Fernand Léger, impulsen voor de beeldende kunst Kalme man schokt Ierland Strijdbaar criticus wordt 65 Frankrijks beste musici komen in Den Haag Een bibliotheek op drift Vernieuwing en verjonging in de keramiek Werk van verbijsterende schoonheid Kroning in kleuren Kunst voor het Rampenfonds Die Sünderin Matthijs Vermeulen zou ook nu nog „Leve Sousa" kunnen roepen Radio-orkest met strenge selectie BEKROONDE ROLPRENT VAN JOHN EORD In grote trekken zuiver beeld Prij ïjsvragen van de Avro Concert R.Ph.O. Zaterdag 7 Februari 1953 ALGEMEEN DAGBLAD Pag. 7 door Pierre Blanohard PARIJS. Fernand Léger, een der meesters van het cubisme, is zijn kunstbroeders Friesz, Braque, Picasso en Chagall gevolgd op het pad van de keramische experimenten. Een jaar of anderhalf geleden hield hij zijn eerste expositie en nu laat hij in de kunsthandel Louis Carré precies twee dozijn nieuwe producten zien. Zelf heeft hij het reliëf van de tegels en de tegeltableaux geboetseerd en ze geschilderd; uitvoerders stonden hem bij het bakken en glazuren terzijde. Het resultaat is van een verbijsterende schoonheid en het lijkt wel of de mees ter, die dit jaar twee en zeventig wordt, zich volledig heeft verjongd en ver nieuwd. Zijn wat „mechanische" stijl is hij weliswaar trouw gebleven, maar zo wel in de composities met figuren als in de „non-figuratieve" werken is hier een lichte tederheid en een zekere ge negenheid voor het arcadische gekomen, die men in zijn oeuvre tot nu toe nog nooit zo duidelijk gemanifesteerd heeft gevonden. Léger is altijd de man van de groot gehouden vorm geweest. Af en toe kon men gerust zeggen dat hij meer grof dan groot was, dat men. meer vertoon van kracht dan innerlijk bewustzijn ervan in zijn werken kon constateren. Doch het nieuwe keramische werk vindt men „anders en eender" het werk van een meester, die hel monumentale beheerst en in de Franse kunst van heden eigen en uitzonderlijke plaats inneemt. Légers keramiéken kan men verdelen In twee groepen: de voorstellingen met figuren en de abstracte composities, Groot is de onderlinge afstand niet: in voorstellingen neigt hij dikwijls naar het abstracte en in het abstracte meent men vaak reminiscenties aan bepaalde natu ralistische motieven te herkennen. De „vondst", wanneer men het zo kan noemen, is het reliëf. Légers tegels zijn vaak meer dan twintig tot dertig centi meter hoog en in die hoogte heeft hij met natuurlijk begrip voor de werkingvan licht en schaduw de plastiek van zijn onderwerp gebracht. Niet alleen, dat hij voor de contouren (die hij dan later als een zwarte lijn heeft geschilderd) de smalle hoogste partijen maakte, maar hij heeft sommige lijnen juist zo hoog „op gebracht" ten opzichte van andere, dat de schaduwwerking ze een bijzondere kracht heeft gegeven. Veel variatie in onderwerpen heeft Léger niet nodig. Hij heeft genoeg aan een bloem, bij voorkeur een zonne bloem, aan een vrouwengelaat (het gezicht dat hij al jaren steeds weer schildert) en aan een klein Arcadië dat hij zich bouwt: twee vrouwen, een kind, een papegaai en wat bladeren of bloemen. De ene keer voegt hij die motieven tezamen tot een zeer „her- Nieuwsdienst Algemeen Dagblad LONDEN. De kroning van Konin gin Elisabeth van Engeland zal geheel door de J. Arthur Rank. Organisatie in technicolor-kleuren gefilmd worden, met inbegrip van de plechtigheid in de Westminster Abbey. Voor de muzikale Illustratie zorgt Sir Malcolm Sargent en het Engelse commentaar zal gespro ken worden door Sir Laurence Olivier, de bekende acteur. kenbare" voorstelling, dan weer graaft hij diep of fantaseert hij luchtig ver der tot zijn verbeelding de sterren bereikt. Zelf verwacht de grijsaard veel moge lijkheden van deze techniek en hij droomt ervan openbare gebouwen met zijn tegelvoorstellingen te decoreren, zo als eens het paleis van Darius of de poorten van Babylon met tegels w< versierd. Inmiddels zijn de prijzen van een en ander zo, dat alleen de zeer rijken iets kunnen kopen Doch dat is bijzaak. Blijvend is werkelijke verrijking van het huidige Europese kunstidioom. Want is het niet heerlijk dat er, ergens in deze kante lende wereld mannen leven, die de leef tijd der sterken hebben bereikt, zoals Léger, Chagall, Braque, Matisse en an deren, en die nog de beeldende kunst nieuwe impulsen kunnen geven? Het kind met de bloem, een van de tegeltableaux van de befaamde Franse cubistische schilder Fernand Léger, die zich hierin van een andere kant laat zien. Na Ivanhoe: Koning Arthur Nieuwsdienst Algemeen Dagblad HOLLYWOOD Het succes van Ivan hoe heeft de Metro-Goldwyn-Mayer- filmmaatschapplj aangemoedigd om King Arthur and the round table defini tief op haar productieprogramma te zet ten. Evenals in Ivanhoe zal Robert Tay lor de hoofdrol spelen, namelijk die van Sir Lancelot. En zijn grote tegenstander wordt weer George Sanders (in de rol van Modred). De Mille naar Egypte Nieuwsdienst Algemeen Dagblad HOLLYWOOD. Cecil B. de Mille gaat voor het eerst buiten de Verenig de Staten filmen. Tot dusver werden al zijn films geheel in Amerika geënsce neerd en verfilmd, ongeacht of zij het oude Rome of Palestina of Engeland tot achtergrond hadden. Voor zijn nieu: ste werk: De tien geboden, zal hij echter een filmploeg naar Egypte stu ren. Nieuwsdienst Algemeen Dagblad DEN HAAG. De Haagse Comedie Nieuwsdienst Algemeen Dagblad LONDEN. Douglas Fairbanks Jr, die tegenwoordig in Engeland geïnteres seerd is bij de filmproductie en -exploi tatie (hij financierde o.a. de nieuwe Bet te Davis-film: Vergif) heeft Willy Forsts Die Sünderin voor Engeland aange kocht. De film heeft in Duitsland nogal wat schandaal verwekt en zal niet in Nederland worden uitgebracht aange zien zü zou worden afgekeurd door de censuur. In Engeland wordt de film na gesynchroniseerd en hoofdrolspeelster Hildegard Knef is daartoe reeds in Lon den aangekomen. Het is mogelijk, dat zij daar tevens een rol op zich zal ne men in de nieuwe film van Carol (De. derde man) Reed, waarvoor reeds James Mason en Claire Bloom zijn geënga geerd. Chaplin als Oedipus Nieuwsdienst Algemeen Dagblad HOLLYWOOD. Billy WUder, regis seur van beroemde films als Lost Week end en The big carnival, heeft Charles Chaplin de hoofdrol aangeboden in zijn komende kleurenfilm Oedipus. Het ant woord van Chaplin Is nog niet bekend. Volgens de laatste berichten heeft deze wel het plan een film in Engeland te maken. Film van boek van Greene Nieuwsdienst Algemeen Dagblad LONDEN. De Engelse filmprodu cer Ian Dalrymple gaat Graham Gree ne's boek The heart of the matter, waarover bij het verschijnen nogal wat te doen ls geweest en dat o.a. in Ier land werd verboden, verfilmen met in de hoofdrollen Trevor Howard en Eli zabeth Allan. De regie is ia handen van George More O'FerralL door G. van Ravenzwaaij. De geregelde bezoekers van de Donderdagavond-abonnementsconcer ten van het Concertgebouw-orkest te Amsterdam weten de weinig op vallende plaats de achterste stoel in de hoek-links van het balcon waar Matthijs Vermeulen verborgen zit. Tóch trekt hij de''aandacht, want hij is geen zwijgende concertbezoe ker. Fluisterend maakt hij zijn op merkingen, die soms erger zijn, dan de schreeuw Leve Sousa", die h\j nu ruim dertig jaar geleden door de zaal van het Concertgebouw liet horen, toen het hem niet naar de zin ging. Toen de rel, die hij met deze wijze van critiek had veroorzaakt, de sen satie had verloren, vertrok hij naar Parijs. „Het leek mij toe, dat ik ver standiger deed met betere tijden af te wachten", schreef hij in 1921 in De Nieuwe Kroniek. Of hij vond dat die betere tijden na de tweede we reldoorlog waren aangebroken, is ons iviet bekend, maar hij keerde terug als muziekredacteur van De Groene en gaf weldra blijk na deze vijf-en- twïntig jaar niet minder fel en strie mend in zijn critiek te kunnen zijn. Doch zijn taal. was rijker geworden en menigeen leest zijn artikelen om de gave van zijn pen, zij het meer malen onder voorbehoud van Ver- meulens opinies. Matthijs Vermeulen heeft de uiter sten behouden van ongebreidelde verheerlijking en smadelijke vernie tiging. Zijn artikelen groeien uit de impuls, maar in de uitwerkingdie soms uren-, dagenlange arbeid kost, houdt hij aan de eerste beweeggrond vast. Het geadoreerde object gevoelt zich menigmaal verlegen door zo veel eerbetoon, het slachtoffer van „krakende critiek" ligt in stukken. En Matthijs Vermeulen was venoon- derd, indien een kunstenaar na zulk een vivisectie onvriendelijk deed bij een eerstvolgende ontmoeting! Mat thijs Vermeulen rirS'fLjnm.ers voor een muzikale zaak, vktarin hij meen de bóven het persoonlijke uit te stijgen! Het is niettemin belangwekkend zijn schrifturen te lezen, omdat hij fel en onbarmhartig, sóms profetisch kan schrijven. Maar het wordt ook wel eens moeilijk om te lezen, als de letterkundige Matthijs Vermeulen de criticus woorden laat schrijven, die door de schoonheid van het woord, de waarheid voorbijdraven. Dank zij die inslag kon hij echter de litteraire essay-prijs 1949 met zijn boekwerk Princiepen der Europese Muziek winnen, op welke studie ge duchte musicologische critiek is ge volgd. Of de componist Matthijs Ver meulen eenmaal een rol in het Nederlandse muziekleven zal spelen „moet aan de toekomst worden over gelaten", zegt het tijdschrift De Muziek in 1930. Zijn liedcompositie La Vieille heeft bekendheid genoten; tot voor het concertseizoen 1949'50 had men evenwel nog niets van de door hem geschreven symphonieën gehoord. De uitvoeringen van zijn sympho- nisch werk gaven uitersten: men liep tijdens de uitvoering weg of men sprak over de mogelijk toekomstige waarde van deze muziek. Wat in 1930 werd geschreven, geldt ook voor 1953: „Voorlopig hebben zij weinig kans om tot klinkende werkelijkheid te worden." Toch zal Matthijs Vermeulen, als hij 8 Februari zijn 65ste verjaardag viert, ervaren, dat hij een opmerke lijke plaats in het muziekleven be kleedt. Hij heeft daarbij een ideaal gekoesterd, dat hij in het eerste deel van „De Twee Muzieken" (1918) omschreef: „De essens, de psyche, de toon, het rhythme, vinden wij in onze eigen zeventiende-eeuwsche muziek en in Valerius' Gedenckklanck, en wij behoeven niemand na te volgen, als wij ons maar rekenschap geven van de juiste methode en niet op nieuw in het ijle gaan werken." Dit woord moge hem als lover sieren bij het eerbetoon, dat muziek- minnend Nederland hem ongetwijfeld zal schenken. PARIJS De beste musici van Frankrijk behoren tot het Orchestre national de la Radiodiffusion frangaise. dat 18 Februari in Den Haag speelt, zegt de kleine, kwieke hoofdadminis trateur, de heer Pierre DelJard. En het zijn er meer dan honderd. Om aangenomen te worden moeten zij voor een nogal strenge jury spelen en om de homogeniteit van het ensem ble zo veel mogelijk te bewarengeven wij alleen contracten voor vijf jaar. Henri Tomasi, die het Orchestre national de la Radiodiffusion franqaise dirigeert, dat 18 Februari in Den Haag speelt. Dat is vooral nuttig gebleken tijdens de tournee (42 concerten in 40 dagen), die wij in 1948 door Amerika maakten, want velen hebben toen aanbiedingen gekregen, die door „klinkende" argu menten waren ondersteund. Onze musici moeten 34 maal drie uur per maand bij ons spelen; verder mogen zij doen wat zij willen en daar zij bij ons gemiddeld 80.000 francs per maand ontvangen, verdienen zij er nog heel wat bij met het spelen in andere grote orkesten, met lesgevenenz. De laatste jaren heeft het orkest prac- tisch ieder 'jaar een korte tournée ge maakt: naar Duitsland en Zwitserland, naar Amerika, het heeft op het Edin- burgse zomerfeest gespeeld en dit jaar gaat het zowel naar Nederland als naar België, terwijl het ook aan de Floren tijnse Meimaand zal meewerken. Twee dirigenten zijn meer of minder vast aan het orkest verbonden: D. E. Inghelbrecht, die tot de oprichters behoort en Henri Tomasi, die het concert in Den Haag zal leiden. Tomasi is ongeveer vijftig jaar. Hii heeft de Prix de Rome gehad en hij is zelf ook componist. Een Corsicaanse suite (hij komt uit Corsica) is vooral van hem bekend geworden. Verder hebben in feite alle bekende dirigenten gediri geerd; Pierre Monteux, Toscanini, Münch, Schuricht, Bruno Walter en Van Otterloo onder anderen. Het repertoire is een stokpaardje van de heer Dellard: „Natuurlijk spe len we het klassieke repertoire. Maar daarenbuiten rijn wij er steeds op uit moderne muziek te brengen. Wij voelen dat trouwens als een verplichting jegens de jonge Franse componisten u weet, hoe moeilijk het voor hen is, een werk gespeeld te krijgen en jegens onze luisteraars. Dat we er suc ces mee hebben, blijkt uit de de hon derden brieven) die wij per week .krijgen en die ons verzoeken dóór te gaan. En dan maakt het orkest ook veel gramofoonplaten, waarvan som mige de jaarlijkse Prix du disque reeds enige malen hebben gekregen." De Nederlanders zullen zich 18 Febru ari, hetzij in Den Haag, hetzij als radio luisteraar, van de kwaliteiten van het orkest, dat achttien jaar geleden werd opgericht, kunnen overtuigen. Het pro gramma zal in de eerste helft de Ouver ture Carnaval romain van Berlioz, het Capriccio voor orkest van Andriéssen en de Derde symphonie van Albert Roussel omvatten, terwijl na de pauze La Péri van Dukas, de Nocturnes van Debussy en de befaamde wals van Ravel worden ge speeld. „Precies 90 minuten speeltijd", zegt de heer Dellard, een tabel raadplegend. „Ho pelijk vindt het publiek het niet te lang". Hij kan gerust zijn. door G. H. M. van Huet C TEL U voor: een jongeman erft van i b zijn 'vader een MUI*** - 1». jlJS beste, wat deze, een negentiende-eeuw- se intellectueel» zijn zoon heeft na te laten. Van vroeg a boeken vertrouwd hij heeft er im mers voor een groot deel zijn opvoeding aan te danken voelt de erfgenaam zich natuurlijk aan het vaderlijke bezit verknocht. Hoe verknocht, zal hij ech ter pas ervaren, wanneer hij, door po- punt van het bestaan. Hier trof zijn zoon Walter, de latere dichter, hem aan, thuis komend, brokstukken van verwoede mo nologen opving; dan had de oude recen- seni, wiens autoriteiten Darwin, Spen- mf, cerStrauss en Haeckel heetten, het aan de stok met een pas verschenen werk, dat zijn misnoegen opwekte en hem tot uilroepen bewoog als: „Onzin! Kolen brandersbijgeloof" of: ,,U bent be trapt! Verdedig u, zwart op wit! Geen uitvluchten in ongrijpbare beschouw in- litieke omstandigheden gedwongen, de gen. Feiten, feiten!" Hier ook vond vlucht moet nemen en alles, dus ook be politie van Wilhelm II de humanis tische repub!:kein, toen zij hem voor het cachot kwam" halen. Dat was erg ge weest, al duurde het verblijf daar slechts enkele dagen, maar erger, veel erger, was hetgeen de zoon zou overkomen, die vluchten moest voor Hitler, van Berlijn naar Wenen, van Wenen naar Parijs, geeft 14 Februari in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de première gisseurs de „couleur locale" slechts van Het Heilig Experiment, een to neelspel van Fritz Hoohwaider, ten bate van het Nationaal Rampenfonds. o door Hugo Lous EEN van de meest fascinerende litelt. Dat gevoel krijgen wij ook op mogelijkheden van de bioscoopvele momenten bij John Fords nieuw- is, dat zij ons in één ruk kan ver plaatsen naar het hart van vreem de landen. Helaas gebruiken vele re- a)ls een vluchtig getoonde achter grond voor hun filmverhalen. En vaak ook is die couleur vérre van Het stuik staat ondar regie van de be roemde regisseai Erwin Piscator. die oirala-mgs Amdroeios en de Leeuw leid de. De medespelenden zijn: Paul Steenbergen. Bob de Lange. JanRetèl, Henri Erens, Jo-han Valk, Frans van der Lingen, Luc Lufcz, Henac van ©muren, Gerard Hartkamp. Pim Dik kere, Waiter van der Kamp, Bernhard Droog. Luie vam Gent. Gerand de het gindse land, het volk, de menta- Groot en Carl van der Plas. ste succeswerk: The quiet man. Deze onderhoudende film toont ons Ierland als een wijd, zacht getint land bewoond door ongehaaste, praatlusti ge, vechtgrage, maar goedhartige lie den. Zij laat ons een ietwat primitieve maatschappij zien, beheerst door hard nekkige, oude tradities. Geen jongeman, die met een jonge- rw udochter uit vrijen wil, waagt het zon- authentiek. Des te boeiender zijn j der tussenkomst van de huwelyksmake- dan ook de filmwerken, die ons het i laar. De verlovingstijd is ingedeeld in stadia, waarin voorzichtig-aan iets meer intimiteit wordt toegestaan, na dat het paar begonnen is met wande lingen onder het wakend oog van de netië In 1952 verwierf, bewijzen wel dat vele kenners de film als een eerlijk kunstwerk beschouwen. Wat aangedikt gevoel geven: zie, hier wordt ook een verhaal verteld, maar dit is echt, dit heeft een diep verband met De Wiener Syrmphoniker ge-ven 27 Fe bruari te Wenen onder leiding van Wiillem van Otterloo een concert voor het Rampenfonds Cor de Groot zal ais solist in Beethovens Derde piano concert optreden. Het concert, dat het Residentie Orkest Zondagmiddag ten bate van het Ram penfonds zou geven, is uitgesteld tot 16 Februari. Het sohrijversbail, dat de openingsavond van de Boekenweek op 27 Februari in de Amsterdamse stadsschouwburg zou besluiten, gaat niet door, wel de vooravond. De door de versobering vrijkomende gelden gaan naar het Nationaal Rampenfonds. Nieuwsdienst Algemeen Dagblad HILVERSUM. Ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan in Juli heeft het bestuur van de Avro drie prijzen, resp. van 750, 500 en 250, uitgeloofd voor de beste inzendingen van serieuze muziek, dezelfde bedragen voor de beste hoorspelen en prijzen van 400, 200 en 100 voor de beste nummers in de lichte muziek. Bij de Avro zijn de voor waarden van inzending, welke voor 1 Mei a.s. moet geschieden, te verkrijgen. Los hiervan heeft het Avro-bestuur aan vijf componisten opdracht gegeven voor resp. twee werken voor symphonie- orkest, een voor fanfare-orkest, een voor blaaskwintet en een voor twee piano's. TENTOONSTELLINGEN ROTTERDAM: Museum Boymans: Franse meesters uit het Petit Palais, tot begin Febr., en Lucas van Ley- den en tijdgenoten: 't Venster: Plas tieken en gouaches van Tajiri tot 9 Febr.. Maritiem Museum Prins Hen drik: De Blaeu's tot 9 Febr.: Muse um voor land- en volkenkunde: Nieuwe aanwinsten: Rotterd. Kunst kring: F. Carasso; In 't Constigh Wetrck: Comeille. tot 15 Febr.; Kunstcentrum De Brug: Jan van Doom, tot 22 Febr.: Sohlelandshuis: Prenten van Wally Elenbaas, tot 1 Maart. SCHIEDAM: Sted. museum: Wout van Heusden, tot 16 Febr. DEN KAAGGemeentemuseum Kerstgroepen uit Italië, Zuid-Duits- land, Tirol en Nederland, tot 23 Febr De Nederlandse letterkunde in hon derd sell rij vers, tot 8 Febr, en Her man Kruyder, tot 16 Maart: Kunstz Plaats: Engelien ReltsmaVaiencn, tot 14 Febr.: Panorama Mesdag: Louis Mcys, tot 15 Febr. HAARLEM: Huis van Looy: Airie Schouten. AMSTERDAM: Stedelijk Museum: Mens en buis, Graham Sutherland, tot 16 Febr., collecte Domnich, tot 2 Maart; Mus. Fodor: Collectie Sin, tot 5 Maart: De Waag Kunst en smaak, tot 19 Febr.: Kunstz. van Lier: Paul Kerkhof, tot 28 Febr. LAREN: Kunstz. Hamdorff: ere- tentoonstelling W. A. Knip. AMERSFOORT- 't Oude Wevers- huys: Tien grafici en twee edelsme den, tot 20 Febr. ENSCHEDE: Rijksmuseum Twenthe: Bont en blauw, tot 23 Febr. makelaar. Een bruid, die zonder bruid scliat (hoe klein ook) bij haar man in huis komt, voelt zich niet zijn echt genote en huisvrouw, maar ten hoog ste een dienstmeid. De echtgenoot, die een ongehoorzame vrouw aan haar ha ren naar huis sleept, kan rekenen op de enthousiaste toejuichingen van de gehele bevolking. En als het erop aan komt, is het vrouwtje zelf ook nog ver rukt. In Amerika rijk geworden Dit alles brengt John Fords The quiet man te pas in de historie in Amerika rijk geworden Ier (John Wayne), die naar zijn geboortehuis te rugkeert en daar een onstuimig meisje kiest (Maureen G'Hara), maar haar en iedereen verbaast en teleurstelt door de zelfbeheersing waarmee hij allerlei be ledigingen slikt. Hij heeft daar, zoals wij later zien, zijn goede reden voor. En het grandioze ogenblik waarop hij van zich afslaat, komt heus wel. Het boeiende van de film is haar uit heems (in di't geval Iers) karakter. Dat Ierland daarbij nergens geweld word't aangedaan, zouden wij niet graag willen garanderen. Maar regis seur John Ford en Maureen O'Hara zijn geboren Ieren en Victor McLag- len (aanwezig in een te zeer overspan nen rol) en de kostelijike Barry Fitzge rald hebben ook Keltisch bloed in hun aderen. Een groot deel van de overi ge personages wordt voorts uitgebeeld door in Ierland gerecruteerde acteurs. Wü mogen dus aannemen, dat wij in The quiet man in grote trekken een zuiver beeld van het eeuwig-groene eiland krijgen. En de drie eervolle prij zen, die de film op het Festival t« Ve- De toeschouwer krijgt wèl het gevoel dat bepaalde karaktertrekken van het Ierse volkje wat worden aangedikt. Zie bijvoorbeeld de merkwaardige plichts opvattingen van het treinpersoneel en de homerische veldslag in etappes tus sen John Wayne en Victor McLaglen, Maai- het geschiedt allemaal op een lustige, liefhebbende manier. En het resultaat is een zeer humoristisch y kende frisse film, die bovendien met haar smaakvolle, getemperde technico- lor-opnamen het Ierse landschap en. de pittige, roodharige Maureen O'Ha ra alle recht laat wedervaren. John Wayne vangt Maureen O'Hara als z(j uit zyn huisje wil vluchten, dat zij stilletjes wat aan kant heeft gemaakt voor de vreemdeling. Een opname uit de film The quiet man. zijn boekenbezit, in de steek moet la ten. Hoe groot is zijn vreugde, wan neer vrienden er na enige tijd in sla gen hem de boeken in zijn wijkplaats na te zenden; hoe groot zijn verslagen heid, wanneer hij andermaal moet op breken en'nu definitief van zijn boeke rij moet scheiden! Na jaren in den vreemde te hebben gewoond, wordt hij op een goede dag door heimwee over weldigd. Hij neemt zich voor uit het hoofd een inventaris van zijn verre, en waarschijnlijk verstrooide, boekenschat op te maken en de som van hetgeen er zo al aan wijsheid en schoonheid, aan gevoelens, denkbeelden en idealen in school, te vergelijken met de werkelijk heid. Het resultaat is een treurzang: de autobiografie van een ten onder gaande cultuur. "Y/TBN zal moeten toegeven, dat dit een uitermate gelukkig gegeven is, in weerwil van alle somberheid, die het schijnt te bevatten. Een bibliotheek is immers heel iets anders dan alleen maar een willekeurige verzameling boeken. Zij maakt de stoffering van iemands geest uit en geeft ons als het ware een intellectueel beeld van de bezitter. Daarenboven kan zij ons uitsluitsel ver schaffen omtrent een bepaalde tijd. De vader van Walter Mehring, wiens bi bliotheek het onderwerp van „Die ver lorene Bibliothek" is (uitg. Rowohlt, Hamburg) was een typisch liberale ratio nalist uit de vorige eeuw, wiens hele leven gegroepeerd was om zijn boeken. De studeerkamer gold hem als middel- fT ET is geen wonder, dat de toon van AJ- Mehrings boek in het algemeen nog al bitter is. Zoveel hoop, zoveel stoute verwachtingen, zoveel hooggestemdheid aan de ene kant: „de vooruitgang ls geen toeval, maar noodzaak"; „kwaad en immoraliteit moeten verdwijnen"; „het is zeker, dat de mens volmaakt wordt" zoveel teleurstellingen en be- nauwenissen, in oorlog en concentratie kamp, in onderdrukking en verproleta- risering, staan daar tegenover. Zo komt de zoon er toe, wanneer hij over deze dingen nadenkt en steeds schrijnender de tegensteüing tussen die twee werel den, namelijk die van voor en die van 1914, ervaart, de vader vol verwijt die optimistische en zo strikt weten schappelijke boeken voor te houden; zie hier al het papier, dat gij ons hebt ver maakt. Er doen zich allerlei vragen aan hem voor. Zijn boeken dus niet alleen maar goed en nuttig? Kan hun uitwer king ook rampzalig zijn? De negentiende eeuw, bedacht op handhaving van de algemene leerplicht, „die men even hoog opnam als het voorgeslacht de kerk gang!", gaf een ieder het vermogen tot lezen, zonder er verder bij stil te staan, dat zij zodoende ook een fataal genie de toegang verschafte tot de meest or dinaire geesten. Ge behoeft slechts aan namen als Macchiavelli, Clausewitz, Marx en Nietzsche te denken en een enkele blik op de wereld om u heen te slaan, om te beseffen, hoezeer Walter Mehring gelijk heeft, wanneer hij tot zijn vader zegt: „Es ist Eure Schuld." van Parys naar de overzijde van de Oceaan. Slechts eenmaal, te Wenen, zou de bibliotheek de vluchteling nog achter halen. Deze had toen weken nodiig gehad om plank voor plank in te richten, „juist zoals het. thuis was geweest", en maanden waren voorbijgegaan met het "herlezen van de idolen zijner jeugd, van Perrault en Grimm tot Conrad. Wede- kind en Dostojewski. Sindsdien had de jonge Mehring zijn bibliotheek uit het oog verloren en nu zat hij dan, een Europeaan met een ongeneeslijk zwak voor boeken, zich er van bewust, dal zijn „heden en toekomst door de boe ken erfelijk was belast", op een boer derij in New England en trachtte hij zich de wereld van vroeger voor te stel len, toen men kon„reisen, wohin der Sinn -einem steht, und lesen, worauf man Lust hat.." LTOE origineel het gegeven nu ook is AX en hoe voortreffelijk het materiaal, toch is „Die verlorene Bibliothek" een teleurstellend boek geworden, Dit is voor namelijk toe te schrijven aan de stijl, welke, uitermate flakkerend en ónrustig en wemelend van overbodige tussenzin nen en onderbrekingen, de lezer al na enige tientallen bladzijden een gevoel van uitputting bezorgt, een beuheid, waarvan hij zich niet zo gemakkelijk herstelt. Dit is jammer, want de wetens waardigheden, die deze zoon van een polyhistor mee te delen heeft, zijn legio en de rake opmerkingen, welke hij naar aanleiding van hedendaagse verschijnse len weet te maken, zijn niet van de lucht. Zo leren wij op biz. 164, waar het woord „fellow-traveller" vandaan komt. Het stamt namelijk van Trotski, die in aansluiting op een slagzin van Lenm: „Revoluties zijn de locomotie ven der wereldgeschiedenis", de Russi sche kunstenaars verweet, dat zij slechts „voyageurs", „fellow-travellers" waren die „ons slechts een eindweègs mo gen begeleiden." En elders schrijft hij over de ballingschap, een toestand, die hij zelf aan den lijve heeft ondervon den; ,,Wie voor zijn overtuiging in bal lingschap gaat. is er niet beter aan toe dan de arme dichter, die de dochter van een rijkaard schaakt en haar nu verder met de akeligste broodschrijverij moet zien te onderhouden." Het is om opmerkingen als deze. dat men de schrijver graag zijn stijl vergeeft ROTITRnl^f Algemeen Dagblad Philharmoriisch Orkest geeft WFebïtó ?nJ 5Ï? Violiste Ida Handel heeft werkt?! belangeloos haar mede- wei king aangeboden. Zij speelt het vioolconcert van Brahms. Op het pro gramma staan verder de ouverture Egmont van Beethoven en de eerste symphonie van Brahms. Het programma van het concert, dat het orkest Zondagmorgen in het Co- losseumtheater geeft, wordt in verband met de algemene gedenkdag in overeen stemming met het karakter van deze dag gebracht. Het optreden van de pia nist Alex van Amerongen is dientenge volge uitgesteld. Het concert van vanavond in d« Schouwburg heeft norr--' -Voorgang.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4