pakt
Waterstaat
herstel aan
U -veren pendelen
op Haringvliet
D$ %t\t gm«f
Burgemeesters
Pessimisme onder
agrariërs
Na, een maand gaat weer
trein over Moerdijk
Zee-, land- en luchtmacht
werken voorbeeldig samen
Brielle oase in
waterwoestijn
PRIMA EVACUATIEDIENST
Verzekering dekt
haar schade
Gevleugelde hulp met risico's
Zwermen vliegtuigen
kris-kras door elkaar
NT
Gevers
en gaven
GRIEPWEER!
Bioscopen Zondag
gesloten
Duizenden pseudo-dijkwerkers
bevechten Voorne's behoud
VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953
DE TELEGRAAF
3
ER bestaat een boek over het
leven en de taak van de bur
gemeester in de kleine gemeente.
De schrijver noemt hem: grote
man in kleine stad. Nederland
kent veel van zulke grote man
nen en tijdens deze dagen van
rampspoed zijn zij huns ondanks
voor het voetlicht getreden. Het
zijn de dappere, trouwe magistra
ten van al die plaatsen in de nood-
gebieden. Zij staan er op hun post
en hun trouw heeft het Neder
landse volk ontroerd. Zij redden
en waken, zij zijn bleek als de
dood om het leed van de hunnen.
Zij staan bij de bressen in de dijk,
en leggen dode dieren in het schip.
Dit zijn heel goede burgemees
ters, Mannen, die hun alarmkreet
laten horen over de wereld,
het zendapparaat van de radio
amateur. Zij smeken om schepen,
om zand, om schoppen, om brood.
Op de kwaadste punten hebben
de burgemeesters plaats genomen,
als een laatste rots in zee.
De „grote man in kleine stad"
ls een grootse magistraat. De keel
is hem verstikt, nu hij -de ver
schrikking ziet, maar toch klinkt
zijn stem om hulp. De knieën zijn
verstijfd in het water, maar hij
blijft in de houding staan. Het is
zijn gemeente, die hier strijdt.
Het is zijn-dorp dat staat aan de
rand van ondergang. Het zijn kin
deren van.de burgervader, die wan
kelend in de boten gaan.
Zij zijn als evenvele kapiteins
op het schip, dezte burgemeesters
van Nieuwe Tonge, Zuidland, Zie-
rikzee, Stavenisse, 's-Gravendeel,
Abbenbroek en tientallen andere
plaatsen. Hun namen blijven ver
bonden aan het werk der helden
in deze zwarte dagen voor Neder
land. En daarom brengen wij dank
aan de grote man in de kleine stad.
ZEEVWS-VLAANDEREN BIJNA WATERDICHT
(Van onze correspondent).
ARNHEM, 6 Febr. In land
en tuinbouwkringen valt weinig
te bespeuren van het optimisme,
waarvan dóór vooraanstaande fi
guren uit handel en industrie
werd getuigd, aldus de heer v. d.
Ley, voorzitter van de Gelderse
Mij- van Landbouw, in zijn ope
ningsrede van de algemene ver
gadering in Arnhem.
De stemming in de agrarische
sector is integendeel gedrukt en
wprdt gekenmerkt door een ge
mis aan vertrouwen. De akker
bouw maakt zich ongerust over
de dalende graanprijs, de vee
houders zijn ontevreden over de
moeilijkheden bij de afzet van
varkens, de melkpoeder-export
geeft al maandenlang reden, tot
ernstige bezorgdheid, terwijl de
kaasmarkt in dit winterseizoen
opvallend onstabiel is.
Critiek had spreker op de pla
nologische dienst, die het platte
land nog te zeer ziet als recrea
tie-oord, in plaats van rekening
te houden met zijn wezenlijke
functie in de volksgemeenschap.
Volgens het jaarverslag van de
maatschappij is het ledental in
1952 met 275 teinggelopen tot
10.140.
2» "s
HET "FIJNE
SAKSISCHE
IEVERWORSTJE
VLEES WARENFABRIEK J. MEESTER N.V.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG, 6 Febr. Het stemt hoopvol te weten dat
reeds enkele dagen na de grote ramp met man en macht
wordt gewerkt, stug en gestadig, aan een snel en deugdelijk
herstel van de enorme schade. Zelfs een bij uitstek des
kundige kan niet schatten, op geen millioenen na, welk
bedrag de aangerichte schade beloopt. Het is de directeur-
generaal van de Rijkswaterstaat, ir. A. G. Maris, die op
rustige, vertrouwenwekkende wijze, deze gegevens 'en een
overzicht van het laatste nieuws van het waterfront ver
strekt.
DIT staat wel vast: niet alleen
wordt gepoogd her en der
gaten te dichten en provisori
sche maatregelen te nemen, doch
ook streeft men er naar de weg
en spoorverbindingen zo snel
als mogelijk is te herstellen, opdat
de wederopbouw een aanvang kan
nemen en de geëvacueerden weer
naar hun haardsteden kunnen
terugkeren.
Wat Noord-Brabant betref,
tussen het Keizersveer en Hank
zijn reeds zeven kleine en een
groot gat gedicht. Ten Nooi-den
van Hank tot Nieuwendijk is
plaatselijk een voorlopige water
kering aangelegd en bij Kille is
men hard bezig met een gat van
zeventig meter wijdte en vier
meter diepte te dichten. Ter
weerszijden van de Moerdijkbrug
worden de gaten in de dijken ge
dicht.
Herstel Moerdijk
Over twee weken verwacht
men te kunnen beginnen met het
repareren van de weg naar het
Zuiden en van de spoorbaan, met
de voorbereiding waarvan reeds
een aanvang gemaakt is.
Na een maand hoopt men de
spoorbaan weer gereed te hebben.
Over twee weken hoopt men
ook de waterkering ten Noorden
en ten Zuiden van het Hollandse
Diep weer in orde te hebben.
Tussen Rodevaart, en Willemstad
zijn er niet minder dan tien gaten
in de dijk. De gemeente Willem
stad heeft reeds een aannemer
gecharterd, die spoedig zal begin
nen met de uitvoering van de
werken.
Situatie in Zeeland
In Zeeland wordt de West-
kapellese zeedijk provisorisch her
steld, ten einde deze te vrijwaren
voor verdere beschadiging. In de
duinen van Westkapelie wordt
het zoute water weggepompt.
De gaten in de dijken langs het
Veergat zullen zeer binnenkort
weer gesloten zijn. De spoorweg
over de Sloedam is niet bescha
digd en zodra de gaten bij het
Veergat gedicht zijn kunnen ook
de weg en de spoorbaan hersteld
worden. Over veertien dagen
hoopt men reeds hiermee te kun
nen beginnen.
Gisteren is een verkennings-*
ploeg naar Oost-Zuid-Beveland
vertrokken, opdat dit vak spoedig
zou worden aangevat, waardoor
weg- en spoorverbindingen snel
zullen kunnen worden hersteld.
Dit snel moet men evenwel niet
te letterlijk opnemen, omdat er
ontelbare gaten in dit dijkvak zijn
ten Oosten van Kruiningen en bij
Rilland Bath en er een eb- en
vloedbeweging is van anderhalve
meter. Maar men doet, wat men
kan om de verbinding met de
vaste wal te herstellen.
In Zeeuwsch-Vlaanderen wordt
momenteel tussen de Braakman en
Terneuzen het werk aan de nieu
we Neuzenpolder energiek aan
gepakt. Vandaag is men reeds
hiermede begonnen. De overige
beschadigingen en de gaten in
Zeeuwsch-Vlaanderen leveren
geen moeilijkheden op. Men zal
slagen, aldus ir. Maris, maar de
tijdsduur is onbekend.
Pompen werken reeds
Van de 3300 hectaren die ii
Zeeuwsch-Vlaanderen over
stroomd zijn, konden reeds 2500
van het buitenwater afgesloten
worden. Op de 2500 hectaren is
men reeds begonnen met het lo
zen van het water.
In Noord-Beveland evenals op
Zuid-Beveland in de omgeving
van Wolphaartsdijk is de situatie
niet zo somber als men gedacht
heeft. Het werk zal hier wel be-
MILITAIRE CENTRAALPOST OP CLINGENDAEL
(Van onze Haagse redactie).
DEN HAAG, 6 Febr. Alle
draden van de militaire hulpver
lening te water, te land en door
de lucht lopen thans samen in de
centrale bunker op Clingendael,
nabij de Generale Staf. Naar deze
enorme bunker, een Duitse erfe
nis, heeft zicli behalve het staf
kwartier van de territoriale be
velhebber, luit.-generaal D. C.
Buurman van Vrcedcn, ook de
staf van de commandant Zee
macht uit De:i Helder, schout-bij-
nacht Burghard, verplaatst.
H'.er zetelen de „hersenen" van
het enorme militaire hulpverle
ningsapparaat. Alle verbindngen
komen achter deze metersdikke
betonmuren tot stand.
Alle aanvragen cm hulp en
bijstand komen hier binnen, alle
bevelen aan de actieve onderde
len worden hier koortsachtig uit-
geseind.
Motorordonnansen stuiven weg
of komen ronkend aan. Dag en
nacht wordt in en om deze cen
trale bunker gewerkt, gezwoegd
geploeterd om overal, waar 'het
nodig is. de nood door militaire
hulp te lenigen.
Nauwe samenwerking
Tussen het territoriaal com
mando en het commandement dei-
zeemacht is onder deze tragische
omstandigheden een nauwe en
te voren ongekende samenwer
king tot stand gekomen. Het staat
nu wel vast, dat de militaire hulp
aan de geteisterde gebieden voor
beeldig georganiseerd is.
2000 Man marinepersoneel
neemt actief deel aan het red
dingswerk. Kapitein-ter-zee O.
de Booy uit Rotterdam dirigeert
de nieuw aankomende vaartuigen
van Hellevoetsluis uit naar de
„Abraham van der Hulst", de
grootste mijnenveger met gerin
ge diepgang die voor Zierikzee
kruist en aan boord waarvan de
kapitein-ter-zee J. F. van Duim,
bekend onderzeebootcommandant
tijdens de oorlog, de boten van
nadere aanwijzingen voorziet, zo
dat ze precies daarheen gaan,
waar hulp het hardst nodig is.
Hulp voor huisdieren
uit noodgebieden
DEN HAAG. 5 Febr. Dc
stichting „Amivedi" te Den Haag,
die in Amerongen een nationaal
tehuis voor zwervende dieren wil
inrichten, roept de hulp in van
hen, die thans ook de lijdende
huisdieren uit de noodgebieden
willen helpen.
De stichting heeft in Ameron-»
gen reeds de beschikking over
enige schuren en wil verder de
nodige hokken trachten te lenen.
Hun. die bereid zijn de stichting
te helpen met hokken, manden,
voedsel, enz. en eventueel met
het transport, wordt verzocht dit
per omgaande op te geven aan:
Stichting „Anlivedi", Ant. Duyclc-
straat 6, Den Haag, tel. 556137.
Men wordt verzocht geen arti
kelen op te sturen.
staan uit droog grondwerk, dat
door de Heidemaatschappij
kunnen worden uitgevoerd.
Zeer ernstig is de situatie op
het eiland Tholen en St. Philips-
land, waar ongetwijfeld zeer grote
herstelwerkzaamheden verricht
zullen moeten worden. Ir. Maris
heeft de burgemeester van Tholen
aangeraden, een slapersdijk te la
ten maken rond de bebouwde
kom van zijn gemeente.
Wat Noord-Holland betreft
op Texel is men begonnen met
het herstel van de Eendrachts-
polder. Over de beschadigingen
aan de duinen langs de Noordzee
zijn nog geen voldoende gege
vens binnen. Wel kan hier gespro
ken worden van een ernstige af
slag.
Positief ontkennend beant
woordde ir. Maris de vraag, of
het onderhoud van de zeewerin
gen door zuinigheid na de oor
log geleden heeft. De ramp, de
grootste sedert eeuwen, heeft ons
land van 175.000 ha beroofd. De
belangstelling voor de gedachte
om de zeegaten af te dammen acht
ir. Maris begrijpelijk, maar dit is
geen kinderachtige zaak.
Het betekent het gelijktijdig
afsluiten van Oosterschelde, Gre-
velingen en Haringvliet, zeega
ten, die dertig tot veertig meter
diep zijn in gebieden, waar een
zeer groot eb en vloedverschil is.
Zulk een werk eist een lang
durige grondige voorbereiding en
ir. Maris herinnerde er aan, dat
de minister van Verkeer en Wa
terstaat, mr. J. Algera, in de
Tweede Kamer heeft medege
deeld, dat de afsluiting van het
Haringvliet in studie is.
BRIELLE, 6 Febr- Bij hon
derden stromen de vluchtelingen
van Goeree en Overflakkee het
eeuwenoude Brielle binnen, waar
ze voorlopig in de ambachtsschool
worden ondergebracht. Dit is
slechts een tijdelijk onderkomen,
want met wagens worden ze zo
spoedig mogelijk doorvervoerd
naar Den Haag.
Dodelijk vermoeid zien zij er
allen uit en sober zijn de verha
len, die wij te horen krijgen. De
weduwe J. J. Noteboom (60 jaar)
uit Nieuwe Tonge komt wanke
lend, maar verheugd de school
binnen, nu zij zich eindelijk vei
lig weet voor het water. Haar
twee dochters en vier kleinkinde
ren zijn in Oude Tonge met de
woning door het water verzwol
gen. via het zolderraam van
haar eigen huis in Nieuwe Tonge
werd zij met haar 13-jarige klein
dochter door haar zoon met een
vlet gered. Met een helicopter
zo'n vliegtuig had ze nog nooit
gezien, laat staan er in gezeten
is zfj vervolgens naar Dirksland
vervoerd, en van daar ten slotte
naar Brielle.
(Van onze speciale verslaggever)
MIDDELHARNIS, (Overflak
kee), 5 Febr. Op de „U-veer
VI", waar J. Verhey van het Java.
plantsoen in Amsterdam aan het
stuurrad staat en C. de Gqoyer
de Achillesstraat het com.
mando voert en ook de rest van
de bemanning, de monteur Kwek.
keboom incluis, in Mokum woont,
een boot dus, die alleen maar het
IJ kende, en zoetwatermatrozen,
die een zout en volkomen vreemd
vaarwater moeten bevaren. Maar
het gaat best.
Voordat zij in gemeentedienst
gingen, hebben zij andere wate
ren bevaren. Zijn zelfs bij de wil
de vaart geweest. En die ervaring,
dat oude zeemanschap komt
hun nu van pas.
Zondagnacht vertrokken zij en
DE KONINGIN heeft Don
derdag bezoeken gebracht
aan evacuatiecentra te Zeist,
Baarn, Utrecht en Amers
foort, waar zij zich op de
hoogte stelde van de werk
zaamheden. In Utrecht, waar
juist zeven autobussen met
300 vluchtelingen aankwa
men, maakte de Koningin
een ontroerend moment me
de, toen een vrouw uit een
bus stapte, die haar reeds
doodgewaande zuster uit een
andere bus zag komen. Hier
ziet men onze Koningin in
gesprek met evacué's te
Utrecht.
BURGEMEESTER
VERDRONKEN
Officieel is vastgesteld, dat de
burgemeester van Rilland Bath is
omgekomen. Hij zou meegereden
zijn met een autobus waarmee
hulp zou worden gehaald. Toen
dit voertuig moest keren, stapte
hij uit en lichtte bij. Op dat mo-
men kwam een vloed van water
en het was hem onmogelijk de
bus nog te bereiken.
De chauffeur moest op het dak
van zijn voertuig klimmen en kon
later worden gered. Op dezelfde
plaats werd een waterbouwkun
dig opzichter, die op zijn motor
fiets reed, door het water meege
sleurd.
met hen de „IJ-veer II" (kapitein
Falkema, Hoofddorpweg), on
der algemene leiding van adju
dant-hoofdinspecteur Thuman
(Plantage Parklaan) naar Rotter
dam. Zij bleven daar de hele
Maandag liggen, moesten zich
toen melden in Dordt, schoten ook
daar niet op en namen ten slotte
zelf het initiatief.
Zij voeren naar Middelharnis,
waar zij met gejuich werden ont
vangen. De Marine-evacuatie-
dienst, die te Hellevoetsluis is ge
zeteld, kon ze heel best gebruiken.
En de boten zijn door haar bouw
uiterst geschikt voor massa-ver
voer. gelijk in Amsterdam gebrui
kelijk, ze hebben sterke machines
en onderhouden dan ook een
prachtige pendeldienst.
Zij brengen de slachtoffers te
Oude en Nieuwe Tonge en hen
die uit Sommelsdijk en ook reeds
uit Middelharnis worden geëva
cueerd dit is ettelijke honder
den mensen per dag naar de
veilige overkant. Naar Hellevoet
sluis, vanwaar dezen per bus ver
der het land ingaan, tot zover als
Friesland en de kop van Noord-
Holland.
De doorgebroken en gehavende
dijk van overstroomd Putten aan
de ene en die van overstroomd
Goeree-Overflakkee aan de an
dere zijde, met vliegtuigen boven
ons, die voor hun droppings naar
vergeten slachtoffers en geschikte
punten zoeken, en met snelle Ma
rine-sloepen, die elke bui trotse
ren, zo varen wij nu heen en weer.
En binnen, in de wei-beschutte
twee kajuiten. U kent ze van
Amsterdam, al blijft u daar liever
op het dek zitten op de terug
reis de onthuisden. Met een beetje
bagage. Zij moesten hun woning,
met alles wat er in stond, en hun
lief was, verlaten. Sommigen ge
dwongen door het water, dat tot
de nok kwam, anderen doordat
het dagelijks leven daar niet meer
mogelijk is of zal zijn, omdat het
water niet weg wil en alle huizen
eilandjes zijn geworden.
Wachten aangesteld
Velen zijn alles kwijt. Maar ook
zijn er velen, die hun hebben en
houden naar de eerste etage, naar
de zolder of naar de vliering
brachten. Het zo goed mogelijk
verstouwend en er nu op reke
nend, dat zij het terug zullen vin
den zoals zij het achterlieten. Er
zijn wachten aangesteld om te be
waken wat achterbleef en er zijn
strenge orders. Er mag met scherp
worden geschoten als een onbe
voegde die woningen tracht bin
nen te dringen.
Elders, te Zuidland, te Abben
broek en zelfs te Heenvliet is dat
reeds gebeurd,
Er zijn daar lieden op heterdaad
betrapt, die achtergelaten geld en
kostbaarheden hadden weggeno-
mn en bij zich hadden. Overbodig
zijn die wachten dus zeker niet
in Sommelsdijk. Noch zijn dat de
wapenen, waarover zij beschik
ken.
De kajuiten zijn vaak een to
neel van veel jolijt. Er zijn kinde
ren aan boord, tal van kinderen.
En die beseffen niet wat er ge
beurt. Zij denken, dat het een
schoolreisje is en gaan spelen.
Spelen zelfs overstrominkje. En
men mag zeggen: Goddank.
Doch er zijn ook zeer dramati.
sche tonelen. Mannen, die hun ge
zin kwijt zijn. Vrouwen, die hun
man en kinderen verloren. Er zijn
onderweg ook ontijdig kinderen
geboren.
Dat waren de overtochten,
deze. van nature opgewekte Am
sterdamse jongens, steeds tot een
geintje geneigd, stil hebben ge
maakt. Dan word je zo klein, zegt
er één. Dan gaat je strot er van
dicht. Velen van de vrijwillig ge.
evacueerden hebben zelf een toe
komstige verblijfplaats uitgeko
zen bij familie of goede kermissen.
Voor anderen wordt gezorgd. Een
zorg, die reeds is begonnen voor
ze nog bij ons aan boord zijn.
Men zegt, dat ook Middelharnis
geheel zal worden ontruimd, doch
merkwaardig feit is, dat sinds
vanmorgen de gasfabriek daar
weer werkt. In deze haven aan
een sterke verkeersdijk, waar
echter grote gaten zijn ingeslagen,
een haven, die naar kapitein De
Gooyer ons vertelt, overigens de
slechtste van alle havens is om
binnen te komen dan, liggen ook
nog de aken, die het levend vee
overbrengen. Want met de men
sen gaat ook dat weg. De runde
ren worden los in de ruimen ge
dreven, waar het weldra pêle-
mêle is voor diverse gehoornde
koppen, die elkaar vaak bedrei
gen. Het duurde dan ook niet heel
lang. Loopt het ruim 'vol, dan
schikken de beesten zich, dan
schikken zelfs de jong-beesten
zich. Enkele hebben geleden van
het water. Maar de meeste niet.
Zij komen zo uit de stallen. Uit
de stallen, die snel vol water lo
pen komen slechts cadavers drij
ven. Maar ook die.worden nu snel
vervoerd.
T\E dijk van de Alblasser-
U waard is nog niet gedicht.
Met lede ogen moeten de
arbeiders het herstelwerk
staken, want de vloed ver
nielt weer alles wat tijdens
eb tot stand werd gebracht.
AMSTERDAM. 5 Febr. Om
trent de verzekering van schade
aan opstallen en inboedels door
overstroming ten gevolge van dijk
doorbraak vernemen wij. dat ver
schillende grote maatschappijen in
haar „uitgebreide gevaren-polis
sen (zowel voor inboedels als voor
opstallen) alle gevolgen van storm,
waaronder ook schade door dijk
doorbraak en overstroming, ten
volle voor haar rekening nemen.
Deze „uitgebreide gevaren-
polissen zijn ook in de streken, die
thans door de ramp zijn getroffen,
in groten getale zonder enige be
perking afgegeven.
(Van een speciale verslaggever)
VALKENBURG, 6 Febr. „Het
vliegen boven de overstroomde
gebieden is bij slecht weer, zoals
Donderdagmiddag, uiterst ge
vaarlijk, want de vele toestellen,
die komen droppen, moeten dan
egens het lage wolkendek be
neden de 500 voet blijven. En
daar ze van alle kanten komen is
de kans op botsingen niet ge
ring".
Dit vertelde de kapitein-vlie
ger-waarnemer J. H. Lukkien, die
als Hoofd Operatie van de Trans-
portvliegafdeling te Valkenburg
juist per Dakota een vlucht met
droppings boven de Zeeuwse
eilanden had gemaakt.
„Het is een wonder, dat er nog
geen ongevallen gebeurd zijn. Er
zijn wel vastgestelde luchtwegen
op de route heen en terug, maar
boven het ondergelopen gebied
vliegt alles kriskras door eikaar.
En dan worden we soms nog ge
hinderd door sportvliegers, die
niets met de actie te maken heb
ben. Dat zullen wel Belgen zijn,
want de Nederlanders zijn al ge
waarschuwd".
Kapitein Lukkien heeft met zijn
vrachtkist een lastige dropping
gehad op een zeer kort terrein,
waarop bundels zandzakken
moesten worden gemikt. Dat was
bij St. Maartensdijk op Tholen.
Ondanks het slechte weer dropten
daar drie kisten achter elkaar: een
KLM-Dakota. een Transva-Dakota
en een Packet van de Amerika
nen.
„Boven Bruinisse op Duiveland
hebben we een telefoontoestel ge
parachuteerd", vertelt de kapitein
verder. „En boven Goes werden
achthonderd paar rubberhand
schoenen afgeworpen voor het op
ruimen van cadavers".
„Het droppen zelf is ook niet
zonder risico. Toen we een zware
bundel zandzakken uitwierpen,
bleef die vastzitten aan ons hori
zontale roer. De machine begon
te slingeren, maar de bundel wil
de niet loslaten. Het werd een
moeilijke terugweg".
Gelukkig heeft de Dakota met
het ongewenste vrachtje aan zijn
staart, toch rog een goede landing
gemaakt.
In de Transva-Ioods zijn intus
sen vele handen bezig zakken te
vullen met brood en andere le
vensmiddelen. De voorraden wor
den bijna even snel verpakt en in
geladen als ze worden aange
voerd.
„Morgen gaan we ook een mil-
lioen sigaretten droppen", vertelt
de piloot ons. Ondanks zijn door
gebrek aan nachtrust hol staande
ogen toont deze man een groot
enthousiasme. Hij haast zich weer
naar zijn vliegtuig, lucht en wa
ter tegemoet, om nog meer land
genoten te helpen. Wat is er in
deze bange dagen mooier dan de
ze gevleugelde hulp?
U wil ik het eens niet hebben
over degenen, die zich opzet
telijk en uit reclame-oogmerk
niet houden aan het dringende
verzoek giften alleen te sturen aan
het Rampenfonds het is walge
lijk die lijstjes te lezen van de
gaven, die de organisators „door
hun bemiddeling" opzenden en
aldus nodeloos administratieve
kosten veroorzaken, doch zij mo
gen dan hun kleine profijtje van
de algemene nood hebben.Doch
daar was Zondag jl. een Amster
damse werkloze, W. S„ wonend
aan de Prinsengracht, die trachtte
naar de noodgebieden te komen,
hetwelk aanvankelijk niet lukte,
daar er geen transport was. Doch
hij is er dan ten slotte met enkele
kameraden in geslaagd. Toen zijn
vrouw zich meldde bij de gebrui
kelijke instantie, werd haar mede
gedeeld dat haar man zichzelf
moest presenteren.
„Die is naar de watersnood,"
antwoordde ze.
,Dat kan u wel zeggen," sprak
de ambtenaar. En de vrouw kon
zonder ondersteuning vertrekken.
Als nu de eerste verdrietige tij
den voorbij zijn en men moe is
van de doorstane emoties... als
de radioprogramma's weer nor
maal worden (hoewel en wat de
misère betreft nog wel voor jaren
Beethoven en Bach en Handel in
het verschiet liggen) hoe zal het
dan gaan met de getroffenen? Zo
goed als er voor een bepaald in
stituut maar één ramp bestond,
namelijk dat het niet meer zou
bestaan, zo goed bestaat het ge
vaar dat rampenvoorzieningen, die
zich over enkele jaren uitstrek
ken gaan, doodlopen in het zand
der ambtenarij. Zal nu de Kamer
er op toezien, dat men na vijf of
zes jaar niemand plaagt met ein-
delozte formulieren? Dat er niet,
zoals nu, nog gevochten moet wor
den om de tijdens de oorlog ge
leden schade vergoed te krijgen?
Dat niemand zal vragen: „Waters
nood zegt u? Maar kunt u bewij-
dat er zes jaar geleden door
u schade geleden is? Kunt u be-
wijzten, dat er een watersnood
was? En waar wès u op dat ogen
blik?. In een boom? Wie gaat er
nou in een boom zitten 's nachts.
dan hoort u in bed!"
Een inwoner van Loosdrecht
schrijft mij: Op Zondag 2 Februa
ri lag ik met griep te bed er
werd geklopt en er stond een jon
gen met een zuidwester op en een
regenjas aan, die vroeg of wij wat
konden missen voor de getroffen
gebieden. Wij hebben gauw wat
bij elkander gepakt. De jongeman
vertelde, dat hij op drie adressen
geweest was, waar men hem had
gezegd: Zo iets doen wij niet op
Zondag!
Ja, wij zijn soms zeer medelij
dende burgers en pakken vaak zo
het een en ander in, waaraan
Zeeuwse boeren en boerinnen heel
wat hebben, zoals smokings en
afgedankte avondjaponnen...
Het vuur zal nog wel even bran
den, doch wij moeten het maar
duchtig in observatie houden. Er
zijn hier en daar plunderaars ge
weest, maar er zijn ook huiche
laars, luilakken en lieden, die zo
overtuigd zijn van eigen autori
teit, dat zij anderen voor de benen
lopen en de boel in de war sturen.
PASQUINO.
Voorkom een pijnilijko keel met
de beproefde geneeskracht van
AMSTERDAM, 5 Febr. Het
hoofdbestuur van de Nederlandse
Bioscoopbond heeft bepaald, dat
met het oog op de algemene ge
denkdag de bioscopen Zondag in
het gehele land gesloten zullen
zün.
Britten vragen advies
LONDEN, 5 Febr. De Britse
autoriteiten hebben aan de Neder
landse experts advies gevraagd
over de meest doeltreffende wijze
van ontzilting van het overstroom
de gebied in Engeland. (A.P.).
IJ-ponten te Hellevoetsluis
WATER STIJGT NOG
BIJ HEENVLIET
HELLEVOETSLUIS, 6 Febr.
Met alle krachten van dui.
zenden helpers, militairen en
burgers, studenten en school jon.
gens, is men gisteren aan het'
werk gegaan om het gebied ten
Westen van het Voornse Kanaal
te behouden. Een onafzienbare
file autobussen, vrachtwagens en
militaire voertuigen passeert bij
Nieuwe Sluis de brug over het
Voornse Kanaal, richting Den
BrielHellevoetsluis.
De Westelijke dijkweg van het
kanaal wordt in aller ijl verste
vigd. Rechts van het kanaal ligt
alles onder; links liggen nog
honderden hectaren kostbaar
polderland droog.. En de water
wolf blijft vreten.
Het verkeer Hellevoetsluis
Rotterdam gaat langs deze
Westelijke kanaaldijk. Een ver
binding, die niet verloren mag
gaan. Van Nieuwesluis naar
Zwartewaal moet een gammele,
oude slaper het zware verkeer
verwerken.
Bij Spijkenisse worden de
zandzakken gevuld met gront}
van opgespoten land en zijn
honderden dag en nacht bezig.
Als de avond valt komen sterke
zoeklichten in actie, die de.
voortzetting van deze arbeid
mogelijk maken»
De weg van Spijkenisse West
waarts wordt bij Heenvliet sterk
door het water bedreigd. Men
mag nog slechts aan één kant
rijden en er zijn zeer zwakke
punten, waar met zandzakken en
ijzeren platen versterkingen
worden aangebracht.
Water stijgt
De Zuidzijde van Heenvliet
ligt onder water, dat nog steeds
stijgt. Gistermorgen stond het tot
in de kozijnen, 's middags bijna
tot de dakgoot. En ook dit is
een kostbare, vitale verbinding.
In Hellevoetsluis zelf worden
met boten regelmatig evacvié's
uit Oude en Nieuwe Tonge, Som
melsdijk en Middelharnis aan
gevoerd. Ook de laatste plaatsen
worden namelijk ontruimd.
Het zijn zowaar, gemeentelijke
Amsterdamse IJveerboten, n.l.
de „IJveer 2" en de „IJveer 6"
o.l.v. adjunct-hoofdinspecteur
Thuman en de beide kapiteins
Falkema en De Gooijer, met hun
eigen Amsterdamse bemannin
gen, die hier op vreemd en zout
water varen, maar een prachtige
pendeldienst onderhouden.
Deze boten zijn door hun
bouw uitermate geschikt voor
massavervoer, terwijl de grote
kajuiten onderin voor velen een
veilig én warm onderdak bete
kenen.
In Middelharnis is intussen
vanmorgen de gasfabriek weer
in werking gekomen»