Vliegen stoort de levensklok Radio is een fabriek 0 HET ZIT IN DE-i LUCHT door W. Vogt Het korte, maar bewogen leven van Easy Wetenschap en techniek door prof. dr 7. Jongbloed BEA 28 ELSEVIERS WEEKBLAD Zaterdag 7 Februari 195$ LUCIFER: Smaken verschillen ROXY. Mijn smaak verschilt nooit. Het is ternauwernood geloofwaardig. als men 't hoort, maar er was een tijd in het leven van de radio-omroep, waarin er geen gramofqopplaten waren. Om van de geluidsbanden maar te zwijgen. De gramofoqnplaat is ouder dan de radio- omroep maar toen de laatste op het toneel verscheen, was er geen behoorlijk middel om baar klanken langs electrische weg naar de zender te leiden. De kas van d.e radio- omroep was, in de prille jaren van zijn bestaan, echter zó berooid, dat hij pp mid delen zpn, om de, yopr 't grijpen liggende, stemmen van Caruso en Urlus en Mevrouw Engejen-Sewing de aether te laten bespelen. Aan grote orkestwerken had de gramofoon- platen-industrie zich nog niet gewaagd, want haar ppneem-procédé van kjanken ging al evenmin langs electrische wegen Het kerven van de naald in de wasplaat geschiedde onder de puur mechanische werking van de „mep" op de pianptqets, of van de forse vibraties der stembanden yap de zangeres. Deze vroegere kiinstppaars verachtten nu eenmaal het bedrijf van de latere „whispering baritones". Mén voerde wijs beleid, wanneer men eens goed het kijken naar de toestand van de vensters der studio, in hun sponningen, doch men be hoefde zich piet bezorgd fe maken over de vraag, of hun stemmen wel in staat zouden zijn. een kerfje te trekken in de wentelende wasplaat. Het weergeven er van door de radio, was echter een andere qiiaestje, Er was geen ander middel, dan de geluids hoorn van het klassieke „His Master's Voice"rhondje, voor de microfoon te plaat sen en af te wachten' wat er van terecht kwam. Veel moois was dat niet, maar de luisteraar van „toen" piet de stoere dank baarheid voor klanken, die hem door leven loze middelen werden toegezonden, wqqg niet njet greinen. Zijn grapipfgön noopte hem immers al, om op een behoorlijke afstand te luisteren, wilde hij zich losmaken van die storende gedachte, iat zijn vocale held zijn aria's had laten registreren jn een vetsmelterij. Wat'had het dan voor zip Qm te mopperep op wat 'geluidspetjes, die met de radio "mee k wamen? De iechnjek, met haar zin vopr^ perfcc- tionnisnie. vond weldra de „pick-up" hit, die hei stukje luchtweg tussen hoorn én micros foon uitschakelde. De stoommachine heeft geen groter invloed gehad op onze maat schappelijke gewoonten, dan dit instru mentje! Met behulp van dit apparaat wer den dè schommelingen van de afspeelnaald in de groef van de plaat niet getransfor meerd in geluidstfillingen, doch in gein loze electrische impiilsjes, die, zonder medewerkina van een microfoon, naar de zender werden geleid. Deze radio-uitvinding was tevens een uit-, komst voor de grqmofoonplatenfabrikan ten, want zij bekoelden hun uitvoerende artisten, bij de opname, niet meer te plaat sen voor reusachtige geluidskokers, die er uitzagen als monsterachtige stofzuiger: bekken, gereed om de slachtoffers te ver zwelgen. Toen kwam znq iqren (ie geluidsband, die de programma-man in de verzoeking bracht, zich te beschermen tegen hoon en critiek van de luisteraar over uitzendingen, die de gril en de luim van het toeval hadden te verduren. D.w.z. de recht streekse of „live"-uitzendingen. Hij deed, wat de film altijd had gedaan. Hij maakte een product klaar, dat de toets der zelfcritiek meedogenloos had doorstaan- Radio-omroepinstellingen werden hoe langer hoe meer fabrieken van „pre fabricated sound". De moderne ont wikkeling der bedrijfspractijk is zodapig, dat er m een radio-omroep, als was hij een nuchtere fabriek, een afdeling „productie en een afdeling „expeditie" bestaan- In de nieuwe 'moderne radiostudio van Keulen zijn" deze beide afdelingen ruimte-: lijk gescheiden 95% van de uitzendingen wordt gevoed uit de magneetbanden. Een technicus achter zijn draaitafels, optisch contact houdend, door geliiiddichte, glazen ruiten, met een omroepster, is ajies wat er aan menselijke medewerking nodig is, om het aeiuid op de zender te brengen. In een schakeivertrek, naast de regéfkamer, "mani puleert een ingenieur aan een schakelbord, met stóppenmet behulp waarvan hij programma-delen naar anclerë zenders doorschakelt, of van andere zenders over neemt. Een verdieping jager barnt het eigenlijke omroepbedrijf. Daar zijn de studio's gevuld met executanten en daar hangen de zwierige flambards bij tientallen in de garderobes. Daar worden de bestellingen gereed gemaakt, de binnengekomen orders pftgevoerd. Er zijn spoed-orders bij cn zelfs reparatie-opdrachtener worden proefvaarten gehouden en „trial- galopjes". Maar niet voor het programma van nu. Voor het programma van morgen, op z'n vroegstvoor het programma van de volgende week of de volgende maand. Een perpetuqm mpbile van klanken wapt in de omroep is er geen zorg voor dc dag van heden. Ér is altijd een mor gen na de avond en daarna gaapt onver zadigbaar de eeuwigheid. Zeshonderd mijlen Oost ten Zuiden van Puerto Rico ligt de glazig- gladde oceaan te deinen onder de schroeiende zon. Onzicht bare kolommen van hete lucht wentelen onihooe. Op een plek, die kenbaar Ls aan donkerblauwe rimpelingen van het water, komen verscheidene van deze luchtkoloramcn bijeen om een grote thermiekbel *c vormen. Deze grote kolom begint nu hete lucht van alle kanten aan te zuigen, stijgt hoger en hoger, ve|e duizenden voeten hoven de zee. Plotseling, op een hoogte van dertigduizend voet, komt de top van de kolom in een laag koude lucht en als sigarettenrook tegen een handpalm breidt de top zich paddestoelvormig in alle richtingen uit. Tegelijkertijd begint de plotseling afgekoelde waterdamp te condenseren en valt als regen weer neer op de oceaan. De kolom van lucht en regen wordt nu gegrepen door de roterende kracht der aarde en begint te draaien, eerst langzaam, dan steeds sneller en sneller. Binnen enkele "ren is de ko|om een donkere, onheilspellende massa van wervelende wolken, wind cn water geworden, vijfendertigduizend voet hoog en draaiend a|s een tol. De basis heeft een diamejer van Hen mijl. Elk uur wordt de massa groter. Zij heeft nu de vorm van een oliebol, met in het midden een gat of „oog" van kalm, door de zon beschenen water dat omgeven is door een ring van gierende wind en woelige zee. Toch is de massa nog betrekkelijk klein. Meteorologen zouden het een ..tropische storm" noemende windsnelheid is nog minder dan vijfenzeventig mijl per uur. Maar gedqrende de eerste nacht van zjjn bestaan wordt de storm een volwassen cycloon, de verschrikkelijkste macht dje de natuur kan ontketenen. Om twaalf uur op 10 September produceren de wervelende wmden en de geconcentreerde warmte van de cyloon ai meer energie dan 1000 atoombommen tegejijk. De zee rondom ziet er uit als mijkshake in een mixer. Golven van honderd voet vol gen elkaar op in een wilde, verpletterende dans Honderd mij! ten Noorden van de storm kijkt de gezagvoerder van een tanker die op weg is naar West-Europa met bezorgd heid naar zjjn barometer, flpe meer iicl kwik'daalt, hoe meer hü ervap overtuigd raakt dat {jjj zich aan de -and van een onbekende storing bevindt. Hjj zendt een bericht naar het cyclpon- waarschiiwingsccntrum in Miami van luchtmacht cn marine: „Verdacht lage luchtdruk qp 20° 30* N.B. 58° 15' YV.L. Dit klinkt qngeveer alsof iemand de telefoon van de haak neemt en tegen de tcjefonist zegt„Ik zou graag melding willen maken van een brand.' Onmiddellijk zendt Miami een radioberichl naar de luchlbasls Kindlev m Bermuda waar het 53e Strategische verkenningseskader, een eenheid vap de wereldom vattende weerdjepst, is gestation- neerd. Een WB-29, bestuurd doot kapitein Aqgshurgcr, sfart van het vliegveld. In de morgen van 11 Septemr her ontdekken kapitein Augshur- ger en zjjn hemannjng van acht kpppen, wanneer zij zes uren vljegen ten Zqidep van Bermuda ?jjn, stormwojken pan de hqrizpn. Dp cyclfipp, t|je wigyqrrpjg toe- lOPpt, breed vqn Ijovcn en spial van ondpren, is nu bjjna aphtpji- veerfig uren oud. ffjj beweejït zich voort met een snelheid van ongeveer veertien knopen en heeft reeds vijfhonderd mijl naar Zuid ten Westen pfgclegd sedert de kapitein van de fankcr de eerste waarschuwjng seinde. Kapitein Augshprger zendt de eerste officiële bevestiging van het bestaan van de cycloon naar Miami en Miami's eerste officiële daad is het dopen van de storm „Easy", volgens tjipt alphabet dat in het radioverkepr wordt ge- brqibt. Augsburger heschrjjft een bfiehf m§t het Tlïegfiiïs leneiniïft «Ie sfoppi in de £qjifiwpsjejjjbe flHüdra»!! te "fefiatfercn. Q| eryaj: ring hpeft geleerd dat dagr de windsnelheid liet geringst is. Toch trilt en schudt het yjjegfuig in de wepejende lucfit. Zware regens kletteren tegen de romp. Hpt kqst anderhalf uur om dp atnwsfêer SIP drie kanten van de storm te ond.erzpeben. Ten slotte, na de cirkelvormige ring van de storpi te hebben afgetast, stuurt kapitein Augsburger zjjn toestel op het oog van de cycloon af. Het oog van een cycloon is iets unieks. „Je gelooft het niet als je het niet zelf hebt gezien", zegt kapi tein Augsburger. „Rondom je heen staat een massieve muur van wolken. Het is alsof je in een reusachtige kamer zonder plafond staat. De hemel is helder en blauw. De zee onder je is glad als een parkvjjver." Er gebeuren merkwaardige dingen in het oog van een cycloon. Kleine vrachtschepen hebben zich wel eens naar deze centra door geworsteld en in kalm water de felste stormen doorstaan terwijl grotere schepen aan de buitenkant door de zee zwaar werden beschadjgd. Een vlipgtuig heeft eens in het oog van een cycloon een kleine vissersboot gezien waarvan de bemanning aan dek lag te zonnebaden. Zowel in de lucht als aan de kust nempn nu ook anderen deel aan het vervolgen van de „Easy". l)e Amerikaanse marine heeft een aantal §eisniografische stations rond dp Golf van Mexico en de Carajbiscjip Zee teneinde ge aard bevingen die door cyclonen worden veroorzaakt vast te stellen. De waarschuwingen van deze instanties, paast de waarnemingen van schepen cn vliegtuigen, maken dat de bevolking van de kust gewaarschuwd kan worden voor eventuele rampen. De kans dat een ramp als die van Galveston jn 19ÓÖ zich zal herhalen, is zeer gering. Deze ramp, de grootste natuurramp van de Amerikaanse ge schiedenis, heeft 8000 slachtoffers geëjst en een schade van twintig niiliiqcn dqjjar aangericht. De vinden van ncgentjg mijl per uur, die een golf voor zich ujt stuwden <jje de straten van Galvestpn zestien voet onder water zeiten, waren niet eens de sterkste van de tweehonderd stormen die in de afgelopen negentig jaren de Verenigde Staten hebben geteisterd. In de cycloon van September 1938, die over Long Island en New England raasde, heersten win den van honderdvijftig mijl per uur. Bij sommige stormen in Florida zijn windstoten van naar schatting 250 mijl waargenomen. De „oude" stormen maakten zoveel slachtoffers omdat zij onver wacht kwamen, niet omgat z$ zo hevig waren. Thans worgt elite tropische storm van gijn optdekking tot pan zijn einde zorgvuldig bewaakt. n twaalf minuten over acht, op 18 September tien dagen na de geboorte van de storm cirkelt kapitein John Sniith, vijfhonderd mijj teq Zuiden van groenland, door een middelmatige wolkenformatiealjes wat er van de machtige cycloon is overgebleven. De luchtdruk stijgt cn is bjjna normaal. De windsnelheid is minder dan veertjg mijl per uur. Hij schakelt zijn microfoon in en roept Bermuda op„Zet er niapr een streep clqqr. qiet deze is het afgelqpep." Radarjplq van liet „oog" yaq eep cycloonhet „oog" ij omgeven door een ring van yvqlken in de vorm van een 6 (Hoogleraar physiolbgie te Utrecfit) Ii het Amerikaanse Journal of Aviation Medicine bespreekt dr Strughold een probleem dat tot nu toe min of meer „en bggatelle" behandeld was, maar dat ongetwijfeld onze aandacht verdient. Het gaat hier om de verandering van de locale tijd bij "(snelle) reizen per vliegtuig in Oost-West-richtingen. Stel dat men in 12 uur van Amsterdam naar New York vliegt en om 6 uur Amsterdamse tijd ver trekt, dan arriveert men in New York om 18 uur Amsterdamse tijd. Maar het is dan (het locale tijdsverschil pp 6 uur gesteld) in New Yprk pas 12 uur. Pat wil zeggen dat de lunch die de reiziger in New York na aankomst nuttigt voor hem ongeveer valt öp zijn diner-tijd. Men kan het nog wat sprekender maken door het vliegtuig een (toekomstige) snel heid van tegen de 1000 km per uur te ge ven, zodat de reis Amsterdam— New York wordt gemaakt in 6 uur. Men komt dan op hetzelfde uur in New York aan waarop men" in Amsterdam vertrok, alles in plaat selijke tijd. Stapt men dus om 13 uur, di rect na dc lunch, te Amsterdam in, dan arriveert men te" New York ook om 13 uur, dus op lunchtijd. En laten wij nu nog maar niet spreken van nog grotere vliegsnefheden (die overigens al gauw boven de geluidssnelheid zouden komen te liggen), want dan komt men eer der. te New York aan dqn men uil Amsterz dam vertrok en dqn moet de reiziger die in Amsterdam al geluqcht heeft nog pen tijdje wachten voor het in New York \veer lunchtijd is! In al deze gevallen is de New Yorkse lunch voor onze Amsterdamse passagier eigenlijk zijn diner en als hij op de reisdag, zifn gewopptë getrouw, volhoudt om met zekefe tussenpozen een rnaaltijd te nemen, dan zal hij die dag een lupch pf een diner meer krijgen dan tjpnriaal. Vliegt hij (snél) in Oostelijke richting dan zal her omgekeerde gebeuren. Efij zal dan b.v. ergens kunnen aankomen op een tijd stip dat voor zijn gevpel ongeveer lupchtijd is, terwijl het jér plaatse aj dinertijd is. Hij zpu dan dus die 'dag een maaitijd"kunnep verspejen- Dat is nu ajlcmaal njet zo erg, daar vindt onze reiziger wel iets op, maar men voelt toch wel dat hier dc regelmaat van ons da gelijks leven enigszins geweld wordt aange daan. Men kan tijdwinst of -verlies wel te niet doen door de klok te verzetten, maar met het mechanisme van het menselijk or ganisme gaal dat niet zo gemakkelijk; met andere woorden wij hebben hier niet alleen te maliën met de pjaatseljjke lijd maar ook met de physiologische tijd. Ons organisme is aan een zekere rhythmick gewend ge raakt, cn die laat zich niet altijd ongestoord verbreken of verschujven* Wat de maaltijden betreft, loopt dat nog wel los, maar bij het slapen ligt de zaak a'I minder eenvpudig. Een mens" kent in het algemeen een regelmatige afwisseling van waak en slaap pen dag-nacht-cyclus, Laat ik er direct bij zeggen, dat dit een aanwen sel in het grppt is, ons min of meer opge drongen door de omstandigheden. Van origine is de mens wat de slaap betreft niet monophasisch, maar polyphasisch, gelijk dé meeste dieren in dc natuurstaat. Dat wil zeggen dat bij dergelijke dieren per etmaal een groter of kleiner aantal slaapperioden optreedt, afgewisseld met waakperioden. Bij sommige dieren duren de slaapjes zelfs niet langer dan enkele minuten. Dat de mens eigenlijk pok polyphasisch is, blijkt duidelijk bij de zeer jonge zuigeling. Die yyordt alleen wakker als "hij honger heeft of als iets hem hindert en begint spoedig aan een nieuwe slaapperiode als hij tevre den is gesteld. Maar de verstandige moeder begint haar zuigeling al vroeg aan een ze kere regelmaat te wennen, totdat het groot geworden kind tenslotte alleen nog 's nachts slaapt en dus monophasisch is geworden, al blijkf bij nauwkeurig onderzoek c|at in die ene lange slaapperiode nog dqidelijke resten van die polyphase aanwezig zijn dc slaapdiepte is nl. min of meer periodiek wisselend. Maar goedde mens werd dus door ge woonte een nachtslapcr. Die gewoonte is hcpi ecjjter tot een tweede natuur geworden het dag-nacht-rhylhme van waken en sla pen heeft ook epn dag-nacht-rhythnje van ajjcrlcj lichamelijke fpfleties tot stand ge bracht de stofwisseling, de jjariactie, de adcmhaUhg, de lichaamstemperatuur, enz. zijn overdag intensiever, resp. hoger dan 's nachts, En dit alles is tengevolge van de gewoonte om 's nachts te slapen zo sterk in het organisme verankerd, dat het niet zo maar ineens veranderd kan wordenhet dag-nacht-rhythme van de lichaamsfuncties kan nog dagen blijven bestaan als de s|aap- wagk-ppripppn ziin verschoven. Gaat dus iepjancj van gggifOgjg óp nachtarbeid over, dan zal b.v. als regel nog_ dagenlang zijri nachttemperatuur lager zijn dan zijn dag temperatuur eerst geleidelijk keert zich ook'dit rhyfhine om. Hieruit blijkt dat ons organisiiie zjch aan de gewoonte om op een bepaald uur tp gaan slapen zo sterk heeft aangepast, dat het zich tegen dat uur als het ware al voorbereidt op de slaap. En dan laat het zjch ook horen dat een acute verschuiving van het slapens- tijdstip over vele uren tot bezwaren aanlei ding kan gevendc mens raakt daardoor „uit zijn doen". Hiermee heeft men bij snejjc Oost-Wcst-vlychtcn rekening te hou den de optredende disjiarnionje tussen dc pjiysiplpgisciie (siaap)tijd cn locale tijd komt soms duidejijk lot uiting. Strughold illustreert de feiten fraai met drievoudige klokken, als in bijgaande figuur weergegeven. De buitenste wijzerplaat van zo'n klok geeft de Greenwichtijd (G.M.T.), 'dus de' wereldtijd aan de middelste de locale tijd, de binnenste de physiologische tijd. Onze eerste klok (links boven) geeft de toèstand in Amsterdam aan. De locaje tijd is hier l uur voor op de wereldtijd. We laJen de nacht duren van 21 tot 7 uur en nemen aan dat de reiziger gewend is om van 23 tot 7 uur te slapen. Hij vliegt naar New York (rechts boven), waar de nacht 6 uur later, dus te 2 uur G.M.T. begint en tot 12 uur G.IVLT. duprt. De slaapperiode waaróp onze reiziger is ingesteld loopt nog van 23 tot 7 uur Amsterdamse tijd, düs van 17 tot 1 uur New Yorkse tijd. Hij zal nu het naar bed gaan wel een uur of wat uitstellen, omdat hij niet kinder achtig wil zijn, omdat hij New York wil zien, omdat hij een bespreking heeft, of waarom dan ook, maar daarmee verandert hij niets aan zijn lichamelijks en geestelijke functies, die zich gewoonte getrouw vanaf 17 uur op een lager niveau gaan instellen. En hij zal zich in de „gewonpep" avond uren moeilijker kunnen concentreren en zich extra moeten inspannen als hij een be langrijke bespreking moet bijwonen. Het is inderdaad een bekend feit dat sommige luchtreizigers weten dat de eerste dageq na cen Qost-West-vlucht het zaken doeti hun minder vlot afgaat dqn gewoon lijk, en al kunnen hiervoor qok aqderp oor zaken aangevoerd worden, zonder twijfel kan de bovenbedoelde tijdzverschuiving daartoe een bijdrage leveren. Gelukkig past het organisme zich vrij vlot aan de nieuwe toestand aan geleidelijk schuift de physiologische tijd naar de nieuwe locale tijd toe en na enige dagen is er wei weer zoveel harmonie dat men ziph weer gewoon voelt. 'Na kortere of iapgcre tijd raakt mep zelfs vólkomen jngcsteld pp cle New Yorkse locale tijd en ziet het klok- (Vervolg op pag. Fly BEA from Amsterdam i Boek via Uw rosbaren» of bij de BEA, Leidsc- plein 29 - Amsterdam, telefoon 64848 (3 lijnen). De berichtgeving De radio-omroep van Nederland heeft, als voorlichtingsinstituut van ons gehele volk, een zwaar examen afgelegd in deze dagen van rampspoed. Naar zijn goede wil genomen is er geen twijfel aan of hij be haalde een goed cjjfer. Hierin ook dc man nen achter dc schermen de technici te betrekken js een zaak van rechtvaardig heid. Naar de prestaties genomen zijn er in verschillende der „examenvakken" behoor lijke cijfers behaald. Bijvoorbeeld bericht geving, waarin vooral op Zondag en Maan dag de opgaven uitermate zwaar waren, door het nog verwarde van de toestand en het uitvallen van aljerlei communicatieve vérbindingen. De nieuwsdienst der Neder landse Radio Ünie, redactioneel verzorgd door het ANP, bewees dat hij een vloed van dikwijls verwarrende berichten in zeer korte tijó en niet een maximum aan accu ratesse kan verwerken. De lezers van het nieuws komt eveneens lof toe. Van meet af aan vonden zij voor de microfoon de passend sobere toon, dia het effect van hun tijdingen Jobstijdin gen en oproepen tot hulp tot een maxi mum opvoerde. Het plotseling ingevoerde systeem van tyvee stemnien bij afwisseling te laten lezen was voortreffelijk. De aanloop Voor de restde aanloop, die de omroep Zondag moest nemen om op de vreselijke gebeurtenissen ingesteld te raken, bewees aoor zijn lengte dat het in Hilversum in yersphillpntjp opziglllpn aap nqpdniaat- regéjcpin pqr|cfeipl|e p^breekt. Zondag morgen wafep cle RpginfUjp van de uit- zencTcricIe qrrtrqepycrcnjgjngcp pm tussen de Rechte tijdingen door nog zpveel mpgeljjk het oorspronkelijke 'uitzenclschénia af te werken in verschillende'opzichten stuntelig, ftg't cjverRpdjge en zelfs nu nog nipt gpljeel gpRipgel' van een Hapimppd- ófgelmuziekje (riiet honderden féjé- fopnt'jes'tpt g'evqlg), he| dpprgapn van eëp al fa'ng lópende inzamelingsactie voor een jubileumfeest: het waren tekenen van heer sende verwarring. En zelfs de gehele Zon dag is men niet toegekomen aan eén fadicapl sapïenvoegen van Hilversum I en Hilversum II, hetgeen pas op Maandag avond voor het eerst een feit werd. Wat de qppr iedere omroepvereniging ijlings uitgezppden reporters betreftzij mpesten in den beginne werken zonder vprm vap "coördinatie cn de resultaten van hun in Het geval van Jan de Troye, Dick van Rijn en Herman Felderhof lofwaardige Zondagse pogifigen werden lukraak over de beide zenders verdeeld. Pas Maandag- morgpn begom ten aanzien van de reporters, hef gezameplijke overleg. Televisie De Nederlandse Televisie Stichting gaf Maandagavond acte de précence, met een uilzending van een reeks heldere, voor televisie uitpemend afgewerkte film beelden, in en boven de noodgebieden opgenomen. Een zeer snelle dienst, op brengende een beeldkwaliteit, die, dunkt ons, moeilijk beter verlangd kan worden. Nachtopnamen, in barre kou en met weinig licht gemaakt, bewezen de licht gevoeligheid van de gebruikte televisie- apparatuur. Pas Maandag Al met al zijn de eigenaardigheden, die ons omroepsysteem van autonome pro gramma-eilanden nu eenmaal ingewikkeld maken voor snelle overschakeling op een geheel nationale taak, ten slotte overwon nen. De omroepen hebben lering kunnen trekken uit hóe het allemaal ging. Iedereen heeft nu zonder twijfel de enorme waarde van het medium radio voor land en volk ontdekt en het was ten slotte niet Hilversums schuld, dat van regerings wege eerst Maandagavond dr W. Drees van dit medium gebruik werd gemaakt voor een toespraakje, hetwelk niets bevatte wat niet Zondagavond al gezegd had kun nen worden. Toen vooral werd gewacht op deze stem. PIET BEISHUIZEN (Advertentie) Ooit last van Znurbranden? Geen glas, geen water, geen nars smaak. Simpelweg één of twee Bennies laten smelten op de tong. Er zijn mensen die nemen Rennies te pas en te onpas maagzuur of niet alleen maar omdat ze ze Jekker vinden. Dat hoeft nou weer njet, maar 't. is wel plezierig altijd Rennies bij de hand te hebben, voor eigen gebruik of om anderen te helpen. Vraag Rennies bij Uw apotljeker of drogist.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 6