Koudum had veel te stellen met zijn kerktorens Een cultuurplan voor de streek Drachten-Kollum Ingezonden Uit de Friese Lusthof LEEUWARDER COURANT ZATERDAG 7 FEBRUARI 1953 Q p de toren van de Nederlands Hervormde kerk te Koudum schijnt de afgelopen ander halve eeuw een vloek te rusten. Tweemaal sloeg de bliksem in de spits en enkele jaren later stortte het bouwwerk zelfs gedeeltelijk in. Weer later werd de toren afgebroken en door een koepel vervangen. Ook deze „theebus" deelde niet lang nadien het lot van haar voorganger en toen verrees de tegenwoordige toren, die aan het einde der vorige eeuw wegens verzakking reeds moest worden gerestaureerd. Enige tijd geleden werd opnieuw geconstateerd, dat de Koudumer toren scheef gaat hangen. Wenst hij misschien een traditie te handhaven? Blijft het zo doorgaan Tot 1817 diende de, door toedoen van grietman Douwe van Epema tussen 1614 en 1617 gebouwde, ruim twee honderd voet hoge toren menige zee man tot baken. Het schijnt, dat men van deze toren af met behulp van een verrekijker de schepen op de rede van Texel heeft kunnen zien liggen. Ook moet het uit 180.000 stenen bestaande muurwerk op een speciale manier zo danig zijn opgetrokken, dat het moge lijk was van de bovenste naar de onderste trap te kijken. Na 1817 kwam Leiden in last. Eén en twintig Februari, 's avonds om halfelf sloeg de bliksem in de toren. Pas de volgende morgen om zes uur ontdekte men de brand, die daarna met enkele tientallen emmers water kon worden geblust. Vijf jaar later herhaalde zich het zelfde spelletje. Twee Koudumers, H. J. v. d. Heide en G. S. Zaagsma, zagen kans met stenen het brandende hout af te bikken en slaagden er zo doende in het vuur te doven. Tegen een storm in 1830, bleek het gebouw niet bestand te zijn. Met een oorverdovend lawaai kwam het hele bovenstuk naar beneden. De floreen- plichtigen hadden er nu schoon genoeg van en achtten de tijd gekomen om aan de onhoudbare toestand een einde te maken. Zes Juni 1831 werden kerk en toren voor afbraak verkocht en begon de bouw van een nieuwe, achtkantige kerk met koepeltoren. Dit smakeloze bouwsel heeft het ook niet lang volgehouden. Luttele jaren na de bouw, deelde het 't lot van de oude kerk en nam de tegenwoordige kerk de ta#k over. Reeds in 1898 moest ook de nieuwe toren door ernstige verzakking geheel worden hersteld. Het is niet te hopen, dat de nu geconstateerde, geringe a£- Het interieur van de kerk. met de fraaie preekstoel en het gedenkbord. wijking zal uitgroeien tot de voortzet ting van een ongelukkige traditie. Voorlopig behoeven de Koudumers zich echter nog niet ongerust te maken. PREDIKBEURTEN ZONDAG 8 FEBRUARI 1953 Ned. Herv. Kerk. Collecte Nat. Rampen fonds i besteding in overleg met de kerken). Grote" Kerk: 10 uur ds. J. de Bruin; 17 uur ds. P. J. van Veen. Wester- kerk: 10 uur ds. J. Hoogenkamp. Galileër Kapel: 10 uur ds. C. D. Moulijn: 17 uur ds J. H. Boerlijst. Harmonie: 10 uur ds. I. Brommet. voor ds. F H Bruins. Waalse Kerk; 17 uur ds. W. Bartlema, Zondag 42. IJsclubgebouw; 10 uur ds. A. H. Helle mans. Jongerendïenst (1216 jaar). Gebouw ,.De Zaaier": 10 uur. Wijkgebouw „Imma- nuël": 10 uur. Kïnderkerk. Waalse Kerk: 10 uur mej. A. van der Zee. Maria Louiseschool: 10 uur (jongeren) mej. T. Kientz; (ouderen) de heer K. Kiemel. Galileër Kapel: 10 uur. Avondgebed. (Uitgaande van de Oecu menische Jeugdraad). Iedere Zaterdag avond van 19.4520.15 uur in de Waalse Kerk. voorafgegaan door een half uur ge meenschappelijk zingen o.l.v. Piet Post. Dienst v. slechthorenden en doofstommen Zaterdag 7 Febr., Gebouw Vrijz. Herv., Weerd 18. Geref. Kerken. Noorderkerk: 10 uur ds. B. Richters, van Baarn; 17 uur dr. Joh. Blauw, van Hilversum. Oosterkerk: 10 uur dr. Joh. Blauw: 17 uur ds. A. Pos, van Hil versum. Koepelkerk B; 8.45 uur dr. F. L. Bakker, van Amsterdam; 15 uur ds. H. A, Wiersinga. van Baarn, Koepelkerk A: 10.30 uur dr. F. L. Bakker; 17 uur ds. H. A. "Wiersinga. Pelikaankerk: 10 uur ds. A. Pos; 17 uur ds. B. Richters. Doopsgez. Gemeente: 10 uur ds. F. v. d. Wissel. Evang. Luth. Gemeente: 10 uur ds. J. J. Simon, van Velsen. Vrije Evang. Gemeente: 10 en 17 uur Advertentie 1. M.) U heeft een goede kans het ergste van griep en influenza te vermijden. Ontsmet U enkele malen per dag met het geconcentreerde antiseptische ODOL MONDWATER Bapt. Gemeente; 10 uur ds. J. Bosma; 16 uur jaarverv. der gemeente. Woensdag 20 uur bidstond. Remonstrantse Broederschap (Waalse Kerk): 19 uur ds. J, A. v. Nieuwenhuijzen. Remonstr. pred. te Rotterdam. Leger des Heils. Tuinen 14-16: 10 uur Heiligingsdienst: 19 uur Openluchtsamen komst; 20 uur Verlossingssamenkomst. Christian Science Society, Harmonie: 9.45 uur Ned. dienst, Z.D. Bapt. Gemeente, Schrans 27b; 10 en 15 uur dienst. Dinsdag. Gymnasiumstr. 9. 20 uur bijbelbespreking. Kerk van Jezus Chr. van de H. der L. dagen, Achter de Hoven IIc; 10 uur Zon dagsschool; 17 uur dienst. Gereorg. Kerk van Jezus Chr. van de H. der L. dagen: 10 uur Predicatie. Adventskerk (ZD Adventisten), Geb. Vrijz. Herv., Oosterkade 14: Zaterdag 10 uur Sabbatschool; 11 uur prediking. Reformatiebew., Ruïterskw. 163 (Zd.A.): Zaterdag 10 uur Sabbatschool; 11 uur prediking. Pinkstergemeente. De Ruyterweg 9S: 15 uur Dienst; Woensdag 20 uur Dienst. Pinksterzending. Gebouw Irene: Vrijdag 13 Febr., 20 uur dienst. Jehova's Getuigen: 16 uur Zalen Schaaf: Donderdag 20 uur MHBS, Gr. Kerkstraat. Vrije Kath. Kerk (Oude Waag): Zater dag 7 Febr.. 10.30 uur H. Lof. Zondag 8 Febr., 10 uur Gez. H. Mis met predicatie. R.K. Kerk. St. Bonifatiuskerk: H. Missen cm 7. 8.15 uur, 9.30 Hoogmis en 11 uur; 18 uur Lof. St. Dominicuskerk: 7, 8.45 en 10.45 uur; 18 uur Lof. Huizum om 7, 8.45 en 10.45 uur. HUIZUM. Dorp: 10 uur ds. Bakker en ds. Uitentuis. Kapel; 10 uur ds. De Vos; 17 uur ds. Pettinga. JELSUM: 9 uur dienst, collecte Rampen fonds CORNJUM: 10.30 uur dienst, collecte Rampenfonds. HEMPENS: 9.30 uur ds. Verstraaten, van Mantgum. MANTGUM: 19.30 uur ds. Verstraaten, Nat. dienst, extra collecte. BEETGUM: 9.30 uur ds. v. Medevoort. BAARD. Ned. Herv. Kerk; 9.30 uur ds. IJ. G. Oltlammers. Doopsgez. Gemeente: 10.30 uur ds. T. Hoogslag. ENGELUM: 9.30 uur da. Groneman. WEIDUM: 9 30 uur ds. Bosma. Fryske tsjinst. MENALDUM. Ver. Vrijz. Herv.: 14 uur ds Klein Wassink. MARSSUM: 9.30 uur ds. Bender, collecte Rampenfonds. LIONS; 13.45 uur ds. Bender, collecte Rampenfonds. GOUTÜM: 9.30 uur ds. Quast. JORWERD: 9.30 uur ds. W. C. Verstoep. DEINUM: 9.30 uur ds A. J. Hollander. HIJLAARD: 10 uur ds. A. Faber. BOKSUM: 19.30 uur ds. A. Faber. WARSTIENS: 10 uur ds. A. Peijsel. LEKKUM: 9.30 uur ds, J. J. Kalma. ROORDAHLTZU.M: 10 uur ds. Inberrt; WARGA, Ned. Herv. Kerk; 10 uur ds. Borgman. Doopsgez. Gemeente: 10 uur ds. H. R. Keunins, van Grouw. WIRDTJM. Ned. Herv. Kerk: 10 uur ds. Brink, collecte. Geref. Kerk: 9.30 en 13.30 uur ds. v. d. Boom. STIENS. Ned. Herv. Kerk: 10 uur ds. Postma. Doopsgez. Kring (openb. school): 10 30 uur ds B. K. Homan. van Oudebildt- zijl. NED. HERV. EVANGELISATIE JELSUM: 9.30 uur de heer Baaij. STIENS: 9.30 uur de heer Eppinga; 19.30 uur ds. H. v. d. Flies, van Doorn. WIRDUM: 9.30 en 13.30 uur de heer van Leeuwen. GOUTUM; 13.30 uur ds. Pettinga, Plan-Achtkarspelen zou duizenden handen werk geven en cultuurtoestand grondig verbeteren De laatste tijd komen tal van personen en organisaties in het gebied tussen de Folgerenlaan en de trekvaart Dokkum-Strobos in kennis met een omvang rijk en grootscheeps plan, dat sedert geruime tijd in studie en voorbereiding is en dat in de kring der ingewijden onder de naam Plan-Achtkarspelen bekend staat. Dit plan is geboren uit de nood der werkloosheid, die vooral Achtkarspelen zo zwaar treft, en de wetenschap, dat juist in dit gedeelte der Wouden water staatkundig en cultuurtechnisch bezien grote gebieden nog op een lage trap van ontwikkeling staan. Aan de uitwerking van het plan dat door het gemeentebestuur van Achtkarspelen sterk wordt voorge staan en ook de medewerking van Ged. Staten heeft wordt door tal van diensten gewerkt. Als coördinator treedt ir Walther van de Provinciale Waterstaat op. Het gebied, dat in studie is. omvat niet minder dan 13.500 ha en wordt begrensd door de Folgerenlaan, de provinciale grens, de trekvaart Dok- kumStrobos, de Zwemmer, Bergu- mermeer en Lits, al wordt op het ogenblik overwogen om ook de onmid dellijke omgeving van Drachten hier in te betrekken, welke door de aanleg van Rijksweg 43, de rondweg Ureterp- Vallaat-Folgeren en van het soheep- vaartkanaal ..over de kop" wordt ge haald en niet bij partiële oplossingen gebaat is. Hoe dit zij, de hoofdlijnen van het plan omvatten de moeilijke kwestie der waterbeheersing ontwatering evenzeer als opmaling voor de hoge droge gronden de aanleg van nieuwe boerenwegen en verharding van bestaande, verbetering van de cultuurtoestand der landerijen en plaatselijke ruilverkavelingen. Reeds heeft de Ned. Heidemij. het gehele ge bied gewaterpast en zijn besprekingen gehouden met waterschappen, waar van er in dit gebied een kleine twintig bestaan. Het is nog niet te zeggen, wat er in concreto uit de voorbesprekingen en bestudering uit de bus zal komen, maar wel valt er e»ü aantal gebieden aan te wijzen, waarvoor een deskun dige een opbrengstverhoging van zeker 250 procent heeft berekend, indien de medewerking der betrokkenen zal leiden tot een forse aanpak. Dit be treft onder meer de omgeving van Surhuisterveen, de streek tussen Twijzel en Monniketille. Harkema- Opeinde. het Zuidwesten van Droge- ham. stroken langs het Kolonelsdiep. Met name meent men de bestrijding der hardnekkige „rügebol" door een betere waterbeheersing en bemesting grotendeels tot een goed einde te kun nen brengen. Behalve gemeentebesturen en land_ bouworganisaties stelt ook de DUW groot belang in deze plannen, daar er veel grondwerk aan verbonden is en het geheel een belangrijke bijdrage zou vormen voor de werkverruiming, die nu de industrievestiging, vooral in Achtkarspelen, nog op zich laat wach ten steeds urgenter wordt. Opdracht van 10 millioen voor Nederlandse scheepswerven De scheepswerven ..Kraaier" te Zaan dam en gebrs. Niestern te Zaltbommel en Groningen hebben een contract afge sloten met de republik Indonesia voor de bouw van drie vrachtschepen met een lengte van 74 m en een breedte van 11.20 m. De totale opdracht beloopt tien millioen gulden. VERMIJDBARE FOUT Hoewel het voor mensen, die in de politiek belang stellen en er zich mee bemoeien, wel erg moeilijk wordt om de goede trouw als basis van hun opvatting te blijven handhaven, wil ik. wat de oproep van mr. Burger van Zondagmiddag j.l. betreft, niet zo ver gaan en deze basis verlaten. Blijft echter over de ver keerde schijn, welke mr Burger met zijn voortvarendheid wekte. Als ervaren politicus had hij deze. naar mijn smaak behoren te' vermijden, temeer daar het zeker niet nodig was om de regering, i.e. de minister-presi dent, te alarmeren. Dr. Drees zou toch zijn taak al heel slecht verstaan, wanneer hij zich niet in verband met de onmetelijke catastrofe tot het Nederlandse volk had gericht. Goede trouw, aangenomen. Maar moeilijk blijft het aanvaarden wel. ADOPTIE DOOR GEMEENTEN? Vanzelfsprekend is het zeer toe te juichen, dat er reeds thans gemeenten zijn die ge meenten in het getroffen gebied hebben ge adopteerd. De vraag is echter of adoptie door gemeenten wel de juiste weg is. Een betrek kelijk klein aantal gemeenten zal dit maar kunnen doen en daarom zal dus ook maar een klein gedeelte van het volk aan die hulp kunnen deelnemen. Is het daarom niet beter, dat de provincies zulks dóen, maar dan een groter gebied, b.v. een eiland, nemen? Een ander voordeel zal dan nog zijn. dat veel minder instanties bij deze hulpverlening betrokken 2ijn. het geen de gehele hulpverlening zeer ten goede zal komen. Zou het. niet iets voor Friesland zijn hierin voor te gaan? HYENA'S EN PROCENTEN Met verontwaardiging neemt ieder weiden de berichten, welke onder titels als de bovenstaande e.d. in couranten verschijnen betreffende individuen die uit andermans leed een slaatje trachten te slaan. Hoe vraag ik u echter, zoudt u personen willen' noemen, die door het geven van enkele procenten korting proberen hun omzet :e vergroten? Hiervoor zijn toch door normale zakenmensen wel andere wegen te bewande len. Men behoeft zeker een ramp als die, welke deze week over ons land is gekomen, niet als reclame-object te gebruiken. Ieder die wil geven, heeft daar gelegenheid genoeg voor en het is m. i. beneden peil. indien men tracht de gift vergoed te krijgen door het winnen van een grotere verkoop. Leeuwarden. A. v. d. Meulen. DE RAMP VAN GODS HAND? Naar aanleiding van een in de L. C. geci teerd artikel in ..Trouw" en een uitspraak van de heer Tllanus van de C.H.U. voor de radio (Donderdagavond), als zou de ramp, dte ons volk heeft getroffen, van Gods hand zijn. moet mij iets van 't hart. Hoe kan een Christen in deze ramp Gods hand zien? Als het leed. in het bijzonder de rampzalige ellende duizenden in de overstroomde gebieden, God is. het leed dat verraderlijk in de nacht kwam en ouders en kinderen naar de keel greep, als dót van God is, dan moet ik die God niet. God is liefde en ontferming voor degenen die tot Hem bidden en in Hem geloven, maar dan ook alleen geloven, dat Hij Liefde en Ontferming is! Daar, waar Gods Geest kan wonen in mensenharten, worden ze voor naderend onheil gewaarschuwd. Daar, waar ze niet kan wonen, ontbreekt ook haar red ding. Deze ramp is niet van Gods hand. maai omdat God er niet was. er niet algemeen kón zijn. De reddende en waarschuwende kracht, die naar mijn overtuiging in staat is winden en wateren in toom te houden, heeft ook deze keer zeker velen voor onheil bewaard. Een getroffene in Leeuwarden. Brieven van Gaatske Kroodsma-Snikstra («51 Klamsum, 5 Febr. 1953. Beste Vriendin, De griep heeft tot nog toe de Lusthof vermeden, en dat mag een wonder heten, want in vele Klamsu/mer gezinnen is ziekte en omkering der zaken: mannen die brood snijden en de babywas ver zorgen omdat de huisvrouw te bed ligt, vrouwen die in de sohoenen van de man staan, zoals de kruideniersvrouw en de vrouw van de melkboer, die zelf aan de deur komen, omdat de man thuis moet blijven of bedlegerig is. En dan moet het je verwonderen, dat Oude Mevrouw, je weet wel de moeder van onze dominee die te Utrecht woont, dezer dagen heelemaal van Utrecht naar Klamsuim is gereisd, per spoor en per bus en gezond en wel in Klamsum is komen aanzetten. 77 jaar oud. kernge zond en voor alles belangstelling. Zij kwam vlak voor de gemeenteavond en aar zijn zij en ik samen met Metje Pekema, dominee's vrouw, naar toe ge weest. Vanwege de griep was het be- ?.oek niet zoo groot als anders, maar toch was de opkomst nog zeer bevredigend. Dominee heeft de gemeente aan de tand gevoeld, of hij de kerkdienst een kwar- er langer kan maken. Het leek er op. dat het voorstel wel aangenomen zou orden, want och. wat is een kwartier, als je warm zit en de spreker is goed. -•.aar tenslotte ging Mijnhr. Ploegsma - "taan en hij verklaarde zich er tegen. "J-t- mjitte is kostelik, zei hij, ek op Sneintomoom. Een koarte preek is bet- as in preek, die't uutritsen is. en as -rij nou een bést oargel hiene. dan soe ik sizze. och. lit dan mar wot langer rrielje. Mar it liet mat een ein ha. en r dè gemeente een oere oender de oon- r-cht west hat, dan wol de gemeente ek - nei hoes to kofjedrinken. Wij binne - keer breklike minsken. zei hij. Wij kinne uus sa wol halde. krekt as wij de gcestlike spieze nedioh ha, en soender vifel hawwe wij die ek nedioh, hurd rich ek: mar as wij de manna oan- ommen en iennommen en fortard ha, dan forsillet de oondacht njonkelitsen en dan wolle wij nei hoes. Sa lizze de feiten, zei hij. De leden zaten te glimlaahen, want zij waren het wel -met de spreker eens. al zouden de meesten nooit in het openbaar met dominee er bij. durven bekennen, dat manna belangrijk is. maar de koffie ook. Doch mijn waarde huisgenoot zegt. zoals hij er over denkt. Hij doet zich niet mooier en beter voor dan hij is. En wat hij is. dat mag bezien lijden. Ik sohat hem hoog. Hij is een bovenste beste man. zij moeten niet aan hem komen, want dan komen ze aan Mij. Aan hem niet en aan zijn broer, de kapitein niet. Twee mannen, van wie ik houd op de wijze die bij -mijn leeftijd past. Ik wil daar wel voor uit komen. Niet iedere vrouw van mijn jaren wil dat Woord hebben. Ik wèl.... Qjlde Mevrouw geniet altijd wanneer Mhr. PI. spreekt. Ze stootte Mij aan. „Wat prachtig, niet?", zei ze en keek Mij lachend aan. En Mhr. Ploegsma vervolgde: „Lange preken, wier. ik bin dér net-foor. Hoenderd jier lien hiene hja to Haskerdiken een domeny, die 't oors skoon foldie. Hij hie alHmne ien oer gemak: hij koe de ein net fiene hij preke to lang. Op een Snein waard it sa let, dat de boeren ien foar ien drip.iende uut'e tsjerke sloepen. Op it lést bljoow de koster allïne oer. Mar die makke ek rissehvaasje en sei bij it uutgeen: „Domeny, as je dien hawwe aansens. volle je dan de door efter Jo taloeke?" Een daverende bijval kwam op die woorden: de grap was ingeslagen, domi nee. de notabelen en allen zaten te lachen. En toen kwam de toepassing, mijnheer Ploegsma eindigde aldus: „Nou is it fansels sa. Haskerdieken fan doe is Klamsum fan nou net. En die domeny fan Haskerdieken kin ek wol in ófgriesliken Jan Eamel west ha, en dat is uus domeny ien el-k gefal net. (Groote hilariteit! dominee zat te traan-lachen) En de leden matte it witte fansels. en as der bisletten wurdt. om in kertier langer to preekjen, dan sil ik net sa as die boe ren fan Haskerdieken dripjende uut 'e tsjerke sloepe. wont ik haw de manna ek toezen keer sa heech as de kofje. Mar as ik domeny in rie jaan mei: meitsje it net to lang. de mjitte is kostelik, en dêrmei haw 'k it seind". ..Och, wat kan die Man mooi spreken", zei Oude Mevrouw, ..ik wou wel dat wij eentje zoo bij ons in Utrecht in de ge meente hadden, want daar frist zoon taaie gemeenteavond van op". En dominee dacht er net zoo over, hij be dankte Mhr. Ploegsma en noemde zijn humor onbetaalbaar en hij was het daar mee eens, hij zou niet langer preken. Algemene bijval kwam op die woorden en ik geloof wel. dat Mhr. PI. naar het ware 'nart der gemeente besproken had. En daarna hield dominee een voor dracht over het Joodse volk. dat weer eens bijzonder in de aandacht is geko men door de Jodenvervolgingen in Rus land en in Oost-Duitsland. Aandachtig is er geluisterd toen dominee ons ver telde uit Genesis 50 en over het lot van Jozef, waarin spreker een goddelijke be schikking zag. die Israël van de hon gerdood gered heeft. Al zijn fouten en tekortkomingen blijken in dienst te zijn gesteld van écn groot doel: het uitver koren volk te dragen door de moeilijkste omstandigheden. Daarom staat er met een laatste nadruk aan het slot van Genesis, dat „God alles ten goede heeft gedacht, zooals geschied is, ten einde een groot volk in het leven te houden". Toen kwam dominee op het thema van de verstrooiing van dat grote volk over de aarde en zijn gedeeltelijke samen smelting met andere volken, in wier midden de Joden eeuwenlang hadden ge woond. Die aanraking met onze wes terse cultuur heeft het materiële element in dat volk naar voren doen komen. Toen vertelde dominee enkele staaltjes van Joodse humor, die de Joden teekenen in hun maatschappelijke werkzaamheid. „Ik zal U nu een paar grapjes over de Joden vertellen, echte Joodse gijn en humor, zei dominee, en gij moogt daar natuurlijk wel om lachen, want de Joodse humor is kostelijk. Maar ik zou graag willen zien. dat U in die grapjes de Joodse mens ziet, de ver van huis ge- emigreerde, de zoon van een oud en groot volk, die door een vreemd lot naar een ander deel der aarde is verdwaald en daar bi.j vreemde volkeren zich moet trachten té handhaven". En hij vertelde: „Hersl was de assistent van een rabbi Een wanhopige vrouw kwam aan het huis van de rabbi om raad vragen. Maar de rabbi was afwezig. Hersl hoorde haar aar.. Zij zei. dat haar dochter al drie dagen in barensweeën lag. maar dat het kind nog niet was geboren. Hersl gaf de vrouw de raad. een koperen munt op de navel van haar dochter te leggen, dat zou de geboorte verhaasten. Twee dagen later kwam de vrouw terug, ge heel opgelucht. De rabbi was thuis. De vrouw wierp zich aan de voeten van de rabbi en dankte hem voor het voor treffelijke advies. De koperen munt had goed gewerkt: De baby werd oogen- blikkelijk geboren. Vermoedend dat ait weer een van Hersi's streken was- yroe^ dn rabbi aan zijn assistent: „Ben je nu heelemaal gek geworden. Hersl. Wat moet aal beteekenen* Een koperen munt. op de navel, foei toch. Hersl antwoordde prompt: „Luister U rabbi, ik dacht zoo bij mezelf' 7°odra die arme baby een koneren munt ziet. komt ie wel te voorschijn om hem in te pikken". Er werd hartelijk gelachen om dat grapje, dat de geldzucht van de Jood wel scherp tekent. Dominee vervolgde. ..Een Griek en een Jood spraken over de ouderdom van hun nationale cultuur- De Griek zei: Vergeet niet. Mozes, dat de archaeologen. toen zij opgravingen deden in de ruïnes van Athene, daar m de bodem draden vonden, hetgeen De- wijst dat mijn voorouders de telegrafie kenden. Onmiddellijk antwoordde de Jood: „Pff, dat beteekent niets. Toen de archaeologen opgravingen deden in Palestina, vonden zij daar geen draden, hetgeen bewijst dat mijn voorouders de draadloze telegrafie kénden". Voelt ge de handigheid, de scherpzinnigheid van de Joodse redeneertrant, vroeg dominee? Dat blijkt ook uit het volgende grapje: „Twee Joden hadden ruzie. Gevolg: een duel op het pistool. De volgende mor gen om zes uur stond een van beide Joden op de afgesproken plaats aange treden. met 't pistool in de hand. De ander liet echter op zich wachten. Na anderhalf uur kwam een loopjongen naar de Jood met 't pistool en over handigde hem een briefje van zijn tegen stander, waarin hij las: „Zeg, Marcus, als ik soms een beetje laat mocht komen, wacht dan niet op me, begin maar vast te schieten". Dominee eindigde met de Joodse humor, die spreekt uit het trotse woord: „Wij hebben een God in de hemel, Gode zij dank! Maar Hij heeft een volk op aarde. God helpe Hem!" De dubbele zin van deze humor wordt recht duide lijk. zei dominee, als men inplaats van GodVader stelt, als volgt: Ik heb een Vader in de hemel, Gode zij dank! Maar Hij heeft een zoon. God helpe Hem (de Vader namelijk)! Het was een zeer leerzame inleiding, waar veel nabespreking op kwam. Het v/as een mooie avond en men kan zeg gen. dat er in Klamsum een opgewekt religieus leven heerst, alleen de collec ten vallen niet mee. Op 28 Januari kwam dominee 's Morgens op de koffie. Hij had niet heelemaal zijn draai over het kerkelijke leven, hij zei: Als de Klamsumers niet beter aan de collecten geven, dan verwerven zij de hemel niet. Tuike oan, domeny, zei Mijnhr. Ploeg sma. de Klamsumers binne Friezen fan it. öde laech, en een sprekwurd fan de ode Friezen wie: „Jaan is dea. mar habbe libbet noch", waarmee zij wilden zeggen dat de hebzucht onder de men sen grooter is dan de milddadigheid, en dat de levenspractïjk hel evangelie woord: ..Het is zaliger te geven dan te ontvangen" omkeert, en meent dat ont vangen zaliger is. En toen nam Mhr. PI. dominee mee naar het kippenhok waar hij de dieren moest voederen en daar gaf hii dominee een lesje in de Na tuurlijke Historie en toonde hem, dat ook in het kippenhok „jaan dea is maar habbe nooh libbet". want de eene kip gunt de andere geen korrel. Ik zei. het is droevig als het zoo was. dat de mens niet boven de levenspractijk van het dier kan uitkomen. Maar het ie zoo niet. gelukkig. En toen brak Zondag 1 Februari aan. de dag van de nationale ramp. En ie had onze dominee moeten hooren, die een improvisatiepreek hield over het thema van de ramp, en allen verlieten (Advertentie l. M.) I Sterk diep onder de indruk de kerk, en je hebt toen die Middag en Avond de Klamsu mers moeten zien, er werd direct verga derd en inzameling van kleeren gehou den, en ook de volgende dagen leverden het bewijs dat „jaan net dea is mar nooh libbet" en het Friese Volk heeft ge toond, dat het weet te geven als de nood wonden slaat in onze landelijke ge meenschap. Zondagavond reeds vertrok er een Friese colonne van voertuigen met kleeren naar het getroffen gebied. Maandagnacht volgde de tweede Friese colonne van trucs (via Antwerpen) met bestemming Middelburg en VTis- singen, met trucs uit Franeker en Har- lingen voor het Roode Kruis te Den Haag. Het was een indrukwekkend hulpbetoon en wij zagen niet alleen Klamsum, maar geheel Friesland op zijn breedst. „As it hert fan it folk mar rekke wurdt dan wit it wol fan jaan, zei Mhr. Ploegsma. En dominee zei: Nu ik dit gezien heb, deze offervaardigheid van een volk, ben ik voorlopig verzoend met het denkbeeld van magere kerke lijke collecten. Waarop Mhr. PI. zei: Wij binne een kloek en een deun folk, en it tsjerkeponkje dat de dominees sa barmhertig fanne stoel oanbifelje. is net sa populair bij dit geslacht. Mar as it hert fan dat folk rekke wurdt, dan springe de koorden fanne beurzen los, de kluisdoarren fleane iepen en de millioe- nen floeije as in stream far. goud nei it plak, dêr't Need is en dêr't holpen wurde mat. In fiifkertierspreek sil de kol iekten net grutter meitsje. mar preekje ta it hert. sa as je Snein diene, en it wetter sil floeije uutte rots. Bewogen gaf dominee hem de hand. zeggende: Dank U waarde Vriend Ploegsma voor Uwe woorden, ik virnd er grootelijke be moediging in. Ik was ook bewogen en toen heb ik de heeren nog eens inge schonken en het tweede portugeesje ge offreerd. Wees hartelijk gegroet van Uwe Vriendin UIT ANDERE S BLADEN Mil Betere radio-ontvangst gevraagd In „E 1 s e v i e r s Weekblad" (lib.) noemt de heer W. Vogt het in het Noorden des lands en vooral in Groningen levende verlangen naar een betere radio ontvangst ten volle gerechtvaardigd, want deze ontvangst is werkelijk beneden de maat; er is echter geen vrije keuze van golflengte voor Nederland en de Veluwe en de Hondsrug werken als barricaden, terwijl de eigen hulpzender in Hoogezand (188 m.) weinig o£ geen soulaas meer biedt en er dus met de R.O.N. ook allerlei ont vangst-moeilijkheden zijn: met de tot dus ver gebezigde middelen is geen verbete ring te verkrijgen en zo lijkt de strijd der Groningers geheel nutteloos, ware het niet dat zij om toepassing van een nieuwe vin ding der techniek vroegen: ..Zij willen een eigen streekzender op 3-meter golf. Zij vragen om een z.g. FM- zender. Kan dat verlangen worden gestild? Dat kan! Op deze korte golf heeft de over heid veel meer armslag, dan op de middel- golven. Maar de Oost-Groningers moeten willen inzien, dat. Twente en Zuid-Lim burg er even slecht aan toe zijn. als zij; en dat een verbetering, die hun toevalt, aan de twee andere gebieden niet mag worden onthouden. Er moet dus niet een éénling zender komen, doch een zendernet. De voorstudie daarvan is begonnen op het ogenblik, waarop de doeltreffendheid van de 188 meter-zenders door buitenlandse storingen, achteruit holde. Voorts moest de overheid zich bezinnen op het probleem, dat een FM-zender de luister aars nooDt een nieuw ontvangtoestel aan te schaffen; of althans een vrij kostbare uitbreiding van het oude toestel te finan cieren; want voor FM is het „klassieke" ontvangtoestel immuun. Het effect van een FM-zender of -zendernet hangt dus nauw samen met de voorstelling, die men heeft van de bereidheid, of van de mogelijkheid bij de luisteraar om zijn oude toestel te vervangen, of aan te passen. Dat er echter iets gebeuren moet. staat vast. Dat de om roepverenigingen tegen de bevrediging van de Groningse verlangens zijn, is niet waar. Zij hebben de begeerte, dat haar programma's zo goed mogelijk worden ontvangen. Mèt of zonder FM. Er wordt aan het door de Oost-Groningers opgewor pen probleem reeds lang in stilte gewerkt. Met de proefzenders in Scheveningen, Goes Hulsberg. Hilversum worden onmis bare gegevens vergaard. P.T.T. is in deze uiterst actief. De Groningse actie heeft desniettemin een katalyserende werking." De beurs als gebroken weerglas Voor de oorlog kon de effectenbeurs nog in zeker opzicht als economische barome ter dienen, schrijft „De Groene Amsterdammer" (links-rad.), maar tegenwoordig heeft zij deze bijzon dere betekenis niet meer; als gevolg van de structuurveranderingen in de maat schappij en van de wijzigingen in het in ternationale geld- en kapitaalverkeer is Amsterdam ook niet meer een internatio naal financieel centrum; deze verloren positie wordt met een herstel van de eco nomische vrijheid ook zeker niet terugge wonnen, aangezien vele recente maatrege len (belasting van speculatiewinsten, ver bod van stukken met geleend geld te kopen, enz.) de zo gewenste „tijdelijke be zitters" van de beurs hebben verdreven: „In de eerste plaats werd de beurs daar door veel minder gevoelig voor verande ringen in de economische toestand. Wie tijdelijk fondsen heeft, zal bij kwaad ge rucht eerder zijn stukken verkopen dan wie een belegging op lange termijn be geert. Ook omgekeerd, bij een kans op een goede ontwikkeling zullen zij. die tijdelijk middelen ter beschikking hebben, als kopers optreden. Het was juist die grotere gevoeligheid èn voor berichten uit het be drijfsleven èn voor de algemene liquiditeit, die vroeger de beurs als indicator voor goede en kwade mogelijkheden en voor spanningen in het betalingsverkeer zo bij uitstek geschikt maakte. Maar deze zelfde structuur van de beurs maakte het ook mogelijk dat geldmiddelen die slechts voor belegging op middellange termijn beschik baar waren, de vorm van risicodragend kapitaal konden aannemen. Wie bijv. thans (bijv. uit afschrijvingen) geld beschikbaar heeft dat hij voor zes jaar ter beschikking van het bedrijfsleven kan stellen, zal nu niet licht daarvoor aandelen kopen. Het is bijv. algemeen bekend dat een van de grote moeilijkheden die de industrialisatie- politiek ondervindt (welke politiek nood zakelijk is voor een voldoende werkge legenheid voor onze groeiende bevolking) gelegen is in het tekort aan risicodragend kapitaal. Daarvoor zijn vele oorzaken, maar tot die oorzaken behoort ook de ver minderde functie van de effectenbeurs waartoe dividendstop, speculatie-belasting, verbod van aankoop met geleend geld. en het ontbreken van een vrij geld- en kapi taalverkeer hebben bijgedragen." De partijleidingen zijn de schuld „V r ij Nederland" (onafh. progr.) heeft de vraag, of de Duitsers onverbeter lijk zijn, door enige deskundigen laten be antwoorden; van hen is het de Duitsland- kenner Alfred Mozer. die betoogt dat de dwazen die men steeds op de voórpagina's van de wereldpers vindt genoemd (neo nazi's als Remer. Hedler, Ramcke enz.) in Duitsland zelf allerminst de betekenis hebben, die hun in het buitenland wordt toegekend: Mozer vindt het door alle par tijen beleden „gematigde" nationalisme veel gevaarlijker, omdat iedere partij „Duitser" wil zijn dan de andere en dit ook meent te moeten kunnen bewijzen: „Uit deze wedloop in (met woorden) ge matigder nationalisme vloeit voort, dat het geheel zonder weerstand naar een hoe langer hoe minder „gematigd" nationalis me overhelt. Bij de liberale partij heeft dit reeds vormen aangenomen, die beletten deze partij een in de kern democratische partij te noemen. Zij draagt haar politieke naam van democratische partij ten onrech te. Bij de CDU is de vrees voor het verlies van kiezers door gebrek aan „nationale" houding de oorzaak van een tegenstrijdig heid, die bestaat tussen de woorden van deze partij en de buitenlandse politiek van Adenauer, die haar vertegenwoordigers steunen. Bijzonder tragisch is en blijft de houding van de SPD. Immers, zij zal de wedloop van het nationalisme, waartoe zij om tactische redenen zo onnoemelijk veel bijdraagt, nooit kunnen winnen, omdat men van haar het nationalisme niet gelooft en omdat de echte chauvinisten haar uitein delijk altijd zullen overtroeven. Haar mo gelijke tactische successen zullen betaald moeten worden met een algehele opschui ving van het kiezerscorps naar het natio nalisme. Onze conclusie is: niet Ramcke c.s. zün interessant en gevaarlijk, maar de democratische partijen. Niet het Duitse volk in zijn overgrote meerderheid is nationalistisch, maar de partijleidingen, die dit nationalisme aanwakkeren voor tactische doeleinden, omdat zij in de her innering aan 1920 leven!"

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3