mtUfézj Wij vonden serieuze muzikanten in oude bewaarschool ge-pëïïTe „Aardige ouwe kachel met de ogen van twaalf grote schilders WINTERGERECHTFA DIT MAKEN WE ZEEF Zaterdag 7 Februari 1953 Pagina Hattemers houden van muziek „Geen solisten. Allemaal elkaar opzoeken" (Van onze l'eportage-redacteur) Je mdet over een machtige liefde voor de muziek, gecombineerd met een bewonderenswaardig geduld, beschikken, wil je een nuttig lid van een goede fanfare zijn. De Hattemers schijnen op dit gebied uitblinkers te zijn. Er wo nen nog geen zesduizend mensen in het oude stadje, wat niet weg neemt, dat er drie bloeiende en beste korpsen te vinden zijn. Deze week zijn we een avond te gast geweest bij de Christelijke Mu ziekvereniging. die repeteerde in de bewaarschool. Dit staat hier nu een voudig weg vermeld, maar uw tekenaar en reporter zijn toch vóór ze hun doel bereikten tevergeefs vier trappen opgeklauterd en verzeild geraakt in een naailes ontvangende en door onze komst bepaald verschrikte meisjes klas: we waren naar de lagere, instede van naar de bewaarschool gewandeld. Via veler bemiddeling werden we gedirigeerd naar de bejaarde heer Neu teboom. En dit bleek het juiste adres, want hij zelf is ere-voorzitter, zijn zoon Ai-end huidig voorzitter, zoon Gerrit is penningmeester, nichtje Gerda speelt corhoorn en nog vier andere directe familieleden blazen ook actief mee in de Christelijke Muziekvereniging. wetse dorpsfanfare met hun hoempa marsen. Beethoven, Bach, Bizet, Men delssohn en Denis Wright staan nu op het programma. Maandenlang wordt er al gestudeerd voor dit concert. Dinsdags in de be waarschool en Zaterdags in de kerk, onder leiding van de dirigent Henk Pylman. Ruggesteun van de burgerij De Deventernaar J. Klein is geen goedkope vleier. Toch vertelde hij me: „In Hattem kun je je als leraar uit leven en kun je iets bereiken. Het zal moeilijk zijn elders zo veel animo te vinden als hier". Een animo, die zeker gestimuleerd wordt door de ruggesteun van de bur gerij. Drie uitstekende fanfarekorpsen. Dus verdeelde interesse onder die 5600 Hattemers. En toch kreeg deze Chr. Muziekvereniging twee jaar geleden een volledige bezetting (in lage stem ming) voor de 35 blazers, grote trom en kleine trom, pauken en bekkens. Voor ruim f 10.000. Kom daar eens om in de grote stad. Vroeger werd er nog wel eens clan destien tijdens een repetitie-pauze een prop papier in piston of trombone ge stopt, zodat de blazer daarna rode wan gen en geen geluid kreeg, maar nu is er geen tijd meer voor grappen. Ook liefhebberij bij de jongeren Er verdwijnen af en toe goede krachten, vooral door de dienst. De eerste trompettist en de solo bugel raakte de muziekvereniging onlangs nog op die manier kwijt. Maar er is toevoer van jonge krachten, gelijk dat heet. Het jongste lid is nu Gerrit Boeve, boerenzoon. Die had van zijn kameraden Casper en Willem gehoord welk een vreugd de muziek kon bie den en nu blaast hij met volle toewij ding derde bugel. Twee en een half uur lang heb ik in CHR MUZIEKVERENIGING REPETEERT Zo belandden we dus in de bewaar school. In een ouderwets lokaal, even hoog als breed, met een nadrukkelijk bordje „Voeten Vegen!", genoeglijk kleuterspeelgoed op de vensterban ken en met een kachel plus twaalf me ter lange pijp. In deze omgeving wordt elke week door de Christelijke Mu ziekvereniging geoefend. Serieus ge oefend, en meer dan dat. Om half acht krijgt J. Klein het commando. Trombonist van de Am sterdamse Politiekapel, leraar in blaasinstrumenten aan de Zwolse mu ziekschool en dan Dinsdags „vriende lijke beul" in Hattems bewaarschool. Hij begint bijvoorbeeld met vijf minu ten „lange noten blazen". Met bewon dering heb ik de concentratie aan schouwd van de tientallen blazers op tuba's, baritons, trombones, bugels, pistons en wat dies meer zij, die tel kens een trapje hoger klommen op de toonlader. „Laat staan! Aanzetten! Strak ge luid"! waren de dringende adviezen van J. Klein. En dan zijn grote levenswijs heid, toen er een paar pistons en trom bones te duidelijk boven uit klonken: „Geen solisten mensen! allemaal el kaar opzoeken". Die mannen en dat ene meisje Gerda Neuteboom stegen tot C twee octaaf. Zwaar werk, maar ze houden ervan deze Hattemse muzikanten. Het grote concert Twee jaar geleden toen J. Klein le raar werd, viel het aanvankelijk niet mee. Het oude systeem was te lang toegepast. Gerrit Neuteboom, (weer een andere als de secretaris en dertig jaar lid) heeft me van vroeger ver teld. Hoe hij op zijn zeventiende met de bariton begon, het vak leerde van een ander lid, die er eigenlijk ook niets van kon en af en toe in een tim mermanswerkplaats achter een oude schaafbank repeteerde. Toen was het vooral hoempa-hoempa. Nu al weer jaren geleden is de zwenking naar de orkestmuziek gekomen. En de 47-jarige Gerrit Neuteboom, klompen fabrikant in het dagelijks leven, vindt het prach tig. Donderdag zijn hij en vele ande ren van de muziekvereniging naar de Buitensocieteit in Zwolle geweest om dat bewaarschooltje gezien hoe in Hattem gemusiceerd wordt. Slechts enkele passages van „Coriolanus" van Cyril Jenkins werden doorgenomen. Tientallen malen, steeds weer op nieuw. Want waarschijnlijk gaat de Bond .van Chr. harmonie, en fanfare korpsen in Overijssel ditmaal haar jaarlijks concours in Hattem houden. „Coriolanus" is een van de verplichte nummers en het zal niemand verwon deren, dat de Hattemse Chr. Muziek vereniging, welke in de hoogste afde ling toch al een reputatie heeft, dit maal op eigen bodem opperbest voor de dag wil komen. Daarom vinden de blazers, die elke week tweemaal hun tijd en hun geld offeren om dichter bij het grote wonder der muziek te ko men, het prettig en nuttig als de „vriendelijke beul" J. Klein op de Dinsdagse „plaagavond" zijn opbou wende critiek laat horen: „De trom bones niet bang zijn! 't Gaat om de aanzet, mensen. Over nieuw! Geen solisten! Allemaal elkaar opzoeken!" Nederlandse musici naar Engeland (Van onze Londense correspondent). Cor de Groot zal van 3 tot 12 Febru ari pianoconcerten geven in Birming ham, Leeds en Leicester, en zal ook tweemaal voor de BBC optreden. Het Nederlands Strijkkwartet, be staande uit Nap de Klijn (viool), Johan van Helden (viool), Paul Godwin (alt viool) en Carel van Leeuwen Boom kamp (cello), zal van 18 tot 28 Febru ari in Engeland concerteren. Het is de tweede maal dat dit kwartet de Noord zee oversteekt. Behalve in Londen, waar twee concerten worden gegeven, treedt het kwartet op in Boston, Lei- cester, Wolverhampton en King's Lynn, en verder staan twee recitals voor de BBC op het programma. In April komt het Röntgenkwartet voor een aantal concerten naar Enge land. Theo Olof zal op 27 Mei met Liza Fuchsova een recital in Londen geven; hij is ook nog voor andere concerten geëngageerd. Eduard van Beinum dirigeert thans gedurende zes weken het Londen's Philharmonisch orkest. -Te-ttWTgM Originele tentoonstelling van Amerikaan Betliers in Londen „Moderne schilderkunst voortzetting van klassieke" De Britse kunstcritici, die over het geheel genomen nog al ge hecht zijn aan de traditie, fronsen de wenkbrauwen en vragen zich af, wat zij zullen zeggen over een buiten het gebruikelijke kader val lende tentoonstelling van de Ame rikaanse schilder Ray Bethers. Bethers exposeert nl. in Parsons Galleries een aantal doeken en het onderwerp van al die schilderstuk ken is hetzelfde: een roestige oude. kolenkachel, die zich bevindt in het atelier te Parijs, waarin de schilder verscheidene jaren heeft gewerkt. Het is telkens diezelfde oude kachel, maar bij elke weer gave heeft de schilder zich inge leefd in de visie en werkwijze van twaalf grote schilders. Van Rem brandt en Rubens tot de meest buitennissige modernen. Om bij dit proces niet te vergeten hoe de oude kachel er in werkelijk- héid uitzag, heeft Bethers de voorzorg genomen haar te fotograferen en de foto hangt ter vergelijking tussen de schilderijen, zodat de toeschouwer er zich een denkbeeld van kan vormen, wat schilders van verschillend tempe rament en onderscheiden techniek in doodgewone voorwerpen kunnen zien. Bethers, die te New York als kunst redacteur heeft gewerkt, rangschikt zichzelf onder de modernen maar hij houdt staande, dat hij in wezen niet verschilt van de schilders van de oude scholen die hun best deden om een boom zo te schilderen dat hij er ook uitzag als een boom. Hij noemt zijn tentoonstelling: „thema en variatie" en verklaart dat zij ten doel heeft, „een einde te maken aan de verwarring rond de moderne kunst". „Op de in deze tentoonstelling opge nomen doeken zijn verschillende stijlen toegepast op hetzelfde onderwerp", verklaarde hij. „Ik hoop dat deze me thode er toe zal bijdragen, aan te tonen dat de moderne kunst niet op zichzelf staat maar een voortzetting is van alle grote schilderkunst uit het verleden". Bethers is van mening, dat de kunst moet veranderen, wil zij leven. „Een vorm die zich niet wijzigt, leeft niet en is geen kunst maar een dood iets", merkte hijop. Verbazingwekkende veranderingen Er valt niet aan te twijfelen, dat die oude kachel op verbazingwekkende wijze verandert naarmate Bethers in de huid van verschillende schilders kruipt. Terwijl hij de visie en techniek van Rembrandt achtereenvolgens ver wisselt voor die van Gauguin, Cézanne, Seurat, Munich, Monet, Van Gogh, Pi casso en anderen, verandert de kachel van vorm en kleur. Zij beweegt zich of staat stil, rookt of rookt niet en aangepakt met de hevigst moderne methoden, wordt zij een geval van vierkanten, driehoeken en vreemdsoortige bollen. Zij doorloopt alle stadia van het expressionisme, cubisme, analytisch cubisme, futurisme, synthetisch cubisme en surrealisme en deze etappegewijze pelgrimage laat een verrassende betrekking tussen de vor men zien, waarvan de ene groeit uit de andere. En als iemand het niet hele maal begrijpt, dan is er altijd nog een foto. Maar waarom nu juist een oude kachel gekozen om een artistieke over tuiging in beeld te brengen? „Dat zit zo", licht Bethers toe. „Ik heb ongeveer twee jaar aan de voor bereiding van deze tentoonstelling ge werkt en ik moest een voorwerp heb ben, dat er bij het einde nog precies zo uit zou zien als bij het begin. Als ik een levend model had genomen, b.v. een Frans meisje, dan had dat lieve kind dikker of magerder kunnen wor den, zij zou zeker ouder geworden zijn, waarschijnlijk niet altijd dezelfde kle ding hebben willen dragen en ze had er genoeg van kunnen krijgen en me in de steek kunnen laten vóór ik de kans had gekregen, haar met de ogen van Van Gogh te bekijken. Maar zo'n ouwe kachel verandert niet, die roest stamt vermoedelijk nog uit de tijd van Napo leon. Het ding werd van koud niet eens warm, hoeveel kolen ik er ook in stop te. Maar als je het op de juiste wijze en met liefde bekijkt, vind ik dat het een aardige ouwe kachel is". Israëlische diplomaat uit Hongarije gewezen De Hongaarse ambassade te Parijs heeft bekend gemaakt, dat Hongarije Dinsdag de Israëlische culturele atta ché te Boedapest. Walter, heeft gelast „onmiddellijk" Hongarije te verlaten. De attaché, die door de Hongaarse autoriteiten wordt beschuldigd van spionnage, is Dinsdagavond per vlieg tuig vertrokken. piest? Keelpij"' jrf&l i sierk d^ellj- Qz$sr ëoeVe te horen hoe de G.O.V. de „eerste" van Beethoven speelt. „Dat gaan wij Maandag over een week proberen na te doen", hebben de Hattemers me verteld. Dan immers is het winterconcert in de N.H. kerk met een programma, dat in geen enkel op zicht meer herinnert aan de ouder- oiiiijiiii'jiiiiiiii Reclameborden in het Indonesisch De Soerabajase gemeenteraad heeft een voorstel aangenomen, waarin wordt bepaald, dat teksten oc reclame borden in de eerste plaats in het Indo nesisch dienen te worden gesteld. Wordt er bovendien gebruik gemaakt van een vreemde taal, dan dient de tekst in de vreemde taal in kleinere letters te worden aangebracht dan de Indonesische tekst. Voor overtreding Loierijwet veroordeeld Ook de Amsterdamse rechtbank, voor wie een directeur van een confec tiebedrijf in hoger beroep terecht heeft gestaan, heeft bewezen geacht, dat met de reclame-actie van het vorig jaar, waarbij waardebonnen van f 5 een rol speelden, de Loterijwet is overtreden. In eerste instantie was de directeur door de kantonrechter f 100 boete op gelegd; in hoger beroep eiste 14 dagen geleden de officier bevestiging. Uit spraak doende legde de rechtbank een veel lagere boete op: f 10 of 4 dagen. een paar echte Nog We worden deze keer rijkelijk be deeld met „winter". Het is wel met kleine tussenpozen van beter weer, maar dan komt er weer een nieuwe periode van sneeuw, ijs, regen of mist. We kunnen dus nog rustig doorgaan met het op tafel zetten van stevige winterkost. En we ge loven niet dat er veel mensen zijn die niet van stamppot met worst of spek houden. Maar'behalve de be kende stamppotten als hutspot en zuurkool kunnen we wel eens an dere combinaties opdienen. En soms kunnen we de voedzaamheid nog verhogen door toevoeging van bonen of groene erwten. Hebt u dat al eens geprobeerd? U zult zien dat uw stamppot dan ineens een heel nieuwe maaltijd is. Een paar voorbeelden zijn b.v.: Stamppot van aardappelen, kool raap, bruine bonen. Stamppot van aardappelen, boe renkool, gort. Stamppot van aardappelen, win terwortelen, groene erwten. Stamppot van aardappelen, uien, witte bonen. Aardappelen en groenten worden als bij gewone stamppot in een pan gekookt, met zo weinig mogelijk wa ter. Voor boerenkoolstamppot moet de kool pl.m. twintig minuten voor gekookt worden en dan gehakt. Daarna kan ze met de aardappelen gelijk verder gekookt worden in het zelfde kookwater waar we de kool juist in voorgekookt hebben. We doen dus niets weg! De peulvruch ten, die het vlees kunnen vervan gen, koken we apart gaar en roeren we op het laatst vlug door de stamp pot. Wie het erg smakelijk vindt kan natuurlijk ook nog worst of spek geven. Beide kunnen op de groente en aardappelen gaar gestoomd wor den (wist u dat een rookworst niet koken mag omdat dan teveel vet uit de worst trekt waardoor het sappige voor een deel verloren gaat). Spek kan natuurlijk'ook gebakken worden. Een andere smakelijke stamppot is de zg. hete bliksem. De groente bestaat hier uit half zure, half zoete appels. Deze stamppot vooral met weinig water koken daar de appelen het geheel gauw te nat maken. Waterige appels geven bo vendien geen fijne smaak. En dan kan het ook geen kwaad in deze maanden af en toe eens een stamp pot van rauwe groenten te geven om op deze manier de hoeveelheid vit. C nog eens extra aan te vullen. Waarbij er natuurlijk goed op gelet moet worden dat de groenten op het laatst gesneden (geraspt) moe ten worden, omdat in pl.m. een half uur het vit. C zo goed als verdwenen is. Heerlijk zijn stamppot van rau we andijvie en van geraspte winter wortel. We maken eerst gewoon aardappelpuree en doen daarop het laatst de zeer fijn gesneden andijvie of de geraspte wortel door (75 gr. andijvie per persoon en pl.m. 125 gr. wortel per persoon). Bij de andijvie- stamppot geven we gebakken spek of we doen er kleine dobbelsteentjes kaas door. Wanneer u kaas neemt moet deze ook pas op het laatst er door geroerd worden daar ze anders te zacht en draderig wordt. Bij de wortelstamppot kunnen heel goed saucijsjes of gehakt ge geven worden. En nu nog maar smullen van onze echte Hollandse winterkostjes! Wassen van wol In ieder tijdschrift en reclameblad kan men in de advertenties zien, hoe men wol moet wassen. Iedere fabri kant geeft dan de mededeling dat zijn middel het enige onschadelijke wasmiddel is. Leest men nu de ge bruiksaanwijzingen voor de diverse middelen, dan komt men tot de ont dekking dat er in het algemeen twee geheel verschillende werkwijzen zijn. Van de samenstelling van het wasmiddel hangt het af welk van deze beide werkwijzen wordt aan bevolen. Bevat het wasmiddel zeep, dan is er gevaar voor het krimpen van de wol en dus kan het hard worden. Als men een te vet of een te schraal sop neemt, kan het in beide geval len aanleiding geven tot krimpen. Men moet altijd de zeep in een wei nig heet water oplossen en dit daar na met koud water aanvullen. De gebruiksaanwijzing zal u ook altijd een lauw of bijna koud sop aanra den. Handwarm is voor wol de beste temperatuur. Men moet de kledingstukken nu voorzichtig door dit sop knijpen. Is het goed erg vuil, bijvoorbeeld kindergoed, dan kan men dit gerust een kwartier of een half uur in het sop laten staan, wanneer men te maken heeft met niet afgevend goed. Zodra het goed in-het week- water komt of in het sop en men ziet dat het kleurstof afgeeft, heeft men kans op doorlopen en moet men dus zo snel mogelijk afwerken. Is ONDERJURK MET RONDE HALS Ditmaal op speci aal verzoek van een onzer lezeressen 't patroon van een on derjurk met een ronde hals. Als we in de winter graag wat dikker onder goed dragen, dan heeft dit meestal een hogere hals en bredere schouder banden. Het is dan niet mooi een on derjurk te dragen met smalle schou derbandjes, dus daarom nu het pa troon van de onder jurk die u op het plaatje ziet. U hebt hiervoor 2Va m stof nodig van 80 cm breed. De maat voor deze onderjurk is 40, bovenwijdte 90, rug lengte rok 70 cm. Nadat we het patroon op ware grootte nagetekend hebben, leggen we alle delen op de stof zoals u dit op de tekening ziet. Als alle delen met naad zijn uitgeknipt gaan we eerst het bovenpasje op de voorkant van de onderjurk maken. We plooien het pasje zover in dat dit precies op het onderdeel past. De gebogen lijn van het onderste deel vouwen we een cm in en leggen dit op het pasje. Daarna rijgen we even de zijnaden dicht en de schouders, ook rijgen we de figuurnaden er in, daarna passen we de onderjurk aan. Als alles goed zit stikken we eerst de figuurnaden in, dan het pasje op en vervolgens de zijnaden. Als we de onderjurk van lingeriezijde ma ken, dan maken we Engelse naden. Als we katoen gebruiken, stikken we alles met platte naden. De hals en de armsgaten kunnen met schui ne biezen afgewerkt worden, ook kunt u een kantje opstikken en de naden met een zoompje afwerken. In hoop dat nu vele lezeressen tevreden gesteld zijn met dit patroon en dan wens ik u wederom veel succes. het witte wol, dan kan men deze mooi helder krijgen door aan het weekwater of aan het sop iets am monia toe te voegen, per twee liter sop moet men dan Va eetlepel ne men. Een andere methode om witte wol weer wit te maken is het ge bruik van wolbleekmiddelen na het wassen. Voor heel vuile wol zal men in ieder geval nog een tweede sop geven. Daarna moet de wol uitge spoeld worden in lauw en daarna in koud water tot het laatste spoelwa ter helder is. Heeft men te maken met afgevend goed, dan moet er in het één na laatste spoelwater een halve eetlepel zout per twee liter water worden toegevoegd, om het doorlopen tegen te gaan. Voor rood gekleurde stoffen kan men inplaats van zout gebruik maken van azijn. De middelen waarin zeep voor komt zijn de pakjes of los uitgewo gen zeepvlokken, de zeepschilfers, de huishoudzeep en de zelfwerkende wasmiddelen. Van deze zijn de eerstgenoemde het beste te gebrui ken, sommige soorten zijn in koud water oplosbaar. De zeepschilfer is eigenlijk geschaafde huishoudzeep en is ook heel goed te gebruiken. Beslist af te keuren is het gebruik van de zelfwerkende wasmiddelen, daar men hier werkt met sop van een te lage temperatuur, waarbij het middel dat de blekende werking heeft, niet werkt <m dus ongebruikt in de gootsteen verdwijnt; terwijl het juist het bleekmiddel is dat deze pakjes vrij kostbaar maakt. Op de pakjes staat heel nauwkeurig aangegeven hoeveel men moet ge bruiken van ieder middel per teil of emmer. Bestaat het wasmiddel uit een zg. alcalivrij-wasmiddel, dan ziet men hier ook weer een handwann sop, het doorknijpen van het goed en het gebruiken van ruim sop. Voor afgevend goed kan men hier in het sop azijn doen zonder dat het sop verschraalt (dit kan men bij zeep nooit doen, omdat hier direct het sop verschraalt). Verder mag men hier nooit het goed in het sopje laten staan, maar men moet direct doorwerken. Voor wollen goed dat veel kans op doorlopen heeft, kan men het beste gebruik maken van de laatste methode, evenals voor minder vuil goed. Heeft men echter te maken met vuil goed (sokken en kinder goed en sportkleding), dan zal men met de eerste methode veel betere resultaten bereiken. A. M. Huishoudelijke SNUFJES Het Instituut voor Huishoudelijke Adviezen, dat zetelt in Den Haag, heeft zijn waarborgmerk verleend aan twee gebruiksvoorwerpen. Wij lezen in het blad van het Instituut, dat de Hawkins universal pressure cooker, ofwel de drukpan of snel kookpan, zoals de Hollandse naam al zegt, het koken versnelt. De pan is bijna geheel afgesloten, zodat de stoom niet naar willekeur kan ont wijken als de inhoud het kookpunt van water heeft bereikt. Daardoor komt het dat tijdens het verdere verhitten de temperatuur stijgt bo ven het kookpunt van water, terwijl er in de pan een overdruk ontstaat. De verhoogde temperatuur is het geheim van het snellere gaar wor den :in ongeveer een derde van de normale kooktijd. Het gewichtje, dat de kleine stoomopening van de pan zó afsluit, dat instelling op de vereiste tempe ratuur plaats vindt is, volgens aan wijzingen van het Instituutslid, mevi*. Kingma Boltjes, belangrijk verbeterd. De gewichten zijn los verkrijgbaar: bezitsters van het oude model kunnen er desgewenst een nieuw bij kopen, dat dan gebruikt kan worden voor gerechten, die ge makkelijk overkoken (bijv. erwten soep). De pan is voorzien van een smelt- veiligheid die ongelukken voorkomt als door een of andere onvoorziene storing de pan te warm zou worden. Een tweede groot gemak is, dat de pan niet zwaar in de hand is. Deze snelkoker heeft een drieledig voordeel, nl. de tijdwinst, de brand stofbesparing en de winst aan voe dingsstoffen, mede door de grotere smakelijkheid van de gerechten. De importeur is de NV R. Stok vis en Zn, Keizersgracht 313 C, Am sterdam. De prijs is f 49' voor de vier liter pan, terwijl ook vijf, zes, negen en veertien liter pannen in de handel zijn. Op de naaicursus voor blinden in Den Haag is met veel succes een naald- en draadwonder gebruikt, dat dient om een draad in een naald te steken. Het is geschikt voor naalden no drie tot no zeven en voor alle soor ten naaigaren en dunne stopwol. Het gehele apparaatje (ook wel „Hexe" genaamd) is vervaardigd van plas tic. Het gebruik is zeer eenvoudig. De naald wordt met het oog naar be neden in 'n trechtertje geplaatst, de draad achter het trechtertje in het daarvoor bestemde gleufje gelegd, zodanig, dat aan de ene zijde van het apparaatje de draad korter is dan aan de andere. Dan drukt men het pedaaltje onder de trechter een keer langzaam neer en laat het weer los. De draad is nu door het oog van de naald en een gaatje onder in de trechter geduwd en steekt als een lusje naar buiten. Dit vernuftige apparaatje kost f 1,33.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4