Stunt van Urker vissers was redding van ramp-eilanden Tijdsbegrip vervaagt in rampgebieden Kans op meer dan 50.000 évacués Alle hulpschepen kunnen terug Nachtelijk kotterkonvooi legde radionet in vergeten gebied „Klein Duimpje"-operatie maakt noodkreet hoorbaar Een bode uit de buitenwereld Hulpcomité in Amerika Voor de slachtoffers „Klein, zeeziek meisje blijft mij altijd bij75 IMPRESSIE HET VRIJE VOLK ZATERDAG 7 FEBRUARI 1953 PAGINA 5 (Vcm een speciale verslaggever Pas nu wordt in bijzonderheden bekend, welk een uiterst belangrijke rol een deel der Urker vissersvloot heeft gespeeld bij de redding der zwaarst getroffen eilanden Schouwen-Duiveland en Goeree -OverflakkeeReeds in de nacht van Zondag op Maandag, toen van deze rampzalige eilanden nog niets bekend was, waren zij bezig een verbindingsnet in de wateren er omheen uit te zetten, dat gebleken is de voorwaarde te zijn voor de snelle actie later. Zwart was de nacht en het stormde nog, toen zij, geen gevaar erkennend, de woeste Westerschelde overstaken van Breskens naar Vlissingen. Vandaar begonnen zij in konvooi te varen over de duistere, voor hen vreemde stromen. En overal waar hun dat nodig leek, lieten zij als Klein Duimpje zijn kruimels een hunner schepen achter. Dit moest dan verkenningen doen en per radio de anderen, radio-Scheveningen en de wereld kond doen. En zo is het ook inderdaad geschied! Bliksemsnelle actie van de Ur- kers, wier kottervloot in Breskens lag, voorkwam nóg erger. De ge- héle latere grootscheepse redding actie heeft zich, wat de „vergeten eilanden" betreft, slechts dank zij hun net van radiozenders kunnen ontioikkelen. Zie voor hun route onze krant. Op elke plaats, die door een scheepje is aangegeven, liet het Urkerkonvooi een kotter met radio achter. Deze pioniersarbeid is van onschatbare waarde geweest. Pas Dinsdagmiddag gaven zij op eigen voorstel de lei ding van hun geïmproviseerde inlichtingen- en verbindings dienst aan het militaire com mando over. Tot gisterochtend is hun net van radiostations volledig intact gebleven! Hun namen waren op de noodgolf van 137 meter niet van de lucht. Zij rapporteerden. gaven verzoeken door, bestelden, riepen om hulp. gaven desnoods voor de burgemees ter van een bedreigd dorp zélf te zijn en zuller ook wel eens fouten gemaakt hebben. Maar zij zijn in de meest kritieke uren dank zij hun doortastendheid en dank zij hun radio's onmisbaar geweest. Op de Dag des Heren De Urkers lagen in Breskens. Dat wil zeggen: hun kotters, waarmee zij in de week (in dit seizoen) in Het Kanaal vissen. Maar toen de grote rampspoed kwam, waren de vissers zélf thuis, op het veilige, hooggele gen Urk. bij moeder de vrouw Toen werden zij Zondag wakker. Misschien hadden zij ook wel naar de storm geluisterd, 's Morgens om half zes luisterden zij naar de radio. En toen gingen de koppen bij elkaar. Het was Zondag, de dag des He ren... Niemand sprak daar ditmaal over. Zij charterden een autobus en reden naar Oostende. Via Brussel, want de tunnel van Antwerpen stond vol water. In Breskens lagen drie van hun kotters ergens tussen de dakpannen, op de dijk. Maar dat kwam later wel. Hoe konden zij helpen? Dat hadden zij in de bus allang bedacht. Zij hadden radio! Ten minste de meesten van hen. Met zestien kotters staken zij om half een 's nachts de kokende Wester schelde over. Zij meerden zonder ongelukken in Vlissingen Naar de loodsdienst! Want zij wilden de Zeeuwse wateren op en die zijn verraderlijk. De loodsdienst voelde niets voor het plan. Ganzenpas Te gevaarlijk, zei men daar. Ach ja... Maar de Urkers gingen het kan toor niet uit. Ten slotte werd de Commissaris van de Koningin uit zijn bed gebeld. „Doen!" zei die. En toen was er een loods. Van der Klooster was zijn naam, die zich beschikbaar stelde. Hij klom op de voorste kotter en leidde de ganzen pas. En lange tijd heeft hij de eigen lijke leiding gehad. de reddingdienst Het konvooi kwam in Hansweert en liet er de „Ne eitje" (UK 60) achter. Die had de sterkste zender en zou het contact met radio-Sche veningen onderhouden. Daar was bovendien een bevrachtingscommis saris. die nog telefoon met Middel burg had. Daarop gingen de overge bleven vijftien het kanaal door naar Wemeldinge. Daar bleef UK 104. de Vriendschap De UK 68 (Jon ge Johannes) stoomde op naar Ouddorp op Goeree: dat kon hij al leen wel vinden De rest van de vloot zette koers naar Zierikzee. waar zij voor alle zekerheid ook wilden kijken. Waren zij in de Oosterschelde niet reeds lijken van dieren en men sen tegengekomen? Zie. de burgemeester stond hen dankbaar, maar vertwijfeld op te wachten. Hij had tot op dat moment (het was Maandagochtend negen uur) nog geen enkel contact met de buiten wereld gehad! Er bleven twee kot ters achter, de J a n n i e en de Jacob. De laatste is ook op dit ogenblik nog steeds het schip, van waaruit het militaire commando via de aether leiding geeft aan het red- dingwerk Natuurlijk traden de Urkers ln verbinding met de Neeltje te Hans- weert. en deze meldde de ramp van (Van onze parlementsredactie) Aangenomen mag worden, dat de evacuatie uit de ramp gebieden a.s. Dinsdag voltooid is. Hoeveel personen er dan geëvacueerd zullen zijn, valt thans nog niet te zeggen. Vermoedelijk zullen het er meer zijn dan 50.000, het getal dat aanvankelijk geraamd werd. Maar men kan er ook rekening mee houden, dat verschillende personen eerder naar hun woonplaatsen zullen kunnen terugkeren. De evacuatie is een van de zorgen, waarmee de Coördinatiecommissie in Den Haag te maken heeft. Deze commissie is in het begin van deze week door de regering ingesteld om de bemoeiennissen van verschillende departementen en diensten op één punt te doen samentreffen. Minister Beel is de voorzitter van de Commissie. Alle departementen die iets met de ramp hebben uit te staan, zijn er in vertegenwoordigd. Dr M. J. Prinsen, secretaris-generaal van Binnenlandse Zaken, sprak giste ren de verwachting uit, dat, de com missie over een dag of tien haar taak zal kunnen beëindigen. De commissie zorgt ook voor het noodzakelijke contact met het Rampenfonds en het Rode Kruis. Een sub-commissie, onder leiding van minister Van de Kieft bestudeert intussen de regeling van de schade vergoeding. Een andere sub-commissie onder voorzitterschap van mr Van Thiel, de minister van Maatschappelijk Werk, bereidt verdere maatregelen voor de maatschappelijke zorg voor. Zo mo gelijk moeten de plannen de volgende week aan de Tweede Kamer bekend worden gemaakt. De noodregeling voor de oorlogs slachtoffers is op de gedupeerden van de ramp van toepassing verklaard. Volgens deze regeling kunnen allen, die geen inkomsten meer hebben, 90 procent of meer van hun laatst ge noten inkomen uitgekeerd krijgen. De gemeente van verblijf zorgt voor de uitbetaling. Kosten van imvonnig Men werkt thans hard aan een tweede regeling ten behoeve van hen, die elders onderdak moesten worden gebracht. Zij moet voorzien in de kosten, die de inwoning met zich kan brengen. Het is nog niet bekend, hoe de opzet precies zal zijn. Op het departement van Binnen landse Zaken houdt men zich intus sen ook bezig met het herstel van de bevolkingsregisters. Men ziet voorts reeds onder het oog welke voor zieningen nodig zijn, met het oog op de komende gemeenteraadsverkie zingen. Schouwen-Duiveland aan Radio- Scheveningen. (In overleg met de schippers had Scheveningen intussen een speciale noodgolf ingesteld). Zo kwam die dag Nederland ten min ste iets te weten over het lot van dit eiland. Maar de Urker vloot was al weer verder. Bij Burghsluis bleef de Vriendschap II. Schipper Ja cob Brands was de eerste man-van buiten. die in Schouwen-Duiveland doordrong en er mensen redde. Der tig in een roeibootje, die Maandag middag! Voor Scherpenhoek, waar wel drie gaten in de dijk waren, maar geen haventje, ging de Drie Gebroe ders voor anker Dwars van Oos- terland en Ouwerkerk splitste de Lummet je zich af Bij Zijpe (Bruinisse) werd de Sumus Umbra achtergelaten De Zeven Gebroeders spoedde zich naar Brouwershaven. De P t e- t e r en de Broedertrouw gin gen op verkenning uit bij Nieuwe Tonge en de Vertrouwen nam poolshoogte voor O '.e Tonge Hoe erg het daar was kon deze Urker kotter, de laatste van de rij. nog bijna gelijktijdig melden met de helicontère. die zich in de middag van Maandag boven de dijk aldaar vertoonde. Te weinig personeel Maar de verkenning viel hun niet mee. Denk eens aan. Zij hadden aan vankelijk niet eens een behoorlijke kaart van Zeeland. Zij waren op hun boten gestapt met te weinig per soneel omdat de gehuurde, autobus uit Urk nu eenmaal niet meer men sen had kunnen bergen. (Gelukkig waren er te Breskens opstappers meegegaan). Maar het ergste was, dat vrijwel geen enkele kotter vletten of roei boten had Tjalken werden aange- nouden. die daar wel over beschik ten, en ja. natuurlijk kwamen er ook ai andere scheepjes in de buurt zich vertonen. Wat de bemanningen, die zich op (le dijk begaven of met een roeiboot :1e gaten in de dijk binnengingen, zagen, was afschuwelijk. Zo kwamen de mannen van de Lummetje bij- oorbeeld voorbij een (lak waarop zich een bevalling voltrok. Maar hun boot was al vol. Bij Oosterland voeren zij langs een groot kampvuur, waarbij zich hon derden mensen warmden. Die begon nen te vechten, toen het bootje .angs kwam. Zij wilden allen mee. Totdat een schipper uit Bruinisse er met een roeispaan op los sloeg, en ue jongeren plaais maakten voor de vrouwen en kinderen. Help. help De Jonge Johannes meldde al gauw, dat te Ouddorp niets was ge beurd, maar een half uur later, toen hij verder gekeken had, brulde de schipper voor zijn microfoon om hulp. De Vriendschap had ondertussen Wemeldinge. waar niet veel was ge beurd .verlaten en reisde Stavenisse, St Jansland en Ooltgensplaat af. De centrale post, eerst de Neeltje te Hansweert, later de Jacob te Zie rikzee, deed allerlei oproepen. Zelfs ging er een vraag om babykleertjes uit, want op een coaster, die ook al op verzoek van de Neeltje naar Zijpe gekomen was, schonk een geredde vrouw het leven aan een kind. Er werd drinkwater gevraagd en Breskense bottertjes brachten het. De schippers bestelden rubber boten voor OoSterland, brood voor Bruinisse (al lebei uit de lucht), medicamenten, voedsel, enz. enz. Hun stemmen waren niet van de lucht. Dag en nacht gingen de aanwijzingen, waarschu wingen en de hulpkreten door. Via hun radio deden zich. burge meester en waterstaatsingenieurs horen, later ook de mlitairen. Zij zijn het grote contact geweest, dat zich onderscheidde door de snelheid en de moed,, waarmee het werd ge legd. Prachtig besluit En zij vonden daarbij nog de tijd om zelf de mensen uit de bomen en huizen te halen en de kachel van hun kajuit te stoken voor hen, die stijf en stom van de kou waren. In Urk, op die beslissende Zondagmorgen, hebben de vis sers een besluit genomen, waaraan Nederland op dat ogenblik schreeuwend gebrek had: het besluit om het nood- gebied stelselmatig en tot in het hart te gaan verkennen en bestrijken. Dat zij het zo snel hebben gedaan als hun maar mogelijk was, heeft ongetwijfeld de hele reddingactie bespoedigd en ljonderden de dood bespaard. Cn„auiiJare iiu.p neooen de heiicop- tères verleend. Zij brachten post, hulp, medicamenten en haalden mensen af. In Ooltgensplaat kwam dit hef schroef vliegtuig de dringend nodige medicamenten brengen. Een officier van de Rijksluchtvaart dienst was de overbrenger. Hier ziet men hem aan de mannen van de Rijkspolitie van Ooltgensplaat een doosje met medicijnen overgeven. Even is er contact met de buiten wereld. Dan stijgt de helicoptère De Amerikaanse president Eisen hower heeft een kabinetscommissie ingesteld, die plannen zal maken voor de hulp aan door watersnood getrof fen gebieden in West-Europa. Het comité, waarvan de minister van buitenlandse zaken John Foster Dulles voorzitter is, zal nagaan in hoeverre actie van het Amerikaanse Congres nodig is. Het zal nauw samenwerken met het Amerikaanse Rode Kruis. Verantwoording van op 5 Februari bij De Arbeiderspers voor het Ram penfonds binnengekomen bedragen: P.v.d.A., Warmond ƒ15: A. V. te Leeuwarden ƒ10; A. de J., Leeuwar den ƒ5; A. T., Leeuwarden ƒ40; H. B„ Leeuwarden 25: V. E. G. B., Arnhem ƒ200: A.P -bezorgers, Arn hem ƒ135,21: K„ Arnhem ƒ10; v. S., Arnhem ƒ10; A.P.-bezorgers Al melo ƒ9. Amsterdam: Klaverjasclub Arbei derspers ƒ150; K. 20: N.N ƒ17,15; Kaartclub Valerius ƒ35; Agent A. P. Geleen ƒ5; L. ƒ200; B. ƒ10; S. ƒ5; O. ƒ5; J. ƒ10; B. ƒ5: S. ƒ10; T. ƒ2,50; M. ƒ10; H. ƒ50; B. ƒ2.50; B ƒ100; Kerkhoven ƒ7.50; T. ƒ5; A.P.-bezorgers wijklokaal K ƒ10; K. 25; M. ƒ10, De B. ƒ100; H. ƒ10; L. f 50; T. 25; S. ƒ2,50; B. ƒ5; B. ƒ10; Vacantiepot ƒ20; G. v. A. ƒ20; A. M. ƒ10; Ziekenpot Verkeers politie ƒ100; J. A. ƒ2,50; M. de B. ƒ5; Z. ƒ15; Nederlandse Opera Club ƒ75,63; E. H. ƒ5; P. R. ƒ5; Fam. B. ƒ10; Vlucht Kullaberg 57,75: R. 25; H. F. H. ƒ10; J. P. B. ƒ25; N. N. ƒ1,25; T. de B. ƒ5: L. W. V. ƒ10: F. v. V. ƒ20; J. L. ƒ5. (Van een onzer verslaggevers) Om drie uur Donderdagmiddag stond ik nog bij de sluizen van Wemeldinge. Om vijf uur al kroop het schip, dat me mee nam, over de modder de haven van Bergen op Zoom in. Om half zeven reed een diesel-electrische trein me weg van het front, richting Den Bosch. „Het front". De vergelijking is niet nieuw meer. Radio-repor ters en journalisten gebruiken het woord voortdurend en eerlijk gezegd ik zou geen beter kunnen vinden om uit te drukken hoe daarginds de situatie is en hoe je je voelt, wanneer je weer in het binnenland komt. Vier dagen en drie nachten ben ik weg geweest. Het lijkt oneindig veel langer. Dat komt, doordat bij dat werk in het verdronken land, waar geen rusturen meer bestaan voor niemand! waar alleen zoveel ge slapen wordt als absoluut noodzake lijk is om weer vérder te kunnen, het begrip voor tijd volkomen vervaagt. Het is er „front". En men kan dit gerust letterlijk opvatten. Er is pre cies hetzelfde heen en weer rijden van militaire colonnes en Rode- Kruïs-auto's als in oorlogstijd. Het is militaire politie, die het verkeer regelt. Het is weer de jeep, die het meest geliefd en beslist ook meest practische vervoermiddel is. wanneer je niet beslist, door water moet dat te diep is voor de motor. Bergen op Zoom. dat zelf gespaard bleef, hoort bij dit front, al vertoont deze stad alle kenmerken van het „even achter de linie" liggen. Met ook de verschijnselen van dien. Met al weer! de mensen, die door de druk der omstandighe den zeer tijdelijk worden opgeblazen tot ver boven hun geestelijke stand en daar voortdurend blijk van geven: de druktemakers. Maar ook: de zwij gende, onvermoeibare helpers van behoeftigen. Verpleegsters, chauf feurs. dominees en meisjes van veer tien jaar af, die soms blaren op hun handen hebben van het broodsnij- zijn er Eiergerecht geivoon Wanneer je dan uit dit gebied komt en plotseling weer een* trein vindt, die precies op tijd rijdt, kell- ners, die het helemaal niet vreemd vinden een eiergerecht te serveren alleen zieken krijgen in Zeeland eieren wanneer je weer op de nor male tijd avondbladen van dezelfde dag kunt kopen, dan vind je dat zelfs na maar vier dagen en drie nachten vreemd. (Al wen je er na tuurlijk gauw aan.) Weer terug in de „normale" we reld Ik heb me afgevraagd zo nuch ter mogelijk wal er, nu ik even afstand heb kunnen nemen, achteraf het diepst in mijn gedachten staat. Het zijn niet de doden, die door het water dreven, al was het gezicht dé&rvan verschrikkelijk. Het scherpst is wel het beeld van een klein meisje, dat op een schip naar het achterland werd gebracht, dat geen vader en moeder meer had, dat zeeziek werd en daarom, ondanks de ijzige regen en wind, op dek ge bracht moest worden. Het was of in het gezichtje van dat kind, een vol komen blauw, verkleumd gezichtje, alle ellende tegelijk van deze ramp spoedige dagen verzameld was. Het is nog veel en veel te vroeg om het juiste beeld van de ramp te kunnen overzien. En waarschijnlijk ook om te zeggen dat sommige din gen niet klopten. Geivone mensen Maar één ding durf ik toch wel zonder voorbehoud neerschrijven: zo ooit, dan is nu gebleken dat in nood situaties als deze het de gewone mensen zijn, die het spits afbijten en die kalm en hard weten wat gedaan moet worden. En met „gewone mensen" is letter lijk bedoeld wat er staat. Polderwer kers, chauffeurs van trailers, solda ten en korporaals en sergeants (waar mee geenszins beweerd wordt, dat er geen tientallen officieren waren die heldenwerk deden), klerken van een Een groot aantal verslaggevers van ons blad werkt natuurlijk op het ogenblik in de noodgebieden van Zeeland, Brabant en Zuid- Holland. Af en toe komt er een terug in Amsterdam om meestal na een paar uur slaap weer te ver dwijnen. Zo arriveerde er gister avond laat een, die uit Zeeland kwam. Hij geeft hier een korte impressie. VJ gemeentesecretarie en niet te verge ten de schippers van kleine boten. En ten slotte: groot is het- medele ven in heel de wereld. Krantenver slagen. film-journaals en foto's ge ven een zo goed mogelijk beeld van de enormiteit van deze ramp. Maar de beste verslagen, foto's en repor tages moeten ver, heel ver achter blijven bij de grauwe onmenselijke werkelijkheid. De Finse regering heeft Vrijdag besloten twaalf prefabricated huizen naar Nederland te sturen alsmede hout, hardboard en mijnstutten. De officiële Finse hulp beloopt een waar de van 800.000 gulden. De financiële commissie van het Finse parlement nam dit besluit met instemming van alle partijen, behalve de communisten. Het initiatief werd genomen door de minister van sociale zaken, de socialist Voini Leskinen. Nu de onmiddellijke evacuatie uit de getroffen gebieden ten einde loopt, is alle schepen die niet onmiddellijk aan de evacuatie deelnemen, meege deeld, dat ze naar huis kunnen gaan. Overweldigend zijn de cijfers van de prestaties, die de vliegtuigen en helicoptères verrichten. Alleen al gisteren tussen twaalf en zes uur 's middags wierpen de toestellen 135.300 zandzakken, 405 paar rubber handschoenen, 1603 paar rubberlaar zen, 10 ton veekoeken, 47 zakken met brood, 14 containers met levensmidde len, '20 jerrycans drinkwater, 15 pak ken hooi en een onoemelijke hoe veelheid andere zaken, waar we slechts een greep uit kunnen doen. rubberpakken, veldtelefoons, baby voeding, medicamenten etc. De districtscommissaris voor het Rode Kruis van Brabant, luitenant- generaal A. G. J. van der Kroon, heeft er zijn grote bewondering voor uitgesproken, dat de „keiharde bewo ners van West-Brabant en Zeeland" zich zo groots hebben gedragen bij de hulpverlening. Daarbij bleek, dat evacuatie en het verlenen van materiële hulp tot de voornaamste werkzaamheden behoor den veel belangrijker werk bij voorbeeld dan de hulp aan zieken, die uiteraard ook niet werd verwaar loosd. Het Rode Kruis werd en wordt nog in dit werk bijgestaan door niet min der dan 12.000 militairen van de Nederlandse land-, lucht- en zeemacht Ook dit weekeinde zullen hulpactie en evacuatie onverminderd doorgang vinden. Men moet van de dagen zon der wind zoveel mogelijk gebruik maken om de dijkgaten provisorisch te herstellen en de nog afgesneden gebieden te provianderen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3