pakt Waterstaat herstel aan U -veren pendelen op Haringvliet D$ %t\t gm«f Burgemeesters Pessimisme onder agrariërs Na, een maand gaat weer trein over Moerdijk Zee-, land- en luchtmacht werken voorbeeldig samen Brielle oase in waterwoestijn PRIMA EVACUATIEDIENST Verzekering dekt haar schade Gevleugelde hulp met risico's Zwermen vliegtuigen kris-kras door elkaar NT Gevers en gaven GRIEPWEER! Bioscopen Zondag gesloten Duizenden pseudo-dijkwerkers bevechten Voorne's behoud VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953 DE TELEGRAAF 3 ER bestaat een boek over het leven en de taak van de bur gemeester in de kleine gemeente. De schrijver noemt hem: grote man in kleine stad. Nederland kent veel van zulke grote man nen en tijdens deze dagen van rampspoed zijn zij huns ondanks voor het voetlicht getreden. Het zijn de dappere, trouwe magistra ten van al die plaatsen in de nood- gebieden. Zij staan er op hun post en hun trouw heeft het Neder landse volk ontroerd. Zij redden en waken, zij zijn bleek als de dood om het leed van de hunnen. Zij staan bij de bressen in de dijk, en leggen dode dieren in het schip. Dit zijn heel goede burgemees ters, Mannen, die hun alarmkreet laten horen over de wereld, het zendapparaat van de radio amateur. Zij smeken om schepen, om zand, om schoppen, om brood. Op de kwaadste punten hebben de burgemeesters plaats genomen, als een laatste rots in zee. De „grote man in kleine stad" ls een grootse magistraat. De keel is hem verstikt, nu hij -de ver schrikking ziet, maar toch klinkt zijn stem om hulp. De knieën zijn verstijfd in het water, maar hij blijft in de houding staan. Het is zijn gemeente, die hier strijdt. Het is zijn-dorp dat staat aan de rand van ondergang. Het zijn kin deren van.de burgervader, die wan kelend in de boten gaan. Zij zijn als evenvele kapiteins op het schip, dezte burgemeesters van Nieuwe Tonge, Zuidland, Zie- rikzee, Stavenisse, 's-Gravendeel, Abbenbroek en tientallen andere plaatsen. Hun namen blijven ver bonden aan het werk der helden in deze zwarte dagen voor Neder land. En daarom brengen wij dank aan de grote man in de kleine stad. ZEEVWS-VLAANDEREN BIJNA WATERDICHT (Van onze correspondent). ARNHEM, 6 Febr. In land en tuinbouwkringen valt weinig te bespeuren van het optimisme, waarvan dóór vooraanstaande fi guren uit handel en industrie werd getuigd, aldus de heer v. d. Ley, voorzitter van de Gelderse Mij- van Landbouw, in zijn ope ningsrede van de algemene ver gadering in Arnhem. De stemming in de agrarische sector is integendeel gedrukt en wprdt gekenmerkt door een ge mis aan vertrouwen. De akker bouw maakt zich ongerust over de dalende graanprijs, de vee houders zijn ontevreden over de moeilijkheden bij de afzet van varkens, de melkpoeder-export geeft al maandenlang reden, tot ernstige bezorgdheid, terwijl de kaasmarkt in dit winterseizoen opvallend onstabiel is. Critiek had spreker op de pla nologische dienst, die het platte land nog te zeer ziet als recrea tie-oord, in plaats van rekening te houden met zijn wezenlijke functie in de volksgemeenschap. Volgens het jaarverslag van de maatschappij is het ledental in 1952 met 275 teinggelopen tot 10.140. 2» "s HET "FIJNE SAKSISCHE IEVERWORSTJE VLEES WARENFABRIEK J. MEESTER N.V. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG, 6 Febr. Het stemt hoopvol te weten dat reeds enkele dagen na de grote ramp met man en macht wordt gewerkt, stug en gestadig, aan een snel en deugdelijk herstel van de enorme schade. Zelfs een bij uitstek des kundige kan niet schatten, op geen millioenen na, welk bedrag de aangerichte schade beloopt. Het is de directeur- generaal van de Rijkswaterstaat, ir. A. G. Maris, die op rustige, vertrouwenwekkende wijze, deze gegevens 'en een overzicht van het laatste nieuws van het waterfront ver strekt. DIT staat wel vast: niet alleen wordt gepoogd her en der gaten te dichten en provisori sche maatregelen te nemen, doch ook streeft men er naar de weg en spoorverbindingen zo snel als mogelijk is te herstellen, opdat de wederopbouw een aanvang kan nemen en de geëvacueerden weer naar hun haardsteden kunnen terugkeren. Wat Noord-Brabant betref, tussen het Keizersveer en Hank zijn reeds zeven kleine en een groot gat gedicht. Ten Nooi-den van Hank tot Nieuwendijk is plaatselijk een voorlopige water kering aangelegd en bij Kille is men hard bezig met een gat van zeventig meter wijdte en vier meter diepte te dichten. Ter weerszijden van de Moerdijkbrug worden de gaten in de dijken ge dicht. Herstel Moerdijk Over twee weken verwacht men te kunnen beginnen met het repareren van de weg naar het Zuiden en van de spoorbaan, met de voorbereiding waarvan reeds een aanvang gemaakt is. Na een maand hoopt men de spoorbaan weer gereed te hebben. Over twee weken hoopt men ook de waterkering ten Noorden en ten Zuiden van het Hollandse Diep weer in orde te hebben. Tussen Rodevaart, en Willemstad zijn er niet minder dan tien gaten in de dijk. De gemeente Willem stad heeft reeds een aannemer gecharterd, die spoedig zal begin nen met de uitvoering van de werken. Situatie in Zeeland In Zeeland wordt de West- kapellese zeedijk provisorisch her steld, ten einde deze te vrijwaren voor verdere beschadiging. In de duinen van Westkapelie wordt het zoute water weggepompt. De gaten in de dijken langs het Veergat zullen zeer binnenkort weer gesloten zijn. De spoorweg over de Sloedam is niet bescha digd en zodra de gaten bij het Veergat gedicht zijn kunnen ook de weg en de spoorbaan hersteld worden. Over veertien dagen hoopt men reeds hiermee te kun nen beginnen. Gisteren is een verkennings-* ploeg naar Oost-Zuid-Beveland vertrokken, opdat dit vak spoedig zou worden aangevat, waardoor weg- en spoorverbindingen snel zullen kunnen worden hersteld. Dit snel moet men evenwel niet te letterlijk opnemen, omdat er ontelbare gaten in dit dijkvak zijn ten Oosten van Kruiningen en bij Rilland Bath en er een eb- en vloedbeweging is van anderhalve meter. Maar men doet, wat men kan om de verbinding met de vaste wal te herstellen. In Zeeuwsch-Vlaanderen wordt momenteel tussen de Braakman en Terneuzen het werk aan de nieu we Neuzenpolder energiek aan gepakt. Vandaag is men reeds hiermede begonnen. De overige beschadigingen en de gaten in Zeeuwsch-Vlaanderen leveren geen moeilijkheden op. Men zal slagen, aldus ir. Maris, maar de tijdsduur is onbekend. Pompen werken reeds Van de 3300 hectaren die ii Zeeuwsch-Vlaanderen over stroomd zijn, konden reeds 2500 van het buitenwater afgesloten worden. Op de 2500 hectaren is men reeds begonnen met het lo zen van het water. In Noord-Beveland evenals op Zuid-Beveland in de omgeving van Wolphaartsdijk is de situatie niet zo somber als men gedacht heeft. Het werk zal hier wel be- MILITAIRE CENTRAALPOST OP CLINGENDAEL (Van onze Haagse redactie). DEN HAAG, 6 Febr. Alle draden van de militaire hulpver lening te water, te land en door de lucht lopen thans samen in de centrale bunker op Clingendael, nabij de Generale Staf. Naar deze enorme bunker, een Duitse erfe nis, heeft zicli behalve het staf kwartier van de territoriale be velhebber, luit.-generaal D. C. Buurman van Vrcedcn, ook de staf van de commandant Zee macht uit De:i Helder, schout-bij- nacht Burghard, verplaatst. H'.er zetelen de „hersenen" van het enorme militaire hulpverle ningsapparaat. Alle verbindngen komen achter deze metersdikke betonmuren tot stand. Alle aanvragen cm hulp en bijstand komen hier binnen, alle bevelen aan de actieve onderde len worden hier koortsachtig uit- geseind. Motorordonnansen stuiven weg of komen ronkend aan. Dag en nacht wordt in en om deze cen trale bunker gewerkt, gezwoegd geploeterd om overal, waar 'het nodig is. de nood door militaire hulp te lenigen. Nauwe samenwerking Tussen het territoriaal com mando en het commandement dei- zeemacht is onder deze tragische omstandigheden een nauwe en te voren ongekende samenwer king tot stand gekomen. Het staat nu wel vast, dat de militaire hulp aan de geteisterde gebieden voor beeldig georganiseerd is. 2000 Man marinepersoneel neemt actief deel aan het red dingswerk. Kapitein-ter-zee O. de Booy uit Rotterdam dirigeert de nieuw aankomende vaartuigen van Hellevoetsluis uit naar de „Abraham van der Hulst", de grootste mijnenveger met gerin ge diepgang die voor Zierikzee kruist en aan boord waarvan de kapitein-ter-zee J. F. van Duim, bekend onderzeebootcommandant tijdens de oorlog, de boten van nadere aanwijzingen voorziet, zo dat ze precies daarheen gaan, waar hulp het hardst nodig is. Hulp voor huisdieren uit noodgebieden DEN HAAG. 5 Febr. Dc stichting „Amivedi" te Den Haag, die in Amerongen een nationaal tehuis voor zwervende dieren wil inrichten, roept de hulp in van hen, die thans ook de lijdende huisdieren uit de noodgebieden willen helpen. De stichting heeft in Ameron-» gen reeds de beschikking over enige schuren en wil verder de nodige hokken trachten te lenen. Hun. die bereid zijn de stichting te helpen met hokken, manden, voedsel, enz. en eventueel met het transport, wordt verzocht dit per omgaande op te geven aan: Stichting „Anlivedi", Ant. Duyclc- straat 6, Den Haag, tel. 556137. Men wordt verzocht geen arti kelen op te sturen. staan uit droog grondwerk, dat door de Heidemaatschappij kunnen worden uitgevoerd. Zeer ernstig is de situatie op het eiland Tholen en St. Philips- land, waar ongetwijfeld zeer grote herstelwerkzaamheden verricht zullen moeten worden. Ir. Maris heeft de burgemeester van Tholen aangeraden, een slapersdijk te la ten maken rond de bebouwde kom van zijn gemeente. Wat Noord-Holland betreft op Texel is men begonnen met het herstel van de Eendrachts- polder. Over de beschadigingen aan de duinen langs de Noordzee zijn nog geen voldoende gege vens binnen. Wel kan hier gespro ken worden van een ernstige af slag. Positief ontkennend beant woordde ir. Maris de vraag, of het onderhoud van de zeewerin gen door zuinigheid na de oor log geleden heeft. De ramp, de grootste sedert eeuwen, heeft ons land van 175.000 ha beroofd. De belangstelling voor de gedachte om de zeegaten af te dammen acht ir. Maris begrijpelijk, maar dit is geen kinderachtige zaak. Het betekent het gelijktijdig afsluiten van Oosterschelde, Gre- velingen en Haringvliet, zeega ten, die dertig tot veertig meter diep zijn in gebieden, waar een zeer groot eb en vloedverschil is. Zulk een werk eist een lang durige grondige voorbereiding en ir. Maris herinnerde er aan, dat de minister van Verkeer en Wa terstaat, mr. J. Algera, in de Tweede Kamer heeft medege deeld, dat de afsluiting van het Haringvliet in studie is. BRIELLE, 6 Febr- Bij hon derden stromen de vluchtelingen van Goeree en Overflakkee het eeuwenoude Brielle binnen, waar ze voorlopig in de ambachtsschool worden ondergebracht. Dit is slechts een tijdelijk onderkomen, want met wagens worden ze zo spoedig mogelijk doorvervoerd naar Den Haag. Dodelijk vermoeid zien zij er allen uit en sober zijn de verha len, die wij te horen krijgen. De weduwe J. J. Noteboom (60 jaar) uit Nieuwe Tonge komt wanke lend, maar verheugd de school binnen, nu zij zich eindelijk vei lig weet voor het water. Haar twee dochters en vier kleinkinde ren zijn in Oude Tonge met de woning door het water verzwol gen. via het zolderraam van haar eigen huis in Nieuwe Tonge werd zij met haar 13-jarige klein dochter door haar zoon met een vlet gered. Met een helicopter zo'n vliegtuig had ze nog nooit gezien, laat staan er in gezeten is zfj vervolgens naar Dirksland vervoerd, en van daar ten slotte naar Brielle. (Van onze speciale verslaggever) MIDDELHARNIS, (Overflak kee), 5 Febr. Op de „U-veer VI", waar J. Verhey van het Java. plantsoen in Amsterdam aan het stuurrad staat en C. de Gqoyer de Achillesstraat het com. mando voert en ook de rest van de bemanning, de monteur Kwek. keboom incluis, in Mokum woont, een boot dus, die alleen maar het IJ kende, en zoetwatermatrozen, die een zout en volkomen vreemd vaarwater moeten bevaren. Maar het gaat best. Voordat zij in gemeentedienst gingen, hebben zij andere wate ren bevaren. Zijn zelfs bij de wil de vaart geweest. En die ervaring, dat oude zeemanschap komt hun nu van pas. Zondagnacht vertrokken zij en DE KONINGIN heeft Don derdag bezoeken gebracht aan evacuatiecentra te Zeist, Baarn, Utrecht en Amers foort, waar zij zich op de hoogte stelde van de werk zaamheden. In Utrecht, waar juist zeven autobussen met 300 vluchtelingen aankwa men, maakte de Koningin een ontroerend moment me de, toen een vrouw uit een bus stapte, die haar reeds doodgewaande zuster uit een andere bus zag komen. Hier ziet men onze Koningin in gesprek met evacué's te Utrecht. BURGEMEESTER VERDRONKEN Officieel is vastgesteld, dat de burgemeester van Rilland Bath is omgekomen. Hij zou meegereden zijn met een autobus waarmee hulp zou worden gehaald. Toen dit voertuig moest keren, stapte hij uit en lichtte bij. Op dat mo- men kwam een vloed van water en het was hem onmogelijk de bus nog te bereiken. De chauffeur moest op het dak van zijn voertuig klimmen en kon later worden gered. Op dezelfde plaats werd een waterbouwkun dig opzichter, die op zijn motor fiets reed, door het water meege sleurd. met hen de „IJ-veer II" (kapitein Falkema, Hoofddorpweg), on der algemene leiding van adju dant-hoofdinspecteur Thuman (Plantage Parklaan) naar Rotter dam. Zij bleven daar de hele Maandag liggen, moesten zich toen melden in Dordt, schoten ook daar niet op en namen ten slotte zelf het initiatief. Zij voeren naar Middelharnis, waar zij met gejuich werden ont vangen. De Marine-evacuatie- dienst, die te Hellevoetsluis is ge zeteld, kon ze heel best gebruiken. En de boten zijn door haar bouw uiterst geschikt voor massa-ver voer. gelijk in Amsterdam gebrui kelijk, ze hebben sterke machines en onderhouden dan ook een prachtige pendeldienst. Zij brengen de slachtoffers te Oude en Nieuwe Tonge en hen die uit Sommelsdijk en ook reeds uit Middelharnis worden geëva cueerd dit is ettelijke honder den mensen per dag naar de veilige overkant. Naar Hellevoet sluis, vanwaar dezen per bus ver der het land ingaan, tot zover als Friesland en de kop van Noord- Holland. De doorgebroken en gehavende dijk van overstroomd Putten aan de ene en die van overstroomd Goeree-Overflakkee aan de an dere zijde, met vliegtuigen boven ons, die voor hun droppings naar vergeten slachtoffers en geschikte punten zoeken, en met snelle Ma rine-sloepen, die elke bui trotse ren, zo varen wij nu heen en weer. En binnen, in de wei-beschutte twee kajuiten. U kent ze van Amsterdam, al blijft u daar liever op het dek zitten op de terug reis de onthuisden. Met een beetje bagage. Zij moesten hun woning, met alles wat er in stond, en hun lief was, verlaten. Sommigen ge dwongen door het water, dat tot de nok kwam, anderen doordat het dagelijks leven daar niet meer mogelijk is of zal zijn, omdat het water niet weg wil en alle huizen eilandjes zijn geworden. Wachten aangesteld Velen zijn alles kwijt. Maar ook zijn er velen, die hun hebben en houden naar de eerste etage, naar de zolder of naar de vliering brachten. Het zo goed mogelijk verstouwend en er nu op reke nend, dat zij het terug zullen vin den zoals zij het achterlieten. Er zijn wachten aangesteld om te be waken wat achterbleef en er zijn strenge orders. Er mag met scherp worden geschoten als een onbe voegde die woningen tracht bin nen te dringen. Elders, te Zuidland, te Abben broek en zelfs te Heenvliet is dat reeds gebeurd, Er zijn daar lieden op heterdaad betrapt, die achtergelaten geld en kostbaarheden hadden weggeno- mn en bij zich hadden. Overbodig zijn die wachten dus zeker niet in Sommelsdijk. Noch zijn dat de wapenen, waarover zij beschik ken. De kajuiten zijn vaak een to neel van veel jolijt. Er zijn kinde ren aan boord, tal van kinderen. En die beseffen niet wat er ge beurt. Zij denken, dat het een schoolreisje is en gaan spelen. Spelen zelfs overstrominkje. En men mag zeggen: Goddank. Doch er zijn ook zeer dramati. sche tonelen. Mannen, die hun ge zin kwijt zijn. Vrouwen, die hun man en kinderen verloren. Er zijn onderweg ook ontijdig kinderen geboren. Dat waren de overtochten, deze. van nature opgewekte Am sterdamse jongens, steeds tot een geintje geneigd, stil hebben ge maakt. Dan word je zo klein, zegt er één. Dan gaat je strot er van dicht. Velen van de vrijwillig ge. evacueerden hebben zelf een toe komstige verblijfplaats uitgeko zen bij familie of goede kermissen. Voor anderen wordt gezorgd. Een zorg, die reeds is begonnen voor ze nog bij ons aan boord zijn. Men zegt, dat ook Middelharnis geheel zal worden ontruimd, doch merkwaardig feit is, dat sinds vanmorgen de gasfabriek daar weer werkt. In deze haven aan een sterke verkeersdijk, waar echter grote gaten zijn ingeslagen, een haven, die naar kapitein De Gooyer ons vertelt, overigens de slechtste van alle havens is om binnen te komen dan, liggen ook nog de aken, die het levend vee overbrengen. Want met de men sen gaat ook dat weg. De runde ren worden los in de ruimen ge dreven, waar het weldra pêle- mêle is voor diverse gehoornde koppen, die elkaar vaak bedrei gen. Het duurde dan ook niet heel lang. Loopt het ruim 'vol, dan schikken de beesten zich, dan schikken zelfs de jong-beesten zich. Enkele hebben geleden van het water. Maar de meeste niet. Zij komen zo uit de stallen. Uit de stallen, die snel vol water lo pen komen slechts cadavers drij ven. Maar ook die.worden nu snel vervoerd. T\E dijk van de Alblasser- U waard is nog niet gedicht. Met lede ogen moeten de arbeiders het herstelwerk staken, want de vloed ver nielt weer alles wat tijdens eb tot stand werd gebracht. AMSTERDAM. 5 Febr. Om trent de verzekering van schade aan opstallen en inboedels door overstroming ten gevolge van dijk doorbraak vernemen wij. dat ver schillende grote maatschappijen in haar „uitgebreide gevaren-polis sen (zowel voor inboedels als voor opstallen) alle gevolgen van storm, waaronder ook schade door dijk doorbraak en overstroming, ten volle voor haar rekening nemen. Deze „uitgebreide gevaren- polissen zijn ook in de streken, die thans door de ramp zijn getroffen, in groten getale zonder enige be perking afgegeven. (Van een speciale verslaggever) VALKENBURG, 6 Febr. „Het vliegen boven de overstroomde gebieden is bij slecht weer, zoals Donderdagmiddag, uiterst ge vaarlijk, want de vele toestellen, die komen droppen, moeten dan egens het lage wolkendek be neden de 500 voet blijven. En daar ze van alle kanten komen is de kans op botsingen niet ge ring". Dit vertelde de kapitein-vlie ger-waarnemer J. H. Lukkien, die als Hoofd Operatie van de Trans- portvliegafdeling te Valkenburg juist per Dakota een vlucht met droppings boven de Zeeuwse eilanden had gemaakt. „Het is een wonder, dat er nog geen ongevallen gebeurd zijn. Er zijn wel vastgestelde luchtwegen op de route heen en terug, maar boven het ondergelopen gebied vliegt alles kriskras door eikaar. En dan worden we soms nog ge hinderd door sportvliegers, die niets met de actie te maken heb ben. Dat zullen wel Belgen zijn, want de Nederlanders zijn al ge waarschuwd". Kapitein Lukkien heeft met zijn vrachtkist een lastige dropping gehad op een zeer kort terrein, waarop bundels zandzakken moesten worden gemikt. Dat was bij St. Maartensdijk op Tholen. Ondanks het slechte weer dropten daar drie kisten achter elkaar: een KLM-Dakota. een Transva-Dakota en een Packet van de Amerika nen. „Boven Bruinisse op Duiveland hebben we een telefoontoestel ge parachuteerd", vertelt de kapitein verder. „En boven Goes werden achthonderd paar rubberhand schoenen afgeworpen voor het op ruimen van cadavers". „Het droppen zelf is ook niet zonder risico. Toen we een zware bundel zandzakken uitwierpen, bleef die vastzitten aan ons hori zontale roer. De machine begon te slingeren, maar de bundel wil de niet loslaten. Het werd een moeilijke terugweg". Gelukkig heeft de Dakota met het ongewenste vrachtje aan zijn staart, toch rog een goede landing gemaakt. In de Transva-Ioods zijn intus sen vele handen bezig zakken te vullen met brood en andere le vensmiddelen. De voorraden wor den bijna even snel verpakt en in geladen als ze worden aange voerd. „Morgen gaan we ook een mil- lioen sigaretten droppen", vertelt de piloot ons. Ondanks zijn door gebrek aan nachtrust hol staande ogen toont deze man een groot enthousiasme. Hij haast zich weer naar zijn vliegtuig, lucht en wa ter tegemoet, om nog meer land genoten te helpen. Wat is er in deze bange dagen mooier dan de ze gevleugelde hulp? U wil ik het eens niet hebben over degenen, die zich opzet telijk en uit reclame-oogmerk niet houden aan het dringende verzoek giften alleen te sturen aan het Rampenfonds het is walge lijk die lijstjes te lezen van de gaven, die de organisators „door hun bemiddeling" opzenden en aldus nodeloos administratieve kosten veroorzaken, doch zij mo gen dan hun kleine profijtje van de algemene nood hebben.Doch daar was Zondag jl. een Amster damse werkloze, W. S„ wonend aan de Prinsengracht, die trachtte naar de noodgebieden te komen, hetwelk aanvankelijk niet lukte, daar er geen transport was. Doch hij is er dan ten slotte met enkele kameraden in geslaagd. Toen zijn vrouw zich meldde bij de gebrui kelijke instantie, werd haar mede gedeeld dat haar man zichzelf moest presenteren. „Die is naar de watersnood," antwoordde ze. ,Dat kan u wel zeggen," sprak de ambtenaar. En de vrouw kon zonder ondersteuning vertrekken. Als nu de eerste verdrietige tij den voorbij zijn en men moe is van de doorstane emoties... als de radioprogramma's weer nor maal worden (hoewel en wat de misère betreft nog wel voor jaren Beethoven en Bach en Handel in het verschiet liggen) hoe zal het dan gaan met de getroffenen? Zo goed als er voor een bepaald in stituut maar één ramp bestond, namelijk dat het niet meer zou bestaan, zo goed bestaat het ge vaar dat rampenvoorzieningen, die zich over enkele jaren uitstrek ken gaan, doodlopen in het zand der ambtenarij. Zal nu de Kamer er op toezien, dat men na vijf of zes jaar niemand plaagt met ein- delozte formulieren? Dat er niet, zoals nu, nog gevochten moet wor den om de tijdens de oorlog ge leden schade vergoed te krijgen? Dat niemand zal vragen: „Waters nood zegt u? Maar kunt u bewij- dat er zes jaar geleden door u schade geleden is? Kunt u be- wijzten, dat er een watersnood was? En waar wès u op dat ogen blik?. In een boom? Wie gaat er nou in een boom zitten 's nachts. dan hoort u in bed!" Een inwoner van Loosdrecht schrijft mij: Op Zondag 2 Februa ri lag ik met griep te bed er werd geklopt en er stond een jon gen met een zuidwester op en een regenjas aan, die vroeg of wij wat konden missen voor de getroffen gebieden. Wij hebben gauw wat bij elkander gepakt. De jongeman vertelde, dat hij op drie adressen geweest was, waar men hem had gezegd: Zo iets doen wij niet op Zondag! Ja, wij zijn soms zeer medelij dende burgers en pakken vaak zo het een en ander in, waaraan Zeeuwse boeren en boerinnen heel wat hebben, zoals smokings en afgedankte avondjaponnen... Het vuur zal nog wel even bran den, doch wij moeten het maar duchtig in observatie houden. Er zijn hier en daar plunderaars ge weest, maar er zijn ook huiche laars, luilakken en lieden, die zo overtuigd zijn van eigen autori teit, dat zij anderen voor de benen lopen en de boel in de war sturen. PASQUINO. Voorkom een pijnilijko keel met de beproefde geneeskracht van AMSTERDAM, 5 Febr. Het hoofdbestuur van de Nederlandse Bioscoopbond heeft bepaald, dat met het oog op de algemene ge denkdag de bioscopen Zondag in het gehele land gesloten zullen zün. Britten vragen advies LONDEN, 5 Febr. De Britse autoriteiten hebben aan de Neder landse experts advies gevraagd over de meest doeltreffende wijze van ontzilting van het overstroom de gebied in Engeland. (A.P.). IJ-ponten te Hellevoetsluis WATER STIJGT NOG BIJ HEENVLIET HELLEVOETSLUIS, 6 Febr. Met alle krachten van dui. zenden helpers, militairen en burgers, studenten en school jon. gens, is men gisteren aan het' werk gegaan om het gebied ten Westen van het Voornse Kanaal te behouden. Een onafzienbare file autobussen, vrachtwagens en militaire voertuigen passeert bij Nieuwe Sluis de brug over het Voornse Kanaal, richting Den BrielHellevoetsluis. De Westelijke dijkweg van het kanaal wordt in aller ijl verste vigd. Rechts van het kanaal ligt alles onder; links liggen nog honderden hectaren kostbaar polderland droog.. En de water wolf blijft vreten. Het verkeer Hellevoetsluis Rotterdam gaat langs deze Westelijke kanaaldijk. Een ver binding, die niet verloren mag gaan. Van Nieuwesluis naar Zwartewaal moet een gammele, oude slaper het zware verkeer verwerken. Bij Spijkenisse worden de zandzakken gevuld met gront} van opgespoten land en zijn honderden dag en nacht bezig. Als de avond valt komen sterke zoeklichten in actie, die de. voortzetting van deze arbeid mogelijk maken» De weg van Spijkenisse West waarts wordt bij Heenvliet sterk door het water bedreigd. Men mag nog slechts aan één kant rijden en er zijn zeer zwakke punten, waar met zandzakken en ijzeren platen versterkingen worden aangebracht. Water stijgt De Zuidzijde van Heenvliet ligt onder water, dat nog steeds stijgt. Gistermorgen stond het tot in de kozijnen, 's middags bijna tot de dakgoot. En ook dit is een kostbare, vitale verbinding. In Hellevoetsluis zelf worden met boten regelmatig evacvié's uit Oude en Nieuwe Tonge, Som melsdijk en Middelharnis aan gevoerd. Ook de laatste plaatsen worden namelijk ontruimd. Het zijn zowaar, gemeentelijke Amsterdamse IJveerboten, n.l. de „IJveer 2" en de „IJveer 6" o.l.v. adjunct-hoofdinspecteur Thuman en de beide kapiteins Falkema en De Gooijer, met hun eigen Amsterdamse bemannin gen, die hier op vreemd en zout water varen, maar een prachtige pendeldienst onderhouden. Deze boten zijn door hun bouw uitermate geschikt voor massavervoer, terwijl de grote kajuiten onderin voor velen een veilig én warm onderdak bete kenen. In Middelharnis is intussen vanmorgen de gasfabriek weer in werking gekomen»

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2