Ruk de zee kaar tanden uit; pas dan voelt Nederland zich veilig Dijken zijn niet bestand tegen springvloed en orkaan Eén conclusie geoorloofd: sluit de zeegaten Zoetwaterbasins vormen en verzilting bestrijden Water belemmert ontwikkeling van geïsoleerde gebieden Nationaal belang, dat stad en platteland zal dienen Opdracht van deze tijd Emigranten uit de noodgebieden hebben voorrang LANDVERBINDINGEN voor industrievestiging, handel, boeren, verkeer en ambacht DRINGEND NODIG ZATERDAG 7 FEBRUARI 1953 HET PAROOL 7 -TERSCHELLING OPPERVLAKTE EOETWiTER. 8ASIS' EN TE WINNEN LflNO -VLIELAND LEE OKc WlERINGER MEER -USSE LISEER - NOORD H.OLLAND WESTÊRPOLOER DUIDER FOLDER GELDERLAND 0 'UTRECHT UTSECHT HOLLAND- iGRAVENHAGE I OPPERVLAKTE ZOETWATER. BASIN EN TE WINNEN LAND .VOORNE ALBLASSER PUTTENS xFLAKKEE S* HERTOGEN BOS LANG STRAAT LAND THOLEN .BEVELANC ^WALCHEREN TE WINNEN LAND TE WINNEN ZOETWATER SLUIZEN VtAANDERE® ZOUTGRENS 19 03 ZOUTGRENS 19* (Van onze landbouwredacteur) OET noodlot waardoor Zeeland, Zuid-Holland en Westelijk Noord- Brabant zijn getroffen, heeft bewezen, dat leven en goed van de bevolking in het Zuidwesten van het land niet veilig zijn. Het is gebleken, dat de tegenwoordige zeedijken en de dijken der beneden rivieren niet bestand zijn tegen een combinatie van springvloed en orkaan. Het gaat hier niet om een paar kilometer, maar om tientallen kilometers dijk, die op talrijke plaatsen zijn bezweken onder de opge zweepte watermassa's van Noordzee en benedenrivieren. Met het dichten van de thans geslagen dijkgaten zal het gevaar niet geweken zijn; want door het dichten van een gat in een te zwak gebleken dijk, ontstaat geen dijk die voortaan tegen de verenigde natuurelementen bestand zal zijn. Een dergelijke dijk blijft in dat opzicht te zwak, te zwak op het punt waar hij is hersteld, te zwak ook op de vele andere plaatsen, waar hij t o e v a 11 i g e r w ij s niet is doorgebroken. Het enige wat de bewoners van de Zeeuwse, Zuidhollandse en West brabantse eilanden en polders een hoge mate van veilig heid verschaft is de gezegende omstandigheid, dat een zo hevig natuurgeweld als op 31 Januari en 1 Februari ons land teisterde, tot de buitengewoon grote uitzonderingen behoort. Maai- de knapste en meest ervaren mensen kunnen berekenen noch bevroe den, wanneer zich deze „buitengewoon grote uitzondering" ten tweede male zal voordoen. Dat kan evengoed in de loop van dit jaar zijn als over twintig jaar of over twee eeuwen. En omdat zij zich kan voordoen met de hoge mate van willekeur en onberekenbaarheid die de natuurelementen eigen is. zullen twijfel en ongerustheid blijven knagen aan het geweten van het Nederlandse volk aan gaande de kansen van het noodlot, dat deze dagen zijn dramatische karakter trekken voorgoed in de geschiedenis van ons land heeft gebeiteld. Nimmer zal de Noordzoe haar natuur lijke vijandschap tegen onze kusten op geven, als gevaarlijke slagtanden houdt zij de Zeeuwse en Zuidhollandse zee armen cn haar doorgangen tussen üe Waddeneilanden tot diep in ons gorrl- gebied geslagen. Zijn oude en thans misleidend gebleken gevoel van vei ligheid zal het Nederlandse volk pas terugkrijgen, wanneer wij de tanden van de Noordzee uit ons grondgebied hebben gerukt, door de zeearmen in het Zuid westen en de openingen tussen de Wad deneilanden in het Noord-Westen af te sluiten. Bedreigde mensen Sinds het gereedkomen van de Af sluitdijk in 1932, biedt Nederland de Noordzee 1383 kilometer duinen en zee dijken voordien 1900 km voor het uitleven van haar vijandschap. En bij deze enorme lci\stlengte zijn nog niet de tientallen kilometers dijk geteld langs de benedenrivieren, waarachter het Land van Altena. de Alblasserwaard, de Krim- penerwaard, de polders achter de Amer en Bergsche Maas, grote delen van het eiland van Dordrecht, van de Hoeksche Waard, IJsselmonde, Schieland en Delf land bescherming zoeken tegen de destructieve krachten van opgezweepte watermassa's. In al deze eilanden en polders omringt door zeearmen en be nedenrivieren leven drie millioen mensen, wier have en goed in de gepasseerde donkere dagen werd bedreigd, van wie een millioen mensen thans in nood ver keren, van wie 300.000 mensen alles hebben verloren, terwijl reeds meer dan 1350 mensen het leven lieten. Een schok van ontzettting, die tot ver In de wereld doortrilde, is door het Ne derlandse volk geslagen. Als de ontzet ting zal zijn geweken, zullen de onrust en de veiligheid blijven voortbestaan, tot dat wat menselijk mogelijk is verricht zal zijn om een herhaling te voorkomen. En tot dat menselijk mogelijk moet het rechttrekken van onze kustlijn wor den gerekend. Voor het sluiten van de zeegaten en de Waddenkust pleiten een aantal klemmende redenen, die wij elders op deze pagina in veertien punten kort hebben samengevat. Argumenten nu bekend De krachtigste argumenten voor een dergelyk groots, g-edurfd en moeilijk pro ject, waren tot Zaterdag 31 Januari 1953 aan het Nederlandse volk en zijn water schapsdeskundigen onbekend. Nu ken nen wij deze argumenten, zij hebben zich als rampspoed en ontzetting aan ons voorgedaan. Was dit te voorzien geweest? Wij kunnen dit niet beoordelen, maar wa gen het wel te betwijfelen. In ieder geval geloven wij. dat het verstandig is te waarschuwen voor degenen, die zich straks zullen voegen onder de leden van corns „Ik-heb-het-altijd-wel-gezegd". Er zijn de laatste jaren een aantal deskundigen geweest, zowel practijk- als wetenschapsmensen, die niet geheel zeker waren van het weerstandsver mogen onzer waterkeringen op momen ten van hoge stormvloeden. Dit temeer, omdat zij de mogelijkheid van hogere stormvloeden dan zich in het verleden hebben voorgedaan, niet uitgesloten achtten. Hebben deze deskundigen thans gelijk gekregen? Neen, naar onze mening. Neen. omdat zij bij hun twiifel aan gaande de kracht van onze dijken op kritieke momenten, voorzover ons be kend. nimmer-verder zijn gegaan dan het opperen van de mogelijkheid, dat er op bepaalde plaatsen dijkbreuken zou den kunnen ontstaan. Dijkbreuken wel- is-waar die, vergeleken met b.v. een dertig jaar geleden, thans en in de toe komst tot steeds erger gevolgen zouden leiden, omdat: ten eerste, door het uitdiepen van de grote scheepvaartwegen de zee steeds dieper het land kan indringen: ten tweede, omdat Nederland, in tegenstelling tot vroeger, niet meer zo verdacht is op het ontstaan van dijkbreuken. Wij hebben ons, het is nu gebleken, te veilig gewaand, waardoor de waak zaamheid verslapte. De elementen reiken verder Maar van de mensen met kennis en (Advertentie) Luistert ook in uw auto naar nieuws- en weerberichten! LEVERING EN INBOUW VAN PHILIPS AUTO RADIO NIJKERK'S RADIO N.V. Warmoesstraat 94, Amsterdam. Telefoon 36883—37337 gezaghebbend oordeel is ons niet be kend, dat zij in het openbaar met kracht van argumenten hebben gewaarschuwd voor do kansen op een ramp, die in om vang slechts een-tiende zou zijn van wat thans over ons is gekomen. De verbeeldingskracht der mensen reikt voor deze gevallen niet verder dan de uiterste maatstaven, die de natuur krachten ons in het verleden te hanteren hebben gegeven. En wat zich thans heeft voorgedaan, is in het verleden nimmer voorgekomen. Verder dan het voor stellingsvermogen en de wiskundige berekeningen der mensen, hebben in de onheilsnacht van Zaterdag op Zondag de verenigde krachten der natuurele menten gereikt. Prijs was te groot Thans echter weet Nederland wat het te wachten kan staan en daarmede is hèt doorslaggevende argument bekend geworden, dat slechts één conclusie toe laat: Sluit de zeegaten! Dit zal ons in de loop der jaren honderden millioenen kosten, maar dit geld moet er komen, hetzij dat wij het verdienen, besparen of lenen. Want dit geld zal geïnvesteerd worden in de veiligheid van onze be-1 volking en tevens in een zeer rendabele onderneming, die verhoudingsgewijs niet duurder zal zijn en meer rendement zali opbrengen dan het inpolderen van de Zuiderzee. Wat echter nog belangrijker is: het bedrag dat voor die millioenen- investering nodig is, zou nu en in de toekomst niet toereikend zijni om het verlies aan mensenlevens, de droefheid en de vernielingen van thans enigermate te compen seren. De prijs die wij thans voor1 de geopende zeegaten hebben moe ten betalen is te groot, om over dei kosten voor het dichten van die, gaten te discussiëren. £)E les en de conclusie, die Nederland dient te trekken juit de ramp die het getroffen heeft moet zijn: Sluit de zeegaten van Zeeland en Zuid-Holland en aan de Waddenkust. Alle wetenschap, practische kennis en ervaring die in ons land op waterstaatkundig gebied aanwezig zijn, dienen gebundeld te worden tot dit ene grote doel. Ons volk zal bereid zijn het als zijn grote opdracht van deze tijd te beschouwen. Moge de regering en ons parle ment met de ingenieurs van Waterstaat in deze opdracht voorgaan met grote visie eensgezindheid en inspirerende kracht, dan zal het Neder landse volk volgen en zyn offers brengen. Dan ook zullen uit deze donkere dagen de hartvel-wannende krachten geboren worden, die de ^gevleugelde woorden van prinses Wilhelmina tot levende realiteit maken: Daten wij tonen waarin een klein volk groot kan zijn Wij laten hier een aantal klemmende redenen volgen die aantonen waarom het sluiten van de zeegaten en de Waddenkust noodzakelijk,' verantwoord en gewenst is 1 Achter de meer dan 1400 kilo- meter lange zeekust is de veilig- heid van de bevolking in Zeeland, Westelijk Noord-Brabant, grote delen van Zuid-Holland en de Wadden eilanden onder de tegenwoordige om standigheden niet meer verzekerd. Advertentie NATIONALE RAMP FIRMA VAN ROEKEL maakt, bekend dat de RRR-fabriek te( Haarlem de opgedragen orders niet direct uit kan voeren daar al' het beschikbare materieel personeel ter beschikking rampen-1 fonds gesteld is. (Van onze land bouwredacteur) '"TOT heden 1 hebben an dere overwegin gen voor het afsluiten van de zeegaten in de eerste lijn der argu mentatie gelegen, dan die van lijfsbehoud voor duizenden Neder landers. Deze overwegingen echter hebben ten gevolge van de over stromingen niet het minste inge boet aan sociaal-economische be tekenis. Integendeel, eerder hebben zij in deze noodlottige dagen aan betekenis gewonnen: de verzilting van Westelijk Nederland, ten ge volge van het immer verder op dringende zoute zeewater, eist ingrijpende maatregelenhetzelfde geldt voor het steeds toenemende zoetwatertekort van de land- en tuinbouw en voor de groter wor dende moeilijkheden voor de drink watervoorziening. Nog veel te weinigen beseffen vol doende, hoe ernstig de verzilting in het Westen reeds is, waar zij jaarlijks voor millioenen guldens schade veroorzaakt aan de land- en tuinbouw. Alleen al in enkele van de ergste ge troffen gemeenten in het Westland werd in 1949 door een te groot zoutgehalte van het gietwater voor 3.000.000 schade geleden aan de belangrijkste teelten. In vele streken van Noord- Holland heeft het zoute water de tuin bouw onder glas onmogelijk gemaakt. In de tuinbouwgebieden met een Inten sieve glascultuur zou naar schatting 20 millioen per jaar méér uit de grond komen indien het water voldoen de ontzilt was. In de droge zomers van 1947 en 1949 konden op Noord-Beveland de ziekten in de fruitteelt niet worden bestreden, omdat het slootwater een te hoog zoutgehalte had. In de zomer van 1947 stierven op Voome-Putten 38 melkkoeien tengevolge van zoutver- gifttglng. Brj voldoende zoet water zou de Noordhollandse landbouw een finan cieel voordeel van tientallen millioenen per jaar hebben. Millioenen kilogrammen zout Dit is slechts een greep uit de voor beelden die aantonen, hoe ernstig het met de verzilting van onze binnenwate ren is gesteld. Door Haringvliet en Nieuwe Waterweg stromen dagelijks millioenen kilogrammen zout ons land binnen, die als enige barricade op hun weg het Rijnwater ontmoeten. Bij iedere schutting van de Noordersluis te IJmuiden. stromen 300 millioen liter zeewater het Noordzeekanaal op, die 1.500.000 kg zout meevoeren; om deze hoeveelheid te transporteren zijn 150 spoorwegwagons nodig. Vele deskun digen zijn van mening, dat een cata strofe voor ons land het gevolg zal zijn, wanneer het verziltingscrobleem niet binnen 25 jaar is opgelost. Moeilijkheden voor drinkwater Bij de drinkwatervoorziening is de situatie nog niet zo ernstig, zij het dat ook hier de schijn op vele punten de werkelijkheid bedriegt. Vast staat ech ter, dat in een niet meer verre toe komst zich grote moeilijkheden zullen voordoen, wanneer niet drastische voor zieningen worden getroffen. Waar men een twintig jaar geleden nog niet over dacht. is nu reeds noodzakelijk gewor den. Zo bestaat in Zeeland het voor nemen volgend jaar een onderzoek in te stellen naar de nog aanwezlgee on dergrondse zoeitwatervoorraden. Het onttrekken van grote hoeveel heden drinkwater aan de duinen stuit op groeiende tegenstand en moeilijk heden; want door het wegpompen van deze grote zoetwaterlagen dringt het zeewater onder de duinen- door het land in en krijgt de zeer intensieve tuinbouw achter de duinen met toe nemende tekorten aan gietwater te kampen. Door het overal elders ln het Westen en andere streken van het land onttrekken van grote hoeveelheden drink- en gietwater aan de bodem, Is het zoetgrondwaterpeil dalende waar door het zeewater de diepere bodem lagen kan binnendringen en zóute kwel het gevolg is. Begrijpelijk dus, dat verscheidene grote steden plannen overwegen! drinkwater te gaan betrekken uit Rijn, Lek en IJsselmeer. Begrijpelijk tevens, dat de land- en tuinbouw steeds ster ker aandringt op het maken van grote zoetwaterreservoirs, waaruit des zo- zomers kan worden geput. Trouwens, één der argumenten voor het afsluiten! van de Zuiderzee was de vorming van. een groot zoetwaterbassin ten behoeve' van de drinkwatervoorziening en het agrarisch bedrijfsleven. Terugdringen zoutwater Bezien tegen deze nogal kritieke ach tergrond wordt het duidelijk, welke' buitengewoon grote belangen gediend zouden worden bij het afsluiten van de zeegaten. De kaart op deze pagina maakt dit duidelijk. Van het Rijn- en Maas water, dat wij zo bitter nodig hebben, stroomt thans 85% door vier wijde zee armen de zee in. Van de vijf zeemonden moeten de Nieuwe Waterweg en de Wester-Schelde openblijven ten behoeve van de scheepvaart, maar de drie overi gen tussen Walcheren en Schouwen, Schouwen en Goeree, Goeree en Voome, benevens het Sloe tussen de zuidpunt van Walcheren en Zuid-Beveland, kun nen worden afgesloten. Daardoor ontstaan tussen deze eilan den enorme zoetwaterbasins, die van nauwelijks te overschatten betekenis sullen zijn voor de drinkwatervoorzie ning en de behoeften van de land- en tuinbouw. Dit schept tevens de moge lijkheid de zoutwater grens, die reeds tot ^p de Hollandse IJssel en de Lek is doorgedrongen, met het Rijnwater terug te dringen tot beneden Rotterdam. Ook achter de gesloten Waddenkust. de kaart spreekt voor zichzelf, zal een groot zoetwaterreservoir ontstaan, dat in belangrijke mate de nog in te polde ren delen van het IJsselmeer zal ver vangen en van grote betekenis zal zijn voor het centrum, Oosten en Noord°n van het land en voor de Waddeneilan den. 2 Bewezen is, dat onze zeedijken en de dijken der benedenrivieren op zeer vele plaatsen niet bestand zijn tegen gelijktijdig optreden van springvloed en orkaan. Het is onuitvoerbaar deze dijken op alle punten zodanig te verhogen en te versterken, dat zij in de toekomst soortgelijke water vloeden kunnen weerstaan. Het lijkt aannemelijk, dat het ver hogen en versterken van de enorme lengte aan zee- en rivier dijken in het Zuid-Westen van het land langer zouden duren en meer kosten zullen vergen dan het. afslui ten van drie van de vijf Zeeuwse zeearmen. Het stijgen van de zeespiegel ten opzichte van het land met 20 a 25 cm per eeuw. Door het afsluiten van de Wad denkust, maar in het bijzonder door het dichten van de Zeeuwse en Zuid-Hollandse zeegaten, worden de zwakste elementen uit onze lang gerekte zee- en rivierdijken uitge schakeld en vervangen door een aan zienlijk kortere kustlijn, die de be trouwbaarheid en het weerstandsver mogen kan bezitten van de Afsluitdijk, die de stormvloed prachtig heeft doorstaan. H De regelmatig plaatsvindende oeverafschuivingen en dijk val zouden opgeheven zijn en er ontstaan aanzien lijke besparingen op onderhoudskosten van de thans zeer lange zee- en rivierdijken. g Een van onze voornaamste en kostbaarste productie bronnen, de landbouw op de vruchtbare zeeklei, zal voor grote vernielingen bespaard blijven. g De ontwikkeling van industrie, landbouw, handel, ver keer en ambacht in de buitenpolders van de Langstraat en de Amerkant, in het Land van Altena en de Biesbosch en op de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden, zou er aanzienlijk door gestimuleerd en vergemakkelijkt worden. 10 on^aan aanzienlijke mogelijkheden voor het win nen van nieuwe cultuurgrond. 11 De dreigende verzilting van Westelijk Nederland wordt er door voorkomen. J2 Er kunnen grote zoetwaterbassins worden gevormd ten einde het zoetwatertekort voor de land- en tuin bouw en de steeds precairder wordende positie van onze drinkwatervoorziening op te heffen. IQ De aanslibbing van de Rotterdamse havens zal aan zienlijk minder worden. Er ontstaan omvangrijke mogelijkheden voor het winnen van zand, waaraan een grote en stijgende behoefte is. FRIESLAND NOORD ZEE EEEuWscw DEZE KAART geeft ongeveer de situatie weer van de kustgebieden in het Zuid westen en Noordwesten van Nederland, wanneer de zeegaten van Zeeland en Zuid-Holland en de openingen tussen de Waddeneilanden zouden zijn afgesloten. De tegenwoordige kustlijn, die een lengte heeft van 1383 km, zou daardoor worden verkort tot omstreeks 450 km. Hoezeer de veiligheid van onze bevolking dientenge volge zou stijgen en welke grote sociaal-economische voordelen van nationale en regionale strekking met de uitvoering van dit werk gediend zouden zijn, hebben wjj getracht in nevenstaande artikelen duidelijk te maken. Dit zijn echter geen werkzaamheden waarvan men mag denken, dat er van vandaag op morgen aan kan worden begonnen; wij hopen in ons hoofdartikel „Sluit de zeegaten" voldoende te hebben aangetoond, dat nog uitgebreide proef nemingen, studies en berekeningen noodzakelijk zullen zijn, vóór de waterbouwkundige ingenieurs voldoende technisch inzicht en feitenmateriaal hebben verzameld, die het aanpakken van zulke moeilijke ondernemingen mogelijk maken. Het sluiten van de kustlijn zal van bijna 1000 km zeedijk, die thans op vele plaatsen werd doorbroken, slaper- en meerdijk maken. De grote besparing aan onderhoudskosten die daardoor ontstaat, valt weer volkomen in het niet bij de grotere veiligheid die Nederland er tevens door zal winnen. In het Noordwesten zou 170.000 ha zoetwater en cultuurgrond achter de kustlijn komen te liggen, in het Zuidwesten zou dit met 87.000 ha het geval zijn. Waar wij in onze artike len niet over hebben geschreven is de aanzienlijke winst, die natuurschoon en recreatie bij het sluiten van de kust zouden hoeken. De mensen in de noodgebieden, die van plan waren dezer dagen te emi greren en zjj die in de komende maanden naar een nieuw vaderland zouden ver trekken zullen van de autoriteiten alle medewerking ondervinden. Aan de hand van een kaartsysteem werd vastgesteld dat 700 gezinnen (2300 personen) een aanvraag hadden inge diend. Zeventig gezinnen zouden nog in Februari per schip vertrekken. Sommi gen van hen zijn alles kwijt. Van 25 gezinnen weet men de evacuatieadressen. Aan alle personen zullen nieuwe pas poorten, foto's papieren, zo nodig kleding, huisraad en een voorschot op een toekomstige schade-uitkering, wor den verstrekt. De emigranten uit de noodgebieden zullen een voorrangsbe handeling genieten. Ook de autoriteiten uit de ontvangen de landen zullen zeer welwillend zijn. (Van onze landbouwredacteur) ]VJET het afsluiten van de zee gaten zullen nog vele andere, zowel nationale als regionale be langen gediend worden, dan alleen de strijd tégen het zoute en vóór het zoete water. Zeeland en de Zuidhollandse eilanden zogoed als de Biesbosch, de polders ten Zui den van Amer en Bergse Maas, zijn, evenals de Waddeneilanden, vrij geïsoleerde gebieden die niet tot volle ontwikkeling kunnen komen, omdat zij op verbindingen over water zijn aangewezen of van wateroverlast te bilden hebben. De Mi,n wlJ de riviertjes Donge en Oude -- - -- - - - - - Maasje afsluiten en de dijken langs Amer en Bergse Maas verhogen, De in de oorlog vernielde dijken van Walcheren werden in 191,5 reeds ge dicht. Een drijvend havenhoofd van ge wapend betonj dat de geallieerden voor de invasie op Normandië hadden ge bruikt, wordt door sleepboten behoed zaam in het laatste gat geduwd op het moment van dood tij. ontwikkeling van handel, indus trie, verkeer en ambacht in die ge bieden wordt door deze situatie ten zeerste belemmerd en zelfs onmogelijk gemaakt. De Zeeuwen vechten reeds jaren voor landverbindingen tussen hun eilanden, die hen alleen reeds op verkeersgebied rote voordelen zouden brengen. De liesbosch en de polders langs Amer en Bergse Maas, moeten bij stormvloeden dienst doen als waterberging. Zouden zij van deze onwelkome taak worden ver lost, dan zouden aan de Brabantse kant langs de oevers van de Donge en het Oude Maasje de 6000 ha drassige wei landen die daar liggen geschikt kunnen worden gemaakt voor het vestigen van boerenbedrijven, waarop veehouderij en akkerbouw mogelijk is. Tevens kan de Langstraatse industrie zich dan uit breiden, waardoor vestigingsmogelijk heid ontstaat voor 6500 mensen. De landbouw in de Biesbosch moet, ten gevolge van veelvuldige overstro mingen en geïsoleerde ligging op grote bedrijven en extensief worden beoefend. Een betere waterbeheersing en een ver keersverbinding met het vasteland zou de landbouwproductie in dit gebied met verscheidene millioenen doen toenemen. Voor het Land van Altena zou een effec tieve waterbeheersing op de kosten voor dijkonderhoud en bemaling een bespa ring geven van 750.000. Gevaarlijk werk Sinds enkele jaren is Waterstaat bezig met verbetering van de waterstaatkun dige toestand in dit gebied, waarvoor de kosten 46 millioen zouden bedragen. Biesbosch inpolderen, een schermdijk bouwen langs de Noordelijke oever van de Nieuwe Merwede, een tweede, lagere dijk aanleggen langs de Noordkant van het eiland van Dordrecht, de dijken langs de Dordtse Kil en gedeeltelijk langs het Hollands Diep verzwaren en verhogen en ten slotte het Spui tussen Putten en Hoekse Waard afsluiten. Dit hele complex van werkzaamheden is echter, naar onze mening, door de laatste gebeurtenissen irrelevant cn zelfs gevaarlijk geworden. Het gevolg er van zal namel\jk zijn, dat het water tegen de langgerekte andere dijken van de be nedenrivieren en zeearmen in dit gebied nog hoger zal stijgen. Een uiterst ge vaarlijke consequentie, nu velen daar van bezweken zijn niettegenstaande het feit, dat thans het Oude Maasje, de Donge en de Biesbosch nog als water berging konden optreden. Had deze wa terberging in de gepasseerde dagen niet meer bestaan, dan zou de ellende waar schijnlijk nog groter zijn geweest. En irrelevant lijken ons deze werk zaamheden nu, omdat de daaraan bestede arbeidstijd en kosten met één slag overbodig zal zijn geworden, wan neer de nu dwingend geboden afsluiting der zeegaten zal zyn voltooid. Land, zand en slik Het sluiten der zeearmen hier en aan de Waddenkust maakt tevens een aan zienlijke landwinst mogelijk op gebak- kelijker en goedkopere wijze dan onder de tegenwoordige omstandigheden (dit geldt speciaal voor Zeeland), mogelijk is. Wie enigszins bekend is met de nij pende landhonger onder onze boerenbe volking, weet, hoe noodzakelijk het is, dat iedere redelijke mogelijkheid tot het winnen van cultuurgrond volledig wordt uitgebuit. Grote besparingen zouden tevens ont staan op het onderhoud van kilometers lange dijken, die bjj het rechttrekken van de kust van buiten- tot binnendijken degraderen en op de kosten van bema ling voor een zeer groot aantal polders. Een weinig békend, maar desalniette min zeer belangrijk voordeel dat het sluiten der kust tot gevolg zou hebben, is het ontstaan van grote mogelijkheden vor zandaanicinning. Zand wordt in Ne. derland een schaars artikel, terwijl het tezelfdertijd in steeds grotere hoeveel heden nodig is voor bouwwerken, we- genaaleg e.d. In de zoetwaterbasins tussen de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden zouden zonder bezwaar mil lioenen kubieke meters zand te winnen zijn. En ten slotte: een welkom gevolg van een gesloten kust zou volgens de des kundigen zijn een aanzienlijk geringere aanslibbing van de Rotterdamse zeeha vens. waardoor grote besparingen mo gelijk zouden worden op kostbare bag- gerwerkzaamheden. (Advertentie) "'•"•TS.-- Roekei J Rubber Ringmat hygiënisch praetiseh practise!, y 4 reerhrachiig y geluiddempend onverslijtbaar y W jaar garantie^/-' jr qJ ROEKEL HAARLEM - BURGWAL 38-40 Tel. 20727 <K 2500) Elke desgew. vorm, maat ol tekening te leveren. F. 27.50 pèr 100 x 100 «•„cm, F. 12.375 per 90 50 cm. Kleur: Rood-Grijs-Naturel. i Rechtstreeks van fabriek gebruiker.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4