EEN EXPRESTREIN VAN DE TOEKOMST GEHEIMEN EN GRILLEN VAN CIRCUSVORSTEN Tunnel tussen Engeland en Noord-Amerika Zaterdag 7 Februari 1953 ELSEVIERS WEEKBLAD 35 p T) ast u op!" riep mijn begeleider, X „hier is een afstap!" Na de zo te pas aangewezen trede te zijn af gestapt, trad ik een ruim vertrek binnen, dat door verblindende electrischp reflec tors werd verlicht, terwijl alleen het ge luid van onze voetstappen de eenzaam heid en stilte ervan verbrak. V/aar bevond ik mij en wat was ik hier komen doen? Wie was mijn geheimzinnige gids? Even zoveel onbeantwoorde vragen! Een lange wandeling in het duister, ijzeren deuren die geopend en gesloten werden met nietalen klank, trappen die, naar het mij toescheen, diep onder de aarde voerden dat was wel alles wat ik mij kon te binnen brengen. Maar ik had geen tijd om hierover na te denkep. „U vraagt zioh ongetwijfeld af wie ik ben?" vroeg mijn gids." „Kolpnel Pierce, om u te dienen. En waar u bent? Xn Amerika, te Boston, in een station." „Een station, zegt q?" „Ja zeker, het beginpunt van de Bostpn to Liverpool Pneumatic Tubes Company.'' En met een verduidelijkend gebaar wees de kplonel op twee lange ijzeren cylinders, on geveer anderhalve meter in^loorsnee, die op enige afstand aan de vloer lagen bevestigd. Ik bekeek die beide cylinders, die rechts in een gemetselde muur verdwenen en links met zware metalen doppen waren afgesloten- Uit die doppen kwamen een massa buizen, die in de zoldering verdwenen en opeens begreep ik de bedoeling van dit alles! Hacl ik niet kprt tevoren een artikel in een Amerikaanse krapt gelezep, waarin dij wonderbaijiiijkp plaii stond óm Europa mpt de Nieiqyp Wereld ie verbinden door middel van twge repsapHtige op.derzeese bhizpp? Een uitvinder beweerde dit werk te kqnnep uitvoeren en die uitvinder, kolop.el Pierce, stond nu vpór mjj! Ik kon mij de inhoud van dat kranten artikel nog best herinperen. Op genoeglijke wijze beschreef de jpurr nalist de bijzonderheden van die onder uur bijna die van een kanonskogel! met het gevolg dat onze wagons met hun reizigers in de tijd yan twee uur en veertig minuten het traject BostonLiverpool afleggen I" „Achttienhonderd kilometer per uur!", riep ik pit, „Niet één kilometer minder! En dan de buitengewone gevolgen die uit zo'n snelheid voortspruiten! De tijd is in Liverpool, bij de onze vergeleken, vier uur en veertig minuten voor, zodat een reizigei, die uit Boston ver trekt om negen uur 's morgens, in Engeland arriveert om drie uur drie en vijftig mimden 's namiddags. Is dat geen snelle réis? Daar tegenover staal dat onze treinen in tegen overgestelde richting op deze breedtegraad méér dan negenhonderd kilometer per uur pp de zon wjnnen en de zon met stukken slaan, zodat als de reiziger bijvoorbeeld Liverpool om twaalf uur 's middags verlaat, hij hei sfijtipq waar wij nu staan binnen loopt om vier en dertig minuten over negen in Üe pebtepd, dat wjl ejus zeggen vroeger dan hij vertrpkken is! fXa! ha! ik geloof toph njet dat het mogelijk is om nog sneller *r reizen!-' |"k wist werkelijk niet meer wat ik van di- I alles moest denken. Had ik een krank zinnige vóór mij? Öf moest ik deze fabel- Op 8 Februari a.s. zal het 125 jaar geleden zijtj dat de beroemde Franse auteur en wetenschappelijk profeet Jules Verne te Nantes het levenslicht aan schouwde. Dit feit zal pp mime schaal niet alleen in ?jjn ge boorteland, maar over de gehele besphaafeje wereld worden herdacht. Zijn dikwijls geniale concepties, zoals de perfecte onderzeeboot Nautilus van kapitein Nemo en de helicopter Albatros van Robur de Veroveraar, zijn zó overbekend, dat zij als het ware spreekwoordelijk zijn geworden! Maar weet men dat Verne óók als tunnelbouwer bij onze gemeentelijke IJtuxmelplannen wellicht geen kwaad figuur zou hebben geslagen? Enige tijd geleden hebben wij namelijk in een oude jaargang van het bekende Engelse tijdschrift The Strand Maga zine (1895), waarin ook de beroemde Sherlock Hol mes-verhalen verschenen, een onbekend artikel, want verhaal zouden wij liet niet willen noemen, van zijn hand ontdekt, dat van merkwaardig-mpderne begrip pen getuigt en eens te ipépr dp grootheid van Vepie's vooruitziprjde gepsf ÏR J895 besplp-ijf} hij reeds in détails een Tfans-Atjantische eigenlijk Sub-Atlantische, verbinding tussen Engeland en de Verenigde Staten. CORNELIS HELLING (Vice-president van de Société Jules Verne) neming. Hij schreef dat er méér dan dn? duizend mijl ijzeren buizen, samen over de dertien milliocn ton wegende, voor nodig waren, hij vermeldde het aantal schepen benodigd voor Het vervoer van al dit mate riaal tweehonderd schepen van twee duizend ton ieaerj "die elk drie en dertig overtochten mpesfpn hlflkpn. Hij bpSjrhfP- deze wptenscbaRppljjke Armada, jjjg het staal maar twee speciale vaartuigen over bracht, aan boord Waarvan de uiteinden yan de huizen aan elkan^r W{*F(fëP ge(dpnlc?B en yan een driedubbel ijzeren nefw'erk voor zien cn over dit alles weer een harsachtig preparaat, ter bescherming tegen de inwer king van het zccwalpr. Dadelijk hierna kwam hij op de wijze waarop Het systeem functionricci'de. Hij liet een aantal wagons doop die buizen glijden, welke als het ware een prqpppnsch|cter' van ongekende af metingen vormden en die wagoris met de inzittenden werden dan, op dezelfde wijze zoals dat gebeurt bij de Parijse buizenpost, pneumatisch voortgeschoten. Het artikel besloot met een vergelijking pieï cje spoorwegen én' enthousiast 'npérn - de 'schrijver dp voordelen op ygn het nièuyve en stoutmoedige stelsel. Volgens hem werd bjj hpt voortglijden cipqr dié buizpn elk_e pprvpps makendé trilling yprmpjlpn, zlj hpt inwendige van fijn" gepolijst Staal ver vaardigd oppervlak gelijtcrpatige tempera tuur werd doof luchtstromen verzekert}, waarbij de warmtegraad kon worden ge regeld overeenkomstig de jaargetijdenegn ongelofelijk laag tarief, dank zij de mini male aanleg- cn exploitatiekosten. Maar wat hit vergat of met opzet onaangeroerd Het. dat waren de overwegingen van zwaartekracht cn slijtage! achtige theprieën werkelijk aanvaarden, in weerwil van de tegenwerpingen, die in mijn géést opkwamen'5 ,,Goed, het zij zo! Ik wij wel aannemer- dat er rejzjgers zijn, die deze waanzinnige manier van reizen aanvaarden en dat u inderdaad dje ongelofelijke snelheid kunt ontwikkelen. Mapr a!s u dje snelheid hebt bprpjkt, fjqe bpfeugelf p die clan vprvplgens wepp? Bjj het stoppen moet $l|es' wel xn stpkkpp 'vljpgénl- „Hqè kprpt u daarbij?'1, antwoordde de kolpnel .rrjet een schouderophalen. „Tussen pnze buizen één voor de héén- en één voor de teri)grejs, bijgevolg 'doorstroomd door Juchtstrqmen in tegengestelde rich tingen is een verbindingsbuis bij elke voeg in dp huizen aangebracht. Wanneer nu een trein zijn bpstemming nadert, worden wij door een electrisch signaal gewaarschuwd als de trein aan' zich zelf werd overgelaten, zou hij met de verkre gen snelheicj zijn tocht vervolgen, maar een voudig dopr het over halen van een hpfboom zijn wij in staat de samengeperste lucht pit de parallel-buis bin nen te laten en gelei delijk de uiteindelijke schok bij het arriveren tot nihil terug te bren- pen. Maar waarom geef ik v eigenlijk al die explicaties? Is een proeftocht niet vérre te verkiezen?" En zonder mijn ant woord af te wachten, drukte de kolonel een glimmende koperen knop in, die in de zij kant van een der bui zen was aangebracht. Zachtjes gleed daarop pen paneel langs groe ven opzij en in de ope ning die zo ontstond, zag ik een rij zitban ken, op elk waarvan twee personen gemak kelijk naast elkaar kon den plaatsnemen. „Dqt is nu de wagon!" riep de kolonel uit. „Cjaat u binnen!" Ik volgde hem zónder tegenwerpingen en dadelijk gleed het paneel op zijn plaats terug. Bij het licht van een electrische lamp in hpt plafond keek ik aandachtig de wagon, waarin ik mij beyond, rond. Niets zop ppnvqmjjgex Mipnen zijn Een lange, gerjpfphjh gestoffeerde cylinder, waarin vijftig armstoelen paarsgewijze in vijfentwin tig rijen stonden opgesteld. Aan elk uiteinde rpgelde epp verniel de atmospherische muje. aan de agnterzijde kwam de voor de ademhaling geschikte lucht de wagon bin nen, het voorste ventiel diende^ om een teveel boven de normale druk uit te laten. Nadat ik een ogenblik pen en ander had opgenomen, wërcT ik ongeduldig. „Nu," vroeg ik, „gaan wij nog niet op weg?" ,Op weg?" riep de kolpnel. „We zijn al Iprn/pnl" onderweg!' Was het mogelijk dat wij zonder de minstp sohpk waren ver(rqkken? Aan dachtig luisterde ik ten einde een of ap.cjpr geluid te vernemen dijt me wijzer Itpn mifken. Als wij indepclaacl waren verT trokkpn en de kolonel me njet voor d'e mal Dit alles kwam mij BR YP9F 3? geest- Dit Ujopia was dijs nil werkp- fijkhpjg 'gpyvordgE ep ggjsp twpe iize; ren cyi'jhfjprs, cj|p yppp mijn lagpn, gingen van hier qpflpr óp. Aflantisgni? Decaan door en kwamen uit pij (Ie pngejse juist! Met het tj^owprkpjjjjcg 'ppwijs vppr qgen kpn ik mjj pr tpch rpèf tpe BrenggB om aan te nernpn dat het project werkelijk tot stand was gekompp! ?k kon nipt p'p- twijfelen dat de huizen inderdaad waren gelegd. Maar nipt geen mpge|jjH!l§M kon jk aannpmen dat njenscn langs die rputp zouden kunnen reizpn! Neen, dat was uit gesloten! „Is het niet een absolute onmogelijkheid prn een luchtdruk van dusdanige ver reikende intensiteit te ontwikkèleln?", vroeg ik mij hardop denkend af. v0h! integendeel héél gemakkelijk!", wierp kolonel Pierce mij tegen. „Om dat té bpreiken, hebben wjj slppjits' een groot aantal stppm-ypniiiaioren npqjg, dip overeenkomen met qjg welke hij Hoogovens in gebruik ?fjn: Ze stuwen dc lucht niet een praktisch onge limiteerde kracht voort, in feite met een snelheid van achttienhonderd kilometer pet ..een monsterachtige zeeslang van een onbekende soort had gehouden met zijn snelheid van acht tienhonderd kilometer per uur, dan mppsten we nu al vér van het land af zijn en dps onder zee, boven ons hoofd de reusachtige, schuimgekuifde golven en wellicht wareu óp ditzelfde ogenblik walvissen bezig met hun machtige staart onze lange, ijzeren gevan genis te beuken, die ze wel voor een mon sterachtige zeeslang van een onbekende soort moesten aanzien! Maar ik hoorde niets anders dan een dof gerommel, dat ongetwij feld werd veroorzaakt door het voortglijden van onze wagon en in grenzenloze verba zing, niet kunnende geloven dat alles wat ik had meegemaakt werkelijkheid vyas, zat ik zwijgend de tijd af te wachten...... Na verloop van ongeveer een uur werd ik uit mijn sluimering, waarin ik zachtjesaan verzonken was, gewekt door een gewaar wording van frisheid pp mijn voorhoofd. Ik bracht mijn hand aan mijn yporhphfd en constateerde 'dat het vochtig was. Vocht? Maar hoe kon dat nu? Was de buis dan in gedrukt onder de druk van het water, die ge weldig moest zijn, aangezien hij per tjpn meter diepte met een atmosfeer toeneemt? Was de Oceaan naar binnen gestroomd?! Ik voelde mij door angst aangegrepen en in ontzetting trachtte ik te schreeuwen en.daar zat ik in mijn eigen tuin, in een behoorlijke regenbui, waarvan de eerste dikke droppels me hadden wakker gemaakt! Ik was eenvoudig in slaap ge vallen opder het lezen van het artikel dat een Amerikaans journalist aan de fantas tische plannen van kolonel Pierce had ge- wjjg, dip net als ik wel gedroomd zal hebben! „...„hoe komt u daarbü?" antwoordde de kolonel met een schouderophalen Circusdirecteuren, klein of groot, voelen zich op een enkele uitzonde ring na, als de keizers en koningen van hun rijk. Ze eisen van hun onder danen van hoog tot laag de gehele mens op en de echte circusonderdaan weet ook niet anders en beter. En omdat deze cir- cusvorsten dus te gebieden hebben over een eigen rijk, veel meer dan één gropt- injdustrieel in welk mammouthbedriif dan óolc, zijn het over het algemeen ook uit zonderlijke en dikwijls zeer eenzijdig ger interesseerde mensen, die alles maar uit één hoek, de circushoek kunnen en willen bekijken. Het spreekt vanzelf, c|at er in onze moderne tijd, nu deze heersers over Hun miniatuurrijken door de gecompli ceerde structuur der wereld steeds meer in aanraking met de buitenwereld moeten komen, wel iets veranderd is, maar toch zijn er nog circuskoningen, die wel over miUioenen beschikken, maar die lezen noch schrijven kunnen. In vroegere tijden kwam dit dikwijls vpor en'het is bekend, dat de grote Renz, die in 1§92 op 76-jarige leeftijd te Berlijn stierf, lezen noch schrijven kon. Op 7-jarige leeftijd begonnen als koorddanser, liet hij bij "zijn dood vijftien millioen lyiark na. Renz vyas een zeer lastig man, ciie ook alles alleen maar uit de hoek van het circus kon zien en die op een goede dag de directie van de Berlijnse Opera een proces wilde aandoen, omdat deze de „Ring der Nibelungeh" op het affiche had gezet, terwijl Gircus Renz in diezelfde tijd een pantomime van die naam vertoonde. En nog meer verontwaardigd was hij, toen hij hoorde, dat de muziek, die in de Opera gespeeld werd, dezelfde wqs als die in het Circus. „De schavuiten", zo riep hij uit, „hebben niet alleen de titel, maar ook de muziek van ons gestolen." De grote Sarrasani was in deze dingen pok zeer eenzijdig. Toen tijdens zijn eerste bezo'ék mét zijn prachtig circus aan Amster dam in dé pauze Willem Mengelberg bij Hem wercf aangediend, wist hij" niet, wié deze man was. Toen men hem mededeelde, dat het een zeer beroemd dirigent was, haalde hij zijn schouders op en zeide„Ilc ken maar één beroemd kapelmeester en dat is Sousa" (de bekende marsen-com- popist). De Franse circusdirecteur uit het einde der vorige eeuw, Plège, hield er bijzondere grapjes öp na en een van zijn grootste ge noegens was aan een van zün artisten na het nummer een sigaar aan te bieden, terwijl hij hem hartelijk met zijn succes feliciteerde. Hij gaf de man zelf allervriendelijkst vuur- en ging daarna na een flinke handdruk weg, waarop hij plotseling terugkeerde en de be duusde artist toebulderde„U hebt vijf frmps, hpete, want het roken tijdens de voorstelling is verboden". Ook Plège was in zijn jeugd koorddanser geweest. Zijn uiterlijk was zeer spectacu lair en zijn rok was bezaaid met medailles. In plaats van knopen waren er munten van vijftig francs op bevestigd. Hij kon lezen noch schrijven. Als de post kwam, liet hij zich door de postbode altijd de namen van dé géadressèerden noemen, die hij met de gavè van vele analphab'eten gemakkelijk kon onthouden. Hij riep daarna zijn perso neel in de piste bijeen, najn plan stuk voor stuk de brieven, noemde telkens een der in zijn hoofd geprente namen óp, zónder dat deze in werkelijkheid correspondeerde met het adres op de brigf, die hij in zijn Han<* had, wierp daarna alle poststukken op een hóóp in de piste, waarop de artisten en het personeel ze daar konden uitzoeken en oprapen. Op deze wjjze meende hij het feit, dat hij niet kón lezen, te kunnen verbergen. Ten slófte nog het beroémdè verhaal van Sampion Bouglione een der telgen uit het beroemde Franse circusgeslacht die in zijn tijd (1927) de circüswereld beeft doen schateren van het lachen. De be roemde Buffalo Bill (kolonel Cody) had met zijn circus Europa voor het laatst in 1905 bezócht en was in 1917 gestorven. Njgmand in Frankrijk wist dit echter en daaróm 'wtjs opk nierrianó verwpnc(erd, dat plotseling in Ï927 de couranten in Parijs vol met advertenties stonden, waarin de ferug'Jcpmst van Buffalo Bill met een groot clrgus mgt drie pisjes, cjat we^fa- Parijs zóu bezoeken,werd gemeld. Het circus werd bij de Porte Camperret opgebouwd. Het had een enorm succes bij het Parijse publiek en verschafte bovendjen de eige naars een winst van een paar millioen. Iedereen geloofde aan Buffalo Bills terug keer, al behoorde dit tot de onmogelijk heden. Maar hoe zat het dan eigenlijk in elkaar? De oplossing was zeer eenvoudig Sampion Bouglione had van een verzamelaar enige oude litho's van Buffalo Bill gekregen en had hiervan een grote oplage laten drukken. Hij was in de provincie een Wild-West Show, Buffalo Bill geheten, begonnen. Het publiek dacht, dat er in" het kleine circus echte Indianen en cowboy's werkten in werkelijkheid was het echter het gewone personeel van Bouglione. Ér werden zulke goede zaken gedaan, dat 'hij met eén prach tige, nieuwe tent naar Parijs trok en ook hier dacht niemand aan de mogelijkheid, dat men eigenlijk met een" rasecht Frans circus te dóen had. Het programma was van Bouglione met vele roofdieren-num mers, die Buffalo Bill pooit vertoond had. Bouglipne ging zelfs zo ver. dat Sam pion zich als een stokoijde Buffalo Bill vermomde, waarop de pers werd uitge nodigd, omdat, zoals op de invitatie stond, de Oude Buffalo Bill het verlangen geuit had zijn Parijs publiek op deze wijze te begroeten. De pers kwam en liep er ook in. En toen het circus weer Parijs verliet, was er niemand, die een ogenblik er aan dacht bij de neus genomen te zijn. J. VAN DOVEREN door Jules Verne

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 9