WAAR IS HET MENSELIJK
EN SOCIAAL GEVOEL?
10 Februari belangrijke
datum voor
KLEIN EUROPA
vA
kleding
Peek Cloppenburc
ONZE TECHNISCHE WERELD
Krantenpapier uit suikerriet
Wereldvoedselschaarste exit
VRIJ NEPERLAND
7 FEBRUARI 1953
EISENHOWERS EERSTE BOODSCHAP
"EISENHOWERS BESLUIT, de Amerikaanse
vloot opdracht te geven, niet langer te
verhinderen, dat de Chinese nationalisten
van het eiland Formosa af aanvallen doen
op het Chinese vasteland, heeft in Amerika,
althans bij het Congres, instemming, daar
buiten veel critiek opgewekt. Eden keurde
de maatregel waarvan aan de Engelse
regering van te voren wel mededeling was
gedaan, doch waaromtrent zij niet om haar
opinie was gewaagd openlijk in het
Lagerhuis af. Het is. meen ik, de eerste keer
na de oorlog, dat Londen zich in publiek, zij
het ook dat Eden trachtte, de zaak binnen
proporties te houden, tegen Washington
keert. Wat is geschied?
Begin December 1949 nam de regering van
Tsjang-kai-Tsjek. die in China aan eigen
corruptie te gronde was gegaan en wier ge
bieden oversloeld waren door de vloed van
de comm unmische legers, naar het eiland
Formosa tie Ajk. Formosa ligt een flink stuk
van het. vas^Kndde Straat van Formosa is
ongeveer e^^mmderd zeemijlen breed. In de
eerste helf^roi 1950 echter, werden door de
communisten voorbereidingen getroffen om
op Formosa te landen. Tsjang-kai-Tsjeks
partijgangers in Washington de machtige
China-lobby, ten dele gefinancierd met het
goud, dat leden van de clan van Tsjang-kai-
Tsjek buiten China hadden weten te trans
porteren oefenden hevige druk uit op de
regering, teneinde haar te bewegen Tsjang-
kai-Tsjek te hulp te komen. Truman en
Acheson weigerden. Tsjang-kai-Tsjek was al
duur genoeg geweest.
Toen nu het Noord-Koreaanse leger op
last. ot althans met instemming, van Moscou
op 25 Juni 1950 Zuid-Korea binnenrukte, be
sloot Truman niet alleen de aangevallen
staat in het verband van de Verenigde Naties
te hulp te komen, doch hij nam ook een
unilateraal besluit (besluit dus, waar andere
mogendheden formeel niets mee te maken
hadden), de Amerikaanse Zevende Vloot op
dracht te geven, het eiland Formosa te neu
traliseren; verhinderd moest worden, zowel
dat de Chinese communisten op Formosa, als
dat de nationalisten op het vasteland zouden
landen. In de practijk kwam deze maatregel
op een bescherming van Tsjang-kai-Tsjek
neer: Tsjang had de middelen niet, op het
vasteland operaties van enige betekenis uit
te voeren de communisten waren met de
opbouw van hun mvasievloot bezig. Trumans
maatregel met betrekking tot het eiland werd
in Amerika .door de republikeinse die-hards
bejubeld; de nationale eenheid was gered.
Van het dekken van Tsjang-kai-Tsjek was
intussen het gevolg, dat de verhouding-,met
Peking scherper werd, en toen, tegen het
naderen va» de winter, daar als tweede bij
kwam, dat MacArthur, overmoedig geworden
oprukte naar de Mandsjoerijse grens, nam
Mao-Tse-Toeng het grote besluit tot inter
ventie in Korea.
Sindsdien duurt de oorlog voort.
Hoe lang hij nog voort zal duren nie
mand weet het; misschien wel jaren. Ook als
er niet op grote schaal werd gevochten, zou
dat fantastische hoeveelheden geld kosten
en ellendig zijn voor de mannen, die in een
ver land hun tijd moeten verdoen in een
rauw klimaar.. Beter zo echter, dan oorlog op
grote schaaL De Westerse gemeenschap kan
een oorlog met China in geweten niet aan
vaarden. Daar komt het eigenlijk op neer. Wij
hebben te veel fouten gemaakt: we hebben
te veel geprovoceerd Wij hebben bovendien
in de verste verte de krachten niet om een
zodanige oorlog doeltreffend te voeren.
Churchill, het oude oorlogspaard, waarschuwde
nog in Januari bij aankomst in New York het
Amerikaanse volk tegen het ontstaan van een
toestand waarbij „onze legers in de hele uit
gestrektheid van dat grote China maar wat
heen en weer zouden trekken." Hebben de
Japanners in de jaren dertig en veertig nog
niet genoeg leergeld betaald?
De voornaamste belangen van de Westerse
gemeenschap worden gediend bij beëindiging
van de Koreaanse oorlog op aanvaardbare
voorwaarden; zij worden geschaad bij ver
scherping van de verhoudingen met China.
Het is vanuit dat inzicht, dat de verklaring
van president Eisenhower critiek opgewekt
heeft.
Men vreest, dat de Chinezen nog meer het
hoofd in de nek zullen gooien Men voorziet,
dat Mao-Tse-Toeng nog sterker in de armen
wordt gedreven van Stalin (de verhouding
tussen deze twee is vermoedelijk niet zo har
telijk als de van tijd tot tijd. gewisselde tele
grammen beweren). Men neemt aan, dat
binnenslands de positie van de communisten
sterker wordt: in overeenkomstige situaties
hebben aanvallen van emigranten altijd geleid
tot het smeden van de nationale eenheid in
het vuur van een heilig enthousiasme. Tegen-
'EEN WEEK WERELD
j
door
DRS L. DE JONG
over die politieke nadelen staan geen mili
taire voordelen van enige betekenis.
Tsjang-kai-Tsjek heeft op Formosa een
300.000 infanteristen; wat ze waard zijn. weet
niemand. De meesten schijnen niet eens be
hoorlijk schoeisel te bezitten; de bewapening
kan niet anders dan vrij primitief zijn Tsjang
heeft voorts 300 ouderwetse vliegtuigen en
enkele tientallen vaartuigen, waarvan een
torpedobootjager het grootste is. Alles bij
elkaar een rommeltje waarmee niet veel te
beginnen valt En hoe is de geest van de
troep? Tsjang oefent op Formosa met vijf
door en tegen elkaar in werkende geheime
diensten een straf régime. Het zou me niet
verbazen, indien bij het uitvoeren van wer
kelijke landingsoperaties een groot deel van
Tsjangs troepen er haastje-repje van door
ging. Die boerenjongens willen naar hun
familie terug Als Tsjang iets doet, zal hij
zich dus vermoedelijk beperken tot operaties
op de kleine eilanden voor de Chinese kust;
hij is daar trouwens al geruime tijd mee
bezig. Van een werkelijke bedreiging van het
communistische régime kan geen sprake zijn.
Peking heeft trouwens aan de ganse kust
tegenover Formosa al sterke garnizoenen lig
gen. Het gevaar is eerder, dat met de nu
gegeven toestemming Amerikaanse militairen;
"aan het experimentrfcen slaan, of dat Tsjang5
er toe over gaat; Chinese 'ha'vens 'te blokkéyên,
een blokkade, die alwéér niet veel óm hel
lijf zal hebben, doch tot grote moeilijkheden
kan leiden met de Engelsen en Japanners,
die allerlei niet-strategische goederen aan
China leveren.
Waarom heeft Eisenhower dan dat besluit
genomen? Mij dunkt, men moet zijn motie
ven uitsluitend zoeken in de Amerikaanse
binnenlandse verhoudingen. Hij moest iets
doen; hij moest althans één voor een elk
zichtbaar bewijs leveren van de „geheel
nieuwe en positieve buitenlandse politiek
die hij aldus zijn eerste Boodschap aan
het Congres voorstaat: hij moest de repu
blikeinen binnen en buiten de Chinese lobby
tevreden stellen; en dan was. dat zij erkend
het opheffen van de neutralisering van For
mosa het minste wat hij doen kon Bedenke
lijk is echter niet zozeer de maatregel op
zichzelf als wel het feit dat hij in een ver-
j keerde richting wijst en een reeks andere ge
beurtenissen kan ontketenen, waardoor wij
nog verder van de wal in de sloot raken
Er is overigens over Eisenhowers eerste
Boodschap weinig te zeggen. Ik heb de tekst
niet erg inspirerend gevonden, het was een
vlak stuk. arm aan pakkende formuleringen
De aangekondigde opheffing van de geheime
clausules van Jalta. is een slag in de lucht.
In de lange paragrafen, gewijd aan de bin
nenlandse toestand, vielen ouderwets-liberale
opvattingen te beluisteren. De ondernemers
krijgen groter vrijheid; prijs- en loonbeheer-
sing lopen per 1 Mei af; het z.g. vrije spel
der maatschappelijke krachten dat Ame
rika met periodieke regelmaat in ernstige
crises gestort heeft zal weer bevorderd
worden, en de arbeiders, minder door de
regering gesteund, zullen weer in hoger mate
voor eigen belangen moeten vechen. „Wij
moeten de arbeiders niet langer behandelen,"
zei Eisenhower, „als vormen zij een klasse
apart, daar hierdoor ajbreuk wordt gedaan
aan hun waardigheid als Amerikaanse staats
burgers" een zinsnede waarvan men mag
aannemen, dat ze bij de betrokkenen een
ironisch gelach heeft doen ontstaan van
Homerische kracht.
Voorts moet men het betreuren, dat Eisen
hower, hoewel hij op wijziging van de hope
loze en reactionnaire Mc-Carran immigratie-
wet aandrong en zich uitsprak tegen „ge
ruchten en kletspraatjes", zich niet princi
pieel uitgesproken heeft tegen de nieuwe in
quisitie; hij deelde mee, dat „alle ministers
en hoofden van dienst opdracht hebben, het
personeel van hun departementen en bureaux
op politieke betrouwbaarheid te laten onder
zoeken." Alle nieuwe hoge regeringsambte
naren John Foster Dulles incluis zijn
al „op eigen verzoek door het FBI (de veilig
heidsdienst) op hun politieke betrouwbaar
heid onderzocht."
Men kan dit moeilijk anders aanduiden
dan als een vorm van beginnende collectieve
waahzin. Stel u voor, dat alle Nederlandse
ministers pas hun taak mogen vervullen wan
neer ze een politiek pokkenbriefje krijgen van
de Binnenlandse Veiligheidsdienst: „geen
communist, geen fellow-traveller, nooit lid
geweest van een verdacht comité." Met dat
soort maatregelen bestrijdt men de sfeer van
verdachtmaking niet men verstrekt haar;
de Amerikaanse regering conformeert zich
aan een opgehitste, spoken-ziende publieke
opinie. Republikeinen genoeg in Washington
die er voor zullen zorgen, dat de „zuiverings '-
campagne voortgezet wordt! Enkele commis-
sies-van-onderzoek hebben al grotere credie-
ten gekregen dan ooit te voren; senator
McCarthy heeft reeds een koppel recher
cheurs op de universiteiten losgelaten, die
overal snuffelen naar „gevaarlijke" elemen
ten; dat een commissie van collega's een
maand geleden over McCarthy een rapport
uitbracht met ernstige verdenkingen wegens
verregaande corruptie, heeft niet mogen hin
deren: de senator uit Wisconsin vormt zulk
een macht in de publieke opinie, dat
Washington niets tegen hem durft onderne
men. Liberaal Amerika gaat enkele zware
jaren tegemoet.
En, hoe epen van geest pij ook de verdere
ontplooiing .van Eisenhowers beleid willen
afwachten, het is pijnlijk, te constateren, dat
nergens in,.%ijii eerste, boodschap de diepeI
snaren van menselijk inzicht en sociaal mede
gevoel meetrilden. zoals in de boodschappen
van Roosevelt en Truman het geval placht te
zijn; geen woord meer over de geestelijke
eenheid van de Westerse gemeenschap: geen
woord over de maatschappelijke nood in Azië
en Afrika; geen woord over de hulp aan ach
tergebleven gebieden; en overal het accent
op een versimpeld negatief en steriel anti-
communisme dat, naar men vrezen moet. vol
strekt onvoldoende zal zijn om de gecompli
ceerde problemen op te lossen, die de Wes
terse aemeenschap confronteren.
Ingezonden mededelingj
I
Februari-
aanbieding
179- 199-
219- 239.-
Costuums en Tailleurs
Zuiver wollen kamgaren
Exclusieve dessins
Uitstekende pasvorm
Beter... en tocJt qoedkofwrf
DE
ONDER REDACTIONELE LEIDING
VAN
JOHAN WINKLER
Redactie en Administratie:
Raamgracht 4. Amsterdam-C.
Telefoon: Redactie directie, adminis
tratie en advertenties: 32600 Postgiro
135176. Gem Giro Amsterdam: V 900
Aan dit nummer werkten o.a. mede:
drs L. De Jong, drs Chr. H. J. Schef-
fer, Dick Verkijk Jr. ds J. M. de Jong,
Hendrik de Vries. Johan van der
Woude, Ruth Zimmerman. L. J. Jor-
daan. A, Kettelarije, prof. dr C. J.
Bleeker. W. B. F. Schaper, „Lapsus".
Olive RenierCorthorn, Otto Heller.
Bibeb. H. v. d. Weg en de tekenaars
L. J. Jordaan en Hugh Jans.
Vrij Nederland is de voortzetting van
het oudste ondergrondse verzetsblad
in Nederland, opgericht in Augustus
1940 toen ons land door de Duitsers
bezet was.
Per Kwartaal 3,30 t 3.75 4.30
Per jaar ..13 20 ..15.- „17 20
Voor bet buitenland 16,- per laar
Voor Indonesië. Suriname en de Ne
derlandse Antillen zeilde prijs als bin
nenland doch uitsluitend per jaar.
Abonnementen Kunnen op elke wille
keurige datum ingaan.
Indien mei een maand voör een kalen
derkwariaal aanvangi bericht van op
zegging is ontvangen wordt de abon
nementstermijn automatisch verlengd
(Ingezonden mededeling
Van Tientallen lijders
aan Brandend Maagzuur
hebben er Dozijnen Rennies op
zak....
Altijd en overal ontmoet U lijders aan bran
dend maagzuur en U herkent ze aan... de
lof die ze voor Rennies hebben. Innemen
doen ze die tabletjes onopvallend, want water
of wat ook komt er niet aan te pas. Ze hel
pen van de ene minuut op de andere. Ook UI
VER practisch de gehele
wereld heerst een schrik
barend gebrek aan kranten
papier. Dit vloeit hoofdzake
lijk voort uit het gebrek aan
een belangrijke grondstof
voor dit product: houtpulp.
en het resultaat is dat de
prijs thans een veelvoud van
die van voor de oorlog be
draagt.
Reeds sedert 1918 probeert
de Cubaan Joaquin de la
Roza om krantenpapier uit
afval van suikerriet am-
pas te vervaardigen. On
afhankelijk van hem werkt
de Spanjaard Antonio Bayar-
te, die thans te Mexico City
De grote moeilijkheid was
steeds het zuiveren van de
ampas. Het gelukte weliswaar
volledig, maar het was veel te
duur.
Beide uitvinders hebben
daar klaarblijkelijk thans
iets op gevonden, want de
eerste leverde het „ampas-
papier" voor de editie van
17 Mei 1952 van de Savannah
Morning News en de tweede
dat voor de Mexicaanse
krant Ultimas Noticias van
24 Juni vat) dat jaar.
Het U.S. Bureau of Stand
ards. dat zich sterk voor deze
zaak interesseert, meldt
thans, dat de gevolgde zuivc-
ringsmethode z.i. economisch
verantwoord is. De kostprijs
var. het nieuwe papier zou
slechts 44 van die van uit
houtpulp vervaardigd papier
bedragen, terwijl het boven
dien het voordeel heeft witter
van kleur en sterker te zijn,
kortom, het bureau is in
ieder opzicht tevreden en
auviseert thans door te zet
ten, maar het meldt helaas
niet of het zin heeft de krant
na lezing uit te koken,
als het weer eens tot een
suikerdistributie komt...
|E TIENDE FEBRUARI wordt een belang
rijke datum voor de zes landen, die men
I tezamen Klein Europa noemt. Op die dag
zullen namelijk Frankrijk, West-Duitsland,
Italië. België. Luxemburg en Nederland een
gemeenschappelijke markt voor steenkool,
ijzererts en schroot krijgen en de Europese
Kolen- en Staalgemeenschap zal in haar
tweede phase treden.
Aan de stichting van de Europese Kolen- en
Staalgemeenschap hebben voornamelijk po
litieke overwegingen ten grondslag gelegen
De gedachte was; een van de oorzaken van de
traditionele spanning tussen Duitsland en
Frankrijk o.a. teweeggebracht doordat de
Franse staalindustrie afhankelijker van de
Duitse kolen en cokes was dan Duïtslands
staalnijverheid, van het Franse ijzererts
weg te nemen.
Te dien einde opperde Frankrijk bij monde
van zijn minister van buitenlandse zaken
Robert Schuman, op 9 Mei 1950 het plan,
dat men sedertdien het Plan-Schuman is
gaan noemen, maar waarvan de geestelijke
vader de Fransman J'ean Monnet was. "Het,
behel'SÜe hét' voerstel de kolen- en- staal
industrie van- dë zes hierboven genoemde
landen.'tezamen 240'millioen ton kolen en
42 millloen ton ruwslaal voortbrengend, te
integreren (tot een eenheid te maken) door
een gemeenschappelijke markt te scheppen
en de zware industrie onder een bovensta le
lijk orgaan te stellen.
Na ampele discussies werd het plan op
18 April 1951 geratificeerd en het trad for
meel 10 Augustus van het vorige jaar in
werking.
1TE Kolen- en Staalgemeenschap kent vijf
I organen; een Hoge Autoriteit, een Raad
j van Ministers, een Gemeenschappelijke Ver-
gadering, een Hof van Justitie en een Raad-
gevend Comité
De Hoge Autoriteit is het centrale uitvoe
rende orgaan, bestaande uit negen leden,
voorzitter is Jean Monnet; een van de andere
leden is onze landgenoot D. P. Spierenburg
De Hoge Autoriteit, voorlopig te Luxemburg
zetelend, beslist bij eenvoudige meerderheid
van stemmen De te nemen besluiten kunnen
al naar gelang van de daaraan verbonden ge
volgen. worden onderscheiden m:
a. Décisions; dal zijn bindende beslissin
gen;
b. Recommandationsaanbevelingen, die
bindend zijn ten aanzien van de doelstelling
maar niet bindend met betrekking tot de aan
te wenden middelen;
c. Avis; adviezen, die geen bindende kracht
hebben.
In enkele gevallen heeft de Hoge Autoriteit
de goedkeuring van de Raad van Ministers
nodig, soms zelfs diens unanieme instemming
De Raad van Ministers is een college, dat
bestaat uit ministers van de leden-landen
van de K.S.G Het werd in het leven geroepen
op instigatie van Nederland en heeft als voor
naamste taak de belangen van de K.S.G. en
de leden-landen te doen harmoniëren.
De Gemeenschappelijke Vergadering (As
semblee Commune) is het parlement van de
K.SG.; die onder voorzit terschap van de Belg
Spaak staal Zij verschilt in zoverre mei een
werkelijk parlement dat zij. een uitzondering
daargelaten, geen wetgevende bevoegdheid be
zit. De Assemblée Commune telt 78 leden, die
voor een groot deel ook zitting hebben in de
Raadgevende Vergadering van de Raad van
Europa.
De Hoge Autoriteit brengt eenmaal per jaar
verslag van haar beleid uit aan de Algemene
Vergadering, die daarvoor in Mei te Straats
burg bijeenkomt. Hei parlement kan de Hoge
Autoriteit ten val brengen door het verslag
af te keuren met twee-derde van hel aantal
stemmen. De Hoge Autoriteit treedt dan col-
FR was eens een boeren-
*-J knecht, die zich verwon
derd" afvroeg, waarom deze
zware kleigrond bij hevige
regens een modderpoel, resp.
oij langdurige zonneschijn
aan de oppervlakte keihard
wordt en scheuren vertoont,
waardoor deze grond minder
geschikt is als bouwland.
Nadat hij zich opgewerkt
had tot president-directeur
van een der grootste Ameri
kaanse chemische concerns,
zette hij zijn chemici aan net
werk en deze vonden na 700
mengsels onderzocht te neb
ben: Krilium.
Krilium is een chemisch
product, dat de grond losser
maakt geen kunstmest
en daardoor de plantengroei
bevordert. Een kg Krilium
heeft hetzelfde effect als
200 kg humus
Krilium is voor economisch
gebruik nog veel te duur
- 50 dollarcent per kg
maar dat duurt niet lang
meer. De uilvinders laten een
fabriek van 50 millioen bou
wen en een concurrent een
van 40 millioen: als deze in
1953 m bedrijf gaan behoort
de wereldvoedselschaarsip tol
he verleden
Krilium is de grootste
revolutie sedert de ontdek
king van de kunstmest; In
bepaalde gevallen zal de
oogst 50 stijgen.
Aldus ongeveer de Ameri
kaanse pers en nu de vak
bladen: uit de genomen
proeven mag worden alge-
leid, dat.Krilium in vele ge
vallen bruikbaar zal zijn, of
schoon het hoe en waarom
nog niet duidelijk is. Voor
zover wij tot op heden kun
nen beoordelen, is het niet
giftig voor planten. Hel
onderzoek, dat nog vele laren
zal duren, heeft reeds aan
getoond. dat hel niet voor
iedere grondsoort gebruikt
kan worden.
Kosten van levensonderhoud
t t ET Oxford Institute of Statistics, bekend
[~l om zijn economisch-statistische onderzoe
kingen. publiceert in zijn Bulletin een verge
lijkende studie van de kosten van levenson
derhoud in Engeland en de Sowjet Unie. Wij
ontlenen hieraan:
uitgaande van een betrekkelijk, eenvoudig
voedselpakket besteedt een Engelse arbeider
een derde van zijn netto-inlcomen aan voedsel
Een arbeider m de Moskvicli automobielfa
briek m Rusland, zou na uitrek van luim be
lasting en vakverenigmgscontributievoor dat
zeilde voedselpakket 94% moeten uitgeven
Zou de Russische arbeider het maximaal be
reikbare inkomen van 2000 roebel ;>tmaand
verdienen, dan zou het voedselpakket toch
nog de helft van zijn inkomen opeisen
Andere cijlers bevestigen de uitkomst van
het onderzoek van de Verenigde Naties dat
vaststelde, dat in 1949 het. gemiddelde werke
lijke loon in Rusland ongeveer 40% van dat
in Engeland bedroeg.
lectief af. De Assemblée Commune bezit het
recht van enquête; zij kan bovendien te allen
tijde vragen stellen aan de Hoge Autoriteit.
Het Hof van Justitie let op de juiste
formeel-juridische interpretatie van het ge
sloten verdrag,
Het Raadgevend Comité adviseert de Hoge
Autoriteit over lal van onderwerpen. Het be
staat uit vertegenwoordigers van producenten,
arbeiders, verbruikers en handelaren en omvat
in totaal 51 leden.
Tegen de grote macht van de Hoge Auto
riteit, die zowel wetgevende als uitvoerende
bevoegdheden bezit, zijn stemmen opgegaan.
Toch is de macht van de Hoge Autoriteit be
trekkelijk. Ten eerste kan de Assemblée Com
mune de Hoge Autoriteit tot aftreden dwin
gen. Ten tweede is de Hoge Autoriteit gebon
den aan het, scherp omlijnde, verdrag. Ten
derde is de Hoge Autoriteit tot overleg ge
bonden met de Raad van Ministers.
Dit laatste college kan zelfs in enkele, in
het verdrag genoemde, gevallen zelfstandig
beslissingen nemen, waarmede dus de macht
van de Hoge Autoriteit naar de Raad van
Ministers wordt verlegd.
De K.S.G. is een bovënstatelijk orgaan, dat
wil zeggen, de leden-landen worden door haar
beslissingen gebonden. Het supra-nationale
karakter blijkt onder meer hieruit, dat het
contact tussen Hoge Autoriteit en „onder
danen" dat zijn de ondernemingen, recht
streeks is en niet via de nationale regeringen
loopt En ook uit het feit. dat de kolen- en
staalondernemïngen in de zes landen aan
de Hoge Autoriteit belastingplichtig zijn De
heffing zal maximaal 1 procent van de waarde
van de productie bedragen en jaarlijks
50 millioen dollar belopen.
■TOALS reeds werd opgemerkt, trad de
K.S.G. 10 Augustus formeel in werking.
Daarmede begon de eerste phase van haar
bestaan, de z.g. voorbereidende periode, met
als belangrijkste naar buiten toe tredende
activiteit het uitbrengen door de Hoge Auto
riteit van een 148 bladzijden tellende ..Uiteen
zetting over de Toestand van de Gemeen
schap" aan de Gemeenschappelijke Vergade
ring. begin vorige maand in Straatsburg
Phase één eindigt en phase twee vangt aan
op 10 Februari. Dan wordt de gemeenschappe
lijke markt voor kolen, ijzererts en schroot
afgekondigd, wat betekent, dat productie en
handel niet meer zullen worden belemmerd
door tarieven, en restrictieve (beperkende)
practijken. Dat. wil zeggen, dat aan het hef
fen van invoerrechten en het opleggen van
handelsbelemmeringen tussen de zes deel
nemende landen een einde zal komen. Ook
het stelsel der z.g. dubbele prijzen zal ver
dwijnen.
Het spreekt van zelf. dat het overgaan van
een zestal deelmarkten haar één gemeen
schappelijke markt niet zonder ingrijpende
gevolgen voor de economische structuur van
de leden-landen kan plaats vinden Om plot
selinge. en daardoor schadelijke, verschui
vingen te voorkomen, zal phase twee. dat is
de overgangsperiode, vijf jaren duren In
phase drie. de definitieve periode, zal de
volledige gemeenschappelijke markt een feit
zijn.
De gemeenschappelijke markt voor staal
zal op 10 April worden afgekondigd
Het in het leven roepen van de K S.G. moge
voornamelijk op politieke overwegingen heb
ben berust, het is duidelijk, dat ook econo
mische motieven een rol hebben gespeeld. De
doelstelling van de gemeenschap spreekt o.a
over bevordering van de werkgelegenheid, ver
hoging van het levenspeil rationalisatie van
de productie. En hoewel het al of niet
slagen van de K.S.G. in de schoot der goden
verborgen ligt. biedt het plan bepaald ook
zuiver-economische perspectieven. Op één
arbeidsveld van de K.S.G. willen wij de aan
dacht vestigen
Hoewel de Hoge Autoriteit geen recht
streekse zeggenschap over de omvang en de
richting van de investeringen in de zware
industrie zal hebben kan zij met (hier niet
nader te noemen) indirecte middelen toch
wel invloed uitoefenen op de investerings
activiteit. Dat hierdoor mogelijkheden voor
een begin van een bovenstateli.ike, actieve
conjunctuurpolitiek ontstaan ligt voor de
hand.
[ÏEHALVE de mogelijkheid Frankrijk en
Duitsland lol elkaai te brengen en de wel
vaart van de zes Schuman-landen op te voe
len. heel t de integratie van de kolen- en staal
industrie van Klein Europa nog een ander
aspect De KS.G. is namelijk de eerste Euro
pese bovensta lelijke organisatie en van haar
uit schrijdt de Europese integratie verder.
Thans is aan het parlement van de K S.G.
opdracht gegeven een ontwerp te maken voor
een verdrag voot epn Europese Politieke Ge
meenschap waarin als de desbetreffende
voorstellen worden aanvaard de K.SG zal
opgaan. C. SCH.