c 4 ZONDAGSBLAD 7 FEBRUARI 1953 c, gezagvoerder van de oude stempel DE ZEILSCHEPEN KRIOELDEN TOEN VAN RATTEN Een zeeman, die tevens knap zakenman was VORIGE week overleed te Den Haag op de leeftijd van bijna 90 jaar de heer J. Dienske. Met hem is de oudste der gezagvoerders der koopvaardij, die hun opleiding genoten hebben op de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam, heengegaan. Tevens is met dit heen gaan een einde gekomen aan een vele generaties lang ononderbroken reeks van zeelieden uit hetzelfde ge slacht:' De vader van de overledene was de bekende kapitein Hendrik Diens ke uit Maassluis, gezagvoerder van de „Cosmopoliet Hl", destijds het grootste Nederlandse zeilschip van het Clippermodel, dat op Nederlands- Indië voer Dit prachtige luxeschip voer met de regelmaat van een klok in 70 dagen om de Kaap de Goede Hoop naar Batavia, waarbij een vaart van 20 mijl werd gelopen, als de omstandigheden gunstig waren. De jonge Dienske. in het voet spoor van zijn vader tredend, kwam op 5 Augustus 1876 als kwekeling op de Kweekschool voor de Zeevaart aan de Prins Hendrikkade te Am sterdam, waar in die dagen een zeer streng regiem heerste De leerlingen waren intern en stonden onder bijkans militaire tucht, waarbij echter tevens goed werd ge let op de religieuse vorming. Zon dags gingen zij onder geleide van een der leerkrachten naar de kerk en zaten dan tegenover de Amster damse weesmeisjes, die destijds nog de half rode, half zwarte mantels droegen. In 1879 studeerde Jacob Dienske af, nadat hij erin was geslaagd tot viermaal toe de ereprijs van zijn klas te behalen in de wis- en zee vaartkunde en voor het schoolonder wijs Daar hij echter nog te jong was om het rijksdiploma voor de grote vaart in ontvangst te nemen, waarvoor een minimum leeftijd van 18 jaar was vastgesteld, raadde de commandant hem aan de wachttijd te overbruggen door een reis te gaan maken als stuurmansleerling. Alras was hij aangemonsterd op de bark „Zeenymph" en men voer af uit Rotterdam naar Makassar. De jonge stuurmansleerling had naast zijn gewone dienst tevens de verantwoordelijkheid over de provi siekamer en dat was op dit zeilschip nu bepaaid geen sinecure! Het krioel de aan boord namelijk van de rat ten en dit ongedierte kreeg alras de afmetingen van kleine katten. Ze vraten overal doorheen en hadden het speciaal begrepen op de provi siekamer. waar onder andere een grote partij kaas was opgeslagen. De kapitein had uitdrukkelijk ver klaard. dat het er voor de stuur mansleerling bedenkelijk zou uitzien als deze kazen niet onbeschadigd in Makassar zouden arriveren; zij be hoorden namelijk tot de privéhandel van de kapitein, die zijn winst niet voor de ratten geworpen wenste te zien- Het leek een hopeloze zaak. De ratten holden de kazen geheel uit en zelfs toen de stuurmansleerling er kistjes omheen had getimmerd, vra ten zij daar dwars doorheen. Ten einde raad hing Dienske toen alle kazen op aan touwtjes, die aan het plafond waren bevestigd. Na een langdurige reis arriveerde men eindelijk in Makassar en daar werd door de kapitein, na het lossen Lectuur gevraagd voor zieke en eenzame Nederlanders Wij verzoeken de lezers de gelezen exemplaren van Ut blad te zenden aan net Bureau voor gratis-ver spreiding van lectuur aan zieke en eenzame Neder landers over de gehele wereld. Leider: J. P. O, MEEUWSE Amstelveenseweg 253 - A'dam-Z. van de lading, een aanvang gemaakt met zijn privéhandel In die dagen bestonden er nog geen sociale wetten, geen pensioen- en ook geen kinderbijslagregelingen. Daarom werd het door de reders vaak oogluikend toegestaan, dat de gezagvoerder een deel van een ruim voor eigen doeleinden benutte om wat extra te verdienen. Deze kapitein had zó veel meege nomen, dat hij een toko inrichtte aan de wai, waarin de stuurmans leerling ervaring kon opdoen in de verkoop Hij verkocht toen geduren de drie maanden aan de .burgerij oude kaas en oude genever. dames hoedjes en herenonderbroeken Maar dan ook de gehele sortering, die daar tussen ligt! In deze toko deed de jonge Dienske de zo zeer noodzake lijke ervaring op, die - zeelieden tot lebemanner stempelt. Na drie maanden werd de terug reis aanvaard, zodat men binnen een jaar weer in Amsterdam terug was. DAAR Dienske's wachttijd nog steeds niet om was, monsterde hij voor slechts één reisje naar Zuid- Amerika, niet wetende, dat dit reis je twee jaren zou duren. De heer Jacob Dienske, zoals velen hem kenden in zijn laatste levensjaren. Hij werd derde stuurman op de Schoener „Columbus." De beman ning van dit zeilschip bestond ge heel uit echte Grunningers en één Hollander. En dat was Dienske In totaal was men met zijn achten, het geen nu niet bepaald een goede be zetting van een schip voor zo'n tocht kan worden genoemd Reeds ïr. het Engelse Kanaal brak een orkaan los en toen was het: alle hens in het want om te reven en wat dies meer zij Nu vroor het stevig, zodat ieder henneptouw van een ijs laag was voorzien, vanwege bevro ren en overgekomen buiswater Tot overmaat van ramp verspeelde de „Columbus" in deze storm haar tuig. Iedereen was dan ook dankbaar toen men eindelijk behouden in Falmouth binnen liep om de averij te herstel len. Na een dag of tien werd toen de grote sprong naar Zuid-Amerika ge waagd. Het ging de eerste tijd heel goed. maar allengs nam de wind af, begon men snelheid te verliezen en raakte daardoor uit de koers. Het schip kwam uit de passaatwind te recht in de sti'.tegordel, die in de geo grafie als de Sargassozee bekend staat. Daar de schoener een stalen schip was, groeide het geweldig aan met een koraalachtige formatie, die be kend staat onder de naam van „baar- nikkels." Dit zijn duizenden op druip steen lijkende wortelvormige door nen, die dwars op de scheepswand aangroeien en ongeveer 10 cm lang De heer en mevrouw Dienske op de voorgalerij van hun woning in Peka- longan (Java). Deze tijd behoorde tot de drukste maar ook tot de gelukkig ste jaren van heel zijn lange werkzame leven. worden. Zodoende verliest een schip alle vaart, die er nog eventueel in zit en schiet men bij een goede bries niet meer op dan enkele kilometers per uur Weliswaar poogde men door mid del van een laddertje, dat met be hulp van lijnen onder het schip door werd getrokken van bakboord- naar stuurboordzijde, om deze baarnikkels te verwijderen, maar tegen de groei kracht der natuur was men lang niet opgewassen. En zo worstelde men gedurende ongeveer twee maanden om door deze stiltegordel heen te komen Al moge dit oord de uitver koren plaats zijn voor alle paling ter wereld om een samenzijn met het andere geslacht te organiseren, voor de bemanning van de „Colum bus" was dit de plaats waai de leef tocht opraakte. Het schip was geladen met spoor staven voor de Braziliaanse regering, maar gelukkig bleek een der ruimen ook nog een partij beschuit van Huntley en Palmers te bevatten. En die werd nu aan de lading onttrok ken. Later zou de reis door dit simpele feit nog met zeven maanden worden verlengd, daar het schip, in Brazilië aangekomen, aan de ketting werd gelegd, .wegens het onttrekken van lading aan de oorspronkelijke be stemming." Sinte Bureaucratius is vermoedelijk in Brazilië geboren! Na het passeren van de stiltegor del werd nog énkele weken doorge zeild, totdat men op een goede dag land in zicht kreeg. Dit bleek Zuid-Amerika te zijn. Men was bijna twee duizend kilometer uit de koers geraakt ten gevolge van ge brekkige plaatsbepaling in verband met het ontbreken van een chrono meter aan boord, waardoor de leng te niet nauwkeurig kon worden vast gesteld De schipper, die afkomstig was uit de kustvaart in dé Oostzee en die nog nooit een reis over de oceanen had gemaakt, stelde zich namelijk op het gemakkelijke standpunt, dat hij met de eigenwijze praatjes Van die lui van de Zeevaartschool mets te maken had Zijn vader had ook altijd zonder chronometer gevaren en waarom zou hij dat nu ineens we] met zo'n ding moeten doen? Hij heeft het gewet e- want de heen- plus terugreis, un overigens veel beter verliep, alsmede het ze venmaands verblijf te Pinedo aan de Rio San Francisco, waar het schip aan de ketting bleef liggen, totdat geld uit Holland was overge maakt. duurden twee jaren. Iedereen dacht toen in het vader land dat de schuit vergaan was. TLTET was inmiddels 1882 gewor- J den toen Dienske zijn rijksdiploma derde stuurman voor de grote vaart ontving. Al spoedig kreeg hij een aanbod om te gaan varen voor de Nederl. Indische Stoomvaartmaat schappij, die vanuit Batavia opereer de. Met een passagiersschip voer hij toen naar Indië en daarmee was zijn carrière aangevangen. Deze maatschappij had haar dien sten in de gehele Nederlands Indi sche archipel en van hier uit op Brits Voor-Indië In Mei 1883 werd Dienske reeds be vorderd tot 2e stuurman en binnen vier jaren na dit tijdstip volgde zijn aanstelling tot le stuurmap bij de zelfde maatschappij. In deze jaren werd er bij de koop vaardij verschrikkelijk hard gewerkt. Als een schip toen op de rede van een stad aanlegde, was het de ge woonte, dat de kapitein aan wal ging en aan de stuurlieden onder be- .vel van de eerste officier opdroeg om de lossing der lading punctual ter hand te nemen, wat geen kleinig heid was, als men bedenkt, dat bij gebrek aan havens en kaden alles moest worden overgeladen uit de ruimen in langsliggende prauwen. Het kwam regelmatig voor, dat de officieren dan Van 24 tot 36 uren zon der onderbreking in touw waren om de papieren en de verlading te con troleren. In deze tijd was daarvoor nog geen speciaal personeel als een purser met zijn staf bekend. Herhaaldelijk is het dan ook voor gekomen, dat aan het einde van zo'n dienst de heer Dienske aan een ma troos opdracht moest geven om hem om de zoveel minuten een natte dweil uit een emmer koud water over het hoofd te halen, teneinde niet in slaap te vallen. Niettemin verklaar de hij nog onlangs op zeer hoge leef tijd dat dit de mooiste tijd uit zijn leven was In 1891 ging hij over naar de in middels opgerichte Pakketvaart Maatschappij, waar hij nog een paar jaar bij voer om als gezag voerder te eindigen. Hij trad name lijk in 1890 in het huwelijk en zocht op verzoek van zijn vrouw, waarmee hij 63 jaar getrouwd is geweest, een walbetrekking. Na enige tijd volgde zijn aanstel ling als superintendent van de hout- aankapmaatschappij Wijsman te Ba tavia met als standplaats Pekalongan Voor deze maatschappij regelde hij de houtaankap van grote djatihout percelen in het Semarangse en het Rembangse district. Toen na zeven jaren dienstverband de heer Wijsman stierf ten gevolge van een verkeersongeluk, maakte de heer Dienske zich vrij en grondvest te een eigen houtaankapfirma an nex houthandel. Deze zaak nam al spoedig een grote vlucht en werd tijdelijk nog uitgebreid met de zaak waarneming van een scheepsbouw- werf voor prauwen te Djoana van de firma Berendsen. Later werd de zaak overgebracht haar Buitenzorg, alwaar hij een houtstapelplaats en houthandel vestigde. Tussen de bedrijven door richtte hij ook nog een ijsfabriek op, ais- mede een telefooncentrale, die waar schijnlijk een van de eersten is ge weest, welke in Indië ooit functio neerden. In 1906 keerde hij terug naar Holland om eens uit te blazen en ook met 't oog op de opvoeding van zijn kinderen Het beviel hem hier zo goed, dat hij besloot om niet meer terug te keren naar Indië en hij heeft toen van hieruit zijn zaken op Java geliquideerd. Daar hij vier dingen, waarmee velen behept zijn, gedurende zijn gehele leven naliet, te weten- liegen, vloe ken. roken en drinken, schiep hij met Gods hulp de meest gunstige omstandigheden voor het bezit van een gezonde geest in een gezond li chaam Van beiden heeft hij tot op bijna 90-jange leeftijd mogen genieten, al bleven hem in zijn gezin de beproe vingen niet gespaard Naast een bui tengewone talen- en feitenkennis (hij sprak en schreef 10 talen) beschikte hij over een grote intelligentie. Hij behield zijn volle denkvermogen ook in de laatste jaren van zijn leven en overleed op 27 Januari na een kort stondige ziekte.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3