mtUfézj
Wij vonden serieuze muzikanten in
oude bewaarschool
ge-pëïïTe
„Aardige ouwe kachel met de
ogen van twaalf grote schilders
WINTERGERECHTFA
DIT MAKEN WE ZEEF
Zaterdag 7 Februari 1953
Pagina
Hattemers houden van muziek
„Geen solisten. Allemaal elkaar opzoeken"
(Van onze l'eportage-redacteur)
Je mdet over een machtige liefde voor de muziek, gecombineerd met een
bewonderenswaardig geduld, beschikken, wil je een nuttig lid van een goede
fanfare zijn. De Hattemers schijnen op dit gebied uitblinkers te zijn. Er wo
nen nog geen zesduizend mensen in het oude stadje, wat niet weg neemt,
dat er drie bloeiende en beste korpsen te vinden zijn.
Deze week zijn we een avond te gast geweest bij de Christelijke Mu
ziekvereniging. die repeteerde in de bewaarschool. Dit staat hier nu een
voudig weg vermeld, maar uw tekenaar en reporter zijn toch vóór ze hun
doel bereikten tevergeefs vier trappen opgeklauterd en verzeild geraakt in
een naailes ontvangende en door onze komst bepaald verschrikte meisjes
klas: we waren naar de lagere, instede van naar de bewaarschool gewandeld.
Via veler bemiddeling werden we gedirigeerd naar de bejaarde heer Neu
teboom. En dit bleek het juiste adres, want hij zelf is ere-voorzitter, zijn
zoon Ai-end huidig voorzitter, zoon Gerrit is penningmeester, nichtje
Gerda speelt corhoorn en nog vier andere directe familieleden blazen ook
actief mee in de Christelijke Muziekvereniging.
wetse dorpsfanfare met hun hoempa
marsen. Beethoven, Bach, Bizet, Men
delssohn en Denis Wright staan nu op
het programma.
Maandenlang wordt er al gestudeerd
voor dit concert. Dinsdags in de be
waarschool en Zaterdags in de kerk,
onder leiding van de dirigent Henk
Pylman.
Ruggesteun van de burgerij
De Deventernaar J. Klein is geen
goedkope vleier. Toch vertelde hij me:
„In Hattem kun je je als leraar uit
leven en kun je iets bereiken. Het zal
moeilijk zijn elders zo veel animo te
vinden als hier".
Een animo, die zeker gestimuleerd
wordt door de ruggesteun van de bur
gerij. Drie uitstekende fanfarekorpsen.
Dus verdeelde interesse onder die 5600
Hattemers. En toch kreeg deze Chr.
Muziekvereniging twee jaar geleden
een volledige bezetting (in lage stem
ming) voor de 35 blazers, grote trom
en kleine trom, pauken en bekkens.
Voor ruim f 10.000. Kom daar eens om
in de grote stad.
Vroeger werd er nog wel eens clan
destien tijdens een repetitie-pauze een
prop papier in piston of trombone ge
stopt, zodat de blazer daarna rode wan
gen en geen geluid kreeg, maar nu is
er geen tijd meer voor grappen.
Ook liefhebberij bij de
jongeren
Er verdwijnen af en toe goede
krachten, vooral door de dienst. De
eerste trompettist en de solo bugel
raakte de muziekvereniging onlangs
nog op die manier kwijt. Maar er is
toevoer van jonge krachten, gelijk dat
heet. Het jongste lid is nu Gerrit
Boeve, boerenzoon. Die had van zijn
kameraden Casper en Willem gehoord
welk een vreugd de muziek kon bie
den en nu blaast hij met volle toewij
ding derde bugel.
Twee en een half uur lang heb ik in
CHR MUZIEKVERENIGING
REPETEERT
Zo belandden we dus in de bewaar
school. In een ouderwets lokaal, even
hoog als breed, met een nadrukkelijk
bordje „Voeten Vegen!", genoeglijk
kleuterspeelgoed op de vensterban
ken en met een kachel plus twaalf me
ter lange pijp. In deze omgeving wordt
elke week door de Christelijke Mu
ziekvereniging geoefend. Serieus ge
oefend, en meer dan dat.
Om half acht krijgt J. Klein het
commando. Trombonist van de Am
sterdamse Politiekapel, leraar in
blaasinstrumenten aan de Zwolse mu
ziekschool en dan Dinsdags „vriende
lijke beul" in Hattems bewaarschool.
Hij begint bijvoorbeeld met vijf minu
ten „lange noten blazen". Met bewon
dering heb ik de concentratie aan
schouwd van de tientallen blazers op
tuba's, baritons, trombones, bugels,
pistons en wat dies meer zij, die tel
kens een trapje hoger klommen op de
toonlader.
„Laat staan! Aanzetten! Strak ge
luid"! waren de dringende adviezen van
J. Klein. En dan zijn grote levenswijs
heid, toen er een paar pistons en trom
bones te duidelijk boven uit klonken:
„Geen solisten mensen! allemaal el
kaar opzoeken".
Die mannen en dat ene meisje Gerda
Neuteboom stegen tot C twee octaaf.
Zwaar werk, maar ze houden ervan
deze Hattemse muzikanten.
Het grote concert
Twee jaar geleden toen J. Klein le
raar werd, viel het aanvankelijk niet
mee. Het oude systeem was te lang
toegepast. Gerrit Neuteboom, (weer
een andere als de secretaris en dertig
jaar lid) heeft me van vroeger ver
teld. Hoe hij op zijn zeventiende met
de bariton begon, het vak leerde van
een ander lid, die er eigenlijk ook
niets van kon en af en toe in een tim
mermanswerkplaats achter een oude
schaafbank repeteerde. Toen was het
vooral hoempa-hoempa. Nu al weer
jaren geleden is de zwenking naar de
orkestmuziek gekomen. En de 47-jarige
Gerrit Neuteboom, klompen fabrikant
in het dagelijks leven, vindt het prach
tig. Donderdag zijn hij en vele ande
ren van de muziekvereniging naar de
Buitensocieteit in Zwolle geweest om
dat bewaarschooltje gezien hoe in
Hattem gemusiceerd wordt. Slechts
enkele passages van „Coriolanus" van
Cyril Jenkins werden doorgenomen.
Tientallen malen, steeds weer op
nieuw. Want waarschijnlijk gaat de
Bond .van Chr. harmonie, en fanfare
korpsen in Overijssel ditmaal haar
jaarlijks concours in Hattem houden.
„Coriolanus" is een van de verplichte
nummers en het zal niemand verwon
deren, dat de Hattemse Chr. Muziek
vereniging, welke in de hoogste afde
ling toch al een reputatie heeft, dit
maal op eigen bodem opperbest voor
de dag wil komen. Daarom vinden de
blazers, die elke week tweemaal hun
tijd en hun geld offeren om dichter bij
het grote wonder der muziek te ko
men, het prettig en nuttig als de
„vriendelijke beul" J. Klein op de
Dinsdagse „plaagavond" zijn opbou
wende critiek laat horen: „De trom
bones niet bang zijn! 't Gaat om de
aanzet, mensen. Over nieuw! Geen
solisten! Allemaal elkaar opzoeken!"
Nederlandse musici naar
Engeland
(Van onze Londense correspondent).
Cor de Groot zal van 3 tot 12 Febru
ari pianoconcerten geven in Birming
ham, Leeds en Leicester, en zal ook
tweemaal voor de BBC optreden.
Het Nederlands Strijkkwartet, be
staande uit Nap de Klijn (viool), Johan
van Helden (viool), Paul Godwin (alt
viool) en Carel van Leeuwen Boom
kamp (cello), zal van 18 tot 28 Febru
ari in Engeland concerteren. Het is de
tweede maal dat dit kwartet de Noord
zee oversteekt. Behalve in Londen,
waar twee concerten worden gegeven,
treedt het kwartet op in Boston, Lei-
cester, Wolverhampton en King's
Lynn, en verder staan twee recitals
voor de BBC op het programma.
In April komt het Röntgenkwartet
voor een aantal concerten naar Enge
land.
Theo Olof zal op 27 Mei met Liza
Fuchsova een recital in Londen geven;
hij is ook nog voor andere concerten
geëngageerd.
Eduard van Beinum dirigeert thans
gedurende zes weken het Londen's
Philharmonisch orkest.
-Te-ttWTgM
Originele tentoonstelling van Amerikaan
Betliers in Londen
„Moderne schilderkunst
voortzetting van klassieke"
De Britse kunstcritici, die over
het geheel genomen nog al ge
hecht zijn aan de traditie, fronsen
de wenkbrauwen en vragen zich
af, wat zij zullen zeggen over een
buiten het gebruikelijke kader val
lende tentoonstelling van de Ame
rikaanse schilder Ray Bethers.
Bethers exposeert nl. in Parsons
Galleries een aantal doeken en het
onderwerp van al die schilderstuk
ken is hetzelfde: een roestige oude.
kolenkachel, die zich bevindt in
het atelier te Parijs, waarin de
schilder verscheidene jaren heeft
gewerkt. Het is telkens diezelfde
oude kachel, maar bij elke weer
gave heeft de schilder zich inge
leefd in de visie en werkwijze van
twaalf grote schilders. Van Rem
brandt en Rubens tot de meest
buitennissige modernen.
Om bij dit proces niet te vergeten
hoe de oude kachel er in werkelijk-
héid uitzag, heeft Bethers de voorzorg
genomen haar te fotograferen en de
foto hangt ter vergelijking tussen de
schilderijen, zodat de toeschouwer er
zich een denkbeeld van kan vormen,
wat schilders van verschillend tempe
rament en onderscheiden techniek in
doodgewone voorwerpen kunnen zien.
Bethers, die te New York als kunst
redacteur heeft gewerkt, rangschikt
zichzelf onder de modernen maar hij
houdt staande, dat hij in wezen niet
verschilt van de schilders van de oude
scholen die hun best deden om een
boom zo te schilderen dat hij er ook
uitzag als een boom.
Hij noemt zijn tentoonstelling:
„thema en variatie" en verklaart dat
zij ten doel heeft, „een einde te maken
aan de verwarring rond de moderne
kunst".
„Op de in deze tentoonstelling opge
nomen doeken zijn verschillende stijlen
toegepast op hetzelfde onderwerp",
verklaarde hij. „Ik hoop dat deze me
thode er toe zal bijdragen, aan te tonen
dat de moderne kunst niet op zichzelf
staat maar een voortzetting is van alle
grote schilderkunst uit het verleden".
Bethers is van mening, dat de kunst
moet veranderen, wil zij leven. „Een
vorm die zich niet wijzigt, leeft niet en
is geen kunst maar een dood iets",
merkte hijop.
Verbazingwekkende
veranderingen
Er valt niet aan te twijfelen, dat die
oude kachel op verbazingwekkende
wijze verandert naarmate Bethers in
de huid van verschillende schilders
kruipt. Terwijl hij de visie en techniek
van Rembrandt achtereenvolgens ver
wisselt voor die van Gauguin, Cézanne,
Seurat, Munich, Monet, Van Gogh, Pi
casso en anderen, verandert de kachel
van vorm en kleur.
Zij beweegt zich of staat stil, rookt
of rookt niet en aangepakt met de
hevigst moderne methoden, wordt zij
een geval van vierkanten, driehoeken
en vreemdsoortige bollen. Zij doorloopt
alle stadia van het expressionisme,
cubisme, analytisch cubisme, futurisme,
synthetisch cubisme en surrealisme en
deze etappegewijze pelgrimage laat een
verrassende betrekking tussen de vor
men zien, waarvan de ene groeit uit de
andere. En als iemand het niet hele
maal begrijpt, dan is er altijd nog een
foto.
Maar waarom nu juist een oude
kachel gekozen om een artistieke over
tuiging in beeld te brengen?
„Dat zit zo", licht Bethers toe. „Ik
heb ongeveer twee jaar aan de voor
bereiding van deze tentoonstelling ge
werkt en ik moest een voorwerp heb
ben, dat er bij het einde nog precies zo
uit zou zien als bij het begin. Als ik
een levend model had genomen, b.v.
een Frans meisje, dan had dat lieve
kind dikker of magerder kunnen wor
den, zij zou zeker ouder geworden zijn,
waarschijnlijk niet altijd dezelfde kle
ding hebben willen dragen en ze had
er genoeg van kunnen krijgen en me in
de steek kunnen laten vóór ik de kans
had gekregen, haar met de ogen van
Van Gogh te bekijken. Maar zo'n ouwe
kachel verandert niet, die roest stamt
vermoedelijk nog uit de tijd van Napo
leon.
Het ding werd van koud niet eens
warm, hoeveel kolen ik er ook in stop
te. Maar als je het op de juiste wijze en
met liefde bekijkt, vind ik dat het een
aardige ouwe kachel is".
Israëlische diplomaat uit
Hongarije gewezen
De Hongaarse ambassade te Parijs
heeft bekend gemaakt, dat Hongarije
Dinsdag de Israëlische culturele atta
ché te Boedapest. Walter, heeft gelast
„onmiddellijk" Hongarije te verlaten.
De attaché, die door de Hongaarse
autoriteiten wordt beschuldigd van
spionnage, is Dinsdagavond per vlieg
tuig vertrokken.
piest? Keelpij"' jrf&l
i sierk d^ellj-
Qz$sr ëoeVe
te horen hoe de G.O.V. de „eerste" van
Beethoven speelt.
„Dat gaan wij Maandag over een
week proberen na te doen", hebben de
Hattemers me verteld. Dan immers is
het winterconcert in de N.H. kerk met
een programma, dat in geen enkel op
zicht meer herinnert aan de ouder-
oiiiijiiii'jiiiiiiii
Reclameborden in het
Indonesisch
De Soerabajase gemeenteraad heeft
een voorstel aangenomen, waarin
wordt bepaald, dat teksten oc reclame
borden in de eerste plaats in het Indo
nesisch dienen te worden gesteld.
Wordt er bovendien gebruik gemaakt
van een vreemde taal, dan dient de
tekst in de vreemde taal in kleinere
letters te worden aangebracht dan de
Indonesische tekst.
Voor overtreding Loierijwet
veroordeeld
Ook de Amsterdamse rechtbank,
voor wie een directeur van een confec
tiebedrijf in hoger beroep terecht heeft
gestaan, heeft bewezen geacht, dat met
de reclame-actie van het vorig jaar,
waarbij waardebonnen van f 5 een rol
speelden, de Loterijwet is overtreden.
In eerste instantie was de directeur
door de kantonrechter f 100 boete op
gelegd; in hoger beroep eiste 14 dagen
geleden de officier bevestiging. Uit
spraak doende legde de rechtbank een
veel lagere boete op: f 10 of 4 dagen.
een paar echte
Nog
We worden deze keer rijkelijk be
deeld met „winter". Het is wel met
kleine tussenpozen van beter weer,
maar dan komt er weer een nieuwe
periode van sneeuw, ijs, regen of
mist. We kunnen dus nog rustig
doorgaan met het op tafel zetten
van stevige winterkost. En we ge
loven niet dat er veel mensen zijn
die niet van stamppot met worst of
spek houden. Maar'behalve de be
kende stamppotten als hutspot en
zuurkool kunnen we wel eens an
dere combinaties opdienen. En
soms kunnen we de voedzaamheid
nog verhogen door toevoeging van
bonen of groene erwten. Hebt u dat
al eens geprobeerd? U zult zien dat
uw stamppot dan ineens een heel
nieuwe maaltijd is.
Een paar voorbeelden zijn b.v.:
Stamppot van aardappelen, kool
raap, bruine bonen.
Stamppot van aardappelen, boe
renkool, gort.
Stamppot van aardappelen, win
terwortelen, groene erwten.
Stamppot van aardappelen, uien,
witte bonen.
Aardappelen en groenten worden
als bij gewone stamppot in een pan
gekookt, met zo weinig mogelijk wa
ter. Voor boerenkoolstamppot moet
de kool pl.m. twintig minuten voor
gekookt worden en dan gehakt.
Daarna kan ze met de aardappelen
gelijk verder gekookt worden in het
zelfde kookwater waar we de kool
juist in voorgekookt hebben. We
doen dus niets weg! De peulvruch
ten, die het vlees kunnen vervan
gen, koken we apart gaar en roeren
we op het laatst vlug door de stamp
pot. Wie het erg smakelijk vindt kan
natuurlijk ook nog worst of spek
geven. Beide kunnen op de groente
en aardappelen gaar gestoomd wor
den (wist u dat een rookworst niet
koken mag omdat dan teveel vet uit
de worst trekt waardoor het sappige
voor een deel verloren gaat).
Spek kan natuurlijk'ook gebakken
worden. Een andere smakelijke
stamppot is de zg. hete bliksem. De
groente bestaat hier uit half zure,
half zoete appels. Deze stamppot
vooral met weinig water koken daar
de appelen het geheel gauw te nat
maken. Waterige appels geven bo
vendien geen fijne smaak. En dan
kan het ook geen kwaad in deze
maanden af en toe eens een stamp
pot van rauwe groenten te geven
om op deze manier de hoeveelheid
vit. C nog eens extra aan te vullen.
Waarbij er natuurlijk goed op gelet
moet worden dat de groenten op
het laatst gesneden (geraspt) moe
ten worden, omdat in pl.m. een half
uur het vit. C zo goed als verdwenen
is. Heerlijk zijn stamppot van rau
we andijvie en van geraspte winter
wortel. We maken eerst gewoon
aardappelpuree en doen daarop het
laatst de zeer fijn gesneden andijvie
of de geraspte wortel door (75 gr.
andijvie per persoon en pl.m. 125 gr.
wortel per persoon). Bij de andijvie-
stamppot geven we gebakken spek
of we doen er kleine dobbelsteentjes
kaas door. Wanneer u kaas neemt
moet deze ook pas op het laatst er
door geroerd worden daar ze anders
te zacht en draderig wordt.
Bij de wortelstamppot kunnen
heel goed saucijsjes of gehakt ge
geven worden. En nu nog maar
smullen van onze echte Hollandse
winterkostjes!
Wassen van wol
In ieder tijdschrift en reclameblad
kan men in de advertenties zien, hoe
men wol moet wassen. Iedere fabri
kant geeft dan de mededeling dat
zijn middel het enige onschadelijke
wasmiddel is. Leest men nu de ge
bruiksaanwijzingen voor de diverse
middelen, dan komt men tot de ont
dekking dat er in het algemeen twee
geheel verschillende werkwijzen
zijn. Van de samenstelling van het
wasmiddel hangt het af welk van
deze beide werkwijzen wordt aan
bevolen.
Bevat het wasmiddel zeep, dan is
er gevaar voor het krimpen van de
wol en dus kan het hard worden.
Als men een te vet of een te schraal
sop neemt, kan het in beide geval
len aanleiding geven tot krimpen.
Men moet altijd de zeep in een wei
nig heet water oplossen en dit daar
na met koud water aanvullen. De
gebruiksaanwijzing zal u ook altijd
een lauw of bijna koud sop aanra
den. Handwarm is voor wol de
beste temperatuur. Men moet de
kledingstukken nu voorzichtig door
dit sop knijpen.
Is het goed erg vuil, bijvoorbeeld
kindergoed, dan kan men dit gerust
een kwartier of een half uur in het
sop laten staan, wanneer men te
maken heeft met niet afgevend
goed. Zodra het goed in-het week-
water komt of in het sop en men
ziet dat het kleurstof afgeeft, heeft
men kans op doorlopen en moet men
dus zo snel mogelijk afwerken. Is
ONDERJURK MET
RONDE HALS
Ditmaal op speci
aal verzoek van een
onzer lezeressen 't
patroon van een on
derjurk met een
ronde hals. Als we
in de winter graag
wat dikker onder
goed dragen, dan
heeft dit meestal
een hogere hals en
bredere schouder
banden. Het is dan
niet mooi een on
derjurk te dragen
met smalle schou
derbandjes, dus
daarom nu het pa
troon van de onder
jurk die u op het plaatje ziet.
U hebt hiervoor 2Va m stof nodig
van 80 cm breed. De maat voor deze
onderjurk is 40, bovenwijdte 90, rug
lengte rok 70 cm.
Nadat we het patroon op ware
grootte nagetekend hebben, leggen
we alle delen op de stof zoals u dit
op de tekening ziet. Als alle delen
met naad zijn uitgeknipt gaan we
eerst het bovenpasje op de voorkant
van de onderjurk maken. We
plooien het pasje zover in dat dit
precies op het onderdeel past. De
gebogen lijn van het onderste deel
vouwen we een cm in en leggen dit
op het pasje. Daarna rijgen we even
de zijnaden dicht en de schouders,
ook rijgen we de figuurnaden er in,
daarna passen we de onderjurk aan.
Als alles goed zit stikken we eerst
de figuurnaden in, dan het pasje op
en vervolgens de zijnaden. Als we
de onderjurk van lingeriezijde ma
ken, dan maken we Engelse naden.
Als we katoen gebruiken, stikken
we alles met platte naden. De hals
en de armsgaten kunnen met schui
ne biezen afgewerkt worden, ook
kunt u een kantje opstikken en de
naden met een zoompje afwerken.
In hoop dat nu vele lezeressen
tevreden gesteld zijn met dit patroon
en dan wens ik u wederom veel
succes.
het witte wol, dan kan men deze
mooi helder krijgen door aan het
weekwater of aan het sop iets am
monia toe te voegen, per twee liter
sop moet men dan Va eetlepel ne
men. Een andere methode om witte
wol weer wit te maken is het ge
bruik van wolbleekmiddelen na het
wassen. Voor heel vuile wol zal men
in ieder geval nog een tweede sop
geven. Daarna moet de wol uitge
spoeld worden in lauw en daarna in
koud water tot het laatste spoelwa
ter helder is. Heeft men te maken
met afgevend goed, dan moet er in
het één na laatste spoelwater een
halve eetlepel zout per twee liter
water worden toegevoegd, om het
doorlopen tegen te gaan. Voor rood
gekleurde stoffen kan men inplaats
van zout gebruik maken van azijn.
De middelen waarin zeep voor
komt zijn de pakjes of los uitgewo
gen zeepvlokken, de zeepschilfers,
de huishoudzeep en de zelfwerkende
wasmiddelen. Van deze zijn de
eerstgenoemde het beste te gebrui
ken, sommige soorten zijn in koud
water oplosbaar. De zeepschilfer is
eigenlijk geschaafde huishoudzeep
en is ook heel goed te gebruiken.
Beslist af te keuren is het gebruik
van de zelfwerkende wasmiddelen,
daar men hier werkt met sop van
een te lage temperatuur, waarbij het
middel dat de blekende werking
heeft, niet werkt <m dus ongebruikt
in de gootsteen verdwijnt; terwijl
het juist het bleekmiddel is dat
deze pakjes vrij kostbaar maakt. Op
de pakjes staat heel nauwkeurig
aangegeven hoeveel men moet ge
bruiken van ieder middel per teil of
emmer.
Bestaat het wasmiddel uit een zg.
alcalivrij-wasmiddel, dan ziet men
hier ook weer een handwann sop,
het doorknijpen van het goed en
het gebruiken van ruim sop. Voor
afgevend goed kan men hier in het
sop azijn doen zonder dat het sop
verschraalt (dit kan men bij zeep
nooit doen, omdat hier direct het
sop verschraalt). Verder mag men
hier nooit het goed in het sopje
laten staan, maar men moet direct
doorwerken.
Voor wollen goed dat veel kans
op doorlopen heeft, kan men het
beste gebruik maken van de laatste
methode, evenals voor minder vuil
goed. Heeft men echter te maken
met vuil goed (sokken en kinder
goed en sportkleding), dan zal men
met de eerste methode veel betere
resultaten bereiken. A. M.
Huishoudelijke
SNUFJES
Het Instituut voor Huishoudelijke
Adviezen, dat zetelt in Den Haag,
heeft zijn waarborgmerk verleend
aan twee gebruiksvoorwerpen. Wij
lezen in het blad van het Instituut,
dat de Hawkins universal pressure
cooker, ofwel de drukpan of snel
kookpan, zoals de Hollandse naam
al zegt, het koken versnelt. De pan
is bijna geheel afgesloten, zodat de
stoom niet naar willekeur kan ont
wijken als de inhoud het kookpunt
van water heeft bereikt. Daardoor
komt het dat tijdens het verdere
verhitten de temperatuur stijgt bo
ven het kookpunt van water, terwijl
er in de pan een overdruk ontstaat.
De verhoogde temperatuur is het
geheim van het snellere gaar wor
den :in ongeveer een derde van de
normale kooktijd.
Het gewichtje, dat de kleine
stoomopening van de pan zó afsluit,
dat instelling op de vereiste tempe
ratuur plaats vindt is, volgens aan
wijzingen van het Instituutslid,
mevi*. Kingma Boltjes, belangrijk
verbeterd. De gewichten zijn los
verkrijgbaar: bezitsters van het oude
model kunnen er desgewenst een
nieuw bij kopen, dat dan gebruikt
kan worden voor gerechten, die ge
makkelijk overkoken (bijv. erwten
soep).
De pan is voorzien van een smelt-
veiligheid die ongelukken voorkomt
als door een of andere onvoorziene
storing de pan te warm zou worden.
Een tweede groot gemak is, dat de
pan niet zwaar in de hand is.
Deze snelkoker heeft een drieledig
voordeel, nl. de tijdwinst, de brand
stofbesparing en de winst aan voe
dingsstoffen, mede door de grotere
smakelijkheid van de gerechten.
De importeur is de NV R. Stok
vis en Zn, Keizersgracht 313 C, Am
sterdam. De prijs is f 49' voor de
vier liter pan, terwijl ook vijf, zes,
negen en veertien liter pannen in de
handel zijn.
Op de naaicursus voor blinden in
Den Haag is met veel succes een
naald- en draadwonder gebruikt,
dat dient om een draad in een naald
te steken.
Het is geschikt voor naalden no
drie tot no zeven en voor alle soor
ten naaigaren en dunne stopwol. Het
gehele apparaatje (ook wel „Hexe"
genaamd) is vervaardigd van plas
tic.
Het gebruik is zeer eenvoudig. De
naald wordt met het oog naar be
neden in 'n trechtertje geplaatst, de
draad achter het trechtertje in het
daarvoor bestemde gleufje gelegd,
zodanig, dat aan de ene zijde van
het apparaatje de draad korter is
dan aan de andere. Dan drukt men
het pedaaltje onder de trechter een
keer langzaam neer en laat het weer
los. De draad is nu door het oog
van de naald en een gaatje onder
in de trechter geduwd en steekt als
een lusje naar buiten. Dit vernuftige
apparaatje kost f 1,33.