Vlaardingen spreekt met en hoort het noodgebied In drie kwartier gingen 20.000 zandzakken omlaag D.D.D. Zaterdag 7 Februari 1933 Pagina 5 Zend ons hulp, eten, zandzakken Rijkspolitie van Zondagochtend vroeg onafgebroken op post Zwoegers aan de radio verbindingen (Van een onzer speciale verslaggevers). ^Middelharnis roept Vlaardingen, Klaaswaal roept Vlaardingen, Ouddorp heeft een bericht voor Vlaardingen, geeft dat door via Middelharnis. Hiér heeft men drin gend zandzakken nodig, déér is er tekort aan brood en suiker. Op de Zuid-Hollandse en Zeeuw se stromen varen 34 boten van de Rijkspolitie, zorgvuldig per radio gedirigeerd, helpend waar maar te helpen is, alles vervoerend, wat maar nodig is. Kerels, die in dagen geen hap warm eten hebben gezien, ontsto ken oogleden hebben door gebrek aan slaap, na dagen zwoegen even thuiskomend in Vlaardingen, een paar uur slapen, wat eten en weer uitvaren. Dat gaat al zo van Zon dag af. En op de Eilanden staan de politie-radiowagens. Die vra gen ook alles aan Vlaardingen, de centraalpost van de Rijkspolitie te water, die alles weer snel door geeft waar het wezen moet. Ook op de Provinciale griffie van Zuid-Holland wordt dag en nacht gezwoegd aan de radio-sets om de ver bindingen met het noodgebied te on derhouden. Het is niet te becijferen, hoeveel mensenlevens hierdoor zijn ge red, hoeveel zwakke dijkjes door snelle hulp konden worden behouden. Er zijn nog meer zendertjes van amateurs in de lucht, die doen ook voortreffelijk werk. De stroom van doodsnoodkreten be gint langzaam weg te ebben. De radio boodschappen hebben een meer zake lijk karakter gekregen. Zij gaan meer spreken van goederen en materialen, welke nodig zijn voor herstel van dij ken. Toch komen zij nog wel door, de verzoeken om aanvoer van eten en drinkwater of voor het vervangen van mensen, die aan de dijken werken en uitgeput zijn. Zend ons aflossers! Zend ons zand zakken, agregaten, olie, benzine! We hebben medicijnen nodig, een dokter, dekens! Sjouwers achter de schermen Er wordt achter de schermen, in die centraalpost to Vlaardingen, gesjouwd dag en nacht door. Een lawine van be richten en noodkreten is er in de ach ter ons liggende dagen verwerkt. Om de acht uur moesten de telefonisten worden afgelost. Dan zijn ze suf, kun nen ze niet meer goed luisteren, niet meer goed antwoorden. Aflossen: wat eten, wat slapen en dan weer aan de microfoon Middelharnis roept Roosendaal, maar dat antwoordt niet en direct is Vlaar dingen er als de kippen bij. Want Middelharnis heeft een zeer dringend bericht, dat direct moet worden door gezonden aan de C.D.K. (Commissaris der Koningin). Middelharnis, hier is Vlaardingen, geef mij dat bericht maar door, als Roosendaal niet antwoordt. En dan zegt die stem daar op het zo zwaar geslagen Flakkee, dat Stad aan 't Haringvliet voor deze morgen nog zeer dringend vraagt 300 paar laarzen, 75 lieslaarzen. Is het de bedoeling, dat ze gedropt worden? vraagt Vlaardingen voor alle zekerheid en Middelharnis zegt, dat dat juist de bedoeling is. de hulpverlening ken efficiënter zijn. En hoevelen hun leven misschien heb ben te danken aan deze verbindingen, zal wel nooit zijn na te gaan. Zo heb ben Strijen, Klaaswaal, Puttershoek, Heenvliet, Abbenbroek, Ouddorp, Goe- ree, Middelharnis en van vandaag af ook Den Briel en Rockanje hun eigen radiozender en ontvanger. Zij kunnen Vlaardingen roepen en vragen, wat zij nodig hebben. En met de 18 rijkspolitieboten werken nu ook mee 16 boten uit het Noordelijke dis trict, die direct naar het rampengebied werden gezonden. Zij hebben gered, zij vervoeren evacué's als dat nodig is, waarschuwen hele delen van de hel pende vissersvloot, dat hun werk weer op een andere plaats wordt gevraagd. De boot R.P. 2 heeft Zondag vroeg de eerste noodkreten van 's-Gravendeel overgebracht. Purmerender nam over Een radio-amateur in Haamstede, die prachtig werk heeft geleverd, zakte Woensdag van oververmoeienis in el kaar. En men had hem zo broodnodig! Hulpkreten naar Vlaardingen. Men vond een vervanger, een jongeman uit Purmerend. De Rijkspolitie bracht hem naar Haamstede. Haamstede heeft weer verbinding met de buitenwereld! Een Purmerender zorgt er voor.... Zo stromen dag en nacht door die verzoeken om hulp en assistentie die kamer van het bureau van de Rijks politie te Vlaardingen binnen. Ze heb ben een extra telefoonlijn gekregen voor uitgaande gesprekken. Zo kunnen ze Den Haag beter bereiken. Toen ze Zondag zelf door vollopen van de kelders sluiting in de telefoon kabels kregen, hebben ze met hun telex de berichten doorgegeven naar de politie in Den Haag, die deze weer per telefoon of ordonnans doorgaf aan de Provinciale griffie en het Rode Kruis. Zend laarzen, zend zandzakken, ik heb dringend bericht voor u. j Vlaardingen luistert direct, noteert, veegt met een korte grauw een radio- post weg, die ertussen komt. Stuur ons zandzakken, stuur ons drinkwater En even later het bericht, dat een klein dorpje op Schouwen is verlaten. Men heeft eerst de drie doden voor lopig begraven. Het zijn die en die en die. Ze liggen op een plaats ten Noord- Westen van de Hervormde Kerk. Zandzakken, rijshout, laarzen, le vensmiddelenen begraven doden. Dat alles spoelt uit de Vlaardingse luidsprck.-T.rs ca gc..\t dc&r'naar .Den Haag. En de vissersconvooien die ter red ding kwamen opdagen, hebben een rijkspolitieman als loods aan boord, omdat zij het vaarwater hier in het Zuiden niet kennen. AMERIKAANSE HULP VOOR NEDERLAND - Hoge stapels goederen liggen er al op pier 6 in de haven van New York, van waar de eerste boot, de Hurri canenaar Nederland zal vertrek ken, geladen met kleding voor de hulp aan de slachtoffers van de overstroming in Nederland. Chauf feur Robert Haulsey laadt juist zijn vrachtwagentje uit, veel gif ten, bijeengebracht door de Kerke lijke Wereld Dienst het samen werkend bureau voor het verlenen van bijstand van de Protestantse sekten in Amerika. Schielands hoge zee dijk geheel onder controle Spoedig op hoger peil Het hoog heemraadschap Schieland te Rotterdam deelt mede: Schielands hoge zeedijk, die in de nacht van Zaterdag op Zondag van Schiedam tot Gouda een aanval van een stormvloed te verduren heeft gehad, zoals nog nooit is voorge komen. is thans tot. Gouda onder con trole, zodat voor een doorbraak, zelfs bij storm, niet meer behoeft te worden ge vreesd. Gedurende het voorjaar en zomer zul len cle gedeelten van de dijk waarin thans gaten zijn geslagen, definitief wor den hersteld met klei. nadat eerst het thans aangebrachte zand en de zandzak ken zullen zijn verwijderd. De hoogte van deze gedeelten zal daar bij worden gebracht op 4.50 m boven N.A.P.. dus 70 cm hoger dan thans het geval is. Deze werken moeten voor Oc tober zijn voltooid. De gedeelten van de dijk. die thans voldoende hoog bleken, zullen in de toekomst nog extra worden verhoogd. Ook de waterkering binnen Rotterdam zal op vele plaatsen aan een nieuwe verhoging niet kunnen ontko- „VLUCHT PER „VLIEGENDE VRACHTAUTO" Moeilijk navigeren boven troosteloze triestheid (Van een onzer speciale verslaggevers) Eerste luitenant Gentry, uit Oakland-City, in Californië, kijkt even bedenkelijk voordat hij met zijn Fairchild C-119 packet-vliegtuig, in de wandeling „flying box-car" ofwel „vliegende vrachtauto" genaamd, wil opstijgen van het vliegveld Valkenburg. „Wat zit daar in?", vraagt hij, als de motoren brullend aanslaan. „Zaklantaarns", schreeuwt iemand, die buiten staat. „Daar komt niet veel van terecht, als we dat neergooien", zegt hij tegen ons in de grote plastic cockpit, „maar we zullen het proberen!" Dan taxiet de zware, ietwat logge C.-119 naar de startbaan voor een vlucht naar Wissekerke, waar 20.000 zandzakken gedropt zullen worden, bestemd voor Colijnsplaat. Opstijgen - droppen - terug, laden en weer weg! Naast luitenant Gentry zit luitenant Howard, ook van de luchtmacht van de V. S. Hij is afkomstig uit Oklahoma. Het zijn twee laconieke vliegers, deze Amerikanen, die sinds Maandagoch tend vrijwel aan één stuk door vluch ten hebben gemaakt boven 't ramp- g'ebicu. Ci: ze nu wel etejwf alspey op tijd, of niet, dat kan Hen idle-ma. niet schelen. Hoofdzaak is voor hen, dat er zoveel mogelijk geholpen wordt. Even is het wachten op de startbaan op het signaal van de verkeerstoren, en dan schiet de „vliegende vracht auto" los. Naast deze beide Ameri kaanse vliegers zit nog de adelborst eerste klasse Overmeire, uit Amster dam, van de marine-vliegdienst. Hij is als mede-navigator aan de bemanning van dit toestel toegewezen. „Als het voor mij al moeilijk is de weg te vinden", zegt hij, ,dan is dat zeker het geval voor de Amerikanen, die hier heg noch steg weten." Het navigeren met vliegtuigen boven het rampgebied valt helemaal niet mee. Wegen, dijken, spoorbanen, het is allemaal onder water verdwenen en kan dus niet meer als oriënteringspun- ten dienst doen. „Wij hebben nu Zie- rikzee als herkenningspunt", zegt deze Geen minuut later. Ze geven van Flakkee nog een paar berichten door. Oude Tonge zit om sui ker verlegen, heeft moeite met het identificeren van slachtoffers. Kleding hebben ze daar niet meer nodig. Geen minuut later weet men in Den Haag op de Provinciale griffie wat men op Flakkee nodig heeft en niet veel later is een vliegtuig al onderweg van Valkenburg of Gilze Rijen om te drop pen waarom gevraagd werd. De radio-verbindingen werken prachtig, worden nog steeds uitgebreid. De meeste telefonische verbindingen vielen immers in de loop van Zondag uit. Het water had de kabels bereikt en veroorzaakte sluiting. Afgelopen! Maar de radio begon op toeren te komen. Het was in de vroege Zondag morgen, na de rampnacht, dat van vis sersschepen in Stellendam en Ouddorp via Scheveningen Radio bekend werd, dat een ramp Goeree-Overflakkee had getroffen. En terwijl schepen naar de plaatsen van de overstromingen op weg gingen, voelde men wel, dat van de radio-telefoon alles af zou hangen, ol men de verbindingen, zo uiterst be langrijk onder deze omstandigheden, zou kunnen herstellen. Zij wérden her steld. De achttien boten van de Rijks politie te water in het district Zuid-Holland en Zeeland zwerm den uit, voor zover zij al niet in het rampengebied op patrouille waren. Vijf radiowagens van de Amsterdamse politie werden naai de eilanden gezonden om de ver bindingen op te nemen. Zes radio wagens van de pobtieverbindmgs- dienst uit Utrecht waren ook op weg. Bilthovon zond zijn radio- wagen, uit Wassenaar gingen er tvue op reis. Reeds Zondag „in de lucht" Zondag reeds kwamen de Eilanden „in de lucht" en konden zij de eerste noodkreten naar droog Nederland- boven-de-grote-rivieren laten klinken. Den Haag kreeg meer houvast en overzicht, kon hulp gaan zenden waar nodig was. Dat was wel oveial, maar ÏEHTM Richtlijnen voor zieken fondsen Faciliteiten voor geëveueerden, enz. De ziekenfondsraad maakt bekend: Geëvacueerde ziekenfondsverzekerden, die in een plaats vertoeven met het vooruitzicht daar een zekere tijd te zul len blijven, wordt aangeraden, zich bij een ziekenfonds in die plaats le laten in schrijven. De Ziekenfondsraad verzoekt aan de ziekenfondsen, deze personen met direct-ingaande rechten en zonder be perkende voorwaarden toe te laten. De raad is bovendien van oordeel, dat de ziekenfondsen voorlopig aan alle inge schreven geëvacueerden een zo ruim mo gelijke geneeskundige verzorging dienen te garanderen. Met name kunnen opne mingen in ziekenhuizen op grond van sociale aanwijzing voorlopig voor reke ning van de fondsen geschieden. Voor het geval, dat een geëvacueerde verzekerde een bijbetaling zou moeten doen, verzoekt de Ziekenfondsraad aan de fondsen, die bijbetaling voorlopig voor hun rekening te nemen. Een rondschrijven van de Ziekenfonds raad aan de fondsen is onderweg. Laatste slachtoffer op Texel geborgen Gisterochtend is het laatste slachtoffer van de ramp op Texel Zondag jl. om gekomen in de Eendrachtpolder gebor gen. Het is de 23-jarige landarbeider Siebren Walsbeer (gehuwd en vader van één kind). De toestand van het eiland is thans zo, dat er aldus het gemeentebestuur van Den Burg „geen bijzondere zorgen" zijn. Honderdduizpnd exemplaren „De Ramp" Het aantal inschrijvingen op het boek ..De Ramp" is thans reeds zo groot, dat de Vereniging ter Behartiging van de Belan - gen des Boekhandels heeft besloten jvf.a aantal exemplaren der eerste oplage ie verdubbelen. Binnenkort gaan dus honderdduizend exemplaren naar de Nederlandse boek handel. adelborst, „en vandaar komen wij wel verder." Wissekerke heeft dringend om veel zandzakken gevraagd, bestemd voor Colijnsplaat. Eerst was men van plan op de bedreigde plaats zelf te drop pen, doch dat bleek niet mogelijk. Op een droog weiland te Wissekerke, zo is zo net nog telefonisch doorgekomen, heeft de bevolking eenvoudige merk tekens aangebracht op de plaats, waai de zandzakken uit.de ..vliegende vracht auto* gegotxd irtoeteii worden. Overal hetzelfde beeld Luitenant Gentry zet direct koers naar de kust. Eenmaal hier, vliegen wij langs Scheveningen, Kijkduin en Hoek van Holland. Adelborst Over meire geeft aan de hand van zijn kaar ten de koers aan. De „vliegende vracht-» auto" vliegt op 500 voet hoogte, met een snelheid van ongeveer 200 knopen per uur. Na tien minuten zijn we al bij Rozenburg, waarvan de kop droog is. Een ogenblikje later volgt Goeree. Zo ver als het oog reikt is er één wa tervlakte. Vele vluchten hebben deze wakkere Amerikanen al gemaakt bo ven de overstroomde gebieden, maar telkens als zij er weer boven zijn, worden zij opnieuw gegrepen. Dat is wel duidelijk aan hun strakke gezich ten te zien! De kop van Schouwen glijdt dan vervolgens onder ons door. Overal hetzelfde beeld van ellende: hui zen tot aan het dak in het water, koeien angstig opeen gehoopt op droge plekjes land. Een beeld van troosteloze triestheid. Adelborst Overmeire loodst de Ame rikanen netjes recht op Zierikzee aan. Laag glijdt het zware vrachtvliegtuig over dit zo zwaar getroffen stadje. Wat samengehoopte mensen kijken omhoog. Zou uit dit toestel wat voor hen ko- gend, het weiland 'gevonden. Een paar witte strepen duiden aan, dat hier de plaats van de „dropping" is. Een door dringende bel rinkelt, en wordt door het geraas van de motoren heen ge hoord. Even nog vliegt het toestel door en dan gaat de eerste zending van de zeven ton zandzakken naar beneden. Gespannen kijkt iedereen toe, of de lading inderdaad op de juiste plaats komt. Tien rondvluchten nodig Een seconde later weten we, dat de eerste „dropping" tendele naast het doel terecht kwam. Weer keert de „vliegende vrachtauto" terug. In Wisse kerke zelf staan op de straten de men sen samengegroept naar boven te kij ken. Zij zwaaien met zakdoeken en witte lappen. Twee Nederlandse militairen hebben op het weiland post gevat en geven met vlaggen signalen naar ons. Maar we weten al, dat we hier goed zijn, en dat de tweede dropping beter zal zijn. Inderdaad, is de tweede lading zandzakken precies terecht gekomen. Drie kwartier, met in totaal tien rond vluchten, zijn nodig, om de 20.000 zandzakken uit het toestel te krijgen. Toetereer. Ir: het toestel. behaiyo de piloot en de navigator,'hijgt van de inspannende arbeid, om telken male, tussen twee overvliegperio- den, in, de samengebundelde zand zakken op tijd voor de opening te en de huid geneest. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN Zuiver en ontsmet utv huid met de helder vloeibare D.D.D. De jeuk bedaart.de ziekte kiemen-worden gedood Zo gauw de toestand in het stadje Zierikzee dit toelaat, zullen zij wel weer naar „hun" stad willen terugkeren, want als je zo oud bent, dan kun je in den vreemde niet meer aardenhoe gastvrij Amersfo'ort hen ook ontvangen heeft. Maart je Korducks (85 jaar) links, en Adriaan van der Cingel (75 jaar) in gesprek met een verpleegster. krijgen. De bel, ten teken dat er weer een lading overboord kan, kent geen pardon. Men heeft maar te zorgen, dat alles op tijd klaar is. Als dan ook alles eruit is, gaan de duimen omhoog en krijgt de piloot het teken, dat er teruggevlogen kan worden naar Valkenburg. Via Duiveland en Overflakkee, waar wij nog een laatste indruk opdoen van de rampspoedige gevolgen van de overstromingen, bereiken we bijna twee uur later Valkenburg. Meteen weer nieuwe lading halen Nauwelijks zijn we geland, of een nieuwe vrachtwagen met zandzakken wordt voor de opening van het vlieg tuig gereden. „Dan gaan we maar weer dadelijk", zegt luitenant Gentry. Toch vertelt hij nog even, hoe hij de avond te voren om tien uur er nog op uit gegaan reet zijn naar Seharrendijke, waar de toestand toen critiek was. In het duister hebben ze zandzakken gedropt. „En vanmorgen had je moeten zien hoe we enige ton nen hooi voor de uitgehongerde koeien neergooiden. Ze vlogen er op af, als kinderen naar een zak suikergoed Zo gaat het op Valkenburg: opstij gen, droppen, terug. Laden, en weer weg. Onvermoeid en onverpoosd, tot dat het teken zal komen, dat de eerste en meest dringende nood gelenigd is. BEZINNING Door ds A. K. Straatsma, em. Ned. Herv. pred. te 's-Gravenhage Matth. 27 46b. Het is een benauwde week, dié ach ter ons ligt. En bij alle benauwenis, waarmee de courant dag in dag uit gevuld was, komt tot velen de oude vraag uit de Psalm: „Waar is Uw God?" „Zie je nu wel....?", werd door iemand, die zegt niet te geloven, ge- vraagd aan iemand, die in zijn leven men? Maar neen, het vliegt door, metmet God rekent, „zie je nu wel?", is daverende motoren, want Wissekerke is vlak bij. Achter in het laadgedeelte zijn vijf Amerikaanse soldaten op hun hoede. Zij weten, dat als zo meteen de bel gaat, zij zich schrap moeten zetten om de zandzakken er uit te gooien. Zij behoren met hun luitenants, tot het 41ste Troop Carrier Squadron en de 317de Troop Carrier Group, van de Rijn-Main-basis in Duitsland. Sinds Augustus 1951 zijn ze al ver weg van huis en zij hadden nooit kunnen den ken, dat hun krachten nog eens nodig zouden zijn in het kleine Nederland, dat. door een vloedramp getroffen werd. Hé, Joe, wakker worden! Gedurende de vlucht hebben zij rus tig liggen roken op de zandzakken, die in grote bundels in de vrachtruimte zijn opgeslagen. Een paar. zijn er .in slaap gesukkeld, zo moe als zij waren. „Hé, Joe, wakker worden", zegt een kameraad, „we zijn er en we moeten klaar staan voor actie". „Oké, oké", ig het antwoord. De achterkant van de „flying box car" is open en de wind giert naar bin nen. Het is een gure, koude wind. Om te voorkomen, dat de mannen door de zuiging naar buiten worden gesleurd, hebben zij zich met grote banden aan de wand van het toestel vastgebonden. Ook langs de gehele achteropening, tussen de beide machtige staarten van j het toestel in, loopt een afscheidings- touw, ter voorkoming van ongelukken. Vele paren handen slingeren zandzakken van achterin het toe stel naar de opening, van waaruit zo straks gegooid zal worden. Vier Amerikanen stapelen de lege zak ken netjes op in de opening. „Klaar voor actie", zo zeggen 2e. Ondertussen heeft de piloot vlak bij Wissekerke, op 150 voet hoogte, vlie het je nu niet eindelijk duidelijk, dat er geen God is?" Kunnen wjj die vraag niet duizend maal herhalen, bij al die mensen, die biddend, smekend op een dak of in een boom boven het kolkende water hebben gezeten, gehangen tot zij ver dronken. „Zie je nu wel?!" Ja, wat zie ik? Ik herinner mij een gesprek met iemand, die mij vertelde, dat hij zich niet kon vinden in de God van de Bijbel. „Ik heb het mij nu maar zelf uitgedacht en doorgedacht en zo be valt het mij". Denkt het U in, lezer: een god, die mij bevalt! Om dezelfde afschuwelijke uitdruk king te herhalen met alle eerbied dan: God bevalt mij dikwijls hele maal niet. Hij lijkt zo onbewogen. Als U en ik de macht hadden om te orkaan en de springvloed te commanderen! Hij heeft de macht, de Bijbel staat er vol van. Hij commandeerde niet op onze gebeden. Of moet ik zeggen: Hij deed het wel, Hij brak de dijken door en Hij troont er boven. Onbewo gen, schijnbaar? Hoe heb ik het in deze week ge voeld, dat er voor mijn geloof maar één ankerplaats is en die is in Jezus Christus. Hier is het teken, dat die schijnbaar-onbewogen God een bewo gen God is. In Hem heeft God zich solidair gemaakt met de nood der wereld. In mijn gedachten zag ik telkens boven 't verdrinkende land en de radeloze mensen de gekruiste Heer, roepend naar.de donkere hemel: „Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij my verlaten?" Hier staat, het, wat wij, mogelijk, in déze week ook gevraagd hebben: waarom?! Hier brak voor Hem de laatste dijk door. Eerst gingen de mensen weg, de massa, die Hem gevolgd was, verlan gend naar de sensatie van een wonder. Toen gingen de vrienden weg, toen gingen de discipelen weg. Hij wist, dat het zou gebeuren. In de lijdensnacht waarschuwde Hij: „Gij zult allen aan Mij aanstoot nemen in deze nacht". Zo is het ook gebeurd. Toen de solda ten kwamen om Hem gevangen te ne men vluchtten de discipelen. De ene dijk na de andere bezweek voor Hem. Maar één dijk zou niet bezwijken, de dijk van God om Zijn leven. Hij is er zo zeker van, dat Hij in dezelfde lijdensnacht tot Zijn discipelen kan zeggen: „De ure komt, dat gij verstrooid wordt en Mij alleen laat. Èn toch ben Ik niet alleen, want de Vader is met Mij". Die laatste dijk zal nooit bezwijken. Ik schrijf voor u over, wat er staat in Matth. 27: „En van de zesde ure af kwam er duisternis over het gehele land tot de negende ure. Omstreeks de negende ure riep Jezus met luider stem, zeggende: Eli, Eli, lama sabach- tani? Dat is: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" Hier breekt de laatste dijk. Hier is het, zoals de Psalmdichter het gezegd heeft: „Al Uw golven en baren zijn met mij heen gegaan". Hierover raak ik nooit uiügedacht. Hier is de ankerplaats van mijn geloof. Hier hangt de Zoon van God, die zichzelf noemde Zoon des mensen, dat wil zeggen: de mens. Nu zijn alle men sen één mens geworden, nu is alle schuld en alle nood ook de nood van 1 Februari 1953 als op die ene mens samengestroomd. Hier zijn alle vragen één vraag: „waarom?!"' Maar zelfs in de godverlatenheid blijft Hij vasthouden. Het blijft „mijn God!", dwars door het donker heen. Dit is geloven, want geloven betekent: God Zijn gang laten gaan. Daarom wordt die schijnbare onder gang, de overwinning. Na de bange vraag volgt de blijde roep: „Het is volbracht!", waarvan de opstanding het gevolg is. Hier is niets verklaard. Wat kunnen wij verklaren, verklaren is alleen maar vermenselijken. Maar ik ben er zeker van, dat velen van de zwaarst- getroffenen bij dat kruis hun vrede zullen vinden. Daar de kracht zullen ontvangen om hun kruis op zich te ne men en God God te laten zijn.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3