Vliegen stoort de levensklok
Radio is een
fabriek
0
HET ZIT IN DE-i
LUCHT
door W. Vogt
Het korte, maar bewogen leven van Easy
Wetenschap en techniek
door prof. dr 7. Jongbloed
BEA
28
ELSEVIERS WEEKBLAD
Zaterdag 7 Februari 195$
LUCIFER:
Smaken verschillen
ROXY.
Mijn smaak verschilt nooit.
Het is ternauwernood geloofwaardig.
als men 't hoort, maar er was een tijd
in het leven van de radio-omroep,
waarin er geen gramofqopplaten waren.
Om van de geluidsbanden maar te zwijgen.
De gramofoqnplaat is ouder dan de radio-
omroep maar toen de laatste op het toneel
verscheen, was er geen behoorlijk middel
om baar klanken langs electrische weg naar
de zender te leiden. De kas van d.e radio-
omroep was, in de prille jaren van zijn
bestaan, echter zó berooid, dat hij pp mid
delen zpn, om de, yopr 't grijpen liggende,
stemmen van Caruso en Urlus en Mevrouw
Engejen-Sewing de aether te laten bespelen.
Aan grote orkestwerken had de gramofoon-
platen-industrie zich nog niet gewaagd,
want haar ppneem-procédé van kjanken
ging al evenmin langs electrische wegen
Het kerven van de naald in de wasplaat
geschiedde onder de puur mechanische
werking van de „mep" op de pianptqets, of
van de forse vibraties der stembanden yap
de zangeres. Deze vroegere kiinstppaars
verachtten nu eenmaal het bedrijf van de
latere „whispering baritones". Mén voerde
wijs beleid, wanneer men eens goed het
kijken naar de toestand van de vensters der
studio, in hun sponningen, doch men be
hoefde zich piet bezorgd fe maken over de
vraag, of hun stemmen wel in staat zouden
zijn. een kerfje te trekken in de wentelende
wasplaat.
Het weergeven er van door de radio, was
echter een andere qiiaestje, Er was
geen ander middel, dan de geluids
hoorn van het klassieke „His Master's
Voice"rhondje, voor de microfoon te plaat
sen en af te wachten' wat er van terecht
kwam. Veel moois was dat niet, maar de
luisteraar van „toen" piet de stoere dank
baarheid voor klanken, die hem door leven
loze middelen werden toegezonden, wqqg
niet njet greinen. Zijn grapipfgön noopte
hem immers al, om op een behoorlijke
afstand te luisteren, wilde hij zich losmaken
van die storende gedachte, iat zijn vocale
held zijn aria's had laten registreren jn een
vetsmelterij. Wat'had het dan voor zip Qm
te mopperep op wat 'geluidspetjes, die met
de radio "mee k wamen?
De iechnjek, met haar zin vopr^ perfcc-
tionnisnie. vond weldra de „pick-up" hit, die
hei stukje luchtweg tussen hoorn én micros
foon uitschakelde. De stoommachine heeft
geen groter invloed gehad op onze maat
schappelijke gewoonten, dan dit instru
mentje! Met behulp van dit apparaat wer
den dè schommelingen van de afspeelnaald
in de groef van de plaat niet getransfor
meerd in geluidstfillingen, doch in gein
loze electrische impiilsjes, die, zonder
medewerkina van een microfoon, naar de
zender werden geleid.
Deze radio-uitvinding was tevens een uit-,
komst voor de grqmofoonplatenfabrikan
ten, want zij bekoelden hun uitvoerende
artisten, bij de opname, niet meer te plaat
sen voor reusachtige geluidskokers, die er
uitzagen als monsterachtige stofzuiger:
bekken, gereed om de slachtoffers te ver
zwelgen. Toen kwam znq iqren (ie
geluidsband, die de programma-man
in de verzoeking bracht, zich te beschermen
tegen hoon en critiek van de luisteraar over
uitzendingen, die de gril en de luim van het
toeval hadden te verduren. D.w.z. de recht
streekse of „live"-uitzendingen.
Hij deed, wat de film altijd had gedaan.
Hij maakte een product klaar, dat de toets
der zelfcritiek meedogenloos had doorstaan-
Radio-omroepinstellingen werden hoe
langer hoe meer fabrieken van „pre
fabricated sound". De moderne ont
wikkeling der bedrijfspractijk is zodapig,
dat er m een radio-omroep, als was hij een
nuchtere fabriek, een afdeling „productie
en een afdeling „expeditie" bestaan-
In de nieuwe 'moderne radiostudio van
Keulen zijn" deze beide afdelingen ruimte-:
lijk gescheiden 95% van de uitzendingen
wordt gevoed uit de magneetbanden. Een
technicus achter zijn draaitafels, optisch
contact houdend, door geliiiddichte, glazen
ruiten, met een omroepster, is ajies wat er
aan menselijke medewerking nodig is, om
het aeiuid op de zender te brengen. In een
schakeivertrek, naast de regéfkamer, "mani
puleert een ingenieur aan een schakelbord,
met stóppenmet behulp waarvan hij
programma-delen naar anclerë zenders
doorschakelt, of van andere zenders over
neemt.
Een verdieping jager barnt het eigenlijke
omroepbedrijf. Daar zijn de studio's
gevuld met executanten en daar hangen
de zwierige flambards bij tientallen in de
garderobes. Daar worden de bestellingen
gereed gemaakt, de binnengekomen
orders pftgevoerd. Er zijn spoed-orders
bij cn zelfs reparatie-opdrachtener
worden proefvaarten gehouden en „trial-
galopjes". Maar niet voor het programma
van nu.
Voor het programma van morgen, op
z'n vroegstvoor het programma van de
volgende week of de volgende maand.
Een perpetuqm mpbile van klanken
wapt in de omroep is er geen zorg voor
dc dag van heden. Ér is altijd een mor
gen na de avond en daarna gaapt onver
zadigbaar de eeuwigheid.
Zeshonderd mijlen Oost ten Zuiden van Puerto Rico ligt de glazig-
gladde oceaan te deinen onder de schroeiende zon. Onzicht
bare kolommen van hete lucht wentelen onihooe.
Op een plek, die kenbaar Ls aan donkerblauwe rimpelingen van
het water, komen verscheidene van deze luchtkoloramcn bijeen
om een grote thermiekbel *c vormen. Deze grote kolom begint
nu hete lucht van alle kanten aan te zuigen, stijgt hoger en hoger,
ve|e duizenden voeten hoven de zee.
Plotseling, op een hoogte van dertigduizend voet, komt de top
van de kolom in een laag koude lucht en als sigarettenrook tegen
een handpalm breidt de top zich paddestoelvormig in alle richtingen
uit. Tegelijkertijd begint de plotseling afgekoelde waterdamp te
condenseren en valt als regen weer neer op de oceaan. De kolom
van lucht en regen wordt nu
gegrepen door de roterende
kracht der aarde en begint te
draaien, eerst langzaam, dan
steeds sneller en sneller.
Binnen enkele "ren is de
ko|om een donkere, onheilspellende massa van wervelende wolken,
wind cn water geworden, vijfendertigduizend voet hoog en draaiend
a|s een tol. De basis heeft een diamejer van Hen mijl.
Elk uur wordt de massa groter. Zij heeft nu de vorm van een
oliebol, met in het midden een gat of „oog" van kalm, door de
zon beschenen water dat omgeven is door een ring van gierende
wind en woelige zee. Toch is de massa nog betrekkelijk klein.
Meteorologen zouden het een ..tropische storm" noemende
windsnelheid is nog minder dan vijfenzeventig mijl per uur.
Maar gedqrende de eerste nacht van zjjn bestaan wordt de storm
een volwassen cycloon, de verschrikkelijkste macht dje de natuur
kan ontketenen.
Om twaalf uur op 10 September produceren de wervelende
wmden en de geconcentreerde warmte van de cyloon ai meer
energie dan 1000 atoombommen tegejijk. De zee rondom ziet
er uit als mijkshake in een mixer. Golven van honderd voet vol
gen elkaar op in een wilde, verpletterende dans
Honderd mij! ten Noorden van de storm kijkt de gezagvoerder
van een tanker die op weg is naar West-Europa met bezorgd
heid naar zjjn barometer, flpe meer iicl kwik'daalt, hoe
meer hü ervap overtuigd raakt dat {jjj zich aan de -and van een
onbekende storing bevindt. Hjj zendt een bericht naar het cyclpon-
waarschiiwingsccntrum in Miami van luchtmacht cn marine:
„Verdacht lage luchtdruk qp 20° 30* N.B. 58° 15' YV.L. Dit klinkt
qngeveer alsof iemand de telefoon van de haak neemt en tegen
de tcjefonist zegt„Ik zou graag melding willen maken van een
brand.'
Onmiddellijk zendt Miami een radioberichl naar de luchlbasls
Kindlev m Bermuda waar het 53e Strategische verkenningseskader,
een eenheid vap de wereldom
vattende weerdjepst, is gestation-
neerd. Een WB-29, bestuurd doot
kapitein Aqgshurgcr, sfart van
het vliegveld.
In de morgen van 11 Septemr
her ontdekken kapitein Augshur-
ger en zjjn hemannjng van acht
kpppen, wanneer zij zes uren
vljegen ten Zqidep van Bermuda
?jjn, stormwojken pan de hqrizpn.
Dp cyclfipp, t|je wigyqrrpjg toe-
lOPpt, breed vqn Ijovcn en spial
van ondpren, is nu bjjna aphtpji-
veerfig uren oud. ffjj beweejït
zich voort met een snelheid van
ongeveer veertien knopen en heeft
reeds vijfhonderd mijl naar Zuid
ten Westen pfgclegd sedert de
kapitein van de fankcr de eerste
waarschuwjng seinde.
Kapitein Augshprger zendt de
eerste officiële bevestiging van
het bestaan van de cycloon naar
Miami en Miami's eerste officiële
daad is het dopen van de storm
„Easy", volgens tjipt alphabet dat
in het radioverkepr wordt ge-
brqibt.
Augsburger heschrjjft een
bfiehf m§t het Tlïegfiiïs leneiniïft
«Ie sfoppi in de £qjifiwpsjejjjbe
flHüdra»!! te "fefiatfercn. Q| eryaj:
ring hpeft geleerd dat dagr de
windsnelheid liet geringst is. Toch
trilt en schudt het yjjegfuig in de
wepejende lucfit. Zware regens
kletteren tegen de romp.
Hpt kqst anderhalf uur om dp
atnwsfêer SIP drie kanten van
de storm te ond.erzpeben. Ten
slotte, na de cirkelvormige ring
van de storpi te hebben afgetast, stuurt kapitein Augsburger zjjn
toestel op het oog van de cycloon af. Het oog van een cycloon is
iets unieks.
„Je gelooft het niet als je het niet zelf hebt gezien", zegt kapi
tein Augsburger. „Rondom je heen staat een massieve muur van
wolken. Het is alsof je in een reusachtige kamer zonder plafond
staat. De hemel is helder en blauw. De zee onder je is glad als
een parkvjjver."
Er gebeuren merkwaardige dingen in het oog van een cycloon.
Kleine vrachtschepen hebben zich wel eens naar deze centra door
geworsteld en in kalm water de felste stormen doorstaan terwijl
grotere schepen aan de buitenkant door de zee zwaar werden
beschadjgd. Een vlipgtuig heeft eens in het oog van een cycloon
een kleine vissersboot gezien
waarvan de bemanning aan dek
lag te zonnebaden.
Zowel in de lucht als aan de
kust nempn nu ook anderen deel
aan het vervolgen van de „Easy".
l)e Amerikaanse marine heeft een aantal §eisniografische stations
rond dp Golf van Mexico en de Carajbiscjip Zee teneinde ge aard
bevingen die door cyclonen worden veroorzaakt vast te stellen.
De waarschuwingen van deze instanties, paast de waarnemingen
van schepen cn vliegtuigen, maken dat de bevolking van de kust
gewaarschuwd kan worden voor eventuele rampen. De kans dat
een ramp als die van Galveston jn 19ÓÖ zich zal herhalen, is
zeer gering.
Deze ramp, de grootste natuurramp van de Amerikaanse ge
schiedenis, heeft 8000 slachtoffers geëjst en een schade van twintig
niiliiqcn dqjjar aangericht. De vinden van ncgentjg mijl per uur,
die een golf voor zich ujt stuwden <jje de straten van Galvestpn
zestien voet onder water zeiten, waren niet eens de sterkste van
de tweehonderd stormen die in de afgelopen negentig jaren de
Verenigde Staten hebben geteisterd. In de cycloon van September
1938, die over Long Island en New England raasde, heersten win
den van honderdvijftig mijl per uur. Bij sommige stormen in
Florida zijn windstoten van naar schatting 250 mijl waargenomen.
De „oude" stormen maakten zoveel slachtoffers omdat zij onver
wacht kwamen, niet omgat z$ zo hevig waren. Thans worgt elite
tropische storm van gijn optdekking tot pan zijn einde zorgvuldig
bewaakt.
n twaalf minuten over acht, op 18 September tien dagen
na de geboorte van de storm cirkelt kapitein John Sniith,
vijfhonderd mijj teq Zuiden van groenland, door een
middelmatige wolkenformatiealjes wat er van de machtige
cycloon is overgebleven. De luchtdruk stijgt cn is bjjna normaal.
De windsnelheid is minder dan veertjg mijl per uur.
Hij schakelt zijn microfoon in en roept Bermuda op„Zet er
niapr een streep clqqr. qiet deze is het afgelqpep."
Radarjplq van liet „oog" yaq eep cycloonhet „oog" ij omgeven door een ring van
yvqlken in de vorm van een 6
(Hoogleraar physiolbgie te Utrecfit)
Ii het Amerikaanse Journal of Aviation
Medicine bespreekt dr Strughold een
probleem dat tot nu toe min of meer
„en bggatelle" behandeld was, maar dat
ongetwijfeld onze aandacht verdient. Het
gaat hier om de verandering van de locale
tijd bij "(snelle) reizen per vliegtuig in
Oost-West-richtingen. Stel dat men in 12
uur van Amsterdam naar New York
vliegt en om 6 uur Amsterdamse tijd ver
trekt, dan arriveert men in New York
om 18 uur Amsterdamse tijd. Maar het
is dan (het locale tijdsverschil pp 6 uur
gesteld) in New Yprk pas 12 uur. Pat
wil zeggen dat de lunch die de reiziger
in New York na aankomst nuttigt voor
hem ongeveer valt öp zijn diner-tijd.
Men kan het nog wat sprekender maken
door het vliegtuig een (toekomstige) snel
heid van tegen de 1000 km per uur te ge
ven, zodat de reis Amsterdam— New York
wordt gemaakt in 6 uur. Men komt dan op
hetzelfde uur in New York aan waarop
men" in Amsterdam vertrok, alles in plaat
selijke tijd. Stapt men dus om 13 uur, di
rect na dc lunch, te Amsterdam in, dan
arriveert men te" New York ook om 13 uur,
dus op lunchtijd.
En laten wij nu nog maar niet spreken
van nog grotere vliegsnefheden (die overigens
al gauw boven de geluidssnelheid zouden
komen te liggen), want dan komt men eer
der. te New York aan dqn men uil Amsterz
dam vertrok en dqn moet de reiziger die
in Amsterdam al geluqcht heeft nog pen
tijdje wachten voor het in New York \veer
lunchtijd is!
In al deze gevallen is de New Yorkse
lunch voor onze Amsterdamse passagier
eigenlijk zijn diner en als hij op de reisdag,
zifn gewopptë getrouw, volhoudt om met
zekefe tussenpozen een rnaaltijd te nemen,
dan zal hij die dag een lupch pf een diner
meer krijgen dan tjpnriaal.
Vliegt hij (snél) in Oostelijke richting dan
zal her omgekeerde gebeuren. Efij zal dan
b.v. ergens kunnen aankomen op een tijd
stip dat voor zijn gevpel ongeveer lupchtijd
is, terwijl het jér plaatse aj dinertijd is. Hij
zpu dan dus die 'dag een maaitijd"kunnep
verspejen-
Dat is nu ajlcmaal njet zo erg, daar vindt
onze reiziger wel iets op, maar men voelt
toch wel dat hier dc regelmaat van ons da
gelijks leven enigszins geweld wordt aange
daan. Men kan tijdwinst of -verlies wel te
niet doen door de klok te verzetten, maar
met het mechanisme van het menselijk or
ganisme gaal dat niet zo gemakkelijk; met
andere woorden wij hebben hier niet alleen
te maliën met de pjaatseljjke lijd maar ook
met de physiologische tijd. Ons organisme
is aan een zekere rhythmick gewend ge
raakt, cn die laat zich niet altijd ongestoord
verbreken of verschujven*
Wat de maaltijden betreft, loopt dat nog
wel los, maar bij het slapen ligt de zaak a'I
minder eenvpudig. Een mens" kent in het
algemeen een regelmatige afwisseling van
waak en slaap pen dag-nacht-cyclus, Laat
ik er direct bij zeggen, dat dit een aanwen
sel in het grppt is, ons min of meer opge
drongen door de omstandigheden. Van
origine is de mens wat de slaap betreft niet
monophasisch, maar polyphasisch, gelijk
dé meeste dieren in dc natuurstaat. Dat wil
zeggen dat bij dergelijke dieren per etmaal
een groter of kleiner aantal slaapperioden
optreedt, afgewisseld met waakperioden.
Bij sommige dieren duren de slaapjes
zelfs niet langer dan enkele minuten. Dat
de mens eigenlijk pok polyphasisch is, blijkt
duidelijk bij de zeer jonge zuigeling. Die
yyordt alleen wakker als "hij honger heeft
of als iets hem hindert en begint spoedig
aan een nieuwe slaapperiode als hij tevre
den is gesteld. Maar de verstandige moeder
begint haar zuigeling al vroeg aan een ze
kere regelmaat te wennen, totdat het groot
geworden kind tenslotte alleen nog 's nachts
slaapt en dus monophasisch is geworden,
al blijkf bij nauwkeurig onderzoek c|at in
die ene lange slaapperiode nog dqidelijke
resten van die polyphase aanwezig zijn
dc slaapdiepte is nl. min of meer periodiek
wisselend.
Maar goedde mens werd dus door ge
woonte een nachtslapcr. Die gewoonte is
hcpi ecjjter tot een tweede natuur geworden
het dag-nacht-rhylhme van waken en sla
pen heeft ook epn dag-nacht-rhythnje van
ajjcrlcj lichamelijke fpfleties tot stand ge
bracht de stofwisseling, de jjariactie, de
adcmhaUhg, de lichaamstemperatuur, enz.
zijn overdag intensiever, resp. hoger dan
's nachts, En dit alles is tengevolge van de
gewoonte om 's nachts te slapen zo sterk
in het organisme verankerd, dat het niet zo
maar ineens veranderd kan wordenhet
dag-nacht-rhythme van de lichaamsfuncties
kan nog dagen blijven bestaan als de s|aap-
wagk-ppripppn ziin verschoven. Gaat dus
iepjancj van gggifOgjg óp nachtarbeid over,
dan zal b.v. als regel nog_ dagenlang zijri
nachttemperatuur lager zijn dan zijn dag
temperatuur eerst geleidelijk keert zich
ook'dit rhyfhine om.
Hieruit blijkt dat ons organisiiie zjch aan
de gewoonte om op een bepaald uur tp gaan
slapen zo sterk heeft aangepast, dat het zich
tegen dat uur als het ware al voorbereidt
op de slaap. En dan laat het zjch ook horen
dat een acute verschuiving van het slapens-
tijdstip over vele uren tot bezwaren aanlei
ding kan gevendc mens raakt daardoor
„uit zijn doen". Hiermee heeft men bij
snejjc Oost-Wcst-vlychtcn rekening te hou
den de optredende disjiarnionje tussen dc
pjiysiplpgisciie (siaap)tijd cn locale tijd komt
soms duidejijk lot uiting.
Strughold illustreert de feiten fraai met
drievoudige klokken, als in bijgaande figuur
weergegeven. De buitenste wijzerplaat van
zo'n klok geeft de Greenwichtijd (G.M.T.),
'dus de' wereldtijd aan de middelste de
locale tijd, de binnenste de physiologische
tijd. Onze eerste klok (links boven) geeft
de toèstand in Amsterdam aan. De locaje
tijd is hier l uur voor op de wereldtijd. We
laJen de nacht duren van 21 tot 7 uur en
nemen aan dat de reiziger gewend is om van
23 tot 7 uur te slapen. Hij vliegt naar New
York (rechts boven), waar de nacht 6 uur
later, dus te 2 uur G.M.T. begint en tot
12 uur G.IVLT. duprt. De slaapperiode
waaróp onze reiziger is ingesteld loopt nog
van 23 tot 7 uur Amsterdamse tijd, düs van
17 tot 1 uur New Yorkse tijd.
Hij zal nu het naar bed gaan wel een uur
of wat uitstellen, omdat hij niet kinder
achtig wil zijn, omdat hij New York wil
zien, omdat hij een bespreking heeft, of
waarom dan ook, maar daarmee verandert
hij niets aan zijn lichamelijks en geestelijke
functies, die zich gewoonte getrouw vanaf
17 uur op een lager niveau gaan instellen.
En hij zal zich in de „gewonpep" avond
uren moeilijker kunnen concentreren en
zich extra moeten inspannen als hij een be
langrijke bespreking moet bijwonen.
Het is inderdaad een bekend feit dat
sommige luchtreizigers weten dat de eerste
dageq na cen Qost-West-vlucht het zaken
doeti hun minder vlot afgaat dqn gewoon
lijk, en al kunnen hiervoor qok aqderp oor
zaken aangevoerd worden, zonder twijfel
kan de bovenbedoelde tijdzverschuiving
daartoe een bijdrage leveren.
Gelukkig past het organisme zich vrij
vlot aan de nieuwe toestand aan geleidelijk
schuift de physiologische tijd naar de
nieuwe locale tijd toe en na enige dagen is
er wei weer zoveel harmonie dat men ziph
weer gewoon voelt. 'Na kortere of iapgcre
tijd raakt mep zelfs vólkomen jngcsteld pp
cle New Yorkse locale tijd en ziet het klok-
(Vervolg op pag.
Fly BEA from Amsterdam
i Boek via Uw rosbaren»
of bij de BEA, Leidsc-
plein 29 - Amsterdam,
telefoon 64848 (3 lijnen).
De berichtgeving
De radio-omroep van Nederland heeft,
als voorlichtingsinstituut van ons gehele
volk, een zwaar examen afgelegd in deze
dagen van rampspoed. Naar zijn goede wil
genomen is er geen twijfel aan of hij be
haalde een goed cjjfer. Hierin ook dc man
nen achter dc schermen de technici
te betrekken js een zaak van rechtvaardig
heid.
Naar de prestaties genomen zijn er in
verschillende der „examenvakken" behoor
lijke cijfers behaald. Bijvoorbeeld bericht
geving, waarin vooral op Zondag en Maan
dag de opgaven uitermate zwaar waren,
door het nog verwarde van de toestand en
het uitvallen van aljerlei communicatieve
vérbindingen. De nieuwsdienst der Neder
landse Radio Ünie, redactioneel verzorgd
door het ANP, bewees dat hij een vloed
van dikwijls verwarrende berichten in zeer
korte tijó en niet een maximum aan accu
ratesse kan verwerken.
De lezers van het nieuws komt eveneens
lof toe. Van meet af aan vonden zij voor
de microfoon de passend sobere toon, dia
het effect van hun tijdingen Jobstijdin
gen en oproepen tot hulp tot een maxi
mum opvoerde. Het plotseling ingevoerde
systeem van tyvee stemnien bij afwisseling
te laten lezen was voortreffelijk.
De aanloop
Voor de restde aanloop, die de omroep
Zondag moest nemen om op de vreselijke
gebeurtenissen ingesteld te raken, bewees
aoor zijn lengte dat het in Hilversum in
yersphillpntjp opziglllpn aap nqpdniaat-
regéjcpin pqr|cfeipl|e p^breekt. Zondag
morgen wafep cle RpginfUjp van de uit-
zencTcricIe qrrtrqepycrcnjgjngcp pm tussen de
Rechte tijdingen door nog zpveel mpgeljjk
het oorspronkelijke 'uitzenclschénia af te
werken in verschillende'opzichten stuntelig,
ftg't cjverRpdjge en zelfs nu nog nipt gpljeel
gpRipgel' van een Hapimppd-
ófgelmuziekje (riiet honderden féjé-
fopnt'jes'tpt g'evqlg), he| dpprgapn van eëp
al fa'ng lópende inzamelingsactie voor een
jubileumfeest: het waren tekenen van heer
sende verwarring. En zelfs de gehele Zon
dag is men niet toegekomen aan eén
fadicapl sapïenvoegen van Hilversum I en
Hilversum II, hetgeen pas op Maandag
avond voor het eerst een feit werd.
Wat de qppr iedere omroepvereniging
ijlings uitgezppden reporters betreftzij
mpesten in den beginne werken zonder
vprm vap "coördinatie cn de resultaten van
hun in Het geval van Jan de Troye, Dick
van Rijn en Herman Felderhof lofwaardige
Zondagse pogifigen werden lukraak over
de beide zenders verdeeld. Pas Maandag-
morgpn begom ten aanzien van de reporters,
hef gezameplijke overleg.
Televisie
De Nederlandse Televisie Stichting gaf
Maandagavond acte de précence, met een
uilzending van een reeks heldere, voor
televisie uitpemend afgewerkte film
beelden, in en boven de noodgebieden
opgenomen. Een zeer snelle dienst, op
brengende een beeldkwaliteit, die, dunkt
ons, moeilijk beter verlangd kan worden.
Nachtopnamen, in barre kou en met
weinig licht gemaakt, bewezen de licht
gevoeligheid van de gebruikte televisie-
apparatuur.
Pas Maandag
Al met al zijn de eigenaardigheden, die
ons omroepsysteem van autonome pro
gramma-eilanden nu eenmaal ingewikkeld
maken voor snelle overschakeling op een
geheel nationale taak, ten slotte overwon
nen. De omroepen hebben lering kunnen
trekken uit hóe het allemaal ging.
Iedereen heeft nu zonder twijfel de
enorme waarde van het medium radio voor
land en volk ontdekt en het was ten slotte
niet Hilversums schuld, dat van regerings
wege eerst Maandagavond dr W. Drees
van dit medium gebruik werd gemaakt
voor een toespraakje, hetwelk niets bevatte
wat niet Zondagavond al gezegd had kun
nen worden. Toen vooral werd gewacht op
deze stem.
PIET BEISHUIZEN
(Advertentie)
Ooit last van Znurbranden?
Geen glas, geen water, geen nars
smaak. Simpelweg één of twee
Bennies laten smelten op de tong.
Er zijn mensen die nemen Rennies te pas
en te onpas maagzuur of niet alleen
maar omdat ze ze Jekker vinden. Dat hoeft
nou weer njet, maar 't. is wel plezierig
altijd Rennies bij de hand te hebben, voor
eigen gebruik of om anderen te helpen.
Vraag Rennies bij Uw apotljeker of drogist.