbod om honderd kinderen op te nemen. In totaal is thans in Italië' plaats voor ten minste achtduizend kinderen. Er zijn nu besprekingen gaande om deze aanbiedingen te veranderen in het op nemen van gezinnen. Dc hotelfederatie heeft zevenhonderd bedden in hotels in M. MOK verschillende plaatsen aangeboden. Het dagblad 11 Popoio heeft de vergoeding aangeboden voor het verblijf van hon derd kinderen. Het dagblad Giunizia bepleit de instelling van een jaarlijkse Nederland-dag in geheel Europa, daar volgens dit sociaal-democratische blad de ramp de eerste manifestatie van Europese eenheid verwekte. Het operatheater te Palermo geeft Zondag een gala-voorstelling, waaraan alle krachten belangeloos medewerken; de volledige opbrengst is voor het Ne derlandse Rampenfonds. De Romeinse theaters onderbreken de voorstellingen, teneinde de artisten de gelegenheid te geven geld in te zamelen. Vele arbeiders in Bologna bieden een halve dag loon aan. De gevangenen in de strafgevan genis van Verona brachten 25.000 lire bjjeen en zo zijn er talloze andere hulp betuigingen te melden.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4