WATER OVER HOLLANDS DIJKEN WATERSNOOD IN 1682 Tweemaal in bijna tweehonderd jaar steeg de nood tot het allerhoogste Hulp verlening gebundeld bij Maatschappelijk Werk Optreden tegen hyena's Gevaar voor Schielands hoge zeedijk bezworen HERSTE^^ PostverfoirirHnqeri Tanker Miriella terecht Tussen ministers diplomaten en burgers Als een dief Dood en verderf Eventjes tellen Zaterdag 7 Februari 1953 DE DORDTENAAR Pag. 5 1775 Twee rampjaren voor Nederland - 1953 j Van Haagse correspondente Geschiedschrijving op rijm TT IER smoorde eene droeve moeder, met drie weerlooze kindersj onder het geweld der baaren, waarvan de jongste, een teederj zuigeling, nog vooraf uit haare liefde-armen geslagen en weggerukt I word. Huizen en schuren staan tot aan de daken onder; de vruchten van veld en akker, met zooveel zweets en arbeids ingezameld, worden met den stroom meegesleept, waarin het nuttig vee, onmagtig zich te redden, elendig omkoomt, terwijl de ongelukkige eigenaar er be zwaarlijk het leven afbrengen kan. Het is oude, achttiende-eeuwse taal, waarin de berichtgever van de watersnood van November 1775 „toen het gewichtigste gedeelte van deezen vrijen staat, nimmer onverwachter, den oever van zijnen ondergang naderde" zijn lezers inlicht, maar de klank ervan heeft in deze ontstellende dagen een sinistere vertrouwdheid. De dood uit de golven sloeg toe op die ver schrikkelijke veertiende en vijf tiende November ook één dag en een nacht, zoals thans is ge beurd en al waren zijn offers misschien minder talrijk, de .om vang van die ramp maakt haar tot een van de belangrijkste in de bijna onafgebroken reeks van overstro mingen, welke vroegere eeuwen over de lage landen hebben ge bracht. Want van de Kimbrische vloed af, welke West-Europa een ander aanzien gaf en het Kanaal als blijvend merk teken achterliet heeft de menselijke weerstand telkens het onderspit moe ten delven tegen de vulkanische krachten der elementen. De dijken werden beter, maar het gevaar ver minderde niet. HollandZeeland, Vlaanderen en Friesland verdwenen herhaaldelijk onder de waterspiegel. Bij de vloed van 1421 werden tussen Dordrecht en Cxeertruidenberg twee en zeventig dorpen „met hunne vrucht bare landeryen" verzwolgen en voor altijd weggevaagd. Hun namen zijn zelfs verdwenen. In de zestiende eeuw teisterden niet minder dan vijf en twintig zware overstromingen ons land, waaronder verscheidene, terwijl de jonge republiek voor haar bestaan vocht tegen de Spaanse overweldiger. De ramp van 1775 was niet de enige van de achttiende eeuw. Nog geen zestig jaar vroeger, m de laatste dagen van het jaar stormden de golven nog maals over de weerloze provinciën, waarbij vooral Groningen, waar ge hele dorpen met huizen, mensen en vee werden weggerukt, het moest ontgelden. De dichter Poot kon bitter klagen: „de dolfijn speelt en zwemt daer onlangs d'ossen sprongenOok steden in andere streken, als Rotter dam, liepen onder: „Erasmus' wieg wert vlot. Zyn pronkbeelt van metael, stont naeulyx boven 't water," ver volgt de dichter zijn treurzang, „de Maes beklom die stadt, Zuidhollants waerdste prael, en vulde er rtmet en kaei met bruischend golfgeklater." —Ook de ramp van 1775, die huishield in de beide Hollanden, Zeeland, Wesl- Brabani en Overijsel, is, gelijk die van thans, als een dief in de nacht geko men. Men was op niets voorbereid. De zomer was mooi geweest en hel najaar zacht. De vrij zwakke wind was plotse ling naar het Noordwesten geschoten en in een storm veranderd, het water rees in het holst ven de nacht met on tembare kracht en vloeide over de dij ken. Amsterdam kwam over grote gedeel ten blank te staan, doch door het openen der schutsluizen wist men te bereiken dat het water op peil bleet en niet hoger kwam, wa-rdoor veel schade weatd voorkomen. De hele omgeving eahter liep onder „Mans. vrouwen en kinderen, vertelt de berichtgever in zijn wat pedante taal. verstijft, verkleumt hier en daar door 't water, vermits de orukostbaare woningen tot aan de zolde ringen onderstonden, waar uit hum schamele huisraad geligt, langs de stra ten dreef. Boten, wagens en karren zag men al vroeg ra beweeging en der waarts spoeden om deeze. voornament- lijk de Eilanders, van eenige verver- sching, tot versterking te voorzien en 't geen men zommügen door de vengste- ren moest toereiken-" Muiden kwam er door. het tijdig treffen van voorzorgs maatregelen genadig af, maar in de rest van Noord-Holland, zowel in de dorpen en polders als in vrijwel alle Zuiderzee- steden waren de verwoestingen deernis wekkend. De Wievingerwaard word in enkele ogenblikken van een vruchtbare landstreek in een brak meer veranderd, Waterland verdween onder de golven. Zaanstreek werd een modderpoel. Haarlem, Delfshaven. Rotterdam, moes ten machteloos het opgezweepte water in zich binnenlaten, terwijl ook de, streek van Maassluis tot Rozenburg door het breken van dijken schade aan grond en vee opliep, maar stellig in veel geringere mate dan bij de huidige ramp. Het land van Heusden en de Bïesbosch moesten een zware tol betalen, evenals Zeeland, vrij ongeschonden bleven daaren tegen sommige der Zuidhollandse eilanden. „Hoe zeldzaam zyt gy bewaard gebleven, zegt de berichtgever tot Over-Flaklcee, schoon uw dyken veel geleden en zommigen zelfs, door den slag des waters, overgelopen ztjn. Eene enkele polder onder de Nieuwe Tonge, schijnt alleen het mikpunt van dien ongelukkigcn nacht te zijn." En hij voegt er bespiegelend en voor ons die de tegen woordige ellende op dat eiland kennen, haast profetisch aan toe: „hoe ligtelijk had T N een oud boek uit de acht- tiende eeuw vonden wij de „Bespieghelingen over de Wa tersnoot van 1775", een lang ademige verhandeling van J. H. Hering over de ramp welke met vele zedekundige op- en aan merkingen is doorspekt, die wij hier gevoeglijk kunnen weglaten. Aan het boek ontlenen wij enkele passages, waarmee wij in bijgaand artikel hebben willen illustreren dat de nood van toen een vergelijking met die van thans mogelijk maakt. en onweer. Men moest voorlopig alles laten gaan zoals het ging. Met de bescheiden middelen waarover men toen beschikte was het ondoenlijk een grootscheepse en doeltreffende reddingsactie te organiseren. Wie vluchten kon vluchtte, totaal verarmd, naar de weinige drooggebleven plaat sen. Toen de nacht der verschrikking was uitgéloeid was de Republiek over onafzienbare gebieden bedekt met wrakken, ruïnes, dood vee, opgepakte vluchtelingen en watervlakten, waar onder eens het graan rijpte. „Ik zie geen einde aan dien schakel der ver- woestinge, zucht de achttiende-eeuwse berichtgever, dan liefst schuif ik thans een gordijn voor alle die akelig heden." Hetgeen ook wij maar doen. het opgezette water u van alle kanten kunnen bestoken, uw welvaart vernielen, en dc ge- wenschte vooruitzichten voor altoos verydeld hebbep; ondertusschen dat uwe bloeiende ïnwooners, indien t' hun al gelukt ware het leven te redden, als ballingen in hun eige vaderland hadden moeten omzwerven; en van wat nut zou u die kranke troost geweest zijn, indien al eens deeze of geene, nader hand, uw verdronken land voorby zeilende, met den vinger de plaats had aangewezen, waar eertijds hel vruchtbare Over-Flakkee tc vinden was In Zeeland hield de Westkappelse zeedijk het razende element niet tegen en ook de duinen werden vernield, maar ook daar schijnt bij alle ravage de overstroming minder catastrophaal ge weest te zijn dan thans. Langs de gehele kust tot Texel toe echter zaaide de orkaan dood en ondergang, vele schepen sloegen te pletter en hon derden verdronken, zonder dat men redding kon bieden. Het Overijsselse Salland werd een kolkende zee en ook de Zuiderzeesteder. aan die zijde Kampen en Elburg bleven niet vrij van de verwoesting. Door het hele land loeide de orkaan, huizen en vee meesleurend, dijken vernielend of overspringend en om de paniek nog groter te maken ging de storm vergezeld met bliksem, hagel Eigen Nieuwsdienst DEN HAAG. De minister van maatschappelijk werk deelt, in overleg met zijn ambtgenoot van binnenlandse zaken, mede, dat door de Commis sarissen der Koningin provinciaal een coördinatie van hulpverlening, liggende op het terrein van het maatschappelijk werk, tot stand is gebracht. Deze samenbundeling is, waar moge lijk, gecentraliseerd bij de provinciale stichtingen voor maatschappelijk werk. De contactadressen in de onderscheiden provincies zijn: GRONINGEN, tel. K 5900—44184. Mar tinikerkhof 23; FRIESLAND, Weerd H, Leeuwarden, tel. K 51005645; DREN TE, Stationsstraat- 11, Assen, tel. K 5920—2413; GELDERLAND, Parkstraat 27, Arnhem, tel. K 8300—21259: OVER IJSEL, Stationsweg 5. Zwolle, tel K 5200—3170; UTRECHT, Maliebaan 15 Utrecht, tel. K 3400-^-20272; LIMBURG. Munsterplein 3, Roermond, tel. K 4750 —3758; NOORD-HOLLAND, v. Dordl- straat 44, Haarlem, tel. K 25001470'; ZUID-HOLLAND, nieuwe stadh uis. Laan Copes van Cattenburg, Den Haag. tel. K 1700—185281. na 17 uur tel. 185289; ZEELAND, Dam 51, Middel burg, tel. K 1180—2315; NOORD-BRA BANT, Willem II-straat 37. Tilburg, tel. K 4150—2654. Aan deze adressen moeten alle aanbie dingen van hulpverlening op het terrein van het maatschappelijk werk worden gericht. Goederen dienen te worden gezonden aan het Nederlandse Roode Kruis. Particulieren, die het voornemen heb ben rechtstreeks goederen _te zenden van kouide, baadden, geheel moedeloos, I naar de noodgebieden, wordt dringend verzocht, zich te wenden tot b.ovenge noemde provinciale adressen. Rechtstreekse toezending aan de nood gebieden belemmert momenteel de hulpverlening in die gebieden, mede omdat ter plaatse niet steeds over vol doende opslagruimte wordt beschikt. De overstroming in 1775 in het land van Heusden en Altena. Plaatselijke aangelegenheden en gebeur tenissen schenen er de afgelopen week zoals overal in den lande ook in Den Haag niet te bestaan. Aller gedachten, aller aandacht was gericht op dat éne: de waters nood. Hoe verschillend anders de belang stellingen van ministers, diplomaten en burgers in deze stad in normale tijden wel licht mogen zyn, niet nu. Ministeries, am- bassaden, legaties, gemeentelijke en parti culiere lichamen, zfj alle stelden het grootste deel of al hun krachten in dienst van de nood van hun medemensen. Het stadsbeeld miste zelfs zo leek het ons alle kleur en fleur. Toch was er geen en kele ingrijpende verandering op te merken. Het waren in de uitgestrektheid van het gehele stadsgebied slechts kleinigheden. Maar die spraken dan ook een duidelijke taal. Auto's volgeladen met kleren en meu bels, gekenmerkt door een Rode Kruisvlag; particuliere auto's met een bescheiden pa piertje op de voorruit geplakt, waarop een rood kruis; enkele gebouwen en huizen, waar een inderhaast aangetimmerd bord: Inzameling, voldoende was om de mensen te doen toestromen met hun gaven. Ner gens echter behalve dan daar waar de centra van de Rode Kruishulp gevestigd waren, beheersten deze bescheiden tekenen het stadsbeeld. Maar hoe groot was de be tekenis, die achter deze bescheidenheid school. Het luchtruim daarentegen werd be heerst door machtige tekenen van efficiënt toegepaste naastenliefde. Laag scheerden vliegtuigen van K.L.M. en luchtmacht over de stad op weg naar het Zuiden, bepakt met al die zaken, waarom de geteisterde ge bieden dringend hadden gevraagd. Noord waarts gingen ze weer om nieuwe ladingen te gaan halen. Het gedreun van hun moto ren schrikte de vogels op, die gestoord in hun bezigheden, telkenmale in verwarde groepen opvlogen als hun mechanische soortgenoten overkwamen. Zondag en Maandag trok wel de verniel de boulevard in Scheveningen vele stadge noten naar de kust. Verbijsterd keken ze naar wal van hun prachtige, verleden jaar van nieuw wegdek voorziene boulevard, was overgebleven. Maar bij niemand nam deze plaatselijke schade een belangrijki plaats in gesprek of gedachten in. Men kwam eenvoudig tot de conclusie, dat deze schade hoe spijtig ook voor Schevenin gen toch niets was vergeleken met de rest. Dat Walcheren behalve tijdens de laatste wereldoorlog ook in vroegere eeuwen meermalen door zware overstromingen is bezocht mag algemeen bekend geacht worden. In „De Oude Tijd", een tijd schrift waaraan onder leiding van David van de Keilen jr. talrijke Noord- en Zuidnederlandse ge schied- en oudheidkundigen mede werkten, jaargang 1869, treffen wij over een dijkdoorbraak op 26 Januari 1682 het volgende aan: De Westkapelsche dijk werd op ge noemde datum doorbroken, waarop van uit Middelburg zo veel zeilen, zakken, schoppen, kruiwagens en dergelijke ma terialen werden gezonden als men maar kon bekomen. Bepaald werd dat twee maal daags, des morgens om negen en des namiddags om 3 uur een gebed zou worden gedaan om den grooten nood af te bidden. Gekommitteerde Raden sche steden vergunning om zoveel zoetelaars aan te stellen als zij wilden ten einde bij en omtrent den dijk te verkoopen allerhande dranken en eetwa ren, vrij en exemt van alle impositie, uitgezonderd alleen wijn. De nood, waarin door deze doorbraak Walche ren verkeerde, bepaalde zich niet tot dit eiland. Ook in Schouwen, Zuid- Beveland enz. hadden gelijke doorbra ken plaats. De jammer die deze over stroming veroorzaakte en de alge meenheid van het gevaar is door een tijdgenoot op eigenaardige wijze bezon gen. Het vers mist alle dichterlijke waarde, maar is door den naïven een voud en frischheid der teekening zeer karakteristiek. Het teekent beter dan menig uitgewerkt relaas den nood en angst en tevens het nuchter gezond ver stand des rijmelaars, die zonder zich te beklagen, erkent, dat het met dit lijden, te midden waarvan hij deze regelen blijkbaar schreef, gaat, als met zo vele menschelijke smarten: die 't niet aan- Van toga en groene tafel ER zijn blijkbaar altijd mensen, die gebruik willen maken van abnor male omstandigheden. We hebben ge zien, hoe in de oorlog, na bombarde menten, sommige onverlaten de kapot- gegooide huizen gingen plunderen. En zo hebben we ook gezien, hoe iemand uit de goederen, bijeengebracht voor de slachtoffers van de watersnood, het een en ander wegnam, Deze man is, zoals de kranten hebben gemeld, zeer snel. maar naar veler mening niet al te zwaar gestraft. Hoe zit dat eigen lijk? De oplettende lezer zal hebben ge zien. dat de dief in dit geval is berecht door de politierechter. Deze politierech ter is een meneer, die in zijn eentje een hele kamer van een rechtbank vormt. Normaal treedt de rechtbank op in kamers van drie. Maar voor lichte eenvoudige strafzaken is hier te lande in 1921 de enkelvoudige kamer uitgevonden. Vindt de politierechter bij nader inzien, dat de zaak niet zo een voudig is als zij op het eerste gezicht leek, dan kan hij haar altijd nog naar de meervoudige kamer verwijzen. (In burgerlijke zaken is het net andersom: daarvoor kennen we ook een enkelvou dige kamer, maar die krijgt een zaak pas voorgelegd, wanneer de normale, meervoudige kamer vindt, dat het ge val erg eenvoudig is. WAAROM is men tot instelling van de politierechter overgegaan? Zo'n en kelvoudige kamer kan snel werken Dat is een groot voordeeL Er is bij de strafrechtspleging een roep om snei recht. Voor beginnelingen in de 'mis daad. die een op zichzelf niet al te zwaar misdrijf hebben gepleegd wordt een snel opgelegde straf, die dan met eens erg zwaar behoeft te zijn. bijzon der nuttig gevonden. Nu. de snelle be trekkelijk lichte straf kan de politie rechter opleggen. Want in het algemeen kan iemand gedagvaard worden om over vijf dagen en in grote steden zelfs drie dagen voor de politierech ter te verschijnen. Voor de gewone, meervoudige strafkamer van de recht bank. is die termijn tenminste tien dagen Wie op heterdaad is betrapt, kan nog dezelfde dag voor de politierechter wor den geleid. En een politierechter pleegt ook onmiddellijk na het verhoor vonnis te wijzen Hij heeft dus niet de gewoonte, die in persverslagen meestal heet: „uit spraak over veertien dagen." WELNU, ten de Plan tot ophoging MAAR de straf die de polierechter kan opleggen, is betrekkelijk licht: ten hoogste zes maanden. De man, die voor slachtoffers van de overstromingen bestemde jassen had gestolen, had voor een gewone rechtbank wel zes jaar kun nen krijgen Op gewone diefstal staat ten hoogste vier jaar. Maar het was hier geen ge- .wone diefstal. Het was een diefstal on der verzwarende omstandigheden, in de vaktaal: een gequalifïceerde diefstal. Deze soorten diefstallen vinden we om schreven in de artikelen 311 en 312 van het W.v.S. Een van deze soorten duidt de wet aldus aan: „diefstal bij gele genheid van brand, ontploffing waters nood. schipbreuk stranding, spoorweg ongeval, oproer, muiterij of oorlogs- nood." Onder deze omschrijving vallen dus o.m. de gevallen, waarin iemand steelt, profiterende van een anders el lende. Het weerzinwekkende van zo'n daad heeft de wetgever ook gevoeld; vandaar dat hij er een zwaardere straf voor mogelijk maakte dan voor „ge wone" diefstal. de man, over wie de loran- ten dezer dagen hadden bericht, had zich schuldig gemaald aan -dief stal bij gelegenheid van watersnood. H« had dus zes jaar kunnen krijgen. Maar men heeft voor hem ie procedure voor de politierechter gekozen; de korte maar snelle straf. Zes maanden, m deze procedure het maximum, heeft hxj ge kregen. Aan zo'n snelle berechting zit nog dit voordeel vast. dat zij afschrikwekkend kan werken. De man. die nu berecht is. zal heus niet de enige zijn in de verleiding zal zijn gekomen. Wie het in zijn hoofd zou krijgen, ook zo iets te doen, zal zich wellicht nog eens bedenken, wanneer hij hoort, dat er met de bestraffing ernst wordt gemaakt. De snelheid vooral zal indruk maken. Dat-rbii doet het aantal maanden en zes is toch altijd nog een behoorlijk aan tal er niet in de eerste ülaats iets toe Deze gang van zaken wordt in het algemeen toegepast en in het bijzonder ook. wanneer zich extra gelegenheid voor diefstal voordoet. Men heeft bijvoorbeeld ook gedaan, toen in uit het Rotterdamse puin allerlei voor werpen van waarde konden worden ge stolen. Wie zich daar aan vergreep en werd gepakt, stond voor hij het wist voor de politierechter, en voor hij het wist had hij zijn zes maanden te pak ken. LEX DURA Eigen Nieuwsdienst ROTTERDAM. Schielands hoge zeedijk, die in de nacht van Zaterdag op Zondag van Schiedam tot Gouda een aanval van een stormvloed te ver duren heeft gehad, zoals nog nooit is voorgekomen, is thans tot Gouda on der controle, zodat -oor een doorbraak, zelfs bij storm, niet meer behoeft te worden gevreesd. Binnenkort, zo deelt het hoogheemraad schap Schieland mee, zal de kade van zandzakken, welke het water moet be letten over de dijk te stromen, indien nog eens een abnormaal hoge vloed mocht voorkomen, worden vervangen door kleiaarde. Gedurende voorjaar en zomer zullen de gedeelten van de dijk waarto thans gaten zijn geslagen- defi nitief worden hersteld met klei, nadat eerst het zand en de zandzakken zullen zijn verwijderd. De hoogte van deze gedeelten zal daarbij worden gebracht op 4.50 nieter boven N.A.P.. dus zeventig c.m. hoger dan thans het geval is. Deze werken moeten voor October zijn voltooid. De gedeelten van de dijk, die thans voldoende hoog bleken, zullen in de toekomst nog extra worden verhoogd. Ook de waterkering binnen Rotterdam zal op vele plaatsen aan een nieuwe verhoging niet kunnen ontkomen. DELFT. Binnenkort zou de benoe ming zijn te verwachten van mr W Verkade te Arnhem tot burgemeester van Delft. Mr Verkade is lid van de p.v.d.a. i Zeeland gaven aan de "Walcheren- gaat, en trekt niet ter hert. OP DE INUNDATIE VOORGEVALLEN ANNO 1682. Als men schreef sestien hondert tachentig twee, Soo wasser in Zeelandt groot jammer en wee, Op Paulus békeeringe, en Maandag daer aan Sach men Zeelandt o-p veele plaatsen besouten staen. Daer verdronken veel menschen, beesten en honden. Wilt U bekeeren en aflaeten van sonden. Weest aandagtig en hoort verder mijn bediet Wat datter in yder eilandt is geschied: In Walcheren was den Westkappelschen dijk groot Op dry steden door, waer mede wij waren in noot. Tot Vlissingen was het water gevloeyt zeer hoogh, Maar 't eerste is berent en Vlissingen is nu droogh. In Zuit-bevelant, wil wel aanmereken, Volgens den brief aan dhr de Coninck, vloeyden huyzen en kerken Twee prochien en negentien polders daarbij Liepen allen in, waar door zij waren in ly. 't Lant van Schouwen met Oosterland vloeyde, Bommelede, Bloys en Bruinisse daar men door roeyde, Sirjansland, Brouwershaven waren in verdriet, Soo dat het een nog drijft, en 't ander bijna tot niet. Nog vele polders, die wij met berouwen, Tot twintig toe sagen drijven tot groot benouwen, Twélk een yder certain moet zijn bekent, Om alzoo te kennen ons grooter elendt. Philippiland tot allen stonden Is van alle kanten door 't water verslonden, Soo dat mensen op boomen en daken Met menigte saten; wie zou ze genaken? En vele door 't water verslonden minsoot Soo dat die toen leeffden en vele zijn doot. Tot Tholen, wilt mereken, ons groot verdriet, Vosmaer was deur, en Schakerloo tot niet. De staddie was zeer sober en desolaet; Men voerde met schuyten, 't was goed of quaet, Deur straten, markten; daer wel op let, De wall viel aff, 't geen yder verset De kerk, die dreeffde menschen en santen Spoelden uit 't gr aff; de Predicanten Verschrikken en angsten van soo een vloet, Soo dat men kon hooren nog bitter nog soet, 't Was alles elent; men damde nog dijekte; Men gaf er geen geld, nog broot; men beswijekte. Hoe het aff sal lopen is niemant bekent Daarom swijg stille en hoore na het ent. Alle menschen herte, alivaerse van steenen, Die 't wel inziet, die moet het beweenen, Dat Zeelandt heeft gedragen zodanig een smaert; Die 't niet aangaet en trekt niet ter hert. .Laet ons dan. zeggen, en doen besluijt, Dat hier de plagen rrie mogen zijn uijt. Wanneer de schrijver nu nog leefde zou zijn mening over de hou ding van hen die het niet aangaat wel heel wat zachter klinken. Eigen Nieuwsdienst ROTTERDAM—DORDT ROTTERDAM. - Ingaande vandaag zullen de treinen op het baanvak Dordrecht—Rot terdam weer volgens de normale dienstrege ling rijden. Evenwel moet een achttal trei nen tot nader order uitvallen. De stations kunnen hierover inlichtingen verstrekken. ROOSENDAAL1ZEVENBERGEN Het treinverkeer tussen Roosendaal en Ze venbergen zal vandaag om 13 uur over dub bel spoor normaal worden hervat. ROTTERDAM—EILANDEN verbinding van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij van Rotterdam (sta tion Rosestraat) via Spijkenisse en Brielle naar Oostvoorne wordt met bussen in beide richtingen onderhouden. Ze rijden van 7.00 uur tot 21.00 uur. Vertrektijden alle werkdagen op alle oneven uren te Rotter dam en Oostvoorne. Bovendien rijdt er een extra bus naar Spijkenisse 's ochtends om 5.35 uur en 's middags om 16.05 uur van station Rose straat. Van Spijkenisse naar Rotterdam gaat een extra bus om 16-25 uur. autobusdienst Rotterdam D.P. naar Hoogvliet via Rhoon. Maasoord en Poortu- gaai verloopt normaal volgens dc dienst regeling. WEG DOOR DE LANGSTRAAT De ANWB. deelt mede. dat dé route door de Langstraat, van Den Bosch tot Geertrui- denberg, weer berijdbaar is. BOOTDIENST OUD-BEIJERLAND De Rotterdamsche Tramweg Maatschappij gaat met ingang van vandaag echter al leen op werkdagen, een bootdienst onder houden tussen Rotterdam en Oud-Beijeriand terug. Het vertrek van Oud-Beijeriand >m 8 uur en om 14 uur. dat van Rotter dam om 10 uur en om 16.30 (vertrek Boomp jes bij de Rederijstraat). Bovendien rijden er van en naar Oud-Beijeriand aansluitend autobussen naar de niet overstroomde meenten. BRUGGEN TE DORDT De beide bruggen over de Oude Maas te Dordrecht kunnen weer bewogen worden. VAARWEG NAAR GOES In de vaarweg van Dordrecht naar Goese Sas bevinden zich geen obstakels. Wei ont breken bijv. in de Kil enkele lichten, die echter door het Loodswezen zouden wor den hersteld. Voorzichtig varen bij niet te donkere nacht Is geboden. Op 5 Februari is post uitgereikt op Over- flakkee. terwijl uit dit gebied ook post ver zonden is- In de Hoeksewaard zijn alle postkantoren thans bereikbaar. De postverbinding Dor- drecht-Nederhardinxveld is tot tweemaal per dag uitgebreid, waarvan er één door gaat naar Gorinchem, Het veer Dintelsas— Ooltgensplaat wordt thans voor postvervoer gebruikt. Tussen Roosendaal en Zevenbergen wor den weer treinen voor postvervoer gebruikt Met tngang van gisteren is een eenmaal- daagse postverbinding met Schouwen en Duiveland via België. Goes. Katse Veer en Zierikzee ingesteld. De verbinding met de Zeeuwse eilanden blijft, voorlopig 2 maal Iper dag via België lopen. Britten zullen het niet hinderen SUEZ (Reuter) Na tal van tegen strijdige berichten is de Miriella met 4635 ton Perzische olie aan boord gister morgen uit de Perzische golf te Suez aangekomen. Voorafgegaan door een Egyptische torpedobootjager voer het Italiaanse schip in het normale convooi door het kanaal. Genua is de vermoedelijke haven van bestemming. Pas na aankomst aldaar, zo neemt men te Suez aan, zal de Anglo- Iranian oliemaatschappij in actie komen om de lading op te eisen. In het geval van de Rose-Mary, dé eerste Italiaanse blokkadebreker, heeft zij daarmee succes gehad. Een Britse bommenwerper vloog over het Suez-kanaal, terwijl het convooi van elf schepen passeerde, doch tot dusver is de Miriella van Britse zijde geen stro breed in de weggelegd. Met Tholen en Willemstad zijn de tele foonverbindingen in orde gemaakt met rub berkabels. Bij S'tavenisse is en mobilofoon- post ingeschakeld en de diensten uit Goes hebben Noord-Beveland voor hun rekening genomen. Op Schouwen en Duiveland heefl men contact kunnen leggen met Zierikzee. Hier is een mobilofoon opgesteld evenals in Brouwershaven en Haamstede. Heiningen en Moerdijk zijn geheel geïsoleerd. Bij Rithem, Krabbendijke, Hank en Keizersveer rijden mobilofóonwagens, die tevens zorgen voor aanwijzingen aan de centrale dienst. Nabij het Kortleven, in de buurt van Ber-' gen op Zoom. staat een vier-kanalen-straai- zender uit Fontainebleau opgesteld. Deze zender heeft verbinding met Goes, waar er ook een staat, evenals in Terneuzen. De ca paciteit zal vermoedelijk nog worden opge voerd- De grote verbinding via Moerdijk ls ver broken. Het verkeer met het Noorden loopt via Den Bosch en Arnhem. De gesprekken - frequentie werd tot drie minuten beperkt, thans is dit opgelopen tot zes minuten. Lucas en Darvas publiceerden eens het onderstaande spel, waaruit weer duidelijk blijkt, dat het de arme bridger nooit is gegeven om slapende te spelen. De moeilijkheid is heus niet zo groot en vergt niet meer dan dat een tegenspeler de kaart uittelt en dan precies het te genovergestelde doet van wat hij ge woon is. Noord ■,b,7 10,8,6 v,b.6,3 a,h,7 West 10,8,3 C; a,v.b,7,4,2 O 9 b.10,6 Zuid opent met 1 West verdedigt met 1 Noord biedt 3 O, Zuid 4 en Noord tenslotte 5 O- West begint met af* boer, die in de blinde wordt genomen. Daarna trekt de leider drie maal troef, waarmee Oost is gezuiverd. De volgende slagen zijn achtereenvolgens voor 4 aas en heer in de hand en de vrouw in de blinde, dan voor *f> aas en tenslotte wordt *f* 7 in de hand getroefd. Ei- zijn nu nog slechts drie hartens en een troef in de blinde, als de leider voor het eerst harten speelt. En ik ge loof, dat er zelfs spelers in de hoofd klasse zijn, die deze slag met de boer zouden nemen eneeu aardige kan.s zouden verspelen om het spel down te krijgen. West kan namelijk uitrekenen, dat Zuid is begonnen met 3 5 O en 2*f*. en dat hij dus 3 moet 'hebben gehad. Als een hiervan de heer is geweest, kan West onmogelijk verhelpen, dat het con tract wordt gemaakt. Zuid heeft echter geen SA geboden, en het ts zeer wel mogelijk, dat Oost C? heer bezit. Maar aangezien het zeker is, dat Oost er niet meer dan een heeft, zou het leggen van boer in de tiende slag radicaal ver keerd zijn Oost zou deze immers moeten overnemen en nu met een zwarte kaart in de dubbele renonce moeten spelen. Het staat dus vast, dat West de eerste slag in <7? met het aas moet nemen, in de hoop, dat het goede werk zal worden beloond door het vallen van de heer sec bij zijn maat.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3