Duitse TV ontplooit grote activiteit l [Amsterdamse Fflmp Operation Heartbreak „DE BRUGjubileert HET BEGEREN' NIEUW STUDIOCOMPLEX IN HAMBURG Voor Rampenfonds UltUSSElL PORTRAIT OF JENNIE' Brits ex-minister schreef: (twee jaar te laat) SIROOP FAMEL N.O.Z.E.M.A. erkent belang van F.M. ZATERDAG 7 FEBRUARI 1953 DE TELEGRAAF 7 (Van onze radio-redacteur) HAMBURG, Febr. De da-f gelijkse TV-uitzendingen* in Duitsland worden thans alle verzorgd door de NWDR, de „Nordwestdeutscher Rundfunk" waarbij echter soms programma's uit Ber lijn en Keulen worden inge schakeld. De voornaamste studio bevindt zich te Ham burg, dat gunstig gelegen is, omdat het beschikt over een eigen symphonie-orkest en operatheater en omdat vele radio- en filmartisten deze stad bezoeken en dan dus meteen voor de TV kunnen worden gecharterd. Behalve zijn (provisoire) stu dio's op het Heiligengeistfeld bezit Hamburg één reportagewagen. Het ligt in de bedoeling, deze zomer nog enkele reportagewagens te stationneren in de industriegebie den, die, in samenwerking met een speciale redactiestaf in de kleine, in radiogebouwen gehuisveste hulpstudio's te Keulen en Hanno ver, plaatselijke actualiteiten kun nen leveren. Baliet in een bunker DE HAMBURGER TV-studio's, een grote voor shows en een kleine voor interviews, bevinden zich tot nader order in twee enor me bunkers op een open terrein midden in de stad, die zijn inge richt tot moderne, maar buitenge woon ongezellige kantoorgebou wen. Men ademt er een onfrisse .gevangenislucht, die benauwend en enerverend werkt en heel de televisiestaf zal letterlijk en fi guurlijk herademen als in Juli a.s. het grote moderne studiocomplex te Lokstedt, dicht bij Hagenbeck's Dierenpark, in gebruik kan wor den genomen, dat thans in de stei gers staat. AMSTERDAM. 6 Febr. In de hoofdstad worden de volgende uit voeringen enz. georganiseerd voor het Rampenfonds: Operaconcert op 16 Februari in het Concertgebouw m.m.v. vele Solisten en het Amsterdams Operailcoor. Orgelconcert op 7 Februari, 's avonds 8 uur in de Ronde Lutherse Kerk aan de Stromarkt. Organist: Feike Asma. Concert o$> 10 Februari in kleine zaal veci het Concertgebouw door Hans Hen,leemans en Theo Bruins. Filmvoorstelling in theater Desmet a.s. Zaterdagnacht 12 uur. Film: „Paljas". Het. Blindenkoor van de inriohting aan de Plantage Middenlaan geeft. 10 Februari 's avonds 8 uur ln de Koe pelkerk. Tesselsohadestraat, een con cert Kaarten 1. Kaartverkoop en meldingsadres voor medewerkers voor verkoop: Plantage Middenlaan 64, telef. 52469. Klaverjastournooi op 14 Febr.., Da Costakade 102. Deelnemersprijs 1. De klaverjasclub „De Eilanden" houdt, nog een tweede tournooi en wel op Maandagavond acht uur. Katten- bïireergraoht 3. De vereniging „Ons Suriname" geett Zondag 8 Februari in het Minerva Paviljoen een kunstavond, aanvang 20 uur. Voordrachten van de bekende auteur Otto Sterman en een opvoering van het onlangs opgevoerde stuk „De Geboorte van Boni" geschre ven door E. Bruma. Regie Edwin Thomas. Kaarten a 2.(ri.) van heden af verkrijgbaar aan de kassa van het Minerva Paviljoen. Ook telefonisch 22i288 of 27277. Tier studio's ER WORDT daar thans druk ge timmerd en gemetseld op een rustig gelegen voorstadterrein van 42.000 m2 temidden van modder wegen. Er komt een groot studio- gebouw, omringd door werkplaat sen. verwarmingsinstallaties en wat verder nodig is. Het gebouw, twee verdiepingen hoog, z'al vier studioruimten bevatten, waarvan drie gecombineerd kunnen wor den tot één grote zaai; voorts bu reaux. cantine enz. Toen ik het terrein bezocht, was een der bij gebouwen voor de administratie bijna voltooid. Ik woonde een repetitie by in de oude studie, waar dag en nacht zweetdroppels worden geplengd, want de bunker is 's winters stik- warm en slecht geventileerd. Vrij wel elke avond is er uitzending, 's nachts worden in allerijl nieuwe décors geschilderd en getimmerd, daags daarop moet het nieuwe pro gramma worden ingestudeerd en dan volgt dadelijk de uitzending. Dat een dèrgelijke overhaaste werkwijze in een omgeving met zo onvolmaakte accommodatie en zo- volkomen verstoken van sfeer de kwaliteit van het vertoonde niet ten goede kan komen, laat zich denken. De studioruimte is overigens betrekkelijk gröot, maar laag ge zolderd. Men werkt in deze be drukkende ruimten, waar de kan- tooremployé's met extra-melk- voeding op de been moeten wor den gehouden, „op zijn (en ander mans) zenuwen", al tracht men met alle macht, de stemming er in te houden. Improvisatie T N GROTE trekken geschiedt. Ihet werk er, voorzover ik kon nagaan, op dezelfde wijze als in onze Bussumse Studio Irene; al leen berust de verlichting op een ander (m.i. niet beter) principe, meer volgens het systeem van een filmstudio. Ik zag er o.a. een ballet dansen en enige orkestjes en hu moristen werken onder toezicht van een bejaarde en ervaren re gisseur, de kalmte en gemoedelijk heid zélve. Voor een uitzendfrequentie van een programma per dag is de outillage uiteraard beslist onvol doende, al kan men drie décors tegelijk opzetten. Vaardig impro viserend, slaat men zich door deze tussenperiode heen in afwachting van het tot stand komen der nieu we gebouwen, waar alles geriefe lijker en plezieriger in zijn werk zal gaan. Vaste rubrieken AFGEZIEN van extra-sportre- portages e.d. wordt alleen *s avonds uitgezonden. Een enkel maal z'yn er overdag ook kinder programma's. Een vast onderdeel van de avond programma's is de „Tagesschau": een dagelijks overzicht van actua liteiten. Deze worden niet. als bij ons, door speciale televisie-opera teurs verfilmd, maar in het dossier van een bioscoopjournaal-onder- neming uitgezocht en per meter betaald. Weliswaar is de TV op deze wijze de bioscopen altijd vóór met filmnieuws, maar aan de aard van het vertoonde kan men wel zien. dat het niet steeds met vol doende kijk op televisie is ver- J. F. VAN DEENE Instructie Luchtbescherming. DIT IS het tweede artikel van X X onze radio- en TV-re- X dacteur, dr. J. A. Lee- X rinkdie voor onze bla- den de organisatie van de thans dagelijks uit zendende TV in West- Duitsland bestudeerde. Over enkele maanden zal men in Hamburg een fonkelnieuwhy- permodern studio-com- plex in gebruik nemen. vaardigd. Men is thans in onder handeling over smalfilmopnamen. Elke Zaterdagavond wordt een weekoverzicht van deze reportages gegeven. Weeroverzichten worden door een meteoroloog gegeven, evenals bij ons. Gastprograraraa VOOR „gasten in de studio" kan het publiek candidaten opge ven; de „promotor" moet dan zelf naar de studio mee komen en on der toezicht van de omroep(st)er het slachtoffer enige vragen stel len. Het omroepwerk geschiedt voor namelijk door twee jonge actrices, Irene Koss en mej. Feldmann; maar vele programma-onderdelen worden aangekondigd door bijzon dere medewerkers. Zo werd het KRO-programma omgeroepen door Mies Bouwman, die zeer in de smaak viel door haar beschaaf de. onopgesmukte manier van doen. „Aetherforum" 1V/T IN OF MEER geregeld terug- kerende rubrieken zijn ook: demonstraties van gezelschapsdan sen; lessen in veilig verkeer; me dische actualiteiten; een populair- wetenschappelijke serie „Aus der Welt der Forschung". die door het publiek evenwél te „high- MAQUETTE van het nieuwe com plex studio's en administratiege bouwen van de Westduitse TV in Hamburg-Lohstedt, dat in Juli a.s. gereed komt. brow" gevonden wordt; solisten parades; interviews met sportslie- den (weinig geapprecieerd: men ziet deze lieden liever in actie); een van die ook in ons land helaas onvermijdelijke series over gezel schapsspelletjes, hier onder de titel „Was machen wir heute Abend?"; en een soort Aetherforum, dat ge lijktijdig in de radio wordt uitge zonden en waaraan men altijd per sonen laat deelnemen, die in het nieuws staan, hetgeen mij aanbe velenswaardig lijkt. Toneel geen succes MET toneelvoorstellingen heeft men tot dusver niet veel suc ces gehad; wél met een cabaret van de Berliiner Neumann, waarin ook van fllmmontages gebruik werd gemaakt. Verder wordt ge tracht. actuele gebeurtenissen naar de TV-studio te lokken, hetgeen o.a. is gelukt met de Bambi-film- prijsuitreiking. Voor een bepaalde week was b.v. aangekondigd: een reportage uit een radiowinkel en van een boogie woogie-tournooi; cabaret, tekenfilms en eèn carna valsprogramma. Stori ngen INDIEN er bij vele van onze le zers in het Oosten des lands voldoende belangstelling bestaat wij wachten af, welke wensen ons dienaangaande bereiken kunnen wij voortaan een weke Uiks overzicht van de Duitse TV- nrogramma's publiceren, zolang de Nederlandse radiobladen dit nog verzuimen. Van technische storingen, zowel van de zender als in de studio, krijgt men ook te Hamburg volop zijn deel. hetgeen o.a. wordt toe geschreven aan tijdnood en gebrek aan routine, omdat de experimen tele periode te karig gefinancierd werd. Afgezien daarvan, is de beeld- en geluidsontvangst z'eer bevredigend, zelfs tot buiten de theoretische storingsgrens van 6f km, zodat ook in Zuidelijke ge bieden van Skandinavië de pro gramma's van de NWDR dikwijls goed ontvangen worden. (Slot volgt). (Advertentie) Een ongelofelijke rust vindt U in Hotel Atlanta, in een uitgelezen en rustgevende omgeving. 1 pers. 190 fr„ 2 pers. 325 Fr„ prima ontbijt inbe grepen.. Tg941d BOEKEN die wij gisteren ontvingen Rembrandt lm Rembrandt, door Janos Pleach (Uitg. Holbein-Verlag, Rit- tergasse 19a. Basel, 23.40). Hoe maakt U het?, roman door Ferdi nand Langen (Uitg. De Arbeiders pers. A'dam, ƒ5.90). Dokters en mensen, door Alice Tisdale Hobart, oorspr. titel: The serpent- -wreatihed staff, vert.i Jan van Dijk (Uitg. West-Friesland, Hoorn, 7.90). De wégen der vrijheid, deel III: De dood in het hart. door Jean-Paul Sartre, vert.: M. Mo4c (Uitg. Con tact, A'dam. 6.90). Mijn vriend Maigrct, door Georges Simenon, vertl: Jaok Kronen iUitg. Bruna Zoon. Utrecht ƒ3.95). Psychologie van de belastingbetaler, door dr. L. Hornstra <Uitg. Ned. Uitgevers Mij.. Leiden, 2.25). Mimi Pinson en al die andere eigenwijze liedjes van Brammetje (Uitg. Leiter-Nyipeis, Maastricht). De arts moet ook Homoeopatisch leren denken, door J. T. Wouters, arts, (Uitg. Ned. Bend v. Natuurgenees- wijize en Natuurgeneeskundige in richtingen, Sop'hialaan 38, A'dam, ƒ0.60). Sober, subtiel filmverhaal CECIL KELLAWAY als de kunst handelaar en Joseph Cotten als de kunstschilder in „Portrait of Jennie". (Alhambra) IN DE VROEGE OCHTEND van een dag tijdens de tweede wereld oorlog kwam er in de Atlantische Oceaan een Engelse duikboot naar de oppervlakte; een duik boot met een bijzondere opdracht. Want op die ochtend werd een man, die twee dagen te voren in Londen overleden was, aan het zoute water prijsgegeven en daarmee werd een der belang rijkste operaties van de afgelopen oorlog begonnen. „Zo ging Willy ten slotte ten oorlog, de distinctieven van zijn rang te velde op zijn schouders en een brief van zijn liefste dicht aan het hart." Het einde van een triest ver haal. Een verhaal, dat geschreven werd door Duff Cooper, die vroe ger Brits ambassadeur in Parijs was en tijdens de oorlog minister van voorlichting. Daarom alleen is het boek „Operation Hart- break", al van belang, want de lezer kan veronderstellen, dat een belangrijk gedeelte van deze ro man niet zozeer op fantasie van de heer Duff Cooper, amateur- schrijver, dan wel op gegevens van zijne ex-excellentie Cooper berust. Een triest verhaal; in zijn hoofd persoon Willy Maryngton heeft de schrijver ons een figuur willen voorzetten uit een milieu, dat de Ne derlandse lezer anno 1952 nogal ongeloofwaar dig voorkomt: de Engelse of- ficierskaste. Willy's vader sneuvelde 1914 en de zoon werd „natuur lijk" ook offi cier. Maar al les liep hem tegen in het leven. De man. die huiverde van afschuw, toen hij een oorlog om een einde aan alle oorlogen te maken", die met angst bedacht, dat het wel vijftig jaar zou kunnen duren eer er opnieuw een grote oorlog uitbrak deze man was nèt te jong om in de eerste wereldoorlog te kunnen vechten. Kort daarop wordt hij naar het toenmalige Brits-Indië overge plaatst, waar hij zich met een meisje verlooft, dat er met eeri ander vandoor gaat. Hij keert terug naar Londen, waar hij op Felicity verliefd wordt, een doch ter uit het huisgezin, waar hij op gevoed werd. Maar ook met Feli city wil het niet tot een huwe lijk komen. En dan komt de tweede wereld oorlog, door Willy, de militarist, de officier in hart en nieren, met vreugde begroet. Maar ditmaal is hijte oud om te vechten! En enkele jaren later sterft hij, prozaïsch, aan een longontste- DE Vereniging van Nederlandse beeldende kunstenaars „De Brug" viert, twee jaren te laat, haar 25-jarig bestaan met een jubileum-expositie in het Stede lijk Museum, met groepen werk van overleden en oudleden en leden en met een „hommage" aan J. F. van Deene, die eens 65 jaar en van 1934-'39 voorzitter van „De Brug" was. Van Deene en wijlen Jacob Bonaien die hier ook een klei ne -groep heeft waren de eer ste Nederlandse schilders, die nog vóór de door hen vereerde Piet Mondriaan, geheel abstract: zon- iwiimiiunmHMiiTiïTiTIFi VERENIGING VAN NED. BEELDENDE KUNSTENAARS EXPO SEERT IN HET STED. MUSEUM TE A'DAM der voorstelling schilderden. De uit hun nauwe samenwerking ontstane niet-afbeeldende kunst in analogie met absolute mu ziek, absolute schilderkunst ge noemd bedoelde boven-per- soónlijk innerlijk leven tot uit drukking te brengen. Zij vormden met John Ra- decker, Chris Hassoldt en Arnold Davids een groep, die in 1913 een wagenvracht werken aan het oor deel der jury van de „Moderne Kunstkring" onderwierp. Maar deze Kring was niet zo modern als zijn naam en weigerde dit toen 1 te moderne werk, waarna het op invitatie van onze Salon des refusés: „De Onafhankelij- ken" in haar eigèn gebouw ge- exposeerd werd. Tegelijkertijd lanceerde men een „manifest". De afbeelding van vormen en kleuren, ontleend aan natuur voorwerpen of aan de natuur, ontbrak aan deze schilderstukken, omdat, volgens dit manifest, het gebruik van deze natuurvormen de aandac/ht van de schilder af leidt van het „eigenlijke", waar het bij een schilderij altijd om gaat. Dit eigenlijke zit in de lijn en de kleur, het gevoelsleven, de weelde en de liefheid. En door het loslaten van de natuurvormen als „voorwendsels" kon dit eigen lijke zuiverder, preciezer door de lijnen en kleuren worden uitge drukt. T wee pioniers Een Bendien echter schilderde dan weer een poos abstract, dan weer een poos met voorstelling. Hij vond beide richtingen haar voor en tegen hebben. Als hij ab stract schilderde, gaf hij, volgens eigen bekentenis, meestal weer hoe hij zich in het leven voelde staan, gaan, zweven of drijven. Als hij een ding uit de natuur schilderde, een boom of een kruik, dan „was" hij die boom af die kruik. Zo kan men hier zien, hoe hij zich in zijn mysterieuze en klare portretten en in een plastiek van een knielend figuurtje vereenzel vigde met zijn mensen. Ook Van Deene's schilderijen laten na de „absolute" periode weer schouwspelen van dezelfde orde van dingen zien als de scnouwsipelen van de wereld. Zo dat progressieven zullen zeggen, dat .hij goed begonnen en conser vatieven. dat hij goed geëindigd is. Ven Deene was kunstcriticus van liet Alg. Handelsblad, schreef artikelen over Franse kunst en kunstenaars en publiceerde ver zen. (Een der getoonde rondelen is aan zijn vriend Bendien ge wijd). En ook als schilder toont hij zich niet afkerig van de litera tuur en verhaalt hij, au fond plastisch blijvend, v.an de in structie zelfbescherming bij luchtaanvallen, van een Parijs café-concertnummer „De agen- tjes" of van een moordaanslag (op de absolute schilderkunst?), waar hy in staat blijkt tot satire en scherts. In z'n portretten, landschappen en stillevens toont hy zich soms een nog niet genoe? gewaardeerd stijlvol natuurschilder. Goed bestaansrecht Terwijl andere verenigingen heboen opgehouden te bestaan of meer existeren dan leven, bewijst „De Brug" mét deze expositie ■haar bestaansrecht. Men betreurt de schitterende afwezigheid van een harer oprichters en steun pilaren, de grote fijnschilder D. B. Nanninga. De expositie krijgt het belang, dat zij heeft, van de groepen van Emile Dehé Sr., o.a. een in hout gesneden portret van zijn vader, de violist, dat z'n vlak goed vult; van het frisse en duidelijke figuur en portret van Otto Hanrath; het degelijke, gedegen grafische werk van Arend Hendriks; Dick Ket's stilleven met kwaliteiten op hoog niveau; de diepzinnige Bijbelse composities en levende portretten van J. J. Isaacson; Dirk Nyland's werk met een zo Hollands gees tesmerk en het aardig geziene portret van een vrijgezel door de musious-sohilder C. Schaaf. Met veel genoegen zag ik terug Sal. Meyer's stadsgezichten en ■vooral zijn „Kat aan de kraan". Hij is en blijft de beste onzer moderne primitieven, die zich voor geen enkele buitenlandse meester der Rousseau-school be hoeft te verstoppen. Vermeldend zy ten slotte nog gewaagd van de inzendingen van G. Drost, F. Erfmann, Gerrit de Jong, Th. Stiphout, A. van Zee gen (ik ga van de besten voorbij), king. Krijgslist TOT zover is het verhaal een tamelijk dorrè opsomming van feiten en gegevens; men merkt, dat de heer Cooper een amateur-schrijver is, die de fijne toetsen van „het vak" maar matig onder de knie heeft. Maar deze bezwaren vallen weg in het laatste, het kleinste maar verreweg het leesbaarste gedeelte van het boek. Hier, zo merkt men, is de man aan het woord, die uit oorlogservaring schrijft. Als Willy eenmaal gestorven is, blijkt, dat Willy nü zijn vader land de dienst kan bewijzen, die hij in zijn leven had willen ver richten. Hij wordt bevorderd tot majoor, een rang die hy tijdens het leven maar niet kon bereiken. Hij krijgt in zijn borstzak de brief van Felicity, die hij tijdens het leven niet mocht ontvangen... en mèt die brief komt er in het waterdichte z'akje een aantal ge heim-uitziende. doch niet geheel juiste documenten. Zijn lichaam wordt in zee gedeponeerd, op een punt, vanwaar de stromingen het naar de kust van een neu traal land zullen bréngen. Maar niet een zo neutraal land. als En geland wel zou wensen (ge kunt hier raden dat Spanje bedoeld wordt Met andere woorden: de heren van de geheime dienst, die deze „Operation Heartbreak" op touw zetten, weten, dat die „geheime" documenten gelezen zullen wor den, gefotografeerd, en doorgege ven aan de vijand, die daardoor op een verkeerd spoor gebracht zal worden, waardoor een van de meest verrassende operaties uit de oorlog een succes werd. En als hij dat beschrijft, is Duff Cooper méér dan een ex.excel. lentie. „Operation Heartbreak" door Duff Cooper. Uitgeverij Servlre, Den Haag. Vertaling R. Kernkamp-Muy- derman. Prijs f 3.90. die deze expositie, waarop men zich voelt als vóór de oorlog, be zienswaardig maken. Men zij in de kunst even tole rant als in de natuur, waar de leeuw niet op het terrein van de tijger jaagt. De abstracte en realistische kunst kunnen heel goed naast elkaar bestaan, zelfs in één persoon, zoals hier wordt aangetoond in Bendien en Van Deene! K. NIEHAUS, (Advertentie) ""If Mill II Bist Een füm, die haal van Ro bert Nathan uit 1920 geen onrecht aandoet en de subtiele sfeer, al thans voor een zeer groot deel, heeft weten vast te houden. Het is de geschiedenis van de be rooide kunstschilder Eben Adams (Joseph Cotton), die zich in New York met cliché-schilderijen nau welijks staande weet te houden, doch plotseling inspiratie en roem vindt na de ontmoeting met Jen nie (Jennifer Jones), een won derlijk mooi, teer wezentje, dat zich op een ijskoude winteravond in een park ophoudt. Het is een vreemde ontmoeting, want al spoedig blijkt, dat Jennie een geest is, die zich uitsluitend voor Eben manifesteert. Wel heeft zy werkelijk geleefd, maar dat is reeds geruime tijd ge leden. Haar ouders trapeze werkers zijn jaren her omge komen in een theater, dat reeds lang niet meer bestaat. Zelf is zij tijdens een hevige storm, betrek kelijk kort daarna, verdronken. Het fijnzinnige verhaal van twee zielen, die elkaar uit een zaamheid en zielenood opheffen, bezit met al zijn irreële elemen ten. de kracht van een reële, elementaire liefde. De uiterlijk heden zyn het onontbeerlijke kleed van een machtige, ontroe rende kern. De begaafde regisseur William Dieterle heeft een knappe, ge voelige filmversie van het ver haal gegeven met camera-effec ten. die zowel de onwezenlijke sfeer doen uitkomen, als het wezen raken. De muziek van De bussy, die men in knappe varia ties heeft benut (de le Arabesque, delen uit „La Mer" etc.), leent zich uitstekend voor het verster ken van de sfeer. Uiteraard laat het proza van Nathan meer aan de verbeelding over dan de film taal. zodat men van het oorspron kelijke werk intenser kan genie ten, maar dat is een critiek, die vanzelfsprekend met het wezen van twee in feite autonome kunstvormen samenhangt- Wat het spel betreft/ een op merkelijke creatie van Jennifer Jones, goed, sober spel van Joseph Cotten. een mooie kleine rol van Ethel Barrymore (de kunsthande laarster) en een heel klein rol- letie van de haast legendarische Lillian Gish (de Moeier-overste). JAN SPIERDIJK. Getuige vermoord Nöggerath Hier geen stars die beroemd- of zelfs maar bekendheid genie ten: met uitzondering van Carl Lu d wig Die hl (de man die bij de moordaanslag op Hitler was be trokken) zijn alle medespelers on bekenden- Ook het verhaal is geen vondst, en todhToch is „Ge tuige vermoord1" een film, die de moeite van het zien ruimschoots waard is. De Italianen, die zich met deze rolprent voor het eerst op het terrein van de thriller heb ben gestort, maakten een product, dat in elk geval van de eerste tot de laatste meter de bezoeker dwingt de ogen op het doek te houden. She's working her way through college Cineac Een 9how-film met zingende en dansende studenten onder aanvoering van Virginia Mayo en Gene Nelson. Het verhaal komt er onder geen omstandigheden op aan, zeker niet onder de huidige. Hét pro duct is in kleuren- Wanda, de zondares Het duurt enige tijd voor Wanda (Yvonne Samson) op het tapijt ver schijnt. maar dan weten we ook waar we zyn, want het meisje, dat van lichte zeden is, doch een goed hart bezit, zet het melodra ma van Italiaanse makelij, alle kracht bij. Het komt er op neer, dat een keurige kapitein bij de marine in moeilijkheden is ge raakt, doordat zyn vrouw zelf moord heeft gepleegd. Het ziet er aanvankelijk naar uit, dat hij als moordenaar de gevangenis in zal draaien en, wanneer dat niet ge schiedt, is hij toc-h lang niet van alle moeilijkheden af. Zijn zoon en allerlei omstandigheden staan hem in de weg. Genoemde Wanda helpt hem enige tyd over 's levens h-orden heen, maar maakt de fi nish niet meer mee. In het be paald larmoyante geval zijn knap pe acteurs als Frank Viliard en Frangoise Rosay bepaald mis plaatst. (J. Sp.) Als de avondklokken luiden Rond het be kende „Les trois cloches" is een zoe tige Duitse film- comedie gemaakt. De zoon van een arme Y) schoolmeester redt de /'UZ^L. dodhter va-n een rijke landeigenaar van een wisse doodOm hem te be'lonen betaalt de vader de muzikale studie van de jongen, die intussen eeuwige liefde 'heeft gezworen aan het meisje. Maar jaren tater gaan de za ken van de landeigenaar achteruit en zijn redding kan a-Ueen komen door het huwelijk van zijn dochter met een c-u-dere jonker, die de zaken van schoonpapa regelt. Wanhoop tussen de geliefden, maar de dochter offert zich op. De jeugdige musicus maakt in zijn Gevleugeld gevaar Het gevleugeld gevaar la een lofr- «s tt, wat louche lucht- vaartmaatschappij. die de dienst on derhoudt tussen Frankrijk en de Ka naal-eilanden. In hoofdzaak is deze onderneming opgericht om veihg voor een waarde van één imiRioen aan valse dollarbiljetten in te voeren. De ge schiedenis draait om een robuste fi guur, die men eigenlijk de onkwetst- bare man zou moeten noemen; hoezeer men hem ook belaagt, hij weet zich steeds met heldenmoed te redden uit de meest precaire situaties. De zaak is niet bijster interessant en te inge wikkeld om werkelijk spanning voor de toeschouwer te ontwikkelen. Verloren jungle /•v Een Engelse jon- /J y geman trekt in Z.- LbjfA'V Amerika alleen op expeditie naar het oude. voor blan ken schier ontoegankelijke In-ca-ge bied, daar hij meent, dat in dit gebied nog overlevenden moeten zijn van een expeditie, die jaren daarvoor zocht naar een verloren Inca-stad en een gouden afgodsbeeld. Fascinerende natuuropnamen dragen deze film, waardoor het geheel mede door goed spel een dynamisch en aan trekkelijk karakter verkrijgt. Hoest 1 Keelp*in 1 (Van onze correspondent) GRONINGEN, 6 Febr. De NOZEMA zal op korte termijn de regering een advies uitbrengen in zake het invoeren van fre- quentiemoduiatie in ons land (radio-ontvangst op de 3 meter band). Hoe dit adivies zal luiden, staat nog niet geheel vast. Dit besluit is het resultaat van een bespreking, die het Comité Belangen Noordelijke Luisteraars Gable: „Kalmpjes aan" CLARK GABLE, die 1 Februari a.s. 52 jaar wordt, heeft ver klaard, dat hij het in het vervolg wat kalmer aan gaat doen. Dat neemt niet weg, dat hij op het punt staat zijn derde achter eenvolgende film in het buitenland te maken, dit maal in Zuid- Amerika. „Groen Vuur" is de titel van een filmver- haai, dat zioh in het sma- Clark Gable £|^ke Ca°f! speelt. Clark Gable is daarin een man, die zyn levèn wijdt aan het zoeken naar een perfecte steen. Roman met tweeslachtig karakter 11 DE Vlaamse auteur Piet van Aken iheeft een 'deels zeer goed verhaal geschreven in een opmerkelijk zuiver Neder lands: „Het Begeren". Het ver telt van een jonge boer die met twee broers en een welgeschapen schoonzuster van duistere her komst op een hoeve woont. Een harde, strijdvaardige fi guur, deze Baltus. Hij is voort durend in conflict met de om ringende wereld. Zijn simpele le vensbeschouwing sluit alle ver draagzaamheid, alle beminnelijk heid radicaal uit. Het is duide lijk dat die krampachtige houding haar oorzaken heeft: in het verle den, in de persoon van zijn va der, en nog sterker in het heden, door de kwellende aanwezigheid van schoonzus Maria. Van Aken begeeft zich niet in uitvoerige beeldende beschrij vingen van de passie, die Baltus voor haar koestert: hij duidt de beklemmende bezetenheid van de jonge boer aan, als met sobere, omzichtige gebaren. Hij laat ruimte tot gissen, maar zó dat ver gissen uitgesloten is. De opzet van zijn roman een ik-verhaal maakt deze metho de mogelijk en zelfs onvermijde lijk, op straffe van volslagen ver tekening der geschetste mensen. Nu naderen de beide hoofdfiguren elkaar stap voor stap en de ge beurtenissen passen zich wonder lijk aan bij die onweerstaanbare drang der zielen. Van Aken bouwt zijn wereld met zoveel precisie op en hij be reidt zyn coupes ook zielkundig zó zorgvuldig door, dat niet of nauwelijks een gevoel van geprik kelde verbazing, van ongeloof waardigheid wordt gewekt. Neen, „Het Begeren" is zeker geen alledaags verhaal van een driehoeksverhouding geworden. Ge stapt dan ook gelaten heen over een bezwaar: de soms wat te literaire stijl. Vergeet niet dat steeds brute Baltus zélf aan het woord is; al mag het waar zijn dat hij in een hoek van zijn hart ook een berg zachte, tedere ge voelens heeft opgeslagen, ge stuit op volzinnen die deze Baltus nog voor geen halve koe in de mond zou hebben genomen. De gebeurtenissen, zich afspe lend tegen het einde der vorige eeuw in een geïsoleerd dorpje op het Vlaamse, platteland, blijken nauw verweven met het zich ontwikkelende politieke leven dier dagen. En op dat punt is Piet van Akens y ver helaas te groot geweest. Hij heeft de on afhankelijkheid der verbeelding prijsgegeven en zichzelf vastge ketend aan een politiek ideaal. Het is de meesterhand gegeven de tendenz te gebruiken tot groter glorie van de letterkundige schep ping. Wordt het patroon der le vens door die tendenz echter te planmatig, dan verliest het mèt zijn geruststellende grilligheid ook zijn zin. Zo is het hier met boer Baltus, die aanvankelijk vij andig staat tegenover de opko mende arbeidersbeweging, daarna tegen wil en dank, doch op vol strekt aanvaardbare wijze in de kleine groep van strijders wordt getrokken. t Van dat ogenblik zouden de meeste dorpsgenoten echter al op hun eeltige vingers hebben kun nen natellen hoe het verder met Baltus afloopt, tot en met zijn volledige bekering tot het socia lisme. Het is jammer dat „Het Begeren" van Piet van Aken geen begeerte inhield naar de vol heid van het leven, maar bleef steken in het altijd wat benau wende landschap van een partij program. JAN HEYN Jr. Uitg. De Arbeiderspers. Amsterdam, Van onze filmredacteur De „Koopman" DORT geleden is er een Frans-Italiaanse Shakespeare- film gereedgekomen, namelijk „De Koopman van Venetië". Re gisseur is Pierre Billon. Franse en Italiaanse acteurs van formaat spelen de voornaamste rollen, o.a. Michel Simon, Massimo Serato, Andrée Debas en Armando Fran- cioli. Van 6 op 20 KE R.K.O., een belangrijke filmmaatschappij, die in 1952 grotendeels door interne moeilijk heden slechts zes films heeft ge produceerd, gaat dit jaar weer duchtig meedoen- Men heeft aan gekondigd dit jaar minstens twin tig films te zullen produceren. Geen stuntamae! SOMMIGE filmacteurs wensen geen stunt-man in hun film- Zij willen de gevaarlijke kar weitjes zelf opknappen. Gérard Phihpe bijvoorbeeld schermde, vocht, reed en duikelde zelf in „Fanfan, la Tulipe". Men moet deze fraaie roman tische film ge zien hebben, om te beseffen, wat dat in hield. Ook de Britse acteur Richard Todd moest niets weten van een stunt-man in „Venetian Bird". een bSeïkort dlï KW»11 T»« Nederland zal worden vertoond. Dat betekende, dat hij van boven naar beneden van een hoge trap mocht vallen, in een liftkoker mocht springen en van een dak rollen tot vlak voor een goot, ongeveer 35 meter boven het beroemde San Marco Plein. Merkwaardig hierbij is. dat de thans 33-jarige Todd in zijn jeugd dermate aan rheumatische koort sen leed. dat de dokters zeiden, dat hij zich nooit overmatig zou mogen inspannen. Duizend tegen één zou hij er nooit overheen komen. Todd kwam er overeen. Dat bleek o.a. in de laatste we reldoorlog, toen hy als een van de eerste Britse parachutisten in Normandië neerkwam. namens de drie Noordelijke pro vincies heeft gehad' met de raad van beheer van de Ned. Omroep Zender Maatschappij. Men toonde zich van de zijde van NOZEMA wel overtuigd, dat binnen vier of vijf jaar Lm.- ontvangst in alle landen van Europa, dus ook bij ons, zal zijn ingevoerd. Derhalve is verbete ring^ van de radio-ontvangst ook in óns land een zaak van de grootste urgentie geworden. Gezien dit gunstige resultaat van de bespreking, heeft het Noordelijk Comité zijn verdere actie voorlopig opgeschort. Wegens de ziekte van prof. Gerbrandy werd de vergadering namens NOZEMA gepresideerd door ir. J. D. H. van der Toorn, hulpdirecteur Algemene Zaken en Radio van de PTT. Deze er kende. dat de radio-ontvangst op de middengolf in sommige stre ken van ons land te wensen laat, ondanks de drie hulpzenders; zelfs erger dan uit de aanvanke lijk door hem ontvangen rappor ten. was gebleken. Namens het actiecomité be toogde de heer De Graaf, dat slechte ontvangst van Hilversum het culturele verband tussen onze landgenoten in gevaar brengt, hetgeen velerlei gevaren mee brengt. ook op politiek gebied. Het bestrijden van die gevaren weegt z.i. ruimschoots op tegen de door de luisteraars te brengen financiële offers. Bovendien is hier een eminent belang van de Nederlandse radió-industrie in het spel. Ook van Friese zijde werd. er, door dr. W. Kok, op gewezen, dat de huidige toestand onduldbaar is. De ontvangst van Hilversum I heeft in het Noórden sterk te lijden van sluiering en van sto ring door buitenlandse zenders; die van Hilversum II is nog veel slechter, behalve in de naaste omgeving van de steunzender Hoogezand. Het gaat hier dus niet alleen maar om kwaliteitsverbetering, maar om het feit. dat luisteraars in 'het Noorden de Nederlandse programma's dikwijls in het ge heel niet kunnen ontvangen, ook niet met de beste toestellen. Slechts de 3 metergolf kan hier uitkomst brengen. Verhoging van de energie der zenders te Lopik kan nooit afdoende zijn om de fading weg te werken. Men meent van de zijde van het co mité. dat twee steunzenders van 3 kilowatt wel voldoende zullen zijn. Deze zouden zijn te combi neren met een televisie-huLpzen- der voor de Noordelijke provin cies. Concert uitgesteld (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG, 6 Febr. Het concert dat het Residentieorkest op Zondagmiddag 8 Februari in het gebouw v. K. en W. zou geven ten bate van de slachtoffers van de nationale ramp, is op uitdruk kelijk verzoek van het college van B. en W. van Den Haag uitgesteld tot Maandagavond 16 Februari. Alle kaarten blijven geldig.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4