Kruiningen: drie maal geëvacueerd Tussen Rijn en Schelde Omvang van postpakketten vervoer met 2 miln. stuks toegenomen Men WIL wel weer maar men KAN eenvoudig niet Kunst in Nederland r Proeven met containers om het smijten te voorkomen DE TIJD ZATERDAG 7 MAART 1953 PAGINA 9 Waar Zuid-BeVtAand verloopt in de Wester-Schelde 8-14Maart Opera Frclschtite (Nieuwe bezetting) Jan v. Manl- gem, Nel Duval, Siemen Jongsma, Paolo Gorin, 8 Maart 1 u. Stadssch. Amsterdam Butterfly met Lenora Lafayette, 9 Maart, 8 u„ Schouwburg Rotterdam Bohème 10 Maart, 8 u., Stadsschouwburg, Amsterdam Ballo in Maschera met Frans Vroons, 12 Maart, Stadsschouwburg, Amsterdam Groningse Orestver. Ab.-concert Naum Sluszny, piano 11 Maart, 8 u. Harmonie Groningen Concerten Concertgebouw: Concert voor niet-Am- sterdammers, o.l.v. Franz André, met Cor de Groot, 8 Maart 2.30, Concertgebouw Amsterdam Ab.concert o.l.v. Eduard van' Beinum, met Theo van der Pas, 11 en 12 Maart 8.15, Concertgebouw Amsterdam Concert o. 1. v. Ed. v. Beinum. met Bhia Berghout en Theo van der Pas, 14 Maart K. en W. Den Haag Residentieorkest: Concert o.l.v. W. van Otterloo, met Jolle Huckriede, clarinet, 12 Maart, 8 u., Stadsgehoorzaal Leiden Concert o.l.v. W. van Otterloo, met Theo Olof, viool, 13 Maart, 8 u., Kunstmin Dordrecht Rotterdams Philh. Orkest. Laatste Zon dagochtendconcert o.l.v. Ed. Flipse, met Alex v. Amerongen (eerste uitvoering pianoconcert van Henri Gagnebin), 8 Maart, 10 u. Colosseumthealer Rotterdam Utrechts Sted. Orkest. Concert o. 1. v. Ignace Neumark, met Daniël Wayenberg. piano, 9-Maart, S u, Tivoii Utrecht Ab.-concert o. 1. v. Ignace Neumark, 11 Maart 8 u., Tivoh Utrecht Idem 12 Maart, 8 uur, De Vereniging Nijmegen Gelders Orkest. Ab.concert o.l.v. Jan Out, met Louis Thérèse Fourneau. 8 Maart, 3 u. Musus Sacrum Arnhem Volksconcert o.l.v. Jan Out, met Éliane Richepin, piano, 11 Maart, 8 u., Musis 3 u., Musis Sacrum Arnhem ld. 10 Maart. 8 u.. Grote Kerk Apeldoorn ld. 12 Maart, 8 u.. Zeehorst, Ede ld. 13 Maart, 8 u., De Vereniging Nijmegen Maastrichts Sted. Orkest. Concert o.l.v. André Rieux, met Leon Fleisher, piano, 9 Maart, 8 u.. Stadsschouwburg, Heerlen Volksconcert o.l.v. André Rieux, met Math. Niël, piano, 11 Maart, 8 u., Staar- zaal Maastricht Matfhaus-Passion Amsterd. Oratorium-koor met H.O.V., o.l.v. Piet v. Egmond, 10 Maart. 7.30 Concertgebouw Amsterdam Haags Toonkunstkoor met Residentieor kest o. 1. v. Willem van Otterloo, 10 en 11 Maart, 6.45 K. en W. Den Haag Z.-Ned. Bachstichting met Brab. Orkest o.l.v. Frans v. Amelsvoort, 9 en 10 Maart, 7,30 St. Maartenkerk Zaltbommel 11 Maart, 7.30 Ned. Herv. Kerk Waalwijk Hilv. Oratorïumvcreniging met H.O.V., 12 Maart Hilversum Enschedees Toonkunstkoor met Overijs sels Philh. Orkest, 10 en 11 Maart Enschede Toonkunstkoor Leeuwarden o. 1. v. Piet Post. mot Pryck Orkest, o. v. Key K.et, 12 en 13 Maart, 7.30, Grote Kerk Leeuwarden Toneel Première: Een schot valt van Agatha Christie, on der regie van Frits van Dijk, 14 Maart 8 u, b Rott. Toneel, Schouwburg Rotterdam Andere voorstellingen King Lear (A.T.G.) met Alb. van Dal- sum, 9 en 10 Maart, 7.30 u. in Kon. Schouwburg Den Haag 12 Maart, 7.30 u. in Schouwburg Utrecht 14 Maart, 7.30 u.. Schouwburg Haarlem Hendrik IV (Rott. Toneel) met Ko van Dijk, 9 Maart, Schouwburg Deventer 10 en 11 Maart, Schouwburg Arnhem Koopman van Venetië (Neef. Comedie), 9 Maart Musis Sacrum Baarn Via Lissabon (Ned. Comedie), 8 Maart 8 u., Schouwburg Utrecht 10 Maart Middelburg 13 Maart Hengelo 14 Maart, 8 u. Schouwburg Arnhem Heilig Experiment (Haagse Comedie), 8 Maart 2 u. en 14 Maart, 8 u. Kon. Schouwburg Den Haag Acht personages op zoek naar een schrij ver (A.T.G.)9 en 10 Maart. 8 u Stads schouwburg Haarlem 14 Maart, 8 u. Stadsschouwburg Amsterdam Staatszaken (Haagse Comedie), 9 Maart, 8 u. Schouwburg Utrecht 10 Maart, 8 u. Schouwburg Rotterdam 11 Maart, 8 u. Stadsschouwburg Amsterdam 13 Maart, 8 u. Kon. Schouwburg Den Haag De Ander (Comedia) met Rika Hopper, 9 en 10 Maart Hoorn 14 Maart. 8 u. Schouwburg Urecht Welkom Thuis, Helena (Ned. Comedie), 11 Maart, 8 u. Schouwburg Utrecht 12 Maart, 8 u. Kon. Schouwburg Den Haag 14 Maart, 8 u. Gooiland Hilversum Gevecht met de zoon (Puck), 14 Maart Kath. Leven Eindhoven Bonaventura (Rott. Toneel), 11 Maart. 8 u. Kon. Schouwburg Den Haag Hemelbed (Rott. Toneel), 8 Maart, 8 uur Schouwburg Rotterdam Tentoonstellingen Elf tijdgenoten uit Parijs, tot half April. Sted. Museum, Amsterdam Franse wandtapijten. Overzicht moderne Franse wandtapijtkunst, tot 16 Maart in het Gemeentemuseum Arnhem Lucas van Ley den en tijdgenoten, tot 13 April in Prentenkabinet van Museum Boymans, Rotterdam De Onafhankelijken, 5 Maart13 April in het Sted. Museum te Amsterdam Kring van Tekenaars, 6 Maart—2 April in Museum Fodor, Keizersgracht 609, Amsterdam Leven en Wonen, tentoonstelling over mo derne huisinrichting, in het Stedelijk van Abbemuseum, Eindhoven Groningse kunstenaars: Hedendaagse Beeldende Kunstenaars uit de provincie Groningen; Museum van Oudhe den Groningen Herman Kruyder. Overzichtstentoonstelling tot 16 Maart in het Gemeentemu seum, Den Haag Aanwinsten sinds 1945. Gemeentemuseum, Den Haag Kees Verwey. Overzicht van zijn oeuvre, tot 1 April, in het Stedelijk Museum ..Het Prinsenhof", Delft Pror. H. J. Wolter. Herinneringstentoon stelling in „Artl et Amicitiae", Rokin hoek Spui, Amsterdam Stephaan Couwenberg, tot 12 Maart bij Santee Landweer, Keizersgracht 463, Amsterdam Kees Andrea en J. Gregoor: Universïteits- huis, Utrecht All Goubitz en Juïes Vermeire, resp. aquarellen en beeldhouwwerken, tot 21 Maart bij Huinck en Scherjon, Heren gracht 469, Amsterdam Sarika Góth tot 28 Maart bij Kunstzaal Van Lier, Rokin 126 Amsterdam Harmen Meurs, schilderijen, gouaches en tekeningen, tot 16 Maart in Rott. Kunst kring, Witte de Withstr. 35,. Rotterdam Louis Schrlkkel, tot 15 Maart, in Pano rama Mesdag, Zeestraat 65 B, Den Haag Wout van Heusden, grafiek, tot 21 Maart in „Le Canara", Spuistraat 2G5, Amsterdam lTajirl en Alechinsky, plastieken, schilde rijen en grafiek, tot 11 Maart bij Kunst handel Martinet, O. Z. Voorburgwal 100, Amsterdam Jo Kropf tot 15 Maart in Pulchri Studio, Den Haag FUarski tot 12 Maart in 't Oude Wevers- huys, Amersfoort Ned. Letterkunde in honderd schrijvers, tot 7 April, Rijksmuseum, Amsterdam (Van een onzer verslaggevers) Even voorbij Hansweert schünt dc wereld op te houden. Het lijkt wel alsof reeds daar het eiland Zuid-Beveland verloopt in de Westerschelde. Maar uit de yle mist van deze voorjaarsmorgen lcomt een dulcw opdagen in de verte: het communicatie-middel van het dorp Kruiningen met de rest van de wereld. Er is nog een plaatsje voor me tussen twee Zeeuwse vrouwen op water laarzen, van wie er een vertelt, dat ze naar ,,Kruningen gèèt" om nog eens te zoeken naar de verloren spaarcenten. Ze zal gauw moeten zijn, want vóór het weer volop middag is, zullen de meeste huizen tot aan de goot in het zeewater staan in Kruiningen. In hetzelfde Kruiningen, waar vanmorgen de vogels, die in de met stro, tafels en stoelen beladen bomen stoeiden, een schetterende wirwar van tonen in de prachtige ochtendlucht verloren kwetterden. Eens een zindelijke wereld met zonovergoten straten De burgemeester is met zijn naaste medewerkers in een noodsecretarie te Hansweert. Het raadslid Suy neemt in het geteisterde Kruiningen wat hij noemt „de honneurs" waar. Hij weet al les te vertellen van Kruiningen. Maar dit „alles" is geen opwekkend verhaal. Het is het trieste relaas van een dorp, dat in dertien jaar tijds vier keer door het water werd ingesloten of over stroomd, en waarvan de bewoners in diezelfde tijd drie maal moesten worden geëvacueerd. Het begon in November '39. „Ze dach ten toen, dat Hitier al zou komen," zegt de heer Suy, .,en daarom lieten ze onze polders onderlopen." Wel, Hitier kwam toen nog niet, en in Maart 1940 waren de gronden droog en zaaiden de boeren weer. De tiende Mei: Kruiningen rond om in het water en de inwoners geëva cueerd. Veertien dagen later weer terug. Werken, zaaien. Tot acht October 1944: Weer water, weer evacuatie. Vijf jaar later was alles normaal. Kruiningen op nieuw een welvarend dorp. En nu schrijven we Maart 1953. De balans is dezo: Meer dan zestig mensen verdron ken, drieduizend mensen dakloos, dertig boerderijen van de kaart, 200 huizen in gestort, 150 huizen zwaar beschadigd en de overige 400 woningen beschadigd en onbewoonbaar om de eenvoudige reden, dat ze iedere zes uur weer bijna alle maal tot aan de zolder vol water komen te staan. „Redden?!" De mannen, met wie ik in het lokaal van de Rijkspolitie op de Markt (het hoogste punt) sta, tonen zich alleen maar verbaasd over mijn schuch tere vraag. „Maar m'n goeie man, er viel niets anders te redden al j'n eigen le ven," roept er een. ,,'s Morgens om vijf uur waren hier al mensen verdronken en voor de zon opging dreef Ko Brandt al met zijn vrouw op het dak van zijn huis naar Waarden." De heer Suy ver duidelijkt de verbazing; In de dijk bij Kruiningen zijn drie gaten geslagen: één van 250 meter lang en twee van vijf honderd meter. Het water kwam op een hoogte van enkele meters aanstormen en liet nauwelijks de gelegenheid het vege lijf te redden. Een uur ongeveer nadat de noodklok was geluid, die eerste Fe bruari, stond het water ruw twee meter tachtig op de lage gedeelten en ruim één meter op de Markt. Bij de tweede vloed 's avonds moet het water in de polder een hoogte van drie meter vijfenzestig bereikt hebben. De vissers van Yerseke en Wemeldinge hebben de bewoners van de laaggelegen gedeelten gered. Som migen van hen moesten uit bomen wor den gehaald of van de steiger, die voor een nieuwbouw stond. Bij de ebstand van die Zondagnamiddag werden de inwo ners van Kruiningen geëvacueerd. Slechts een zestigtal, bewoners van de Markt, bleef en is er nu nog. Belgische landbouw sterk gekant tegen Europ. douane-unie Het Nederlandse initiatief tot oprich ting van een douane-unie door de zes landen van de Europese Kolen- en Staal Gemeenschap heeft ia Belgische land- bouwkringen een heftige reactie ver wekt. De Belgische boerenbond heeft de Belgische eerste minister een telegram gezonden, waarin de bond verklaart zeer bezorgd te zijn over cie besprekingen te Rome en waarin hij ei.' op aandringt het Nederlandse voorstel slechts in overwe ging te nemen, nadat een overleg zou zijn gepleegd met de Belgische land- bouwkringen. De Nederlandse beslissing, zegt de bond, is genomen zonder de Benelux- partners te raadplegen. De boerenbond is van oordeel, dat uitvoering van de Nederlandse voorstellen, indien van te voren geen beschermende maatregelen zouden worden genomen, ertoe zou leiden, dat het levenspeil van de Bel gische arbeiders sterk zou dalen, en de ondergang zou betekenen van talrijke landbouwsectoren. „In plaats van het levensniveau van de betrokken volkeren voor ogen te hebben", aldus de boerenbond, „schijnt Nederland dit terug te willen brengen tot het zijne. De Belgische Boerenbond is daarom van oordeel dat meer dan ooit grote waakzaamheid geboden is." Eeuwen dooreen In de Kruiningse polder heeft het wa ter de tijdperken dooreen gesmeten. Nieuwe stenen, die kennelijk van een boerderij zijn, die honderden meters verder heeft gestaan, liggen er naast en tegen geweldige brokken bruine veen grond uit de praehistorie. Deze zijn los geslagen vanonder de dijk en de polder ingedreven. De eeuwenoude bodem van Zuid- Beveland, die schuilging onder tien tallen meters jongere grond, ligt nu weer aan de oppervlakte in de vorm van honderden reusachtige blokken turf. De polder is totaal verwoest: waar vroeger blokken bouwland op ongeveer een meter ónder het weg- oppervlag lagen, ziet ge nu een grij ze zandberg bezaaid met deze turf en resten van huizen en huisraad. Enkele honderden meters van de vroegere Veerhaven ligt de stalen ponton, die honderdvijftigduizend kilo's weegt, als een zielig ding op het zand. Betonnen wegdekplaten liggen verspreid als achteloos ver loren kachelhoutjes, watergangen van twee of drie meter diep zyn vol- geslibd en boomgaarden liggen half weggespoeld of gedeeltelijk onder het zand. En wanneer het hoog water is, wordt dit alles gelijk een zij-tak van de Wes- ter-Schelde, Zes uur later worden de verwoestingen voortgezet: want het is het afgaande water, dat de meeste scha de aanricht. De vloed immers komt re gelmatig op; bij eb echter blijft het wa ter aanvankelijk op bepaalde plaatsen „hangen", waarna dan een groot verval ontstaat, dat het water de kracht van vernieling geeft. Van dijkherstel is bij Kruiningen nog niet veel te merken. Het schijnt echter, Katholiek ziekenhuis te Parimaribo Binnenkort uitbreiding en modernisering Het grote katholieke ziekenhuis te Paramaribo, dat zijn ontstaan dankt aan de vrijgevigheid der Nederlandse katho lieken, zal in de komende maanden ge heel worden uitgebreid en gemoderni seerd. De bouwplannen, die berusten op het initiatief van de apostolische vicaris van Suriname, mgr. Kuypers C.SS.R. be ogen op de eerste plaats het aantal bed den, waarin in Suriname dringend be hoefte is, te vergroten. Daarnaast beoogt men de bouw van verschillende onder delen, die nodig zijn uit technisch oog punt, teneinde het ziekenhuis aan alle moderne eisen te laten voldoen. Men hoopt achtereenvolgens te beginnen met de bouw van een kapel en een zuster klooster. Daarna begint men met een nieuwe vleugel, een polikliniek, een operatie-afdeling en nieuwe gebouwen voor administratie en apotheek. dat men begonen is met de versterking van de binnenzijde der stukken, die nog overeind staan. Maar een wiek „We zullen nog even op de toren gaan kijken, dan kunt u een overzicht krij gen." Een overzicht.Water en ruïnes, maar daarover straalt de zon gelige glansplekken en onder ons kwetteren de vogels. Hier en daar zijn mannen bezig met het slik uit hun huizen op straat te smijten. „Ze houden het van dag tot dag bij," zegt de agent van politie, die naast ons op de toren staat, „want vanmiddag komt er weer nieuw." En tóch, als je daar niet aan denkt, dat er vanmiddag weer "nïeuW komt. dandan kun ;ie je indenken, dat het inderdaad weer een zindelijke Hollandse wereld in deze zonovergoten straten zal worden. Het is zelfs of die molen daarginds weer wel onmiddellijk gaan draaien wil, was het niet, dat hij maar één wiek meer had. En dat is het nu in Kruinin gen: Ondanks alles wat er de laatste jaren gebeurd is, wil men weer wel, maar men kan eenvoudig niet. Er zijn geen wieken om te draaien; er zijn een maand na de ramp nog geen grondvesten om een nieuwe dijk op te bouwen. Een uur nadat ik met de dukw uit Kruiningen vertrok, is het water weer gekomen tot aan de zolders. Steeds maar verder vretend, „want als je hier des avonds of 's nachts door de straten bag gert, hoor je telkens epnieuw weer stuk ken huizen in mekaar zakken," zei die agent vanmorgen. Beeld van het verdronken Krui ningen met een karavaan wagens op de achtergrond, die de bezittin gen uit het stadje wegvoeren. het probleem van de Schel- de-Rijnverbinding onder het aspect van de Belgisch-Ne derlands-Luxemburgse Unie wil be zien, komt tot de bevinding, dat hij het moet laten bij een zeer globale beschouwing wegens ontstentenis van concrete gegevens. De commissie van Cauwelaert-Steenberghe heeft wel zeer veel feiten voor de kennis van het vraagstuk bijgedragen, doch zij heeft er nauwelijks aan gedacht, dat het vraagstuk zich tegenwoordig af speelt in het perspectief van een economische unie. Zij heeft er zich derhalve toe beperkt de zaak te be zien van twee rivaliserende stand punten uit. bepaald door nationale economieën. Over gemeenschappelijke economische belangen, over gezamen lijke interne economische politiek, over gezamenlijke handelspolitiek te genover het buitenland, over redelijke onderlinge verdeling van het verkeer geen woord. Er zijn dus weinig of geen gege vens, wanneer men zich tracht re kenschap te geven van de vraag, wat de Rijn-Scheldeverbinding betekenen kan in een geïntegreerde wereld, waarbij vooral te bedenken valt, dat de waterwegen ten Zuiden van Ant werpen voor Nederland een direct be lang kunnen krijgen, alsmede bij nog verder gaande integratie het Noord-Franse kanalenstelsel in een gezamenlijke volkshuishouding opge nomen kan worden. Maar al zijn dit dan voorlopig nog onbekende facto ren, het aspect der Economische Unie moet toch in het algemeen in onze gedachten blijven, willen wij niet te rugvallen In de heilloze concurrentie strijd, die België en Nederland in de twintiger jaren de oplossing heeft doen missen. Bezien wij dus tegen deze achter grond het vraagstuk van de verbin ding tussen de Rijn en de Schelde, dan kan men zonder gepassionneerd- heid de oplossingen, die zich voor doen beschouwen. Op grond van de geografische situatie zijn ze in te delen in twee groepen: de oplossing in de tussenwateren en de oplossing ten Oosten daarvan, n.l. in de Bra- brantse vastegrond. Hiermee zijn slechts categorieën van oplossingen aangegeven, waarbinnen varianten mogelijk zijn. De tweede categorie levert in de een of de andere vorm een Moerdijkkanaal op. Tot de eerste categorie behoort de thans bestaande verbinding t.w. de Schelde, de Wes- ter-Schelde, het kanaal van Hans weert naar Wemeldinge, de Ooster- schelde, Keeten. Mastgat, Zijpe, Krammer, Volkerak, Hellegat, Hol- landsch Diep. De Belgen achten deze verbinding onvoldoende. De Neder landse scheepvaart heeft er daar gelaten het feit, dat er weinig dingen in deze wereld volmaakt zijn en zeker gecompliceerde zaken als waterwe gen geen bezwaren tegen. In de huidige verbinding bevindt zich een kunstwerk, dat als zodanig buiten de oorspronkelijke opzet van de verbinding via de tussenwateren valt, het kanaal Hansweert-Wemel dinge, tien kilometer lang. Het dient na 1867 ter vervanging van de weg door het Kreekrak, dat werd afge damd ten behoeve van de spoorweg verbinding tussen Zuid-Beveland en de Brabantse vastewal. Nederland heeft dit kanaal aangeboden om je gens Eelgië zijn verdragsverplichting, de verzekering van een goede vaar- verbinding tussen Rijn en Schelde, na te komen. Het merkwaardige feit doet zich nu voor, dat de Belgische bezwaren sedert het midden van de vorige eeuw veranderd zijn. ïn 1867 en voor afgaande jaren heeft het in België ge stormd tegen het kanaal door Z.-3eve- land, zozeer zelfs dat er Belgische stemmen opgingen, die Nederland in a'ille ernst cle oorlog wilden verklaren. De reden daarvan was, dat Nederland het Kreekrak had afgedamd en een andere, door België slechter geachte miliummiiiimimiiiiiiuHiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiii iiimiii In 1867 gingen er in België stemmen op om Nederland in ernst de oorlog te ver klaren in verband met de afdamming van het Kreekrak iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiuiiiii en langere verbinding daarvoor in de plaats stelde. Thans geven de Belgen als een van hun officiële bezwaar punten nog wel op, dat wy de oude vaarweg naar het Westen hebben verlegd en de oorspronkelijke n a- t u ur 1 y k e weg hebben afgedamd en verwaarloosd, waaruit een zeker vasthouden aan de oude weg blijkt, hetgeen tot goed begrip van de rest van de argumentatie van belang is. Maar de bezwaren tegen het kanaal door Zuid-Beveland op zichzelf zijn feitelijk verdwenen. Het kanaal zelf wordt ook door de Belgen blijkbaar voldoende geacht. Er is tussen de beide partyen thans geen strijd over. Wel hebben de Belgen bezwaren tegen door hen gevaarlijk geachte toegangen en traagheid van de door vaart bij de sluizen door de Ne derlanders overigens bestreden doch hun voornaamste bezwaren con centreren zich niet meer op het ka naal, maar op de moeilijkheden van de vaart door de overige (natuur lijke) tussenwateren, alsmede nog op de verlenging van de vaart, die de aanleg van het kanaal heeft meege bracht. Een heel merkwaardig, door de Belgen op de voorgrond geplaatst argument is het semi-maritieme ka rakter van de tegenwoordige weg in vergelijking met de oorspronkelijke weg. Zij bedoelen hiermee te zeggen, dat tengevolge van de verplaatsing van de verbinding naar het Westen (tot op de lijn WemeldingeHans weert) de schepen zich verder in open vaarwater moeten begeven en blootgesteld zijn aan de golven en winden van de brede zee-armen, ter wijl voor 1367 de scheepvaart ver landinwaarts kon blijven en beschut was door de eilanden. Dit laatste kan slechts waar zijn in zoverre als de schepen, na door het Kreekrak ge varen te zijn hun weg door de Een dracht kozen en aldus achter Tholen en St. Plnlipsland bleven. Maar uit de argumentatie, die over en weer wordt gegeven blijkt niet, dat de Eendracht vroeger op enigszins be langrijke schaal werd gebruikt. De Belgen hebben er in geen enkele pu blicatie met een woord over gerept, en het is ook wel begrijpelijk, dat de Eendracht niet de aangewezen vaar weg heeft gevormd, omdat dit water met drempels en andere ondiepten zat en de baggertechniek van die da gen het nog lang niet ver genoeg ge bracht had. De scheepvaart is derhalve niet verder naar liet Westen verplaatst, doch is in hoofdzaak gebleven op de hoogte, waar zy zich toch al voltrok. In een aantal gevallen is zij bepaald meer Oostwaarts terecht gekomen. By langdurige Oostenwinden en lage waterstanden moesten de schepen soms instede van het Kreekrak de weg door het Sloe tussen Zuid-Beve land en Walcheren kiezen. Als gevolg van dit feit zyn dus de maritieme bezwaren van de bestaande weg niet al te zwaar te tellen. Des te minder bij de tegenwoordige moderne, sterke en krachtige schepen. En stromingen en geulen hebben nooit behoord tot de onoverkomenlijke obstakels voor schippers, die hun beroep verstaan, mits natuurlijk de geulen op diepte en afdoende bcbakend worden ge houden, hetgeen dan ook geschiedt. De grotere lengte van de weg kan op zichzelf bezwaarlijk ontkend wor den. De Belgen stellen haar op 40 krn. op de oorspronkelijke 74 km., het oponthoud in de twee sluizen van het kanaal inbegrepen. Het ligt er veel aan of men meet door de min of meer hypothetische route door de Een dracht dan wel van de route door het Keeten uit. Doch ook de verlenging kan moeilijk een doorslaggevend argument worden genoemd. Op do totale vaart vallen rusttijden van het scheepspersoneel, die gunstig en on gunstig gekozen kunnen worden. In zonderheid voor de langzamere sche pen valt de vaart veelal zo te kiezen, dat men aanzienlijk voordeel van het getij heeft. En tenslotte dient bedacht te worden, dat een verlenging van een vaarduur in deze orde van groot te niet zo heel veel uitmaakt. Goede renvervoer per schip is nu eenmaai een naar verhouding langzame metho de, maar zij is dan ook goedkoop. Dat geldt heel in het bijzonder voor het vervoer op de natuur- rsi lijke wateren tussen Rijn en vAi^j Schelde. J Snelheid en omzichtigheid moeilijk te combineren Vliegveld Haamstede voor zware types vliegtuigen? Er bestaan plannen om het in de oor log vernielde vliegveld bij Haamstede, op Schouwen-Duiveland vliegklaar te' maken voor zware types vliegtuigen. De Nederlandse Heide Mij. zou hiervoor een opdracht krijgen. Men wil het veld in orde brengen door landingsbanen te maken met ook in de oorlog gebruikte staalplaten. De aanleg van het veld be tekent voor het geïsoleerde eiland een grote verbetering. Niet alleen het ver voer van ai-beiders kan dan geregelder geschieden, maar ook de aanvoer van materiaal zal vlotter kunnen gaan. (Van onze Haagse redacteur) Snelheid en omzichtigheid zyn twee desiderata, welke men lange tijd beide recht kan doen wedervaren, maar er komt 'n moment, waarop verwerkelijking van de ene eis bijna onontkoombaar betekent, dat aan de andere tekort wordt gedaan. Tot deze conclusie kwamen wij na een ge sprek met een deskundige van de P.T.T. naar aanleiding van klachten, welke de laatste tyd nogal eens vernomen worden over de beschadiging van poststukken, met name van postpakketten. Vooropgesteld zij, dat deze klachten, gezien tegenover het totale postvervoer van de P.T.T., slechts gering in aantal zyn. Niettemin: de klachten zyn er en het Staatsbedrijf ont kent ze ook niet. Spaanse boeren en uiensoep. Hoedt U voor de zon! Waar peulvruchten geen peul of vruchten zijn. Aan de arroz kent men de Spanjaard! T?_~ Het begint al, wanneer u dat vreemde stationnetje pas seert, waar de pascontröle isl De onnavolgbaar hoffe lijke manier, waarop de beambte (die tevens soldaat is) u vragen stelt en uw spullen niettemin degelijk inspec teert. Of het doordringende geluid, waarmee een Spaanse boer, ergens in een hoekje, zijn sopa de cebolla (uiensoep, en hoe!), waarvan de lucht nog doordringender is, naar binnen slurpt. Of is het die felle zonneschijn, welke aan alle dingen om u heen een andere kleur en waarde schijnt te geven? Als het u vergaat als uw nog jonge Lucullus, toen hij de eerste keer Spanje bezochtzijn brieven naar huis, naar zijn redactie, kwamen, qua vorm, het beste overeen met de redevoeringen van een zekere heer de la Manche. Hetgeen de chef van voornoemde redactie noopte beleefd, maar tevens dringend te verzoeken, een zenuwarts te raad plegen, voor zonnesteek of zo. Niet zonder hoed lopen, Ben, was het nuchtere, maar niettemin wijze woord waarmee de terechtwijzing besloot.... Denk niet alleen aan de cocido's als het nationale Spaan se gerecht! Toegegeven, garbanzos die mooie, gele erwtjes in een laaiend hete tomatensaus, waarin een. krachtige basis schapen- of varkensvlees, zullen u wat misprijzend doen denken over de vaderlandse snert hoewel beide een gemeenschappelijke bron van oorsprong hebben. Maar op het stuk van peulvruchten (oh, typisch, fantasieloze Neder landse uitdrukking) kunnen wij trouwens heel goed in de leer gaan bij de Spanjaarden, of liever, bij hun leerlingen, de Mexicanen Nee, stap, als u een beetje aan de helle zon en de droge hitte gewend is, zo'n gezellige bodega binnen, waar juist een luidruchtig handgeklap heeft verkond, dat daar een reizend gitarist en 'n zanger hun droefgeestige canciones be ëindigd hebben. Vraag aan de eigenaar die waarschijn lijk tussen het aandachtige publiek zal zitten om arroz con polio, en eerst dan zal de gitarist weer inzetten.... iemand die arroz bestelt, moet toch Spaans denken. Boven dien duurt het wel even voordat u begint te eten, want arroz moet voor iedere gast afzonderlijk worden klaarge maakt! Iedere stad heeft haar eigen recept en zeer waarschijnlijk zal iedere inwoner dat recept weer anders interpreteren. Het mijne is er dus wellicht een van de vele duizenden, welke arroz voor de geduldige, maar zorgvuldige fijn proever tot het nationale gerecht bij uitnemendheid maken van het land, waar de appelsienen bijna altijd in bloei staan. Trancheer een malse kip, wrijf deze geducht in met zout en peper en bak de stukken dan knappend-bruinin een scheut olijfolie. Bruineer een paar gesnipperde uien, een onsje gehakte, magere ham, twee grote tomaten en een paar verse pimiento's afzonderlijk in wat olie, Voeg nu hierbij een paar kop rijst en breng dan alles over in de eerste pan. Wees gerust royaal met de peper, doordrenk uw arroz met versgetrokken bouillon en laat verder maar stoven. U kunt er doppertjés bij eten, doch ook aspergepunten dat hangt van uw fantasie èn uw portemonnaie af. Maar gun u in ieder geval de luxe van een parelend glas vino Tinto erbij Wellicht mist u thuis de dromerige sfeer uit die bodega, dat weemoedig mee-neuriën van de andere bezoekers bij alle oude en gloednieuwe cantareslastima! Draai een paar Spaanse gramofoonplalen, doe de gordijnen halfdicht, als uw ai'roz gereed is, sluit de vochtige mist van onze lage landen buiten en voel u een goed half uur een Sancho Panza, die zo van lekker eten hieldik ga vast door naar Corsica! BEN VAN AMSTEL Men heeft hier echter te maken met het probleem, dat om derwille van het tempo met de postzakken, waarin onze stukken vervoerd worden, vaak gesmeten moet worden hetgeen niet bepaald bevorderlijk is voor de conditie van de inhoud. Deze onvermijdelijkheid van het smijten doet zich. naar eenieder kan constateren, voor op de stations, waar in een minimum aan tijd de postzakken in of uit de trein geladen moeten worden. Het is geen zeldzaamheid, dat in twee of drie minuten honderden zakken van het perron naar het postrijtuig of omgekeerd verplaatst moeten worden. Dat bij dit transport de hoeken van een boekwerk worden gebroken of bijvoorbeeld sigaren het niet overleven, is niet te ver hinderen. Het publiek heeft nu eenmaal recht om een snel vervoer te eisen en de trein kan niet wachten. Inmiddels houdt men zich bij de P.T.T. geruime tijd reeds en bij voortduring bezig met de vraag hoe het euvel der beschadigingen ondervangen zou kunnen worden. Formeel zou men de zaak af kunnen doen met alle»? te gooien op de kwaliteit der verpakking. Hierbij zal echter van beide zijden de redelijkheid in acht moeten worden genomen. Van het bedrijfsleven daar gaat het toch in hoofdzaak om kan niet verlangd wor den, dat het de verhoudingsgewijze zeer hoge kosten maakt voor een emballage, waar dan ook werkelijk maar raak mee gesmeten kan worden en van de andere kant mag de afzender, wanneer hij de geschetste moeilijkheden kent, niet eisen, dat bij verpakking van een postpakket in een velletje papier plus een dun stuk je karton, de P-T.T. er zorg voor draagt, dat zich geen beschadigingen voordoen. Het laatste woord hierover kan gespro ken worden door het Verpakkingsinsti- tuut-T.N.O. te Delft, waar men door allerlei proefnemingen kan uitmaken of een verpakking al dan niet deugdelijk is. Bij meningsverschil over deze deug delijkheid kunnen ondernemingen voor particuliere verzenders zou zulks te ver voeren op kosten van de P.T.T. een verpakking bij genoemd instituut laten onderzoeken, dat dan als een soort scheidsgerecht optreedt. Een tweede remedie tegen beschadigin gen is het voorkomen van een opeen hoping van poststukken op bepaalde uren van de dag. De heer Neher, direc teur-generaal van de P.T.T., heeft er on langs o.m. uit bedrijfseconomische over wegingen op aangedrongen, dat niet alle kantoren en fabrieken hun post eerst wanneer de werkdag afloopt ter bestel ling zouden geven. Hierop wordt vaak geantwoord, dat nu eenmaal de gang van zaken in de meeste bedrijven zo is, dat de post eerst in de namiddag getekend wordt. Deze factorgeldt echter m veel geringer mate voor de pakketpost en het is duidelijk, dat er minder gehaast en dus ook minder gegooid behoeft te wor den met postzakken, wanneer men niet die dagelijks terugkerende piek heeft in het verzendingsproces. Een derde vraag is of het vervoer, zoals het thans plaats vindt, op de beste manier geschiedt. Naar wij vernemen worden er reeds geruime tijd, om de omzichtigheid ook bij snel tempo zo veel mogelijk te beiuaren, proeven ge nomen met „containers", die de zakken in grotere hoeveelheden tegelijk uil het postrtftuig op het perron zouden bren gen. Deze oplossing blijkt echter in de practijk minder gemakkelijk te zijn dan ze er op het eerste gezicht uit ziet. Hetzelfde is trouwens het geval met tal van andere ideeën, welke op dit gebied gelanceerd zijn en worden. De zakken door een luik in de wagon tussen de rails te laten vallen, heeft ook z'n be zwaren: een minder'harde vloer in de wagons is reeds in nieuwe postrijtuigen bereikt, maar dan blijft er het pro bleem van de perrons, die nu eenmaal niet verend zijn enzoverder Uiteindelijk draait de kwestie steeds weer om deze kernvraag: kan men een perfectie in zorgvuldigheid met een maximum aan snelheid combineren? De oplossing hiervoor is nog niet gevonden, noch in Nederland, noch in andere lan den. Men zou, gelijk dat bijvoorbeeld bij de A.T.O. geschiedt, rustig overdag een wagon met postpakketten kunnen vol- iaóen en die dan 's avonds laten weg rijden, doch dan wordt onontkoombaar aan het vervoerstempo getornd. De deskundigen van de P.T.T. zitten op dit vraagstuk te „broeien" niet alleen vanwege het aspect der beschadigingen, maar omdat de omvang van het pakket- tenvervoer enorm aan het toenemen is in één jaar namelijk maar liefst met twee millioen stuks! Vermoedelijk is een van de oorzaken hiervan, dat de handel tegenwoordig meer in kleine en minder in grote partijen bestelt. Hoe dit zij. de P.T.T. is er zich van bewust, dat men <deze ontwikkeling niet kan negeren en dat het zaak is diligent te blijven om dit vervoer ook in de toekomst „aan te kunnen". Intern, conferentie over de B.B. De hoofden van de Bescherming Be volkingsorganisaties van de landen van de Westerse Unie (België, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en het Verenigd Koninkrijk) hebben 'in Den Haag hun tiende vergadering gehouden onder voorzitterschap van mr. F. R. Mijnlieff, waarnemend voorzitter van de Neder landse coördinatie-commissie voor de Burgerlijke Verdediging. De conferentie werd bijgewoond door vooraanstaande vertegenwoordigers van de nationale brandweerkorpsen, die problemen aan- gaende de organisatie, uitrusting en brandbestrijdingstactiek gedurende luchtaanvallen bestudeerden. Verscheidene belangrijke vraagstuk ken werden op de conferentie bespro ken, zoals het ruimen van puin, de aan schaffingen voor de bescherming bevol king, de maatregelen voor de bedrijfs- bescherming en de factoren waarmee in het belang van de B.B. rekening moet worden gehouden bij de bouw van nieuwe huizen en openbare gebouwen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5