Rome nest plus dans Rome ROBERTSON'5 Statenlaan 81 Den Haag Wilt Gij ONDERWIJZER worden? Film-journaal als ooggetuige KOCH WAT ER TE DOEN am Den Haag Amsterdam Utreclht Groningen NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT ZATERDAG 7 FEBRUARI 1953 Theatre Héhertot GJ ABRIEL MARCEL, de wijsgerige toneelschrijver, die het aanvan kelijk aanvaarde predicaat „existen- tialiste chréticn" heeft afgezworen, omdat hij het existentialisme door misbruik van de term in discrediet geraakt acht, heeft met zijn jongste drama „Rome n'est plus dans Rome" heel wat stof opgeworpen. Sinds de première door het Théatre Hébertot dat gisteravond een voorstelling heeft gegeven in De Lantaren te Rotterdam heeft hij in woord en geschrift zijn drama verdedigd: wat ontstond als bevrijding van persoon lijke bezwaardheid. groeide in de dra matische ontwikkeling van de hoofd persoon en zijn omgeving tot een „prise de conscience polyphonique d'un monde qui se sent en péril de mort". Oü est la France? De Duitser Ulrich Steinbock, die naar Marokko gaat. stelt de vraag in het eerste der vijf bedrijven Zij kan, buiten de be- fiaalde situering, gelden voor andere anden, die zich nationaal en in hun beschaving bedreigd achten door (com munistische) invasie of revolutie, en zij impliceert het in de karakterteke ning ontwikkelde en afgewogen pro en contra van Marcels thema: mag men, verontrust, zijn vaderland verlaten? Corneille laat in zijn tragedie „Ser- tonus" de in Spanje rebellerende prae tor (eerste eeuw voor Christus) zeg gen: „Rome n'est plus dans Rome, elle est toute oü je suis." Pascal Lau- mière. de hoofdpersoon van Marcels drama, die naar Brazilië is geëmi greerd. haalt op het eind de woorden van Quintus Sertorius aan en noemt ze een vervalsing. „Ter plaatse moet ge strijden, blijf in het vaderland, ik bezweer het. en als ge er de kracht niet toe gevoelt... De titteltjes zijn karakteristiek voor Marcel, wiens werk altijd iets onbestemds heeft („l'événe- ment est inconnu"). In een conférence na de première heeft hij nadere be spiegeling gegeven. Als Pascal geen hartaanval had gekregen, zou hij mis schien hebben vervolgd: „erken dan uw zwakheid en laat de gedachte varen, dat men buiten de grenzen het vader land beter zou kunnen incarneren" een absoluut antwoord kan een mens niet geven. Pascal, een intellectueel, is „voué l'inefficacité". Zijn eveneens scherp ge tekende echtgenote, Renée, die haar man altijd vernederend heeft, beheerst door in hem de afstand te onderlijnen tussen wat hli is en wat hij begeert te zijn (zij is altijd zijn „malheur" geweest), heeft hem egoïstisch weten te bewegen, Frankrijk te verlaten, om haar en de kinderen. Begrip en steun vindt hij bij zijn schoonzuster Esther, een „nature morale". Robert de com munist lijkt af en toe gelijk te heb ben en bij alles bleef hij Fransman, tot in de dood. Marc-André. de zoon van Esther, droeg geen nationaal-cul- turele gevoelens mee naar Brazilië,; waar hij wel zal kunnen aarden. Tegen stellingen en verschillen in de perso nages: Marcel heeft verklaard, dat Pascal niet met hem te vereenzelvigen valt, maar een van zijn „possibilités in zijn personages op de weegschaal legde, de stuwingslijn heeft verbogen door aanhechting van het probleem van vrije wil en Gods gratie. TAE criticus Jean-Jacques Gautier schreef na de première: het stuk van Marcel zal geen ware vrienden winnen, want iedereen vindt er din gen in, waar hij het mee eens kan zijn en passages, die zijn verzet op roepen. Dramatische „polyphonie", opzettelijk geen scherp gestelde thèse (tenzij de bekering), geen poli tieke propaganda: de auteur was zich bewust, „appels multiples", vaak tegenstrijdig, tot de toeschou wers te richten. Die tekst is door de volkomen inge speelde vertoning (regie van Jean Ver- nier) tot de 9tille aandacht van het niet talrijke publiek gebracht. Het heeft de spelers hartelijk applaus geschonken voor hun vertolkingen. Hield Nicole Renau de rol van Renée. met tempera ment uitgebeeld in haar desastreuze aard, niet te jong tegenover de zoveel be- jaardere ernst van Pascal (Marcel Josz)? Sympathiek in haar strakheid - as de nobelere Esther, vooral in haar scène met Pascal in het derde bedrijf, waarin wederzijds liefde doorschemert. Opmer kelijk, als opgejaagd type van jeugd in moeilijkheden, was Roger Montsoret als Marc-André in het gesprek met zijn oom. waar boven zwakheid diens gevoel sprak. We noemen Jean Champion als de communist Robert. Een moeilijke avond voor de toeschou- ers, doch een voorstelling, die grotere belangstelling had verdiend en in andere omstandigheden ook wel zou hebben gevonden. Toneelgroep Theater Van onze correspondent. NIJMEGEN, 4 Febr. Ook de ge meente Nijmegen zal de nieuwe toneel groep Theater, die in Arnhem is ge vormd. subsidie verlenen. Nadat aan vankelijk binnenskamers besloten was geen subsidie toe te staan, kon burge meester mr Hustinx in de gisteravond gehouden raadsvergadering mededelen, dat binnenkort een voorstel de raad zal bereiken om wel geldelijke steun aan het gezelschap toe te staan. Naar wij vernemen betreft het een subsidie van 5.000,Welke verplichtingen het gezelschap hiervoor op zich zal nemen is nog niet bekend. Gabriel Marcel intérieures" vertegenwoordigt dat hij de communist Robert niet kan uit staan dat hij houdt van de jonge Marc-André, die in zijn vaderland geestelijk was losgeslagen. De auteur heeft geen stelling verdedigd, doch karakters voor ogen gehad, die zich in Pascal reflecteren. Hij schreef twee boeiende bedrijven, verviel in Hl tot breedsprakigheid om elk voor en tegen af te wegen, waarna de twee bedrijven in Brazilië tot de katharsis leiden Pas cal bleef in wezen Fransman en Rome is toch in Rome. Geen „existentialiste chrétien" wil Marcel meer heten: alle toneel, dat die naam waardig wil zijn, is existen tieel. omdat het van „l'existant" en niet van een abstracte idee uitgaat. Chrétien bleef hij. Pascal, die zich ngelovig achtte, had een „nostalgie de la foi", zocht een „catégorie su prème" na conflict met despotisch ciericalisme (Padre Ricardo) valt hij in de armen van een hem wachtende monnik met de glimlach van Christus. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken, dat Marcel na de opzet van zijn drama, de vraag welke hij HET BOEK Lr vandaas /'WER succes heeft de Engelse schryver w N e v i 1 S h ii t e zeker niet te klagen. Nadat hy niet enkele eerder verschenen romans reeds de aandacht op zich had ge vestigd, bleek zyn laatste werkstuk A t o w n like Alice niets minder dan een best seller te zijn. En wel zodanig, dat Enge- lands grootste filmproducent Arthur Rank er redenen in zag om het boek tot een film te verwerken. Intussen heeft de Zuid- Hollandsehe Uitgeversmaatschappij te VGra- venhage er door C. van Eysden een vertaling van laten maken, die thans onder de titel Finaleals voorspel is versche nen. De auteur is zo ridderlijk in een epi loog te erkennen, dat hij voor een groot deel van zyn verhaal de stof heeft gevon den in de legendarische zwerftocht, die een groep van tachtig Nederlandse vrouwen en kinderen onder de Japanse bezetting door heel Sumatra heeft gemaakt. De tocht duurde twee en een half jaar, want de n sen werden van liet ene naar het andere kanip gestuurd. Het was een verschrikkelijke reis onder erbarmelijke omstandigheden. Slechts dertig vrouwen en kinderen heb ben de ontberingen overleefd. Deze droeve geschiedenis, die overigens vol is van vrouwelijke moed en volharding, heeft Shiite in een andere entourage geplaatst. Hy laat haar namelyk op Malakka spelen en zijn hoofdpersonen zyn Engelse vrouwen. Bovendien heeft hy de gebeurtenissen niet slechts geromantiseerd, maar er ook nog een verlengstuk aan gemaakt in de vonn van een romance tussen een Engels meisje een Australische, jongeman. Dat zyn van die dichterlijke vrijheden, die men een roi schryver niet al te euvel mag duiden. Waar het om gaat is, dat Shute een uitermate boeiend verhaal heeft geschreven, met vele ontroerende momenten. Alleen het verleng- «tuk ia meer idyllisch dan waarschijnlijk. Advertentie pQj^J LonJo" Shura Cherkassky Met een door het orkest gespeeld slot koor uit de Matthaus-Passion, gevolgd door een minuut stilte ter herdenking van de slachtoffers van de nationale ramp, heeft Eduard Flipse de bezoekers van het Vrijdagavondconcert in de ge legenheid gesteld de vele gevoelens die ons in deze dagen bestormen als in één muzikale gedachtenis samen te vatten en de sfeer te zuiveren voor een normaal en harmonisch luisteren naar wat het con cert verder had te bieden. Wat zou er anders terecht gekomen zijn van het piano-concert van Chatsjatoerian, ge speeld door Shura Cherkassky? Dat men hier te doen heeft met een enorm begaafd pianist, laat geen twijfel. Cherkassky heeft een physieke disposi tie voor het instrument, die zich bij de eerste kennismaking met geen andere laat vergelijken. Het is bij hem, zoals soms bij dieren het geval kan zijn. al9of de musculatuur van het hele lichaam meewerkt aan elke beweging en juist door deze grote natuurlijkheid lijkt zijn manier van spelen on-orthodox vaak en soms paradoxaal: uit schijnbaar ver krampte bewegingen komt het prachtig ste pianissimo voort, een argeloze bewe ging kan een klinkend en 9onoor forte voortbrengen. Voor de demonstratie van zulk een techniek is er geen beter stuk dan het concert van Chatsjatoerian. dat muzikaal vrijwel geen inhoud heeft en alleen maar is een breedvoerig op notenbalken be schreven manier van geluidsproductie op de piano. Ware het niet voor enige in vallen die door de Armeense afkomst van de componist ietwat folkloristisch getint zijn, dan zou men het alleen maar een rhapsodische en misschien alleen maar wilde uitbarsting kunnen noemen, die net zo ver van een compositie af staat als een gedicht van een driftbui of een baldadigheid. Maar het is een sen satie op zichzelf, het stuk door Cher kassky te horen spelen. Dagelijks werk «rzorgen t an kleine kinderen voor de Nederlandse soldaten ir in tijden van nood gaat het hun goed af. Postwissels voor Rampenfonds naar „Int Constigh Werck In het bovenzaaltje van „Int Constigh Werck" te Rotterdam exposeert de jonge, te Parijs meestal verblijf houdende. Ne derlandse schilder Corneille. een aantal van zijn werken in klein formaat. Hij behoort tot de groep jonge kunstenaars, die de z.g. experimentele opvatting is toegedaan. Een paar maanden geleden hebben wij, naar aanleiding van zijn dieelneming aan de tentoonstelling Con tour te Delft gelegenheid gehad te wijzen op zijin stellig opmerkelijke coloristische begaafdheid en op de toenemende bezin ning en intensiteit, waardoor zijn ontwik keling zich kenmerkt. De kleine expositie in de genoemde kunsthandel, welke, hoe fris ook in de wijze, waarop hij wordt geleid, toch zeker geen voorpost is van avantgardistische stromingen, houdt -de er kenning in, dat de experimentele bewe ging mede belangstelling toekomt, ge tuigt althans terecht va.n waardering voor het werk van deze schilder van de experinjentele groep, Het geëxposeerde werk is van de laatste jaren. Aangezien alleen klein formaat werk in dit zaaltje gehangen kan worden, was het niet moge lijk de sterkste keu?e te laten zien. Met groot formaat komt, vooral de laatste tijd. de jonge schilder het best op dreef. Het getoonde is dus wat ongelijk, maar van het dichterlijke kleurgevoel en het beel dend gebruik van de kleur weet de ten toonstelling toch te overtuigen. Toene mende zelfbeheersing in de vormgeving doet zij eveneens uitkomen, tevens stellig de samenhang met velerlei, dat actueel is in de ontwikkeling van de Jonge gene ratie, waarvoor speciaal wel Klee en Miro, alsmede de onbevangen expressies van primitieve kunstuitingen van beteke nis zijn. Men ziet hier wel typisch het streven naar vermijding van de decora tieve leegheid, waartoe zo vaak de non- figuratieve opvatting kan leiden, consta teert ook een toenemende zin en vermo gen tot expressiviteit, waaruit mede blijkt, dat visueel beleefde emoties het uitgangspunt vormen van deze kunst, de zichtbare realiteit, die ook allengs duide lijker in het werk herkenbaar wordt. Van de coloristische begaafdheid getuigt vooral het werkje „Petit chose familière", waarin men iets van de fijnzinnige poësie met de kleur van Paul Klee terugvindt. „Feest in een tuin" doet het vermogen tot beeldend gebruik van de kleur uit komen. Een recente, zeer geslaagde gouache „De stad" laat zien, dat het ex perimentele waarvan de bedoeling niet is het doen van proefnemingen, maar het geven van uitdrukking aan wat de kun stenaar ondervindt bij zijn vrije scheppen de arbeid bij Corneille meer en m. een expressionisme wordt. Vraag dan zo spoedig mogelijk een prospectus aan bij HILVERSUM (Bekende schriftelijke cursus Slnd» meer dan 10 |aar heelt onze „Schriftelijke Kweek school" ongeëvenaarde successen, leder jaar slagen tientallen cursisten voor het Staatsexamen voor Onderwijzer. Zeer goede opleidingen zijn ook: H.B.S., Staatsexamen Gymnasium en Mulo. Geen Arnhemse luchters te vinden in Schotland Van onze correspondent ARNHEM. 6 Febr. Het onderzoek dat in Schotland is ingesteld naar twee antieke kroonluchters, die volgens de overlevering in 1851 door de Grote of St. Eusebiuskerk te Arnhem via opko pers aan een kerk in Schotland zouden zijn verkocht, heeft geen resultaat op geleverd. De ondersecretaris van de minister van openbare werken te Londen heeft medegedeeld dat dank zij dit onderzoek via Schotse radiostations en pers en bijna alle geestelijke stromingen Schotland er slechts een kroon is ont dekt en wel in de High Church te Rothesay, die echter niet van het type is dat in Holland voorkwam. De verdwe nen kronen zijn, evenals het antieke kerkmeubilair. op 4 Juni 1851 op een openbare verkoping in de Stadswaag voor een appel en een ei verkocht, toen de zucht tot moderniseren bezit nam van de Arnhemse kerkeraad. De opbrengst varieerde al naar het gewicht van 6.49 tot 227,45 per stuk. Na de verwoesting van de kerk in de laatste oorlog kreeg een amateur-histori cus via oude documenten het vermoeden dat de kostbare kroonluchters in Schot land terecht waren gekomen. Nu het onderzoek zonder resultaat is gebleven zal de grote kerk te Arnhem die thans wordt herbouwd, wel nimmer meer kun nen bogen op het bezit van de antieke luchters, die indertijd plaats moesten maken voor de toen moderne kasver- lichtingsornamenten. Spaanse avond Van onze Haagse medewerker van muziek. U ENRIETTE DOORNBOS (zang), AJ- Jaap Spigt (clavecymbel) en Dick Visser (guitaar) hebben een interes sant 'concert gegeven van 16e- tot 18e- eeuwse Spaanse muziek en boven dien aan volks- en flamenco-muziek gewijd (flamenco duidt op de Iberi sche zigeunerliederen en copla's). Na andere werken van o.a. Juan del Encina, die ook als lyrisch dichter be is, bijv. het imposante „Triste Es- pana", (een soort treur-ode op koningin Isabella) trof het typische Spaanse ka rakter van de drie sonates van de be langrijke componist Padre Antonio Sol er. een tijdgenoot van Haydn: dit zelfde geldt voor de prachtige sonate van een iets latere tijdgenoot nl. die in c-mineur van Padre José Gallés, een kort. monumentaal en donkergetint 9tuk muziek, dat in zekere zin aan veiwante opera van Mozart (Fantasie in f-mïneur en de sonate en Fantasie in c-mineur) herinnert Hoe onmiskenbaar is het verschil van dit naar de geest door en; door Spaanse werk. met zijn stren ge gereserreerde stijl en trotse felle rhythmiek, met die van de grote Itali-1 aanse en Franse tijdgenoten Wij hebben qau repodructie aller eerst de voortreffelijke guitaarspeler Visser bewonderd, die de straffe rhyth miek en de gee t van de gespeelde stuk ken het dichtst benaderde. Veel lof ove rigens voor Jaap Spigt en Henriette Doornbos, alhoewel zuiver vo^aliter. I ondanks juist begrip, bij haar niet alles wilde vlotten. Het niet zeer talrijke publiek wat te- recht gul met applaus voor deze ongewone en boeiende muzikale mani festatie. Vooral de ook in Spanje op i muzikaal gebied rijke 18e eeuw is hier' nog te weinig bekend. Watersnoodramp in de bioscopen Van onze Amsterdamse filmmedewerker De aandacht van de bioscoopbezoeker zal deze week wel voornamelijk uitgaan naar het Nederlandse nieuws in het voor programma. dat geheel a3n de overstro mingsramp gewijd is. Polygoon-Profilti is dadelijk na het bekend worden van de catastrophe met groot materieel uit getrokken om ons volk zo snel moge lijk een filmbeeld te geven van wat nauwelijks in woorden en in foto's kan worden uitgedrukt. De film betekent in deze omstandig heden een ongeëvenaard medium voor het geven van een objectief en tegelijk uiterst dramatisch ooggetuigenverslag. Het journaal dat deze week loopt en waar schijnlijk in de komende dagen aange vuld zal worden, laat geen twijfel aan gaande de omvang van de ramp. maar geeft daarbij een aangrijpend beeld van het menselijk leed. dat het verloren gaan van kostbare gebieden begeleidt. Troos teloze opnemingen van eindeloze water vlakten. van ondergelopen en ingestorte boerderijen, van geïsoleerde dorpen, worden afgewisseld met beelden van de evacuatie, van redding en vlucht die de menselijke kant van het drama onop gesmukt. maar vreselijk in zijn simpel noteren weergeeft. Het is de vraag of men na het zien van dit werkelijke gebeuren, dat zich in deze onmiddellijke nabijheid heeft afgespeeld en dat ieder bedacht film drama bleek en onecht maakt, nog be langstelling kan opbrengen voor het verdere programma. Men kan zich dan eventueel in Alhambra nog gaan ver diepen in de wonderlijke ontmoetingen van een Amerikaans schilder. Eben Adams (Joseph Cotton) met zijn vlees geworden inspiratie, in de gedaante van het meisje Jennie (Jennifer Jones), dat al enige tientallen jaren dood is en toch op onverwachte momenten zijn levens pad kruist en hem brengt tot het schil deren van zijn meesterwerken. Robert Nathan heeft indertijd deze poëtische fantasie, waarin met de begrippen tijd en ruimte luchtig gespeeld wordt, ge schreven onder de titel „Portrait of Jennie" en William Dieterle heeft er de gelijknamige film naar gemaakt. Het valt niet te ontkennen dat Dieterle zo veel mogelijk getracht heeft de poëti sche atmosfeer van het oorspronkelijke verhaal te behouden, maar hij heeft toch niet weten te vermijden dat na een lood zware inleiding over de mysteries van leven en dood de min of meer mysterieu ze verschijningen van het tijdloze meisje vergezeld gaan van spookachtige licht effecten en vibrafoon-achtige geluiden, waardoor het geheimzinnige te veel en veel te zwaar geaccentueerd wordt ten koste van de vederlichte fantasie en de met humor en weemoed getekende ver houding tussen de kunstenaar en zijn gematerialiseerde inspiratie. Maar als voorbeeld van een moeilijk en weinig voor de hand liggend onderwerp is Por trait of Jenny, die in Nederland nogal verwarrend de titel „De Storm" heeft gekregen, een interessant geval. Van veel minder smaak en eerbied voor het origineel getuigt „She's working her way through college", waarachter het toneelstuk van Thurber en Nugent, The male animal, schuil gaat. Dit stuk dat jarenlang op Broadway is vertoond, maar dat hier in de vertoning onder Joan Remmelts weinig succes heeft ge had, heeft als grondthema de „Freedom of speech", waarvoor een docent op een der Amerikaanse universiteiten ,zich in zet op gevaar zijn baan te verspelen. In de film is dit hachelijk onderwerp ver vangen door het probleem van een ex- revuesterretje, wier ware identiteit ont dekt wordt als zij een rol begint te spe len in het universitaire leven. Zij dreigt van school gestuurd te zullen vorden, maar door tussenkomst van de moedige docent, die het bevel der curatoren durft te negeren, mag ook „Gertie Hot.-garter", zoals de welsprekende bijnaam van het voormalige danseresje luidt, mee blijven profiteren van het hogere onderwijs. Behalve door de vrij laffe omscha keling van het oorspronkelijke probleem naar een meer onschuldig twistpunt, stelt de film zich ook nog veilig door het inlassen van allerlei revue-scènes en door de vrouwelijke hoofdpersoon het centrum te maken van een groots op gezette college-show, die het op de plan ken van de Folies-Bergère niet slecht zou doen. Bij al deze goedkope grappen en smakeloze verwikkelingen blijft het onduidelijk, waarom het satyrische stuk van Thurber en Nugent als uitgangs punt is genomen. Iedere derderangs scenario-schrijver uit Hollywood had dit zinloos verhaaltje kunnen schrijven. Prolongaties: de Nederlandse film Sterren stralen overal blijft in Tuschins- ki. Operatie Cicero in Corso en Le Plaisir 'drie verhalen van de Maupassant) in Knterion. The galloping major is voor de achtste week in De Uitkijk te zien. Rijksmusea morgen gesloten De rijksmusea zijn morgen, op de na tionale gedenkdag, de gehele dag geslo- Examens Advertentie Schilderij: dof, vergeeld, stuk? Lijst: erg beschadigd? Jongkindstraat 11 Als herboren terug door modern restauratieproces Advertentie MARMITE Het bekende gistproduct (sterk geconcentreerd) Onmisbaar in de huishouding Verbetert de smaak van Uw soepen, sausen en andere gerechten Het aangewezen product voor de bereiding van smakelijke sandwiches. (Zie recepten) Aanbevolen bij 3lle toestanden samenhangend met een tekort aan Vitaminen van de B-Groep Verkrijgbaar bij alle bekende comestibleszaken. Mackintosh S Co Amsterdam Genootschap Nederland-Duitslanil Het onlangs opgerichte Genootschap Nederland-Duitsland heeft in Den Haag een eerste bijeenkomst gehouden, waar op prof. dr Bruno Snell. rector magnifi cus van de universiteit van Hamburg, het woord heeft gevoerd over „Die Grund- lagen des europaischen Denkens". In een meesterlijk betoog heeft prof. Snell, die hoogleraar in de klassieke philologie is, uiteengezet, dat de grondslagen van ons Europese denken in het oude Grieken land dienen te worden gezocht. Prof. dr H. W. J. Kroes en prof. dr H. Meyer hebben inleidende woorden gesproken. Er bestond zeer veel belangstelling voor deze bijeenkomst, zowel van Ne derlandse als van Duitse zyde. Universitair Nieuws Bij Koninklijk Besluit is aangewezen de prof. A. E J. Moddermanstichting voor de bestudering van het strafrecht en zijn hulpwetenschappen verbonden aan de Rijksuniversiteit te Leiden, ge vestigd te Leiden, als bevoegd tot het vestigen bij de faculteit der rechtsge leerdheid aan de Rijksuniversiteit te Leiden van een bijzondere leerstoel in de natuurwetenschappelijke criminalis tiek. Opening Nederlandse School in Oost-Java Onder grote belangstelling is Woens dag te Situbondo een Nederlandse la gere school geopend. Ongeveer twee jaar geleden bleek te Situbondo, cen trum van vijf suikerfabrieken, behoef te te bestaan aan een concordante' Ne derlandse lagere school. Onder voor zitterschap van de heer Poutsma, ad ministrateur van de suikerfabriek Prad- jakan, werd de schoolvereniging „stich- tingsschool Situbondo" opgericht. Beroepen Ned. Herv. Kerk Aangenomen naar Er. mclo (3e pred. pl.) W. de Bruvn te IJsel- mmden. die bedankte voor Hilversum. Ger. Kerk o. art. :u k.o. Beroepbaar ge steld: H. J. van der Kwast, cand te Amster dam. Ger. gem. Tweetal te Schevenlngen: W. de Wit te Moeroapelle en G Zweeris te Middelham is. Beroepen te Rhenen F. Malan te Brumisse. Lelden. Gepromoveerd tot doctor in de wie- en natuurkunde op proefschrift geti teld „Adroit ace. an Investigation based on certain aspects of growth curves", de heer H. H van der Vaart, geboren te Makassar en thans wonende te Leiden. De promotie geschiedde cum laude. Gepromoveerd tot doctor ln de wis- en natuurkunde op proefschrift getiteld „Het nitroserinosproduct van chloorphenol" de heer A. Kraayeveld. geboren te Middelburg en thans wonende te Oegstgeest. De pro motie geschiedde cum laude. Gepromoveerd tot doctor in de genees kunde op proefschrift getiteld; „Inconti-. r.entia urinae relativa (stress Incontinence) en electrotherapie". de heer W G. J. Hoof- mann. geboren te Medan en thans wonende te Leiden. Utrecht. Doet. ex. Teehten: A C L Maat. Utrecht: mej C Fuykschot, Utrecht: mej. L Boissevain. Zeist. Cand ex. rechten: Em A Elsbaeh. Utrecht: H Beintema, Zeist. Doet. ex Indisch recht: mej E M M Schrijver. Utrecht. Vee-arts ex E Klopping. Duiven- drecht: J Kramer. Ulst (Fr.): A Schukken. Nijiand 'Fr); A M F de Bok. Breda Cand ex. veeartsenijkunde: A M J Ad ank. Breda; G de Doer, Giekerk: A Brand. Giessendam; R G Dijkstra, Zutphen: A E;?ersma. Bntsum 'Fr Chr Folkers. Leeuwarden; J F de Haas. Haarlem; Y H Hardeman. Rijsoord: L Hogendoom. Schip luiden; F P A Kuyper, Soest; A P v d Lin den. Steggerda (Fr.); G J W v d Mey, Nij- kerk; F J Meutstege, Eibergen; B A J Mo lenaar. Amstelveen; E P OWenkamp, De renter: R F P M Queadvlieg. Den Haag: J W A Remmen, St. An thornsC W J M v d Re:t. Dinteloord: G Rypkema. Drachten: C Schalk. Hardinxveld: mej I Siebenga. Wa- geningen; j Slingerland. Leskerkerk: W J Sm:dt. Groningen; J W E Stam. Warsnveld; M F. M Stumpel Dordrecht: H van Swaay, Den Haag; mej E G Toebes. Den Haag; P Werkhorst. Meppei; J Wille. Koudekerk a d Ri(n: A P Wouters. Breda; P H M Wijers. Veerhuizen; I Nathans. Arnhem Groningen. Doet ex geneeskunde: mej T Pouweis, Meppei (cum laude); mej A L Sauveplanne, Wassenaar: J H H van der Burg. Llem Sik Giok. A J G Cley. M G van der Zee. allen te Groningen: K H Lamberts. Maastricht; A M Lonnee. Den Haag: J H Geling, Winschoten; F L J Sondermeijer, Schiedam Cand ex geneeskunde J F Oos tenrijk. Groningen. Artsex le ged mej H de Kroon, Warns veld; mej C Veenhoven. Gro- gen; H A Homan, Haren (Gr). Amsterdam. Cand ex rechten de heren J Bakkum, Amsterdam: N H C Wienng, Zwaag. Cand ex politieke en sociale weten schappen de heer F Th v d Maden. 's-Gra- venhage. Kerkelijk ex. J Geers; W Kraa- yenhof; W den Toom. A J van Cruynin- gen. Delft Propaed. ex metaatkumdig inge nieur: D Schuitema, Delft. Cand. ex. werk tuigkundig ingenieur; A J Kranendonk, Maasdam Cand. ex. electroteohnisch inge nieur: R J Augustijn, Bussum: F J Backer, Nijmegen; J. Beyer, IJs9elmuiden; A Bijl, Rotterdam; L H E Blom. Amsterdam; P Bouman, Dordrecht; R M G Delsing, Sittard: H van der. Ende. Overveen; J w de Fluiter. 's-G ra venhage; D Glas. Rotterdam; M G de Graalf. Delft; H W F van 't Groenewout, Rotterdam; C A J M van der Heijden, Haar lem; B Hogeweg, Velsen-Noord: H C Jansen, Aschburen; A E Kirmmel, 's-Gravenhage; Koentohadji, Delft: W. Krijger, Zwijndrecht; J J Lavell. Arnhem; G A C van der Linden. Vegllel; D Macdaniël, Lopik; W F Mohr (cum laude). Eindhoven; C MoolhuJjzen, Amsterdam; A D de Mo9ch (cum laude). Huizen; H F Pit. Zeist: E Rijsdorp. Schie dam; K Ruiter, Hengelo (O); R de Ruiter. 's-Gravenhage; W C Smit. Amsterdam; Souw Joe Kong, 's-Gravenhage; H. Uurbanus. Groningen; J P de Vrecde, Delft; L P M Wensing. Rotterdam. P Wiarda. Delft; J Wij mans. Haarlem: H E van Wijngaarden. Kampen; F G Wilson, 's-Gravenhage; C J Wustenhoff, Hilversum. Scheikundig inge nieur; A M Dastein, Rotterdam; H J C Boertje, Dordrecht; J Bolssens. Clinge; E F Bunge. Rotterdam; J A Butter, Overveen; A E F van Capedile, Eindhoven; J Eigeman, Rotterdam; F J H Felix, Maastricht; H J Frings, Bocholtz. Electrotechnisoh ingenieur: J J Broodman, Delft. Cand. ex scheikundig ingenieur; M W Geerlings, Arnhem; J de Graaff, Goedereede; w van Hartingsveldt. 's-Gravenhage- A Kats. Klaaswaal; A Kess- ler. Velsen; F h Kemmen. Soestdijk; W van Lookeren Campagne, Zaltbommel; H J Lovink, Maasdijk; A Lubeek. Rotterdam; C J van Maanen, Eindhoven; L E M Mudde. Rotterdam-, Oei ITan Kiong, Delft; R W Rooda en G Schaefer 's-Gravenhage; A Stikker. Amsterdam; W F van Vliet, 's-Gra venhage; mej D Wabeke. Leiden; J A Wa terman (cum laude) Delft; A B R Weber, (cum laude) 's-Gravenhage; j van Wezel, Hengelo (O); E A Wijsmuller, Eindhoven. Tngemeursex civiel ingenieur: J C Vogel, 's-Gravenhage. Ingenieursex. electrotech nisoh ingenieur: H L Bakker. Loosduinen; C L Bos, Hengelo (O); J A Brakel. 's-Gra venhage; H J den Breeijen, 's-Gravenhage: P Clement, Haarlem: K T A Halbertsma, Oud-Loosdrecht; S G A Heilbron, 's-Gra venhage; J Keuning. Hengelo (O): B Kre diet, Enschede; J W de Fluiter. 's-Graven hage; H W F van 't Groenewout (cum laude) Rotterdam; F H M Kutjper. 's-Gra venhage, A G Leenders, Rhoon; C J T van Leeuwen, Leidschendam; A A Loeff. Rot terdam: L J W van Loon, NUnspeet- M Martin. Haarlem: D J Meijer, Leeuwarden; W H Moll, Middelburg; M L Mulders, Delft: F C de Ronde. Eindhoven: J de Rooij, Gouda; D Scheijgrond. 's-Gravenhage: G J Seip, Schiedam: P C Snom en T A Tielens, s-Gravenhage. De geschiedenis van een Australische hond ■fr NAAR HET ENGELS VAN ERANK DALBY DAVISON S3. Dat was de loop van oude Toms gedachten, terwijl hij zijn pijp zat te roken en dacht over het feit dat Dusty flink op weg was om een scha- pendoder te worden. Hij had misschien kwaad op hem kunnen zijn, want deze hond had hem trots gemaakt in de ogen van andere mannen en hij was nu doende om hem het onderwerp van hun medelijden of van hun kwaadwillige voldoening te maken. Maar zo dacht hij niet aan Dusty. Hij dacht aan hem zoals hij aan een intelligente en dierbare zoon zou denken die omlaag werd ge haald door een slechte neiging in zijn bloed. Hoogstwaarschijnlijk was bet die Dingo-trek in hem die hij van het begin af aan had bemerkt en goedgekeurd. En zodoende legde dit zyn goede kwaliteiten evenals zijn tekortkomingen uit. Terwijl Tom zo dacht hoorde hij het geluid van poten die naderbij kwamen en Dusty kwam de hoek van de schuur om. Hij stond stil toen hij Tom zag, kwam naar hem toe en kwispelstaartte terwijl hij zijn neus onder Toms ineengevouwen handen stak. Tom opende zijn handen, bewoog zijn voeten zodat zij van elkaar af stonden en Dusty ging op zijn staart er tussen zitten. Tom praatte niet, maar zijn handen begonnen liefkozend over het lichaam van zijn hond te aaien over zijn rug en zijden, zachtjes over zijn oren, en zijn zijdeachtige halskwabbe voelend, hij streek hem over zijn neus en tot aan zijn nek en dan weer terug over zijn rug en zijden. Clara Morrison kwam het huis uit om Tom t« vragen een kleinigheid voor haar te doen. En terwijl zij sprak gingen haar ogen over de oude man en zijn hond. „Dusty ziet er patent uit, Tom!" merkte ze op. Tom glunderde. „Is hij niet een prachthond?" riep hij uit. HOOFDSTUK XVHI Een maand ging voorbij voor Dusty weer op jacht ging. Tom bond hem 's avonds nog steeds vast, hoewel hij heel goed wist dat dit hem niet zou tegenhouden wanneer hij zich weer geroe pen voelde. En hij had er gelijk in. Op een ze kere avond was Dusty er niet op de tijd dat hij gewend was te eten. Tom stond met het bord eten voor de hond in zijn hand en floot, maar er kwam geen antwoord. Het verwonderde hem niet. Gedurende de laat ste week hadden de honden slechts weinig :e doen gehad en gedurende de laatste paar dagen had hij weer een verandering in Dusty waargeno men. Hij was wat in zichzelf gekeerd, alsof zijn gedachten druk bezig waren met dingen die hem zelf aangingen. Dusty bleef vier dagen weg en deze keer kon zijn afwezigheid dus niet voor Harry verborgen blijven. Op de dag die volgde op Dusty's nacht van jagen had Harry de vacht van een schaap dat hij dood had gevonden op zijn rit rondom de bergplaatsen, meegebracht. „De dingo's hebben een schaap in de Deep Creek bergplaats te pakken gekregen", merk te hij op terwijl hij van zijn paard stapte. „Wil jij wat lokaas nabij de drinkplaatsen uitleggen, Tom." „Ja zeker", had Tom gezegd en hy raadde zonder veel twijfel hoe dit schaap aan zijn eind was gekomen. Hij maakte de volgende dag het lokaas gereed en legde verschillende stukken neer naby de dammen en de plekken waar de dingo's gewend waren te drinken. Hij was be drukt terwijl hij dit deed, het gaf hem een on aangenaam gevoel alsof hij bedrog pleegde. Hij herinnerde zich ook dat Harry toen hij tegen hem praatte hem niet had aangekeken. Harry was bijdehand en het was weieens zijn gewoon te niet alles te vertellen wat hij gemerkt had. Het was onmogelijk Dusty's tweede afwezigheid geheim te houden. Op het eind van de eerste dag zei Harry. „Ik zie Dusty nergens, Tom." „Nee", zei Tom en hij voegde er even later aan toe „Het is de tweede of derde keer dat hij is weggelopen. De vorige keer kwam hij pas na de middag terug." Harry zei: ,,Is dat zo? Ik heb gezien dat je hem de laatste tijd 's nachts vastbindt." Na dat hij gesproken had, keek hij Tom onderzoe kend aan. Tom herinnerde zich dat hij een keer had ver geten Dusty's touw van de spaak van het wiel af te halen en het in zijn kamer te gooien, zo dat zijn privézaken de zijne bleven. Op het ogen blik werd er niet meer over gesproken. Tom voelde, wel dat Harry niet onsympathiek was; maar eveneens voelde hij dat Harry op de eer ste en op de laatste plaats schapen eigenaar was. Mevrouw Morrison bracht die avond aan het eten de zaak ter sprake en er werd daarna wat ge praat over goede honden die later op jacht gin gen. Een gevoel van sympathie voor Tom lag opgesloten in alles wat er die avond werd ge zegd, maar de bevestiging van de ongeschreven wet van de wereld der schapen was hier tevens onder begrepen; je kon het zelfs voelen aan de manier waarop de kinderen keken. De volgende ochtend gingen zij op Harry's verzoek allebei te paard uit om een rit door de kooien te maken. Harry stelde tevens voor dat zij verschillende routes zouden volgen. Tom wist wel dat dit uit eerbied en be dachtzaamheid tegenover hem werd gedaan Het was ^anders melancholiek genoeg om zo' rond te rij'den op zoek naar sporen van Dusty en het bewijs van zijn verdachte misdaad. Maar het zou ook pijnlijk zijn geweest om met Harry te hebben rondgereden. (Wordt vervolgd) Zaterdag 7 Februari: Schouwburg 8: Rotterd Toneel: Het hemelbed; Aula Zuid 8.15: Rotterdamse Comedie: Moord bij open doek. Aula Museum Boymans 8: Kamermuziekavond: Jaap Stotijn, hobo. Dirk Oelma. fluit. Sas Bunge. piano. Zondag 8 Februari. Schouwburgen en bioscopen gesloten. Maandag 9 Februari, Schouwburg 8 u.: Ned. Opera: La Traviata. Bioscopen t.m. 12 Februari Arena: Het uur voor middernacht, 18 j: Capitol: Het zwarte kasteel, 18 j; Ci neac en Victoria. De verboden vrucht. 18 j: Colosseum. De arend van Madagascar 14 j: Harmonie: Mandy. 14 j; Lutusca: De tante van Charlie, a.l.; Luxor: Operatie Cicero. 14 j; Prinses: De ellendigen. 14 j; Rex: Vuurgevecht in het rotsgebergte. 14 j; 't Venster: Het wonder van Milaan, a.l. Schiedam Passage: Storm over Malakka. 14 j. Dordrecht Astoria: t m. Maandag: Perrucha, 18 j: Luxor: t.m. Maandag: Alaska, a.l.' Zaterdag 7 Februari. Kon Schouwburg 8: Haagse Comedie: Ondine; KI. Come die 8: Comedia: Toevallige ontmoeting en Als een phoenix; Diligentia 8.15: Theo Bruins, piano: K. en W. 8: Concertge bouw orkest: abon. concert. Zondag 8 Februari. Schouwburgen en bioscopen gesloten. Maandag 9 Februari. Kon. Schouw burg 8.15: Vrye Toneel: Daar moet je een vrouw voor zyn. KI. Comedie 8: Co- media: Een toevallige ontmoeting en Als een phoenix. Diligentia 8: Pianorecital Clara Haskil. Bioscopen t/m 12 Februari Apollo en Rex: De terugkeer van Bulldog Drummond. 14 j.; Asta: Zo zijn we niet getrouwd. 18 j.; Capitol: De bekentenis van Anncsa, 18 j.; Centrum: Gefolterde mensen. 18 jCity en Odeon: Ivanhoe, 14 j.: Corso: De rode Pimper nel. 14 j.; Hollywood: Met geheime in structies, 14 j.; Kriterion: De dood van een handelsreiziger. 18 j.; Metropole Tuschinski en Passage- Sterren stralen overal, a.l.; Musica: Operatie Cicero, 14 j.; Olympia: De hertogin van Idaho, a.l.; Rembrandt: Affair in Trinidad, 18 j.; Roxy en Studio: De zoon van dr Jekyll. 18 j Thalia: Met de blanke sabel. 14 j.; Uitkijk: The eallopir.g major, a.l.: Sein post en West-End: Zij was 17 jaar, 18 j. Zaterdag 7 Februari. Stadsschouwburg 8: Amst. Toneel:: Gijsbredht van Aem- stel; Centr. Theater 8: Ned. Comedie: Via Lissabon. KI. Comedie 8: Gez. Kaart: Potasch en Perlemoer. Leidseplein Thea ter 8: ABC Cabaret: Bibelonië. Theater ae la Mar 8: Cabaret van Wim Sonne- veld: Het meisje met de grote voeten. Carré 8: Circus Strassburger. Concert gebouw 8: gr. zaal: Liedertafel Amstels werkman. Zondag 8 Februari. Schouwburgen en bioscopen gesloten. Maandag 9 Felguari. Centraal Theater 8: Ned. Comedie; Via Lissabon. Kleine Komed:e 8: Gez. Kaart: Potasch en Per lemoer. Leidseplein theater 8: A.B.C. Ca baret: Bibelonië. Theater de La Mar 8: Cabaret Wim Sonnevelö: Het meisje met de grote voeten. Carré 8: Circus Strass burger. Concertgebouw 8: Shell mannen koor. Bioscopen tot 12 Februari Alhambra: Portrait of Jennie, 14 j; Ca pitol: De madonna der zeven manen, 18 j: Cineac-Damrak: She's working her way through college, 18 j; City: Wanda de zondares, 18 j; Corso: Operatie Cicero, 14 j; Cultura: Als je pas getrouwd bent] a.l.: Kriterion: Le plaisir 18 j; Nöggerat: Getuige vermoord, 18 j; Passage: Hyena's van het rotsgebergte. 14 j; Plaza: Bureau Zedenpolitie. 18 j; Rialto en Rex: Als de avondklokken luiden. 14 j; Roxy: De laatste grens. 14 j; Royal: Verboden jungle. 18 j: Tuschinski: Sterren stralen overal, a.l.; Uitkijk: The galloping ma jor a.l. Zaterdag 7 Februari: Stadsschouwburg 8: Vrije Toneel: Daar moet je een vrouw voor zijn. Zondag 8 Februari. Geen schouwburg en bioscopen. Maandag 9 Februari. Stadsschouwburg 8: Besloten voorstelling. Bioscopen t.m. 12 Februari Camera: Le plaisir. 18 j; City: A mo dern marriage. 18 j; Olympia: t.m. Zond. Het legioen der dapperen. 14 j. Van Maand af- De strijd om het recht, 14 j; Palace: Gift im Zoo, 14 j; Rembrandt: The greatest show on earth. a.L; Scala: Bells on their toes. a.L; Vreeburg; Een koninkrijk voor een huis, a.l. Zaterdag 7 Februari. Stadsschouwburg 8: Gron. Opera en operette-ver.: Tango te Middernacht. Bioscopen t.m. 12 Februari. Beurs: Perrucha. Kind van de nacht (18 j.). Zaterdag. Zondag en Woensdag: Billy the Kid. Cinema: Morgen begint een nieuwe dag (18 j.). Grand: De mijnen van Koning Salomo. Luxor: Skirts Ahoy!

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3