WAAR IS HET MENSELIJK EN SOCIAAL GEVOEL? 10 Februari belangrijke datum voor KLEIN EUROPA vA kleding Peek Cloppenburc ONZE TECHNISCHE WERELD Krantenpapier uit suikerriet Wereldvoedselschaarste exit VRIJ NEPERLAND 7 FEBRUARI 1953 EISENHOWERS EERSTE BOODSCHAP "EISENHOWERS BESLUIT, de Amerikaanse vloot opdracht te geven, niet langer te verhinderen, dat de Chinese nationalisten van het eiland Formosa af aanvallen doen op het Chinese vasteland, heeft in Amerika, althans bij het Congres, instemming, daar buiten veel critiek opgewekt. Eden keurde de maatregel waarvan aan de Engelse regering van te voren wel mededeling was gedaan, doch waaromtrent zij niet om haar opinie was gewaagd openlijk in het Lagerhuis af. Het is. meen ik, de eerste keer na de oorlog, dat Londen zich in publiek, zij het ook dat Eden trachtte, de zaak binnen proporties te houden, tegen Washington keert. Wat is geschied? Begin December 1949 nam de regering van Tsjang-kai-Tsjek. die in China aan eigen corruptie te gronde was gegaan en wier ge bieden oversloeld waren door de vloed van de comm unmische legers, naar het eiland Formosa tie Ajk. Formosa ligt een flink stuk van het. vas^Kndde Straat van Formosa is ongeveer e^^mmderd zeemijlen breed. In de eerste helf^roi 1950 echter, werden door de communisten voorbereidingen getroffen om op Formosa te landen. Tsjang-kai-Tsjeks partijgangers in Washington de machtige China-lobby, ten dele gefinancierd met het goud, dat leden van de clan van Tsjang-kai- Tsjek buiten China hadden weten te trans porteren oefenden hevige druk uit op de regering, teneinde haar te bewegen Tsjang- kai-Tsjek te hulp te komen. Truman en Acheson weigerden. Tsjang-kai-Tsjek was al duur genoeg geweest. Toen nu het Noord-Koreaanse leger op last. ot althans met instemming, van Moscou op 25 Juni 1950 Zuid-Korea binnenrukte, be sloot Truman niet alleen de aangevallen staat in het verband van de Verenigde Naties te hulp te komen, doch hij nam ook een unilateraal besluit (besluit dus, waar andere mogendheden formeel niets mee te maken hadden), de Amerikaanse Zevende Vloot op dracht te geven, het eiland Formosa te neu traliseren; verhinderd moest worden, zowel dat de Chinese communisten op Formosa, als dat de nationalisten op het vasteland zouden landen. In de practijk kwam deze maatregel op een bescherming van Tsjang-kai-Tsjek neer: Tsjang had de middelen niet, op het vasteland operaties van enige betekenis uit te voeren de communisten waren met de opbouw van hun mvasievloot bezig. Trumans maatregel met betrekking tot het eiland werd in Amerika .door de republikeinse die-hards bejubeld; de nationale eenheid was gered. Van het dekken van Tsjang-kai-Tsjek was intussen het gevolg, dat de verhouding-,met Peking scherper werd, en toen, tegen het naderen va» de winter, daar als tweede bij kwam, dat MacArthur, overmoedig geworden oprukte naar de Mandsjoerijse grens, nam Mao-Tse-Toeng het grote besluit tot inter ventie in Korea. Sindsdien duurt de oorlog voort. Hoe lang hij nog voort zal duren nie mand weet het; misschien wel jaren. Ook als er niet op grote schaal werd gevochten, zou dat fantastische hoeveelheden geld kosten en ellendig zijn voor de mannen, die in een ver land hun tijd moeten verdoen in een rauw klimaar.. Beter zo echter, dan oorlog op grote schaaL De Westerse gemeenschap kan een oorlog met China in geweten niet aan vaarden. Daar komt het eigenlijk op neer. Wij hebben te veel fouten gemaakt: we hebben te veel geprovoceerd Wij hebben bovendien in de verste verte de krachten niet om een zodanige oorlog doeltreffend te voeren. Churchill, het oude oorlogspaard, waarschuwde nog in Januari bij aankomst in New York het Amerikaanse volk tegen het ontstaan van een toestand waarbij „onze legers in de hele uit gestrektheid van dat grote China maar wat heen en weer zouden trekken." Hebben de Japanners in de jaren dertig en veertig nog niet genoeg leergeld betaald? De voornaamste belangen van de Westerse gemeenschap worden gediend bij beëindiging van de Koreaanse oorlog op aanvaardbare voorwaarden; zij worden geschaad bij ver scherping van de verhoudingen met China. Het is vanuit dat inzicht, dat de verklaring van president Eisenhower critiek opgewekt heeft. Men vreest, dat de Chinezen nog meer het hoofd in de nek zullen gooien Men voorziet, dat Mao-Tse-Toeng nog sterker in de armen wordt gedreven van Stalin (de verhouding tussen deze twee is vermoedelijk niet zo har telijk als de van tijd tot tijd. gewisselde tele grammen beweren). Men neemt aan, dat binnenslands de positie van de communisten sterker wordt: in overeenkomstige situaties hebben aanvallen van emigranten altijd geleid tot het smeden van de nationale eenheid in het vuur van een heilig enthousiasme. Tegen- 'EEN WEEK WERELD j door DRS L. DE JONG over die politieke nadelen staan geen mili taire voordelen van enige betekenis. Tsjang-kai-Tsjek heeft op Formosa een 300.000 infanteristen; wat ze waard zijn. weet niemand. De meesten schijnen niet eens be hoorlijk schoeisel te bezitten; de bewapening kan niet anders dan vrij primitief zijn Tsjang heeft voorts 300 ouderwetse vliegtuigen en enkele tientallen vaartuigen, waarvan een torpedobootjager het grootste is. Alles bij elkaar een rommeltje waarmee niet veel te beginnen valt En hoe is de geest van de troep? Tsjang oefent op Formosa met vijf door en tegen elkaar in werkende geheime diensten een straf régime. Het zou me niet verbazen, indien bij het uitvoeren van wer kelijke landingsoperaties een groot deel van Tsjangs troepen er haastje-repje van door ging. Die boerenjongens willen naar hun familie terug Als Tsjang iets doet, zal hij zich dus vermoedelijk beperken tot operaties op de kleine eilanden voor de Chinese kust; hij is daar trouwens al geruime tijd mee bezig. Van een werkelijke bedreiging van het communistische régime kan geen sprake zijn. Peking heeft trouwens aan de ganse kust tegenover Formosa al sterke garnizoenen lig gen. Het gevaar is eerder, dat met de nu gegeven toestemming Amerikaanse militairen; "aan het experimentrfcen slaan, of dat Tsjang5 er toe over gaat; Chinese 'ha'vens 'te blokkéyên, een blokkade, die alwéér niet veel óm hel lijf zal hebben, doch tot grote moeilijkheden kan leiden met de Engelsen en Japanners, die allerlei niet-strategische goederen aan China leveren. Waarom heeft Eisenhower dan dat besluit genomen? Mij dunkt, men moet zijn motie ven uitsluitend zoeken in de Amerikaanse binnenlandse verhoudingen. Hij moest iets doen; hij moest althans één voor een elk zichtbaar bewijs leveren van de „geheel nieuwe en positieve buitenlandse politiek die hij aldus zijn eerste Boodschap aan het Congres voorstaat: hij moest de repu blikeinen binnen en buiten de Chinese lobby tevreden stellen; en dan was. dat zij erkend het opheffen van de neutralisering van For mosa het minste wat hij doen kon Bedenke lijk is echter niet zozeer de maatregel op zichzelf als wel het feit dat hij in een ver- j keerde richting wijst en een reeks andere ge beurtenissen kan ontketenen, waardoor wij nog verder van de wal in de sloot raken Er is overigens over Eisenhowers eerste Boodschap weinig te zeggen. Ik heb de tekst niet erg inspirerend gevonden, het was een vlak stuk. arm aan pakkende formuleringen De aangekondigde opheffing van de geheime clausules van Jalta. is een slag in de lucht. In de lange paragrafen, gewijd aan de bin nenlandse toestand, vielen ouderwets-liberale opvattingen te beluisteren. De ondernemers krijgen groter vrijheid; prijs- en loonbeheer- sing lopen per 1 Mei af; het z.g. vrije spel der maatschappelijke krachten dat Ame rika met periodieke regelmaat in ernstige crises gestort heeft zal weer bevorderd worden, en de arbeiders, minder door de regering gesteund, zullen weer in hoger mate voor eigen belangen moeten vechen. „Wij moeten de arbeiders niet langer behandelen," zei Eisenhower, „als vormen zij een klasse apart, daar hierdoor ajbreuk wordt gedaan aan hun waardigheid als Amerikaanse staats burgers" een zinsnede waarvan men mag aannemen, dat ze bij de betrokkenen een ironisch gelach heeft doen ontstaan van Homerische kracht. Voorts moet men het betreuren, dat Eisen hower, hoewel hij op wijziging van de hope loze en reactionnaire Mc-Carran immigratie- wet aandrong en zich uitsprak tegen „ge ruchten en kletspraatjes", zich niet princi pieel uitgesproken heeft tegen de nieuwe in quisitie; hij deelde mee, dat „alle ministers en hoofden van dienst opdracht hebben, het personeel van hun departementen en bureaux op politieke betrouwbaarheid te laten onder zoeken." Alle nieuwe hoge regeringsambte naren John Foster Dulles incluis zijn al „op eigen verzoek door het FBI (de veilig heidsdienst) op hun politieke betrouwbaar heid onderzocht." Men kan dit moeilijk anders aanduiden dan als een vorm van beginnende collectieve waahzin. Stel u voor, dat alle Nederlandse ministers pas hun taak mogen vervullen wan neer ze een politiek pokkenbriefje krijgen van de Binnenlandse Veiligheidsdienst: „geen communist, geen fellow-traveller, nooit lid geweest van een verdacht comité." Met dat soort maatregelen bestrijdt men de sfeer van verdachtmaking niet men verstrekt haar; de Amerikaanse regering conformeert zich aan een opgehitste, spoken-ziende publieke opinie. Republikeinen genoeg in Washington die er voor zullen zorgen, dat de „zuiverings '- campagne voortgezet wordt! Enkele commis- sies-van-onderzoek hebben al grotere credie- ten gekregen dan ooit te voren; senator McCarthy heeft reeds een koppel recher cheurs op de universiteiten losgelaten, die overal snuffelen naar „gevaarlijke" elemen ten; dat een commissie van collega's een maand geleden over McCarthy een rapport uitbracht met ernstige verdenkingen wegens verregaande corruptie, heeft niet mogen hin deren: de senator uit Wisconsin vormt zulk een macht in de publieke opinie, dat Washington niets tegen hem durft onderne men. Liberaal Amerika gaat enkele zware jaren tegemoet. En, hoe epen van geest pij ook de verdere ontplooiing .van Eisenhowers beleid willen afwachten, het is pijnlijk, te constateren, dat nergens in,.%ijii eerste, boodschap de diepeI snaren van menselijk inzicht en sociaal mede gevoel meetrilden. zoals in de boodschappen van Roosevelt en Truman het geval placht te zijn; geen woord meer over de geestelijke eenheid van de Westerse gemeenschap: geen woord over de maatschappelijke nood in Azië en Afrika; geen woord over de hulp aan ach tergebleven gebieden; en overal het accent op een versimpeld negatief en steriel anti- communisme dat, naar men vrezen moet. vol strekt onvoldoende zal zijn om de gecompli ceerde problemen op te lossen, die de Wes terse aemeenschap confronteren. Ingezonden mededelingj I Februari- aanbieding 179- 199- 219- 239.- Costuums en Tailleurs Zuiver wollen kamgaren Exclusieve dessins Uitstekende pasvorm Beter... en tocJt qoedkofwrf DE ONDER REDACTIONELE LEIDING VAN JOHAN WINKLER Redactie en Administratie: Raamgracht 4. Amsterdam-C. Telefoon: Redactie directie, adminis tratie en advertenties: 32600 Postgiro 135176. Gem Giro Amsterdam: V 900 Aan dit nummer werkten o.a. mede: drs L. De Jong, drs Chr. H. J. Schef- fer, Dick Verkijk Jr. ds J. M. de Jong, Hendrik de Vries. Johan van der Woude, Ruth Zimmerman. L. J. Jor- daan. A, Kettelarije, prof. dr C. J. Bleeker. W. B. F. Schaper, „Lapsus". Olive RenierCorthorn, Otto Heller. Bibeb. H. v. d. Weg en de tekenaars L. J. Jordaan en Hugh Jans. Vrij Nederland is de voortzetting van het oudste ondergrondse verzetsblad in Nederland, opgericht in Augustus 1940 toen ons land door de Duitsers bezet was. Per Kwartaal 3,30 t 3.75 4.30 Per jaar ..13 20 ..15.- „17 20 Voor bet buitenland 16,- per laar Voor Indonesië. Suriname en de Ne derlandse Antillen zeilde prijs als bin nenland doch uitsluitend per jaar. Abonnementen Kunnen op elke wille keurige datum ingaan. Indien mei een maand voör een kalen derkwariaal aanvangi bericht van op zegging is ontvangen wordt de abon nementstermijn automatisch verlengd (Ingezonden mededeling Van Tientallen lijders aan Brandend Maagzuur hebben er Dozijnen Rennies op zak.... Altijd en overal ontmoet U lijders aan bran dend maagzuur en U herkent ze aan... de lof die ze voor Rennies hebben. Innemen doen ze die tabletjes onopvallend, want water of wat ook komt er niet aan te pas. Ze hel pen van de ene minuut op de andere. Ook UI VER practisch de gehele wereld heerst een schrik barend gebrek aan kranten papier. Dit vloeit hoofdzake lijk voort uit het gebrek aan een belangrijke grondstof voor dit product: houtpulp. en het resultaat is dat de prijs thans een veelvoud van die van voor de oorlog be draagt. Reeds sedert 1918 probeert de Cubaan Joaquin de la Roza om krantenpapier uit afval van suikerriet am- pas te vervaardigen. On afhankelijk van hem werkt de Spanjaard Antonio Bayar- te, die thans te Mexico City De grote moeilijkheid was steeds het zuiveren van de ampas. Het gelukte weliswaar volledig, maar het was veel te duur. Beide uitvinders hebben daar klaarblijkelijk thans iets op gevonden, want de eerste leverde het „ampas- papier" voor de editie van 17 Mei 1952 van de Savannah Morning News en de tweede dat voor de Mexicaanse krant Ultimas Noticias van 24 Juni vat) dat jaar. Het U.S. Bureau of Stand ards. dat zich sterk voor deze zaak interesseert, meldt thans, dat de gevolgde zuivc- ringsmethode z.i. economisch verantwoord is. De kostprijs var. het nieuwe papier zou slechts 44 van die van uit houtpulp vervaardigd papier bedragen, terwijl het boven dien het voordeel heeft witter van kleur en sterker te zijn, kortom, het bureau is in ieder opzicht tevreden en auviseert thans door te zet ten, maar het meldt helaas niet of het zin heeft de krant na lezing uit te koken, als het weer eens tot een suikerdistributie komt... |E TIENDE FEBRUARI wordt een belang rijke datum voor de zes landen, die men I tezamen Klein Europa noemt. Op die dag zullen namelijk Frankrijk, West-Duitsland, Italië. België. Luxemburg en Nederland een gemeenschappelijke markt voor steenkool, ijzererts en schroot krijgen en de Europese Kolen- en Staalgemeenschap zal in haar tweede phase treden. Aan de stichting van de Europese Kolen- en Staalgemeenschap hebben voornamelijk po litieke overwegingen ten grondslag gelegen De gedachte was; een van de oorzaken van de traditionele spanning tussen Duitsland en Frankrijk o.a. teweeggebracht doordat de Franse staalindustrie afhankelijker van de Duitse kolen en cokes was dan Duïtslands staalnijverheid, van het Franse ijzererts weg te nemen. Te dien einde opperde Frankrijk bij monde van zijn minister van buitenlandse zaken Robert Schuman, op 9 Mei 1950 het plan, dat men sedertdien het Plan-Schuman is gaan noemen, maar waarvan de geestelijke vader de Fransman J'ean Monnet was. "Het, behel'SÜe hét' voerstel de kolen- en- staal industrie van- dë zes hierboven genoemde landen.'tezamen 240'millioen ton kolen en 42 millloen ton ruwslaal voortbrengend, te integreren (tot een eenheid te maken) door een gemeenschappelijke markt te scheppen en de zware industrie onder een bovensta le lijk orgaan te stellen. Na ampele discussies werd het plan op 18 April 1951 geratificeerd en het trad for meel 10 Augustus van het vorige jaar in werking. 1TE Kolen- en Staalgemeenschap kent vijf I organen; een Hoge Autoriteit, een Raad j van Ministers, een Gemeenschappelijke Ver- gadering, een Hof van Justitie en een Raad- gevend Comité De Hoge Autoriteit is het centrale uitvoe rende orgaan, bestaande uit negen leden, voorzitter is Jean Monnet; een van de andere leden is onze landgenoot D. P. Spierenburg De Hoge Autoriteit, voorlopig te Luxemburg zetelend, beslist bij eenvoudige meerderheid van stemmen De te nemen besluiten kunnen al naar gelang van de daaraan verbonden ge volgen. worden onderscheiden m: a. Décisions; dal zijn bindende beslissin gen; b. Recommandationsaanbevelingen, die bindend zijn ten aanzien van de doelstelling maar niet bindend met betrekking tot de aan te wenden middelen; c. Avis; adviezen, die geen bindende kracht hebben. In enkele gevallen heeft de Hoge Autoriteit de goedkeuring van de Raad van Ministers nodig, soms zelfs diens unanieme instemming De Raad van Ministers is een college, dat bestaat uit ministers van de leden-landen van de K.S.G Het werd in het leven geroepen op instigatie van Nederland en heeft als voor naamste taak de belangen van de K.S.G. en de leden-landen te doen harmoniëren. De Gemeenschappelijke Vergadering (As semblee Commune) is het parlement van de K.SG.; die onder voorzit terschap van de Belg Spaak staal Zij verschilt in zoverre mei een werkelijk parlement dat zij. een uitzondering daargelaten, geen wetgevende bevoegdheid be zit. De Assemblée Commune telt 78 leden, die voor een groot deel ook zitting hebben in de Raadgevende Vergadering van de Raad van Europa. De Hoge Autoriteit brengt eenmaal per jaar verslag van haar beleid uit aan de Algemene Vergadering, die daarvoor in Mei te Straats burg bijeenkomt. Hei parlement kan de Hoge Autoriteit ten val brengen door het verslag af te keuren met twee-derde van hel aantal stemmen. De Hoge Autoriteit treedt dan col- FR was eens een boeren- *-J knecht, die zich verwon derd" afvroeg, waarom deze zware kleigrond bij hevige regens een modderpoel, resp. oij langdurige zonneschijn aan de oppervlakte keihard wordt en scheuren vertoont, waardoor deze grond minder geschikt is als bouwland. Nadat hij zich opgewerkt had tot president-directeur van een der grootste Ameri kaanse chemische concerns, zette hij zijn chemici aan net werk en deze vonden na 700 mengsels onderzocht te neb ben: Krilium. Krilium is een chemisch product, dat de grond losser maakt geen kunstmest en daardoor de plantengroei bevordert. Een kg Krilium heeft hetzelfde effect als 200 kg humus Krilium is voor economisch gebruik nog veel te duur - 50 dollarcent per kg maar dat duurt niet lang meer. De uilvinders laten een fabriek van 50 millioen bou wen en een concurrent een van 40 millioen: als deze in 1953 m bedrijf gaan behoort de wereldvoedselschaarsip tol he verleden Krilium is de grootste revolutie sedert de ontdek king van de kunstmest; In bepaalde gevallen zal de oogst 50 stijgen. Aldus ongeveer de Ameri kaanse pers en nu de vak bladen: uit de genomen proeven mag worden alge- leid, dat.Krilium in vele ge vallen bruikbaar zal zijn, of schoon het hoe en waarom nog niet duidelijk is. Voor zover wij tot op heden kun nen beoordelen, is het niet giftig voor planten. Hel onderzoek, dat nog vele laren zal duren, heeft reeds aan getoond. dat hel niet voor iedere grondsoort gebruikt kan worden. Kosten van levensonderhoud t t ET Oxford Institute of Statistics, bekend [~l om zijn economisch-statistische onderzoe kingen. publiceert in zijn Bulletin een verge lijkende studie van de kosten van levenson derhoud in Engeland en de Sowjet Unie. Wij ontlenen hieraan: uitgaande van een betrekkelijk, eenvoudig voedselpakket besteedt een Engelse arbeider een derde van zijn netto-inlcomen aan voedsel Een arbeider m de Moskvicli automobielfa briek m Rusland, zou na uitrek van luim be lasting en vakverenigmgscontributievoor dat zeilde voedselpakket 94% moeten uitgeven Zou de Russische arbeider het maximaal be reikbare inkomen van 2000 roebel ;>tmaand verdienen, dan zou het voedselpakket toch nog de helft van zijn inkomen opeisen Andere cijlers bevestigen de uitkomst van het onderzoek van de Verenigde Naties dat vaststelde, dat in 1949 het. gemiddelde werke lijke loon in Rusland ongeveer 40% van dat in Engeland bedroeg. lectief af. De Assemblée Commune bezit het recht van enquête; zij kan bovendien te allen tijde vragen stellen aan de Hoge Autoriteit. Het Hof van Justitie let op de juiste formeel-juridische interpretatie van het ge sloten verdrag, Het Raadgevend Comité adviseert de Hoge Autoriteit over lal van onderwerpen. Het be staat uit vertegenwoordigers van producenten, arbeiders, verbruikers en handelaren en omvat in totaal 51 leden. Tegen de grote macht van de Hoge Auto riteit, die zowel wetgevende als uitvoerende bevoegdheden bezit, zijn stemmen opgegaan. Toch is de macht van de Hoge Autoriteit be trekkelijk. Ten eerste kan de Assemblée Com mune de Hoge Autoriteit tot aftreden dwin gen. Ten tweede is de Hoge Autoriteit gebon den aan het, scherp omlijnde, verdrag. Ten derde is de Hoge Autoriteit tot overleg ge bonden met de Raad van Ministers. Dit laatste college kan zelfs in enkele, in het verdrag genoemde, gevallen zelfstandig beslissingen nemen, waarmede dus de macht van de Hoge Autoriteit naar de Raad van Ministers wordt verlegd. De K.S.G. is een bovënstatelijk orgaan, dat wil zeggen, de leden-landen worden door haar beslissingen gebonden. Het supra-nationale karakter blijkt onder meer hieruit, dat het contact tussen Hoge Autoriteit en „onder danen" dat zijn de ondernemingen, recht streeks is en niet via de nationale regeringen loopt En ook uit het feit. dat de kolen- en staalondernemïngen in de zes landen aan de Hoge Autoriteit belastingplichtig zijn De heffing zal maximaal 1 procent van de waarde van de productie bedragen en jaarlijks 50 millioen dollar belopen. ■TOALS reeds werd opgemerkt, trad de K.S.G. 10 Augustus formeel in werking. Daarmede begon de eerste phase van haar bestaan, de z.g. voorbereidende periode, met als belangrijkste naar buiten toe tredende activiteit het uitbrengen door de Hoge Auto riteit van een 148 bladzijden tellende ..Uiteen zetting over de Toestand van de Gemeen schap" aan de Gemeenschappelijke Vergade ring. begin vorige maand in Straatsburg Phase één eindigt en phase twee vangt aan op 10 Februari. Dan wordt de gemeenschappe lijke markt voor kolen, ijzererts en schroot afgekondigd, wat betekent, dat productie en handel niet meer zullen worden belemmerd door tarieven, en restrictieve (beperkende) practijken. Dat. wil zeggen, dat aan het hef fen van invoerrechten en het opleggen van handelsbelemmeringen tussen de zes deel nemende landen een einde zal komen. Ook het stelsel der z.g. dubbele prijzen zal ver dwijnen. Het spreekt van zelf. dat het overgaan van een zestal deelmarkten haar één gemeen schappelijke markt niet zonder ingrijpende gevolgen voor de economische structuur van de leden-landen kan plaats vinden Om plot selinge. en daardoor schadelijke, verschui vingen te voorkomen, zal phase twee. dat is de overgangsperiode, vijf jaren duren In phase drie. de definitieve periode, zal de volledige gemeenschappelijke markt een feit zijn. De gemeenschappelijke markt voor staal zal op 10 April worden afgekondigd Het in het leven roepen van de K S.G. moge voornamelijk op politieke overwegingen heb ben berust, het is duidelijk, dat ook econo mische motieven een rol hebben gespeeld. De doelstelling van de gemeenschap spreekt o.a over bevordering van de werkgelegenheid, ver hoging van het levenspeil rationalisatie van de productie. En hoewel het al of niet slagen van de K.S.G. in de schoot der goden verborgen ligt. biedt het plan bepaald ook zuiver-economische perspectieven. Op één arbeidsveld van de K.S.G. willen wij de aan dacht vestigen Hoewel de Hoge Autoriteit geen recht streekse zeggenschap over de omvang en de richting van de investeringen in de zware industrie zal hebben kan zij met (hier niet nader te noemen) indirecte middelen toch wel invloed uitoefenen op de investerings activiteit. Dat hierdoor mogelijkheden voor een begin van een bovenstateli.ike, actieve conjunctuurpolitiek ontstaan ligt voor de hand. [ÏEHALVE de mogelijkheid Frankrijk en Duitsland lol elkaai te brengen en de wel vaart van de zes Schuman-landen op te voe len. heel t de integratie van de kolen- en staal industrie van Klein Europa nog een ander aspect De KS.G. is namelijk de eerste Euro pese bovensta lelijke organisatie en van haar uit schrijdt de Europese integratie verder. Thans is aan het parlement van de K S.G. opdracht gegeven een ontwerp te maken voor een verdrag voot epn Europese Politieke Ge meenschap waarin als de desbetreffende voorstellen worden aanvaard de K.SG zal opgaan. C. SCH.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2