Afrekening met verouderde tradities bij waterschappen Voorlopige lijst van slachtoffers VELE LANDEN HELPEN NEDERLAND Ramp kan één winstpunt opleveren: Op de dubbeltjes: werd wel eens te veel gelet Dijk opzettelijk doorgestoken Heiloo: f25.000 voor noodgebied (en hoe) Dertig doden van Oude Tonge begraven in dijk Honden moeten worden af gemaakt wegens dreigende typhus Ik geloof dat ik het nooit meer koud kan krijgen Advies reparatie verdronken auto's ZATERDAG 7 FEBRUARI 1953 HET PAROOL 3 (Van een onzer verslaggevers) DE VERSCHRIKKELIJKE RAMP is gebeurd en natuurlijk vraagt iedereen zich af: had dit niet voorkomen kunnen worden? Ik geloof, dat het antwoord daarop moet luiden: neen, want daarvoor waren de omstandigheden in de nacht van 31 Januari op 1 Februari té abnormaal. Critiek is er al van alle kanten gekomen, critiek, waaraan wij, toen de nood het hoogst was, bepaald geen behoefte hadden, want napraten kan altijd nog. En nu wij menselijkerwijs gesproken het gevaar voor verdere uitbreiding der overstromingen hebben bezworen, kan er worden nagepraat. Wij kunnen proberen de les te trekken uit de jongste ervaringen en dan zijn mijn conclusieswij moeten de in de loop der eeuwen gegroeide en vaak volkomen nutteloze tradities op waterschapsgebied radicaal doorbreken en nü grotere, degelijke éénheden van waterschappen in het leven roepen, die technisch ook wat het personeel en de outil lage betreft niet modern genoeg kunnen zijn." T- A LLES wat uit de tyd is, moet wor- yy-tx den opgeruimd. Wanneer het om waterschapsbelangen gaat, heeft men niets aan verouderde reglementen of gekibbel om een uitgave méér of min der en als men dat eerder had ingezien, zou men nu heel wat narigheid hebben kunnen voorkomen." De man. die dit zegt. kan er waarlijk wel over meepraten: het is ir J. Ph. Salomé. ingenieur van het hoogheem raadschap Schieland. Hij zit nu weer rustig achter zijn bureau in het statige Schielandhuis aan de Eendrachtsweg te Rotterdam. „Vannacht heb ik voor het eerst weer eens goed geslapen maar in deze zelfde kamer heeft hij Zondagavond, samen met twee andere ingenieurs, gevreesd dat de allerergste ramp, die Nederland zou kunnen over komen tóen wist nog niemand, hoe erg vooral Zeeland al was getroffen zich zou kunnen voltrekken: een door braak van de Schielandse Hoge Zeedijk, die. dwars door Rotterdam, langs Ca- pelle, Nieuwerkerk en Moordrecht naar Gouda loopt en het steeds hoger opstu wende water in de Hollandse IJssel moest tegenhouden. De ramp heeft zich niét voltrokken. Maar het is op het nip pertje geweest. En als het was ge beurd... „Als r ALS het was gebeurd, dan zaten wy hier nu niet", zegt ir Salomé, „dan waren wij nu bezig drie millioen mensen te evaeuëren in plaats van vijftigduizend, dan stond heel Zuid- Holland blank van Rotterdam tot Den Haag en Leiden. En dan waren er dui zenden doden méér geweest." Want achter de Schielandse Hoge Zeedijk ligt geen slaperdijk. Komt daar ergens een doorbraak, dan is het water niet meer te stuiten. De Zuidplaspolder, de Prins Alexander- polder en tientallen kleinere polders zouden zijn overstroomd en daar onder ziin er. waarvan het maai veld vier. vijf en zelfs zes meter beneden N.A.P. ligt. En dan te weten, dat op de 1ste Februari, des morgens om halfzes in de Juliana- sluis te Gouda een peil werd afge lezen van 3.75 meter boven N.A.P. De Schielandse Hoge Zeedijk be schermt Holland al zeker meer dan zeven eeuwen: in 1272 werd het Hoog heemraadschap gesticht en toen was die dijk er al. Op de meeste plaatsen is hy vier meter hoog en altijd heeft men ge dacht. dat dit toch wel voldoende zou zijn. De normale laagwaterstand in de IJssel is 60 cm beneden N.A.P., de nor male hoogwaterstand 1.05 plus en er onder gewone omstandigheden dus spe ling genoeg. Bij 2.65 meter plus is het z.g. rijpeil bereikt. Dat wil zeggen, dat het dan toch tijd wordt er alvast op uit te trekken om te zien of er zich geen onraad kan voordoen. Nog dertig centi meter hoger en het noodpeil is bereikt, het djjkleger wordt opgetrommeld en iedereen is op zijn hoede om op het eer ste sein in te grypen. Maar men heeft ook rekening gehouden met een theo retische stormvloed en daarvan is het Êeil bepaald op 3.55 tot 3.65 -j- N.A.P. !en slag in de lucht? Och nee, de hoogst bekende stand van de rivier is 3.34 geweest en dat was in Januari 1916, het rampjaar van Waterland. En dan is de vier meter nog niet bereikt, zodat... Ja, maar gooi alle theorie maar overboord, want die hoogst bekende stand van 1916 is nu helemaal geschiedenis geworden: op 1 Februari 1953 bereikte het water in de Hollandse Ussel een stand van 3.80 Nu weten zij beter EN was het nu maar zo, dat de dijk inderdaad overal vier meter hooj wés. Eén stuk, de Ketensedijk, i slechts 3.64 meter en ook elders zijn er verschillen. Maar waarom die dijk dan niet al reeds lang opgehoogd? Aha, dat kost geld! En wanneer de laatste wa tersnood zo'n halve mensenleeftijd ge leden is gebeurd, let men wel eens meer op de dubbeltjes, dan eigenlyk verant woord is. Natuurlyk kost het geld en deze verschrikkelijke ramp, zou ttOE RAMPZALIG de gevolgen H voor Holland zijn, wanneer ■*- de Schielandse Hoge Zeedijk bezwijkt, zouden wij allemaal kunnen weten, loant in alle school boekjes staat immers het verhaal van heidens ontzet, dat mogelijk werd, omdat de Prins van Oranje deze dijk door liet steken en Boisot met zijn vloot van tweehonderd platboomde schepen met achthon derd Zeeuwen naar de belegerde stad kon varen. Ja, maar in elk ge schiedenisboekje staat óók, dat het lage land maar heel traag onderliep en dat men allerlei dijken en dijkjes door moest steken om maar meer water te krijgen. Zou het dan écht zo'n vaart lopenwanneer de dijk doorbreekt .- Dit alles echter gebeurde vier honderd jaar geleden bijna. En er is sedertdien het een en ander ver anderd. De zeespiegel rijst voort durend en wel ongeveer 20 ö- 25 cm per eeuw. En hoeveel is sedertdien het land gezakt? Het verhaal van Boisots vloot bewijst niets meer, afgezien pog van het feit, dat er toen bepaald geen drie millioen mendtm in Zuid-Holland woonden. Maar er zijn toch nog altijd slimme boeren, die met het geschiedenis boekje in de hand komen aantonen, dat die waterbouwkundige inge nieurs er ook maar weinig van af weten. van (laten we zeggenzestigduizend gulden voor een stukje dijk niet eens moet préten. Er is wél over gepraat. Lang en uitvoerig. Of het wel nodig was. Of de uitgave wel verantwoord was. Of het niét een beetje goedkoper kon. Of de ingenieur niet een beetje dl te voortvarend was. Nü weten ze het wel beter, nu het bijna te laat was. Er komt nog iets bij. De dijk is be bouwd. Canelle. Niei'wkerk, Moordrecht, liggen óp de dijk. „Ik kan moeilijk met een paar bulldozers die plaatsen kaart schuiven", zegt de inf. „maar ze hadden er beter niet gebouwd kunnen zijn. En weet u, dat ze mij daar altyd weer uitlachten omdat ik zo be zorgd was? In de huizen op de dijk moeten vloedplanken aanwezig zijn. Die nassen precies in de gleuven, die in de kozijnen van deuren en ramen zijn ge maakt. Dreigt er gevaar, dan moeten die planken geplaatst worden, maar als we. tweern?al in het. jaar. dijkschouw hielden en ik naar die vloedolanken in formeerde, d?n dachten die b'i in Moor- drechtt en Capelle: daar héb je die gekke ingenieur weer met zijn plankjes. Maar aan die plankies hebben drie millioen mensen het te danken, dat zij nu niet ergens in Denemar ken of Frankrijk of wie weet waar als vluchtelingen zitten. Die on nozele, belachelijke vloedplankies hebben het water Zondag tegenge houden!" Ir Salomé weet nog krassere staal tjes. Er staat in Moordrecht een garage op de dijk. Een garage met brede deu ren. En voor die vloedplanken was een paaltie nodig, midden in de ingang. Het paaltje werd omgereden en niet hersteld. Wat zou dat nou, zeiden ze in Moor drecht. De ingenieur heeft met zijn vuist op tafel geslagen en gedreigd, dat als dat paaltje niet één-twee-drie herplaatst werd. hijEnfin, als die rare inge nieur het dan zo graag wou! De Moor- drechtse garagehouder zal zich in deze dagen het gesprek misschien nog wel eens hebben herinnerd. Maar raar ZE vinden het ook raar", zegt hij. „wanneer ik er fel tegen ben, dat er bijvoorbeeld in de berm van de dijk een paaltje wordt geslagen. Eén zo'n paaltje kan toch geen kwaad, zeg gen de boeren dan. Ze weten niet, dat het kleinste gaatje de rampzaligste ge volgen kan hebben. Kijk, je kunt al een grote doorbraak krijgen bij bladstil weer, als het water maar hoog genoeg is gestegen en over de dijk stroomt. De druk van het water in de rivier veroor- overstromende water maakt de grond in de teen van de dijk week, die modder boel zakt weg en ondergraaft de kruin, die dan opeens kan wegzakken. En de ramp is gebeurd. Nu is de beste verde diging van een dijk beter nog dan bazaltblokken, beton, asfalt, of wat ook gewoon gras. Die duizenden wortel tjes houden de grond stevig bij elkaar. Maar één paaltje, één molshoop kan oorzaak zyn van een grote ramp. Er. dat willen de boeren soms niet begrijpen." Wat gebeurt er nu met de dijk? Er is op 14 Februari wéér springtij. Drei gen dan weer dezelfde gevaren? Ach. wanneer er dan wéér zo'n orkaan uit het Westen losbarst. Ja, dan! „Laat men nu vooral vertrouwen ln ons heb ben", zegt de ingenieur; „wij hebben het gevaar bezworen en, nu ja, als de hemel invalt, zijn we allemaal dood Wat in de nacht van 31 Januari op 1 Februari is gebeurd, was abnormaal Theoretisch kan zich dat herhalen. Maar wij kunnen onmogelijk met Alle eventuele verschrikkelijke omstandigheden reke ning houden. De hoogst bekende vloed in Zeeland is 4.25 geweest. Die dateert van 12 Maart 1906. Maar op 1 Februari 1953 werd het daar 4.65-f-. Wel doen vij natuurlijk wat wij kunnen. Wij laten ïu kaden op de dijk aanleggen van 50 centimeter hoog, zodat de dijk 4.50 wordt. Maar dat werk is natuurlijk niet in een paar dagen of een paar weken klaar. En al zou je een dijk maken, die twe* meter boven de hoogst bekende vloed uit zou steken, dan durf ik er nog niet op te zweren, dat hy nooit zal be zwijken. Er zjjn te veel onberekenbare factoren." Wèl hoopt ir Salomé, dat deze ramp tenminste één positieve winst oplevert: dat er nu eens radicaal wordt afgere kend met al die verouderde tradities, aaraan wij die duizend-en-één polder besturen, waterschapsbesturen, enz. te danken hebben, die allemaal graag auto noom willen zijn en geen inmenging van wie ook dulden en die menen het zelf het beste te weten. Hij heeft jarenlang in Zeeland gewerkt: déAr heeft het provinciaal bestuur kans gezien (in Zeeuwsch-Vlaanderen) 86 bestuursVin heden van polders en waterschappen te verenigen tot één lichaam. Zo moet het elders ook gebeuren. En geef dan het bestuur van zo'n grote eenheid een stevige, kundige technische staf. Geef die technici bevoegdheden om te doen, wat zij nuttig en nodig vinden. Geef ze de middelen om dat wat nodig is te doen óók, want wanneer ergens de zui nigheid de wijsheid bedriegt, dan is dat wel op dit gebied. Bijna was de Schielandse Hoge Zee dijk daarvan een verschrikkelijk bewijs geworden. (Van onze correspondent) ALKMAAR, Zaterdag De gemeente Heiloo geeft 25.000 voor de noodgebie- den, zo besliste gisteravond de raad in een buitengewone vergadering. Maar het heeft moeite gekost. Omdat de leden van de raad eerst hun critiek op de houding van hun burgemeester wensten te uiten, zo zeiden zij, niet het initiatief had genomen om de vergadering uit te schrij ven en zelfs aanvankelijk met een perti nent „nee" op een verzoek had gerea geerd. Bovendien zou hij zich niet aan het hoofd hebben gesteld van de Zondag avond opgezette hulpactie. De burgemeester deelde mee, dat hy een dringende afspraak had en niet be hoorde „tot degenen, die de gehele dag de radio hebben aanstaan" en dus nau welijks wist wat er was gebeurd. De openbare vergadering werd daarna ge schorst, men ging over tot geheime zit ting. Soldaat vermist Als vermist is opgegeven de dienst plichtige soldaat W. M. de H'aas, legernr. 321107137, dienstdoende bij de kokschool te Leiden en afkomstig uit Rotterdam. Hij is Maandag het laatst gezien bij reddingswerk te Abbenbroek Wy publiceren hierby de derde lijst van slachtoffers, verstrekt door het Rode Kruis. Het Rode Kruis kan in verband met de omstandigheden waar onder de gegevens van deze verlieslost «orden verzameld niet de volledige garantie geven voor de betrouwbaarheid. Het is dus mogelijk dat een enkele wijziging achteraf noodzakelijk zal blijken. DORDRECHT: Elia van Balkom— Peren, 9.1.94. KERKWERVE: Leendert Kloet, 19.11.88; Hendrina Kooman, 23.10.64; Cornelis van der Byl. 16.3.69. KLUNDERT: Leen van Wensen, mevr. WensenTolenaars en zeven kin deren: E. Kasan, dpi. sold, uit Amster dam N. F. Berg, dpi. sold, uit Den Haag (vermist); A. warts, dpi- sold, uit Delft (vermist). NUMANSDORP(geïdentificeerde slachtoffers): Jan Hoek. 11.5.1904; Jo hannes Dirk Hoek 26.51936: Dirkje E. Hoek, 12.11.1940; Euft Hoek. 29.11.1905. Johannes Hoek. 8.4.1934; Jannetje M. Bezemer. 29.6.1924: Elisabeth C. M. van der Ree, 10.1.1950; Arie Herweyer. 13.4.1907; Elisabeth A. Herweyer. 29.11.42; Cornelis P. Herweyer 19.7.1929; Christina G. HerweyerKnops 3.9.1932; Teuntie M. Herweyer. 7.7.1952; Leen dert Beider 9.1.1872; 't Hoofd—Beider. 9.1.1872: WillemUntje Beider, geboren Schuitman. 2.6.1899; Jan Cot, 6.3.1890: Wilhelmina Cot—Beider. 13.1.1899; Arie Rietveld. 10.5.27: mevr. Rietveld—Her weyer 12.9 1931: Cornelia T. Rietveld, 3.5.1951: Pieter Herweyer. 28.12.18S2; Adriana M. Herweyervan der Ree 29.12.1884; Anthonie Groeneweg 7.12.1900: Jobstie B Groeneweg—De Jongste. 25.12.1905: Hendrik J. Rusten- hoven, 26.11912; Ida A. Rustenhoven van der Ree. 6.1.1913: J. Rustenhoven. 6.10.1933: Teuntje N Rustenhoven, 7.9.36; Neeltje T. Rustenhoven. 10.10 37: Willem A. Rustenhoven. 6.11.1939: Adriaantje A. Rustenhoven. 11.2.1941: Aaltje J- Rustenhoven 30.6.1942; Hen- drika Rustenhoven, 9.4.1947; Pieter A. Rustenhoven. 9,11.1949: Pieter de Jong ste, 7.1.1909 :Kornelia N. De Jongste Kramp 20.7.1915; Dirkje N. de Jongste. 9.9.1941: Neeltje D. de Jongste. 3.4.1945; Hendrlka L. de Jongste 25.10.1946; Hen drik de Jongste 17.3.1951; Jacob Kramp. 13.11.1921; Maria A. KrampFortuin, 9.7.1922; Hendrik Kramp. 17.5.1948; Neeltje Kramn 15.5.1950; Arie van Gee- mert, 17.12.1927; Johanna C. van Gee- mertvan 't Noordeinde. 1910.1929; Cornelia M. van Geemert. 22.9.1952; Adriaan, Putters, 7.11.1905: Maria Put tersvan Eekelen. 11.6.1921; Jacob Putters, 26.8.1948: Jacob Notenboom, 8.9.1867; Philippus Notenboom, 24.9,1899; Lena Biesheuvel. OUDELANDE (te Goes geïdentifi- ficeerd). Cornelia MolJansens. 19.10.1875. OUDE TONGE (geïdentificeerde slachtoffers): Pleuntje van Noord-Van der Baan. 25.10 1921; Francina Johanna Van Noord. 5.7.1951; L. M. van Polanen, korporaal, legerno. 310419285. ST. PHILIPSLAND. verdronken: An- dries A. van der Est. 18.11.14; Willem Marinus Faasse. 30.1.87; Jan Ligtendag. 6.11.15Jacobus Geense. 7.8.1884. (Omgekomen, nog niet gevonden): Maatje Ligtendag-Den Haan, 3.3.73; Cornelis J. Suurlant. 21.11.34; Jan J. Suurlant, 25.3.29; Jan. M. Suurlant, 20.S.9S: Laurens Vroegop, 27.2.40. POORTUGAAL Jan Verhey. 16.7.1883: Neeltje Verhey-Van Kampen. 22.5.1887; Arie Verhey. 20.2.1913; Klaas Venneman, 12.1.1918; Maria Verhey, 15.8.25; Pieter Venneman 29.11.194S. STAVENISSE (geïdentificeerd te Bergen op Zoom.) J. Hage. 60 jaar. laatste adres: Stavenisse. Wïlhelmina- stgaat; W. J. Hage-Sauke ca. 50 jaar, laatste adres: Kerkweg. Stavenisse, echtgenote van J. Hage; Petronella Jo- sina Hage-Koeman. laatste adres: Sta venisse. A 200. TEXEL (omgekomen): W. Bernardus uit De Waal; W. Djjker (38 jaar) uit Waal; D. Kuip (36 jaar) uit De Koog. R. IJkse (52 jaar), uit De Waal, D. Kuin. 36 jaar, uit De Koog. YERSEKE (woonplaats van deze slachtoffers onbekend.) (geïdentifi ceerd): Tannetje Brieve. 23.12.1892. te Kruinlngen. Thea Hofmeijer, 31.8.1952 te Kruingen Thea Hofmeijer, 31.8.1952 te KruiningenJacob Hendrikse 31.3.31 of 13.3.31 te Ouwerkerk; J. Danker 28.3.'79 te Kruiningen; Maria Joh. van Iwaar- den. geb. 6.1.1896 te Kruiningen. IJSSELMONDE (overleden): Evert Kooiman de Goede. 7.9.1873. RECTIFICATIES 2e lyst, blz. 2. KORTGENE: Ende- waard moet zijn: Engelvaart, Johannes Marinus. 25.6.69. te St. Philipsland; Clement. Jan Jacob, 18.1.43, te Kortgene is in leven en woont thans te Kamper- 2e' lyst. TIEN GEMETEN Dingeman Ordon.; Gerrit Ordon.juiste naam: Dingeman Ardan, Gerrit Ardon. 2e lijst ZUIDLAND. Kapel. 2 gezus ters. wonende Kerkweg; juiste namen: Maartje Kapel-Overgouw; Adriaantje Kwak-Overgouw. Laatste adres: Kerk- (Van een onzer verslaggevers) OUDE TONGE (Overflakkee)Vrijdagavond. In de barre ver latenheid van de watervlakte, waarin het zwaar getroffen plaatsje Oude Tonge ligt, stond vanmiddag een groepje van misschien 60 a 70 mensen samen op de helling van een dijk. Het was een nietige ver zameling mensen in de eindeloze massa goor water. Bijna alle mensen, die op het ogenblik nog in Oude Tonge wonen. Uit hun midden klonk één stem, tegelijk ontroerd en ontroerend. Dat was de stem van de pastoor van het dorp, die het ,,Onze Vader" bad voor de dertig mensen, die daar werden begraven. Dertig slacht offers van de ramp, begraven in een dijk, omdat het kerkhof nog een meter onder water staat. Het was een korte plechtigheid. Een vloot- predikant las een stuk uit de bijbel en bad voor die dertig mensen. Toen liep iedereen de honderd meter over de dijk terug naar het dorp. Dertig slachtoffers, de eerste dertig. Niemand in Oude Tonge weet, hoeveel mensen in die gruwelijke Zaterdagnacht zijn ver dronken. Men schat het aantal tussen de 300 en 500. De mensen van Oude Tonge zijn er nog lang niet aan toe te denken over het verdrijven van het water, de tweede fase. Hier zit men nog helemaal in de eerste ellende. Van de 3000 inwoners zijn er nu 2500 geëvacueerd, enige hon derden dood en nog honderd aanwezig. In het dorp kan men alleen nog lopen op de dijken, twee of drie straten en een pleintje bij de haven. Alles staat verder nog onder water. Af en toe klinken er schoten op straat. Ik ben er een paar keer op afgegaan, maar vond dan een dode hond. Ik heb gevraagd, of dat nu wel werkelijk nodig is en ik weet nu, dat het moet. Die mannen van de rijks politie hebben mij meegenomen naar de plaatsen, waar de cadavers van koeien en paarden drijven. Al die REDDER, TERUG UIT NOODGEBIED: men zeggen, dat men over een bedrag zaakt die breuk dan niet. (Van een onzer verslaggevers) „Ik heb het gevoel, dat ik het nooit meer koud kan krijgen." Het was Ton Timmerman, een scheepsbouwkundig tekenaar uit Amsterdam Noord, die ons dit Donderdag in zijn behagelijk warme woning aan de Nieuwedammerdijk ver telde. Hij was net terug uit het nood gebied in de buurt van Tholen, waar hij van Maandag af, samen met drie vrien den, in de vijfenhalfton-barkas „Jager" van de Holland West Afrikalijn zwaar WOERDEN slag had geleverd tegen het pekelzoute water, dat het Zuid Westen van ons 'and in een paar uur in een gebied des doods beukte. „Hoeveel mensen we van de daken en uit de bomen hebben gehaald, ik weet het niet. Het kunnen er 80 zijn, maar ook tweehonderd. In die omstandigheden verlies je alle gevoel van tijd en de keren, die je heen en weer vaart, tel je niet." Een radio-oproep van het Rode Kruis had de verteller, de chemisch arbeider L. van den Brun, de scheepskok M. Blok en J. Jansen, technisch ambtenaar van de H.W.A.L., alle vier mannen uit Noord, bij elkaar gebracht op een truck, die met de barkas naar het Zuiden reed. In Bergen op Zoom begon de strijd. Bij afgaand tij gleed het acht-en-halve meter lange huikje de haven uit en be gon de strijd van de vier tegen het zoute water, dat hun gezichten tot rauwe hom pen sloeg, het brood in hun handen on eetbaar maakte en door hun kleren op hun huid prikte. Zij vochten door, samen met het leger van andere redders in pra men, boten, vlotten en in de lucht. Van 's morgens heel vroeg tol 's avonds bij elven, als ze van het tij ge bruik maakten, om weer bij Bergen op Zoom naar binnen te slippen, „pendelde" de barkas tussen de wanhopigen op de geïsoleerde ruines en schepen, die de drenkelingen konden overnemen. Brui- |nisse, Tholen, Schouwen, Zijpe, Stave nisse, het zijn voor deze mannen begrip pen van verkrampte doden, zich met door zoute gesels kapot geslagen handen vastklampende levenden en van een voorbijdrijvend kinderwiegjeleeg. Het gebeurde, dat ze voorbij een ver laten dak voeren, met een koevoet een gat hakten en een vliering zagen met. een oude boer en boerin, die niet weg wilden uit het huis, waar ze gelukkig waren geweest. Vol lof zijn de vier over de nolitie, de burgers en het Rode Kruis in Bergen op Zoom, iets minder goed te spreken over een naar officieren. „We kwamen in een kazerne, om wat droog goed te vragen. Het onze was doorweekt. Een luitenant weigerde ons de gevraagde broeken, want dan zou hy ze zelf moeten betalen." cadavers zijn aangevreten door de honden. De typhus dreigt hier. Alle honden moeten worden afgemaakt. Zelf moest ik ook een injectie hebben, voor ik op Overflakkee werd toegelaten. Iedereen is hier ingeënt. In die enkele straten van Oude Tonge is het druk. De honderd dorpelingen en ongeveer evenveel hulptroepen van de strijdkrachten en het Rode Kruis lopen bedrijvig heen en weer. Zij proberen orde te scheppen, te redden, wat er te redden valt. Elke paar minuten landt een helicopter of stijgt er een op. De evacuatie is afgelopen, maar er worden voortdurend medicamenten en voorraden aangevoerd. Het voedsel voor al die mensen komt elke dag met vier grote dekschuiten. Want eten is er niet meer in Oude Tonge. De winkels zijn gesloten. De voorraden zijn wegge spoeld en de oogst is verloren gegaan. Hard werken Die mensen in het dorp werken hard. De geschillen van een week geleden zyn allang vergeten en er heerst een een dracht, die wij ons nog herinneren van de oorlogsjaren. Het bureau van burgemeester, de heer A. D. van Dijk staat nu in de secretarie op de boven verdieping van het raadhuis en om hem heen krioelen vijftien, twintig mensen, die orders afwachten, of hulp of inlich tingen willen hebben. Het is een heksen ketel in het raadhuis, die slechts even onderbroken wordt, als iedereen zich gaat verdringen om een paar kranten, die net zijn aangekomen. Want sinds de vorige week Zaterdag is Oude Tonge geïsoleerd geweest; er is alleen een radiozender en -ontvanger van het leger en niemand weet, hoe de situatie buiten dit ene dorpje is. Alleen heeft men iets gehoord van Nieuwe Tonge, waar de toestand zo mogelijk nóg erger schijnt te zijn. Daar is de hele overlevende be volking geëvacueerd en er verblijven op het ogenblik alleen nog een paar rijks- politie.mannen, die de honden afmaken, nog wat achtergelaten bezittingen pro beren te redden en plunderen tegen wil len gaan. Maar er zal in Nieuwe Tonge niet geplunderd worden; het is bijna onmogelijk er te komen. Auto's kunnen niet door het water en de daaronder liggende kapot geslagen wegen, en de meeste boten steken te diep om over de weilanden en hekken te varen. Alleen een helicopter kan daar helpen. De KNAC geeft het volgende advies aan de eigenaars van personenauto's in het getroffen gebied, die geheel of ge deeltelijk in het water hebben gestaan: Tracht de motor niet in beweging te brengen, en verplaats ook het voertuig niet, als dat niet strikt noodzakelijk is. Verwijder het water voor zover moge lijk, tap met name motorcarter, versnel lingsbak en achterbrug af. Maak ge bruik van de roestwerende middelen, die de smeerolie-maatschappijen in het ge troffen gebied leveren. Maar houdt er niettemin rekening mee, dat het mecha nisch gedeelte van een verdronken automobiel in zeer vergaande mate moet worden gedemonteerd en technisch ver zorgd voordat de wagen weer rijklaar zal zyn. ROME Het me(Ieleven van het buitenland en de w'yze waarop deze landen onze getroffen gebieden te hulp schieten is ongekend. In Rome, Parys, New York, in Londen, Kopenhagen en Oslo en in nog vele andere steden zyn er comité's opgericht ter leniging van de Nederlandse slachtoffers van de watersnood. Via de landelijke Rode Kruis organisaties komt het dan naar Nederland waar het Nederlandse Rode Kruis voor verdere distributie zorgt. In het vorig jaar eveneens zo door het water geteisterde Italië laadt men thans kratten met sinaasappelen in een door de Italiaanse regering speciaal daarvoor ter beschikking ge steld vliegtuig. Deze sinaasappelen zyn een geschenk van het Italiaanse volk. NFW YORK Benjamin Bernett (links) bracht de Nederlandse consul- generaal Baron J. A. de Vos van Steenwyk Woensdag een pakket kleren. De goederen staan sinds enige dagen hoog opgetast in het gebouw van het Nederlandse consulaat, ondanks het feit dat de KLM dagelijks zendingen naar ons land vliegt. p \TJTTC De Franse hoofdstad heeft een spontane actie ingezet. Op vele pleinen staan bussen gestationeerd die dienen als verzamelplaats van in te zamelen goederen. Zoals onze correspondent dezer dagen meldde, hebben de Paryzenaars voor deze bussen in de ry STOCKHOLM Pr'nses Christina van Zweden liep aan het hoofd van de groep schoolkinderen die dezer dagen bepakt en bezakt by het Nederlandse consulaat te Stockholm binnenstapten. In twee dagen tijds heeft Zweden, waarvan wy ons nog het witbrood en de mar garine in 1945 zeer goed herinneren, een bedrag van 750.000 gulden bijeen gebracht. Daarbij voegde de Zweedse Coöperatieve Unie nog eens 375.000 gulden en besloot de regering 100.000 dekens te sturen. Ileel het land leeft mee met onze getroffen gebieden. In Köeping, een klein stadje in Midden- Zweden, moet ieder die dit weekeinde een van de zes bruggen passeert tol betalen. En die tol-opbrengst is bestemd voor Nederland.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2