Kruiswoord raadsel Levend" beeld der huidige Duitse kunst Piano spelen Collectie-Demnick in een Amsterdams museum Uitkeringen inzake sociale verzekeringswetten Hoe heet de hoer en «aar woont hp &>J)t M\BS ZATERDAG 7 FEBRUARI 1953 PAGINA 5 De lichtzijde van] donkere dagen Ijtnkele weken geleden hoorden J wij een professor in de wijs begeerte spreken over de be zettingstijd en het verzet. Zijn rede kwam ongeveer hierop neer, dat de mensen in die benarde tijd werke lijk hadden geleefd, en dat men in de rustiger jaren daarna weder de dood was ingegaan. Wy mijmerden er toen over, of naar zijn opvatting een derde oorlog misschien welkom moest worden geheten, omdat deze ramp ons weer uit de dood zou kunnen opwekken. De Derde Wereldoorlog is niet Sekomen. maar de ramp wèl. En in- erdaad hééft deze ramp opnieuw leven gebracht, waar wij tevoren do dood veronderstelden. Het schijnt, dat eerst het leed de betere instinc ten tot openbaring brengt. Bij de onuitsprekelijke droefheid, welke de watersnood over ons land heeft ver spreid, is er toch óók in de harten Door H. G. iets van blyd- schap te merken Lannegietcr over de buiten gewone blijken van algemene heldhaftigheid, offervaardigheid, sa menwerking en medeleven. Hel enige wat dit licht met een treurig waas overdekt, is de ervaring, dat deze mooie dingen buitengewoon zijn. Waarom, vragen wij ons af, kan hetgeen onder de druk van rampspoed tot ontwi! .:eling komt, zich niet ontplooien in normale omstandigheden? Waarom kan het buitengewone niet gewoon wezen? Er ontspringen tranen aan menig anders onaandoenlijk oog, tranen om de ellende, die de naarste nachtmerries te boven gaat: tranen echter ook, als men hoort en leest, hoe heel een volk zich spontaan op maakt tot menslievende daden en daarbij even spontaan «eholpen wordt door alle overige landen. Hoe ontroerend Is het, dat soldaten en studenten met levensgevaar zich in de branding werpen om de gaten te dichten; dat vissers hun vletten en bootjes uit zee door de nauwe ka nalen stuwen om in het rampge bied medemensen te gaan redden; dat arbeiders overwerken ten bate van de slachtoffers; dat de collecte bussen te klein zijn voor de toe vloed van giften; dat men de ont vangst van dekens en levensmidde len stop moet zetten, omdat er geen ruimte meer is om alles te bergen, i En vooral dit stemt het hart tot bewogenheid; dat het militaire ap paraat, bestemd voor het doden van ménsen, thans wordt gebruikt tot het redden uil de dood, en dal de- krijgsmacht, geoefend in de vernie tiging. thans zich weert tot behoud en herstel. En dat de internationale samenwerking zich thans openbaart niet in eer. oorlogs-alliantie, maar in een vredelievende actie op grote schaal. Hier tonen de mensheid als ge heel en de enkeling individueel zich waarlijk van de boste kant. Hier wordt duidelijk gedemonstreerd, dat hel optimistisch oordeel over cje mens gelijk heeft, bevestigd als het wordt door zo'n overstelpend getal overtuigende voorbeelden. Deze uni- verseit demonstratie is de lichtzijde van déze donkere dagen. Maar nog maals vragen wij ons af, of hel steeds alleen de rampspoed moet zijn, die het hart tot humanitaire gevoelens en de hand tot nobele da den beweegt, Het zou droevig zijn, als die professor een juiste diagnose gesteld had. Maar laten wij bliide zijn. dat onder de schijnbare kilte en hardheid van het hart in nor male tijden, althans onder de druk van het leed in bewogen dagen de innerlijke kern van het menselijke wezen ontspruit en zich dóór de zelfzuchtige en onverschillige korst van de oppervlakkigheid heen on weerstaanbaar een baan breekt om aan de dag te treden. Een afdeling Genie te Soester- berg heeft voorgesteld, dat de mili tairen werkzaam in het rampgebied, die per dag een gulden extra krij gen, dit bedrag afstaan aan het Rampenfonds. De „nalatenschap" van de Führer Schijnbaar chaotische gevoelsuitingen (Van een red. beeldende kunsten) „Gedurende vele jaren produ ceerden onze Oostelijke huren kunstwerken" waarvoor l»ü ons slechts een beperkte kring belang stelling durfde tonen, al /,yn er na tuurlijk altijd den, die in de angst vallig gepenseelde weergave van een mens, een groep voorwerpen of een landschap de hoogste kunst uiting menen te onderkennen. Van hetgeen daar na de oorlog leeft we ten we hier nog veel te weinig. Er is daar - evenals in andere landen van West-Europa en Amerika. - een sterke stroming, die de voorstelling verwaarloost om de lijn, het vlak de kleur en vaak ook do schriftuur van de kunstenaar te doen spreken. In Duitsland neemt deze groep de leiding". .Aldus de uiteenzetting", die de eollectie-Demnïck by de argeloze beschouwer inleidt. Wio 11a deze lectuur (e hebben genoten de zalen van het Stedelijk Museum te Am sterdam doorwandelt, kan aan den lijve ondervinden, tot welke con sequenties het loslaten van de voor stelling - het doen spreken van lijn en kleur en eigen schriftuur kun nen leiden. Dit is - om met de Tachtigers te spreken: de allerin dividueelste uiting van «le allerin dividueelste emoties. Voorstellingloze kunst dus. Schijn baar chaotische opeenstapelingen van lijnen en kleurplekken, onge remde uitingen van innerlijke span ningen en emoties, opgediend in een „taal", die maar weinig mensen verstaan. „Dit kan een kind ook", zullen velen geneigd zijn te zeggen. Het merkwaardige is nu juist, dat een kind dit niet lean. Want deze voorstellingloze uitingen zijn niet naief. niet onbevangen, zoals het gekrabbel van oen jong kind. Zy vertonen wel degelijk een grote mate van raffinement: zij zijn, hoe tomeloos dit handschrift ook schijnt te zijn. wel degelijk bewust gewild en al worstelend ontstaan Maar er wordt hier op een andere dan de gebruikelijke wijze gestreefd naai een vorm van evenwicht tussen de samenstellende delen, naar vaart, naar harmonie van kleur en lijn - kortom: naar al die elementen, die ook een „ouderwets" schilderij mooi doen zyn. De moeilijkheid voor het verstaan is alleen, dat wy over het algemeen met onze opvattingen aangaande mooi en lelijk nog mid den in de romantiek zitten en dat daarvoor zeer velen zelfs met het latere werk van de toch algemeen aanvaarde Vincent van Gogh nog grote moeite hebben. Dat op het ogenblik in We.st- Duitslund de non-figuratieve schil ders aan bod zijn, is voor een deel een gevolg van het feit. dat zeer vele oudere schilders zich tijdens Hitier hebben geeomprommiteerd en daardoor naar de achtergrond zijn gedrongen. Maar hef is allerminst uitgesloten, dat het geestelijke va cuum, dat de Fiihrer als zyn voor naamste erfenis naliet deze schijn baar chaotische uitingsvormen liet best beantwoorden aan de innerlij ke aandrift van de kunstenaars. Daartoe moeien we welhaast be sluiten. wanneer we zien. welk een uitgebreide en veelomvattende col lecties werken de Stuttgarlse ze nuwarts dr Otto Demniek uit de productie van de hedendaagse schil ders heeft kunnen samenstellen. Helemaal is daaraan de internatio nale invloed uiteraard niet vreemd. De Fransen hebben in hun bezet tingszone van stonde af aan een in tensieve culturele propaganda ge voerd, welker invloed in Stuttgart zeer duidelyk merkbaar Is - gezien het culturele isolement van het Hitleriaanse Duitsland een zeer be grijpelijk verschijnsel. Maar ook in de republiek van Weimar leefde een groen artlsten, die voortbouwend - enerzijds op het werk van expres sionisten als Macke en Mare, an derzijds aansluitend by een reus als Klee - naar nieuwe mogelijkheden zochten in de richting van het ab stracte. Hun werd onder Hitier het werken onmogelijk gemaakt, hun kunst; was „Ontaard" omdat z\j niet correspondeerde met de burger mansopvattingen. waarvan 't Reich in wezen de belichaming was. Thans hebben zy opnieuw hun kan sen, meer nog: er zijn verzame laars. die zich voor hun werk in teresseren. Nu staan wij niet zonder bezwa ren tegenover deze kunstuitingen. De neiging is er - en wij proeven die ook uit het citaat, waarmee wtf" deze beschouwing openden - om de ze vormen absoluut te stellen. „Dit is het nu. Wat achter ons ligt, was wel mooi. maar al die plaatjes heb- van Hartung maakt ander daad by herhaling dë indruk van een ge- voelsexplosle. In een fel, gespannen schrift staan de lijnen op hel vlak. Ackermann staat in kleur en pein- ture nog vrij dicht bij de expressio nisten: zijn werk maakt ook de meest evenwichtige indruk. Om de ze groepen van werken heen zyn andere geschaard: producten van leerlingen en verwante Duitsers, maar ook van kunstenaars, die ver bindingen met het buitenland vor men; Russen. Fransen, een enkele Amerikaan. Van grote voorgangers is er ter typering een enkel stuk: van Franx Marc, van Malewitsch, van August Macke, van Kandinsky, van Ida Kerkovlus. Maar de hoofd zaak is toch van na 1945. Daardoor is deze verzameling een „levend" beeld geworden van he dendaagse Duitse kunst. Stellig ook een harmonisch beeld, door de zeer overwogen wijze waarop deze col lectie is ongebouwd. Een aanvaard baar beeld zeker niet, wanneer men als eis stelt, dat beeldende kunst verstaanbaar moet zijn. Want ver staanbaar in die zin, dat men er zich door aangesproken voelt, is maar een enkel stuk. Maar is het algemene beeld van deze tijd voor ons duidelijker dan deze schilder kunst? Deze impressie maakte de schil der Willi Baumeister van Afrika- Het overigons volkomen abstracte beeld heeft iets dreigends door het langgerekte, blauwachtige orgaan langs de gehele bovenzij de van het schilderij. ben toch onze smaak bedorven en onze gevoeligheid geschaad. Wat er nu ontstaat is toch in feite de hoogste vorm van kunst", aldus ve le voorstellinglozen. Ze kan voor ons gevoel slechts een doorgangsvorm zijn, een soort gistingsproces, dat droesem en es sentie van elkaai zal scheiden. Het resultaat ervan laat zich in geen enkel opzicht voorspellen. KERNPUNTEN Dr Demniek heeft als kernpun ten van z<jn collectie genomen de schilders Hans Hartung, Max Ackermann en Willi Baumeister. Van Baumeister reproduceren we hierbij Afrika, waarin we iets voe len van die sonihere, mysterieuze dreiging, de van het zwarte wereld deel uitgaat. Hy houdt zich sterk bezig met de verhouding tussen vorm en achtergrond. Het werk Kunstenaars staan stukken af Van de Rotterdamse beeldende kunstenaars is het initiatief uitge gaan om werkstukken af te staan voor de verkoop. De baten komen dan ten goede aan het Nationaal Rampenfonds. Werken, voorzien van naam en titel, kunnen tot 10 Febr. worden Ingebracht bij het bu reau Kunstzaken op het stadhuis, waarna op 11 Febr. in de zaal van de Rotterdamse Kunstkring aan de Witte de Withstraat de werken zul len worden geëxposeerd. Er zullen dan drie kijkdagen zijn, waarna op Zaterdag 14 Febr. 's middags om 1.30 uur in dezelfde zaal de veiling wordt gehouden. Utrecht begaan met getroffenen In de Donderdag gehouden verga dering van de Utrechtse gemeente raad heeft burgemeester jhr mr C. J. de Ranitz een korte rede gehou den naar aanleiding van de waters nood. Hij zejde, dat de geipecnte Utrecht en haar bevolking, ongeschonden door deze natuurramp, innig mede leven betuigt met de gemeenten in de zwaar getroffen gebieden, haar bewoners en haar bestuurders. Ook ten aanzien van de Spoorwe gen sprak de burgemeester mede leven uit. Faciliteiten voor getroffen adspirant-emigranten Het commissariaat voor emigratie deelt mede: Als onderdeel van de hulpverle ning zullen aan adspirant-emigran ten, die getroffen zijn door de over stromingsrampen en in wier voor nemen tot emigratie geen wijziging is gekomen, zoveel mogelijk facili teiten worden verleend ten behoeve van hun vertrek. De mate van ur gentie van ieder afzonderlijk geval zal hierbij de doorslag geven Deze adspirant-emigranten kun nen zich in verbinding stellen met een van de aanmeldingskantoren der Gewestelijke Arbeidsbureaux of van de particuliere emigratie-orga nisaties in of nabij de plaats, waar zij zich bevinden. Indien dit niet mogelijk is, kunnen zij zich telefo nisch in verbinding stellen met de Stichting Landverhuizing Nederland in Den Haag, Tel. K 1700—39.23.80, Toestel 55. het uitvoeringsorgaan (Rijksverze keringsbank, Raad van Arbeid, be- Voor werklozen en evacué's Het bestuur van het algemeen werkloosheidsfonds heeft aan be sturen der bedrijfsverenigingen ver zocht, zoveel mogelijk met de ver strekking van uitkeringen ingevol ge de werkloosheidswet aan <je be woners van de overstroomde gebie den aan werklozen die daar" hulp bieden, door te gaan. In geval post wissels en dergelijke onbestelbaar terugkomen, dient opgave van na men en adressen van de geadres seerde te worden gedaan aan de Sociale Verzekeringsraad, die bij het centraal evacuatieregister in lichtingen omtrent de betrokkenen zal inwinnen. Bij nieuw ontstane werkloosheidsgevallen kan men in het algemeen afgaan op de opgaven der betrokkenen. Tegen onjuiste opgaven zal echter streng worden opgetreden. De bedrijfsverenigingen doen goed van alle aan inwoners van de nood gebieden verstrekte uitkeringen kennis te geven aan de daarvoor in aanmerking komende gemeentebe sturen. Werklozen die zonder loon in de noodgebieden hulp verlenen, kunnen als werkloos in de zin der wet blijven beschouwd, met kost of kleine verstrekkingen hoeft geen rekening te worden gehouden. In geval loon wordt genoten, dat lager is dan de uitkering, kan dit loon tot het bedrag der uitkering worden aangevuld! Werklozen, die van nu af aan nog in de noodgebieden zon der loon gaan werken, kunnen al leen dan hun uitkering behouden als zij door een Gewestelijk Ar beidsbureau in georganiseerd ver band bemiddeld zyn. In aansluiting hierop deelt de Sociale Verzekeringsraad nog me de, dat geëvacueerde personen, die in het genot zijn van een uitkering krachtens de Ziektewet, de Werk loosheidswet, de Ongevallenwet 1921, de Land- en Tuinbouwonge- vallenwet 1922, de Invaliditeitswet en/of de Noodwet Ouderdomsvoor ziening zo spoedig mogelijk hun nieuwe adres moeten opgeven aan kenngsbank, drijfsvereniging of gemeenschappe lijk administratiekantoor), waarvan zij uitkering ontvingen. Deze orga nen zullen voor spoedige hervatting dei' uitkeringen zorg dragen. „Gooi geld in dat water" zegt men op Curacao Enkele uren. nadat de radio de eerste rampspoedige berichten, had omgeroepen werd op de Antillen reeds een voorlopig comité van actie gevormd en nog dezelfde avond werd het „fonds overstromingsramp Nederland 1953" opgericht. De voor zitter, de heer Norman M. Chuma- ceiro, zeide het heel simnel: „Onze taak is zo spoedig mogelijk zo veel mogeljjk geld bijeen te brengen." Het is geweest als een dagorder van een generaal tot zijn soldaten. Het Curac;aose, het Arubaanse en het Bo- nairiaanse volk, hebben de zin van deze woorden volkomen begrepen. Om tien uur Dinsdagmorgen be schikte het fonrls reeds over een be drag van 370.000. Het werd onmid dellijk naar Nederland overgemaakt Inmiddels is dat al gestegen tot ruim SOO.OOO Ned. gld. Een der slagzinnen op Curagao is nu „Gooi geld in dat water"; een andere leuze is: „Nederland is over stroomd door water, laat ons het overstromen met giften". Het moge een troost zijn van dui zenden, dat de Antillianen Neder landers in nood niet vergeten, zy de den dat niet in 1945, zy doen hét nu weer niet. Gebrek aan lieslaarzen en rubber handschoenen Er bestaat In de noodgebieden grote, behoefte aan lieslaarzen en rubber handschoenen. Helaas ech ter zijn de beschikbare voorraden uitgeput. Er is thans een verzoek gericht aan degenen, die nog over voorraden van deze artikelen be schikken. hiervan opgave te doen aan het bureau watersnood van het Roode Kruis, tel 184790. Ons Horizontaal: 1 jong dier; 4 vogel; 8 lied; 10 Europese hoofdstad; 12 vernis: 13 vervoerbedrijf; 15 steen: 16 kleintje; 17 kleur; 19 ten bate; 20 trekken: 22 volkeren-organisatie; 24 vuil: 26 jurk; 27 verwachting; 28 omroepver.; 30 vervoermiddel; 32 tropisch visje; 35 jongensnaam; 37 zotteklap; 38 soort, gewicht; 39 schaap; 41 ijzeren nagel: 42 ver moeid; 43 Friese trekschuit; 45 om- Jaag; 46 vrouw; 47 uiteinde. Verticaal: 1 gezonken schip; 1 boon; 3 noot; 5 voertuig; 6 dakrand; 7 vlek; 8 zoutkristal: 9 ondeugend: 11 ooievaar; 13 maat. 14 grondsoort; 17 bij raming; 18 handel; 20 zwaar weer: 21 van Noorwegen; 23 pape gaai: 25 familie'nd; 28 jonge koe; 29 oprijlaan; 31 schraal; 33 zoogdier; 34 voortbewegingsorgaan; 36 orkest; 38 voorgerecht; 40 meisjesnaam; 42 maand; 44 lengtemaat; 45 namelijk. OPLOSSING Horizontaal: 1 kom; 4 esp.; 7 on derdaan; 10 Aloe: II prat; 13 lip; 14 Abe: 15 kar; 16 ze: 19 de; 20 corsage; 24 vete; 25 rail: 27 leenman; 30 n.n.; 32 k.o.; 33 och; 35 zon; 36 bon; 37 tree: 39 aren; 40 verstolen; 43 tg.t.; 44 aas. Verticaal: 1 knop: 2 ode; 3 me; 4 Ed; 5 sap: 6 park; 7 olie; 8 ribes; 9 naad: 10 alzo, 12 tres; 17 boter; 18 agaat; 20 cel; 21 ree 22 arm; 23 ein; 26 knot; 28 nooit; 29 Bonn; 31 N.C. R.V.: 32 koen: 34 heet: 36 bres; 38 erg; 39 a la; 41 St.: 42 o.a. Eist schenkt f 20.000 ELST, 6 Febr. De raad der gemeente Eist in de Overbetuwe besloot in een spoedvergadering, ten laste van de saldi reserve der ge meente een bedrag van 20.000 be schikbaar te stellen aan het Na tionaal Rampenfonds. De opbrengst der gehouden collecte in deze ge meente beloopt een bedrag van ruim 17.000 bovendien 6 zwaar geladen trucks met lijfgoederen en beddegoed. Wie is Truusje? Honderd blonde lokken, ogen blauw en groot en op beide wangen blosjes, roze-rood. Parelwitte tandjes keurig op een rij. En het kleine mondje lacht altHd heel blij. En er staat een hoedje met een kanten rand op de blonde lokken aan de linkerkant. En ze heeft een juricje met een witte nop. en een leer ceintuurtje, daarmee valt ze op. Aan haar arm een tasje van gekleurd fluweel. Om haar hals wat lcraaltjos wit ën groen en geel. Echte lange kousen. Schoentjes, keurig net. Wel. is dat nu Truusje? Nee hoordat is Jet! Truusje is mijn zusje; ze heeft reuze pret, met haar mooie popje en die popheet JET. Van myn negende tot mijn veertiende jaar kreeg ik pianoles van een vriend van mijn vader. Toen ik achttien was nam ik weer les en betaalde dit van eigen verdiend geld. Sedert dien heb ik erg veel gespeeld en nu kan ik zeggen dat het wel aardig gaat Oh nee, ik speel niet voor de radio en ook niet in een concertzaal. Zóver gevor derd ben ik niet. Maar ik kan mezelf en anderen er vreugde mee geven en daar mee ben ik tevreden. Wat wil ik hier nu alle maal mee zeggen? Wel, toen ik jong was en ik hoorde iemand vlot op de piano spe len dan dacht Ik: „Ja... dót wil ik ook graag kunnen. Wat Is het heerlijk om zo allerlei mooie melodieën te voorschijn te kunnen tove ren!" Ik mag gerust zeggen: iedere jongen of meisje heeft dit wel eens gedaent en velen van hen zijn ook in de gelegenheid gesteld. Ze kregen piano-les. Maar ohhh... wat viel dat tegen allemaal saaie nootjes...alle maal saaie toonladders en étuden... honderd keer het zelfde spelen en na een jaar nóg niet vlot kunnen spe len. Na twee jaar: Nog steeds toonladders en Ja er ztin nu ook al wat mooie stukjes by maar... alles is nog zo eenvoudig... het lijkt nog niet op je wensdroom van éven voor een piano te gaan zitten en eens even te laten zien wat je kunt De piano-les wordt al gauw een wekelijks terug kerende straf... het dage lijks studeren wordt erger dan het huiswerk en dan... worden de pianolessen afge zegd en is alle moeite ver geefs geweest Zo gaat het maar al te vaak en dat is jammer. Be hoorlijk piano-spelen leer je niet één twee drie. Het is moeilijk en je leert het langzaam maar zeker. Het is niet alleen een zaak van no. ten kunnen lezen, nee, het is vertrouwd raken met de toetsen, met de klanken, kortom vertrouwd raken met alle mogelijkheden van de piano. Je moet niet denken: Ja, ik ga piano leren spelen, want dat staat zo flink. Nee, als je van muziek houdt dan moet je het zien als een ideaal, dat, je wilt verwezen lijken. je moet je tanden op elkaar zetten. Iedere dag studeren ook al Hjkt het saai en dan... dan komt voor jou ook de tli 1 dat je vlot speelt, dat je iets hebt geleerd waar je je hele leven plezier van hebt en waar je steeds jezelf en anderen mooie uren mee kunt bezorgen. Koe kat kip kraai haan schaap iwmrie' J vV© /HK) l(o) i iDUIF umken - \v\ö /IW s)y\\ \Q)y -© J ■BOK STIER ySM XD )v KALF kuiken geit hond konyn paard EEND Hiernaast volgt een ver haal van een boer, die zyn I'S) Mies de Muis heeft nog een oompje En die woont ver over zee. Ze stuurt hem een kist dingen Ook een brief van Mies moet mee. Dan gaat 't muisje aan 't pakken. De deksel gaat er bovenop. Daarna slaat ze wel tien spijkers. „Goed zo.'roept ze. „zet 'm op."' Daarna nog wat ijzeren banden, Links en rechts om 't kistje heen. „Juist", lacht Mies, ..dat is in orde Open krijgt 'm nu niet één!" Maar.oh grutjes. is dat schrikken. Miesjes brief zit er niet bij. Ohnu moet de kist weer open Wat een werk Mies is niets blij.' J hele boerderij laat zien. Jul lie moeten te weten zien te komen, hoe deze boer heet, hoe zyn boerderij heet en in welke provincie zijn boer derij staat. In de tekening heeft, zoals jullie zien. elk dier een letter. Steeds als in het hier volgende verhaal een naam van een dier wordt genoemd schrijf je de bijbe horende letter op. Heb je het hele verhaal uitgelezen, dan vormen de verzamelde let ters de namen van de boer. de boerderij en de provincie. ..Kom binnen, jongens:", lachte de boer vriendelijk, „de hond doet niets!" Nu, eerlijk gezegd waren we bly. dat we het grote brommen de dier voorbij waren en we huppelden vrolijk achter de boer aan de boerderil ln. Het was daar een dierentuin ge lijk. Op de rand van een stal zat een grote, zwarte, tam me kraai, die ons olijk aan keek. Het varken knorde ge. moedelijk en trok zich niets aan van ue kip die tussen zün voer zat te pikken. Een jonge kat speeloe met de staart van de geit en de dik ke eend kwaakte tegen het kalf. „Leuk hé", sprak de boa-. „Ja, ik houd veel van die ren, ik heb binnen nog een kanarie in een kooitje en dan nog konijnen, kuikens, schapen en duiven. Daarnij moet je nog bedenken," dal onze tweede kat vannacht nog vier kleintjes heeft ge kregen, dus er komt steeds meer by". De bok kreeg ondertussen ruzie met de haan. Het werd een lawaai van jawel, zode;, de boer tussenbeide moest komen. „Die twee zyn wel eens lastig!", zei de man. „Nee, dan is mijn varken anders. Dat beest waggelt zo'n beetje heen en weer in de modder en kan sonrs zo stomverbaasd naar de kui kens staan kijken, dat ik er van in de lach schiet. Naast de boerderij in de wei Hep eenzaam een koe en het ko nijntje knabbelde in zijn hokje op een wortel. Het paard stond op stal en trap pelde ongeduldig op de vloer Met schaap keek naar het onge kalfje dat wilde sprongen maakte en de kip akelde, want ze had een ei gelegd. „Nu, hoe vonden jullie het?", vroeg de boer, toen we weer langzaam naar het hek liepen. *Ve lachten ver- 'egen „U bent maar rijk met Uw dieren!", zeiden we. „En Uw eenden. Uw varken. Uw kraai en Uw duif zullen een best leventje bij U hebben." De boer gaf ons een haiul. „Jullie hebben nog niet eens de stier gezien!", zei h(j. „Een volgend keer dan naar. want ik geloof dat de bok weer eens met de haan aan het vechten is daz jongens1" LEUKE SPELLETJES VOOR DE WINTERAVOND Natekenen. Ieder, die om c.e tafel zi:. heeft een aantal blanco vellen paDier voor zich en een potlood.' De oudste heeft de leiding en wordt uitgerust mei 'n hor loge. Het spel gaat begin nen. Ieder maakt een teke ning, het hindert niet wat. raaarde tekening moet 'innen de twee minuten klaar zijn. Ieder geeft nu de cmaakte tekening door aan tin linker buurman. De nieuwe tekening, 'die ieder nu voor zich heeft, wordt nagetekend, waarvoor weer •wee minuten tijd wordt ge- :even. Nu wordt de nieu- e tekening weer aan de linker buurman gegeven. Met gekregen model leg je omgekeerd terzijde. Zo gaat het steeds maar door, net zolang totdat ieder /-ijn eigen ontwerp weer te rug heeft. Je moet nu eens kyken wat er van je teke ning is overgebleven. Tellen. Ieder noemt in volgorde de getallen van 1 t m. 70. De eerste zegt dus „een", de f.veede „twee", de -ierde „drie" enz. enz. Het getal 7 mag echter niet wor den genoemd. Daarvoor zeg je „bus". Ieder getal waar een zeven In voorkomt mag je óók niet noemen, dus b.v. 17-27-37 enz. Ook hiervoor zeg je „bus". Tenslotte mag ook een veelvoud van 7 niet worden genoemd dus: 14-21. 28-35 enz. Degene, die zich vergist betaalt boete. Hei spel moet zo vlug mogelijk worden gespeeld. Je kunt het ook doen met de getal len van 1 t.m. 60 (hierbij mag je alle getallen met een 6 en met een veelvoud van 6 niet noemen) of met 9 waarbii de negen niet ge noemd mag wordea). É*OEM tWU/S „llieve oom", schrijft Mies haar briefje. „De kist gaat straks met spijkers dicht Het zijn jassen, hemden, dassen en De groeten van Uw nicht.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3