Rome nest plus dans Rome
ROBERTSON'5
Statenlaan 81
Den Haag
Wilt Gij ONDERWIJZER worden?
Film-journaal als ooggetuige
KOCH
WAT ER TE DOEN
am
Den Haag
Amsterdam
Utreclht
Groningen
NIEUWE ROTTERDAMSE COURANT
ZATERDAG 7 FEBRUARI 1953
Theatre Héhertot
GJ ABRIEL MARCEL, de wijsgerige
toneelschrijver, die het aanvan
kelijk aanvaarde predicaat „existen-
tialiste chréticn" heeft afgezworen,
omdat hij het existentialisme door
misbruik van de term in discrediet
geraakt acht, heeft met zijn jongste
drama „Rome n'est plus dans Rome"
heel wat stof opgeworpen. Sinds de
première door het Théatre Hébertot
dat gisteravond een voorstelling
heeft gegeven in De Lantaren te
Rotterdam heeft hij in woord en
geschrift zijn drama verdedigd: wat
ontstond als bevrijding van persoon
lijke bezwaardheid. groeide in de dra
matische ontwikkeling van de hoofd
persoon en zijn omgeving tot een
„prise de conscience polyphonique d'un
monde qui se sent en péril de mort".
Oü est la France? De Duitser
Ulrich Steinbock, die naar Marokko
gaat. stelt de vraag in het eerste der
vijf bedrijven Zij kan, buiten de be-
fiaalde situering, gelden voor andere
anden, die zich nationaal en in hun
beschaving bedreigd achten door (com
munistische) invasie of revolutie, en
zij impliceert het in de karakterteke
ning ontwikkelde en afgewogen pro en
contra van Marcels thema: mag men,
verontrust, zijn vaderland verlaten?
Corneille laat in zijn tragedie „Ser-
tonus" de in Spanje rebellerende prae
tor (eerste eeuw voor Christus) zeg
gen: „Rome n'est plus dans Rome,
elle est toute oü je suis." Pascal Lau-
mière. de hoofdpersoon van Marcels
drama, die naar Brazilië is geëmi
greerd. haalt op het eind de woorden
van Quintus Sertorius aan en noemt
ze een vervalsing. „Ter plaatse moet
ge strijden, blijf in het vaderland, ik
bezweer het. en als ge er de kracht
niet toe gevoelt... De titteltjes zijn
karakteristiek voor Marcel, wiens werk
altijd iets onbestemds heeft („l'événe-
ment est inconnu"). In een conférence
na de première heeft hij nadere be
spiegeling gegeven. Als Pascal geen
hartaanval had gekregen, zou hij mis
schien hebben vervolgd: „erken dan
uw zwakheid en laat de gedachte varen,
dat men buiten de grenzen het vader
land beter zou kunnen incarneren"
een absoluut antwoord kan een mens
niet geven.
Pascal, een intellectueel, is „voué
l'inefficacité". Zijn eveneens scherp ge
tekende echtgenote, Renée, die haar
man altijd vernederend heeft, beheerst
door in hem de afstand te onderlijnen
tussen wat hli is en wat hij begeert
te zijn (zij is altijd zijn „malheur"
geweest), heeft hem egoïstisch weten
te bewegen, Frankrijk te verlaten, om
haar en de kinderen. Begrip en steun
vindt hij bij zijn schoonzuster Esther,
een „nature morale". Robert de com
munist lijkt af en toe gelijk te heb
ben en bij alles bleef hij Fransman,
tot in de dood. Marc-André. de zoon
van Esther, droeg geen nationaal-cul-
turele gevoelens mee naar Brazilië,;
waar hij wel zal kunnen aarden. Tegen
stellingen en verschillen in de perso
nages: Marcel heeft verklaard, dat
Pascal niet met hem te vereenzelvigen
valt, maar een van zijn „possibilités
in zijn personages op de weegschaal
legde, de stuwingslijn heeft verbogen
door aanhechting van het probleem van
vrije wil en Gods gratie.
TAE criticus Jean-Jacques Gautier
schreef na de première: het stuk
van Marcel zal geen ware vrienden
winnen, want iedereen vindt er din
gen in, waar hij het mee eens kan
zijn en passages, die zijn verzet op
roepen. Dramatische „polyphonie",
opzettelijk geen scherp gestelde
thèse (tenzij de bekering), geen poli
tieke propaganda: de auteur was
zich bewust, „appels multiples",
vaak tegenstrijdig, tot de toeschou
wers te richten.
Die tekst is door de volkomen inge
speelde vertoning (regie van Jean Ver-
nier) tot de 9tille aandacht van het niet
talrijke publiek gebracht. Het heeft de
spelers hartelijk applaus geschonken
voor hun vertolkingen. Hield Nicole
Renau de rol van Renée. met tempera
ment uitgebeeld in haar desastreuze aard,
niet te jong tegenover de zoveel be-
jaardere ernst van Pascal (Marcel Josz)?
Sympathiek in haar strakheid - as de
nobelere Esther, vooral in haar scène
met Pascal in het derde bedrijf, waarin
wederzijds liefde doorschemert. Opmer
kelijk, als opgejaagd type van jeugd in
moeilijkheden, was Roger Montsoret als
Marc-André in het gesprek met zijn
oom. waar boven zwakheid diens gevoel
sprak. We noemen Jean Champion als
de communist Robert.
Een moeilijke avond voor de toeschou-
ers, doch een voorstelling, die grotere
belangstelling had verdiend en in andere
omstandigheden ook wel zou hebben
gevonden.
Toneelgroep Theater
Van onze correspondent.
NIJMEGEN, 4 Febr. Ook de ge
meente Nijmegen zal de nieuwe toneel
groep Theater, die in Arnhem is ge
vormd. subsidie verlenen. Nadat aan
vankelijk binnenskamers besloten was
geen subsidie toe te staan, kon burge
meester mr Hustinx in de gisteravond
gehouden raadsvergadering mededelen,
dat binnenkort een voorstel de raad zal
bereiken om wel geldelijke steun aan
het gezelschap toe te staan. Naar wij
vernemen betreft het een subsidie van
5.000,Welke verplichtingen het
gezelschap hiervoor op zich zal nemen
is nog niet bekend.
Gabriel Marcel
intérieures" vertegenwoordigt dat
hij de communist Robert niet kan uit
staan dat hij houdt van de jonge
Marc-André, die in zijn vaderland
geestelijk was losgeslagen. De auteur
heeft geen stelling verdedigd, doch
karakters voor ogen gehad, die zich
in Pascal reflecteren. Hij schreef twee
boeiende bedrijven, verviel in Hl tot
breedsprakigheid om elk voor en tegen
af te wegen, waarna de twee bedrijven
in Brazilië tot de katharsis leiden Pas
cal bleef in wezen Fransman en Rome
is toch in Rome.
Geen „existentialiste chrétien" wil
Marcel meer heten: alle toneel, dat
die naam waardig wil zijn, is existen
tieel. omdat het van „l'existant" en
niet van een abstracte idee uitgaat.
Chrétien bleef hij. Pascal, die zich
ngelovig achtte, had een „nostalgie
de la foi", zocht een „catégorie su
prème" na conflict met despotisch
ciericalisme (Padre Ricardo) valt hij
in de armen van een hem wachtende
monnik met de glimlach van Christus.
We kunnen ons niet aan de indruk
onttrekken, dat Marcel na de opzet
van zijn drama, de vraag welke hij
HET BOEK
Lr vandaas
/'WER succes heeft de Engelse schryver
w N e v i 1 S h ii t e zeker niet te klagen.
Nadat hy niet enkele eerder verschenen
romans reeds de aandacht op zich had ge
vestigd, bleek zyn laatste werkstuk A t o w n
like Alice niets minder dan een best
seller te zijn. En wel zodanig, dat Enge-
lands grootste filmproducent Arthur Rank
er redenen in zag om het boek tot een
film te verwerken. Intussen heeft de Zuid-
Hollandsehe Uitgeversmaatschappij te VGra-
venhage er door C. van Eysden een vertaling
van laten maken, die thans onder de titel
Finaleals voorspel is versche
nen. De auteur is zo ridderlijk in een epi
loog te erkennen, dat hij voor een groot
deel van zyn verhaal de stof heeft gevon
den in de legendarische zwerftocht, die
een groep van tachtig Nederlandse vrouwen
en kinderen onder de Japanse bezetting
door heel Sumatra heeft gemaakt. De tocht
duurde twee en een half jaar, want de n
sen werden van liet ene naar het andere
kanip gestuurd. Het was een verschrikkelijke
reis onder erbarmelijke omstandigheden.
Slechts dertig vrouwen en kinderen heb
ben de ontberingen overleefd. Deze droeve
geschiedenis, die overigens vol is van
vrouwelijke moed en volharding, heeft
Shiite in een andere entourage geplaatst.
Hy laat haar namelyk op Malakka spelen
en zijn hoofdpersonen zyn Engelse vrouwen.
Bovendien heeft hy de gebeurtenissen niet
slechts geromantiseerd, maar er ook nog een
verlengstuk aan gemaakt in de vonn van
een romance tussen een Engels meisje
een Australische, jongeman. Dat zyn van die
dichterlijke vrijheden, die men een roi
schryver niet al te euvel mag duiden. Waar
het om gaat is, dat Shute een uitermate
boeiend verhaal heeft geschreven, met vele
ontroerende momenten. Alleen het verleng-
«tuk ia meer idyllisch dan waarschijnlijk.
Advertentie
pQj^J LonJo"
Shura Cherkassky
Met een door het orkest gespeeld slot
koor uit de Matthaus-Passion, gevolgd
door een minuut stilte ter herdenking
van de slachtoffers van de nationale
ramp, heeft Eduard Flipse de bezoekers
van het Vrijdagavondconcert in de ge
legenheid gesteld de vele gevoelens die
ons in deze dagen bestormen als in één
muzikale gedachtenis samen te vatten en
de sfeer te zuiveren voor een normaal en
harmonisch luisteren naar wat het con
cert verder had te bieden. Wat zou er
anders terecht gekomen zijn van het
piano-concert van Chatsjatoerian, ge
speeld door Shura Cherkassky?
Dat men hier te doen heeft met een
enorm begaafd pianist, laat geen twijfel.
Cherkassky heeft een physieke disposi
tie voor het instrument, die zich bij de
eerste kennismaking met geen andere
laat vergelijken. Het is bij hem, zoals
soms bij dieren het geval kan zijn. al9of
de musculatuur van het hele lichaam
meewerkt aan elke beweging en juist
door deze grote natuurlijkheid lijkt zijn
manier van spelen on-orthodox vaak en
soms paradoxaal: uit schijnbaar ver
krampte bewegingen komt het prachtig
ste pianissimo voort, een argeloze bewe
ging kan een klinkend en 9onoor forte
voortbrengen.
Voor de demonstratie van zulk een
techniek is er geen beter stuk dan het
concert van Chatsjatoerian. dat muzikaal
vrijwel geen inhoud heeft en alleen maar
is een breedvoerig op notenbalken be
schreven manier van geluidsproductie op
de piano. Ware het niet voor enige in
vallen die door de Armeense afkomst
van de componist ietwat folkloristisch
getint zijn, dan zou men het alleen maar
een rhapsodische en misschien alleen
maar wilde uitbarsting kunnen noemen,
die net zo ver van een compositie af
staat als een gedicht van een driftbui of
een baldadigheid. Maar het is een sen
satie op zichzelf, het stuk door Cher
kassky te horen spelen.
Dagelijks werk
«rzorgen t an kleine kinderen voor de Nederlandse soldaten
ir in tijden van nood gaat het hun goed af.
Postwissels voor
Rampenfonds naar
„Int Constigh Werck
In het bovenzaaltje van „Int Constigh
Werck" te Rotterdam exposeert de jonge,
te Parijs meestal verblijf houdende. Ne
derlandse schilder Corneille. een aantal
van zijn werken in klein formaat. Hij
behoort tot de groep jonge kunstenaars,
die de z.g. experimentele opvatting is
toegedaan. Een paar maanden geleden
hebben wij, naar aanleiding van zijn
dieelneming aan de tentoonstelling Con
tour te Delft gelegenheid gehad te wijzen
op zijin stellig opmerkelijke coloristische
begaafdheid en op de toenemende bezin
ning en intensiteit, waardoor zijn ontwik
keling zich kenmerkt. De kleine expositie
in de genoemde kunsthandel, welke, hoe
fris ook in de wijze, waarop hij wordt
geleid, toch zeker geen voorpost is van
avantgardistische stromingen, houdt -de er
kenning in, dat de experimentele bewe
ging mede belangstelling toekomt, ge
tuigt althans terecht va.n waardering
voor het werk van deze schilder van de
experinjentele groep, Het geëxposeerde
werk is van de laatste jaren. Aangezien
alleen klein formaat werk in dit zaaltje
gehangen kan worden, was het niet moge
lijk de sterkste keu?e te laten zien. Met
groot formaat komt, vooral de laatste tijd.
de jonge schilder het best op dreef. Het
getoonde is dus wat ongelijk, maar van
het dichterlijke kleurgevoel en het beel
dend gebruik van de kleur weet de ten
toonstelling toch te overtuigen. Toene
mende zelfbeheersing in de vormgeving
doet zij eveneens uitkomen, tevens stellig
de samenhang met velerlei, dat actueel
is in de ontwikkeling van de Jonge gene
ratie, waarvoor speciaal wel Klee en
Miro, alsmede de onbevangen expressies
van primitieve kunstuitingen van beteke
nis zijn. Men ziet hier wel typisch het
streven naar vermijding van de decora
tieve leegheid, waartoe zo vaak de non-
figuratieve opvatting kan leiden, consta
teert ook een toenemende zin en vermo
gen tot expressiviteit, waaruit mede
blijkt, dat visueel beleefde emoties het
uitgangspunt vormen van deze kunst, de
zichtbare realiteit, die ook allengs duide
lijker in het werk herkenbaar wordt.
Van de coloristische begaafdheid getuigt
vooral het werkje „Petit chose familière",
waarin men iets van de fijnzinnige poësie
met de kleur van Paul Klee terugvindt.
„Feest in een tuin" doet het vermogen
tot beeldend gebruik van de kleur uit
komen. Een recente, zeer geslaagde
gouache „De stad" laat zien, dat het ex
perimentele waarvan de bedoeling niet
is het doen van proefnemingen, maar het
geven van uitdrukking aan wat de kun
stenaar ondervindt bij zijn vrije scheppen
de arbeid bij Corneille meer en m.
een expressionisme wordt.
Vraag dan zo spoedig mogelijk een
prospectus aan bij
HILVERSUM (Bekende schriftelijke cursus
Slnd» meer dan 10 |aar heelt onze „Schriftelijke Kweek
school" ongeëvenaarde successen, leder jaar slagen tientallen cursisten voor het
Staatsexamen voor Onderwijzer.
Zeer goede opleidingen zijn ook: H.B.S., Staatsexamen Gymnasium en Mulo.
Geen Arnhemse luchters te
vinden in Schotland
Van onze correspondent
ARNHEM. 6 Febr. Het onderzoek
dat in Schotland is ingesteld naar twee
antieke kroonluchters, die volgens de
overlevering in 1851 door de Grote of
St. Eusebiuskerk te Arnhem via opko
pers aan een kerk in Schotland zouden
zijn verkocht, heeft geen resultaat op
geleverd.
De ondersecretaris van de minister
van openbare werken te Londen heeft
medegedeeld dat dank zij dit onderzoek
via Schotse radiostations en pers en
bijna alle geestelijke stromingen
Schotland er slechts een kroon is ont
dekt en wel in de High Church te
Rothesay, die echter niet van het type
is dat in Holland voorkwam. De verdwe
nen kronen zijn, evenals het antieke
kerkmeubilair. op 4 Juni 1851 op een
openbare verkoping in de Stadswaag
voor een appel en een ei verkocht, toen
de zucht tot moderniseren bezit nam van
de Arnhemse kerkeraad. De opbrengst
varieerde al naar het gewicht van 6.49
tot 227,45 per stuk.
Na de verwoesting van de kerk in de
laatste oorlog kreeg een amateur-histori
cus via oude documenten het vermoeden
dat de kostbare kroonluchters in Schot
land terecht waren gekomen. Nu het
onderzoek zonder resultaat is gebleven
zal de grote kerk te Arnhem die thans
wordt herbouwd, wel nimmer meer kun
nen bogen op het bezit van de antieke
luchters, die indertijd plaats moesten
maken voor de toen moderne kasver-
lichtingsornamenten.
Spaanse avond
Van onze Haagse medewerker
van muziek.
U ENRIETTE DOORNBOS (zang),
AJ- Jaap Spigt (clavecymbel) en Dick
Visser (guitaar) hebben een interes
sant 'concert gegeven van 16e- tot 18e-
eeuwse Spaanse muziek en boven
dien aan volks- en flamenco-muziek
gewijd (flamenco duidt op de Iberi
sche zigeunerliederen en copla's).
Na andere werken van o.a. Juan del
Encina, die ook als lyrisch dichter be
is, bijv. het imposante „Triste Es-
pana", (een soort treur-ode op koningin
Isabella) trof het typische Spaanse ka
rakter van de drie sonates van de be
langrijke componist Padre Antonio
Sol er. een tijdgenoot van Haydn: dit
zelfde geldt voor de prachtige sonate
van een iets latere tijdgenoot nl. die in
c-mineur van Padre José Gallés, een
kort. monumentaal en donkergetint 9tuk
muziek, dat in zekere zin aan veiwante
opera van Mozart (Fantasie in f-mïneur
en de sonate en Fantasie in c-mineur)
herinnert Hoe onmiskenbaar is het
verschil van dit naar de geest door en;
door Spaanse werk. met zijn stren
ge gereserreerde stijl en trotse felle
rhythmiek, met die van de grote Itali-1
aanse en Franse tijdgenoten
Wij hebben qau repodructie aller
eerst de voortreffelijke guitaarspeler
Visser bewonderd, die de straffe rhyth
miek en de gee t van de gespeelde stuk
ken het dichtst benaderde. Veel lof ove
rigens voor Jaap Spigt en Henriette
Doornbos, alhoewel zuiver vo^aliter. I
ondanks juist begrip, bij haar niet alles
wilde vlotten.
Het niet zeer talrijke publiek wat te-
recht gul met applaus voor deze
ongewone en boeiende muzikale mani
festatie. Vooral de ook in Spanje op i
muzikaal gebied rijke 18e eeuw is hier'
nog te weinig bekend.
Watersnoodramp in
de bioscopen
Van onze Amsterdamse filmmedewerker
De aandacht van de bioscoopbezoeker
zal deze week wel voornamelijk uitgaan
naar het Nederlandse nieuws in het voor
programma. dat geheel a3n de overstro
mingsramp gewijd is. Polygoon-Profilti
is dadelijk na het bekend worden van
de catastrophe met groot materieel uit
getrokken om ons volk zo snel moge
lijk een filmbeeld te geven van wat
nauwelijks in woorden en in foto's kan
worden uitgedrukt.
De film betekent in deze omstandig
heden een ongeëvenaard medium voor
het geven van een objectief en tegelijk
uiterst dramatisch ooggetuigenverslag. Het
journaal dat deze week loopt en waar
schijnlijk in de komende dagen aange
vuld zal worden, laat geen twijfel aan
gaande de omvang van de ramp. maar
geeft daarbij een aangrijpend beeld van
het menselijk leed. dat het verloren gaan
van kostbare gebieden begeleidt. Troos
teloze opnemingen van eindeloze water
vlakten. van ondergelopen en ingestorte
boerderijen, van geïsoleerde dorpen,
worden afgewisseld met beelden van de
evacuatie, van redding en vlucht die de
menselijke kant van het drama onop
gesmukt. maar vreselijk in zijn simpel
noteren weergeeft.
Het is de vraag of men na het zien
van dit werkelijke gebeuren, dat zich
in deze onmiddellijke nabijheid heeft
afgespeeld en dat ieder bedacht film
drama bleek en onecht maakt, nog be
langstelling kan opbrengen voor het
verdere programma. Men kan zich dan
eventueel in Alhambra nog gaan ver
diepen in de wonderlijke ontmoetingen
van een Amerikaans schilder. Eben
Adams (Joseph Cotton) met zijn vlees
geworden inspiratie, in de gedaante van
het meisje Jennie (Jennifer Jones), dat
al enige tientallen jaren dood is en toch
op onverwachte momenten zijn levens
pad kruist en hem brengt tot het schil
deren van zijn meesterwerken. Robert
Nathan heeft indertijd deze poëtische
fantasie, waarin met de begrippen tijd
en ruimte luchtig gespeeld wordt, ge
schreven onder de titel „Portrait of
Jennie" en William Dieterle heeft er de
gelijknamige film naar gemaakt. Het
valt niet te ontkennen dat Dieterle zo
veel mogelijk getracht heeft de poëti
sche atmosfeer van het oorspronkelijke
verhaal te behouden, maar hij heeft toch
niet weten te vermijden dat na een lood
zware inleiding over de mysteries van
leven en dood de min of meer mysterieu
ze verschijningen van het tijdloze meisje
vergezeld gaan van spookachtige licht
effecten en vibrafoon-achtige geluiden,
waardoor het geheimzinnige te veel en
veel te zwaar geaccentueerd wordt ten
koste van de vederlichte fantasie en de
met humor en weemoed getekende ver
houding tussen de kunstenaar en zijn
gematerialiseerde inspiratie. Maar als
voorbeeld van een moeilijk en weinig
voor de hand liggend onderwerp is Por
trait of Jenny, die in Nederland nogal
verwarrend de titel „De Storm" heeft
gekregen, een interessant geval.
Van veel minder smaak en eerbied
voor het origineel getuigt „She's working
her way through college", waarachter
het toneelstuk van Thurber en Nugent,
The male animal, schuil gaat. Dit stuk
dat jarenlang op Broadway is vertoond,
maar dat hier in de vertoning onder
Joan Remmelts weinig succes heeft ge
had, heeft als grondthema de „Freedom
of speech", waarvoor een docent op een
der Amerikaanse universiteiten ,zich in
zet op gevaar zijn baan te verspelen. In
de film is dit hachelijk onderwerp ver
vangen door het probleem van een ex-
revuesterretje, wier ware identiteit ont
dekt wordt als zij een rol begint te spe
len in het universitaire leven. Zij dreigt
van school gestuurd te zullen vorden,
maar door tussenkomst van de moedige
docent, die het bevel der curatoren durft
te negeren, mag ook „Gertie Hot.-garter",
zoals de welsprekende bijnaam van het
voormalige danseresje luidt, mee blijven
profiteren van het hogere onderwijs.
Behalve door de vrij laffe omscha
keling van het oorspronkelijke probleem
naar een meer onschuldig twistpunt,
stelt de film zich ook nog veilig door
het inlassen van allerlei revue-scènes en
door de vrouwelijke hoofdpersoon het
centrum te maken van een groots op
gezette college-show, die het op de plan
ken van de Folies-Bergère niet slecht
zou doen. Bij al deze goedkope grappen
en smakeloze verwikkelingen blijft het
onduidelijk, waarom het satyrische stuk
van Thurber en Nugent als uitgangs
punt is genomen. Iedere derderangs
scenario-schrijver uit Hollywood had dit
zinloos verhaaltje kunnen schrijven.
Prolongaties: de Nederlandse film
Sterren stralen overal blijft in Tuschins-
ki. Operatie Cicero in Corso en Le Plaisir
'drie verhalen van de Maupassant) in
Knterion. The galloping major is voor
de achtste week in De Uitkijk te zien.
Rijksmusea morgen
gesloten
De rijksmusea zijn morgen, op de na
tionale gedenkdag, de gehele dag geslo-
Examens
Advertentie
Schilderij: dof, vergeeld, stuk?
Lijst: erg beschadigd?
Jongkindstraat 11
Als herboren terug door
modern restauratieproces
Advertentie
MARMITE
Het bekende gistproduct
(sterk geconcentreerd)
Onmisbaar in de huishouding
Verbetert de smaak van
Uw soepen, sausen en andere
gerechten
Het aangewezen product voor
de bereiding van smakelijke
sandwiches. (Zie recepten)
Aanbevolen bij 3lle toestanden
samenhangend met een tekort
aan Vitaminen van de B-Groep
Verkrijgbaar bij alle bekende
comestibleszaken.
Mackintosh S Co Amsterdam
Genootschap
Nederland-Duitslanil
Het onlangs opgerichte Genootschap
Nederland-Duitsland heeft in Den Haag
een eerste bijeenkomst gehouden, waar
op prof. dr Bruno Snell. rector magnifi
cus van de universiteit van Hamburg, het
woord heeft gevoerd over „Die Grund-
lagen des europaischen Denkens". In een
meesterlijk betoog heeft prof. Snell, die
hoogleraar in de klassieke philologie is,
uiteengezet, dat de grondslagen van ons
Europese denken in het oude Grieken
land dienen te worden gezocht. Prof. dr
H. W. J. Kroes en prof. dr H. Meyer
hebben inleidende woorden gesproken.
Er bestond zeer veel belangstelling
voor deze bijeenkomst, zowel van Ne
derlandse als van Duitse zyde.
Universitair Nieuws
Bij Koninklijk Besluit is aangewezen
de prof. A. E J. Moddermanstichting
voor de bestudering van het strafrecht
en zijn hulpwetenschappen verbonden
aan de Rijksuniversiteit te Leiden, ge
vestigd te Leiden, als bevoegd tot het
vestigen bij de faculteit der rechtsge
leerdheid aan de Rijksuniversiteit te
Leiden van een bijzondere leerstoel in
de natuurwetenschappelijke criminalis
tiek.
Opening Nederlandse
School in Oost-Java
Onder grote belangstelling is Woens
dag te Situbondo een Nederlandse la
gere school geopend. Ongeveer twee
jaar geleden bleek te Situbondo, cen
trum van vijf suikerfabrieken, behoef
te te bestaan aan een concordante' Ne
derlandse lagere school. Onder voor
zitterschap van de heer Poutsma, ad
ministrateur van de suikerfabriek Prad-
jakan, werd de schoolvereniging „stich-
tingsschool Situbondo" opgericht.
Beroepen
Ned. Herv. Kerk Aangenomen naar Er.
mclo (3e pred. pl.) W. de Bruvn te IJsel-
mmden. die bedankte voor Hilversum.
Ger. Kerk o. art. :u k.o. Beroepbaar ge
steld: H. J. van der Kwast, cand te Amster
dam.
Ger. gem. Tweetal te Schevenlngen: W.
de Wit te Moeroapelle en G Zweeris te
Middelham is. Beroepen te Rhenen F. Malan
te Brumisse.
Lelden. Gepromoveerd tot doctor in de
wie- en natuurkunde op proefschrift geti
teld „Adroit ace. an Investigation based on
certain aspects of growth curves", de heer
H. H van der Vaart, geboren te Makassar
en thans wonende te Leiden. De promotie
geschiedde cum laude.
Gepromoveerd tot doctor ln de wis- en
natuurkunde op proefschrift getiteld „Het
nitroserinosproduct van chloorphenol" de
heer A. Kraayeveld. geboren te Middelburg
en thans wonende te Oegstgeest. De pro
motie geschiedde cum laude.
Gepromoveerd tot doctor in de genees
kunde op proefschrift getiteld; „Inconti-.
r.entia urinae relativa (stress Incontinence)
en electrotherapie". de heer W G. J. Hoof-
mann. geboren te Medan en thans wonende
te Leiden.
Utrecht. Doet. ex. Teehten: A C L Maat.
Utrecht: mej C Fuykschot, Utrecht: mej. L
Boissevain. Zeist. Cand ex. rechten: Em A
Elsbaeh. Utrecht: H Beintema, Zeist. Doet.
ex Indisch recht: mej E M M Schrijver.
Utrecht. Vee-arts ex E Klopping. Duiven-
drecht: J Kramer. Ulst (Fr.): A
Schukken. Nijiand 'Fr); A M F de Bok.
Breda Cand ex. veeartsenijkunde: A
M J Ad ank. Breda; G de Doer, Giekerk: A
Brand. Giessendam; R G Dijkstra, Zutphen:
A E;?ersma. Bntsum 'Fr Chr Folkers.
Leeuwarden; J F de Haas. Haarlem; Y H
Hardeman. Rijsoord: L Hogendoom. Schip
luiden; F P A Kuyper, Soest; A P v d Lin
den. Steggerda (Fr.); G J W v d Mey, Nij-
kerk; F J Meutstege, Eibergen; B A J Mo
lenaar. Amstelveen; E P OWenkamp, De
renter: R F P M Queadvlieg. Den Haag: J
W A Remmen, St. An thornsC W J M v d
Re:t. Dinteloord: G Rypkema. Drachten: C
Schalk. Hardinxveld: mej I Siebenga. Wa-
geningen; j Slingerland. Leskerkerk: W J
Sm:dt. Groningen; J W E Stam. Warsnveld;
M F. M Stumpel Dordrecht: H van Swaay,
Den Haag; mej E G Toebes. Den Haag; P
Werkhorst. Meppei; J Wille. Koudekerk a d
Ri(n: A P Wouters. Breda; P H M Wijers.
Veerhuizen; I Nathans. Arnhem
Groningen. Doet ex geneeskunde: mej
T Pouweis, Meppei (cum laude); mej A L
Sauveplanne, Wassenaar: J H H van der
Burg. Llem Sik Giok. A J G Cley. M G van
der Zee. allen te Groningen: K H Lamberts.
Maastricht; A M Lonnee. Den Haag: J H
Geling, Winschoten; F L J Sondermeijer,
Schiedam Cand ex geneeskunde J F Oos
tenrijk. Groningen. Artsex le ged mej H de
Kroon, Warns veld; mej C Veenhoven. Gro-
gen; H A Homan, Haren (Gr).
Amsterdam. Cand ex rechten de heren
J Bakkum, Amsterdam: N H C Wienng,
Zwaag. Cand ex politieke en sociale weten
schappen de heer F Th v d Maden. 's-Gra-
venhage. Kerkelijk ex. J Geers; W Kraa-
yenhof; W den Toom. A J van Cruynin-
gen.
Delft Propaed. ex metaatkumdig inge
nieur: D Schuitema, Delft. Cand. ex. werk
tuigkundig ingenieur; A J Kranendonk,
Maasdam Cand. ex. electroteohnisch inge
nieur: R J Augustijn, Bussum: F J Backer,
Nijmegen; J. Beyer, IJs9elmuiden; A Bijl,
Rotterdam; L H E Blom. Amsterdam; P
Bouman, Dordrecht; R M G Delsing, Sittard:
H van der. Ende. Overveen; J w de Fluiter.
's-G ra venhage; D Glas. Rotterdam; M G de
Graalf. Delft; H W F van 't Groenewout,
Rotterdam; C A J M van der Heijden, Haar
lem; B Hogeweg, Velsen-Noord: H C Jansen,
Aschburen; A E Kirmmel, 's-Gravenhage;
Koentohadji, Delft: W. Krijger, Zwijndrecht;
J J Lavell. Arnhem; G A C van der Linden.
Vegllel; D Macdaniël, Lopik; W F Mohr
(cum laude). Eindhoven; C MoolhuJjzen,
Amsterdam; A D de Mo9ch (cum laude).
Huizen; H F Pit. Zeist: E Rijsdorp. Schie
dam; K Ruiter, Hengelo (O); R de Ruiter.
's-Gravenhage; W C Smit. Amsterdam; Souw
Joe Kong, 's-Gravenhage; H. Uurbanus.
Groningen; J P de Vrecde, Delft; L P M
Wensing. Rotterdam. P Wiarda. Delft; J
Wij mans. Haarlem: H E van Wijngaarden.
Kampen; F G Wilson, 's-Gravenhage; C J
Wustenhoff, Hilversum. Scheikundig inge
nieur; A M Dastein, Rotterdam; H J C
Boertje, Dordrecht; J Bolssens. Clinge; E
F Bunge. Rotterdam; J A Butter, Overveen;
A E F van Capedile, Eindhoven; J Eigeman,
Rotterdam; F J H Felix, Maastricht; H J
Frings, Bocholtz. Electrotechnisoh ingenieur:
J J Broodman, Delft. Cand. ex scheikundig
ingenieur; M W Geerlings, Arnhem; J de
Graaff, Goedereede; w van Hartingsveldt.
's-Gravenhage- A Kats. Klaaswaal; A Kess-
ler. Velsen; F h Kemmen. Soestdijk; W
van Lookeren Campagne, Zaltbommel; H J
Lovink, Maasdijk; A Lubeek. Rotterdam;
C J van Maanen, Eindhoven; L E M Mudde.
Rotterdam-, Oei ITan Kiong, Delft; R W
Rooda en G Schaefer 's-Gravenhage; A
Stikker. Amsterdam; W F van Vliet, 's-Gra
venhage; mej D Wabeke. Leiden; J A Wa
terman (cum laude) Delft; A B R Weber,
(cum laude) 's-Gravenhage; j van Wezel,
Hengelo (O); E A Wijsmuller, Eindhoven.
Tngemeursex civiel ingenieur: J C Vogel,
's-Gravenhage. Ingenieursex. electrotech
nisoh ingenieur: H L Bakker. Loosduinen;
C L Bos, Hengelo (O); J A Brakel. 's-Gra
venhage; H J den Breeijen, 's-Gravenhage:
P Clement, Haarlem: K T A Halbertsma,
Oud-Loosdrecht; S G A Heilbron, 's-Gra
venhage; J Keuning. Hengelo (O): B Kre
diet, Enschede; J W de Fluiter. 's-Graven
hage; H W F van 't Groenewout (cum
laude) Rotterdam; F H M Kutjper. 's-Gra
venhage, A G Leenders, Rhoon; C J T van
Leeuwen, Leidschendam; A A Loeff. Rot
terdam: L J W van Loon, NUnspeet- M
Martin. Haarlem: D J Meijer, Leeuwarden;
W H Moll, Middelburg; M L Mulders, Delft:
F C de Ronde. Eindhoven: J de Rooij, Gouda;
D Scheijgrond. 's-Gravenhage: G J Seip,
Schiedam: P C Snom en T A Tielens,
s-Gravenhage.
De geschiedenis van een Australische hond
■fr
NAAR HET ENGELS VAN ERANK DALBY DAVISON
S3.
Dat was de loop van oude Toms gedachten,
terwijl hij zijn pijp zat te roken en dacht over
het feit dat Dusty flink op weg was om een scha-
pendoder te worden. Hij had misschien kwaad op
hem kunnen zijn, want deze hond had hem trots
gemaakt in de ogen van andere mannen en hij
was nu doende om hem het onderwerp van hun
medelijden of van hun kwaadwillige voldoening
te maken. Maar zo dacht hij niet aan Dusty. Hij
dacht aan hem zoals hij aan een intelligente en
dierbare zoon zou denken die omlaag werd ge
haald door een slechte neiging in zijn bloed.
Hoogstwaarschijnlijk was bet die Dingo-trek in
hem die hij van het begin af aan had bemerkt
en goedgekeurd. En zodoende legde dit zyn goede
kwaliteiten evenals zijn tekortkomingen uit.
Terwijl Tom zo dacht hoorde hij het geluid van
poten die naderbij kwamen en Dusty kwam de
hoek van de schuur om. Hij stond stil toen hij
Tom zag, kwam naar hem toe en kwispelstaartte
terwijl hij zijn neus onder Toms ineengevouwen
handen stak. Tom opende zijn handen, bewoog
zijn voeten zodat zij van elkaar af stonden en
Dusty ging op zijn staart er tussen zitten.
Tom praatte niet, maar zijn handen begonnen
liefkozend over het lichaam van zijn hond te aaien
over zijn rug en zijden, zachtjes over zijn oren,
en zijn zijdeachtige halskwabbe voelend, hij
streek hem over zijn neus en tot aan zijn nek
en dan weer terug over zijn rug en zijden.
Clara Morrison kwam het huis uit om Tom t«
vragen een kleinigheid voor haar te doen.
En terwijl zij sprak gingen haar ogen over de
oude man en zijn hond. „Dusty ziet er patent uit,
Tom!" merkte ze op.
Tom glunderde. „Is hij niet een prachthond?"
riep hij uit.
HOOFDSTUK XVHI
Een maand ging voorbij voor Dusty weer op
jacht ging. Tom bond hem 's avonds nog steeds
vast, hoewel hij heel goed wist dat dit hem niet
zou tegenhouden wanneer hij zich weer geroe
pen voelde. En hij had er gelijk in. Op een ze
kere avond was Dusty er niet op de tijd dat
hij gewend was te eten. Tom stond met het
bord eten voor de hond in zijn hand en floot,
maar er kwam geen antwoord.
Het verwonderde hem niet. Gedurende de laat
ste week hadden de honden slechts weinig :e doen
gehad en gedurende de laatste paar dagen had
hij weer een verandering in Dusty waargeno
men. Hij was wat in zichzelf gekeerd, alsof zijn
gedachten druk bezig waren met dingen die
hem zelf aangingen.
Dusty bleef vier dagen weg en deze keer kon
zijn afwezigheid dus niet voor Harry verborgen
blijven. Op de dag die volgde op Dusty's nacht
van jagen had Harry de vacht van een schaap
dat hij dood had gevonden op zijn rit rondom
de bergplaatsen, meegebracht.
„De dingo's hebben een schaap in de Deep
Creek bergplaats te pakken gekregen", merk
te hij op terwijl hij van zijn paard stapte. „Wil
jij wat lokaas nabij de drinkplaatsen uitleggen,
Tom."
„Ja zeker", had Tom gezegd en hy raadde
zonder veel twijfel hoe dit schaap aan zijn eind
was gekomen. Hij maakte de volgende dag het
lokaas gereed en legde verschillende stukken
neer naby de dammen en de plekken waar de
dingo's gewend waren te drinken. Hij was be
drukt terwijl hij dit deed, het gaf hem een on
aangenaam gevoel alsof hij bedrog pleegde. Hij
herinnerde zich ook dat Harry toen hij tegen
hem praatte hem niet had aangekeken. Harry
was bijdehand en het was weieens zijn gewoon
te niet alles te vertellen wat hij gemerkt had.
Het was onmogelijk Dusty's tweede afwezigheid
geheim te houden. Op het eind van de eerste
dag zei Harry. „Ik zie Dusty nergens, Tom."
„Nee", zei Tom en hij voegde er even later
aan toe „Het is de tweede of derde keer dat
hij is weggelopen. De vorige keer kwam hij pas
na de middag terug."
Harry zei: ,,Is dat zo? Ik heb gezien dat je
hem de laatste tijd 's nachts vastbindt." Na
dat hij gesproken had, keek hij Tom onderzoe
kend aan.
Tom herinnerde zich dat hij een keer had ver
geten Dusty's touw van de spaak van het wiel
af te halen en het in zijn kamer te gooien, zo
dat zijn privézaken de zijne bleven. Op het ogen
blik werd er niet meer over gesproken. Tom
voelde, wel dat Harry niet onsympathiek was;
maar eveneens voelde hij dat Harry op de eer
ste en op de laatste plaats schapen eigenaar was.
Mevrouw Morrison bracht die avond aan het eten
de zaak ter sprake en er werd daarna wat ge
praat over goede honden die later op jacht gin
gen. Een gevoel van sympathie voor Tom lag
opgesloten in alles wat er die avond werd ge
zegd, maar de bevestiging van de ongeschreven
wet van de wereld der schapen was hier tevens
onder begrepen; je kon het zelfs voelen aan de
manier waarop de kinderen keken.
De volgende ochtend gingen zij op Harry's
verzoek allebei te paard uit om een rit door
de kooien te maken. Harry stelde tevens
voor dat zij verschillende routes zouden
volgen. Tom wist wel dat dit uit eerbied en be
dachtzaamheid tegenover hem werd gedaan Het
was ^anders melancholiek genoeg om zo' rond
te rij'den op zoek naar sporen van Dusty en het
bewijs van zijn verdachte misdaad. Maar het
zou ook pijnlijk zijn geweest om met Harry te
hebben rondgereden.
(Wordt vervolgd)
Zaterdag 7 Februari: Schouwburg 8:
Rotterd Toneel: Het hemelbed; Aula Zuid
8.15: Rotterdamse Comedie: Moord bij
open doek. Aula Museum Boymans 8:
Kamermuziekavond: Jaap Stotijn, hobo.
Dirk Oelma. fluit. Sas Bunge. piano.
Zondag 8 Februari. Schouwburgen
en bioscopen gesloten.
Maandag 9 Februari, Schouwburg 8 u.:
Ned. Opera: La Traviata.
Bioscopen t.m. 12 Februari
Arena: Het uur voor middernacht, 18
j: Capitol: Het zwarte kasteel, 18 j; Ci
neac en Victoria. De verboden vrucht. 18
j: Colosseum. De arend van Madagascar
14 j: Harmonie: Mandy. 14 j; Lutusca: De
tante van Charlie, a.l.; Luxor: Operatie
Cicero. 14 j; Prinses: De ellendigen. 14 j;
Rex: Vuurgevecht in het rotsgebergte. 14
j; 't Venster: Het wonder van Milaan, a.l.
Schiedam
Passage: Storm over Malakka. 14 j.
Dordrecht
Astoria: t m. Maandag: Perrucha, 18 j:
Luxor: t.m. Maandag: Alaska, a.l.'
Zaterdag 7 Februari. Kon Schouwburg
8: Haagse Comedie: Ondine; KI. Come
die 8: Comedia: Toevallige ontmoeting
en Als een phoenix; Diligentia 8.15: Theo
Bruins, piano: K. en W. 8: Concertge
bouw orkest: abon. concert.
Zondag 8 Februari. Schouwburgen en
bioscopen gesloten.
Maandag 9 Februari. Kon. Schouw
burg 8.15: Vrye Toneel: Daar moet je
een vrouw voor zyn. KI. Comedie 8: Co-
media: Een toevallige ontmoeting en Als
een phoenix. Diligentia 8: Pianorecital
Clara Haskil.
Bioscopen t/m 12 Februari
Apollo en Rex: De terugkeer van
Bulldog Drummond. 14 j.; Asta: Zo zijn
we niet getrouwd. 18 j.; Capitol: De
bekentenis van Anncsa, 18 j.; Centrum:
Gefolterde mensen. 18 jCity en Odeon:
Ivanhoe, 14 j.: Corso: De rode Pimper
nel. 14 j.; Hollywood: Met geheime in
structies, 14 j.; Kriterion: De dood van
een handelsreiziger. 18 j.; Metropole
Tuschinski en Passage- Sterren stralen
overal, a.l.; Musica: Operatie Cicero, 14
j.; Olympia: De hertogin van Idaho, a.l.;
Rembrandt: Affair in Trinidad, 18 j.;
Roxy en Studio: De zoon van dr Jekyll.
18 j Thalia: Met de blanke sabel. 14 j.;
Uitkijk: The eallopir.g major, a.l.: Sein
post en West-End: Zij was 17 jaar, 18 j.
Zaterdag 7 Februari. Stadsschouwburg
8: Amst. Toneel:: Gijsbredht van Aem-
stel; Centr. Theater 8: Ned. Comedie:
Via Lissabon. KI. Comedie 8: Gez. Kaart:
Potasch en Perlemoer. Leidseplein Thea
ter 8: ABC Cabaret: Bibelonië. Theater
ae la Mar 8: Cabaret van Wim Sonne-
veld: Het meisje met de grote voeten.
Carré 8: Circus Strassburger. Concert
gebouw 8: gr. zaal: Liedertafel Amstels
werkman.
Zondag 8 Februari. Schouwburgen en
bioscopen gesloten.
Maandag 9 Felguari. Centraal Theater
8: Ned. Comedie; Via Lissabon. Kleine
Komed:e 8: Gez. Kaart: Potasch en Per
lemoer. Leidseplein theater 8: A.B.C. Ca
baret: Bibelonië. Theater de La Mar 8:
Cabaret Wim Sonnevelö: Het meisje met
de grote voeten. Carré 8: Circus Strass
burger. Concertgebouw 8: Shell mannen
koor.
Bioscopen tot 12 Februari
Alhambra: Portrait of Jennie, 14 j; Ca
pitol: De madonna der zeven manen, 18
j: Cineac-Damrak: She's working her way
through college, 18 j; City: Wanda de
zondares, 18 j; Corso: Operatie Cicero,
14 j; Cultura: Als je pas getrouwd bent]
a.l.: Kriterion: Le plaisir 18 j; Nöggerat:
Getuige vermoord, 18 j; Passage: Hyena's
van het rotsgebergte. 14 j; Plaza: Bureau
Zedenpolitie. 18 j; Rialto en Rex: Als de
avondklokken luiden. 14 j; Roxy: De
laatste grens. 14 j; Royal: Verboden
jungle. 18 j: Tuschinski: Sterren stralen
overal, a.l.; Uitkijk: The galloping ma
jor a.l.
Zaterdag 7 Februari: Stadsschouwburg
8: Vrije Toneel: Daar moet je een vrouw
voor zijn.
Zondag 8 Februari. Geen schouwburg
en bioscopen.
Maandag 9 Februari. Stadsschouwburg
8: Besloten voorstelling.
Bioscopen t.m. 12 Februari
Camera: Le plaisir. 18 j; City: A mo
dern marriage. 18 j; Olympia: t.m. Zond.
Het legioen der dapperen. 14 j. Van
Maand af- De strijd om het recht, 14 j;
Palace: Gift im Zoo, 14 j; Rembrandt:
The greatest show on earth. a.L; Scala:
Bells on their toes. a.L; Vreeburg; Een
koninkrijk voor een huis, a.l.
Zaterdag 7 Februari. Stadsschouwburg
8: Gron. Opera en operette-ver.: Tango
te Middernacht.
Bioscopen t.m. 12 Februari.
Beurs: Perrucha. Kind van de nacht
(18 j.). Zaterdag. Zondag en Woensdag:
Billy the Kid. Cinema: Morgen begint
een nieuwe dag (18 j.). Grand: De
mijnen van Koning Salomo. Luxor:
Skirts Ahoy!